24-09-2023 15:14:54
wyke2207
wyke2207

De NS VIRMm3 VI 8732 werd op zondagmiddag 24-09-2023 ingezet als trein 845 tussen Amsterdam Centraal en Maastricht. Hiermee keerde de 8732 weer terug in de reizigersdienst. De 8732 verving de 8745 die eerder als trein 836 vanuit Maastricht in Amsterdam uitliep. De 8745 kan direct door naar Haarlem voor z'n revisie tot VIRMm3 VI 8745.



Laatst bewerkt door wyke2207 op 24-09-2023 15:26
 

24-09-2023 15:45:20
M-BASS
M-BASS

Zou het kunnen dat stel 8732 bij aanvang dienst op zaterdag nog niet vrijgegeven was voor dienst, of er ergens in de communicatie iets niet lekker ging waardoor toch stel 8745 ingezet is? Dat zou weer een materieel-wissel gescheeld hebben. Overigens haal ik de lijst weer even naar boven in deze post.

Laatste update: 11-04-2024

______________________VIRM2______________________

8701 6 M__ #26 Afgeleverd, in dienst

8702 6 M__ #22 Afgeleverd, in dienst

8703 6 M__ #24 Afgeleverd, in dienst

9504 4 M__ # 2 Afgeleverd, in dienst

8705 6 M__ #25 Afgeleverd, in dienst

9506 4 M__ # 3 Afgeleverd, in dienst gekomen na testen in klimaatkamer in Oostenrijk

8707 6 M__ #15 Afgeleverd, in dienst

9508 4 M__ # 7 Afgeleverd, in dienst

8709 6 M__ #21 Afgeleverd, in dienst

9510 4 M__ # 5 Afgeleverd, in dienst

8711 6 (na botsing Westerpark 2012, sloop abv6 (8384) & abv3/4 (8111)28 juni 2022, mbv7 (8853), abv5 (8251) & mbvk(8683) op 4-7-22)

9512 4 M__ # 8 Afgeleverd, in dienst

8713 6 M__ #16 Afgeleverd, in dienst

9514 4 M__ #10 Afgeleverd, in dienst

8715 6 M__ #29 Afgeleverd, in dienst

9516 4 M__ # 4 Afgeleverd, in dienst

8717 6 M__ #28 Afgeleverd, in dienst

9518 4 M__ # 9 Afgeleverd, in dienst

8719 6 M__ #20 Afgeleverd, in dienst

9520 4 M__ #12 Afgeleverd, in dienst

8721 6 M__ #18 Afgeleverd, in dienst

9522 4 M__ # 6 Afgeleverd, in dienst

8723 6 M__ #19 afgeleverd, in dienst

9524 4 M__ #11 Afgeleverd, in dienst

9525 4 M__ #13 Afgeleverd, in dienst

______________________VIRM3______________________

8726 6 M__ #31 Afgeleverd, in dienst

8727 6 M__ #27 Afgeleverd, in dienst

9528 4 M__ # 1 Afgeleverd, in dienst

8729 6 M__ #32 Afgeleverd, in dienst

8730 6 M__ #23 Afgeleverd, in dienst

8731 6 M__ #30 Afgeleverd, in dienst

8732 6 M__ #35 Afgeleverd, in dienst

8733 6 M__ #36 Afgeleverd, in dienst

8734 6 M__ #39 Afgeleverd, in dienst

8735 6 M__ #37 Afgeleverd, in dienst

8736 6 M__ #17 Afgeleverd, in dienst

8737 6 M__ #34 Afgeleverd, in dienst

8738 6 M__ #38 Afgeleverd, in dienst

8739 6 M __ #33 Afgeleverd, in dienst

8740 6 M __ #43 Afgeleverd, in dienst

8741 6 M__ # 0 Afgeleverd, in dienst in VIRMm1 kleurstelling (PTO-R testtrein)

8742 6 M__ #41 Afgeleverd, in dienst

8743 6 M__ #42 Afgeleverd, in dienst

9544 4 M__ #14 Afgeleverd, in dienst

8745 6 M__ #40 Afgeleverd, in dienst

8746 6 M__ #44 Afgeleverd, in dienst



Laatst bewerkt door M-BASS op 11-04-2024 17:26
 

24-09-2023 18:05:39
wyke2207
wyke2207

Gelijktijdig met het jl. vrijdagavond plaatsen van de NS VIRMm3 VI 8732 op Haarlem NS, kwam de NS VIRM3 VI 8745 als trein 2279 aan op Haarlem. De gedachte was toen ook dat dit stel nu gelijk door kon naar het NS Revisiebedrijf. Dit bleek toch niet het geval. Het stel bleek nog nader nodig in de exploitatie. Vanmorgen reed de 8745 dan pas zijn laatste dienst voor z'n revisie Het stel reed trein 836 van Maastricht naar Amsterdam Centraal. Daar werd de 8745 uit de dienst genomen en vervangen door de inmiddels naar Amsterdam gereden 8732. Deze verzorgde toen de retourrit naar Maastricht als trein 845. Ik denk dat de 'meester' die eerder de 8732 naar Amsterdam bracht, nadien de 8745 mee heeft teruggenomen naar Haarlem NS. Toen ik vanmiddag even ging kijken op Haarlem NS, stond de 8745 inmiddels nabij Haarlem NS. Gaat morgen dus direct naar het NS Revisiebedrijf. Foto's op Facebook in de VIRM groep.

 

24-09-2023 18:39:44
M-BASS
M-BASS

Bedankt voor de toevoeging, Wijnand. Overigens is stel 8732 niet meer terug in Asd gekomen maar in Ut gebleven (geen idee waarom, er staat op treinposities iets over een evenement, maar andere treinen uit 800 serie zijn wel gewoon doorgegaan)



Laatst bewerkt door M-BASS op 24-09-2023 18:42
 


24-09-2023 19:18:40
Dionysusnu
Dionysusnu

Overlast van Ajax-Feyenoord relschoppers?

