Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl
01-09-2017 09:13:04
train85
train85
Ben benieuwd hoe bevordelijk het is als de trein op de HSL geevacueerd moet worden.  

01-09-2017 09:31:01
ZJ37
ZJ37
Gebeurt dat nog dan? Ik ben niet anders gewend dat bij een hardnekkig defect iedereen gewoon in de trein moet blijven en een reserveloc de defecte trein afsleept.  

01-09-2017 09:49:30
Nick86
Nick86
Volgens mij is er begin van de week nog een ICd nabij Rotterdam Stadion geevacueerd.  

01-09-2017 10:02:31
b2py
b2py
Quote
train85 (vr 01 sep 2017 09:13:04 https://www.somda.nl/forum/15278/p624456/): Ben benieuwd hoe bevordelijk het is als de trein op de HSL geevacueerd moet worden.
Hetzelfde als het 'normale' net? Wat maakt het nu ineens bijzonder?
 


01-09-2017 10:51:19
mtlx
mtlx
Zodra de trein door de wegsleeploc afgesleept moet worden, zullen in principe altijd de reizigers geëvacueerd worden sinds we met sandwich rijden. Daarvoor kon namelijk de hoogspanning gewoon doorverbonden worden.
Op dit moment mogen alleen bevoegde rangeerders van Nedtrain dat doen, dus mag dat niet meer op de HSL gebeuren en wordt er enkel mechanisch en luchttechnisch gekoppeld bij afslepen.
Gelukkig gebeurd het daadwerkelijk afslepen zelden en zou het ook eigenlijk niet meer nodig moeten zijn. De kans dat twee locs echt tegelijkertijd stuk gaan is vrijwel nul, volgens mij.

Laatst bewerkt door mtlx op 01-09-2017 10:52
 

01-09-2017 11:06:51
ZJ37
ZJ37
Het ging erom of de aanwezigheid van fietsen in een trein die op de HSL moet worden geëvacueerd problematisch zou zijn. Ik denk niet dat dat een groter probleem is dan alle aanwezige koffers die er dan uit moeten.  

01-09-2017 11:27:40
Oldskool
Oldskool
Dan maar hopen dat er een fietskar achter de bussen hangen. Onderin passen ze over het algemeen niet  

01-09-2017 11:33:15
cuneo56
cuneo56
Formeel wordt bij evacuatie bagage( en dus ook een fiets) in de trein achtergelaten.  

01-09-2017 13:21:34
maarten83
maarten83
hoe krijgt de reiziger dan zijn bagage terug?  

01-09-2017 13:23:39
cuneo56
cuneo56
Ja , dat soort details staan natuurlijk niet in de scenario's.  

01-09-2017 13:24:17
b2py
b2py
Quote
maarten83 (vr 01 sep 2017 13:21:34 https://www.somda.nl/forum/15278/p624497/): hoe krijgt de reiziger dan zijn bagage terug?
Achteraf? Middels contactgegevens enzulks..
 

01-09-2017 16:10:24
AlexNL
AlexNL
Quote
mtlx (vr 01 sep 2017 10:51:19 https://www.somda.nl/forum/15278/p624481/):
Gelukkig gebeurd het daadwerkelijk afslepen zelden en zou het ook eigenlijk niet meer nodig moeten zijn. De kans dat twee locs echt tegelijkertijd stuk gaan is vrijwel nul, volgens mij.

En toch gebeurt het wel eens dat beide locs er de brui aan geven...
 

01-09-2017 17:09:39
mtlx
mtlx
Ik rij toch alweer een aantal jaartjes op de HSL en heb ook meerdere malen met de calamiteitenlocomotief in actie moeten komen, maar sinds er met sandwich gereden wordt, heb ik nog niet gehoord over ook maar één situatie waarin beide locs daadwerkelijk (!) niet meer functioneerden en er geen enkele andere mogelijkheid was dan afslepen, ondanks de twee locs. Dat er desondanks een aantal keer afgesleept is, is weer een tweede.

Wel uiteraard bij één loc, zo heb ik bijvoorbeeld een paar jaar terug een trein afgesleept met een defecte compressor. Daar kan je als machinist weinig aan doen en het kan je net zo goed gebeuren bij een VIRM of ICM.
 

01-09-2017 17:21:54
michaben
michaben
De kans dat beide locs fysiek defect raken is natuurlijk klein, maar als er sprake is van problemen met de stroomafnemer welke de bovenleiding beschadigd heeft heb je weinig aan een tweede locomotief als die zich in het beschadigde deel bevind.  

01-09-2017 17:23:11
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
mtlx (vr 01 sep 2017 17:09:39 https://www.somda.nl/forum/15278/p624521/): Ik rij toch alweer een aantal jaartjes op de HSL en heb ook meerdere malen met de calamiteitenlocomotief in actie moeten komen, maar sinds er met sandwich gereden wordt, heb ik nog niet gehoord over ook maar één situatie waarin beide locs daadwerkelijk (!) niet meer functioneerden en er geen enkele andere mogelijkheid was dan afslepen, ondanks de twee locs. Dat er desondanks een aantal keer afgesleept is, is weer een tweede.

Wel uiteraard bij één loc, zo heb ik bijvoorbeeld een paar jaar terug een trein afgesleept met een defecte compressor. Daar kan je als machinist weinig aan doen en het kan je net zo goed gebeuren bij een VIRM of ICM.


Dan mag je toch nog even goed gaan neuzen want ik mij nog wel herinneren dat er nog niet zo gek lang terug stuk of 6 traxx schuitjes gesneuveld waren nadat een thalys de bovenleiding had beschadigd...


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

01-09-2017 17:49:20
dennistd
dennistd
Was dat niet iets met snoeiafval dat te dicht op het spoor lag bij de uitgang van de Willemstunnel?  

01-09-2017 18:04:28
mtlx
mtlx
Ik heb mij wat onhandig uitgedrukt. Ik doelde niet zo zeer op dingen die altijd kunnen gebeuren, bij elk materieel (beschadiging bovenleiding e.d.), maar op de wat meer Traxx specifieke eigenaardigheden waar je mee om moet kunnen gaan.
Als de bovenleiding beschadigd is, dan zal er met ander materieel net zo goed afgesleept moeten worden.

Dat incident met die schuitjes was inderdaad snoeiafval bij de uitgang van de Willemsspoortunnel richting Breda. Daar zijn meer dan 20 geleidehoorns van de stroomafnemers gevonden geloof ik. Ook Thalys had wat problemen met een paar treinen, meen ik.
Overigens is er toen niets gestrand, maar aan het einde van de rit uit dienst genomem omdat enkel de geleidehoorns er af waren en de rest niet beschadigd leek te zijn.
 

