Einde OV chipkaart, komst OV-pay
Forum: Algemeen - Algemeen
11-03-2021 11:12:23
seinhuis
seinhuis

Op dit moment is er (in de bus van Lelystad) een proef met OV-pay. Betalen doe je met je creditcard of bankpas. NS werkt mee met de proef en de bedoeling is dat dit systeem het huidige OV chipkaart moet vervangen.

 

11-03-2021 13:29:09
hellfire
hellfire

De link doet het niet. Deze wel: *link*

Uit het artikel:

Kortingen en abonnementen kunnen nog niet worden gebruikt

Ik vraag me af hoe ze dat dan gaan regelen.

 

11-03-2021 13:42:35
mkns
mkns

Wellicht door bankrekeningnummer/pasnummer combinatie te registreren in OV-pay systeem, waar dan producten e.d. gekoppeld kunnen worden...

 

11-03-2021 14:44:55
blauwe-spr
blauwe-spr

Ik werk in Lelystad en ga met de bus vanaf het station, tot nu toe heb ik sinds maandag elke dag een bus gehad waarin het mogelijk is met je pinpas in te checken (lees, er zit een nieuwe in check apparaat in), ik zie echter nog genoeg stadsbussen zonder de nieuwe incheck mogelijkheid. Ook heb ik nog niemand gezien die het gebruikt. Zelf reis ik op rekening, en is de OV chipkaart nog een gewoonte. Ik heb nog geen optie voor bankpas gezien voor de NS.

Aanvulling: ik zag zojuist de eerste persoon gebruik maken van de functie met een iPhone.



Laatst bewerkt door blauwe-spr op 11-03-2021 14:53, reden: Aanvulling
 


11-03-2021 15:22:36
phantom
phantom

Of je van die voortgang blij moet worden betwijfel ik.

Als er straks van alles aan je bankpas/pinpas zit gekoppeld,en men hackt 1 ding uit de gekoppelde keten,dan kan men gelijk even je rekening plunderen 🙁

Niet elke "voortgang" is een verbetering 😉

 

11-03-2021 15:29:14
michaben
michaben

Dat is gelukkig niet hoe hacken werkt 😉

 

11-03-2021 16:27:10
AlbertP
AlbertP

Daarnaast willen banken ook niet dat het zo makkelijk werkt. Bankpassen bevatten een cryptografische chip die een code aan de automaat doorgeeft waarmee de bank zeker weet dat iemand de pas tegen de automaat heeft gehouden om die specifieke betaling goed te keuren. Je kunt dus geen betaling bij de NS doen zonder minstens een keer de pas tegen een automaat te houden, en de NS hacken levert niets bruikbaars op.

 

13-03-2021 11:12:43
TBloemink
TBloemink

Op zich een vernuftig systeem, alleen zijn er ook banken waar je een pas in de app van rekening kunt switchen. Neem aan dat ze daar dan iets op moeten verzinnen. Plus of alle banken mee gaan doen is de vraag.

Zelf ben ik overigens geen voorstander van in/uitchecken met de bankpas. Mocht er nou een soort van Apple Pay versie komen van de chipkaart ben ik al meer voor, maar verder hou ik de pinpas en treinkaartje graag gescheiden.




Groutnes Uut grunn
 

13-03-2021 11:48:08
john2
john2

Als de pinpas/bankpas de OV chipkaart gaat vervangen, hoe moet het dan met de abonnementen die de reizigers nu op de OV chipkaart hebben staan? Als de OV chipkaart vervalt dan neem ik aan dat men het saldo wat er dan nog op deze kaarten staat automatisch krijg terug getort wordt. Dan moet denkelijk het syteem wat nu is met het in en uit checken met de OV chipkaart is veranderd worden naar bankpassen. En hoe zit het met de privacy met de gegevens die op de bankpassen staat?



Laatst bewerkt door john2 op 13-03-2021 11:48, reden: Typfout hersteld
 

13-03-2021 12:07:27
snowie
snowie

Ik zou zeggen, lees dit eens - Tweakers : Proef met Pinpas of Creditcard inchecken in bus Lelystad hier worden wel alle kanten van de zaak tegen het licht gehouden



Laatst bewerkt door snowie op 13-03-2021 12:10
 

13-03-2021 13:42:23
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Bespaar je de moeite om de link aan te klikken.

 

13-03-2021 14:01:50
snowie
snowie
Quote
NIJMEGEN (13-03-2021 13:42:23):

Bespaar je de moeite om de link aan te klikken.


En waarom ? Puur informatief 😉 Als jij het niets vindt , pech - een ander heeft er misschien wel iets aan. ....



Laatst bewerkt door snowie op 13-03-2021 14:02
 

13-03-2021 14:08:05 1
hellfire
hellfire

Er staat niets meer in het artikel dan in dit topic en de link in de openingspost al genoemd staat. Misschien dat het artikel aangepast is, maar er worden geen "kanten van de zaak tegen het licht gehouden".

Overigens:

Quote
TBloemink (13-03-2021 11:12:43):

Zelf ben ik overigens geen voorstander van in/uitchecken met de bankpas. Mocht er nou een soort van Apple Pay versie komen van de chipkaart ben ik al meer voor, maar verder hou ik de pinpas en treinkaartje graag gescheiden.

Ik wel. Een paar jaar geleden heb ik in Londen mijn (Nederlandse) pinpas gebruikt als toegangsbewijs voor de OV-diensten. Dat was echt ideaal. Je hoeft er niets speciaals voor te doen, gewoon je pinpas voor de lezer houden. Die pas had ik toch al bij me en verder geen gedoe met kaartjes kopen of een Oyster card vullen waar je een deel nooit van gaat gebruiken. Daarnaast had ik wel alle voordelen, zoals de "daily cap."

Op zo'n moment wordt duidelijk dat die ellendige prepaid OV-chipkaart een opgedrongen product is dat op zichzelf geen bestaansrecht heeft.



Laatst bewerkt door hellfire op 13-03-2021 14:14
 

13-03-2021 14:31:40
snowie
snowie
Quote
hellfire (13-03-2021 14:08:05):

Er staat niets meer in het artikel dan in dit topic en de link in de openingspost al genoemd staat. Misschien dat het artikel aangepast is, maar er worden geen "kanten van de zaak tegen het licht gehouden"

Dan heb je de reacties die onder het artikel staat dus niet gelezen 🤨

 

13-03-2021 14:53:52
seinhuis
seinhuis

Translink: ov-chipkaart verdwijnt niet eind 2022 (maar er komt wel een nieuwe kaart)

 

13-03-2021 19:50:32
Henk1619
Henk1619
Quote
snowie (13-03-2021 14:31:40):
Quote
hellfire (13-03-2021 14:08:05):

Er staat niets meer in het artikel dan in dit topic en de link in de openingspost al genoemd staat. Misschien dat het artikel aangepast is, maar er worden geen "kanten van de zaak tegen het licht gehouden"

Dan heb je de reacties die onder het artikel staat dus niet gelezen 🤨


In mag toch hopen dat je niet serieus denkt dat we allemaal even 274 reacties gaan doorlezen in de hoop dat daarin iets zinnigs wordt toegevoegd?

Snel doorscannend kom ik niet verder dan de conclusie dat je ook nog een faceid moet gaan aanschaffen, wat dat ook moge wezen...

 

13-03-2021 19:59:58
Henk1619
Henk1619
Quote
TBloemink (13-03-2021 11:12:43):

Zelf ben ik overigens geen voorstander van in/uitchecken met de bankpas. Mocht er nou een soort van Apple Pay versie komen van de chipkaart ben ik al meer voor, maar verder hou ik de pinpas en treinkaartje graag gescheiden.


Apple Pay parasiteert op credit cards. Behalve 0.3% commisie voor de credit card maatschappij betaal je dus ook nog eens eens 0.15% aan Apple. Prima als je dat er voor over hebt maar doorgaans breekt bijkans de pleuris uit als de vervoerder bekend maakt dat de tarieven met 0.45 % omhoog gaan om de toegenomen kosten van bijvoorbeeld het afsluiten van een nieuwe CAO terug te verdienen.

 

13-03-2021 20:14:21
thom
thom

Men moppert al over het aanschaffen van een OVC van EUR 7,50, hier ga je er consequent een commisie voor het systeem betalen.

Dus als je meer reist, betaal je ook meer voor het systeem...

 

13-03-2021 20:45:23
mren
mren

Ligt er aan wie er voor de kosten op draait. Busboer Hermes (CXX) heeft pinnen ingevoerd enige tijd terug maar de kosten afgewenteld door verhogen tarief OV Chipkaart. Laat ik het vriendelijk houden: dat is vreemd.

 

13-03-2021 21:31:24
Henk1619
Henk1619

Ik geloof dat het punt wat je wilde maken een beetje ten onder is gegaan aan de vriendelijkheid. Je kunt de OV Chipkaart toch gewoon op de oude manier blijven opladen? En als dat bij Hermes niet meer kan dat kan dat natuurlijk ook bij de NSR automaat.

 

13-03-2021 21:59:21
mren
mren

Sorry, iets duidelijker dan: naast betalen met OV Chip werd betalen met PIN ingevoerd. Iets anders dan reizen met bankpas want gewoon ritten- en dagkaartjes kopen met je bankpas. Later overigens -niet geheel verrassend- gevolgd door het niet langer accepteren van contant geld in de bus. De kosten voor het installeren van de PIN-apparatuur werd vervolgens afgewenteld op de vaste reizigers (namelijk: die met OV Chip), door de instap- en km-tarieven voor OV Chip-gebruikers te verhogen. Deze verhoging zou overigens tijdelijk zijn maar ik durf er wel een doos wijn op in te zetten dat die belofte over een jaar al weer vergeten is. Inmiddels iets minder vriendelijk: geldklopperij uit de zakken van je vaste klanten, aangezien dure rittenkaartjes kopen vooral iets voor zeer incidentele reizigers is.



Laatst bewerkt door mren op 13-03-2021 22:01
 

14-03-2021 10:39:16
hellfire
hellfire
Quote
snowie (13-03-2021 14:31:40):
Quote
hellfire (13-03-2021 14:08:05):

Er staat niets meer in het artikel dan in dit topic en de link in de openingspost al genoemd staat. Misschien dat het artikel aangepast is, maar er worden geen "kanten van de zaak tegen het licht gehouden"

Dan heb je de reacties die onder het artikel staat dus niet gelezen 🤨


Nee dat klopt. Reacties heb ik uit staan op tweakers.net. Af en toe staat daar iets tussen dat daadwerkelijk interessant genoeg is. De rest is bagger, net zoals reacties onder berichten op andere nieuwswebsites.

Ik gok dat als ik die nu zou lezen, ik ongeveer dezelfde discussie zie als hier.

 

14-03-2021 11:44:06
phantom
phantom
Quote

duidelijk dat die ellendige prepaid OV-chipkaart een opgedrongen product is dat op zichzelf geen bestaansrecht heeft.



TBloemink (13-03-2021 11:12:43):

Zelf ben ik overigens geen voorstander van in/uitchecken met de bankpas. verder hou ik de pinpas en treinkaartje graag gescheiden.

De ov chipkaart is opgedrongen,maar dat wisten we geloof ik allemaal al.

Op het moment dat men de mogelijkheid tot kopen van treinkaartjes ging verminderen en men dat ov ding presenteerde,was wel duidelijk dat er niet gekeken werd naar wat de (incidentele) reiziger prettig vond werken,nee je werd als reiziger gedwongen die ov chip te nemen als je met het ov wilde blijven reizen🙁

Wat TBloemink zegt,is ook mijn mening,je kan alles wel aan elkaar koppelen,maar punt 1 heeft dat echt voordeel voor ons,of is dat gemak voor div bedrijven/instantie's ?

(Ik zeg er wel bij,ook als een app op mn telefoon moet ik er niks van hebben,reden ervoor staat hieronder,noem mij maar ouderwets,ik vind er niks aan)

Ik gok op het laatste,en bovendien wie garandeerd me dat dat 100% veilig is,want die garantie wil ik wel als men mij ooit gaat proberen te dwingen eraan mee te doen.

Dat kunnen ze nooit garanderen,criminelen worden steeds handiger,en niet te vergeten,als die ene pas defect raakt,dan kan ik nergens meer iets kopen,niet met het ov tot ik een nieuwe pas zou hebben,die overigens wel wat zal kosten,waar je als gebruiker voor moet betalen,wellicht betaal je dubbel omdat men voor elk ding op die kaart doorlopend "gebruikers kosten"| rekent,zodat men je "veilig gebruik"van die dienst "garandeerd(wat ze niet kunnen garanderen)

En als ik lees dat dat Translink met een nieuwe kaart op de proppen komt volgend jaar,dan kan je er nu al vanuit gaan,dat ook die ov chip van toneel verdwijnt,dus zal je gedwongen worden die nieuwe kaart aan te schaffen.

Vraag me dan wel af,of men 1st is zorgt dat dat nieuwe ding dan wel overal goed werkt,of dat je 1st een half af product krijgt met allerlei ov chip achtige problemen,waardoor t ding meer niet of half werkt dan 100% goed,want ook daar heeft men een handje van in de wereld,iets opdringen aan het volk wat voor 60% gelijk werkt,en wat dan door updates na zoveel tijd pas echt doet wat men in t begin belooft.

(niet elke vooruitgang is perse een verbetering)

 

14-03-2021 12:21:41
thom
thom
Quote
phantom (14-03-2021 11:44:06):

De ov chipkaart is opgedrongen,maar dat wisten we geloof ik allemaal al.

Op het moment dat men de mogelijkheid tot kopen van treinkaartjes ging verminderen en men dat ov ding presenteerde,was wel duidelijk dat er niet gekeken werd naar wat de (incidentele) reiziger prettig vond werken,nee je werd als reiziger gedwongen die ov chip te nemen als je met het ov wilde blijven reizen🙁


Onzin, je kunt nog steeds een kaartje uit de automaat halen als jij dat liever hebt, daar is niets aan veranderd.