24-07-2019 20:33:07 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Quote Aan wat voor aanpassingen moet ik dan denken? Laatst bewerkt door moderator op 02-08-2019 21:09, reden: Uit topic ontwikkelingen ICNG |
24-07-2019 20:48:29 | ||
---|---|---|
mtlx
|
Ander gevaarsein (knipperende witte lichten in plaats van de in Nederland gebruikelijkere twee rode en één witte lamp), bij een dodemaningreep wordt er automatisch een sms verzonden via de GSMR (schijnbaar moet dat daar), stuurtafel bevat een extra Acknowledgeknop voor TBL/ETCS, meer fietsplekken, en nog meer van dat soort kleine dingetjes die het een net even andere trein maken. |
24-07-2019 21:18:40 | ||
---|---|---|
jeanne
|
@mtlx; De stuurtafel bevat een extra Acknowledgeknop voor TBL/ETCS. Wat moet ik mij daar precies bijvoorstellen? Of is dit andere benaming voor onze aloude kwiteerknop, maar mag dat hier zo niet heten omdat die functie bij ATB is afgeschaft? Jeanne Kok |
24-07-2019 21:24:43 | ||
---|---|---|
mtlx
|
Het gaat inderdaad om een knop voor het bevestigen van seinbeelden bij TBL. Het heet zo omdat het onderdeel is van de ETCS installatie, dus dat is nu eenmaal de officiële term. In Nederlandse treinen hoeven we niet heel veel te bevestigen, dus is voor ons het touchscreen voldoende, maar bij TBL (wat uiteraard een als STM/NTC geïmplementeerd is in ETCS) schijnt dat veel vaker te moeten (ik ben zelf niet bevoegd of bekend met België, dus dit is van horen zeggen), dus is een fysieke knop dan onontbeerlijk. Laatst bewerkt door mtlx op 24-07-2019 21:28 |
25-07-2019 12:37:36 | ||
---|---|---|
tjabbe73
|
Quote Kwiteerfunctie is niet afgeschaft, maar bij minder oud materieel geïntegreerd in de dodemanfunctie. Als daar een storing in optreedt, moet er weer gewoon gekwiteerd worden. |
25-07-2019 13:18:58 | ||
---|---|---|
MasterE
|
Dat mag je dan even uitleggen hoe dat in zijn werk zou gaan? Mcn Asd |
31-07-2019 14:55:31 | ||
---|---|---|
tjabbe73
|
Quote Wat in zijn werk gaat? Kwiteren? Of dodeman uitschakelen, waarna kwiteerfunctie automatisch terugkomt en je gewoon de kwiteerknoppen bedient? |
31-07-2019 15:28:41 | ||
---|---|---|
MasterE
|
Dat de kwiteerknop terug komt als de dodeman wordt overbrugd, dit is namelijk niet het geval. Mcn Asd |
31-07-2019 16:48:36 | ||
---|---|---|
tjabbe73
|
Wel degelijk, alleen zal het materieelafhankelijk zijn. 1200 en 2200 hebben dat bijvoorbeeld. Recentelijk nog getest.... |
31-07-2019 17:43:59 | ||
---|---|---|
treinfan
|
Je had het over "minder oud materieel" en dat is dan nu een 1200 en 2200?%08% |
31-07-2019 21:31:37 | ||
---|---|---|
thom
|
Bij een 1200 en 2200 moet je toch sowieso kwiteren onder de 40 km/u, ongeacht of de dodeman in of buiten bedrijf is? |
31-07-2019 22:14:29 | ||
---|---|---|
MasterE
|
En in modern materieel (waar het topic over gaat) dus überhaupt niet meer aanwezig. Mcn Asd |
02-08-2019 00:25:31 | ||
---|---|---|
tjabbe73
|
Quote Nope, als het goed is is dat met een CW aangepast. |
02-08-2019 00:29:16 | ||
---|---|---|
tjabbe73
|
Quote Dat staat ook nergens beweert... |
02-08-2019 06:36:22 | ||
---|---|---|
treinfan
|
Dus als ik het goed begrijp, bedoel je te zeggen dat men op de DMI dient te kwiteren onder de 40km/h (minder oud materieel = modern materieel met EVC), bij uitgeschakelde dodeman? |
02-08-2019 11:11:43 | ||
---|---|---|
jeanne
|
