Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

SLT
RailWiki.nl
30-07-2012 20:42:32
pothuize
pothuize
Quote
rolandrail (zo 15 jul 2012 13:35:53 https://www.somda.nl/forum/4263/p399097/):
Quote
smarkie (za 14 jul 2012 14:54:17 https://www.somda.nl/forum/4263/p399009/):
Quote
MDDM (za 14 jul 2012 12:03:36 https://www.somda.nl/forum/4263/p398983/): Heb je geen krantjes of wat dan ook voor nodig. Via het menu van de stmt kan je die reduceren

Daarom moet je ook je rembriefjes bij je hebben en zij. Die voorzien van een totaal plakkende achterzijd, plak je die er op, kan je ook zo weer weghalen, niks moeilijks aan %02%
Ja maar kranten werkt effectiever en valt minder op en kun je gewoon laten zitten voor de volgende collega's
Over wat niet en wel moeilijk is voor een mcn een andere vraag. In veel SLT loopt de klok (tijdaanduiding) achter, soms wel minuten. Niet handig bij overstapstations. Is het lastig om de klok gelijk te zetten?


adriaan
 

30-07-2012 21:12:40
MasterE
MasterE
Dit moet gedaan worden door een monteur met laptop.


Mcn Asd
 

31-07-2012 10:13:42
pothuize
pothuize
Dus ingewikkelder dan ik had gehoopt. Jammer. Bedankt voor je snelle duidelijkheid.


adriaan
 

11-08-2012 21:14:29
Daeleatana
Daeleatana
Het viel mij laatst op dat er naar mijn idee steeds meer SLT-stellen rijden met stickers op de deuren (bovenaan) van camera's, maar vooral dat de deuren bij deze stellen langer dan 5 seconden openblijven bij een haltering/stop.
Dus in plaats van het welbekende pieptoontjesconcert bij een 'normale' halterende SLT, klinkt er nu pas bij vertrek bij elke deur het signaal van drie piepjes, waarna de treeplank ingeklapt wordt.
Is dit nieuw, of per SLT-stel door de machinist/conducteur in te stellen?
 


11-08-2012 21:25:27
dlm4yjp
dlm4yjp
Dat is, als ik het goed begrepen heb, instelbaar.
SGMm heeft deze optie volgensmij ook.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

11-08-2012 21:59:38
treinefan
treinefan
Ik hoorde het vandaag ook een paar keer ja.  

11-08-2012 22:29:03
maigoda
maigoda
Bij SLT kan het automatisch sluiten op twee manieren overbrugd worden:
- met de nokkensleutel per deur
- alle deuren centraal via het scherm in de bediende cabine
Het gebruik van de nokkensleutel heeft echter wel als nadeel dat je bij die deur de vertrekprocedure moet uitvoeren. Doe je het op een andere plek, gaat de deur waar het sluiten overbrugd is niet dicht. Die moet je alsnog met de hand sluiten middels de sluitknop.

Bij SGMm kan dat alleen per deur door de open-knop ingedrukt te houden tot je een piepje hoort. Dit levert geen probleem op als je alsnog bij een andere deur sleutelt voor vertrek.
Groetjes,
Emiel
 

11-08-2012 23:07:39
PlanX
PlanX
Ik zag vandaag bij veel stellen dat de airco unit met spanbanden extra vastgezet is. Dit was nog niet bij alle stellen gedaan. Omdat ik op een brug stond kon je dit goed zien. http://www.flickr.com/photos/69195288@N07/7761214246/in/photostream  

12-08-2012 00:23:53
dlm4yjp
dlm4yjp
Dat is al een tijdje zo hoor, paar maanden na de oplevering verloren diverse stellen de beplating tijdens het rijden.
De spanbanden zijn een tijdelijke oplossing en zijn aangebracht in de zaanstraat.

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 12-08-2012 00:24


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

12-08-2012 01:19:49
maigoda
maigoda
Niet alleen in de Zaanstraat. Ook in Tilburg zijn er stellen gedaan, wellicht vanwege de urgentie die het had.
Groetjes,
Emiel
 

12-08-2012 16:06:42
broek53
broek53
Quote
dlm4yjp (zo 12 aug 2012 00:23:53 https://www.somda.nl/forum/4263/p403007/): Dat is al een tijdje zo hoor, paar maanden na de oplevering verloren diverse stellen de beplating tijdens het rijden.
De spanbanden zijn een tijdelijke oplossing en zijn aangebracht in de zaanstraat.
Er is op het ogenblik iets dergelijks aan de hand. Er lopen weer stellen in de Zaanstraat binnen en in Leidschendam omdat er kennelijk iets mis is met de spanbanden/de sluiting van de aircoluiken.

Laatst bewerkt door broek53 op 12-08-2012 16:30
 

13-08-2012 10:30:24
Rolffiej19
Rolffiej19
Klopt de spanbanden waren een tijd geleden verwijderd maar na een incident een paar weken geleden zijn ze er onmiddelijk weer mee begonnen de airco kasten vast te zetten !


MCN ASD
 

13-08-2012 11:12:03
lex_t
lex_t
Ah, vandaar dat ik gisteren SGM en mDDM zag in de 7400. Ik dacht al..  

13-08-2012 11:39:10
dlm4yjp
dlm4yjp
Dat had een andere reden: Ajax speelde gisteren thuis, DD-AR t.b.v. extra reizigers.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

13-08-2012 11:47:10
broek53
broek53
Quote
Rolffiej19 (ma 13 aug 2012 10:30:24 https://www.somda.nl/forum/4263/p403215/): Klopt de spanbanden waren een tijd geleden verwijderd maar na een incident een paar weken geleden zijn ze er onmiddelijk weer mee begonnen de airco kasten vast te zetten !
Ik zag vanmorgen dan ook al zeker 7 SLT-stellen bij de Zaanstraat staan...
 

13-08-2012 11:56:54
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Quote
AgentX (zo 15 jul 2012 19:20:19 https://www.somda.nl/forum/4263/p399122/):
Quote
montrose (zo 15 jul 2012 12:39:24 https://www.somda.nl/forum/4263/p399091/): Op 25 juli a.s viert de 2445 een jaar Hlmwph , dat is langer dan dat hij in dienst gereden heeft.


Waarom heeft/staat hij daar zo lang (gestaan)?

Na alle zoekfuncties te hebben doorlopen, kan ik niets ontdekken. 15 juni is het treinstel voor het laatst gemeld als zijnde rijdend richting Hlmwph.


Met vriendelijke groet, Robin
 

14-08-2012 22:00:28
aarclay
aarclay
Misschien dat een NTér meer weet, en wat erover kan/mag vertellen.

Er moet toch een reden staan waarom het stel aan de kant staat? Ook niks in de OD's van vorig jaar?

Update
Ik heb even navraag gedaan bij iemand, en die zij dat het stel aanrijdingsschade heeft opgelopen in juni vorig jaar. Wel is het opvallend dat de OD's er niks over melden. Mogelijk tijdens een rangeeractie gebeurd? En dat het onopgemerkt is gebleven doordat het snel naar RB Hlm is gegaan?

Laatst bewerkt door aarclay op 14-08-2012 22:17


Choo choo.....
 

14-08-2012 23:23:54
Rolffiej19
Rolffiej19
Stel heeft aanrijdingschade en staat voor Retrofit (Testen van Nieuwe dingen) te Hlm Wpl


MCN ASD
 

15-08-2012 00:32:51
maigoda
maigoda
Quote
aarclay (di 14 aug 2012 22:00:28 https://www.somda.nl/forum/4263/p403519/):
Ik heb even navraag gedaan bij iemand, en die zij dat het stel aanrijdingsschade heeft opgelopen in juni vorig jaar. Wel is het opvallend dat de OD's er niks over melden. Mogelijk tijdens een rangeeractie gebeurd? En dat het onopgemerkt is gebleven doordat het snel naar RB Hlm is gegaan?

Niet alles wat er buiten gebeurt haalt Somda. Zodoende blijft er ook wel eens iets onopgemerkt.
Groetjes,
Emiel
 

15-08-2012 09:00:31
aarclay
aarclay
Quote
Rolffiej19 (di 14 aug 2012 23:23:54 https://www.somda.nl/forum/4263/p403540/): Stel heeft aanrijdingschade en staat voor Retrofit (Testen van Nieuwe dingen) te Hlm Wpl

Zoals een proef voor de toilet-inbouw %02%?(welke niet door lijkt te gaan)


Choo choo.....
 

15-08-2012 09:21:51
AlexNL
AlexNL
Vroeg of laat zal die toiletinbouw wel plaatsvinden hoor, anders staat er op 1-1-2026 heel veel SLT te koop  

15-08-2012 12:15:41
phantom
phantom
Als de kosten er niet uit worden " verdiend" dan heb ik er mijn vraagtekens bij of men dan doorzet met inbouwen van zoiets.
Tenslotte is de vervolg order ook gecancelled en gaat men nieuw en ander spul laten bouwen.(met wc naar verluid)
(het verleden heeft ook vaak zat aangetoond dat men nogal is geneigd is om verder te kijken dan de neus lang is )
*kleine typo gewijzigd,zag t pas na te lezen wat broek53 reageerde *

Laatst bewerkt door phantom op 15-08-2012 12:29


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

15-08-2012 12:25:41
broek53
broek53
Dat laatste is op materieelgebied een nogal ongefundeerde beschuldiging. Het probleem daar is juist vaak dat men de neiging heeft veel verder te kijken dan de neus lang is en daardor met een beroep op de lange termijn allerlei dingen op de korte termijn niet doet.
Zo ook overigens de toiletinbouw in SLT. Daarbij stuurt men aan op inbouw op zijn vroegst bij de revisie van het spul. Zo komt het qua jaartallen als het goed gaat ook in de concessie te staan.

Overigens zijn toiletten uitsluitend een kostenpost - van enig terugverdienen kan in de verste verte geen sprake zijn.
 

17-08-2012 20:09:49
SGMm2137
SGMm2137
Ik zit op dit moment in SLT 2461 die in een aankondinging geeft in het engels op Shl. Ook de displays zijn vertaald naar het engels. Is dit ook bij Amsterdam en andere belangrijke stations voor toeristen?


(hsl)-mcn Ehv
 

17-08-2012 20:18:18
Bert13
Bert13
Nee, op Schiphol gebeurt dit altijd, ook bijvoorbeeld with the "Sprinter" to Zaandam and Hoorn Kersenboogerd, wat een komisch tafereel toentertijd opleverde. Verder enkel Engelstalige display (over de kwaliteit van het Engels zal ik zwijgen) bij eindstations.

Laatst bewerkt door Bert13 op 17-08-2012 20:19


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

19-08-2012 01:00:09
AgentX
AgentX
Check. Gebeurt in alle SLT's die Shl passeren.  

19-08-2012 10:51:55
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Quote
maigoda (za 11 aug 2012 22:29:03 https://www.somda.nl/forum/4263/p402986/): (...)
Bij SGMm kan dat alleen per deur door de open-knop ingedrukt te houden tot je een piepje hoort. Dit levert geen probleem op als je alsnog bij een andere deur sleutelt voor vertrek.
Groetjes,
Emiel


lichtjes offtopic: volgens mij gaat dat alleen op bij SGMm-III en niet bij SGMm-II (eigen ervaring)
 

19-08-2012 12:56:28
maigoda
maigoda
Licht offtopic antwoord: voor zover ik weet werkt dat bij de hele SGMm-vloot. Maar ik zal het een keer uitproberen als ik weer eens op Gd-Apn moet rijden (als ik er dan aan denk tenminste...). Moet overigens nog wel als vermelding bij dat het dacht ik alleen werkt als de stuurstroom staat ingeschakeld en niet in de parkeer- of schoonmaakstand. In de schoonmaakstand werkt het automatisch sluiten zoiezo niet.
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op 19-08-2012 12:57
 

23-08-2012 02:06:16
AlexNL
AlexNL
Quote
broek53 (wo 15 aug 2012 12:25:41 https://www.somda.nl/forum/4263/p403598/):

Zo ook overigens de toiletinbouw in SLT. Daarbij stuurt men aan op inbouw op zijn vroegst bij de revisie van het spul. Zo komt het qua jaartallen als het goed gaat ook in de concessie te staan.


Tsja, NS heeft in dat opzicht het geluk dat deze minister erg laks is als het op spoor aankomt. De concessie zoals die gepland staat vereist weliswaar "een toilet in iedere trein op het HRN", maar voorziet eveneens in een inbouwperiode van 10 jaar voor materieel dat dit op dit moment nog niet heeft. Hiermee wordt NS in de gelegenheid gesteld om zowel SGMm uit te faseren conform de geplande termijnen (toiletloos SGMm-II) als de inbouw van toiletten in SLT uit te stellen tot de grote revisie die ergens tegen 2020 nodig is.

Had men een meer betrokken ministerie gehad, dan had de eis duidelijk geweest: toiletloos materieel is verboden per 1-1-2015. NS had dan een flinke financiële tegenvaller gehad (eerder afschrijven SGMm-II, eerder investeren in toiletten SLT) maar het zou meer in het reizigersbelang zijn geweest. Het bewust kiezen voor een grote order van toiletloos materieel - ondanks de vele protesten - is immers een bewuste keuze geweest van NS.

Een aanpassing van de concessie-eisen om alsnog in alle materieel toiletten te vereisen per 1-1-2015, zonder uitzonderingen, lijkt mij terecht.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


23-08-2012 09:50:33
thom
thom
Quote
AlexNL (do 23 aug 2012 02:06:16 https://www.somda.nl/forum/4263/p405203/):
Het bewust kiezen voor een grote order van toiletloos materieel - ondanks de vele protesten - is immers een bewuste keuze geweest van NS.


Wat echter ook helemaal geen doodzonde was, immers was dat op dat moment helemaal niet verplicht...
En er reden al jaren stoptreinen zonder toilet rond, en toen hoorde je niemand erover...

Verder kun je spreken over een lakse of betrokken minister, maar reken maar dat dat soort zaken gewoon in overleg gaan tussen NS en het ministerie. Want wat zou het voor nut hebben om mekaar daar keihard voor tegen het blok te zetten zoals jij wilt en mekaar aan onnodige kosten te helpen?
Afschrijven van materieel als SGM-2, dan heb je het wel over miljoenen...
Quote


Een aanpassing van de concessie-eisen om alsnog in alle materieel toiletten te vereisen per 1-1-2015, zonder uitzonderingen, lijkt mij terecht.

Terecht, maar ook daadwerkelijk realistisch? 2 jaar voor zo'n wijziging is niet veel en wat wil je er dan mee bereiken, dat het halve materieelpark aan de kant staat?

Laatst bewerkt door thom op 23-08-2012 09:57
 

23-08-2012 12:53:28
dlm4yjp
dlm4yjp
En dan spreken we nog niet eens over het feit dat de SLT nogsteeds niet met 3 treinstellen gekoppeld of meer omweg kan...


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

23-08-2012 13:09:49
maigoda
maigoda
Nou, nog steeds niet is niet de correcte weergave: het heeft gekunt. De maximale samenstelling was 6+6+4 (maximaal 3 stellen of 16 bakken). De combi 4+4+4+4 is bijvoorbaat uitgesloten, want dan rijdt de boel niet.

Verder is men tot de conmclusie gekomen dat drie stellen op de een of andere manier storing geeft en heeft men als tijdelijke maatregel het rijden met drie stellen verboden.
Groetjes,
Emiel
 

23-08-2012 14:37:48
phantom
phantom
Als ik het bericht hieronder lees dan was er dus de mogelijkheid om wel met 3 stellen SLT te rijden gekoppeld en nu kan t ineens niet meer ?
Das op z'n minst erg curieus te noemen,als t 1st wel kon en nu niet meer ivm storingen vraag ik me af wat men aan de stellen heeft gerommeld zodat t nu niet meer kan.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

23-08-2012 14:49:23
MDDM
MDDM
Het kan wel, moet er 1 stel ff in opzending gezet worden...


Gr Joop mcn Lls
 

23-08-2012 14:49:41
sik214
sik214
Quote
phantom (do 23 aug 2012 14:37:48 https://www.somda.nl/forum/4263/p405299/): Als ik het bericht hieronder lees dan was er dus de mogelijkheid om wel met 3 stellen SLT te rijden gekoppeld en nu kan t ineens niet meer ?
Das op z'n minst erg curieus te noemen,als t 1st wel kon en nu niet meer ivm storingen vraag ik me af wat men aan de stellen heeft gerommeld zodat t nu niet meer kan.
Het is nog steeds mogelijk, alleen het geeft (mogelijk) storing, dáárom gebeurd het nu niet meer. Er staat niet dat het na een sleutelactie niet meer kan....%05%

Laatst bewerkt door sik214 op 23-08-2012 14:50, reden: quote toegevoegd
 

23-08-2012 15:11:05
Klaasje
Klaasje
Ik kan mij zo voorstellen dat er in 2013 best behoefte kan zijn aan het rijden met drie treinstellen in bepaalde treinen. Het lijkt mij handig dat dat dan ook echt kan.  

23-08-2012 15:18:02
MDDM
MDDM
Met de teruglopende reizigersaantallen ontgaat mij die behoefte om met 3 stellen te rijden. Of verwacht je in 2013 een groei in het aantal reizigers?

Laatst bewerkt door MDDM op 23-08-2012 15:18


Gr Joop mcn Lls
 

23-08-2012 15:38:11
phantom
phantom
Quote
MDDM (do 23 aug 2012 14:49:23 https://www.somda.nl/forum/4263/p405302/): Het kan wel, moet er 1 stel ff in opzending gezet worden...

Kunnen 2 SLT stellen dan zonder problemen een 3e stel meeslepen(als doodgewicht) in een reizigersdienst zonder dat er wat kapot gaat ?


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

23-08-2012 15:50:36
snowie
snowie
Pfff .... svp lezen !!  

23-08-2012 16:13:28
maigoda
maigoda
In de reizigersdienst wordt er niet gesleept. Dat gebeurt alleen met leeg materieel. Maar "in opzending" is wat anders. Dan rijdt het stel gewoon mee op eigen tractie, alleen blijven de deuren gsloten en de verlichting is uit.
Groetjes,
Emiel
 

23-08-2012 16:24:03
broek53
broek53
Ik denk dat de reden van het verbod om met drie gekoppelde stellen te rijden, hier wel ergens boven staat. Het is ook al een flinke tijd oud. Het gaat om het opwekken van stoorstromen, alleen of voornamelijk (dat weet ik niet meer) in de buurt van de HSL Zuid - en de storingen die dat op de beveiliging kan veroorzaken.  

23-08-2012 16:36:02
dlm4yjp
dlm4yjp
m.a.w. we kunnen allang weer met 3 stellen rijden: de HSL is er op aangepast door o.a. voedingsstations.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

23-08-2012 16:38:39
broek53
broek53
Als het juist is wat ik mij herinner - dat het alleen om de parallelle trajecten met de HSL Zuid ging. Het verbod was/is overigens generiek.  

23-08-2012 17:31:57
phantom
phantom
Quote
snowie (do 23 aug 2012 15:50:36 https://www.somda.nl/forum/4263/p405318/): Pfff .... svp lezen !!

Ik lees genoeg,echter is t makkelijk als iemand weet hoe t zit om maar verwijtend te roepen dat andere moeten lezen die niet in in de spoorwereld werkzaam zijn.
Om maar te zwijgen over t feit dat degene die t moeten weten in dagelijks spoorbedrijf,t soms al niet eens meer weten/snappen.
Tot zover mijn idee om me wijzer te laten maken en dingen te willen snappen als niet ingewijd spoorpersoon zijnde %03%


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

23-08-2012 19:07:03
maarten83
maarten83
Zelf denk ik dat dit meer komt door de bepaalde toonzetting die je berichten uitstralen.  

23-08-2012 19:31:35
snowie
snowie
Tja, heer Phantom - of moet ik zeggen Tijgernootje, ieder kan leren door te lezen en daar houd ik het verder bij .....  

23-08-2012 19:38:52
admin
Moderator
admin
admin: en daar laat iedereen het verder bij


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

23-08-2012 19:47:29
BGM104
BGM104
Quote
AlexNL (do 23 aug 2012 02:06:16 https://www.somda.nl/forum/4263/p405203/): Het bewust kiezen voor een grote order van toiletloos materieel - ondanks de vele protesten - is immers een bewuste keuze geweest van NS.


Het is een bewuste keuze geweest van onze volksvertegenwoordiging om NS te verzelfstandigen met als doel besparen op kosten en winstmaximalisatie, immers wel zo fijn voor de belastingbetaler.

Quote
Had men een meer betrokken ministerie gehad, dan had de eis duidelijk geweest: toiletloos materieel is verboden per 1-1-2015. NS had dan een flinke financiële tegenvaller gehad


Klinkt mij meer in de oren als: tijdens het spel de spelregels veranderen, iets waar de politiek wel goed in is. Maar deze financiële tegenvaller wil jij wel compenseren door wat extra belasting te betalen?

On topic: NS heeft bij de bestelling van SLT gehandeld volgens opdracht en in het belang van haar aandeelhouder, de staat der Nederlanden, helemaal goed dus.
 

23-08-2012 21:00:02
timtrein
timtrein
Het is meer van: de minister heeft niet gezegd dat er een toilet in moet en dús laten we ze weg. Tsja dat is ook een keuze...  

23-08-2012 21:01:50
kniesoor
kniesoor
Quote
BGM104 (do 23 aug 2012 19:47:29 https://www.somda.nl/forum/4263/p405390/):
Quote
AlexNL (do 23 aug 2012 02:06:16 https://www.somda.nl/forum/4263/p405203/): Het bewust kiezen voor een grote order van toiletloos materieel - ondanks de vele protesten - is immers een bewuste keuze geweest van NS.


Het is een bewuste keuze geweest van onze volksvertegenwoordiging om NS te verzelfstandigen met als doel besparen op kosten en winstmaximalisatie, immers wel zo fijn voor de belastingbetaler.

Quote
Had men een meer betrokken ministerie gehad, dan had de eis duidelijk geweest: toiletloos materieel is verboden per 1-1-2015. NS had dan een flinke financiële tegenvaller gehad


Klinkt mij meer in de oren als: tijdens het spel de spelregels veranderen, iets waar de politiek wel goed in is. Maar deze financiële tegenvaller wil jij wel compenseren door wat extra belasting te betalen?

On topic: NS heeft bij de bestelling van SLT gehandeld volgens opdracht en in het belang van haar aandeelhouder, de staat der Nederlanden, helemaal goed dus.


Dat is wel een beetje erg kort door de bocht. Bovendien gaat er per 2015 een nieuwe consessie in, dus als je het puur sec bekijkt zou het geeneens 'tussentijds spelregels veranderen' zijn.

Laatst bewerkt door kniesoor op 23-08-2012 21:02
 

23-08-2012 23:55:13
maigoda
maigoda
Niet tussentijds nee. Maar "de spelregels veranderen" voorafgaande aan de ingangsdatum zal toch ook een beperking gebonden zijn. Het kan toch niet zo zijn dat de concessieverlener een week van te voren de eisen vrolijk gaat herzien en dat de concessienemer er ineens niet meer aan kan voldoen binnen die week.
Groetjes,
Emiel
 

24-08-2012 00:00:07
daniel81
daniel81
Quote
MDDM (do 23 aug 2012 15:18:02 https://www.somda.nl/forum/4263/p405310/): Met de teruglopende reizigersaantallen ontgaat mij die behoefte om met 3 stellen te rijden. Of verwacht je in 2013 een groei in het aantal reizigers?

De 4600 gaat vanaf december 3 extra haltes bedienen en ook nog de IC-reizigers van Almb overnemen van de 3900. Extra capaciteit lijkt me dan dringend noodzakelijk.

Laatst bewerkt door daniel81 op 24-08-2012 00:00
 

24-08-2012 02:52:51
AlexNL
AlexNL
Quote
maigoda (do 23 aug 2012 23:55:13 https://www.somda.nl/forum/4263/p405469/): Niet tussentijds nee. Maar "de spelregels veranderen" voorafgaande aan de ingangsdatum zal toch ook een beperking gebonden zijn. Het kan toch niet zo zijn dat de concessieverlener een week van te voren de eisen vrolijk gaat herzien en dat de concessienemer er ineens niet meer aan kan voldoen binnen die week.



Uiteraard. Daarom worden die concessies vaak jaren van tevoren verleend zodat de concessienemer voldoende tijd krijgt om zich erop voor te bereiden. Denk hierbij aan het bestellen van materieel, opleiden van personeel, marketingacties, enzovoorts.

Ook in het geval van de HRN-concessie 2015-2025 geldt dit: later dit jaar wordt de definitieve concessie gegund (al zal veel afhangen van de keuzes die Nederland maakt op 12 september), en hierbij worden ook de definitieve eisen gesteld. Mocht de overheid kiezen om per 1-1-2015 alsnog een toilet in iedere trein te eisen - zonder "ombouwperiode" die loopt tot 2025 - dan heeft NS de keuze: of de gestelde eisen accepteren, of weigeren. Dat is niets "de eisen een week van tevoren wijzigen", dat is onderhandelen.

Dat er nu toiletloze treinen rijden is een keuze die NS gemaakt heeft rekening houdend met de vrijheden die ze tijdens de huidige concessie hebben. Dat er in een volgende concessie meer eisen worden gesteld, is iets waarop een normaal bedrijf anticipeert wanneer er beslissingen worden genomen die invloeden zullen hebben op de lange termijn. Zeker bij rollend materieel moet er heel goed worden nagedacht over de specificaties.

Het ontwikkeltraject van SLT is lang genoeg geweest zodat NS van gedachten kon veranderen. Men had kunnen voorzien dat er vanuit de reizigersorganisaties (zoals de ANWB, ROVER en Voor Beter OV) en vanuit de politiek negatieve feedback zou komen over het gebrek aan toiletten. Dat NS willens en wetens toch besloot voor toiletloze treinen is een bedrijfsrisico.

Dat er al jarenlang toiletloze treinen rondrijden is uiteraard correct, maar dit betreft een kleine serie: 30 stellen SGMm-II die tot 2006 voornamelijk rond Zoetermeer werden ingezet. Hedendaagse inzet gebeurt vaak gecombineerd met een drietje (dat wel een toilet heeft). Gevolg is dat de kans op geheel toiletloos reizen redelijk klein is. Dit is anders bij SLT, waar het meer dan 130 stellen betreft die geheel zonder toilet rijden.

Laatst bewerkt door AlexNL op 24-08-2012 02:59
 

24-08-2012 12:55:22
daniel81
daniel81
Het moge duidelijk zijn dat de Nederlandse regering er belang bij heeft dat NSR de concessie voor het HRN krijgt. Wat daarbij precies de overwegingen zijn geweest weet ik niet, maar ik kan me zo voorstellen dat onervarenheid met aanbesteden, 'je weet wat je hebt', bestaande contacten en vrees voor chaos bij overdracht allemaal hebben meegespeeld.
Bij die zeer grote belangen, is de aanwezigheid van toiletten in de trein een iniminionderdeeltje. Als Den Haag op grond van weigering toiletten in te bouwen NSR de HRN-concessie afneemt, heeft Den Haag een immens probleem. NSR weet dat natuurlijk ook en kan daardoor gemakkelijk bluffen.
 


24-08-2012 13:15:03
mren
mren
Het grote onderliggende probleem is natuurlijk dat het onmogelijk is om elke denkbare eis een in een concessieovereenkomst te vatten en dat een bedrijf dat voor winstmaximalisatie gaat ipv voor reizigersbelangen dus iets als een toilet niet uit zichzelf gaat plaatsen.

(Maar deze discussie staat vast al 6 keer in dit topic)
 

24-08-2012 14:30:58
phantom
phantom
Quote
daniel81 (vr 24 aug 2012 12:55:22 https://www.somda.nl/forum/4263/p405558/): Wat daarbij precies de overwegingen zijn geweest weet ik niet, maar ik kan me zo voorstellen dat onervarenheid met aanbesteden, 'je weet wat je hebt', bestaande contacten en vrees voor chaos bij overdracht allemaal hebben meegespeeld.

Bij die zeer grote belangen, is de aanwezigheid van toiletten in de trein een iniminionderdeeltje.


Voor het 1ste stukje tekst ben ik geneigd te roepen,iemand ooit wel is gehoord van het gezegde: verandering van spijs doet eten.
Ofwel miss moet men maar is de stoute schoenen aan trekken en zorgen dat niet automatisch de huidige vervoerder maar kan doen en laten omdat hij de "enige" is.
T is echt niet de enigste vervoerder,enkel doet deze het al jaren en qua gemakzucht vind men het in den haag wel prima.
Dus je geeft ze een vinger en ze pakken je handen en voeten(omdat ze t mogen/kunnen)
Voor wat betreft het laatste stukje tekst kan ik enkel maar zeggen,je zal van Den haag maar naar Bd reizen en dat in een SLT moeten doen terwijl je hoge nood hebt.
Bovendien zijn er zat mensen die ofwel door medicijnen of gewoon ouderdom zo'n soort rit met die SLT echt niet hoeven te gaan doen,t klinkt lullig maar die mensen zijn er echt en t is daarom aardig schandalig om dan maar te verwachten dat die mensen t of ophouden of anders......
*zker als die zelfde vervoerder stelsel matig maar prijzen mag verhogen,en het voor de consument niet duidelijker maakt,en met niet correct werkende alternatieven komt voor het papieren kaartje*

Laatst bewerkt door phantom op 24-08-2012 14:33


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

24-08-2012 19:06:50
BGM104
BGM104
Quote
daniel81 (vr 24 aug 2012 00:00:07 https://www.somda.nl/forum/4263/p405471/):
De 4600 gaat vanaf december 3 extra haltes bedienen en ook nog de IC-reizigers van Almb overnemen van de 3900. Extra capaciteit lijkt me dan dringend noodzakelijk.


De 4600 is vanaf december met maximaal 10 bakken SLT per trein gepland.
 

24-08-2012 19:16:54
mren
mren
Dat zegt nog niets over oorzaak en gevolg  

24-08-2012 20:41:55
Klaasje
Klaasje
Quote
BGM104 (vr 24 aug 2012 19:06:50 https://www.somda.nl/forum/4263/p405618/):
De 4600 is vanaf december met maximaal 10 bakken SLT per trein gepland.

Ambitieus.
 

24-08-2012 20:43:01
daniel81
daniel81
Die 10 bakken veroorzaken straks binnen een paar weken de enorme reizigersdaling waar MDDM het over had en dat is het meer dan genoeg  

24-08-2012 21:22:01
broek53
broek53
De prognoses voor de 4600'en in de spits komen niet hoger dan ruim 600 man en 10 bakken SLT kunnen er volgens de lagere norm ruim 700 aan (bij de volnorm ruim 900, maar die wordt niet gehanteerd). Qua samenstelling kan men in ieder geval nog naar 12 bakken zonder met drie gekoppelde stellen te hoeven rijden (870 plaatsne, bij volnorm 1100).  

24-08-2012 21:25:27
daniel81
daniel81
Hebben die normen ook nog een relatie tot de reistijd?
Ik bedoel, de sprinterformule inclusief sta-capaciteit is destijds gelanceerd met als argument dat de gemiddelde reistijd in een sprinter 15 minuten is, maar in de 4600 worden die 15 minuten toch ruimschoots overschreden.
 

24-08-2012 21:34:06
broek53
broek53
Tien bakken SLT hebben 538 zitplaatsen en volgens de norm waarop gepland wordt, kunnen er 722 mensen mee.  

24-08-2012 21:37:56
Klaasje
Klaasje
Dat zou betekenen dat na de opening van nieuwe drie stations langs de route en het aandoen van een ander station, naast dat er geen IC-stop meer is op Almb het aantal reizigers in de drukste treinen van deze serie zou afnemen met dik 30 procent t.o.v. een tijdje terug. Dan denk ik dat er iets fout gaat met de prognoses.  

24-08-2012 21:46:54
kleine_man
kleine_man
Quote
thom (do 23 aug 2012 09:50:33 https://www.somda.nl/forum/4263/p405252/):
Quote
AlexNL (do 23 aug 2012 02:06:16 https://www.somda.nl/forum/4263/p405203/):
Het bewust kiezen voor een grote order van toiletloos materieel - ondanks de vele protesten - is immers een bewuste keuze geweest van NS.


Wat echter ook helemaal geen doodzonde was, immers was dat op dat moment helemaal niet verplicht...
En er reden al jaren stoptreinen zonder toilet rond, en toen hoorde je niemand erover...

Verder kun je spreken over een lakse of betrokken minister, maar reken maar dat dat soort zaken gewoon in overleg gaan tussen NS en het ministerie. Want wat zou het voor nut hebben om mekaar daar keihard voor tegen het blok te zetten zoals jij wilt en mekaar aan onnodige kosten te helpen?
Afschrijven van materieel als SGM-2, dan heb je het wel over miljoenen...
Quote


Een aanpassing van de concessie-eisen om alsnog in alle materieel toiletten te vereisen per 1-1-2015, zonder uitzonderingen, lijkt mij terecht.

Terecht, maar ook daadwerkelijk realistisch? 2 jaar voor zo'n wijziging is niet veel en wat wil je er dan mee bereiken, dat het halve materieelpark aan de kant staat?


Het hoeft allemaal niet zo zwart-wit. In goed overleg is veel mogelijk. Alleen uit de afwegingen blijkt dat het reizigersbelang niet gedient wordt. Het plan wordt dus niet ambitieus uitgevoerd. Het SLT had ook opgelost kunnen worden door de laatste 2 opties ook in te lossen als een nieuw type tussen rijtuig met WC. Dan zouden alle 4tjes verlengd worden naar 5jes en de 6jes naar 7jes.

In Zwitserland zijn de afgelopen jaren allemaal nieuwe tussenrijtuigen ontworpen zodat per 01-01-2015 nagenoeg alle treinen barrierevrij zijn. Ook in Duitsland komen er meer dubbeldeksrijtuigen in dienst die barrierevrij zijn en worden rijtuigen doorgeschoven. Het verschil is dat daar de portomonee getrokken wordt....
 

24-08-2012 21:53:50
mren
mren
Quote
daniel81 (vr 24 aug 2012 21:25:27 https://www.somda.nl/forum/4263/p405673/): Hebben die normen ook nog een relatie tot de reistijd?
Ik bedoel, de sprinterformule inclusief sta-capaciteit is destijds gelanceerd met als argument dat de gemiddelde reistijd in een sprinter 15 minuten is, maar in de 4600 worden die 15 minuten toch ruimschoots overschreden.

Dat is slechts een excuus om een financiële afweging te rechtvaardigen, maar dat klinkt niet lekker.

Bovendien: ken je het verhaal van die statisticus die verzoop in het meertje van gemiddeld 35cm diep?
 

24-08-2012 22:16:16
robbertc
robbertc
Nou, zoals valt te lezen, stapt NS van de volnorm af, en gaat terug naar de acceptabelnorm. Er hoeven dus al veel minder mensen te staan. Daarmee zou je zeggen dat het niet vaak voor komt dat mensen meer dan 15 minuten moeten staan (uiteraard ervanuitgaande dat de prognoses kloppen).  

24-08-2012 22:44:44
broek53
broek53
Quote
Klaasje (vr 24 aug 2012 21:37:56 https://www.somda.nl/forum/4263/p405677/): Dat zou betekenen dat na de opening van nieuwe drie stations langs de route en het aandoen van een ander station, naast dat er geen IC-stop meer is op Almb het aantal reizigers in de drukste treinen van deze serie zou afnemen met dik 30 procent t.o.v. een tijdje terug. Dan denk ik dat er iets fout gaat met de prognoses.
Dan ga je er kennelijk vanuit dat honderden reizigers uit Kampen Zuid en Dronten naar Weesp en Amsterdam reizen. Daar geloof ik nou niet veel van.
Verder zijn de vervoersprognoses landelijk in elkaar gezakt. Het is niet voor niets dat NS zonder een trein te versterken terug kan naar de acceptabelnorm.
 

24-08-2012 23:06:18
Klaasje
Klaasje
Op dagniveau zal het om hooguit een paar honderd gaan van beide stations. Almere Poort, Lelystad en Almere Buiten zijn wat dat betreft veel spannender. Maar ik geloof niet dat het daadwerkelijke vervoer met circa 40 % inzakt (even met de dikke duim die 30 % extrapolerend.) Het ontbreekt namelijk aan een duidelijke reden om na een paar jaar crisis en meer dan een jaar de mogelijkheid om filevrij te forensen per auto aan een reden om het vervoer daarna nog zover in te laten zakken. Het lijkt mij dan eerder aannemelijk dat er iets anders verandert waar de modellen nog geen rekening mee kunnen houden. Als het bijvoorbeeld zo is dat modellen gedeeltelijk gebaseerd zijn op verkochte aantallen abonnementen maar er diverse redenen zijn om met andere vervoersbewijzen te gaan reizen vanaf de maand juli dit jaar dan zou het zo maar kunnen dat de prognoses voor zowel september als december niet kloppen. Maar dat merken we dan over een week of drie dan. Het is dus even afwachten.  

04-09-2012 19:14:27
nedtrain25
nedtrain25
Dames en heren, jongens en meisjes opgelet!!!!
Morgen zal op het toneel de 2617 weer verschijnen in de rijdende dienst.
Dit alles na bijna een jaar stilgestaan te hebben.
 

04-09-2012 19:17:54
aarclay
aarclay
Even om mijn geheugen op te frissen. Wat was er ook alweer mee aan de hand? Botsing en inmiddels voorzien van een nieuwe neus, dacht ik zo?


Choo choo.....
 

05-09-2012 11:01:51
sik214
sik214
Quote
nedtrain25 (di 04 sep 2012 19:14:27 https://www.somda.nl/forum/4263/p407450/): Dames en heren, jongens en meisjes opgelet!!!!
Morgen zal op het toneel de 2617 weer verschijnen in de rijdende dienst.
Dit alles na bijna een jaar stilgestaan te hebben.
Vandaag in de 9800-serie te zien. Maar "bijna een jaar stilgestaan te hebben" is wel een beetje heel erg ruim gezien de laatste spot van januari 2012.

Overigens meen ik gisteren in Ut de 2445 gezien te hebben, die heel lang in Hlm heeft vertoefd, maar ik ben er lang niet zeker van, dus niet ingevoerd als spot.
 

05-09-2012 11:19:24
icened
icened
Tussen Zwolle - Utrecht rijdt nu nog de MDDM/DD-AR. Als goed is zal dat straks de DDZ zijn. Zal dan de SLT en SGM dan gaan rijden tussen Zwolle - Utrecht?  

05-09-2012 12:15:39
maigoda
maigoda
Er rijdt nu al planmatig SLT in de 5600 Ut-Zl v.v.
Groetjes,
Emiel
 

05-09-2012 12:21:39
Daeleatana
Daeleatana
Volgens http://treinfan.waarisdetrein.nl/drgl/2012-7/mat.txt rijdt er alleen DD-AR/MDDM in de 5600..
Welke serie tussen Ut en Zl zou dan met DDZ gaan rijden? Ik dacht dat deze alleen (of vooral) in de 2100 (Asd - Hlm - Gvc) gaat rijden vanaf december?
 

05-09-2012 14:09:19
dennistd
dennistd
icened zal wel bedoelen dat er straks geen DDAR meer rijdt, omdat die allemaal verbouwd wordt naar DDZ wat intercitymaterieel is, en dus niet in de stoptrein Zwolle-Utrecht zal gaan rijden.  

05-09-2012 14:20:56
lex_t
lex_t
Overigens,
Hoe is het eigenlijk afgelopen met de in april bij Amsterdam gekraakte SLT?
 

05-09-2012 14:25:56
broek53
broek53
Staat in Haarlem, net als de gekraakte VIRM. Beide worden bekeken op eventuele herstelbaarheid en zo ja, van hoeveel bakken.  

05-09-2012 14:42:46
279
279
gisteren (4/9) heeft een SLT6 een van de wegleerritten overgenomen op de Hanzelijn. ik meen de 455 is uitgevallen op Llso.  

05-09-2012 16:40:35
MDDM
MDDM
Stond een defecte en sleep gereed gemaakte virm voor. Alleen is die niet in de nacht weg gehaald zoals belooft.


Gr Joop mcn Lls
 

05-09-2012 17:04:01
aarclay
aarclay
Quote
sik214 (wo 05 sep 2012 11:01:51 https://www.somda.nl/forum/4263/p407544/):
Overigens meen ik gisteren in Ut de 2445 gezien te hebben, die heel lang in Hlm heeft vertoefd, maar ik ben er lang niet zeker van, dus niet ingevoerd als spot.


Ik las op 15 aug. op dit forum:
Quote
Rolffiej19 (di 14 aug 2012 23:23:54 https://www.somda.nl/forum/4263/p403540/): Stel heeft aanrijdingschade en staat voor Retrofit (Testen van Nieuwe dingen) te Hlm Wpl


Als hij echt op de baan zal zijn, wat houdt die RetroFit dan uit? Heeft hij nu extra's? Of zijn die uitgebouwd?

Laatst bewerkt door aarclay op 05-09-2012 17:06


Choo choo.....
 

06-09-2012 03:04:12
maigoda
maigoda
Quote
Daeleatana (wo 05 sep 2012 12:21:39 https://www.somda.nl/forum/4263/p407566/): Volgens http://treinfan.waarisdetrein.nl/drgl/2012-7/mat.txt rijdt er alleen DD-AR/MDDM in de 5600.

Zo'n lijstje kan er ook wel eens naast zitten. Ik heb de afgelopen weken al twee keer planmatig een SLT in de 5600 meegehad. Stond zelfs SLT op m'n dienstkaartje, dus het betrof geen verdwaalt stel of zo.
Groetjes,
Emiel
 

06-09-2012 08:33:05
treinfan
treinfan
Dat is gewoon het verschil tussen jaarplan en weekplan  

06-09-2012 09:23:45
train85
train85
Hou weekplan, maar op dagplan  

06-09-2012 10:30:17
treinfan
treinfan
uhm, uiteraard  

29-09-2012 11:57:03
mren
mren
Het moet een plezier worden om in de trein naar de plee te gaan, ook in SLT, zie http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3324162/2012/09/29/Toiletbezoek-in-trein-moet-plezierig-worden.dhtml  

29-09-2012 12:02:16
broek53
broek53
Het is een soort vlucht naar voren, en dat bedoel ik niet negatief. Het is beter om zoiets te doen dan een klein toiltetje in een hoekje wegfrommelen omdat het nu eenmaal moet.
Overigens lees je uit sommige teksten hierover dat de SLT het toch echt pas krijgt bij revisie.
 

29-09-2012 12:36:42
Erikvd12
Erikvd12
Voor mij is het niet zo nodig, kan het uren ophouden
Maar voor ouderen begrijp ik het.
 

29-09-2012 12:38:35
mren
mren
Niet alleen voor ouderen...  

29-09-2012 12:45:58
waalkade
waalkade
Ziet er goed uit die nieuwe unit.
En kleine kinderen, die kunnen soms ook hoognodig moeten.
Heeft men daar proeven mee genomen?
Vaak is een (groot)ouder met meerdere kinderen onderweg.
Passen er twee kinderen, een ouder en een tas met luiers in deze unit?

Laatst bewerkt door waalkade op 29-09-2012 12:53
 

29-09-2012 12:55:50
spiketrain
Moderator
spiketrain
Spiketrain: over toiletten in de trein hebben we een topic: https://www.somda.nl/forum/9486/h_toiletten/. Terug weer naar SLT.


Groet, Spiketrain
 

20-10-2012 22:37:42
aarclay
aarclay
Vandaag zag ik de Amsterdamse gecrashte SLT 2658 bij Hlmwpl staan. De beschadigde kopbak is eraf gehaald, en het geheel is nu op een zijspoor geplaatst met een andere SLT er voor.

Waar is de beschadige kopbak op dit moment? In de werkplaats voor herstel, of zijn ze nog treintechnisch onderzoek aan het uitvoeren? Of is er een mogelijk gevolg dat er een nieuwe kopbak geplaatst zal worden?

Indien ja, heeft NedTrain hier zo beschikking over, of moet deze vanaf nieuw worden gebouwd? En zo ja, gebeurt dat nog, nu er geen vervolgorder komt? Ik neem aan van wel?

Laatst bewerkt door aarclay op 20-10-2012 22:38


Choo choo.....
 

20-10-2012 23:38:48
kevinevers
kevinevers
Ik heb in een bedrijfsblad van NedTrain of NS gezien dat deze nu in de in schadeherstel afdeling staat.  

20-10-2012 23:40:30
maigoda
maigoda
Quote
aarclay (za 20 okt 2012 22:37:42 https://www.somda.nl/forum/4263/p415384/): Vandaag zag ik de Amsterdamse gecrashte SLT 2658 bij Hlmwpl staan. De beschadigde kopbak is eraf gehaald, en het geheel is nu op een zijspoor geplaatst met een andere SLT er voor.

Waar is de beschadige kopbak op dit moment? In de werkplaats voor herstel, of zijn ze nog treintechnisch onderzoek aan het uitvoeren? Of is er een mogelijk gevolg dat er een nieuwe kopbak geplaatst zal worden?

Indien ja, heeft NedTrain hier zo beschikking over, of moet deze vanaf nieuw worden gebouwd? En zo ja, gebeurt dat nog, nu er geen vervolgorder komt? Ik neem aan van wel?

Er zijn twee extra koppen geleverd. Eentje is gebruikt voor de simulator in Amf en eentje staat op reserve. Dus ik denk dat ze die ene reserve wel zullen gebruiken en wellicht nog een extra kop bijbestellen. Die koppen zijn modulair, dus kant en klaar te maken.
Groetjes,
Emiel
 

21-10-2012 16:37:24
bnv
bnv
Kan dan worden aangenomen dat de andere vijf bakken geen (blijvende) schade ondervonden hebben en herstel niet nodig is?  

21-10-2012 20:02:15
110573
110573
Ik denk het niet. Het rijtuig is achter het koprijtuig is ook afgekoppeld.  

21-10-2012 21:53:43
MasterE
MasterE
Ze zullen hem wel helemaal uit elkaar halen om de schade goed per bak te kunnen bekijken en beslissen of ze er nog iets mee kunnen.

Laatst bewerkt door MasterE op 21-10-2012 21:54


Mcn Asd
 

22-10-2012 00:59:19
dlm4yjp
dlm4yjp
In het hanzelijntopic was te zien dat er 3 volledig gekoppelde (Elektrisch, Pneumatisch en Mechanisch) stellen SLT reden, zijn ze nu dan eindelijk bezig om mogelijk te maken om met meer dan 2 stellen gecombineerd storingsvrij te rijden?


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

22-10-2012 01:49:32
MDDM
MDDM
Nee! Daar waren deze testritten niet voor.

Laatst bewerkt door MDDM op 22-10-2012 01:49


Gr Joop mcn Lls
 

22-10-2012 08:28:02
AgentX
AgentX
Waarvoor dan wel?  


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

SLT
RailWiki.nl