Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl
16-04-2017 22:59:57
jeanne
jeanne
Quote
treinfan (zo 16 apr 2017 22:49:13 https://www.somda.nl/forum/15278/p613610/):
Quote
AlexNL (zo 16 apr 2017 18:24:45 https://www.somda.nl/forum/15278/p613599/):
Quote
b2py (zo 16 apr 2017 13:24:11 https://www.somda.nl/forum/15278/p613569/):

Rest een vraag van mijn kant, is het enige bezwaar dat de Benelux niet over Breda - HSL - Antwerpen kan de ERTMS software van Bombardier die niet meewerkt? Zo ja, hoe erg kan je dat NS aanrekenen? Zo nee, wat speelt er dan nog meer?

NS is geen treinenbouwer, je kunt ze dus niet aanrekenen dat ze ERTMS niet aan de praat krijgen. Daar is Bombardier voor.
De NS heeft met NedTrain wel expertise met het inbouwen van beveiligings- en communicatiesystemen (ATB, GSMR). De NS werft tevens ingenieurs voor ontwerp bij revisies en heeft meerdere softwareafdelingen.
ERTMS wordt momenteel niet door NS gedaan, maar als het NS-management het heft in "eigen" handen zouden willen nemen, zouden ze prima met wat extra personeel over kunnen gaan op ontwikkeling van ERTMS-modules.

He ja, allerlei zaken die NS vroeger zelf in huis had (bijvoorbeeld de dienst Mw) zijn alle bij contractpartijen in de markt terecht gekomen. Ik zie niet zo snel dit weer terug komen in de holding. Maar je weet maar nooit. Naar verwachting op z'n vroegst als de markt echt z'n monopolistische trekken krijgt, maar dan zijn ze in wezen al te laat!

Laatst bewerkt door jeanne op 16-04-2017 23:01


Jeanne Kok
 

16-04-2017 23:14:50
b2py
b2py
Die monopolistische trekjes hebben die treinenbouwers nu niet bedoel je?  

16-04-2017 23:20:18
thom
thom
Quote
Henk1619 (zo 16 apr 2017 17:46:14 https://www.somda.nl/forum/15278/p613595/):

Of het terugdraaien van de huidige marktwerking van het kunstmatig verlengen van de rijtijd over de oude lijn.
Of met dubbele stellen op een paar drukke spitstreinen.
Of met spitsversterkers.
Of door duplex stellen in de PBA-omloop op te nemen.

Hou alsjeblieft eens op met het denken dat enig vervoerder dan ook genoeg reserve materieel over heeft om even een complete dienst extra, of met ander materieel te gaan rijden, want dat heeft géén enkel gezond commercieel vervoerder meer.....
 

17-04-2017 03:14:43
jeanne
jeanne
Quote
b2py (zo 16 apr 2017 23:14:50 https://www.somda.nl/forum/15278/p613612/): Die monopolistische trekjes hebben die treinenbouwers nu niet bedoel je?


Fabrikanten van spoorwegmaterieel hebben wel/niet monopolistische trekjes. (door te halen wat niet van toepassing is) Dat is aan U om te bepalen.


Jeanne Kok
 


18-04-2017 07:43:05
Chrisdb
Chrisdb
Quote
AlexNL (zo 16 apr 2017 00:05:11 https://www.somda.nl/forum/15278/p613534/):
Quote
Henk1619 (za 15 apr 2017 22:13:22 https://www.somda.nl/forum/15278/p613525/):

NS Int heeft de Benelux gewoon via de bestaande route aangevraagd voor de komende jaardienst. Via de HSL is slechts een mogelijk upgrade-scenario gedurende de drgl 2018...


Sorry, wát? Beweer je nu echt dat het NS 4,5 jaar na het falen van de Fyra nog altijd niet lukt om haar afspraken na te komen?


Dat kon je uit het bericht van OV Magazine punt nl (ik weet niet hoe ijverig de spambots hier zijn) over het bezwaar boete HSL al opmaken.

NS noemt hier dat ze de IC Den Haag - Eindhoven heeft verlegd naar de HSL en dat de Eurostar gaat rijden. De optie om de Benelux naar de HSL te verplaatsen was daarmee slechts een optie gepresenteerd als afspraak om de bühne rustig te houden. Het lijkt erop dat het Bombardier gewoon nooit gaat lukken om de benodigde software erop te krijgen en de NMBS heeft waarschijnlijk teveel bezwaren en belangen.

Aangezien ik freelance schrijf, was ik al bezig met het tikken van een berichtje dat IC Brussel mogelijk definitief (in de huidige vorm) niet naar de HSL gaat. Ik vraag me nu vooral af wanneer het embargo erop wordt opgeheven.

Laatst bewerkt door Chrisdb op 18-04-2017 07:48
 

18-04-2017 08:13:26
ZJ37
ZJ37
Hebben we in elk geval ter herinnering aan de plannen nog de mooie verroestte spoortjes bij Bda waarmee je de HSL zuidwaarts op en af kan rijden.  

18-04-2017 12:25:08
icened
icened
Als er een plek is waaraan je kunt dat de HSL tot nu een flop is dan is het wel die verbindingsspoor tussen de HSL en spoorlijn Breda - Roosendaal.

Als ze in het verleden voor de variant voor Roosendaal hadden gekozen waren ze in ieder geval België meer tegemoet gekomen. Of het dan beter was geweest is achteraf praten.
 

18-04-2017 12:36:07
Oldskool
Oldskool
Wie zijn 'ze' ?  

18-04-2017 12:41:54
icened
icened
Kabinet Kok/De Nederlandse overheid. Er waren een aantal varianten voor een HSL tussen Rotterdam - Antwerpen. De Belgische voorkeur was een variant via Roosendaal.

Maar de Nederlandse kabinet Kok drukte de variant via de snelweg A 16/E 19 door. Niet de voorkeur van België. België kreeg een compensatie van 823 miljoen gulden.

Laatst bewerkt door icened op 18-04-2017 12:49
 

18-04-2017 12:49:59
sjoerd
sjoerd
Ja, maar niet via station Roosendaal. De HSL liep verliep westelijk van Roosendaal. Daardoor had niemand ten zuiden van Rotterdam er iets aan. Ik heb het volledige tracé nog op tekening, maar zo is het dus niet geworden. Misschien toch wel een goede keuze om Breda wel een aansluiting te geven. In elk geval blijkt verder wel uit je uitleg dat er meer belemmeringen zijn voor een goede exploitatie dan die welke in het materieel zijn gelegen.
Het meest slagvaardig wordt nu de optie dat de dienst Antwerpen - Noorderkempen alsnog wordt doorgetrokken naar Breda.
 

18-04-2017 13:14:54
icened
icened
Klopt. Inderdaad niet via station Roosendaal. Ben zoal met je eens dat het een goede keuze is om Breda een aansluiting te geven. Kijk maar naar het achterland (Oost Brabant/Gelderland).

Inderdaad zijn in mijn optiek meer belemmeringen voor een goede exploitatie. NMBS heeft een aandeel van 50% in de Thalys. 1 keer p/u een HST tussen Amsterdam - Brussel is volgens de NMBS meer dan voldoende. Terecht want waarschijnlijk is de vervoersmarkt niet groot genoeg voor een hogere frequentie.

Maar de Beneluxtrein heeft een aanvullende functie gekregen. En dat terwijl de Beneluxtrein wel populair is bij de Belgische treinreizigers en toeristen. Daar heeft NMBS NS voor nodig zodat ze de infraheffingen kunnen betalen op de HSL Antwerpen - Nederlandse grens. Daar wrijft het. Waarom deed NMBS in het al verleden al zo moeilijk over de HSL Brussel - Breda/Den Haag?

Waarom trekt NMBS niet gewoon een Intercityverbinding van Antwerpen door naar Breda? Bijvoorbeeld IC Charleroi - Antwerpen met een M 7. Beneluxtrein opheffen. Kan NS zich bezighouden met de binnenlandse HSL verbindingen. Wat natuurlijk niet gaat gebeuren want dan moet NMBS zelf de hoge infraheffingen betalen. Om nog maar te zwijgen van de protesten van treinreizigers en treinreizigersverenigingen.

Laatst bewerkt door icened op 18-04-2017 13:15
 

18-04-2017 13:26:49
Chrisdb
Chrisdb
Hoewel niet in openbare documenten klopt het precies wat icened hier zegt. Wie het boek 'Dwarsligger' van Marc Descheemaecker heeft gelezen, leest dat NMBS inderdaad niet op de Benelux zit te wachten. Zij hebben immers al Thalys. Overigens gaat het hier niet alleen om de vervoersmarkt, maar ook om 'wie nu die internationale HSL moet uitbaten'. NMBS wil dat bij voorkeur zonder NS via Thalys doen zoals bekend.

Wellicht moeten we dan ook af van dat patroon dat de Benelux in deze concessie via de HSL moet. De Belgen willen het niet, Den Haag, Dordrecht en Roosendaal zien het ook niet zitten en ik begin onderhand ook weleens me af te vragen of we nu constructief aan een nieuwe verbinding werken of aan het onderhouden van het verdienmodel van de BV Belangenverstrengeling.

Beter is het misschien om te kijken naar 'quick wins', zodat het eeuwige dossier ook eens een keer dicht kan tot de volgende concessie:

- Doortrekken pendel Noorderkempen-Antwerpen naar Breda, eventueel onder concessie NS zodat het NMBS niets extra kost;
- Zorgen voor een haast drempeloze overstap voor reizigers die met de ICD uit Amsterdam komen; dus cross-over perron - bij vertraging of als dit niet mogelijk is een extra aangenaam verblijf op Breda (extra korting op voorkomende zaken etc.);
- InterCity Brussel handhaven via de huidige route. Dit schept duidelijkheid en behartigt de belangen van zowel NMBS als Den Haag, Dordrecht en Roosendaal.

