13-02-2017 19:32:25
broek53
broek53
Quote
279 (za 11 feb 2017 15:50:10 https://www.somda.nl/forum/15367/p607637/): wellicht dat het ergens anders al een keer gemeld is:

8637 gaat als het vrijgegeven is voor de dienst binnenkort in een speciale omloop
rijden in de serie 4500 ivm een nieuwe, afwijkende remhendel (aldus een nfl).
Blijft de vraag wat een aparte omloop ertoe doet, in dat opzicht. Permanente begeleiding of zo, dat zal toch niet?
 

13-02-2017 19:35:25
sfj
Jep zat vandaag wat projectpersoneel als begeleiding op. Werd voor zover ik weet wel gewoon gereden door de machinisten die volgens de planning op de DDZ-ritten hoorden te zitten.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

13-02-2017 19:40:38
Xander140
Xander140
Hij staat ook alweer aan de kant in Ekz!  

13-02-2017 19:53:37
thom
thom
Quote
aarclay (ma 13 feb 2017 19:12:08 https://www.somda.nl/forum/15367/p607793/): Uit een foto op Facebook van het diagnose-scherm heb ik kunnen afleiden dat er ook een 'wek-functie' op zit, die vermoedelijk de trein op bepaalde momenten (tijd of via Drgl uit OBIS) wekt, en vertrekklaar maakt. Ik denk dat ik dan moet denken aan verwarming, airco en verlichting?

Misschien is het wel zo handig om die foto hier ook even te tonen, om te kijken waar we het over hebben

Laatst bewerkt door thom op 13-02-2017 19:55
 


13-02-2017 19:55:18
cuneo56
cuneo56
Quote
broek53 (ma 13 feb 2017 19:32:25 https://www.somda.nl/forum/15367/p607796/):
Quote
279 (za 11 feb 2017 15:50:10 https://www.somda.nl/forum/15367/p607637/): wellicht dat het ergens anders al een keer gemeld is:

8637 gaat als het vrijgegeven is voor de dienst binnenkort in een speciale omloop
rijden in de serie 4500 ivm een nieuwe, afwijkende remhendel (aldus een nfl).
Blijft de vraag wat een aparte omloop ertoe doet, in dat opzicht. Permanente begeleiding of zo, dat zal toch niet?

Mijn ervaring: de projectleider woont aan dat traject.
 

13-02-2017 19:56:33
thom
thom
Dat zal vast een valide argument van Nedtrain aan NSR zijn om hem daar in te zetten... %09%  

13-02-2017 20:13:05
mdj
mdj
Nouja, waarom niet?
Daarnaast: Gesloten omloop, in de buurt van de Zaanstraat alwaar blijkbaar veel personeel zit dat dit afwijkende stel kent en zeer makkelijk bij te sturen naar ander materieel als het fout gaat.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

13-02-2017 20:59:02
thom
thom
Dat laatste lijkt me toch íets voor de hand liggender hoor...  

13-02-2017 21:38:34
aarclay
aarclay
Quote
thom (ma 13 feb 2017 19:53:37 https://www.somda.nl/forum/15367/p607800/):
Quote
aarclay (ma 13 feb 2017 19:12:08 https://www.somda.nl/forum/15367/p607793/): Uit een foto op Facebook van het diagnose-scherm heb ik kunnen afleiden dat er ook een 'wek-functie' op zit, die vermoedelijk de trein op bepaalde momenten (tijd of via Drgl uit OBIS) wekt, en vertrekklaar maakt. Ik denk dat ik dan moet denken aan verwarming, airco en verlichting?

Misschien is het wel zo handig om die foto hier ook even te tonen, om te kijken waar we het over hebben

Als het openbaar was, dan had ik dat wel direct gedaan.
Maar het was een schermpje waarin je een 'wektijd' kon instellen, en als optie kon aangeven of deze via OBIS zou werken. Ook kon je daar een winterstand aanzetten.


Choo choo.....
 

13-02-2017 21:51:59
AgentX
AgentX
Alles wat op Facebook staat is openbaar.  

13-02-2017 22:21:52
dennistd
dennistd
Nee hoor, je kunt er ook voor kiezen om het alleen aan vrienden te tonen, of in een besloten groep. Sterker nog, je kunt zelfs instellen dat je alleen zelf je eigen posts ziet %08%  

14-02-2017 11:55:51
VIRMm1
VIRMm1
Ja klopt maar dat systeem werkt nog niet.

Maar inderdaad, wanneer de trein in sluimeren staat kun je 'm op een vooraf ingesteld tijdstip (handmatig) op laten starten zodat iig de temperatuur aangenaam wordt.

