Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina): SLT |
14-10-2011 00:04:31 | ||
---|---|---|
thom
|
Kom op, al sinds plan U hebben we omroep installatie's in de trein met telefoonhoorns en dat werkt al die jááren al prima en iedereen kan er mee omgaan zonder uitleg... Nu krijgen we SLT met nieuwe microfoontjes, hardstikke geweldig maar het werkt dus voor geen meter. En dan is een instructie ermee om te gaan wel leuk, maar als dan blijkt dat dat nog niet werkt moet dat toch echt betekenen dat dat ding onhandig is... En dan nog, techniek is er voor de mens, de mens niet voor de techniek of anders gezegd, pas de techniek aan aan hoe het gebruikt wordt en niet andersom... |
14-10-2011 01:21:55 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Maar ja, een ouderwetse telefoonhoorn is niet meer van deze tijd hè... |
15-10-2011 20:24:23 | ||
---|---|---|
rambons
|
Vanmiddag was NSR SLT 2450 bezig met testritten tussen Hm en Hrt, op beide fronten van het stel was een ijzeren staaf bevestigt. Iemand enige idee wat hier de bedoeling van is? Foto van vanmiddag: http://www.flickr.com/photos/rambo232/6246639773 |
15-10-2011 20:47:04 | ||
---|---|---|
waalkade
|
Geen idee, misschien wil men de kop wat stroomlijn aangaat optimaliseren door de luchtaanstroom/afstroom te meten. Of misschien wel de kop zo maken dat de ruitenwissers minder werk hoeven te doen. Of zelfs dat het hele stel wat minder smerig wordt door opwarrelend vuil. Of wat simpeler, de hoeveelheid lawaai trachten te verminderen door eerst te meten waar het lawaai vandaan komt. |
15-10-2011 22:46:49 | ||
---|---|---|
maurits
|
Quote Je zou natuurlijk het systeem kunnen gebruiken wat in de ICE gebruikt wordt. Daar loopt de HC met een draadloze telefoon op zak, belt in op de omroep, en kan vanaf iedere plek in de trein omroepen. Hoef je ook niet meer op zoek naar een omroepmicrofoon. Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2) |
16-10-2011 01:34:34 | ||
---|---|---|
maigoda
|
Quote Ik ben benieuwd aan de hand van welke norm dat is vastgesteld. Of is het gewoon een modegrill? Iets in de zin van "waarom zou je iets dat altijd probleemloos werk niet standaard vervangen door iets wat altijd problemen geeft". Alles goed en wel, maar de digitalisering van de omroep heeft voor mij tot een omgekeerde probleem-redenering geleid: Oude redenering: de omroephoorn werkt heel af en toe niet. Meestal weet je niet eens meer wanneer dat voor het laatst was. Nieuwe redenering: de digitale omroep werkt heel af en toe wel. Meestal weet je niet eens meer wanneer dat voor het laatst was. Dat men een automatische omroep nodig vindt, prima. Maar was het nou echt nodig om de omroephoorn er voor te laten sneuvelen? Als in een SGMm de RIS uitvalt, kan ik helemaal niet omroepen. Hé, dat is even pech: ik ga niet door een tunnel! Want wat heb ik bij een calamiteit en/of evacuatie heel hard nodig? Juist, de omroep. Groetjes, Emiel Laatst bewerkt door maigoda op 16-10-2011 01:35 |
16-10-2011 10:47:06 | ||
---|---|---|
dionysus
|
Ook al heeft SGM een werkende RIS, dan nog vind ik omroepen in een SGM een crime. Jammer van de IBO, maar rijdende in een SGM ga ik niet omroepen, en mochten er toch mensen in de trein zitten met rooie jasjes dan vraag ik mijn HC wel ff of hij iets wil omroepen waarin verwerkt is het woord: "vertraging" of "later aankomen" en dat wij "wachten op iets". EDIT: Zie dat ik iets over SGM vertel in een SLT topic. Om toch in het topic te blijven, ook SLT is qua omroep behoorlijk omslachtig: je moet twee knoppen indrukken en de microfoon moet je als het ware opeten, om een enigzins verstaanbare omroep te krijgen. Laatst bewerkt door dionysus op 16-10-2011 10:51 |
