19-11-2020 17:54:22
Jelmer
Jelmer

waarom heeft de 8741 (VIRMM3) niet meteen het nieuwe uiterlijk maar gewoon hetzelfde als de VIRMM1?



Laatst bewerkt door Jelmer op 19-11-2020 17:54
 

19-11-2020 18:04:17
JakeBlack
JakeBlack

Waarschijnlijk heeft die de "oude" VIRMm kleurstelling gekregen omdat ze nog een rapport afwachten over de mogelijke nieuwe kleurstelling. Zoiets stond in elk geval in het persbericht van de NS.

 

09-12-2020 07:36:20
M-BASS
M-BASS

Is er toevallig al iets bekend over 8675?

 

18-12-2020 11:03:17 1
wyke2207
wyke2207

Nog niet gemeld hier: NS VIRM IV 9516 werd op dinsdag 08-12-2020 binnengenomen in het NS Revisiebedrijf te Haarlem voor z'n revisie tot VIRMm.

Over de NS VIRMm VI 8675: Dit laatst gereviseerde VIRMm VI 1 stel zal naar alle waarschijnlijkheid op dinsdag 22-12-2020 gaan proefrijden.



Laatst bewerkt door wyke2207 op 18-12-2020 11:04
 


19-12-2020 17:50:33
TBloemink
TBloemink

Wellicht niet helemaal het juiste topic, maar iemand die weet wat er met de 8671 is?

Deze is al sinds september niet in dienst volgens TP en ik begreep dat deze inmiddels in Hlmwph staat. Hardnekkig defect?

 

20-12-2020 22:00:28
Rolffiej19
Rolffiej19

De Abv5 bekabeling moet vervangen worden.

 

20-12-2020 23:57:42 1
Frontier
Frontier

Was het niet eenvoudiger geweest om zulk een handeling tijdens de revisie uit te voeren? ????

 

21-12-2020 20:52:55
Rolffiej19
Rolffiej19

Tja denk dat er ergens iets stuk of mis is gegaan :)

 

22-12-2020 11:36:49
thom
thom

Schadeherstel en de revisie afdeling zijn sowieso twee aparte afdelingen.

En dat revisieproces is volledig in tijd afgestemd met bijvoorbeeld de toeleveringen van onderdelen van leveranciers en beschikbaarheid van de werkplekken etc is het ook niet handig om daarin af te gaan wijken voor één bak.

 

22-12-2020 14:44:48
wyke2207
wyke2207

NS VIRMm VI 8675 maakte vanmorgen/vanmiddag z'n afname proefrit tussen Haarlem NS Revisiebedrijf en Den Haag HS.

Dit was het allerlaatste stel uit de VIRMm 1 serie waarmee het revisieproces voor deze deelserie erop zit.

Volgende week (week 53) zal de 8675 waarschijnlijk weer in dienst worden gesteld.

Inmiddels heeft het NS Revisiebedrijf de volgende stellen (Deelseries VIRM 2/3) in behandeling:

(8741 PTO stel) 9528, 9504, 9506 en 9516.

 

22-12-2020 17:44:05
timtrein
timtrein
Quote
thom (22-12-2020 11:36:49):

Schadeherstel en de revisie afdeling zijn sowieso twee aparte afdelingen.

En dat revisieproces is volledig in tijd afgestemd met bijvoorbeeld de toeleveringen van onderdelen van leveranciers en beschikbaarheid van de werkplekken etc is het ook niet handig om daarin af te gaan wijken voor één bak.


Het kan natuurlijk wel vooraf of aansluitend gedaan worden, zo slim is NS wel, maar zoals Rolffiej al schrijft, dan moet de schade er dan al wel zijn 😉

 

29-12-2020 18:09:00
wyke2207
wyke2207

Vanmiddag werd de laatste (reserve) NS VIRMm (1) mBvK bak NL NS 94 84 4901162-6 (290-8662) door NS Revisiebedrijf locje 705, vanuit het NS Revisiebedrijf afgeleverd op Haarlem NS. Aldaar werd de NL NS 94 84 4901162-6 (290-8662) op spoor 14 geplaatst waar de bak even later werd opgehaald door VolkerRail loc 203-4. De VolkerRail 203-4 vertrok om 13:45 uur vanaf Haarlem NS richting Amersfoort om daar de NL NS 94 84 4901162-6 (290-8662) af te leveren. De bak zal daar worden opgeborgen en in geval van toekomstige ernstige schades aan mBvK bakken van VIRMm (1) materieel, mogelijk worden gebruikt als 'plaatsvervangende' mBvK bak.

Om de NL NS 94 84 4901162-6 (290-8662) te kunnen testen, heeft men deze bak onlangs uitgewisseld met één van de mBvK1/2 bakken van stel VIRMm VI 8644. Met 5 bakken + de nieuwe mBvK bak werd toen een afname proefrit gereden waarna de NL NS 94 84 4901162-6 (290-8662) weer werd uitgenomen.

Volgens de mij toegekomen informatie heeft de NL NS 94 84 4901162-6 (290-8662) in de tussentijd ook nog een bezoek aan NS OB Onnen gebracht.