Overigens kan Flirt dit ook
 

14-02-2017 12:43:14
marciekemp
marciekemp
Enigste nadeel van het systeem op de FLIRT is dat veel machinisten dit nooit is verteld en treinen dus koud worden voorgebracht..., maar als je weet hoe het werkt dan is dat een prima systeem  

14-02-2017 13:44:44
VIRMm1
VIRMm1
Vgm functioneerde dat systeem in het begin ook nog niet dus is het daarom niet verteld bij de instructie (gok ik).

Als je weet hoe het werkt is het inderdaad ideaal.

Maar 's ochtends vroeg moeten alle treinen toch geremd worden (max 2 uur van te voren) en dan worden alle treinen meestal ook gereed (continu) weggezet, ook dan is de temperatuur aangenaam.

Nodig is het dus niet. Handig? Kan
 

14-02-2017 15:57:27
Xander140
Xander140
Is er iemand die iets weet over de inzet voor vanavond? Ik woon wat verder weg van Asd en wil mogelijk even gaan kijken. Gisteren werd hij vrij vroeg uit de dienst gehaald namelijk. Alvast bedankt  

14-02-2017 16:11:27
mdj
mdj
Als het goed is, volgt hij de omloop 45x1 / 45x6. met op x alle getallen tussen 1 en 9. (dus: 4521/4516/4531/4526 e.d.)


Bij twijfel: gebruik beton.
 

14-02-2017 16:17:07
Xander140
Xander140
Oké dat zou top zijn  

14-02-2017 16:36:36
marciekemp
marciekemp
@VIRMm1 nadeel is dan weer dat FLIRT maar een uur in de parkeerstand blijft staan en dan terug valt in sluimeren.

En daarnaast heeft het weinig nut om een FLIRT alvast te gaan remmen 2 uur van te voren, want op het moment dat jij het stel in de parkeerstand zet, dan zet hij als het ware softwarematig de remhandel in de afsluitstand wat betekend dat je remproef ook niet meer geldig is.

Maar inderdaad minimaal een uur voordat het stel de dienst in gaat even gereedmaken en wegzetten in de parkeerstand kan ook prima.
 

14-02-2017 17:31:39
Xander140
Xander140
Quote
mdj (di 14 feb 2017 16:11:27 https://www.somda.nl/forum/15367/p607868/): Als het goed is, volgt hij de omloop 45x1 / 45x6. met op x alle getallen tussen 1 en 9. (dus: 4521/4516/4531/4526 e.d.)


18:22 4571 is dus mooi DDM1 en die 8637 gaat dus zeer wss aan de kant. Grrrr

Laatst bewerkt door Xander140 op 14-02-2017 17:32
 

14-02-2017 17:33:47
sfj
Gaat idd ivm een defect naar Amr straks. Maareh, dit is eigenlijk vragen naar dienstregelingen. Niet toegestaan.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

14-02-2017 17:36:12
Xander140
Xander140
Naja het is niet anders. Het is wel gezeik met die stellen hoor. Niet normaal XD Sorry voor het vragen. Had wel gezocht maar was nergens te vinden  

14-02-2017 18:12:03
thom
thom
Tsja, wat verwacht je op een tweede dag van een proefbedrijf, dan kun je zulks verwachten hoor..%09%.  

14-02-2017 18:16:03
gvttreinen
gvttreinen
Over een tijdje wordt je er mee dodgegooid dus ff wachten en je ziet ze overal  

14-02-2017 18:20:18
Jan-Mark
Jan-Mark
Sommigen geven om de nieuwswaarde van een bepaalde trein, dus vandaar.  

14-02-2017 18:24:09
Xander140
Xander140
Dat is zeker hoor over een tijdje weetje niet beter maar dat tijdje is bij NS een rekbaar begrip. En dat hij op dag 2 van een proefbedrijf defect is vind ik helemaal niet van vanzelfsprekend. Zeker als je de 9411 in ogenschouw neemt die al sinds oktober vorig jaar staat weg geparkeerd. En ik doel dan op het feit dat dat juist het voorbeeld is hoe het niet moet! De start is niet de verwachte start vermoed ik bij NS

Laatst bewerkt door Xander140 op 14-02-2017 18:25
 

14-02-2017 18:29:28
AJT
AJT
Quote
sfj (di 14 feb 2017 17:33:47 https://www.somda.nl/forum/15367/p607879/): Gaat idd ivm een defect naar Amr straks. Maareh, dit is eigenlijk vragen naar dienstregelingen. Niet toegestaan.


Waar staat de vraag dan?
 

14-02-2017 18:33:27
gose91
gose91
Quote
Xander140 (di 14 feb 2017 15:57:27 https://www.somda.nl/forum/15367/p607865/): Is er iemand die iets weet over de inzet voor vanavond? Ik woon wat verder weg van Asd en wil mogelijk even gaan kijken. Gisteren werd hij vrij vroeg uit de dienst gehaald namelijk. Alvast bedankt
Deze?
 

14-02-2017 18:37:28
gose91
gose91
Quote
Daan! (za 11 feb 2017 18:51:44 https://www.somda.nl/forum/15367/p607651/): Waarom is die remhendel dan afwijkend?