16-10-2011 14:06:46 | ||
---|---|---|
maigoda
|
De omroep van de SLT is "net iets beter". En dan bedoel ik dat met name op systeemniveau. Als de omroepmiep het namelijk niet doet, dan kun je nog wel handmatig omroepen. Maar zoals hierboven deels al is omschreven: je moet links van je een knopje ondrukken (die gaat dan knipperen) en daarna een ander knopje indrukken en vasthouden en dan heel dicht op de microfoon praten, dit in tegenstelling tot de microfoon in de ICMm: daar moet je een kilometer afstand houden en dan nog fluisteren om te voorkomen dat reizigers doof worden. Groetjes, Emiel |
25-10-2011 14:15:39 | ||
---|---|---|
broek53
|
Vandaag aan het bestand beschikbare SLT toegevoegd: de 2459. |
25-10-2011 14:53:33 | ||
---|---|---|
dionysus
|
Het begint lekker op te schieten, nog ff en we kunnen het oude mat'64 helemaal de deur uitgooien |
25-10-2011 14:54:56 | ||
---|---|---|
broek53
|
Kun je doen, alleen moet je dan wel bedacht hebben hoe je het DDAR gaat vervangen in de stopdiensten. |
25-10-2011 20:19:29 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Met nieuw te bestellen sprinters! |
26-10-2011 10:29:39 | ||
---|---|---|
Hoera63
|
Met of zonder toilet? %08% |
26-10-2011 10:37:12 | ||
---|---|---|
mren
|
Zonder die discussie opnieuw aan te willen gaan: vanaf 2015 mag geen materieel zonder toilet besteld worden en vanaf 2025 mag geen materieel zonder toilet ingezet worden. |
26-10-2011 10:46:21 | ||
---|---|---|
broek53
|
Als iemand hier nu nog ooit over die toiletten begint op een moment dat het niet in het minst relevant is, stop ik er echt mee. Vandaag in de aankondiging: de 2659. |
26-10-2011 12:02:13 | ||
---|---|---|
john2
|
Als ik het goed inschat meent Broek53 het serieus. |
26-10-2011 12:14:58 | ||
---|---|---|
RSK-Mat92
|
Dat is ook terecht, want speciaal voor dát gezeik is er dit draadje: https://www.somda.nl/forum/9486/h_toilet/. Met vriendelijke groet, Robin |
26-10-2011 12:21:01 | ||
---|---|---|
dionysus
|
Ff zorgen dat VOOR 2015 het meeste aan SLT binnen is, dan zijn we van dat gezeik ook weer af. Tegen de tijd dat het 2025 is zien we wel weer. Als mcn zijnde vind ik het prettige treinen, en ben ik blij dat we strax van die ouwe meuk af zijn, SGM mag wat mij betreft ook wel naar de sloop |
26-10-2011 15:10:35 | ||
---|---|---|
mdj
|
Dat laatste zal we lukken, er moeten nog 10 SLT-IV'tjes (totaal 69?) en nog 3 SLT-VI'tjes (totaal 62) komen. Dit topic in het achterhoofd houdende, zouden de 3300/4300/4600 geheel met SLT gaan rijden, evenals de 6300 en 5800, althans de plannen. Dat gaat met 13 stellen toch nooit lukken? Nu verandert dat in december wel iets, (ik verwacht 3200/3300 en 4600/4300/6300), maar dan blijft het punt staan... Bij twijfel: gebruik beton. |
26-10-2011 15:16:22 | ||
---|---|---|
dionysus
|
5400 kan strax ook met SLT is geen intercity meer |
26-10-2011 15:51:26 | ||
---|---|---|
MDDM
|
Quote Quote Ik zie niet in waarom het terecht is. mren geeft alleen een wetenswaardigheid wat zeker wel mee genomen mag worden in dit topic. Hij geeft ook zelf al aan dat hij geenzins van plan is die discussie opnieuw te starten. mren reageert alleen op onderstaande reactie Quote Om nou meteen te gaan dreigen om er helemaal mee te stoppen is jammer. Zeker gezien de smiley die er bij staat .-) Gr Joop mcn Lls |
26-10-2011 16:46:38 | ||
---|---|---|
robbertc
|
QuoteStond zojuist in Amf op spoor 3 te glimmen. |
26-10-2011 17:40:05 | ||
---|---|---|
Erikvd12
|
Wanneer zullen de laatste SLT's afgeleverd worden? |