13-09-2017 15:59:01
icened
icened
Ze zijn inmiddels begonnen met testen:

https://www.youtube.com/watch?v=AykRomcr68A

Mis alleen een NMBS reeks 28 Alpha aan de andere zijde. Kunnen ze ook de grensovergang testen. Dat leverde in het verleden problemen op:

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjBh5-lq6LWAhUJZ1AKHTYyAfsQFgg2MAI&url=https%3A%2F%2Fwww.deingenieur.nl%2Fartikel%2Fer-was-meer-mis-dan-alleen-het-fyra-materieel&usg=AFQjCNH5iahmTY1YwxYNo62_b4dJH9YriQ

Laatst bewerkt door icened op 13-09-2017 16:13
 

13-09-2017 21:03:28
gose91
gose91
Elke voor de BNL sandwich bestemde NMBS traxx wordt hier uiteraard nog op getest. Wat nu vooral gebeurt is "de Belgen" laten wennen aan sandwich rijden, want met deze mooie mix van materieel heeft de NS al wat langer ervaring natuurlijk  

14-09-2017 09:51:52
icened
icened
Laten ze maar goed testen zodat de start van de Benelux + via de HSL vlekkeloos verloopt. Lijk me technisch een moeilijk deel want hier moet 3 keer omgeschakeld worden met stroomsystemen en beveiligingssystemen. En heb je de bug op de grens.  

16-09-2017 15:32:29
icened
icened
Positieve bericht uit België:

https://www.flickr.com/photos/trainbelge/36758777111/

Laatst bewerkt door icened op 16-09-2017 19:21
 

21-09-2017 22:34:49
Amazonous
Amazonous
Artikel is van begin deze maand, voor abonnees: https://fd.nl/economie-politiek/1216379/ze-hebben-hem-gewoon-niet-handig-aangelegd  

03-10-2017 07:32:22
icened
icened
Alleen nog toeslag in de spits:

https://www.ad.nl/breda/alleen-in-spits-nog-toeslag-intercity-direct~a292fd35/

Zien wanneer het ingaat. En wat het effect is met aantal treinreizigers met deze trein. De vervoersstroom tussen Schiphol - Rotterdam verplaatst zich dan waarschijnlijk meer naar de HSL i.p.v. Schiphol - Den Haag HS - Rotterdam.
 

03-10-2017 13:21:18
waalkade
waalkade
En er wordt 60 miljoen beschikbaar gesteld om de infra te verbeteren.
Ben benieuwd wat ze voor dat geld gaan doen.
 

03-10-2017 15:52:35
cuneo56
cuneo56
Ja het komt heel raar over zowel waarschijnlijk een boete opleggen en zelf ook geld beschikbaar stellen. Het geeft in mijn ogen dan ook aan dat niet enkel de partijen die de boete mogelijk krijgen aan de mindere prestaties schuld hebben.
Wat je er ook van mag vinden ( terecht of onterecht), het is voor mij in ieder geval geen heldere en eenduidige manier van besturen.

Denkt aan de bijbelse spreuk: "Hij die zonder zonden is werpe de eerste steen"
 

03-10-2017 16:50:39
broek53
broek53
Nu ja, je weet in ieder geval waar een deel van die 60 mio vandaan komt....

Aan de grootte van het bedrag te oordelen, zou ik denken dat er iets gedaan gaat worden aan die veel te grote spamningssluizen op veel te risicovolle plaatsen.
 

03-10-2017 18:25:52
mtlx
mtlx
Niet zo zeer de spanningssluizen, die hebben weinig speelruimte. Wel de fasescheiding bij Lage Zwaluwe. Het is de bedoeling dat die verplaatst wordt naar de Belgische kant van Zevenbergsche Hoek aansluiting, zodat alleen doorgaande treinen er last van hebben.  

03-10-2017 20:44:26
roja
roja
Quote
cuneo56 (di 03 okt 2017 15:52:35 https://www.somda.nl/forum/15278/p627381/): Ja het komt heel raar over zowel waarschijnlijk een boete opleggen en zelf ook geld beschikbaar stellen. Het geeft in mijn ogen dan ook aan dat niet enkel de partijen die de boete mogelijk krijgen aan de mindere prestaties schuld hebben.
Wat je er ook van mag vinden ( terecht of onterecht), het is voor mij in ieder geval geen heldere en eenduidige manier van besturen.

Denkt aan de bijbelse spreuk: "Hij die zonder zonden is werpe de eerste steen"

Hier ben ik het volkomen mee eens. Besturen houd wel iets anders in,schande voor zo'n vervoersbedrijf. Dit is niet negatief, duidelijk de waarheid.

Laatst bewerkt door moderator op 04-10-2017 14:33, reden: quote gefixt
 

03-10-2017 23:17:28
Xander140
Xander140
Ik vind die toeslag in de daluren sowieso een onding! Je kunt goed merken ook aan de treinen vanuit het zuiden dat deze mensen niet er voor kiezen om in Rtd over te stappen dus de 1100 gebruiken, maar vooral in Ehv en Ut. Ik denk als ik kijk naar het weekend dat dit een hele grote verbetering betekend op de treinen uit het zuiden richting Asd. En dan met name de treinen tussen Ut en Asd! Ook veel reizigers uit Rtd zelf kiezen er liever voor om via Ut te reizen omdat mensen de 4000 van nature niet zien zitten omdat ze het gevoel hebben dat deze trein steeds stopt. Mensen uit Gd bijvoorbeeld kiezen vaak voor de IC terwijl de Sprinter op sommige tijden sneller is maar puur het gevoel veel te moeten stoppen dwingt mensen in een IC. Ik denk dat verweer van NS is dat mensen dan massaal voor de ICD kiezen maar het zal moeten uitwijzen of dit ook gaat gebeuren in de daluren. Ik vermoed zelf dat dit zich wel speid in verloop van tijd. In de eerste fase zal dit een piek geven maar later zal men zich meer spreiden.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


04-10-2017 09:49:15
icened
icened
Quote
Xander140 (di 03 okt 2017 23:17:28 https://www.somda.nl/forum/15278/p627469/): Ik vind die toeslag in de daluren sowieso een onding! Je kunt goed merken ook aan de treinen vanuit het zuiden dat deze mensen niet er voor kiezen om in Rtd over te stappen dus de 1100 gebruiken, maar vooral in Ehv en Ut.


Heb in rapporten van de Ministerie van I & M gezien dat ze nadenken over afschaffen van toeslag. Jammer kan ik die rapport niet meer vinden. Maar ze zijn er mee bezig.

Afgezien dat het mensen irriteert dat ze toeslag moeten betalen voor een onbetrouwbare HSL IC levert het nog steeds verwarring op. Vooral op Schiphol zie je dat als de servicemedewerkers moeten uitleggen dat op de HSL Schiphol - Rotterdam nodig is. De frequente treinreizigers vanaf station Schiphol weten dat inmiddels al.

