27-08-2011 15:01:24 | ||
---|---|---|
rick
|
QuoteMaar ook met jouw plan wordt er 'relatief jong' materieel aan de kant gezet (in ieder geval 42 DDM/DDAR Bvk's als je zesdelige stammen met mDDM maakt, of het mDDM als je alle stammen voorziet van een 1700). |
27-08-2011 16:03:11 | ||
---|---|---|
jeanne
|
Quote Juist dit 5de punt roep bij een vraag op. Waarom gaat de NS zo weinig creatief met de afspraak om? In Zwitserland geld voor alle spoorwegbedrijven een zelfde verplichting om het materieel toegankelijk te maken. Deze kiezen er voor om in een treinset slechts een rijtuig aan te passen. Concreto betekent dit bijvoorbeeld dat er bij de oude dubbeldekkers van Zürich een rijtuig met een hoge instap door een nieuw aangepast rijtuig wordt vervangen. Zou NS ook kunnen overwegen, maar of dit financieel haalbaar is kan ik niet beoordelen. Naar aanleiding van het idee roept het nog een vraag op. Een tijd geleden zij er een aantal rijtuigen, onder ander van de nieuwe Züricher dubbeldekker ter bezichtiging in Nederland geweest. Wat hebben de heren met die informatie gedaan? Laatst bewerkt door jeanne op 27-08-2011 22:29 |
27-08-2011 20:26:38 | ||
---|---|---|
mren
|
Quote Les 1 in investeringsberekeningen: niet kijken naar kosten uit het verleden (sunks costs), maar naar toekomstige kosten van de verschillende alternatieven. |
27-08-2011 20:28:43 | ||
---|---|---|
Hoera63
|
Quote Veel duurder dan compleet nieuwe treinen kan het nooit zijn, toch? Quote Daar ben ik het mee eens. Maar de bouw van "nieuw" materieel is ook niet gratis. En het onderhouden ook niet. Als NS de 1800 nou een grote revisie geeft evenals het park DDM, waarbij dit spul in vaste samenstellingen van 10 gaat rijden, dan heeft NS er een hoge capaciteits intercitytrein bij. In DDM past meer dan in VIRM6, in 10 bakken DDM past hetzelfde als 12 bakken VIRM. Met andere woorden, op drukke trajecten een uitkomst. Zelfs 12 bakken is een optie. De 1800 kan ook nog eens 180 km/h, dus inzet tussen Amsterdam en Utrecht lijkt me dan een goede optie, met zicht op de toekomstige "upgrade" naar 200 km/h aldaar. QuoteHet is niet zo dat er geen werk meer is voor DDM1, maar het is zo dat NS er vanaf wil. Indien je de 1800 een goede revisie geeft en niet blijft klagen over de accu, zijn het prima locs. Onze oosterburen rijden ook met een gigantisch aantal locomotieven. Zwitserland heeft nieuwe dubbeldekkers gebouwd voor 200 km/h, zie bovenstaand bericht. Het kan dus wel. Nu alleen de wil binnen NS nog. En bovenstaand over het vervangen van een rijtuig met lage instap (of twee, indien het Rijk niet tevreden is met één) lijkt me ook geen grote hindernis. De instap van VIRM is ook te hoog. Laatst bewerkt door Hoera63 op 27-08-2011 20:30 |
27-08-2011 20:51:09 | ||
---|---|---|
SleutelMan
Moderator |
SleutelMan: We dwalen wel erg af van het onderwerp "locomotieven serie 1700". Ook wordt er een hoop gespeculeerd en op de vorige bladzijde ook nog wat minder vriendelijke reacties aan (die zijn verwijderd). Graag terug on-topic en een stukje vriendelijker, als het kan. |
27-08-2011 21:30:16 | ||
---|---|---|
OBASD
|
