Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Concessie Limburg 2016-2031

Donderdag 11 jun 2015 - 00:03:25
thom
thom
Als Arriva dat doorrijden tot Kerkrade West beloofd heeft, dan mag ik aannemen dat ze dat van te voren wel uitgezocht en uitgedacht hebben.

Mocht het straks helemaal niet rond te krijgen zijn, heeft Arriva straks ook wat uit te leggen

Laatst bewerkt door thom op Donderdag 11 jun 2015 om 00:04:05

Donderdag 11 jun 2015 - 06:58:26
mdeen
mdeen
Quote
giuseppe (wo 10 jun 2015 19:28:35 somda.nl): Kerkrade west lijkt me niet een heel logisch eindstation, zo veel verder is Simpelveld niet. Overigens het overzichtskaartje koppelt beide stoptreinen aan Kerkrade, 4x uur Heerlen-Kerkrade lijkt me wel wat overkill (als het al past)
Hopelijk wordt de omgekeerde salamitactiek toegepast. Je moet het stuk natuurlijk ook gaan electrificeren, dus erg goedkoop zal het niet zijn (weer een miljoen per km?).

Donderdag 11 jun 2015 - 09:29:15
jorgo
jorgo
Het is trouwens typisch dat men in het kaartje dat enkele dagen geleden door treinreiziger.nl werd gepubliceerd onder de naam 'kernnet Arriva' geen trein naar de Sjpekhei doortrekt. beheer.treinreiziger.nl

Om de bussen uit Mt niet meer via Aken Hbf te laten rijden vind ik nogal een misstap trouwens, maar misschien is dat een foutje in de tekening.

Laatst bewerkt door jorgo op Donderdag 11 jun 2015 om 09:30:24

Donderdag 11 jun 2015 - 10:19:58
Klaasje
Klaasje
Maar daar staat de kwartierdienst Venlo-Nijmegen ook nog niet op. Dat doet mij vermoeden dat het vooral dat is wat zonder verdere investeringen kan worden gereden.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Donderdag 11 jun 2015 - 10:46:20
umbusko
umbusko
Op dat kaartje staat overigens ook Mtn ingetekend voor de stoptrein Mtr-Mt-Std-Rm. Ik neem aan dat dat ook niet zomaar gaat gebeuren, of zijn er plannen om ook aan de lijn naar Std perrons aan te leggen?

Donderdag 11 jun 2015 - 12:08:57
john2
john2
Quote
thom (do 11 jun 2015 00:03:25 www.somda.nl): Als Arriva dat doorrijden tot Kerkrade West beloofd heeft, dan mag ik aannemen dat ze dat van te voren wel uitgezocht en uitgedacht hebben.

Mocht het straks helemaal niet rond te krijgen zijn, heeft Arriva straks ook wat uit te leggen
Uitgedacht in de vorm van elektrificatie en de beveiliging die nodig is. Ook al is Kerkrade centrum - Kerkrade West maar enkele kilometers het zal toch een aardig bedrag zijn voor dit de realiseren.

Donderdag 11 jun 2015 - 12:20:00
jorgo
jorgo
Quote
umbusko (do 11 jun 2015 10:46:20 somda.nl): Op dat kaartje staat overigens ook Mtn ingetekend voor de stoptrein Mtr-Mt-Std-Rm. Ik neem aan dat dat ook niet zomaar gaat gebeuren, of zijn er plannen om ook aan de lijn naar Std perrons aan te leggen?
Die plannen zijn er wel, maar ik weet ff niet meer in welke fase van vaagheid ze zich bevinden.

Mtn is een bijzondere halte, die twee functies heeft:
* de (oorspronkelijk bedoelde) P+R-functie richting het centrum van Maastricht. Met name van belang in het weekend en tijdens de kerstperiode. Er rijdt dan ook een pendelbus, die het meeste vervoer op zich neemt.
* buiten die tijdstippen wordt er m.i. opgestapt de stad uit, dus richting Hrl of via Mt richting Std.

Vooral voor de reizigersstroom richting Std zouden die perrons een grote meerwaarde zijn en Mtn zou er qua relevantie bij geholpen zijn. Wel betekent dit dat een reis Std-Vb (etc.) goedkoper wordt aangezien er niet meer via Mt gerekend wordt.

Ook de Heuvelland-sneltrein gaat er stoppen volgens het kaartje trouwens.

Donderdag 11 jun 2015 - 13:04:58
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Zou in 2018 kunnen gebeuren, maar er is nog geen financiering voor: www.prorail.nl


Donderdag 11 jun 2015 - 13:19:34
umbusko
umbusko
Nou, 6x per uur een trein Mtn-Mt zou de P+R-functie ook behoorlijk vooruit helpen. Dat is nou net het hele punt van de auto i.p.v. de trein: dat je kunt vertrekken wanneer je wilt. Een P+R met 1x in het half uur een trein verder ondermijnt nou net dat hele concept. Gelukkig is die bus er ook nog.

Woensdag 17 jun 2015 - 17:57:52
mdeen
mdeen
Quote
Toezichthouder Veolia hielp NS

Een toezichthouder die namens 22 Limburgse gemeenten vervoerder Veolia controleert, heeft met NS-dochter Abellio samengespannen in het bedrijfsspionageschandaal dat Veolia ernstig dupeerde.

Dit blijkt uit onderzoek van Dagblad de Limburger. Spil in deze kwestie is Chrit Wolfhagen, directeur van het Roermondse bedrijf Trafficon. Met dat bedrijf houdt Wolfhagen namens 22 Limburgse gemeenten toezicht op het regiotaxivervoer van Veolia.
Meer op www.1limburg.nl (en in de papieren Limburger).

Woensdag 17 jun 2015 - 18:43:44
thom
thom
De enige die ernstig gedeputeerd is, is nog altijd de reiziger maar volgens mij vergeten we dat graag...

Donderdag 18 jun 2015 - 20:16:25
ZJ37
ZJ37
Nee hoor, maar dat mag je niet te vaak herhalen.

Donderdag 18 jun 2015 - 21:07:36
broek53
broek53
Dat larmoyante gedoe over De Gedupeerde Reiziger is heel Nederlands (we hebben in NL maar een echte wens en dat is het slachtoffer zijn, of op zijn minst de dupe), maar het wordt wel wat nuffig. D'r is niemand ernstig gedupeerd, er gaan hooguit een aantal reizigers er minder op vooruit dan men anders gegaan zou zijn.

Vrijdag 19 jun 2015 - 08:01:55
ZJ37
ZJ37
Gelukkig wordt niet iedereen slechter van het debacle Limburg: m.ad.nl

Vrijdag 19 jun 2015 - 08:44:35
jbt
jbt
Flickr BartGrunewold
Op de site van 1Limburg lees ik dit bericht:
www.1limburg.nl

Ik vraag mij hierbij alleen af wat de schade is die Veolia hierdoor stelt te hebben geleden. Haar inschrijving is immers ongeldig verklaard, althans achter die van Arriva geland. Als de malversaties niet zouden hebben plaatsgevonden, zou Veolia dan wel een geldige inschrijving hebben gehad of voor Arriva zijn geland? Hoe dan ook - de malversaties weggedacht - had Veolia de opdracht ook niet gegund gekregen. De malversaties zijn dus - zoals ik het zie - niet de oorzaak van het niet gunnen van de opdracht aan Veolia. Schadevergoeding lijkt mij dan ook voor Veolia een heel en heel moeilijk verhaal te worden.

Laatst bewerkt door jbt op Vrijdag 19 jun 2015 om 08:48:46

Vrijdag 19 jun 2015 - 09:24:37
daniel81
daniel81
Veolia zegt dat het gegevens van NS te laat heeft gekregen om een goed geldig bod te kunnen doen. Dan is het dus de vraag hoe het kan dat Arriva dat dan wel voor elkaar heeft gekregen. Óf Arriva heeft z'n zaakjes beter op orde óf NS zag Veolia als een te gevaarlijke concurrent vanwege hun voorkennis en heeft hen opzettelijk tegengewerkt. Vooralsnog lijkt de eerste optie mij aannemelijker.

Vrijdag 19 jun 2015 - 09:45:10
Klaasje
Klaasje
Quote
ZJ37 (vr 19 jun 2015 08:01:55 somda.nl): Gelukkig wordt niet iedereen slechter van het debacle Limburg: m.ad.nl
Het gaat om een bonus, niet een vertrekpremie. Ze kunnen die journalist van het AD beter meteen ontslaan want dit is wel een erg tendentieus bericht.

Vrijdag 19 jun 2015 - 09:50:36
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
Bericht gekopieerd van de Telegraaf, dan weet je het wel...

He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

Vrijdag 19 jun 2015 - 09:55:02
ZJ37
ZJ37
Quote
Klaasje (vr 19 jun 2015 09:45:10 somda.nl):
Quote
ZJ37 (vr 19 jun 2015 08:01:55 somda.nl): Gelukkig wordt niet iedereen slechter van het debacle Limburg: m.ad.nl
Het gaat om een bonus, niet een vertrekpremie. Ze kunnen die journalist van het AD beter meteen ontslaan want dit is wel een erg tendentieus bericht.
In dat geval heeft hij het zeker verdiend, jammer van die imago-schade en het om zeep helpen van de concessie Limburg, dat wel.

Dinsdag 23 jun 2015 - 22:52:18
train85
train85
nos.nl

Ja wat moeten we hiervan vinden. Wanneer houdt de soap is op?

www.mat64.nl

Woensdag 24 jun 2015 - 11:42:51
maigoda
maigoda
Van mening zijn dat je een miljoenenschade hebt geleden is natuurlijk nog wat anders dan dat het ook aantoonbaar is. Veolia zal dus met een stevige onderbouwing moeten komen bij een eventuele rechtsgang. Hebben ze dan niet, dan is de zaak kansloos en zijn ze alleen maar bezig de concessie-toewijzing te frustreren.
Groetjes,
Emiel

Woensdag 24 jun 2015 - 11:54:36
john2
john2
Plus dat een rechtsgang Veolia ook nog eens geld kost.

Woensdag 24 jun 2015 - 12:43:07
daniel81
daniel81
Veolia heeft eerst en vooral schade geleden (lees: inkomsten gederfd) doorat ze een ongeldig bod hebben gedaan. En het is me een raadsel hoe je dat NS, Abellio of welke andere partij ook kunt verwijten.

Woensdag 24 jun 2015 - 13:32:15
mren
mren
Ik vermoed doordat Veolia door een late reactie van NS over de kosten van medegebruik stationsvoorzieningen zelf (te) hoge kosten in de offerte heeft ingecalculeerd.

Woensdag 24 jun 2015 - 19:21:15
Lovers83
Lovers83
En de koppen blijven rollen bij NS... >> www.ns.nl

Donderdag 25 jun 2015 - 01:03:56
maigoda
maigoda
Quote
mren (wo 24 jun 2015 13:32:15 somda.nl): Ik vermoed doordat Veolia door een late reactie van NS over de kosten van medegebruik stationsvoorzieningen zelf (te) hoge kosten in de offerte heeft ingecalculeerd.
Maar zou alleen dat sub-onderdeel dan al kunnen leiden tot een ongeldig bod? Ik mag toch aannemen dat als er bepaalde gegevens niet of onvolledig verstrekt worden, je daar als mededinger meteen al heibel over gaat maken in plaats van op goed geluk een bod doen in de hoop dat het goed gaat. En daarbij: Arriva heeft wel een geldig bod kunnen doen. Waar hebben zij dan hun offerte op gebaseerd? Hebben zij wel de benodigde gegevens gekregen? Voeg daar dan nog even bij dat Transdev, het moederbedrijf van Veolia, al eerder aangegeven heeft zich te willen terugtrekken uit het openbaar vervoer. Dan lijkt me een aanbesteding het uitgelezen moment om middels een ongeldig bod van de hele zooi af te komen.
Groetjes,
Emiel

Donderdag 25 jun 2015 - 06:55:00
mdeen
mdeen
Quote
maigoda (do 25 jun 2015 01:03:56 somda.nl):
Maar zou alleen dat sub-onderdeel dan al kunnen leiden tot een ongeldig bod?
Volgens Manu Lageirse in fd.nl :
Quote
Het bod van Veolia in Limburg werd ongeldig verklaard. Het bedrijf vroeg meer subsidie dan de provincie bereid was te betalen. ‘Doordat wij veel informatie van de NS niet kregen, moesten wij veel risico’s meerekenen die boven op de prijs kwamen.’
Ik neem aan dat het ongeldig verklaren van een bod een clausule in de aanbestedingsdocumenten is om er voor te zorgen dat je tenminste een maximumprijs kwijt bent en niet het risico loopt (door te weinig biedingen of kartelvorming) dat je een te hoge prijs moet accepteren.
Quote
maigoda (do 25 jun 2015 01:03:56 somda.nl): Ik mag toch aannemen dat als er bepaalde gegevens niet of onvolledig verstrekt worden, je daar als mededinger meteen al heibel over gaat maken in plaats van op goed geluk een bod doen in de hoop dat het goed gaat.
Veolia trok ook al tijdens de aanbesteding aan de bel, www.itenrecht.nl :
Quote
In september 2014 ontving ACM een klacht van Veolia over het handelen van NS in deze aanbesteding. Veolia stelde dat NS de Spoorwegwet overtreedt door onder meer geen redelijk aanbod te doen voor diensten op stations zoals kaartautomaten, servicebalies en pauzelocaties voor personeel. Daarnaast zou NS de Mededingingswet overtreden door misbruik te maken van haar machtspositie.
Quote
maigoda (do 25 jun 2015 01:03:56 somda.nl): En daarbij: Arriva heeft wel een geldig bod kunnen doen. Waar hebben zij dan hun offerte op gebaseerd? Hebben zij wel de benodigde gegevens gekregen?
Zoals in bovenstaande quotes is te lezen: risico's wel of niet meerekenenen. Je kunt natuurlijk ook horen dat iets een X bedrag kost en zelf met de helft rekenen omdat je denkt dat je dat wel geregeld krijgt of op een ander punt kunt besparen.

Laatst bewerkt door mdeen op Donderdag 25 jun 2015 om 07:42:53

Donderdag 25 jun 2015 - 08:55:44
jbt
jbt
Flickr BartGrunewold
De vraag is natuurlijk of tijdens de aanbestedingsprocedure het 'playing field' voor Veolia even 'equal' was als voor Arriva. Als daar sprake van is, lijkt mij een claim van Veolia een hele lastige voor haar te worden. Veolia zal dus moeten hebben aan te tonen dat ze ook ten opzichte van Arriva is benadeeld.

Ongeldig verklaren van een inschrijving / uitsluiten van een inschrijver kan overigens ook op grond van de Aanbestedingswet 2012. De verplichte uitsluitingsgronden in de wet hoeven niet in de aanbestedingsdocumenten herhaald te worden. Een ongeldigverklaring van een bod zal overigens niet op de prijs zien, maar meer op een inschrijving die niet aan de vraagstelling in het bestek beantwoordt. Alleen als een prijs onwaarschijnlijk laag is, mag een aanbestedende dienst de inschrijving terzijde leggen.

Donderdag 25 jun 2015 - 09:54:06
mdeen
mdeen
De vraag is meer of het playing field gelijk was voor Veolia, Arriva en Abellio. Als Abellio (als NS-dochter) een andere prijs voor bepaalde services krijgt dan Veolia is het overduidelijk dat het onjuiste bevoordeling was.
Maar ik weet niet of die vraag beantwoord is. Daarvoor zou je misschien in detail de aanbiedingen van de partijen moeten bestuderen, als dat detail er al in staat.

Ik zie nu trouwens dat ik met de link die ik geplaatst heb het artikel niet meer kan lezen. Met deze link van aanbesteding www.google.com en dan de derde link kan ik het wel lezen.

Het staat er misschien niet letterlijk, maar door de zinsconstructie "Het bod van Veolia in Limburg werd ongeldig verklaard. Het bedrijf vroeg meer subsidie dan de provincie bereid was te betalen." denk ik dat je er van uit kunt gaan dat Veolia uitgesloten is omdat ze meer geld vroegen dan volgens de aanschrijving mocht.

Donderdag 25 jun 2015 - 11:00:23
Berk24
Berk24
Ik denk dat een kwartiersdienst Heerlen-Kerkrade in combinatie met een sneltrein Maastricht-Heerlen-Aachen niet gaat passen. De reistijd Heerlen-Landgraaf is 5 minute, dus wellicht als je de sneltrein voor de stoptrein uit laat rijden past het wellicht net, maar dan ook net.

Voor Kerkrade-Kerkrade West kan er een kwartiersdienst bereden worden, maar dan kan er niet doorgereden worden naar Simpelveld. Bij een halfuursdienst kan dat wel en dan is het wellicht logischer aangezien de trein dan anders lang staat te keren in Kerkrade. In Simpelveld kun je bussen Bocholtz-Simpelveld-Eys-Gulpen en Simpelveld-Vaals laten aantakken.

Laatst bewerkt door Berk24 op Donderdag 25 jun 2015 om 12:33:37

Donderdag 25 jun 2015 - 11:31:38
maigoda
maigoda
In de link naar IT en Recht sluit het bericht af met:

165. ACM is van oordeel dat NS artikel 71 Sw heeft overtreden door concurrentiegevoelige informatie van Arriva en Veolia te delen met haar dochteronderneming Abellio.

Blijft voor mij de vraag: waarom kan Arriva wel met een bod komen dat het kostenplafond niet overschrijdt en doet Veolia een bod dat wel het kostenplafond overschrijdt. Ik mag toch aannemen dat het kostenplafond vooraf bekend is en dat als je als bieder er boven gaat zitten, je bij voorbaat al weet dat je gaat afvallen. Dan kun je wel met een rechtsgang dreigen. Maar in hoeverre kun je NS, na het afwijzen van de bieding, nog verwijten dat je als bieder een te hoog bod hebt neergelegd als je het kostenplafond van te voren weet.
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op Donderdag 25 jun 2015 om 11:32:18

Donderdag 25 jun 2015 - 11:50:03
daniel81
daniel81
Je wint een aanbesteding niet door de goedkoopste te zijn, maar door te zéggen dat je de goedkoopste bent. En die uitspraak doe je op basis van inschattingen. Zeker bij OV is dat zeer ingewikkeld; vanwege de vele onduidelijke of onbekende (toekomstige) factoren wordt het eerder een soort van roulette. Hoe goed je het ook probeert in te schatten, het blijft een gok. Arriva heeft beter gegokt (althans beter in de zin van goedkoper, om zodoende de concessie binnen te slepen) dan Veolia. Dat kan vakmanschap zijn, maar ook geluk of bluf. Veolia heeft slechte ervaringen met te laag inschrijven dus die zullen aan de voorzichtige kant zijn gaan zitten.
Dus Arriva heeft een geldig bod kunnen uitbrengen door anders te gokken, maar of de gok goed is weten we pas over een paar jaar.

Laatst bewerkt door daniel81 op Donderdag 25 jun 2015 om 11:50:50

Donderdag 25 jun 2015 - 11:51:21
john2
john2
Veolia heeft door eigen schuld naast de pot gepist en is nu als een klein kind aan het dreinen dat Arriva de aanbesteding krijgt.

Donderdag 25 jun 2015 - 12:17:37
jbt
jbt
Flickr BartGrunewold
Wat ik nu veronderstel is niet gebaseerd op de feiten van deze aanbesteding, maar als in de aanbestedingsstukken een maximale subsidie genoemd staat en Veolia zou in haar inschrijving uit zijn gegaan van een hogere subsidie, dan kan ik de gedachtegang van Veolia in haar inschrijving niet volgen. Ze had er dan beter aan gedaan om in de fase van de Inlichtingen tegen de hoogte van de subsidie bezwaar te maken en - als de provincie die hoogte zou handhaven - verder van inschrijving af te zien.
Overigens denk ik dat Veolia nu nog wel zou kunnen proberen te klagen over de voorwaarden van de inschrijving. De jurisprudentie over het tijdstip van klagen in gevallen als deze is de laatste tijd wat 'lankmoediger' geworden en wordt niet meer zo strak de hand gehouden aan de zogenaamde 'Grossmann-leer'.

Het mag bij een aanbesteding nooit alleen om de laagste prijs gaan, maar om de 'economisch meest voordelige inschrijving'. Dat moet een combinatie zijn van prijs en andere zaken, zoals onderhoud, kwaliteit, ecologisch verantwoord, innovatie etc.

Donderdag 25 jun 2015 - 14:07:50
dh3201
dh3201
Dus het is afwachten tot Veolia Arriva gaan aanklagen wegens het spelen van blufpoker?

Shqiperise-lopers?

Donderdag 25 jun 2015 - 18:10:37
ZJ37
ZJ37
Beschuldigingen, blufpoker, spionage, rechtszaken, ... Het gaat lekker in OV land waar het woord reiziger inmiddels wereldvreemd is.

Donderdag 25 jun 2015 - 18:43:26
broek53
broek53
Het is een soap, maar op een heel ander niveau. De reiziger heeft nergens last van.

Donderdag 25 jun 2015 - 18:46:28
ZJ37
ZJ37
Dan moeten we maar eens toe naar een constructie waarbij er geen soaps meer zijn, want dat lijkt dan nogal overbodig.

Donderdag 25 jun 2015 - 19:15:22
Daan!
Daan!
Lijkt me toch dat rechtzaken en die managers die zich daar mee bezig houden toch betaald moeten worden. Diezelfde manager had ook zijn tijd kunnen steken in het verbeteren van zijn product.�uuiteindelijk.

Donderdag 25 jun 2015 - 19:42:30
broek53
broek53
Wat een kletspraat. Maar ik schei ermee uit, jullie gaan je klagende gang maar.

Donderdag 25 jun 2015 - 20:19:44
train85
train85
Op je tenen getrapt dat mensen anders denken dan jij? Ieder mag er zijn mening over hebben die haaks op jou mening kan staan.

www.mat64.nl

Donderdag 25 jun 2015 - 20:28:31
mdj
mdj
Als het ook goed onderbouwd is, is het prima. Maar een aantal mensen hebben de klok wel horen luiden, maar weet niet waar de klepel hangt. En dat is gewoon ontzettend vermoeiend om dan een nuttige discussie te voeren.

Nu blijft het met de standaard stokpaartjes "reiziger staat op 1, 2 en 3", of willekeurige verbastering daarvan, en verhalen van "aanbestedingen levert geld op voor kleine clubjes, niemand wordt er beter van" etcetc. Dat zijn van die dooddoeners, waar niemand bij gebaad is. Vooral niet in een discussie, dat weten de mensen die hier komen wel.

Als ik steeds dat soort berichten wil lezen, ga ik wel naar nu.nl of telegraaf.nl.

Laatst bewerkt door mdj op Donderdag 25 jun 2015 om 20:29:32

Bij twijfel: gebruik beton.

Donderdag 25 jun 2015 - 23:22:55
broek53
broek53
Quote
train85 (do 25 jun 2015 20:19:44 www.somda.nl): Op je tenen getrapt dat mensen anders denken dan jij? Ieder mag er zijn mening over hebben die haaks op jou mening kan staan.
Uiteraard. Ik ben dan ook niet op de tenen getrapt, ik erger mij alleen wild aan het om de tien berichten jammeren over steeds hetzelfde - iets waar je het niet eens mee eens of oneens kunt zijn - en dat he-le-maal niets toevoegt aan de berichten in dit topic.

Vrijdag 26 jun 2015 - 00:28:36
moderator
Moderator
moderator
Inderdaad, weer terug naar de feiten hier.

Met vriendelijke groet, Het moderator team

Vrijdag 26 jun 2015 - 09:35:34
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Wellicht niet helemaal on topic,maar stilzwijgend dingen doen die niet mogen,daar kunnen ze bij prorail nu ook al een handje van

www.refdag.nl

Is er trouwens een bepaalde tijd dat (in dit voorbeeld) Arriva de kans heeft om een andere partij voor de rechter te slepen ?
Of is het zo dat als je na een "incident" bv 5 jaar later ontdekt dat je "onrecht"is aangedaan,dat je daar dan alsnog voor naar de rechter kan gaan.
Als er namelijk geen termijn op zit dat iets afgehandeld moet zijn,dan kan een zaak zoals dit nog wel wat jaren doorgaan,en dat lijkt me nou niet bepaald iets waar we blij van moeten worden.

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Vrijdag 26 jun 2015 - 09:45:02
ZJ37
ZJ37
NS/Abellio is Limburg mag dan door frauderend gedrag de concessie wel ingeleverd hebben, toch wordt NS enkele weken later alweer genoemd om een rol te spelen voor grensoverschrijdend vervoer te Limburg: www.telegraaf.nl (vergeef me dat het de Telegraaf is).

Laatst bewerkt door ZJ37 op Vrijdag 26 jun 2015 om 09:45:32

Vrijdag 26 jun 2015 - 10:46:55
mdeen
mdeen
De doortrekking van intercity's naar Aken staat toch al jaren op de agenda? En omdat NS de intercity's rijdt, wie anders dan NS zou die moeten doortrekken?

Vrijdag 26 jun 2015 - 11:53:46
reisthijs
reisthijs
Youtube reisthijsnl Flickr ReisThijs
Ja, dat is ook zo vastgelegd in de concessie hoofdrailnet. NS heeft een inspanningsverplichting voor het realiseren van deze internationale IC's. Dat staat los van de regionale concessie.

Vrijdag 26 jun 2015 - 23:22:06
scooter
scooter
Het staat er dan misschien wel los van,toch kan dat straks nog een hoop getouwtrek opleveren als ook Arriva naar Luik en Aken wil rijden.Met DB als grote moeder zal Aken wellicht eerder door Arriva gerealiseerd kunnen worden,wat Luik betreft schat ik de kansen van NS hoger in dan die van Arriva.
Het zal hoe dan ook nog een hoop spanning gaan geven

Vrijdag 26 jun 2015 - 23:32:48
sjoerd
sjoerd
Tja, kansen... Daarover had ik ook ideetjes, maar ik werd rechts ingehaald. Waarop kun je nog rekenen? Waarop kun je als railvolger nog trots zijn? Ik reken nergens meer op. Gelukkig heb ik ook nog een vrolijke hobby.

Zaterdag 27 jun 2015 - 12:27:21
ZJ37
ZJ37
Het zou mooi zijn als men in deze case meer in het belang van de reizigers gaan handelen en niet in het belang van de spoorbedrijven en aanverwante externe belanghebbenden. Mooie kans om te laten zien hoe het ook zou kunnen: Arriva die Aken met stoptreinen bedient en NS die doorgaande IC's faciliteert.

Zaterdag 27 jun 2015 - 13:12:54
waalkade
waalkade
Een Arnhem - Aken stopper via Nm/Vl?
En een Arnhem - Aken IC/RE via Em.

Laatst bewerkt door waalkade op Zaterdag 27 jun 2015 om 13:17:50

Zaterdag 27 jun 2015 - 13:56:50
jacokran
jacokran
Waarom zou je een stopper vanuit Arnhem door willen trekken naar Aken vanuit Venlo? In principe is Mönchengladbach genoeg. Doortrekken naar Aken vergroot alleen de hoeveelheid benodigd materieel. Aangezien je verder dan Venlo gaat, moet de trein dan ook ATB en 1500V lusten.

Zaterdag 27 jun 2015 - 18:12:14
john2
john2
Gedeputeerde van den Broek: Veolia was zelf traag met aanbieding ov - consessie Limburg. Bron: ovpro.nl. www.ovpro.nl

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Zondag 28 jun 2015 - 00:09:38
AlexNL
AlexNL
Quote
ZJ37 (za 27 jun 2015 12:27:21 www.somda.nl): Het zou mooi zijn als men in deze case meer in het belang van de reizigers gaan handelen en niet in het belang van de spoorbedrijven en aanverwante externe belanghebbenden. Mooie kans om te laten zien hoe het ook zou kunnen: Arriva die Aken met stoptreinen bedient en NS die doorgaande IC's faciliteert.
In Duitsland zou NS echt niet in de problemen komen hoor, het Fernverkehr (waar een internationale IC zeker onder valt) is volledig geliberaliseerd en het mag ook door concessiegebieden rijden. Als NS de IC Den Haag - Venlo wil laten doorrijden naar Mönchengladbach, Aken of zelfs Keulen dan kunnen ze daar gewoon rijpaden voor aanvragen.

In het geval van capaciteitsgebrek zal er wel een keuze gemaakt moeten worden, maar DB Netze hoort deze aanvragen zo onafhankelijk mogelijk af te handelen (en zorgen dat het capaciteitsprobleem wordt opgelost).

Zondag 28 jun 2015 - 08:00:22
ZJ37
ZJ37
In dat opzicht zal het nog wel een aardige puzzel zijn om extra treinen te faciliteren rond Hrl en tussen Hrl en Aken met de huidige infrastructuur.

Zondag 28 jun 2015 - 10:30:24
daniel81
daniel81
We zijn nual een tijdje in het verkeerde topic aan het praten, ale berichten over de IC hoen thuis in somda.nl (hoewel die topictitel de lading niet goed dekt)
In elk geval is het voor zover ik weet de bedoeling om Hrl-Hz te verdubbelen

En dan nu weer terug naar de eigenlijke concessie

Dinsdag 30 jun 2015 - 11:51:16
john2
john2
Veolia geheimen worden vernietigd. Bron de Telegraaf. www.telegraaf.nl
En hierover een artikel van 1limburg. www.1limburg.nl

Laatst bewerkt door john2 op Dinsdag 30 jun 2015 om 11:57:46, reden: Meer info er bij gezet

Donderdag 17 sep 2015 - 17:01:54
daniel81
daniel81
Quote
broek53 (di 18 mrt 2014 12:26:52 somda.nl):
Quote
jorgo (di 18 mrt 2014 12:16:52 www.somda.nl):
Quote
Klaasje (di 18 mrt 2014 11:07:08 somda.nl): Tegen die tijd zijn de regionaaltjes dan duurder dan NS ondanks de efficiëntere materieel- en personeelsinzet.
Ik denk dat die nu al duurder zijn dan NS... De 6800 wordt nu door niemand gesubsidieerd, of ben ik verkeerd geïnformeerd? Straks gaat de Provincie ervoor betalen. Overigens kun je je afvragen in hoeverre de materieelinzet bij regionalen efficienter is... volgens mij vooral krapper. Het voordeel van een groot bedrijf, zoals een staatsbedrijf, is natuurlijk dat er altijd wel ergens wat overstaat om een defect of ander plotseling materieeltekort op te vangen. De regionalen gaat zoiets meteen geld kosten, of de Provincie wordt om hulp gevraagd.
Hehe, eindelijk een medestander. De wens om zeggenschap over stoptreindiensten op het hoofdrailnet te willen hebben, kent geen enkele andere grond dan machtsdenken. Rationeel en financieel is het maatschappelijk vol-sla-gen idioot dat te willen: NS doet het er 'gratis' bij, voor een concessie moet je betalen - zo eenvoudig is het.
Niet voor niets heb ik wel eens gekscherend opgemerkt dat men bij NS in polonaise door het Hoofdkantoor moet zijn gegaan toen dit ging spelen. Financieel kan NS er bijna alleen maar bij winnen. Het is dat het bedrijf een hekel aan het idee heeft dat het hier vechten om de capaciteit wordt, vooral als je iets anders wilt met je treinproduct, en dat het daarom gaat meebieden via Abelio. Kan het bedrijf aan een nu verlieslatende dienst ook nog eens winst maken - m'n liefje, wat wil je nog meer?
Ik heb altijd al m'n twijfels gehad bij bovenstaand idee dat NS gratis stoptreindiensten zou rijden op het HRN.
Deze twijfel wordt nu bevestigd door iets wat ik las in onderstaande link uit het Prorail-topic
Quote
b2py (di 15 sep 2015 23:57:53 somda.nl): Pagina 136: www.rijksoverheid.nl
Op blz 56/57 (volgens de paginanummering op dat document 50/51) staat het volgende:

Exploitatiebijdrage stoptreindiensten Limburg

De stoptreindiensten Roermond – Maastricht Randwyck en Sittard –
Heerlen maken per 11 december 2016 geen onderdeel meer uit van het
hoofdrailnet, maar van de regionale (multimodale) vervoerconcessie in
Limburg. De decentralisatie van deze twee diensten verloopt voor IenM
budgetneutraal. De concessieprijs voor het hoofdrailnet is verhoogd
aangezien het om onrendabele diensten gaat. Het bedrag waar de
concessieprijs voor het hoofdrailnet mee wordt verhoogd wordt via het
Provinciefonds beschikbaar gesteld aan de provincie Limburg ten
behoeve van de exploitatie van de twee diensten.

Donderdag 17 sep 2015 - 18:43:12
sjoerd
sjoerd
Aan het eind van bovenstaand bericht lees ik dat - de concessieprijs voor het hoofdrailnet is verhoogd wegens het moeten rijden van onrendabele diensten- . Het lijkt nu net of de oude exploitant, de NS dus, de concessieprijs kreeg van de overheid om diensten te rijden, dus ook voor de IC-diensten, en iets extraas voor de stopdiensten omdat daarop niet te verdienen viel. Ik vind dat een heel erg raar verhaal.

Donderdag 17 sep 2015 - 19:35:35
rogier
rogier
Flickr rogierp
Ja, de NS krijgt van de overheid een negatief bedrag. Oftewel NS betaalt de overheid om de concessie te mogen rijden. Omdat NS straks minder onrendabele diensten rijdt, houden ze extra geld over, wat via de verhoging van de concessieprijs weer de staatskas invloeit en vervolgens weer wordt aangewend om de exploitatie door derden van dezelfde onrendabele diensten te bekostigen.

Reiziger met hoofdletter R......

Donderdag 17 sep 2015 - 22:34:14
sjoerd
sjoerd
Met alle respect, maar de redenering is nu zo mistig geworden dat de waarheid geen rol meer speelt.

Donderdag 17 sep 2015 - 23:13:19
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
NS maakt minder kosten, dus ter compensatie mogen ze meer betalen

Vrijdag 18 sep 2015 - 07:08:35
mdeen
mdeen
Quote
sjoerd (do 17 sep 2015 22:34:14 somda.nl): Met alle respect, maar de redenering is nu zo mistig geworden dat de waarheid geen rol meer speelt.
Concessieprijs is hier het bedrag dat NS aan de overheid betaalt. Dat gaat omhoog omdat ze een onrendabele treindienst niet hoeven te rijden.
Dit bedrag gaat van de overheid naar de provincie Limburg die het weer aan Arriva geeft om diezelfde treindienst te rijden.

Waarom de waarheid geen rol zou spelen vind ik een beetje een tendentieuze opmerking en slaat kant noch wal.

Vrijdag 18 sep 2015 - 10:29:09
sjoerd
sjoerd
Uitleggen dan maar. De concessie is kennelijk ook op dit punt niet kostenbesparend voor de burger. Budgetneutraal voor de overheid wil om de hierboven genoemde reden nog niet zeggen dat de burger er garen bij spint. Integendeel, want ook het materieel kost de Limburgse bestuurderen geld, terwijl de terugverdientijd door de concessie beperkt is tot de helft tot een kwart van de levensduur.
Hopelijk RAAKT dit de kant en de wal wel.

Vrijdag 18 sep 2015 - 10:58:00
daniel81
daniel81
Juist in Limburg is dit nou net geen probleem, aangezien het NS-materieel toch al aan vervanging toe was en het Veolia-materieel allemaal overgenomen wordt.

Laten we even een andere treinserie als voorbeeld nemen, die geen onderwerp van aanbesteding is. Bijvoorbeeld de 7000.
- NS betaalt voor de IC-diensten op het HRN
- NS is vervolgens verplicht om de bijbehorende sprinters ook te rijden, waarvoor het geld ontvangt.
Die transacties wordt in 1x verrekend wat per saldo betekent dat NS een bedrag voor de concessie HRN betaalt.

Het geld dat NS ontvangt voor de sprinters, is bedoeld voor alle aspecten van de exploitatie ervan. Dus niet alleen het rijden zelf, maar ook het leveren van materieel. Zoals de nieuwe Flirts die straks de 7000 instromen.

Waar zit'm dan voor de belastingbetaler het verschil tussen Limburg waar straks Flirts rijden met een Arrivasticker en Twente met Flirts met NSR-sticker?

Of klopt mijn redenering ergens niet.

Vrijdag 18 sep 2015 - 12:09:38
mdeen
mdeen
Quote
sjoerd (vr 18 sep 2015 10:29:09 somda.nl): Uitleggen dan maar. De concessie is kennelijk ook op dit punt niet kostenbesparend voor de burger. Budgetneutraal voor de overheid wil om de hierboven genoemde reden nog niet zeggen dat de burger er garen bij spint. Integendeel, want ook het materieel kost de Limburgse bestuurderen geld, terwijl de terugverdientijd door de concessie beperkt is tot de helft tot een kwart van de levensduur.
Hopelijk RAAKT dit de kant en de wal wel.
Sorry, maar ik vind van niet.
Waarom is de concessie niet kostenbesparend? Dat NS meer moet betalen en dat dat via de provincie naar Arriva vloeit zegt nog niet hoeveel dat is. Alles of een deel? Ik weet het niet en ik heb het ook niet gespecificeerd gezien (wat NS meer moet betalen noch wat de extra concessievergoeding voor deze treindienst is). Wij hebben ook niet echt een beeld hoeveel het kost om een treindienst uit te voeren met materieel dat in feite een eilandbedrijf is vs. een treindienst met materieel dat meer voorkomt in de regio.
Het is koffiedikkijken.

Daarbij: het materieel wordt door Arriva besteld en bekostigd, daar heeft de provincie niets mee te maken.
Waarom wordt de terugverdientijd door de concessie beperkt tot de helft of een kwart van de levensduur? Wat is de levensduur en je weet niet wat er met het materieel gebeurt na de levensduur. De GTW's worden ook gewoon overgenomen door Arriva.

Vrijdag 18 sep 2015 - 12:28:00
daniel81
daniel81
Quote
mdeen (vr 18 sep 2015 12:09:38 somda.nl): Daarbij: het materieel wordt door Arriva besteld en bekostigd, daar heeft de provincie niets mee te maken.
Waarom wordt de terugverdientijd door de concessie beperkt tot de helft of een kwart van de levensduur? Wat is de levensduur en je weet niet wat er met het materieel gebeurt na de levensduur. De GTW's worden ook gewoon overgenomen door Arriva.
Tuurlijk heeft de provincie daar wel wat mee te maken. Immers Arriva verwerkt de aanschafkosten van het materieel in z'n aanbieding.
Ik weet alleen zo niet of er in de aanbesteding iets stond over wat er met het materieel gebeurt in 2031. Als er in stond dat de provincie dat in 2031 overneemt (en ter beschikking stelt aan de volgende exploitant) dan kon Arriva die fictieve overnameprijs in mindering brengen op z'n bieding. Was daarover niets geregeld, dan moet de inschrijver óf erop gokken dat-ie het materieel in 2031 kan verkopen / elders in kan zetten, óf hij kiest voor zekerheid en schrijft z'n materieel af over 15 jaar.

Vrijdag 18 sep 2015 - 12:31:59
ZJ37
ZJ37
En dan heb je het nog niet eens over aspecten als bijsturing. Een IC die een extra stopje maakt op een station dat tot een andere concessie behoort en waarvan zojuist een trein is uitgevallen, dat is er niet meer bij.

Een trein van vervoerder A dat defect is en vervoerder B die er nog eentje gereed heeft staan. Mag niet gebruikt worden.

Allemaal fijn voor de reiziger, toch?

Vrijdag 18 sep 2015 - 12:56:43
daniel81
daniel81
Ja, zo komen we in de 358e discussie of de aanbestedingen in het algemeen wel zo goed zijn voor de reiziger.
Het gaat nu even specifiek over het idee dat NS de sprinters 'gratis' zou rijden oftewel dat de gehele explotatie van de 6800/6900 nu voor extra rekening van de provincie cq de belastingbetaler zou komen en dat blijkt dus niet het geval te zijn.

Vrijdag 18 sep 2015 - 14:51:40
ZJ37
ZJ37
Het gaat hier wel om een concessie die grote overlap heeft met het HRN, dat is niet algemeen beschouwd dezelfde situatie als bij concessies waar zo goed als één vervoerder rijdt.

Vrijdag 18 sep 2015 - 17:32:34
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Quote
daniel81 (vr 18 sep 2015 10:58:00 www.somda.nl): Laten we even een andere treinserie als voorbeeld nemen, die geen onderwerp van aanbesteding is. Bijvoorbeeld de 7000.
Ik vind de 7000 niet zo'n goed voorbeeld. Daar betaald de Provincie Overijssel aan mee om die op een wat hoger niveau te brengen.
Maar goed dat is vreselijk OT hier.

Dick van den Hoven

Vrijdag 18 sep 2015 - 17:47:48
daniel81
daniel81
Zo OT is dat niet, het is immers wel een relevante dimensie in de vraagstelling hoe dat nou zit met de financiering van sprinterdiensten.
Kennelijk betaalt het Rijk dus voor de minimale dienstverlening, in de vorm van korting op de concessieprijs, en is de aanvullende dienstverlening hetzij voor rekening van NS zelf (omdat die diensten zelf winstgevend zijn of als feeders van de IC's) hetzij voor rekening van de provincies.
Zo bezien rijdt NS dan inderdaad sprinterdiensten er 'gratis' bij, maar dat betreft dan dus alleen de sprinters die vaker rijden dan de minimale bediening voorschrijft én niet gefinancierd worden door de provincies.

Vrijdag 18 sep 2015 - 18:50:05
jeanpierre
jeanpierre
Quote
dvdhoven (vr 18 sep 2015 17:32:34 www.somda.nl):
Quote
daniel81 (vr 18 sep 2015 10:58:00 www.somda.nl): Laten we even een andere treinserie als voorbeeld nemen, die geen onderwerp van aanbesteding is. Bijvoorbeeld de 7000.
Ik vind de 7000 niet zo'n goed voorbeeld. Daar betaald de Provincie Overijssel aan mee om die op een wat hoger niveau te brengen.
Overijssel (en Gelderland!) betalen niet meer voor de 7000. De uitbreiding zit nu standaard in de HRN concessie.

Vrijdag 18 sep 2015 - 19:12:16
sjoerd
sjoerd
Ik meen dat Dvdhoven bedoelt dat de provincie(s) gaan betalen als de HRN concessie verloopt en overgaat op de nieuwe concessiehouder (Syntus). En dat is nu exact wat ik bedoel.

Vrijdag 18 sep 2015 - 19:26:42
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
De 7000 gaat niet naar Syntus, dat is de 7900


Vrijdag 18 sep 2015 - 19:28:40
mren
mren
Nee, het punt met de 7000 is dat deze van Apeldoorn tot Almelo in het HRN valt (viel blijkbaar) en dat het stuk Almelo-Enschede bij werd gekocht door de provincie. En ik denk ook een stukje frequentieverhoging op de hele lijn in de daluren.

Wat op zich voor NS niet al te duur was met een treinserie die toch bijna een uur staat te keren in Almelo. Overigens denk ik dat deze treinserie inmiddels zó druk is geworden dat inkorting of frequentieverlaging niet mogelijk zijn.

Maar blijkbaar is dit ook allemaal achterhaald doordat de hele ritten inmiddels in het HRN zitten.

Vrijdag 18 sep 2015 - 19:40:42
sjoerd
sjoerd
Sorry Dennis, ik ken niet alle treinnummers uit mijn hoofd, maar dat is niet de essentie van wat ik bedoel. Pff het kost weer moeite om tot begrip te komen.

Dinsdag 06 okt 2015 - 17:58:07
wouter15
wouter15
Twitter BakkerRuygrok Facebook Wouter Ruygrok Youtube wouterruygrok
Provincie wijst bezwaren Veolia af: www.treinreiziger.nl

Dinsdag 13 okt 2015 - 11:28:53
bacr
bacr
Het bezwaar van Veolia is afgewezen, maar het besluit van GS van de provincies Limburg en Gelderland over de aanbesteding is nog niet definitief. Gisteren werd bekend gemaakt dat Veolia in beroep gaat bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven, de hoogste rechter die uitspraak kan doen in deze zaak.

Dinsdag 13 okt 2015 - 14:31:15
jbt
jbt
Flickr BartGrunewold
Ik heb begrepen dat Veolia het als een principekwestie beschouwt. Lijkt mij dus allemaal vrij kansloos. De provincie als aanbestedende dienst kan geen verwijt worden gemaakt en het 'speelveld' voor Veolia en Arriva was gelijk.

Dinsdag 13 okt 2015 - 14:37:43
daniel81
daniel81
Praktische vraag is dan wel of Arriva z'n treinen al kan/wil/gaat bestellen.

Laatst bewerkt door moderator op Dinsdag 13 okt 2015 om 17:42:41, reden: Berichten verplaatst zoals voorgesteld.

Dinsdag 13 okt 2015 - 16:58:32
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
14 maand voor ingangsdatum wordt dat in elk geval wel tijd...

Zaterdag 26 dec 2015 - 12:13:44
AJT
AJT
Flickr 127823979@N04/
Kunnen ze niet gewoon de bestelling van Abellio overnemen, met een ander kleurtje?
Als treinliefhebber hoop ik natuurlijk erop dat Arriva gaat huren

Zaterdag 26 dec 2015 - 12:30:15
vrijgezel
vrijgezel
Wellicht een ander idee (wat bij onze Oosterburen in de noordelijke deelstaten al gaande is): materieel laten aanschaffen door de opdrachtgever (in NL doorgaans de provincies) en aan de vervoerder verhuren.

Zaterdag 26 dec 2015 - 12:55:04
thom
thom
Dan moet die opdrachtgever die investering natuurlijk wel willen doen.

Zaterdag 26 dec 2015 - 13:28:20
V64
V64
Ook in dat geval blijft 14 maanden erg kort.......

Zaterdag 26 dec 2015 - 14:21:59
waalkade
waalkade
Valt wel mee, elektrificatie is op zijn vroegst pas klaar in 2020.
Zie ook:
www.limburg.nl

Zaterdag 26 dec 2015 - 14:43:24
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Het gaat natuurlijk niet alleen over de Maaslijn. Er moet voor de overige sprinterseries uit de concessie ook materieel komen.

Dick van den Hoven

Zaterdag 26 dec 2015 - 15:18:20
Daniel1
Daniel1
Flickr 55301942@N08
Er schijnen nog wel wat Plan V's te staan in de hoek...:)

Favo materieel: ICM

Zaterdag 26 dec 2015 - 16:19:37
BasSNG2001
BasSNG2001
Twitter Bas15501 Facebook Bas Folles Flickr https://www.flickr.com/photos/139631896@N03/
Erg realistisch ben je volgens mij niet, als die ouwe meuque er eigenlijk al uit hàd moeten zijn.

Geen volk is gezelliger en dankbaarder dan de Grieken! Kijk ook eens op basfotoarchief.weebly.com!

Zaterdag 26 dec 2015 - 16:47:39
broek53
broek53
Herhaling: die ouwe meuk had er niet uit moeten zijn, het was de keus van NS om het eruit te gooien - dat is iets heel anders.

Zaterdag 26 dec 2015 - 17:01:01
AJT
AJT
Flickr 127823979@N04/
De revisietermijnen van de stellen zijn dan op een paar na ook verlopen. Tenzij Arriva besluit de resterende stellen nog te reviseren

Zaterdag 26 dec 2015 - 17:08:33
broek53
broek53
De revisie termijnen is iets dat allen bestaat in de papieren van NSR en Nedtrain. Niemand die een ander verplicht dat over te nemen.
Al zal het vast wel verstandig zijn niet zomaar met het spul door te rijden natuurlijk.

Zaterdag 26 dec 2015 - 17:15:10
AJT
AJT
Flickr 127823979@N04/
Mat doet het altijd, ze zijn niet snel onveilig

Zaterdag 26 dec 2015 - 17:49:10
thom
thom
Dat zal ongetwijfeld ook een gevolg zijn van de wijze waarop het onderhoud uitgevoerd wordt van die stellen...

Zaterdag 26 dec 2015 - 17:51:38
cuneo56
cuneo56
Arriva zal als de concessie ingaat , naast het van Veolia over te nemen materieel, ook materieel nodig hebben voor de trajecten waar nu nog NS rijdt.
Hopen op snelle levering van Stadler is natuurlijk het beste, maar of dat op tijd ( volledig) lukt??
Huren van NS is een optie , maar inzet dan volgens NS normen en mat '64 is dan al niet meer inzetbaar bij NS.
Ook zou opkopen van uitgediend NS mat natuurlijk een andere optie zijn ( als NS wil verkopen natuurlijk) maar daarvoor moet dan een eigen onderhouds plan bij IL&T worden ingediend om er mee te mogen rijden. En het verhaal moet dan wel heel goed zijn omdat na een dikke 40 jaar anders dan NS te gaan doen.

Zaterdag 26 dec 2015 - 19:30:24
broek53
broek53
Nu ja, het is verder niet erg realistisch natuurlijk, maar daarop doorgaande: NS heeft in de loop van 50 jaar mat '64 ook ten minste tien verschillende soorten onderhoud- en revisiebeurten gehad. Het is heus echt waar niet iets dat in stenen tafelen gebeitelde oud-testamentaire waarde heeft.

Zaterdag 26 dec 2015 - 19:51:05
sjoerd
sjoerd
Op zich is het nog niet zo vreemd dat de de wereld van spoorbeleidsmakers sinds ongeveer 10 jaar wemelt van de misverstanden en misvattingen en dat velen er abusievelijk van uitgaan dat iets zo is, omdat het zo is. Maar het is wel apart dat je dat hier ook kan blijven uitleggen.

Zaterdag 26 dec 2015 - 19:56:37
moderator
Moderator
moderator
Beide voetjes op de grond maar weer, en terug naar de ontwikkelingen?

Met vriendelijke groet, Het moderator team