Dienstregeling 2019, wat is waar?
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
13-11-2018 00:33:04
thom
thom
Quote
Trainplaza (ma 12 nov 2018 22:00:19 https://www.somda.nl/forum/20078/p690448/):
Quote
jeanne (ma 12 nov 2018 17:54:36 https://www.somda.nl/forum/20078/p690403/): Heeft er iemand dan een patroon dienstregeling van de nieuwe 9000 tijden, Hoe zit dat ijgenlijk met de vaste brug openingen straks?


Brugopeningen kan je altijd verschuiven

Nou dat hoeft per definitie niet zo makkelijk te zijn, die vaste tijden zijn er vaak ook icm met andere bruggen om een vlotte doorvaart te garanderen.
 

13-11-2018 06:04:07
Daan!
Daan!
Waarom is DDAR de meeste capaciteit dat je kan inzetten?  

13-11-2018 10:54:14
Trainplaza
Trainplaza
Quote
Daan! (di 13 nov 2018 06:04:07 https://www.somda.nl/forum/20078/p690472/): Waarom is DDAR de meeste capaciteit dat je kan inzetten?


Ik neem aan dat dit een reactie is op mijn DD-AR 7000 verhaal %02%

In de spits moet de 17900 de 7000 1 keer per uur inhalen in Almelo. Daardoor moet de 7000 wachten op spoor 2b, en daar kan je maximaal 4 bakken kwijt.

Ik hoor van een aantal mensen in de buurt dat de 7000 in de spits zelfs met een DD-AR al helemaal vol zit, dus een SGMm of SLT inzetten is dan geen goed idee lijkt me %02%
 

13-11-2018 12:57:08
dvdhoven
dvdhoven
Ook buiten de spits gaat de 17900 om de 7000 heen.
In de richting Apeldoorn staat de 7000 (gekeerd of leeg uit Hgl) al klaar op 2b en dan komt de 17900 er omheen.
In de richting Enschede blijft de 7000 op spoor 4b wachten tot de 17900 eromheen naar Enschede vertrokken is en dan pas gaat het materieel leeg naar Hengelo.


Dick van den Hoven
 


13-11-2018 14:37:27
dennistd
dennistd
Nu haal je alleen 2 en 4 door elkaar: 2 is richting Enschede, 4 is richting Apeldoorn  

13-11-2018 15:58:19
dvdhoven
dvdhoven
Bedankt, ik let normaal nooit op de spoornummers, ik weet wel waar ik moet zijn


Dick van den Hoven
 

13-11-2018 17:00:53
michaben
michaben
Quote
Trainplaza (di 13 nov 2018 10:54:14 https://www.somda.nl/forum/20078/p690502/): Ik hoor van een aantal mensen in de buurt dat de 7000 in de spits zelfs met een DD-AR al helemaal vol zit, dus een SGMm of SLT inzetten is dan geen goed idee lijkt me %02%

Dan kloppen of de prognoses van de NS niet, of een aantal mensen heeft een andere definitie van 'helemaal vol'. De hoogste bezettingsgraad in de 7000 serie die ik zie is 71% van de zitplaatsen van een DDAR, oftewel zo'n 300 reizigers. Oftewel met SGM4 moeten er hooguit 15 mensen maximaal 6 minuten staan, bij FLIRT6 kan iedereen zitten.
 

13-11-2018 18:29:23
wouterder
wouterder
Dat is dan apart, vooral het stuk Es - Aml, wat men overdag graag overslaat, is het drukste stuk waar alles vol zit en balkons vol staan met mensen. Zeker tijdens de spits is het onaangenaam druk.

Laatst bewerkt door wouterder op 13-11-2018 18:29
 

13-11-2018 21:30:11
Trainplaza
Trainplaza
Quote
michaben (di 13 nov 2018 17:00:53 https://www.somda.nl/forum/20078/p690580/):
Quote
Trainplaza (di 13 nov 2018 10:54:14 https://www.somda.nl/forum/20078/p690502/): Ik hoor van een aantal mensen in de buurt dat de 7000 in de spits zelfs met een DD-AR al helemaal vol zit, dus een SGMm of SLT inzetten is dan geen goed idee lijkt me %02%

Dan kloppen of de prognoses van de NS niet, of een aantal mensen heeft een andere definitie van 'helemaal vol'. De hoogste bezettingsgraad in de 7000 serie die ik zie is 71% van de zitplaatsen van een DDAR, oftewel zo'n 300 reizigers. Oftewel met SGM4 moeten er hooguit 15 mensen maximaal 6 minuten staan, bij FLIRT6 kan iedereen zitten.


De SGMm-2'tjes gaan binnenkort verdwijnen. Bovendien mag de combi 2+2 tot februari niet. SGMm kan dus alleen met 3 bakken.

SLT's met 8 bakken passen net niet, dus daar is 6 bakken de max. Een SLT-6 bied fors minder capaciteit dan een DD-AR. FLIRT is voorlopig nog niet mogelijk lijkt me vanwege personeel dat nog niet bevoegd is.
 

13-11-2018 21:44:04
timtrein
timtrein
SGM-2 verdwijnt binnenkort?  

13-11-2018 21:47:20
BartDakar
BartDakar
In de spits vanuit Rijssen naar Deventer is het ook regelmatig onaangenaam druk. In Colmschate is het regelmatig proppen op het balkon.
Echter gaat de grootste drukte er dan wel een paar kilometer verderop in Deventer weer uit

Laatst bewerkt door BartDakar op 13-11-2018 21:48
 

13-11-2018 21:55:02
michaben
michaben
Quote
Trainplaza (di 13 nov 2018 21:30:11 https://www.somda.nl/forum/20078/p690616/): Een SLT-6 bied fors minder capaciteit dan een DD-AR.

Minder is niet relevant, de vraag is of het voldoende is, en afgaande op de prognoses van de NS heeft een SLT6 meer dan voldoende capaciteit voor de 7000.
 

13-11-2018 22:02:09
stefanvdw
stefanvdw
Waar baseer je die prognoses op? Het schijnt dat de data waarmee de drukteweergaves in bijv. de reisplanner foutief zijn en dus niet de juiste weergave tonen (bug). Of je moet een andere bron hebben voor de reizigersaantallen.

Laatst bewerkt door stefanvdw op 13-11-2018 22:08
 

13-11-2018 22:02:26
Trainplaza
Trainplaza
Quote
michaben (di 13 nov 2018 21:55:02 https://www.somda.nl/forum/20078/p690625/):
Quote
Trainplaza (di 13 nov 2018 21:30:11 https://www.somda.nl/forum/20078/p690616/): Een SLT-6 bied fors minder capaciteit dan een DD-AR.