Het is een moeilijk onderwerp waarbij het haast ondoenlijk is om niet even off-topic te gaan. Om te beginnen het was ooit de bedoeling dat DDM1 de revisie in zou gaan met daarop volgend DDAR, uiteindelijk is dat afgeblazen.Het waarom maakt het alleen maar meer off-topic. Uiteindelijk heeft dat geleid tot terzijde stelling van DDM1 maar het kort daarop ook weer in dienststellen vanwege de winter. Toen kwam al naar voren dat ODH aan 1800 relatief duur was maar ook dat er toch een vloot moest zijn in geval we weer tegen grote materieel uitval opliepen. In april werd besloten om DDM1 weer terzijde te stellen. Echter vanaf dat punt is er wel ondezoek gedaan naar mogelijke inzet in combinatie met loc 1700, wat uiteindelijk leidt naar de situatie die er nu is, aanpassen 1700 locs aan DDM1. Let wel dit is niet alleen een beslissing geweest van NSR, maar op directie nivo. Uiteraard is Dir Nedtrain & NSR hierin vertegenwoordigd. @aarclay: Het is inderdaad formeel zo dat NSR Nedtrain de opdracht heeft gegeven. En de samenwerking is zoals die zou moeten zijn! Mr. Zaanstraat Laatst bewerkt door OBASD op 27-08-2011 21:33, reden: aanvulling |
27-08-2011 21:36:25 | ||
---|---|---|
treintim
|
Quote En wat wil dat eigenlijk zeggen (ik begrijp dat even niet helemaal)? |
27-08-2011 21:44:23 | ||
---|---|---|
mren
|
Dat er een concerndirectie boven de takken NSR en NedTrain zit. |
27-08-2011 22:28:27 | ||
---|---|---|
OBASD
|
Kortweg, NSR en Nedtrain behoren bij de Holding die nog steeds NV Nederlandse Spoorwegen heet. Heeeeeeeeeeel vroeger heette NSR: Exploitatie (EP) en Nedtrain: Materieel & Werplaatsen (MW) Mr. Zaanstraat |
07-09-2011 00:29:55 | ||
---|---|---|
broek53
|
1777 is in onderhoud en zal daarna worden aangepast voor DDM-1. Over de 1769, al een tijdje in behandeling, geen nieuws. @ edit: ik zie dat de 1769 op 4/9 al vertrekkend uit Mt gespot is en ik meen dat ik 'm vanmorgen in een lange rij 1700-en op de Watergraafsmeer voor de wasmachine zag staan. Laatst bewerkt door broek53 op 07-09-2011 12:11 |
07-09-2011 12:39:55 | ||
---|---|---|
b2py
|
Misschien houdt NS ook in het achterhoofd dat ze de concessie niet krijgen, en dan de rest van de periode eventueel geen aanpassingen meer doen. Ik weet niet wat er gebeurt als de NS de concessie niet krijgt, maar misschien houden ze er rekening mee. |
07-09-2011 12:44:51 | ||
---|---|---|
broek53
|
Volgens mij vertel ik net dat er aanpassingen aan de 1700-en gedaan worden, en niet dat ze niet gedaan worden. Kortom: ik snap niet wat je bedoelt. |
07-09-2011 12:49:47 | ||
---|---|---|
ns1700
|
denk dat hij bedoeld over de concessie in 2015 dat de ns die niet krijgt. beetje verwarrend ja. Laatst bewerkt door ns1700 op 07-09-2011 12:50 groeten uit Spoorzone |
07-09-2011 13:11:40 | ||
---|---|---|
bjornl
|
Als je bedoelt dat ze tot 2015 niets meer aanpassen dan kan je aan DDZ zien dat dat niet zo is. Vergeleken met dat project (een revisie doe je toch voor een jaar of tien, dus 7 jaar over de concessiegrens) is het aanpassen van een paar 1700'en pindanootjes. |
07-09-2011 13:15:46 | ||
---|---|---|
mren
|
Bovendien zal NS prima aanvoelen dat ze die concessie gewoon houden. En zo niet, is er geen enkele vervoerder in staat om zonder NS-materieel te beginnen. |
07-09-2011 13:20:12 | ||
---|---|---|
HansBeeker
|
Denk ook aan personeel en dergelijke |
07-09-2011 13:46:55 | ||
---|---|---|
mren
|
Personeel is al geregeld in de Wp2000. |
07-09-2011 14:08:44 | ||
---|---|---|
ns1700
|
het is sowieso onzin dat iemand er maar uberhaupt over denkt dat NS de concessie over hoofdnet in 2015 niet krijgt, maargoed. terug naar 1700 denk ik maar. groeten uit Spoorzone |
07-09-2011 14:25:21 | ||
---|---|---|
aaron
|
Waarom is dat onzin? Het is onzinniger om te denken dat NS die concessie per definitie wel krijgt. |