26-10-2011 18:16:24 | ||
---|---|---|
taigagaai
Moderator |
De laatste SLT's worden in het tempo van ongeveer 1 per maand afgeleverd. En met de hierboven genoemde aantallen kan je zelf uitrekenen wanneer ongeveer de laatste afgeleverd zal gaan worden. |
26-10-2011 20:05:42 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Quote Dit staat op NS.nl: Quote Bron: http://www.ns.nl/reizigers/reisinformatie/informatie/trein--en-stationsvoorzieningen/toiletten-en-sprinters-kopie.html Ofwel, antwoord op die vraag lijkt me duidelijk. Hoe staat het eigenlijk met ERTMS in de SLT's, zit dat er nou al standaard in of niet? Wordt het achteraf ingebouwd? Dit i.v.m. ERTMS op Amsterdam - Utrecht. |
26-10-2011 20:50:09 | ||
---|---|---|
maigoda
|
Tot nu toe heb ik geen SLT's gezien waar ETCS in zit. Alleen maar ATB. Groetjes, Emiel |
26-10-2011 21:33:34 | ||
---|---|---|
aarclay
|
SLT zo modulair als wat, als NSR er ETCS in wilt, dan kan kan Siemens dat wel regelen. Stukje apparatuur erin, een stukje aanpassing aan de software en gaat met die banaan. Choo choo..... |
26-10-2011 21:52:33 | ||
---|---|---|
maigoda
|
Ligt er een beetje aan of het engineeringswerk voor ETCS-inbouw al gedaan is of niet. Als dat zo is, dan is een inbouw redelijk snel geregeld. Groetjes, Emiel |
26-10-2011 21:58:11 | ||
---|---|---|
Klaasje
|
In het kader van het testen van ETCS in de reizigersdienst was het wel de bedoeling om met 10x Virm en 10 x SLT met ETCS te gaan rijden. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
26-10-2011 22:00:32 | ||
---|---|---|
broek53
|
Als Bombardier niet DE brekebeen van het ETCS-systeem was, had SLT van meet af aan met ERTMS gereden. Zo is het besteld. Omdat Bombardier dat niet voor elkaar kreeg, zit er nu een soort ATB 'fase 5' in. |
27-10-2011 09:33:06 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
Bij het verlaten van Ut zuidzijde hoor ik buiten de SLT`s een 'zingend geluid' maken (wielen door de wisselstraat), is dit 'probleem' bekend? |
27-10-2011 10:02:34 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Daar is al ruzie over geweest, eerder in dit topic. |
27-10-2011 12:06:36 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
|
Dat zijn de stabilisatiecilinders, ik geloof dat daar men mee bezig is op de zaanstraat om te verhelpen (altans, zo begrepen, correct me if im wrong ). Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
28-10-2011 01:27:59 | ||
---|---|---|
dionysus
|
Quote Jah, dat heb ik dus ook ergens gelezen, dus toch goed gelezen. Verder overigens weinig meer over gehoord |
29-10-2011 10:18:17 | ||
---|---|---|
Klaasje
|
Het stond ergens in een PDF'je als ik me niet vergis. Als ik me niet nog meer vergis moet het in 2012 gaan gebeuren. Hier dus: http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2011/05/27/kamerbrief-over-het-traject-amsterdam-utrecht-in-het-european-rail-traffic-management-system-ertms.html (zie o.a. voetnoot 4) Laatst bewerkt door Klaasje op 29-10-2011 10:25 |
04-11-2011 17:09:14 | ||
---|---|---|
broek53
|
Heden gearriveerd / te arriveren: de 2460. |
04-11-2011 18:42:57 | ||
---|---|---|
rbeijers
|
Check! Om 15:50 door Mz richting Ehv en verder. |
17-11-2011 15:55:03 | ||
---|---|---|
Onno
|
Overigens: mogen drie stellen SLT al gekoppeld worden? Ik zie dat namelijk nooit... |
17-11-2011 16:21:53 | ||
---|---|---|
Klaasje
|
In 2013 zullen ze wel moeten in de sprinter Zwolle-Amsterdam C schat ik in. |
17-11-2011 16:28:56 | ||
---|---|---|
timtrein
|
Was er niet iets van een storing die zich pas voordeed met meer dan twee stellen? Of is dat al gefixt? |