Als de ICNG ingestroomd is, zien we wel weer verder. Misschien is de ICNG robuust genoeg om de hele handel tegen die tijd over de HSL naar Brussel te sturen. Of wie weet heeft NS dadelijk genoeg credits opgebouwd om (als die beschikbaar komt) een aandeel in Thalys/Izy te kopen (probleem helemaal opgelost). De tijd zal het leren...

Maar nu wordt het tijd dat ze eens gaan doen waar ze voor zijn aangenomen:
Niet l*llen, maar treintjes rijden (via welke route dan ook)! %08%

Laatst bewerkt door Chrisdb op 18-04-2017 13:42
 

18-04-2017 15:32:02
jeanne
jeanne
Quote
Chrisdb (di 18 apr 2017 13:26:49 https://www.somda.nl/forum/15278/p613736/): Hoewel niet in openbare documenten klopt het precies wat icened hier zegt. Wie het boek 'Dwarsligger' van Marc Descheemaecker heeft gelezen, leest dat NMBS inderdaad niet op de Benelux zit te wachten. Zij hebben immers al Thalys. Overigens gaat het hier niet alleen om de vervoersmarkt, maar ook om 'wie nu die internationale HSL moet uitbaten'. NMBS wil dat bij voorkeur zonder NS via Thalys doen zoals bekend.


Daarom werd NS bij het herverdelen van de aandelen nog niet één aandeeltje gegund.

Quote
Chrisdb: Als de ICNG ingestroomd is, zien we wel weer verder. Misschien is de ICNG robuust genoeg om de hele handel tegen die tijd over de HSL naar Brussel te sturen. Of wie weet heeft NS dadelijk genoeg credits opgebouwd om (als die beschikbaar komt) een aandeel in Thalys/Izy te kopen (probleem helemaal opgelost). De tijd zal het leren...


En geloof maar niet dat NS ooit een (aan)deeltje van die zeer lucratieve koek zal worden gegund na het Nederlandse HSL gestuntel. NS inhuren als onderaannemer lijkt mij het enige haalbare op dit dossier.

Je mag de politiek een ding nageven, met al hun aanbestedings-gesteggel hebben ze één ding toch maar mooi voor elkaar gekregen. We zijn nu "het Jutland van de HSL". Dank daar voor inclusief applaus!

Laatst bewerkt door jeanne op 18-04-2017 15:34


Jeanne Kok
 

18-04-2017 18:25:13
sjoerd
sjoerd
Ik ben het echt vrijwel volledig met je oneens, maar dat mag hier.
Het Jutland van Europa zouden we zijn als we in het geheel geen HSL hadden gekregen en zo is dit beeld destijds ook bedoeld geweest. En dat zijn we niet want we hebben wel degelijk een goed functionerende HSL waarop bedrijfszekere TGV-treinstellen bijna een uurdienst rijden die goed tot zeer goed bezet is.
Het is denk ik niet zo dat de NMBS de Benelux niet wil; die hebben ze mee opgericht en al die tijd (tot de FYRA) exploitatief ondersteund.
Dat er bij NS dingen over het hoofd zijn gezien, klopt, maar wat telkens onder de mat wordt geveegd is het grote aandeel van de overheid en de politiek hierin. En nog steeds laat de politiek het hier geheel liggen: wel een grote mond hebben en boetes uitdelen maar geen internationaal standpunt willen bepalen over hoe de reiziger beter bediend kan worden. Als de overheid en de politiek hun mond hadden gehouden en zouden blijven houden, waren de vervoersbedrijven het allang samen eens geworden, zoals in de jaren 50 van de vorige eeuw ook lukte met de Benelux en de TEE.
 

18-04-2017 19:20:08
icened
icened
.

Laatst bewerkt door icened op 18-04-2017 20:24
 

18-04-2017 21:56:58
jeanne
jeanne
@Sjoerd: Natuurlijk mag je het met mij oneens zijn, maar van den Hollander z'n mooie ideeën is nu echt niet zoveel meer over. Het credo "samen" is inmiddels vervangen door "marktwerking". Het Europa van NU handelt steeds minder vanuit de idealen geformuleerd in de "Schumangedachte"!

Als ik dan nogmaals omkijk, is in mijn beleven ook de verstandhouding tussen "class politiek" en "het spoor" sinds het uitbrengen van Rail 21 er bepaald niet op vooruit gegaan! OK, dat ik bijzonder cynisch ben over het HSL-dossier moge duidelijk zijn, maar de laatste alinea was dan ook meer als een soort parafrase met vette knipoog bedoeld! %02%

Ach, van al dat omkijken wordt je ook niet vrolijk, dus gaan we weer vrolijk vooruit kijken naar wat er zich zo rond de HSL ontwikkeld.


Jeanne Kok
 

18-04-2017 21:59:46
Henk1619
Henk1619
Quote
sjoerd (di 18 apr 2017 18:25:13 https://www.somda.nl/forum/15278/p613755/): Het Jutland van Europa zouden we zijn als we in het geheel geen HSL hadden gekregen en zo is dit beeld destijds ook bedoeld geweest. En dat zijn we niet want we hebben wel degelijk een goed functionerende HSL waarop bedrijfszekere TGV-treinstellen bijna een uurdienst rijden die goed tot zeer goed bezet is.


Bravo, eindelijk eens een positief geluid. Ik had het niet beter kunnen verwoorden.

De HSL werkt gewoon voor het doel waarvoor je een HSL aanlegt: snelle lange afstandstreinen. Het enige wat niet functioneert is het gehobbie met lokale verbindingen. Maar dat is dan ook een politiek verzinsel, designed for disaster.
 

18-04-2017 22:10:16
sjoerd
sjoerd
@ Jeanne: ik denk dat de ideeën van Den Hollander, als je dat zo wilt noemen, hun tijd ver vooruit waren: de markt reguleerde dat zelf en het resultaat, de Benelux, de TEE en later de Eurocity mochten er wezen, al viel en valt er veel aan te merken op de internationale diensten of wat daarvan rest! De bemoeienis van de overheid brengt tot nu toe alleen maar ellende en dat kan ook niet anders: men weet totaal niet waarover men het heeft. Liet de overheid de markt nu maar echt met rust!  

18-04-2017 22:13:28
icened
icened
Quote
Henk1619 (di 18 apr 2017 21:59:46 https://www.somda.nl/forum/15278/p613779/):

De HSL werkt gewoon voor het doel waarvoor je een HSL aanlegt: snelle lange afstandstreinen. Het enige wat niet functioneert is het gehobbie met lokale verbindingen. Maar dat is dan ook een politiek verzinsel, designed for disaster.


Ben met je eens dat de HSL bedoeld is voor snelle lange afstandstreinen. Maar de Thalys kan dat ook vanwege een verdrag dat is gesloten om een HSL corridor aan te leggen tussen Londen/Parijs - Brussel - Köln/Amsterdam. Daarom is de Thalys succesvol tussen Amsterdam - Parijs dankzij veel HSL en een concurrerend reistijd van een kleine drie uur t.o.v. de vliegtuig. Zoals de opzet ook is.

Voor de rest zijn de lokale verbindingen vooral aanvullingen. Zie IC Oostende - Eupen, Javelin op de HSL Londen - Kanaaltunnel en bij ons de IC Direct.

Qua exploitatie zullen we in Nederland vooral van de binnenlandse HSL verbindingen moeten hebben. Want het is toch ook de bedoeling dat Nederlandse treinreizigers gaan profiteren van de HSL? We hebben die peperdure HSL toch niet alleen voor de internationale HST aangelegd?

Laatst bewerkt door icened op 18-04-2017 22:14
 

19-04-2017 00:52:36
Henk1619
Henk1619
Quote
icened (di 18 apr 2017 22:13:28 https://www.somda.nl/forum/15278/p613782/): Qua exploitatie zullen we in Nederland vooral van de binnenlandse HSL verbindingen moeten hebben. Want het is toch ook de bedoeling dat Nederlandse treinreizigers gaan profiteren van de HSL? We hebben die peperdure HSL toch niet alleen voor de internationale HST aangelegd?


In Frankrijk vliegen de treinen je ook echt niet om de oren op de LGV. Op een aantal deeltrajecten die de TGV's van meerdere uithoeken rondom Paris samen gebruiken is het relatief druk. De Fransen zouden Paris-Amsterdam gewoon hebben aangelegd voor de huidige Thalys frequentie als het een binnenlandse lijn zou zijn geweest.

Onze HSL is voornamelijk peperduur vanwege al die nodeloze tunnels en flyovers voor de huidige vorm van binnenlands gebruik.

Waarom zouden de Nederlandse treinreizigers moeten profiteren van de HSL? Moeten de Nederlandse treinreizigers profiteren van de Betuweroute? Zouden fietsers moeten profiteren van snelwegen? En we kunnen natuurlijk ook vliegtuigjes frequent laten pendelen naar Eelde, Zestienhoven en Beek zodat alle gewesten kunnen profiteren van de startbanen van Schiphol. Ik zou zeggen gebruik zo'n lijn voor snelle lange afstandstreinen en maak daar een succes van.

