Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

SLT
RailWiki.nl
16-09-2010 13:41:27
MasterE
MasterE
Zover was ik ook al, maar wat moet die gaan doen dan?

Laatst bewerkt door MasterE op 16-09-2010 13:41
 

16-09-2010 13:46:38
smarkie
smarkie
Quote
Noodrem: Lichtelijk off-topic, maar RET-machinisten?

dan krijg je weer problemen met je rangeerproces. en het hoeft natuurlijk ook niet zo te wezen dat een RET machinist wegbekendheid heeft in de richting van waar de trein eventueel naar toe moet.
ik weet dat er standplaatsen zijn waar ook niet alle machinisten op alle routes bekend zijn, zit zelf in rotterdam en daar heeft iedereen zelfde bekendheid (op de leerlingen na)
vaak is het zo dat er 1 (of 2) reserve machinist aanwezig is, vroeg/laat/nacht, voor de extra klussen zoals in dit topic, maar als deze machinist al bezig is dan is het een kwestie voor de bijsturing. tja en als die te kort tijd hebben of geen mogelijkheden dan is het vaak opheffen

Laatst bewerkt door smarkie op 16-09-2010 13:47


Mcn NS International Rtd
 

16-09-2010 14:02:32
broek53
broek53
Quote
Quote
mren: Rangeerder Electrische Tractie
MasterE: Zover was ik ook al, maar wat moet die gaan doen dan?
Vervangend treinstel voorbrengen, eventueel defect treinstel afrangeren. Dat kost je dan geen reserve-machinist uit de rijdende dienst.
[OT] RET staat van oorspong voor Rangeren Elektrische Treinstellen, en RELT logischerwijs voor Rangeren Elektrische Locomotieven en Treinstellen. In het grijze verleden was het een opleidingsstap van RET naar RELT (meestal na de DERL en de DELT).
 

16-09-2010 14:11:14
MasterE
MasterE
Als ik het heb over voorbrengen bedoel ik uiteraard dat dit gebeurd door eeen RET machinist. Het beschikbaar zijn van een Mcn en HC heeft puur betrekking op het rijden van Amr-Utg en verder.

Mcn Asd.
 


16-09-2010 14:19:35
Noodrem
Noodrem
Ah, dank %02%  

16-09-2010 14:38:47
gvttreinen
gvttreinen
Quote
broek53: Dat zal. En dan mag NS dus wel vast kronkels voor de voorlichters gaan bedenken over het ontbreken van een toilet, contrair aan de beloftes (?) die daarover gedaan zijn bij de vorige opschuddingsgolf daarover.
Als bij 1/3 van de reizigers die meer dan 30 minuten in een stoptrein vertoeven dient een toilet aanwezig te zijn...Tl - Ut is 40 minuten en tijdens de spits reizen dan 1/3 van de reizigers de complete rit....hoezo SLT`s
 

16-09-2010 15:02:35
alle46
alle46
Als het dan zo is, dat er met enige regelmaat defecten aan de SLT's optreden, rijst bij mij de vraag, of de SLT's wel degelijk afgemonteerd uit de fabriek komen. Deze gedachte wordt gevoed, als ik lees, dat er verschil is tussen de vieren en de zessen wat betrouwbaarheid betreft. Zij komen immers van verschillende leveranciers.  

16-09-2010 16:32:07
mich
mich
Veel storingen zullen uit de software en electronica komen. Veel van deze storingen zijn zwevend en de oorzaak zul je niet vinden. Die zul je dus ook nooit kwijtraken, tenzei je heel diep de electronica induikt. Ken toevallig een type trein dat daar ook last van heeft.  

17-09-2010 12:39:38
kiekkiek
kiekkiek
2643 en 2443 samen gezien in Zl. In ieder geval 2 ritten richting Hea en verder.  

17-09-2010 23:15:10
kiekkiek
kiekkiek
En vanmiddag in Amf gezien: 2442 en 2644.  

17-09-2010 23:15:55
joaska3
joaska3
Quote
broek53: Voor de zekerheid: die spanbanden om de kappen van de airco waren een eerdere maatregel & dat is dus niet wat er nu in Tb gebeurt. Daar worden de kasten gewisseld en het kan zijn dat de constructie van die kappen het enige is dat gewijzigd is, maar het kan net zo goed zijn dat er in de kasten ook iets anders vertimmerd of versleuteld is - dat weet ik niet.
Maar die spanbanden zullen er nu wel af zijn, ja


De spanbanden zijn een tijdelijke (nood) veiligheidsmaatregel om verdwijnende deksels te voorkomen. De klimaatunits van de SLT worden in Tilburg omgewisseld tegen gemodificeerde exemplaren. De modificatie betreft het aanbrengen van een verstevigde deksel en ook diverse wijzigingen in het daadwerkelijke klimaatsysteem.

Laatst bewerkt door joaska3 op 17-09-2010 23:16
 

17-09-2010 23:57:34
joaska3
joaska3
Quote
hellfire: Een airco is een apparaat dat, simpel gezegd, twee radiators heeft. Als je 'm aanzet wordt eentje koud en de andere wordt warm. Daarmee zit jouw gok waarschijnlijk niet ver van de werkelijkheid. Bovendien kan je met de warme kant van een airco efficiënter verwarmen dan met een gewone gloeispiraal. (De truc is namelijk dat je de warmte die aan de koude kant is onttrokken ook gebruikt om te verwarmen. Gratis warmte!)


Zowel bij de VIRM als ook bij de SLT is er sprake van een gescheiden klimaatsysteem. namelijk een koel en een apart verwarmingddeel. In grote lijnen bestaat het koelgedeelte uit een compressor met een hoge en lage drukzijde, een condensor, een filterdroger, een verdamper en een expansieklep. Het koelmiddel (freon) wordt door de condensor geperst en wordt hierbij van gasvormig vloeibaar de koude wordt afgestaan aan de condensor en een ventilator blaast deze gekoelde lucht de trein in. Via de filterdroger gaat het koelmiddel door de verdamper en wordt m.b.v. en ventilator en een expansieklep weer van vloeibaar gasvormig en gaat weer richting compressor. Bij het verwarmingsgedeelte wordt het koelgedeelte afgeschakeld en wordt er via radiators buiten/binnenlucht aangezogen die door elektrische verwarmingspiralen verwarmd wordt en daarna d.m.v. een ventilator de trein ingeblazen wordt. Wat hierboven staat m.b.t. warmte die aan de koude kant is onttrokken etc. is bij deze gescheiden installatie niet logisch ik ga namelijk niet tezelfdertijd koelen en verwarmen.

Laatst bewerkt door joaska3 op 18-09-2010 14:22
 

18-09-2010 01:29:24
Alwin
Alwin
2633 was op 17-09-2010 ver gevorderd met de testen in Wegberg en 2646 stond ook op het terrein (gedeeltelijk buiten een van de hallen.  

18-09-2010 10:39:03
MDDM
MDDM
Quote
kiekkiek: 2643 en 2443 samen gezien in Zl. In ieder geval 2 ritten richting Hea en verder.
Kwamen gister avond om 23:00 binnen op spoor 10 te Ut en vertrokken om 23:10 weer richting Amf.


Gr Joop mcn Lls
 

20-09-2010 20:18:33
daniel81
daniel81
Quote
TheKnitter:
Quote
daniel81: Is dat soms het gevolg van dat de bakborden niet meer kloppen voor de kortere bakken van SLT?

Lijkt het niet op. Er reden 8 bakken SLT, en vergeleken met waar de SLT normaal stopt met 8 bakken (bordje 8) ging hun nu 2 bordjes (4 bakken) of meer verder.

Om de discussie even op de juiste plaats voort te zetten: maar dit vind ik toch opmerkelijk. 8 bakken SLT zou toch eigenlijk ongeveer bij bakbord 6 moeten staan?
 

20-09-2010 20:20:30
broek53
broek53
Ja, en dan staat hij zelfs al verder weg dan de bedoeling is.  

20-09-2010 20:24:20
dionysus
dionysus
Ik zie dat op Soest ook regelmatig, dat verschillende mcn-en een SLT 6 bakken ook daadwerkelijk bij bordje 6 neerzetten, en de SLT 4 bakken dus bij de 4  

20-09-2010 20:57:35
kleine_man
kleine_man
Ze doen niets fout. Een trein met 4 bakken stopt bij het bordje 4. Dat die bordjes verkeerd staan............  

20-09-2010 21:04:27
daniel81
daniel81
Ik mag hopen dat je reactie niet serieus is?
Het lijkt me toch een simpel onderdeeltje van de opleiding van SLT dat een 4tje voor 3 telt en een 6je voor 4?
 

20-09-2010 21:06:10
bjornl
bjornl
Misschien wel, maar in de praktijk zie ik op de Veenendaallijn ook meestal dat men oprijdt tot het bordje met het aantal bakken dat men bij zich heeft - wat bijvoorbeeld op Db inderdaad tot een massale verhuizing van reizigers leidt.  

20-09-2010 21:25:39
Noodrem
Noodrem
Ik heb op de Zaanlijn nog geen enkele SLT gezien die wel bij het juiste baksbordje stopt. 6 bakken? Bordje 6.
Waar je vroeger reizigers netjes verdeeld over het perron zag staan, staat nu iedereen veel meer vooraan. %08%
 

20-09-2010 21:47:00
broek53
broek53
Ja, het machinistenkorps van NS is kennelijk massaal overschat toen men (ProRail) besloot geen nieuwe borden te plaatsen en NS daarmee akkoord ging omdat de machinisten zulke vakmensen zijn dat ze dat wel zouden vertalen...

Laatst bewerkt door broek53 op 20-09-2010 21:47
 

20-09-2010 21:47:23
MasterE
MasterE
Even de richtlijnen voor het plaatsen van een SLT. SLT IV = 3 bakken en SLT VI = 4 bakken.

Mcn Asd.

Laatst bewerkt door MasterE op 20-09-2010 21:56
 

20-09-2010 21:51:17
daniel81
daniel81
Quote
broek53: Ja, het machinistenkorps van NS is kennelijk massaal overschat toen men (ProRail) besloot geen nieuwe borden te plaatsen en NS daarmee akkoord ging omdat de machinisten zulke vakmensen zijn dat ze dat wel zouden vertalen...

Wat voor 'nieuwe' borden hadden dit moeten zijn? Extra onderborden, bv 'SLT 6'onder de '4'? Of de lengte in meters?
 

20-09-2010 22:00:04
MasterE
MasterE
Vandaag gelezen. Vanaf december SLT's in de 5800, 6300 en 6000/16000/13600.

Mcn Asd.
 

20-09-2010 22:06:58
daniel81
daniel81
Dus weer zo'n dubieuze WC-loze serie erbij: Brn-Asd is ook véél langer dan 15 minuten. Eerst hebben ze het verlies van de sneltrein daar al moeten incasseren (wat ROVER zelfs deed uitlokken dat ter compensatie de 1500 er dan maar moest gaan stoppen), nu wordt die verbinding dus nog verder uitgekleed.%09%  

20-09-2010 22:54:46
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Om eens even op die WC's in te gaan: als ik het goed had begrepen, moeten de SLT's op termijn tóch van een toilet voorzien worden. Als dat klopt, dan wordt dat denk ik nog een leuke klus! Het hele interieur (maar ook de ramen) staan zo dicht op elkaar, dat het mij een raadsel is hoe je daar met goed fatsoen nog een WC tussen weet te krijgen!

Laatst kreeg ik via-via nog een 'bezwaar' door van een HC tegen SLT, over de verhoogde zittingen nabij de bakovergang. "Daar houd ik niet van; dan kijken die reizigers zo op me neer!" %08%


Met vriendelijke groet, Robin
 

20-09-2010 23:03:27
MDDM
MDDM
Opbouw en inrichting is module bouw, kan redelijk eenvoudig gewijzigd worden. En per 2030 is het sowieso verplicht om op alle treinen een toilet te hebben. (of dat allemaal biobakken moeten zijn weet ik niet)


Gr Joop mcn Lls
 

20-09-2010 23:03:52
broek53
broek53
Zoals ik al eens gezegd heb: alle stoptreinseries worden SLT, zo is het nu eenmaal (los van een serie die toevallig een tijdje SGM heeft). Met andere woorden: we kunnen bij alle nieuwe series die door SLT overgenomen worden, uiteraard weer een klaagzang over de WC-loze afstanden aanheffen, maar dat is in dit opzicht een zinloze exercitie.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


21-09-2010 12:23:47
john563
john563
nou, hier misschien wel maar in duitsland en misschien wel oud bericht hebben ze zelfs op bepaalde lijnen zijn zusje de BR425 weer weg gekregen en er silberlingen voor terug gekregen na klachten van reizigers.

http://www.probahn-ruhr.de/download/et_425_426_auswertung.pdf

lees dit document maar eens.

Laatst bewerkt door spiketrain op 21-09-2010 12:45, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

21-09-2010 13:51:57
microshit
microshit
Toen ik vorig jaar nog dagelijks HtTpsw deed, en dit jaar dagelijks UtTpsw doe, moest en moet ik nog regelmatig naar de WC. Nu is dat al een probleem met de SGM-II, daarom probeer ik het liefst in een III te gaan zitten. Daarom zie ik bijvoorbeeld graag toiletten in SLT. En denk eens aan alle gezinnen met jongere kinderen die op Hoog Cathrijne willen gaan shoppen, die moeten ook nog wel eens.  

21-09-2010 14:59:54
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Tja, wie verzonnen heeft dat de gemiddelde reisduur in een sprinter 15 minuten is, is mij ook een raadsel. Als ik 'gewoon' de trein neem, zit ik ook 26 minuten in de SLT van Wd naar Rta. Dat is dan zonder WC, terwijl Bdg-Wd (8 minuten) wel een WC heeft. Maar ja, dat is een IC-verbinding


Met vriendelijke groet, Robin
 

21-09-2010 15:16:01
robbertc
robbertc
Het gaat bij die berekening niet om de individuele reiziger, maar om de gemiddelde reiziger.  

21-09-2010 15:31:47
gvttreinen
gvttreinen
Zie: http://www.locov.nl/actueel/publicaties/locov2009230briefvenwmetverzoekzienswijzetoiletteninovketen.aspx?sgURI=tcm:311-49008-4&nodeJump=3.
En brief van de Minister http://www.locov.nl/Images/Locov%202010-084%20Standpunt%20Verkeer%20en%20Waterstaat%20toiletten%20in%20de%20trein%20_tcm311-277551.pdf met passage; 'Ik zal in de nieuwe vervoerconcessie opnemen dat in stoptreinen waarin meer dan eenderde van de reizigers langer dan 30 minuten reist, een toilet aanwezig moet zijn. En dat voor de reizigers vóór vertrek (dus thuis) helder moet zijn of ze een toilet in de trein mogen verwachten'.

Let wel, dit is bij nieuwe concessies!
 

21-09-2010 15:43:27
jorgo
jorgo
Heb ik gelijk met mijn op-het-oog meting dat er geen extra beenruimte is in de eerste klasse ten opzichte van de tweede? Bij SGMm is dat geloof ik wel nog zo.

Grappig dat in de eerste klasse naast de stuurstanden weliswaar grotere ramen zijn, wat je doet vermoeden dat er meer ruimte is, maar bij binnenkomst blijkt dat ze daar vervolgens vijf rijen stoelen hebben neergezet.

Ik vermoed dat één van de redenen dat de eerste klasse tegenwoordig consequent rood is en de tweede blauw, is dat er méér en méér treinen zijn waar behalve de kleur nauwelijks ander onderscheid in de stoelen meer te herkennen is. Zonder het mentale alarm 'rood=eerste klas' zouden er veel vergissingen gemaakt worden.
 

21-09-2010 15:53:28
gvttreinen
gvttreinen
Het comfortverschil tussen 1e en 2e klasse is in SGM en SLT bar weinig, regelmatig zitten 2e klasse reizigers 'per ongeluk' in de eerste klasse want ja, verschil is er praktisch niet...  

21-09-2010 16:31:08
maxime
maxime
Quote
broek53: Zoals ik al eens gezegd heb: alle stoptreinseries worden SLT, zo is het nu eenmaal (los van een serie die toevallig een tijdje SGM heeft). Met andere woorden: we kunnen bij alle nieuwe series die door SLT overgenomen worden, uiteraard weer een klaagzang over de WC-loze afstanden aanheffen, maar dat is in dit opzicht een zinloze exercitie.


Ik snap dat we er niet aan gaan ontkomen, maar in mijn ogen zou een WC niets met de afstand te maken mogen hebben. Het zou een stuk service moeten zijn. Er zijn een hoop mensen die bij het ontbreken van een wc opeens hoge nood krijgen, danwel in de stress schieten en in vergrijzend Nederland kun je het al helemaal niet maken. Maargoed, dat is mijn persoonlijke mening.
Ik kan me trouwens nog een enquête herinneren van NS over toiletten op stations en in treinen. Ik ben toch benieuwd wat daar nou de resultaten van waren.
 

21-09-2010 17:52:21
broek53
broek53
Tussen al het gebruikersgeweld door: de 2444 is vandaag op de Bokkeduinen aangekomen.  

21-09-2010 17:56:12
broek53
broek53
Quote
jorgo: Heb ik gelijk met mijn op-het-oog meting dat er geen extra beenruimte is in de eerste klasse ten opzichte van de tweede? Bij SGMm is dat geloof ik wel nog zo.
De steek in de eerste klasse is 13 centimeter groter dan in de tweede, aldus de papieren.
 

21-09-2010 19:06:38
ehbk2006
ehbk2006
Quote
broek53: Tussen al het gebruikersgeweld door: de 2444 is vandaag op de Bokkeduinen aangekomen.

Nog niet helemaal, maar hij is momenteel wel in aantocht. %08%
Kwam om 18:06 door Std richting noorden.

Laatst bewerkt door ehbk2006 op 21-09-2010 19:07
 

21-09-2010 19:58:01
bjornl
bjornl
Quote
gvttreinen: Het comfortverschil tussen 1e en 2e klasse is in SGM en SLT bar weinig, regelmatig zitten 2e klasse reizigers 'per ongeluk' in de eerste klasse want ja, verschil is er praktisch niet...

Your mileage may vary... vanochtend reed 7420 met een solo SLT IV. Ondanks een uitpuilende tweede klas en balkon kwamen reizigers slechts mondjesmaat de eerste klas binnen, en dan bleven ze ook nog staan. De eerste klas is voor mijn gevoel ook zeker ruimer opgezet dan de tweede klas.
 

21-09-2010 20:40:01
Joey666
Joey666
Ja, soms is er een verdwaald omloop als IC in de 4900 serie dat als SLT rijdt.
Vanwege het keren op de 5700 en de 5700 keert weer op de 5000 serie.
Zullen wel mensen wel hun oponthoud effe vol moeten houden.
En de 5700 serie is zo lange stoptrein traject dat je wel zeker meer dan 15 min erin zit.

Van Utrecht naar Almere is het ritje van bijna 1 uur.
Dan kom je over in de toekomst op de DDZ/IRM, want dan is er behoorlijk wat mat 64 eruit gerold.

Is wel mooi om te zien, een SLT als IC

Nog een link van de zomervakantie. SLT in de 4900 serie te Almere CS http://www.youtube.com/watch?v=NO7SH-QnWHI

Laatst bewerkt door Joey666 op 21-09-2010 20:44
 

22-09-2010 15:20:59
Noodrem
Noodrem
Ik had de 14739 met 2xSLT6 : 2641 (V) en 2605(A).
Stel 2641 had flink wat kuurtjes met de deuren. Te Wm +5 opgelopen doordat enkele deuren niet meer wilden sluiten. Na heel wat ontgrendelen en weer sluiten toch gelukt. Te Kzd hetzelfde verhaal. Uiteindelijk toch nog 'mooi' met +5 te Asd gearriveerd.

Ligt het aan mij of zijn die deuren nog wel een van de kinderziektes bij SLT?
 

22-09-2010 16:07:23
broek53
broek53
Ze staan bij de top 3 van storingen, inderdaad.  

23-09-2010 11:49:23
NDS
NDS
Quote
jorgo: Heb ik gelijk met mijn op-het-oog meting dat er geen extra beenruimte is in de eerste klasse ten opzichte van de tweede? Bij SGMm is dat geloof ik wel nog zo.

Grappig dat in de eerste klasse naast de stuurstanden weliswaar grotere ramen zijn, wat je doet vermoeden dat er meer ruimte is, maar bij binnenkomst blijkt dat ze daar vervolgens vijf rijen stoelen hebben neergezet.

Ik vermoed dat één van de redenen dat de eerste klasse tegenwoordig consequent rood is en de tweede blauw, is dat er méér en méér treinen zijn waar behalve de kleur nauwelijks ander onderscheid in de stoelen meer te herkennen is. Zonder het mentale alarm 'rood=eerste klas' zouden er veel vergissingen gemaakt worden.

Wat je schrijft is naar mijn mening deels opvallend, de grote ramen deden mij ook vermoeden dat er meer ruimte zou zijn. Aan de andere kant zie bij al z'n familie leden dat het verschil tussen 1e en 2e klas ook slechts bestaat uit een ander stofje en armleuningen.

In Duitsland worden nu een aantal Br425 stellen omgebouwd, die krijgen een comfortabeler interieur om op de "nieuwe" RE11 Hamm(westf.)-Duisburg-Mönchengladbach v.v. dienst te doen, zie ook hier: http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?2,5010243

Verder zou je bij het inbouwen van een Toilet (dat ook voor rolstoelgebruikers geschikt is) 2 ramen moeten tellen. Van die 2 moeten er 1 dichtgemaakt en 1 geblindeerd worden.

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

23-09-2010 12:17:40
jorgo
jorgo
Het is natuurlijk altijd zo dat (ondanks dat er tegenwoordig europabrede treinfamilies of platforms zijn) de inrichting afhankelijk is van de besteller. Zo heeft bijna elke bestelling GTW's andere stoelen en opstellingen. 2+2 of 2+3, en opstellen precies in lijn met de vensters is tegenwoordig zoals bekend ook geen must meer, waardoor beenruimte kan worden bijgesteld. Stoelen heb je dan meestal ook weer in families, maar die hebben naar mijn idee niet per se binding met de producent van het rollend materieel.

In principe had je in een GTW dus ook relaxfauteuils kunnen monteren... Echter wat echter bijna alle leveringen van moderne stoptreinplatforms (GTW, Flirt, 425 familie, Lint, Talent 1 en 2, protos etc. etc.) gemeen hebben is dat de besteller kiest voor zoveel mogelijk harde rechte plankstoelen en een nauwelijks onderscheidende eerste klasse. Vervolgens worden die veelal in krappe samenstellingen ingezet en op de diverse volnormen gepland.

Daarom identificeren Europese reizigers modern materieel, ondanks alle gemakken op het gebied van technologie en veiligheid, vaak met gebrekkig comfort. In Duitsland en Engeland wordt niet zelden gesproken van "de introductie van plastic op lijn x" etc.

Maar eigenlijk is een slecht comfort dus helemaal geen kenmerk van het treintype, maar eerder van de toevallig samenlopende voorkeur van vervoerders voor lichte harde stoelen en staplaatsen.

Wat dat betreft zijn de SLT-stoelen in verhouding tot die in de oorspronkelijke Duitse broertjes nog een heel redelijke keuze. Die laatste heb ik bijv. eens mogen meemaken in de twee uur durende InterRegioExpress Stuttgart-Karlsruhe. Een belediging voor de reizigers.

Laatst bewerkt door jorgo op 23-09-2010 12:18
 

23-09-2010 22:30:28
aarclay
aarclay
Wat is me afvraag. Hoe zit het met de schadeherstel-regeling van SLT?
Stel dat er een frontale botsing komt waarbij de kop flinke deuken heeft opgelopen.
Wie lapt deze dan op? Gaat deze dan naar Haarlem toe? Of gaat hij dan naar Bombardier/Siemens toe? En zijn bakwisselingen goed mogelijk met die jacobsdraaistellen?


Choo choo.....
 

23-09-2010 22:35:37
thom
thom
Bakwisselingen zijn met jacobsdraaistellen net zo prima mogelijk...

Daarnaast zijn dat zaken die vaak bekeken wordt als er een stel aan puin is, hoe groot is de schade. Er wordt dan gewoon een offerte gedaan in Hlm, en bv bij een bouwer.,

Uitkomst laat zich raden
 

23-09-2010 23:07:07
mich
mich
Quote
jorgo: ondanks alle gemakken op het gebied van technologie en veiligheid


Daar ben ik het al goede kenner van zowel oud als nieuw materieel niet mee eens... hoe meer electronica hoe minder betrouwbaar zeggen wij machinisten. Veiligheid van lichte aluminium bakken is ook maar net hoe je het bekijkt, kreukelzone ofniet.

Laatst bewerkt door mich op 23-09-2010 23:07
 

24-09-2010 12:52:32
jorgo
jorgo
Ja daar heb je ongetwijfeld gelijk in! Ik dacht eerder aan sociale veiligheid en reisinformatie etc. Niet dat die altijd werkt, maar je begrijpt wat ik bedoel!  

24-09-2010 13:06:45
mich
mich
In het geval van sociale veiligheid heb je gelijk, reisinformatie is ook goed zolang het systeem goed werkt.  

24-09-2010 14:05:08
MDDM
MDDM
Quote
mich: Veiligheid van lichte aluminium bakken is ook maar net hoe je het bekijkt, kreukelzone ofniet.
Scheelt wel dat er bij de STL 2 flinke buffers zijn verstopt voor in de overkapping.


Gr Joop mcn Lls
 

24-09-2010 15:32:29
lex_t
lex_t
Quote
mich: Veiligheid van lichte aluminium bakken is ook maar net hoe je het bekijkt, kreukelzone ofniet.


hoezo licht? Wat weegt zo'n ding in vergelijking met een klassiek treinstel? En een class66 gaat er toch wel doorheen..
 

24-09-2010 16:15:07
MDDM
MDDM
Even ter vergelijking:
Plan T Dienstvaardig-gewicht: 168 ton
Plan V Dienstvaardig gewicht: 86 ton
SLT IV Dienstvaardig gewicht: 129 ton
SLT VI Dienstvaardig gewicht: 176 ton


Gr Joop mcn Lls
 


24-09-2010 16:47:45
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Of dat nu helemaal een eerlijke vergelijking is... Dan zou je het aantal ton per meter moeten berekenen.

P.S. wat ik dus gedaan heb, en dan krijg je dit beeld:

Plan T 1,65 T/m
Plan V 1,65 T/m
SLT VI 1,75 T/m
SLT IV 1,86 T/m

Laatst bewerkt door RSK-Mat92 op 24-09-2010 16:52, reden: P.S.


Met vriendelijke groet, Robin
 

24-09-2010 16:58:25
MDDM
MDDM
Ik geef alleen de gegevens die ik uit mijn boeken heb. Dat soort berekeningen staan daar niet in. Neemt niet weg dat een SLT alles behalve ligt is.


Gr Joop mcn Lls
 

24-09-2010 19:05:58
bjornl
bjornl
Een elektrische GTW is ook niet extreem licht. Een tweetje is 1,57 ton/m, een drietje 1,48 ton/m. Een Protos is zelfs ronduit zwaar met bijna 2 ton de strekkende meter, maar net iets lichter dan een Mat '54!  

25-09-2010 10:15:16
mich
mich
Het gewicht van een treinstel is heel wat anders dan de baksterkte, waar het mij om ging. Die bakken zijn wel degelijk lichter en dan ook nog van aluminium.  

25-09-2010 10:26:05
lex_t
lex_t
Die GTW die laatst een vrachtwagen ramde in Limburg, hoe heeft die het doorstaan? En incidenten in het buitenland? Is daar wat over bekend?

Laatst bewerkt door admin op 30-09-2010 17:00, reden: Het laatste bericht hoef je niet te quoten
 

25-09-2010 10:39:08
bjornl
bjornl
We dwalen wat af, is het een idee om een apart topic over botsveiligheid te maken?

Quote
mich: Het gewicht van een treinstel is heel wat anders dan de baksterkte, waar het mij om ging. Die bakken zijn wel degelijk lichter en dan ook nog van aluminium.

Aluminium zorgt er juist voor dat de bak lichter is. Dat iets van aluminium is zegt ook niet alles over de botsveiligheid, de eerste Audi A8 was ook grotendeels van aluminium. Dus dat een bak van aluminium is zegt ook niet zo veel over de baksterkte.
 

25-09-2010 15:15:31
raymond16
raymond16
Quote
lex_t:

Die GTW die laatst een vrachtwagen ramde in Limburg, hoe heeft die het doorstaan?

Dusdanig beschadigd dat er een nieuwe kopbak gebouwd wordt door Stadler. Maar staal vs trein is nu eenmaal lastig te winnen. En heeft weinig te maken in de strijd oud vs nieuw materieel en gewicht ervan.
 

27-09-2010 19:45:54
AlbertP
AlbertP
Staal vs trein? Het was nog veel erger. Betonplaten vs trein.

Laatst bewerkt door AlbertP op 27-09-2010 19:46
 

27-09-2010 19:48:11
mren
mren
Waarom is dat erger? Staal is zwaarder en sterker dan beton hoor.  

27-09-2010 19:52:46
AlbertP
AlbertP
Het staal van de vrachtwagen zelf vergeleken met zijn lading betonplaten bedoel ik. En die vrachtwagen is echt niet een massief staalblok.  

28-09-2010 22:15:30
TheKnitter
TheKnitter
Ik zag vandaag in de 2440(in trein 5155) bij het eindpunt ook de teksten in het Engels voorkomen op de schermen:
"Please step out.
This train does not continue."
"Station
Dordrecht
Final Destination"
"
zo kwamen er nog een paar teksten voorbij, zoals je bagage niet vergeten moest, en de NS je een fijne dag toewenste. Exacte tekst niet genoteerd/onthouden. Is dit nieuw tegenwoordig?

Laatst bewerkt door TheKnitter op 28-09-2010 22:32
 

28-09-2010 22:26:19
microshit
microshit
Geen idee eigenlijk, zou eens gekeken moeten worden of dit ook gebeurt in andere series. OF er moet iemand die hier meer verstand van heeft duidelijkheid kunnen geven Lijkt me op zich wel netjes in de Randstad waar relatief veel niet-Nederlandssprekenden (tijdelijk) zijn.  

28-09-2010 22:38:08
rh_ii
rh_ii
In de 5500 heb ik deze Engelstalige teksten ook wel eens voorbij zien komen na het bereiken van de eindbestemming - in dat geval Utrecht Centraal. Overigens viel mij op dat het grammaticaal gezien niet heel netjes was, in ieder geval niet zoals de Britten het zelf zouden doen. De details of exacte teksten zou ik zo ook niet weten

Bas
 

28-09-2010 22:39:06
broek53
broek53
Zou aardig zijn als er dan de meer gebruikelijke engelse teksten op verschijnen en niet het steenkool- of aardgasengels dat ook conducteurs nogal eens plegen om te roepen. "step out" als het om een trein gaat en "final destination" voor een treinrit doen lichtelijk zeer aan de oren en nu dus ook aan de ogen  

28-09-2010 23:31:58
broek53
broek53
Verwacht aan de Venlose grens op woensdag 29/9 (morgen dus): de 2633 (!)  

30-09-2010 16:51:51
broek53
broek53
Op 21 september bij NSR in genade aangenomen: 2442 en 2644.  

01-10-2010 20:57:17
joaska3
joaska3
Quote
MDDM:
Quote
kiekkiek: 2643 en 2443 samen gezien in Zl. In ieder geval 2 ritten richting Hea en verder.
Kwamen gister avond om 23:00 binnen op spoor 10 te Ut en vertrokken om 23:10 weer richting Amf.
%08%

Beide stellen rijden proefritten met een nieuwe software versie.
 

02-10-2010 03:15:34
MDDM
MDDM
Weer een nieuwe?


Gr Joop mcn Lls
 

02-10-2010 11:37:06
phantom
phantom
Als ik het zo is meelees dan lijkt het wel t zelfde als bij Windows %08%  

03-10-2010 09:56:06
joaska3
joaska3
Om de gebruikelijke kinderziektes die altijd in een nieuwe type trein aanwezig zijn er uit te halen zal vaak de software gewijzigd moeten worden. Diverse wijzigingen worden ook veroorzaakt door aanvullende wensen/opmerkingen van de eigenaar en/of bijvoorbeeld het rijdend personeel.  

03-10-2010 12:29:17
mark
mark
Ik zag afgelopen vrijdag drie stellen SLT op het terrein van de voormalige werkplaats Tilburg staan, weet iemand wat ze daar deden?  

03-10-2010 12:45:23
plant
plant
Die staan daar i.v.m. een wijziging in het airco-systeem, zoals te lezen is eerder in dit topic


Youri
 

03-10-2010 20:46:15
john563
john563
Quote
phantom: Als ik het zo is meelees dan lijkt het wel t zelfde als bij Windows %08%



Ik heb tot nu toe niet anders meegemaakt, ook bij ICRm en nu bij ICMm.
In de praktijk is anders dan op een testbank.
 

03-10-2010 21:50:36
thom
thom
Quote
mark: Ik zag afgelopen vrijdag drie stellen SLT op het terrein van de voormalige werkplaats Tilburg staan, weet iemand wat ze daar deden?

Het scheelt niet zo veel, maar de werkplaats Tb is nog niet helemaal VVT...
 

04-10-2010 13:30:23
rharmsen
rharmsen
Er is zeker niet publiekelijk bekend wat er veranderd is?

Van mij als reiziger mogen de deuren wel iets sneller reageren, of anders een ander kleur led geven als er gedrukt is (zal wel niet kunnen)
 

04-10-2010 13:43:01
dlm4yjp
dlm4yjp
Dat niet, maar knipperen is zeker mogelijk, kwestie van een PLC (o.i.d.) anders programmeren


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

04-10-2010 21:34:57
timtrein
timtrein
Verschillende kleuren LEDs bij die deuren zie je in Duitsland wel meer (open/gesloten). Knipperen ook idd.  

04-10-2010 22:00:26
maigoda
maigoda
Quote
rharmsen: Van mij als reiziger mogen de deuren wel iets sneller reageren, of anders een ander kleur led geven als er gedrukt is (zal wel niet kunnen)

De 'vertraging' in het openen na ontgrendelen komt omdat eerst de traptrede nog moet uitklappen, terwijl de groene leds in de open-knop al wel branden. Is de traptrede al uitgeklapt en je druk dan op de open-knop, dan gaat de deur wel meteen open.
Groetjes,
Emiel
 

04-10-2010 23:13:48
maurits
maurits
Quote
dlm4yjp: Dat niet, maar knipperen is zeker mogelijk, kwestie van een PLC (o.i.d.) anders programmeren


Mag ik gelijk dan ook de optie "reiziger drukt op deurknop aan de "verkeerde" kant, de deurknop begint te knipperen en bij aankomst op het station openen de deuren automatisch aan de perronzijde" even bestellen. Is ook al vaak aanwezig op veel modern materieel.

Laatst bewerkt door maurits op 05-10-2010 00:10


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

05-10-2010 00:06:15
thom
thom
Moet daarnaast nog een knopje komen die een rode loper uitrolt  

05-10-2010 10:17:53
jacokran
jacokran
Een rode loper hoeft niet zo nodig, maar het zou wel handig zijn als het "drukken op de knop" ook al voor het ontgrendelen van de deuren geregistreerd wordt.

Het valt mij ook op dat het vaak lang duurt voor een trein vertrekt na het sluiten van de deuren. Komt de groene lamp laat, of valt dat onvoldoende op?
 

05-10-2010 11:46:02
MDDM
MDDM
Dat iets later vertrekken heeft te maken met het lossen van de halter-rem. Die lost pas als er tractie gegeven wordt.


Gr Joop mcn Lls
 

05-10-2010 13:07:18
reisthijs
reisthijs
Quote
maigoda: De 'vertraging' in het openen na ontgrendelen komt omdat eerst de traptrede nog moet uitklappen, terwijl de groene leds in de open-knop al wel branden.
Zou het niet veel logischer zijn als die lampjes pas gaan branden als de treeplanken zijn uitgeklapt?
 

05-10-2010 17:54:27
maigoda
maigoda
Ik sluit niet uit dat dat best wel zo te programmeren zal zijn. Maar kennelijk heeft men voor de huidige instelling gekozen.
Groetjes,
Emiel
 

05-10-2010 18:07:16
gertjan
gertjan
Quote
jacokran: Een rode loper hoeft niet zo nodig, maar het zou wel handig zijn als het "drukken op de knop" ook al voor het ontgrendelen van de deuren geregistreerd wordt.
Daar is men niet zo blij mee. Het is toegestaan in de tram, maar voor de trein wil men het eigelijk niet (GTW heeft het wel).

Waarom men het liever niet heeft; reiziger drukt aan de verkeerde kant de deur open ... Mcn doet per ongeluk ontgrendelen aan de verkeerde kant ... en boem, je staat ineens een stukje lager. Tenminste, dat vertelde een mcn/vos die aan het testgebeuren van de E-GTW heeft meegewerkt.


- - - Hierlangs afscheuren - - -
 

05-10-2010 18:18:46
rbeijers
rbeijers
Stel 2444 is vanmiddag rond 15:15 via Vl het land uitgegaan achter de loc van het Siemens Testcenter.  

05-10-2010 20:40:39
eix
eix
Quote
gertjan:
Quote
jacokran: Een rode loper hoeft niet zo nodig, maar het zou wel handig zijn als het "drukken op de knop" ook al voor het ontgrendelen van de deuren geregistreerd wordt.
Daar is men niet zo blij mee. Het is toegestaan in de tram, maar voor de trein wil men het eigelijk niet (GTW heeft het wel).

Waarom men het liever niet heeft; reiziger drukt aan de verkeerde kant de deur open ... Mcn doet per ongeluk ontgrendelen aan de verkeerde kant ... en boem, je staat ineens een stukje lager. Tenminste, dat vertelde een mcn/vos die aan het testgebeuren van de E-GTW heeft meegewerkt.

Men gaat er dus vanuit dat 1) de reiziger verkeerd drukt 2) de machinist verkeerd ontgrendeld 3) de reiziger zo stom is uit te stappen aan de verkeerde zijde.

Hoeveel mensen zijn eigenlijk in het verleden uit treinen gekukeld die met de UIC-instelling (alle deuren ontgrendeld bij stilstand) rond reden?

Laatst bewerkt door eix op 05-10-2010 20:42
 

05-10-2010 20:42:35
dh3201
dh3201
Maar dat was toen, toen de mensheid nog wel geacht werd zelf na te kunnen denken...


Shqiperise-lopers?
 

05-10-2010 20:54:01
ZJ37
ZJ37
De nieuwe 2445 kwam vanmiddag bij Herzogenrath de grens over rond 16.30 uur. Het stel arriveerde rond 19.15 uur te Amf.  

05-10-2010 21:01:57
broek53
broek53
... en tot slot van de bewegingen van vandaag: De 2436 en 2437 zijn vandaag retour Aken gegaan voor "iets" van nawerk.

Laatst bewerkt door broek53 op 05-10-2010 21:02
 

07-10-2010 13:34:27
jacokran
jacokran
Quote
eix:
Quote
gertjan:
Quote
jacokran: Een rode loper hoeft niet zo nodig, maar het zou wel handig zijn als het "drukken op de knop" ook al voor het ontgrendelen van de deuren geregistreerd wordt.
Daar is men niet zo blij mee. Het is toegestaan in de tram, maar voor de trein wil men het eigelijk niet (GTW heeft het wel).

Waarom men het liever niet heeft; reiziger drukt aan de verkeerde kant de deur open ... Mcn doet per ongeluk ontgrendelen aan de verkeerde kant ... en boem, je staat ineens een stukje lager. Tenminste, dat vertelde een mcn/vos die aan het testgebeuren van de E-GTW heeft meegewerkt.

Men gaat er dus vanuit dat 1) de reiziger verkeerd drukt 2) de machinist verkeerd ontgrendeld 3) de reiziger zo stom is uit te stappen aan de verkeerde zijde.

Hoeveel mensen zijn eigenlijk in het verleden uit treinen gekukeld die met de UIC-instelling (alle deuren ontgrendeld bij stilstand) rond reden?

Bij de A32 werd het wel direct geregistreerd dat de knop ingedrukt was. Het gevaar is dat als de deuren aan de verkeerde kant open gaan dat er reizigers tegen aan geleund kunnen zijn (en er dus uit kunnen vallen). Bij een gelijkvloerse instap is dat risico natuurlijk groter. Ik heb wel een keer meegemaakt dat de machinist van de A32 de deuren per ongeluk aan de verkeerde zijde opende, er zijn toen geen ongekukken gebeurd.

De nieuwe technologie maakt het mogelijk om het "openen commando" dat door de passagier gegeven wordt vast te houden tot de deuren ontgrendeld worden door de machinist, waarna de deuren alsnog (zonder actie van de passagier) open gaan. De UIC instelling die van toepassing is op rijtuigen houdt in dat de deuren ontgrendeld worden, vervolgens moet de reiziger deze nog openen. Voor zover ik weet zijn er geen rijtuigen die de mogelijkheid bieden om het "openen commando" in de wacht te zetten tot de deuren ontgrendeld worden.

Overigens zou ik er als passagier blij mee zijn als het openen commando vast wordt gehouden tot de deuren ontgrendeld worden, al heb ik begrip voor de veiligheids argumentatie.
 

07-10-2010 21:56:38
joaska3
joaska3
Even logisch nadenken hoe weet je dan dat de deuren ontgrendeld zijn.
Als de reiziger enkele malen met SLT heeft gereisd dan weet men al snel dat het na bedienen van de openknop even duurt alvorens de deuren openen.

Laatst bewerkt door joaska3 op 07-10-2010 21:58
 

07-10-2010 22:00:30
joaska3
joaska3
Stel 2444 is afgelopen dinsdag voor metingen naar het Siemens testcenter te Wildenrath overgebracht.

Laatst bewerkt door joaska3 op 07-10-2010 22:01
 

07-10-2010 22:05:24
joaska3
joaska3
Quote
broek53: ... en tot slot van de bewegingen van vandaag: De 2436 en 2437 zijn vandaag retour Aken gegaan voor "iets" van nawerk.


De 2436 t/m de 2438 zijn geen olieboten geworden, zoals we van SGM en VIRM wel kennen, maar zijn als gevolg van een niet werkende luchtdroger verandert in een waterboot. Uiteraard zijn de meeste pneumatische componenten hiervoor niet geschikt en zal er het nodige vervangen moeten worden.

Laatst bewerkt door taigagaai op 10-10-2010 12:59, reden: Quote hersteld
 

08-10-2010 16:59:06
jacokran
jacokran
Quote
joaska3: Even logisch nadenken hoe weet je dan dat de deuren ontgrendeld zijn.
Als de reiziger enkele malen met SLT heeft gereisd dan weet men al snel dat het na bedienen van de openknop even duurt alvorens de deuren openen.
De feature die ik graag wil is ook niet omdat reizigers het niet snappen, dat went wel, maar het is meer een extra service aan de reizigers, zodat ze bij de deur kunnen gaan staan en de knop indrukken. De mogelijkheid is er.
 

21-10-2010 18:02:49
mren
mren
Artikel in De Pers vandaag: http://www.depers.nl/binnenland/518325/al-haperend-over-het-spoor.html  


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

SLT
RailWiki.nl