Dienstregeling 2019, wat is waar?
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
10-06-2018 21:28:52
MasterE
MasterE
Ja.

Voorbeeldje:
Ampo - Asdz is via Alm met de IC sneller en gewoon toegestaan, komt ook gewoon uit de reisplanner.

Laatst bewerkt door MasterE op 10-06-2018 21:29


Mcn Asd
 

10-06-2018 21:33:19
IJsbergsla
IJsbergsla
...indien "Altijd Vrij of Trein Vrij abonnement" is aangevinkt. Vertrekstation voorbij reizen was dan wel is met een reguliere ov-chipkaart nooit toegestaan.  

10-06-2018 21:33:40
AlbertP
AlbertP
Utln-Ht via Ut komt wel uit de 9292- maar niet uit de NS-planner. Officieel kan die overstap niet zonder om te checken, maar ik heb het meerdere malen gedaan.

Laatst bewerkt door AlbertP op 10-06-2018 21:34
 

10-06-2018 22:01:26
AgentX
AgentX
Maar dat wil dus niet zeggen dat het ook mag.  


10-06-2018 22:14:41
AlbertP
AlbertP
Nee ik kan mij herinneren dat je vertrekstation voorbij reizen inderdaad niet mag behalve bij een lijstje uitzonderingen, maar alles wat ik over kan vinden is artikel 2.4 lid 2 van de AVR-NS: "Als u met gebruik van uw OV-chipkaart reist richting het station waar u heeft ingecheckt, checkt u tussentijds uit en weer in. Dit houdt in dat u niet zonder eerst uit te checken en weer in te checken terug kunt keren naar het station waarvan u uw reis begon. Dit alles tenzij de oorzaak van het reizen in die richting buiten uw invloedsfeer ligt, of tenzij u omreist en dat door NS geadviseerd is; "  

10-06-2018 22:20:05
ZJ37
ZJ37
Een door vele gemaakte reis Ut-Alm/Lls wordt door de reisplanner ook bijna altijd via Asdz aangegeven. Reis je wel tweemaal Rai voorbij...

Maar weer even terug naar de plannetjes van 2019?
 

10-06-2018 22:41:41
Klaasje
Klaasje
Wat wel en niet mag staat bij de definitie van reisroute in de avr.  

10-06-2018 23:31:43
AlbertP
AlbertP
Bedankt, in dat geval valt Utln-Ht onder 'het eerst wordt bereikt' - als je net de 6900 naar het zuiden mist, is via Ut de manier om Ht het eerst te bereiken, dus dat zou dan wel mogen.  

11-06-2018 00:04:44
BGM104
BGM104
Nee. Artikel 2.4.2 van de AVR is daar helder over.

In Ut dus door het poortje naar buiten en weer terug naar binnen tijdens het overstappen.
 

11-06-2018 07:00:57
mdeen
mdeen
Ik vind 2.4.2 van de AVR daar niet volledig duidelijk in. Eerst zeggen ze "reist richting het station waar u heeft ingecheckt" (dat kan met elke trein), daarna zeggen ze "Dit houdt in dat u niet zonder eerst uit te checken en weer
in te checken terug kunt keren naar het station waarvan u uw reis begon" en dat interpreteer ik als "je mag dus wel met een IC het beginstation passeren" want dan keer je niet terug naar het station waarvan je je reis begint.

Dat betekent dat je Utl-Ht wel via Ut kunt doen, maar Ht-Utl niet via Ut (want bewijs dan maar dat je in eerste instantie op de IC zat).
 

11-06-2018 08:16:06
VIRMm1
VIRMm1
Ik meen me te herinneren dat elk advies dat uit de Reisplanner rolt je mag opvolgen zonder daarvoor bij te betalen.
Van Maastricht naar Geldrop was vroeger/is nu sneller via Ehv. Dit kwam uit de reisplanner en dit mocht ook gewoon, zonder extra uit/inchecken.
 

11-06-2018 09:09:43
Trainplaza
Trainplaza
Quote
MasterE (zo 10 jun 2018 21:12:17 https://www.somda.nl/forum/20078/p664244/):
Quote
ZJ37 (zo 10 jun 2018 20:22:05 https://www.somda.nl/forum/20078/p664226/): Mag dat ook niet meer als dat een kortere reistijd oplevert?


De kortste, snelste of reis met de minste overstappen zijn allemaal toegestaan.


Even een scenario. Je moet van Roosendaal naar Amersfoort. Logische route zou Rsd - Ht - Ut - Amf zijn, maar dan heb je 2 overstappen. Als je via Deventer reist heb je dan maar één overstap. Maar die route is totaal niet logisch, hoe zit dan dan?
 

11-06-2018 09:16:44
MetroRET
MetroRET
Rsd - Rtd - Amf...

Is ook 1 overstap %08%
 

11-06-2018 09:56:43
sjoerd
sjoerd
Het is in de AVR naar mijn mening duidelijk: je mag je opstapstation niet voorbij reizen tijdens dezelfde reis (incheck - uitcheck).
Dit is echter niet altijd even consequent: van Bdpb mag je wel over Breda - Den Bosch naar Utrecht of zelfs naar Schiphol, terwijl dat meer kilometers zijn, en je mag niet (hoewel dat sneller is) met de Sprinter naar Breda om daar de ICdirect te pakken naar Utrecht of Schiphol.
Hierboven staat een paar keer: dat mag en dat mag niet. Maar wat een hc goedvindt behoeft niet te kloppen met de AVR en een andere conducteur zal op zijn minst de wenkbrauwen fronsen. Ook zullen er wel trajecten zijn met veel fout-reizen (Geldrop) en dat weten conducteurs natuurlijk ook; meestal worden ze daar soepeler van.
Overigens gaan we wel erg off-topic nu.

Laatst bewerkt door sjoerd op 11-06-2018 09:57
 

11-06-2018 10:26:56
Klaasje
Klaasje
In de praktijk is de reisplanner leidend. Als daarin staat dat het een optie is mag je dat gebruiken zonder moeilijk te doen met de chipkaart. Het wordt pas anders als je een via-bestemming kiest of een "vrij-abonnement" hebt aangvinkt. Als de reisplanner je voor Bdpb naar Shl via Bd stuurt mag je dat gewoon opvolgen.  

11-06-2018 10:37:56
treinfan
treinfan
Op basis van de NS-spoorkaart https://nieuws.ns.nl/nieuwe-spoorkaart-hier-te-downladen/ mag je er als reiziger vanuit gaan dat Bdpb niet op het traject van de IC-Direct ligt. Als het een officiële overstap is (9200/6600 is dat), is het dus goed te verdedigen om via Bd te reizen.  

11-06-2018 10:48:24
reisthijs
reisthijs
Nee,dat mag niet. Je moet als reiziger uitgaan van het advies dat de reisplanner geeft. En die geeft nog altijd geen advies waarbij je je vertrek/eindstation voorbij rijdt.  

11-06-2018 10:58:47
dennistd
dennistd
Zeker wel: https://www.ns.nl/reisplanner/#/reisdetails?aankomst=Schiphol%20Airport&aankomsttype=treinstation&vertrek=51.605193,4.722436&vertrektype=geo&type=vertrek&tijd=2018-06-11T10:56&vertreklabel=Hoge%20Mosten%2050,%204822NH,%20Breda&hash=1649363284  

11-06-2018 11:01:09
sjoerd
sjoerd
Ik voel wel wat voor wat treinfan hier zegt: de spoorkaart laat een andere route zien van Breda af als je via de HSL reist, en dan ga je Bdpb op de kaart niet voorbij.
Maar de verwarring hierover is toch vrij groot. Kennelijk is er een flink grijs gebied, en op zich ben ik daarvan een groot liefhebber, totdat er een keer een grote snor een reisboete voor me uitschrijft.
 

11-06-2018 11:02:41
sjoerd
sjoerd
Quote
dennistd (ma 11 jun 2018 10:58:47 https://www.somda.nl/forum/20078/p664340/): Zeker wel: https://www.ns.nl/reisplanner/#/reisdetails?aankomst=Schiphol%20Airport&aankomsttype=treinstation&vertrek=51.605193,4.722436&vertrektype=geo&type=vertrek&tijd=2018-06-11T10:56&vertreklabel=Hoge%20Mosten%2050,%204822NH,%20Breda&hash=1649363284

Ja ja, maar dat is dus geldig als de reisplanner deze reis suggereert. Maar heeft die het laatste woord, of de AVR, of de conducteur.
 

11-06-2018 12:10:19
14735
14735
Het laatste gedeelte van artikel 2.4 lid 2 van de AVR-NS is heel duidelijk: "...Dit alles tenzij de oorzaak van het reizen in die richting buiten uw invloedsfeer ligt, of tenzij u omreist en dat door NS geadviseerd is;'. Als je vanuit Bdpb via Bd naar Shl reist ben je aan het omreizen, maar dit is door NS geadviseerd op basis van het reisadvies dat uit de reisplanner rolt. Als NS strikt haar AVR naleeft is dit dus gewoon een reis die je kan maken zonder tussentijds in- en uit te checken op Bd.

Laatst bewerkt door 14735 op 11-06-2018 12:11
 

11-06-2018 12:58:13
daniel81
daniel81
Volgens mij kan en mag je niet van mensen verwachten dat ze de spoorkaart van Nederland uit hun hoofd kennen. Oftewel dat ze op basis van een reisadvies niet (hoeven te) kunnen beoordelen of ze daarmee hun opstapstation weer voorbijrijden. Dus als er een reisadvies uit de planner rolt, moet je er van op aan kunnen dat dat ook mag.  

11-06-2018 13:22:42
ZJ37
ZJ37
De mensen uit de regio Dv/Zp/Hgl moeten dus via Ut op de ICE naar Duitsland stappen, omdat via de kortere route via Ah dus tweemaal Ahp wordt aangedaan. %08%

Reizigers te Rtb moeten via Bd naar Atw en zeker niet via Rtd?
 

11-06-2018 13:40:59
sjoerd
sjoerd
Bij internationale lange-afstands-treinen geldt je biljet daarom vaak vanaf ieder station in Nederland. Dat voorkomt gedoe.
Al met al blijven we afhankelijk van de uitleg van de hc. Vriendelijk blijven...
 

11-06-2018 14:05:32
daniel81
daniel81
Quote
ZJ37 (ma 11 jun 2018 13:22:42 https://www.somda.nl/forum/20078/p664370/): De mensen uit de regio Dv/Zp/Hgl moeten dus via Ut op de ICE naar Duitsland stappen, omdat via de kortere route via Ah dus tweemaal Ahp wordt aangedaan. %08%

Reizigers te Rtb moeten via Bd naar Atw en zeker niet via Rtd?


Nee, de regel is alleen dat je je vertrekstation niet voorbij mag reizen. Dus als je opstapt in Dv en in Ah overstapt is er geen probleem.
Wel is het lastig als je van Ahp naar Basel wilt, dan moet je dus eerst met Arriva of Breng naar Zv, vanaf daar met de RE 19 naar Oberhausen waar je op de ICE kunt overstappen %02%
 

11-06-2018 14:17:32
DDietzen
DDietzen
En hoe moet Mrn - Klp dan? Toch zeker niet via Ut, Amf en Ed? %03%

In ieder geval niet volgens de reisplanner, die stuurt je na Ut gewoon de 3000 in. (En ja, vrij reizen staat uitgevinkt!)

Maar ondertussen heeft deze discussie niet zoveel meer met de drgl 2019 van doen...
 

11-06-2018 14:39:40
daniel81
daniel81
Mrn - Klp behoort al sinds jaar en dag tot de uitzonderingen op de regel, die vroeger zelfs al als zodanig in het papieren spoorboekje stond.  

11-06-2018 16:05:50
Trainplaza
Trainplaza
Quote
daniel81 (ma 11 jun 2018 14:05:32 https://www.somda.nl/forum/20078/p664388/):
Quote
ZJ37 (ma 11 jun 2018 13:22:42 https://www.somda.nl/forum/20078/p664370/): De mensen uit de regio Dv/Zp/Hgl moeten dus via Ut op de ICE naar Duitsland stappen, omdat via de kortere route via Ah dus tweemaal Ahp wordt aangedaan. %08%

Reizigers te Rtb moeten via Bd naar Atw en zeker niet via Rtd?


Nee, de regel is alleen dat je je vertrekstation niet voorbij mag reizen. Dus als je opstapt in Dv en in Ah overstapt is er geen probleem.
Wel is het lastig als je van Ahp naar Basel wilt, dan moet je dus eerst met Arriva of Breng naar Zv, vanaf daar met de RE 19 naar Oberhausen waar je op de ICE kunt overstappen %02%


Je hebt toch een apart kaartje voor de ICE, in dit geval tussen Ah en Basel. Dan kan je toch gewoon met je OVC van Ahp naar Ah reizen?
 

11-06-2018 17:49:24
phantom
phantom
Quote
ZJ37 (zo 10 jun 2018 20:28:39 https://www.somda.nl/forum/20078/p664232/):Ooit reden er vanuit Bd vier treinen per uur de Moerdijkbrug over naar Ddr en Rtd (1900/2200). Nu zijn dat er al dan niet met overstap al het dubbele aantal (1100/900/9200/2300/6600). Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dit op veel efficiëntere manieren kan, om te beginnen met de 9200 die qua dienstregeling die omweg geen kwaad doet. Daarmee kan de 2300 al van tafel, kassa.

Verder zal niemand malen om een verbinding via Ddr als dit met betrouwbaar materieel wordt uitgevoerd via een baanvak waar niet voor elke mier hele corridors instorten. Liever 7 minuten omreizen dan elke dag maar afwachten of je trein komt opdraven en de eindstreep haalt. Voor reizigers tussen Bd en Ehv ook wel zo prettig.

Hoezo tellen nu de treinen mee die via de HSL gaan,als je de treinen telt per uur die door Ddr zouden rijden.
De HSL geeft je van Bd en Rtd geen uitstap mogelijkheid in Ddr,althans niet toen ik voor t laatst heb gekeken
Of snap ik je verhaal niet helemaal


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


11-06-2018 18:00:43
ZJ37
ZJ37
Er waren eerst 4 mogelijkheden Bd-Rtd per uur (2200/1900) en nu 8 per uur (900/1100/9200; en via Ddr en overstap 6600/2300). Daarvan vraag ik me sterk of je niet op zijn minst de 9200 via Ddr kan laten rijden om zo die malle 2300 te besparen. Maar we rijden treinen via de HSL omdat ze via de HSL moeten en niet omdat het deels onlogisch is.  

11-06-2018 18:18:01
michaben
michaben
Onlogisch? 80% van de reizigers pakt de HSL naar Rtd en slechts 20% pakt de trein naar Ddr.  

11-06-2018 18:21:55
MetroRET
MetroRET
Tja... is ook niet zo raar als de treindienst via Ddr zo beroerd als de pest is en via de HSL de meeste treinen rijden (die dan bij een calamiteit geen fatsoenlijk alternatief hebben).  

11-06-2018 18:22:30
IJsbergsla
IJsbergsla
Omdat inmiddels bijna 80% van de treincapaciteit over de HSL gaat met een snellere verbinding. Nogal wiedes...  

11-06-2018 19:10:50
ZJ37
ZJ37
Precies mijn punt. Die overcapaciteit zou je dus kunnen benutten om via Ddr te rijden. Zoals gezegd door de 9200 de 2300 te vervangen.  

11-06-2018 20:13:08
Berk24
Berk24
Quote
ZJ37 (ma 11 jun 2018 19:10:50 https://www.somda.nl/forum/20078/p664466/): Precies mijn punt. Die overcapaciteit zou je dus kunnen benutten om via Ddr te rijden. Zoals gezegd door de 9200 de 2300 te vervangen.

Waarom moet juist de 9200 de 2300 vervangen. Het is in mijn ogen logischer dat doorgaande treinen (1100 en 9200) de snelle paden over de HSL benutten en treinen die wat minder een doorgaand karakter hebben (900 bijvoorbeeld, omdat hij in Breda eindigt) kunnen eventueel (met de nadruk op eventueel) omgelegd worden, maar zeker niet de doorgaande treinen 1100 en 9200. Die moeten snel zijn.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

11-06-2018 20:31:13
broek53
broek53
Een tijdje denk ik al: waar doet dit (het gedoe over Dordrecht) mij toch aan denken? En nu weet ik het: 1986 en het gejerimieer van en over Haarlem toen de intercity's via Schiphol gingen rijden. Even volhouden: het went, heus waar

Laatst bewerkt door broek53 op 11-06-2018 20:31
 

11-06-2018 20:34:56
mvschoon
mvschoon
En uiteindelijk kreeg Hlm zijn IC's naar Vs gewoon weer terug, dus straks Ddr...  

11-06-2018 20:36:53
michaben
michaben
Quote
Berk24 (ma 11 jun 2018 20:13:08 https://www.somda.nl/forum/20078/p664484/): Waarom moet juist de 9200 de 2300 vervangen.

De 9200 is alleen logisch als je van de huidige dienstregeling uitgaat, deze staat namelijk 8 minuten in Bd stil en 7 tot 12 minuten in Rtd, dus uitgaan van dat je een gunstig pad weet te verkrijgen kun je in dezelfde tijd via Ddr. Dat is echter wel een vrij grote maar, want als die gunstige treinpaden beschikbaar waren dan had de 2300 ook wel een gunstiger pad gehad.

Maar inderdaad, al die moeite voor slechts een kleine groep reizigers, want het merendeel van de reizigers gaat zoals gezegd richting Rtd en niet richting Ddr, vandaar op dat traject ook de meeste treinen rijden.

Laatst bewerkt door michaben op 11-06-2018 20:37
 

11-06-2018 21:05:18
broek53
broek53
Quote
mvschoon (ma 11 jun 2018 20:34:56 https://www.somda.nl/forum/20078/p664496/): En uiteindelijk kreeg Hlm zijn IC's naar Vs gewoon weer terug, dus straks Ddr...
Tsja, het is maar hoe je het beestje noemt. Dat wat nu voor IC's over de Oude Lijn doorgaat, zijn gewoon de sneltreinen die over de Oude Lijn bleven rijden anno 1986, en ze doen er, mede door een stop aan de Laan van NOI, nog 7 minuten langer over ook (Asd - Rtd). Kortom: het is veel perceptie.
 

11-06-2018 21:11:44
ZJ37
ZJ37
Dezelfde gewenning als de uitbreiding van de "IC's" op de Zeeuwse Lijn. Het klinkt leuk, maar de meesten hebben er niks aan.  

12-06-2018 09:33:13
thom
thom
Quote
daniel81 (ma 11 jun 2018 12:58:13 https://www.somda.nl/forum/20078/p664358/): Volgens mij kan en mag je niet van mensen verwachten dat ze de spoorkaart van Nederland uit hun hoofd kennen. Oftewel dat ze op basis van een reisadvies niet (hoeven te) kunnen beoordelen of ze daarmee hun opstapstation weer voorbijrijden. Dus als er een reisadvies uit de planner rolt, moet je er van op aan kunnen dat dat ook mag.

Dat klopt toch ook precies met de zin 'Of door NS geadviseerd'
 

12-06-2018 14:17:14
AlbertP
AlbertP
Het geval waar we het net over hadden (Utln-Ht) wordt niet door de NS geadviseerd maar wel door 9292, dus daar gaat iets niet helemaal goed, maar verder lijkt me het duidelijk zo %02% dus, ik zou zeggen, terug naar drgl 2019. (Hoewel de discussie over Dordrecht ook al eindeloos in andere topics gevoerd is, denk ik).  

12-06-2018 18:11:12
phantom
phantom
Quote
MetroRET (ma 11 jun 2018 18:21:55 https://www.somda.nl/forum/20078/p664460/): Tja... is ook niet zo raar als de treindienst via Ddr zo beroerd als de pest is en via de HSL de meeste treinen rijden (die dan bij een calamiteit geen fatsoenlijk alternatief hebben).

Dat is dus ook mede 1 van de redenen waarom ik niet snap dat men alle snelle verbindingen via die hsl wil knallen.
Ddr opzich is heus niet helig,en wellicht ook niet groot als t gaat om reizigers aantallen die vlot ri Belgie willen gaan.
Maar net als vandaag zie ik weer uitvallende treinen die stilstaan op de hsl(nu op de brug zelf,waardoor andere treinen lsp gezien vanuit ri Ddr ri Bd er omheen moeten)
Dat verstierd voor de zoveelste keer die heilige hsl diensten,waarom nou niet gewoon 1 dienst volgens de ouwe Benelux route over de oude lijn,dan rijd er tenminste altijd wel iets de goeie kant op,ook voor die paar uit Ddr die graag ri Belgie willen binnen een redelijke tijd.
Lijkt me een redelijk fail safe oplossing,en nogmaals voor mij maakt t niet uit,waar ik ook werk in NL daar komen geen treinen,dus ik zelf heb er totaal geen winst of verlies bij.
Ik ben afhankelijk van mn auto en bijbehorende file's %08%


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

12-06-2018 23:44:56
thom
thom
Quote
AlbertP (di 12 jun 2018 14:17:14 https://www.somda.nl/forum/20078/p664571/): Het geval waar we het net over hadden (Utln-Ht) wordt niet door de NS geadviseerd maar wel door 9292, dus daar gaat iets niet helemaal goed, maar verder lijkt me het duidelijk zo %02% dus, ik zou zeggen, terug naar drgl 2019. (Hoewel de discussie over Dordrecht ook al eindeloos in andere topics gevoerd is, denk ik).

Het ging mij ook niet om jouw voorbeeld maar wat Daniel inhoudelijk zegt, een reiziger hoeft inderdaad niet na te denken of het mag, als de reisplanner het voorschotelt is het geadviseerd en mag het dus
 

14-06-2018 07:17:42
mdeen
mdeen
Quote
phantom (di 12 jun 2018 18:11:12 https://www.somda.nl/forum/20078/p664622/):
Dat verstierd voor de zoveelste keer die heilige hsl diensten,waarom nou niet gewoon 1 dienst volgens de ouwe Benelux route over de oude lijn,dan rijd er tenminste altijd wel iets de goeie kant op,ook voor die paar uit Ddr die graag ri Belgie willen binnen een redelijke tijd.

Wat ik ook niet snap is dat er nu een stoptrein en één excuus-IC tussen Rotterdam en Breda rijden, maar die IC vertrekt 5 minuten na de stopper en zit daardoor de hele tijd achter dat ding aan te sukkelen, doet er ook wel 1 minuten minder over.
Waarom dan niet de 2400 doortrekken naar Breda, die rijdt tenminste voor de stopper uit. En dan kun je die eens per uur als stoptrein doortrekken naar Breda en het andere uur rij je wel die 6600 als doortrekking van de stopper Arnhem - Den Bosch - Breda.

Die 2300 is nu eigenlijk nutteloos. Ik zou wel eens willen weten wat daar de bezetting van is. Sluit die misschien nog aan op iets belangrijks?
 

14-06-2018 07:32:18
MetroRET
MetroRET
De aansluitingen te Ddr zijn:
Intercity Rotterdam (2200/2400): 13 minuten op de 2400.
Sprinter Rotterdam (5000/5100): 16 minuten op de 5100.
Stoptrein Geldermalsen: 15 minuten op de 36700.

De aansluitingen te Breda zijn:
Intercity Tilburg (1100/3600): 14 minuten op de 1100.
Intercity Etten-Leur: 20 minuten op de 3600.
Sprinter Tilburg: 29 minuten op de 6600.
Intercity Antwerpen: 47 minuten op de 9200.
 

14-06-2018 09:27:20
daniel81
daniel81
Kortom het doel is bijna bereikt; NS heeft bijna genoeg munitie om de 2300 op te mogen heffen  

14-06-2018 10:19:15
VIRMm1
VIRMm1
Jep, door die belabberde aansluitingen roept de NS straks: "Kijk, die 2300 wordt door geen mens gebruikt, het is onzin om hiermee te blijven rijden".

Ondertussen neemt de filedruk op de A16 alleen maar toe, maar dat is niet het probleem van de NS.
 

14-06-2018 10:42:31
IJsbergsla
IJsbergsla
Correct. Een van de andere voorbeelden is de kwartiersverdichter Breukelen-Utrecht welke tot een paar jaar geleden in het dal reed. Ineens moest er leeg doorgereden worden naar Maarn GE ten behoeve van het keren en wonder, o wonder, de trein was voor de provincie te duur geworden. Jezelf de markt uit prijzen is het gezegde dat als eerste opkomt.  

14-06-2018 10:44:37
DDietzen
DDietzen
Denk dat de 2300 pas een echt succes wordt als 'ie wordt doorgetrokken naar Ehv. Als je 'm in Ddr kort laat keren en 'm midden tussen twee 1100'ers in laat rijden, krijg je ook nog eens een mooi korte aansluiting tussen de richtingen Ehv en Brusz, én is de eerste stap naar PHS Bd - Ehv gezet.

Maar ik denk vast weer te veel in mogelijkheden...
 

14-06-2018 10:50:56
sjoerd
sjoerd
Er zijn op zijn minst twee bezwaren hoorbaar tegen het nu doortrekken van de 2300 naar Eindhoven. De eerste is dat de Brabantroute nog regelmatig nodig is voor omgeleide goederentreinen, en de tweede is dat er langs het traject Breda - Tilburg enkele drukke overwegen liggen bij Gilze-Rijen die pas de komende jaren vervangen zullen worden door tunnels.
Maar dat er nu geen grote interesse is voor de 2300 is zonneklaar.

Laatst bewerkt door sjoerd op 14-06-2018 10:51
 

14-06-2018 11:29:39
MetroRET
MetroRET
Kom je dan niet tegen de 6600 aan te rijden, of wil je de 2300 ook tussen Bd en Tb gaan uitbuigen met een traag pad.  

14-06-2018 12:28:13
DDietzen
DDietzen
Om eerlijk te zijn heb ik wel wat meer gerommeld met de drgl in Noord-Brabant om het geheel passend te maken. Een impressie:

cargo Rsd .38 > Bd .00 ---- > Tb .17
6600: Ddr .39 > Bd .01/.02 > Tb .20/.21
1100: Rtd .15 > Bd .08/.09 > Tb .23/.25 > Ehv .47
cargo Ddr .46 > Bd .12 ---- > Tb .29
3600: Rsd .04 > Bd .21/.23 > Tb .35/.36
2300: Ddr .03 > Bd .21/.26 > Tb .39/.40 > Ehv .02
5200: -------------- Tbu .38 > Tb .43/.44 > Ehv .11

In Ht: 6600 gekoppeld aan 6700, 9600 aan 4400.

Voordelen:
- Korte(re) keringen: 3600 in Rsd, 6600 en 2300 in Ddr
- 2300 rechtstreeks van Ddr naar Ehv
- In Bd cross-platform aansluiting 2300 Ddr - 3600 Zl
- In Bd haalbare aansluiting 9200 Brusz - 3600 Zl (5 min)
- In Bd korte aansluiting 9200 Brusz - 2300 Ehv (8 min)
- Betere spreiding SP's op Ddr - Zlw (14/16-interval)
- 4x/u cargopad Bd - Tb blijft behouden

Laatst bewerkt door DDietzen op 14-06-2018 12:30
 

14-06-2018 12:55:27
daniel81
daniel81
En niet te vergeten
- een enorme versnelling van de 3600
- een betrouwbaardere aansluiting in Rsd 3600 2200
- en een kortere haltering van de 2200 in Rsd, waardoor ook deze versneld kan worden
Mij verbaast het nog altijd dat de huidige 3600 nagenoeg dezelfde rijtijd heeft als 15 jaar geleden, toen er 3 stops meer waren én een 6-minutenstop in Bd
 


14-06-2018 14:02:44
DDietzen
DDietzen
Ha ja, de verbeteringen rond Rsd bijna vergeten. De aansluiting 2200 - 3600 wordt 5-6 min, er ontstaat daarnaast een officiële aansluiting 12200 - 3600 van 2-3 min.
De 2200 staat nog maar 5 min stil in Rsd waardoor deze in totaal 5 min tijdwinst boekt van/naar Vs. De lange achterlichtoverstap 2200 - 450/2550 wordt ook een tikkie korter (van 29 naar 22 min).

Het versnellen en korte keren (9 min) van de 3600 spaart trouwens ook nog een compositie uit, die kan mooi de 2300 in zodat die sterk genoeg is om uurlijks Ddr - Ehv te rijden.

Vergeet ik nog iets of kunnen we morgen van start met deze dienst? %02%
 

14-06-2018 14:16:20
treinfan
treinfan
Ja:
- een overbelastingsverklaring om een opvolgtijd van 2 minuten achter een goederentrein te hanteren.
- een tweede goederenpad per uur van/naar Ddr, want je mag niet door de brugopening heen plannen.
 

14-06-2018 15:03:18
Trainplaza
Trainplaza
Quote
DDietzen (do 14 jun 2018 14:02:44 https://www.somda.nl/forum/20078/p665042/): Ha ja, de verbeteringen rond Rsd bijna vergeten. De aansluiting 2200 - 3600 wordt 5-6 min, er ontstaat daarnaast een officiële aansluiting 12200 - 3600 van 2-3 min.
De 2200 staat nog maar 5 min stil in Rsd waardoor deze in totaal 5 min tijdwinst boekt van/naar Vs. De lange achterlichtoverstap 2200 - 450/2550 wordt ook een tikkie korter (van 29 naar 22 min).

Het versnellen en korte keren (9 min) van de 3600 spaart trouwens ook nog een compositie uit, die kan mooi de 2300 in zodat die sterk genoeg is om uurlijks Ddr - Ehv te rijden.

Vergeet ik nog iets of kunnen we morgen van start met deze dienst? %02%


Uurlijks? Als je Dordrecht echt van de problemen af wil helpen moet je elk half uur gaan rijden . Maar, ik moet zeggen dat je idee er strak uit ziet, ik ben (met elk half uur een 2300) hartstikke voor!
 

14-06-2018 15:07:02
DDietzen
DDietzen
Quote
treinfan (do 14 jun 2018 14:16:20 https://www.somda.nl/forum/20078/p665051/): Ja:
- een overbelastingsverklaring om een opvolgtijd van 2 minuten achter een goederentrein te hanteren.
- een tweede goederenpad per uur van/naar Ddr, want je mag niet door de brugopening heen plannen.


Wat betreft de overbelastingsverklaring: ik denk dat die er sowieso al in zit met eenderwelke uitbreiding van het treinaanbod Bd - Ehv. En dat die uitbreiding er gaat komen, staat al vast.

Wat betreft het goederenpad: ik heb 2x/u Kfh - Bd, en daarnaast nog 2x/u Kfh - Rsd gepland. Het ene halfuur conflicteren deze paden niet met de brugopening (die is nog steeds op .12-.18 toch?), het andere halfuur kan er worden uitgebogen maar komen de twee paden (het Bredase en het Roosendaalse) wel bovenop elkaar te liggen. In praktijk dus 3x/u een cargo Kfh - Zlw.
 

14-06-2018 15:20:00
AJT
AJT
Is een passeerspoor voor goederentreinen tussen Gz en Tbr geen goed idee?  

14-06-2018 15:25:06
IJsbergsla
IJsbergsla
Of op Gilze-Rijen aan beiden kanten van het perron? En dan te Oisterwijk een inhaalspoor naast het spoor richting Tilburg? Ja, dat zou een aardig begin zijn.  

14-06-2018 15:48:07
daniel81
daniel81
Het laatste bericht past beter in het topic de-spoorsanering %02%
Of is het ont-spoorsanering?%08%
In elk geval het ongedaan maken van spoorsaneringen
 

14-06-2018 16:31:46
MetroRET
MetroRET
Quote
DDietzen (do 14 jun 2018 12:28:13 https://www.somda.nl/forum/20078/p665000/): Om eerlijk te zijn heb ik wel wat meer gerommeld met de drgl in Noord-Brabant om het geheel passend te maken. Een impressie:

cargo Rsd .38 > Bd .00 ---- > Tb .17
6600: Ddr .39 > Bd .01/.02 > Tb .20/.21
1100: Rtd .15 > Bd .08/.09 > Tb .23/.25 > Ehv .47
cargo Ddr .46 > Bd .12 ---- > Tb .29
3600: Rsd .04 > Bd .21/.23 > Tb .35/.36
2300: Ddr .03 > Bd .21/.26 > Tb .39/.40 > Ehv .02
5200: -------------- Tbu .38 > Tb .43/.44 > Ehv .11

In Ht: 6600 gekoppeld aan 6700, 9600 aan 4400.

Voordelen:
- Korte(re) keringen: 3600 in Rsd, 6600 en 2300 in Ddr
- 2300 rechtstreeks van Ddr naar Ehv
- In Bd cross-platform aansluiting 2300 Ddr - 3600 Zl
- In Bd haalbare aansluiting 9200 Brusz - 3600 Zl (5 min)
- In Bd korte aansluiting 9200 Brusz - 2300 Ehv (8 min)
- Betere spreiding SP's op Ddr - Zlw (14/16-interval)
- 4x/u cargopad Bd - Tb blijft behouden


Hoe kan je de 6600 om :01/:31 laten binnenkomen als de 9200 om :34 binnenkomt.

Tevens kan de 6600 niet om :39 uit Ddr vertrekken, want dan heb je slechts een gat van 2 minuten achter de 2200.

En haalt de 3600 zijn 2 minuten achterstand weer in ?

Laatst bewerkt door MetroRET op 14-06-2018 16:59
 

14-06-2018 17:11:08
sjoerd
sjoerd
Toevallig zijn deze week de ingrijpende plannen voor Gilze-Rijen gepubliceerd. Daar komt een tunnel ten westen van het station met een weg waarop de auto te gast is. Erbovenop ruimte voor slechts twee sporen waartussen een middenperron. Er worden meer dan tien panden gesloopt en wellicht nog meer. Er is geen plek om daarnaast ook nog inhaalsporen te leggen. Er wordt ook geen rekening gehouden met de aanleg van twee extra sporen Breda - Tilburg. Het stationsgebouw blijft staan.
De bezwaren tegen inhaalsporen, hoe interessant die op zichzelf zijn, zijn hier ook al eens breed uitgemeten.
 

14-06-2018 17:23:10
DDietzen
DDietzen
Quote
MetroRET (do 14 jun 2018 16:31:46 https://www.somda.nl/forum/20078/p665090/):
Quote
DDietzen (do 14 jun 2018 12:28:13 https://www.somda.nl/forum/20078/p665000/): Om eerlijk te zijn heb ik wel wat meer gerommeld met de drgl in Noord-Brabant om het geheel passend te maken. Een impressie:

cargo Rsd .38 > Bd .00 ---- > Tb .17
6600: Ddr .39 > Bd .01/.02 > Tb .20/.21
1100: Rtd .15 > Bd .08/.09 > Tb .23/.25 > Ehv .47
cargo Ddr .46 > Bd .12 ---- > Tb .29
3600: Rsd .04 > Bd .21/.23 > Tb .35/.36
2300: Ddr .03 > Bd .21/.26 > Tb .39/.40 > Ehv .02
5200: -------------- Tbu .38 > Tb .43/.44 > Ehv .11

In Ht: 6600 gekoppeld aan 6700, 9600 aan 4400.

Voordelen:
- Korte(re) keringen: 3600 in Rsd, 6600 en 2300 in Ddr
- 2300 rechtstreeks van Ddr naar Ehv
- In Bd cross-platform aansluiting 2300 Ddr - 3600 Zl
- In Bd haalbare aansluiting 9200 Brusz - 3600 Zl (5 min)
- In Bd korte aansluiting 9200 Brusz - 2300 Ehv (8 min)
- Betere spreiding SP's op Ddr - Zlw (14/16-interval)
- 4x/u cargopad Bd - Tb blijft behouden


Hoe kan je de 6600 om :01/:31 laten binnenkomen als de 9200 om :34 binnenkomt.

Tevens kan de 6600 niet om :39 uit Ddr vertrekken, want dan heb je slechts een gat van 2 minuten achter de 2200.

En haalt de 3600 zijn 2 minuten achterstand weer in ?

De 9200 komt bij mij om .35 aan in Bd.

De 2200 vertrekt bij mij eerder uit Ddr (door korter stationnement Rtd) om eerder in Rsd te zijn en extra tijdwinst te boeken.
Rtd .18/.20 > Rtb .23 > Ddr .35/.36 > Rsd .56/.01

Wat betreft de 3600:
- Overdag: Ht .51/.53 > O .05/.06 > Nm .22/.24
- 's Avonds: Ht .51/.55 > O .07 > Nm .22/.24
 

14-06-2018 18:18:21
abcde
abcde
Quote
sjoerd (do 14 jun 2018 17:11:08 https://www.somda.nl/forum/20078/p665099/)... Er wordt ook geen rekening gehouden met de aanleg van twee extra sporen Breda - Tilburg. ...

Duidelijk, het blijft krap tussen Breda en Tilburg. Ik zie dan ook hierom de (nood)oplossing:
* ieder kwartier een IC Ehv - Bd, 2x 900 door naar Asd, 2x 1100 door naar Gvc ;
* ieder kwartier een stopper tussen Tilburg en Bd. Dit is 2x de 6600, en 2x de 3600 die noodgedwongen onderweg weer gaat stoppen op alle stations. Gezien de ruime wachttijd op Ht en Bd zal dit voor de totale rit van de 3600 (bijna) geen extra rijtijd vragen.

- Zo krijg je wel 4 IC's tussen Ehv en Bd, en verwacht ik een veel betere bezetting van de 900 tussen Bd en Rtd.
- Hierdoor zal de wachttijd van de stopper 6600 uit Ddr in Bd ri Ehv verkorten, er rijden immers meer IC's van Bd naar Ehv.
- Trek de IC 2400 in de spits door van Ddr naar Bd , en je kunt de 2300 laten vervallen

Laatst bewerkt door abcde op 14-06-2018 20:31
 

14-06-2018 19:39:36
DDietzen
DDietzen
Wordt dan nog wel een leuk karwei om de 900 en 1100 in een kwartiersinterval te persen... Als je met de 1100 wilt gaan schuiven zul je óf de halve treinenloop op Gv - Rtd overhoop moeten halen (waarmee veel succes met het oog op oa de knopen in Ledn, Wp en Zl), óf de cruciale aansluiting in Ehv op de 3500 moeten verbreken.

Als er genoeg vraag naar is, zou ik eerder als extra IC (dwz naast de 1100) de 1900 in ere herstellen tussen Ddr en Ehv. Dordrecht ook weer blij. %02%

Stopperende 3600 is m.i. een prima idee, enig nadeeltje is dat je daarmee de kansen op een fatsoenlijke aansluiting op de 9200 definitief vergooit. Wat de reizigersaantallen op de Beneluxtrein niet zal bevorderen.
 

14-06-2018 20:00:15
ZJ37
ZJ37
Als je toe wilt naar een effectief dienstregelingsmodel dan zal je een herontwerp moeten doen. Zolang je blijft prutsen binnen de bestaande mogelijkheden, en die zijn behoorlijk beperkt, tik je ook her en der andere treinen om.  

14-06-2018 20:33:38
abcde
abcde
Quote
DDietzen (do 14 jun 2018 19:39:36 https://www.somda.nl/forum/20078/p665132/): Wordt dan nog wel een leuk karwei om de 900 en 1100 in een kwartiersinterval te persen... Als je met de 1100 wilt gaan schuiven zul je óf de halve treinenloop op Gv - Rtd overhoop moeten halen (waarmee veel succes met het oog op oa de knopen in Ledn, Wp en Zl), óf de cruciale aansluiting in Ehv op de 3500 moeten verbreken....

Eerlijk gezegd vermoed ik dat er meer reizigers balen van de langere wachttijd in Ehv naar Mt, dan dat de aansluiting op de 3500 zo noodzakelijk is.
 

14-06-2018 20:56:39
Trainplaza
Trainplaza
Quote
abcde (do 14 jun 2018 18:18:21 https://www.somda.nl/forum/20078/p665108/):
Quote
sjoerd (do 14 jun 2018 17:11:08 https://www.somda.nl/forum/20078/p665099/)... Er wordt ook geen rekening gehouden met de aanleg van twee extra sporen Breda - Tilburg. ...

Duidelijk, het blijft krap tussen Breda en Tilburg. Ik zie dan ook hierom de (nood)oplossing:
* ieder kwartier een IC Ehv - Bd, 2x 900 door naar Asd, 2x 1100 door naar Gvc ;
* ieder kwartier een stopper tussen Tilburg en Bd. Dit is 2x de 6600, en 2x de 3600 die noodgedwongen onderweg weer gaat stoppen op alle stations. Gezien de ruime wachttijd op Ht en Bd zal dit voor de totale rit van de 3600 (bijna) geen extra rijtijd vragen.

- Zo krijg je wel 4 IC's tussen Ehv en Bd, en verwacht ik een veel betere bezetting van de 900 tussen Bd en Rtd.
- Hierdoor zal de wachttijd van de stopper 6600 uit Ddr in Bd ri Ehv verkorten, er rijden immers meer IC's van Bd naar Ehv.
- Trek de IC 2400 in de spits door van Ddr naar Bd , en je kunt de 2300 laten vervallen


Een paar opmerkingen:
- Er is nooit genoeg materieel om de 900 door te laten rijden naar Ehv, en voordat het ICNG er is moet er haast wel een oplossing zijn. Anders wordt die IC aanbesteed.
- Het grootste probleem is dat Dordrecht geen rechtstreekse verbinding heeft met Eindhoven. De aansluiting wordt weliswaar iets beter, maar er blijft een overstap in Breda waar reizigers nog steeds niet blij van worden.
 

14-06-2018 21:54:01
michaben
michaben
Quote
Trainplaza (do 14 jun 2018 20:56:39 https://www.somda.nl/forum/20078/p665153/): Het grootste probleem is dat Dordrecht geen rechtstreekse verbinding heeft met Eindhoven.

Grootste probleem? Ddr staat niet in de top 20 van bestemmingen van reizigers uit Ehv, dus op basis waarvan is deze verbinding zo cruciaal?
 

14-06-2018 22:14:18
ZJ37
ZJ37
Quote
Trainplaza (do 14 jun 2018 20:56:39 https://www.somda.nl/forum/20078/p665153/):

Een paar opmerkingen:
- Er is nooit genoeg materieel om de 900 door te laten rijden naar Ehv, en voordat het ICNG er is moet er haast wel een oplossing zijn. Anders wordt die IC aanbesteed.
En dan wordt het aanbesteed en blijft er een beetje veel ICNG over dat dan niet meer op de HSL kan worden ingezet omdat er een andere vervoerder is gekomen? Kan het HSL-sprookje weer een paar jaar langer doorgaan.
 

15-06-2018 09:16:49
gvttreinen
gvttreinen
Quote
sjoerd (do 14 jun 2018 17:11:08 https://www.somda.nl/forum/20078/p665099/): Toevallig zijn deze week de ingrijpende plannen voor Gilze-Rijen gepubliceerd. Daar komt een tunnel ten westen van het station met een weg waarop de auto te gast is. Erbovenop ruimte voor slechts twee sporen waartussen een middenperron. Er worden meer dan tien panden gesloopt en wellicht nog meer. Er is geen plek om daarnaast ook nog inhaalsporen te leggen. Er wordt ook geen rekening gehouden met de aanleg van twee extra sporen Breda - Tilburg. Het stationsgebouw blijft staan.
De bezwaren tegen inhaalsporen, hoe interessant die op zichzelf zijn, zijn hier ook al eens breed uitgemeten.
Zit nog in CRS-fase (Cliënt Request Specification) dus er kan nog van alles veranderen.
 

15-06-2018 10:30:22
daniel81
daniel81
Quote
Trainplaza (do 14 jun 2018 20:56:39 https://www.somda.nl/forum/20078/p665153/): - Er is nooit genoeg materieel om de 900 door te laten rijden naar Ehv, en voordat het ICNG er is moet er haast wel een oplossing zijn. Anders wordt die IC aanbesteed.

Een oplossing voor wat?
Hoezo wordt die IC anders aanbesteed? Is toch gewoon onderdeel van het HRN?
En hoe denk je dat een andere vervoerder aan HSL-geschikt materieel kan komen nog vóórdat ICNG er is?
 

15-06-2018 10:59:24
ZJ37
ZJ37
Dat zou de ultieme oplossing inderdaad zijn: die diensten aan een andere vervoerder geven op het moment dat NS er met ICNG kan gaan rijden. ICNG heeft zich nog niet bewezen natuurlijk, maar waarmee moet een andere vervoerder dan rijden? Kunnen we in elk geval nog een paar jaar extra aanklooien met noodoplossingen op de HSL.  

15-06-2018 11:23:31
cuneo56
cuneo56
En ik maar denken dat die opmerking over aanbesteden enkel op de serie 2300 sloeg  

15-06-2018 11:28:58
ZJ37
ZJ37
Welke malloot wil die serie nou rijden? %08%  

15-06-2018 11:32:03
cuneo56
cuneo56
Dezelfden die met een tram tussen Kampen en Zwolle wilden rijden  

15-06-2018 11:52:35
daniel81
daniel81
Quote
cuneo56 (vr 15 jun 2018 11:23:31 https://www.somda.nl/forum/20078/p665271/): En ik maar denken dat die opmerking over aanbesteden enkel op de serie 2300 sloeg
AH, zo had ik het niet gelezen%06%
Hoe dan ook vraag ik me wel af hoe een aanbesteding dit "probleem" zou oplossen. Voor zover ik weet voert de NS de treindienst hier zeer betrouwbaar drgl uit, de 2300 wordt er alleen uitgegooid als het hommeles is op de HSL maar dan is het onderdeel van de versperringsmaatregel waar een andere vervoerder ook last van zou hebben. Sterker nog dan is het maar goed dat de 2300 geslachtofferd wordt om ruimte te maken voor belangrijker treinen. En als er geen sneller / gunstiger pad beschikbaar is, is dat er ook niet voor een andere vervoerder.
 

15-06-2018 15:22:22
anton_
anton_
Quote
michaben (do 14 jun 2018 21:54:01 https://www.somda.nl/forum/20078/p665162/):
Quote
Trainplaza (do 14 jun 2018 20:56:39 https://www.somda.nl/forum/20078/p665153/): Het grootste probleem is dat Dordrecht geen rechtstreekse verbinding heeft met Eindhoven.

Grootste probleem? Ddr staat niet in de top 20 van bestemmingen van reizigers uit Ehv, dus op basis waarvan is deze verbinding zo cruciaal?

Is er ook ergens een lijst van top 20 van bestemmingen van station Eindhoven (en andere stations)? en zo ja is deze openbaar?
 

15-06-2018 16:34:20
plubru
plubru
Misschien staat Ehv in de top 20 van bestemmingen van reizigers uit Ddr?
Ec zal niet gauw in de top 20 op één staan, maar Ec heeft wel een nummer één in zijn top 20!

Laatst bewerkt door plubru op 15-06-2018 16:36


Groeten, Peter (I've got a ticket to ride)
 

15-06-2018 16:43:38
IJsbergsla
IJsbergsla
Vreemd argument inderdaad, dan kunnen we tevens direct stoppen met tweemaal per uur een trein van Dordrecht naar Vlissingen. Die staan ook niet in elkanders top 20 verbindingen...  

15-06-2018 16:46:34
michaben
michaben
Dat slaat ook weer als een tang op een dood varken. Ddr - Vs rijdt omdat het een logische verbinding is. Ehv - Ddr is dat niet. Dus nogmaals, waarom is Ehv - Ddr nou zo belangrijk dat het hier al dagen niet meer over de dienstregeling van 2019 gaat?  

15-06-2018 16:49:44
IJsbergsla
IJsbergsla
Waarom is Dordrecht - Vlissingen logischer dan Dordrecht - Eindhoven? De tangen vliegen hier in het rond.  

15-06-2018 17:07:35
michaben
michaben
Zucht...

Vanuit Vs ga je over Ddr omdat dit simpelweg de enige route is vanuit Zeeland richting de Randstad. Komende vanaf Ehv heb je twee routes richting Rtd/Gv, en de 1100 pakt de route waar de meeste reizigers profijt van hebben. Het is echt niet zo dat de NS Ddr aan het pesten is. Er zijn wel meer plaatsen zonder volwaardige intercity, en er zijn wel meer overstappen ongunstig. Natuurlijk zou het fijn zijn als het lukt deze verbindingen te verbeteren, maar we slaan hier door om koste wat kost een rechtstreekse trein te eisen waar maar weinig mensen op zitten te wachten.
 

15-06-2018 19:43:54
daniel_ddr
daniel_ddr
Nouja, de vraag is hoeveel profijt reizigers uit Brabant van de route over de HSL. Als ze naar Rtd zelf willen is de 1100 inderdaad sneller, maar moeten ze een stukje terug voor bestemming Rtb of moeten ze richting Gd dan missen ze net de aansluiting en zou een slechts 7 minuten tragere IC via Ddr exact dezelfde reistijd opleveren in totaal.


(Een overstap naar Sdm kan daarentegen, doordat 'ie cross-platform is, wel weer sneller vanaf de HSL)


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

15-06-2018 21:07:07
ZJ37
ZJ37
Het zou me bovendien niet verbazen dat veel reizigers die Gvc-Ehv reizen al de route via Ut hebben gekozen en daar de overstap voor lief nemen. Er zijn van die weken geweest dat 2, 3 of zelfs 4 vroege spitstreinen uitvallen en/of 's avonds dezelfde ellende voor de kiezen krijgen. Daar zal het vertrouwen in die trein niet echt van toenemen.

Laatst bewerkt door ZJ37 op 15-06-2018 21:07
 

15-06-2018 21:29:06
michaben
michaben
De 800 pakken en gokken op een 4 minuten overstap in Ut terwijl het perron naast je een rechtstreekse trein gereed staat? Als deze trein ontbreekt pak je de route over Ut ja in plaats van een half uur wachten, maar als de trein er gewoon staat lijkt het me van niet. Gvc-Ut is namelijk ook niet bepaald betrouwbaar met een uitval van circa, 3,5%. Goed, in de 1100 valt 7% van de ritten uit, maar bij veel uitval is dat tijdig bekend doordat er complete slagen heen en terug uitvallen.  

15-06-2018 21:39:05
daniel_ddr
daniel_ddr
Op zich is het tijdig bekend, maar NS staat er nou niet bepaald om bekend om dat dan ook tijdig te communiceren


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

16-09-2018 12:42:05
iraj-smile
iraj-smile
Iemand enig idee wat er waar is van de inzet van SNG materieel in de 6300 (Hlm-Gvc)?  

16-09-2018 12:53:19
mtlx
mtlx
Hoe bedoel je 'wat waar is'?
De SNG gaat vanaf december gepland in die treinserie rondrijden en vanaf eind oktober beperkt als proefbedrijf met reizigers.
 

19-09-2018 13:33:43
chris24
chris24
Dienstregeling 2019 staat in hafas!
http://hafas.bene-system.com/bin/query.exe/en?L=ns_hispeed
 

19-09-2018 14:13:23
DDietzen
DDietzen
De 2300 wordt geplukt tot 2 slagen per spits:
- ochtend: 2319, 2322, 2323, 2326
- middag: 2354, 2355, 2358, 2359
Tussen de spitsen in zal dan wel ergens een LM-overbrengingsrit zitten.

De 241 gaat voor de 1561 uitrijden ipv andersom: v Asd 17.00 voor de 241, 17.03 voor de 1561. Wedden dat de reizigers geen gekke Henkies zijn en alsnog massaal de 241 in duiken? Die komt nu immers als eerste op hun bestemming... %03%

De knip in de 450/2550 is verdwenen in de planner, ik hoop vurig dat het een goed voorteken is, ondanks alles...

De 6900 gaat (ri Gvc) 6 min stilstaan in Wd, 0 in Gdg en weer 6 in Gd. Tijdwinst Ut - Gvc is liefst één minuut...

Laatst bewerkt door DDietzen op 19-09-2018 15:39
 

19-09-2018 14:38:12
IJsbergsla
IJsbergsla
Je zou eens moeten kijken hoeveel maanden trein 1561, een zogenaamde voortrein, al na Intercity 241 rijdt. Dat is geen verandering.  

19-09-2018 14:50:01
mdj
mdj
Quote
DDietzen (wo 19 sep 2018 14:13:23 https://www.somda.nl/forum/20078/p682337/):

De 6900 gaat (ri Gvc) 6 min stilstaan in Wd, 0 in Gdg en weer 6 in Gd. Tijdwinst Ut - Gd is liefst één minuut...

8minuten tijdwinst Ut-Gd met de SPR. Nu staat deze 8 minuten in Wd en 8 in Gdg.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

19-09-2018 14:54:15
Jan-Mark
Jan-Mark
Quote
DDietzen (wo 19 sep 2018 14:13:23 https://www.somda.nl/forum/20078/p682337/): De 241 gaat voor de 1561 uitrijden ipv andersom: v Asd 17.00 voor de 241, 17.03 voor de 1561. Wedden dat de reizigers geen gekke Henkies zijn en alsnog massaal de 241 in duiken? Die komt nu immers als eerste op hun bestemming... %03%


Daarom is de trein officieel ook niet toegankelijk voor reizigers naar Hvs en Amf, in de borden staat als eerstvolgende stop derhalve Apd vermeld.
 

19-09-2018 15:38:46
DDietzen
DDietzen
Quote
mdj (wo 19 sep 2018 14:50:01 https://www.somda.nl/forum/20078/p682352/):
Quote
DDietzen (wo 19 sep 2018 14:13:23 https://www.somda.nl/forum/20078/p682337/):

De 6900 gaat (ri Gvc) 6 min stilstaan in Wd, 0 in Gdg en weer 6 in Gd. Tijdwinst Ut - Gd is liefst één minuut...

8minuten tijdwinst Ut-Gd met de SPR. Nu staat deze 8 minuten in Wd en 8 in Gdg.


Excuus, mijn Gd moest Gvc zijn. Had even haast, vandaar typfout.
 

19-09-2018 16:23:45
treinfan
treinfan
1 minuut tijdwinst terwijl er een extra stop (Lansingerland-Zoetermeer) bij komt klinkt netjes.  

19-09-2018 18:18:32
abcde
abcde
… maar er zijn meer mogelijkheden doordat geheel Woerden - Utrecht nu 4-sporig is, incl. de brug bij Utrecht. Daarom valt het mij vies tegen.  

19-09-2018 18:52:10
b2py
b2py
Dan vallen die mogelijkheden vies tegen  

19-09-2018 19:20:13
MetroRET
MetroRET
1795 wordt toegevoegd als late trein op vrijdag en zaterdag.
V Gvc 00:55, A Ut 01:32.