28-12-2019 21:37:48 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Ik snap de sprong van Denemarken naar NS niet. Overigens hoef je het niet zo ver te zoeken, bij onze zuiderburen worden er al dagelijks flinke afstanden onder ETCS afgelegd door meerdere vervoerders (NMBS, Thalys, Eurostar en goederen). De landelijke uitrol van ERTMS moet daar in 2025 zijn afgerond, en kent dan vier variaties: - ETCS L1 Limited Supervision op rustigere baanvakken en baanvakken waar de techniek nog op het niveau is wat nodig is voor 'volwaardig' ETCS. Lichtseinen blijven bestaan. - ETCS L1 - ETCS L2 - ETCS L1+L2 op HSL 3 (Luik - Duitse grens) en HSL 4 (Antwerpen-Noorderdokken - Hazeldonk) L1+L2 wordt in België niet meer uitgerold. Die keuze is destijds gemaakt omdat er nog niet genoeg ervaring was met L2, en men L1 als fallback-optie wilde. In tegenstelling tot op de HSL-Zuid zijn in België L1 en L2 gelijktijdig actief. Als ik de planning goed begrijp is het in Nederland de bedoeling om ETCS L2 uit te gaan rollen op de lijnen tussen de grote stations, maar in de stations zelf (Asd, Ut, Rtd) wordt er vervolgens teruggevallen op ATB? Laatst bewerkt door AlexNL op 28-12-2019 23:17, reden: Correctie omschrijving HSL3 |
28-12-2019 22:46:43 | ||
---|---|---|
cuneo56
|
Waarbij de opmerking dat Lijn 3 van Luik naar de Duitse grens is, die met Beide ETCS levels is uitgerust. Luik -Leuven ( HSL2) is na de verwijdering van TBL2 nu ETCS level-1 zover ik weet. ( bron; Netverklaring ) |
28-12-2019 23:21:11 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Excuus, je hebt gelijk. Ik haalde L2 en L3 even door elkaar qua locatie. En inderdaad, HSL2 is nu uitgerust met ETCS-1. |
13-01-2020 21:06:46 | ||
---|---|---|
icened
|
V-IRM(-M) wordt voorzien van ERTMS: https://www.tenderned.nl/tenderned-tap/aankondigingen) https://www.tenderned.nl/tenderned-tap/aankondigingen/184679 Rapport van de overheid: https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/rapporten/2019/10/29/elfde-voortgangsrapportage-programma-ertms/elfde-voortgangsrapportage-programma-ertms.pdf Quote blz. 7: Voorbereiden ombouwen van de VIRM van NS Binnen NS loopt de voorbereiding van de aanbesteding van de ombouw van de VIRM (type dubbeldeks intercity) nagenoeg op schema. Het aanbestedingsplan inclusief selectiemodel zijn bijna gereed. De interne NS audit op het aanbestedingsdossier voor de RFI-fase is opgestart. Het verwerken van de BIT-aanbevelingen om de kans op een succesvolle implementatie te vergroten heeft daarin prioriteit. NS heeft met betrekking tot systeemontwerp en -integratie de architectuur en toetskaders uitgewerkt. Daarmee is de structuur gedefinieerd waarmee alle producten gecontroleerd kunnen worden vrijgegeven. Ook is het kwartiermakerschap voor het systemengineeringsproces opgepakt. Zien wie de order gaat krijgen. Alstom met Atlas ERTMS? Laatst bewerkt door icened op 13-01-2020 21:14 |
13-01-2020 22:06:59 | ||
---|---|---|
kiekkiek
|
Achttien jaar om 176 VIRM's om te bouwen? Tegen de tijd dat ze klaar zijn kan het eerst stel naar de schroothoop. De ambitie spat er weer vanaf. Laatst bewerkt door kiekkiek op 13-01-2020 22:11 |
13-01-2020 22:11:31 | ||
---|---|---|
aarclay
|
ERTMS is momenteel nog niet flink uitgerold over het spoorwegnet, en gebeurt de komende decennia geleidelijk. Waarom zou je nu dan al alles in een zo snel mogelijke tijd ombouwen? Zou het waard zijn om ERTMS in te bouwen in een stel die maar een enkele keren per week even over een ERTMS-trajectje rijd? Laatst bewerkt door aarclay op 13-01-2020 22:13 Choo choo..... |
13-01-2020 22:12:32 | ||
---|---|---|
kiekkiek
|
Die uitrol is net zo ambitieus Laatst bewerkt door kiekkiek op 13-01-2020 22:12 |