 

24-09-2023 20:48:35
Talbot
Talbot

Nieuwe pagina dus nu hier:


NS is momenteel bezig met het aanpassen van de fronten van de VIRMm1, 2, 3 en 4 ( 2 en 3 tijdens de revisie). Daarom heb ik besloten een lijstje te maken en bij te houden voor gele fronten bij het VIRMm1 en VIRM4. VIRM2/3 laat ik er bewust uit gezien er al een lijst bestaat met revisies. Hier de lijst:

Gele fronten op VIRM-treinen

VIRMm1
9401 (4,M) | geel front
9402 (4,M) | geel front
9403 (4,M) | geel front
9404 (4,M) | geel front
9405 (4,M) | buiten dienst
9406 (4,M) | geel front
9407 (4,M) | geel front
8608 (6,M)
9409 (4,M) | geel front
8610 (6,M) | geel front
9411 (4,M)
9412 (4,M) | geel front
9413 (4,M) | geel front
8614 (6,M)
8615 (6,M)
9416 (4,M) | geel front
9417 (4,M) | geel front
9418 (4,M) | geel front
9419 (4,M) | geel front
9420 (4,M) | geel front
8621 (6,M)
9422 (4,M) | geel front
9423 (4,M) | geel front
8624 (6,M)
9425 (6,M) | geel front
9426 (4,M) | geel front
9427 (4,M) | geel front
8628 (6,M)
9430 (4,M) | geel front
9431 (4,M)
8632 (4,M)
8633 (6,M) | geel front
9434 (4,M) | geel front
8635 (6,M)
8636 (6,M)
8637 (6,M) | geel front
8638 (6,M)
8639 (6,M)
8640 (6,M) | geel front
8641 (6,M)
8642 (6,M)
9443 (4,M)
8644 (6,M)
8645 (6,M)
8646 (6,M)
8647 (6,M)
8648 (6,M)
8649 (6,M)
9450 (4,M) | geel front
8651 (6,M)
8652 (6,M) | geel front
8653 (6,M)
8654 (6,M)
8655 (6,M)
8656 (6,M)
8657 (6,M)
8658 (6,M)
8659 (6,M)
8660 (6,M)
8661 (6,M)
8662 (6,M)
8663 (6,M)
8664 (6,M)
8665 (6,M)
8666 (6,M)
8667 (6,M)
9468 (4,M) | geel front
9469 (4,M) | geel front
8670 (6,M)
8671 (6,M) | geel front
8672 (6,M) | geel front
9473 (4,M) | geel front
8674 (6,M)
8675 (6,M)
8676 (6,M)
9477 (4,M) | geel front
9478 (4,M) | geel front
9479 (4,M)
9480 (4,M) | geel front
8681 (6,M)

VIRM4
Alles heeft een gele front, behalve de 9556 (groene VIRM) en 9594 (PTO Revisie).

Ik zal deze lijst eens in de zoveel tijd updaten.

Toevoegingen zijn welkom!



Laatst bewerkt door Talbot op 25-09-2023 12:57
 

25-09-2023 07:10:30
Rolffiej19
Rolffiej19

Aangezien de VIRM-4 allemaal gedaan zijn 9547 t/m 9597 (op de 9556 en 9594 na) kan je die lijst ook even inkorten ipv weer bijna een volledige pagina te gebruiken 😉

 

10-10-2023 10:50:03
wyke2207
wyke2207

De NS VIRMm3 VI 8733 maakt vanmorgen, dinsdag 10-10-2023, z'n afname proefrit.

 

12-10-2023 23:14:37
Talbot
Talbot

De NS VIRMm3 8733 reed vandaag trein 303085 naar Nijmegen en is daarmee terug gekeerd in de reizigersdienst.

Als de verwachting klopt gaat de VIRM3 8742 op 23 oktober in revisie.



Laatst bewerkt door Talbot op 13-10-2023 17:24
 

13-10-2023 19:25:09
M-BASS
M-BASS

Bedankt voor de info, ik verwerk het in de lijst.

 

20-10-2023 09:18:39
wyke2207
wyke2207

De NS VIRM3 VI 8742 kwam op donderdag 19-10-2023 aan bij het NS Revisiebedrijf/Treinmodernisering voor z'n revisie tot VIRMm.

 

20-10-2023 18:54:56
M-BASS
M-BASS

De lijst is weer bijgewerkt, bedankt voor de info! Nog 3 te gaan na 8742.



Laatst bewerkt door M-BASS op 20-10-2023 18:55
 

01-11-2023 11:44:57
wyke2207
wyke2207

NS VIRMm VI 8735 maakt vanochtend/vanmiddag (woe 01-11-2023) z'n afnameproefrit tussen Haarlem NS Revisiebedrijf en Den Haag HS.

 

01-11-2023 12:56:06
wyke2207
wyke2207
Quote
Talbot (07-06-2023 17:52:11):

Wat DDZ7504 zegt inderdaad. Ik ben benieuwd waarom die bak in de 9468 terecht is gekomen, waar die bak überhaupt vandaag komt en vooral waar de oude bak is gebleven. De andere kopbak is overigens wel gewoon een VIRMm1 kopbak.


Van een goede vriend kreeg ik onlangs een 'omreken-sommetje/tabelletje' om te achterhalen tot welke 'stam' een VIRM bak aanvankelijk (bij aflevering) toebehoorde. Ik heb dit onlangs voor de gehele VIRM-vloot bekeken en berekend. Je schrikt dan als je ziet wat er enorm is geschoven met bakken. Ik heb me eigenlijk alleen toegespitst op de mBvK1/2 bakken omdat deze bakken nu eenmaal het meest aan wisselingen onderhevig zijn geweest.