Remhendel ansich is niet bijzonder afwijkend, hoe het stel erop reageert is wel aangepast. Proefbedrijf in vaste omloop is om praktijkervaring op te bouwen.
 

14-02-2017 18:50:57
VIRMm1
VIRMm1
Ja zoals ik op de vorige pagina al aangaf is het remgedrag van de nieuwe VIRM anders.
Met name bij droog weer en een lege trein (dus minder gewicht) remt de trein heel anders (minder hard) dan de huidige VIRM'en.

Het verhaal van de 8637 is nieuw voor mij maar het kan inderdaad dat de remelektronica anders geprogrammeerd/ingericht is van dat treinstel waardoor die toch beter/anders remt.
Fysiek een andere remhendel lijkt me stug want daar zitten de problemen niet in.

Laatst bewerkt door VIRMm1 op 14-02-2017 18:51
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


14-02-2017 19:02:53
kleine_man
kleine_man
Quote
Xander140 (di 14 feb 2017 18:24:09 https://www.somda.nl/forum/15367/p607885/): Dat is zeker hoor over een tijdje weetje niet beter maar dat tijdje is bij NS een rekbaar begrip. En dat hij op dag 2 van een proefbedrijf defect is vind ik helemaal niet van vanzelfsprekend. Zeker als je de 9411 in ogenschouw neemt die al sinds oktober vorig jaar staat weg geparkeerd. En ik doel dan op het feit dat dat juist het voorbeeld is hoe het niet moet! De start is niet de verwachte start vermoed ik bij NS


Wat is dat voor een obsessie? Verwachten dat nieuw/gerenoveerd materieel meteen goed moet rijden?? Ken je het plan van de NS. Misschien hadden ze wel verwacht dat de hele week niet konden rijden.

De kaalheid slaat toe , maar 25 jaar geleden liep het ook allemaal niet zo vlekkeloos.

Voor zover mijn geheugen strekt is de FLIRT-III het enige materieel wat betrekkelijk eenvoudig instroomt zonder al teveel problemen. In het OD staat te lezen hoe vaak het daar niet goed gaat.%08%

Laten we eerst eens zien hoe het gaat met het proefbedrijf. Als het over een paar weken niet beter gaat, dan zullen wellicht een paar mensen binnen de NS het benauwd krijgen. Als het van de zomer niet beter gaat, dan kan je stellen dat het niet volgens de planning van de NS gaat. Tot die tijd een spannend muziekje. %08%


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

14-02-2017 19:19:34
Xander140
Xander140
Nou NS heeft wel wat goed te maken dus en daar doel ik juist op! Je zegt het zelf dat de Flirt zo'n beetje de enige is. Reden te meer om dit aan te trekken tóch? Obsessie zijn wel weer erg overdreven woorden. Ik ben het juist met je eens! Dat ze de gelegenheid moeten krijgen mee eens maar als je de 9411 bekijkt is het geen goed begin in ieder geval Valse start en nu door naar een een pracht stuk van een trein!  

14-02-2017 19:24:29
gose91
gose91
Daar zijn we met ICR al een decennium mee bezig!!  

14-02-2017 19:28:06
Frontier
Frontier
Quote
Xander140 (di 14 feb 2017 19:19:34 https://www.somda.nl/forum/15367/p607899/): Nou NS heeft wel wat goed te maken

Want?


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

14-02-2017 21:30:02
broek53
broek53
Wat een gigantische opwinding om een defecte cabineverwarming...  

14-02-2017 21:55:20
VIRMm1
VIRMm1
Tja, daardoor mag ie niet meer verder rijden.

Gelukkig gaat de canineverwarming van zo ongeveer elke trein wel eens stuk in de winter %02%
 

03-03-2017 17:13:08
aarclay
aarclay
Het weekvlogje van de NS gaat deze week over de modernisering van de VIRM

https://www.youtube.com/watch?v=f3n-wWUAhks


Choo choo.....
 

05-03-2017 10:32:42
DVR
DVR
Quote
VIRMm1 (di 14 feb 2017 21:55:20 https://www.somda.nl/forum/15367/p607919/): Tja, daardoor mag ie niet meer verder rijden.

Gelukkig gaat de canineverwarming van zo ongeveer elke trein wel eens stuk in de winter %02%


Helaas geen sprake van defect gaan maar een hikje in het (gewijzigde) ontwerp
 

13-03-2017 12:49:14
aarclay
aarclay
Wat is eigenlijk de reden dat ze nu eerst de viertjes aan lijken te pakken? Er zijn voor zover ik weet geen zesjes in de revisie?


Choo choo.....
 

13-03-2017 12:52:23
jordy94
jordy94
Goede vraag.. Wat gaan ze eigenlijk doen met de nieuwere bakken, dus de verlengstukken? Die zijn in vergelijking met de andere bakken zo oud nog niet.  

