Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

SLT
RailWiki.nl
27-03-2012 02:55:17
maigoda
maigoda
Quote
waalkade (ma 26 mrt 2012 22:21:37 https://www.somda.nl/forum/4263/p384594/): De software om alle "foute" handelingen te voorkomen past mogelijk niet in de hardware.
Op zich is het verdedigbaar om in een professionele omgeving te kiezen voor een sobere software en een simpele kleine (trage) hardware.
Hoe simpeler in het algemeen, hoe minder kans op falen.

Het probleem van de dubbele stuurstroom is ook in de hardware op te lossen, namelijk een vergrendeling op het stuurstroomslot die actief is als er ergens anders op het of de stellen stuurstroom instaat. Dat hebben oudere treintypes ook, dus waarom niet op de SLT? En dat het best gekunt had, bewijst het feit dan het stuurstroomslot vergrendeld is zodra er rijrichting is gekozen. Je kan dus in vooruit of achteruit de stuurstroom dus niet uitschakelen.

In dit geval gaat "hoe simpeler in het algemeen, hoe minder kans op falen" dus niet op, want juist "het is simpel" zorgt bij de SLT voor ongewenste situaties waar reizigers last van hebben.
Groetjes,
Emiel
 

27-03-2012 08:31:55
ZJ37
ZJ37
De 2465 staat nu nog te Bkd.  

27-03-2012 16:12:43
broek53
broek53
Nu of binnenkort (vandaag dus) in gezelschap van de 2466 (nieuw in dit theater).

Laatst bewerkt door broek53 op 27-03-2012 16:13
 

27-03-2012 19:15:10
Masjinist
Masjinist
Feit is indien er een 2e sleutel wordt geplaats er in de andere cabine vaak
ook nog geen rijrichting is gekozen. Simpeler is het om gewoon te kijken naar de lamp gereed/gereed continue voor dat je de stuurstroom in zet.
 


27-03-2012 19:31:42
ifje
ifje
Quote
broek53 (di 27 mrt 2012 16:12:43 https://www.somda.nl/forum/4263/p384656/): Nu of binnenkort (vandaag dus) in gezelschap van de 2466 (nieuw in dit theater).

Rond 17:30 uur vanmiddag zag ik in mijn achteruitkijkspiegel een vierdelige SLT achter een G2000 Sittard binnenrijden (uit de richting Heerlen).
 

27-03-2012 20:06:33
ehbk2006
ehbk2006
Om 18:45 stond de 2466 te wachten om richting noorden te vertrekken.  

27-03-2012 20:08:46
SGMm2137
SGMm2137
En om 20:07 door Ehv en waarschijnlijk richting Amf


(hsl)-mcn Ehv
 

27-03-2012 21:58:53
maigoda
maigoda
Quote
Masjinist (di 27 mrt 2012 19:15:10 https://www.somda.nl/forum/4263/p384682/): Feit is indien er een 2e sleutel wordt geplaats er in de andere cabine vaak
ook nog geen rijrichting is gekozen. Simpeler is het om gewoon te kijken naar de lamp gereed/gereed continue voor dat je de stuurstroom in zet.

Ik denk dat je nu iets door elkaar haalt. Ter verduidelijking:

1. Als er ergens stuurstroom in staat, dan kan er in elke andere (tussen)cabine óók stuurstroom worden ingezet zonder dat dat stuurstroomslot een vorm van vergrendeling kent tegen het inzetten (uitgezonderd mat'64 heeft elk ander materieel dat). Dit ongeacht of er rijrichting is gekozen of niet.

2. Als in de bediende cabine de stuurstroom in staat en er wordt rijrichting gekozen, dan wordt het stuurstroomslot in die cabine vergrendeld tegen het uitzetten van de stuurstroom (net als bij elke andere trein, dus ook mat'64).

Kortom: in de bediende cabine wordt het stuurstroomslot wel vergrendeld in de in-stand tegen het uitzetten ervan, maar in onbediende cabines wordt het stuurstroomslot in de uit-stand niet vergrendeld tegen het inzetten van een tweede stuurstroom.

Centrale vraag: waarom kan het vergrendelen bij rijrichting in de in-stand wel, maar niet tegen het onterecht inzetten van een tweede stuurstroom in de uit-stand?
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op 27-03-2012 21:59
 

27-03-2012 22:25:03
thom
thom
Omdat de rijrichtings kruk het slot fysiek blokkeerd en niet door electrische vergrendeling oid..?  

27-03-2012 22:59:27
maigoda
maigoda
Ik denk dat het met een elektromagneet gaat die bekrachtigd wordt bij rijrichting kiezen. In elk geval niet met een mechanische vergrendeling. De rijrichtingskruk zelf heeft helemaal geen vergrendeling, net als de rij/rem-hendel. Ook als de stuurstroom uit staat. Ook dat is bij geen enkel ander materieel het geval.
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op 27-03-2012 23:00
 

03-04-2012 19:39:40
jacokran
jacokran
Ik ben zelf niet helemaal thuis in de mechanica en nog minder in het SLT besturingssysteem, maar wat ik uit de beschrijvingen afleidt is het volgende: Bij het inschakelen van een rijrichting wordt er een magneet actief die de stuurstroom sleutel in de bediende cabine blokkeert. (Een magneetje lijkt mij een hele simpele en doeltreffende oplossing, goedkoper dan een softwarematige beveiliging). Het magneetje in de andere cabines wordt kennelijk in het geheel niet aangestuurd, wat ook niet mogelijk is als de magneet mechanisch ipv elektronisch wordt geactiveerd.