Mijn bron is de bakkenverdeling voor IRM-materieel zoals deze ook binnen Somda is te vinden,

Om dan antwoord te geven op de vraag waaruit de huidige mBvK1/2 bakken van de VIRMm1 IV 9468 afkomstig zijn, volgt hier het antwoord:

mBvK1 bak is momenteel de 290 8523 (deze bak kwam uit stel VIRM1 IV 9412)

mBvK2 bak is momenteel de 290 8539 (deze bak kwam uit stel VIRM1 IV 9420)

De eigenlijke mBvK1/2 bakken van de VIRMm1 IV 9468 zitten momenteel:

mBvK1 (290 8635) zit momenteel als mBvK1 in de VIRMm1 VI 8672.

mBvk2 (290 8636) zit momenteel als mBvK1 in de VIRMm1 IV 9450.

Het kan dus raar lopen.

Zo behoorde de mBvK2 bak van de ontspoorde VIRMm1 IV 9405 (bak 290 8549) bij Voorschoten aanvankelijk als mBvK1 bak tot de VIRM 9425. De eigenlijke mBvK2 bak van de VIRM 9405 bestaat dus nog steeds en behoort deze als mBvK2 290 8510 thans tot de VIRMm1 IV 9420.

De baknummering gaat natuurlijk verder terug tot de series 8200 en 8400 maar heb ik mij toegespitst op de huidige indeling in de series 9400/8600 en 9500/8700.



Laatst bewerkt door wyke2207 op 02-11-2023 07:59
 

01-11-2023 15:44:50 2
vrijgezel
vrijgezel

Het IRM kwam in dienst in de vorm van treinstammen waarbij het wisselen van de rijtuigbakken aanzienlijk eenvoudiger gaat dan bij voorgaande treinstellen. Het was zelfs oorspronkelijk de bedoeling om in geval van schade snel van rijtuigbakken te wisselen. Dat was weer afgekeken van de treinstammen DDM2 en DDM3 die zelfs oorspronkelijk op rijtuig niveau onderhouden werden en dat was op zijn beurt weer analoog aan het onderhoud van DDM1. Pas later werd het onderhoud bevroren op treinstel niveau en de herindienst gestelde DDM2-3 werden tot vaste stammen samengesteld en terzijde-/buitendienst gesteld als er ook maar één bak of de lok defect raakte.
Bij IRM werden de samenstellingen ook bevroren op het moment van het samenstellen IRM1 op revisiedata van de bakken en daarmee weer "echte" treinstellen. Het wisselen van rijtuigbakken blijft nog steeds veel eenvoudiger dan bij andere treinstelserie.

 

04-11-2023 07:06:18
M-BASS
M-BASS
Quote
wyke2207 (01-11-2023 11:44:57):

NS VIRMm VI 8735 maakt vanochtend/vanmiddag (woe 01-11-2023) z'n afnameproefrit tussen Haarlem NS Revisiebedrijf en Den Haag HS.


8735 staat vandaag gepland om als trein 3033 terug te keren na zijn revisie.

 

10-11-2023 10:24:44
wyke2207
wyke2207

De NS VIRM VI 8743 werd op dinsdag 07-11-2023 binnengebracht bij het NS Revisiebedrijf voor z'n revisie tot VIRMm VI. Dit is eerder dan gepland, maar waren er problemen met het stel waardoor inzet in de reizigersdienst toch al niet meer mogelijk was.

 

10-11-2023 17:31:36
M-BASS
M-BASS

Ik zet m weer in de lijst, thnx



Laatst bewerkt door M-BASS op 10-11-2023 17:31
 

22-11-2023 10:24:26
wyke2207
wyke2207

NS VIRMm3 VI 8738 maakte op dinsdag 21-11-2023 z'n afleveringsproefrit tussen Haarlem Revisiebedrijf NS en Den Haag HS. De 8738 wordt waarschijnlijk op donderdag 23-11-2023 door het NS Revisiebedrijf afgeleverd.

NS VIRM3 VI 8740 is de eerstvolgende (en tevens één na laatste) VIRM voor z'n revisie tot VIRMm3 VI. Deze VIRM wordt op 28-11-2023 in het Revisiebedrijf verwacht. De 8740 staat op het moment van dit schrijven al 13 dagen stil. Het stel reed op 8 november 2023 voor het laatst. Mij benieuwen of het stel nog voor z'n revisie zal worden ingezet.



Laatst bewerkt door wyke2207 op 22-11-2023 10:29
 

22-11-2023 13:50:15
M-BASS
M-BASS

Ik zag het stel vorig weekend in Amf staan (laatste treinposities locatie is Hdr), zal wel een defect hebben. Ik zet 8738 alvast uit revisie in de lijst

 

24-11-2023 10:05:48
wyke2207
wyke2207

De NS VIRMm3 VI 8738 werd gisteren, donderdag 23-11-2023, door het NS Revisiebedrijf afgeleverd. Het stel werd nabij Haarlem NS geplaatst. Vanmorgen, vrijdag 24-11-2023, werd de 8738 opgehaald en als trein 89331 van Haarlem NS naar Amsterdam Centraal overgebracht. Zal dus waarschijnlijk per vandaag weer in de reizigersdienst terugkeren.

 

25-11-2023 09:06:28
M-BASS
M-BASS

Je voorspelling klopte, Wijnand. 8738 is als trein 3089 gisteravond teruggekeerd in dienst, en daarna uitgelopen in Ehv als trein 21455.

 

29-11-2023 14:55:10
M-BASS
M-BASS
Quote
wyke2207 (22-11-2023 10:24:26):

NS VIRM3 VI 8740 is de eerstvolgende (en tevens één na laatste) VIRM voor z'n revisie tot VIRMm3 VI. Deze VIRM wordt op 28-11-2023 in het Revisiebedrijf verwacht. De 8740 staat op het moment van dit schrijven al 13 dagen stil. Het stel reed op 8 november 2023 voor het laatst. Mij benieuwen of het stel nog voor z'n revisie zal worden ingezet.


Vooralsnog is het stel niet meer ingezet, is er bekend of het stel gisteren inderdaad bij Hlmwph aangekomen is (en daarmee de revisie kan beginnen)?

 

29-11-2023 16:51:06
Rolffiej19
Rolffiej19

Stel 8740 wordt een dezer dagen gesleept overgebracht naar Hlm.