07-09-2011 14:39:37 | ||
---|---|---|
vrijgezel
|
Past de discussie niet beter op https://www.somda.nl/forum/9450/h_2015/? Terug naar de 1700-en; om 1230u stond bij de wasstraat van de Wgm een rijtje 1700-en waarvan de 1769 er één van was |
07-09-2011 14:42:35 | ||
---|---|---|
MDDM
|
Mocht het zo zijn dat NS de concessie krijg in 2015, dan is het voor de laatste keer dat het gegund is. In 2030 MOET het aanbesteed worden. Heeft verder niets met de 1700 te maken, dus sorry voor het OT gaan Gr Joop mcn Lls |
07-09-2011 14:45:52 | ||
---|---|---|
MDDM
|
QuoteDe 1761 staat er ook tussen 3e loc vanaf het juk Gr Joop mcn Lls |
07-09-2011 14:48:16 | ||
---|---|---|
mren
|
Quote Onderhandse gunning is ook een vorm van aanbesteding. |
07-09-2011 14:51:56 | ||
---|---|---|
MDDM
|
Zal vast wel. Maar dat gaat in 2030 zeker niet meer gebeuren. Dan mag/moet er geboden worden. Ook door NS (Europese regeltjes) Gr Joop mcn Lls |
07-09-2011 14:57:42 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Quote Ja, en laten we hopen dat dat gebeurt. Zoals het natuurlijk niet echt goedkoper kan zijn, dat hier vier verschillende postbodes door de straat rennen, zo is het natuurlijk ook niet goedkoper om vijf of meer vervoerders te hebben die telkens met nieuwe en kleine series materieel moeten starten. Uiteindelijk betalen wij dat met zijn allen linksom of rechtsom toch. En het personeel is er ook niet beter mee af; niet bij de post, niet bij de zorg, en niet in het vervoer. En dan wordt het materieel, zoals de 16/17/1800-en, tenminste ook echt opgereden en staat het niet GDST te verroesten. |
07-09-2011 15:06:43 | ||
---|---|---|
Klaasje
|
Quote Dan ken jij de laatste regeltjes nog niet. Spoorvervoer mag, mits niet gesubsidieerd, gewoon onderhands gegund worden. Daarmee staan alle mogelijkheden open. En om terug te komen op het hele verhaal met de 1700'en: Ik kan me zo voorstellen dat het gewoon een veilige keus is om te kiezen voor de 1700'en, ze zijn in de toekomst nog voor 2015 sowieso nodig, en een conditierit is vast geen overbodige luxe. Om nog maar niet te spreken over de leeftijd van de 1700'en in vergelijking tot de 1800'en en dus de grotere beurten die er voor de 1800'en aan zitten te komen. |
07-09-2011 15:48:59 | ||
---|---|---|
dvdhoven
|
Of NS de concessie wel of niet krijgt, is - naar mijn idee - niet heel erg spannend in dit verband. Geen enkel bedrijf krijgt in de korte tijdspanne tussen nu en 2015 een complete vloot gelijkspanningsmaterieel bij elkaar, niet qua tijd en niet qua kosten, dus linksom of rechtsom als NS de concessie niet krijgt, zit een opvolger hoe dan ook aan het huidige NS materieel vastgebakken en dat voor een langere periode. Dick van den Hoven |
07-09-2011 16:09:51 | ||
---|---|---|
MDDM
|
QuoteTja, dit is ook niet iets wat ik zelf even verzin hoor. Dat is een uitspraak van een directie lid, die vorig jaar tijdens een bijeenkomst in het OCCR in Utrecht was. Gr Joop mcn Lls |
07-09-2011 16:11:28 | ||
---|---|---|
MDDM
|
QuoteAls de 1700 maar in dienst blijft dan Is toch wel 1 van mijn favoriete materieel soorten, samen met de SLT Gr Joop mcn Lls |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
07-09-2011 16:14:17 | ||
---|---|---|
spiketrain
Moderator |
Spiketrain: de discussie over de concessie hoofdlijnennet mag gevoerd worden in het daarvoor geopende topic: https://www.somda.nl/forum/9450/Concessie+voor+het+hoofdlijnennet+vanaf+2015/. Hier gaat het uitsluitend en alleen over 1700'en! Groet, Spiketrain |
