Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl
29-11-2017 13:00:45
AlexNL
AlexNL
Quote
icened (wo 29 nov 2017 09:41:38 https://www.somda.nl/forum/15278/p633180/):

Of kan een vervoerder als Arriva ook een concessie krijgen voor bijvoorbeeld Den Haag - Eindhoven?


Er is niks wat de overheid tegenhoudt om een nieuwe HRN- danwel HSL-concessie lijngebonden aan te besteden ipv gebiedsgebonden.

In Limburg zie je vandaag de dag al twee vervoerders op hetzelfde baanvak.
 

29-11-2017 14:36:19
waalkade
waalkade
Neem maar van mij aan dat wanneer die kamer leden straks wat willen, ze op hun knietjes naar Parijs (of een andere stad) moeten.
En daarna afdruipen kunnen, wanneer ze geen grote zak geld mee nemen.
 

30-11-2017 00:10:43
thom
thom
Quote
icened (wo 29 nov 2017 09:41:38 https://www.somda.nl/forum/15278/p633180/):
Zal een ICNG zoal onder twee stroomsystemen kunnen rijden?


Dat zal wel moeten voor inzet op de HSL he

Quote

Las in rapport dat geen van de partijen materieel ‘over’ heeft dat al dan niet kan worden vrijgegeven voor exploitatie in Nederland. Kortom wat is de meerwaarde van de andere partijen?

Dat ze kunnen roepen dat ze het beter kunnen, alleen nou net even niet nu maar pas over een paar jaar %08%
 

30-11-2017 07:17:25
icened
icened
Quote
AlexNL (wo 29 nov 2017 13:00:45 https://www.somda.nl/forum/15278/p633201/):
Er is niks wat de overheid tegenhoudt om een nieuwe HRN- danwel HSL-concessie lijngebonden aan te besteden ipv gebiedsgebonden.
In Limburg zie je vandaag de dag al twee vervoerders op hetzelfde baanvak.

Quote
thom (do 30 nov 2017 00:10:43 https://www.somda.nl/forum/15278/p633278/):
Dat ze kunnen roepen dat ze het beter kunnen, alleen nou net even niet nu maar pas over een paar jaar %08%


En vanaf 10 december ook Keolis tussen Wierden - Enschede en NS treinen. Lijk me een goede zaak dat Thalys & Eurostar vanaf 2025 zelf een concessie krijgen via de HSL. Nu gaat dat nog samen met de NS.

En NMBS tussen Amsterdam - Brussel met de Belgische Beneluxtrein? Kunnen ze dan de hoge infraheffingen op HSL Antwerpen - Nederlandse grens zelf compenseren door de opbrengsten op de HSL Zuid? En hebben ze de medewerking van NS niet nodig.

Kan NS de binnenlandse IC verbindingen via de HSL voor zijn rekening nemen. Andere vervoerders toelaten op de HSL die nog treinen moeten laten ontwikkelen, testen en toelaten kan nog behoorlijk lang duren. Wanneer gaat de Ministerie van I & W de concessie geven aan vervoerders?

Laatst bewerkt door icened op 30-11-2017 07:22
 


30-11-2017 08:06:45
dennistd
dennistd
Hoezo zouden Thalys en Eurostar een concessie moeten krijgen? Internationaal vervoer mag gewoon zonder concessie gereden worden hoor  

30-11-2017 09:25:45
reisthijs
reisthijs
En hoezo zou de NMBS zelf een Beneluxtrein willen exploiteren? Dat is alleen maar meer concurrentie voor de Thalys.  

30-11-2017 11:32:37
waalkade
waalkade
Quote
mren (di 28 nov 2017 12:26:45 https://www.somda.nl/forum/15278/p633053/): "Uit het onderzoek blijkt nu dat drie andere marktpartijen aannemelijk hebben gemaakt dat zij betere prestaties op de hogesnelheidslijn kunnen leveren dan de NS. "

Dan ben ik benieuwd hoe ze dat aannemelijk hebben gemaakt. Presumpties dat de hoor hun aan te schaffen nieuwe treinen beter zullen zijn? Aanname dat lijngebonden inzet van personeel beter is?
Een van de mogelijke kandidaten heeft er het laatste half jaar moeilijk mee.
http://m.swp.de/ulm/nachrichten/wirtschaft/bahnchef-lutz_-deutsche-bahn-gibt-puenktlichkeitsziel-auf-24186896.html
Maar geeft het wel eerlijk op tijd toe.
 

30-11-2017 11:56:47
ZJ37
ZJ37
Het gras is dus lang niet altijd groener bij de buren.  

30-11-2017 13:30:21
train85
train85
Hehe eindelijk zwart op wit. %02%  

30-11-2017 13:42:39
jeanne
jeanne
Quote
icened (do 30 nov 2017 07:17:25 https://www.somda.nl/forum/15278/p633285/):

En NMBS tussen Amsterdam - Brussel met de Belgische Beneluxtrein? Kunnen ze dan de hoge infraheffingen op HSL Antwerpen - Nederlandse grens zelf compenseren door de opbrengsten op de HSL Zuid? En hebben ze de medewerking van NS niet nodig.


Geloof je nu werkelijk dat zo iets ook maakbaar is? Welk voordeel zit aan dit idee voor de NMBS om in zo'n avontuur te stappen.

Misschien ben ik wel erg ouderwets dat ik de vraag stel. Maar welk belang schuilt er voor de klanten in als het aanbod op een lijn door vele vervoerder wordt uitgevoerd, waar infrastructureel een vorm van schaarste heerst?


Jeanne Kok
 

30-11-2017 13:56:58
b2py
b2py
Dat ze het daar niet kunnen houdt niet in dat ze het niet hier kunnen.  

30-11-2017 14:12:45
broek53
broek53
Nee, laten we dat dan maar eens proberen. hebben we weer tien jaar lang iets om ons over op te winden...  

30-11-2017 14:21:47
jeanne
jeanne
%08%


Jeanne Kok
 

30-11-2017 14:56:54
b2py
b2py
Dus als ik Mr Hettiga de grote baas van DB maak is de punctualiteit ineens op het niveau van Arriva?  

30-11-2017 17:30:47
broek53
broek53
Ja, maar alleen als Pasen en Pinksteren op één dag vallen.
Hoe kom je daar zo opeens bij?
 

30-11-2017 18:08:18
b2py
b2py
Nouja, jouw redenatie is omdat het in Duitsland kut gaat DB het in Nederland ook wel aanmodderen wordt. Dan kan je hem ook omdraaien, Arriva doet het best goed in Nederland, dan zal het in Duitsland ook opeens wel ‘best goed’ gaan. Kern van het verhaal, ik zou niet weten waarom een slechte prestatie in land X automatisch leidt tot een slechte prestatie in land Y.  

30-11-2017 19:05:20
ZJ37
ZJ37
Je kunt je ook afvragen waarom Arriva of andere partijen er zo ongelofelijk van overtuigd zijn dat zij het beter kunnen dan NS. Het is hen in eerste instantie te doen om marktverovering en niets meer.  

30-11-2017 19:46:27
b2py
b2py
Veel slechter dan NS kan het ook niet dusja  

30-11-2017 20:01:11
broek53
broek53
Waarmee maar weer bewezen is dat het voor driekwart gaat om emotie en vooroordeel, kortom: dat wat we de politiek graag verwijten.  

30-11-2017 20:21:31
icened
icened
Quote
jeanne (do 30 nov 2017 13:42:39 https://www.somda.nl/forum/15278/p633320/):

Geloof je nu werkelijk dat zo iets ook maakbaar is? Welk voordeel zit aan dit idee voor de NMBS om in zo'n avontuur te stappen.


Inderdaad niet het beste voorbeeld.