13-03-2017 13:07:40
VIRMm1
VIRMm1
In Haarlem doet men aan serie productie.
De Mbv7 en Abv5 (de extra rijtuigen in een VIRM6) vereisen een andere aanpak en daarmee moet dan worden afgeweken van het gewenste efficiënte productieproces.

Daarbij is een VIRM4 minder werk om om te bouwen en in de beginfase van het ombouwproces is het makkelijker om de trein zelf onder controle te houden wanneer er minder zaken zijn waar aandacht aan moet worden besteed.


De enkele VIRM6 die wel gereviseerd is (8637) diende ook enkel als proef naast de 9411.

Daarbij zijn de 2 laatst toegevoegde rijtuigen (mbv7 en abv3/4) zoals jordy94 al zegt inderdaad nieuwer dan de rest van de trein dus die behoeven nog niet zo dringend revisie.

Eventueel zouden de meest slechte rijtuigen uit VIRM6'en nog gewisseld kunnen worden met goede rijtuigen van VIRM4'en om zo de VIRM4 in de revisie te kunnen plaatsen en de VIRM6 nog een poosje te kunnen laten rijden.

En tot slot (al durf ik niet te zeggen of dat direct een rol speelt) is in een tijd van materieeltekort het uit de dienst halen van een VIRM6 (ruim 650 zitplaatsen) minder gewenst dan het uit de dienst halen van een VIRM4 (een kleine 430 zitplaatsen)

Laatst bewerkt door VIRMm1 op 13-03-2017 13:09
 

13-03-2017 13:16:31
broek53
broek53
Volgens mij kan Haarlem een bepaald aantal bakken aan en niet een bepaald aantal treinstellen. Dan maakt het nauwelijks uit of dat bakken van zessen of van vieren zijn; ik denk dat de onttrekking zoiets zal zijn als zes vieren of vier zessen.

Verder zijn de ABv6-en net zo oud of jong als de mB7 en de ABv5, toch?

Laatst bewerkt door broek53 op 13-03-2017 13:16
 

13-03-2017 13:27:20
VIRMm1
VIRMm1
de 3'tjes zijn verlengd naar 4'tjes met de Abv6.
De 4'tjes zijn verlengt naar 6'jes met de abv6 en mbv7.

De abv5 zit al sinds het begin in de 6'jes.

Verhoudingsgewijs zitten er in de VIRM6 dus meer nieuwere bakken.

De abv6 heeft een afwijkende bakconstructie (ivm de stroomafnemers maar ook omdat er ruimte is voor zware omzetters wanneer de VIRM omgebouwd zou worden naar HSL trein)
 

13-03-2017 17:58:08
phantom
phantom
Wordt die ruimte in de 6 delige stellen voor zwaardere omzetters ook behouden als ze die gaan moderniseren,of wat is men daar mee van plan ?
(als daar al een plan voor gemaakt is)


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

13-03-2017 18:01:36
mtlx
mtlx
Die ruimte is niets anders dan een versteviging in de vloer voor een (zware) omvormer van 25 kV. Niet heel veel bijzonders dus. Om die omvormer daadwerkelijk te plaatsen in de huidige VIRM zouden er een aantal stoelen verwijderd moeten worden en wordt dus de hoeveelheid zitplaatsen kleiner. Bij de revisie zal er, voor zover ik weet, dus ook niets veranderen aan de indeling wat dat betreft.  

13-03-2017 18:02:11
VIRMm1
VIRMm1
Daar is geen ruimte voor gereserveerd.

Die ruimte zou evt ingebouwd kunnen worden op de benedenverdieping van het reizigerscompartiment. Dat komt er dan uit te zien zoals nu de mbv(k) bakken eruit zien.

De aangepaste constructie dient vooral om dat gewicht aan te kunnen.

edit: mtlx is me voor %02%

Laatst bewerkt door VIRMm1 op 13-03-2017 18:02
 

28-03-2017 10:26:40
DVR
DVR
Quote
VIRMm1 (ma 13 mrt 2017 13:27:20 https://www.somda.nl/forum/15367/p610268/): de 3'tjes zijn verlengd naar 4'tjes met de Abv6.
De 4'tjes zijn verlengt naar 6'jes met de abv6 en mbv7.

De abv5 zit al sinds het begin in de 6'jes.

Verhoudingsgewijs zitten er in de VIRM6 dus meer nieuwere bakken.

De abv6 heeft een afwijkende bakconstructie (ivm de stroomafnemers maar ook omdat er ruimte is voor zware omzetters wanneer de VIRM omgebouwd zou worden naar HSL trein)


Het plan om de VIRM om te bouwen naar een 25kV geschikte serie is al lang van de baan.
 

28-03-2017 10:48:26
broek53
broek53
Zeker, maar dat neemt niet weg dat alles dat hierboven staat (en het project Verlengd IRM zijn vorm heeft gegeven) onverkort juist is.  