08-09-2011 22:47:29 | ||
---|---|---|
broek53
|
Voor de continuïteit ook hier maar even de melding uit het OD: * de 1769 staat sinds zondag op de Wgm met terzijdestellingsstickers op de cabinedeuren. * de 1777 is nu in onderhoud en verbouwing voor het DDM-1 * OB Wgm is op 7/9 begonnen met onderhoud aan de eerste DDM-1 en verwacht volgende week de 1777 voor de testen. |
09-09-2011 16:33:20 | ||
---|---|---|
110573
|
Is de 1769 eigenlijk al verbouwd? |
09-09-2011 16:56:56 | ||
---|---|---|
SleutelMan
Moderator |
erhm, zie het bericht boven je. Die staat dus terzijde. Het was wel het plan om die mee te nemen maar nu is klaarblijkelijk (om onbekende redenen) besloten om hem toch niet te gebruiken en terzijde te stellen. Lijkt me sterk dat deze eerst technisch geheel is aangepast en vervolgens alsnog terzijde is gesteld. |
09-09-2011 17:36:44 | ||
---|---|---|
broek53
|
Ik kom er niet achter, maar ik kan mij voorstellen dat men de 1769 van dergelijke stickers heeft voorzien om voorlopig te voorkomen dat de loc "zomaar" in dienst gestuurd wordt, of erger nog: voor een ICR-stam komt te staan. Even afwachten dus: er is as we speak een heel rangeercircus op de Wgm bezig met locs die terzijde stonden en kennelijk weer in dienst gaan, en ergens daartussen zwerft ook de 1769. |
09-09-2011 20:28:55 | ||
---|---|---|
daniel81
|
QuoteWil je daarmee zeggen dat de lok al in zoverre 'aangepast' is dat-ie een BDs al niet meer kan aansturen? |
09-09-2011 20:30:40 | ||
---|---|---|
himym
|
Dat staat hierboven volgens mij vrij duidelijk uitgelegd, even goed lezen dus. Een aangepaste 1700 kan NIET meer met ICRm overweg en louter met DDM-1 |
09-09-2011 20:31:28 | ||
---|---|---|
Iceman
|
Staat al eerder in dit topic.... EDIT: himym was me voor:p. Laatst bewerkt door Iceman op 09-09-2011 20:32 Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop. |
09-09-2011 20:35:13 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Dat weet ik, en daarom dus juist mijn vraag. Het zou een beetje kunnen aangeven hoe ver men al was/is met de verbouwing van de 1769 |
09-09-2011 20:38:46 | ||
---|---|---|
Iceman
|
Dat staat ook in de topic...;). Het is nog niet bekend hoe met de 1769 staat, alleen dat ie op de Wgm staat met terzijde stickers. Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop. |
09-09-2011 21:25:25 | ||
---|---|---|
broek53
|
Voor het laatst dan (ik ben niet zo van het speculeren, en nu doe ik het zelf): mijn theorietje was dat de 1769 verbouwd is en toen naar de Wgm opgestuurd, met terzijdestickers erop om te voorkomen dat de loc spontaan in een andere dienst verdwijnt, laat staan voor ICR komt te staan. Een soort beschermmiddel dus. Het klopt ook met het gegeven (dat ik al vreemd vond toen ik het vernam) dat de om te bouwen locs formeel terzijde gesteld worden op het moment dat ze Maastricht binnen rollen. Het blijkt met de 1777 ook aan de hand te zijn; administratief dus, maar het kan dus goed zijn dat het om bovengenoemde reden gebeurt. Laatst bewerkt door broek53 op 19-09-2011 22:59 |
09-09-2011 23:57:01 | ||
---|---|---|
broek53
|
Op de Watergraafsmeer in ieder geval de van de Dijksgracht afkomstige 1731, 1737, 1748, 1770, 1774 en 1775 (en waarschijnlijk nog wel meer). Die zullen successevelijk wel naar Maastricht gaan voor onderhoud/herindienststelling - en de 74 en 75 ook voor aanpassing DDM-1. |
11-09-2011 11:04:11 | ||
