ERTMS in Nederland
Forum: Algemeen - Algemeen
28-12-2019 21:37:48
AlexNL
AlexNL
Ik snap de sprong van Denemarken naar NS niet.

Overigens hoef je het niet zo ver te zoeken, bij onze zuiderburen worden er al dagelijks flinke afstanden onder ETCS afgelegd door meerdere vervoerders (NMBS, Thalys, Eurostar en goederen). De landelijke uitrol van ERTMS moet daar in 2025 zijn afgerond, en kent dan vier variaties:

- ETCS L1 Limited Supervision op rustigere baanvakken en baanvakken waar de techniek nog op het niveau is wat nodig is voor 'volwaardig' ETCS. Lichtseinen blijven bestaan.
- ETCS L1
- ETCS L2
- ETCS L1+L2 op HSL 3 (Luik - Duitse grens) en HSL 4 (Antwerpen-Noorderdokken - Hazeldonk)

L1+L2 wordt in België niet meer uitgerold. Die keuze is destijds gemaakt omdat er nog niet genoeg ervaring was met L2, en men L1 als fallback-optie wilde. In tegenstelling tot op de HSL-Zuid zijn in België L1 en L2 gelijktijdig actief.


Als ik de planning goed begrijp is het in Nederland de bedoeling om ETCS L2 uit te gaan rollen op de lijnen tussen de grote stations, maar in de stations zelf (Asd, Ut, Rtd) wordt er vervolgens teruggevallen op ATB?

Laatst bewerkt door AlexNL op 28-12-2019 23:17, reden: Correctie omschrijving HSL3
 

28-12-2019 22:46:43
cuneo56
cuneo56
Waarbij de opmerking dat Lijn 3 van Luik naar de Duitse grens is, die met Beide ETCS levels is uitgerust.

Luik -Leuven ( HSL2) is na de verwijdering van TBL2 nu ETCS level-1 zover ik weet. ( bron; Netverklaring )
 

28-12-2019 23:21:11
AlexNL
AlexNL
Excuus, je hebt gelijk. Ik haalde L2 en L3 even door elkaar qua locatie.

En inderdaad, HSL2 is nu uitgerust met ETCS-1.
 

13-01-2020 21:06:46
icened
icened
V-IRM(-M) wordt voorzien van ERTMS:

https://www.tenderned.nl/tenderned-tap/aankondigingen)
https://www.tenderned.nl/tenderned-tap/aankondigingen/184679

Rapport van de overheid:

https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/rapporten/2019/10/29/elfde-voortgangsrapportage-programma-ertms/elfde-voortgangsrapportage-programma-ertms.pdf

Quote blz. 7:

Voorbereiden ombouwen van de VIRM van NS

Binnen NS loopt de voorbereiding van de aanbesteding van de ombouw van de VIRM
(type dubbeldeks intercity) nagenoeg op schema. Het aanbestedingsplan inclusief
selectiemodel zijn bijna gereed. De interne NS audit op het aanbestedingsdossier
voor de RFI-fase is opgestart. Het verwerken van de BIT-aanbevelingen om de kans
op een succesvolle implementatie te vergroten heeft daarin prioriteit.

NS heeft met betrekking tot systeemontwerp en -integratie de architectuur en
toetskaders uitgewerkt. Daarmee is de structuur gedefinieerd waarmee alle
producten gecontroleerd kunnen worden vrijgegeven. Ook is het
kwartiermakerschap voor het systemengineeringsproces opgepakt.

Zien wie de order gaat krijgen. Alstom met Atlas ERTMS?

Laatst bewerkt door icened op 13-01-2020 21:14
 


13-01-2020 22:06:59
kiekkiek
kiekkiek
Achttien jaar om 176 VIRM's om te bouwen? Tegen de tijd dat ze klaar zijn kan het eerst stel naar de schroothoop. De ambitie spat er weer vanaf.

Laatst bewerkt door kiekkiek op 13-01-2020 22:11
 

13-01-2020 22:11:31
aarclay
aarclay
ERTMS is momenteel nog niet flink uitgerold over het spoorwegnet, en gebeurt de komende decennia geleidelijk. Waarom zou je nu dan al alles in een zo snel mogelijke tijd ombouwen? Zou het waard zijn om ERTMS in te bouwen in een stel die maar een enkele keren per week even over een ERTMS-trajectje rijd?

Laatst bewerkt door aarclay op 13-01-2020 22:13


Choo choo.....
 

13-01-2020 22:12:32
kiekkiek
kiekkiek
Die uitrol is net zo ambitieus

Laatst bewerkt door kiekkiek op 13-01-2020 22:12
 

13-01-2020 22:14:55
Klaasje
Klaasje
Quote
kiekkiek (ma 13 jan 2020 22:06:59 https://www.somda.nl/forum/12122/p719578/): Achttien jaar om 176 VIRM's om te bouwen? Tegen de tijd dat ze klaar zijn kan het eerst stel naar de schroothoop. De ambitie spat er weer vanaf.

Het is waarschijnlijk de contractperiode voor levering en beschikbaarheid. Het daadwerkelijke tempo zal veel hoger liggen. Dat mag ook wel, in 2030 komt minstens 3/4e van de treinritten ergens een stukje tegen onder ERTMS.
 

13-01-2020 22:30:56
icened
icened
Quote

Het is waarschijnlijk de contractperiode voor levering en beschikbaarheid. Het daadwerkelijke tempo zal veel hoger liggen. Dat mag ook wel, in 2030 komt minstens 3/4e van de treinritten ergens een stukje tegen onder ERTMS.


Kun je ons uitleggen hoe het ongeveer zal gaan? Heb zelf daarboven een linkje geplaatst. Maar van die ambtenarentaal snap ik eerlijk gezegd zelf geen biet van.
 

14-01-2020 08:15:56
b2py
b2py
Wat je vaak ziet is dat een realisatie en een maintenanceperiode wordt gecontracteerd. Dit betekent dat in de realisatie fase het systeem wordt gemaakt en tijdens de maintenance onderhoud en support geleverd moet worden. Dit wordt dan door een partij uitgevoerd, is vergelijkbaar met het DBM (design, build, maintain) systeem dat Rijkswaterstaat gebruikt om hun opdrachten op de markt te zetten.  

15-01-2020 10:47:17
sjoerd
sjoerd
Van een insider/ontwikkelaar hoorde ik nog dat het ERTMS contracteringstraject voor onboard systemen nog wel heel 2020 gaat duren. Bovendien zou de aanbesteding van de 'ERTMS infra' waarschijnlijk nog langer gaan duren.
Zelf verwacht ik dat er naast Alstom nog wel enkele andere bieders zullen zijn.
 

15-01-2020 11:35:42
waalkade
waalkade
GSM zal ook aangepast/uitgebreid moeten worden of doen de "ERTMS infra" partijen dat zelf?  

22-01-2020 23:55:38
sjoerd
sjoerd
Hieronder een link naar een interessant onderzoek dat recent onder professor Goverde in Delft is gedaan naar de invoering van ERTMS in Nederland en de gevolgen die dat heeft. Het is wel effe wat leeswerk.
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&ved=2ahUKEwisgJnvoJjnAhUDIVAKHarwA3QQFjABegQIAxAB&url=https%3A%2F%2Fzoek.officielebekendmakingen.nl%2Fkst-32707-11.odt&usg=AOvVaw3k_8ePF1Lx3fOOnzZut8fj
 

22-01-2020 23:59:29
sjoerd
sjoerd
Hier nog een link over ERTMS:
https://www.spoorpro.nl/materieel/2019/10/03/treinplatooning-en-algoritmes-zijn-veelbelovende-spoortechnieken/?gdpr=accept
 

23-01-2020 11:01:21
waalkade
waalkade
Ik vind het wel een linke zaak om beveiliging en besturing in een systeem te stoppen.
Dan zou je bij een ATO/ERTMS combi daar weer een overkoepelende beveiliging boven moeten hangen.
 

28-01-2020 07:47:23
illyavaes
illyavaes
Waarom denk je dat het 1 systeem wordt (en al zou dat zo zijn, waarom zou dat minder veilig moeten zijn dan een beveiligingssysteem)?  

02-05-2020 07:08:40
anton_
anton_
aanbesteding CSS (Central Safety System) gestart.

https://www.prorail.nl/nieuws/prorail-zet-belangrijke-stap-in-realisatie-ertms

Laatst bewerkt door anton_ op 02-05-2020 07:08
 

02-05-2020 07:34:41
nohab
nohab
Wat is dat? Een systeem dat vanuit ergens alle ERTMS in Nederland aanstuurt misschien? Zo klinkt het in elk geval.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

02-05-2020 14:40:23
icened
icened
Hier staat het iets duidelijker aangegeven:

https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2020/04/28/ertms-tender-van-honderden-miljoenen-op-de-markt-gezet/

Quote:

Het CSS kent een centraal deel (Radio Block Centers, interlockings) dat in datacentra van ProRail zal worden geplaatst en een decentraal deel (object controllers, Lineside Electronic Units, balises) dat in of bij de spoorbaan zal worden geplaatst. Daartussen ligt het signalling network voor Level 2 Baseline 3 dat niet door de opdrachtnemer zal worden geleverd.

Eind 2021 zal bekend zijn wie ERTMS zal leveren voor de eerste 7 (ATB) spoortrajecten. Alstom heeft vaak order voor levering van ERTMS Atlas. Zien of Alstom de order wint. Of anders Siemens, Thales
 

20-05-2021 21:03:36
sjoerd
sjoerd

Volgens een artikel in de Leeuwarder Courant krijgt het noordelijke net voor 2030 ERTMS. Daardoor kunnen de treinen automatisch gaan rijden, en ook harder: 300 km/h. Want de ATB is aan vervanging toe. Tssss...

Dat komt ervan als je een persconferentie geeft. Dan verandert de wereld voorgoed.🤨

 

20-05-2021 21:15:35
timtrein
timtrein

Ik denk dat het wel wijs is om niet weer heel veel geld in NG te investeren, maar gelijk een uniform systeem te plaatsen.

 

20-05-2021 23:26:14
cuneo56
cuneo56

Ik lees het nu even in het bericht van Spoorpro en hoewel het natuurlijk slim is om als ATB NG aan vervanging toe is, dit door de Europesche standaard te vervangen en zo te besparen op toekomstige kosten, worden de andere argumenten toch wel heel simpel en zonder goede onderbouwing door de diverse spelers voorgesteld.

Zo levert puur vervangen ATB-NG door ETCS ( welk level trouwens? ) helemaal geen extra capaciteit en veiligheid op. Wil je meer capaciteit zul je b.v ook de techniek , zeg "in het seinhuis" en van de baan, aan moeten passen. En stappen naar zelfrijdende treinen kunnen ook prima onder ATB-NG zoals een tijdje terug al is aangetoond.

Ik krijg het idee dat de uitspraken die men doet gebaseerd zijn op veranderingen die spelen als je ATB -EG vervangt door ETCS en niet zoals in het Noorden als je ATB-NG vervangt door ETCS



Laatst bewerkt door cuneo56 op 20-05-2021 23:28
 

20-05-2021 23:28:55
yappa
yappa

Door de gekozen grenzen van de concessie, is "de noordelijke nevenlijnen" nu net een prachtig afgesloten gebied waar interoperabiliteit géén meerwaarde heeft.
of je de ATB-NG dus één op één vervangt of een compleet nieuw systeem ERTMS daar ontwerpt en uitrolt, is dus gewoon een kwestie van business case. Als de ontwerpvoorschriften van ATB NG nog beschikbaar zijn zou het vernieuwen van de huidige systemen niet sexy maar wel wijs kunnen zijn.

 

21-05-2021 00:08:31
broek53
broek53

Ja, maar op den duur rond 60 mio duurder, aldus het bericht.

 

21-05-2021 00:21:17
thom
thom

Volgens mij is het niet leverbaar meer zijn van componenten ook niet zozeer het niet meer fysiek kunnen fabriceren van de onderdelen (want maatwerk is het toch al) maar meer het niet voorzetten van een contract waardoor de leverancier die fabricage heeft stopgezet.

 

21-05-2021 00:26:54
MasterE
MasterE
Quote
cuneo56 (20-05-2021 23:26:14):

( welk level trouwens? )


Er wordt landelijk Level 2 uitgerold.




Mcn Asd
 

21-05-2021 09:25:07
sjoerd
sjoerd

Het ging er mij meer om dat het uitgeven van een persbericht of het houden van een persconferentie vrijwel altijd oplevert dat de pers het helemaal niet begrijpt. Dus de voorlichters begrijpen de materie zelf niet, en houden ook geen rekening met het kennisniveau van de aanwezige pers. Dan krijg je echt gedrochten als dit soort nieuwsberichten.

Je moet bijvoorbeeld niet roepen dat je dan automatisch kunt gaan rijden en tegelijk roepen dat je treinen met 300 km/h gaat rijden. Terwijl zonneklaar is dat dat juist in het hoge noorden niet gaat gebeuren. Dat is gewoon oplichterij. Jan-met-de-pet kan zich straks ten koste van miljarden weer bedrogen voelen en autominnend Nederland vindt het al helemaal niet nodig om daaraan geld uit te geven. Met andere woorden: domme kletspraat van die voorlichters en contra-productief.

 

21-05-2021 09:33:27
Klaasje
Klaasje

Automatisch rijden wel maar alles boven de pak m beet 160 km/h op Groningen-Leeuwarden en 130 km/h op de andere lijnen zie ik niet gebeuren nee.

 

21-05-2021 17:21:05
Marco
Marco
Quote
Klaasje (21-05-2021 09:33:27):

Automatisch rijden wel maar alles boven de pak m beet 160 km/h op Groningen-Leeuwarden en 130 km/h op de andere lijnen zie ik niet gebeuren nee.


Punt is alleen dat ATB-NG ook al snelheden van 200 km/h toe laat, hoewel je natuurlijk wel lichtseinen hebt.

Wat de gemiddelde snelheid wel iets kan verhogen, zijn wellicht snellere opvolgtijden of uitgesteld remmen.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


21-05-2021 19:21:10
yappa
yappa

Ook dat is al mogelijk onder ATB-NG. De kunstjes die ATB-NG kan uitvoeren, komen (niet geheel toevallig) heel aardig overeen met ERTMS L1. Alleen is de apparatuur niet compatibel, en daarom wil men het nu vervangen.

 

21-05-2021 19:44:58
pascalgerr
pascalgerr

Hoe willen ze in het noorden die snelheidsverhoging voor elkaar krijgen? Als je geluk hebt mag je tussen Sauwerd en Roodeschool 80km/h rijden. Dan zou toch het hele spoor drastisch vernieuwd moeten worden? (Wat veroorzaakt op dit moment die lage maximale snelheid?)

 

21-05-2021 20:43:32
Marco
Marco
Quote
yappa (21-05-2021 19:21:10):

Ook dat is al mogelijk onder ATB-NG. De kunstjes die ATB-NG kan uitvoeren, komen (niet geheel toevallig) heel aardig overeen met ERTMS L1. Alleen is de apparatuur niet compatibel, en daarom wil men het nu vervangen.


Alleen ben je bij ATB-NG en L1 (toch?) nog wel gebonden aan het NS '54 seinstelsel. En dat legt op het moment wel een aantal beperkingen op, zoals dat je bij een geel sein moet remmen.

Maar de belangrijkste reden lijkt me zeker dat je nu geen grote vernieuwing van ATB-NG gaat doen terwijl ERTMS al voor de deur staat.

 

21-05-2021 22:01:36
mtlx
mtlx

Zowel ATB-NG als L1 hebben geen seinen meer nodig, buiten blokaanduidingen met oprijlamp.

 

22-05-2021 09:42:21
cuneo56
cuneo56
Quote
pascalgerr (21-05-2021 19:44:58):

Hoe willen ze in het noorden die snelheidsverhoging voor elkaar krijgen? Als je geluk hebt mag je tussen Sauwerd en Roodeschool 80km/h rijden. Dan zou toch het hele spoor drastisch vernieuwd moeten worden? (Wat veroorzaakt op dit moment die lage maximale snelheid?)


Dat is nu wat in het begin van deze thread al werd aangestipt.

Er wordt enkel ATB-NG vervangen door ETCS , maar bij de argumentatie verdwijnt het hoofdargument (kostenbesparing in de toekomst) naar de achtergrond ,en worden er zaken bijgesleept wat met ETCS allemaal zou kunnen (maar helemaal niet aan de orde is), terwijl die zowat allemaal ook met ATB-NG mogelijk zijn. Cabine signalering met remcurve bewaking (en dus later remmen) en hogere snelheden om maar wat belangrijks te noemen.

Maar troost je , ook in Belgie is het zeer nauw aan ATB-NG verwante TBL 2 inmiddels verdwenen, ondanks dat daar met hoge snelheid en cabine signalering er mee werd gewerkt.

 

22-05-2021 10:06:09
yappa
yappa
Quote
mtlx (21-05-2021 22:01:36):

Zowel ATB-NG als L1 hebben geen seinen meer nodig, buiten blokaanduidingen met oprijlamp.


Inderdaad, wat heel duidelijk in de praktijk wordt bewezen door de HSL Zuid, die kan terugschakelen naar L1 als fallback zonder dat er direct monteurs lichtseinen langs de baan hoeven te gaan installeren cool



Laatst bewerkt door yappa op 22-05-2021 10:06
 

22-05-2021 10:30:00
sjoerd
sjoerd

Zuur voor de modelbouwers die nu voordelige 3D-geprinte Nederlandse lichtseinen kunnen kopen en plaatsen. Die kunnen straks allemaal weer weg.

Nou ja, ik vind het ook wel jammer dat optische seinen grotendeels verdwijnen. Daardoor ben ik geboeid geraakt door infra.🙁

 

22-05-2021 13:03:38
AgentX
AgentX

Waarom? Je kan ze toch ook gewoon laten staan.

 

22-05-2021 13:26:20
Muizeneus
Muizeneus

We kennen Prorail allemaal als een club die alle infra die niet persé nodig is onmiddellijk wil verwijderen....

 

22-05-2021 13:27:25
AgentX
AgentX

Ja, maar die mentaliteit hoef je toch niet over te nemen in je modelbouw?

 

22-05-2021 14:46:21
MasterE
MasterE

Het mooie van model(spoor)bouw is dat je een periode kiest die past bij wat je uit wilt beelden. Duizenden model(spoor)nouwers rijden met stoomtreinen en armseinen o.i.d. Daarnaast voorspel ik je dat we de komende 40 jaar nog genoeg lichtseinen zullen zien in Nederland.



Laatst bewerkt door MasterE op 22-05-2021 14:46


Mcn Asd
 

22-05-2021 18:35:15
seinhuis
seinhuis

Onlangs dat de seinen ooit weg gaan, ben ik juist op zoek ernaar voor mijn model hobby. Infra buiten veranderd heel langzaam, maar in de huiskamer nog langzamer.

(Ik maak mij meer zorgen hoeveel mijn nickname in de toekomst waard is).



Laatst bewerkt door seinhuis op 22-05-2021 18:37
 

09-09-2021 11:54:24
icened200
icened200

Ervaringsritten met ERTMS vanaf 2023 op Hanzelijn en Utrecht - Amsterdam (Bijlmer)

www.spoorpro.nl

Pool aan HSL treinmachinisten hebben al ervaring met ERTMS. Maar Baseline 3 is alleen op ICNG. Moeten (Traxx + overige) treinmachinisten nog bijgeschoold worden?

Vanaf 2025 - 2027 willen ze de Hanzelijn en andere (7) spoortrajecten met ERTMS voorzien.

 

09-09-2021 12:00:01
treinfan
treinfan

ICNG heeft nog geen baseline 3. (Edit: wel baseline 3, geen baseline 3 release 2) Het feit dat het meeste materieel geen baseline 3 release 2 ondersteunt, zal wel de reden zijn dat er niet gewoon baseline 3 release 2 geïnstalleerd wordt (lees de laatste zin in het artikel maar).



Laatst bewerkt door treinfan op 09-09-2021 13:01
 

09-09-2021 12:08:31
mtlx
mtlx

ICNG heeft wel degelijk Baseline 3, maar voldoet niet aan de eisen van Release 2.

De 'kale' baseline 3 was gewoon een eis in de aanbesteding.

SNG durf ik niet te zeggen, maar ik meen dat die al wel voldoet aan Baseline 3R2.



Laatst bewerkt door mtlx op 09-09-2021 12:11
 

09-09-2021 12:17:07
icened200
icened200
Quote
treinfan (09-09-2021 12:00:01):

ICNG heeft nog geen baseline 3. Het feit dat het meeste materieel baseline 2 heeft en dus geen baseline 3 ondersteunt, zal wel de reden zijn dat er niet gewoon baseline 3 geïnstalleerd wordt (lees de laatste zin in het artikel maar).


ICNG heeft Baseline 3:

www.railjournal.com

Zie onderaan.

 

09-09-2021 12:25:47
icened200
icened200

Alstom heeft al sinds 2011 twee beveiligingssystemen geïnstalleerd op Hanzelijn. In praktijk wordt alleen ATB gebruikt. En bij bepaalde testritten (nachts) ERTMS:

www.infrasite.nl

Is dat de reden dat op de Hanzelijn en Utrecht - Amsterdam (Bijlmer) ervaringsritten worden gehouden?

 

09-09-2021 14:27:06
thom
thom

Als er materieel op de Hanzelijn zou komen dan zal dat ook gewoon gebruik maken van ETCS, echter komt er regulier dus geen materieel met ECTS.

Bij dual signaling dient men idien mogelijk altijd het hoogste beveiligingsysteem te kiezen, dus ETCS boven ATB in dat geval.

Men zal op die baanvakken de ervaring op willen doen, omdat die als eerste omgebouwd worden naar baseline 3.



Laatst bewerkt door thom op 09-09-2021 14:28
 

09-09-2021 17:11:31
MasterE
MasterE

SNG is voorzien van Baseline 2.

Het is niet zomaar gezegd dat als er een ETCS installatie aanwezig is dat je dan ook onder ETCS rijdt, zonder Key wordt de trein gewoon niet toegelaten door het RBC en zal er dus ook geen omschakeling naar ETCS plaatsvinden.

De ervaringsritten zijn er om te zorgen dat alle machinisten kunnen worden opgeleidt en ook ervaring opdoen in het 'wild' om klaar te zijn voor de verdere aanleg van ERTMS in Nederland.




Mcn Asd
 

09-09-2021 19:13:01
thom
thom

Vandaar ook mijn 'indien mogelijk' :)

 

09-09-2021 19:20:11
Henk1619
Henk1619
Quote
thom (09-09-2021 14:27:06):

Als er materieel op de Hanzelijn zou komen dan zal dat ook gewoon gebruik maken van ETCS, echter komt er regulier dus geen materieel met ECTS.

De afvoer van Onnen naar Kijfhoek van DB Cargo rijdt al een tijdje met 189 of 193 dus er komt regulier dus wel degelijk materieel met ETCS.

 

09-09-2021 19:36:10
thom
thom

Ah, check, ik dacht dat die nog de oude route reed.

 

09-09-2021 20:32:05
gvttreinen
gvttreinen

Wat waren die ERTMS ritten met SLT tussen Ut en Asd 8 jaar geleden?

Opvallend is dat vooralsnog alleen Kfh - Rsdg van ERTMS wordt voorzien gevolgd door de noordelijke diesellijnen (= Arriva)

 

10-09-2021 02:01:47
Rolffiej19
Rolffiej19

Dat was een pilot om te kijken hoe het in de praktijk gaat met een zogenaamd Dual-Signaling baanvak gaat kwa dienstregeling.

 

10-09-2021 17:01:30
icened200
icened200
Quote
gvttreinen (09-09-2021 20:32:05):

Wat waren die ERTMS ritten met SLT tussen Ut en Asd 8 jaar geleden?

Opvallend is dat vooralsnog alleen Kfh - Rsdg van ERTMS wordt voorzien gevolgd door de noordelijke diesellijnen (= Arriva)


ICNG & SNG hebben standaard ETCS. NS Flirt is voorbereid voor inbouw ETCS. Maar hoe zit dat met de Arriva GTW? En zullen een aantal SLT in de periode 2025 - 2030 al voorzien zijn van ETCS?

 


10-09-2021 19:00:17
AlexNL
AlexNL

De WINKs zullen wel ETCS-ready zijn, dat zijn gloednieuwe stellen. Hoe het zit met de GTWs is mij niet bekend. Het zou me echter niet verbazen als die stellen worden verkocht en worden vervangen door nieuw materieel (meer WINKs?).

De Noordelijke GTWs zijn immers al 15 jaar oud en krijgen nu hun midliferevisie. Tegen hoge kosten ERTMS gaan inbouwen in stellen die een paar jaar later aan de kant gaan en verschroot worden is wellicht kapitaalvernietiging.

 

13-09-2021 20:42:20
timtrein
timtrein

Een paar jaar? Ze rijden nog tot december 2035... of de ERTMS moet al heel erg achter gaan lopen maar dat verwacht ik niet.

 

13-09-2021 23:44:56
jeanne
jeanne
Citaat uit
De kamerbrief over ERTMS op de Noordelijke lijnen dd. 20 mei 2021:

De kosten voor de vervoerders zullen deels door de concessieverleners zelf en deels door het Rijk worden gedragen. Als regionale concessieverleners zijn de provincies bereid met de regionale vervoerder Arriva afspraken te maken over maatregelen nodig om met ERTMS te rijden, zoals de ombouw van ruim 70 treinen en het opleiden van zo’n 200 fte personeel. De geraamde kosten van € 90 mln zijn voor de provincies aanzienlijk. Door de vervroegde uitrol van ERTMS hoeft niet eerst nog te worden geïnvesteerd in verouderde treinbeveiliging. Ik ben daarom bereid de € 60 mln (inclusief BTW) die ik hiermee in de periode tot 2050 bespaar door gelijk ERTMS aan te leggen lumpsum ter beschikking te stellen aan de provincies. De regio neemt de overige kosten en risico’s voor rekening. Hier staat tegenover dat indien er voordelen of besparingen worden behaald deze ook de regio toekomen. De verdeling tussen de provincies komt uit op € 20 mln vanuit Groningen en € 10 mln vanuit Fryslân. De provincies schatten in dat tussen nu en 2050 de voordelen opwegen tegen deze kosten.


 

03-02-2022 11:39:25
R-E-Mg
R-E-Mg

Alstom heeft van ProRail opdracht gekregen om een STM-ATBNG te ontwikkelen.

Er zijn meerdere fabrikanten die EVC's maken. Ik was in de veronderstelling dat de interface tussen EVC en STM inmiddels gestandardiseerd is, waardoor modules van verschillende fabrikanten dus gemixt zouden moeten kunnen worden. Maar is dat ook echt zo? Of moet de leverancier van een STM voor verschillende EVC's een andere firmware maken om e.e.a. werkend te krijgen?

 

03-02-2022 11:57:00
MasterE
MasterE

In principe zou het plug and play moeten zijn.



Laatst bewerkt door MasterE op 03-02-2022 11:57


Mcn Asd
 

03-02-2022 15:24:07
R-E-Mg
R-E-Mg

Het is maar goed dat treinen uitgebreid getest worden, voordat ze toegelaten worden en in dienst gaan, want "in principe plug-and-play" is een terugkomende nachtmerrie voor teveel engineers.

 

03-02-2022 16:39:29
b2py
b2py

Je zou het eigenlijk moeten omdraaien, hoe kan het dat het geen plug-and-play is?

 

03-02-2022 19:48:06
R-E-Mg
R-E-Mg

Het domste voorbeeld wat ik zelf heb meegemaakt: Software geschreven voor buscommunicatie met een apparaat op basis van de Engelstalige handleiding werkte niet. Allerlei mensen erbij gehad, niemand kon het vinden. Het was een apparaat van een Duits/Zwitserse fabrikant, dus toen hebben we uiteindelijk de Duitstalige handleiding erbij gepakt. Die had een recentere versiedatum en er bleek één parameter precies andersom geformuleerd te zijn. Bitje omgedraaid en het werkte.

Als je in een projectteam met Fransen, Duitsers, Polen en Nederlanders werkt is de kans groot dat het team in het Engels met elkaar communiceerd en zijn dit soort foutjes zo gemaakt...

 

10-03-2022 17:01:23
MasterE
MasterE

Voorlopige gunning Central Safety System aan Thales | ProRail




Mcn Asd
 

12-04-2022 17:45:48
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Siemens wil het aanvechten:

https://www.tubantia.nl/hengelo/siemens-wil-voorkomen-dat-thales-prorail-order-van-420-miljoen-euro-binnenhaalt~afd9b9ea/

 

13-07-2022 19:50:42
icened200
icened200

5 ingenieursbureaus gaan de uitrol van ETCS verzorgen:

De verschillende percelen zijn als volgt voorlopig gegund:

Arcadis:

deelcorridor Harlingen Haven – Leeuwarden, emplacement Leeuwarden en deelcorridor Amsterdam Muiderpoort – Weesp – Hilversum.

Movares:

deelcorridor Almere Oostvaarders – Lelystad opstelterrein (inclusief het opstelterrein) en deelcorridor Hoofddorp – Schiphol – Diemen.

Nexus:

deelcorridor Leeuwarden – Stavoren en deelcorridor Leeuwarden – Groningen.

Royal HaskoningDHV:

deelcorridor Lelystad opstelterrein – Hattemerbroek aansluiting en deelcorridor Weesp – Almere Oostvaarders.

Sweco:

deelcorridor Groningen – Rodeschool/Delfzijl, deelcorridor Groningen – Nieuwschans/Veendam en emplacement Groningen.

Op maandag 11 juli is de bezwaartermijn gaan lopen tegen het voornemen tot gunning. Zolang de bezwaartermijn loopt, kan ProRail naar eigen zeggen geen inhoudelijke mededelingen doen over de gunning.

Bron: Otar.NL



Laatst bewerkt door icened200 op 13-07-2022 20:12
 

13-07-2022 21:18:29
MasterE
MasterE

https://www.spoorpro.nl/materieel/2022/07/13/voorlopige-gunning-installatie-ertms-in-ns-dubbeldekkers-aan-siemens/




Mcn Asd
 

13-07-2022 21:34:13
AlbertP
AlbertP
Quote
icened200 (13-07-2022 19:50:42):

5 ingenieursbureaus gaan de uitrol van ETCS verzorgen:


Het gaat hier niet om de bouw zelf maar om de "ingenieursdiensten" zoals het ontwerp en testen van de installaties. De apparatuur zal waarschijnlijk door 1 van de bekende fabrikanten (Alstom, Siemens, etc.) geleverd worden en de plaatsing van de balises door een spooraannemer gebeuren.

 

13-07-2022 23:46:59
icened200
icened200
Quote
AlbertP (13-07-2022 21:34:13):
Quote
icened200 (13-07-2022 19:50:42):

5 ingenieursbureaus gaan de uitrol van ETCS verzorgen:


Het gaat hier niet om de bouw zelf maar om de "ingenieursdiensten" zoals het ontwerp en testen van de installaties. De apparatuur zal waarschijnlijk door 1 van de bekende fabrikanten (Alstom, Siemens, etc.) geleverd worden en de plaatsing van de balises door een spooraannemer gebeuren.


Zie dat Royal Haskoning deelcorridor Lelystad opstelterrein - Hattemerbroek doet. Alstom heeft al Alstom Atlas ERTMS geleverd. Modernste versie moet nog geleverd worden.

Waar zal de overgang van ATB naar ERTMS vanaf Zwolle plaatsvinden? Lijk me dat het na het passeren van de Hanzeboog richting de viaduct over de A 28 is. Bij Lelystad lijk me dat tot de opstelterrein bij Lelystad.

En op termijn ook alles rondom Zwolle en Lelystad met ETCS installeren? Al is daar nu nog geen concrete informatie over.

 

14-07-2022 01:26:15
broek53
broek53

Als je al die rare "deelcorridors" bij elkaar optelt, zie je dat Lelystad er al helemaal in zit, inclusief de Hanzelijn en de Flevolijn.

 

14-07-2022 17:52:08
icened200
icened200
Quote
broek53 (14-07-2022 01:26:15):

Als je al die rare "deelcorridors" bij elkaar optelt, zie je dat Lelystad er al helemaal in zit, inclusief de Hanzelijn en de Flevolijn.


Klopt. Zie het.

Had wat meer spoortrajecten verwacht. Maar het zal ook een afstemming moeten zijn van ETCS treinen en ETCS spoortrajecten.

Tussen Hattemerbroek - Hoofddorp zal dan grotendeels ETCS en ATB eilandjes zijn. En Noord Nederland. En hoeveel ETCS treinen zijn er al standaard? En hoeveel moeten er aangepast worden?



Laatst bewerkt door icened200 op 14-07-2022 17:53
 

14-07-2022 18:29:20
Daan!
Daan!

VIRM - inbouwen
FLIRT - voorbereid
SLT - voorbereid
SNG - Aanwezig > update
ICNG - Aanwezig

ICM en DDZ krijgen geen ETCS.

 

14-07-2022 20:05:56
AlexNL
AlexNL

Het contract voor de ombouw van de VIRM-vloot is onlangs gegund aan Siemens.

 

17-07-2022 12:34:16
geert
geert

Is in SNG de ETCS installatie ook al actief in gebruik?

 

17-07-2022 13:17:20
Oldskool
Oldskool

Nee

 

17-07-2022 14:56:15
MasterE
MasterE
Quote
Oldskool (17-07-2022 13:17:20):

Nee


Ja, er zit namelijk niets anders in.

Alleen nog geen inzet onder ETCS!



Laatst bewerkt door MasterE op 17-07-2022 14:57


Mcn Asd
 

17-07-2022 15:02:37
Daan!
Daan!

Niets anders in. Er zit ATB in.

 

17-07-2022 15:27:25
MasterE
MasterE

Nee, alleen een STM, geen ATB installatie.




Mcn Asd
 

17-07-2022 15:33:23
Oldskool
Oldskool
Quote
MasterE (17-07-2022 14:56:15):
Quote
Oldskool (17-07-2022 13:17:20):

Nee


Ja, er zit namelijk niets anders in.

Alleen nog geen inzet onder ETCS!


Dus niet actief in gebruik ;). Wat trouwens wel opmerkelijk is. Er is een groep die ECTS opgeleid is.

 

17-07-2022 15:36:59
MasterE
MasterE

Klopt, maar niet voor Dual Signalling (Asd-Ut & HZL).




Mcn Asd
 

17-07-2022 16:36:57
yappa
yappa

Dat zal trouwens niet al te lang meer duren, want de SNG is inmiddels ook vrijgegeven voor ERTMS-rijden op Asb - Ut.

 

17-07-2022 16:42:22
yappa
yappa
Quote
geert (17-07-2022 12:34:16):

Is in SNG de ETCS installatie ook al actief in gebruik?


Misschien nog iets meer toelichting bij de korte antwoorden van de ingewijden hierboven:

De ATB-STM van de SNG trein vertaalt de ATB-signalen naar ERTMS-taal, zodat de ERTMS systemen van de trein ermee kunnen werken. De ERTMS is het hart van de treinbeveiliging van een SNG (en sowieso van iedere trein waarin het is ingebouwd), de ATB-functie is er als het ware aangehangen als een losse module, een STM (Specific Transmission Module) die een handje helpt maar die in z'n eentje niets kan.

Vandaar dus de antwoorden die hier gegeven werden:

Ja, de ERTMS-installatie is volledig in gebruik, en

nee, er wordt niet onder ERTMS mee gereden in de reizigersdienst, de ATB-STM is daarbij nog constant in gebruik.

 

17-07-2022 18:36:52
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
MasterE (17-07-2022 15:36:59):

Klopt, maar niet voor Dual Signalling (Asd-Ut & HZL).


Die zijn er wel degelijk ;)

 

17-07-2022 18:49:48
MasterE
MasterE

Dat wel, ik zelf ook. Maar het zijn er niet zoveel en de meeste hebben er na 2014 niet meer gereden en geen herinstructie(s) gehad!




Mcn Asd
 

17-07-2022 20:20:59
VIRMm1
VIRMm1

Zijn er specifieke dingen die je moet kunnen/weten bij dual signalling dan?

Ik heb altijd begrepen dat je in dat geval de seinen langs de baan mag negeren omdat ERTMS leidend is?

 

18-07-2022 08:47:03
john2
john2

Persoonlijk zou ik als machinist op beide signaleringen letten, seinen langs de baan en op ERTMS. Er kan altijd een van de twee kapot gaan.



Laatst bewerkt door john2 op 18-07-2022 10:19, reden: Typfout hersteld
 

18-07-2022 08:55:33
michaben
michaben

Regeling spoorverkeer zegt daarover het volgende:

De door een ETCS-cabinesein aangegeven toegestane snelheid treedt, bij gebruik van een hoofdspoorweg met een spoorvoertuig als bedoeld in het derde lid, indien in de ETCS FS-modus wordt gereden, in de plaats van de aangegeven toegestane snelheden door de in bijlage 4 opgenomen seinen nummers 201 tot en met 212 a/b, nummers 217 tot en met 219 en nummers 313 tot en met 316.

Seinen 201 t/m 212 en 217 en 219 zijn de lichtseinen met uitzondering van geel knipper en rood en 313 t/m 316 zijn de vaste snelheidsborden. Oftewel een rood sein mag je nog steeds niet niet voorbijrijden maar de geelvarianten mag je negeren omdat het cabinesein je een remcurve zal geven indien nodig.

 

18-07-2022 20:27:39
treinfan
treinfan

Een rijautorisatie kan toch verder doorlopen dan een rood (of geel knipperend) sein? In dat geval is de remcurve te laat om überhaupt voor het rode sein te stoppen. Ik vind het vreemd om het gele sein voorafgaand aan rood of geel-knipper wel te mogen negeren terwijl het rode (of geel knipperende) sein blijkbaar niet gepasseerd zou mogen op basis van de ETCS-remcurve en bijhorende snelheid.



Laatst bewerkt door treinfan op 18-07-2022 20:29
 

18-07-2022 22:08:23 1
PKP
PKP

En wat iedereen even over het hoofd ziet, de opleiding ERTMS is dacht ik 10 dagen of zo, hoe willen ze dat ooit gaan doen, in tijden dat het rijden van alle treinen al absoluut niet lukt.

Is daarvoor het nog verder inkrimpen van de treindienst in het najaar soms noodzakelijk ?

 

18-07-2022 23:02:00
rolandrail
rolandrail

Wat mij verteld is, is dat de opleiding ERTMS volgend jaar gestart wordt.
Dit najaar zou de opleiding ICNG moeten beginnen voor diegene die al ICD rijdt.

 

18-07-2022 23:29:31
VIRMm1
VIRMm1
Quote
treinfan (18-07-2022 20:27:39):

Een rijautorisatie kan toch verder doorlopen dan een rood (of geel knipperend) sein? In dat geval is de remcurve te laat om überhaupt voor het rode sein te stoppen. Ik vind het vreemd om het gele sein voorafgaand aan rood of geel-knipper wel te mogen negeren terwijl het rode (of geel knipperende) sein blijkbaar niet gepasseerd zou mogen op basis van de ETCS-remcurve en bijhorende snelheid.


Het kan natuurlijk zo zijn dat het gele sein heel ver voor het rode sein staat. In dat geval is het niet nodig om minutenlang 40km/h te rijden omdat de Atb dat afdwingt, maar kun je de remming later inzetten terwijl dat nog steeds veilig is.

 

19-07-2022 08:25:49
treinfan
treinfan

Dat was niet mijn punt. Ik beschrijf de situatie waarin de rijautorisatie verder loopt dan een rood (of geel knipperend) sein.

 

19-07-2022 08:46:30
jacokran
jacokran

Op een baanvak met dual signalling mag de rijautorisatie niet verder lopen dan een rood sein of een Geel-knipper. Als er meer SMB's zijn dan lichtseinen, dan moet het systeem zo ingericht zijn dat de rijautorisatie stopt bij het laatste SMB voor het rode sein.

Bij Geel-knipper krijg je vervolgens een Rijden op zicht (of hoe dat heet bij ERTMS).

 

19-07-2022 09:16:39
john2
john2
Quote
VIRMm1 (18-07-2022 23:29:31):
Quote
treinfan (18-07-2022 20:27:39):

Een rijautorisatie kan toch verder doorlopen dan een rood (of geel knipperend) sein? In dat geval is de remcurve te laat om überhaupt voor het rode sein te stoppen. Ik vind het vreemd om het gele sein voorafgaand aan rood of geel-knipper wel te mogen negeren terwijl het rode (of geel knipperende) sein blijkbaar niet gepasseerd zou mogen op basis van de ETCS-remcurve en bijhorende snelheid.


Het kan natuurlijk zo zijn dat het gele sein heel ver voor het rode sein staat. In dat geval is het niet nodig om minutenlang 40km/h te rijden omdat de Atb dat afdwingt, maar kun je de remming later inzetten terwijl dat nog steeds veilig is.


Dan zal er toch op zicht gereden moet worden, als tenminste de ATB niet ingrijp.

Trouwens dacht dat een machinist zo wie zo, met of zonder seinen, ook op zicht moet rijden.

 

19-07-2022 09:23:13
PKP
PKP

"Rijden op zicht" is heel wat anders dan jij nu denkt, heb ik zo het vermoeden.

 

19-07-2022 09:25:17
sjoerd
sjoerd

Ik denk dat John bedoelt dat een machinist(e) altijd ook alert moet zijn op de buitensituatie voor zijn of haar trein.

 

19-07-2022 09:29:38
john2
john2

Sjoerd omschrijft het zo als ik het bedoel, dat een machinist altijd alert moet zijn wat voor haar of zijn trein gebeurt.

 

19-07-2022 10:49:24
VIRMm1
VIRMm1
Quote
john2 (19-07-2022 09:29:38):

Sjoerd omschrijft het zo als ik het bedoel, dat een machinist altijd alert moet zijn wat voor haar of zijn trein gebeurt.


Ja, theoretisch kun je met het zonnescherm omlaag rijden maar dat zal geen een machinist doen omdat je ook langs perrons en over overwegen scheurt. Dat lijkt me behoorlijk vanzelfsprekend.

Waar het om ging is dat je bij een geel sein niet direct een remming in hoeft te zetten (waar dat bij ATB wel moet) als ERTMS dat niet afdwingt.

 

19-07-2022 11:06:30
PKP
PKP

Niet de ATB bepaald dit, maar gewoon het seinenboek / bijlage 4. Over naar buitenkijken gesproken.....

 

19-07-2022 15:13:52 1
R-E-Mg
R-E-Mg

Andere ERTMS vraag: Bij treinen onder LZB volgt een ingeschakelde AFB automatisch de remcurve. Werkt dit bij ERTMS ook? Of bijvoorbeeld bij de TRAXX, Vectron en ICE3M wel (vanwege de Duitse afkomst) en bij een Thalys en ICNG niet (omdat de Franse VI dat van oorsprong ook niet doet)?

 

19-07-2022 15:26:19
MasterE
MasterE

TRAXX heeft wel AFB, maar deze houdt de ingestelde snelheid aan, dus niet gekoppeld aan ETCS.




Mcn Asd