28-03-2017 11:09:08
Astraea
Astraea
Kunnen we met de ingebruikname van de 9405 binnenkort meer stellen in de reguliere dienst verwachten?  

28-03-2017 11:23:28
Rolffiej19
Rolffiej19
Jup zoals Broek53 gister al melde de 9404 en de 9411 een dezer dagen en de 9407 staat inmiddels in Hlm voor revisie


MCN ASD
 

28-03-2017 13:18:48
broek53
broek53
De 8637 staat ordinair defect in Onnen, maar zou anders ook inmiddels de wijde wereld ingegaan zijn.  

29-03-2017 07:28:19
MikeMike
MikeMike
Gister ochtend meegereisd met de vermieuwde 9405, opvallend was dat de RIS achterliep kwa stations..  

29-03-2017 08:13:28
broek53
broek53
Aha! Alweer iets dat niet gewijzigd is 😋. De 9411 is gisterenavond van Hlm naar On gegaan voor onderhoud.  

29-03-2017 10:09:34
MasterE
MasterE
Virm heeft OBIS.  

29-03-2017 11:30:45
aarclay
aarclay
Quote
MikeMike (wo 29 mrt 2017 07:28:19 https://www.somda.nl/forum/15367/p611556/): Gister ochtend meegereisd met de vermieuwde 9405, opvallend was dat de RIS achterliep kwa stations..

Ding staat niet eens in de GPS-radar vermeld. Dus ergens is er toch wat mis met OBIS.

Laatst bewerkt door aarclay op 29-03-2017 11:31


Choo choo.....
 


29-03-2017 14:51:40
VIRMm1
VIRMm1
De GPS radar (zoals Geodan en NS Live) staan los van OBIS.

OBIS maakt wel gebruik van de T&T op materieel.
 

14-04-2017 07:19:12
broek53
broek53
Na de 9405 en 9411 is gisteren de 9404 in dienst gekomen, rechtstreeks vanuit Hlm. In Onnen schijnt de 9403 inmiddels ook klaar te zijn en de 8637 is na een langdurig herstel ook klaargemeld (en mogelijk gisteren al naar de Randstad vertrokken).  

14-04-2017 18:26:42
moderator
Moderator
moderator
Enkele berichten zijn verplaatst naar het topic opvallende dingen, omdat het spotmeldingen betreft. In dit topic alleen ontwikkelingen rond VIRMm.


Met vriendelijke groet, Het moderator team
 

16-04-2017 08:21:05
M-BASS
M-BASS
9401 is ook klaar, ik zag hem gisteren in dienst op Ut. Nogal een kleurverschil met het 6je waar hij aan gekoppeld was.  

16-04-2017 11:01:49
broek53
broek53
Hij was op weg naar Onnen voor de indienststellingsbeurt, samen met de van schade herstelde 8723.  

16-04-2017 12:06:27
MetroRET
MetroRET
Die duurt dan 2 weken of zal die dan wachten op einde BD-stelling Asn / Overbrenging naar Lw.  

16-04-2017 13:52:07
spurt2244
spurt2244
Er zijn rijpaden ontworpen om via Leeuwarden om te leiden. per etmaal zijn er 6 rijpaden.  

16-04-2017 13:54:28
MetroRET
MetroRET
Daarom noem ik hem ook  

16-04-2017 16:47:41
rolandrail
rolandrail
Quote
spurt2244 (zo 16 apr 2017 13:52:07 https://www.somda.nl/forum/15367/p613572/): Er zijn rijpaden ontworpen om via Leeuwarden om te leiden. per etmaal zijn er 6 rijpaden.
3 per richting, maximaal 12 bakken per trein.
 

16-04-2017 18:17:39
Henk1619
Henk1619
Quote
broek53 (zo 16 apr 2017 11:01:49 https://www.somda.nl/forum/15367/p613556/): Hij was op weg naar Onnen voor de indienststellingsbeurt, samen met de van schade herstelde 8723.


9401 heeft daar een wielmassage gekregen op de kuilwielenbank.
 

16-04-2017 22:30:57
aarclay
aarclay
Ik noem het meer 'scrubben' dan masseren.
Verder gaat het erg hard met de VIRMm1-tjes. De 9409 is ook net in behandeling op dit moment.

Volgens mij hebben we op dit moment nu de 9401 (eerste IRM), 9403, 9404, 9405, 9411 en de 8637, geloof ik. Klopt dat?

Laatst bewerkt door aarclay op 16-04-2017 22:31


Choo choo.....
 

16-04-2017 22:42:39
DDZ7504
DDZ7504
Ja, klopt helemaal.  