Laatst bewerkt door moderator op 20-04-2017 19:49
 

19-04-2017 01:22:14
umbusko
umbusko
Quote
Henk1619 (wo 19 apr 2017 00:52:36 https://www.somda.nl/forum/15278/p613794/): De stokbroodkluivers

Moet dat nou? %03%

Quote
Moeten de Nederlandse treinreizigers profiteren van de Betuweroute? Zouden fietsers moeten profiteren van snelwegen? En we kunnen natuurlijk ook vliegtuigjes frequent laten pendelen naar Eelde, Zestienhoven en Beek zodat alle gewesten kunnen profiteren van de startbanen van Schiphol. Ik zou zeggen gebruik zo'n lijn voor snelle lange afstandstreinen en maak daar een succes van.

Die vergelijkingen gaan toch wel wat mank...
De Betuweroute is ingericht op goederenverkeer; dat profiteert er ook van. Indirect profiteren passagiers doordat minder ruimte nodig is op het gewone spoor, zodat er meer reizigerstreinen passen.
Net zo is een snelweg niet ingericht op fietsers, omdat dat met rondrazende auto's met een snelheid van 130 km/uur hartstikke gevaarlijk en onprettig is. Maar indirect profiteren fietsers toch, want de lokale wegen worden ontlast.
Over die vliegtuigjes zal ik maar niet eens beginnen, daar speelt nog heel veel meer (prijs, milieu, geluidsoverlast). Maar we kunnen met zijn allen beter profiteren van Shl dan met pendelende vliegtuigjes als we een snelle, betrouwbare treinverbinding ernaartoe hebben en de ruimte op de startbaan gebruiken voor buitenlandse (goedkope?) vluchten.

De vraag is dus wat je met de HSL wilt: à la Betuweroute en snelweg de Oude Lijn ontlasten is in ieder geval een eerste stap. Blijkbaar vind je dat genoeg, en icened niet. Maar wat je er verder ook van vindt, het binnenlandse "profiteren" is allang begonnen met inmiddels 4x/uur de ICD Asd-Rtd, dat krijg je helemaal niet meer gestopt zonder oproer. Die discussie kunnen we dus gerust overslaan.
 

19-04-2017 07:02:42
mdeen
mdeen
Quote
sjoerd (di 18 apr 2017 18:25:13 https://www.somda.nl/forum/15278/p613755/): Ik ben het echt vrijwel volledig met je oneens, maar dat mag hier.
Het Jutland van Europa zouden we zijn als we in het geheel geen HSL hadden gekregen en zo is dit beeld destijds ook bedoeld geweest. En dat zijn we niet want we hebben wel degelijk een goed functionerende HSL waarop bedrijfszekere TGV-treinstellen bijna een uurdienst rijden die goed tot zeer goed bezet is.
Het is denk ik niet zo dat de NMBS de Benelux niet wil; die hebben ze mee opgericht en al die tijd (tot de FYRA) exploitatief ondersteund.


De samenwerking met de Benelux is opgericht toen er verder nog geen alternatief was. Ja, de TEE, maar dat was nu niet bepaald de uurdienst die nodig was. Op het moment dat Thalys reed begon het onderuit te zakken. De verdeling van de kosten voor de Thalys was op basis van gespendeerde tijd in het land, en met de Thalys al boemelend door Nederland en racend door België en Frankrijk had NS er een belang bij om die te versnellen en er meer aan te verdienen. De HSL was daar een goede methode voor en dan dacht NS ook de Benelux via de HSL te kunnen laten rijden.
Alleen waren de Belgen daar niet zo happig op, die zaten vol in de Thalys en meer reizigers in de Thalys was meer inkomsten. Daarbij gingen de inkomsten dalen omdat de Thalys in Nederland sneller ging rijden dus de Benelux stond voor de NMBS gewoon op het tweede plan. Ik wil niet zeggen dat ze die actief hebben tegengewerkt, maar een goede partner voor de Benelux waren ze niet meer sinds de HSL er was.
 

19-04-2017 10:01:53
Klaasje
Klaasje
Naast dat er sprake is van een verdienmodel voor de NMBS met de Thalys speelt er ook nog wat anders mee. De cultuur met betrekking tot de exploitatie is totaal verschillend tussen België en Nederland. In Nederland hebben tot de meest achterlijke uithoek overdag een halfuurdienst onafhankelijk van of dat nodig is of niet. Mits het exploitatietekort niet te groot is doen we dat gewoon.

In België is er met name bij NMBS een sterke drang om "niet meer treinen te laten rijden dan nodig is". Een extra trein tussen Amsterdam en Brussel die snel genoeg is om relatief interessant te zijn voor reizigers van de Thalys is overbodig vanuit dit perspectief bezien. Een trein die via een andere route rijdt is dat niet, zeker niet als die in België invulling kan geven aan binnenlandse ambities (Antwerpen-Zaventem bijvoorbeeld).

Zolang de NMBS betrokken is bij dit alles zal een bijzonder diplomatieke manier van werken nodig zijn om de Nederlandse ambities met een relatief snelle maar ook toegankelijke trein op Amsterdam-Brussel te krijgen. De enige manier om dat redelijk vlot voor elkaar te krijgen is door zelf een treindienst te laten rijden. Dat dit verder behoorlijk problematisch kan zijn voor andere dossiers voor NMBS en NS of voor grensoverschrijdende infrastructuur laat zich wel raden.
 

19-04-2017 12:51:24
broek53
broek53
In deze discussie wordt een heel belangrijk element overgeslagen / vergeten. De HSL op het noordelijke gedeelte is er gekomen als alternatief voor een verdergaande uitbreiding van de Oude Lijn, lees: de verbinding Amsterdam - Rotterdam. Dat is pas later (onderdeel van) de HSL geworden, die - wat NS betreft - vanuit het zuiden gezien ook best in Rotterdam had mogen eindigen. Omdat Smit-Kroes geld over had, is het noordelijk deel uiteindelijk (ook) hogesnelheidslijn geworden. Maar de functie om de Oude Lijn / Schiphollijn te ontlasten heeft er dus van meet af aan in gezeten. En dat heft destijds NS geïnspireerd tot de IC Max, die ook de HSL Oost had kunnen benutten.  

19-04-2017 18:47:43
phantom
phantom
Bovendien vind ik het een beetje vaag als men zegt dat een verbinding tussen Asd en bv Antwerpen (belgie) word weg gezet als "lokaal treintje" wat op die hsl zou moeten kunnen werken.
Bovendien vind ik dat reizigers uit bv Asd even zo goed recht hebben op een goede snelle verbinding ri Belgie als bv iemand die vanuit frankrijk met en thalys hierheen komt voor welke reden ook.
We hebben er tenslotte allemaal aan meebetaald,dus waarom zou enkel een buitenlandse reiziger uit frankrijk of verder, mogen profiteren van wat hier als HSL is gebouwd ?


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

19-04-2017 18:55:16
b2py
b2py
Als Nederlandse reiziger naar Frankrijk heb je toch ook profijt?  

19-04-2017 19:56:30
sjoerd
sjoerd
Waar dan weer tegenin zou kunnen worden gebracht dat de reiziger ten zuiden van Rotterdam daar eerst heen moet om die trein naar Frankrijk te pakken. Ja, dat kan dan via Roosendaal - Antwerpen, maar dan kunnen de bezwaarmakers uit het zuiden toch zeggen dat ze dan niets aan het Nederlandse deel van de HSL hebben. Tja...  

19-04-2017 21:31:50
Henk1619
Henk1619
Quote
thom (zo 16 apr 2017 23:20:18 https://www.somda.nl/forum/15278/p613614/):
Quote
Henk1619 (zo 16 apr 2017 17:46:14 https://www.somda.nl/forum/15278/p613595/):

Of het terugdraaien van de huidige marktwerking van het kunstmatig verlengen van de rijtijd over de oude lijn.
Of met dubbele stellen op een paar drukke spitstreinen.
Of met spitsversterkers.
Of door duplex stellen in de PBA-omloop op te nemen.

Hou alsjeblieft eens op met het denken dat enig vervoerder dan ook genoeg reserve materieel over heeft om even een complete dienst extra, of met ander materieel te gaan rijden, want dat heeft géén enkel gezond commercieel vervoerder meer.....


Als er een noodzaak is om op de man spelen, mag dat dan svp op basis van de feiten? Wat ik denk komt totaal niet overeen met deze aantijgingen
 

19-04-2017 21:53:04
b2py
b2py
Quote
sjoerd (wo 19 apr 2017 19:56:30 https://www.somda.nl/forum/15278/p613881/): Waar dan weer tegenin zou kunnen worden gebracht dat de reiziger ten zuiden van Rotterdam daar eerst heen moet om die trein naar Frankrijk te pakken. Ja, dat kan dan via Roosendaal - Antwerpen, maar dan kunnen de bezwaarmakers uit het zuiden toch zeggen dat ze dan niets aan het Nederlandse deel van de HSL hebben. Tja...
Je kan altijd slachtoffers zoeken die er niet van profiteren, Zuid-Nederland wordt nu een soort Hoogeveen van het Zuiden.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


19-04-2017 21:58:51
thom
thom
Het was nieteens specifiek naar jou bedoeld maar het gebeurd hier vaker dat er gewoon geroepen word men 'maar even wat gewoon wat moet doen' bijv; SNCF moet vragen voor een paar extra Thalys'en, DB voor een paar extra ICE's etc...

Het mogelijk duidelijk zijn dat van die miljoenen kostende treinen er echt geen tig gewoon 'over' zijn, en dat dus niet zo makkelijk gaat als men soms weleens zou willen.
 

19-04-2017 22:13:59
AlexNL
AlexNL
Het lastige aan de hele situatie rond de HSL is dat er veel belangen meespelen, gecombineerd met technische keuzes die de mogelijkheden ontzettend beperken.

