Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Ontwikkelingen locomotieven serie 1700

Maandag 17 jun 2019 - 11:03:03
bnv
bnv
In dit licht gezien is er wellicht een oplossing voor de 1700'en voor de ICB. Nu nog onduidelijk is of die Vectrons er gaan komen zal de goedkoopste oplossing zijn gewoon door te rijden met 1700'en totdat de Talgo's komen. Aangekondigd door de DB per december 2023. Nog ruim vier jaar dus.

Eind dit jaar wil men van DDM1 en DDAR af en er komen zeker zo'n 25 1700'en vrij. Kunnen dan als onderdelenleverancier gebruikt worden om de resterende tien voor de ICB nog een aantal jaren overeind te houden. Geen garantie op onbeperkte bedrijfszekerheid, maar vooruit dan maar.

En als er materieel genoeg is voor de rest van het jaar zou het geen probleem moeten zijn er alvast eentje aan de kant te zetten zodat er continuiteit kan zijn in het gebruik van die 1700én.

Of dit allemaal technisch haalbaar is, geen idee. We zien wel.

Maandag 17 jun 2019 - 11:10:43
thom
thom
Quote
bnv (ma 17 jun 2019 11:03:03 www.somda.nl):
Eind dit jaar wil men van DDM1 en DDAR af en er komen zeker zo'n 25 1700'en vrij. Kunnen dan als onderdelenleverancier gebruikt worden om de resterende tien voor de ICB nog een aantal jaren overeind te houden. Geen garantie op onbeperkte bedrijfszekerheid, maar vooruit dan maar.
Onderdelen leverancier, afgelopen jaar zijn alle 1700'en van de Dijkgracht compleet geplukt in Eindhoven dus daar ligt wel genoeg van in het magazijn inmiddels

Maandag 17 jun 2019 - 11:42:50
bnv
bnv
Ik bedoel niet die maar die 1700'en die nu nog rijden met DDM1 en DDAR en die eind van het jaar vrijkomen.

Maandag 17 jun 2019 - 12:00:39
thom
thom
Dat snap ik, wat ik bedoel is dat dat onderdelen niet echt het issue nog zal zijn na het plukken van 30 lokken...

Laatst bewerkt door thom op Maandag 17 jun 2019 om 12:03:16

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Maandag 17 jun 2019 - 12:06:56
maarten83
maarten83
Je kan ook twee 1700 van ddm stammen halen en de ongebruikte cabine's tegen elkaar zetten.

Maandag 17 jun 2019 - 12:07:15
broek53
broek53
Toevallig las ik gisteren dat er zo'n 5000 onderdelen uit gehaald zijn. Nu zegt de hoeveelheid natuurlijk niet alles (als het cruciale onderdeel er niet bij it, hang je alsnog), maar het geeft een aardige indicatie.

Hoe groot is het probleem met de locs bij ICB eigenlijk? Ik geloof niet dat ik recent treinen heb zien uitvallen door een gebrek aan rijvaardige locs.

Maandag 17 jun 2019 - 13:16:14
279
279
als ik het goed heb zijn er 4 omlopen voor IC Berlijn.
er staan blijkbaar 4 stuks defect in Mt.
nul reserve op Aswpl. hoeveel hebben we dan nog over?

Maandag 17 jun 2019 - 13:20:53
Oldskool
Oldskool
Quote
maarten83 (ma 17 jun 2019 12:06:56 www.somda.nl): Je kan ook twee 1700 van ddm stammen halen en de ongebruikte cabine's tegen elkaar zetten.
DDM-1 loc's hebben 2 volledig ingerichte en werkende cabines.

Laatst bewerkt door Oldskool op Maandag 17 jun 2019 om 13:21:15

Maandag 17 jun 2019 - 13:29:26
IJsbergsla
IJsbergsla
De 1779 niet dus

Maandag 17 jun 2019 - 14:11:01
Oldskool
Oldskool
Ah, oke. Wist niet dat het specifiek o de 1779 ging

Maandag 17 jun 2019 - 14:34:33
279
279
mijn "informant" weet te vertellen dat volgens interne systemen
1765 - 1752 - 1746 in Mt staan.

5x DDM stam in Hlm en 7208 is na de ochtendspits naar de Wgm gegaan.
7208 is de volgende kandidaat blijkbaar...

Maandag 17 jun 2019 - 15:11:50
DDZ7504
DDZ7504
Flickr ddz7504
In plaats van een hele stam DDM1 te gebruiken kan men toch ook de 3 niet-stuurstandrijtuigen er tussenuit halen?
EDIT: quote was weggevallen, ging over deze vraag;
Quote
279 (ma 17 jun 2019 09:51:26 www.somda.nl): waarom zou je hele stam willen meeslepen naar Bh ?


Laatst bewerkt door DDZ7504 op Maandag 17 jun 2019 om 15:13:08

Hallo!

Maandag 17 jun 2019 - 16:19:01
Rolffiej19
Rolffiej19
Moet je eerst ffe de ICB Machinisten opleiden voor DDM-1

MCN ASD

Maandag 17 jun 2019 - 16:27:21
marvinkok
marvinkok
Mag ddm-1 in Bh komen?

Maandag 17 jun 2019 - 16:40:04
nohab
nohab
Flickr bvisser
Quote
DDZ7504 (ma 17 jun 2019 15:11:50 www.somda.nl): In plaats van een hele stam DDM1 te gebruiken kan men toch ook de 3 niet-stuurstandrijtuigen er tussenuit halen?
EDIT: quote was weggevallen, ging over deze vraag;
Quote
279 (ma 17 jun 2019 09:51:26 www.somda.nl): waarom zou je hele stam willen meeslepen naar Bh ?