17-04-2017 00:39:25
VIRMm1
VIRMm1
9409 is wat eerder dan gepland binnen gebracht omdat de staat van de vloeren zo slecht was dat je er doorheen zakte  

17-04-2017 11:37:40
phantom
phantom
Men houd ook hierbij geen volgorde aan zie ik.
Hoe word (uitzondering daargelaten) bepaald welk stel op mag draven voor de verjongingskuur ?
Gaat dat op volgorde van einde dienst per dag ?
Ofwel een stel dat nog niet aangepakt is en eindigt in de buurt van het OB die ze aanpakt,die word daar gelijk uit dienst genomen voor de behandeling ?


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

17-04-2017 19:29:15
taigagaai
Moderator
taigagaai
Zijn er ook exacte data bekend van de stammen die in Haarlem binnen zijn gekomen? Ik heb namelijk de 9403 in zijn geheel gemist.  

17-04-2017 20:18:14
timtrein
timtrein
Quote
phantom (ma 17 apr 2017 11:37:40 https://www.somda.nl/forum/15367/p613626/): Hoe word (uitzondering daargelaten) bepaald welk stel op mag draven voor de verjongingskuur ?
Gaat dat op volgorde van einde dienst per dag ?
Ofwel een stel dat nog niet aangepakt is en eindigt in de buurt van het OB die ze aanpakt,die word daar gelijk uit dienst genomen voor de behandeling ?
Ongetwijfeld op basis van wanneer een stel aan groot onderhoud cq. revisie toe is.
 

17-04-2017 22:57:58
VIRMm1
VIRMm1
Eerst alle 4tjes. Dus de 8608 en 8610 nog niet. Verder is het gewoon van laag naar hoog (ongeveer) met af en toe een stel dat voorrang krijgt vanwege slechte vloeren o.i.d.

8637 en 9411 waren prototypes.
 

18-04-2017 11:02:23
MCN-GVC
MCN-GVC
Weet iemand toevallig waarom de 9403 (zo ver ik zie als enige) bij een cabineraam gele folie heeft?
https://www.flickr.com/photos/bossie441/34034645516/in/photolist-TRwsn3-Tk2YWG-TEZiY7-TjmQJ7-TGEANz-SDUjHi-TijuUh-SDtGbt-TFwGYx-TSVeFD-SD6EuM-SBXBFn-TBqY4u-SwaQGW-TH19Gb-TDoYqh-T5n3ef-SkoTv1-T26qbS-TpzJvR-T22HTU-T1oG3J-SW43sq-SPwrXu-S9cDZv-TfYTD3-SZQoTy-SPC8dq-SsbjiN-Ssbj4u-SsbiQ3-T2qmcX-T2qhRi-RJTmf7-SKrATv-SGgmfR-Rippts-SmaXfo-RgUk1o-StxWQJ-RXqVU3-RfiDey-RUatVC-ShJGqv-Re6tVc-Rco2oc-RaCT4P-R7X3YG-R78p9s-R6Xj7y
 

18-04-2017 11:11:24
Sully123
Sully123
Het kan er mee te maken hebben dat de DDZ ook geen zijruit meer heeft in de cabine. En dat dit nu verder doorgezet wordt.

Laatst bewerkt door Sully123 op 18-04-2017 11:11
 

18-04-2017 11:15:21
Oldskool
Oldskool
Maar DDZ heeft wel een raam in de cabinedeur %08% En bij de 9403 betreft het dus de raam van de cabine deur  

18-04-2017 11:16:05
koekje
koekje
Quote
MCN-GVC (di 18 apr 2017 11:02:23 https://www.somda.nl/forum/15367/p613714/): Weet iemand toevallig waarom de 9403 (zo ver ik zie als enige) bij een cabineraam gele folie heeft?
https://www.flickr.com/photos/bossie441/34034645516/in/photolist-TRwsn3-Tk2YWG-TEZiY7-TjmQJ7-TGEANz-SDUjHi-TijuUh-SDtGbt-TFwGYx-TSVeFD-SD6EuM-SBXBFn-TBqY4u-SwaQGW-TH19Gb-TDoYqh-T5n3ef-SkoTv1-T26qbS-TpzJvR-T22HTU-T1oG3J-SW43sq-SPwrXu-S9cDZv-TfYTD3-SZQoTy-SPC8dq-SsbjiN-Ssbj4u-SsbiQ3-T2qmcX-T2qhRi-RJTmf7-SKrATv-SGgmfR-Rippts-SmaXfo-RgUk1o-StxWQJ-RXqVU3-RfiDey-RUatVC-ShJGqv-Re6tVc-Rco2oc-RaCT4P-R7X3YG-R78p9s-R6Xj7y


Is intern al aangekaart. Waarschijnlijk een foutje. Is alleen bij dit stel en alleen bij deze cabine en dan ook nog alleen de linker cabinedeur.
 

18-04-2017 13:51:57
Frontier
Frontier
De 9404 had/heeft het ook bij een deur aan een kant.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

18-04-2017 14:20:31
Rolffiej19
Rolffiej19
Idd nog steeds zojuist gezien te Asd in de 3051


MCN ASD
 

18-04-2017 16:49:57
train85
train85
Quote
koekje (di 18 apr 2017 11:16:05 https://www.somda.nl/forum/15367/p613717/):
Quote
MCN-GVC (di 18 apr 2017 11:02:23 https://www.somda.nl/forum/15367/p613714/): Weet iemand toevallig waarom de 9403 (zo ver ik zie als enige) bij een cabineraam gele folie heeft?
https://www.flickr.com/photos/bossie441/34034645516/in/photolist-TRwsn3-Tk2YWG-TEZiY7-TjmQJ7-TGEANz-SDUjHi-TijuUh-SDtGbt-TFwGYx-TSVeFD-SD6EuM-SBXBFn-TBqY4u-SwaQGW-TH19Gb-TDoYqh-T5n3ef-SkoTv1-T26qbS-TpzJvR-T22HTU-T1oG3J-SW43sq-SPwrXu-S9cDZv-TfYTD3-SZQoTy-SPC8dq-SsbjiN-Ssbj4u-SsbiQ3-T2qmcX-T2qhRi-RJTmf7-SKrATv-SGgmfR-Rippts-SmaXfo-RgUk1o-StxWQJ-RXqVU3-RfiDey-RUatVC-ShJGqv-Re6tVc-Rco2oc-RaCT4P-R7X3YG-R78p9s-R6Xj7y


Is intern al aangekaart. Waarschijnlijk een foutje. Is alleen bij dit stel en alleen bij deze cabine en dan ook nog alleen de linker cabinedeur.
Klopt ze komen raampjes tekort. Wordt tzt opgelost.
 

18-04-2017 17:11:55
AgentX
AgentX
Huh? Passen de oorspronkelijke raampjes niet dan?  

18-04-2017 19:18:04
VIRMm1
VIRMm1
Die zijn vaak dof/geëtst/beschadigd.
De revisie is juist het moment om ze te vervangen voor nieuw.
 

18-04-2017 20:25:29
Frontier
Frontier
'Geen oude schoenen weggooien voor je nieuwe hebt' %05%


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

18-04-2017 22:56:46
thom
thom
Nee, maar dat is gewoon een proces van verschillende stappen.
Bij de demontage stand hebben ze waarschijnlijk niet het inzicht dat de montage stand, pas wat weken later, een tekort aan glaswerk heeft.

Bij het demonteren zal men best kijken naar de staat van onderdelen voor de rijdende vloot, maar als zulks niet afdoende bruikbaar is voor herplaatsen zal dat gelijk de container wel in verdwijnen.
Waar moet je al die troep immers ook opstapelen...
 

19-04-2017 10:52:10
AgentX
AgentX
Quote
VIRMm1 (di 18 apr 2017 19:18:04 https://www.somda.nl/forum/15367/p613759/): Die zijn vaak dof/geëtst/beschadigd.
De revisie is juist het moment om ze te vervangen voor nieuw.


Ah, ik wist niet dat die gewoon afgeschreven werden. Je zou toch zeggen dat ze dat wel bewaren ofzo.
 

19-04-2017 10:58:18
thom
thom
Nouja, wat is het nut van bewaren als ze dof of beschadigd zijn ?  

19-04-2017 10:58:34
sik214
sik214
In een lopend revisie project demonteer en monteer je toch wel een beetje parallel? Dan had een raam uit de 9409 bijvoorbeeld toch nog wel even in de 940x gekund? Mogelijk is dat eigenlijk ook wel gebeurd, maar kwam dat besef voor de eerstelingen te laat.  

19-04-2017 11:32:23
thom
thom
En dan is in een werkplaats als Haarlem, het maken van een tijdelijk polyester plaatje ook kinderspel  

19-04-2017 12:37:17
AgentX
AgentX
Quote
thom (wo 19 apr 2017 10:58:18 https://www.somda.nl/forum/15367/p613831/): Nouja, wat is het nut van bewaren als ze dof of beschadigd zijn ?


Het tijdelijk terugplaatsen dus. Een raam is beter dan helemaal niks, dat blijkt wel.
 

19-04-2017 14:16:24
Oldskool
Oldskool
Quote
Weet iemand toevallig waarom de 9403 (zo ver ik zie als enige) bij een cabineraam gele folie heeft?
Geen raam eruit, alleen is het raam voorzien van e.o.a folie. Weer heisa om niks dus... %08%
 

19-04-2017 18:56:43
phantom
phantom
Gelijk alles wat het die raampjes betreft in een geel folie jasje gooien,scheelt weer in vervangingskosten.
Staat wellicht "beter" dan nu een beetje van dit en een beetje van dat om later alle stellen weer binnen te moeten nemen(wat weer extra kost) om ze alsnog nieuwe raampjes te geven waar je wel doorheen kan gluren %08%


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

19-04-2017 21:41:59
Daan!
Daan!
Wie weet hoeveel bagagerekken VIRMm in totaliteit heeft die op plaats van liftkokers zijn gekomen. Beneden viel mij op dat in de kopbakken rekken zijn komen te vervallen, waarschijnlijk vanwege de apparatuurkasten die in de coupé staan.
Boven zijn ze er volgens mij sowieso niet.