Van 10 december 2017 t/m 28 februari 2018 zal de IC tussen 9.30 - 16.00 en op zaterdag en zondag toeslagvrij zijn. Ben benieuwd hoe NS dat in de reisplanner zal aangeven dat IC Direct toeslagvrij. En wat dan het effect zal zijn op treinreizigers.

Laatst bewerkt door icened op 30-11-2017 20:26
 

30-11-2017 20:32:42
b2py
b2py
Quote
broek53 (do 30 nov 2017 20:01:11 https://www.somda.nl/forum/15278/p633360/): Waarmee maar weer bewezen is dat het voor driekwart gaat om emotie en vooroordeel, kortom: dat wat we de politiek graag verwijten.
Emotie? De cijfers van NS liegen er niet om. 83% HSL (5 min) vs 89% (3 min) op HRN.
Je kan gewoon niet zeggen dat Arriva het niet kan omdat het moederbedrijf DB er een potje van maakt in eigen land. Arriva heeft simpelweg de kans niet gehad om te laten zien dat ze het wel kunnen en het wordt wel eens tijd.
 

30-11-2017 20:41:12
mren
mren
Gezien de infra-problematiek én het gebrek aan geschikt materieel kun je natuurlijk net zo hard beweren of ontkennen dat Arriva het wél kan  

30-11-2017 21:05:39
ZJ37
ZJ37
Als we morgen al het HSL-materieel voorzien van Arriva- of DB-logo's zijn de problemen direct uit de wereld.

Het is overigens wel een gemiste kans van NS dat het bij verstoringen had kunnen laten zien wat de meerwaarde is van het kunnen inzetten van ander vervangend materieel op het niet-HSL traject in een verstoorde dienst op de HSL zelf. Als er verschillende vervoerders gaan rijden zal één ding beslist niet gebeuren en dat is dat de één het probleem van de ander oplost. Dat de consument daar geen bal mee opschiet is een onderdeel van deze constructie, maar merken we in Brabant in de praktijk al helaas voldoende van.
 

30-11-2017 21:06:42
AlexNL
AlexNL
Als er nu zou worden besloten om het HSL-contract te beëindigen betekent dat niet dat het HSL-vervoer van vandaag op morgen stopt, wat men lijkt te insinueren door te stellen dat andere vervoerders het materieel niet hebben. NS had in 2013, toen ze de kans kregen om het opnieuw te proberen, het materieel ook niet. De Traxx-locs die NS tegenwoordig gebruikt moesten nog gebouwd worden en een groot deel van de ICR-vloot reed nog in de 1900 en de 3600.

Inmiddels heeft NS het materieel wel, en kan NS worden afgerekend op de prestaties die daarmee worden geleverd. Mocht de opdrachtgever besluiten dat NS niet conform specificaties heeft geleverd (three strikes, you're out!) dan betekent dat dat er een overgangsperiode ingaat waarin NS blijft rijden volgens de concessie en voorwaarden die momenteel gelden, terwijl er intussen een nieuwe gunning wordt voorbereid.
 

30-11-2017 22:06:04
SunKeeper
SunKeeper
Quote
icened (do 30 nov 2017 20:21:31 https://www.somda.nl/forum/15278/p633361/): Van 10 december 2017 t/m 28 februari 2018 zal de IC tussen 9.30 - 16.00 en op zaterdag en zondag toeslagvrij zijn. Ben benieuwd hoe NS dat in de reisplanner zal aangeven dat IC Direct toeslagvrij is.


Van wat ik heb begrepen gaat in de vrije periodes het toeslagbedrag naar 0, dat is de enige wijziging. Je moet nog steeds met je chipkaart langs de toeslagzuil om er een toeslag van € 0,00 op te laden.

Volgens NS ''om verwarring te voorkomen.''
 

30-11-2017 22:29:44
ZJ37
ZJ37
Quote
AlexNL (do 30 nov 2017 21:06:42 https://www.somda.nl/forum/15278/p633367/): Als er nu zou worden besloten om het HSL-contract te beëindigen betekent dat niet dat het HSL-vervoer van vandaag op morgen stopt, wat men lijkt te insinueren door te stellen dat andere vervoerders het materieel niet hebben. NS had in 2013, toen ze de kans kregen om het opnieuw te proberen, het materieel ook niet. De Traxx-locs die NS tegenwoordig gebruikt moesten nog gebouwd worden en een groot deel van de ICR-vloot reed nog in de 1900 en de 3600.

Inmiddels heeft NS het materieel wel, en kan NS worden afgerekend op de prestaties die daarmee worden geleverd. Mocht de opdrachtgever besluiten dat NS niet conform specificaties heeft geleverd (three strikes, you're out!) dan betekent dat dat er een overgangsperiode ingaat waarin NS blijft rijden volgens de concessie en voorwaarden die momenteel gelden, terwijl er intussen een nieuwe gunning wordt voorbereid.
Nadeel van zo'n overgangsperiode dat de afzwaaiende vervoerder het verder wel gelooft en waarschijnlijk geen investeringen meer zal doen voor de korte periode die nog rest. Wie is de dupe?
 

30-11-2017 22:35:09
reisthijs
reisthijs
Quote
AlexNL (do 30 nov 2017 21:06:42 https://www.somda.nl/forum/15278/p633367/): Inmiddels heeft NS het materieel wel, en kan NS worden afgerekend op de prestaties die daarmee worden geleverd.
NS had het materieel kunnen hebben, als ze in 2013 gelijk iets nieuws hadden besteld. In plaats van tot 2021 aan blijven modderen met de noodoplossing Traxx+ICR.
 

30-11-2017 22:35:39
AlexNL
AlexNL
Quote
ZJ37 (do 30 nov 2017 22:29:44 https://www.somda.nl/forum/15278/p633370/):
Nadeel van zo'n overgangsperiode dat de afzwaaiende vervoerder het verder wel gelooft en waarschijnlijk geen investeringen meer zal doen voor de korte periode die nog rest. Wie is de dupe?


Niemand, want een professionele vervoerder zorgt ervoor dat hij z'n zaakjes tot het einde op orde heeft. We zitten hier niet op de kleuterschool.
 

30-11-2017 22:47:17
ZJ37
ZJ37
Dan ben ik helemaal gerustgesteld, dank daarvoor.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


30-11-2017 23:33:10
AlexNL
AlexNL
Mocht de beruchte derde strike gehaald worden, dan kan I&W besluiten om de HSL voortijdig uit de huidige concessie te halen (dit is zo geregeld in de concessie en in de wet). In de concessie is opgenomen dat NS moet meewerken aan een fatsoenlijke overgang naar een volgende vervoerder. Onderhoud van materieel en inzet van personeel valt daar gewoon allemaal onder.

Mocht NS er op de HSL ineens met de pet naar gaan gooien, dan zal dat zeker opvallen bij I&W. Die kunnen zich dan wel eens gaan afvragen of een onderhandse gunning van het HRN voor 2025-2035 nog wel zo'n goed idee is...
 

01-12-2017 00:19:03
aarclay
aarclay
Quote
reisthijs (do 30 nov 2017 22:35:09 https://www.somda.nl/forum/15278/p633371/):
Quote
AlexNL (do 30 nov 2017 21:06:42 https://www.somda.nl/forum/15278/p633367/): Inmiddels heeft NS het materieel wel, en kan NS worden afgerekend op de prestaties die daarmee worden geleverd.
NS had het materieel kunnen hebben, als ze in 2013 gelijk iets nieuws hadden besteld. In plaats van tot 2021 aan blijven modderen met de noodoplossing Traxx+ICR.

Begin juni 2013 werd bekend dat de NS definitief met de Fyra V250 ding stoppen. Het kabinet ging er al snel achteraan met die zelfde mening, en toen begon de juridische strijd tussen NMBS, NS en Ansaldobreda. Dan is het voor de NS zeker niet slim om direct een nieuwe aanbesteding te starten, omdat er vele juridische procedures lopen over of de V250 trein wel/niet afgenomen moet worden. Dat zou direct nadelig zijn voor de NS in de rechtszaak en de juridische positie ernstig verzwakken.