Er zijn financiële belangen van zowel de staat (terugverdienen aanlegkosten) als vervoerders (subsidievrij exploiteren), waardoor "een paar treinen extra" niet zomaar tot de mogelijkheden behoort. We accepteren dat een vervoerder op een kleine lijn (zoals Gouda - Alphen) geen onuitputtelijke voorraad reservematerieel heeft, en dat is op HSL natuurlijk niet anders.

De keuzes die zijn gemaakt qua technologie maken het moeilijker om "iets anders" in te zetten: een internationale trein moet zowel ATB, ETCS als TBL1+ hebben. Zomaar een Belgische trein naar Nederland laten rijden kan dus niet, en zolang Bombardier ETCS niet goedgekeurd krijgt voor HSL4 lijkt het haast onmogelijk om wat te laten rijden.

Zomaar een wilde denkpiste: TBL1+ uitrollen op Breda - Breda-HSL en HLE18 gebruiken. Er kan dan een pendeldienst Breda - Brussel worden opgestart, in Breda kan worden overgestapt op de 900 en 1100. De HLE18's die NMBS dan moet missen voor hun exploitatie kunnen worden opgevangen door HLE28.

TBL1+ is een puntsgewijs beveiligingssysteem en zou dus niet met ATB moeten storen, en de hardware kan later worden hergebruikt voor de landelijke uitrol van ERTMS.
 

19-04-2017 22:31:22
Frontier
Frontier
Quote
thom (wo 19 apr 2017 21:58:51 https://www.somda.nl/forum/15278/p613894/): Het mogelijk duidelijk zijn dat van die miljoenen kostende treinen er echt geen tig gewoon 'over' zijn, en dat dus niet zo makkelijk gaat als men soms weleens zou willen.

Mwah, er zijn een hoop TGV-SE stellen terzijde gegaan de afgelopen tijd. Die had je, in theorie althans, van de benodigde veiligheidssystemen en van een grondige revisie kunnen voorzien en dan in de tussentijd nieuw materieel bestellen.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

19-04-2017 22:33:50
Frontier
Frontier
Quote
AlexNL (wo 19 apr 2017 22:13:59 https://www.somda.nl/forum/15278/p613898/): De HLE18's die NMBS dan moet missen voor hun exploitatie kunnen worden opgevangen door HLE28.

Werkt de HLE28 dan wel met M6 en I11 stuurstanden? Anders heeft de NMBS er niet zo heel veel aan.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

19-04-2017 22:34:09
thom
thom
Quote
Frontier (wo 19 apr 2017 22:31:22 https://www.somda.nl/forum/15278/p613904/):
Quote
thom (wo 19 apr 2017 21:58:51 https://www.somda.nl/forum/15278/p613894/): Het mogelijk duidelijk zijn dat van die miljoenen kostende treinen er echt geen tig gewoon 'over' zijn, en dat dus niet zo makkelijk gaat als men soms weleens zou willen.

Mwah, er zijn een hoop TGV-SE stellen terzijde gegaan de afgelopen tijd. Die had je, in theorie althans, van de benodigde veiligheidssystemen en van een grondige revisie kunnen voorzien en dan in de tussentijd nieuw materieel bestellen.
Lusten die ook 1,5 kV?
 

19-04-2017 22:36:23
Frontier
Frontier
Ja hoor.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

19-04-2017 23:06:42
AlexNL
AlexNL
Quote
Frontier (wo 19 apr 2017 22:33:50 https://www.somda.nl/forum/15278/p613906/):

Werkt de HLE28 dan wel met M6 en I11 stuurstanden? Anders heeft de NMBS er niet zo heel veel aan.


Dat weet ik dan weer níet. Het is soms moeilijk om zulke informatie over NMBS-materieel te vinden.
 

19-04-2017 23:23:55
nohab
nohab
Quote
thom (wo 19 apr 2017 22:34:09 https://www.somda.nl/forum/15278/p613907/):
Quote
Frontier (wo 19 apr 2017 22:31:22 https://www.somda.nl/forum/15278/p613904/):
Quote
thom (wo 19 apr 2017 21:58:51 https://www.somda.nl/forum/15278/p613894/): Het mogelijk duidelijk zijn dat van die miljoenen kostende treinen er echt geen tig gewoon 'over' zijn, en dat dus niet zo makkelijk gaat als men soms weleens zou willen.

Mwah, er zijn een hoop TGV-SE stellen terzijde gegaan de afgelopen tijd. Die had je, in theorie althans, van de benodigde veiligheidssystemen en van een grondige revisie kunnen voorzien en dan in de tussentijd nieuw materieel bestellen.
Lusten die ook 1,5 kV?
Alle TGV's lussen 1500 V gelijkspanning en 25kV 50 Hz wisselspanning.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

19-04-2017 23:26:52
Henk1619
Henk1619
Quote
Frontier (wo 19 apr 2017 22:36:23 https://www.somda.nl/forum/15278/p613908/): Ja hoor.

Alleen geen 3 kV by design dus dan is er meer nodig dan revisie, ATP systemen en toelating. En de TGV-R stellen hebben ook een lagere asdruk vanwege beperkingen in Belgie waarvan ik niet weet of die nog actueel zijn. Maar TGV-SE stellen oplappen om de TGV-R stellen die in de binnenlandse dienst rijden vrij te spelen kan natuurlijk wel. Je kunt niet alle 30 broertjes van de Thalys PBA gebruiken zonder "ons probleem" naar Italie te exporteren maar even voor de indruk, je kunt zonder reserve met 20 stuks 186 Asd-Rtd(-Bd) en Gvc-Ehv rijden.

TGV-R gebruiken is een bestaand kunstje herhalen dus redelijk te overzien.
 

19-04-2017 23:33:11
sjoerd
sjoerd
Ik denk graag in oplossingen en niet in problemen, maar het is echt nog wel even een klus om hier vreemd materieel in te zetten en het te onderhouden en dan gaat het ook nog over spul dat aardige aanpassingen nodig heeft, zowel in de techniek als in de staat van toonbaarheid en reizigersvriendelijkheid. Dan hoor ik het al zeggen: goh dat ICR zag er toch beter uit...  

19-04-2017 23:47:09
Frontier
Frontier
Dat hangt er maar vanaf hoe veel moeite je erin zou steken. Er rijden in Frankrijk ook pas gereviseerde Sud-Est stellen in de rondte, die ogen net zo modern als alle andere TGV's, ondanks de leeftijd. De leeftijd is overigens hetzelfde als ICR.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

26-04-2017 10:08:15
icened
icened
Heb voor de lol een kaartje on line proberen te boeken tussen station Antwerpen Centraal - Noorderkempen via de site van NMBS.

Begreep er niks van. Ten eerste: Welk biljet moet je boeken. Je kunt een aantal NMBS biljetten boeken zoal Standaard Biljet e.a. Ten tweede: Moet je er een toeslag betalen vanwege rijden op de HSL?

Hoe zal dat gaan vanaf december 2017 vanaf de Nederlandse (HSL) stations naar station Noorderkempen als de Benelux + rijdt? Zij het onder voorbehoud. Zelfde systeem als in Roosendaal? En hoe kun je dan online boeken in Nederland voor een rit naar station Noorderkempen?

Op station Breda staat op spoor 7 een paaltje dat nog niet gebruikt wordt en ook niet in werking is. Maar daarop staat dat je dat je moet in/uitchecken als je verder naar buitenland (België)/binnenland (Nederland) gaat. Ook een incheck/uitcheckpaaltje voor België?
 

26-04-2017 10:57:27
treinfan
treinfan
Ik kan mij geheel niet vinden in wat jij zegt, want de site van de NMBS is daar heel duidelijk in (duidelijker dan de NS-site). Je kan elk biljet kiezen (bij stap 1 van Biljet kopen) en bij elk biljet verschijnen dan direct de voorwaarden van dat biljet in beeld.
Ook staat over toeslagen altijd de volgende tekst in beeld:
Quote
Voor reizen vanuit, naar of via Brussels Airport - Zaventem wordt de Diabolotoeslag automatisch toegevoegd. Je moet dus geen extra toeslag kopen.
Er bestaat geen HSL-toeslag in België.
 

26-04-2017 14:10:51
Chrisdb
Chrisdb
Even een tussendoortje uit Spoorwegjournaal editie april/mei (weet niet of dit de juiste plek is). Die hebben een leuke serie over 20 jaar Thalys, alleen volgens mij zijn ze ergens een beetje koekoek geraakt.

Bij de vorming van Thalys International zouden SNCF en NMBS de DB en NS wel degelijk een aandeel hebben aangeboden, maar beiden zouden niet geïnteresseerd zijn.

Zitten die lui inderdaad te slapen of word ik nu gek?
 

26-04-2017 22:12:47
icened
icened
Quote
treinfan (wo 26 apr 2017 10:57:27 https://www.somda.nl/forum/15278/p614419/): Er bestaat geen HSL-toeslag in België.


Eerder moest er wel extra betaald worden voor het reizen met de pendeltrein Antwerpen - Noorderkempen. Maar mogelijk hebben ze dat (terecht) ook afgeschaft.
 

27-04-2017 00:35:17
AlexNL
AlexNL
Er is nooit een losse toeslag geweest voor Antwerpen - Noorderkempen. Dat is ook helemaal niet nodig, Noorderkempen is een apart tariefpunt (het valt niet onder de zone Antwerpen) en als NMBS een hogere ritprijs zou willen vragen kunnen ze dat gewoon doen.