17-11-2011 16:38:22 | ||
---|---|---|
Rinse
|
Quote Dit is de enige foto die ik daarvan ken: http://www.flickr.com/photos/mijack1985/6125060834/in/photostream Het mag dus blijkbaar wel (weer?). |
17-11-2011 17:25:40 | ||
---|---|---|
MDDM
|
QuoteHet mag wel, maar wordt niet of nauwelijks gedaan omdat het teveel storingen geeft. LBN (voorheen LBM) heeft daar veel meldingen over binnen gekregen, en heeft een advies gegeven om voorlopig niet met 3 stellen te rijden. Gr Joop mcn Lls |
19-11-2011 20:21:41 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Ik zie de meerwaarde van 3 SLT's niet. 3 viertjes hebben (ongeveer) dezelfde capaciteit als 2 zesjes. En drie zesjes is in veel gevallen overkill. Volgens mij is het dus voor de reizigersdienst ook helemaal niet nodig. Enneh, wat was LBM/LBN ook weer? |
19-11-2011 20:35:37 | ||
---|---|---|
aarclay
|
Landelijk Beheer Materieel De nieuwe afkorting weet ik niet... Laatst bewerkt door aarclay op 19-11-2011 20:36 Choo choo..... |
19-11-2011 20:37:57 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Ah, thanks daarvoor. De bedoeling daarvan kan ik wel bedenken |
19-11-2011 20:48:41 | ||
---|---|---|
MasterE
|
Quote De nieuwe afkorting is MBN. Mcn Asd |
19-11-2011 20:50:48 | ||
---|---|---|
MasterE
|
Quote 3 Zesjes mag sowieso niet max is 6+6+4. 3 Stellen mag nu uberhaupt niet ivm ATB-storingen. Mcn Asd |
19-11-2011 20:54:18 | ||
---|---|---|
aarclay
|
MaterieelBeheer Nederland, am i right? Choo choo..... |
19-11-2011 21:34:34 | ||
---|---|---|
MDDM
|
Quote Juist Ja. typfoutje mijnerzijds Materieel Beheer Nedtrain Gr Joop mcn Lls |
20-11-2011 00:18:02 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Quote Dat laatste is al gezegd. Ik bedoel over het aantal stellen natuurlijk als die storingen er niet zouden zijn... Maximum is 6+6+4? Hoe is dat ontstaan? Heeft dat weer met remproblemen en maximale trekkracht op de koppelingen te maken? Laatst bewerkt door AgentX op 20-11-2011 00:18 |
20-11-2011 01:07:40 | ||
---|---|---|
WesselE
|
Op 25 oktober zag ik trein 6056 met 3 viertjes rijden tussen Gdm en Ut. Gaf niet heel veel storingen, ik heb keurig op tijd Ut bereikt. 'Okeh' |
20-11-2011 08:22:27 | ||
---|---|---|
Dr_Thodt
|
Quote je mag maximaal met 16 bakken rijden heb ik hier ooit is gelezen. Zoomzoomzoom |
20-11-2011 08:44:05 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
|
Onjuist, dat geld alleen voor materieel met standaard lengte, SLT is korter en mag tot 20 bakken. Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
20-11-2011 09:22:32 | ||
---|---|---|
MDDM
|
Dat is onjuist 16 bakken SLT is max. Gr Joop mcn Lls |
20-11-2011 09:53:17 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
|
Is dat onlangs gewijzigd dan? bij de introductie van SLT was het namelijk wèl 20 bakken, dat staat ook nog ergens in een topic hier. Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
20-11-2011 10:20:34 | ||
---|---|---|
vrijgezel
|
Quote Het heeft te maken met de perronlengte: max 270 m. Als ik goed ben ingelicht zijn de perrons van de kleinere haltes op 270 m lengte gebracht, zijnde de lengte van SLT 6+6+4. |
20-11-2011 10:44:29 | ||
---|---|---|
rh_ii
|
Dat laatste lijkt me een plausibele verklaring, de lengte van 16 bakken SLT komt overeen met tussen de 10 en 11 bakken ander materieel... Meer past niet overal langs de perrons Bas |
20-11-2011 14:43:07 | ||
---|---|---|
MDDM
|
QuoteNee hoor. Vanaf dag 1 dat ik instructie heb gehad in Utrecht op dat ding is dat al verteld. 16 bakken max. Gr Joop mcn Lls |
20-11-2011 15:04:39 | ||
---|---|---|
MasterE