Minder is niet relevant, de vraag is of het voldoende is, en afgaande op de prognoses van de NS heeft een SLT6 meer dan voldoende capaciteit voor de 7000.


Daar heb ik zo m'n vraagtekens bij. Maar goed, ik reis nauwelijks met de 7000, dus ik kan er niet het beste over oordelen

Laatst bewerkt door Trainplaza op 13-11-2018 22:02
 

13-11-2018 23:15:44
Knoek
Knoek
De laatste paar weken regelmatig een DDZ-4 in de 7000, lijkt mij een prima vervanging van de DD-AR, zeker in de spits.  

14-11-2018 00:16:12
wouterder
wouterder
Wou NS nou niet juist DDZ uit de sprinterdiensten onttrekken?  

14-11-2018 01:36:28
broek53
broek53
Ja, dat is ingaande dit jaar ook gebeurt en normaal gesproken keert DDZ ook niet meer structureel terug naar stoptreindiensten.  

14-11-2018 14:10:33
jelmerrr
jelmerrr
Quote
Knoek (di 13 nov 2018 23:15:44 https://www.somda.nl/forum/20078/p690637/): De laatste paar weken regelmatig een DDZ-4 in de 7000, lijkt mij een prima vervanging van de DD-AR, zeker in de spits.


Voor wat ik kon zien had die trein staplaatsen op de balkons in Wdn afgelopen maandag (in de ochtendspits)
 

14-11-2018 17:08:05
michaben
michaben
Quote
stefanvdw (di 13 nov 2018 22:02:09 https://www.somda.nl/forum/20078/p690628/): Waar baseer je die prognoses op? Het schijnt dat de data waarmee de drukteweergaves in bijv. de reisplanner foutief zijn en dus niet de juiste weergave tonen (bug).

De drukteindicaties zijn recent veranderd, tegenwoordig moeten 100% van de zitplaatsen bezet zijn om de indicatie 'druk' te krijgen en tussen de 65% en 100% voor de indicatie 'gemiddeld'. Gevolg is dat er nu veel minder treinen druk zijn volgens de NS reisplanner. Er zit nog hier en daar een bugje waarin een trein een onjuiste indicatie krijgt omdat de capaciteit niet goed in de systemen staat, maar bij de 7000 lijkt het te kloppen volgens deze regels zover ik kan zien.

Door veel reiziger zal een trein met 65% bezetting echter niet als 'rustig' worden gezien. De NS maakt sowieso geen onderscheid tussen eerste en tweede klas en ook klapzittingen tellen mee, dus in de praktijk zullen er ook bij 'rustige' treinen reizigers besluiten te blijven staan. In hoeverre de tellingen zelf kloppen kan ik niet oordelen, dit is wat de NS API aangeeft voor trein 7017 vandaag op het drukste punt, als deze trein significant drukker zou zijn zou ik adviseren de druktemelder te gebruiken want dan klopt er dus iets niet:
Quote

"verwachting": 288,
"station": "BN",
"capaciteit": 419,
"classifiction": "MEDIUM"

 

14-11-2018 19:28:28
abcde
abcde
Quote
AJT (zo 11 nov 2018 21:20:01 https://www.somda.nl/forum/20078/p690169/): Vanaf april 2019 rijdt de 9000 14 minuten later, waardoor de wachttijd met de 600/1800 te Mp in beide richtingen 6 minuten bedraagt.

Dat wordt een kortere overstap te Mp. En er ontstaat zo een ''kwartierdienst'' tussen Lw en Hr.
Waarom gaat deze wijziging pas in april in, en niet bij aanvang drgl 2019 ?
 

14-11-2018 19:43:31
MetroRET
MetroRET
Wellicht iets samenhangend met het begin van de inzet van SNG in de 9000.  

14-11-2018 21:31:17
PKP
PKP
Quote
timtrein (di 13 nov 2018 21:44:04 https://www.somda.nl/forum/20078/p690619/): SGM-2 verdwijnt binnenkort?


Daarom is men nu bezig met de inbouw van ORBIT installaties in de SGM2 treinstellen, nadat ze ruim 40 jaren zonder hebben gereden.
 

14-11-2018 21:55:49
Daan!
Daan!
Het is maar wat je binnenkort noemt.  

14-11-2018 23:51:17
timtrein
timtrein
My point...  

15-11-2018 13:46:21
wouterder
wouterder
Quote
michaben (wo 14 nov 2018 17:08:05 https://www.somda.nl/forum/20078/p690790/): Door veel reiziger zal een trein met 65% bezetting echter niet als 'rustig' worden gezien. De NS maakt sowieso geen onderscheid tussen eerste en tweede klas en ook klapzittingen tellen mee, dus in de praktijk zullen er ook bij 'rustige' treinen reizigers besluiten te blijven staan. In hoeverre de tellingen zelf kloppen kan ik niet oordelen, dit is wat de NS API aangeeft voor trein 7017 vandaag op het drukste punt, als deze trein significant drukker zou zijn zou ik adviseren de druktemelder te gebruiken want dan klopt er dus iets niet:
Quote

"verwachting": 288,
"station": "BN",
"capaciteit": 419,
"classifiction": "MEDIUM"




Dat is zo'n typisch NS antwoord, dat de druktemelder ingevuld moet worden. Maar hier wordt weinig tot niks mee gedaan heb ik gemerkt.
 

29-11-2018 12:26:20
abcde
abcde
Wijzigt, naast de inzet van SNG, de materieelinzet na 8 dec. ?  

29-11-2018 13:41:44
BusNL
BusNL
Ja:
Quote
Trainplaza (za 10 nov 2018 14:16:47 https://www.somda.nl/forum/20078/p689920/): Een machinist op instagram heeft vandaag iets in zijn story gepost met daarin een aantal materieelwijzigingen voor komende dienstregeling. (Letterlijk overgenomen).

2800 was VIRM -> wordt VIRM/ICM
3600 was ICM -> wordt ICM/DDZ
6300 was SGM -> wordt SNG
6000 was SLT -> wordt SLT/SGM

De 2800 rijdt op dit moment met VIRM/DDZ, dus dat zal wel een foutje zijn

Ik weet niet wat de bedoeling van de 3600 is. Die rijdt nu al sinds september voor het grootste deel met DDZ. Misschien gaan de verhoudingen ICM/DDZ daar veranderen?

Verder spreekt het wel voor zich. Dat de 6300 SNG gaat worden was hier al bekend. De 6000 vind ik zelf wel een interessante wijziging, omdat SGMm dan weer rondom Geldermalsen/Tiel te zien is %02%
 

29-11-2018 14:21:14
Dead_Devil
Dead_Devil
Quote
BusNL (do 29 nov 2018 13:41:44 https://www.somda.nl/forum/20078/p693265/): Ja:
Quote
Trainplaza (za 10 nov 2018 14:16:47 https://www.somda.nl/forum/20078/p689920/): Een machinist op instagram heeft vandaag iets in zijn story gepost met daarin een aantal materieelwijzigingen voor komende dienstregeling. (Letterlijk overgenomen).

2800 was VIRM -> wordt VIRM/ICM
3600 was ICM -> wordt ICM/DDZ
6300 was SGM -> wordt SNG
6000 was SLT -> wordt SLT/SGM

De 2800 rijdt op dit moment met VIRM/DDZ, dus dat zal wel een foutje zijn

Ik weet niet wat de bedoeling van de 3600 is. Die rijdt nu al sinds september voor het grootste deel met DDZ. Misschien gaan de verhoudingen ICM/DDZ daar veranderen?

Verder spreekt het wel voor zich. Dat de 6300 SNG gaat worden was hier al bekend. De 6000 vind ik zelf wel een interessante wijziging, omdat SGMm dan weer rondom Geldermalsen/Tiel te zien is %02%



Ik vraag me heel erg af of SGMm in de 6000 wel een goeie keuze is tussen de 10 min IC's door met SLT die een hogere max snelheid heeft heb je nu vaak al dat de IC's rustiger moeten rijden tussen Gdm en Htc omdat ze vlak achter de Sprinter belanden. Nu is in 2018 de drgl van de ic's wel ruim met meerdere minuten wacht tijd te Ut en Ht maar weet niet hoe dit in 2019 zal zijn..
 

29-11-2018 14:32:34
Rolffiej19
Rolffiej19
Dan moet die 3900 wat rustiger aan doen die heeft zat rijtijd en normaal gesproken komt die 5 tot 6 min later door Cl en aangezien de baanvaksnelheid 'maar' 130 is op dat stuk maakt het echt niet veel uit of je SGM of SLT inzet


MCN ASD
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


29-11-2018 14:33:59
broek53
broek53
Quote
BusNL (do 29 nov 2018 13:41:44 https://www.somda.nl/forum/20078/p693265/): Ja:
Quote
Trainplaza (za 10 nov 2018 14:16:47 https://www.somda.nl/forum/20078/p689920/): Een machinist op instagram heeft vandaag iets in zijn story gepost met daarin een aantal materieelwijzigingen voor komende dienstregeling. (Letterlijk overgenomen).

2800 was VIRM -> wordt VIRM/ICM
3600 was ICM -> wordt ICM/DDZ
6300 was SGM -> wordt SNG
6000 was SLT -> wordt SLT/SGM

De 2800 rijdt op dit moment met VIRM/DDZ, dus dat zal wel een foutje zijn

Ik weet niet wat de bedoeling van de 3600 is. Die rijdt nu al sinds september voor het grootste deel met DDZ. Misschien gaan de verhoudingen ICM/DDZ daar veranderen?

Verder spreekt het wel voor zich. Dat de 6300 SNG gaat worden was hier al bekend. De 6000 vind ik zelf wel een interessante wijziging, omdat SGMm dan weer rondom Geldermalsen/Tiel te zien is %02%

Ja, althans: daar valt wel wat op af te dingen. De 2800 wordt integraal ICM, de 3600 verandert niet t.o.v. heden (DDZ met twee setjes ICM er tussendoor). In de 6000 komt inderdaad een setje SGM (6015/18/27 enz).
 

29-11-2018 14:37:39
Dead_Devil
Dead_Devil
Quote
Rolffiej19 (do 29 nov 2018 14:32:34 https://www.somda.nl/forum/20078/p693280/): Dan moet die 3900 wat rustiger aan doen die heeft zat rijtijd en normaal gesproken komt die 5 tot 6 min later door Cl en aangezien de baanvaksnelheid 'maar' 130 is op dat stuk maakt het echt niet veel uit of je SGM of SLT inzet


Aah kijk dat wist ik dan weer niet die 5 kmh verschil zal het hem inderdaad niet doen.
 

29-11-2018 16:04:23
geert
geert
Handig met ICM in de 2800, lekker sprinteren met ICM naar Htnc!  

29-11-2018 16:32:53
reisthijs
reisthijs
Dat feest gaat blijkbaar niet door, 2800 en 6500 blijven gewoon in Utrecht keren.  

29-11-2018 22:53:16
umbusko
umbusko
Was het iemand al opgevallen dat de 32314 voortaan Br-Nm gaat rijden in plaats van Vl-Nm? Overigens gebeurt dat nu ook al volgens de reisplanners, maar in de (statische) dienstregeling van Arriva staat hij in 2018 nog gewoon als Vl-Nm, dus ik heb eigenlijk geen idee wanneer dat precies veranderd is. In de dienstregeling van 2019 staat hij er officieel als Br-Nm in. (Zie https://www.arriva.nl/limburg/reisinformatie/dienstregeling.htm)  

29-11-2018 22:57:49
Trainplaza
Trainplaza
Quote
umbusko (do 29 nov 2018 22:53:16 https://www.somda.nl/forum/20078/p693388/): Was het iemand al opgevallen dat de 32314 voortaan Br-Nm gaat rijden in plaats van Vl-Nm? Overigens gebeurt dat nu ook al volgens de reisplanners, maar in de (statische) dienstregeling van Arriva staat hij in 2018 nog gewoon als Vl-Nm, dus ik heb eigenlijk geen idee wanneer dat precies veranderd is. In de dienstregeling van 2019 staat hij er officieel als Br-Nm in. (Zie https://www.arriva.nl/limburg/reisinformatie/dienstregeling.htm)


http://nsdr.bemined.nl/2018-5/dienstregeling-32300-ma.html

Hier staat hij ook al vanaf Blerick aangegeven, en niet vanaf Venlo. Ik denk dat dat dit jaar dus altijd al geweest is, maar dat is blijkbaar een beetje ongelukkig aangegeven hier en daar.
 

29-11-2018 23:51:03
umbusko
umbusko
Ah, dat is 2018-5. Als ik de URL verander is dat bij 2018-4 ook zo, maar bij 2018-3 staat er nog Vl. Per 9 april veranderd dus? Vreemd dat dat dan niet fatsoenlijk gecommuniceerd wordt.  

30-11-2018 19:03:26
DDZ7504
DDZ7504
Een klein dingetje wat me opviel aan de 6800 en 6900 voor drgl 2019 is dat er over het stuk Llzm-Gd (alleen die richting) 10 minuten gepland staat. Momenteel doet men Ztmo-Gd gepland in 11 minuten en vrijwel elke trein komt ruim een minuut te vroeg aan in Gd (vaak zelfs 2, behalve als de Hgwbr open is geweest). Is 10 minuten gepland dan niet veel voor een stuk wat ook in 8 minuten kan? Of is daar een andere reden voor?

Laatst bewerkt door DDZ7504 op 30-11-2018 22:51
 

30-11-2018 22:24:32
michaben
michaben
De vertrektijden van korte stops zijn natuurlijk naar beneden afgerond, dus in werkelijkheid kan de vertrektijd 50 seconden over heel zijn.  

30-11-2018 23:03:57
DDZ7504
DDZ7504
Tussen het vertrek Ztmo en vertrek Llzm zit 3 minuten, ook dat zal vrij ruim zijn. De stations liggen ongeveer anderhalf keer zo ver uit elkaar als Ztm en Ztmo, dus veel langer dan 1:30 a 1:45 minuut rijden zal het niet zijn. Dat betekent dus 1:15 werkelijke stilstandtijd niet ongebruikelijk zal zijn op Llzm.

Aan de andere kant, bij eventuele vertraging heb je zo wel een mooie buffer %08%
 

01-12-2018 12:38:19
treinfan
treinfan
Het kan deels uitbuiging van de dienstregeling zijn. Er wordt in ieder geval al jaren voor gekozen om de speling/buffer in de dienstregeling van de sprinters Gd-Gvc v.v. voornamelijk op het eind van het traject te hebben. Richting Gvc is dat dus tussen Ypb en Gvc, richting Gd is dat dus tussen Ztm en Gd.  

01-12-2018 13:30:11
broek53
broek53
Dat verschijnsel zie je op veel baanvakken met sprinters. Dat heeft te maken met stop-schakelingen in de beveiliging voor het open houden van overwegen. De planningsregel voor die gevallen is dat er tussen een groot station en de halte met de stop-schakeling geen of negatieve rijtijdspeling wordt gegeven om te zorgen dat de trein niet op de halte gaat staan wachten op vertrektijd terwijl de overweg dicht ligt.
Om op het baanvak als geheel aan de eveneens vereiste, minimale speling van 5 %
op de rijtijd te komen, wordt dat tekort aan rijtijd vóór de halte gecompenseerd door het aan de rijtijd na de halte toe te voegen.
Op Gouda - Den Haag gaat dat om de stop-doorschakeling van Zoetermeer Oost en op Den Haag - Gouda om de stop-doorschakelijk van Zoetermeer.
 

01-12-2018 13:42:08
geert
geert
Verder wordt de rijtijdspeling zoveel mogelijk gepland tussen het op een na laaste en het laatste station van de rit om de aankomstpunctualiteit zo hoog mogelijk te laten zijn.  

01-12-2018 13:43:21
broek53
broek53
… en het aantal rood-sein-naderingen te vergroten, ja.  

01-12-2018 19:15:17
sneltram
sneltram
Quote
geert (za 01 dec 2018 13:42:08 https://www.somda.nl/forum/20078/p693688/): Verder wordt de rijtijdspeling zoveel mogelijk gepland tussen het op een na laaste en het laatste station van de rit om de aankomstpunctualiteit zo hoog mogelijk te laten zijn.

Dit heeft sinds 2017 geen zin meer, omdat NS wordt afgerekend op Reizigerspunctualiteit, gemeten op alle stations. Aankomstpunctualiteit behoort voor NS tot het verleden (voor ProRail overigens nog niet).
 

06-12-2018 18:48:34
michaben
michaben
NS wil in de loop van 2019 de 2400 in de avonduren en op zondag doorkoppelen aan de 3500. De 2400 is nu op deze tijdstippen ingekort tot Dvd, in de nieuwe situatie zal deze Dvd dus niet meer aandoen maar te Shl overgaan in de 3500 naar Ut en verder. Het is nog onbekend per welk wijzigingsblad dit doorgevoerd gaat worden.  

06-12-2018 18:52:00
b2py
b2py
Niet per februari: https://www.locov.nl/binaries/Locov%202018-267578%20Adviesaanvraag%20wijzigingsblad%20februari%202019_tcm118-365825.pdf

Laatst bewerkt door b2py op 06-12-2018 18:54
 

07-12-2018 20:50:38
Xander140
Xander140
https://www.ad.nl/rivierenland/maand-december-onhandige-maand-voor-de-overgang-van-arriva-naar-qbuzz~a947bb2c/

Ja hoeveel jaar is dit al zo? Ik denk dat je nu wel betrekkelijk laat deze conclusie trekt dan...
 

07-12-2018 21:27:01
broek53
broek53
En waarom vinden ze dat dan?  

07-12-2018 22:33:22
Xander140
Xander140
Nou dat staat dus in dat bericht.... Dus succes met lezen!  

07-12-2018 23:38:53
broek53
broek53
Ik was het ironie-teken vergeten. Er staat alleen dat het in december vaker minder goed weer is. Nou, ik ben diep onder de indruk van dat inzicht...  

08-12-2018 03:34:07
Xander140
Xander140
Ohja dan zijn we het eens wat dat verbaasd mij dus ook....  

08-12-2018 10:20:18
cuneo56
cuneo56
Als je alleen bij mooi weer een nieuw traject of materieel leert, dan krijg je later in het jaar ook problemen, dus wat levert het dan op??  

08-12-2018 10:47:18
Oldskool
Oldskool
Dat IL&T ziet steeds vaker beren op de weg (het spoor)Veiligheid moet uiteraard in de gaten gehouden worden, maar ze slaan steeds vaker door in hun "deskundigheid en wijsheid" %03%  

08-12-2018 10:53:09
broek53
broek53
Het is ook een kwestie van jezelf belangrijk maken en houden, maar dan moet je niet van die doorzichtige platitudes gaan debiteren.
Zo vind ik concessiewisseling in de zomer nogal link, want dan kan het erg warm zijn en dat kan ten koste gaan van de concentratie.
 