Doe het dan goed en koppel 3 mDDM's aan elkaar en ga daar die treinen mee rijden.

Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

Maandag 17 jun 2019 - 17:37:11
broek53
broek53
Quote
279 (ma 17 jun 2019 14:34:33 www.somda.nl): mijn "informant" weet te vertellen dat volgens interne systemen
1765 - 1752 - 1746 in Mt staan.

5x DDM stam in Hlm en 7208 is na de ochtendspits naar de Wgm gegaan.
7208 is de volgende kandidaat blijkbaar...
Op de Wgm staat een DDM-stam met de 1768 (gewoon gekoppeld overigens) en 4562 wordt door een Virm4 geteden. Dat zal geen toeval zijn, denk ik.

Maandag 17 jun 2019 - 20:50:50
thom
thom
Quote
nohab (ma 17 jun 2019 16:40:04 www.somda.nl):
Quote
DDZ7504 (ma 17 jun 2019 15:11:50 www.somda.nl): In plaats van een hele stam DDM1 te gebruiken kan men toch ook de 3 niet-stuurstandrijtuigen er tussenuit halen?
EDIT: quote was weggevallen, ging over deze vraag;
Quote
279 (ma 17 jun 2019 09:51:26 www.somda.nl): waarom zou je hele stam willen meeslepen naar Bh ?

Doe het dan goed en koppel 3 mDDM's aan elkaar en ga daar die treinen mee rijden.
Ja want DDZ is ook prima overtollig en dat is ook een realistische oplossing natuurlijk

Doordat vroeger de lage 1700 nooit wat anders deden dan DDAR'en is daar stiekem de klad in gekomen om als je wat aan onderdelen nodig had dat uit de achterste cabine te 'lenen'.
Dat is natuurlijk jaren lang goed gegaan op die manier en dus niet iets waar men ineens mee gestopt is met de stammen DDAR en DDM1 nu.

Dikke kans dus dat met bij de 1779 gewoon tot de verrassing gekomen is dat er wat uit de cabine manco is en dat zal dan vast wel niet in het systeem gestaan hebben dus degene die die beslissing maakt heeft daar dan geen idee van natuurlijk.

Maandag 17 jun 2019 - 20:57:26
Daan!
Daan!
Ik vind het toch opvallend dat er onlangs Traxxen zijn teruggegaan van NSR naar de leasemaatschappij, zowel door het einde van de software-update naar 9.4 als door het opbreken van twee stammen.

Was dit een aantal weken geleden nog niet bekend?

Maandag 17 jun 2019 - 21:00:37
thom
thom
Volgens mij hebben sowieso niet alle ICB machinisten de Traxx in hun kennis zitten.

Kan best zijn dat dit bedoeld was als een korte termijn oplossing omdat er blijkbaar 4 1700'en tegelijk defect zijn.

Laatst bewerkt door thom op Maandag 17 jun 2019 om 21:01:11

Maandag 17 jun 2019 - 22:14:35
Daan!
Daan!
Op OVinNL wordt gemeld dat er vandaag rond 17u de 1752 met de 1765 op sleep door Asa kwam richting Asd. Een ander meldt dat dat drie locs zouden moeten zijn. Dat zou dan de 1746 kunnen zijn.

Misschien zijn de problemen morgen weer over dus.

Dinsdag 18 jun 2019 - 19:49:03
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Die ander was ik en de opmerking over drie locs was gebaseerd op een melding hier

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Dinsdag 18 jun 2019 - 20:12:40
IJsbergsla
IJsbergsla
Dat was weliswaar incorrect. Loc 1746 staat nog in Maastricht en is niet inzetbaar.

Woensdag 19 jun 2019 - 00:54:57
VanLennep
VanLennep
In ieder geval zijn er weer twee INT dedicated locs hersteld gemeld en is het loskoppelen can de loc van 7208 weer van de baan.

Woensdag 19 jun 2019 - 14:35:00
279
279
de lok is gisteren (18/6) weer aan stam 7208 gekoppeld.

Woensdag 19 jun 2019 - 14:46:46
ErikvR
ErikvR
en voorlopig nog hard nodig mede gezien de plannen voor SNG in de dienst over de Veluwe en de ondercapaciteit daarvan in de drukste diensten.

Woensdag 19 jun 2019 - 15:03:51
broek53
broek53
Hoezo? DDM-1 heeft daar geen verband mee.

Woensdag 19 jun 2019 - 15:08:39
ErikvR
ErikvR
DDM-1 inderdaad niet, was ff in de war met DDZ

Woensdag 19 jun 2019 - 16:32:26
frenque
frenque
de opmerking is alsnog waar. DDM-1 is nodig in de spits. bijvoorbeeld de 3400, Alkmaar-Haarlem.

NS geeft 893 zitplaatsen aan bij DDM-1.

Wegens uitval van het geplande DDM-1 stel, neemt VIRM 9402 vandaag een dienst over. Deze VIRM-IV heeft volgens NS 405 zitplaatsen.

Laatst bewerkt door frenque op Woensdag 19 jun 2019 om 16:32:45

Woensdag 19 jun 2019 - 17:51:03
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
893 was bij een 6- of 7-wagenstam, niet bij de 4-wagenstammen DDM van nu.