Toen de storm in maart van 2014 is gaan liggen, en met Ansaldobreda tot akkoord kwam om de treinen terug te sturen, toen is de NS en het kabinet gaan kijken naar een nieuwe aanbesteding. En zo'n aanbesteding duurt ook weer een tijdje, en dan komt er vaak weer een andere juridische strijd tussen van een andere deelnemer in de aanbesteding. En dus duurt het weer een paar maanden langer.
Velen hadden graag ICE van Siemens gewild, omdat die snel toegelaten zal zijn. Maar zo werkt een aanbesteding niet.

Eerder kon gewoon niet. Geloof me!

Laatst bewerkt door aarclay op 01-12-2017 00:22


Choo choo.....
 

01-12-2017 00:30:10
AlexNL
AlexNL
Die Traxx-locomotieven werden in december 2013 besteld, zonder aanbesteding, ruim voordat NS er met AnsaldoBreda uit was gekomen.  

01-12-2017 00:35:58
Frontier
Frontier
Quote
aarclay (vr 01 dec 2017 00:19:03 https://www.somda.nl/forum/15278/p633378/): Dan is het voor de NS zeker niet slim om direct een nieuwe aanbesteding te starten, omdat er vele juridische procedures lopen over of de V250 trein wel/niet afgenomen moet worden.

Want? Je had evengoed meteen een nieuwe aanbesteding voor fatsoenlijk materieel kunnen starten, dat is slechts een kwestie van hoe veel geld je bereid bent er tegenaan te gooien. Als je dan alsnog de V250 had moeten afnemen had je die gewoon linea recta in de ACT Hrp kunnen parkeren en er verder niet meer naar omkijken, of een koper zoeken.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

01-12-2017 07:28:23
mdeen
mdeen
Quote
b2py (do 30 nov 2017 18:08:18 https://www.somda.nl/forum/15278/p633353/): Nouja, jouw redenatie is omdat het in Duitsland kut gaat DB het in Nederland ook wel aanmodderen wordt. Dan kan je hem ook omdraaien, Arriva doet het best goed in Nederland, dan zal het in Duitsland ook opeens wel �best goed� gaan. Kern van het verhaal, ik zou niet weten waarom een slechte prestatie in land X automatisch leidt tot een slechte prestatie in land Y.

Inderdaad. Sowieso is het appels met peren vergelijken en als je dan ook nog naar de redenen kijkt (weersomstandigheden) dan zie ik helemaal niet waarom een punctualiteitscijfer in Duitsland vergelijkbaar kan zijn met dat in Nederland.
 

01-12-2017 08:02:02
ZJ37
ZJ37
Quote
AlexNL (do 30 nov 2017 23:33:10 https://www.somda.nl/forum/15278/p633377/): Mocht de beruchte derde strike gehaald worden, dan kan I&W besluiten om de HSL voortijdig uit de huidige concessie te halen (dit is zo geregeld in de concessie en in de wet). In de concessie is opgenomen dat NS moet meewerken aan een fatsoenlijke overgang naar een volgende vervoerder. Onderhoud van materieel en inzet van personeel valt daar gewoon allemaal onder.
Wat wordt er beter voor de reiziger met hetzelfde personeel, hetzelfde materieel, dezelfde treindienstleiders, dezelfde infra, etc.? De nieuwe kleur van de treinen misschien?
 

01-12-2017 08:41:20
b2py
b2py
Wie zegt dat er hetzelfde materieel en personeel op zit?  

01-12-2017 09:07:34
ZJ37
ZJ37
Ik niet, maar stel dat. En dan nog: nieuw materieel en nieuw personeel is ook geen garantie voor succes.  

01-12-2017 09:22:25
broek53
broek53
Om even een misverstand uit de weg te ruimen: ik beweer niet dat mindere punctualiteit etc van de DB automatisch betekent dat ze het in Nederland op de HSl niet goed zullen doen. Ik beweer wel dat er geen enkele garantie is dat ze het beter zouden doen, anders dan dat men roeptoetert dat ze het beter kunnen. Dat laatste wil men kennelijk graag geloven (omdat men zo genoeg heeft van de NS-prestaties) en dat is dus nergens op gebaseerd, behalve op een soort vaag gevoelde emotie.  

01-12-2017 09:26:35
aarclay
aarclay
Quote
Frontier (vr 01 dec 2017 00:35:58 https://www.somda.nl/forum/15278/p633380/):
Quote
aarclay (vr 01 dec 2017 00:19:03 https://www.somda.nl/forum/15278/p633378/): Dan is het voor de NS zeker niet slim om direct een nieuwe aanbesteding te starten, omdat er vele juridische procedures lopen over of de V250 trein wel/niet afgenomen moet worden.

Want? Je had evengoed meteen een nieuwe aanbesteding voor fatsoenlijk materieel kunnen starten, dat is slechts een kwestie van hoe veel geld je bereid bent er tegenaan te gooien. Als je dan alsnog de V250 had moeten afnemen had je die gewoon linea recta in de ACT Hrp kunnen parkeren en er verder niet meer naar omkijken, of een koper zoeken.
Touche, je hebt wel gelijk. Maar de NS streed om 'de wrakken weg te laten slepen naar Italië en een schadevergoeding'. Bij Ansaldobreda was de eis: 'Neem de boel af, NS. Het is geen troep!'
Oke, dat is kort samengevat dan.

De NS zou ze natuurlijk het liefst niet hebben overgenomen, want als je er niet meer mee wil rijden, en er liepen een hoop rechtszaken over de technische toestand van de trein, dan is de verkoop ook niet gemakkelijk meer.

In ieder geval zou de storm al in december zijn gaan liggen toen de NS de bestelling bij Bombardier deed. Ik zie vanaf die periode op mijn website (Treinenweb: zoek in nieuws op V250 of Fyra) ook niet echt meer veel nieuwsartikelen over de juridisch slepende strijd, en meer het begin van de parlementaire enquête. Enkele maanden eerder, in oktober had de NS al plannen gemaakt voor een bestelling van nieuwe treinen. Maar dat was natuurlijk nog niet definitief. Maar ze wisten toen wel dat dit 7 jaar zou gaan duren. En dus komen we weer bij de het jaar 2020/2021 uit

Maar ik blijf erbij, eerder dan december en dan tijdens de juridische strijd zou dit echt wel in het nadeel van de NS hebben gelegen als ze toen de TRAXX'en zouden bestellen, evenals een aanbesteding starten naar nieuwe treinstellen.

Laatst bewerkt door aarclay op 01-12-2017 09:45


Choo choo.....
 

01-12-2017 10:01:12
bacr
bacr
Realiseer je vooral, dat in het slechtste geval de NS door de rechter had kunnen worden veroordeeld tot het behouden van de V250's, omdat een rechter tot de conclusie had kunnen komen dat AnsaldoBreda de treinen geheel conform het contract had geleverd. Dat ILenT over de veiligheidsgeschikheid een ander oordeel zou hebben, heeft daar weinig mee te maken.
Als NS dan ook nog ander materieel had besteld waar het niet onderuit had gekund, zouden we nu een gefailleerd spoorbedrijf hebben gehad en een Tweede Kamer die zonder enig historisch besef daar weer een parlementaire enquête op had losgelaten.
De reden om met de TRAXXen te gaan rijden was de wetenschap dat dat materieel in ieder geval op de middellange termijn nog goed verkoopbaar zou zijn op de tweedehands markt en dat men zich daar dus financieel geen buil aan zou vallen.

Laat onverlet de vraag, of het niet mogelijk zou zijn geweest om, analoog aan de spoedbestelling Flirts bij Stadler, een spoedbestelling TGV- of ICE-achtigen te kopen van de planken van Altsom of Siemens, zonder een Europese aanbesteding.
 