|
Ik weet ook niet beter dan dat dit de max is. Mcn Asd |
20-11-2011 15:22:43 | ||
---|---|---|
maigoda
|
De maximale lengte van 6x6x4 (16 bakken) of drie stellen (afgezien van dat dat nu kennelijk niet mag, wat nieuw voor me is) is een softwarematig "probleem". In het remproefscherm kunnen namelijk niet meer dan drie stellen naast elkaar getoond worden. Een vierde past er sinpelweg niet bij. Een tweede factor die er later proefondervindelijk bijgekomen is, is dat bij de combinatie 6x6x6 of 4x4x4x4 de halterem niet lost en zodoende ook geen tractie gegeven kan worden. Overigens is de 16 bakken-grens in de praktijk geen probleem. Deze lengte komt overeen met 11 "echte" bakken. Zelfs voor dat de SLT op de baan kwam waren zulke lengtes stoptreinen er al niet eens. Het maximale wat ik in de stoptreindienst gereden heb is 10 bakken mat'64 in de 6000 Ut-Gdm en 9 bakken SGM in de 7300 Ut-Asd-Utg. Groetjes, Emiel |
20-11-2011 15:25:02 | ||
---|---|---|
dh3201
|
In (Den Haag + Rotterdam -) Gouda - Utrecht kwam sporadisch 12 bakken voor, maar 10 was gangbaarder. Dat was toen deze stoptreinen nog in Gouda werden gecombineerd/gesplitst. Shqiperise-lopers? |
20-11-2011 15:53:07 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
QuoteJe zou het hooguit tegenkomen als er stoptreinmaterieel in een IC beland. Zo heb ik zelf weleens een setje van 12 bakken Mat'64 gespot in een omgeleide IC Gvc-Ut. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
20-11-2011 18:17:54 | ||
---|---|---|
maigoda
|
Uiteraard kan het sporadisch voorkomen dat er langere treinen rijden. 16 bakken ICM komt ook wel eens voor als er een drietje door een viertje vervangen is en er in de omloop verder niet naar gekeken is. Maar ik doelde er voornamelijk op dat er regulier met 9 of 10 bakken in een stoptreindienst gereden werd. Omdat er nu meer kwartiersdiensten zijn, zoals de 6000/16000, 7400/17400/14700, zijn de samenstellingen niet meer zo lang als toen. Ook niet met SLT. In de 6000/16000 is het meestel 6+4 of 4+4, wat gelijk is aan 7 of 6 "echte" bakken. Groetjes, Emiel Laatst bewerkt door maigoda op 20-11-2011 18:18 |
20-11-2011 18:29:58 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
De 5000 (in kwartierdienst met de 5100) wilde anders nog weleens aardig lang rijden in de spits, maargoed, da's nu DDAR en die kwam ook niet verder dan 8 bakken Mat'64. Wat dat betreft kunnen dat nog wel lange setjes SLT gaan worden daar. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
20-11-2011 19:30:45 | ||
---|---|---|
timtrein
|
Dat van die halterem lijkt me dan wel een puntje om nog een keer aan te passen... |
20-11-2011 19:44:50 | ||
---|---|---|
Klaasje
|
Quote Het is natuurlijk maar een klein beetje meer dan 10 bakken. Zwaar toevallig worden alle perrons langs de Flevolijn verlengt tot minimaal 275 meter en het zou me ook niet verbazen als we daar in de toekomst enkele ritten met 14 en 16 bakken tegenkomen in de sprinter Amsterdam C - Zwolle. (Mede gezien het schrappen van Almb als IC-station.) |
23-11-2011 16:13:11 | ||
---|---|---|
stefanvdw
|
Vandaag, 23-11, is de 2660 gedropt in Vl en op moment van schrijven onderweg naar Amf. |
23-11-2011 16:26:13 | ||
---|---|---|
broek53
|
Dit terwijl heden vandaag zijn voorgangen, 2659, in het materieelpark van NS is opgenomen. De 2460 nog niet; er zijn problemen geconstateerd met de draaistellen van de 2455 en hoger, heb ik mij door doorgaans betrouwbare bron laten influisteren. De 2455-2459 zijn daarom een paar dagen terug acuut uit dienst genomen. Laatst bewerkt door broek53 op 23-11-2011 16:27 |
23-11-2011 16:31:20 | ||