En als ze de ICNG (hopelijk) gaan verlengen vanaf de HSL naar andere bestemmingen zoals Almere, Zwolle, Vlissingen, Groningen zullen de meeste treinreizigers waarschijnlijk bij Schiphol massaal overstappen op de IC via Den Haag HS en Rotterdam. Of er zal net als nu onbegrip en verwarring zijn.

Kunnen ze de toeslag na de instroom van de ICNG niet verrekenen in de prijs van de treinkaartje? Weet niet of NS alleen dat bepaalt. Of in overleg met instanties zoals Locov, Ministerie van I & M.

Laatst bewerkt door icened op 04-10-2017 09:54
 

04-10-2017 10:18:01
Gekko123
Gekko123
Ze kunnen de toeslag niet verrekenen in het treinkaartje, ook niet na instroom van de ICNG. Dit omdat de ritprijs standaard wordt berekend via Ledn. En de prijzen worden berekend via de paaltjes/poortjes op de stations zelf en niet aan de hand van het ingezette materieel. Als de toeslag automatisch verrekend zou kunnen worden zou dat ook nu al kunnen.  

04-10-2017 12:13:23
waalkade
waalkade
In feite betaal je al een toeslag zonder HSL toeslag.
Via Ledn maak je meer kilometers.
 

07-10-2017 13:18:23
abcde
abcde
Sterker nog, voor de rit Shl - Ledn worden al teveel tariefeenheden in rekening gebracht, om zo de rit Asd - Ledn via Shl net zo lang te laten zijn als de oude route via Haarlem.
Kortom : voor een rit Asd - Rtd via de HSL betaal je net zoveel tariefeenheden als deze rit via Haarlem. Noem die teveel betaalde tariefeenheden toeslag

Hetzelfde geldt voor een rit Rtd - Bd via de HSL. Ook hier betaal je het aantal tariefeenheden van de rit via Dordrecht. Zonder toeslag betaal je toch toeslag .

Laatst bewerkt door abcde op 10-10-2017 19:20
 

19-10-2017 17:08:01
Jorrit
Jorrit
Er staat volgens mij weinig opzienbarends in, maar voor wie het interesseert, er is weer een HSL voortgangsrapportage verschenen:

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2017/10/13/veertigste-voortgangsrapportage-hsl-zuid
 

19-10-2017 17:31:43
b2py
b2py
Betondeel gelezen?  

19-10-2017 19:55:54
icened
icened
Citaat:

Verbetering overgang tussen hogesnelheidsspoor en conventioneel spoor: het technisch optimaliseren van de transitie bij Zevenbergschenhoek, het plaatsen van inspectiecamera’s voor de detectie van schade aan bovenleiding bij de transities en het realiseren van een snelschakelaar in de 5 spanningssluizen ter voorkoming van het maken van spanning-aarderijden11.

Vanaf de HSL brug naar de verbindingsspoorlijn hebben de Traxx vaak al de pantograaf naar beneden. In omgekeerde volgorde vanaf de verbindingsspoorlijn Breda - Dordrecht en HSL Antwerpen - Rotterdam valt op hoe lang de IC Direct eerst over de HSL glijdt met snelheden tot 120 km p/u. Heb dat gemeten op de snelheidsmeter. Pas voor de HSL brug trekt het daarna zeer snel op naar 160 km p/u.

Bij Hoofddorp is dat korter. Na de fly over zie je via bepaalde bordjes bij de HSL dat je in een spanningssluis zit. Ongeveer ter hoogte van station Nieuw Vennep trekken de IC Direct snel op naar 160 km p/u. Aanzienlijk korter dan bij Zevenbergse Hoek.
 

19-10-2017 20:04:37
mtlx
mtlx
Dat je zo langzaam gaat vanuit Breda richting Rotterdam komt doordat er direct na de spanningssluis ook een fasescheiding ligt. Zie bijvoorbeeld https://youtu.be/vxKR5eHGELA voor een cabinerit met wat onderschriften van wat je tegenkomt op de HSL.

Er is even sprake van geweest dat die fasescheiding verplaatst zou gaan worden, zodat alleen doorgaande treinen er nog doorheen hoefden, maar dat gaat niet door. De kosten daarvoor zijn te hoog.
 

19-10-2017 20:12:18
cuneo56
cuneo56
Wat je bij Zevenbergschen hoek, rijdend van Breda naar Rotterdan hebt ervaren is precies wat men kennelijk nu wil gaan aanpakken.
Na passage van de spanningssluis de HSl oprijden is het maar een relatief kort stukje naar de fase scheiding bij Lage Zwaluwe.
Omdat een Traxx relatief lang nodig heeft om weer tractie te kunnen geven na een omschakeling rijdt men nu meestal zonder tractie van de spanningssluis tot na de fase scheiding.
Als je dus de fase scheiding verplaatst naar dezelfde plek waar de spanningssluis ligt in de aftakkende sporen, kun je dus langer met tractie rijden en verminder je de aantal schakel handelingen.

De installatie van camera's is een goede zet, dat scheelt een hoop tijd.
 

19-10-2017 20:13:26
SunKeeper
SunKeeper
Quote
icened (do 19 okt 2017 19:55:54 https://www.somda.nl/forum/15278/p629096/): In omgekeerde volgorde vanaf de verbindingsspoorlijn Breda - Dordrecht en HSL Antwerpen - Rotterdam valt op hoe lang de IC Direct eerst over de HSL glijdt met snelheden tot 120 km p/u. Heb dat gemeten op de snelheidsmeter. Pas voor de HSL brug trekt het daarna zeer snel op naar 160 km p/u.


120 km/h is nog optimistisch, ik heb het wel eens zien zakken tot 95 km/h. Het optrekken is op zich best spectaculair, sinds er sandwich gereden wordt heb ik ontdekt dat een trein je ook in je stoel kan drukken.%08%
Binnen 36 seconden van 100 naar 160 km/h, ook gemeten.
 

19-10-2017 20:15:02
AlexNL
AlexNL
Met welke snelheid mogen de fly-over en de aansluitende wissels bereden worden? Zou het mogelijk zijn om de 'aanloopsnelheid' op te voeren naar 160*, en zou dat wat opleveren?

* Treinbeveiliging en energievoorziening buiten beschouwing latend

Laatst bewerkt door AlexNL op 19-10-2017 20:15
 

19-10-2017 20:19:16
mtlx
mtlx
Gewoon 140, inclusief het wissel richting de HSL. Op de fly-over zelf wordt dat 160 km/u (maar omdat je daar al stroomloos bent heb je daar niets aan).
Dus met 140 doe je de stroomafnemer naar beneden, op de fly-over rij je dan ongeveer 125-130. Je maakt vervolgens naar beneden weer iets meer snelheid en daarna ga je met het viaduct over het spoor naar Roosendaal weer iets omhoog. Aan het einde van de fasescheiding rij je dan zo'n 120 km/u. Schakel je al wat eerder uit om het wissel naar de HSL toe rustig te berijden, dan rij in plaats van 120 zo'n 110.
Als je veel minder snel rijdt, dan zal er wel iets anders aan de hand zijn geweest (moeten afremmen voor andere trein of zoiets).