01-12-2017 14:08:30
reisthijs
reisthijs
Quote
aarclay (vr 01 dec 2017 09:26:35 https://www.somda.nl/forum/15278/p633393/): Enkele maanden eerder, in oktober had de NS al plannen gemaakt voor een bestelling van nieuwe treinen. Maar dat was natuurlijk nog niet definitief. Maar ze wisten toen wel dat dit 7 jaar zou gaan duren. En dus komen we weer bij de het jaar 2020/2021 uit
Ze wisten dat het 7 jaar ging duren, omdat ze zelf bedacht hadden dat het 7 jaar mocht gaan duren. Dat die treinen pas in 2020/2021 in dienst komen, komt doordat NS dat zo gepland heeft. Materieel 'van de plank' bestellen hoeft echt niet zo lang te duren (dat heeft Stadler wel bewezen).

Laatst bewerkt door reisthijs op 01-12-2017 14:09
 

01-12-2017 14:40:33
BGM104
BGM104
Quote
bacr (vr 01 dec 2017 10:01:12 https://www.somda.nl/forum/15278/p633398/):
Laat onverlet de vraag, of het niet mogelijk zou zijn geweest om, analoog aan de spoedbestelling Flirts bij Stadler, een spoedbestelling TGV- of ICE-achtigen te kopen van de planken van Altsom of Siemens, zonder een Europese aanbesteding.

Waarom zo hoog inzetten? HSL geschikt Flirt in een IC-jasje is goed genoeg voor de HSL.
 

01-12-2017 15:01:38
aarclay
aarclay
Quote
reisthijs (vr 01 dec 2017 14:08:30 https://www.somda.nl/forum/15278/p633413/):
Quote
aarclay (vr 01 dec 2017 09:26:35 https://www.somda.nl/forum/15278/p633393/): Enkele maanden eerder, in oktober had de NS al plannen gemaakt voor een bestelling van nieuwe treinen. Maar dat was natuurlijk nog niet definitief. Maar ze wisten toen wel dat dit 7 jaar zou gaan duren. En dus komen we weer bij de het jaar 2020/2021 uit
Ze wisten dat het 7 jaar ging duren, omdat ze zelf bedacht hadden dat het 7 jaar mocht gaan duren. Dat die treinen pas in 2020/2021 in dienst komen, komt doordat NS dat zo gepland heeft. Materieel 'van de plank' bestellen hoeft echt niet zo lang te duren (dat heeft Stadler wel bewezen).

Maar het ligt er wel een beetje aan hoe of er nog een toelating plaats moet vinden, en instructiesperiode. Die TRAXX'en vond de NS blijkbaar wel zo makkelijk omdat die al toegelaten waren, en de rijtuigen zijn beschikbaar, plus dat ze nog wat TRAXX toen geleased hadden. Dan is een koop-alternatief om die 7 jaar te overbruggen zeker wel slim. Vooral in gedachte houdend dat die TRAXX wel weer te verkopen is.
Quote
BGM104 (vr 01 dec 2017 14:40:33 https://www.somda.nl/forum/15278/p633415/):
Waarom zo hoog inzetten? HSL geschikt Flirt in een IC-jasje is goed genoeg voor de HSL.

Kost dat niet te veel tijd? Omdat dat weer toegelaten moest worden, instructies voor personeel. Voor de V250 was er al een alternatief, en na de V250 was er ook een zelfde alternatief. Het enige probleem was de lease van de TRAXX-locs.

Laatst bewerkt door aarclay op 01-12-2017 15:07


Choo choo.....
 

01-12-2017 17:11:47
thom
thom
Quote
BGM104 (vr 01 dec 2017 14:40:33 https://www.somda.nl/forum/15278/p633415/):
Quote
bacr (vr 01 dec 2017 10:01:12 https://www.somda.nl/forum/15278/p633398/):
Laat onverlet de vraag, of het niet mogelijk zou zijn geweest om, analoog aan de spoedbestelling Flirts bij Stadler, een spoedbestelling TGV- of ICE-achtigen te kopen van de planken van Altsom of Siemens, zonder een Europese aanbesteding.

Waarom zo hoog inzetten? HSL geschikt Flirt in een IC-jasje is goed genoeg voor de HSL.

En kan zo'n Flirt dan ook 250 zoals gesteld in de concessie eisen?
 

01-12-2017 17:18:01
b2py
b2py
Als dat in de eisen staat kan ICNG ook terug naar Frankrijk want dat halen die dingen ook niet  

01-12-2017 17:20:17
thom
thom
Oh, idd, dan is die ambitie dus al een keer bijgesteld.

Is Flirt wel geschikt voor 200?
 

01-12-2017 17:39:31
b2py
b2py
Ja, zie Leo expres in Tsjechië volgens mij (Alex?)  

01-12-2017 17:43:48
stijngeluk
stijngeluk
in noorwergen de BM74/BM75  

01-12-2017 18:06:51
DDZ7504
DDZ7504
De NS Flirts zijn technisch ook geschikt voor 200, heb ik ooit gehoord.  

01-12-2017 18:48:16
reisthijs
reisthijs
Quote
thom (vr 01 dec 2017 17:20:17 https://www.somda.nl/forum/15278/p633432/): Oh, idd, dan is die ambitie dus al een keer bijgesteld.
Die was in 2013 al bijgesteld (wat NS betreft) en sinds 2015 is 200km/h als gewenste snelheid vanaf 2021 vastgelegd in de concessie.
 

01-12-2017 19:00:07
jeanne
jeanne
De NS Flirt3 (inmiddels Flirt 160 genoemd) http://www.stadlerrail.com/nl/producten/detail/flirt-160 is geschikt tot 160 km/h maar deze zijn beslist niet drukdicht.
Voor een hogere snel heb je andere deuren nodig zoals in de nieuwe Flirt4 nodig (inmiddels Flirt 200 genoemd) http://www.stadlerrail.com/nl/producten/detail/flirt-200 omdat deze een betere vergrendeling nodig hebben.
Het Stadler Rail treinstel voor 250 km/h luister naar de naam Smile http://www.stadlerrail.com/de/produkte/detail/smile .

Laatst bewerkt door jeanne op 02-12-2017 00:35


Jeanne Kok
 

01-12-2017 21:49:06
AlexNL
AlexNL
Quote
b2py (vr 01 dec 2017 17:39:31 https://www.somda.nl/forum/15278/p633434/): Ja, zie Leo expres in Tsjechi� volgens mij (Alex?)


De FLIRTs van LEO Express mogen 160.

De FLIRTs van NSB (Noorwegen) en MTR Express (Zweden) mogen 200, net als de KISS treinstellen van het Oostenrijkse WESTbahn.
 

01-12-2017 21:59:34
dennistd
dennistd
Waarbij als ik me niet vergis de tweede batch KISS-stellen voor de Westbahn een enkelblads deur heeft gekregen omdat de normale dubbele deuren op het randje van openen zaten bij een kruising met 200km/h.  

02-12-2017 00:48:28
jeanne
jeanne
Klop, de tweede levering heeft andere deuren (en ook cabine constructie). De deuren van onze ICM-0 (Plan Z0) hadden er ook al last van als ze elkaar met 160 km/h passeerden. De zwenk-zwaaideuren van latere series hadden dan ook een andere constructie. Ik denk dat de huidige ZZ-deuren hogere snelheden dan 160 km/h niet erg prettig zullen gedragen. Daarom zit er ook in de toekomstige ICNG grote enkelblads deuren.


Jeanne Kok
 


02-12-2017 13:38:14
Henk1619
Henk1619
Quote
MCN-GVC (di 28 nov 2017 17:33:07 https://www.somda.nl/forum/15278/p633102/): In andere woorden 13 benaderd, maar 7 geïnteresseerd en 3 zouden het beter denken te kunnen maar niet op korte termijn. In andere woorden, NS roeit nog niet zo slecht met de riemen die ze hebben.


