Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

SLT
RailWiki.nl
09-09-2010 14:56:35
bjornl
bjornl
Oh echt? De klappen die die gefrustreerde reiziger gaf waren dwars door de caravandeuren die ik ken heengegaan.

Ik denk dat een belangrijk verschil tussen SLT en ander materieel is dat je bij SLT duidelijker ziet dat daar de mcn zit (ook als de rolgordijntjes naar beneden zijn, zoals hier het geval was).
 

09-09-2010 19:55:55
Elwood
Elwood
Ja echt!, de fijnste cabine deuren vind ik nog altijd die van de loc 1700/1800 , kunnen de reizigers kloppen wat ze willen %02% .

Maar goed terug naar de Slt , overdag doe ik de rolgordijntjes nooit naar beneden van mij mag iedereen mee kijken,als het donker wordt gaan ze wel naar beneden en dat heeft te maken met het strooilicht.

Maar niet op de deur gaan tikken of slaan als er geen noodgeval is terwijl ik aan het werk ben, dan zijn voor die gene echt de rapen gaar!.

Laatst bewerkt door Elwood op 09-09-2010 19:56
 

09-09-2010 22:30:42
lex_t
lex_t
Quote
Elwood: w
Maar niet op de deur gaan tikken of slaan als er geen noodgeval is terwijl ik aan het werk ben, dan zijn voor die gene echt de rapen gaar!.


Blijkbaar was in dit geval de concentratie niet erg hoog.
 

10-09-2010 15:30:52
Chopper
Chopper
Trouwens, is het eigenlijk wel eens bij iemand opgekomen dat dat "veilige, transparante interieur" helemaal niet zo veilig is? %09% Stel; je stapt 's avonds laat in een SLT, en zitten een stel dubieuze figuren in. Figuren van het type waar je het liefst mijlenver vandaan blijft. Maar waar je ook gaat zitten, je bent altijd in beeld, en je trekt de aandacht van die lui. In - bijvoorbeeld - een Plan V heb je dat probleem niet. Als er volk in de trein of op het perron rondhangt en je vertrouwt het niet, kun je ergens verdekt opgesteld in een hoekje gaan zitten, waar je niet meer in beeld bent.  


10-09-2010 15:35:06
Stefanovic
Stefanovic
en het dus ook niet ziet als die dubieuze figuren een bejaard vrouwtje in elkaar slaan voor een tientje..  

10-09-2010 15:37:39
Chopper
Chopper
Als het interieur niet zo "transparant" was geweest hadden ze het bejaarde vrouwtje misschien niet eens opgemerkt.  

10-09-2010 15:44:46
luytjes
luytjes
De filosofie is dat die figuren zich zelf ook bekeken voelen en daarom ook niets durven te doen. Alleen dat geldt alleen als er ook nog andere reizigers in de trein zitten. Dan denk ik dat zoiets in het transparante interieur van de SLT minder snel zal gebeuren dan in "conventioneel" materieel met allerlei onoverzichtelijke hoekjes.
Maar inderdaad, ik zal me ook niet erg op mijn gemak voelen als er ergens een stel ongure types zit zonder dat er iemand anders is, ook al zitten ze aan de andere kant van de trein. Ik hoop dan ook dat ik niet vaak in zo'n situatie terecht zal komen

Laatst bewerkt door luytjes op 10-09-2010 15:47
 

10-09-2010 16:27:36
kniesoor
kniesoor
Quote
Chopper: Trouwens, is het eigenlijk wel eens bij iemand opgekomen dat dat "veilige, transparante interieur" helemaal niet zo veilig is? %09% Stel; je stapt 's avonds laat in een SLT, en zitten een stel dubieuze figuren in. Figuren van het type waar je het liefst mijlenver vandaan blijft. Maar waar je ook gaat zitten, je bent altijd in beeld, en je trekt de aandacht van die lui. In - bijvoorbeeld - een Plan V heb je dat probleem niet. Als er volk in de trein of op het perron rondhangt en je vertrouwt het niet, kun je ergens verdekt opgesteld in een hoekje gaan zitten, waar je niet meer in beeld bent.
Het glas is halfvol of halfleeg...

Als je het vanuit een andere optiek benadert zou je kunnen zeggen dat de overzichtelijkheid van het materieel er juist voor zorgt dat ze niet zo snel hun slag zullen slaan.
 

10-09-2010 19:22:06
Jeffrenzo
Jeffrenzo
Quote
Chopper: Trouwens, is het eigenlijk wel eens bij iemand opgekomen dat dat "veilige, transparante interieur" helemaal niet zo veilig is? %09% Stel; je stapt 's avonds laat in een SLT, en zitten een stel dubieuze figuren in. Figuren van het type waar je het liefst mijlenver vandaan blijft. Maar waar je ook gaat zitten, je bent altijd in beeld, en je trekt de aandacht van die lui. In - bijvoorbeeld - een Plan V heb je dat probleem niet. Als er volk in de trein of op het perron rondhangt en je vertrouwt het niet, kun je ergens verdekt opgesteld in een hoekje gaan zitten, waar je niet meer in beeld bent.


ik snap het niet, ik hou ook niet van die mensen waar je het liefst uit de buurt blijft, maar ik ga geen moeite doen om uit beeld te blijven, en ondanks m'n kleding trek ik totaal niet de aandacht van ze.
het zou natuurlijk uit medelijden kunnen zijn dat ik een lange magere gespierde alto nerd ben, maar aangezien ze ook oude vrouwtjes overvallen gok ik niet dat het medelijden is .


twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/
 

10-09-2010 19:25:01
ruysdael
ruysdael
Quote
Chopper: Als het interieur niet zo "transparant" was geweest hadden ze het bejaarde vrouwtje misschien niet eens opgemerkt.
Als oude vrouwtjes al niet onopgemerkt kunnen blijven, kan de HC ook niet onopgemerkt blijven, lijkt mij... Die is dus ook gewoon aanspreekbaar bij problemen. Hoeveel HC's moeten er eigenlijk op 8 en 10 bakken SLT zitten?
 

10-09-2010 20:11:04
NDS
NDS
Als ik naar de lengte kijk lijkt 1 HC op 8 bakken me wel genoeg, 2x70=140m een gemiddelde trein met 6 "normale" bakken is dan langer. 10 bakken SLT is 170m, daarbij kan het 2 kanten uit, 7 bakken ICM mag een HC ook alleen meenemen, 7 bakken ICR weer niet volgensmij, maar er zal vast iemand het goede antwoord weten.

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

10-09-2010 21:55:55
thom
thom
Quote
maccerr:
Quote
Chopper: Als het interieur niet zo "transparant" was geweest hadden ze het bejaarde vrouwtje misschien niet eens opgemerkt.
Als oude vrouwtjes al niet onopgemerkt kunnen blijven, kan de HC ook niet onopgemerkt blijven, lijkt mij... Die is dus ook gewoon aanspreekbaar bij problemen. Hoeveel HC's moeten er eigenlijk op 8 en 10 bakken SLT zitten?

Wat ook de hele gedachte is, door de openheid is de kans dat ook maar iemand in de trein veel meer kan overzien.
Of dat nou ene Hc een oud omatje of een andere reiziger is, in een open trein zien ze elkaar allemaal...
 

11-09-2010 11:00:53
dionysus
dionysus
Quote
Elwood: Ja echt!, de fijnste cabine deuren vind ik nog altijd die van de loc 1700/1800 , kunnen de reizigers kloppen wat ze willen %02% .

Maar goed terug naar de Slt , overdag doe ik de rolgordijntjes nooit naar beneden van mij mag iedereen mee kijken,als het donker wordt gaan ze wel naar beneden en dat heeft te maken met het strooilicht.

Maar niet op de deur gaan tikken of slaan als er geen noodgeval is terwijl ik aan het werk ben, dan zijn voor die gene echt de rapen gaar!.


Ik doe de rolgordijntjes altijd naar beneden. Vind het vreselijk om te rijden als er gekeken word van achteren. Bij een kapot rolgordijnexemplaar ooit eens de ruimte opgevuld met kranten. Dat is pas ideaal.
Alleen voor spoorwegmuseumtrein wil ik wel eens een uitzondering maken
 

11-09-2010 12:11:11
smarkie
smarkie
Quote
NDS: Als ik naar de lengte kijk lijkt 1 HC op 8 bakken me wel genoeg, 2x70=140m een gemiddelde trein met 6 "normale" bakken is dan langer. 10 bakken SLT is 170m, daarbij kan het 2 kanten uit, 7 bakken ICM mag een HC ook alleen meenemen, 7 bakken ICR weer niet volgensmij, maar er zal vast iemand het goede antwoord weten.

Groetjes Michiel

uit de railpocket:
1 hc:
tm 7 bakken icm
tm 4 bakken ddm/mddm/ddar
tm 6 bakken virm
tm 10 bakken slt

2 hc's:
7 tm 12 bakken enkeldeksmat
11 tm 16 bakken slt
5 tm 8 bakken ddm/mddm/ddar
7 tm 12 bakken virm (uitgezonderd 3x virm4 dan 3 hc's)

3 hc's:
meer dan 12 bakken enkeldeksmat
meer dan 8 bakken ddm/mddm/ddar
meer dan 12 bakken virm

** materieel in opzending telt niet mee in de bakkennorm

Laatst bewerkt door smarkie op 11-09-2010 12:12


Mcn NS International Rtd
 

11-09-2010 13:02:47
broek53
broek53
Inzet van SLT voor de nabije toekomst, in ieder geval m.i.v. drgl 2011: de series 6000/16000 en 13600.  

11-09-2010 13:08:12
microshit
microshit
Alle treinen of maar een deel ervan? (zoals eerder nog Mat'64 en DDAR en DDAR en SGMm gemixt werden) Ik reis namelijk dagelijks met de 6000 dus vind dat toch wel interessant om te weten

Laatst bewerkt door spiketrain op 12-09-2010 17:25, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

11-09-2010 13:08:49
keesje
keesje
Dan komen ze in ieder geval op trajecten waar ze qua rijtijd beter tot hun recht komen: langere halteafstanden t.o.v. de Randstadtrajecten. Om een idee te geven: tot een gemiddelde halteafstand van +/- 5 km zijn bijvoorbeeld 4 bakken SGM sneller dan 4 bakken SLT. Ook op lijnen als de Hoekse Lijn en de Zaanlijn scoort SGM beter dan SLT.

Dat dit bij de aanschaf van SLT niet zo was bedoeld is daarbij een heel andere zaak...
 

11-09-2010 13:16:08
MDDM
MDDM
Hoe kom je aan die cijfers keesje? Gisteren met de 4044/14759 op de Zaanlijn met SLT gereden, en overal netjes op tijd. Wat met SGM wel eens anders is geweest, zeker met regen.


Gr Joop mcn Lls
 

11-09-2010 13:53:09
broek53
broek53
Quote
microshit: Alle treinen of maar een deel ervan? (zoals eerder nog Mat'64 en DDAR en DDAR en SGMm gemixt werden) Ik reis namelijk dagelijks met de 6000 dus vind dat toch wel interessant om te weten
Misschien dat de instroming in november al mondjesmaar begint, maar bij de ingang van de nieuwe drgl in december staan de series compleet op de rol.

Laatst bewerkt door spiketrain op 12-09-2010 17:25, reden: Bewerking bericht Microshit
 

11-09-2010 13:55:17
microshit
microshit
Quote
broek53:
Quote
microshit: Alle treinen of maar een deel ervan? (zoals eerder nog Mat'64 en DDAR en DDAR en SGMm gemixt werden) Ik reis namelijk dagelijks met de 6000 dus vind dat toch wel interessant om te weten
Misschien dat de instroming in november al mondjesmaar begint, maar bij de ingang van de nieuwe drgl in december staan de series compleet op de rol.


Zonder SGMm/volledig SLT?

Laatst bewerkt door spiketrain op 12-09-2010 17:27, reden: Quoot aangepast.
 

11-09-2010 13:58:25
broek53
broek53
Dat bedoel ik te zeggen, ja.  

11-09-2010 16:52:07
smarkie
smarkie
Quote
broek53: Inzet van SLT voor de nabije toekomst, in ieder geval m.i.v. drgl 2011: de series 6000/16000 en 13600.

ook serie 5800 en 6300 vallen hier onder. maar voor alle series geldt dat ze het nog aan het onderzoeken zijn


Mcn NS International Rtd
 

11-09-2010 17:53:53
keesje
keesje
Quote
MDDM: Hoe kom je aan die cijfers keesje? Gisteren met de 4044/14759 op de Zaanlijn met SLT gereden, en overal netjes op tijd. Wat met SGM wel eens anders is geweest, zeker met regen.
Daar zijn de geëigende systemen voor om dat te berekenen, maar zal niet tot in het kleinste detail treden. En met regen houdt dat systeem geen rekening mee natuurlijk.
 

11-09-2010 19:46:51
Elwood
Elwood
Ik ga mee met MDDM in deze, en zeker op de Zaanlijn in de regen!.  

11-09-2010 20:00:33
2296
2296
Quote
smarkie:ook serie 5800 en 6300 vallen hier onder. maar voor alle series geldt dat ze het nog aan het onderzoeken zijn


Het is maar te hopen dat als ze in de 5800 komen te rijden meer dan 1 4tje inzetten. Op een zaterdag middag (zoals vandaag) levert dat zeker een zeer volle trein op. En als de IC's om wat voor reden dan ook niet rijden kan je achterblijven op één van de perrons. Verder zijn het prima treinen

Laatst bewerkt door 2296 op 11-09-2010 20:00
 

11-09-2010 21:23:49
daniel_ddr
daniel_ddr
Je kunt natuurlijk niet de materieelinzet in elke trein afstemmen op een wellicht niet rijdende andere trein. Al is een beetje restcapaciteit voor onvoorziene omstandigheden nooit weg natuurlijk zolang dat nog enigzins efficiënt blijft en je dus niet gelijk een HC meer nodig hebt enzo.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

12-09-2010 00:21:33
broek53
broek53
Wat de inzet betreft, is het alleen maar een kwestie van welke volgorde, en niet OF er SLT in een stopdienst komt. Dat is nu eenmaal het voorland van alle elektrische stoptreinen (naast degene die met SGM gereden worden).  

12-09-2010 00:24:50
ruysdael
ruysdael
Waar zou SGM dan eigenlijk heen moeten verkassen? Het verre zuiden?  

12-09-2010 11:22:47
dh3201
dh3201
Voor de drietjes naar lijnen waar ze wel een wc op de stoptreinen willen hebben.


Shqiperise-lopers?
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


12-09-2010 11:27:45
MDDM
MDDM
Op alle lijnen willen ze graag een wc hebben. Dat zal niet de reden gaan worden dus


Gr Joop mcn Lls
 

12-09-2010 13:20:15
dh3201
dh3201
Ligt eraan wie je onder 'ze' verstaat. Als 'ze' op alle lijnen graag een wc hadden willen hebben, hadden 'ze' natuurlijk geen materieel zonder wc besteld.
Als 'ze' geen enkele lijn met wc hadden willen hebben, hadden 'ze' voor de revisie van SGM drietjes ook de resterende wc's laten vervangen door gewone zitplaatsen...


Shqiperise-lopers?
 

12-09-2010 13:33:46
MDDM
MDDM
met "ze" bedoel ik de reiziger (en rijdend personeel). Wie jij met "ze" bedoelt weet ik niet.


Gr Joop mcn Lls
 

12-09-2010 13:37:35
willy84
willy84
Ik meen me te herinneren dat Limburg relatief snel aan de beurt zou komen voor SLT. Dat heeft eens in een interview gestaan.  

12-09-2010 13:50:14
raymond16
raymond16
Maar niet alles wat in een interview staat en woordvoerders beweren klopt ook. Dat leert het verleden wel  

12-09-2010 17:14:13
dh3201
dh3201
Quote
MDDM: met "ze" bedoel ik de reiziger (en rijdend personeel). Wie jij met "ze" bedoelt weet ik niet.

Het personeel van de materieelplanning. Die bepaalt tenslotte het welk materieel waar wordt ingezet en welk materieel wordt besteld.


Shqiperise-lopers?
 

12-09-2010 19:43:05
Somda
Somda
Volgens mij rijden op de Zaanlijn Zd-Utg nu alleen nog maar SLT's.  

12-09-2010 19:56:01
himym
himym
Dat is planmatig sinds afgelopen maandag met het nieuwe wijzigingsblad, wát ze inzetten loopt wel goed maar hoevéél bakken per trein dat is nog problematisch gezien de dagelijkse berichten van overvolle SLT's op de Zaanlijn..  

12-09-2010 20:05:57
bjornl
bjornl
Ik heb vijf ritten met SLT gedaan afgelopen week (Rhn-Ut vv). Er waren er zes gepland, maar de zesde keer had de 7400 in Ut-Rhn zoveel vertraging dat de 3000 eerder vertrok. Bij de andere ritten heb ik 1x een vertraging van ruim een half uur opgelopen en 1x ruim 5 minuten omdat het betreffende stel simpelweg niet van zijn plek wilde komen. Helemaal zen is het allemaal dus nog niet. Wel was elke keer meer dan voldoende ruimte.

Laatst bewerkt door bjornl op 12-09-2010 20:07
 

12-09-2010 21:05:37
daniel81
daniel81
Quote
dh3201: Voor de drietjes naar lijnen waar ze wel een wc op de stoptreinen willen hebben.

Daaronder m.i. toch zeker de 16000-13600, die volgens mij relatief veel door doorgaande reizigers Ut-Tb e.v. gebruikt wordt (immers, overstapvrije verbinding). Op zulke lange reizen mag toch op z'n minst een toilet worden geboden. Die gemiddelde verblijfsduur van 15 minuten, waarop de keuze voor geen WC's gebaseerd is, slaat op dit traject nergens op (alleen Tb-Ht is al 15 minuten, dat is dus geen gemiddelde maar het minimum %03% )
 

12-09-2010 21:08:36
lex_t
lex_t
Quote
willy84: Ik meen me te herinneren dat Limburg relatief snel aan de beurt zou komen voor SLT. Dat heeft eens in een interview gestaan.


Limburg heeft toch al Stadlers??
 

12-09-2010 21:10:09
lex_t
lex_t
Quote
dh3201: Voor de drietjes naar lijnen waar ze wel een wc op de stoptreinen willen hebben.


Ah, de 4000 bijvoorbeeld. Amsterdam-Rotterdam is best een stuk.
 

12-09-2010 21:10:18
broek53
broek53
Tuurlijk. Daarom snap ik ook niet dat er door het onzinverhaal niet al veeeel eerder heen geprikt is. Het is gewoon rekenkundig niet waar dat SLT alleen in de Randstad wordt ingezet, dat kan elk blind paard zien. Ze rijden straks gewoon alle stoptreindiensten, klaar.  

12-09-2010 21:12:56
ruysdael
ruysdael
Robbert C heb ik in het verleden meermaals gehoord over het plan SGM voornamelijk naar plattelandsprovincies buiten de Randstad te sturen. Dat wil inderdaad niet zeggen dat er géén SLT zal worden ingezet buiten de Randstad. Dat lijkt me praktisch onmogelijk.  

12-09-2010 21:16:04
broek53
broek53
Tuurlijk, en over een jaar of tien maximaal is er ook geen SGM meer.

Laatst bewerkt door broek53 op 12-09-2010 21:16
 

12-09-2010 21:30:17
himym
himym
Blijft enkel DDZ, VIRM, ICM en SLT voor NSR over want ik neem aan dat ook ICR geen lang leven meer gegund is, maar tot zover klein sprongetje off topic  

12-09-2010 22:08:18
j.jager
j.jager
Quote
daniel81:
Quote
dh3201: Voor de drietjes naar lijnen waar ze wel een wc op de stoptreinen willen hebben.

Daaronder m.i. toch zeker de 16000-13600, die volgens mij relatief veel door doorgaande reizigers Ut-Tb e.v. gebruikt wordt (immers, overstapvrije verbinding). Op zulke lange reizen mag toch op z'n minst een toilet worden geboden. Die gemiddelde verblijfsduur van 15 minuten, waarop de keuze voor geen WC's gebaseerd is, slaat op dit traject nergens op (alleen Tb-Ht is al 15 minuten, dat is dus geen gemiddelde maar het minimum %03% )
Het ligt er maar net aan hoe je het bekijkt. Bij een regionale aanbesteding kan in de consesie meegenomen worden of er wel of geen toilet in de trein moet komen, en heeft de vervoerder daar dus geen inbreng in.
 

12-09-2010 22:53:40
thom
thom
Quote
lex_t:
Quote
willy84: Ik meen me te herinneren dat Limburg relatief snel aan de beurt zou komen voor SLT. Dat heeft eens in een interview gestaan.


Limburg heeft toch al Stadlers??

A. Veolia wel, NS niet
B. Limburg is groter dan alleen de heuvelland lijn
 

13-09-2010 18:52:17
rbeijers
rbeijers
Vanochtend kwam stel 2644 via Vl de grens over.  

13-09-2010 19:42:56
timtrein
timtrein
SGM naar de plattelandsprovincies is ook lariekoek, op de langere lijnen buiten de Randstad wil je geen SGM hebben rijden dat maar 120 km/u rijdt. Ook geen mat zonder toilet trouwens, maar dat terzijde...  

13-09-2010 19:50:41
robbertc
robbertc
Toch is het geen lariekoek.
Bovendien heeft SGMm op bijna alle trajecten 'in de plattelandsprovincies' dezelfde of betere rijtijden dan mat'64. Heeft keesje ooit al eens een hele bereking hier over geschreven.
 

13-09-2010 20:17:46
mdj
mdj
... en dat kwam er op meer dat alleen in de 9100 SGMm te veel te traag was. De rest was een verschil die te verwaarlozen was (10 seconden ofzoiets)


Bij twijfel: gebruik beton.
 

13-09-2010 20:23:26
keesje
keesje
Quote
robbertc: Toch is het geen lariekoek.
Bovendien heeft SGMm op bijna alle trajecten 'in de plattelandsprovincies' dezelfde of betere rijtijden dan mat'64. Heeft keesje ooit al eens een hele bereking hier over geschreven.
Zoals gezegd, de trajecten met halteafstanden die langer zijn gemiddeld 5 km en waarbij de baanvaksnelheid 130 of 140 km/u bedraagt, daar gaat SGM het niet winnen van SLT.
 

13-09-2010 20:34:19
robbertc
robbertc
Ja precies, maar dat is dan de discussie SLT of SGMm naar de randen van het land. Qua rijtijden zal daar ongetwijfeld SLT beter passen.  

13-09-2010 20:53:32
broek53
broek53
Dat zal. En dan mag NS dus wel vast kronkels voor de voorlichters gaan bedenken over het ontbreken van een toilet, contrair aan de beloftes (?) die daarover gedaan zijn bij de vorige opschuddingsgolf daarover.  


13-09-2010 21:00:48
robbertc
robbertc
Ik weet ook niet beter dan dat SGMm aan de randen van het land zijn bedacht  

13-09-2010 21:18:04
broek53
broek53
Zoals boven al ergens voorbijgekomen is de 2644 heden aangekomen. De ontbrekende 2633 is de volgende SLT6 die zal over-komen, zo luiden de berichten die niet vermelden waarom dat stel zo lang op zich laat wachten.  

14-09-2010 16:04:17
broek53
broek53
Achterstallige indienststellingsmeldingen: 2441 en 2641 zijn op 27 augustus in dienst gesteld bij NSR, 2642 op 1 september.  

14-09-2010 16:56:08
abbm
abbm
Als ik ga kijken naar de lijnen Std - Hrl en Std - Mt zie ik met de plaatstelijke snelheden:

Std-Mt: 130km/h - SLT
Std-Hrl: 100km/h - SGMm

SLT komt dus in de 6800 beter tot z'n recht dan de SGMm.

Is mijn mening.
 

14-09-2010 16:59:43
lw-o
lw-o
SGMm haalt ook 125 km/h dus om het lekker uitwisselbaar te houden zou ik zeggen... beide met SGMm  

14-09-2010 17:31:57
keesje
keesje
SGM rijdt niet harder dan 120 km/u overigens en de 6800 heeft ook stukjes waar maximaal 100 km/u gereden mag worden (Bk-Bde bijvoorbeeld).  

14-09-2010 17:48:17
spotter83
spotter83
Om het allemaal wat efficienter te houden qua uitwisseling enzo, lijkt het me niet handig om twee materieeltypes daar in te zetten.  

14-09-2010 21:30:24
daniel81
daniel81
Quote
j.jager:
Quote
daniel81:
Quote
dh3201: Voor de drietjes naar lijnen waar ze wel een wc op de stoptreinen willen hebben.

Daaronder m.i. toch zeker de 16000-13600, die volgens mij relatief veel door doorgaande reizigers Ut-Tb e.v. gebruikt wordt (immers, overstapvrije verbinding). Op zulke lange reizen mag toch op z'n minst een toilet worden geboden. Die gemiddelde verblijfsduur van 15 minuten, waarop de keuze voor geen WC's gebaseerd is, slaat op dit traject nergens op (alleen Tb-Ht is al 15 minuten, dat is dus geen gemiddelde maar het minimum %03% )
Het ligt er maar net aan hoe je het bekijkt. Bij een regionale aanbesteding kan in de consesie meegenomen worden of er wel of geen toilet in de trein moet komen, en heeft de vervoerder daar dus geen inbreng in.

Maar vooralsnog zijn bijna alle stoptreindiensten deel van het HRN dus is er van regionale aanbestedingen geen sprake.
 

15-09-2010 17:04:43
ruysdael
ruysdael
De 2642 is vandaag in rijdende dienst gegaan. Zag het ding in de 14748.  

15-09-2010 17:15:42
himym
himym
Zie bericht van Broek53 van gisteren, al wel wat langer geleden in dienst gesteld:
Quote
broek53:Achterstallige indienststellingsmeldingen: 2441 en 2641 zijn op 27 augustus in dienst gesteld bij NSR, 2642 op 1 september.
 

15-09-2010 17:19:08
ruysdael
ruysdael
Ja, maar tot vandaag is het nog niet ingezet in de rijdende dienst.  

15-09-2010 17:20:35
himym
himym
Waarom zit daar eigenlijk twee weken tussen? Ik ken een lijn (lees: Zaanlijn) waar ze wel wat extra stelletjes hadden kunnen gebruiken %08%  

15-09-2010 17:22:34
ruysdael
ruysdael
Dan is het ook nog maar afwachten of ie het ook echt doet... %08%  

15-09-2010 17:37:11
broek53
broek53
Ja, NSR staat erom bekend dat het allemaal stellen overneemt die het niet doen. Daarom rijden ze ook geen proefritten, natuurlijk.  

15-09-2010 20:39:21
ruysdael
ruysdael
Het zal niet de eerste keer zijn dat er één uitvalt. Naar ik aanneem hebben alle stellen die nu rijden een proefrit gehad, dus zoveel zegt dat niet.  

15-09-2010 21:33:54
broek53
broek53
Nee, dus wat lul je nou eigenlijk?  

15-09-2010 21:42:15
kbrandsma
kbrandsma
Ik ben bang dat Maccerr het sarcasme van Broek's voorgaande reactie niet doorheeft...  

15-09-2010 22:08:40
ruysdael
ruysdael
Quote
broek53: Nee, dus wat lul je nou eigenlijk?
Wat ik nu zeg danwel lul is het volgende:

Er zijn momenteel voldoende treinen SLT uitgevallen, terwijl dat had niet had gemogen. Dan heb ik het dus over het recente verleden, laten we zeggen vanaf het huidige wijzigingsblad, zijn er al minstens 3 SLT's uitgevallen in de 4000/14700-serie (zover mij nu bekend is, het aantal zal wel hoger zijn). Een proefrit is dus geen garantie op een goedwerkend stel. Blijkbaar.

Laatst bewerkt door ruysdael op 15-09-2010 22:09
 

15-09-2010 22:13:13
Jeffrenzo
Jeffrenzo
Quote
maccerr: De 2642 is vandaag in rijdende dienst gegaan. Zag het ding in de 14748.


stond vanmiddag om 13.10 op spoor 10 te Ut met nog plastic op iig een van de eerste klas stoelen, was dat in de rijdende dienst ook nog dat je hebt gezien?


twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/
 

15-09-2010 22:15:11
ruysdael
ruysdael
Niet op gelet  

15-09-2010 22:16:14
Jeffrenzo
Jeffrenzo
Quote
maccerr:
Quote
broek53: Nee, dus wat lul je nou eigenlijk?
Wat ik nu zeg danwel lul is het volgende:

Er zijn momenteel voldoende treinen SLT uitgevallen, terwijl dat had niet had gemogen. Dan heb ik het dus over het recente verleden, laten we zeggen vanaf het huidige wijzigingsblad, zijn er al minstens 3 SLT's uitgevallen in de 4000/14700-serie (zover mij nu bekend is, het aantal zal wel hoger zijn). Een proefrit is dus geen garantie op een goedwerkend stel. Blijkbaar.


vannochtend ook nog een op Ztmo (nummer vergeten te bekijken) die na een kwartier spontaan weer begon te rijden, gevolgd door nog een SLT die 10 min later naar Ypb gegaan, en 5 min daarna werd er omgeroepen dat er weer een kapot stond op Ypb


twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/
 

15-09-2010 22:19:36
thom
thom
Quote
maccerr: Een proefrit is dus geen garantie op een goedwerkend stel. Blijkbaar.

Nee, natuurlijk niet

Als je een koelkast koopt en een dag aanzet, is dat toch ook geen zekerheid dat dat ding het probleemloos doet tot het eind van de garantie...

Daarnaast mag je mij een materieelsoort noemen die na indienstelling probleem loos op de baan gebleven is...

Laatst bewerkt door thom op 15-09-2010 22:21
 

15-09-2010 22:22:16
ruysdael
ruysdael
Van koelkasten mag je aannemen dat er van dezelfde fabrikant en van hetzelfde type - na een proefperiode (in deze de (1)9800) - niet koelkasten bij de vleet defect gaan. Al helemaal niet als er al 80 stellen ingestroomd zijn die op drukke trajecten worden ingezet. En als het dan weet dat het gebeurt hou je oude werkende reservekoelkasten beschikbaar. Anders bederven de producten.

Waarschijnlijk is het goedkoper een aantal producten te laten bederven, dan een aantal goedwerkende oude type koelkasten te bewaren en te onderhouden tijdens de probleemperiode van de nieuwe koelkasten. En ik vind dat bij dienstverlenende taken geen producten mogen bederven omwille van het geld.

Laatst bewerkt door ruysdael op 15-09-2010 22:25
 

15-09-2010 22:28:55
thom
thom
Zolang je geen precieze reden van het defect van de SLT's weet, kun je daar verder ook niet echt over oordelen...

Vergeet niet dat voor een hoop mensen het spul nog steeds nieuw is, en een bedieningfout dan snel gemaakt is dan.
Daarnaast is ook juist als er iets defect gaat, minder ervaring in hoe dan te handelen wat ook nogeens een verkeerd effect kan hebben.

Natuurlijk kan dat erg hinderlijk zijn voor reizigers, maar dat is bij elke instroming van materieel zo, en dat duurt gewoon even.

Van andere materieelsoorten gaan er ook weleens 3 defect in een week hoor, en soms nogwel meer...
 

15-09-2010 22:34:41
ruysdael
ruysdael
Het feit dat je al weet dat er in deze periode stellen defect zullen gaan - om welke reden dan ook - zou voldoende moeten zijn om opvanging achter de hand te houden. Misschien is dat mijn kromme denkredenatie, maar ik heb ik het idee dat dit een ordinaire geldkwestie is.  

15-09-2010 22:38:10
nielske90
nielske90
Quote
maccerr: maar ik heb ik het idee dat dit een ordinaire geldkwestie is.
Welcome in life!
 

15-09-2010 22:40:10
ruysdael
ruysdael
Er zijn bedrijven waar wel rekening gehouden wordt met dit soort dingen. Het kan dus.  

15-09-2010 22:45:41
broek53
broek53
Er worden 62 van de 82 stellen in de rijdende dienst ingezet en er zijn er geen 20 stuk (althans niet tegelijk). Daarnaast zijn er rond 10 plan V's operationele reserve boven de normale reserve, plus de lauwe reserve van de recent aan de kant geparkeerde 841-869 voor als het structureel fout zou gaan, dus ook oude koelkasten genoeg.
@edit: ik tel verkeerd: er zijn 118 plan V's in dienst voor ca. 93 diensten

Laatst bewerkt door broek53 op 15-09-2010 22:51
 

15-09-2010 22:48:25
ruysdael
ruysdael
Dat vind ik heel apart. Doorgaans worden stellen die defect zijn opgeheven of keren kort in Zaandam. Zelden wordt er wat in Uitgeest ingezet en van de week was het zelfs gepresteerd dat de gevolgen van een defect stel om 18.30, om 20.30 nog steeds merkbaar waren (oftewel: opgeheven).  

15-09-2010 22:55:46
broek53
broek53
Dat de bijsturing niet goed is, hebben we al vaker geconstateerd sinds 6/9. En toegesneden op het mogelijk wat vaker moeten vervangen van nieuw materieel is de onlangs door elkaar geschudde organisatie al helemaal niet, daar ben ik van harte van overtuigd. Zie bijvoorbeeld ook maar de manier waarop vervangend materieel vrijwel standaard een hele dienst uitrijdt voordat het in de nacht een keertje goed gezet wordt. Maar dat is iets anders dan dat er geen materieel zou zijn, want dat is niet zo. Even kijkend naar Amsterdam vandaag: de hele dag twee SLT-6 op het oostelijk eiland en twee DDAR (!) op de Wgm.

Laatst bewerkt door broek53 op 15-09-2010 22:56
 

15-09-2010 23:06:06
ruysdael
ruysdael
Één van de twee SLT's, de 2606, was overigens wel het defecte stel van gisteren (met het 18.30 en om 20.30 nog steeds merkbaar-verhaal).  

16-09-2010 00:01:40
dh3201
dh3201
Als je zelf een nieuwe Toyota koopt, hou je dan ook je huidige auto achter de hand voor het geval dat die nieuwe Toyota het niet doet of er wat aan mankeert?
(recent zijn er nog 14.000 Toyota's in Nederland (wereldwijd 1.350.000) door de fabriek teruggeroepen)


Shqiperise-lopers?
 

16-09-2010 00:15:02
ruysdael
ruysdael
Als ik er tientallen zou kopen, zeker wel. Een stuk of 10 Corsa'tjes die geen drol kosten kunnen er dan ook wel bij. Maar laten we de discussie niet opnieuw voeren: reservematerieel is aanwezig alleen de bijsturing schijn niet goed te functioneren.  

16-09-2010 01:58:54
lw-o
lw-o
@ DH3201
waarom nou toyota wwer zwart maken? is onderzocht en blijkt een op geld beluste amerikaan te zijn geweest... het eventueel in zeer extreme omstandigheden mogelijk blijven hangende gaspedaal is in nederland 4 keer geconstateerd. veel he? toyota en zijn dealerorganisatie hebben dit direct super opgepakt! dream on ieder merk heeft problemen toyota heeft de ballen om het op te lossen (in tegenstelling tot veel europese merken die veel grotere problemen hebben maar dit ontkennen)
sorry voor dit offtopic bericht, moest het even kwijt
OT: feit is dat er SLT's uitvallen en goede victors aan de kant staan echter kun je moeilijk aan elke SLT een v'tje aan slepen voor t geval de SLT ermee ophoudt:p
 

16-09-2010 02:17:05
Rolffiej19
Rolffiej19
Om even in te haken afgelopen maandag zijn er in kleine 10uur tijd 6 SLT zesjes gesneuveld , met oa : Deur,ATB,Stroomafnemer,Compressor problemen.

De SLT IV hebben ze aardig onder de knie kwa defecten gaat dat veel beter dan de 6en

Bron Nedtrain
 

16-09-2010 07:40:28
maxime
maxime
Quote
lw-o: @ DH3201
waarom nou toyota wwer zwart maken? is onderzocht en blijkt een op geld beluste amerikaan te zijn geweest... het eventueel in zeer extreme omstandigheden mogelijk blijven hangende gaspedaal is in nederland 4 keer geconstateerd. veel he? toyota en zijn dealerorganisatie hebben dit direct super opgepakt! dream on ieder merk heeft problemen toyota heeft de ballen om het op te lossen (in tegenstelling tot veel europese merken die veel grotere problemen hebben maar dit ontkennen)
sorry voor dit offtopic bericht, moest het even kwijt
OT: feit is dat er SLT's uitvallen en goede victors aan de kant staan echter kun je moeilijk aan elke SLT een v'tje aan slepen voor t geval de SLT ermee ophoudt:p


Helemaaal mee eens.Bovendien waren er veel meer merken die auto's terug moesten roepen maar daar hoorde je veel minder over in het nieuws.;)
Toch mag je nog blij zijn met de manier waarop Bombardier en Siemens het aanpakken. Liever Ansaldo toestanden gehad dan?
 

16-09-2010 08:03:48
broek53
broek53
Wel even de discussie zuiver houden (al is dat met vergelijkingen wel errug lastig): Ansaldo-toestanden zou betekenen dat er SLT nog niet toegelaten zou zijn of dat de levering net begonnen zou zijn. In dat geval reed DDM-1 nu nog en elk stel mat '64 dat nog redelijkerwijs op de wielen was te houden .  

16-09-2010 09:28:14
279
279
Quote
maccerr: Dat vind ik heel apart. Doorgaans worden stellen die defect zijn opgeheven of keren kort in Zaandam. Zelden wordt er wat in Uitgeest ingezet en van de week was het zelfs gepresteerd dat de gevolgen van een defect stel om 18.30, om 20.30 nog steeds merkbaar waren (oftewel: opgeheven).


als jij zorgt voor reservepersoneel en reservematerieel in Utg zou men wellicht
iets nieuws kunnen inzetten.....
 

16-09-2010 09:34:59
279
279
Quote
broek53: Dat de bijsturing niet goed is, hebben we al vaker geconstateerd sinds 6/9. En toegesneden op het mogelijk wat vaker moeten vervangen van nieuw materieel is de onlangs door elkaar geschudde organisatie al helemaal niet, daar ben ik van harte van overtuigd. Zie bijvoorbeeld ook maar de manier waarop vervangend materieel vrijwel standaard een hele dienst uitrijdt voordat het in de nacht een keertje goed gezet wordt. Maar dat is iets anders dan dat er geen materieel zou zijn, want dat is niet zo. Even kijkend naar Amsterdam vandaag: de hele dag twee SLT-6 op het oostelijk eiland en twee DDAR (!) op de Wgm.


de 2 SLT's hebben hun nut bewezen door regelmatig een 4000/17400 opnieuw
en op tijd te starten vanwege regelmatig voorkomende defecten als deuren
en andere zaken. zelfs is er een 4000 uitgevallen omdat een oplettende
medewerker een reiger in de stroomafnemer zag hangen!
de 2x DDAR zullen waarschijnlijk voor een 14500 van de avondspits geweest zijn.
 

16-09-2010 10:00:09
broek53
broek53
Quote
muizeneus:
Quote
maccerr: Dat vind ik heel apart. Doorgaans worden stellen die defect zijn opgeheven of keren kort in Zaandam. Zelden wordt er wat in Uitgeest ingezet en van de week was het zelfs gepresteerd dat de gevolgen van een defect stel om 18.30, om 20.30 nog steeds merkbaar waren (oftewel: opgeheven).

Als jij zorgt voor reservepersoneel en reservematerieel in Utg zou men wellicht
iets nieuws kunnen inzetten.....

Daar hoeven wij niet voor te zorgen; als dat opportuun is en nuttig (en dat lijkt mij wel, zolangzamerhand) dan moet NS dat vooral regelen. Of dat dan De Bijsturing is of een andere macht, dat is een interne zaak. Bijsturing in bredere zin is niet alleen roeien met de riemen die je hebt, maar ook zorgen dat je de goede riemen krijgt die behoren bij de boot en de golfslag.

Laatst bewerkt door broek53 op 16-09-2010 10:01
 

16-09-2010 10:05:50
broek53
broek53
Quote
muizeneus:
Quote
broek53: Even kijkend naar Amsterdam vandaag: de hele dag twee SLT-6 op het oostelijk eiland en twee DDAR (!) op de Wgm.

De 2 SLT's hebben hun nut bewezen door regelmatig een 4000/17400 opnieuw
en op tijd te starten vanwege regelmatig voorkomende defecten als deuren
en andere zaken. zelfs is er een 4000 uitgevallen omdat een oplettende
medewerker een reiger in de stroomafnemer zag hangen! De 2x DDAR zullen waarschijnlijk voor een 14500 van de avondspits geweest zijn.
Neen, de avondspits was al geweest toen ik de DDAR-en (waaronder de 7817) op de C-sporen zag staan, waar ze 's morgens ook al stonden trouwens. SLT's in Asd: goede acties! waarmee maar bewezen is dat er geen (structureel) materieeltekort is, het vervangen van defecten een kwestie van bijsturing en dat bijsturing des te beter gaat als je het de goede riemen hebt, pardon: de juiste omstandigheden schept. Amsterdam C met RET-machinisten bij de hand en in het midden van de 4000, 7400 en 14700 is daar heel goed voor, lijkt mij.
 

16-09-2010 10:56:53
ruysdael
ruysdael
Quote
muizeneus: als jij zorgt voor reservepersoneel en reservematerieel in Utg zou men wellicht
iets nieuws kunnen inzetten.....
Ik dacht aan Alkmaar, een kwartietje van Utg. Wanneer je hoort dat er een trein uit is gevallen kun je direct leeg naar Uitgeest dan.
 

16-09-2010 13:35:39
MasterE
MasterE
Een kwartiertje rijden wil nog niet zeggen dat je dan ook binnen 15 of 20 minuten in Utg bent. Het stel moet eerst voorgebracht worden te Amr. Er moet een rijweg worden aangevraagd bij prorail en er moeten een Mcn en Hc beschikbaar zijn.  

16-09-2010 13:37:41
Noodrem
Noodrem
Lichtelijk off-topic, maar RET-machinisten?  

16-09-2010 13:40:42
MasterE
MasterE
Wat wil je hiermee zeggen?

Laatst bewerkt door MasterE op 16-09-2010 13:40
 

16-09-2010 13:40:53
mren
mren
Rangeerder Electrische Tractie  


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

SLT
RailWiki.nl