Laatst bewerkt door jacokran op 03-04-2012 19:40
 

04-04-2012 09:54:41
hellfire
hellfire
Quote
waalkade (ma 26 mrt 2012 22:21:37 https://www.somda.nl/forum/4263/p384594/):
Quote
maigoda (vr 23 mrt 2012 13:52:40 https://www.somda.nl/forum/4263/p384165/): (knip)

En of het slechte software is... Tja, wat zal ik daar nou eens op antwoorden?
Groetjes,
Emiel
De software om alle "foute" handelingen te voorkomen past mogelijk niet in de hardware.
Op zich is het verdedigbaar om in een professionele omgeving te kiezen voor een sobere software en een simpele kleine (trage) hardware.
Hoe simpeler in het algemeen, hoe minder kans op falen.

20 a 30 jaar geleden was dit een uitspraak die je nog kunt onderbouwen. Vandaag de dag...

Laat ik het zo zeggen: voor een paar honderd tot hooguit een paar duizend euro heb je een stuk industriele hardware dat prima geschikt is om in een trein in te bouwen en waarmee je meer signalen kunt verwerken dan een SLT kan uitsturen.

Dat een relatief simpele controle als "niet in twee sloten een sleutel omdraaien" niet in software wordt afgehandeld is een blunder. Eentje die voorkomen had kunnen worden, want blijkbaar is er wel een informatiestroompje dat ervoor zorgt dat een lamp op de achterwand gaat branden. Dat zoiets bij de bouw van de software niet wordt gezien, okee. Kan gebeuren. De vraag is wat daarna ermee gebeurt. Een fatsoenlijke softwareontwikkelaar repareert zo'n fout bij de eerstvolgende update. Een slechte softwareontwikkelaar repareert het niet en zegt dat het te moeilijk is om te repareren. Een hele slechte softwareontwikkelaar noemt het een nieuwe specificatie en vraagt er geld voor.

Opleiden van gebruikers om een bepaalde handeling niet uit te voeren is een lapmiddel. Hierboven worden al een aantal mechanische oplossingen aangedragen om te voorkomen dat twee stuurstromen worden ingeschakeld. Ik draag een softwareoplossing aan: zet in koeienletters op het beeldscherm dat de stuurstroom in de andere cabine nog aanstaat, op het moment dat iemand de sleutel omdraait. Niks fouten, gewoon vertellen wat er aan de hand is.

Met vriendelijke groet,

De softwareingenieur.
 

04-04-2012 10:23:49
Masjinist
Masjinist
Je kan overal wel een vergrendeling voor bedenken. Ik zie het probleem niet zo.
Gewoon goed kijken, en het schijnt dat machinisten daar vrij goed in zijn
 

04-04-2012 13:54:19
maigoda
maigoda
Gezien het feit dat het toch nog steeds wel eens fout gaat, blijkt dat dus van niet. En het betreft meestal machinisten die of nog heel weinig SLT rijden, of machinisten die na maanden geleden de instructie gehad te hebben gehad voor het eerst ermee gaan rijden. De SLT leent zich niet voor deze omstandigheden omdat dit treintype geheel niet vergevingsgezind is en de bediening wat het opbouwen en splitsen/combineren betreft alleen "de juiste manier" accepteert en bij afwijking "het gewoon niet meer weet". Dat is vragen om problemen. Vind je het gek dat de SLT niet populair is bij het merendeel van het rijdend personeel.

En wat zo'n specifieke stuurstroom-vergrendeling in onbediende cabines betreft: SGM, ICM, 1700/DDAR/mDDM, 1700+DDM, 1700+BDs, VIRM, DM'90 (en SM'90) hebben (had) het ook. Dus waarom de SLT niet. En juist zo'n afwijking geeft een probleem, omdat met gewend is aan het bestaan van deze specifieke vergrendeling. Alleen mat'64 heeft het niet, maar die kan er tegen en geeft zelfs een duidelijk "signaal" af, namelijk de EP-rem lost niet meer. In meer dan één cabine rijrichting+tractie geven is zonder overbruggingen te ontzegelen niet mogelijk.

Conclusie: terwijl alle andere materieelsoorten van NSR er momenteel "beveiligd" zijn tegen dubbele stuurstroom, heeft de SLT dat niet, terwijl daar juist meer aanleiding toe is vanwege software die afwijkingen niet tolereert.
Groetjes,
Emiel
 

04-04-2012 15:23:16
dlm4yjp
dlm4yjp
Heeft mat'64 juist bewust geen blokkering tegen het inschakelen van een stuurstroom vanwege het "vliegend ontkoppelen"?