Kan iemand hier toelichting op geven?
 

20-04-2017 07:38:30
Dead_Devil
Dead_Devil
Quote
phantom (do 20 apr 2017 07:10:38 https://www.somda.nl/forum/15367/p613929/): Veel gekker is t kleur verschil tussen het linksboven en onder,2 tinten geel ofzo ? %08%
Blijkbaar schat men de reiziger nu wel iets hoger in,voorheen grote klasse aanduiding bij de ramen van de bovenste en onderste etage en ook in t klein bij de deur.
Nu enkel nog maar bij de etages


Het kleur verschil zal ongetwijfeld aan de foto camera variatie liggen.

De klasse aanduiding bij de deur verdwijnt achter de deur als deze open gaat en dit wordt binnen op het balkon weer duidelijk aangewezen bij de trappen welke klasse boven en onder zitten.
 

20-04-2017 17:14:43
VIRMm1
VIRMm1
Ja, goed, zullen we dan in dit topic verder gaan?
https://www.somda.nl/forum/16640/Kleurstelling+VIRMm/
 

20-04-2017 19:52:37
moderator
Moderator
moderator
De discussie over de kleurstelling is verplaatst naar genoemd topic.


Met vriendelijke groet, Het moderator team
 

21-04-2017 13:35:25
VIRMm1
VIRMm1
Quote
Daan! (wo 19 apr 2017 21:41:59 https://www.somda.nl/forum/15367/p613891/): Wie weet hoeveel bagagerekken VIRMm in totaliteit heeft die op plaats van liftkokers zijn gekomen. Beneden viel mij op dat in de kopbakken rekken zijn komen te vervallen, waarschijnlijk vanwege de apparatuurkasten die in de coupé staan.
Boven zijn ze er volgens mij sowieso niet.

Kan iemand hier toelichting op geven?


Ja klopt, de bagage rekken zitten alleen in de tussen rijtuigen (abv3/4 en abv6).
Hoe het bij de mbv7 zit van de 8637 durf ik niet te zeggen.
 

24-04-2017 17:27:59
Daan!
Daan!
Vandaag even op onderzoek uit geweest. De mBv7 heeft geen bagagerekken.  

24-04-2017 18:03:13
MetroRET
MetroRET
VIRMm 9401 is nu ook in de dienst verschenen. Rijdt zijn 1e dienst als 865-V naar Maastricht.  

24-04-2017 19:40:57
lex_t
lex_t
En men denkt dat instappers met koffers weten waar die bagagerekken zitten? Die gaan gewoon ergens naar binnen en plempen hun koffer waar het ze uitkomt. Die gaan niet op zoek naar de ABv5 of zo.  

24-04-2017 22:50:34
thom
thom
Die dingen hebben toch ook gewoon bagageruimte tussen de ruggen van de banken?

Het is dan toch niet zo dat de bakken zonder rekken, geen bagageruimte hebben..
 

24-04-2017 23:16:55
VIRMm1
VIRMm1
De bagagerekken zijn een extra toevoeging in sommigen bakken, gebouwd op de plek waar vroeger de railcateringlift zat.

Het is niet zo dat het de enige bagageplekken zijn, het is ook niet dat er andere plekken voor bagage zijn weggenomen.

Tuurlijk snappen de meeste reizigers niet dat als ze op een bepaalde plek instappen ze die dingen aan kunnen treffen.
Maar stap je daar per ongeluk in, dan kun je iig je bagage daar kwijt.

Zo zie ik dat ook veel mensen gebruik maken van de bagageruimte in de verbouwde ICR rijtuigen.
 

25-04-2017 16:18:18
Daan!
Daan!
Quote
Klaasje (di 25 apr 2017 13:11:58 https://www.somda.nl/forum/19253/p614309/):
Quote
jordy94 (di 25 apr 2017 11:29:42 https://www.somda.nl/forum/19253/p614305/): Bij een VIRM heeft men eerder de neiging om in het midden in te stappen, geen idee waarom dat is.. Bij DDZ verspreiden ze zich bijvoorbeeld wel weer beter..

Het vervelende van VIRM is dat alle eerste klas bij elkaar in het midden zit. Daardoor zijn de omliggende tweedeklasse coupés extra snel gevuld.


Uit het topic "volle treinen in het weekend".

Was het niet mogelijk om bij VIRMm de eerste klas te verplaatsen naar de kopbakken? Als ik foto's bekijk zijn de raampjes overal even groot.

Laatst bewerkt door Daan! op 25-04-2017 16:21