---|---|---|
vrijgezel
|
Dat is opmerkelijk; de 2458 reed vandaag "gewoon" in o.a. de serie 4000! |
23-11-2011 17:15:19 | ||
---|---|---|
279
|
als alles goed is gegaan zijn alle betrokken stellen dinsdagavond weer vrijgegeven voor de dienst. |
23-11-2011 17:16:57 | ||
---|---|---|
broek53
|
Yep, voor de meeste zal het (hopelijk) wel alleen om een inspectie gegaan zijn. |
23-11-2011 17:23:11 | ||
---|---|---|
279
|
men heeft het toch al druk genoeg met defecte SLT's: op Llso, Wgm en Aswpl staan al sinds afgelopen zaterdag defecte stellen voor Ldd, maar kunnen nog niet binnengenomen worden vanwege plaatsgebrek.... |
23-11-2011 17:51:47 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
|
Klopt de Draaistellen maken een geluid van een Strijker(Vuurwerk) als ze een beetje door wissels gaan viel me vandaag ook al op en heb al eerder gehoort dat daar problemen mee waren%05% MCN ASD |
23-11-2011 17:53:50 | ||
---|---|---|
rolandrail
|
QuoteAfgelopen week strandde een SLT bij Ac met een stabilisatorstang (van een draaistel) die los was geraakt. |
05-12-2011 12:33:11 | ||
---|---|---|
broek53
|
Het gaat niet zo snel meer, maar vandaag verwelkomen we dan toch weer een nieuwe SLT: de 2461. |
05-12-2011 12:53:15 | ||
---|---|---|
nohab
|
Is er eigenlijk een oplossing voor het correct stoppen langs perrons (vanwege de kortere baklengte)? Die zou er toch komen? Het is telkens een verrassing waar mijn trein stil komt te staan, het kan wel een halve treinstellengte schelen. Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans). |
05-12-2011 13:14:44 | ||
---|---|---|
MDDM
|
ah, we gaan die discussie weer van voor af aan starten. *chips en frisdrank pakken* %08% Gr Joop mcn Lls |
05-12-2011 13:21:26 | ||
---|---|---|
broek53
|
Er bestaat een "technische" oplossing, waarbij de treinlengten voortaan in meters gegeven wordt in plaats van in aantallen bakken - het Duitse systeem. Dat voorstel, een projectje van NS en ProRail uit ca. 2006, is daarna in zo'n diepe la verdwenen dat het er wel niet van zal komen (vrees ik). In 2009 keek men mij ten minste aan of ze water zagen branden toen ik er nog eens navraag naar deed. Het duidelijk maken aan NSR-machinisten dat ze met een SLT-4 ruim voor een "3" kunnen stoppen en met een SLT-6 ruim voor een "4" heeft kennelijk niet het gewenste effect, moet je vaststellen. |
05-12-2011 13:24:29 | ||
---|---|---|
MDDM
|
Op de meeste stations kennen we het stopplaats bord 3 niet. Je kan dan wel een beetje inschatten waar je je trein neer kan zetten. De meeste verkiezen dan de veilig kant en nemen de 4. Niet op alles stations hoeft dat overigens te worden toegepast. Daar staan de stopplaats borden op zo'n dusdanige plaats dat er bij de 2 al gehaltert kan worden. Gr Joop mcn Lls |
05-12-2011 13:31:37 | ||
---|---|---|
broek53
|
Krek, en als je aan de bestaande plaatsing letterlijk wilt relateren, zet je 'm 20 meter voorbij de 2. Zo moeilijk is het allemaal niet, zou je zeggen - maar de praktijk leert anders, kennelijk. |
05-12-2011 14:41:40 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
Lijkt me alleen lastig te zien hoe ver je een bord al voorbij bent nadat je er al voorbij gereden bent...QuoteOok niet op lijnen waar al tijden Sprinters reden? Weet wel dat Ddr-Gdm diverse stopplaatsborden met een 3 kent, maar de vraag is of die wel uit het (korte) sprintertijdperk aldaar zijn of dat ze nog stammen uit de Plan U tijd. Vermoed dat laatste omdat het rond de elektrificatie gebouwde Ddrs alleen borden 2/4 had. Laatst bewerkt door daniel_ddr op 05-12-2011 14:41 Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