---|---|---|
lw-o
|
misschien een raar idee hoor maar zou het kunnen dat de locs een ander nummer krijgen om ze in de goede diensten te houden? dus 1769 terzijde maar straks onder een nieuw nr back on track? |
11-09-2011 11:16:29 | ||
---|---|---|
Bert13
|
Zou op zich niet nodig zijn toch? Zogauw ze aan DDM gekoppeld zijn. De 1701-1728 worden ook niet zomaar van een DDAR afgehaald... He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015 |
12-09-2011 00:13:24 | ||
---|---|---|
broek53
|
Neen, er wordt niet omgenummerd (stand: een week geleden). Niet zo gek, want vernummeren doe je tegenwoordig niet zomaar. De administratieve berg is nauwelijks te overzien en kost nog een hoop geld ook. |
14-09-2011 23:57:39 | ||
---|---|---|
broek53
|
Een oplossing van het 1769-raadsel: de loc heeft in Maastricht alleen onderhoud gehad en de verbouwing voor het DDM-1 vindt plaats in het technisch Centrum (de oude werkplaats) van de Watergraafsmeer. Op 16 september komen de 1772 en 1777 uit Mt naar de Wgm voor de ombouw. Het is een flinke klus: de cabinedaken gaan eraf en er moeten vooral veel draden worden om-gestoken. Laatst bewerkt door broek53 op 19-09-2011 22:59 |
15-09-2011 14:31:10 | ||
---|---|---|
dutchtrain
|
En dat alleen om de 1800'en niet meer te hoeven gebruiken... Omdat ze denken dat dat teveel geld kost, maar in wezen is de 1800 bijna dezelfde loc! Laatst bewerkt door spiketrain op 15-09-2011 15:11, reden: Het laatste bericht .... enz. |
15-09-2011 14:42:26 | ||
---|---|---|
Jannn2009
|
Dat de NS op het idee komt om 1700'en aan te passen, neem ik aan dat dat in meerdere opzichten een weloverwogen beslissing is.;) |
15-09-2011 14:47:21 | ||
---|---|---|
broek53
|
Tsja, dat is niet op een achternamiddag zomaar even bedacht. Overigens ga ik die discussie, die hier nu een keer of drie langsgekomen is, niet nog een keer aan. |
15-09-2011 15:20:13 | ||
---|---|---|
salieri
|
Dan mogen ze wel gaan opschieten. De maand oktober is nog maar (ongeveer) een halve maand verwijderd. Laatst bewerkt door salieri op 15-09-2011 15:20 |
15-09-2011 15:29:50 | ||
---|---|---|
broek53
|
Het gaat allemaal lichtelijk op zijn nedtrains (met permissie), maar er is een troost: er zijn twee diensten per 3/10 waar DDM-1 in gepland is, de rest is allemaal reserve. |
15-09-2011 23:52:50 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote En jij denkt dat NSR/Nedtrain gewoon zomaar iets doet, en dat niet even doorrekent...? |
16-09-2011 00:27:39 | ||
---|---|---|
SleutelMan
Moderator |
En die discussie hebben we inmiddels al een keer of 10.000 gevoerd. Dus zullen we het er maar even bij laten? |
16-09-2011 03:43:27 | ||
---|---|---|
Frontier
|
Zouden er in theorie BSI-koppelingen aangebracht kunnen worden aan de loc en de BvK (zoals bij DD-AR) zodat je met twee gekoppelde DDM1 stellen kan rijden? Het gaat zeker en vast niet gebeuren maar ik vroeg mij gewoon even af of het technisch gezien zou werken. Grtz, |
16-09-2011 07:30:38 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
|
mogelijk: ja handig: nee Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
16-09-2011 08:40:24 | ||
---|---|---|
RSK-Mat92
|
Er zit toch ook nog een 'gewone' koppeling aan beiden? Waarom zou je die in zo'n geval niet gebruiken? Met vriendelijke groet, Robin |
16-09-2011 08:52:30 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
|
Volgensmij vergeet je even het elektrisch gedeelte Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