Misschien kun je statistiek beter overlaten aan mensen die daarvoor zijn opgeleid😁

Mij lijkt het nou niet echt een verrassing dat Railexperts geen interesse heeft om op de HSL te gaan rijden...

NSR denkt ook beter te kunnen maar niet nu dus dalt is ook geen geschikte kandidaat.
 

02-12-2017 20:29:57
thom
thom
Hoezo moet die statistiek aan een ander overlaten? Er kunnen ook 3 partijen géén interesse getoond hebben.  

03-12-2017 19:52:59
Henk1619
Henk1619
In het rapport staat ook gewoon dat in ieder geval 7 partijen interesse hebben, daarover hoeven we toch geen discussie te gaan voeren?  

03-12-2017 20:32:35
Henk1619
Henk1619
Quote
broek53 (vr 01 dec 2017 09:22:25 https://www.somda.nl/forum/15278/p633392/): Om even een misverstand uit de weg te ruimen: ik beweer niet dat mindere punctualiteit etc van de DB automatisch betekent dat ze het in Nederland op de HSl niet goed zullen doen. Ik beweer wel dat er geen enkele garantie is dat ze het beter zouden doen, anders dan dat men roeptoetert dat ze het beter kunnen. Dat laatste wil men kennelijk graag geloven (omdat men zo genoeg heeft van de NS-prestaties) en dat is dus nergens op gebaseerd, behalve op een soort vaag gevoelde emotie.


Scherpe observatie die garantie valt niet te geven, in geen enkel systeem trouwens. Dat mechanisme van een partij een aantal jaren een monopolie geven zorgt er in ieder geval voor dat het aantal partijen waarvan je uberhaupt een oordeel kunt geven minimaal is en er altijd een discussie zal blijven of de resultaten in tijd of locatie met elkaar te vergelijken zijn.

Bij Arriva kun je op basis van de recente prestaties redelijk aannemelijk maken dat ze het goed zullen doen in het noorden. Maar ook dat is geen garantie. Bij NSR kun je op basis van de recente prestaties redelijk aannemelijk maken dat ze geen benul hebben van de exploitatie van een HSL. Dat zie je ook terug aan een directeur die loopt te kakelen dat er niets van de infra deugt en het onmogelijk beter kan om vervolgens in het zelfde jaar te gaan verkondigen dat het beter blijkt te gaan en dat zijn mensen alles uit de kast hebben gehaald om de prestaties te verbeteren.

Dat gedoe met concessies voor diensten die zonder subsidie kunnen worden geëxploiteerd zou je gewoon moeten afschaffen. Laat iedereen gewoon lekker zijn ding doen, de zwakke broeders vallen dan vanzelf om zonder allerlei politiek geneuzel. Laat Arriva en anderen maar aantonen dat zij het wel kunnen.
 

03-12-2017 20:45:44
ZJ37
ZJ37
Over twee jaar rolt het ICNG binnen bij NS, zou ook wat zijn als dat direct niet meer gebruikt kan worden voor waar het was bedoeld. Heeft de concurrent dan al betrouwbaar materieel paraat of mag de reiziger dan nog een paar jaar extra wachten op goed vervoer op de HSL, waarbij ik me afvraag of dat dan losgeknipt gaat worden van het HRN?  

03-12-2017 21:11:25
broek53
broek53
Ik zeg niet voor niets dat je in geval deze move zou gebeuren, we weer jaaarenlang deze rubriek dagelijks kunnen vullen.  

03-12-2017 21:13:26
Henk1619
Henk1619
Van de Fyra Nieuwe Generatie moet je ook maar afwachten of die betrouwbaar is. En als ICNG niet op de HSL kan worden ingezet dan is het de reiziger die profiteert, als je kijkt naar het aantal verbindingen waar noodgedwongen IRM wordt ingezet is er al jaren een groot gebrek aan IC materieel.

Behalve de betrouwbaarheid van het materieel speelt de organisatorische puinhoop bij NSR natuurlijk ook een rol. Je mag aannemen dat andere aanbieders vooral op dat vlak het denken te kunnen gaan winnen.

De discussie gaat trouwens steeds over de HSL en niet over het HRN. Er valt ook niet iets los te knippen aangezien het verschillende concessies zijn.
 

03-12-2017 21:23:53
AlexNL
AlexNL
Quote
ZJ37 (zo 03 dec 2017 20:45:44 https://www.somda.nl/forum/15278/p633558/): Over twee jaar rolt het ICNG binnen bij NS, zou ook wat zijn als dat direct niet meer gebruikt kan worden voor waar het was bedoeld.


Planmatige inzet van ICNG staat gepland voor december 2020, dat is over drie jaar.

Daarnaast is het een bedrijfsrisico. NS is zich er dondersgoed van bewust dat ze de HSL al kwijt zouden kunnen zijn ten tijde van de instroom van ICNG.

NS heeft er zelf voor gekozen om rustig een hele aanbesteding door te gaan en de introductie van de "Fyra-vervanger" samen te laten vallen met een grootschalige vervanging van het IC-materieel.

Quote
Heeft de concurrent dan al betrouwbaar materieel paraat of mag de reiziger dan nog een paar jaar extra wachten op goed vervoer op de HSL

Je gaat er hier vanuit dat ICNG vanaf dag één goed zal functioneren en dat het personeel er ook meteen goed mee om weet te gaan.

Dat is allerminst een gegeven, met ICNG gaat het tenslotte om volledig nieuw materieel. NS staat daarmee op gelijke voet met andere vervoerders, zij zullen ook last hebben van kinderziektes en bedieningsfouten.

Laatst bewerkt door AlexNL op 03-12-2017 21:24
 

03-12-2017 21:27:44
ZJ37
ZJ37
In zoverre: NS heeft de treinen al besteld, de concurrent zal dat pas doen als ze zeker zijn van de concessie. Maar je hebt gelijk dat elke nieuwe materieelsoort zich eerst moet bewijzen.

Maar wat betekent het voor de HSL verbinding Ehv-Gvc als deze tussentijds naar een ander gaat? Knip te Bd er weer terug in?
 

03-12-2017 21:35:46
AlexNL
AlexNL
Quote
ZJ37 (zo 03 dec 2017 21:27:44 https://www.somda.nl/forum/15278/p633564/): In zoverre: NS heeft de treinen al besteld, de concurrent zal dat pas doen als ze zeker zijn van de concessie.


Klopt, daarom zijn de tijdslijnen bij een aanbesteding vaak ook zo lang. Limburg was een speciaaltje, nadat Abellio eruit werd geschopt hadden Arriva en Stadler nog maar heel weinig tijd om alles rond te krijgen.

Materieel is iets wat tijdens een aanbesteding kan worden geregeld: vervoerders gaan in gesprek met leveranciers en nemen een optie, die gelicht wordt zodra het contract definitief gegund is.

Quote

Maar wat betekent het voor de HSL verbinding Ehv-Gvc als deze tussentijds naar een ander gaat? Knip te Bd er weer terug in?


Dat hangt af van wat de overheid besluit. Het is volgens de concessie mogelijk om tussentijds lijnen uit het HRN te halen, het zou best kunnen dat Gvc-Ehv onderdeel wordt van een nieuwe HSL-concessie.
 

03-12-2017 21:42:06
broek53
broek53
Ja, er kan nog heel wat af geknoeid worden. De overeenkomsten met de politieke bemoeienissen van pakweg 125 jaar geleden zijn ook wel frappant.  

03-12-2017 22:04:14
Henk1619
Henk1619
Alleen is het NSR die in dit geval een politiek spelletje is gaan spelen door HSL en HRN met elkaar te vermengen zodat bij het onvermijdelijke kwijt raken van de HSL concessie de emoties over Gvc-Ehv gaan oplaaien. Het is vast geen toeval dat dit soort grappen zijn begonnen nadat Van Boxtel als directeur is aangetreden.  