05-12-2011 15:55:33 | ||
---|---|---|
broek53
|
Machinisten plegen zich te beroepen op een schier oneindige vakkennis - en bekijken of je een bord een meter of tien voorbij bent, is daarnaast in het geheel niet moeilijk - zeker niet als het ook 7 of 13 meters mogen zijn. Laatst bewerkt door broek53 op 12-12-2011 23:26 |
05-12-2011 16:24:42 | ||
---|---|---|
maurits
|
Quote Hm, er rijden al enige decennia ICM-III'en en SGM-III'en rond, en dat leidt ook nergens tot problemen. Als je een vierdelige SLT behandelt als een driedelig "klassiek" stel en een zesdelige SLT behandelt als een vierdelig "klassiek" stel ben je er. Dus wat er zo verschrikkelijk moeilijk aan is om een SLT bij het juiste bakbord neer te zetten, volg ik even niet. Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2) |
05-12-2011 17:08:21 | ||
---|---|---|
broek53
|
Zoals dat dan gaat: er zijn machinisten die zich plots geroepen voelen zich letterlijk aan de tekst van de betekenis van het 'seinbeeld' te houden - en die spreekt over het aantal bakken, niet over de treinlengte. Dat laat ik mij desgevraagd vertellen, ten minste - ik had het zelf niet voor mogelijk gehouden. Laatst bewerkt door broek53 op 05-12-2011 17:08 |
05-12-2011 17:48:35 | ||
---|---|---|
jorgo
|
Quote Check, 1 minuut geleden gearriveerd te Std achter diesel. |
05-12-2011 19:07:25 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Stukje vakkennis, een goederentrein van 500 meter mag ook pas opschakelen als hij met zijn héle trein het opschakel bord voorbij is... En daar zijn ook geen borden voor Laatst bewerkt door thom op 05-12-2011 19:07 |
05-12-2011 19:31:32 | ||
---|---|---|
maigoda
|
Opschakelbord? Die ken ik niet. Bedoel je snelheidsbord (zo ja, dan klopt de stelling), of een inschakelbord voor de e-tractie? (je mag al opschakelen als je met de loc voorbij het inschakelbord bent. Dat bord geldt namelijk alleen voor tractievoertuigen. En de goederentrein die achter de loc hangt, is geen tractievoertuig). Groetjes, Emiel Laatst bewerkt door maigoda op 05-12-2011 19:32 |
05-12-2011 20:14:00 | ||
---|---|---|
thom
|
Ik bedoelde een snelheidsverhogings bord inderdaad |
05-12-2011 21:20:19 | ||
---|---|---|
stefanvdw
|
De 2460 & 2660 zijn inmiddels ook in dienst bij NSR |
05-12-2011 21:47:36 | ||
---|---|---|
MDDM
|
QuoteWe moeten toch e.o.a referentie punt hebben. En dat zijn die stopplaats borden Gr Joop mcn Lls |
05-12-2011 21:50:11 | ||
---|---|---|
MDDM
|
QuoteIk beweer ook nergens dat het wel moeilijk is toch? SLT IV zet ik tussen 2 en 4 neer en een SLT VI bij de 4. Dat er collega's zijn die het anders doen, kan ik helaas voor jullie hier en voor de reizigers buiten ook niks aan doen. Gr Joop mcn Lls |
05-12-2011 23:44:59 | ||
---|---|---|
maigoda
|
Die stopplaatsborden zijn opzich ook geen harde verplichting, maar een hulpmiddel. De enige verplichting die er is, is dat de trein geheel langs het perron moet staan om de deuren te mogen ontgrendelen (lees: er zit regelgeving aan vast wat je moet doen als je niet aan die voorwaarde kan voldoen). Die stopplaatsborden zijn slechts een hulpmiddel om aan de genoemde verplichting te kunnen voldoen. Zodoende maakt het dus niet uit of je met een viertje precies tussen 'bord 2' twee en 'bord 4' stopt, of of precies bij 'bord 4'. Maar als ik het nodig vind om met een 7400 in Breukelen m'n trein bestaande uit een zesje de trein neer te zetten bij de 8 (omdat de 4000 al in de CTA staat) om ongewenst instappen van reizigers tegen te gaan, dan is er geen teammanager, IVWer of KLPDer die "me kan aanpakken". Want ik voldoe aan de eis dat ik geheel langs het perron sta. Groetjes, Emiel Laatst bewerkt door maigoda op 05-12-2011 23:48 |
06-12-2011 00:13:52 | ||
---|---|---|
broek53
|
Aan de discussie over verplicht of niet, ga ik hier voorbij, omdat het het issue niet is. Het gaat er hier om dat onder normale omstandigheden op gewone stations kennelijk op verschillende wijze omgegaan wordt met het neerzetten van SLT, ten ongerieve van de reizigers. |
06-12-2011 01:10:30 | ||
---|---|---|
maigoda
|
Dat hoeft niet per defenitie "ter ongerief" te zijn van reizigers. Op Schiphol hebben ze op spoor 1/2 een een of ander project lopen met bankjes en dergelijke. Daar hebben ze de bakkenborden voor verplaatst, alleen de reizigers staan na meer dan een jaar nog steeds op de oude plek. Wat levert dan meer ongerief (en vertraging) op: dat ik netjes volgens de borden m'n trein langs het perron zet, of dat ik netjes stop daar waar de reizigers staan? Groetjes, Emiel |
06-12-2011 07:22:55 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
|
Dat op schiphol is ook onzin, zorg er gewoon voor dat als je ri Asra rijdt met je eerste bak net voorbij de voorste roltrap staat, voor ri. Hfd doe je dit ook maar dan met de achterste bak. Shl barst van de roltrappen, waarom zou je je trein op een plek willen plaatsen waar ze uitgerekend niet zitten?! Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
06-12-2011 08:59:39 | ||
---|---|---|
broek53
|
Breek me de b*k niet open over Schiphol! Daar heb ik in mijn loopbaan in 'het Amsterdamse' de borden een keer of zes laten verhangen, omdat iemand een ander idee had over de (inderaad erg slechte) spreiding van de reizigers. Waarop vervolgens ongeveer 50 % van de machinisten zich niet meer aan de borden hield en het experiment alleen daardoor al mislukte. Het was net Comedy Capers. Maar zullen we het nu maar weer eens over SLT gaan hebben op deze plek? Laatst bewerkt door broek53 op 06-12-2011 10:42 |
06-12-2011 11:30:59 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
QuoteDeze kwam 17.15 uur bij Lg de grens over en arriveerde om 20.40 uur te Amf. |
06-12-2011 15:04:02 | ||
---|---|---|
broek53
|
QuoteInmiddels = met ingang van 5 december. |
06-12-2011 17:32:08 | ||
---|---|---|
kleine_man
|
Quote Wellicht een idee om deze discussie af te splitsen? Niet alleen de SLT, maar ook de LINT'en van Syntus hebben een zelfde soort problematiek. Daar waar MCN een trein neerzet is van ondergeschikt belang in deze. Het is namelijk aan het oordeel van de MCN waar hij/zij de trein neerzet en de deuren ontgrendeld. Zolang dit maar binnen de gestelde regels is, uiteraard. Voor de reiziger maakt het echter wel uit waar de trein staat. Als ik op Ahp bij bordje "4" ga staan en de MCN besluit om de trein bij bordje "2" neer te zetten, houdt dit dat ik tenminste 50 meter moet lopen. Voor mijzelf maakt dat niet veel uit, maar als het perron vol staat dan wordt het anders. Al deze mensen willen zich door dezelfde deur naar binnen werken en dat komt de punctualiteit niet ten goede. Helaas heb ik al regelmatig mee gemaakt dat een HC of MCN (ik kon het niet zien) door de omroep de trein vermanend toesprak omdat men zich niet over het perron verdeelt had. Als reiziger moet je dan wel weten waar je aan toe bent. Met SLT en LINT weet je dat dus niet. |
06-12-2011 19:38:38 | ||
---|---|---|
timtrein
|
Een Lint is maar 3,5 m korter dan de DE-2'en die daar altijd reden; dat probleem lijkt me gezien de beperkte treinlengten aldaar wat minder relevant dan 10 bakken SLT |
Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina): SLT |