16-09-2011 09:20:25 | ||
---|---|---|
broek53
|
Stuurstroomkabels doen denkelijk hetzelfde als het elektrisch gedeelte van een AK. |
16-09-2011 12:44:20 | ||
---|---|---|
maigoda
|
Quote Ik zal de lijst er even bij pakken: Middels de onderstaande punten wijkt een 1700 af van een 1600/1800: - chopperbesturing door middel van één hoge, vaste frequentie (300 Hz); - voorzien van een schroefcompressor met een tweekamerluchtdroger; - voorzien van standafhankelijke remkraan; - geschikt voor elektropneumatisch remmen (EP-rem); - voorzien van een elektronisch geregeld cabineverwarmingssysteem; - voorzien van een tweede (5 kW)-statische opzetter t.b.h. de laagspanningsvoorziening; - voorzien van ATB fase 4-apparatuur; - voorzien van een parkeerstand; - voorzien van de mogelijkheid om met te lage batterijspanning te kunnen opstarten. De verschillen zijn verder van dien aard dat multiple rijden met een 1600/1800 niet mogelijk is. Groetjes, Emiel |
16-09-2011 14:35:09 | ||
---|---|---|
Hoera63
|
De series 1600 / 1800 en 1700 konden onderling toch wel met meerdere in tractie rijden? Alleen vanwege de lage spanning op de bovenleiding hier heeft het geen zin omdat de locs niet genoeg power uit de bovenleiding kunnen trekken. Als je het had over 16/1800 met 1700 dan geef ik je gelijk. |
16-09-2011 15:59:01 | ||
---|---|---|
SleutelMan
Moderator |
1700'en kunnen in multiple rijden ja, alhoewel er dan wel moet worden begrensd qua aanzet (gebeurt automatisch bij DD-AR locs). 1600/1800'en kunnen niet in multiple rijden omdat de choppersturing i.t.t. bij de 1700 geschied met een wisselende frequentie (3 verschillende frequenties geloof ik). 2 locs met 2 verschillende frequenties kunnen samen een interferentiesignaal opwekken wat de beveiliging kan ontregelen. Dus multiple is daarom verboden voor 1600/1800. |
17-09-2011 16:28:17 | ||
---|---|---|
spiketrain
Moderator |
Spiketrain: enkele off-topic berichten verwijderd. Het gaat hier nog altijd over locs serie 1700. Groet, Spiketrain |
17-09-2011 19:50:52 | ||
---|---|---|
110573
|
Ik vroeg me af: Welke 1700en stonden er buiten dienst voordat het hele DDM-1 verhaal begon? En welke 1700en blijven buiten dienst staan? |
17-09-2011 19:52:10 | ||
---|---|---|
SGMm2137
|
Dit kun je gewoon vinden op Railwiki of Wikipedia. Laatst bewerkt door SGMm2137 op 17-09-2011 19:52 |
17-09-2011 20:01:59 | ||
---|---|---|
110573
|
Glad overheen gekeken Dan geld alleen de 2e vraag nog |
22-09-2011 09:44:44 | ||
---|---|---|
broek53
|
Vandaag terug in de gelederen der rijvaardige locomotieven: de 1732. |
23-09-2011 10:44:41 | ||
---|---|---|
broek53
|
... en vandaag de 1730 idem (deze week opgezonden van de Wgm naar Mt voor onderhoud). |
23-09-2011 12:19:41 | ||
---|---|---|
salieri
|
Is daar ook een specifieke reden voor bekend bij jou, broek53? Het lijkt mij dat ze genoeg locomotieven hebben om de diensten mee te draaien. |
23-09-2011 12:27:28 | ||
---|---|---|
broek53
|
Vervanging van de locs die met DDM-1 gaan rijden. |
23-09-2011 12:47:24 | ||
---|---|---|
salieri
|
Duidelijk |
23-09-2011 12:51:04 | ||
---|---|---|
2296
|
Quote Dan zijn er weer andere lok's geselecteerd dan er op het lijstje stonden. |
23-09-2011 16:06:30 | ||
---|---|---|
lw-o
|
vervanging van he, niet de locs die worden omgebouwd. |
23-09-2011 16:28:39 | ||
---|---|---|
edje
|
Typische spoorlogica, je bouwt een lok om, om daarna maak je weer een andere lok dienstvaardig om die eene lok te vervangen. Was het dan niet beter om gelijk de 1732 als DDM lok geschikt te maken. |
23-09-2011 16:38:53 | ||
---|---|---|
Rinse
|
Ze zullen wel een aaneengesloten serie exemplaren willen hebben die geschikt zijn voor DDM-1. Dat zal wel handiger zijn met de omloop en uit elkaar houden (denk ook aan de 1701-1728 die standaard aan een DDAR stam vastzitten). |
23-09-2011 16:44:11 | ||
---|---|---|
broek53
|
Yep, en in die zin is het zeer spoorse logica - en dat vind ik dus minder negatief dan de bijklank die er altijd aan gegeven wordt. In praktische zin komt het ook niet slecht uit: Maastricht geeft onderhoud aan de ex-terzijde-locs en de Wgm bouwt locs om voor het DDM-1-gebeuren, dus dat zit elkaar niet in de weg. Laatst bewerkt door broek53 op 23-09-2011 16:48 |
23-09-2011 19:43:48 | ||
---|---|---|
110573
|
Krijgt de Wgm er nog twee nieuwe verwarmingslocs bij als vervanging voor de 1730 en 1755? |
23-09-2011 19:58:30 | ||
---|---|---|
broek53
|
De 1755 is er nog, de 1730 stond er een beetje onofficieel, za'k maar zeggen. |
23-09-2011 21:47:42 | ||
---|---|---|
Frontier
|
Quote Even een korte vraag tussendoor. Waarom heeft de Wgm uberhaubt deze verwarmingslocs nodig? Want er hangen toch gewoon Traxx locs voor de Benelux en Fyra stammen, of zie ik iets over het hoofd? |
23-09-2011 21:52:00 | ||
---|---|---|
broek53
|
Het gaat om stammen die zonder loc staan, met name bij het onderhoudsbedrijf. |
23-09-2011 22:27:47 | ||
---|---|---|
maarten83
|
Heeft de Wgm niet van de plekken waar rijtuigen voorverwarmd kunnen worden zoals je die in Duitsland ziet en voorheen ook op een tweetal sporen in de tuin van Rtd had? |
23-09-2011 22:40:07 | ||
---|---|---|
broek53
|
Jawel, het opstelterrein aan de oostzijde heeft dat. Maar daar heeft het onderhoudsbedrijf weinig aan. Zo staan de rijtuigen van EETC die overdag aan de westzijde staan, ook met verwamingslocs erbij ( die uit de jaren vijftig..) |
23-09-2011 22:58:01 | ||
---|---|---|
lex_t
|
Quote Dan doe je toch iets met die plakcijfers... een ander reeksje is zo gemaakt. |
23-09-2011 23:07:38 | ||
---|---|---|
plant
|
Praktisch gezien wel, theoretisch gezien schijnt dat een papierwerk te worden waar je U tegen zegt! Youri |
24-09-2011 06:27:44 | ||
---|---|---|
broek53
|
Ja, je kunt niet zomaar iets vernummeren sinds er zaken bestaan als "voertuigregisters" van toegelaten voertuigen in NL. En vergeet de technische administratie niet. Om dat soort redenen heeft men destijds ook gewacht met het vernummeren van stel 4444 naar 4231 tot het in renovatie ging, bijvoorbeeld. |
24-09-2011 08:56:03 | ||
---|---|---|
lokkelol
|
De nummering blijft gewoon zoals hij nu is. Het mat blijft ook onder het eigen controle regime lopen. |
24-09-2011 10:50:10 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Waarom zou je ze vernummeren? De bedoeling van vernummeren is dat ze herkenbaar zijn, en dus niet verward worden met de 'andere' loks. Je kan toch ook een ander herkenningskenmerk toevoegen? Bijvoorbeeld "DDM" op de zijkant naast het loknummer, of een blauwe stip, of wat dan ook. Dat is praktisch makkelijk te realiseren, en administratief hoeft er niets aan gedaan te worden. Waarom denken we zo moeilijk? |
24-09-2011 11:30:45 | ||
---|---|---|
MDDM
|
Waarom iets "herkenbaars" op een loc aanbrengen die speciaal voor DDM-1 gebruikt gaat worden? Zoiets staat gewoon in een administratie, en Nedtrain weet heus wel of de desbetreffende loc wel of niet DDM-1 geschikt is. Gr Joop mcn Lls |
24-09-2011 13:18:00 | ||
---|---|---|
lex_t
|
Quote Een sticker is ook goed. Ik weet niet hoe diep dat papierwerk gaat |
24-09-2011 13:46:02 | ||
---|---|---|
maigoda
|
Los van de vraag of een extra herkenning aan de buitenzijde enig nut heeft (wat mij betreft niet namelijk), bestaat er een veel effectiever systeem wat binnen alle regelgeving past: plak een A4-sticker op beide stuurtafels van de loc met een korte tekst en uitleg. Op beide stuurtafels? Ja, juist voor die onzalige momenten dat zo'n loc toch een keer verdwaald. Groetjes, Emiel |
24-09-2011 14:58:01 | ||
---|---|---|
edje
|
Quote Volgens mij zit er ook een sticker op, vlak boven de stekker van de stuurstroomkabel. En ik denk ook niet dat ze vaak van hun stam zullen worden gehaald. |
24-09-2011 19:41:16 | ||
---|---|---|
lokkelol
|
er zit inderdaad op 4 plaatsen buiten een sticker. binnen zit er op de middenconsole ook een sticker. de stammen schijnen bij de lokken te blijven. ook de atb kast heeft een speciale sticker. schijnt ook een aanpassing op te zijn. |
25-09-2011 02:49:46 | ||
---|---|---|
maigoda
|
De ATB-kast zal wel een aanpassing gehad hebben om deze goed te laten samenwerken met de ATB-kast van de BVk kan de DDM-stam. De 1700 heeft namelijk een fase 4-kast en de DDM-stam een fase 3-kast. Groetjes, Emiel |
25-09-2011 05:13:37 | ||
---|---|---|
2296
|
En het mooie is dat het nog goed samenwerkt ook . Laatst bewerkt door 2296 op 25-09-2011 05:13 |
25-09-2011 06:45:23 | ||
---|---|---|
maigoda
|
Ik verwachtte daar ook geen problemen mee. Mat'64 rijdt ook met fase 3- en fase 4-kasten rond en dat gaat gecombineerd ook altijd zonder problemen. Groetjes, Emiel |
25-09-2011 12:49:06 | ||
---|---|---|
thom
|
Maar daar zit de wijziging dan wsl al in |
25-09-2011 22:52:11 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Als ik het goed begrijp zijn de voor DDM-1 omgebouwde 1700'n niet meer geschikt om met ICR of DDAR te rijden. Heeft er iemand al nagedacht over wat er met ze gaat gebeuren wanneer het DDM-1 weer terzijde gaat? Gaan die DDM-1-1700'n dan met ze mee, of worden ze weer in oorspronkelijke staat gebracht? |
25-09-2011 22:59:12 | ||
---|---|---|
timtrein
|
Dat laatste natuurlijk, immers zoals al geschreven is gaan ze na indienststelling van de V250 weer met ICR samen rijden. |
25-09-2011 23:00:02 | ||
---|---|---|
MDDM
|
De gene die nu gebruikt gaan worden, stonden al bd, en dat zal vast wel weer gaan gebeuren dan Gr Joop mcn Lls |
25-09-2011 23:24:06 | ||
---|---|---|
OBASD
|
De bedoeling is dat de loccen bij de stammen blijven, en dat is niet voor niets. Anders gezegd dit is met aangrenzende zekerheid niet voor 1 jaar. Mr. Zaanstraat |
26-09-2011 01:37:40 | ||
---|---|---|
Frontier
|
Quote Lijkt me logischer dat ze daar dan exemplaren voor nemen die tegen die tijd buiten dienst staan en die niet terug omgebouwd hoeven te worden. |
26-09-2011 09:32:17 | ||
---|---|---|
broek53
|
Zoals OBASD al gesuggereert, zullen de stammen DDM-1 na de winter wel in de motteballen gaan voor de volgende winter. Dat doen ze dan samen met de geschikt gemaakte 1700-en. En anders gaan ze sowieso de mottenballen in. tegen de tijd dat er ICR naar NSR komt en er extra 1700-en nodig zijn om ICR-stammen te trekduwen, is het vroeg genoeg om ze uit de mottenballen te halen en terug te bouwen. Anderzijds komen er binnen een paar jaar ook tot maximaal 28 vrij uit de DDAR-denst. |