Foto's van het afleveren op Haarlem NS en het vertrek naar Amersfoort zijn weldra op Facebook te vinden in de FB Groep 'NS V-IRM(m) Regiorunner'.

De Bak 'NL NS 94 84 4901162-6 (290-8662)' werd afgelopen voorjaar gewisseld met de ongeschonden mBvK bak 290-8722 afkomstig uit de op 21-04-2012 bij Amsterdam verongelukte VIRM VI 8711. Bak 290-8662 maakte inmiddels deel uit van de VIRM IV 9528. Bak mBvK NL NS 94 84 4901162-6 (290-8662) werd toen uitgenomen uit dit stel en kwam mBvK 290-8722 hier voor in de plaats. Bak mBvK 290-8722 werd inmiddels eveneens in revisie genomen als onderdeel van de VIRM IV 9528.



Laatst bewerkt door wyke2207 op 29-12-2020 18:41, reden: tekstuele aanpassing
 

30-12-2020 12:08:09
wyke2207
wyke2207

NS VIRMm VI 8675 zal vandaag, woensdag 30-12-2020, weer worden ingezet in de reizigersdienst. Als eerst zal het stel trein 2459 Lelystad-Dordrecht gaan rijden. Vertrek uit Lelystad om 14:24 uur, aankomst in Dordrecht om 16:22 uur. De 8675 rijdt samen met de VIRM IV 9587.

 

30-12-2020 19:04:10
M-BASS
M-BASS

Met het terug in dienst komen van 8675 en de aflevering van mbvk 8662 is het denk ik wel tijd voor de definitieve lijst van VIRMm-1:

Laatste update: 30 december 2020

M = gemoderiseerd en in dienst

# geeft volgorde van aflevering aan

9401 4 M__ # 6

9402 4 M__ # 7

9403 4 M__ # 5

9404 4 M__ # 3

9405 4 M__ # 4

9406 4 M__ # 9

9407 4 M__ #11

8608 6 M__ #36

9409 4 M__ #12

8610 6 M__ #48 (hersteld na brand schade)

9411 4 M__ # 1

9412 4 M__ #13

9413 4 M__ #17

8614 6 M__ #41

8615 6 M__ #45

9416 4 M__ #16

9417 4 M__ #18

9418 4 M__ #15

9419 4 M__ #19

9420 4 M__ # 8

8621 6 M__ #38

9422 4 M__ #20

9423 4 M__ #21

8624 6 M__ #43

9425 4 M__ #23

9426 4 M__ #24

9427 4 M__ #25

8628 6 M__ #49

---29 4 terzijde / sloop (abv3/4 8029)

9430 4 M__ #26

9431 4 M__ #27

8632 6 M__ #52

8633 6 M__ #55

9434 4 M__ #29

8635 6 M__ #44

8636 6 M__ #54 (hersteld van defect 10-02-20)

8637 6 M__ # 2

8638 6 M__ #56

8639 6 M__ #58 (hersteld van schade na ontsporing)

8640 6 M__ #35

8641 6 M__ #59

8642 6 M__ #61

9443 4 M__ #30

8644 6 M__ #64

8645 6 M__ #66

8646 6 M__ #62

8647 6 M__ #65

8648 6 M__ #63

8649 6 M__ #68

9450 4 M__ #22

8651 6 M__ #69

8652 6 M__ #42

8653 6 M__ #71

8654 6 M__ #73

8655 6 M__ #74

8656 6 M__ #67

8657 6 M__ #72

8658 6 M__ #40

8659 6 M__ #75

8660 6 M__ #53

8661 6 M__ #46

8662 6 M__ #77

8663 6 M__ #37

8664 6 M__ #76

8665 6 M__ #78

8666 6 M__ #57

8667 6 M__ #70

9468 4 M__ #14

9469 4 M__ #10

8670 6 M__ #50

8671 6 M__ #39

8672 6 M__ #79

9473 4 M__ #28

8674 6 M__ #60

8675 6 M__ #80

8676 6 M__ #47

9477 4 M__ #32

9478 4 M__ #34

9479 4 M__ #31

9480 4 M__ #33

8681 6 M__ #51

Mbvk 8662 M__ #81

Is er overigens bekend welk VIRM-2 stel naar Haarlem gaat als volgende?



Laatst bewerkt door M-BASS op 30-12-2020 19:05
 

07-01-2021 09:21:19
wyke2207
wyke2207

Als het goed is, dan is het volgende VIRM-2 (IV) stel dat naar Haarlem komt, de 9510. De 9510 wordt op di. 12- of wo. 13-01-2021 in Haarlem verwacht voor de revisie tot VIRMm.

 

10-01-2021 13:08:57
wyke2207
wyke2207

De NS VIRMm VI 8671 werd op donderdag 7 januari 2021 door het NS Revisiebedrijf Haarlem afgeleverd na daar sinds 24 september 2020 te zijn geweest voor het vervangen van de bekabeling van de ABv5 bak. Het stel stond op donderdag 7 januari nabij Haarlem NS (Spoor 13). Inmiddels werd de 8671 overgebracht naar het onderhoudsbedrijf Onnen om (waarschijnlijk) komende week weer in dienst gesteld te worden.

Foto's van de 8671 op Facebook NS V-IRM Regiorunner.

 

14-01-2021 07:22:57
wyke2207
wyke2207

Het revisieproces van VIRM-stellen loopt enige vertraging op door de problemen welke men ervaart met de bekabeling van VIRM-stellen. Derhalve ook vandaag de VIRM IV 9510 nog in de reizigersdienst actief.

 

14-01-2021 09:40:24
Jaco-VIRMm
Jaco-VIRMm

Kan het wel uit dat er zoveel treinstellen in revisie kunnen want volgens mij zit de NS niet met heel veel reserve intercity materiaal vanwege het wegvallen de DDZ. Dit zeg ik omdat er direct na het wegvallen van de DDZ er ook verscheidene VIRM treinstellen naar Groningen en Leeuwarden reden. Sinds een paar dagen rijden er uitsluitend maar ICM treinen op de intercity diensten naar Noorden.

 

14-01-2021 10:06:07
Muizeneus
Muizeneus

Volgens mij is de prioriteit andersom:

Het revisieproces is ingecalculeerd in de hoeveelheid beschikbaar VIRM. Desondanks meent men het nu ook zonder DDZ te kunnen stellen. Mocht dat niet blijken te kunnen, dan zal aannemelijk eerst DDZ weer aangesproken worden

 

14-01-2021 10:15:41
Oldskool
Oldskool

DDZ komt pas terug in beeld als de problemem zijn gevonden en zijn verholpen. Niet eerder. En naar het schijnt zal dat medio juni zijn,

 

22-01-2021 23:26:14
JakeBlack
JakeBlack
Zojuist een ritje terug van werk in de 8655 gezeten. Viel me op dat alle deuren van de coupés zijn ontdaan van de handgrepen. Is dit een dingetje voor alle VIRMm1?  

10-02-2021 11:08:55
MVB
MVB

Kennelijk zijn er plannen om de VIRM4 serie binnenkort ook te reviseren. nspanel.nl (onderaan)

 

10-02-2021 11:57:27
gose91
gose91

In die zin een dingetje voor VIRMm1 dat ze daar in horen te zitten, maar massaal gejat worden.

 

14-02-2021 18:18:14
diesels
diesels

De 8741 reed gisteren een rit Onnen-Onnen via Amf, Dv en (uiteraard) Zwolle. Doel zou 'driehoeken' zijn geweest, maar via deze route driehoek je helemaal niks.... 8741 in Wezep



Laatst bewerkt door diesels op 14-02-2021 18:18
 

14-02-2021 18:33:11
JothamvW
JothamvW

Zou het niet kunnen zijn dat 'ie dan na Amf via Ut en Ah naar Dv is gegaan? Dan ben je namelijk wél gedriehoekt vanaf Zl.

 

14-02-2021 18:54:39
bart84
Moderator
bart84

Vanaf Zwolle, via Hanzelijn Hvs Amf Veluwelijn Zwolle is dan toch makkelijker.

Daarnaast ben je als je Zl, Amf, Ut, Ah, Dv, Zl rijdt, nog steeds niet gedriehoekt.



Laatst bewerkt door bart84 op 14-02-2021 18:57
 

14-02-2021 18:56:19
diesels
diesels
Quote
JothamvW (14-02-2021 18:33:11):

Zou het niet kunnen zijn dat 'ie dan na Amf via Ut en Ah naar Dv is gegaan? Dan ben je namelijk wél gedriehoekt vanaf Zl.


Ik heb hem nog ene keer op foto op de terugweg (zie mijn Flickr) en nee, hij stond nog hetzelfde :)

 

14-02-2021 20:13:14
Marco
Marco

Nog een veel kortere driehoek is simpelweg On - Wha - Gerp/Gn - On. Dan moet er alleen een diesellocje tegenaan staan.

 

14-02-2021 20:18:39
MVB
MVB
Quote
diesels (14-02-2021 18:18:14):

De 8741 reed gisteren een rit Onnen-Onnen via Amf, Dv en (uiteraard) Zwolle. Doel zou 'driehoeken' zijn geweest, maar via deze route driehoek je helemaal niks.... 8741 in Wezep


Wellicht is het al voorbij gekomen hier, maar het lijkt erop dat de ABv6 afwijkt t.o.v. de zesjes uit de VIRM 1-serie. Beneden volledig 2e klas. Krijgt de VIRMm 2/3-serie inderdaad een andere verhouding 1e/2e klas?



Laatst bewerkt door MVB op 14-02-2021 20:19
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


15-02-2021 00:13:14
NDS
NDS

Van een nfl die ik nu spreek en in het VIRM 2/3 revisie prject zit hoor ik dat de ABv6 inderdaad volledig 2 klas word op de onderverdieping.

Groetjes Michiel




NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

25-02-2021 13:16:19
M-BASS
M-BASS
Quote
wyke2207 (14-01-2021 07:22:57):

Het revisieproces van VIRM-stellen loopt enige vertraging op door de problemen welke men ervaart met de bekabeling van VIRM-stellen. Derhalve ook vandaag de VIRM IV 9510 nog in de reizigersdienst actief.


Alsnog binnengenomen op 26 januari.

Ik ben benieuwd hoe het staat met 9528, die zou oorspronkelijk eind februari afgeleverd worden, maar daar zal wel wat vertraging op zitten.

 

08-03-2021 10:19:10
wyke2207
wyke2207

Na gisteren, zondag 07-03-2021, de hele dag te hebben gependeld tussen Haarlem NS en Amsterdam Centraal, werd de VIRM IV 9522 vanmorgen, maandag 08-03-2021, binnengenomen voor z'n revisie tot VIRMm door het NS Revisiebedrijf/Treinmodernisering. De 9522 werd hiertoe gisterenavond na beeindiging van z'n dienst te Amsterdam Centraal, al naar Haarlem overgebracht.

 

14-04-2021 15:48:12
wyke2207
wyke2207

Vandaag, woensdag 14-04-2021 dan wel morgen, donderdag 15-04-2021, zal de NS VIRM IV 9508 worden binnengenomen bij het NS Revisiebedrijf/Treinmodernsering voor z'n revisie tot VIRMm.

In Haarlem verblijven dan: (op volgorde van binnenkomst)

ABv5 en mBv7 bakken van de 8741 en daarnaast de 9528-9504-9506-9516-9510-9522-9508

 

01-05-2021 11:27:32
nsnoord1
nsnoord1

Is er al iets bekend of de VIRM 2/3 de nieuwe kleurstelling krijgt of is dit weet terug gedraaid?

 

01-05-2021 11:49:51
Daan!
Daan!

Krijgt andere kleurstelling dan VIRM1. Flow lijkt op die van Vectron.

 

01-05-2021 18:04:02
VIRMm1
VIRMm1
Quote
nsnoord1 (01-05-2021 11:27:32):

Is er al iets bekend of de VIRM 2/3 de nieuwe kleurstelling krijgt of is dit weet terug gedraaid?


Krijgt een aangepaste kleurstelling.

De gele baan begint hoger, eerder was vrijwel de hele kop blauw en enkel de baanruimer geel. Die gele baan begint straks ongeveer bij de frontseinen.

 

01-05-2021 22:59:32
alle46
alle46

Belooft een innovatief kleuren festival te worden!

 

02-05-2021 13:38:06
VIRMm1
VIRMm1

Valt wel mee. De trein is vooral heel erg geel. En her en der een beetje blauw.

 

02-05-2021 15:03:53
alle46
alle46

Dus eigenlijk de stoptrein kleuren van Spoorslag 1970

 

02-05-2021 15:19:46
Ysbergsla
Ysbergsla

Neen, zowel de tinten geel als blauw alsook hoe de kleuren zijn aangebracht verschillen compleet vergeleken met de jaren 1970.

 

02-05-2021 23:54:54
nsnoord1
nsnoord1
Quote
VIRMm1 (01-05-2021 18:04:02):
Quote
nsnoord1 (01-05-2021 11:27:32):

Is er al iets bekend of de VIRM 2/3 de nieuwe kleurstelling krijgt of is dit weet terug gedraaid?


Krijgt een aangepaste kleurstelling.

De gele baan begint hoger, eerder was vrijwel de hele kop blauw en enkel de baanruimer geel. Die gele baan begint straks ongeveer bij de frontseinen.


Aha, dus ala Vectron 193 NS, word wel mooi

 

13-05-2021 09:39:57
DDZ7504
DDZ7504

Op de Instagram-story (klikken op profielfoto) van machinist Stefan ( Link ) zijn foto's voorbij gekomen van de eerste VIRMm in Flow kleurstelling.

 

13-05-2021 14:05:19 1
HendrikW
HendrikW

Hier is nog een foto vanaf de andere kant.

 

13-05-2021 14:12:38
Xander140
Xander140

Wat wordt nu de uiteindelijke kleur van de deuren? Geel met zwarte contrastbalken of geheel blauw?

 

13-05-2021 14:30:14
stijngeluk
stijngeluk

Als je kan afgaan van de foto's die er nu zijn lijkt het de deuren bij de cabine geel met een blauwe rand eromheen, en de rest van de deuren zijn blauw met het gele van de trein als contrast. Er lijken ook al stickers met fiets, rolstoel en wifi op de deuren te zitten.



Laatst bewerkt door stijngeluk op 13-05-2021 14:31
 

13-05-2021 15:04:44
Xander140
Xander140

Ah oké wat apart verschillende kleuren. Best wennen!

 

13-05-2021 23:23:49
alle46
alle46

Wat een totaal gebrek aan fantasie! De eerste de beste student grafische formgeving zal er iets leukers van maken.

 

14-05-2021 12:21:26
pascalgerr
pascalgerr

Wat was er mis met de originele VIRMm kleurstelling? Ik krijg nu een DD-AR gevoel door dat vrijwel alles geel is

 

14-05-2021 12:39:07
DDZ7504
DDZ7504

Er is niks mis mee, de nieuwe kleurstelling wordt in de toekomst de standaard IC kleurstelling. Als het goed is krijgen de ICNG's en in te toekomst de DDNG's ook deze kleuren. Vergelijkbaar met dat de eerste Plan V's nog werden afgeleverd in het groen, maar men op een gegeven moment overging op het nieuwe geel met blauw.

 

14-05-2021 12:56:02
alle46
alle46

Wat een gemiste kans op iets origineels.

Kijk bijvoorbeeld eens naar de Oostenrijkse Railjet serie. Hoe fraai kan het zijn! Het kan dus wel.



Laatst bewerkt door alle46 op 14-05-2021 12:56
 

14-05-2021 12:57:48
thom
thom

Dat is dus het hele idee van verschil van smaak, er zullen mensen zijn die deze livrei juist origneel zullen vinden ;)

 

14-05-2021 13:28:37
DDZ7504
DDZ7504
Quote
alle46 (14-05-2021 12:56:02):

Wat een gemiste kans op iets origineels.

Kijk bijvoorbeeld eens naar de Oostenrijkse Railjet serie. Hoe fraai kan het zijn! Het kan dus wel.


Je vraagt om iets "origineels" en suggereert daarna dat het zoiets als de RailJet zou kunnen zijn? Als men voor zoiets had gekozen, was het niet meer origineel geweest... 😃

 

14-05-2021 13:28:56
BVisser
BVisser
Quote
DDZ7504 (14-05-2021 12:39:07):

Als het goed is krijgen de ICNG's en in te toekomst de DDNG's ook deze kleuren.


Dus er is nu al besloten om de nu aanwezige ICNG's te wijzigen? Wat ze nu hebben is geen NS Flow.

 

14-05-2021 13:58:44
DDZ7504
DDZ7504

Ik heb geen flauw idee wat er gaat gebeuren met de stellen die nu al aanwezig zijn, daar heb ik niets over gezegd. Ik schrijf niet voor niets "als het goed is".

Dit is toch al elders op Somda voorbijgekomen? Dat toekomstig geleverde ICNG's die nieuwe kleuren krijgen?
Edit: @Daan! bedankt



Laatst bewerkt door DDZ7504 op 14-05-2021 14:00
 


14-05-2021 14:00:01
Daan!
Daan!

Dat heeft betrekkening op de vervolgserie van ICNG en de ICNG-B. De huidige vloot zal gewoon de kleurstelling krijgen zoals de mock-up.

 

14-05-2021 14:34:02
sjoerd
sjoerd

Niet alleen valt over smaak niet te twisten (of wel?) maar ook is er vrijwel geen materieel in binnen- en buitenland, dat in de loop van de jaren niet een gelikte, weinig opvallende, snelle, slome, dan wel een ronduit ordinaire kleur heeft gehad.

In het begin werd het NS-geel na het NS-blauw bijvoorbeeld niet door iedereen als stoer gezien, en de professionals vonden het geel veel te besmettelijk.

Het onpeilbare turkoois en het bisschoppelijke lila waren heel bijzonder en gedurfd. Het lichte blauw van deloc 2801 was misschien erg besmettelijk, maar misstond niet. En hoe mooi was het bruin van de DE-vloot?

Na een paar jaar wordt het toch weer anders.

 

14-05-2021 15:53:27
alle46
alle46
Quote
DDZ7504 (14-05-2021 13:28:37):
Quote
alle46 (14-05-2021 12:56:02):

Wat een gemiste kans op iets origineels.

Kijk bijvoorbeeld eens naar de Oostenrijkse Railjet serie. Hoe fraai kan het zijn! Het kan dus wel.


Je vraagt om iets "origineels" en suggereert daarna dat het zoiets als de RailJet zou kunnen zijn? Als men voor zoiets had gekozen, was het niet meer origineel geweest... 😃


Ik suggereer niets, ik zeg: kijk eens naar.....zo kan het ook!

 

14-05-2021 15:54:41
alle46
alle46
Quote
sjoerd (14-05-2021 14:34:02):

Niet alleen valt over smaak niet te twisten (of wel?) maar ook is er vrijwel geen materieel in binnen- en buitenland, dat in de loop van de jaren niet een gelikte, weinig opvallende, snelle, slome, dan wel een ronduit ordinaire kleur heeft gehad.

In het begin werd het NS-geel na het NS-blauw bijvoorbeeld niet door iedereen als stoer gezien, en de professionals vonden het geel veel te besmettelijk.

Het onpeilbare turkoois en het bisschoppelijke lila waren heel bijzonder en gedurfd. Het lichte blauw van deloc 2801 was misschien erg besmettelijk, maar misstond niet. En hoe mooi was het bruin van de DE-vloot?

Na een paar jaar wordt het toch weer anders.


Nou, bij NS niet hoor.

 

14-05-2021 16:50:05
sjoerd
sjoerd

Hoezo niet? Zoals ik al opmerkte, is dat bij NS, maar ook bij andere vervoerders nooit anders geweest. Die mooie Blokkedoos in jouw en mijn beeldmerkje geeft bij afpellen misschien wel zes verschillende kleuren te zien. Die reden ook bij NS. 🙂

Alles is tijdelijk. En zelfs dat. En wij ook.



Laatst bewerkt door sjoerd op 14-05-2021 16:50
 

14-05-2021 21:36:35
thom
thom

Ik denk dat alleen een deel plan V en DDAR en DDM1 eigenlijk de eindstreep gehaald hebben zonder een andere livrei gehad te hebben, verder heeft het materieel altijd wel een flinke wijziging gehad in zijn levensduur.

 

14-05-2021 22:15:07
Daan!
Daan!

ICM en ICR zijn op details na ook hetzelfde gebleven, maar dat was het dan ook inderdaad.

 

14-05-2021 23:08:11
Ehvdegekst
Ehvdegekst

De Benelux-ICR's dan weer niet.

 

15-05-2021 00:37:17
MasterE
MasterE

Wordt gemakshalve het Fyra-livrei vergeten




Mcn Asd
 

15-05-2021 08:24:34
Zabky
Zabky
Quote
Daan! (14-05-2021 22:15:07):

ICM en ICR zijn op details na ook hetzelfde gebleven, maar dat was het dan ook inderdaad.


Het gaat niet perse om het veranderen tijdens de revisie. NS heeft een nieuwe stijl die ze door het hele bedrijf heen toepast. De NS flow komt in meer dingen terug. Puur toeval in tijd dat dit de eerste trein is met de vernieuwde stijl. Als SGM nu nog een keer een revisie had gehad was de flow als eerst daar op gekomen.



Laatst bewerkt door Zabky op 15-05-2021 08:25
 

15-05-2021 09:21:04
sjoerd
sjoerd

We dwalen weer af. Het ging erom dat elk uiterlijk tijdelijk is, en dat zal met de NS-flow ook het geval zijn. Niet getreurd. Dat levert vast weer mooie plaatjes op. Leve de variatie. Beter dan tigtig dezelfde plan V-treinstellen.

 

17-05-2021 14:22:14
seinhuis
seinhuis

Volgens de huidige planning komt de eerste gemoderniseerde VIRM op 13 juni in dienst.

 

18-05-2021 13:04:41
aarclay
aarclay

Ik heb van iemand begrepen dat de 9401 een testtrein schijnt te zijn. Deze zou vol met kabels hangen. Iemand die wat meer weet?

 

18-05-2021 13:14:13
DDZ7504
DDZ7504

Op het Instagram account van Werken bij NS werd gisteren de Kalvijn Trein kort genoemd. Er zou in samenwerking met YouTuber en presentator Kalvijn gewerkt worden aan een campagne voor de Treinwijzer, specifiek gericht op jongeren. Wellicht dat die er iets mee te maken heeft. Het stel zou trein 28201 Asd-Ah-Zl gereden hebben en zou momenteel 28202 Zl-Hvs-Ut moeten rijden;

Treinposities

 

18-05-2021 17:33:31
Ysbergsla
Ysbergsla

Correct. Daar is het stel vandaag voor gebruikt.

 

18-05-2021 19:45:21
aarclay
aarclay

Interessant. Dan zullen die geziene kabels eerder voor camera en opnameapparatuur geweest zijn.

Wie weet zien we straks meer in NS Weekly of zijn YouTube / Insta.



Laatst bewerkt door aarclay op 18-05-2021 19:47
 

18-05-2021 21:01:02
Xander140
Xander140

Is dit los van de VIRM modernisering niet wat mosterd na de maaltijd..? Ik bedoel de hadden dit toch vorig jaar moeten doen. En melden jullie elke reis aan? En wie doet dat überhaupt? Ik ben wel benieuwd naar de cijfers hoeveel mensen dit werkelijk doen. Ik wil nu geen ellenlange discussie starten maar vind het toch wel een puntje of je niet het doel voorbij streeft nu....

 

18-05-2021 23:34:37
Steen
Steen
Quote
Xander140 (18-05-2021 21:01:02):

Is dit los van de VIRM modernisering niet wat mosterd na de maaltijd..? Ik bedoel de hadden dit toch vorig jaar moeten doen. En melden jullie elke reis aan? En wie doet dat überhaupt? Ik ben wel benieuwd naar de cijfers hoeveel mensen dit werkelijk doen. Ik wil nu geen ellenlange discussie starten maar vind het toch wel een puntje of je niet het doel voorbij streeft nu....


Van wat ik er van heb gehoord gaat het om een percentage van 1 tot 3% van de reizigers die zich aanmeldt.

 

19-05-2021 09:35:16
bnv
bnv

Als er zo weinig reizigers aan mee doen is het niet interessaant en betrouwbaar meer waar het voor bedoeld was. Krijg de indruk dat de enige belanghebbende NS zelf is: meer data verzamelen van reisbewegingen.

 

19-05-2021 11:48:40
mvschoon
mvschoon

Dat werkt voor NS dan even slecht... Op zich zou het met een laag percentage deelnemers nog wel kunnen werken maar met een zo laag percentage echt niet. En een representatief beeld zal het ook wel niet geven: de dagelijkse forens in de spits zal niet iedere keer de moeite willen doen bijvoorbeeld.

 

19-05-2021 13:44:40
Xander140
Xander140

Ja dat vermoede had ik al dat het laag is/was maar zo laag nee dat ik dan weer niet verwacht.. Maar fair enough het is ook wel zo dat veel reizigers dat gewoon uberhaupt niet bedenken dan wel zin hebben in die poespas... Ik vind het verhaal data ook wel een goed argument waarom ik dat dus niet eens overweeg te doen. Ik weet dat bij de OV Chipkaart er duidelijke regels zijn als het gaat wat data betreft en wat bedrijven in de OV sector wel en niet mogen doen met deze informatie... Bij zo'n data verzameling zoals het aangeven van je reis vind ik zulke dingen toch wel bedenkelijk.

 

22-05-2021 00:00:23
anton_
anton_
Quote
Xander140 (19-05-2021 13:44:40):

Ja dat vermoede had ik al dat het laag is/was maar zo laag nee dat ik dan weer niet verwacht.. Maar fair enough het is ook wel zo dat veel reizigers dat gewoon uberhaupt niet bedenken dan wel zin hebben in die poespas...

Dat denk ik ook. Maar wie bij de NS heeft er al die poespas bij verzonnen. Waarom inloggen bij het aanmelden ? Dat maakt het toch alleen maar lastiger om je aan te melden.

 

22-05-2021 14:37:38
moderator
Moderator
moderator

Inmiddels dwalen we weer af van het eigenlijke onderwerp van deze discussie. Graag weer terug naar VIRM(m). Indien er behoefte aan is om door te praten over aanmelding etc. dan kan dat nog wel in het spoorwegen en corona topic.

 

02-06-2021 11:22:20
seinhuis
seinhuis

Vandaag is in Haarlem (vermoedelijk in de werkplaats achter gesloten deuren) een pers presentatie van de vernieuwde VIRM 2/3.

 

02-06-2021 12:45:22
aarclay
aarclay

Was inderdaad een besloten pers-presentatie in de werkplaats.

Verwachting is dat deze maandag in dienst komt. Geen idee hoe en wat en waar.



Laatst bewerkt door aarclay op 02-06-2021 12:47
 

02-06-2021 13:31:08
nsnoord1
nsnoord1

Betekent dat we nog langer moet wachten op de foto's van de nieuwe VIRM?

 

02-06-2021 13:36:20
thom
thom

Linkje



Laatst bewerkt door thom op 02-06-2021 13:36
 

02-06-2021 13:56:39
nsnoord1
nsnoord1

VIRM presentatie

hier een link naar de presentatie op de youtube kanaal

 

02-06-2021 14:16:35
Xander140
Xander140

Alleen stel 9528 of komen er meerdere in de dienst gelijk maandag? Tenminste in het laatste shot lijken er meerdere klaar te zijn :) Ziet er echt fraai uit vanbinnen en die kleurstelling buiten dat went ook wel weer!

 

02-06-2021 16:05:18
aarclay
aarclay

Er staan nu drie op de 'uit'-sporen van de werkplaats. Dus ik verwacht op korte termijn deze wel in dienst. Of het gelijktijdig is, weet ik niet. Maar als je de nummertjes weet (niet genoteerd, roept u maar) kan je op Treinsposities.nl een alert aanmaken.

De bedoeling is dat er elke drie weken een nieuwe VIRMm 2/3 eruit zal gaan. Voor nu zijn het voorlopig nog even viertjes, maar de zesjes komen ook aan de beurt.

Nog een leuk feitje: Er zit ongeveer 20 kilometer aan kabels in één bak.



Laatst bewerkt door aarclay op 02-06-2021 16:08
 

02-06-2021 16:26:41
MetroRET
MetroRET

8741 - 9528 - 9504 - 9506 - 9516 - 9510 - 9522 - 9508 zou de huidige volgorde van binnenkomst moeten zijn.

 

02-06-2021 16:50:41 1
Edb3
Edb3

Er zijn er drie gereed, iig 9528 en 9516 komen maandag in dienst (a.s. vr uit de werkplaaats)

 

02-06-2021 17:00:39
john2
john2

Een link van een artikel op 1limburg.

www.1limburg.nl

 

02-06-2021 21:52:52
VIRMm1
VIRMm1
Quote
Edb3 (02-06-2021 16:50:41):

Er zijn er drie gereed, iig 9528 en 9516 komen maandag in dienst (a.s. vr uit de werkplaaats)


Zeker weten? de 9516 staat op de plaatjes in bovenstaand artikel nog op de hefbokken. Als ie dan vrijdag de werkplaats al uit moet is dat wel optimistisch lijkt mij.

 

02-06-2021 22:34:39
DDZ7504
DDZ7504

Men kan een heel treinstel in twee-drie weken reviseren (zoiets was het bij VIRMm1), op de wielen zetten moet wel lukken in een paar dagen.

 

02-06-2021 22:51:12
MetroRET
MetroRET

Is er dan ook een specifiek inzetgebied daarvoor gepland, of random het het reguliere inzetgebied heen ?

 

02-06-2021 23:40:56
aarclay
aarclay
Quote
DDZ7504 (02-06-2021 22:34:39):

Men kan een heel treinstel in twee-drie weken reviseren (zoiets was het bij VIRMm1), op de wielen zetten moet wel lukken in een paar dagen.


Dan moeten ze ook even de deur-drukknop fixxen, want daar hangt nog een kabeltje los. 😉
maar als hij op wielen staat zijn we er nog niet, want de laatste stap voor het 'uit' proces zijn de statische testen. Doe je ook niet in een dagje lijkt me.



Laatst bewerkt door aarclay op 02-06-2021 23:48
 

03-06-2021 00:15:27
Steen
Steen
Quote
MetroRET (02-06-2021 22:51:12):

Is er dan ook een specifiek inzetgebied daarvoor gepland, of random het het reguliere inzetgebied heen ?


Volgens Treinreiziger.nl worden ze ingezet op het traject Amsterdam Centraal - Den haag Centraal

 

03-06-2021 06:51:51
MetroRET
MetroRET

Waar wordt dat gezegd?

 

03-06-2021 08:24:46
Steen
Steen
Quote
MetroRET (03-06-2021 06:51:51):

Waar wordt dat gezegd?


Deze alineap

NS heeft woensdag de vernieuwde dubbeldekker gepresenteerd. Uiteraard heeft Treinreiziger.nl de opgeknapte treinen in beeld gebracht. Vanaf volgende week kun je zelf ook de vernieuwde treinen testen. Ze zullen vanaf uiterlijk 8 juni worden ingezet tussen Den Haag en Amsterdam

https://www.treinreiziger.nl/in-beeld-dit-zijn-de-vernieuwde-dubbeldekkers/

 

03-06-2021 09:15:12
derdeklas
derdeklas

Wel verrassend dat nieuwe kleurenschema, vooral het grote logo hetgeen doet denken aan de 1300 lokserie. Ook komt het blauw nu op de voorkant nadrukkelijk naar voren i.p.v. het grijs. Jammer is alleen wel dat het nieuwe kleurenschema geen rekening meer houdt met de lijnen in de kopvorm, aangezien het deze niet langer accentueert maar doorkruist waardoor de kopvorm minder goed tot zijn recht komt. Wellicht was het beter het oude grijs te vervangen door het blauw. Als ook de sprinters straks geel met blauw gaan worden hoop ik dat er meer rekening met de kopvorm gehouden gaat worden.
Los hiervan vind ik de combinatie van het blauw met geel nog steeds erg mooi. Als ik vanuit het overwegend wit en rode Duitsland de grens overkom valt me de combinatie altijd weer in positieve zin op.

 

03-06-2021 09:28:37
DDZ7504
DDZ7504

Wellicht was het beter het oude grijs te vervangen door het blauw.

Dit is gedaan omdat bij het huidige ontwerp met grijs niet genoeg geel aan de voorkant zit en het dus niet opvallend genoeg is volgens de regels. Een paar maanden geleden kwamen foto's uit Haarlem vrij van een VIRMm kop die op de baanruimer na helemaal blauw was, dat was in eerste instantie de bedoeling om uit te voeren. Maar kort daarna kwam de beslissing om alle koppen lichter te maken qua kleur.

 

03-06-2021 09:59:24
MetroRET
MetroRET
Quote
Steen (03-06-2021 08:24:46):
Quote
MetroRET (03-06-2021 06:51:51):

Waar wordt dat gezegd?


Deze alineap

NS heeft woensdag de vernieuwde dubbeldekker gepresenteerd. Uiteraard heeft Treinreiziger.nl de opgeknapte treinen in beeld gebracht. Vanaf volgende week kun je zelf ook de vernieuwde treinen testen. Ze zullen vanaf uiterlijk 8 juni worden ingezet tussen Den Haag en Amsterdam

https://www.treinreiziger.nl/in-beeld-dit-zijn-de-vernieuwde-dubbeldekkers/


Dank.

 

03-06-2021 10:54:11
DDZ7504
DDZ7504

9528 is op dit moment aan het proefrijden.

 

03-06-2021 11:24:12
AgentX
AgentX
Quote
DDZ7504 (03-06-2021 09:28:37):

Wellicht was het beter het oude grijs te vervangen door het blauw.

Dit is gedaan omdat bij het huidige ontwerp met grijs niet genoeg geel aan de voorkant zit en het dus niet opvallend genoeg is volgens de regels. Een paar maanden geleden kwamen foto's uit Haarlem vrij van een VIRMm kop die op de baanruimer na helemaal blauw was, dat was in eerste instantie de bedoeling om uit te voeren. Maar kort daarna kwam de beslissing om alle koppen lichter te maken qua kleur.


Voor de mensen die even willen vergelijken: boven dit artikel van Treinreiziger staat de VIRMm met bijna blauwe neus.

 

03-06-2021 11:31:43
derdeklas
derdeklas
Quote
AgentX (03-06-2021 11:24:12):
Quote
DDZ7504 (03-06-2021 09:28:37):

Wellicht was het beter het oude grijs te vervangen door het blauw.

Dit is gedaan omdat bij het huidige ontwerp met grijs niet genoeg geel aan de voorkant zit en het dus niet opvallend genoeg is volgens de regels. Een paar maanden geleden kwamen foto's uit Haarlem vrij van een VIRMm kop die op de baanruimer na helemaal blauw was, dat was in eerste instantie de bedoeling om uit te voeren. Maar kort daarna kwam de beslissing om alle koppen lichter te maken qua kleur.


Voor de mensen die even willen vergelijken: boven dit artikel van Treinreiziger staat de VIRMm met bijna blauwe neus.


Dat oogt een stuk fraaier, alleen heb je dan inderdaad die kwestie van de zichtbaarheid. Ik zou daar wel eens een fotoshop van willen zien waarin de kleuren precies omgedraaid zijn, met dus een vrijwel geheel gele neus..



Laatst bewerkt door derdeklas op 03-06-2021 11:32