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

04-04-2012 16:46:10
MDDM
MDDM
Wat is "vliegend ontkoppelen"?

Over de SLT... Het is zo simpel allemaal. Het is windows op een zooi draaistellen met een kastje er omheen. Gewoon geduld hebben en wachten tot de lamp "gereed" brand of knippert. Zo moeilijk is het allemaal niet. Roepen om vergrendeling is helemaal niet nodig.


Gr Joop mcn Lls
 

04-04-2012 17:16:57
Masjinist
Masjinist
Precies! Gelukkig ben ik niet de enige die er zo over denkt.  

04-04-2012 19:30:40
dlm4yjp
dlm4yjp
Zoals het mij is uitgelegd: ontkoppelen tijdens het rijden zodat het voorste deel als sneltrein doorkan, en het achterste stel bij het stopstation stopt. (staat hier elders op het forum beter uitgelegd).


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

04-04-2012 19:36:06
MDDM
MDDM
Dat wordt helemaal niet toegepast. Is een kretologie uit de oudheid


Gr Joop mcn Lls
 

05-04-2012 17:23:25
thom
thom
En ook nooit toegepast in Nederland...

En wat gezegd werd, mat64 heeft wel een blokkering, want de ep rem lost niet meer...

Laatst bewerkt door thom op 05-04-2012 17:24
 

05-04-2012 18:43:17
sjoerd
sjoerd
Quote
MDDM (wo 04 apr 2012 19:36:06 https://www.somda.nl/forum/4263/p385867/): Dat wordt helemaal niet toegepast. Is een kretologie uit de oudheid

Ja, en dat heette toen een sliprijtuig, er werd geslipt, niet vliegend ontkoppeld. Het daarna tractieloze rijtuig werd onderweg afgekoppeld en met de handrem voor het perron tot stilstand gebracht door de conducteur. Een en ander was niet zonder risico, maar voor zover bekend is het nooit helemaal misgegaan. Het werd dus wel degelijk en ook in Nederland toegepast.

Laatst bewerkt door sjoerd op 05-04-2012 18:43
 

05-04-2012 20:40:52
MDDM
MDDM
Je hebt het over een rijtuig. Dat fantastische verhaal ken ik ook. Maar niet met treinstellen die gesplitst zouden moeten worden.


Gr Joop mcn Lls
 

05-04-2012 21:00:38
broek53
broek53
Goede Vrijdag: de indienststelling van de 2466.  

08-04-2012 18:26:52
wilcot
wilcot
vandaag stond in Wildenrath de 2469 te genieten van het zonnetje. Kan het zijn dat deze daarvan daan naar NL komt ipv vanaf de fabriek te Aachen?  

12-04-2012 20:42:26
broek53
broek53
Jawel, en daarbij om onbekende redenen de 2467 en 2468 achter zich latend, is het stel vandaag naar NL gekomen.
Alles wijst er dus op dat dit stel door Siemens gebouwd is
 

12-04-2012 23:03:33
AlexNL
AlexNL
Out of curiosity: hoe lang duurt het eigenlijk om één SLT te bouwen in de serieproductie?  

13-04-2012 10:57:14
wilcot
wilcot
10.20 is de laastste SLT via Vl nieuw het land binnen gekomen. Was de 2469 mbv de PCW7.
De laaste via bombardier volgen nog.
 

18-04-2012 13:02:09
broek53
broek53
Ook in het land (vandaag aangekomen): 2467.  

18-04-2012 14:12:38
lw-o
lw-o
dan was de 2469 dus niet helemaal de laatste,
dus nu helemaal geen nieuw SLT meer? lef van de NS! worden straks dan wel hele karige stoptreintjes!
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


18-04-2012 14:19:58
ehbk2006
ehbk2006
Quote
broek53 (wo 18 apr 2012 13:02:09 https://www.somda.nl/forum/4263/p387693/): Ook in het land (vandaag aangekomen): 2467.

Vertrok om 13:50 uit Std ri Ehv ev.

Laatst bewerkt door ehbk2006 op 18-04-2012 14:20
 

18-04-2012 14:45:42
broek53
broek53
Quote
lw-o (wo 18 apr 2012 14:12:38 https://www.somda.nl/forum/4263/p387698/): dan was de 2469 dus niet helemaal de laatste,
dus nu helemaal geen nieuw SLT meer? lef van de NS! worden straks dan wel hele karige stoptreintjes!
De 2468 ontbreekt ook nog in de rij. De laatste opmerking snap ik overigens niet, of je moet bedoelen waar we het al eerder over gehad hebben: DDAR buiten dienst c.q. in de intercitydienst en geen vervangend materieel meer voor met name de stoptreindiensten. Dat blijft waar, maar daarvoor lijkt mij dit niet het topic.
 

18-04-2012 14:50:30
lw-o
lw-o
dat bedoelde ik inderdaad, en hoort idd hier niet thuis, verbond het er alleen aan;)  

19-04-2012 22:19:00
AlexNL
AlexNL
Mijn vermoeden: de jongste stellen Mat'64 worden nog wat langer op de baan gehouden, en wanneer de HRN-concessie voor de periode 2015 - 2025 definitief binnen is wordt er een order geplaatst voor een nieuwe serie sprinters. Dat stroomt dan in vanaf 2015 (i.v.m. aanbesteding, constructie, toelating, e.d.) waardoor het mooi het oude Mat '64 en Plan Y kan gaan aflossen.  

23-04-2012 21:20:28
bnv
bnv
En gezien de kabinetscrisis van deze dagen is het nog maar de vraag of de definitieve concessie binnenkort afkomt. Eerder werden in afwachting van een nieuwe regering thema's controversieel verklaard. Niet uitgesloten is dat dit (concessieverlening door de regering) hier ook gaat optreden wat weer de nodige vertraging oplevert en het is dan nog maar de vraag of er in 2015 een nieuwe serie sprinters (SLT's met WC's bijvoorbeeld of anders) ter beschikking kan staan. Binnenkort zal wel duidelijk worden of dit inderdaad het geval is zodat men pas dan kan afvragen of het zin heeft plan V s'nog even in dienst te houden met verlengingsbeurten of wat dan ook, of niet.  

23-04-2012 21:22:55
bnv
bnv
Wat mij overigens opvalt: er worden veel woorden gespendeerd in het VIRM topic aan de toestand van de 8711 maar geen woord over de 2658. Betekent dat soms dat de schade daaraan meevalt en zonder al te grote investeringen/herstelkosten dit stel dan weer op de baan komt?  

23-04-2012 21:27:30
nohab
nohab
Nou ben ik geen deskundige maar ik ben wel ter plaatse geweest en de 2658 heeft zover ik het kan zien alleen schade onder de frontruit. De ruit zelf is nog heel, hoeft alleen maar een nieuwe ruitenwisser op want die is krom. Voor de rest ziet hij er aan de buitenkant comme il faut uit. Binnen heb ik niet gezien.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

23-04-2012 21:50:17
dlm4yjp
dlm4yjp
Zag hem op Hlmwph staan (of is er nog een SLT die top op de crashbuffers beschadigd was/is?) en zag er inderdaad best nog goed uit.
Ik denk dat de V-IRM de grootste klap heeft geabsorbeert door middel van de kreukelzone.

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 23-04-2012 21:51


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

23-04-2012 22:01:44
SunKeeper
SunKeeper
Volgens dit nieuwsbericht http://www.nu.nl/binnenland/2794294/schultz-wil-helderheid-van-prorail.html (zie onderaan in de tekst) heeft SLT 2658 een wissel opengereden afgelopen zaterdag. Waarschijnlijk de wissel waarop die tot stilstand is gekomen.
Veroorzaakt dit geen schade aan de wielen?
 

23-04-2012 22:11:23
daniel_ddr
daniel_ddr
Uit de 24-uursrapportage van zowel ProRail als de ILT blijkt inderdaad dat de Sprinter naar alle waarschijnlijkheid een STS heeft gehad gevolgd door het openrijden van een wissel met de frontale botsing als gevolg.

De rapportage van ProRail spreekt overigens over aanzienlijke schade bij de SLT.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

23-04-2012 22:14:56
110573
110573
De bodemplaat is ook een klein beetje verbogen, maar dan ook alleen maar onder de 'bumper', de ABk (955.058) staat gelukkig niet krom.

Laatst bewerkt door 110573 op 23-04-2012 23:22
 

23-04-2012 22:51:07
timtrein
timtrein
Een wissel openrijden veroorzaakt meestal maar zeer geringe slijtage aan de wielen. Wissels raken in de meeste gevallen wel beschadigd, of aan de tongen of aan de steller. Maar het hele zootje kan er ook op ontsporen natuurlijk, dan wordt de schade aan zowel draaistel als wissel wat groter.  

23-04-2012 23:11:52
broek53
broek53
Bij openrijden van een wissel kan er praktisch geproken niet ontspoord worden. Tenzij het betreffende wissel geklemd lag, misschien.  

23-04-2012 23:14:56
maigoda
maigoda
Geklemd zal het wissel niet gelegen hebben. Juist dat betreffende wissel werd gebruikt om over te gaan van enkelspoor (Ass-Sgra) naar dubbelspoor (Sgra-Asd).
Groetjes,
Emiel
 

23-04-2012 23:58:18
broek53
broek53
Ja, ik bedoelde het ook in het algemeen.  

24-04-2012 11:48:01
bossie186
bossie186
Op zondag 22 april kwam de hagelnieuwe 2467 langs met aan de haak de 2622 als LM vanuit Ehv ri Ht. Was de 2467 net binnengekomen uit Duitsland?  

24-04-2012 14:26:52
Rolffiej19
Rolffiej19
Die kans is zeer aannemelijk want de 2622 was in Duitsland bij siemens voor testen


MCN ASD
 

24-04-2012 14:48:09
lb
lb
De stellen reden het hele weekend proef, afgelopen zaterdag zijn beide stellen gezien op proefritten tussen Asdwplz en Lw en zondag heb ik het spul bij Nwk gezien rijdend richting Rotterdam. De 2467 is op 18-04-2012 de grens overgekomen.  

24-04-2012 15:06:08
bossie186
bossie186
Oke, hartelijk bedankt voor jullie antwoord.  

25-04-2012 16:27:25
broek53
broek53
2469 komt morgen in dienst.  

25-04-2012 16:41:35
Rob...
Rob...
Is het, geheel speculerend en vooruitlopend, nog mogelijk een eventuele nieuwe kopbak te bestellen voor de verongelukte SLT?  

25-04-2012 17:21:01
maigoda
maigoda
Als ik het goed heb, is er één reserve kop SLT. Er zijn er namelijk twee van besteld en één ervan is gebruikt voor de simulator in Amersfoort.
Groetjes,
Emiel
 

25-04-2012 17:38:02
AgentX
AgentX
Weet iemand ook waar die zich op dit moment bevindt? Staat die in de Wagenloods in Amersfoort?  

26-04-2012 10:19:29
thom
thom
Destijds stonden dar soort zaken allemaal opgeslagen in een loods van het Landelijk Logistiek Centrum te Tilburg, zeker weten van deze doe ik het niet, maar het lijkt me wel aannemelijk.  

26-04-2012 12:34:48
aarclay
aarclay
Ik weet wel dat er wat reservekoppen aan VIRM (plus de railklipper kop) in de Wagenloods stond/staat.


Choo choo.....
 


26-04-2012 15:15:14
110573
110573
Voor zover ik weet liggen in de loods te Amf slechts VIRM en SGM koppen, of die van de SLT moet op een totaal andere plaats liggen: http://flickr.com/photos/11057/6600461039/  

26-04-2012 15:19:27
broek53
broek53
Levering van reservekoppen en wat dies meer zij, gebeurt meestal pas tegen de afsluiting van een project.  

26-04-2012 16:52:34
maigoda
maigoda
De eerste is al geleverd, die staat in het Simulatorcentrum. En aldaar heb ik begrepen dat de andere op reserve staat, alleen niet waar hij dan stond.
Groetjes,
Emiel
 

29-04-2012 14:05:23
Bert13
Bert13
Op 27 april kwam SLT-IV 2468 leeg door Htn ri.Ut, kan het zijn dat deze dezelfde ochtend over de grens is gekomen en vanaf Std een LM heeft gedaan?


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

10-05-2012 15:26:35
broek53
broek53
Heden vandaag de overdracht/indienststelling van de 2467 en 2468. Daarmee is de levering van SLT voltooid.  

10-05-2012 17:15:13
kiekkiek
kiekkiek
Zijn er nog opties open voor een vervolg bestelling?  

10-05-2012 17:41:06
dlm4yjp
dlm4yjp
Volgensmij gingen ze eerst de wc-inbouw optie's bekijken


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

10-05-2012 22:09:44
aarclay
aarclay
Daar waren ze toch al mee bezig in Haarlem? Schijnt zelfs dat er al een SLT als prototype omgebouwd wordt hoorde ik...

Laatst bewerkt door aarclay op 10-05-2012 22:10


Choo choo.....
 

10-05-2012 22:12:08
AlexNL
AlexNL
Quote
kiekkiek (do 10 mei 2012 17:15:13 https://www.somda.nl/forum/4263/p390616/): Zijn er nog opties open voor een vervolg bestelling?


Voor zover ik weet zijn die opties anderhalf jaar terug komen te vervallen.
 

10-05-2012 22:18:56
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
aarclay (do 10 mei 2012 22:09:44 https://www.somda.nl/forum/4263/p390675/): Daar waren ze toch al mee bezig in Haarlem? Schijnt zelfs dat er al een SLT als prototype omgebouwd wordt hoorde ik...


Dat in Haarlem is volgensmij alweer gestopt, maargoed, dat weten de insider beter dan mij


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

11-05-2012 16:04:18
Dr_Thodt
Dr_Thodt
was dat geen 1 april grap?


Zoomzoomzoom
 

11-05-2012 19:24:01
dlm4yjp
dlm4yjp
De foto van het mobiel toilet wel, dat andere zou echter wel bestudeerd zijn


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

11-05-2012 19:35:35
Dr_Thodt
Dr_Thodt
Ik dacht dat deze 2 dingen (van 13 maart) uit een bericht kwamen, vandaar dat ik het dacht. maar bleken 2 verschillende te zijn

Quote
AgentX (di 13 mrt 2012 18:42:41 https://www.somda.nl/forum/4263/p382624/): Sterker nog: ik heb begrepen dat er een zo goed als kant en klare SLT met toilet in Haarlem staat. Meer dan dat weet ik niet overigens.

Quote
waalkade (di 13 mrt 2012 18:56:55 https://www.somda.nl/forum/4263/p382629/): Zal wel over een goede 2 weken te bezichtigen zijn%08%



Zoomzoomzoom
 

14-05-2012 09:47:34
taigagaai
Moderator
taigagaai
De 2432 is vorig jaar in Haarlem geweest om de inbouw van een toilet te onderzoeken.

Andere vraag, wanneer is de 2469 eigenlijk in dienst gesteld?
 

14-05-2012 10:06:22
Bert13
Bert13
Quote
broek53 (wo 25 apr 2012 16:27:25 https://www.somda.nl/forum/4263/p388655/): 2469 komt morgen in dienst.



He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

14-05-2012 10:54:22
AgentX
AgentX
Quote
verwoert (ma 14 mei 2012 09:47:34 https://www.somda.nl/forum/4263/p391086/): De 2432 is vorig jaar in Haarlem geweest om de inbouw van een toilet te onderzoeken.


En wat is gebleken uit dat onderzoek?
 

14-05-2012 12:48:44
ICMm4250
ICMm4250
Quote
AgentX (ma 14 mei 2012 10:54:22 https://www.somda.nl/forum/4263/p391089/):

En wat is gebleken uit dat onderzoek?


Ik kan er helemaal naast zitten,maar ik heb me laten vertellen dat er een berekening op los is gelaten wat het per SLT zou gaan kosten om een toillet in te bouwen.
Van het totaal plaatje was NSR geloof ik wel geschrokken want dat zou in de miljoenen gaan lopen dus hebben ze er vanaf gezien.

Laatst bewerkt door ICMm4250 op 14-05-2012 12:52
 

14-05-2012 13:12:43
taigagaai
Moderator
taigagaai
Quote
Bert13 (ma 14 mei 2012 10:06:22 https://www.somda.nl/forum/4263/p391088/):
Quote
broek53 (wo 25 apr 2012 16:27:25 https://www.somda.nl/forum/4263/p388655/): 2469 komt morgen in dienst.

Helemaal over heen gekeken. Dank.
 

14-05-2012 13:31:53
AgentX
AgentX
Quote
ICMm4250 (ma 14 mei 2012 12:48:44 https://www.somda.nl/forum/4263/p391105/):
Quote
AgentX (ma 14 mei 2012 10:54:22 https://www.somda.nl/forum/4263/p391089/):

En wat is gebleken uit dat onderzoek?


Ik kan er helemaal naast zitten,maar ik heb me laten vertellen dat er een berekening op los is gelaten wat het per SLT zou gaan kosten om een toillet in te bouwen.
Van het totaal plaatje was NSR geloof ik wel geschrokken want dat zou in de miljoenen gaan lopen dus hebben ze er vanaf gezien.


Ze zullen er toch eens toiletten in moeten frutten. Ze hebben nog 2,5 jaar...
 

14-05-2012 13:50:12
bnv
bnv
Volgens mij wel langer dan 2,5 jaar. Die norm geldt voor nieuw materieel dat vanaf dat moment binnenstroomt. Wat op dat moment aanwezig is kan ook zonder WC's nog vooruit tot..............2020 of 2025.  

14-05-2012 13:52:07
AgentX
AgentX
Ohja, dat was het. Maar dan nog hebben ze 2,5 jaar, voor de tweede serie  

14-05-2012 13:53:01
jeanne
jeanne
Da's niet helemaal juist, want als het überhaupt gebeuren gaat, mag/wordt dat iets voor in de looptijd van de volgende concessie!

Laatst bewerkt door jeanne op 14-05-2012 13:53
 

14-05-2012 14:25:58
bnv
bnv
Hoe gaat dat dan? Voorzover mijn geheugen nu even reikt is het de 2e Kamer die een motie heeft aangenomen dat nieuw en oud materieel vanaf.............van WC's moet zijn voorzien. Een motie is een besluit zonder rechtsgevolg. Nu de Staat enig aandeelhouder is, en het parlement dus een belangrijke stem heeft, zou het raar staan als moties niet worden uitgevoerd. NS heeft dan een probleem. Niettemin is het aan NS om te besluiten om het wel of niet te doen.
Wat heeft dat overigens te maken met de looptijd van de concessie?
 

14-05-2012 15:02:51
mren
mren
Het gaat niet om de staat als aandeelhouder maar om de staat als concessieverlener voor het HRN.  

14-05-2012 15:21:49
Harold27
Harold27
ICMm4250 zei: Quote:Ik kan er helemaal naast zitten,maar ik heb me laten vertellen dat er een berekening op los is gelaten wat het per SLT zou gaan kosten om een toillet in te bouwen.
Van het totaal plaatje was NSR geloof ik wel geschrokken want dat zou in de miljoenen gaan lopen dus hebben ze er vanaf gezien.Unquote.

Dat is tegenwoordig toch allemaal modulair mogelijk. Met mindere kosten als gevolg.
Miljoenen lijkt dan wel erg veel.

Laatst bewerkt door Harold27 op 14-05-2012 15:23
 

14-05-2012 15:24:34
spiketrain
Moderator
spiketrain
Spiketrain: over toiletten in de trein hebben we een topic: https://www.somda.nl/forum/9486/2/Toiletten+in+de+treinen/. Hier s.v.p. weer verder over SLT.


Groet, Spiketrain
 

14-05-2012 17:41:03
nohab
nohab
Quote
bnv Een motie is een besluit zonder rechtsgevolg.
Een motie is geen besluit maar een verzoek, in het geval van de landelijke politiek een verzoek van de Tweede Kamer aan de regering. Aangenomen moties zijn een belangrijk drukmiddel waar je als bestuurder niet zomaar omheen kan, maar wettelijk kan die de motie gewoon naast zich neerleggen.

Laatst bewerkt door nohab op 14-05-2012 17:44


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

14-05-2012 17:45:05
broek53
broek53
In de voorgenomen concessieverlening zal zeker staan dat bij nieuwbouw toiletten verplicht zijn. Voor bestaand materieel herinner ik mij uit de discussies destijds dat het erop neer kwam dat het verplicht wordt tegen de tijd dat SLT redelijkerwijs aan revisie toe is en SGM gesloopt.  

15-05-2012 12:59:23
ZJ37
ZJ37
De 2468 is vandaag voor het eerst in de reizigersdienst ingezet: kwam vannacht van Amf naar Llso en ging met de 2606 van start in 4312.  

06-07-2012 23:57:29
jorgo
jorgo
Niet meer SLT als zodanig natuurlijk, maar toch nieuws dat het beste hier past:
http://www.treinennieuws.nl/nieuwe-sprinter-nu-met-wc

Resumé:
* capaciteit 10.000 à 20.000 zitplaatsen (het à-tje zit er zeker in hoeveel staplaatsen de rest van de trein inneemt, niet het aantal stellen...);
* levering okt 2016-okt 2017;
* tweetjes en drietjes;
* wc.

(bron: treinennieuws)

Edit: ik maak er toch maar een nieuw draadje van... https://www.somda.nl/forum/12101/Nieuwe+sprinters/

Het nieuws voor SLT is dan, voor zover dat op somda niet al door broek53 ergens is aangekondigd: geen SLT meer erbij.

Laatst bewerkt door jorgo op 07-07-2012 00:03
 

11-07-2012 08:38:20
train85
train85
Nieuwsbrief NS:

De afgelopen week hebben mentormachinisten een succesvolle testrit gemaakt met een prototype van de verbeterde bijrijdersstoel in de Sprinter Light Train (SLT).

De positie van de bijrijdersstoel in de SLT is al langer onderwerp van discussie. Mentoren hebben vanaf de stoel geen goed zicht op de baan en moeten lang staan tijdens het begeleiden. Een mentormachinist bedacht een constructie die er voor zorgt dat de bijrijdersstoel kan opschuiven, zodat een beter zicht op de baan ontstaat. Dit prototype is nu getest. Tijdens het testen zijn de laatste verbeterpunten ontdekt, deze worden meegenomen bij de inbouw van de stoelen. De inbouw van de verbeterde bijrijdersstoelen begint nog deze zomer, de verwachting is dat eind dit jaar ruim 90 procent van de SLT's zijn voorzien van de verbeterde bijrijdersstoel.
 

11-07-2012 11:23:38
MDDM
MDDM
Scheelt een hoop rugklachten en zere poten van het staan


Gr Joop mcn Lls
 

14-07-2012 07:18:12
ma60
ma60
In heel Europa en in Nederland bij Arriva, Syntus, Veolia en NSI kun je in meer of mindere mate meekijken met de machinist. De Duitse 425, die vrijwel identiek is aan de SLT, heeft ook een raam. In de SLT worden de gordijnen echter stijf dichtgehouden. Misschien kunnen die gordijnen er eens uitgehaald worden?  

14-07-2012 09:02:30
Bert13
Bert13
Misschien willen de mcn'n dat niet? Tenminste, zo goed als alle machinisten die ik spreek (+ wat ik hier op Somda lees), zijn blij dat er de mogelijkheid is om het gordijntje dicht te doen.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

14-07-2012 10:14:11
rolandrail
rolandrail
De gordijnen blijven gewoon zitten, zonder die gordijnen zou de lichtinval nog steeds veel te erg zijn in het donker ondanks de folie die verre van afdoende is.
Daarnaast wil ik gewoon mijn werk kunnen doen zonder meekijkers. Nee ik doe geen verboden dingen maar als mcn zijn er al meer dan genoeg afleidende factoren waar we mee om moeten gaan. Dat er elders anders over wordt gedacht is hun feestje maar zoals de SLT nu is mét gordijnen is er in elk geval iets wat vooral de ergonomie in de cabine redelijk (maar nog steeds niet voldoende) maakt.
 

14-07-2012 10:37:42
molenaar12
molenaar12
Ik zou totaal niet blij zijn als die gordijnen er uitgehaald worden, en met mij zowat alle collega's. Wat je dan krijgt is dat de Metro of Spits er tegenaan geplakt wordt. %08%

Laatst bewerkt door molenaar12 op 14-07-2012 10:38
 

14-07-2012 10:40:37
rolandrail
rolandrail
Precies en dat terwijl we die kranten al hard nodig hebben om de asociaal ongezond harde atb/deurgong/e.d.-speaker boven ons hoofd dicht te proppen zodat we bij de eerstvolgende herkeuring niet worden afgekeurd op ons gehoor %09%  

14-07-2012 10:58:07
john2
john2
Je zou denken dat het geluid van atb of deurgong ook technisch gereduceerd kan worden, of gehoor bescherming dragen. En kan me voorstellen dat een machinist niet graag tig ogen op zijn rug gericht heeft staan.  

14-07-2012 12:03:36
MDDM
MDDM
Quote
rolandrail (za 14 jul 2012 10:40:37 https://www.somda.nl/forum/4263/p398961/): Precies en dat terwijl we die kranten al hard nodig hebben om de asociaal ongezond harde atb/deurgong/e.d.-speaker boven ons hoofd dicht te proppen zodat we bij de eerstvolgende herkeuring niet worden afgekeurd op ons gehoor %09%
Heb je geen krantjes of wat dan ook voor nodig. Via het menu van de stmt kan je die reduceren


Gr Joop mcn Lls
 

14-07-2012 14:52:51
smarkie
smarkie
Quote
rolandrail (za 14 jul 2012 10:40:37 https://www.somda.nl/forum/4263/p398961/): Precies en dat terwijl we die kranten al hard nodig hebben om de asociaal ongezond harde atb/deurgong/e.d.-speaker boven ons hoofd dicht te proppen zodat we bij de eerstvolgende herkeuring niet worden afgekeurd op ons gehoor %09%

Er is onderzoek naar geweest en het geluidnivo is per stel verschillend maar komt niet boven de 80db uit. En dit is de grens waarna er iets gedaan moet worden. Nu dus niet.....


Mcn NS International Rtd
 

14-07-2012 14:54:17
smarkie
smarkie
Quote
MDDM (za 14 jul 2012 12:03:36 https://www.somda.nl/forum/4263/p398983/): Heb je geen krantjes of wat dan ook voor nodig. Via het menu van de stmt kan je die reduceren

Daarom moet je ook je rembriefjes bij je hebben en zij. Die voorzien van een totaal plakkende achterzijd, plak je die er op, kan je ook zo weer weghalen, niks moeilijks aan %02%


Mcn NS International Rtd
 

15-07-2012 12:39:24
montrose
montrose
Op 25 juli a.s viert de 2445 een jaar Hlmwph , dat is langer dan dat hij in dienst gereden heeft.  

15-07-2012 12:55:20
salieri
salieri
Quote
Bert13 (za 14 jul 2012 09:02:30 https://www.somda.nl/forum/4263/p398950/): Misschien willen de mcn'n dat niet? Tenminste, zo goed als alle machinisten die ik spreek (+ wat ik hier op Somda lees), zijn blij dat er de mogelijkheid is om het gordijntje dicht te doen.
Bij Arriva rijden ook een aantal mcn met iets voor het raam. Ik geef ze op zich geen ongelijk, vooral niet in het donker.
 

15-07-2012 13:35:53
rolandrail
rolandrail
Quote
smarkie (za 14 jul 2012 14:54:17 https://www.somda.nl/forum/4263/p399009/):
Quote
MDDM (za 14 jul 2012 12:03:36 https://www.somda.nl/forum/4263/p398983/): Heb je geen krantjes of wat dan ook voor nodig. Via het menu van de stmt kan je die reduceren

Daarom moet je ook je rembriefjes bij je hebben en zij. Die voorzien van een totaal plakkende achterzijd, plak je die er op, kan je ook zo weer weghalen, niks moeilijks aan %02%
Ja maar kranten werkt effectiever en valt minder op en kun je gewoon laten zitten voor de volgende collega's
 

15-07-2012 19:17:38
j.jager
j.jager
Quote
salieri (zo 15 jul 2012 12:55:20 https://www.somda.nl/forum/4263/p399093/):
Quote
Bert13 (za 14 jul 2012 09:02:30 https://www.somda.nl/forum/4263/p398950/): Misschien willen de mcn'n dat niet? Tenminste, zo goed als alle machinisten die ik spreek (+ wat ik hier op Somda lees), zijn blij dat er de mogelijkheid is om het gordijntje dicht te doen.
Bij Arriva rijden ook een aantal mcn met iets voor het raam. Ik geef ze op zich geen ongelijk, vooral niet in het donker.
Ook bij de GTW zijn ze intussen bezig om het raam van de cabine deur van folie te voorzien waarvan ik denk dat dat met het lichtinval temaken heeft.

Laatst bewerkt door j.jager op 15-07-2012 19:18
 

15-07-2012 19:20:19
AgentX
AgentX
Quote
montrose (zo 15 jul 2012 12:39:24 https://www.somda.nl/forum/4263/p399091/): Op 25 juli a.s viert de 2445 een jaar Hlmwph , dat is langer dan dat hij in dienst gereden heeft.


Waarom heeft/staat hij daar zo lang (gestaan)?
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

SLT
RailWiki.nl