Quote
Op station Breda staat op spoor 7 een paaltje dat nog niet gebruikt wordt en ook niet in werking is. Maar daarop staat dat je dat je moet in/uitchecken als je verder naar buitenland (België)/binnenland (Nederland) gaat. Ook een incheck/uitcheckpaaltje voor België?

België heeft geen OV-chipkaart achtig systeem zoals we dat hier kennen. Er is weliswaar de MOBIB-kaart, maar bij NMBS wordt die op dit moment enkel gebruikt als drager voor abonnementen. Je hoeft niet in en uit te checken, dat kan niet eens.
 

27-04-2017 21:00:00
icened
icened
Weer een verschil tussen NS en NMBS. Zie je hoe ingewikkeld treinverkeer tussen twee landen kan zijn.  

03-05-2017 11:54:55
Henk1619
Henk1619
Quote
AlexNL (wo 19 apr 2017 22:13:59 https://www.somda.nl/forum/15278/p613898/): Zomaar een wilde denkpiste: TBL1+ uitrollen op Breda - Breda-HSL en HLE18 gebruiken. Er kan dan een pendeldienst Breda - Brussel worden opgestart, in Breda kan worden overgestapt op de 900 en 1100. De HLE18's die NMBS dan moet missen voor hun exploitatie kunnen worden opgevangen door HLE28.


Die oplossing wekt de indruk dat HLE18 wel kan omgaan met de Belgische EN de Nederlandse versie van ETCS. Als dat zo is dan lijkt me ATB toevoegen geen hele grote opgave en heb je gelijk de nieuwe Benelux-loc gevonden.

Reizigersmaterieel toegelaten krijgen lijkt op magische wijze sneller te verlopen dan een goederenloc dus als dat dan de manier is om de Vectron toelating te regelen dan zijn er wel meer partijen blij met je oplossing%02%
 

03-05-2017 12:13:18
Henk1619
Henk1619
Quote
sjoerd (di 18 apr 2017 12:49:59 https://www.somda.nl/forum/15278/p613733/): Ja, maar niet via station Roosendaal. De HSL liep verliep westelijk van Roosendaal. Daardoor had niemand ten zuiden van Rotterdam er iets aan. Ik heb het volledige tracé nog op tekening, maar zo is het dus niet geworden. Misschien toch wel een goede keuze om Breda wel een aansluiting te geven.


Er waren wel meer varianten zoals ten oosten van Bergen op Zoom en ten oosten van Roosendaal. Het zou allemaal niet moeten uitmaken of je nu ten westen van het ene of ten westen van het andere Brabantse provincie stadje een HSL bouwt.

De HSL loopt nu ook niet door het station van Breda dus waarom zou die dan wel via het station van Roosendaal moeten lopen? Bij voorkeur niet zelfs, die blunder is al een keer gemaakt in Rotterdam. Dat je ten zuiden van Rotterdam niets hebt aan de HSL wordt veroorzaakt door het ontbreken van een station aan de HSL. Waar je die dan precies bouwt is minder van belang. Of dat nu in Breda, Roosendaal of Zevenbergen is, winnaars en verliezers van zo'n keuze blijf je houden.
 

03-05-2017 12:17:17
Klaasje
Klaasje
Quote
Henk1619 (wo 03 mei 2017 11:54:55 https://www.somda.nl/forum/15278/p614943/):
Quote
AlexNL (wo 19 apr 2017 22:13:59 https://www.somda.nl/forum/15278/p613898/): Zomaar een wilde denkpiste: TBL1+ uitrollen op Breda - Breda-HSL en HLE18 gebruiken. Er kan dan een pendeldienst Breda - Brussel worden opgestart, in Breda kan worden overgestapt op de 900 en 1100. De HLE18's die NMBS dan moet missen voor hun exploitatie kunnen worden opgevangen door HLE28.


Die oplossing wekt de indruk dat HLE18 wel kan omgaan met de Belgische EN de Nederlandse versie van ETCS. Als dat zo is dan lijkt me ATB toevoegen geen hele grote opgave en heb je gelijk de nieuwe Benelux-loc gevonden.

Reizigersmaterieel toegelaten krijgen lijkt op magische wijze sneller te verlopen dan een goederenloc dus als dat dan de manier is om de Vectron toelating te regelen dan zijn er wel meer partijen blij met je oplossing%02%

Behalve dat een HLE18 een ES64U3 is en daarmee geen Vectron. Alleen qua uiterlijk lijkt deze loc op een Vectron. Technisch is het een 3-spannings-Taurus.
 

03-05-2017 12:38:52
Henk1619
Henk1619
Je kunt je überhaupt afvragen of de verschillen tussen een 189, een Taurus met gelijkspanningsvoorzieningen en een Vectron nu zo groot zijn dat het toelatingscircus steeds weer vanaf 0 lijkt te beginnen. Maar dat is een andere discussie...  

03-05-2017 14:07:29
MetroRET
MetroRET
Dit leek mij het beste topic hiervoor:

Daar waar de HSL nogal een zorgenkindje is qua uitval en verstoringen en ook NS is daar klaar mee, dus wordt er een nieuw pakket verstoringsmaatregelen geïntroduceerd om de reiziger met zo min mogelijk extra vertraging op de plaats van bestemming te krijgen bij een verstoring op de HSL. Vanaf 8 mei gaat onderstaand pakket in:

Verstoring op de HSL-Noord sectie:
900 rijdt Asd - Gv, biedt daar cross-platform overstap op de 1100.
De 1100 blijft rijden.
De 1000 wordt opgeheven.

Verstoring op de HSL-Zuid sectie:
900 en 1100 rijden om via conventioneel spoor (via Ddr):
- 1100 stopt extra in Ddr.
- 900 stopt extra in Bdpb, Zlw, Ddzd & Ddr.
2300 wordt opgeheven.
2400 wordt opgeheven tussen Rtd en Ddr.
6600 wordt opgeheven tussen Ddr en Bd (wordt vervangen door de 900).

Stremming Amsterdam-Schiphol:
900 gaat via en met stop te Asdz naar Dmnz en keert daar.
1000 wordt opgeheven.
 

03-05-2017 15:17:48
treinfan
treinfan
Goede ontwikkelingen! Ik denk dat ik binnenkort dan weer eens naar Ehv durf te reizen%08%  

03-05-2017 15:21:49
mich
mich
Quote
Henk1619 Reizigersmaterieel toegelaten krijgen lijkt op magische wijze sneller te verlopen dan een goederenloc dus als dat dan de manier is om de Vectron toelating te regelen dan zijn er wel meer partijen blij met je oplossing%02%


Dat is goederenvervoerders die graag de sterke, betrouwbare en financieel interessante Vectron willen gebruiken ipv traxx ook al opgevallen...
 

03-05-2017 15:48:03
bacr
bacr
Waardoor ik mij afvraag (letterlijk: als vraag, niet cynisch of anderszins) op welke punten die loc waarom dan zoveel beter is?  


03-05-2017 15:51:53
VIRMm1
VIRMm1
Volgens mij noemt mich die punten al in zijn bericht.

Sterker.
Betrouwbaarder.
Financieel interessant (goedkoper in onderhoud)
 

03-05-2017 15:57:51
bacr
bacr
Ik bedoel eigenlijk dat ik graag een meer inhoudelijke onderbouwing daarvan zoek. Op welke onderdelen is 'ie betrouwbaarder. En de TRAXX hebben een grotere oplage dan de Vectron tot dit moment, dus waarin zit 't 'm dan dat ie (toch) goedkoper is in onderhoud?  

03-05-2017 16:09:03
b2py
b2py
Alle ETCS problemen die Bombardier ondervindt? Track record is niet bepaald goed te noemen  

03-05-2017 16:32:04
AlexNL
AlexNL
Quote
Henk1619 (wo 03 mei 2017 11:54:55 https://www.somda.nl/forum/15278/p614943/):

Die oplossing wekt de indruk dat HLE18 wel kan omgaan met de Belgische EN de Nederlandse versie van ETCS. Als dat zo is dan lijkt me ATB toevoegen geen hele grote opgave en heb je gelijk de nieuwe Benelux-loc gevonden.
%02%


Op de HLE 18 is enige tijd geleden ETCS-hardware van Alstom geïnstalleerd, dit wordt ook dagelijks gebruikt op o.a. lijn 36N. Compatibel met de Belgische ERTMS-installaties is er dus.

ATB installeren op de HLE18 heb ik bewust niet genoemd, omdat dat m.i. meer nadelen dan voordelen kent:
1) het betekent een nieuw toelatingscircus in België (duur en tijdrovend)
2) als je slechts bij een paar locomotieven inbouwt kun je bij defecten niet zomaar een andere HLE18 pakken. Inbouw van ATB bij alle locs (120 stuks) is dan weer onnodig duur
3) de terugverdientijd van die investering is beperkt: binnen enkele jaren gaat ETCS uitgerold worden op alle baanvakken rond de HSL.

En 4) de hardware van TBL1+ is herbruikbaar. TBL1+ gebruikt Eurobalises, wanneer in Nederland de ETCS-uitrol van start gaat hoeft er niks naar de oudijzerboer gebracht te worden.
 

03-05-2017 17:09:32
Jan-Mark
Jan-Mark
Wat ik mij wat betreft het pakket maatregelen nog afvraag: als de 900 dan Asd Gv rijdt, vraagt men dan nog toeslag voor de ICD? (Lijkt me niet, maar je weet maar nooit.)  

03-05-2017 17:11:43
AlexNL
AlexNL
Lijkt me niet, want die toeslag kun je dan weer terugvragen onder de GtbV-regels.  

03-05-2017 17:22:45
Chrisdb
Chrisdb
Quote
AlexNL (wo 03 mei 2017 17:11:43 https://www.somda.nl/forum/15278/p614984/): Lijkt me niet, want die toeslag kun je dan weer terugvragen onder de GtbV-regels.


Toeslag blijft verwacht ik bij omleiding gewoon.

Vermoed eerder het volgende:

- ICd Asd-Bd rijdt om via Gv
- Toeslag wordt gewoon in rekening gebracht (onder het motto 'niet iedereen vraagt zijn toeslag terug en niet iedereen is op de hoogte dát')
- De reiziger kan zijn toeslag conform regels terugvragen; NS controleert aan de hand van de aanvraag of de toeslag conform GtbV onterecht was en boekt kosten toeslag terug.

Zwaar inefficiënt, maar verwacht dat dit de methode is.
Anders is het voor de systemen en het personeel ook niet bij te benen vrees ik.

Laatst bewerkt door Chrisdb op 03-05-2017 17:24
 

03-05-2017 17:40:00
AlexNL
AlexNL
"Vroegah", toen het nog Fyra heette, werd de toeslag meteen afgeschaft bij verstoringen. Het treinpersoneel riep dan om dat er geen toeslag nodig was en ze liepen door de trein met compensatiekaartjes voor de mensen die al een toeslag hadden gekocht, of die een abonnement hadden.  

03-05-2017 17:46:01
icened
icened
Quote
Chrisdb (wo 03 mei 2017 17:22:45 https://www.somda.nl/forum/15278/p614989/):
Quote
AlexNL (wo 03 mei 2017 17:11:43 https://www.somda.nl/forum/15278/p614984/): Lijkt me niet, want die toeslag kun je dan weer terugvragen onder de GtbV-regels.


Toeslag blijft verwacht ik bij omleiding gewoon.

Vermoed eerder het volgende:

- ICd Asd-Bd rijdt om via Gv
- Toeslag wordt gewoon in rekening gebracht (onder het motto 'niet iedereen vraagt zijn toeslag terug en niet iedereen is op de hoogte dát')
- De reiziger kan zijn toeslag conform regels terugvragen; NS controleert aan de hand van de aanvraag of de toeslag conform GtbV onterecht was en boekt kosten toeslag terug.

Zwaar inefficiënt, maar verwacht dat dit de methode is.
Anders is het voor de systemen en het personeel ook niet bij te benen vrees ik.


Wel toeslag vragen tussen Amsterdam - Den Haag HS via de klassieke spoorlijn. En tussen Rotterdam - Breda via de HSL niet? Kan me niet voorstellen.

Verwacht dezelfde werkwijze als altijd. Zo gauw Intercity Direct toeslagvrij is werken de toeslagpaaltjes niet en wordt bij de ticketautomaten duidelijk aangegeven dat ICD toeslagvrij is.

Laatst bewerkt door icened op 03-05-2017 18:49
 

03-05-2017 18:53:45
icened
icened
Quote
b2py (wo 03 mei 2017 16:09:03 https://www.somda.nl/forum/15278/p614979/): Alle ETCS problemen die Bombardier ondervindt? Track record is niet bepaald goed te noemen


Kijk geregeld op site van Railcolor. Krijg steeds meer de indruk dat steeds meer spoorvervoerders kiezen voor Vectron i.p.v. Traxx 187/186
 

03-05-2017 19:58:37
yappa
yappa
Dat kan er ook mee te maken hebben dat er de laatste jaren niet heel erg veel nieuwe Traxxen voor goederenmarkt van de lopende band gerold zijn, er was een geel-blauwe partij die de productielijn een tijdje had leeggekocht... dan stijgt het aandeel van de concurrent al snel!  

03-05-2017 20:53:59
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
Chrisdb (wo 03 mei 2017 17:22:45 https://www.somda.nl/forum/15278/p614989/):
Quote
AlexNL (wo 03 mei 2017 17:11:43 https://www.somda.nl/forum/15278/p614984/): Lijkt me niet, want die toeslag kun je dan weer terugvragen onder de GtbV-regels.


Toeslag blijft verwacht ik bij omleiding gewoon.

Vermoed eerder het volgende:

- ICd Asd-Bd rijdt om via Gv
- Toeslag wordt gewoon in rekening gebracht (onder het motto 'niet iedereen vraagt zijn toeslag terug en niet iedereen is op de hoogte dát')
- De reiziger kan zijn toeslag conform regels terugvragen; NS controleert aan de hand van de aanvraag of de toeslag conform GtbV onterecht was en boekt kosten toeslag terug.

Zwaar inefficiënt, maar verwacht dat dit de methode is.
Anders is het voor de systemen en het personeel ook niet bij te benen vrees ik.

ICD rijd niet om via Gv hij rijd Asd-Gv en keert weer om te Gv neemt de 1100 het over en zodra dat het geval is is er geen toeslag nodig


MCN ASD
 

03-05-2017 21:01:28
mvschoon
mvschoon
Ik zou me nog kunnen voorstellen dat je de toeslag wel handhaaft omdat je op een moment dat de 1000 niet rijdt, niet ook "gewone-IC"- reizigers in de korte 900 erbij wilt hebben. Doordat vervolgens de vertraging toch wel oploopt tot meer dan een kwartier staat daar een gedeeltelijke teruggave GTBV tegenover.
Quote
MetroRET (wo 03 mei 2017 14:07:29 https://www.somda.nl/forum/15278/p614959/):
Stremming Amsterdam-Schiphol:
900 gaat via en met stop te Asdz naar Dmnz en keert daar.
1000 wordt opgeheven.
Zeker in de spits een goed idee: een groot deel van de rezigers van ICD wil graag naar Asdz.
 

04-05-2017 12:30:30
jordy94
jordy94
Het begint een beetje schandalig te worden dat men toeslag moet betalen voor een trein die elke dag meerdere problemen heeft..
Willen ze de Benelux eind dit jaar wel echt over dit traject laten rijden? Nou, ik kijk er nu al naar uit..

Laatst bewerkt door jordy94 op 04-05-2017 12:31
 

04-05-2017 12:52:09
Michael98
Michael98
Quote
MetroRET (wo 03 mei 2017 14:07:29 https://www.somda.nl/forum/15278/p614959/):Verstoring op de HSL-Noord sectie:
900 rijdt Asd - Gv, biedt daar cross-platform overstap op de 1100.
De 1100 blijft rijden.
De 1000 wordt opgeheven.
Hoe zit het dan met de 900 op Rtd-Bd?
Quote
MetroRET (wo 03 mei 2017 14:07:29 https://www.somda.nl/forum/15278/p614959/): Verstoring op de HSL-Zuid sectie:
900 en 1100 rijden om via conventioneel spoor (via Ddr):
- 1100 stopt extra in Ddr.
- 900 stopt extra in Bdpb, Zlw, Ddzd & Ddr.
2300 wordt opgeheven.
2400 wordt opgeheven tussen Rtd en Ddr.
6600 wordt opgeheven tussen Ddr en Bd (wordt vervangen door de 900).
Waarom is er voor gekozen om bij een verstoring op de HSL ook op het klassieke net alles op z'n kop te gooien? Is dat puur zodat nummertje 900 niet wordt opgeheven en dus niet als opgeheven in de statistieken terecht komt zodat NS geen boete krijgt? Maar het paradepaartje van de NS gaat dus voor stoptrein spelen, dan ben je ook nog eens te laat in Rtd en dan zit je andere treinen (waaronder de 1000 op de noordelijke HSL) weer in de weg.
@jordy94 Hier op het forum was al te lezen dat hij waarschijnlijk ook volgend jaar via Ddr en Rsd rijdt
 

04-05-2017 14:52:00
dennistd
dennistd
De 1100 en 900 bieden veel meer capaciteit dan de 2300, 2400 en 6600 bij elkaar lijkt me.  

04-05-2017 16:02:23
phantom
phantom
Quote
MetroRET (wo 03 mei 2017 14:07:29 https://www.somda.nl/forum/15278/p614959/):Daar waar de HSL nogal een zorgenkindje is qua uitval en verstoringen en ook NS is daar klaar mee, dus wordt er een nieuw pakket verstoringsmaatregelen geïntroduceerd om de reiziger met zo min mogelijk extra vertraging op de plaats van bestemming te krijgen bij een verstoring op de HSL. Vanaf 8 mei gaat onderstaand pakket in:


Hoe gaat dat dan met de thalys ?
Wordt die dan ook deels via de brabantroute geleid ??


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

04-05-2017 16:19:11
treinfan
treinfan
Waarom zou de thalys via andere routes moeten worden omgeleid dan nu het geval is (als beide HSL-sporen zijn gestremd op een deeltraject)?  

04-05-2017 20:54:04
icened
icened
Quote
jordy94 (do 04 mei 2017 12:30:30 https://www.somda.nl/forum/15278/p615062/): Het begint een beetje schandalig te worden dat men toeslag moet betalen voor een trein die elke dag meerdere problemen heeft..
Willen ze de Benelux eind dit jaar wel echt over dit traject laten rijden? Nou, ik kijk er nu al naar uit..


Daar wordt in een rapport van I & M antwoord op gegeveven:

https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/kamerstukken/2013/10/31/beantwoording-feitelijke-vragen-inzake-alternatief-voor-de-fyra-v250/beantwoording-feitelijke-vragen-inzake-alternatief-voor-de-fyra-v250.pdf

Bij de aanleg van nieuwe lijnen in het Nederlandse spoorwegnet die leiden tot kortere routes is het al decennia de praktijk dat de kortere route niet leidt tot lagere tarieven voor de treinreizigers (Schiphollijn, Zuidtak Amsterdam, Hanzelijn). De winst voor de treinreizigers is een kortere rijtijd bij een gelijkblijvend tarief. Doordat op de hogesnelheidslijn additionele rijtijdwinst wordt geboekt (door de hogere maximum snelheid in vergelijking tot de 140 kilometer per uur op het conventionele net) geldt op de hogesnelheidslijn een toeslag van maximaal 30%. Dit geldt in het voorstel van NS voor het traject Schiphol – Rotterdam waar de reiziger keuze heeft tussen hogesnelheids- en intercityverbindingen. De toeslag is verlaagd tot 20% totdat het nieuwe snelle intercitymaterieel voor de binnenlandse verbindingen over de HSL-Zuid worden ingezet.

Laatst bewerkt door icened op 04-05-2017 20:55
 

05-05-2017 07:04:09
mdeen
mdeen
Quote
dennistd (do 04 mei 2017 14:52:00 https://www.somda.nl/forum/15278/p615078/): De 1100 en 900 bieden veel meer capaciteit dan de 2300, 2400 en 6600 bij elkaar lijkt me.

De 2300 rijdt met ICM (3?) 187 zitplaatsen, de 2400 met IRM, 374-567 zitplaatsen, 6600 met DDZ, 384-626 zitplaatsen, dus 945-1380 zitplaatsen.
2x8 bakken ICR met 1e klas is maximaal 1200 zitplaatsen.
Dus het ligt maar net aan de inzet.
 

05-05-2017 14:12:06
JoepDDZ
JoepDDZ
Zie ik iets over het hoofd? Als de 1100 én 900 blijven rijden, gaat het toch om 2x9 bakken ICR (1100) + 2x6 bakken ICR (900) per uur?

Laatst bewerkt door JoepDDZ op 05-05-2017 14:15
 

05-05-2017 20:46:00
treinfan
treinfan
De sommetjes moeten inderdaad wel goed gedaan worden: 2400 op Rtd-Ddr mag niet opgeteld worden bij de 2300 en 6600 op Ddr-Bd.  

05-05-2017 22:28:09
Coryza
Coryza
Ik vind het een vrij heftige maatregel om van alles op te heffen. Dus bij een willekeurige storing wordt alles ten zuiden van Ddr per direct opgeheven, en mogen we hopen dat de opstart van de 900 in Rtd dus goed verloopt - anders rijdt er helemaal niks noppes nada? Dat je de IC's wilt vervangen door een omgeleide ICDirect kan ik begrijpen.. maar dan ga je een 'snel' product óók nog eens vertragen door 3 extra stops te maken? T zal qua spoorlogica wel goed uitkomen... maar ik vind het een rare keuze.  

06-05-2017 01:43:29
ZJ37
ZJ37
Als ik "HSL" en "oplossingen" hoor, ga ik me pas zorgen maken. Die extra stops tussen Ddr en Bd is toch onzin? De Sprinter naar Rsd stopt al te Ddzd en Zlw, dus de 900 zou je hooguit een stop kunnen geven in Bdpb. En die 4 reizigers van Bdpb naar Zlw en Ddzd die kunnen via Ddr.  

06-05-2017 08:27:27
Henk1619
Henk1619
Of er behoefte aan een stopper Ddr-Zlw-Bd is heeft niet zo veel te maken met de HSL of omleiden van die treinen. Dat doorrijden van 900 over de HSL is natuurlijk altijd al onzin geweest zolang er ook al IC's Rtd-Ehv over of het normale net of over de HSL rijden.

Maar als je als statussymbool toch een 900 naar Bd wilt rijden en dat ook wilt doen als de HSL er uit ligt dan is de huidige constructie uitstekend. Wie zou er beter van worden als de 900 met dezelfde gemiddelde snelheid als de stopper maar dan zonder te stoppen zou rijden?

Je kunt je beter zorgen gaan maken over het ontbreken van een scenario waarin Shl onbereikbaar is. Voor je het weet sturen ze dat bij in de vorm van ICD pendels Dmnz-Asdz en Hfd-Gv met stopbussen Asdz-Shl-Hfd. Dan heb je een verbinding waar niemand om heeft gevraagd. Laten we hopen dat de bijsturing in dat soort gevallen slim genoeg is om te bedenken dat je dan Asd-Hlm-Gv kunt rijden maar dat zal wel niet aangezien het huidige draaiboek ook niet voortkomt uit wat er in de praktijk gebeurde.

Van Boxtel wordt hiermee door zijn eigen organisatie ook wel flink voor lul gezet want blijkbaar is de oplossing voor het niet "mogen" omleiden gewoon wel omleiden...
 

06-05-2017 08:48:09
Henk1619
Henk1619
Quote
AlexNL (wo 03 mei 2017 16:32:04 https://www.somda.nl/forum/15278/p614980/):
Quote
Henk1619 (wo 03 mei 2017 11:54:55 https://www.somda.nl/forum/15278/p614943/):

Die oplossing wekt de indruk dat HLE18 wel kan omgaan met de Belgische EN de Nederlandse versie van ETCS. Als dat zo is dan lijkt me ATB toevoegen geen hele grote opgave en heb je gelijk de nieuwe Benelux-loc gevonden.
%02%


Op de HLE 18 is enige tijd geleden ETCS-hardware van Alstom geïnstalleerd, dit wordt ook dagelijks gebruikt op o.a. lijn 36N. Compatibel met de Belgische ERTMS-installaties is er dus.

ATB installeren op de HLE18 heb ik bewust niet genoemd, omdat dat m.i. meer nadelen dan voordelen kent:
1) het betekent een nieuw toelatingscircus in België (duur en tijdrovend)
2) als je slechts bij een paar locomotieven inbouwt kun je bij defecten niet zomaar een andere HLE18 pakken. Inbouw van ATB bij alle locs (120 stuks) is dan weer onnodig duur
3) de terugverdientijd van die investering is beperkt: binnen enkele jaren gaat ETCS uitgerold worden op alle baanvakken rond de HSL.

En 4) de hardware van TBL1+ is herbruikbaar. TBL1+ gebruikt Eurobalises, wanneer in Nederland de ETCS-uitrol van start gaat hoeft er niks naar de oudijzerboer gebracht te worden.


De denkrichting is wel goed maar de uitvoering waarschijnlijk wat minder. Zonder TBL1+ ook op het Nederlandse deel van de HSL te installeren of als alternatief de ETCS overgang BE-NL ergens ten noorden van Breda loop je denk ik alsnog vast.

Lijkt me trouwens een hoop moeite voor een verbinding waar geen draagvlak voor bestaat.
 

06-05-2017 12:01:59
MasterE
MasterE
Quote
Henk1619 (za 06 mei 2017 08:27:27 https://www.somda.nl/forum/15278/p615229/):Je kunt je beter zorgen gaan maken over het ontbreken van een scenario waarin Shl onbereikbaar is. Voor je het weet sturen ze dat bij in de vorm van ICD pendels Dmnz-Asdz en Hfd-Gv met stopbussen Asdz-Shl-Hfd. Dan heb je een verbinding waar niemand om heeft gevraagd. Laten we hopen dat de bijsturing in dat soort gevallen slim genoeg is om te bedenken dat je dan Asd-Hlm-Gv kunt rijden maar dat zal wel niet aangezien het huidige draaiboek ook niet voortkomt uit wat er in de praktijk gebeurde.


Wat heeft het voor nut de ICD dan om te leiden via Hlm-Gv? Volgens mij rijden daar genoeg treinen.

Als je het dan al wilt laten rijden dan is via Bkl en Gd veel sneller.

Laatst bewerkt door MasterE op 06-05-2017 12:03


Mcn Asd
 

07-05-2017 18:02:52
Henk1619
Henk1619
Dat argument gaat ook op voor alle andere oplossingen. Als er iets mis is op de HSL dan krijg je hier zelfs al klaagverhalen over het opheffen van Rtd-Gvc van de 1100 terwijl dat stuk zonder storingen al geen toegevoegde waarde heeft. Asd-Bkl-Gd-Rtd is trouwens 75 minuten dus helemaal niet sneller.  

07-05-2017 18:27:50
mvschoon
mvschoon
Geen toegevoegde waarde want er willen alleen mensen uit Brabant naar Gvc?  

07-05-2017 18:54:27
ZJ37
ZJ37
Het is notabene de enige IC tussen Rtd en Gvc! Nee, stuur je klanten maar in de Sprinter.  

07-05-2017 18:56:08
Henk1619
Henk1619
Als de HSL er uit ligt dan reis je naar Brabant tussen Rtd en Ddr met de andere treinen van de Oude Lijn dus meer dan het ontlopen van IRM op Gv-Rtd ten koste van langere reistijd en extra overstappen levert de 1100 niet op.  

07-05-2017 19:39:37
MasterE
MasterE
Quote
Henk1619 (zo 07 mei 2017 18:02:52 https://www.somda.nl/forum/15278/p615340/): Dat argument gaat ook op voor alle andere oplossingen. Als er iets mis is op de HSL dan krijg je hier zelfs al klaagverhalen over het opheffen van Rtd-Gvc van de 1100 terwijl dat stuk zonder storingen al geen toegevoegde waarde heeft. Asd-Bkl-Gd-Rtd is trouwens 75 minuten dus helemaal niet sneller.


Dat is als je overal stopt met de 4000. Als je gewoon door kan gaat het binnen een uur.