Wettelijk gezien zou al het materieel nog steeds moeten kunnen kwiteren, maar al sinds 1995 is deze functie op de klassieke wijze niet actief gebruikt. Er is echter nooit een officiële stap gezet om het ook werkelijk uit de wet te schrappen, als ik zo de diverse stukken die in het internet te vinden zijn goed begrijp. Het zou goed kunnen beteken dat kwiteren nog steeds in de implementatie van de ATB voorwaarden zit, maar qua uitvoering gedeactiveerd is? Jeanne Kok |
02-08-2019 14:45:27 | ||
---|---|---|
tjabbe73
|
Zit geïntegreerd in de dodemansfunctie, alleen het moderne materieel heeft geen aparte fysieke kwiteerknop meer. Waarschijnlijk met achterliggende gedachte dat er dan toch niet gereden wordt... Ik zie op oude foto's dat bij SGM ook de attentieknop weg is, en dat zal bij ICM ook zo zijn. Sommig fase-III-materieel zal aangepast zijn vanwege inbouw intermitterende dodeman ooit, waarbij bij bepaalde groepen de knop niet weg is gehaald. |
02-08-2019 17:00:20 | ||
---|---|---|
JHS2013
|
Quote De ATB-attentieknop heeft weer andere functie. Hiermee wordt de functionaliteit van de ATB bevestigd bij het binnenrijden van een met ATB beveiligd gebied (van BD naar cabinesein). |
02-08-2019 23:22:03 | ||
---|---|---|
PKP
|
Al het NS materieel heeft een (gele) attentieknop, of het nu SGM, ICM of SNG is. |
03-08-2019 10:43:43 | ||
---|---|---|
VIRMm1
|
Verschil tussen Fase 3 en Fase 4 is dat er bij Fase 3 geen testknop aanwezig is maar dat je dmv de ontgrendelknop ingedrukt te houden de atb kleppen kan testen. Zoals PKP al opmerkt zit er op elke trein gewoon een attentieknop, al dan niet in een andere vorm. (flirt) |
03-08-2019 17:18:30 | ||
---|---|---|
PKP
|
Verder heeft Fase 4 een foutcode display, te zien bij een deel van Mat 64 en alle VIRM en maakt de snelheidsmeter bij Fase 4 deel uit van de ATB, met grote (logistieke) gevolgen als deze snelheidsmeter defect is. |
03-08-2019 21:34:44 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Logistiek is ongeveer alles wat met vervoer te maken heeft. Maar in dit verband is het een uiterst vage term, zoals meestal. Betekent het hier dat het treinstel niet meer zelf mag rijden of niet mag worden versleept, of mag het nog wel rangeren, of mag er geen machinist meer naar binnen of valt het al rijdende stil als de snelheidsmeter defect raakt? Kortom: vaag.%02% |
03-08-2019 22:07:12 | ||
---|---|---|
PKP
|
ATB - Veiligheidsstoring. Er zijn overigens vier soorten veiligheidsstoringen ATB. (gevolg: trein mag per onmiddellijk niet meer rijden) Laatst bewerkt door PKP op 03-08-2019 22:09 |
03-08-2019 22:49:16 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Dank, PKP, duidelijkheid voor alles.%02% |
03-08-2019 22:59:43 | ||
---|---|---|
cuneo56
|
Ik kan me storingen aan de ATB voorstellen waarom je een lok/stel direct aan de kant zet , maar dat hoeven echt lang niet altijd veiligheids storingen te zijn! De inflatie aan vakkennis en begrippen gaat kennelijk steeds verder |
04-08-2019 00:00:40 | ||
---|---|---|
MasterE
|
Bij een ATB-veiligheidsstoring mag je niet verder, bij andere ATB storingen kan je de ATB afsluiten en verder rijden tot, afhankelijk van de vervoerder het eind- of knooppuntstation. Laatst bewerkt door MasterE op 04-08-2019 00:01 Mcn Asd |
04-08-2019 00:27:03 | ||
---|---|---|
PKP
|
Quote Ben benieuwd, leg eens uit Cuneo56 ? Volgens mij is mijn kennis over dit soort zaken nog best redelijk op peil. |
04-08-2019 07:26:09 | ||
---|---|---|
cuneo56
|
Zoals hierboven al geschreven moet een lok/stel bij een Veiligheids storing direct aan de kant, bij een andere storing ( b.v. geen geluidssignalen meer) hoeft dat niet. Ik las echter dat elke storing aan de ATB een veilgheidsstoring zou zijn . En dat is dus (volgens mij) niet zo. M.a.w. een storing aan een veiligheids-systeem is dus niet automatisch een veiligheidsstoring, wat nog wel eens gedacht wordt. |
04-08-2019 10:00:02 | ||
---|---|---|
PKP
|
Quote Zie het nergens staan... Gaf zelfs expliciet aan dat er maar 4 veiligheidsstoringen zijn (naast alle andere ATB storing). |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
04-08-2019 11:57:08 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Die testknop bij fase 4 doet een hele test van de elektronica in de installatie, fase 3 is nog analoog opgebouwd en kent een test zoals dat eigenlijk niet. Als je een willekeurige knop vast houdt dan zit daar gewoon een controle overheen tegen het blijven hangen van knoppen ed, en de kast straft dat af met het afvallen van de remkleppen. |
04-08-2019 14:53:10 | ||
---|---|---|
VIRMm1
|
Dat snap ik, maar dmv de ontgrendelknop indrukken kun je je ATB kleppen testen. Iets wat ook moet bij een controle. Ook krijg je zo je cabinesignalering terug |
04-08-2019 17:20:38 | ||
---|---|---|
PKP
|
Quote Nergens staat omschreven dat je "bij controle" zo de ATB remklep behoort te controleren. En wanneer en waarom zou je de ontgrendelknop indrukken om signalering terug te krijgen, waarom is deze dan weg ? ? Ik dacht dat ik altijd een aardig idee had hoe de ATB werkte, snap er nu niets meer van........ Laatst bewerkt door PKP op 04-08-2019 17:25 |
04-08-2019 19:22:53 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Als er al zoveel ruimte zit in het behandelen van materieel, dan vind ik het materieel behoorlijk degelijk: het kan klaarblijkelijk tegen een stootje! |
04-08-2019 19:31:30 | ||
---|---|---|
PKP
|
Quote ? ? |
05-08-2019 06:40:46 | ||
---|---|---|
VIRMm1
|
Quote Pff. ICM en SGM. Zet remkraan in remstand. Druk op blauwe BD knop. Controleer of lamp BD gaat branden en dat lamp geel 40 dooft. Druk op attentieknop. Lamp bd dooft. Hou ontgrendel ingedrukt. TL zakt naar ong 1 bar. Witte lamp remkriterium gaat branden, lamp geel 40 gaat branden. Laat ontgrendelknop weer los, witte lamp remkriterium dooft en TL stijgt weer naar 5 bar. Ik ken de huidige interval niet van deze ‘dagelijkse controle’ maar het heet nog wel steeds de A-controle. Laatst bewerkt door VIRMm1 op 05-08-2019 06:43 |
05-08-2019 08:36:51 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Quote Lijkt me duidelijk: als de heren (en dames?) materieelkenners er zelf al zo verschillend mee omgaan, dan kan het materieel nog behoorlijk goed tegen een stootje! Ik neem toch aan dat er richtlijnen zijn, en cursussen, waarin je hoort wat je in dergelijke gevallen moet en mag doen. Maar ik houd ook wel van een beetje creativiteit.%02% |
05-08-2019 09:10:28 | ||
---|---|---|
Oldskool
|
A-controle zoals @VIRMm1 beschrijft is niet voor de machinisten maar voor de storingsmonteurs. Ik vermoed dat @PKP en @VIRMm1 een beetje langs elkaar heen praten, %08% |
05-08-2019 09:30:39 | ||
---|---|---|
VIRMm1
|
Ik had het in mijn eerste bericht al over een controle en voor zover ik weet doen machinisten geen (dagelijkse)controles %08% |
05-08-2019 10:46:25 | ||
---|---|---|
PKP
|
Quote Juist Oldskool ! Een machinist doet controles en een storingsmonteur ook, maar verschillende. Die welke VIRMm1 omschrijft zijn alleen voor de storingsmonteurs. Laatst bewerkt door PKP op 05-08-2019 10:47 |
05-08-2019 20:07:18 | ||
---|---|---|
VIRMm1
|
Dan zitten we weer op 1 lijn |
05-08-2019 22:47:35 | ||
---|---|---|
tjabbe73
|
Quote Denk dat dit sterk afhankelijk van de vervoerder is..... |
05-08-2019 23:14:17 | ||
---|---|---|
PKP
|
Interresant, leg uit, je weet het wel. |
06-08-2019 00:25:03 | ||
---|---|---|
thom
|
Die is niet zo moeilijk, bij praktisch alle vervoerders anders dan NS is het de machinist die de materieel controles uitvoert. |
06-08-2019 01:35:38 | ||
---|---|---|
PKP
|
Dus bij NS is de kleine remproef, de dodeman en typhooncontrole (om er maar eens enkele te noemen) geen controle ? Laatst bewerkt door PKP op 06-08-2019 02:00 |
06-08-2019 01:40:23 | ||
---|---|---|
mtlx
|
Klopt. Je voert daar inderdaad geen controle uit. Je doet enkel de voorgeschreven beproevingen, maar het is geen controle als zijnde controle. Laatst bewerkt door mtlx op 06-08-2019 01:40 |
06-08-2019 02:12:02 | ||
---|---|---|
PKP
|
Ingewikkeld allemaal. Opvallend dat het nieuwe NS handboek machinist / Rangeerder het wel heeft over controles van bv de remmen, dodeman en typhoon en nog een hele rits aan zaken. |
06-08-2019 06:53:26 | ||
---|---|---|
edje
|
Bij een controlebeurt teken je een aftekenkaart af, met je naam en dienstnummer. Bij de kleinere vervoerders doen de machinisten dit zelf. Bij de NS doet een controlemonteur dat. Je controleert dan uitgebreid o.a. de remmen, dodeman, diverse veiligheidssystemen, ATB, ARR, je loopt ook om en door de trein heen om te kijken naar beschadigingen en defecten. Controle van de remmen, dode man etc moet voor aanvang van elke rit. Typhoon 1x per dag buiten de bebouwde kom op een tijdstip die niet hinderlijk is. Nog een kleine toevoeging, er wordt hier regelmatig het NS handboek er bij gehaald. NS handboek is alleen maar aanpassing op het wettelijke handboek. Laatst bewerkt door edje op 06-08-2019 08:33 |
06-08-2019 08:50:02 | ||
---|---|---|
thom
|
Eerder het wetboek met een dikke kaassaus eroverheen %08% |
06-08-2019 12:06:27 | ||
---|---|---|
PKP
|
Het vernieuwde NS handboek machinist / rangeerder en seinenboek zijn in een dusdanig taalnivo (lees Jip en Janneke) geschreven dat ook de meest simpele types dit nog zouden moeten begrijpen, en nog zijn er vaak hele discussies over. Zou vernam ik onlangs dat alle machinisten een extra opleiding moeten volgen omdat ze niet weten wat "geel met knipperend cijfer" nou eigenlijk betekend ! Laatst bewerkt door PKP op 06-08-2019 12:40 |
06-08-2019 12:14:21 | ||
---|---|---|
mtlx
|
Dat laatste komt uit de koker van ILenT en is niet alleen voor NS, maar voor alle vervoerders, dat naar aanleiding van een (schijnbaar stijgend?) aantal STS passages bij dat seinbeeld. |
06-08-2019 12:45:44 | ||
---|---|---|
PKP
|
Een direct gevolg van verkeerd anticiperen op de getoonde seinbeelden bij het steeds vaker voorkomen van seinverdichting, of wel erg korte blokken vlak achter elkaar en de nieuwe trend om seinen vlak voor perrons te plaatsen. Maar goed, dat dit fout zou lopen lag al in de lijn der verwachtingen. |
06-08-2019 12:45:54 | ||
---|---|---|
thom
|
Dat was niet de strekking van de opmerking van het NS-handboek, de strekking daarvan was dat NS vaak de eisen hoger stelt dan de wet vereist. Daarmee is, omgekeerd dus, niet alles wat in het NS-handboek staat wettelijk vereist en is daar zomaar vanuit te gaan dat elke vervoerder zo handeld. Persoonlijk denk ik dat er geen enkele Machinist is die niet begrijpt wat een seinbeeld met knipperend getal betekend, maar als het vaker voorkomt is er ook verhoogd kans van een incident ermee want misschien zijn oorzaak helemaal heeft in het niet begrijpen ervan. Laatst bewerkt door thom op 06-08-2019 12:48 |
06-08-2019 13:31:51 | ||
---|---|---|
edje
|