 

01-12-2023 07:26:55
M-BASS
M-BASS

Bedankt voor de info Rolf, 8740 is dus echt defect als ie niet op eigen kracht naar Haarlem kan.



Laatst bewerkt door M-BASS op 01-12-2023 07:27
 

01-12-2023 09:16:02
wyke2207
wyke2207

De NS VIRM3 VI 8740 werd op donderdag 30-11-2023 (gesleept door de VIRMm1 VI 8671) van het NS onderhoudsbedrijf Onnen naar het NS Revisiebedrijf te Haarlem overgebracht. De 8740 kampte met defecte bedrading/bekabeling en kon derhalve niet op eigen kracht naar Haarlem komen. Men moest eerst wachten totdat er een stel beschikbaar was dat voor deze overbrenging kon worden gebruikt. Dat werd dus de 8671.

 

01-12-2023 18:03:03
M-BASS
M-BASS

Vandaar dat ze het stel al sinds 8 november niet meer ingezet hebben. Met de revisie wordt de bekabeling ook aangepakt, scheelt weer een apart werkplaatsbezoek (waar ze ook meer dan genoeg werk hebben). Ik zet 8740 in revisie op de lijst.

Blijft alleen 8746 over; met de feestdagen denk ik dat het net januari zal worden voor die aan de beurt is.



Laatst bewerkt door M-BASS op 01-12-2023 18:04
 

03-12-2023 12:45:04
wyke2207
wyke2207
Quote
M-BASS (01-12-2023 18:03:03):

Vandaar dat ze het stel al sinds 8 november niet meer ingezet hebben. Met de revisie wordt de bekabeling ook aangepakt, scheelt weer een apart werkplaatsbezoek (waar ze ook meer dan genoeg werk hebben). Ik zet 8740 in revisie op de lijst.

Blijft alleen 8746 over; met de feestdagen denk ik dat het net januari zal worden voor die aan de beurt is.


Klopt Bas. Ze verwachten de 8746 op 2 januari 2024. Maar het kan toch zomaar anders lopen.

 

11-12-2023 20:31:51
wyke2207
wyke2207

NS VIRMm3 VI 8734 maakte op maandag 11-12-2023 z'n afleveringsproefrit tussen Haarlem NS Revisiebedrijf/Treinmodernisering en Den Haag HS. De 8734 wordt deze week afgeleverd en is daarmee deze laatst gereviseerde 30er dan ook weer in de reizigersdienst teruggekeerd.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


16-12-2023 14:31:03
DuLoc
DuLoc

Hoi! :)
Kan iemand mij vertellen wat de overbrengingsverhouding van de VIRM is?

(Die van de mDDM is bijvoorbeeld 1 : 4,294. Dat wil zeggen dat 1 omwenteling van een as overeenkomt met 4,294 omwentelingen van een tractiemotor.)

Vaak is dit te vinden in bedienhandboeken of technische handleidingen van materieel.

 

16-12-2023 17:36:24
Talbot
Talbot

NS VIRMm3 8734 reed op 15 dec 2023 trein 2332 naar Vlissingen (tot Roosendaal vanwege een verstoring) en is hiermee terug gekeerd in de reizigersdienst.

Over enkele weken zou de 8745 klaar moeten zijn, als mijn data klopt. Daarna nog 8742, 8743, 8740 en tot slot de 8746.

 

17-12-2023 07:29:25
M-BASS
M-BASS

Ik pas 8734 aan in de lijst, bedankt. 8745 zal wss net na binnenkomst van 8746 afgeleverd worden. Ben ik eigenlijk wel benieuwd wat voor project ze gaan doen in Hlmwph tot aan de start van de revisie van VIRM4, want dat duurt ook nog even.

 

17-12-2023 08:13:20 1
geert
geert

Vervanging van bekabeling in VIRM-1

 

03-01-2024 09:17:45
Talbot
Talbot

De NS VIRM3 8746 is gisteren, 2 januari 2024, binnengenomen in Haarlem voor zijn revisie tot VIRMm3 8746. Daarmee is de allerlaatste VIRM6 met oude kleurstelling van de baan, en tevens de laatste VIRM met het oude interieur waar er nog geen vaste kleurstelling bestond voor de eerste en tweede klas (de paarse en zwarte(?) stoelen).



Laatst bewerkt door Talbot op 03-01-2024 09:19
 

03-01-2024 10:00:38
Dhany78
Dhany78

Zou de lijst weer aangevuld kunnen worden dat VIRM 8746 in revisie is gegaan met # 44

 

04-01-2024 10:03:04
M-BASS
M-BASS

Ja, ik zet 8746 er in. Bedankt voor de info

 

04-01-2024 11:10:26 1
Dhany78
Dhany78

Graag gedaan M-Bass

 

04-01-2024 16:32:52
Jelmer
Jelmer

Zouden ze nou meteen verder gaan met de 9547-9597 als de laatste klaar zijn?

 

04-01-2024 16:42:57
treinhobby
treinhobby

Lees even een paar berichten terug... daar staat het antwoord op je vraag.

 

11-01-2024 10:18:24
wyke2207
wyke2207

Op woensdag 10-01-2024 maakte de NS VIRMm3 VI 8745 z'n afleveringsproefrit tussen Haarlem NS Revisiebedrijf en Den Haag HS. De 8745 zal deze week worden afgeleverd en binnenkort weer in de reizigersdienst zijn aan te treffen.

 

12-01-2024 20:04:25
wyke2207
wyke2207

De NS VIRMm3 VI 8745 werd op vrijdagmiddag 12-01-2024 afgeleverd door het NS Revisiebedrijf/Treinmodernisering en nabij Haarlem NS geplaatst. Binnenkort dus weer in de reizigersdienst terug te verwachten.

 

12-01-2024 23:43:33
Xander140
Xander140
Quote
treinhobby (04-01-2024 16:42:57):

Lees even een paar berichten terug... daar staat het antwoord op je vraag.


Waar staat dat dan volgens jou over VIRM4 revisie en wanneer? Ik zie het echt niet terug....

 

12-01-2024 23:54:18 1
broek53
broek53

Men is hier dol op raadseltjes en de les lezen. Bedoeld zal wel worden de berichten van 17-12, waarin met een omweggetje aangegeven wordt dat revisie van VIRM-4 voorlopig nog niet aan de orde is en dat dat gat (een beetje) opgevuld wordt door het vervangen de bekabeling van Virm-1. Althans van de mBv7 en ABv6 voornamelijk, de bakken dus waarmee DDIRM verlengd is tot VIRM.

 

13-01-2024 08:44:56
wyke2207
wyke2207

De NS VIRMm3 VI 8745 zal op zaterdag 13-01-2024 terugkeren in de reizigersdienst. Het stel zal trein 3739 rijden van Dordrecht naar Venlo.

 

13-01-2024 12:39:32
treinhobby
treinhobby
Quote
broek53 (12-01-2024 23:54:18):

Men is hier dol op raadseltjes en de les lezen.


iets wat jij nu dus ook doet. 😉

Maar terug naar de vraag van Jelmer:


Jelmer (04-01-2024 16:32:52):

Zouden ze nou meteen verder gaan met de 9547-9597 als de laatste klaar zijn?



Dus als er vervolgens gevraagd wordt of de VIRM4 nu gelijk doorgaat, is het inderdaad op 17-12 is het volgende geschreven:

Quote

M-BASS (17-12-2023 07:29:25):

Ben ik eigenlijk wel benieuwd wat voor project ze gaan doen in Hlmwph tot aan de start van de revisie van VIRM4, want dat duurt ook nog even.

Quote

geert (17-12-2023 08:13:20):

Vervanging van bekabeling in VIRM-1

De laatste tijd wordt hier continue gevraagd naar zaken die hier al gemeld zijn. Zou fijn zijn als mensen hier ook eens gaan lezen.



Laatst bewerkt door treinhobby op 13-01-2024 12:43
 

13-01-2024 12:45:07
Oldskool
Oldskool

Je kan het natuurlijk gewoon negeren. 😉

 

13-01-2024 15:05:18 1
dvdhoven
dvdhoven

Of gewoon direct die quote te geven, Als jij het antwoord weet, is het nogal onvriendelijk om iemand een opdracht te geven om terug te lezen zonder verder te vertellen waar.

Je kunt wel willen dat mensen lezen, maar je kunt mensen niet veranderen, accepteer dat iedereen verschillend is en accepteer dat er soms vragen worden gesteld, die voor jij irritant zijn, dan kun je een vriendelijk antwoord geven of zoals Oldskool zegt negeren.




Dick van den Hoven
 

13-01-2024 15:21:24
admin
Moderator
admin

En dat lijkt wel voldoende.




Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

13-01-2024 15:23:34
M-BASS
M-BASS

Stel 8745 is vandaag na revisie terug in dienst gekomen, inderdaad als trein 3739 zoals Wijnand al voorspelde. Lijst is weer aangepast.



Laatst bewerkt door M-BASS op 13-01-2024 15:31
 

31-01-2024 11:40:30
wyke2207
wyke2207

NS VIRMm3 VI 8742 maakte op woensdag 31-01-2024 z'n afleveringsproefrit tussen Haarlem NS Revisiebedrijf/Treinmodernisering en Den Haag HS.



Laatst bewerkt door wyke2207 op 01-02-2024 09:15
 

05-02-2024 19:36:10
M-BASS
M-BASS

Het heeft even geduurd, maar stel 8742 is vandaag weer terug in dienst gekomen na revisie, en wel als trein 2169.

 

07-02-2024 12:18:04
DuLoc
DuLoc

Aangezien er geen algemeen VIRM-topic lijkt te zijn, zal ik dit hier vragen:

Ik zit momenteel in een kopbak van VIRM 9567 (rit 3641, baknr. 290 8799), en mij valt op dat deze sterk trilt tijdens het versnellen/remmen. Is dit een gevolg van vierkante wielen o.i.d.?



Laatst bewerkt door DuLoc op 07-02-2024 14:14, reden: Baknummer toegevoegd.
 

07-02-2024 12:42:18
Marco
Marco
Quote
DuLoc (07-02-2024 12:18:04):

Aangezien er geen algemeen VIRM-topic lijkt te zijn, zal ik dit hier vragen:

Ik zit momenteel in een kopbak van VIRM 9567 (rit 3641), en mij valt op dat deze sterk trilt tijdens het optrekken/remmen. Is dit een gevolg van vierkante wielen o.i.d.?


Hoor je gekke geluiden? Zoals de tractiemotoren die snel optoeren door slip, of de remmen die heel vaak be- en ontluchten (door de antiblokkeerinstallatie)? In dat geval zijn het misschien "gewoon" gladde sporen. Als een wiel plotseling gaat slippen of juist grip krijgt, gaat dat vaak gepaard met een schok.

Als 't "gewoon" vierkante wielen zouden zijn, zou je het ook moeten horen tijdens het uitrollen.

Het zou ook nog een ander probleem met het wiel/railcontact zijn, omdat het loopvlak op een bepaalde manier versleten is. Maar daar heb ik niet zo veel verstand van.

 

07-02-2024 14:12:49
DuLoc
DuLoc

Het was geen wielslip, dat weet ik zeker. Het geluid van de omvormer+tractiemotoren was hetzelfde als gewoonlijk, zonder dat de toonhoogte varieerde. Ik reisde van Ah naar Ht en het geluid was telkens te horen, m.n. rond de 60-90 km/h. Het getril was een laag gebrom en leek op resonantie.

 


07-02-2024 16:34:00
treinhobby
treinhobby

Rot lager?

Dat geeft meestal ook een gebrom bij hele specifieke snelheiden.

 

22-02-2024 15:26:57 1
wyke2207
wyke2207

Na een eerdere poging op woensdag 21-02-2024, maakte de NS VIRMm3 VI 8743 op donderdag 22-02-2024 z'n proefrit tussen Haarlem NS Revisiebedrijf/Treinmodernisering en Den Haag HS. Binnenkort dus weer in de reizigersdienst terug te verwachten.



Laatst bewerkt door wyke2207 op 22-02-2024 15:27
 

24-02-2024 06:32:19
wyke2207
wyke2207

De NS VIRMm3 VI 8743 werd op vrijdagavond 23-02-2024 omstreeks 23:00 uur door het NS Revisiebedrijf afgeleverd en nabij Haarlem NS geplaatst. Per kerende post werd de NS VIRMm1 VI 8652 vanaf Haarlem NS mee teruggenomen naar het NS Revisiebedrijf voor het vanaf maandag a.s. gaan ondergaan van de revisie aan de laagspanningsbekabeling van de ABv6 en mBv7 bakken.



Laatst bewerkt door wyke2207 op 24-02-2024 14:48
 

24-02-2024 08:47:52
wyke2207
wyke2207

NS VIRMm3 VI 8743 is op zaterdag 24-02-2024 weer teruggekeerd in de reizigersdienst. De 8743 reed trein 2232 tussen Amsterdam Centraal en Vlissingen.



Laatst bewerkt door wyke2207 op 24-02-2024 14:49
 

24-02-2024 14:36:19
M-BASS
M-BASS

Bedankt voor de info weer, Wijnand. Ik had vanmorgen ook effe gekeken in de 2200 serie, maar toen stond ie er nog niet op (stel 9480 uit trein 2235 is naar 2100 serie bijgestuurd). Ik zet hem in de lijst als weer in dienst.

 

26-02-2024 19:32:00 1
broek53
broek53

Uit heel betrouwbare bron vernomen dat de 9405 (Voorschoten) toch niet hersteld gaat worden, maar gestript en gesloopt.

 

26-02-2024 19:39:51 2
Talbot
Talbot

Volgens mij bleek de ABv3/4 van de 9405 zwaarder beschadigd dan aanvankelijk gedacht, dus dat zal zeker bij hebben gedragen aan die beslissing.

 

26-02-2024 22:11:26
1655
1655

Quote
broek53 (26-02-2024 19:32:00):


Uit heel betrouwbare bron vernomen dat de 9405 (Voorschoten) toch niet hersteld gaat worden, maar gestript en gesloopt.



Klopt, eerdaags wordt geïnventariseerd wat er nog aan bruikbaar materiaal in en aan de bakken zit.

 

06-03-2024 19:36:09
wyke2207
wyke2207

De NS VIRMm1 VI 8666 maakte na afloop van de revisie van de laagspanningsbekabeling, op dinsdag 05-03-2024 z'n afleveringsproefrit tussen Haarlem NS Revisiebedrijf en Leiden Centraal. Binnenkort dus weer in de reizigersdienst te verwachten.

 

06-03-2024 20:37:32
bnv
bnv

Quote
1655 (26-02-2024 22:11:26):


Quote
broek53 (26-02-2024 19:32:00):


Uit heel betrouwbare bron vernomen dat de 9405 (Voorschoten) toch niet hersteld gaat worden, maar gestript en gesloopt.



Klopt, eerdaags wordt geïnventariseerd wat er nog aan bruikbaar materiaal in en aan de bakken zit.



Is intussen ook al weer 30 jaar oud.

 

07-03-2024 07:27:14
vrijgezel
vrijgezel

De ontwikkelingen met de wat hier (b)lijkt te zijn dat treinstam 9405 total-loss is verklaard bevindt zich in een grijs gebied, zal niet zo veel met de grote revisie te maken. Ook al omdat de grote revisie bij IRM1 al lang is afgerond.
Wat treinstam 9405 past de ontwikkeling daaromtrent wellicht beter in dit draadje: https://www.somda.nl/forum/25882/p777282/Ongeval-Voorschoten-04-04-2023/

 

07-03-2024 10:39:27
Talbot
Talbot

Sowieso mist er gewoon een algemeen topic over de VIRM(m). Daarom zet men het vermoed ik zo hier neer.

 

07-03-2024 10:42:14
Daan!
Daan!

Ja, dat topic is er wel, maar omdat het sinds de modernisering van VIRM1 vooral over modernisering gaat van VIRM, wordt dat topic niet meer gebruikt. Voorstel: Dit topic omnoemen naar "Ontwikkelingen VIRM" en evt weer samenvoegen met het oude topic.

 

07-03-2024 10:49:55
VIRMm1
VIRMm1

Die suggestie is echt al zo vaak gedaan inmiddels maar helaas wordt er geen gehoor aan gegeven

 

09-03-2024 09:01:59
wyke2207
wyke2207

Afgelopen week werden de NS VIRMm1 VI 8637 per 01-03 en NS VIRMm1 IV 9420 per 05-03 binnen genomen in het NS Revisiebedrijf voor de revisie aan de laagspanningsbekabeling van de ABv6, mBv7 (8637) en ABv6 (9420) bakken.

 

09-03-2024 11:32:12
M-BASS
M-BASS

Bedankt weer voor de info, Wijnand. Wellicht is het handig om de al bestaande lijst uit te breiden met de kabel-revisie en tussendoor weer te updaten. Indien niet, laat het maar weten, verwijderen kan altijd ;-)

Edit: Lijst verderop geplaatst.



Laatst bewerkt door M-BASS op 17-04-2024 11:02
 

09-03-2024 12:38:39 7
moderator
Moderator
moderator

Topictitel gewijzigd van 'Ontwikkelingen Grote revisie VIRM' naar 'Ontwikkelingen VIRM'.

Aangezien er nog geen echte Ontwikkelingen topic was over VIRM en in het 'Grote revisie' topic ook andere punten met betrekking tot VIRM werden benoemd, is dit nu het algemeen topic voor ontwikkelingen VIRM (dus ook voor (aankomende) grote revisie(s) en laagspanningbekapeling. Topic van 'Ongereviseerde VIRM' gesloten. Ontwikkelingen VIRM gaat hier verder, dit is nu het algemeen topic voor ontwikkelingen VIRM (dus ook voor (aankomende) grote revisie(s) en laagspanningbekapeling.



Laatst bewerkt door moderator op 10-03-2024 17:14
 

10-03-2024 10:08:36 1
wyke2207
wyke2207

Quote
M-BASS (09-03-2024 11:32:12):


Bedankt weer voor de info, Wijnand. Wellicht is het handig om de al bestaande lijst uit te breiden met de kabel-revisie en tussendoor weer te updaten. Indien niet, laat het maar weten, verwijderen kan altijd ;-)

9401 4 M__ # 6

9402 4 M__ # 7

9403 4 M__ # 5

9404 4 M__ # 3

9405 4 M__ # 4 buiten dienst na ongeval Voorschoten

9406 4 M__ # 9

9407 4 M__ #11

8608 6 M__ #36

9409 4 M__ #12

8610 6 M__ #48

9411 4 M__ # 1

9412 4 M__ #13

9413 4 M__ #17

8614 6 M__ #41

8615 6 M__ #45

9416 4 M__ #16

9417 4 M__ #18

9418 4 M__ #15

9419 4 M__ #19

9420 4 M__ # 8 Kabel-revisie: in 05-03-2024

8621 6 M__ #38

9422 4 M__ #20

9423 4 M__ #21

8624 6 M__ #43

9425 4 M__ #23

9426 4 M__ #24

9427 4 M__ #25

8628 6 M__ #49

---29 4 terzijde / sloop (abv3/4 8029)

9430 4 M__ #26

9431 4 M__ #27

8632 6 M__ #52

8633 6 M__ #55

9434 4 M__ #29

8635 6 M__ #44

8636 6 M__ #54

8637 6 M__ # 2 Kabel-revisie: in 01-03-2024

8638 6 M__ #56

8639 6 M__ #58 Kabel-revisie: in 06-07-2022 uit 12-07-2023

8640 6 M__ #35

8641 6 M__ #59

8642 6 M__ #61

9443 4 M__ #30

8644 6 M__ #64

8645 6 M__ #66

8646 6 M__ #62

8647 6 M__ #65

8648 6 M__ #63

8649 6 M__ #68

9450 4 M__ #22

8651 6 M__ #69

8652 6 M__ #42

8653 6 M__ #71

8654 6 M__ #73

8655 6 M__ #74

8656 6 M__ #67

8657 6 M__ #72

8658 6 M__ #40

8659 6 M__ #75

8660 6 M__ #53

8661 6 M__ #46

8662 6 M__ #77

8663 6 M__ #37

8664 6 M__ #76

8665 6 M__ #78

8666 6 M__ #57 Kabel-revisie: in 06-11-2023, uit 05-03-2024

8667 6 M__ #70

9468 4 M__ #14

9469 4 M__ #10

8670 6 M__ #50

8671 6 M__ #39

8672 6 M__ #79

9473 4 M__ #28

8674 6 M__ #60

8675 6 M__ #80

8676 6 M__ #47

9477 4 M__ #32

9478 4 M__ #34

9479 4 M__ #31

9480 4 M__ #33

8681 6 M__ #51



Lijkt me een prima idee Bas!



Laatst bewerkt door wyke2207 op 10-03-2024 10:09
 

12-03-2024 13:50:52
wyke2207
wyke2207

Vanmorgen/vanmiddag maakte de NS VIRMm3 VI 8740 z'n afleveringsproefrit tussen Haarlem NS Revisiebedrijf/Treinmodernisering en Den Haag HS.

 

12-03-2024 15:28:23
M-BASS
M-BASS

Nou, dat is dan de op een na laatste VIRMm3 die klaar is. Dan zal er vast ook wel weer een VIRMm1 voor bekabeling naar binnen gehaald worden.

 

14-03-2024 19:59:05
wyke2207
wyke2207

Vanmiddag, 14-03-2024 om ca. 17:30 uur, werd de NS VIRMm3 VI 8740 afgeleverd door het NS Revisiebedrijf en nabij Haarlem NS geplaatst. Binnenkort dus weer in de reizigersdienst terug te verwachten.

 

17-03-2024 08:30:10
wyke2207
wyke2207

Op zondag 17-03 keerde de NS VIRMm3 VI 8740 terug in de reizigersdienst. De 8740 rijdt/reed trein 2931 tussen Ekz en Mt. Reed niet verder dan Asd door een aanrijding.



Laatst bewerkt door wyke2207 op 17-03-2024 09:02
 

17-03-2024 11:16:11
M-BASS
M-BASS

Bedankt Wijnand, ik werk hem weer bij. 8740 mag nu als trein 2941 proberen om voorbij Asd te komen.

 

22-03-2024 09:59:24
wyke2207
wyke2207

De NS VIRMm1 VI 8666 staat op Haarlem NS vanmorgen en is dus afgeleverd door het NS Revisiebedrijf na de revisie aan de laagspanningsbekabeling van de ABv6 en mBv7 bakken. Heeft tevens gele fronten gekregen.



Laatst bewerkt door wyke2207 op 22-03-2024 10:01
 

22-03-2024 15:44:56 1
phantom
phantom

Haarlem NS ?
Het is toch gewoon station Haarlem ?



Laatst bewerkt door phantom op 22-03-2024 15:45
 

22-03-2024 15:53:08 7
Ysbergsla
Ysbergsla

Dat gebruikt hij in dit onderwerp reeds 7 jaar om het onderscheid met de werkplaats te maken, prettig dat dat opvalt.

 

23-03-2024 10:41:15
phantom
phantom

Dit is een topic wat ik eigenlijk amper bekijk/volg,vandaar de verbazing.
Persoonlijk had ik er werkplaats Haarlem van gemaakt,maar goed als dit zo werkt voor degene die dit topic dagelijks volgen,dan laat je t lekker zo. :-)

 

23-03-2024 10:59:12
thom
thom

Ja, en ook dat staat er toch echt duidelijk met 'NS revisiebedrijf'.......

 

23-03-2024 11:01:35
michaben
michaben

Nee, er staat dat het stel op Haarlem NS staan na aflevering door het NS Revisiebedrijf. Dat is dubbelzinnig, want je kan dit dus zowel interpreteren als dat het stel op Hlmwph staan als dat op het stel Hlmwph reeds verlaten heeft en op de opstelsporen bij station Hlm staat.

 

23-03-2024 11:09:27
thom
thom

Ja, ik laat mij in de val lokken door de verwarring die Phantom er hier van probeert te maken :o

Wat ik bedoelde is dat 'NS revisiebedrijf' gewoon de werkplaats Haarlem is en er niets duidelijker word als je die anders gaat noemen.

Dat de bewuste treinstellen op het station staan was mij van meet af aan al duidelijk :)



Laatst bewerkt door thom op 23-03-2024 11:11
 

23-03-2024 11:15:39 1
michaben
michaben

De verwarring ontstaat door het gebruik van niet officiële verkortingen of stationsnamen, niet door iemand die vraagt om verheldering. Typisch somda om vooral een discussie te gaan voeren i.p.v. een duidelijk antwoord te geven op de vraag.

 

23-03-2024 11:18:31
thom
thom

Ach, als zoals gezegd dat al 7 jaar niet opgevallen is, dan zal dat al die tijd best prima begrepen zijn en dus helemaal niet zo'n probleem zijn...

 

23-03-2024 11:24:16 1
michaben
michaben

Dat probleem maak je er zelf van, de discussie had met één reactie klaar geweest kunnen zijn als er gewoon een duidelijk antwoord was gekomen in plaats van bijdehand reacties.



Laatst bewerkt door michaben op 23-03-2024 11:24
 

23-03-2024 13:01:00 3
sjoerd
sjoerd

Er zijn regelmatig nieuwe bezoekers hier, en dat is maar goed ook. Als je het gevoel hebt dat je welkom bent, wil je je het jargon graag eigen maken. Dat zie je ook aan enkele nieuwkomers, die zich snel aan de mores houden, en die ook vriendelijk en begripvol reageren op vragen. Wie goed doet, goed ontmoet.

 

23-03-2024 15:37:27 1
Talbot
Talbot

De NS VIRMm1 8666 reed vanochtend trein 3743 naar Venlo. De stam is daarmee na de kabelrevisie na 4 maanden weer teruggekeerd in de reizigersdienst.

 

08-04-2024 12:03:14
wyke2207
wyke2207

De laatst gereviseerde NS VIRMm3 VI 8746 rijdt/reed op maandag 08-04-2024 z'n proefrit tussen Haarlem NS Revisiebedrijf/Treinmodernisering en Den Haag HS. Naast het stelnummer op beide cabines, wordt de afbeelding van een vogeltje weergegeven. Zal beslist een bijzondere reden hebben. De 8746 zal deze week worden afgeleverd.



Laatst bewerkt door wyke2207 op 08-04-2024 12:04
 

08-04-2024 12:07:43 2
mtlx
mtlx

Is dat niet dat stel dat ter afsluiting van het project feestelijk is overgedragen aan Wouter Koolmees? Zo ja, dan zal het vast wel een koolmees zijn :-)

 

08-04-2024 17:39:39
wyke2207
wyke2207

De NS VIRMm1 VI 8633 werd op maandag 08-04-2024 in revisie genomen voor aanpassingen aan/vervanging van de laagspanningsbekabeling van de Abv6 en mBv7 bak. Er zou inmiddels (per 29-03-2024) ook al weer een VIRMm1 IV stel in revisie zijn genomen voor de revisie aan de laagspanningsbekabeling. Kijkend naar het overzicht van rijdend/niet rijdend materieel, kan dit eigenlijk alleen maar de NS VIRMm1 IV 9423 zijn. Kan iemand dit bevestigen?



Laatst bewerkt door wyke2207 op 09-04-2024 08:16
 

09-04-2024 10:27:25
broek53
broek53

Het zou inderdaad de 9423 moeten zijn.
Overigens ontbreekt in het overzicht de 8652 nog, die sinds eind februari in Haarlem staat.

 

09-04-2024 19:33:14
M-BASS
M-BASS

De 9423 staat inderdaad bij Hlmwph, ik heb m daar op zondag zien staan naast de 3 delige 9420.



Laatst bewerkt door M-BASS op 09-04-2024 19:34
 

10-04-2024 21:00:11
wyke2207
wyke2207

De allerlaatst gereviseerde NS VIRMm3 VI, de 8746 (koolmees) werd aan het eind van woensdagmiddag 10 april, door het NS Revisiebedrijf/Treinmodernisering afgeleverd en nabij Haarlem NS geplaatst. Zal dus één dezer dagen weer terugkeren in de reizigersdienst.



Laatst bewerkt door wyke2207 op 10-04-2024 21:00
 

11-04-2024 16:41:19
wyke2207
wyke2207

Op donderdag 11-04-2024 keerde de 8746 terug in de reizigersdienst. De 8746 reed trein 2444 tussen LEDN en LLS.

 

11-04-2024 17:27:56
M-BASS
M-BASS

Ik zag het inderdaad; lijst weer aangepast. Voor de revisie van VIRMm 2/3 is dat het dan, dit was het laatste stel.

 

12-04-2024 16:21:52
Xander140
Xander140

Het lijkt er op dat de 8746 alweer defect is heeft 1 halve rit er op zitten en sinds gisteren niet meer actief geweest.

 

12-04-2024 16:51:09
marciekemp
marciekemp

Nee hoor niks aan de hand met de 8746

 

14-04-2024 12:01:47
M-BASS
M-BASS

Met het (vandaag) voorbij rijden van hlmwph zag ik stel 8614 staan, weet iemand of die er voor kabelrevisie is, of wellicht iets anders?



Laatst bewerkt door M-BASS op 14-04-2024 12:02