Laatst bewerkt door mtlx op 19-10-2017 20:21
 

27-10-2017 16:27:49
icened
icened
ROVER over Intercity Direct:

- Houders van een toeslag abonnement voor IC Direct zouden E 100,-- terugkrijgen
- Toeslag buiten spitsuren wordt afgeschaft.
- Toeslag wordt afgeschaft tussen 9.30 - 16.00 en 19.00 - 6.30 op werkdagen. In weekend de gehele dag.

Maatregel gaat nog dit jaar in en duurt zolang er geld zit in het reizigersfonds, waarin de boetes van NS en Prorail zijn gestort.

Verder geeft ROVER aan het volledig toeslagvrij maken de Intercity Direct veel te druk zou maken. Wie weet als de ICNG instroomt?

De NS kan de Intercity Direct op korte termijn verlengen. Was het niet zo dat voorlopig alleen de Benelux + verlengd wordt?
 

27-10-2017 18:00:15
mren
mren
Dus voor iedere reiziger die buiten de spits in de ICD stapt (Rtd-Shl), krijgt NS een paar euro uit dat reizigersfonds?  

09-11-2017 18:02:33
icened
icened
Intercity Direct is nu ook een trein geworden waar soms geen zitplaatsen zijn:

https://www.ovpro.nl/trein/2017/11/09/aantal-meldingen-van-volle-treinen-opnieuw-afgenomen/

Citaat:

Wel nieuw is volgens Rover de Intercity Direct tussen Rotterdam en Schiphol. Die trein is blijkbaar in de ochtendspits erg druk. Rover: “Het gebrek aan zitplaatsen in de IC Direct is één van de aanleidingen van een boete die NS is opgelegd.”

De Ministerie van I & W (Infrastructuur en Waterstaat) weet toch allang dat NS niet meer ICR heeft? En NS heeft maar liefst 66 Traxx.

En ze willen de toeslag afschaffen buiten de spitsuren. Zal wel vreemd als NS achteraf wordt aangesproken op te weinig zitplaatsen als de IC Direct ook in de daluren te vol zal zijn. Of dat gebeurt zal de praktijk uitwijzen.

Geeft wel aan dat er behoefte is aan een snelle directe treinverbinding tussen Schiphol - Rotterdam. Als de ICNG veel betrouwbaarder, sneller en punctueler zal de klanttevredenheid zeker toenemen.

Laatst bewerkt door icened op 09-11-2017 18:09
 

09-11-2017 18:18:20
AlexNL
AlexNL
Quote
icened (do 09 nov 2017 18:02:33 https://www.somda.nl/forum/15278/p631310/):

De Ministerie van I & W (Infrastructuur en Waterstaat) weet toch allang dat NS niet meer ICR heeft?.

En waarom zou dat het ministerie een zorg moeten zijn? Er is iets afgesproken over zitplaatskans, het is aan NS om dat te leveren.

Laatst bewerkt door AlexNL op 09-11-2017 18:18
 

09-11-2017 19:04:21
mtlx
mtlx
Zitplaatskans is gewoon een kpi en die wordt momenteel ook gewoon gehaald.  

09-11-2017 19:26:51
SunKeeper
SunKeeper
Quote
icened (do 09 nov 2017 18:02:33 https://www.somda.nl/forum/15278/p631310/): Als de ICNG veel betrouwbaarder, sneller en punctueler zal de klanttevredenheid zeker toenemen.


Nog niet direct, want uitvalproblemen nu zijn ook ten dele te wijten aan de infrastructuur. Dat verdwijnt niet per direct door ander materieel in te zetten, ook al rolt het net de fabriek uit.

Laatst bewerkt door SunKeeper op 09-11-2017 19:27
 

09-11-2017 21:00:53
AlexNL
AlexNL
Sterker nog, het valt te verwachten dat de punctualiteit eerst slechter wordt en daarna weer beter. Dit heet de badkuipkromme: aan het begin krijg je te maken met kinderziektes en onwennigheid van het personeel, dan volgt een lange periode van betrouwbaarheid, en naarmate het materieel het einde van z'n levensduur bereikt neemt de hoeveelheid storingen weer toe.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Badkuipkromme
 

09-11-2017 23:20:09
icened
icened
In de badkuipkromme geloof ik niet zo in. Zal NS na al die jaren niet geleerd hebben van fouten met HSL materieel, opleiden van treinpersoneel voor bedienen van HSL treinen en procedures bij problemen met (HSL) treinen?

NS had in het begin weinig ervaring met HSL (treinen). Vind het nog steeds jammer dat ze niet gekozen hebben voor DB & Arriva.

Het probleem met de complexe HSL infrastructuur zal voorlopig een probleem blijven. Zal Pro Rail dat moeten oplossen? Of Infraspeed? Of allebei?

Laatst bewerkt door icened op 09-11-2017 23:21
 

09-11-2017 23:24:26
thom
thom
Het heeft niets te maken met "Leren van" maar puur een vaststelling van het feit dat het zich zal gaan afspelen.

We hebben het allemaal over nieuwe treinen en nieuwe ervaring die opgedaan moet worden en tot je die ervaring opgedaan hebt zullen er ongetwijfeld dingen verkeerd gaan.
Daarnaast kom je ook in de echte praktijk pas achter je kinderziektes en je weet gewoon, niets wat gebouwd word is in één keer direct perfect.
 

10-11-2017 10:17:33
sjoerd
sjoerd
Eens, Thom. Ennehh: zelf wel eens een project meteen 100 % voor mekaar gekregen? Paste het altijd allemaal? Terwijl je het toch goed gepland, uitegrekend en uitgetekend had? Nooit een tegenvaller ontmoet, een bijkomend probleem? Zolang ik in en naast het spoor zit (al meer dan 60 jaar) is er sprake van problemen en de meeste worden gaandeweg opgelost. Dat heet inderdaad de badkuipkromme. En daar heeft iedereen en elk bedrijf mee te maken.  

10-11-2017 10:38:55
b2py
b2py
Dat geldt voor alles trouwens hoor, niet alleen voor het spoor..  

10-11-2017 10:59:50
thom
thom
Quote
sjoerd (vr 10 nov 2017 10:17:33 https://www.somda.nl/forum/15278/p631364/): Eens, Thom. Ennehh: zelf wel eens een project meteen 100 % voor mekaar gekregen? Paste het altijd allemaal? Terwijl je het toch goed gepland, uitegrekend en uitgetekend had? Nooit een tegenvaller ontmoet, een bijkomend probleem? Zolang ik in en naast het spoor zit (al meer dan 60 jaar) is er sprake van problemen en de meeste worden gaandeweg opgelost. Dat heet inderdaad de badkuipkromme. En daar heeft iedereen en elk bedrijf mee te maken.

Ik werk ook in een bouwmarkt, wil je weten hoeveel mensen je soms na een uur weer terug in de winkel ziet %08%
 

10-11-2017 11:27:52
sjoerd
sjoerd
Quote
b2py (vr 10 nov 2017 10:38:55 https://www.somda.nl/forum/15278/p631367/): Dat geldt voor alles trouwens hoor, niet alleen voor het spoor..

Ja, dat staat ook letterlijk in mijn laatste zin.
 


10-11-2017 11:31:26
b2py
b2py
Mijn spanningsboog is een omgekeerde badkuipkromme. Ik had geen zin meer om te lezen  

10-11-2017 11:44:34
sjoerd
sjoerd
Dat gevoel heb ik vaak! Ik bedoel: dat mijn bijdragen te lang zijn..

Laatst bewerkt door sjoerd op 10-11-2017 11:46
 

10-11-2017 16:16:05
icened
icened
Quote
sjoerd (vr 10 nov 2017 10:17:33 https://www.somda.nl/forum/15278/p631364/): Zolang ik in en naast het spoor zit (al meer dan 60 jaar) is er sprake van problemen en de meeste worden gaandeweg opgelost.


Als je ziet hoe de NS Flirt zijn ingestroomd. Dat lijkt nu al prima. Althans lees of hoor geen negatieve berichten over. Maar SLT ging wat moeizamer. Evenals ombouw DD-AR naar DDZ.

Jammer dat het met NS HSL materieel en HSL Zuid voorlopig aanmodderen is. Hopelijk gaat de instroom van ICNG minder problemen opleveren.

DB wist problemen met HSL materieel ook gaandeweg op te lossen. De instroom van de ICE 3 verliep ook niet altijd vlekkeloos. Maar in samenwerking met Siemens heeft DB de problemen opgelost. DB is nu de ICE 4 grondig aan het testen. Zien hoe dat gaat.
 

10-11-2017 16:56:40
thom
thom
Dat is ook geen vergelijking natuurlijk, de Flirts waren al een elders reeds rondrijdend en een standaard ontwerp.

Laatst bewerkt door thom op 10-11-2017 17:10
 

10-11-2017 17:28:20
dvdhoven
dvdhoven
Quote
icened (vr 10 nov 2017 16:16:05 https://www.somda.nl/forum/15278/p631390/):
DB wist problemen met HSL materieel ook gaandeweg op te lossen.
Ik las net in Op de Rails, dat de ICE-TD Baureihe 605 nu definitief aan de kant gaat. Kennelijk toch niet alle problemen opgelost. %08%


Dick van den Hoven
 

10-11-2017 17:35:06
mtlx
mtlx
Hoewel niet relevant voor de HSL, maar de ICE3 stellen zijn nou zeker niet de betrouwbaarste. Als daar een keer de storingslijst van leeg is, dan is er iets mis met de storingslijst zelf.
Hoe het met de nieuwe ICE3 (Velaro D) zit, zou ik niet weten.
 

10-11-2017 18:41:53
evangoor
evangoor
Quote
dvdhoven (vr 10 nov 2017 17:28:20 https://www.somda.nl/forum/15278/p631395/): Ik las net in Op de Rails, dat de ICE-TD Baureihe 605 nu definitief aan de kant gaat. Kennelijk toch niet alle problemen opgelost. %08%
ICE-TD is, voor de tweede keer, aan de kant sinds 1-10. Herstel, ik bedoel 30-9. De serie heeft zelfs zijn eigen afscheid niet gehaald. De IC3 van DSB die de laatste ICE-TD verving kreeg de afscheidssticker opgeplakt.
 

10-11-2017 20:59:35
icened
icened
Quote
thom (vr 10 nov 2017 16:56:40 https://www.somda.nl/forum/15278/p631391/): Dat is ook geen vergelijking natuurlijk, de Flirts waren al een elders reeds rondrijdend en een standaard ontwerp.


Coradia is toch ook een standaard ontwerp met vele varianten? Al is de Coradia Stream weer een doorontwikkeling.
 

10-11-2017 21:10:03
AlexNL
AlexNL
Coradia is een familienaam voor regionale en intercitytreinen.  

22-11-2017 08:39:42
ZJ37
ZJ37
Prestaties HSL zijn verbeterd: http://nieuws.ns.nl/betere-prestaties-treinen-hogesnelheidslijn/

Ik vraag me alleen af hoe je de prestaties van de zitplaatskans in de spits omhoog krijgt met evenveel treinen en even lange treinen.
 

22-11-2017 08:45:26
broek53
broek53
Door er meer daadwerkelijk te rijden, misschien? Of zit de uitval van treinen niet in (het achteraf vaststellen van) de zitplaatskans verwerkt?  

22-11-2017 08:58:48
b2py
b2py
Minder reizigers?  

22-11-2017 09:23:56
icened
icened
Citaat:

Onze reizigers zullen helaas daarom nog met uitval te maken hebben”, aldus Van Boxtel. NS wil samen met Pro Rail en het ministerie optrekken om de HSL structureel te verbeteren.

De spanningssluizen aanpakken? Daar had de hoogste baas van Pro Rail een tijd geleden over. Met name bij Zevenbergse Hoek. De HSL brug zal van een scherm voorzien worden. Wat zal de rol van de Ministerie van I & W moeten zijn om de HSL te verbeteren?

Traxx locomotieven bedienen is anders dan het bedienen van overige NS treinen. Dat maakt deze Traxx machinist duidelijk in een filmpje:

https://www.youtube.com/watch?v=Sm214e0vSLk

Laatst bewerkt door icened op 22-11-2017 09:27
 

22-11-2017 09:26:20
b2py
b2py
Betalen  

22-11-2017 09:41:21
icened
icened
De HSL heeft heel wat miljarden gekost. Dan is aan de ene kant begrijpelijk dat de Ministerie van I & W niet nog eens extra wil betalen.

Maar willen ze dan nog jaren aanrommelen met de HSL? Met als gevolg veel uitval, ontevreden treinreizigers, media & reizigersverenigingen die regelmatig melding maken van slechte prestaties van de HSL.

Ze kunnen nu beter doorpakken i.p.v. het half te doen. En kwam uit de Fyra enquête niet naar voren dat vele partijen hun eigen belangen nastreefde? Waardoor de HSL problemen/Fyra debacle ontstond. Hopelijk wil de nieuwe Minister en nieuwe staatssecretaris de problemen met de HSL wel eens grondig en voorgoed aanpakken.

Was nog vergeten dat er nog behoorlijk wat problemen met het beton in de HSL. Dat staat uitgebreid beschreven in VR 40. En ze willen het geluidsniveau op de HSL verminderen:

https://www.youtube.com/watch?v=nY62N6pWYwI

Zou nieuwe stillere ICNG daar ook aan kunnen bijdragen?

Laatst bewerkt door icened op 22-11-2017 09:58
 

22-11-2017 11:30:54
mren
mren
Quote
ZJ37 (wo 22 nov 2017 08:39:42 https://www.somda.nl/forum/15278/p632265/): Prestaties HSL zijn verbeterd: http://nieuws.ns.nl/betere-prestaties-treinen-hogesnelheidslijn/

Ik vraag me alleen af hoe je de prestaties van de zitplaatskans in de spits omhoog krijgt met evenveel treinen en even lange treinen.


Dat is eenvoudig: tarief omhoog zal leiden tot een daling van het aantal reizigers.
 

22-11-2017 11:33:41
ZJ37
ZJ37
De instaphulp te Rtd in de spits zal ook wel geholpen hebben, welke reizigers bij drukte adviseren de trein niet te nemen. Zitplaatskans is daarmee voor de wel instappende reizigers ook weer verhoogd.  

28-11-2017 12:17:07
chris24
chris24
Volgens dit verhaal lijkt dat de toekomst van NS op de HSL aan een zeilde draaide hangt! En toch nu dingen moeten gaan doen waar ze eigenlijk geen zin in hebben.

Link https://www.bnr.nl/nieuws/mobiliteit/10334434/acm-andere-vervoerders-kunnen-het-beter-dan-ns-op-hogesnelheidslijn

Laatst bewerkt door chris24 op 28-11-2017 12:18
 

28-11-2017 12:26:45
mren
mren
"Uit het onderzoek blijkt nu dat drie andere marktpartijen aannemelijk hebben gemaakt dat zij betere prestaties op de hogesnelheidslijn kunnen leveren dan de NS. "

Dan ben ik benieuwd hoe ze dat aannemelijk hebben gemaakt. Presumpties dat de hoor hun aan te schaffen nieuwe treinen beter zullen zijn? Aanname dat lijngebonden inzet van personeel beter is?
 

28-11-2017 12:29:54
MCN-GVC
MCN-GVC
https://www.nu.nl/binnenland/5025806/ns-kan-beter-presteren-hogesnelheidslijn-tussen-amsterdam-en-breda.html
En volgens dit artikel valt het wel weer mee, is maar net wie het schrijft.
Aangaande van de verbeteringen die doorgevoerd kunnen worden, het is maar net hoeveel geld je voor korte termijn over de balk wil gooien tot ICNG er is. En de overheid wil NS toch als commercieel privaat bedrijf blijven zien, dus dan moeten ze toch ook op de centen letten (al lijkt het niet het geval als ik kijk hoeveel geld er toch nog in extra personeel en materieel wordt gestoken).
Edit:
Quote
mren (di 28 nov 2017 12:26:45 https://www.somda.nl/forum/15278/p633053/): Aanname dat lijngebonden inzet van personeel beter is?

Dat gebeurd al met de HSL diensten. Zelfs de 1100 diensten zijn afgesplitst van de dienst van de 900/1000.

Laatst bewerkt door MCN-GVC op 28-11-2017 12:32
 

28-11-2017 12:31:13
Rolffiej19
Rolffiej19
Dat lijngebonden inzet van personeel is al zo , maar zoals BNR het er neer zet staat het wel een beetje overdreven allemaal , de andere vervoerders hebben nog geen meter over deze HSL gereden laat staan dat ze er materieel voor hebben en vervolgens wel lopen roepen dat ze het beter kunnen jaja..%08%( Iets met beste stuurlui .... )

Laatst bewerkt door Rolffiej19 op 28-11-2017 12:32


MCN ASD
 

28-11-2017 12:44:25
ZJ37
ZJ37
Nou, dat lijngebonden personeel zien we nu al een hele tijd hoe dat functioneert op de 1100... Lijngebonden of niet, het duurt voor mijn gevoel veel langer om de 1100 opgestart te krijgen dan elke andere serie in het land na een verstoring.  

28-11-2017 12:44:44
icened
icened
Valt daar niet uit af te leiden dat de verstoring vooral aan het treinmaterieel en HSL ligt?

Laatst bewerkt door icened op 28-11-2017 12:49
 

28-11-2017 13:17:33
BGM104
BGM104
Quote
MCN-GVC (di 28 nov 2017 12:29:54 https://www.somda.nl/forum/15278/p633054/):
Quote
mren (di 28 nov 2017 12:26:45 https://www.somda.nl/forum/15278/p633053/): Aanname dat lijngebonden inzet van personeel beter is?

Dat gebeurd al met de HSL diensten. Zelfs de 1100 diensten zijn afgesplitst van de dienst van de 900/1000.

Andere vervoerders kunnen met een lijngebonden rooster werken waardoor personeel meer HSL ervaring opdoet en de HSL kennis beter bijhoudt.
 

28-11-2017 13:18:00
sjoerd
sjoerd
@ icened: Nee, dat is daarmee niet vast te stellen. De infra is niet perfect, hoe je ermee omgaat ook niet, de personeelsdiensten zijn kennelijk de oorzaak van veel uitvallende treinen. En ik denk dat zelfs het bedrijf geen zicht heeft op de analyse van alle strubbelingen.

Laatst bewerkt door sjoerd op 28-11-2017 13:18
 

28-11-2017 14:07:50
MCN-GVC
MCN-GVC
Probleem zijn niet de personeelsdiensten. Hier denken sommige het, maar het is echt niet zo. We zitten P.P. 3/4 diensten in de week op de HSL. En ook wij die op de HSL rijden leggen vaker tijd bij dan op het normale net. Probleem is en blijft de infra van de HSL. Deze is slecht aangelegd, dat is ook in meerdere rapporten al naar voren gekomen. Ook het materieel waar we tijdelijk mee rijden is storingsgevoelig, zeker de oudere huurlocs. Houd er rekening mee dat de loc niet ontworpen is om te blijven omschakelen maar eigenlijk ontworpen is om eenmaal bij de grens van spanning te wisselen. Ik rijd gewoon uitermate voorzichtig en ook ik heb dit jaar 2 keer defecten gehad waarbij de trein afgevoerd moest worden (op eigen kracht, niet stilgestaan op de HSL maar doorgereden met 1 loc). Bij 2 of meer defecten treinen is de bijsturing het soms nog wel is kwijt.
1 Grote verbetering zou zijn als er op de HSL iets aan de hand is, gewoon altijd conventioneel met vertraging rijden. Alleen geeft overheidsinstantie ProRail hier geen toestemming voor. Alleen de eerste gestrande treinen worden tegenwoordig soms omgeleid.
 

28-11-2017 14:36:40
ZJ37
ZJ37
Het is jammer dat het beeld dat jij geeft niet door de politiek wordt gegeven, althans wat betreft de invloed van de slechte infra op het goed kunnen uitvoeren van een HSL-dienst. Men gaat er zonder meer vanuit dat het algehele probleem is opgelost door een andere vervoerder te laten aanrukken.  

28-11-2017 14:41:32
maarten83
maarten83
Volgens mij gaat het met de Thalys tegenwoordig wel goed. Dus lijkt mij niet enkel aan de infra te liggen.  

28-11-2017 14:53:27
ZJ37
ZJ37
Eens, de infra is één van de veroorzakers dat het minder goed loopt dan je zou willen. Materieel is ook uit noodzaak geboren na het V250-gedoe, daar voelt de politiek zich ook niet verantwoordelijk voor.  

28-11-2017 14:55:47
dh3201
dh3201
De lijn dus geheel aan Thalys gunnen? Die weten tenslotte wel hoe je met die lijn moet omgaan....


Shqiperise-lopers?
 

28-11-2017 14:59:02
treinfan
treinfan
KPI Prorail Rotterdam Centraal, gemiddeld over de laatste 12 maanden:
Punctualiteit:
Amsterdam Centraal - Paris Nord THA 66.1%
Amsterdam Centraal - Lille THA 74.3%
Den Haag Centraal - Eindhoven IC 80.7%
Amsterdam Centraal - Breda HSN 82.2%
Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal HSN 83.9%

Uitgevallen treinen:
Amsterdam Centraal - Paris Nord THA 0.3%
Amsterdam Centraal - Lille THA 0.3%
Den Haag Centraal - Eindhoven IC 9.2%
Amsterdam Centraal - Breda HSN 6.2%
Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal HSN 9.3%

Totale punctualiteit per verbinding is dan:
Asd - Paris THA 65.8%
Asd - Lille THA 74.0%
Gvc - Ehv IC 71.5%
Asd - Bd HSN 76.0%
Asd - Rtd HSN 74.6%

Uiteraard zegt dit niets over de oorzaken van alle verstoringen.

Laatst bewerkt door treinfan op 28-11-2017 15:22
 

28-11-2017 15:00:05
ZJ37
ZJ37
En nu de cijfers inclusief uitgevallen treinen?  

28-11-2017 15:10:14
MCN-GVC
MCN-GVC
Thalys heeft idd minder last van de infra. 1 omdat ze geen gebruik maken van Zbha en 2 de fasescheiding Zlw omdat ze dan al op volle snelheid zijn. 3 Ook is de Thalys ontworpen voor vaker omschakelen en gebeurd een groot deel automatisch (sneller). In de traxx moet alles handmatig verteld worden aan de loc en dus per keer checkt de computer dit met zichzelf en de achterste loc. Tevens waren er in de tijd van het v250 debacle ook thalys stellen over, alleen kon NS deze niet huren omdat SNCF de lijn zelf in zijn geheel wilden en dus niet gingen verhuren omdat ze dan minder kans hadden als het fout ging de lijn te kunnen krijgen (politieke invloeden). Tevens als thalys zou gaan rijden zal de prijs van de kaartjes ook wel omhoog gaan. De nieuwe ICNG zal ook wel het kleine zusje van de TGV/AGV worden qua techniek. Technieken van verschillende modellen per fabrikant hebben vaak grote overeenkomsten. Luister maar is naar de Twindexx Swiss Express en onze VIRM of vergelijk de modellen van Stadler met elkaar.

Quote
ZJ37 (di 28 nov 2017 14:36:40 https://www.somda.nl/forum/15278/p633074/): Het is jammer dat het beeld dat jij geeft niet door de politiek wordt gegeven, althans wat betreft de invloed van de slechte infra op het goed kunnen uitvoeren van een HSL-dienst. Men gaat er zonder meer vanuit dat het algehele probleem is opgelost door een andere vervoerder te laten aanrukken.

Ik denk dat we allemaal wel een idee hebben hoeveel politici daadwerkelijk wel is gebruik gemaakt hebben van de HSL, laat staan zich verdiepen in hoe het allemaal werkt of dat ze mee zijn geweest voorin om te kijken hoe het in het echt werkt.

Laatst bewerkt door MCN-GVC op 28-11-2017 15:20
 

28-11-2017 15:29:59
jeanne
jeanne
Dezelfde techniek is nog lang geen garantie voor ook goede prestaties, zeker als het om componenten gaat die met software te maken hebben. Als ik dan toch een voorbeeld moet noemen; de TGV en het SM'90 handen bijvoorbeeld zelfde basis als besturingssysteem, maar SM'90 presteerde beduiden slechter dan de TGV. Dit had waarschijnlijk te maken met het feit dat het SM'90 volledig beslag legde besturingssysteem en die van de TGV niet. Let wel het is een ervaring van inmiddels twintig jaar terug, maar niet iets om onvermeld te laten. Ook het programmeren van systemen zal de ene keer beter en de andere keer slechte gedaan worden, zonder dat we dat vanaf de buitenwereld ook kunnen staven. Soms gaat iets heel lang goed bij software, hoewel het toch niet goed ontwikkeld is.


Jeanne Kok
 

28-11-2017 16:02:05
icened
icened
Quote
MCN-GVC (di 28 nov 2017 15:10:14 https://www.somda.nl/forum/15278/p633086/):
Ik denk dat we allemaal wel een idee hebben hoeveel politici daadwerkelijk wel is gebruik gemaakt hebben van de HSL, laat staan zich verdiepen in hoe het allemaal werkt of dat ze mee zijn geweest voorin om te kijken hoe het in het echt werkt.


Uit jouw analyse blijkt wat de problemen echt zijn. Het is weer jammer om te moeten concluderen dat de overheid/politiek ook na de Fyra enquête nog steeds vooral aan hun eigen belangen denken.

NS directeur Rogier van Boxtel en Pro Rail directeur hebben al aan de staatssecretaris van I & W aangegeven dat de probleem vooral de HSL infrastructuur is. Hopelijk zal de nieuwe (verse) staatssecretaris daar wat aan willen doen.

Maar in de politiek kan de staatssecretaris niet in haar eentje beslissen. Ze moet natuurlijk weer verantwoording afleggen als er weer extra miljoenen in de HSL geïnvesteerd moet worden. Waarna Kamerleden van de oppositie om politieke redenen natuurlijk de kabinet kunnen aanvallen.

Laatst bewerkt door icened op 28-11-2017 17:28
 

28-11-2017 16:06:59
icened
icened
Quote
jeanne (di 28 nov 2017 15:29:59 https://www.somda.nl/forum/15278/p633088/): Dezelfde techniek is nog lang geen garantie voor ook goede prestaties, zeker als het om componenten gaat die met software te maken hebben.


Is de Velaro D daar ook een goed voorbeeld van? De Velaro E werd afgeleid van de ICE 3 (International) en was tamelijk snel ontwikkeld. De Velaro D had behoorlijk wat problemen met de software.
 

28-11-2017 16:40:26
sjoerd
sjoerd
Dank MCN-GVC voor de analyse. Ik vertrouw niemand die niet uit eigen ervaring rapporteert. De wisselwerking materieel - infra is kwetsbaar, en de wijze waarop er mee wordt omgegaan maakt het nog kwetsbaarder. Ook is duidelijk waarom Thalys er minder last van heeft.
De Benelux strandde de afgelopen tijd bij de proefritten herhaaldelijk op de grens waar de systemen van Siemens, Alstom en Bombardier elkaar in de haren vliegen.
Er is volgens een ingewijde die bij Lloyds werkt, ook moeilijk heen te breken door het scala aan meningen bij ProRail.
Een andere exploitant heeft met dit alles natuurlijk ook te maken en zal dezelfde problemen ervaren.
 

28-11-2017 17:01:13
icened
icened
Quote
sjoerd (di 28 nov 2017 16:40:26 https://www.somda.nl/forum/15278/p633097/):
De Benelux strandde de afgelopen tijd bij de proefritten herhaaldelijk op de grens waar de systemen van Siemens, Alstom en Bombardier elkaar in de haren vliegen.
Een andere exploitant heeft dit alles naturlijk ook te maken en zal dezelfde problemen ervaren.


Daar gaan we weer. %03% HSL soap deel ......
 

28-11-2017 17:33:07
MCN-GVC
MCN-GVC
Kwam deze ook nog tegen:
https://www.nrc.nl/nieuws/2017/11/28/voorlopig-geen-andere-vervoerders-dan-ns-op-hogesnelheidslijn-a1582875
Vooral de eerste en laatste alinea vind ik een goede:
Andere vervoerders zullen niet binnen afzienbare termijn voor verbetering zorgen op de hogesnelheidslijn (hsl) tussen Amsterdam en Breda. Zeven vervoersbedrijven zijn geïnteresseerd in exploitatie van de hsl, drie van hen presteren waarschijnlijk beter dan NS. Geen van de vervoerders beschikt echter op korte termijn over treinen voor de hsl.

In een eerdere versie van dit bericht stond dat drie vervoerders de hsl van NS willen overnemen. Dat aantal verwijst naar het aantal vervoerders dat aannemelijk heeft gemaakt dat zij de gevraagde prestaties op de hsl kunnen leveren. Zeven van de dertien vervoersbedrijven die voor de marktverkenning zijn benaderd, zijn geïnteresseerd in het uitvoeren van een zelfstandige treindienst op de hsl.

In andere woorden 13 benaderd, maar 7 geïnteresseerd en 3 zouden het beter denken te kunnen maar niet op korte termijn. In andere woorden, NS roeit nog niet zo slecht met de riemen die ze hebben.

Ik ben tevens geïnteresseerd in het onderzoek van Roger van volgende week. Want er wordt in alle artikelen gesproken over verbeteringen die NS zelfstandig kan doen, maar nergens wordt er een voorbeeld gegeven.

Laatst bewerkt door MCN-GVC op 28-11-2017 17:37
 

28-11-2017 17:51:20
Apda
Apda
Die voorbeelden staan ook niet in het rapport dat aan de minister is uitgebracht, want ze zijn geheim. Hier is dit rapport te vinden: https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2017/11/28/marktverkenning-vervoer-hsl-zuid Concreter dan wat op de laatste 2 bladzijden staat, wordt het niet.  

28-11-2017 19:34:32
icened
icened
En NS heeft weer gereageerd op het rapport van de Ministerie van I & W. Reactie van NS volgt nog. Zie citaat:

Externe analyse

NS en ProRail hebben een Externe Analyse laten uitvoeren op de HSL-Zuid, door hetzelfde bureau dat vorig jaar het verbeterprogramma onderzocht. Dit onderzoek wordt volgende week gepubliceerd.
 

28-11-2017 21:09:59
ZJ37
ZJ37
Wat ik me afvraag: NS is al bezig met een investering/bestelling van nieuw HSL-waardig materieel. Als er dan toch een andere vervoerder aan de slag mag op de HSL, wat zijn dan de scenario's voor de afgeleverde vloot ICNG?  

28-11-2017 21:50:32
BGM104
BGM104
Vervoersgroei opvangen in de niet HSL series en/of ICM (deels) aan de kant zetten.

Laatst bewerkt door BGM104 op 28-11-2017 21:50
 

28-11-2017 22:01:43
AlexNL
AlexNL
Quote
ZJ37 (di 28 nov 2017 21:09:59 https://www.somda.nl/forum/15278/p633126/): Wat ik me afvraag: NS is al bezig met een investering/bestelling van nieuw HSL-waardig materieel. Als er dan toch een andere vervoerder aan de slag mag op de HSL, wat zijn dan de scenario's voor de afgeleverde vloot ICNG?

Inzetten voor Arnhem - Utrecht - Amsterdam via de Betuweroute wanneer de route via Klp eruit ligt? %08%
 

29-11-2017 09:41:38
icened
icened
Quote
ZJ37 (di 28 nov 2017 21:09:59 https://www.somda.nl/forum/15278/p633126/): Wat ik me afvraag: NS is al bezig met een investering/bestelling van nieuw HSL-waardig materieel. Als er dan toch een andere vervoerder aan de slag mag op de HSL, wat zijn dan de scenario's voor de afgeleverde vloot ICNG?


Zal een ICNG zoal onder twee stroomsystemen kunnen rijden? En ook met 200 km p/u onder 1500 volt? Als NS het dan op andere IC verbindingen op het HRN moet inzetten is dat een behoorlijke kapitaalvernietiging. Financiële regeling maken met Ministerie van I & W?

Het grootste pluspunt van de ICNG t.o.v. andere HSL treinen van andere vervoerders is dat de ICNG de HSL verder kan integreren in het hoofdrailnet. Of kan een vervoerder als Arriva ook een concessie krijgen voor bijvoorbeeld Den Haag - Eindhoven?

Las in rapport dat geen van de partijen materieel ‘over’ heeft dat al dan niet kan worden vrijgegeven voor exploitatie in Nederland. Kortom wat is de meerwaarde van de andere partijen?
 

29-11-2017 11:05:59
dh3201
dh3201
Andere partijen worden echt gedwongen goed hun best te doen in plaats van door de overheid een handje boven het hoofd gehouden te worden????


Shqiperise-lopers?
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl