DB Staking
Forum: Algemeen - Buitenlands spoor
06-03-2024 14:49:43
henri1972
henri1972

De stakers van DB hebben bij deze een klant weggepest. Volgende week vrijdag vlieg ik per KLM terug van CPH naar AMS ipv van per trein met DB. Dat geeft mij meer rust tijdens mijn rondreis. Ik heb zo'n vermoeden dat ik de komende tijd niet de enige ben die (weer) milieu onvriendelijk gaat vliegen ipv milieu vriendelijk per trein gaat.

Ik twijfel trouwens steeds meer of ik mijn bahnCard wel ga verlengen, er is altijd wat bij de DB....

 

06-03-2024 15:36:01
brun
brun

Nee, je bent niet de enige.

Deze stakingen komen voor mij bovenop de 'gewone' onbetrouwbaarheid van de Duitse spoorwegen, ik ben het ook wel beu. Er is gewoon altijd wel wat en dat gaat nu al járen zo. Ik reis daarom tegenwoordig aanzienlijk minder met de trein door Duitsland en pak vaker de auto. Dat is weliswaar minder comfortabel (ik zit liever met een wijntje uit het raam te kijken) maar ik ben minimaal een uur sneller op mijn bestemming én kan beter plannen.

 

10-03-2024 22:46:56
AlexNL
AlexNL

De volgende staking is zojuist aangekondigd.

DB reizigersvervoer: dinsdag 12 maart 02:00 - woensdag 13 maart 02:00
DB Cargo: maandag 11 maart 18:00 - dinsdag 12 maart 18:00



Laatst bewerkt door AlexNL op 10-03-2024 22:47
 

11-03-2024 06:37:05
stefanvw14
stefanvw14

Quote
brun (06-03-2024 15:36:01):


Nee, je bent niet de enige.

Deze stakingen komen voor mij bovenop de 'gewone' onbetrouwbaarheid van de Duitse spoorwegen, ik ben het ook wel beu. Er is gewoon altijd wel wat en dat gaat nu al járen zo. Ik reis daarom tegenwoordig aanzienlijk minder met de trein door Duitsland en pak vaker de auto. Dat is weliswaar minder comfortabel (ik zit liever met een wijntje uit het raam te kijken) maar ik ben minimaal een uur sneller op mijn bestemming én kan beter plannen.



Ik snap een beetje jullie sentiment, maar ik heb juist de laatste tijd een steeds betere ervaring in Duitsland. Geef gelijk toe, die stakingen wordt je wel een beetje moedeloos van, maar ik heb een Interrail zonder enige vertraging gehad in februari en nu al twee dagtripjes met het D-ticket ook zonder enig probleem. Moet wel zeggen dat ik ver van Keulen ben geweest, maar wel Hannover, Hamm, Münster en Herford met de dagtripjes heb aangedaan. Lijkt als of de Duitse pünktlichkeit zich iets hersteld na “rampjaar” 2023.

 


11-03-2024 08:28:17
brun
brun

Er zit zeker een toevalsfactor in. Soms gaat 't een tijdje goed. Dat klopt.

Maar mijn laatste treinreis, een paar weken geleden, ging weer compleet mis. Twee uur vertraging na een gemiste aansluiting.

 

11-03-2024 09:22:30
AlexNL
AlexNL

Quote
stefanvw14 (11-03-2024 06:37:05):



Ik snap een beetje jullie sentiment, maar ik heb juist de laatste tijd een steeds betere ervaring in Duitsland. Geef gelijk toe, die stakingen wordt je wel een beetje moedeloos van, maar ik heb een Interrail zonder enige vertraging gehad in februari en nu al twee dagtripjes met het D-ticket ook zonder enig probleem. Moet wel zeggen dat ik ver van Keulen ben geweest, maar wel Hannover, Hamm, Münster en Herford met de dagtripjes heb aangedaan. Lijkt als of de Duitse pünktlichkeit zich iets hersteld na “rampjaar” 2023.



De cijfers lijken dit te bevestigen, maar heel positief zou ik het nog niet noemen.

Het S-Bahn en regionaal verkeer zit op 90,2% punctualiteit. Fernverkehr is veel en veel slechter. In januari was de reizigerspunctualitei in het Fernverkehr 67%, de treinpunctualiteit 62,9%.

Bron: Erläuterung Pünktlichkeitswerte für den Januar 2024 (deutschebahn.com)

 

11-03-2024 10:58:08
sjoerd
sjoerd

Het komt mij voor, en dat is ook mijn ervaring, dat in Duitsland in het Fernverkehr aansluitingen bij vertragingen tot een kwartier worden overgenomen, waardoor een soort sneeuwbaleffect ontstaat. Wellicht hangt dat samen met het uurdienst patroon. In Nederland wordt - naar men zegt - op tijd vertrokken en lukken krappe aansluitingen vaak niet en mopperen we daarop. Ieder foordeel hep se nadeel, om met Cruijff te spreken.

Maar goed, dit is niet stakingsgerelateerd. En daar ging dit topic over.



Laatst bewerkt door sjoerd op 11-03-2024 10:59
 

11-03-2024 17:54:16
brun
brun

Quote
sjoerd (11-03-2024 10:58:08):


Het komt mij voor, en dat is ook mijn ervaring, dat in Duitsland in het Fernverkehr aansluitingen bij vertragingen tot een kwartier worden overgenomen, waardoor een soort sneeuwbaleffect ontstaat. Wellicht hangt dat samen met het uurdienst patroon. In Nederland wordt - naar men zegt - op tijd vertrokken en lukken krappe aansluitingen vaak niet en mopperen we daarop. Ieder foordeel hep se nadeel, om met Cruijff te spreken.

Maar goed, dit is niet stakingsgerelateerd. En daar ging dit topic over.


Het heeft er wel deels mee te maken, omdat veel stakende DB'ers beweren dat het gebrek aan punctualiteit een gevolg is van te lage lonen. Als de werkgever beter betaalt, willen meer mensen bij de spoorwegen werken en is er geen personeelstekort meer, zo is ongeveer de redenering.

Of dat waar is, is vers twee, maar zo houden we 't hier on-topic. :-)

Of aansluitingen worden overgenomen, is niet te voorspellen. Ik weet dat de DB op dit moment een systeem test dat (deels via kunstmatige intelligent) zelfstandig bepaalt of een trein kan/moet wachten. In de praktijk komt het erop neer dat treinen slechts zelden wachten... Mijn vuistregel in de laatste jaren is dat je minimaal een kwartier overstaptijd moet plannen. Liefst meer. En op grote stations als Hannover, Frankfurt, Düsseldorf, Köln wachten treinen vrijwel nooit, want daar is geen capaciteit voor.

 

11-03-2024 18:38:25
mren
mren

Conclusie: ruim plannen op de heenweg om tijdig op je afspraak te zijn en terug reis je gratis wegens de vertragingen...



Laatst bewerkt door mren op 11-03-2024 18:38
 

11-03-2024 21:08:40
Muizeneus
Muizeneus

Quote
brun (05-03-2024 14:16:37):


Waar ik als reiziger wel van baal, is de dreiging van stakingen zónder vooraankondiging. Dus dat een machinist gewoon ineens z'n trein stilzet en je als reiziger mag zien hoe je verder komt. Nou mogen Duitse machinisten dat wettelijk alleen maar op reguliere stopplaatsen doen (je mag bijvoorbeeld geen hoofdlijn of wisselstraat blokkeren), maar dat betekent alsnog dat je bijvoorbeeld ineens in Frankfurt, Düsseldorf of Hannover strandt.


Ik mag toch hopen dat het personeel zelf ook wel inziet dat dit geen goed idee is, aangezien mij de kans dan toch wel groot lijkt dat zwaar gefrustreerde gestrande reizigers de eerste de beste spoorwegmedewerker die men tegenkomt te lijf gaan....

 

11-03-2024 23:30:51 1
sjoerd
sjoerd

Ik mag toch hopen dat we ondanks onze frustraties deze gedachte toch verre van ons werpen.

 

12-03-2024 01:46:42
henri1972
henri1972

ICE International rijdt met een aangepaste dienstregeling op dinsdag 12 maart.

 ICE 105 rijdt met vervangend treinnummer 9497 en vertrekt om 08:08 vanaf Amsterdam Centraal tot Keulen HBF.
 ICE 125 rijdt met vervangend treinnummer 9499 en vertrekt om 12:38 vanaf Amsterdam Centraal tot Keulen HBF.
 ICE 129 rijdt met vervangend treinnummer 45593 en vertrekt om 16:38 vanaf Amsterdam Centraal tot Keulen HBF.

 ICE 126 rijdt met vervangend treinnummer 9496 en vertrekt om 12:41 vanaf Keulen HBF naar Amsterdam Centraal.
 ICE 122 rijdt met vervangend treinnummer 9498 en vertrekt om 17:46 vanaf Keulen HBF naar Amsterdam Centraal
 ICE 120 rijdt met vervangend treinnummer 47594 en vertrekt om 20:41 vanaf Keulen HBF naar Amsterdam Centraal.

Overige ICE International treinen rijden niet.

Dit meld de NS-int app. Treinen rijden met NS-personeel, tenminste dat stond eerder vandaag op dezelfde app te lezen.



Laatst bewerkt door henri1972 op 12-03-2024 01:47
 

12-03-2024 04:02:58 2
dennistd
dennistd

Toch jammer dat NS niet (een deel van) de IC Berlijn rijdt tot Rheine. Hier heb je namelijk een mooie overstap van ±15 minuten op de RE 60 (Westfalenbahn(=Abellio=NS)) naar Osnabrück, Hannover en Braunschweig. Extra reistijd naar Hannover is in dat geval slechts 49 minuten, nu is dat 2-3 keer zoveel.



Laatst bewerkt door dennistd op 12-03-2024 04:04
 

12-03-2024 06:59:55
henri1972
henri1972

Helemaal mee eens, maar een begin is er,bij vorige stakingen reed de ICE helemaal niet.

 

12-03-2024 07:35:13
treinhobby
treinhobby

Net als dat er tussen Asd en Amf weer vervangende treinen worden ingezet onder 2860x.

Laat die dan ook sowieso tot Dv rijden, aangezien de 1500 dat op het andere uur ook doet, maar het liefst natuurlijk tot Hgl.

 

12-03-2024 14:22:37
Muizeneus
Muizeneus

Quote
sjoerd (11-03-2024 23:30:51):


Ik mag toch hopen dat we ondanks onze frustraties deze gedachte toch verre van ons werpen.


Ik ook, ik wil het niet goedpraten laat staan aanmoedigen, maar het zou me niet verbazen als dit dan wel zou gebeuren. Maar laten we hopen dat het niet zover komt....

 

12-03-2024 17:05:06
brun
brun

Quote
Muizeneus (12-03-2024 14:22:37):


Quote
sjoerd (11-03-2024 23:30:51):


Ik mag toch hopen dat we ondanks onze frustraties deze gedachte toch verre van ons werpen.


Ik ook, ik wil het niet goedpraten laat staan aanmoedigen, maar het zou me niet verbazen als dit dan wel zou gebeuren. Maar laten we hopen dat het niet zover komt....



De vakbond houdt er zelf in elk geval rekening mee. In de aanwijzingen voor stakende medewerkers staat: niet laten provoceren, niet de discussie met reizigers aan gaan.

Neemt niet weg dat ik vind dat machinisten die dit doen, het risico ook maar zelf moeten lopen. Staken, prima, dat recht heb je en mag je dus nemen. Maar als je een trein zonder aankondiging op een willekeurig station stilzet, mag je 't zelf ook even aan de reizigers komen uitleggen, vind ik. Ik zie niet in waarom bijvoorbeeld een HC die zelf niet wil staken, de confrontatie met reizigers moet aangaan, terwijl de stakende machinist veilig op de bok blijft.

Da's waarschijnlijk ook de reden waarom ze nog niet zo ver zijn gegaan. De staking van vandaag is immers ook een dag vantevoren aangekondigd.

 

16-03-2024 16:54:25
mren
mren

GDL en DB zouden in gesprek zijn en bijna tot overeenstemming zijn gekomen, dus voorlopig geen stakingen meer.

 

16-03-2024 20:02:54
stefanvw14
stefanvw14

Linkjes met achtergrond info: bahnblogstelle.com , www.gdl.de . Ik hoop dat ze nu overeenstemming bereiken en dat het in Duitsland weer rustig wordt en aangezien de CAO met de EVG ook nog tot medio volgend jaar zal duren is er weer rust in het grootste Europese Spoorland.

 

17-03-2024 10:30:07
phantom
phantom

In elk geval todat DB of hoe de duitse variant van prorail incl consorten, hun schijnbaar hele grote lijst met spoorweg werkzaamheden openen en daaraan gaan beginnen.
Men schijnt een (record) lijst te hebben van zaken die men vanwege achterstallig(?) onderhoud,wil gaan opknappen,beginnend dit jaar en dan meerdere jaren durende.
Even afwachten of men qua cao i.d.d. een oplossing zal presenteren waarin iedereen zich kan vinden.

 

17-03-2024 11:59:46
treinhobby
treinhobby

Wat hebben komende werkzaamheden te maken met de stakingen??

 

17-03-2024 13:45:53
pjkleton
pjkleton

In het tijdschrift " Eisenbahn Revue International"stond een paar maanden geleden een lijst met verbouwins plannen ,helemaal niet geheim of zo.

De Ried Bahn tussen Frankfurt en Mannheim wordt per 15 juli a.s. onderhanden genomen. Er is in j.l. Januari een week lang proefgedraaid.

Treinen worden omgeleid en er worden bussen ingezet.

Ik heb hier die lijst liggen als je de andere plannen weten wil.

Peter

 

18-03-2024 02:01:46
thom
thom

Maar wat is nou de link tussen werkzaamheden en met stakend personeel dan ?

 

18-03-2024 14:35:10
pjkleton
pjkleton

Werkzaamheden hebben niets met de stakings acties te maken natuurlijk,maar Phantom begon er over.als of het geheim is wat de werkzaamheden inhouden.

Peter

 

18-03-2024 16:46:39
phantom
phantom

Quote
thom (18-03-2024 02:01:46):


Maar wat is nou de link tussen werkzaamheden en met stakend personeel dan ?



Dat ik me o.a. afvraag of men lang geplande werkzaamheden evt zou aanpassen indien db personeel nu en evt toekomstig het staken weer aangrijpen.
Overigens geloof ik niet dat een lijst met langdurige werkzaamheden een publiekelijk geheim zou/zal zijn,hooguit lastig te vinden ;-)

 

18-03-2024 20:01:58
brun
brun

Quote
brun (11-03-2024 08:28:17):


Er zit zeker een toevalsfactor in. Soms gaat 't een tijdje goed. Dat klopt.

Maar mijn laatste treinreis, een paar weken geleden, ging weer compleet mis. Twee uur vertraging na een gemiste aansluiting.



En de reis van vandaag idem: oorspronkelijke aankomst was 18:29, verwachte aankomst is 21:15. Er is geen staking voor nodig om de Duitse spoorwegen te ontregelen. Dat doen ze uit zichzelf al.

Oh, terwijl ik dit schreef, zag de machinist iets over het hoofd en kregen we een noodstop.



Laatst bewerkt door brun op 18-03-2024 20:04
 

18-03-2024 20:55:32
treinhobby
treinhobby

Quote
phantom (18-03-2024 16:46:39):


Quote
thom (18-03-2024 02:01:46):


Maar wat is nou de link tussen werkzaamheden en met stakend personeel dan ?



Dat ik me o.a. afvraag of men lang geplande werkzaamheden evt zou aanpassen indien db personeel nu en evt toekomstig het staken weer aangrijpen.
Overigens geloof ik niet dat een lijst met langdurige werkzaamheden een publiekelijk geheim zou/zal zijn,hooguit lastig te vinden ;-)


Werkzaamheden worden lang van tevoren gepland en dat moeten de juiste mensen en machines voor aanwezig zijn. Dus 'even' de werkzaamheden eerder uitvoeren omdat er toch gestaakt wordt is daarom niet mogelijk.

Helemaal met het feit dat de aankondiging van de vakbond meestal maar 48 uur van tevoren is.

 

26-03-2024 11:00:13
treinhobby
treinhobby

Ze hebben in Duitsland een nieuwe CAO kunnen tekenen.

In de nieuwe cao is een van de belangrijkste eisen van de machinisten opgenomen, namelijk een werkweek van 35 uur met behoud van het salaris in plaats van 38 uur. Die kortere werkweek wordt tot 2029 geleidelijk ingevoerd. DB had een werkweek van 36 uur voorgesteld, maar daar wilden de machinisten geen concessies over doen.

Het loon gaat in twee stappen met 420 euro per maand omhoog en medewerkers krijgen een eenmalige toeslag van 2850 euro. Als onderdeel van de deal heeft GDL afgesproken de komende twee jaar geen nieuwe stakingen af te kondigen.

nos.nl



Laatst bewerkt door treinhobby op 26-03-2024 11:02