08-12-2018 10:56:33
Oldskool
Oldskool
En daar is IL&T heel goed mee bezig. Belangrijk maken en houden. %03%  

08-12-2018 12:36:45
phantom
phantom
Nog even en dan rijden de treinen alleen als het goed weer is %08%%03%


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

08-12-2018 13:56:55
Oldskool
Oldskool
Alleen gaat het daar niet om. Lees even het artikel%08%  

08-12-2018 14:08:39
bart84
Moderator
bart84
Quote
michaben (do 25 okt 2018 16:53:10 https://www.somda.nl/forum/20078/p687769/): Eerste blik op de data, de nieuwe treinnummers. Deel is al over gesproken, maar enkele kon ik nog niet terugvinden:
6000 en 6100 gecombineerd tot 6000 Tl - Wd.
4400 en 6600 gecombineerd tot 6600 Ah - Ddr.
4700 en 7400 gecombineerd tot 7400 Rhn - Utg.
6900 en 7800 gecombineerd tot 6900 Gvc - Ht.
6700 en 9600 gecombineerd tot 9600 Dn - O (dal tot Ht)
Iemand enig idee waarom dat voor bovenstaande series wel is gedaan en voor 5200/6400 niet?


Mvg. Bart
 

09-12-2018 09:16:12
Trainplaza
Trainplaza
De 2900/3900 wordt vanaf deze dienstregeling in Heerlen al aangegeven als 'IC Enkhuizen'. Fijn dat dat nu opgelost is! %02%  

09-12-2018 12:06:53
pothuize
pothuize
Zijn de nieuwe dienstregelingtabellen al online te raadplegen, of te downloaden? Ik krijg ook vandaag nog wel de oude, niet meer geldige....


adriaan
 

09-12-2018 12:20:02
michaben
michaben
Quote
broek53 (do 29 nov 2018 14:33:59 https://www.somda.nl/forum/20078/p693283/): In de 6000 komt inderdaad een setje SGM (6015/18/27 enz).

Lijkt erop dat het precies andersom is, alles SGM behalve dat setje, die blijft doordeweeks met SLT rijden. In de spits ook enkele composities van 3 stellen SGM. In de 5600 geen SGM meer, daar is nu weer DDZ te vinden naast DDAR.

Zo te zien gaan ook enkele SNG treinen in de 6300 met een tweede HC rijden, weet iemand de HC norm voor SNG, dus vanaf hoeveel bakken een tweede HC?

Laatst bewerkt door michaben op 09-12-2018 12:23
 

09-12-2018 12:44:48
mtlx
mtlx
Er rijden verschillende composities rond inderdaad, van SNG 3+3, 3+4/4+3 en 4+4.
Aangezien SNG7 1 HC nodig heeft, gok ik dan zo dat SNG8 dan met twee HCs rijdt, hoewel dat af zou wijken van de sprinternorm. Dat zou bijvoorbeeld op maandag t/m donderdag de 6321 en verder moeten zijn.

Edit: staat er bij dit ritten echt TPS2 of REG/C?

Laatst bewerkt door mtlx op 09-12-2018 12:48
 

09-12-2018 13:11:14
phantom
phantom
Quote
Oldskool (za 08 dec 2018 13:56:55 https://www.somda.nl/forum/20078/p695350/): Alleen gaat het daar niet om. Lees even het artikel%08%

Ik heb het artikel over de overgang van arriva naar qbuzz gelezen,en laten we eerlijk zijn in dat artikel staan best vreemde dingen.
personeel wat nu arriva treinen rijd,doet dat straks ook als ze bij qbuzz als werknemer in dienst zijn,en die treinen veranderen hooguit qua jasje.
Wat er voor hun enkel veranderd is dat men straks volgens een nieuwe dienstregeling zou gaan rijden op de bestaande lijn.
Ook opvallend is dat men straks bij qbuzz de stewards buiten de spits treinen om,uit de treinen haalt.
(maar das een ander verhaal )

3 maanden proefdraaien vind ik dan ook redelijk overdreven om problemen met de treinen er uit te halen/ op te lossen omdat er amper wat veranderd.

Ook problemen zien in overname in december vanwege (slecht) weer snap ik niet,zoals al eerder aangehaalt als t zomer is en veel personeel wellicht vakantie houd en het wellicht extreem warm is kan een probleem zijn.
Dus wat is dan wel een geschikte periode voor een overname ?

Als men wil als nieuwe vervoerder,dan vind men altijd wel iets om het op te schuiven als er problemen opduiken,het lijkt pro rail/IL&T wel %08%


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

09-12-2018 13:43:09
IJsbergsla
IJsbergsla
Correct, er komt een dienst in de 6300 met drie stellen SNG te rijden.  

09-12-2018 14:05:09
michaben
michaben
Dus toch al gelijk een capaciteitsuitbreiding met de nieuwe sprinters %08% Op maandag gaat het om de treinen 6310/6331/6318/6339 en 6344/6365/6352/6373/6360 zo te zien.  

09-12-2018 14:30:19
mtlx
mtlx
Ho, inderdaad, met mijn neus gekeken. Inderdaad, 3x SNG3 en SNG 4+3+3 komt ook voor.  

09-12-2018 20:13:17
timtrein
timtrein
Ook een opvallende uit dat bericht: "Verder adviseert de inspectie de vervoerders om zo veel mogelijk informatie uit te wisselen."
Juist...

Laatst bewerkt door timtrein op 09-12-2018 20:13
 

09-12-2018 20:20:34
MetroRET
MetroRET
Quote
michaben (zo 09 dec 2018 14:05:09 https://www.somda.nl/forum/20078/p695506/): Dus toch al gelijk een capaciteitsuitbreiding met de nieuwe sprinters %08% Op maandag gaat het om de treinen 6310/6331/6318/6339 en 6344/6365/6352/6373/6360 zo te zien.


Ik zie in de ochtendspits een 2e omloop die op spoor 1 aankomt in Haarlem, kan dat die SNG9 én SNG10 verklaren ?
 

09-12-2018 21:14:21
stefanvdw
stefanvdw
Quote
michaben (zo 09 dec 2018 12:20:02 https://www.somda.nl/forum/20078/p695467/):
Quote
broek53 (do 29 nov 2018 14:33:59 https://www.somda.nl/forum/20078/p693283/): In de 6000 komt inderdaad een setje SGM (6015/18/27 enz).

[...]

Zo te zien gaan ook enkele SNG treinen in de 6300 met een tweede HC rijden, weet iemand de HC norm voor SNG, dus vanaf hoeveel bakken een tweede HC?


T/m SNG9 is 1x HC, SNG10 en meer is 2x HC
 

09-12-2018 21:16:42
michaben
michaben
Quote
MetroRET (zo 09 dec 2018 20:20:34 https://www.somda.nl/forum/20078/p695614/): Ik zie in de ochtendspits een 2e omloop die op spoor 1 aankomt in Haarlem, kan dat die SNG9 én SNG10 verklaren ?

Hlm spoor 4 is volgens de laatste openbare lijst 147 meter, een SNG8 is 151 meter, dus die tweede compositie die op spoor 1 keert zal wel een SNG8 zijn dan.
 

09-12-2018 21:33:21
MetroRET
MetroRET
Quote
stefanvdw (zo 09 dec 2018 21:14:21 https://www.somda.nl/forum/20078/p695623/):
Quote
michaben (zo 09 dec 2018 12:20:02 https://www.somda.nl/forum/20078/p695467/):
Quote
broek53 (do 29 nov 2018 14:33:59 https://www.somda.nl/forum/20078/p693283/): In de 6000 komt inderdaad een setje SGM (6015/18/27 enz).

[...]

Zo te zien gaan ook enkele SNG treinen in de 6300 met een tweede HC rijden, weet iemand de HC norm voor SNG, dus vanaf hoeveel bakken een tweede HC?


T/m SNG9 is 1x HC, SNG10 en meer is 2x HC


Dat wordt dan leuk als een SNG9 door een tunnel moet.
Dan komt er toch echt een personeelslid te kort.

Hetzelfde geldt overigens voor 3xSGM2 of SGM7.
 

09-12-2018 21:49:38
broek53
broek53
Als het start zoals het in de jaardienst staat, zit er een 3+4 in 6312 enz en 6314 enz, 4+4 in 6316 en 3+3+3 in 6318.  

09-12-2018 22:24:38
aaron
aaron
Quote
MetroRET (zo 09 dec 2018 21:33:21 https://www.somda.nl/forum/20078/p695632/):
Quote
stefanvdw (zo 09 dec 2018 21:14:21 https://www.somda.nl/forum/20078/p695623/):
Quote
michaben (zo 09 dec 2018 12:20:02 https://www.somda.nl/forum/20078/p695467/):
Quote
broek53 (do 29 nov 2018 14:33:59 https://www.somda.nl/forum/20078/p693283/): In de 6000 komt inderdaad een setje SGM (6015/18/27 enz).

[...]

Zo te zien gaan ook enkele SNG treinen in de 6300 met een tweede HC rijden, weet iemand de HC norm voor SNG, dus vanaf hoeveel bakken een tweede HC?


T/m SNG9 is 1x HC, SNG10 en meer is 2x HC


Dat wordt dan leuk als een SNG9 door een tunnel moet.
Dan komt er toch echt een personeelslid te kort.

Hetzelfde geldt overigens voor 3xSGM2 of SGM7.


Hoezo? Mcn voorop en de 2 hc's elk op de achterste stellen. Dan is elk stel van een medewerker voorzien die de cursus tunnelevacuatie heeft gevolgd
 

09-12-2018 22:27:15
MetroRET
MetroRET
Niet als SNG9 dus maar 1 HC nodig heeft.  

09-12-2018 23:04:36
MasterE
MasterE
Sinds wanneer moet er op elk stel een HC aanwezig zijn?


Mcn Asd
 

09-12-2018 23:07:04
maarten83
maarten83
En dan zitten ze vaak zat gewoon met ze alle in 1 treinstel. Dus als dat een regel is afschaffen maar.  

10-12-2018 00:55:43
thom
thom
De regel is volgens mij iemand voorin (Gaat meestal wel goed) en iemand helemaal achterin met als gedachte dat in geval van een acute ontruiming de reizigers altijd 'ingesloten' zijn.

Een regel afschaffen omdat die soms niet nageleefd word zou wel een mooie zijn maar dan inga je aan het nut van die regel...
 

10-12-2018 06:39:24
michaben
michaben
Bij deze de materieelinzet van de eerste maandag van de nieuwe dienstregeling zoals deze in de NS reisinformatie verschenen is: http://temp.bemined.nl/vt-20181210.html

In de ochtend dus SNG9 gepland in de 6310/6331/6318/6339, in de middag SNG10 in de 6344/6365/6352/6373/6360. Uiteraard alles onder voorbehoud van wijzigingen op de dag zelf.
 

10-12-2018 06:59:03
broek53
broek53
Quote
maarten83 (zo 09 dec 2018 23:07:04 https://www.somda.nl/forum/20078/p695653/): En dan zitten ze vaak zat gewoon met ze alle in 1 treinstel. Dus als dat een regel is afschaffen maar.
Let wel: het is een regel voor het rijden door tunnels, niet voor daarbuiten.
 

10-12-2018 07:08:36
broek53
broek53
Quote
michaben (ma 10 dec 2018 06:39:24 https://www.somda.nl/forum/20078/p695686/): Bij deze de materieelinzet van de eerste maandag van de nieuwe dienstregeling zoals deze in de NS reisinformatie verschenen is: http://temp.bemined.nl/vt-20181210.html

In de ochtend dus SNG9 gepland in de 6310/6331/6318/6339, in de middag SNG10 in de 6344/6365/6352/6373/6360. Uiteraard alles onder voorbehoud van wijzigingen op de dag zelf.
Zo te zien (in Rijden de Treinen) zit er al een 10 in de dienst van de geplande 9. Overigens heeft RdT nog geen tekening van SNG en zijn het op beeld grijze 1700-en of zo 😏)
 

10-12-2018 07:15:30
BartDakar
BartDakar
Quote
broek53 (ma 10 dec 2018 07:08:36 https://www.somda.nl/forum/20078/p695692/):
Quote
michaben (ma 10 dec 2018 06:39:24 https://www.somda.nl/forum/20078/p695686/): Bij deze de materieelinzet van de eerste maandag van de nieuwe dienstregeling zoals deze in de NS reisinformatie verschenen is: http://temp.bemined.nl/vt-20181210.html

In de ochtend dus SNG9 gepland in de 6310/6331/6318/6339, in de middag SNG10 in de 6344/6365/6352/6373/6360. Uiteraard alles onder voorbehoud van wijzigingen op de dag zelf.
Zo te zien (in Rijden de Treinen) zit er al een 10 in de dienst van de geplande 9. Overigens heeft RdT nog geen tekening van SNG en zijn het op beeld grijze 1700-en of zo 😏)
In de app van rdt staat al wel de juiste tekening van de SNG.
 

10-12-2018 10:49:53
jordibont
jordibont
Quote
Trainplaza (zo 09 dec 2018 09:16:12 https://www.somda.nl/forum/20078/p695425/): De 2900/3900 wordt vanaf deze dienstregeling in Heerlen al aangegeven als 'IC Enkhuizen'. Fijn dat dat nu opgelost is! %02%

In Eindhoven was dat vandaag ook zo, ik heb nooit begrepen waarom dat niet altijd was. Ik heb genoeg verbaasde reizigers gezien die volgens de reisplanner de IC naar Amsterdam Centraal moesten pakken, maar op de trein stond Enkhuizen: verwarring. Nu ga ik me wel afvragen wat ze op de treinen en CTA's gaan zetten als ze de 2400 en 3500 in de avonduren en zondagochtend aan elkaar koppelen, ik hoop niet vanaf Venlo al Dordrecht, alhoewel dat Dordrecht wel technisch gezien een directe trein naar het zuiden geeft, waar volgens de gemeente zo veel vraag naar is.%02%

Laatst bewerkt door jordibont op 10-12-2018 10:51, reden: Citatie
 

10-12-2018 11:28:53
Berk24
Berk24
Voor Venlo, Eindhoven, Den Bosch en Utrecht zou Leiden Centraal de meest logische eindbestemming zijn. Vanaf Bijlmer ArenA zou dat Den Haag HS zijn en vanaf Amsterdam Zuid Dordrecht als eindbestemming.

In de andere richting: vanaf Dordrecht, Blaak en Rotterdam Centraal Amsterdam Zuid als eindbestemming. Voor Delft en Den Haag HS Bijlmer ArenA als eindbestemming en vanaf Leiden Venlo als eindbestemming.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

10-12-2018 11:49:25
IJsbergsla
IJsbergsla
Quote
Berk24 (ma 10 dec 2018 11:28:53 https://www.somda.nl/forum/20078/p695761/): Voor [...] Utrecht zou Leiden Centraal de meest logische eindbestemming zijn.
Twee Intercity's naar Leiden via Bodegraven dan wel Schiphol. Neen, dat is niet logisch.

Laatst bewerkt door IJsbergsla op 10-12-2018 11:49
 

10-12-2018 11:57:12
Berk24
Berk24
Leiden - Utrecht via Schiphol is slechts 6 minuten trager dan via Alphen en afhankelijk waar je vandaan komt kun je wellicht Leiden eerder bereiken via Schiphol dan via Alphen.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

10-12-2018 12:24:19
Trainplaza
Trainplaza
Quote
jordibont (ma 10 dec 2018 10:49:53 https://www.somda.nl/forum/20078/p695758/):
Quote
Trainplaza (zo 09 dec 2018 09:16:12 https://www.somda.nl/forum/20078/p695425/): De 2900/3900 wordt vanaf deze dienstregeling in Heerlen al aangegeven als 'IC Enkhuizen'. Fijn dat dat nu opgelost is! %02%

Nu ga ik me wel afvragen wat ze op de treinen en CTA's gaan zetten als ze de 2400 en 3500 in de avonduren en zondagochtend aan elkaar koppelen, ik hoop niet vanaf Venlo al Dordrecht, alhoewel dat Dordrecht wel technisch gezien een directe trein naar het zuiden geeft, waar volgens de gemeente zo veel vraag naar is.%02%


Ik denk dat je een soortgelijk systeem krijgt als de 4800. Die staat in Amsterdam nog aangegeven als Sprinter naar Beverwijk, omdat je vanuit Amsterdam veel sneller via Zaandam naar Hoorn toe kan. Wat dat betreft lijkt de toekomstige koppeling van de 2400/3500 meer op de 4800 dan op de 2900/3900. Er is nooit een goede reden geweest om die laatstgenoemde pas vanaf Utrecht als 'IC Enkhuizen' aan te geven...

Laatst bewerkt door Trainplaza op 10-12-2018 12:24
 

10-12-2018 12:36:49
broek53
broek53
Nou, het lag in het verlengde van eenzelfde gegoochel toen de 1500 nog doorreed naar Enkhuizen. Er is destijds in ieder geval vanuit Amersfoort flink op aangedrongen om Amsterdam aan te geven, omdat men tamelijk mesjogge werd van de rezigers die maar bleven zoeken en vragen naar de trein naar Amsterdam Centraal. Het was/is dan ook wat raar als Amsterdam Centraal op dezelfde manier (in een voorbijdraaiend "filmpje") wordt aangegeven als Bovenkarspel Flora.
Kennelijk speelt dat sentiment nu niet meer zo.
 

10-12-2018 12:56:23
AlbertP
AlbertP
Quote
Berk24 (ma 10 dec 2018 11:28:53 https://www.somda.nl/forum/20078/p695761/): Voor Venlo, Eindhoven, Den Bosch en Utrecht zou Leiden Centraal de meest logische eindbestemming zijn. Vanaf Bijlmer ArenA zou dat Den Haag HS zijn en vanaf Amsterdam Zuid Dordrecht als eindbestemming.


Ik zou zeggen dat je er bij Asb al Dordrecht op zet, als je daar via Ut naar Ddr wilt moet je tweemaal overstappen.

Verder, ben ik voor het introduceren van 'via Amsterdam' op de treinen en CTA's van het verkeer naar Ekz/Sgn/Hdr - de schermen op de treinen hebben (behalve die boven het cabineraam van de SLT) al twee regels waarvan er nu maar een gebruikt wordt.

Laatst bewerkt door AlbertP op 10-12-2018 13:05
 

10-12-2018 13:06:10
maarten83
maarten83
Quote
broek53 (ma 10 dec 2018 12:36:49 https://www.somda.nl/forum/20078/p695782/): Nou, het lag in het verlengde van eenzelfde gegoochel toen de 1500 nog doorreed naar Enkhuizen. Er is destijds in ieder geval vanuit Amersfoort flink op aangedrongen om Amsterdam aan te geven, omdat men tamelijk mesjogge werd van de rezigers die maar bleven zoeken en vragen naar de trein naar Amsterdam Centraal. Het was/is dan ook wat raar als Amsterdam Centraal op dezelfde manier (in een voorbijdraaiend "filmpje") wordt aangegeven als Bovenkarspel Flora.
Kennelijk speelt dat sentiment nu niet meer zo.


In het CTA tijdperk kon men sommige tussen liggende plaatsen groot aangeven. Het verbaasd mij steeds meer dat de huidige digitale borden een achteruitgang is. Het is inmiddels al wat verbeterd t.o.v. de introductie maar toch.
 

10-12-2018 13:18:36
mvanuden
mvanuden
Quote
maarten83 (ma 10 dec 2018 13:06:10 https://www.somda.nl/forum/20078/p695794/):
Quote
broek53 (ma 10 dec 2018 12:36:49 https://www.somda.nl/forum/20078/p695782/): Nou, het lag in het verlengde van eenzelfde gegoochel toen de 1500 nog doorreed naar Enkhuizen. Er is destijds in ieder geval vanuit Amersfoort flink op aangedrongen om Amsterdam aan te geven, omdat men tamelijk mesjogge werd van de rezigers die maar bleven zoeken en vragen naar de trein naar Amsterdam Centraal. Het was/is dan ook wat raar als Amsterdam Centraal op dezelfde manier (in een voorbijdraaiend "filmpje") wordt aangegeven als Bovenkarspel Flora.
Kennelijk speelt dat sentiment nu niet meer zo.


In het CTA tijdperk kon men sommige tussen liggende plaatsen groot aangeven. Het verbaasd mij steeds meer dat de huidige digitale borden een achteruitgang is. Het is inmiddels al wat verbeterd t.o.v. de introductie maar toch.


Nou, nou, ACHTERuitgang is wel een heel groot woord. Eerder iets als "een enkele functionaliteit is niet in het digitale bord gekomen" (en dat kan een weloverwogen keuze geweest zijn).

Overigens wordt er op dit moment wel gewerkt aan een oplossing voor "onlogische eindpunten" (gezien door een onervaren treinreiziger). Ik weet niet precies wat de planning is voor uitrol hiervan, noch hoe het er precies uit gaat zien.

Laatst bewerkt door mvanuden op 10-12-2018 13:18
 

10-12-2018 13:44:36
treinfan
treinfan
Ja, daar wordt aan gewerkt. Blijkens de rapportage van het NS-panel leek men bij het uitvoeren van het onderzoek niet te weten hoe de bestemmingen nu op de CTA's worden weergegeven. De rapportage schetste een onjuist beeld van de huidige situatie.%09%
Ik hoop dat het in geheel eens goed aangepakt wordt
 

10-12-2018 15:28:03
yappa
yappa
Trein 2446 heeft in de app de toelichting “stopt ook op Duivendrecht, Buiten”. Lekker dan als er net een bui over komt...  

10-12-2018 16:02:57
broek53
broek53
Quote
treinfan (ma 10 dec 2018 13:44:36 https://www.somda.nl/forum/20078/p695806/): Ja, daar wordt aan gewerkt. Blijkens de rapportage van het NS-panel leek men bij het uitvoeren van het onderzoek niet te weten hoe de bestemmingen nu op de CTA's worden weergegeven. De rapportage schetste een onjuist beeld van de huidige situatie.%09%
Ik hoop dat het in geheel eens goed aangepakt wordt
Goede zaak. Het ongelukkige voorbeeld was jaren geleden al Hoofddorp als eindpunt van Sprinters en iedereen maar zoeken naar Schiphol, dat soort dingen.
Verder zou ik (geheel persoonlijk) ervoor kiezen om de stopstations tussen bijvoorbeeld Hoorn en Enkhuizen en tussen Alkmaar en Den Helder pas te gaan aangeven vanaf Utrecht of Amsterdam. Bestemmingen als Bovenkarspel Flora en =Grootebroek, of Ana Paulowna en Alkmaar Noord lijken mij in Eindhoven en Ede=Wageningen nauwelijks relevant en afleidend.
 

10-12-2018 16:33:19
AlexNL
AlexNL
Maar iemand die dan wél van Eindhoven naar Bovenkarspel Flora moet, zoekt dan tevergeefs naar een trein die daar stopt. Dat lijkt me ook niet de bedoeling.

Wat mij betreft is de beste oplossing om altijd alle bestemmingen te tonen, en de belangrijkste bestemming(en) van het bord te highlighten. In het geval van de IC naar Enkhuizen zou je dan "Amsterdam, Enkhuizen" op het scherm krijgen.
 

10-12-2018 16:43:15
broek53
broek53
Knappe jongen als je tussen die bak aan 90 % nutteloze informatie "Bovenkarspel F" kunt vinden. Maar van mij mogen ze hun gang gaan met het laten verzuipen van voor 75 % van de reizigers nuttige info tussen info voor max. 1 5 van het publiek. Het lijkt mij alleen een stuk duidelijker als je het doet zoals ik schreef. Het is iets minder consequent, maar vooral veel minder doen-alsof-je-autistisch-bent.  

10-12-2018 17:09:28
DDietzen
DDietzen
Wat mij het meest logisch lijkt is:
- klein: 1 regel film met tussenstops
- groot: belangrijkste tussenstop
- klein: 1 regel film met tussenstops
- groot: eindbestemming

Een beetje vergelijkbaar met de Belgische CTA's, maar dan wel met meer kleine tussenstops tegelijkertijd zichtbaar.

Voor de 2900/3900 in Ehv ri Ekz resulteert dat bijv. in (capslock = grote tekst):
's-Hertogenbosch, Utrecht C, Amsterdam Amstel
AMSTERDAM CENTRAAL
Sloterdijk, Hoorn, Kersenboogerd, Hoogkarspel, Bovenkarspel-Grootebroek, Bovenkarspel-Flora
ENKHUIZEN

Voor de doorkoppeling 3500 naar 2400 kan je dan dit op de borden zien staan in Ehv:
's-Hertogenbosch, Utrecht C, Bijlmer ArenA, Amsterdam Zuid
SCHIPHOL AIRPORT
Leiden C, Laan v NOI, Den Haag HS, Delft, Schiedam C, Rotterdam C, Blaak
DORDRECHT

Zeker voor treinen met veel tussenstops is het dan langer wachten voordat een 'kleiner' station verschijnt, maar ik denk dat dit toch het meest optimale compromis is. Denk dat er meer behoefte is aan nadruk op 'Amsterdam C' dan aan het constant tonen van 'Bovenkarspel-Flora', om maar eens wat te noemen.
 

10-12-2018 17:25:10
treinfan
treinfan
Gewoon groot Amsterdam tonen met een opmerking "Rijdt verder naar Enkhuizen" zou ik als oplossing suggereren. Iemand die graag naar Bkf wil, snapt dan ook duidelijk aan de hand van het bord dat de trein verder rijdt dan Asd  

10-12-2018 17:50:39
b2py
b2py
Niemand gedacht aan de optie 'plan uw reis in de app'?  

10-12-2018 18:14:37
jelmerrr
jelmerrr
Want iedereen heeft een app? Ik moet dit tegen mijn oma gaan zeggen die gaat dat vast waarderen als je zoiets zegt...  

10-12-2018 18:55:18
b2py
b2py
Tsja die 10 mensen zonder app, die lezen de vertrekstaten maar. Ze zijn er niet voor niets he.