Rolandrail is verhuist van .net naar .nl

Woensdag 19 jun 2019 - 17:54:52
MetroRET
MetroRET
Twitter MetroRET Youtube MetroPokemon1996
Voor VIRM4 geldt 410 plaatsen, tegenover een 4 delige stam DDM-1 met 608 plaatsen.

treinposities.nl

Laatst bewerkt door MetroRET op Woensdag 19 jun 2019 om 17:55:07

Woensdag 19 jun 2019 - 19:06:09
broek53
broek53
Jawel. Ik weet niet waar deze discussie nu heen gaat (ik dacht dat het over 1700-en ging), maar om hem nu niet helemaal op het strand te laten vloeien: DDM-1 is te groot voor de 3400, maar het kan nergens anders worden ingezet. Maar dat even terzijde.

Woensdag 19 jun 2019 - 21:07:51
marcelloch
marcelloch
Facebook mpchenevert
toch nog maar even de vraag stellen... ik begrijp dat de sliert 1700 -die tot voor kort op de Dgra stonden- verplaatst zijn naar Westhavens, de een beweert dat ze voor de sloop (HKS) gaan, een ander dat ze voor export naar het buitenland gaan... iemand die van de hoed en de rand weet?
Marcelloch

Woensdag 19 jun 2019 - 21:27:05
M-BASS
M-BASS
Er is na het plukken en strippen eigenlijk niet veel anders meer van over dan “oud ijzer”, ik denk niet dat ze er in het buitenland op zitten te wachten. Het lijkt mij dat ze naar HKS ofzo gaan.

Woensdag 19 jun 2019 - 21:29:44
broek53
broek53
Ze gaan naar de sloop, al weet ik niet zeker of dat weer (het terrein van) HKS wordt. Niemand anders dan een sloper kan nog iets aan deze grondig geplukte locs hebben.

Dit te meer daar volgend jaar een hele reeks 1700-en te koop komt die nu nog dagelijks bewijzen dat ze het nog goed doen

Laatst bewerkt door broek53 op Woensdag 19 jun 2019 om 21:30:32

Woensdag 19 jun 2019 - 21:41:45
maarten83
maarten83
Hebben de nu nog rijdende 1700 al wel eens een grote revisie gehad?

Woensdag 19 jun 2019 - 22:53:48
IJsbergsla
IJsbergsla
Neen.

Woensdag 19 jun 2019 - 23:18:12
thom
thom
Geen grote revisies inderdaad, maar wel verschillende kleine waarbij bepaalde groepen componenten gereviseerd zijn zoals bv het luchtsysteem.

Donderdag 20 jun 2019 - 13:29:10
marcelloch
marcelloch
Facebook mpchenevert
Quote
broek53 (wo 19 jun 2019 21:29:44 www.somda.nl): Ze gaan naar de sloop, al weet ik niet zeker of dat weer (het terrein van) HKS wordt. Niemand anders dan een sloper kan nog iets aan deze grondig geplukte locs hebben.

Dit te meer daar volgend jaar een hele reeks 1700-en te koop komt die nu nog dagelijks bewijzen dat ze het nog goed doen
Ik begreep uit een draadje op Twitter dat de oversteek naar HKS niet meer gemaakt kan worden omdat de rails aldaar weggehaald zou zijn... maar het antwoord is dus duidelijk, sloop! lijkt me niet geheel vreemd trouwens daar de meeste locs al aardig kaalgeplukt waren

Donderdag 20 jun 2019 - 13:36:38
nohab
nohab
Flickr bvisser
Die aansluiting is inderdaad weg maar dat sluit sloop van treinen bij HKS niet uit, heel veel Plan V's hebben hun allerlaatste reis per vrachtwagen gemaakt.

Laatst bewerkt door nohab op Donderdag 20 jun 2019 om 18:09:48

Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

Donderdag 20 jun 2019 - 16:34:52
broek53
broek53
Niet alleen de oversteek naar HKS is weg, ook het spoor op het terrein bestaat niet meer, aan de satelietbeelden te oordelen.

Donderdag 20 jun 2019 - 18:07:09
wouterder
wouterder
Flickr wouterder
Klein beetje off topic, maar iemand bekend waarom deze aansluiting bij HKS is weg gehaald? Ze ontvangen toch vrij geregeld spoormaterieel ter sloop. Nu moet alles op een dieplader geladen worden en dan weer daar er af gehaald worden.

Donderdag 20 jun 2019 - 18:13:33
nohab
nohab
Flickr bvisser
De aansluiting is verdwenen bij de herinrichting van de Radarweg. Zal wel een kostenkwestie zijn geweest.

Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

Donderdag 20 jun 2019 - 19:51:15
thom
thom
Quote
nohab (do 20 jun 2019 18:13:33 www.somda.nl): De aansluiting is verdwenen bij de herinrichting van de Radarweg. Zal wel een kostenkwestie zijn geweest.
En verdwenen in de tijd dat het spoormaterieel elders gesloopt werd dan bij HKS.

Daarnaast was HKS ook niet de aannemer van de sloopklussen afgelopen jaren, volgens mij werd er door Beelen alleen terrein en faciliteiten gehuurd.

Vrijdag 21 jun 2019 - 11:32:16
sik214
sik214
Quote
nohab (do 20 jun 2019 18:13:33 www.somda.nl): De aansluiting is verdwenen bij de herinrichting van de Radarweg. Zal wel een kostenkwestie zijn geweest.
Toevallig zijn beide juist, maar staan los van elkaar. HKS heeft bij NS Spooraansluitingen de aansluiting opgezegd en NS spooraansluitingen heeft die vervolgens (alleen de aansluiting zelf) gesaneerd (lees: verwijderd).

Vrijdag 21 jun 2019 - 12:06:31
IJsbergsla
IJsbergsla
Heeft iemand al eens uitgerekend hoeveel extra alle sloopritten per dieplader hebben gekost ten opzichte van het onderhoud van deze honderd à tweehonderd meter aan rails? Het argument dat het enkele jaren niet gebruikt werd gaat namelijk niet op gezien alle spoor- en overwegvernieuwingen in de Amsterdamse Coenhaven

Laatst bewerkt door IJsbergsla op Vrijdag 21 jun 2019 om 12:07:42

Vrijdag 21 jun 2019 - 12:37:18
frenque
frenque
Alleen als HKS daadwerkelijk alleenrecht zou hebben op de sloop.
er zijn meer locaties welke eerder al in aanmerking zijn gekomen voor sloop.

Plan V, ging naar Beelen in Vlaardingen. Tot de problemen met asbest, daarna ging de sloop naar Simmeren in Groningen.

bij de 1700 is Kroon Wilnis eerder betrokken. Er zijn bij Kroon Wilnis in Wilnis twee locs van type 1700 gesloopt, deze locs hadden brandschade. Ook twee stellen SGM zijn bij Kroon Wilnis gesloopt. dit waren de SGM-stellen die door brandstichting beschadigd waren.

Vrijdag 21 jun 2019 - 13:21:56
martijn
martijn
Als we toch bezig zijn: Riwald in Almelo heeft al een paar 1600-en en 1800-en gesloopt

Vrijdag 21 jun 2019 - 13:25:53
rob46
rob46
Flickr /rob46/
Nogmaals,HKS sloopt zelf geen treinen meer maar verhuurt de stek aan de contracthouder. Verder is bij Kroon de 1767 gesloopt, ben benieuwd welke dan de tweede loc zou zijn. Dat er 2x SGMm zijn gesloopt klopt ook niet, dat zijn 2940, 2949 en 2970. Daarnaast nog BDs 031 en 032.

56 jaar OV-fotografie.

Vrijdag 21 jun 2019 - 13:38:43
ThijsvLoon
ThijsvLoon
Flickr https://www.flickr.com/photos/160349274@N07/
Quote
Daan! (ma 17 jun 2019 22:14:35 www.somda.nl): Op OVinNL wordt gemeld dat er vandaag rond 17u de 1752 met de 1765 op sleep door Asa kwam richting Asd.

Misschien zijn de problemen morgen weer over dus.
Ik vind het komisch om te lezen dat bijde locs (1752 & 1765) vandaag bijde weer terug onderweg zijn naar Maastricht.

Vrijdag 21 jun 2019 - 14:19:17
broek53
broek53
Quote
IJsbergsla (vr 21 jun 2019 12:06:31 www.somda.nl): Heeft iemand al eens uitgerekend hoeveel extra alle sloopritten per dieplader hebben gekost ten opzichte van het onderhoud van deze honderd à tweehonderd meter aan rails? Het argument dat het enkele jaren niet gebruikt werd gaat namelijk niet op gezien alle spoor- en overwegvernieuwingen in de Amsterdamse Coenhaven
Zoals al aangegeven: HKS heeft zelf verzocht de spooraansluiting op te heffen en het spoor op het terrein opgebroken.
Hollandia is destijds zo'n beetje het slopen van spoormaterieel in gerold omdat Koek er na 1986 een plekje kreeg of huurde. Daarna heeft Hollandia NS gered toen het slopen van zwaar asbesthoudend materieel bij andere slopers helemaal spaak liep (Binckhorst en Arnhem G) en een asbestloods gebouwd waarin het overgrote deel van de hondekoppen en plan E is gesloopt. Ik denk dat het te wijten is aan het feit dat NS bij de sloop van mat '64 - na sowieso een slooparme periode - eenzelfde aanbestedingsavontuur is aangegaan en links en rechts gesloopt is (met wisselend succes), dat Hollandia gedacht heeft "bekijk het maar" en de spoorfaciliteiten heeft opgeruimd. Dat ze nu, in ieder geval een tijd lang, onderdak hebben verleend (verhuurd) aan andere slopers van spoormaterieel, is in dat opzicht min of meer toeval.

Vrijdag 21 jun 2019 - 15:29:28
frenque
frenque
u heeft helemaal gelijk, mijn excuses. Er zijn twee stellen SGM gesloopt bij Kroon Wilnis en slechts 1 maal 1700
Kroon Wilnis heeft 2x DM'90, 2x SGM (2970 en 2940) en 1x 1700 gesloopt.

Vrijdag 21 jun 2019 - 16:06:40
rob46
rob46
Flickr /rob46/
Tja, het valt niet mee. Ik schrijf 3x SGMm en DM90 is al helemaal niet gesloopt.

56 jaar OV-fotografie.

Vrijdag 21 jun 2019 - 16:17:59
sik214
sik214
Die DM90, 3405, is naar Vlasman in Alpen a/d Rijn.

Vrijdag 21 jun 2019 - 16:40:28
rob46
rob46
Flickr /rob46/
Quote
martijn (vr 21 jun 2019 13:21:56 www.somda.nl): Als we toch bezig zijn: Riwald in Almelo heeft al een paar 1600-en en 1800-en gesloopt
Ben toch heel benieuwd welke 1800-en er bij Riwald zijn gesloopt.

Laatst bewerkt door rob46 op Vrijdag 21 jun 2019 om 16:40:56

56 jaar OV-fotografie.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Vrijdag 21 jun 2019 - 18:34:58
wouterder
wouterder
Flickr wouterder
Als het goed is de 1607, 1608, 1617 en 1620. 1800 is niet bij Riwald gedaan.

Laatst bewerkt door wouterder op Vrijdag 21 jun 2019 om 18:35:16

Vrijdag 21 jun 2019 - 20:30:26
Sully123
Sully123
Youtube Moonlight Shadows / Railcam Mierlo - Hout
En ook 1601

Vrijdag 21 jun 2019 - 21:44:34
martijn
martijn
Klopt, geen 1800-en, was even in de war. Onder de stickers zijn het uiteindelijk allemaal 1600-en

Vrijdag 21 jun 2019 - 22:20:12
thom
thom
Quote
frenque (vr 21 jun 2019 15:29:28 www.somda.nl): u heeft helemaal gelijk, mijn excuses. Er zijn twee stellen SGM gesloopt bij Kroon Wilnis en slechts 1 maal 1700
Kroon Wilnis heeft 2x DM'90, 2x SGM (2970 en 2940) en 1x 1700 gesloopt.
De truc is dat Kroon al het materieel sloopt wat aangeboden word door de werkplaats in Haarlem volgens mij.

Vrijdag 21 jun 2019 - 22:22:09
thom
thom
Quote
IJsbergsla (vr 21 jun 2019 12:06:31 www.somda.nl): Heeft iemand al eens uitgerekend hoeveel extra alle sloopritten per dieplader hebben gekost ten opzichte van het onderhoud van deze honderd à tweehonderd meter aan rails? Het argument dat het enkele jaren niet gebruikt werd gaat namelijk niet op gezien alle spoor- en overwegvernieuwingen in de Amsterdamse Coenhaven
HKS betaald niet voor meer de aansluiting en kan hun terrein nu inrichten op de manier die voor hun interessant is zonder rekening te houden met het sporenplan wat er lag.

Ondertussen verhuren ze een deel van het terrein weer onder aan een andere sloper die toevallig ook treinen sloopt, en die betaald uiteindelijk ook de transporten per dieplader en de bijhorende kranen daarvoor.

Al met al kost het HKS dus geen cent, integendeel, ze verdienen er gewoon aan

Zaterdag 22 jun 2019 - 08:10:11
rob46
rob46
Flickr /rob46/
Quote
thom (vr 21 jun 2019 22:20:12 www.somda.nl):
Quote
frenque (vr 21 jun 2019 15:29:28 www.somda.nl): u heeft helemaal gelijk, mijn excuses. Er zijn twee stellen SGM gesloopt bij Kroon Wilnis en slechts 1 maal 1700
Kroon Wilnis heeft 2x DM'90, 2x SGM (2970 en 2940) en 1x 1700 gesloopt.
De truc is dat Kroon al het materieel sloopt wat aangeboden word door de werkplaats in Haarlem volgens mij.
Correct en dat was vroeger Vlasman.

56 jaar OV-fotografie.

Maandag 24 jun 2019 - 14:40:10
slifor2
slifor2
Flickr florisleeuw
Quote
broek53 (wo 19 jun 2019 21:29:44 www.somda.nl): Ze gaan naar de sloop, al weet ik niet zeker of dat weer (het terrein van) HKS wordt. Niemand anders dan een sloper kan nog iets aan deze grondig geplukte locs hebben.

Dit te meer daar volgend jaar een hele reeks 1700-en te koop komt die nu nog dagelijks bewijzen dat ze het nog goed doen
Beelen in Harderwijk is de gelukkige om 35 loccen te mogen slopen.
Daarnaast zal Beelen ook 14 bakken DDM naar de eeuwige jachtvelden mogen helpen.

Maandag 24 jun 2019 - 14:55:03
broek53
broek53
Dat Beelen het contract heeft gekregen voor het doen slopen van het resterende spul dat nu op de HCT staat, wist ik, maar niet dat Beelen het zelf zou gaan doen. Dat wordt nog wat met de transporten van de dubbeldekkers. Nachtwerk, schat ik?

Laatst bewerkt door broek53 op Maandag 24 jun 2019 om 14:55:22

Maandag 24 jun 2019 - 15:40:05
frenque
frenque
er zijn eerder dubbeldekker bakken vervoerd, met de bak op de zijkant op de dieplader. Zo is de combinatie niet te hoog.

Fotos van Dennis Koster van het transport van een ABv:
www.flickr.com
www.flickr.com

het transporteren van de 1700 en 1800 locs gaat ook opmerkelijk. de loc rust aan de voorzijde op het verhoogde deel van de dieplader. Achter op een enkel blok. de loc lijkt verder zwevend vervoerd te worden.

Foto van Bert Hollander: www.flickr.com

Laatst bewerkt door frenque op Maandag 24 jun 2019 om 15:45:02

Maandag 24 jun 2019 - 15:47:44
broek53
broek53
Quote
frenque (ma 24 jun 2019 15:40:05 www.somda.nl): er zijn eerder dubbeldekker bakken vervoerd, met de bak op de zijkant op de dieplader. Zo is de combinatie niet te hoog.

Foto van Dennis Koster: www.flickr.com
Jawel, maar het lijkt mij dat de combinatie met een DDM op zijn zijkant veel te breed wordt voor een beetje normaal buitengewoon transport (zoals die van enkeldeksbakken). Misschien vergis ik mij, maar ik zie zo'n combinatie nog niet overdag de A1 en de A28 ("bij Hoevelaken linksaf") nemen.

Maandag 24 jun 2019 - 15:59:40
sik214
sik214
Beelen Harderwijk zit wel héél dicht bij een haven. Geen idee of je daar makkelijk kan laden en lossen.

Maandag 24 jun 2019 - 19:48:01
thom
thom
Of Beelen Harderwijk heeft het contract binnen en doet dat op een andere, mogelijk in te huren, locatie zoals bv HKS in de westhavens.

Volgens mij lag het contract van mat64 namelijk ook bij Beelen en voerde die het werk uit bij HKS.

Dinsdag 25 jun 2019 - 10:57:48
dennisk
dennisk
Flickr denniskoster
Quote
thom (ma 24 jun 2019 19:48:01 www.somda.nl): Of Beelen Harderwijk heeft het contract binnen en doet dat op een andere, mogelijk in te huren, locatie zoals bv HKS in de westhavens.

Volgens mij lag het contract van mat64 namelijk ook bij Beelen en voerde die het werk uit bij HKS.
Precies en dat is de meest voor de hand liggende optie. Maar de tijd zal het leren.

Dinsdag 25 jun 2019 - 11:52:53
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Het wordt Beelen: www.spoorpro.nl

Rolandrail is verhuist van .net naar .nl

Dinsdag 25 jun 2019 - 12:08:10
broek53
broek53
Aha, er is dus een contract voor 35 1700-en met Beelen, voor 14 DDM-rijtuigen met Beelen en een apart contract voor 5 DE3-en met European Metal Recycling. Dan is dat ook maar weer duidelijk.

Laatst bewerkt door broek53 op Dinsdag 25 jun 2019 om 13:32:39

Dinsdag 25 jun 2019 - 12:14:19
frenque
frenque
Ja, volgens de aankondiging betreft het "European Metal Recycling B.V.".
Overigens lees ik in dat document dat er 3 inschrijvingen waren.

www.tenderned.nl

volgens de verklaring was er al een overeenkomst om de locs en rijtuigen te slopen echter heeft deze partij het contract opgezegd.
Quote
De onvoorziene omstandigheid waarmee NS is geconfronteerd, is dat de partij die in opdracht van NS onder meer de Locomotieven en bakken van de serie DEIII en DDM zou ontmantelen, op 30 april 2019 haar contract met NS heeft opgezegd. NS heeft daarom op zeer korte termijn een nieuwe opdrachtnemer nodig om de genoemde Locomotieven en bakken vóór 15 december 2019 te ontmantelen.


Laatst bewerkt door frenque op Dinsdag 25 jun 2019 om 12:25:49

Dinsdag 25 jun 2019 - 13:11:33
thom
thom
Quote
rolandrail (di 25 jun 2019 11:52:53 www.somda.nl): Het wordt Beelen: www.spoorpro.nl
Spoorpro, is erg pro bezig geweest geloof ik, want ze roepen dat de opdracht voor één euro gegund is terwijl in de tender een duidelijke voetnoot staat:

'in verband met de concurrentiegevoeligheid van de waarde van de opdracht, wordt deze niet gepubliceerd en is 1 Euro ingevuld.'

Laatst bewerkt door thom op Dinsdag 25 jun 2019 om 13:11:58

Dinsdag 25 jun 2019 - 19:09:47
rob46
rob46
Flickr /rob46/
Hmm, in het artikel spreekt men over drie 1700-en die gesloopt zijn, ik tel 1735, 1742, 1747 en 1767. Verder geen woord over de twee DDAR-bakken die nog op afvoer op de HCT wachten.

Laatst bewerkt door rob46 op Dinsdag 25 jun 2019 om 19:10:39

56 jaar OV-fotografie.

Dinsdag 25 jun 2019 - 20:46:22
Basher
Basher
Ik tel 34 klasse 1700s bij de handeling van online bronnen

1701 aan 1729 [29]

1754, 1769, 1771, 1773, 1776 [5].

Het verlaten van Maastricht op 14/06/19 waren 1738, 1774 en 1777. Waar op deze locomotieven op het moment?

In Maastricht zijn 1730, 1734 & 1753

Onbekend is 1758

Iain

Dinsdag 25 jun 2019 - 23:55:23
thom
thom
Quote
Frontier (ma 12 mrt 2018 18:20:44 www.somda.nl): Laatst bijgewerkt: 31Mei18
loc - configuratie - status - huidige locatie
1738 - solitair - tijdelijk terzijde* (20Feb17) - Mt
1774 - DDM1 - terzijde (20Apr17) - Mt
1777 - DDM1 - terzijde (20Feb17) - Mt
Even wat geknipt en geplakt, maar ik doe een gokje dat deze lokken in de loods in Amersfoort binnen staan inmiddels.

Woensdag 26 jun 2019 - 07:44:53
rob46
rob46
Flickr /rob46/
1758 staat in de loods Amf en de drie in Mt komen over de weg naar de sloper.

56 jaar OV-fotografie.

Woensdag 26 jun 2019 - 08:54:33
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Quote
thom (di 25 jun 2019 13:11:33 www.somda.nl):
Quote
rolandrail (di 25 jun 2019 11:52:53 www.somda.nl): Het wordt Beelen: www.spoorpro.nl
Spoorpro, is erg pro bezig geweest geloof ik, want ze roepen dat de opdracht voor één euro gegund is terwijl in de tender een duidelijke voetnoot staat:

'in verband met de concurrentiegevoeligheid van de waarde van de opdracht, wordt deze niet gepubliceerd en is 1 Euro ingevuld.'
In het artikel staat 'volgens officiële documenten....'. Ik weet niet of het artikel tussentijds is aangepast, maar het klinkt dan al beter. Hoewel het concurrentie verhaaltje voor duidelijkheid er wel bij had gekund.

Maar gebeurt het eigenlijk vaker, dat organisaties in zulke situaties €1 invullen bij een tender?

Laatst bewerkt door aarclay op Woensdag 26 jun 2019 om 08:55:48

Choo choo.....

Woensdag 26 jun 2019 - 11:51:11
thom
thom
Ja, maar het is natuurlijk gewoon nepnieuws als je die één euro citeert zonder de context als er duidelijk staat dat het een fictief ingevuld bedrag is

Woensdag 26 jun 2019 - 17:30:59
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Voor gratis iemand een hoop spul laten slopen waar toch nog waarde qua oud ijzer e.d. aanzit da is niet in stijl van NS

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Woensdag 26 jun 2019 - 17:44:20
broek53
broek53
Ook hier bemerk ik de gedachte dat sloop iets oplevert voor de materieeleigenaar. Dat is al heel wat jaren niet meer zo. NS moet betalen om materieel gesloopt te krijgen. Logisch dat het ongewenst is om prijs te geven hoeveel.

Woensdag 26 jun 2019 - 19:37:26
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Maar gebeurt dat eigenlijk wel vaker in de contractenwereld? En hoe zit het met de rechtsgeldigheid als er onenigheid ontstaat? Of is dit alleen zo op de openbare publicatie zo?

Laatst bewerkt door aarclay op Woensdag 26 jun 2019 om 19:40:03

Choo choo.....

Woensdag 26 jun 2019 - 21:34:11
Basher
Basher
Apologies for posting in English but my Nederlands is not good and the on-line translators are not perfect.

I do know the margins on cutting up vehicles are very small. I went to Galloo in Gent a few years ago when they were cutting up the NMBS HLE 23s and 26s. The cost of buying the vehicles and the labour to cut them up is only slightly less than the value of the metal. With vehicles like the RM 66 emus, it was not worth doing as the metal content was too low. At Galloo, the steel was loaded into barges and so there was no expensive road transport to pay for. The traction motors, with all their valuable copper, were on one side to be stripped on-site and the maximum value recovered.

We may be entering the era of NS paying companies to dispose of the vehicles, especially passenger carrying vehicles where the metal content is low. This has happened in the UK where there is asbestos in the vehicles.

I am surprised that there is not a rail connected building, or site, in the Nederlands where the cutting up of rail vehicles can be done. A building is better for cutting in as work can progress in all weathers and things like asbestos can be contained. The vehicle is pushed in and cut up. Locomotives contain lots of valuable copper, there is aluminium in the coaching stock as well as glass and other metals. These metals are sorted out and the steel goes to the fire at Ijmuiden.

When you look at how much it costs to hire cranes to lift vehicles off their bogies and the cost of hiring in road transport, it must be cheaper to find a rail connected site, or building, somewhere in the Nederlands. That is before you start having to lay DDM-1 stock on it's side in order to move it around by road. NS own it and the scrap contractor uses the building to do the work in.

You look at all the 1800s and Mat 64s that have been cut recently, a permanent site would have paid for itself by now. In the next five years there are the Class 1700s, the DDM-1 stock, the DD-AR stock, the ICRm coaches and the ICM emus all to cut up. There are freight wagons to cut, rail mounted plant etc.

Laatst bewerkt door Basher op Woensdag 26 jun 2019 om 21:36:53

Donderdag 27 jun 2019 - 00:57:08
thom
thom
Het nadeel van overdekt slopen is dat je er minder makkelijk met grote machines aan de gang kunt gaan.

Je kunt er vanuit gaan dat het interieur met de hand verwijderd word en gesorteerd word op afval stroom, de bekabeling zal eruit getrokken worden evenals hoofddelen als tractiemotoren en schakelkasten.

Maar al met al zit er over het algemeen dusdanig veel niet-recyclebare materialen in materieel die veel tijd kost om te verwijderen en dus niks oplevert en niet geheel niet gedekt word door wél recyclebare materialen die wel een opbrengst hebben.
Quote
phantom (wo 26 jun 2019 17:30:59 www.somda.nl): Voor gratis iemand een hoop spul laten slopen waar toch nog waarde qua oud ijzer e.d. aanzit da is niet in stijl van NS
Het woord gratis introduceer je nu zelf in deze discussie, en zoals hierboven beschreven is er onder de streep maar weinig wat nog iets oplevert bij sloop.

Bij mat'64 wat destijds bij Dotremont in Maastricht gesloopt werd was de opbrengst van recyclebare materialen gelijk aan wat het koste om de niet-recyclebare af te voeren.

Denk daarbij aan de kosten van het saneren van asbesthoudende materialen en dat bij treinen met asbesthoudende antidreunpasta het stalen casco afgevoerd moet worden als 'asbesthoudende afval' en dus géén oud ijzer is...

Laatst bewerkt door thom op Donderdag 27 jun 2019 om 01:03:28

Donderdag 27 jun 2019 - 08:31:52
rob46
rob46
Flickr /rob46/
Al het sloopmat dat valt onder contracthouder Beelen is nu op de HCT verzameld. Uitgezonderd de 1730, 1734 en 1753 die uit Mt rechtstreeks per dieplader naar de sloper gaan. Het lot van de 1758 (Amf) is ongewis.

56 jaar OV-fotografie.

Woensdag 03 jul 2019 - 14:48:46
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Een van de drie uit Mt is onderweg: www.flickr.com

Rolandrail is verhuist van .net naar .nl

Woensdag 03 jul 2019 - 15:03:47
rob46
rob46
Flickr /rob46/
Doe maar twee vandaag.

Laatst bewerkt door rob46 op Woensdag 03 jul 2019 om 15:04:01

56 jaar OV-fotografie.

Woensdag 03 jul 2019 - 15:21:55
wouterder
wouterder
Flickr wouterder
Wat is precies de reden om de locnummers af te plakken? Zag het bij de Mat '64 bakken ook al gebeuren en toen werd gesuggereerd dat dat kwam door nog niet verlopen revisies ed. Maar dat kan hier niet op denk ik?

Woensdag 03 jul 2019 - 17:08:08
Daan!
Daan!
Toen werd ook gesuggereerd dat dat was om overlast van spotters te voorkomen.

Woensdag 03 jul 2019 - 17:10:11
IJsbergsla
IJsbergsla
Als het nummer niet zichtbaar is, blijven spotters weg? Wat een hoogst interessante theorie.

Woensdag 03 jul 2019 - 17:33:05
Basher
Basher
The reason why they remove to plates, number etc. will be a NS requirement for the selling (and scrapping) of Rolling stock.

DB required the same when 1603 left Shunter.

Pointless I know

Woensdag 03 jul 2019 - 17:37:14
diesels
diesels
Daar moet een andere reden voor zijn (waar ik wel nieuwsgierig naar ben), want doorgaans houden de bedrijven zich niet in die mate bezig met spotters, als het niet inderdaad al 'pointless' zou zijn inderdaad.

Woensdag 03 jul 2019 - 17:59:46
Frontier
Frontier
Het zouden de 1734 en 1753 moeten zijn geweest.

'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

Woensdag 03 jul 2019 - 18:04:40
nohab
nohab
Flickr bvisser
Het enigste dat ik zou kunnen bedenken is een belastingtechnische reden. De locs hebben hun afschrijvingstermijn nog niet gehad maar zijn al wel afgeschreven.

Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

Woensdag 03 jul 2019 - 18:13:56
edwin82
edwin82
Facebook http://www.facebook.com/#!/profile.php?id=100001404499151 Youtube https://www.youtube.com/channel/UCDkkgo_OkpPBuqONFHR3DYQ/videos
Fiscaal gezien zijn die dingen, gezien hun leeftijd, allang afgeschreven dus dat lijkt me niet de reden. Er zal een bepaalde restwaarde voor in de boeken staan die bij de verkoop aan de sloper zal worden gedesinvesteerd.

Woensdag 03 jul 2019 - 18:41:17
wouterder
wouterder
Flickr wouterder
Iemand bekend wat de eindbestemming was van deze twee locs?

Woensdag 03 jul 2019 - 19:04:40
nohab
nohab
Flickr bvisser
Quote
edwin82 (wo 03 jul 2019 18:13:56 www.somda.nl): Fiscaal gezien zijn die dingen, gezien hun leeftijd, allang afgeschreven dus dat lijkt me niet de reden. Er zal een bepaalde restwaarde voor in de boeken staan die bij de verkoop aan de sloper zal worden gedesinvesteerd.
Voor treinen geldt een afschrijvingstermijn van 30 jaar en zo oud zijn ze nog niet. NS heeft al eerder een regeling getroffen om ze af te kunnen schrijven. Laten slopen kost geld.

Laatst bewerkt door nohab op Woensdag 03 jul 2019 om 19:06:10

Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

Woensdag 03 jul 2019 - 19:23:26
verwoert
verwoert
Quote
Frontier (wo 03 jul 2019 17:59:46 www.somda.nl): Het zouden de 1734 en 1753 moeten zijn geweest.
Gezien de revisiedatum van een van de locs waar ik een foto van zag, gaat het inderdaad om de 1734.

Woensdag 03 jul 2019 - 20:37:34
broek53
broek53
Quote
nohab (wo 03 jul 2019 18:04:40 www.somda.nl): Het enigste dat ik zou kunnen bedenken is een belastingtechnische reden. De locs hebben hun afschrijvingstermijn nog niet gehad maar zijn al wel afgeschreven.
En dan denk je dat te kunnen verstoppen of verbergen achter een plakplaatje? Dat snap ik niet.

Overigens heb ik het destijds ook al eens gezegd en geloof mij nou maar: het is echt niet meer dan de boel zieken door een sociaal gestoorde. Helaas degene die het bij het afvoeren van materieel voor het zeggen heeft.

Woensdag 03 jul 2019 - 22:50:18
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Maar dan is de vraag waarom het bij zowel NS als DBC gebeurt?

Woensdag 03 jul 2019 - 23:08:24
Frontier
Frontier
Doelbewust zieken, het klinkt zo infantiel dat het ongetwijfeld nog waarheid zal zijn ook. Edoch zou men wat beter de best kunnen doen:

1734:
www.flickr.com
www.flickr.com
Zwarte neus, valt de 1753 al meteen af. Verder restanten van graffiti zichtbaar in het rooster, die exact overeen komen met: www.flickr.com

1753:
www.flickr.com
www.flickr.com
Geen zwarte neus, valt de 1730 al meteen af. Ter extra controle, het omhulsel (wat is eigenlijk de benaming van zulks?) van het rechterfrontsein aan cabine 2 is grijs, alle overige omhulsels zijn zilver, hetgeen weer overeen komt met www.flickr.com + www.flickr.com



'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

Woensdag 03 jul 2019 - 23:54:24
thom
thom
Ik gok lamphuis, armatuur of verlichtingsornament, ik zal eens zoeken