03-06-2021 08:21:14 | ||
---|---|---|
Marco
|
Arriva wil nachttreinen vanuit Maastricht en Groningen naar Randstad Samenvatting:
Ik denk dat ze 's nachts inderdaad toegelaten worden, omdat NS dan niet rijdt (of alleen tegen betaling door regionale overheden). Dan kun je het moeilijk onder de HRN-concessie vatten. Het zal wel meer een sprongetje zijn richting verdere concurrentie met NS, dan dat het echt een plan is om winst mee te maken door kaartverkoop, vermoed ik. Wel vraag ik me af hoe het werkt qua kaartjes: Alleen e-tickets? Dan zullen abonnementen wel niet gelden? |
03-06-2021 08:39:57 | ||
---|---|---|
evangoor
|
Ik zal pas echt uit mijn stoel vallen als Hettinga (Arriva) iets gaat rijden zonder betaald te worden door de (regionale) overheid. |
03-06-2021 09:30:52 | ||
---|---|---|
Korte_Naam
|
Ook interessant: in het interview met NRC wordt nog een kort woordje gerept over meer treinen overdag in de regio Amersfoort. |
03-06-2021 09:54:28 | ||
---|---|---|
blauwe-spr
|
Quote Als ik kijk naar de test in Lelystadse bussen waarop naast de OV-chipkaart ook kan worden ingechecked kan worden met een bankpas, ga ik er vanuit dat dan gewoon met de bankpas kan worden ingechecked, en dat er dan misschien wel een systeem is voor abonnementen. Maar dat is natuurlijk allemaal speculatie 😉. De tijd zal ons leren hoe en wat. |
03-06-2021 10:46:05 | ||
---|---|---|
hakkepuf
|
Ik denk dat je een kaartje kunt kopen via een smart-phone, daarmee kan je dan ook in- en uit-checken. |
03-06-2021 12:08:00 | ||
---|---|---|
john2
|
Neem aan dat er van Schiphol ook een retour rit is naar Groningen en Maastricht met passagiers. De treinen zullen met of zonder passagiers weer naar hun vertrek station terug moeten, dan is het beste met passagiers. |
03-06-2021 12:18:27 | ||
---|---|---|
DDZ7504
|
|
03-06-2021 12:35:48 | ||
---|---|---|
michaben
|
Qua materieelomloop zal men streven naar dat de treinen voor de piek van de ochtendspits terug zijn. Op die manier heb je geen extra materieel nodig maar zet je gewoon een stel in wat anders tot bijvoorbeeld 7:30 op een opstelspoor stil had gestaan. Speciaal materieel aanschaffen hiervoor zou een duur grapje zijn, maar als de terugrit vroeg genoeg is dan kan men gewoon het bestaande FLIRT en WINK materieel gebruiken. |
03-06-2021 13:14:21 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
Allemaal leuk & aardig maar is er rekening gehouden met de WO`s (Wekelijkse Ontrekking, het vroegere Onderhoudsrooster) |
03-06-2021 13:26:45 | ||
---|---|---|
brun
|
Vind het een erg goed idee. Het zou me niet verbazen als zo'n nachtverbinding ook onder studenten erg populair wordt. Moest wel meteen denken aan de échte nachttreinen die voor de oorlog reden: |
03-06-2021 13:41:11 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Als je in je ideeën daar al rekening mee gaat houden, dan komt er nooit meer een trein extra te rijden... |
03-06-2021 13:43:32 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
In de capaciteitsaanvraag aan Prorail zal deze zeker zeggen; "kan niet" en niet "zou niet kunnen maar..." 😉 |
03-06-2021 13:54:04 | ||
---|---|---|
b2py
|
Quote Die zijn vrijwel afwezig toch juist in de nacht die ze willen gaan rijden? |
03-06-2021 14:29:09 | ||
---|---|---|
john2
|
Hoeft Arriva voor die geplande nachttreinen geen waardig IC materieel te gebruiken? |
03-06-2021 14:32:49 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Nou ja, ze moeten/hoeven niks, maar poeh, 2-3 uur lang in een FLIRT, die toch het comfort heeft van een stoptrein... Je moet het maar willen. |
03-06-2021 15:15:12 | ||
---|---|---|
hellfire
|
Tja, het is een beetje wat je verlangt van een trein. Ik vind de 2e-klasse stoelen in de (Limburgse) Flirts van Arriva prettiger dan die in VIRMm1 en VIRM4, terwijl ik tijdens mijn dagelijkse reis (tot 03-2020) toch veel langer in die laatste zat. Daarnaast hebben de Flirts stopcontacten in beide klassen en een heel ruim toilet. Ik zou het echt niet erg vinden om daar wat langer in te moeten/kunnen zitten. |
03-06-2021 16:13:08 | ||
---|---|---|
maarten83
|
Misschien heeft hun moeder maatschappij nog wat rijtuigen en een loc te leen. |
03-06-2021 16:18:38 | ||
---|---|---|
robert5591
|
die retourtreinen zijn niet zo interessant voor terugkomende vakantie reizigers |
03-06-2021 17:00:14 | ||
---|---|---|
Muizeneus
|
Quote In Duitsland weten ze niet beter, menig RE is daar ook 3 uur onderweg.... zal weliswaar niet vaak van begin- tot eindpunt gebruikt worden maar 1-1,5 uur zit je er al gauw in |
03-06-2021 21:05:02 | ||
---|---|---|
279
|
waarom stopte de (nacht) proef van NS op Es - Shl v.v. en Gn - Shl v.v. enige jaren geleden ? |
03-06-2021 22:50:18 | ||
---|---|---|
thom
|
Was dat niet gewoon omdat de financiering vanuit de provincie stop gezet werd? |
04-06-2021 00:52:12 | ||
---|---|---|
seinhuis
|
Nachtelijke onderhoud roosters zijn aan te passen aan de wensen van de vervoerders, al zijn de grote buitendienststellingen wel een probleem. Ik kan mij voorstellen dat de nachttrein enkele nachten om moet rijden of gedeeltelijk verbust moet worden.
Er staat nergens dat een nachttrein door intercity's moet worden gereden. De technische verschillen tussen intercity's en stoptreinen worden steeds kleiner door het remmen op de motor. Bij NS mag een intercity niet te veel als sprinter worden ingezet vanwege de onderhoud rooster (slijten van de remmen), echter mogen sprinters onbeperkt als intercity's rijden. FLIRT worden bij sommige buitenlandse vervoerders uitsluitend gebruikt als intercity.
Nadeel van de proef van NS is dat op elk station V&S aanwezig moet zijn, op sommige stations externe beveiligers en 2 of 3 HCs in de trein. Als Arriva zonder controle doet of (af en toe) met 2 man V&S dan ben je veel goedkoper uit. |
04-06-2021 08:42:47 | ||
---|---|---|
Astraea
|
Je kan je afvragen of dat de sociale veiligheid ten goede komt... |
04-06-2021 10:54:46 | ||
---|---|---|
Muizeneus
|
Quote Zoiets was het wel ja. De bezetting van die nachttrein was naar tevredenheid, echter desondanks was het toch niet rendabel. |
04-06-2021 19:06:35 | ||
---|---|---|
mdj
|
Quote Het plan is om in de nacht vrijdag op zaterdag te rijden. In die nacht zijn vrijwel geen WO´s gepland. Aanpassingen zijn dan niet nodig. |
04-06-2021 23:29:36 | ||
---|---|---|
Karel1969
|
Voor 1 ritje per week ook een heel scala aan machinisten laten wegleren, dat lijkt me ook een niet bepaald efficiënte bezigheid. |
05-06-2021 00:42:36 | ||
---|---|---|
Pim530
|
In de nacht van vrijdag op zaterdag? Dan rijdt er toch al een nachttrein naar Groningen? |
05-06-2021 00:47:25 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Nee inderdaad, beter kun je alle treinen schrappen, dan hoef je helemaal niemand meer op te leiden |
05-06-2021 07:46:47 | ||
---|---|---|
MetroRET
|
Quote De 12690 en 591 kan je nou niet bepaald nachttreinen noemen. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
06-06-2021 13:20:38 | ||
---|---|---|
henri1972
|
Trein 591 Rtd 0.05 uur, Gn 2.54 uur. Rijdt dus zijn hele rit gedurende de nachtelijk uren, als je dat geen nachttrein wil noemen .....? |
06-06-2021 18:02:19 | ||
---|---|---|
mdeen
|
Maar in het plan van Arriva gaat de trein juist laat van Gn naar Shl en komt vroeg terug. Dat is dus niet te vergelijken met die treinen. Met de tegentrein kun je misschien nog uitgaanspubliek vervoeren. En 2 uur in een FLIRT, ik heb al eens 3,5 uur in een Quietschie gedaan, dat is pas erg. |
07-06-2021 01:23:38 | ||
---|---|---|
AgentX
|
In een wat? |
07-06-2021 04:15:36 | ||
---|---|---|
MetroRET
|
Ik kom na googlen op een BR425. |
09-06-2021 17:13:06 | ||
---|---|---|
john2
|
Arriva wil met nachttrein maar Schiphol toegang krijgen tot het hoofdailnet. Bron ROVER. |