13-01-2020 22:14:55 | ||
---|---|---|
Klaasje
|
Quote Het is waarschijnlijk de contractperiode voor levering en beschikbaarheid. Het daadwerkelijke tempo zal veel hoger liggen. Dat mag ook wel, in 2030 komt minstens 3/4e van de treinritten ergens een stukje tegen onder ERTMS. |
13-01-2020 22:30:56 | ||
---|---|---|
icened
|
Quote Kun je ons uitleggen hoe het ongeveer zal gaan? Heb zelf daarboven een linkje geplaatst. Maar van die ambtenarentaal snap ik eerlijk gezegd zelf geen biet van. |
14-01-2020 08:15:56 | ||
---|---|---|
b2py
|
Wat je vaak ziet is dat een realisatie en een maintenanceperiode wordt gecontracteerd. Dit betekent dat in de realisatie fase het systeem wordt gemaakt en tijdens de maintenance onderhoud en support geleverd moet worden. Dit wordt dan door een partij uitgevoerd, is vergelijkbaar met het DBM (design, build, maintain) systeem dat Rijkswaterstaat gebruikt om hun opdrachten op de markt te zetten. |
15-01-2020 10:47:17 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Van een insider/ontwikkelaar hoorde ik nog dat het ERTMS contracteringstraject voor onboard systemen nog wel heel 2020 gaat duren. Bovendien zou de aanbesteding van de 'ERTMS infra' waarschijnlijk nog langer gaan duren. Zelf verwacht ik dat er naast Alstom nog wel enkele andere bieders zullen zijn. |
15-01-2020 11:35:42 | ||
---|---|---|
waalkade
|
GSM zal ook aangepast/uitgebreid moeten worden of doen de "ERTMS infra" partijen dat zelf? |
22-01-2020 23:55:38 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Hieronder een link naar een interessant onderzoek dat recent onder professor Goverde in Delft is gedaan naar de invoering van ERTMS in Nederland en de gevolgen die dat heeft. Het is wel effe wat leeswerk. https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&ved=2ahUKEwisgJnvoJjnAhUDIVAKHarwA3QQFjABegQIAxAB&url=https%3A%2F%2Fzoek.officielebekendmakingen.nl%2Fkst-32707-11.odt&usg=AOvVaw3k_8ePF1Lx3fOOnzZut8fj |
22-01-2020 23:59:29 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Hier nog een link over ERTMS: https://www.spoorpro.nl/materieel/2019/10/03/treinplatooning-en-algoritmes-zijn-veelbelovende-spoortechnieken/?gdpr=accept |
23-01-2020 11:01:21 | ||
---|---|---|
waalkade
|
Ik vind het wel een linke zaak om beveiliging en besturing in een systeem te stoppen. Dan zou je bij een ATO/ERTMS combi daar weer een overkoepelende beveiliging boven moeten hangen. |
28-01-2020 07:47:23 | ||
---|---|---|
illyavaes
|
Waarom denk je dat het 1 systeem wordt (en al zou dat zo zijn, waarom zou dat minder veilig moeten zijn dan een beveiligingssysteem)? |
02-05-2020 07:08:40 | ||
---|---|---|
anton_
|
aanbesteding CSS (Central Safety System) gestart. https://www.prorail.nl/nieuws/prorail-zet-belangrijke-stap-in-realisatie-ertms Laatst bewerkt door anton_ op 02-05-2020 07:08 |
02-05-2020 07:34:41 | ||
---|---|---|
nohab
|
Wat is dat? Een systeem dat vanuit ergens alle ERTMS in Nederland aanstuurt misschien? Zo klinkt het in elk geval. Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans). |
02-05-2020 14:40:23 | ||
---|---|---|
icened
|
Hier staat het iets duidelijker aangegeven: https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2020/04/28/ertms-tender-van-honderden-miljoenen-op-de-markt-gezet/ Quote: Het CSS kent een centraal deel (Radio Block Centers, interlockings) dat in datacentra van ProRail zal worden geplaatst en een decentraal deel (object controllers, Lineside Electronic Units, balises) dat in of bij de spoorbaan zal worden geplaatst. Daartussen ligt het signalling network voor Level 2 Baseline 3 dat niet door de opdrachtnemer zal worden geleverd. Eind 2021 zal bekend zijn wie ERTMS zal leveren voor de eerste 7 (ATB) spoortrajecten. Alstom heeft vaak order voor levering van ERTMS Atlas. Zien of Alstom de order wint. Of anders Siemens, Thales |
20-05-2021 21:03:36 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Volgens een artikel in de Leeuwarder Courant krijgt het noordelijke net voor 2030 ERTMS. Daardoor kunnen de treinen automatisch gaan rijden, en ook harder: 300 km/h. Want de ATB is aan vervanging toe. Tssss... Dat komt ervan als je een persconferentie geeft. Dan verandert de wereld voorgoed.🤨 |
20-05-2021 21:15:35 | ||
---|---|---|
timtrein
|
Ik denk dat het wel wijs is om niet weer heel veel geld in NG te investeren, maar gelijk een uniform systeem te plaatsen. |
20-05-2021 23:26:14 | ||
---|---|---|
cuneo56
|
Ik lees het nu even in het bericht van Spoorpro en hoewel het natuurlijk slim is om als ATB NG aan vervanging toe is, dit door de Europesche standaard te vervangen en zo te besparen op toekomstige kosten, worden de andere argumenten toch wel heel simpel en zonder goede onderbouwing door de diverse spelers voorgesteld. Zo levert puur vervangen ATB-NG door ETCS ( welk level trouwens? ) helemaal geen extra capaciteit en veiligheid op. Wil je meer capaciteit zul je b.v ook de techniek , zeg "in het seinhuis" en van de baan, aan moeten passen. En stappen naar zelfrijdende treinen kunnen ook prima onder ATB-NG zoals een tijdje terug al is aangetoond. Ik krijg het idee dat de uitspraken die men doet gebaseerd zijn op veranderingen die spelen als je ATB -EG vervangt door ETCS en niet zoals in het Noorden als je ATB-NG vervangt door ETCS Laatst bewerkt door cuneo56 op 20-05-2021 23:28 |
20-05-2021 23:28:55 | ||
---|---|---|
yappa
|
Door de gekozen grenzen van de concessie, is "de noordelijke nevenlijnen" nu net een prachtig afgesloten gebied waar interoperabiliteit géén meerwaarde heeft. |
21-05-2021 00:08:31 | ||
---|---|---|
broek53
|
Ja, maar op den duur rond 60 mio duurder, aldus het bericht. |
21-05-2021 00:21:17 | ||
---|---|---|
thom
|
Volgens mij is het niet leverbaar meer zijn van componenten ook niet zozeer het niet meer fysiek kunnen fabriceren van de onderdelen (want maatwerk is het toch al) maar meer het niet voorzetten van een contract waardoor de leverancier die fabricage heeft stopgezet. |
21-05-2021 00:26:54 | ||
---|---|---|
MasterE
|
Quote Er wordt landelijk Level 2 uitgerold. Mcn Asd |
21-05-2021 09:25:07 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Het ging er mij meer om dat het uitgeven van een persbericht of het houden van een persconferentie vrijwel altijd oplevert dat de pers het helemaal niet begrijpt. Dus de voorlichters begrijpen de materie zelf niet, en houden ook geen rekening met het kennisniveau van de aanwezige pers. Dan krijg je echt gedrochten als dit soort nieuwsberichten. Je moet bijvoorbeeld niet roepen dat je dan automatisch kunt gaan rijden en tegelijk roepen dat je treinen met 300 km/h gaat rijden. Terwijl zonneklaar is dat dat juist in het hoge noorden niet gaat gebeuren. Dat is gewoon oplichterij. Jan-met-de-pet kan zich straks ten koste van miljarden weer bedrogen voelen en autominnend Nederland vindt het al helemaal niet nodig om daaraan geld uit te geven. Met andere woorden: domme kletspraat van die voorlichters en contra-productief. |
21-05-2021 09:33:27 | ||
---|---|---|
Klaasje
|
Automatisch rijden wel maar alles boven de pak m beet 160 km/h op Groningen-Leeuwarden en 130 km/h op de andere lijnen zie ik niet gebeuren nee. |
21-05-2021 17:21:05 | ||
---|---|---|
Marco
|
Quote Punt is alleen dat ATB-NG ook al snelheden van 200 km/h toe laat, hoewel je natuurlijk wel lichtseinen hebt. Wat de gemiddelde snelheid wel iets kan verhogen, zijn wellicht snellere opvolgtijden of uitgesteld remmen. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
21-05-2021 19:21:10 | ||
---|---|---|
yappa
|
Ook dat is al mogelijk onder ATB-NG. De kunstjes die ATB-NG kan uitvoeren, komen (niet geheel toevallig) heel aardig overeen met ERTMS L1. Alleen is de apparatuur niet compatibel, en daarom wil men het nu vervangen. |
21-05-2021 19:44:58 | ||
---|---|---|
pascalgerr
|
Hoe willen ze in het noorden die snelheidsverhoging voor elkaar krijgen? Als je geluk hebt mag je tussen Sauwerd en Roodeschool 80km/h rijden. Dan zou toch het hele spoor drastisch vernieuwd moeten worden? (Wat veroorzaakt op dit moment die lage maximale snelheid?) |
21-05-2021 20:43:32 | ||
---|---|---|
Marco
|
Quote Alleen ben je bij ATB-NG en L1 (toch?) nog wel gebonden aan het NS '54 seinstelsel. En dat legt op het moment wel een aantal beperkingen op, zoals dat je bij een geel sein moet remmen. Maar de belangrijkste reden lijkt me zeker dat je nu geen grote vernieuwing van ATB-NG gaat doen terwijl ERTMS al voor de deur staat. |
21-05-2021 22:01:36 | ||
---|---|---|
mtlx
|
Zowel ATB-NG als L1 hebben geen seinen meer nodig, buiten blokaanduidingen met oprijlamp. |
22-05-2021 09:42:21 | ||
---|---|---|
cuneo56
|
Quote Dat is nu wat in het begin van deze thread al werd aangestipt. Er wordt enkel ATB-NG vervangen door ETCS , maar bij de argumentatie verdwijnt het hoofdargument (kostenbesparing in de toekomst) naar de achtergrond ,en worden er zaken bijgesleept wat met ETCS allemaal zou kunnen (maar helemaal niet aan de orde is), terwijl die zowat allemaal ook met ATB-NG mogelijk zijn. Cabine signalering met remcurve bewaking (en dus later remmen) en hogere snelheden om maar wat belangrijks te noemen. Maar troost je , ook in Belgie is het zeer nauw aan ATB-NG verwante TBL 2 inmiddels verdwenen, ondanks dat daar met hoge snelheid en cabine signalering er mee werd gewerkt. |
22-05-2021 10:06:09 | ||
---|---|---|
yappa
|
Quote Inderdaad, wat heel duidelijk in de praktijk wordt bewezen door de HSL Zuid, die kan terugschakelen naar L1 als fallback zonder dat er direct monteurs lichtseinen langs de baan hoeven te gaan installeren Laatst bewerkt door yappa op 22-05-2021 10:06 |
22-05-2021 10:30:00 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Zuur voor de modelbouwers die nu voordelige 3D-geprinte Nederlandse lichtseinen kunnen kopen en plaatsen. Die kunnen straks allemaal weer weg. Nou ja, ik vind het ook wel jammer dat optische seinen grotendeels verdwijnen. Daardoor ben ik geboeid geraakt door infra.🙁 |
22-05-2021 13:03:38 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Waarom? Je kan ze toch ook gewoon laten staan. |
22-05-2021 13:26:20 | ||
---|---|---|
Muizeneus
|
We kennen Prorail allemaal als een club die alle infra die niet persé nodig is onmiddellijk wil verwijderen.... |
22-05-2021 13:27:25 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Ja, maar die mentaliteit hoef je toch niet over te nemen in je modelbouw? |
22-05-2021 14:46:21 | ||
---|---|---|
MasterE
|
Het mooie van model(spoor)bouw is dat je een periode kiest die past bij wat je uit wilt beelden. Duizenden model(spoor)nouwers rijden met stoomtreinen en armseinen o.i.d. Daarnaast voorspel ik je dat we de komende 40 jaar nog genoeg lichtseinen zullen zien in Nederland. Laatst bewerkt door MasterE op 22-05-2021 14:46 Mcn Asd |
22-05-2021 18:35:15 | ||
---|---|---|
seinhuis
|
Onlangs dat de seinen ooit weg gaan, ben ik juist op zoek ernaar voor mijn model hobby. Infra buiten veranderd heel langzaam, maar in de huiskamer nog langzamer.
(Ik maak mij meer zorgen hoeveel mijn nickname in de toekomst waard is). Laatst bewerkt door seinhuis op 22-05-2021 18:37 |
09-09-2021 11:54:24 | ||
---|---|---|
icened200
|
Ervaringsritten met ERTMS vanaf 2023 op Hanzelijn en Utrecht - Amsterdam (Bijlmer) Pool aan HSL treinmachinisten hebben al ervaring met ERTMS. Maar Baseline 3 is alleen op ICNG. Moeten (Traxx + overige) treinmachinisten nog bijgeschoold worden? Vanaf 2025 - 2027 willen ze de Hanzelijn en andere (7) spoortrajecten met ERTMS voorzien. |
09-09-2021 12:00:01 | ||
---|---|---|
treinfan
|
Laatst bewerkt door treinfan op 09-09-2021 13:01 |
09-09-2021 12:08:31 | ||
---|---|---|
mtlx
|
ICNG heeft wel degelijk Baseline 3, maar voldoet niet aan de eisen van Release 2. De 'kale' baseline 3 was gewoon een eis in de aanbesteding. SNG durf ik niet te zeggen, maar ik meen dat die al wel voldoet aan Baseline 3R2. Laatst bewerkt door mtlx op 09-09-2021 12:11 |
09-09-2021 12:17:07 | ||
---|---|---|
icened200
|
Quote ICNG heeft Baseline 3: Zie onderaan. |
09-09-2021 12:25:47 | ||
---|---|---|
icened200
|
Alstom heeft al sinds 2011 twee beveiligingssystemen geïnstalleerd op Hanzelijn. In praktijk wordt alleen ATB gebruikt. En bij bepaalde testritten (nachts) ERTMS: Is dat de reden dat op de Hanzelijn en Utrecht - Amsterdam (Bijlmer) ervaringsritten worden gehouden?
|
09-09-2021 14:27:06 | ||
---|---|---|
thom
|
Als er materieel op de Hanzelijn zou komen dan zal dat ook gewoon gebruik maken van ETCS, echter komt er regulier dus geen materieel met ECTS. Bij dual signaling dient men idien mogelijk altijd het hoogste beveiligingsysteem te kiezen, dus ETCS boven ATB in dat geval.
Men zal op die baanvakken de ervaring op willen doen, omdat die als eerste omgebouwd worden naar baseline 3. Laatst bewerkt door thom op 09-09-2021 14:28 |
09-09-2021 17:11:31 | ||
---|---|---|
MasterE
|
SNG is voorzien van Baseline 2. Het is niet zomaar gezegd dat als er een ETCS installatie aanwezig is dat je dan ook onder ETCS rijdt, zonder Key wordt de trein gewoon niet toegelaten door het RBC en zal er dus ook geen omschakeling naar ETCS plaatsvinden. De ervaringsritten zijn er om te zorgen dat alle machinisten kunnen worden opgeleidt en ook ervaring opdoen in het 'wild' om klaar te zijn voor de verdere aanleg van ERTMS in Nederland. Mcn Asd |
09-09-2021 19:13:01 | ||
---|---|---|
thom
|
Vandaar ook mijn 'indien mogelijk' :) |
09-09-2021 19:20:11 | ||
---|---|---|
Henk1619
|
Quote De afvoer van Onnen naar Kijfhoek van DB Cargo rijdt al een tijdje met 189 of 193 dus er komt regulier dus wel degelijk materieel met ETCS. |
09-09-2021 19:36:10 | ||
---|---|---|
thom
|
Ah, check, ik dacht dat die nog de oude route reed. |
09-09-2021 20:32:05 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
Wat waren die ERTMS ritten met SLT tussen Ut en Asd 8 jaar geleden? Opvallend is dat vooralsnog alleen Kfh - Rsdg van ERTMS wordt voorzien gevolgd door de noordelijke diesellijnen (= Arriva) |
10-09-2021 02:01:47 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
|
Dat was een pilot om te kijken hoe het in de praktijk gaat met een zogenaamd Dual-Signaling baanvak gaat kwa dienstregeling. |
10-09-2021 17:01:30 | ||
---|---|---|
icened200
|
Quote ICNG & SNG hebben standaard ETCS. NS Flirt is voorbereid voor inbouw ETCS. Maar hoe zit dat met de Arriva GTW? En zullen een aantal SLT in de periode 2025 - 2030 al voorzien zijn van ETCS? |
10-09-2021 19:00:17 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
De WINKs zullen wel ETCS-ready zijn, dat zijn gloednieuwe stellen. Hoe het zit met de GTWs is mij niet bekend. Het zou me echter niet verbazen als die stellen worden verkocht en worden vervangen door nieuw materieel (meer WINKs?). De Noordelijke GTWs zijn immers al 15 jaar oud en krijgen nu hun midliferevisie. Tegen hoge kosten ERTMS gaan inbouwen in stellen die een paar jaar later aan de kant gaan en verschroot worden is wellicht kapitaalvernietiging. |
13-09-2021 20:42:20 | ||
---|---|---|
timtrein
|
Een paar jaar? Ze rijden nog tot december 2035... of de ERTMS moet al heel erg achter gaan lopen maar dat verwacht ik niet. |
13-09-2021 23:44:56 | ||
---|---|---|
jeanne
|
Citaat uit
|
03-02-2022 11:39:25 | ||
---|---|---|
R-E-Mg
|
Alstom heeft van ProRail opdracht gekregen om een STM-ATBNG te ontwikkelen. Er zijn meerdere fabrikanten die EVC's maken. Ik was in de veronderstelling dat de interface tussen EVC en STM inmiddels gestandardiseerd is, waardoor modules van verschillende fabrikanten dus gemixt zouden moeten kunnen worden. Maar is dat ook echt zo? Of moet de leverancier van een STM voor verschillende EVC's een andere firmware maken om e.e.a. werkend te krijgen? |
03-02-2022 11:57:00 | ||
---|---|---|
MasterE
|
In principe zou het plug and play moeten zijn. Laatst bewerkt door MasterE op 03-02-2022 11:57 Mcn Asd |
03-02-2022 15:24:07 | ||
---|---|---|
R-E-Mg
|
Het is maar goed dat treinen uitgebreid getest worden, voordat ze toegelaten worden en in dienst gaan, want "in principe plug-and-play" is een terugkomende nachtmerrie voor teveel engineers.
|
03-02-2022 16:39:29 | ||
---|---|---|
b2py
|
Je zou het eigenlijk moeten omdraaien, hoe kan het dat het geen plug-and-play is? |
03-02-2022 19:48:06 | ||
---|---|---|
R-E-Mg
|
Het domste voorbeeld wat ik zelf heb meegemaakt: Software geschreven voor buscommunicatie met een apparaat op basis van de Engelstalige handleiding werkte niet. Allerlei mensen erbij gehad, niemand kon het vinden. Het was een apparaat van een Duits/Zwitserse fabrikant, dus toen hebben we uiteindelijk de Duitstalige handleiding erbij gepakt. Die had een recentere versiedatum en er bleek één parameter precies andersom geformuleerd te zijn. Bitje omgedraaid en het werkte. Als je in een projectteam met Fransen, Duitsers, Polen en Nederlanders werkt is de kans groot dat het team in het Engels met elkaar communiceerd en zijn dit soort foutjes zo gemaakt... |
10-03-2022 17:01:23 | ||
---|---|---|
MasterE
|
Voorlopige gunning Central Safety System aan Thales | ProRail Mcn Asd |
12-04-2022 17:45:48 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
|
Siemens wil het aanvechten: https://www.tubantia.nl/hengelo/siemens-wil-voorkomen-dat-thales-prorail-order-van-420-miljoen-euro-binnenhaalt~afd9b9ea/ |
13-07-2022 19:50:42 | ||
---|---|---|
icened200
|
5 ingenieursbureaus gaan de uitrol van ETCS verzorgen: De verschillende percelen zijn als volgt voorlopig gegund: deelcorridor Leeuwarden – Stavoren en deelcorridor Leeuwarden – Groningen. Bron: Otar.NL Laatst bewerkt door icened200 op 13-07-2022 20:12 |
13-07-2022 21:18:29 | ||
---|---|---|
MasterE
|
https://www.spoorpro.nl/materieel/2022/07/13/voorlopige-gunning-installatie-ertms-in-ns-dubbeldekkers-aan-siemens/
Mcn Asd |
13-07-2022 21:34:13 | ||
---|---|---|
AlbertP
|
Quote Het gaat hier niet om de bouw zelf maar om de "ingenieursdiensten" zoals het ontwerp en testen van de installaties. De apparatuur zal waarschijnlijk door 1 van de bekende fabrikanten (Alstom, Siemens, etc.) geleverd worden en de plaatsing van de balises door een spooraannemer gebeuren. |
13-07-2022 23:46:59 | ||
---|---|---|
icened200
|
Quote Zie dat Royal Haskoning deelcorridor Lelystad opstelterrein - Hattemerbroek doet. Alstom heeft al Alstom Atlas ERTMS geleverd. Modernste versie moet nog geleverd worden. Waar zal de overgang van ATB naar ERTMS vanaf Zwolle plaatsvinden? Lijk me dat het na het passeren van de Hanzeboog richting de viaduct over de A 28 is. Bij Lelystad lijk me dat tot de opstelterrein bij Lelystad. En op termijn ook alles rondom Zwolle en Lelystad met ETCS installeren? Al is daar nu nog geen concrete informatie over. |
14-07-2022 01:26:15 | ||
---|---|---|
broek53
|
Als je al die rare "deelcorridors" bij elkaar optelt, zie je dat Lelystad er al helemaal in zit, inclusief de Hanzelijn en de Flevolijn. |
14-07-2022 17:52:08 | ||
---|---|---|
icened200
|
Quote Klopt. Zie het. Had wat meer spoortrajecten verwacht. Maar het zal ook een afstemming moeten zijn van ETCS treinen en ETCS spoortrajecten. Tussen Hattemerbroek - Hoofddorp zal dan grotendeels ETCS en ATB eilandjes zijn. En Noord Nederland. En hoeveel ETCS treinen zijn er al standaard? En hoeveel moeten er aangepast worden?
Laatst bewerkt door icened200 op 14-07-2022 17:53 |
14-07-2022 18:29:20 | ||
---|---|---|
Daan!
|
VIRM - inbouwen ICM en DDZ krijgen geen ETCS. |
14-07-2022 20:05:56 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Het contract voor de ombouw van de VIRM-vloot is onlangs gegund aan Siemens. |
17-07-2022 12:34:16 | ||
---|---|---|
geert
|
Is in SNG de ETCS installatie ook al actief in gebruik? |
17-07-2022 13:17:20 | ||
---|---|---|
Oldskool
|
Nee |
17-07-2022 14:56:15 | ||
---|---|---|
MasterE
|
Quote Ja, er zit namelijk niets anders in. Alleen nog geen inzet onder ETCS! Laatst bewerkt door MasterE op 17-07-2022 14:57 Mcn Asd |
17-07-2022 15:02:37 | ||
---|---|---|
Daan!
|
Niets anders in. Er zit ATB in. |
17-07-2022 15:27:25 | ||
---|---|---|
MasterE
|
Nee, alleen een STM, geen ATB installatie. Mcn Asd |
17-07-2022 15:33:23 | ||
---|---|---|
Oldskool
|
Quote Dus niet actief in gebruik ;). Wat trouwens wel opmerkelijk is. Er is een groep die ECTS opgeleid is. |
17-07-2022 15:36:59 | ||
---|---|---|
MasterE
|
Klopt, maar niet voor Dual Signalling (Asd-Ut & HZL). Mcn Asd |
17-07-2022 16:36:57 | ||
---|---|---|
yappa
|
Dat zal trouwens niet al te lang meer duren, want de SNG is inmiddels ook vrijgegeven voor ERTMS-rijden op Asb - Ut. |
17-07-2022 16:42:22 | ||
---|---|---|
yappa
|
Quote Misschien nog iets meer toelichting bij de korte antwoorden van de ingewijden hierboven: De ATB-STM van de SNG trein vertaalt de ATB-signalen naar ERTMS-taal, zodat de ERTMS systemen van de trein ermee kunnen werken. De ERTMS is het hart van de treinbeveiliging van een SNG (en sowieso van iedere trein waarin het is ingebouwd), de ATB-functie is er als het ware aangehangen als een losse module, een STM (Specific Transmission Module) die een handje helpt maar die in z'n eentje niets kan. Vandaar dus de antwoorden die hier gegeven werden: Ja, de ERTMS-installatie is volledig in gebruik, en nee, er wordt niet onder ERTMS mee gereden in de reizigersdienst, de ATB-STM is daarbij nog constant in gebruik. |
17-07-2022 18:36:52 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
|
Quote Die zijn er wel degelijk ;) |
17-07-2022 18:49:48 | ||
---|---|---|
MasterE
|
Dat wel, ik zelf ook. Maar het zijn er niet zoveel en de meeste hebben er na 2014 niet meer gereden en geen herinstructie(s) gehad! Mcn Asd |
17-07-2022 20:20:59 | ||
---|---|---|
VIRMm1
|
Zijn er specifieke dingen die je moet kunnen/weten bij dual signalling dan? Ik heb altijd begrepen dat je in dat geval de seinen langs de baan mag negeren omdat ERTMS leidend is? |
18-07-2022 08:47:03 | ||
---|---|---|
john2
|
Persoonlijk zou ik als machinist op beide signaleringen letten, seinen langs de baan en op ERTMS. Er kan altijd een van de twee kapot gaan. Laatst bewerkt door john2 op 18-07-2022 10:19, reden: Typfout hersteld |
18-07-2022 08:55:33 | ||
---|---|---|
michaben
|
Regeling spoorverkeer zegt daarover het volgende:
Seinen 201 t/m 212 en 217 en 219 zijn de lichtseinen met uitzondering van geel knipper en rood en 313 t/m 316 zijn de vaste snelheidsborden. Oftewel een rood sein mag je nog steeds niet niet voorbijrijden maar de geelvarianten mag je negeren omdat het cabinesein je een remcurve zal geven indien nodig. |
18-07-2022 20:27:39 | ||
---|---|---|
treinfan
|
Een rijautorisatie kan toch verder doorlopen dan een rood (of geel knipperend) sein? In dat geval is de remcurve te laat om überhaupt voor het rode sein te stoppen. Ik vind het vreemd om het gele sein voorafgaand aan rood of geel-knipper wel te mogen negeren terwijl het rode (of geel knipperende) sein blijkbaar niet gepasseerd zou mogen op basis van de ETCS-remcurve en bijhorende snelheid. Laatst bewerkt door treinfan op 18-07-2022 20:29 |
18-07-2022 22:08:23 1 | ||
---|---|---|
PKP
|
En wat iedereen even over het hoofd ziet, de opleiding ERTMS is dacht ik 10 dagen of zo, hoe willen ze dat ooit gaan doen, in tijden dat het rijden van alle treinen al absoluut niet lukt. Is daarvoor het nog verder inkrimpen van de treindienst in het najaar soms noodzakelijk ? |
18-07-2022 23:02:00 | ||
---|---|---|
rolandrail
|
Wat mij verteld is, is dat de opleiding ERTMS volgend jaar gestart wordt. |
18-07-2022 23:29:31 | ||
---|---|---|
VIRMm1
|
Quote Het kan natuurlijk zo zijn dat het gele sein heel ver voor het rode sein staat. In dat geval is het niet nodig om minutenlang 40km/h te rijden omdat de Atb dat afdwingt, maar kun je de remming later inzetten terwijl dat nog steeds veilig is. |
19-07-2022 08:25:49 | ||
---|---|---|
treinfan
|
Dat was niet mijn punt. Ik beschrijf de situatie waarin de rijautorisatie verder loopt dan een rood (of geel knipperend) sein. |
19-07-2022 08:46:30 | ||
---|---|---|
jacokran
|
Op een baanvak met dual signalling mag de rijautorisatie niet verder lopen dan een rood sein of een Geel-knipper. Als er meer SMB's zijn dan lichtseinen, dan moet het systeem zo ingericht zijn dat de rijautorisatie stopt bij het laatste SMB voor het rode sein. Bij Geel-knipper krijg je vervolgens een Rijden op zicht (of hoe dat heet bij ERTMS). |
19-07-2022 09:16:39 | ||
---|---|---|
john2
|
Quote Dan zal er toch op zicht gereden moet worden, als tenminste de ATB niet ingrijp. Trouwens dacht dat een machinist zo wie zo, met of zonder seinen, ook op zicht moet rijden. |
19-07-2022 09:23:13 | ||
---|---|---|
PKP
|
"Rijden op zicht" is heel wat anders dan jij nu denkt, heb ik zo het vermoeden. |
19-07-2022 09:25:17 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Ik denk dat John bedoelt dat een machinist(e) altijd ook alert moet zijn op de buitensituatie voor zijn of haar trein. |
19-07-2022 09:29:38 | ||
---|---|---|
john2
|
Sjoerd omschrijft het zo als ik het bedoel, dat een machinist altijd alert moet zijn wat voor haar of zijn trein gebeurt. |
19-07-2022 10:49:24 | ||
---|---|---|
VIRMm1
|
Quote Ja, theoretisch kun je met het zonnescherm omlaag rijden maar dat zal geen een machinist doen omdat je ook langs perrons en over overwegen scheurt. Dat lijkt me behoorlijk vanzelfsprekend. Waar het om ging is dat je bij een geel sein niet direct een remming in hoeft te zetten (waar dat bij ATB wel moet) als ERTMS dat niet afdwingt. |
19-07-2022 11:06:30 | ||
---|---|---|
PKP
|
Niet de ATB bepaald dit, maar gewoon het seinenboek / bijlage 4. Over naar buitenkijken gesproken..... |
19-07-2022 15:13:52 1 | ||
---|---|---|
R-E-Mg
|
Andere ERTMS vraag: Bij treinen onder LZB volgt een ingeschakelde AFB automatisch de remcurve. Werkt dit bij ERTMS ook? Of bijvoorbeeld bij de TRAXX, Vectron en ICE3M wel (vanwege de Duitse afkomst) en bij een Thalys en ICNG niet (omdat de Franse VI dat van oorsprong ook niet doet)? |
19-07-2022 15:26:19 | ||
---|---|---|
MasterE
|
TRAXX heeft wel AFB, maar deze houdt de ingestelde snelheid aan, dus niet gekoppeld aan ETCS. Mcn Asd |