03-12-2017 22:13:05
broek53
broek53
Nepnieuws 😣.
Het aanbod voor de vervanging van de Fyra, zijnde datgene wat nu wordt uitgevoerd, dateert van ver voor Van Boxtel.

Laatst bewerkt door broek53 op 04-12-2017 07:07
 

04-12-2017 07:23:27
mdeen
mdeen
Quote
aarclay (vr 01 dec 2017 15:01:38 https://www.somda.nl/forum/15278/p633416/):
Quote
BGM104 (vr 01 dec 2017 14:40:33 https://www.somda.nl/forum/15278/p633415/):
Waarom zo hoog inzetten? HSL geschikt Flirt in een IC-jasje is goed genoeg voor de HSL.

Kost dat niet te veel tijd? Omdat dat weer toegelaten moest worden, instructies voor personeel. Voor de V250 was er al een alternatief, en na de V250 was er ook een zelfde alternatief. Het enige probleem was de lease van de TRAXX-locs.

Waarom? De FLIRT's voor NS zijn in een jaar gebouwd en toegelaten. Stel dat je wat langer nodig hebt vanwege de HSL, dan nog hadden ze al een jaar kunnen rijden.

Quote
thom (vr 01 dec 2017 17:11:47 https://www.somda.nl/forum/15278/p633430/):
En kan zo'n Flirt dan ook 250 zoals gesteld in de concessie eisen?

In de concessie heeft nooit de snelheid van 250 km/h gestaan, dat was een onuitgesproken aanname van de overheid. Toen NS met stellen van 230 km/h kwam had de overheid zo iets van "Huh? waarom maar 230 km/h?" maar in de concessie stond alleen maar een maximale reistijd.
En ICNG is ook "maar" voor 200 km/h geschikt en de FLIRT rijdt op meerdere plekken 200 km/h.
 

04-12-2017 08:05:41
AlexNL
AlexNL
Quote
Henk1619 (zo 03 dec 2017 22:04:14 https://www.somda.nl/forum/15278/p633571/):
Het is vast geen toeval dat dit soort grappen zijn begonnen nadat Van Boxtel als directeur is aangetreden.


Het plan is onder Bert Meerstadt bedacht en onder Timo Huges uitgevoerd. Van Boxtel is pas in beeld gekomen na de Limburgaffaire, toen waren alle radertjes allang in beweging gezet.
 

04-12-2017 09:25:57
icened
icened
Quote
mdeen (ma 04 dec 2017 07:23:27 https://www.somda.nl/forum/15278/p633587/):
In de concessie heeft nooit de snelheid van 250 km/h gestaan, dat was een onuitgesproken aanname van de overheid. Toen NS met stellen van 230 km/h kwam had de overheid zo iets van "Huh? waarom maar 230 km/h?" maar in de concessie stond alleen maar een maximale reistijd.
En ICNG is ook "maar" voor 200 km/h geschikt en de FLIRT rijdt op meerdere plekken 200 km/h.


Klopt. NS wilde met de Ansaldobreda V 250 zelfs alleen 250 km p/u rijden tussen Amsterdam - Brussel tussen Schiphol - Rotterdam C - Antwerpen C laten rijden. En in een oude brochure stond dat NS met 220 km p/u tussen Schiphol - Rotterdam C - Breda wilde rijden. 200/220 km p/u of 250 km p/u tussen Schiphol - Rotterdam C - Breda maakt toch amper uit als je alleen tussen Nieuw Vennep - Rotterdam Noord en Barendrecht - Zevenbergse Hoek met hoge snelheid kunt rijden.

Laatst bewerkt door icened op 04-12-2017 09:27
 

04-12-2017 09:36:17
Berk24
Berk24
Quote
Henk1619 (zo 03 dec 2017 21:13:26 https://www.somda.nl/forum/15278/p633561/): Van de Fyra Nieuwe Generatie moet je ook maar afwachten of die betrouwbaar is. En als ICNG niet op de HSL kan worden ingezet dan is het de reiziger die profiteert, als je kijkt naar het aantal verbindingen waar noodgedwongen IRM wordt ingezet is er al jaren een groot gebrek aan IC materieel.

Behalve de betrouwbaarheid van het materieel speelt de organisatorische puinhoop bij NSR natuurlijk ook een rol. Je mag aannemen dat andere aanbieders vooral op dat vlak het denken te kunnen gaan winnen.

De discussie gaat trouwens steeds over de HSL en niet over het HRN. Er valt ook niet iets los te knippen aangezien het verschillende concessies zijn.

Op veel IC-lijnen in Nederland is het onverantwoord om enkeldeksmaterieel in te zetten, omdat enkeldeksmaterieel te weinig capaciteit heeft. VIRM is echt niet minder comfortabel dan ICM, ik denk juist dat VIRM comfortabeler is dan ICM, want bij VIRM zit je altijd langs het raam en zijn de eerste klas en stiltecoupees naar mijn gevoel in verhouding kleiner dan bij ICM.

Het was voor de NS juist een gemiste kans om geen dubbeldekkers te eisen voor de ICNG. Als het aantal reizigers over de HSL straks flink gaat groeien dan barsten straks de 900, 1000 en 1100 uit hun voegen. Maar als de ICNG straks niet functioneert is dat opnieuw een blamage van de NS, dus ik hoop dat dat niet gaat gebeuren. Treinen die niet goed functioneren, heeft niemand wat aan.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

04-12-2017 09:37:50
icened
icened
De sandwich Benelux stammen tussen Amsterdam - Brussel:

https://www.youtube.com/watch?v=6m8-XmGR9yQ

Zijn de testritten op de HSL Antwerpen - Breda nog bezig? Lees/zie daar niets over.

Het deel tussen Breda - Antwerpen lijk me het moeilijkste deel op de HSL. Eerst moet je als treinmachinist tussen Breda - aansluiting onder 1500 volt en ATB rijdt. Daarna volgt de spanningssluis ter hoogte van IKEA. Met wat voor snelheid rijden ze door de spanningssluis? De spanningssluis is korter tussen Hoofddorp - Nieuw Vennep, de kap van Barendrecht en bij Zevenbergse Hoek.

Daarna rijdt de Beneluxtrein op de HSL onder 25 KV en is het beveiligd met ERTMS. Bij de grensovergang volgt de beruchte bug waar de Thalys met volle snelheid over heen gaat. Maar de Benelux + gaat er met 160 km p/u overheen. Hopelijk wordt het dan niet tot stilstand gebracht.

Is de Beneluxtrein de bug gepasseerd volgt bij Antwerpen Noord de overschakeling van 25 KV naar 3 KV en van ERTMS naar TBL.

Laatst bewerkt door icened op 04-12-2017 09:51
 

04-12-2017 09:50:43
icened
icened
Quote
Berk24 (ma 04 dec 2017 09:36:17 https://www.somda.nl/forum/15278/p633598/):
Op veel IC-lijnen in Nederland is het onverantwoord om enkeldeksmaterieel in te zetten, omdat enkeldeksmaterieel te weinig capaciteit heeft. VIRM is echt niet minder comfortabel dan ICM, ik denk juist dat VIRM comfortabeler is dan ICM, want bij VIRM zit je altijd langs het raam en zijn de eerste klas en stiltecoupees naar mijn gevoel in verhouding kleiner dan bij ICM.

Het was voor de NS juist een gemiste kans om geen dubbeldekkers te eisen voor de ICNG. Als het aantal reizigers over de HSL straks flink gaat groeien dan barsten straks de 900, 1000 en 1100 uit hun voegen.


De ICNG is niet alleen een wens van de NS. NS heeft met organisaties zoals o.a. ROVER gesproken:

http://www.locov.nl/Images/Locov%202014-244529%20advies%20intercity%20nieuwe%20generatie_tcm311-360721.pdf

En die wenste een Intercity die goed toegankelijk is. Weet niet of de techniek zover is dat er ook dubbeldeksintercity ontwikkeld kunnen worden die een goede toegankelijkheid hebben. Gelijkvloerse instap bij dubbeldeksintercity is één ding. Maar daarna moeten rolstoeler gebruikers ook binnen de trein naar de invalidenzitplaatsen/invalidentoilet kunnen.

Laatst met serie 1100 mee geweest in spitsuren. Was goed vol tussen Eindhoven - Rotterdam. Belooft inderdaad wat als de ICNG nog betrouwbaarder, sneller, comfortabeler en punctueler is. Maar tussen Breda - Rotterdam hebben treinreizigers geen keus met Intercity's. In tegenstelling tussen Rotterdam - Schiphol/Amsterdam.

Laatst bewerkt door icened op 04-12-2017 10:05
 

04-12-2017 10:23:12
sjoerd
sjoerd
@ icened: er zijn nachtelijke testritten om bij eventuele storingen de dienstregeling niet te verstoren. Op de grens zit geen bug, maar verandert het fabrikaat van de ERTMS-spullen in de baanapparatuur. Voeg daarbij dat de spullen aan boord van een derde fabrikaat zijn, en je hebt kans op communicatieproblemen. Naar verluid zijn die oplosbaar, maar de kwetsbare plekken duid je goed aan: de verbindingsbogen met V-max = 80 km/h zijn kort en je moet net als bij Zvbha alles in de goede volgorde doen. Dat geldt, zoals je terecht opmerkt, ook voor het inkomen van Antwerpen.  

04-12-2017 11:15:29
lex_t
lex_t
Quote
icened (ma 04 dec 2017 09:50:43 https://www.somda.nl/forum/15278/p633600/): En die wenste een Intercity die goed toegankelijk is. Weet niet of de techniek zover is dat er ook dubbeldeksintercity ontwikkeld kunnen worden die een goede toegankelijkheid hebben.


Zwitserse Twindex?
 

04-12-2017 12:41:11
jeanne
jeanne
Uhm, we gaan hier toch niet vloeken. Hoewel ik in het algemeen best te spreken ben over de Zwitserse zaken, is de CH-Twindexx niet bepaalt een product waar je trots op kan worden. Er mag dan eindelijk een voorlopige toelating zijn maar deze komt meer dan ruim te laat. Misschien komt het uiteindelijk nog goed maar de start is meer dan miserabel. De CH-Twindexx zal voor Bombardier naar alle waarschijnlijkheid een verlieslatend project zijn! In een Zwitsers forum heeft men zelfs al een plekje voor al het negatieve nieuws en reacties gemaakt; de Twindexx klaagmuur! Dus ......
, waar spreken we over?

Laatst bewerkt door jeanne op 04-12-2017 15:24


Jeanne Kok
 

04-12-2017 14:31:44
icened
icened
Quote
sjoerd (ma 04 dec 2017 10:23:12 https://www.somda.nl/forum/15278/p633604/): @ icened: er zijn nachtelijke testritten om bij eventuele storingen de dienstregeling niet te verstoren. Op de grens zit geen bug, maar verandert het fabrikaat van de ERTMS-spullen in de baanapparatuur. Voeg daarbij dat de spullen aan boord van een derde fabrikaat zijn, en je hebt kans op communicatieproblemen. Naar verluid zijn die oplosbaar, maar de kwetsbare plekken duid je goed aan: de verbindingsbogen met V-max = 80 km/h zijn kort en je moet net als bij Zvbha alles in de goede volgorde doen. Dat geldt, zoals je terecht opmerkt, ook voor het inkomen van Antwerpen.


Probeer het te begrijpen. Weet dat Siemens de ERTMS op de HSL Zuid heeft geleverd. En Alstom de Atlas ERTMS op de HSL Antwerpen - Nederlandse grens. Maar waarom heeft Bombardier daar nog wel moeilijk mee? Geen goede software? En kan Thalys met ERTMS van Ansaldo STS daar wel mee omgaan?

Bombardier laat de laatste jaren steken vallen. Lijk me dat NS een goede keus gemaakt om nu voor Alstom te kiezen.
 

04-12-2017 14:53:53
AlexNL
AlexNL
Quote
icened (ma 04 dec 2017 09:37:50 https://www.somda.nl/forum/15278/p633599/):
Zijn de testritten op de HSL Antwerpen - Breda nog bezig? Lees/zie daar niets over.


Toevallig waren er afgelopen weekend weer eens testritten. Ik zag de testtrein 's nachts in het station.

Quote

Is de Beneluxtrein de bug gepasseerd volgt bij Antwerpen Noord de overschakeling van 25 KV naar 3 KV en van ERTMS naar TBL.

Er ligt tegenwoordig ERTMS in het Antwerpse, de Noorderkempenshuttle legt z'n hele rit af onder ERTMS-supervisie.
 

04-12-2017 14:57:07
icened
icened
Quote
AlexNL (ma 04 dec 2017 14:53:53 https://www.somda.nl/forum/15278/p633644/): Er ligt tegenwoordig ERTMS in het Antwerpse, de Noorderkempenshuttle legt z'n hele rit af onder ERTMS-supervisie.


Zijn ze al zover? Maar hoe komen de "Varkensneuzen" vanaf Roosendaal dan op station Antwerpen C?
 

04-12-2017 15:35:25
AlexNL
AlexNL
Er ligt ook nog TBL1+.  

04-12-2017 15:59:21
Frontier
Frontier
Quote
icened (ma 04 dec 2017 09:50:43 https://www.somda.nl/forum/15278/p633600/): Weet niet of de techniek zover is dat er ook dubbeldeksintercity ontwikkeld kunnen worden die een goede toegankelijkheid hebben.

M6.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

04-12-2017 17:34:34
AlexNL
AlexNL
De oplossing die tegenwoordig lijkt te worden gekozen is om enkeldeks tussen- danwel eindbakken te hebben die toegankelijk zijn, en dan dubbeldeksrijtuigen ertussen. Zie Bombardier OMNEO (SNCF Régio2N) en Siemens Desiro HC.

Van de OMNEO is ook een "Premium"-variant leverbaar die 200 km/u kan halen. Een Tsjechische site heeft een impressie van hoe een NS-OMNEO eruitgezien zou kunnen hebben van binnen: http://www.zelpage.cz/clanky/na-railjety-je-stale-cas-skodovka-ale-stupnuje-tlak?oddil=4

Laatst bewerkt door AlexNL op 04-12-2017 17:37
 

04-12-2017 17:59:26
icened
icened
Quote
AlexNL (ma 04 dec 2017 15:35:25 https://www.somda.nl/forum/15278/p633648/): Er ligt ook nog TBL1+.


Kunnen ze in Nederland bij de uitrol van ERTMS alvast meekijken hoe ze in België gaan aanpakken.
 

04-12-2017 18:14:34
Rolffiej19
Rolffiej19
Ooit is op Amsterdam-Utrecht gekeken? ERTMS/ATB


MCN ASD
 

04-12-2017 18:48:04
icened
icened
Dual signalling is er tussen Amsterdam Bijlmer - Utrecht en Zwolle - Lelystad:

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwih-7HB9fDXAhWkCMAKHfWqBBoQFggwMAE&url=http%3A%2F%2Fwww.alstom.com%2Fpress-centre%2F2009%2F5%2FAlstom-to-install-its-Atlas-ERTMS-signalling-system-on-the-new-Hanzelijn-line-in-the-Netherlands-20090525%2F&usg=AOvVaw1uGulCxAd9KAI9zriDg65q

Maar in België zijn ze bij Antwerpen al verder. Want als het goed begrijp is het t/m Antwerpen Centraal.

Zou in Nederland bijvoorbeeld kunnen betekenen dat een ICE onder supervisie van ERTMS geheel tussen Utrecht C - Amsterdam C kan rijden. En tussen Lelystad - Zwolle ook. Nu is dat tot Hattemerbroek (voor de Hanzeboog).

Laatst bewerkt door icened op 04-12-2017 18:51
 

04-12-2017 19:00:58
b2py
b2py
Betuweroute en Havenspoorlijn maar even vergeten?  

04-12-2017 20:17:50
icened
icened
Dat is dan alleen voor goederentreinen. Maar wel de eerste in Nederland die geheel met ERTMS bereden kan worden.

Zou mooi zijn als ze dezelfde werkwijze als in België bij Antwerpen tussen Amsterdam C - Hoofddorp, Rotterdam Noord (tunnel) - Barendrecht, Zevenbergse Hoek - Breda en station Breda - aansluiting gaan toepassen. Betekent wel even dual signalling.
 

04-12-2017 20:21:17
b2py
b2py
Het maakt het beveiligingssysteem geen moer uit wat er in de massa zit boven de assen. Het gaat er om dat er 250 km spoorlijn met zeer ingewikkelde configuraties en uitwisselingen met andere systemen en binnen het systeem werkend is. Sterker nog, dat het cargo is maakt het alleen maar meer bijzonder. Veel meer verschillende soorten systemen in de tractievoertuigen met verschillende configuraties.  

06-12-2017 17:21:15
icened
icened
Eerste filmpje Eurostar over de HSL:

https://www.youtube.com/watch?v=J2yh-CV_hOQ

Bepaald niet op volle snelheid. Zou het van de spoorlijn Breda - Dordrecht afkomen?
 

06-12-2017 18:05:27
DDZ7504
DDZ7504
Volgens mij zit zijn pad gewoon snel achter een ICD aan, maandag zat er ook een ICD slechts anderhalve minuut voor de Eurostar. Vanuit Bd is niet logisch, hij kwam direct uit Brusz.  

06-12-2017 19:15:16
icened
icened
Ben dan ook benieuwd hoe ze de rijpaden op de HSL gaan plannen vanaf (april) 2018. Met de huidige dienstregeling ziet het als volgt uit:

ICD Amsterdam - Rotterdam
-------------------------
Amsterdam C 11.22/11.52
Schiphol 11.37/12.07
Rotterdam C 12.03/12.33

ICD Amsterdam - Breda
---------------------
Amsterdam C 11.07/11.37
Schiphol 11.23/11.53
Rotterdam C 11.51/12.21
Breda 12.15/12.45

IC Den Haag - Eindhoven
-----------------------
Den Haag C 11.17/11.47
Rotterdam C 11.42/12.12
Breda 12.07/12.37

Thalys
-------
Amsterdam C 11.17
Schiphol 11.34
Rotterdam C 11.58
Antwerpen C 12.30

Dit is een voorbeeld. De Thalys vertrekt 10 minuten later vanaf Amsterdam Centraal achter ICD Amsterdam - Breda. De Thalys vertrekt 7 minuten later vanaf Rotterdam C dan ICD. En is op tijd op de klassieke spoorlijn Dordrecht - Breda.

Zou de Eurostar bijvoorbeeld om 11.47/11.48 vanaf Amsterdam Centraal kunnen vertrekken?

Laatst bewerkt door icened op 06-12-2017 19:16
 

06-12-2017 19:18:37
DDZ7504
DDZ7504
Tijdens het huidige priefbedrijf is dat inderdaad het geval dus ik vermoed dat dat "voor het echt" ook zo gaat zijn.  

06-12-2017 19:49:11
michaben
michaben
Twee jaar terug zijn de toen beoogde tijden bekendgemaakt, dat was om 7:48 en 16:48 uit Amsterdam, en om 8:30 en 17:30 uit Rotterdam.  

06-12-2017 19:49:30
MetroRET
MetroRET
Er zijn sinds de nieuwe dienstregeling van 2017 al rekening gehouden met de paden van Eurostar.

Dit is om 07:48 en 16:48 vanuit Asd.

Dit is te herkennen, doordat de 1000 en 9200 daardoor 2 minuten later uit Amsterdam zullen vertrekken.

Dit blijft in 2018 gehandhaafd.
 

06-12-2017 19:51:12
mren
mren
Ergens in Somda.nl kun je tijd-weg-diagrammen maken, dan zie je de mogelijke paden direct liggen.  

06-12-2017 20:28:33
icened
icened
Straks de Benelux + ook erbij. Dan zie dat je de 160 km p/u treinmaterieel met een frequentie van 4 - 5 keer p/u de Eurostar & Thalys steeds meer in de weg gaat zitten. Als alles volgens schema gaat is het natuurlijk prima.

Maar vertraging bij 160 km p/u/300 km p/u treinmaterieel kan al voor zorgen dat ze elkaar meer in de weg zitten. Met de komende ICNG wordt de marge tussen Zevenbergse Hoek - Barendrecht en Rotterdam Noord - Nieuw Vennep weer minder. En mogelijk vanaf 2025 tussen Breda Zuid - Antwerpen Noord.

Laatst bewerkt door icened op 06-12-2017 21:53
 

18-12-2017 09:39:53
icened
icened
Telegraaf vindt dat NS niet zuiver is:

https://nos.nl/artikel/2208150-vaker-zitplaats-in-hsl-treinen-deels-door-nieuwe-rekenmethode.html

Eerst werd gekeken naar hoelang reizigers moesten staan in de drukste hsl-trein in de spits. Nu wordt de berekening gemaakt aan de hand van alle twaalf hsl-ritten tijdens de spits, waarbij wordt gekeken naar hoeveel reizigers de hele reis konden zitten.
 

18-12-2017 10:28:12
michaben
michaben
Wedden dat wanneer ICNG instroomt en de treinlengtes afgestemd gaan worden op de drukte de NS de oude methode terug wil?  

18-12-2017 10:51:05
icened
icened
Ja dat zal me ook niet verbazen. Want als ze nu al moeten staan in de spits met de huidige toeslag. Laat staan met een ICNG die als Intercity waarschijnlijk beter zal doen dan de Traxx + ICR. En als Infraspeed & Pro Rail de HSL verbeteren zal je zien dat het aantal treinreizigers fors toeneemt.

Was er geen regel dat iedereen in de HSL trein recht heeft op een zitplaats? Hoe zat dat ook weer?

NS heeft straks meer (tweede klas) zitplaatsen met de 49 vijfdelige en 30 achtdelige ICNG dan alle huidige Traxx + ICR. Waarvan in verhouding behoorlijk veel eerste klas ICR zijn bij de IC Direct. Verhouding is 2 : 1.

Bij de Beneluxtrein (5;1)en IC Den Haag - Eindhoven (7:2) is de verhouding tweede klas en eerste klas ICR goed.
 

18-12-2017 11:11:30
michaben
michaben
Volgens mij vergeet je de 2+1 stoelindeling van de eerste klas, verhouding qua zitplaatsen ligt anders dan de verhouding qua aantal rijtuigen. De ICD stammen hebben dezelfde verhouding eerste en tweede klas als een nog niet gereviseerde VIRM-VI, terwijl de 9 delige stammen en de Benelux het laagste percentage eerste klas van al het IC materieel hebben.

De hoeveelheid ICNG dat men aanschaft is geen indicatie voor de zitplaatskans op de HSL straks, aangezien ICNG niet HSL exclusief is. Maar zelfs als het een 1 op 1 vervanging qua aantal bakken/zitplaatsen kan een betere verdeling al voldoende zijn. Slagen als de 916/915 zouden wel met een losse ICNG-VIII kunnen rijden, waardoor je treinen als de 907 en 909 kunt versterken zonder (in totaal) meer rijtuigen te hebben dan nu.
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl