DB Staking
Forum: Algemeen - Buitenlands spoor
20-08-2021 12:31:40
train85
train85

Er komt weer een staking aan bij DB van 23.08.2021 02.00 uur tot 25.08.2021 02.00 uur.

22-08-2021 00:08:32
TBloemink
TBloemink

Om dat te vertalen naar logistieke gevolgen:

ICE rijdt normaal van/naar Frankfurt Hbf, uitgezonderd de 104/105, die rijden van/naar Keulen Hbf.

IC Berlijn rijdt tot en met Bad Bentheim.

Nightjet rijdt niet (zondag-, maandag-, en dinsdagavond)

Groutnes Uut grunn

22-08-2021 06:36:53
brun
brun

Het zou me niet verbazen als er nog veel meer stakingen komen. Vooralsnog wacht de DB namelijk geduldig af tot de vakbond weer aan de onderhandelingstafel terugkeert. Beide partijen proberen elkaar 'uit te roken', maar uit de eerste staking bleek dat de vakbond veel minder mensen vertegenwoordigt dan ze zelf beweerde. Namelijk slechts een kwart van alle machinisten en nagenoeg niemand in andere delen van het bedrijf.

En aangezien deze staking vooral draait om welke vakbond de meeste macht krijgt, heeft de werkgever niet zo veel zin om nu al aan alle eisen toe te geven, nu blijkt dat de invloed van die vakbond een stuk kleiner is dan gevreesd.

Laatst bewerkt door brun op 22-08-2021 06:37

22-08-2021 08:58:21
sjoerd
sjoerd

De vakbonden werken in het belang van alle werknemers (en uiteraard niet in andere belangen), maar ja, als de werknemers zich niet als lid aanmelden, lijkt het of de bonden weinig werknemers vertegenwoordigen.

22-08-2021 10:25:16 1
brun
brun

Nee, er zijn twee vakbonden (GDL en EVG) die met elkaar concurreren. De eerste is de kleinste en staakt, de tweede (die maar liefst 18 keer zoveel leden heeft) op dit moment niet. De meeste DB'ers zijn lid van die laatste, de EVG dus, die gematigder is.

Kort gezegd draait het erom dat de GDL op grond van de Duitse vakbondswetgeving veel onderhandelingsmacht moet 'afgeven' aan de EVG, en dat met deze staking probeert te voorkomen (door zich als sterke, harde vakbond te profileren).

Het gaat allemaal met veel emoties en moddergooierij gepaard, maar onder de streep is iedereen het er wel over eens dat de GDL-staking niet zozeer om hogere salarissen draait.

Laatst bewerkt door brun op 22-08-2021 10:27

22-08-2021 10:32:08
Muizeneus
Muizeneus
sjoerd (22-08-2021 08:58:21):

De vakbonden werken in het belang van alle werknemers (en uiteraard niet in andere belangen), maar ja, als de werknemers zich niet als lid aanmelden, lijkt het of de bonden weinig werknemers vertegenwoordigen.

Bij de staking van een paar weken terug was één van de eisen van GDL dat een groot deel van het niet-rijdende personeel ontslagen moet worden. Klinkt niet als 'in het belang van alle werknemers.....'

22-08-2021 11:28:40
sjoerd
sjoerd

Dank voor de Duitse details, waarvan ik niet op de hoogte was.

Ook in Nederland zijn er verschillende vakbonden voor spoorwegpersoneel, die (uiteraard) niet altijd dezelfde opstelling hebben. Daar kun je verschillende opvattingen over hebben, maar zo zit het in elkaar.

22-08-2021 12:00:03 1
brun
brun
sjoerd (22-08-2021 11:28:40):

Dank voor de Duitse details, waarvan ik niet op de hoogte was.

Ook in Nederland zijn er verschillende vakbonden voor spoorwegpersoneel, die (uiteraard) niet altijd dezelfde opstelling hebben. Daar kun je verschillende opvattingen over hebben, maar zo zit het in elkaar.

Is ook lastig, op Duitse spoorwegfora blokkeren ze alle discussies over vakbonden en stakingen, omdat voor- en tegenstanders van de GDL elkaar telkens in de haren vliegen.

Hoop dat ik het zo goed samenvat:

De GDL is een kleine, nogal traditionele (ofwel: agressieve) vakbond met 10.000 leden. Gezien de stakingscijfers van vorige week kunnen of willen ongeveer 6000 van die leden staken, onder wie 5000 machinisten. GDL en DB liggen elkaar niet zo, vandaar dat het om de paar jaar tot conflicten komt. Daarbij maken ze elkaar in de pers gerust voor leugenaars uit, het gaat er hard aan toe.

De EVG is de tweede vakbond met 184.000 leden. Deze vakbond heeft een vrij goede band met DB - wat tegelijkertijd vaak het verwijt oplevert, dat de EVG en DB onder één hoedje spelen.

Nu is het punt dat na de vorige GDL-stakingen, enkele jaren geleden, een nieuwe Duitse wet is ingevoerd. Die stelt dat áls er in een bedrijf concurrerende vakbonden zijn, alleen de vakbond met de meeste leden over de CAO mag onderhandelen. Dat geldt per beroepsgroep: de ene vakbond mag daarom bijvoorbeeld voor machinisten onderhandelen, de andere voor conducteurs enzovoort.

Zwakke punt van die wet: DB mag zelf intern niet bijhouden wie bij welke vakbond is aangesloten (privacy). Dat mag pas als de rechter erom vraagt. Dus moet telkens in rechtszaken worden bewezen welke vakbond voor welke beroepsgroep mag onderhandelen.

En daar komen we tot de kern. Na talloze rechtszaken is duidelijk dat de GDL waarschijnlijk alleen onder machinisten een meerderheid heeft. Maar ook die kalft af, want veel machinisten hebben geen zin in gedoe. De huidige stakingen zijn de laatste poging van de GDL om te bewijzen dat je als machinist toch maar beter GDL-lid kunt worden, omdat je dan een betere CAO krijgt. Zo hoopt de GDL zichzelf te 'redden' - er zijn namelijk nog 15.000 andere DB-machinisten die óf EVG-lid zijn, óf überhaupt niet bij een vakbond zijn aangesloten.

Alleen mag je in Duitsland niet staken om die reden. Dat mag alleen als het gaat om salaris en werkomstandigheden, dus baseert de GDL publiek de staking daarop, en geeft ook beslist niet snel op.

Laatst bewerkt door brun op 22-08-2021 12:07

22-08-2021 15:16:16
wattman
wattman
Muizeneus (22-08-2021 10:32:08):

Bij de staking van een paar weken terug was één van de eisen van GDL dat een groot deel van het niet-rijdende personeel ontslagen moet worden. Klinkt niet als 'in het belang van alle werknemers.....'

Heb je een directe link, want op de site van de GDL kan ik zo iets niet terugvinden.

22-08-2021 16:54:18
brun
brun
wattman (22-08-2021 15:16:16):

Heb je een directe link, want op de site van de GDL kan ik zo iets niet terugvinden.

Weselsky, de voorzitter van de GDL, roept dat regelmatig in interviews. Bijvoorbeeld hier:

www.tagesspiegel.de

Im Personalbereich hat die Bahn viel zu viele Leute an Bord, die machen vor allem Projekte zur Selbstbeschäftigung, mindestens die Hälfte davon ist verzichtbar“, sagte Weselsky in einem Interview mit dem Tagesspiegel.

„Auch in der allgemeinen Verwaltung drehen sich viele in gut geheizten Büros oder im Homeoffice im Kreis, während die Kolleginnen und Kollegen im direkten Bereich den Laden auch in der Pandemie am Laufen halten.“ Alles in allem „brauchen wir keinen Kündigungsschutz für den viel zu großen Wasserkopf und für Projekte, die mit der Eisenbahn nichts zu tun haben“.

Vertaling: hij vindt minstens de helft van de HR-afdeling overbodig. En hij vindt dat er geen ontslagbescherming hoeft te zijn voor het 'waterhoofd' (zeg maar, iedereen die niet op een trein werkt) en projecten die volgens hem niets met spoorwegen van doen hebben.

Elders heeft hij geroepen dat onder meer managers op hun loon gekort moeten worden. Daar is hij overigens voor teruggefloten: een vakbond heeft niks te zeggen over de lonen van werknemers die helemaal geen lid van die vakbond zijn.

Deels snap ik z'n eisen wel hoor. Er valt ook ongetwijfeld iets voor te zeggen. Maar de agressieve manier waarop de GDL te werk gaat, is soms te veel van het goede.

Laatst bewerkt door brun op 22-08-2021 16:56

30-08-2021 18:33:52
train85
train85

De volgende staking in Duitsland bij DB is aangekondigd:

https://www.bahn.de/aktuell

Laatst bewerkt door train85 op 30-08-2021 18:34

30-08-2021 22:08:36
henri1972
henri1972

Iemand enige ervaring tijdens een voorgaande staking?

Maw: volgens de app rijdt ICE 121 en ICE 1125.

In de 1125 kon ik nu nog een reservering maken voor 6 sep, ik neem aan dat ik dan ook een redelijke kans maak dat ie rijdt?

31-08-2021 08:14:24
mdeen
mdeen
Muizeneus (22-08-2021 10:32:08):

GDL is de vakbond voor rijdend personeel. Die kijken natuurlijk niet naar het belang van het niet-rijdend personeel. Vakbonden zijn echt wel zo egoïstisch hoor, het belang van de eigen mensen gaat voor, niet het belang van mensen van andere vakbonden. Vaak wordt zelfs met een scheef oog gekeken naar mensen die geen lid van de vakbond zijn maar wel binnen het werkgebied vallen. Want die plukken de vruchten van de eisen van de vakbonden maar dragen niet bij.

brun (22-08-2021 16:54:18):

„Auch in der allgemeinen Verwaltung drehen sich viele in gut geheizten Büros oder im Homeoffice im Kreis, während die Kolleginnen und Kollegen im direkten Bereich den Laden auch in der Pandemie am Laufen halten.“ Alles in allem „brauchen wir keinen Kündigungsschutz für den viel zu großen Wasserkopf und für Projekte, die mit der Eisenbahn nichts zu tun haben“.

Vertaling: hij vindt minstens de helft van de HR-afdeling overbodig.

Allgemeine Verwaltung is niet alleen HR, dat is in het algemeen de binnendienst, dus ook accounting, planning, interne dienst, hij bedoelt waarschijnlijk iedereen die geen direkt klantcontact heeft (dus alles buiten de reikwijdte van de GDL).

31-08-2021 09:11:30
Muizeneus
Muizeneus

Ik heb in de mobil (zo heet dat blad toch wat altijd in de ICB ligt? Heb er al een tijdje niet meer ingezeten blush) eens een interview gelezen met een man die het hele jaar door op kosten van DB vakantiereizen maakte om zodoende als ervaringsdeskundige de producten van de reisafdeling te kunnen verbeteren.

Dat je als machinist daar jaloers op wordt kan ik me iets bij voorstellen ....

31-08-2021 09:12:38
BVisser
BVisser

GDL is de vakbond voor rijdend personeel. Die kijken natuurlijk niet naar het belang van het niet-rijdend personeel. Vakbonden zijn echt wel zo egoïstisch hoor, het belang van de eigen mensen gaat voor, niet het belang van mensen van andere vakbonden. Vaak wordt zelfs met een scheef oog gekeken naar mensen die geen lid van de vakbond zijn maar wel binnen het werkgebied vallen. Want die plukken de vruchten van de eisen van de vakbonden maar dragen niet bij.

Een vakbond die pleit voor het ontslaan van werknemers (ook al zijn ze geen lid van die bond) is toch echt wel een triest dieptepunt. Gelukkig doen we dat in Nederland niet.

31-08-2021 11:26:52
wattman
wattman

Ik kan tot nu nergens een 'eis' tot ontslag van personeel lezen; de stelling kan zo worden samengevat "je weet waar je het geld vandaan kan halen waar ons rijdend personeel recht op heeft". Deze bond heeft een duidelijke visie en die staat ook prominent op de website: concentreer je op je kerntaken. Hoe de ondernemer het dan gaat oplossen met het personeel dat overbodig wordt als je gaat snijden in "extra taken" is zijn probleem. Het is ook niet de taak van een bond om de ondernemer een pasklaar bedrijfsplan aan te leveren, de bond komt op voor de belangen van de leden. Niets mis mee.

Laatst bewerkt door wattman op 31-08-2021 11:27

31-08-2021 11:29:38
sjoerd
sjoerd

Zo is dat. Ik werkte jarenlang als lid van een bond die nagenoeg niets deed. Dat is veel erger. Al kwam ik nooit iets tekort.

31-08-2021 11:58:05
brun
brun
henri1972 (30-08-2021 22:08:36):

In de 1125 kon ik nu nog een reservering maken voor 6 sep, ik neem aan dat ik dan ook een redelijke kans maak dat ie rijdt?

De ICE's Amsterdam-Frankfurt reden ook tijdens de vorige stakingen gewoon, ik neem aan omdat er Nederlandse machinisten op rijden, die dus niet staken.

ICE 1125, geen idee. Hij staat inderdaad voor donderdag nog als 'rijdend' in de app, maar mijn ervaring van de vorige staking is dat treinen toch nog op het laatste moment kunnen uitvallen. Ik zou er dus niet blind op vertrouwen.

31-08-2021 12:16:23
brun
brun
wattman (31-08-2021 11:26:52):

Ik kan tot nu nergens een 'eis' tot ontslag van personeel lezen; de stelling kan zo worden samengevat "je weet waar je het geld vandaan kan halen waar ons rijdend personeel recht op heeft". Deze bond heeft een duidelijke visie en die staat ook prominent op de website: concentreer je op je kerntaken. Hoe de ondernemer het dan gaat oplossen met het personeel dat overbodig wordt als je gaat snijden in "extra taken" is zijn probleem. Het is ook niet de taak van een bond om de ondernemer een pasklaar bedrijfsplan aan te leveren, de bond komt op voor de belangen van de leden. Niets mis mee.

Een vakbond heeft sowieso niets over te zeggen over hoe het bedrijf wordt gerund, voor zulke zaken is er de ondernemingsraad.

Overigens valt me op dat de uitgedunde dienstregeling vanaf donderdag een stuk uitgebreider is dan in de vorige twee stakingen. Zo rijden er vanaf Berlijn naar het zuiden nog best veel ICE's, in de vorige staking reed daar helemaal niets. Misschien vallen er nog een stuk of wat uit, maar toch.

Dat ken ik nog van de GDL-stakingen van een jaar of zes geleden. Toen lieten ze de vakbond ook een beetje 'doodbloeden' - elke extra staking geeft de planners namelijk meer zicht op welke machinisten wel en niet rijden (die informatie is er om privacyredenen gewoonlijk niet). Dat gebruiken ze dan voor de volgende nooddienstregeling. Vroeg of laat merkt dat vakbond dan dat staken geen groot effect meer heeft, behalve dat de stakingskas leeg raakt. Waarna de bond met hangende pootjes terugkeert aan de onderhandelingstafel.

Zou best ook nu de strategie kunnen zijn.

31-08-2021 12:17:57
BVisser
BVisser
sjoerd (31-08-2021 11:29:38):

Zo is dat. Ik werkte jarenlang als lid van een bond die nagenoeg niets deed. Dat is veel erger. Al kwam ik nooit iets tekort.

Deze bond doet alsof de wereld ophoudt buiten de eigen leden. Zo werkt dat niet.

31-08-2021 12:18:28
AlbertP
AlbertP

De ICE 1125 is op Hamburg-Münster opgeheven vanwege de staking: reiseauskunft.bahn.de

Voor de rest van de route: "We will update this notice as we receive further information."

Laatst bewerkt door AlbertP op 31-08-2021 12:18

31-08-2021 12:40:26
henri1972
henri1972
brun (31-08-2021 11:58:05):
henri1972 (30-08-2021 22:08:36):

De ICE's Amsterdam-Frankfurt reden ook tijdens de vorige stakingen gewoon, ik neem aan omdat er Nederlandse machinisten op rijden, die dus niet staken.

ICE 1125, geen idee. Hij staat inderdaad voor donderdag nog als 'rijdend' in de app, maar mijn ervaring van de vorige staking is dat treinen toch nog op het laatste moment kunnen uitvallen. Ik zou er dus niet blind op vertrouwen.

Bedankt voor je reactie, ik ga t zien.

01-09-2021 11:17:21
john2
john2

Door de staking in Duitsland rijden er wederom geen treinen tussen Heerlen en Aachen HBF, van donderdag 2 september 2:00 uur tot dinsdag 7 september 2:00 uur. Er rijden treinen vervangende bussen tussen station Heerlen en station Herzogenrath.

01-09-2021 12:35:19
jacokran
jacokran

Ik zou zondag met de NightJet naar Wenen gaan, gisteren stond de nightjet nog als rijdend in de app, maar nu toch geannuleerd.

Er zijn volgens de reisplanner nog wel andere mogelijkheden, weet iemand misschien hoe betrouwbaar de reisplanner nu is? Is er een grote kans dat de geplande treinen alsnog uitvallen?

01-09-2021 12:39:51
train85
train85

Kijk ook op bahn.de die zitten er redelijk goed qua info.

En anders moet je contact opnemen met het bedrijf waar jij de nightjet ticket hebt gekocht. Die moeten je een alternatief bieden.

01-09-2021 13:05:08
seinhuis
seinhuis

Op NS international staat informatie over je ticket.

Overdag reizen lijkt mij een risico omdat de risico bestaat dat je onderweg strand. Persoonlijk zou ik dan via België, Frankrijk en Zwitserland reizen, maar ik denk niet dat dat op 1 dag kan en helemaal niet met de Nightjet ticket. Dan blijven de optie voor het omboeken naar een andere datum of annuleren de slimste zet.

01-09-2021 13:11:24
mren
mren

De betreffende vervoerders zullen het niet met je eens zijn, maar volgens de EU-reisverordening mag je bij een verwachte vertraging van meer dan een uur iedere andere vergelijkbare optie nemen om naar je bestemming te komen.

01-09-2021 13:21:02
brun
brun

Je mag in elk geval in Duitsland elke andere trein nemen om naar je bestemming te komen, tot en met 17 september (bron: Bahn.de).

Maar dat wordt dus overdag, want een vervangende Nightjet wordt moeilijk.

De reisplanner op Bahn.de is overigens aardig actueel en betrouwbaar.

01-09-2021 13:25:30
MetroRET
MetroRET

Weet iemand hoe het zit met de 105 / 104 ?

Zie elders verschillende senario's, alleen Asd-Köln, alleen Köln-Basel of dat hij het gehele traject rijdt (gepland tot/vanaf Karlsruhe door werkzaamheden).

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!

01-09-2021 13:33:39
AlbertP
AlbertP

De zoekfunctie van de DB geeft bij die treinnummers nu aan dat de trein tussen Keulen en Basel uitvalt door de staking.

(Wordt er Nederlands personeel gewisseld in Keulen?)

01-09-2021 14:03:11
jacokran
jacokran
seinhuis (01-09-2021 13:05:08):

Overdag reizen lijkt mij een risico omdat de risico bestaat dat je onderweg strand. Persoonlijk zou ik dan via België, Frankrijk en Zwitserland reizen, maar ik denk niet dat dat op 1 dag kan en helemaal niet met de Nightjet ticket. Dan blijven de optie voor het omboeken naar een andere datum of annuleren de slimste zet.

heb ik naar gekeken... 7:00 weg uit Rtd, ben je om 0:30 in wenen. Op de terugwerg kom ik uit Innsbruck, dan is het een beter alternatief.

Ik begrijp in elk geval dat de planner van DB behoorlijk actueel is. Ga ik daarmee plannen. Ik heb een interrail ticket en ben dus in elk geval flexibel.

Dank voor de reacties!

Laatst bewerkt door jacokran op 01-09-2021 14:07

01-09-2021 15:12:10
AlbertP
AlbertP
MetroRET (01-09-2021 13:25:30):

Zie elders verschillende senario's, alleen Asd-Köln, alleen Köln-Basel of dat hij het gehele traject rijdt (gepland tot/vanaf Karlsruhe door werkzaamheden).

Hier nog een bron die aangeeft dat de 104/105 op Keulen-Amsterdam blijven rijden en de andere ICE's t/m Frankfurt: www.treinreiziger.nl

01-09-2021 15:29:47
brun
brun
AlbertP (01-09-2021 13:33:39):

De zoekfunctie van de DB geeft bij die treinnummers nu aan dat de trein tussen Keulen en Basel uitvalt door de staking.

(Wordt er Nederlands personeel gewisseld in Keulen?)

Ja, de ICE's die over Köln Hbf rijden, maken daar kop en krijgen (geloof ik) een Duitse machinist. Die zijn tijdens de staking opgeheven tot/vanaf Köln.

De ICE's die via Köln Messe-Deutz rijden, maken niet kop en rijden het hele stuk met een Nederlandse machinst. Die rijden dus wél.

Misschien is er een uitzondering, maar als ik zo in de DB-app zoek. is dit voor 90% hoe het tijdens de staking gaat.

01-09-2021 15:40:03
AlbertP
AlbertP

En als ik het goed zie rijden deze dienstregeling alle ICE's vanuit Nederland via Deutz m.u.v. de ICE van/naar Basel (en omgeleide ICE's via Mönchengladbach die sowieso niet hoeven kop te maken, maar die zijn er tijdens deze staking niet.)

01-09-2021 16:22:36
brun
brun

Ze rijden inderdaad al tijden grotendeels via Deutz, is me opgevallen. Ook op normale, stakingsvrije dagen, Waarom weet ik niet - vermoedelijk is het efficiënter dan kopmaken in het overbevolkte Hbf?

Laatst bewerkt door brun op 01-09-2021 16:23

01-09-2021 17:36:22
AlbertP
AlbertP

Ja precies, de capaciteit van de Rijnbrug is hier bepalend. De omgeleide ICE's stoppen twee keer per dag ook niet in Köln Hbf maar rijden via de Südbrücke naar Ehrenfeld (zie de dienstregeling van de NS waarin de stop in Ehrenfeld niet is weergegeven.)

(De Südbrücke wordt overigens behalve bij omleidingen zelden door reizigersverkeer gebruikt, hooguit een enkele ICE om de wegbekendheid op peil te houden.)

Laatst bewerkt door AlbertP op 01-09-2021 23:57

01-09-2021 18:27:28
henri1972
henri1972

Wat heeft de Nightjet op de Südbrucke te zoeken? Voor zover ik weet gaat ie via Köln hbf - Köln West naar Bonn hbf.

01-09-2021 23:57:08
AlbertP
AlbertP

Je hebt uiteraard gelijk, zal mijn bericht bewerken.

02-09-2021 18:52:48
BjarneK
BjarneK
MetroRET (01-09-2021 13:25:30):

Laat ik mijn ervaring van vorige week maar even delen: toen reed de 105 (met een Ersatztreinnummer) vanaf Köln Hbf via Siegburg/Bonn en Frankfurt Flughafen naar Frankfurt Hbf (zowel op de maandag als de dinsdag).

16-09-2021 14:03:10
henri1972
henri1972

De bonden en DB zijn t eens geworden. Stakingen dus van de baan.

Fijn voor personeel en reizigers maar vorige maandag was zo'n stakingsdag en kan me niet heugen wanneer ik voor t laatst op tijd heb gereisd met DB, waarschijnlijk omdat er veel minder treinen reden. Iets met ieder nadeel enz.....

16-09-2021 14:31:21
jacokran
jacokran

Ik was op zondag 5/9 aan het reizen. De ICE waar ik in zat was een minuut te vroeg in Köln Hbf en vertrok daar stipt op tijd!

Op de terugweg vorige week vrijdag leverde dat weer 'gewoon' vertraging op...

16-09-2021 15:22:49
Muizeneus
Muizeneus

Je zou haast denken dat het de stakers zijn die - als ze wel gewoon aan het werk zijn - roet in het eten gooien cheeky