QuoteDat laatste is natuurlijk diep triest. Je ziet steeds meer dat bij de NS de functie van machinist wordt uitgekleed tot treinbestuurder. Moest je vroeger zelf nog zekeringen vervangen, is dat tegenwoordig streng verboden er zelfs al aan denken om het te willen, krijg je al zweepslagen van , van Boxtel persoonlijk. Nee meer dan de basiskennis wordt er van je bij de NS niet verlangd. |
06-08-2019 13:37:09 | ||
---|---|---|
VIRMm1
|
Nu valt daar ook wel wat over te zeggen. Vroeger was het grote, lompe conventionele techniek. Een storing was vaak verholpen door gewoon een stotz weer in te zetten of door een zekering te vervangen. Tegenwoordig met al die fijne techniek moet er eerst door een vakman onderzocht worden waarom die stotz uitvalt of waarom die zekering doorbrand. Je wil niet weten hoevaak wij bij O&S treinen aangeboden krijgen die kapot gemaakt zijn (of waarbij het defect groter is geworden dan dat het daarvoor was) door een machinist (of HC) die handelingen heeft verricht die hij/zij niet hoort te verrichten... |
06-08-2019 13:41:17 | ||
---|---|---|
IJsbergsla
|
QuoteIn de lijn der verwachtingen? Moet men verwachten dat een machinist niet immer een seinbeeld kan opvolgen omdat er zoveel blokken zijn hedentendage? |
06-08-2019 14:33:10 | ||
---|---|---|
JHS2013
|
Zo was het excuus een jaar of wat geleden dat de stijging van het aantal STS-passages te wijten was aan meer rode seinen... |
06-08-2019 15:56:16 | ||
---|---|---|
PKP
|
Quote Dat lijkt me ook geen excuus maar gewoon goed te onderbouwen. Rijdt een machinist van A naar B en er zijn alleen gele en groene seinen, dan loopt hij/zij weinig kans op een STS. Rijdt een machinist dezelfde route en er is bv 4 keer een stoptonend sein, dan is de kans 4 keer groter op een STS passage. Bij het seinbeeld "geel met knipperend getal" wordt mede door de nu veranderde tekst toch duidelijk aangegeven dat men het seinbeeld niet juist toepast. Laatst bewerkt door PKP op 06-08-2019 16:19 |
06-08-2019 16:05:12 | ||
---|---|---|
geert
|
QuoteDaarom zijn de plannormen ook aangepast want dan kom je minder rode seinen tegen. Ipv op houding en gedrag van een machinist te sturen. Veiligheidsdenken is hier gereduceerd tot een soort van kansberekening, de dood in de pot |
06-08-2019 16:27:11 | ||
---|---|---|
thom
|
Vervolgens heb je dan nog machinisten die gewoon met baanvaksnelheid blijven scheuren terwijl ze 80 km/u op hun dienst kaartje hebben en alsnog mopperend 5x voor rood komen |
06-08-2019 16:50:40 | ||
---|---|---|
PKP
|
Voor deze machinisten is er nu de RTA. Overigens zegt de aangegeven snelheid op dienstkaartjes niet zo veel. Rijdt een trein slechts op baanvakken met maximaal 130, dan staat er gewoon 140 op het kaartje Laatst bewerkt door PKP op 06-08-2019 17:37 |
06-08-2019 17:09:54 | ||
---|---|---|
edje
|
RTA???? |
06-08-2019 17:24:23 | ||
---|---|---|
sander14
|
Rol Tijd Advies. Verder zit er bij PKP echt wat dwars betreffende NS. Wat een bak negativiteit zeg. En we dwalen heel erg af van het kwiteren heb ik het idee... |
06-08-2019 17:36:24 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Dat lijkt mij stug, het is de snelheid afkomstig waar het pad mee ingelegd is, en een trein sneller inleggen dan de baanvaksnelheid toe laat daar gaat Donna vast wel van op tilt... |
06-08-2019 18:27:12 | ||
---|---|---|
IJsbergsla
|
Hoeveel voorbeelden wil je hebben? |
06-08-2019 18:37:58 | ||
---|---|---|
thom
|
Oh als je het al zo stelt dan neem ik het direct van je aan %08% Bijzonder handig |
06-08-2019 18:44:23 | ||
---|---|---|
PKP
|
Quote Bedankt ijsbergsla, je hebt me gered. |
06-08-2019 19:23:51 | ||
---|---|---|
PKP
|
Maar nu even een vraagje voor de echte seinenkenners. De omschrijving van het seinbeeld " Geel met knipperend cijfer" is nu onverwachts veranderd. Hoe moet een machinist nu gaan handelen bij de volgende reeks seinen: - geel met knipperend cijfer - geel acht - groen knipper acht In de nieuwe tekst staat nu slechts altijd "doorremmen" na geel met knipperend cijfer. Laatst bewerkt door PKP op 06-08-2019 19:24 |
06-08-2019 19:27:33 | ||
---|---|---|
mtlx
|
Er is niks gewijzigd aan de omschrijving/betekenis. Het enige wat er gebeurd is dat er een uitleg gegeven wordt waarom het seinbeeld toegepast wordt en daarmee uit te leggen wat de reden achter het seinbeeld is. |
06-08-2019 20:24:15 | ||
---|---|---|
train85
|
QuoteDonna slaat daar niet van op tilt. |
06-08-2019 20:35:06 | ||
---|---|---|
PKP
|
Quote Dat was nou juist dacht ik de kern van het bericht, de betekenis is (of wordt spoedig) gewijzigd. Waarom een seinbeeld wordt toegepast weten machinisten hopelijk wel. Laatst bewerkt door PKP op 06-08-2019 20:41 |
06-08-2019 20:37:46 | ||
---|---|---|
mtlx
|
Nee, dan heb je dat verkeerd begrepen. De betekenis is/wordt niet aangepast. Die is nog altijd hetzelfde als wat het al jaren is. |
06-08-2019 20:44:55 | ||
---|---|---|
PKP
|
Lees de oude en nieuwe tekst eens goed. Tis inderdaad wel eens goed dat er aandacht komt voor dit seinbeeld. |
06-08-2019 20:58:18 | ||
---|---|---|
mtlx
|
Wat zou volgens jou het verschil moeten zijn? De spoorwegwet (waar het seinenreglement Bijlage 4 in staat) is voor het laatst aangepast in 2016, en de wijziging betrof niet eens de betekenis van dit sein. De (dus ongewijzigde) betekenis van het sein is nog altijd: "Snelheid begrenzen tot de snelheid aangegeven door het getal. Ingeval een remming is ingezet en het volgende lichtsein een verdere begrenzing van de snelheid gebiedt, mag de remming niet onderbroken worden." Laatst bewerkt door mtlx op 06-08-2019 21:03 |
06-08-2019 21:12:00 | ||
---|---|---|
PKP
|
Dat is juist en correct, en wat staat er nu in de nieuwste uitleg ? |
06-08-2019 21:14:20 | ||
---|---|---|
mtlx
|
Dit is de nieuwste versie. |
06-08-2019 21:35:30 | ||
---|---|---|
cuneo56
|
Ik was lang geleden treindienstleider toen dat seinbeeld werd ingevoerd. Moet ergens rond deze tijd in de zomer geweest zijn want er werd nogal eens gebeld door een Machinist dat het sein kapot was. Tegen-vraag was of hij ( Zij waren landelijk slechts een paar) net terug was van vakantie en al z'n postvak had doorgenomen.%02% Wel gevolgd door een korte uitleg. Maar ik moet bekennen dat ik ook drie keer de toenmalige tekst bij het seinbeeld heb moeten lezen voor dat ik het begreep. |
06-08-2019 21:47:21 | ||
---|---|---|
PKP
|
Quote Hoop van harte dat je geen trein rijdt..... Heb je überhaupt wel de nieuwe tekst gelezen ? |
06-08-2019 21:55:10 | ||
---|---|---|
mtlx
|
Ik heb het al een paar keer gevraagd, maar je geeft geen enkele bron of onderbouwing. Ik heb mijn bron al gegeven: de huidige wet. Daarnaast is een persoonlijke aanval zeer laag en helemaal nergens voor nodig. Laatst bewerkt door mtlx op 06-08-2019 21:58 |
06-08-2019 21:58:48 | ||
---|---|---|
edje
|
Hoe Mtlx het zegt klopt. Het seinenboek heeft in 2016 zijn laatste wijziging gehad. Maar PKP, wat zegt jouw seinenboek dan.. |
06-08-2019 22:37:31 | ||
---|---|---|
MasterE
|
Het zelfde als de wet, mag ik hopen Mcn Asd |
06-08-2019 22:47:53 | ||
---|---|---|
PKP
|
En die wet gaat als het aan ProRail en ILT ligt zeer snel veranderen, daarover zijn landelijk alle machinisten reeds ingelicht en worden zeer dringend verzocht daar naar te handelen. Vandaar mijn vraag een aantal berichten hierboven hoe ze dan handelen. |
06-08-2019 22:55:41 | ||
---|---|---|
mtlx
|
Eh, nee dus. Zoals hierboven ook al gezegd is: er komt géén nieuwe wet. Het enige is dus dat de machinisten uitleg hebben gekregen over de achtergrond van het seinbeeld en waar en waarom deze gebruikt wordt. Er komt geen wijziging van de betekenis, omdat die gewoon correct is en voldoet. En ik heb nog steeds geen bronnen gezien van alle beweringen die je hebt gedaan. Als je dus het tegendeel beweert zie ik daar graag onderbouwing van. Laatst bewerkt door mtlx op 06-08-2019 22:57 |
07-08-2019 01:23:40 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Haha nee, die klinkt mooi, 'De wet is er nog niet maar je moet je er wel vast even aan houden' Klinkt een beetje als in de krant zetten dat je de maximum snelheid op A2 verlaagd naar 100 km/u, je daarop handhaaft maar de borden 130 km/u nog een half jaar laat staan.... Laatst bewerkt door thom op 07-08-2019 01:47 |
07-08-2019 01:47:10 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Bij het geel met knipperende getal een remming inzetten, en niet eerder lossen dan dat de trein de snelheid van < 80km/u bereikt hebt. (daarnaast kan de geel-8 gewoon een groen-8 zijn) Daarnaast zoals al een paar keer gevraagd, wat is je bron van deze informatie? Het seinenboek van NS, van DBC, van..? In de wetgeving zelf ( https://wetten.overheid.nl/BWBR0017707/2016-10-01#Bijlage4 ) bij seinbeeld 209 schrijft de wetgever voor: "Snelheid begrenzen tot de snelheid aangegeven door het getal. Ingeval een remming is ingezet en het volgende lichtsein een verdere begrenzing van de snelheid gebiedt, mag de remming niet onderbroken worden." Laatst bewerkt door thom op 07-08-2019 01:48 |
07-08-2019 02:14:48 | ||
---|---|---|
kiekkiek
|
Stel ik nader met 60 i.p.v. 140 km/u een geel 4 knipperend sein. De ingezette remming zorgt er voor dat je ruim voor het gele sein de 40 km/u al hebt bereikt. Het onderbreken van de remming kan dan prima. De ATB losbel is daar het bewijs van. ;-0 Idem bij 70 km/u voorbij geel 6 knipper enz. Laatst bewerkt door kiekkiek op 07-08-2019 02:16 |
07-08-2019 02:16:50 | ||
---|---|---|
PKP
|
Quote Geel knipperend getal 8 en daarna groenknipper 8 dat kan volgens mij niet, Thom. |
07-08-2019 02:24:04 | ||
---|---|---|
PKP
|
Quote Dus als ik het goed begrijp los je de remmen zo gauw de ATB losbel gaat ? Heet die echt zo ? |
07-08-2019 08:15:39 | ||
---|---|---|
gkw1969
|
Ik ben zelf geen machinist, zelfs geen wannabe machinist, maar heb via mijn werkgever Keolis Nederland wel redelijk wat treinen kennis opgedaan en ik weet zelfs wat geel knipper en geel knipper met cijfer betekend. En los van het feit dat dit zeer off-topic is trek ik de volgende conclusie: PKP is geen medewerker bij een spookbedrijf en citeert mogelijk uit een wetsvoorstel om te komen tot een oplossing voor de schrikbarende aantallen STS passages. Want als je naar ETMET wilt kun je je geen STS meer veroorloven. Mocht het zo zijn dat PKP wel een medewerker bij een spookbedrijf is wil ik dolgraag de ingangsdatum weten van de wijzigingen die hij benoemt, ik proef er namelijk uit dat een deel van de machinisten op dit forum niet weten waar het over gaat. Dus: PKP kom met je bron |
07-08-2019 08:45:21 | ||
---|---|---|
cuneo56
|
Quote Oeps, weer een nieuw seinbeeld? Je bedoeld denk ik "Geel met een knipperend cijfer" hoop ik |
07-08-2019 12:40:04 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Je kunt vanwege ETMET geen STS passsages meer verloven? Zullen we dat ons gewoon niet willen verloven omdat daar gewoon een veiligheidsrisico aan vast zit ten eerste? |
07-08-2019 13:12:50 | ||
---|---|---|
PKP
|
En ik werk zeker niet bij een spookbedrijf. |
07-08-2019 13:26:24 | ||
---|---|---|
PKP
|
Quote Heb de tekst even gequote. Als het aan ProRail, ILT en vervoerders ligt komt er zeker wel een nieuwe tekst in het seinenboek. De grote verandering in de tekst bij seinbeeld 209 zal zijn dat "er krachtig geremd moet worden en dat de remmen NOOIT tussentijds gelost mogen worden". De tekst dat er doorgeremd moet worden indien het volgende seinbeeld een verdere snelheidsverlaging oplegd, wordt dus aangepast. Een bron bekendmaken is nooit zo handig, dan droogt deze op. De tijd zal het ons leren..... Laatst bewerkt door PKP op 07-08-2019 13:49 |
07-08-2019 13:42:51 | ||
---|---|---|
gkw1969
|
Quote MIjn excuus voor de typfout. ik bedoelde inderdaad geel met knipperend cijfer. |
07-08-2019 13:50:52 | ||
---|---|---|
gkw1969
|
Quote Mijn excuus de autocorrect op mijn telefoon kent schijnbaar geen spoorbedrijf. |
07-08-2019 13:53:05 | ||
---|---|---|
mtlx
|
Quote Tja, we kunnen wel bezig blijven, maar nergens in de communicatie tussen ProRail en de vervoerders wordt gesproken over het aanpassen van de betekenis. Alleen dus de vraag aan alle vervoerders of zij kunnen nagaan (en ik citeer hier letterlijk uit de brief van ProRail) "of dit risico [op misinterpretatie] zich ook in uw bedrijfsvoering voordoet, zodat u, indien noodzakelijk, maatregelen kunt treffen". Na overleg met ILT is er dus blijkbaar uitgekomen dat het wenselijk is om de machinisten extra uitleg te geven over de betekenis van het sein. Voor NS bestaat dat dus uit een schrijven met uitleg, een verplichte e-learning en nog een uitleg door de teammanager. Hoe het bij andere vervoerders geregeld wordt zou ik niet weten. In de verdere (visuele) uitleg die ProRail geeft, staat inderdaad dat er een krachtige remming nodig is, die dus niet onderbroken mag worden, waarbij de vergelijking met een reguliere Geel - Rood-situatie getrokken wordt. Maar dat is onderdeel van de uitleg en dus geen gewijzigde betekenis van het sein. Het kan uiteraard dat, als deze maatregelen/uitleg geen of onvoldoende effect hebben, er alsnog een wijziging op de betekenis van het sein wordt doorgevoerd, maar voor nu staat dat, voor zover ik weet, nog niet op de planning. Laatst bewerkt door mtlx op 07-08-2019 14:34 |
07-08-2019 15:18:47 | ||
---|---|---|
VIRMm1
|
Quote Zodra de losbel klinkt kun je toch stoppen met remmen? Dat betekend immers dat je de snelheid rijdt die je hoort te rijden. Maar je spreekt behoorlijk in raadsels in dit topic. Waar wil je nou naar toe ? |
07-08-2019 15:40:16 | ||
---|---|---|
IJsbergsla
|
Dat is niet altijd zo en daar wil PKP graag zout op leggen om welke reden dan ook. |
07-08-2019 15:44:10 | ||
---|---|---|
PKP
|
Quote Buiten dat het niet de losbel heet is het ook niet de losbel. Verder betekend het zeer zeker niet dat de snelheid bereikt is, dat is echt gevaarlijk en een doodzonde om dan maar te stoppen met remmen ! |
07-08-2019 15:49:16 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Je rijdt op de borden en seinen buiten en op de snelheidsmeter binnen, en zeker niet vertrouwend op wat de ATB jouw doet geloven. |
07-08-2019 16:02:06 | ||
---|---|---|
VIRMm1
|
Ja ja op die manier. En nee een losbel heet formeel geen losbel maar een stotz heet ook geen stotz en een sleper heeft officieel ook een andere naam. Maar iedereen weet wat je bedoelt. |