Mcn Asd
 

07-05-2017 21:56:30
ZJ37
ZJ37
Quote
Henk1619 (zo 07 mei 2017 18:56:08 https://www.somda.nl/forum/15278/p615348/): Als de HSL er uit ligt dan reis je naar Brabant tussen Rtd en Ddr met de andere treinen van de Oude Lijn dus meer dan het ontlopen van IRM op Gv-Rtd ten koste van langere reistijd en extra overstappen levert de 1100 niet op.
In plaats van 1 rechtstreekse IC mag je van Bd naar Gvc dus met Sprinter-IC-Sprinter, dus met 2x overstappen. Is dus een belabberd alternatief.
 

07-05-2017 22:08:57
jor[D]1
jor[D]1
Of je reist naar Gv ipv Gvc. 9/10 hoeft dat opzich niet heel veel uit te maken voor je eindbestemming/vervolg reis. En daar komen gewoon IC langs.
Zal niet weten op welke trein je moet overstappen waardoor je perse via Gvc moet reizen komende van Bd.

Laatst bewerkt door jor[D]1 op 07-05-2017 22:10
 

07-05-2017 22:16:12
daniel_ddr
daniel_ddr
Je moet je niet blindstaren op alleen treinen he, er zullen ook zat mensen op Gvc op ander OV overstappen. En lang niet alle trams (en op één na geenenkele bus) die op Gvc komt komen ook langs Gv.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

08-05-2017 07:04:51
mdeen
mdeen
Quote
JoepDDZ (vr 05 mei 2017 14:12:06 https://www.somda.nl/forum/15278/p615185/): Zie ik iets over het hoofd? Als de 1100 én 900 blijven rijden, gaat het toch om 2x9 bakken ICR (1100) + 2x6 bakken ICR (900) per uur?

Ik kijk niet naar treinen per uur, ik kijk naar zitplaatsen per trein. Ik ga er van uit dat elke trein wel elk half uur rijdt.

Quote
treinfan (vr 05 mei 2017 20:46:00 https://www.somda.nl/forum/15278/p615205/): De sommetjes moeten inderdaad wel goed gedaan worden: 2400 op Rtd-Ddr mag niet opgeteld worden bij de 2300 en 6600 op Ddr-Bd.

Ja, dat heb ik over het hoofd gezien.
 

08-05-2017 08:59:40
treinfan
treinfan
Quote
jor[D]1 (zo 07 mei 2017 22:08:57 https://www.somda.nl/forum/15278/p615381/): Of je reist naar Gv ipv Gvc. 9/10 hoeft dat opzich niet heel veel uit te maken voor je eindbestemming/vervolg reis. En daar komen gewoon IC langs.
Zal niet weten op welke trein je moet overstappen waardoor je perse via Gvc moet reizen komende van Bd.
Er zitten een hoop bedrijven vlak naast Gvc, ik wil dan liever niet lopen vanaf Gv. Trams tussen Gv en Gvc zijn ook geen goede optie (in tegenstelling tot Laa-Gvc), omdat de meeste tramlijnen op dat stuk dwars door het centrum rijden (en het elke paar maanden weer wijzigt welke tramlijnen wel en niet). Op Dt-Ut v.v. is de snelste verbinding met de 1100 (en dan maakt het nauwelijks uit of dat via Gvc of via Rtd is), dus dan is het ook wel fijn als die intercity gewoon rijdt. In de avonduren is het snelste NS-alternatief vanuit Ut naar Dt met een overstap van 12 minuten in Rtd, of toch met de tram op Gvc-Gv%03%

Laatst bewerkt door treinfan op 08-05-2017 10:59
 

08-05-2017 09:03:41
jelmerrr
jelmerrr
Mdeen: Je kijkt naar zitplaatsen per trein en niet naar hoeveelheid zeg je: hoe kom je dan aan 2x 8 bakken? Er rijdt normaal 2x 6 (900) + 2x 9 bakken (1100) met de idee van NS bij storing op HSL Zuid en geen 8 bakken trein? Je hebt in een uur met 2x 6 + 2x 9 meer zitplaatsen dan jouw 2x 8 bakken dus waar komen die 2x 8 bakken?

Laatst bewerkt door jelmerrr op 08-05-2017 09:05
 

08-05-2017 09:27:40
Henk1619
Henk1619
Quote
ZJ37 (zo 07 mei 2017 21:56:30 https://www.somda.nl/forum/15278/p615378/):
Quote
Henk1619 (zo 07 mei 2017 18:56:08 https://www.somda.nl/forum/15278/p615348/): Als de HSL er uit ligt dan reis je naar Brabant tussen Rtd en Ddr met de andere treinen van de Oude Lijn dus meer dan het ontlopen van IRM op Gv-Rtd ten koste van langere reistijd en extra overstappen levert de 1100 niet op.
In plaats van 1 rechtstreekse IC mag je van Bd naar Gvc dus met Sprinter-IC-Sprinter, dus met 2x overstappen. Is dus een belabberd alternatief.


IC-IC-Stopper is sneller en sluit minder slecht aan op de IC uit Ehv. Je hebt mij niet horen beweren dat het ideaal is maar aan een 1100-pendel Rtd-Gvc heb je niets als je via Ddr reist.
 

08-05-2017 09:41:24
Henk1619
Henk1619
Quote
treinfan (ma 08 mei 2017 08:59:40 https://www.somda.nl/forum/15278/p615401/): Er zitten een hoop bedrijven vlak naast Gvc, ik wil dan liever niet lopen vanaf Gv. Trams tussen Gv en Gvc zijn ook geen goede optie (in tegenstelling tot Laa-Gvc), omdat de meeste tramlijnen op dat stuk dwars door het centrum rijden (en het elke paar maanden weer wijzigt welke tramlijnen wel en niet).


Er wonen en werken ook veel mensen niet naast Gvc en blijkbaar vinden we het ook acceptabel dat we naar hun bestemming geen rechtstreekse treinen laten rijden. Maar lopen is niet nodig aangezien de Oude Lijn IC's cross-platform aansluiten op de nonstop NSR-tram naar Gvc.


Quote
treinfan (ma 08 mei 2017 08:59:40 https://www.somda.nl/forum/15278/p615401/): Op Dt-Ut v.v. is de snelste verbinding met de 1100 (en dan maakt het nauwelijks uit of dat via Gvc of via Rtd is), dus dan is het ook wel fijn als die intercity gewoon rijdt. In de avonduren is het snelste NS-alternatief vanuit Ut naar Dt met een overstap van 12 minuten in Rtd, of toch met de tram op Gvc-Ut%03%


Een beetje student trekt een sprintje en is 5 minuten eerder in Dt
 

08-05-2017 10:21:05
umbusko
umbusko
En een beetje betalende reiziger die niet zo soepel als een hinde is heeft daar helemaal niets aan. Wat is dat nou voor argument? %03%

De discussie moet bovendien niet zijn of we een rechtstreekse Intercity Rtd-Gvc nodig vinden. Het punt is dat die discussie al bij het opzetten van de dienstregeling gevoerd is en de IC nu eenmaal gepland is, dat reizigers daarop rekenen (nee, niet alleen de reizigers uit Brabant voor wie de 1100 "toegevoegde waarde zou hebben", ook alle reizigers tussen Rtd, Dt en Gvc die hem toevallig aangeboden krijgen omdat er ook reizigers uit Brabant zijn) en dat je dus (NS zijnde) naar beste kunnen moet proberen die beloofde trein ook te rijden.
Ligt Rtd-Gv eruit, dan wordt het lastig, maar waar (mijns inziens terecht) over wordt geklaagd is dat de HSL eruit ligt en hoewel er personeel, materieel en keermogelijkheid in Rtd beschikbaar zijn geen moeite lijkt te worden gedaan die 1100 in de lucht te houden op tenminste Rtd-Gvc.
 

08-05-2017 10:37:27
ZJ37
ZJ37
De vraag waarom de 1100 niet zou kunnen rijden tussen Gvc en Rtd met een stremming op de HSL, blijft onbeantwoord. Als er een wil is is er een weg. Kennelijk te ingewikkeld om te blijven rijden of NS vindt het de moeite niet, zeg het maar.

Verder al vaker de effecten in Brabant aangegeven sinds de intrede van de 1100 tussen Gvc-Ehv: meer dan eens worden complete slagen opgeheven over het gehele traject. Ook hier blijkbaar geen interesse of mogelijkheid om het niet-HSL-deel Bd-Ehv een beetje fatsoenlijk rijdend te houden met eventueel vervangend materieel.
 

08-05-2017 10:43:26
MasterE
MasterE
Geen mogelijkheid tot keren in Rtd?  

08-05-2017 10:45:57
icened
icened
Als in de zomer de werkzaamheden met de Moerdijkbrug gaan beginnen kan NS het niet maken om de treinserie 1100 deels of geheel op te heffen.

Heb al eens in een treinserie 900, 1000 gezeten als die toeslagvrij was vanwege bijvoorbeeld werkzaamheden/verstoringen tussen Schiphol - Leiden. Mijn indruk was dat de Traxx + ICR over het algemeen goed reed. Weinig uitval. Maar misschien is dat een momentopname. Kijk niet altijd op de site Intercity Defect.
 

09-05-2017 06:59:58
mdeen
mdeen
Quote
jelmerrr (ma 08 mei 2017 09:03:41 https://www.somda.nl/forum/15278/p615402/): Mdeen: Je kijkt naar zitplaatsen per trein en niet naar hoeveelheid zeg je: hoe kom je dan aan 2x 8 bakken? Er rijdt normaal 2x 6 (900) + 2x 9 bakken (1100) met de idee van NS bij storing op HSL Zuid en geen 8 bakken trein? Je hebt in een uur met 2x 6 + 2x 9 meer zitplaatsen dan jouw 2x 8 bakken dus waar komen die 2x 8 bakken?

Ik kijk dus per trein en dacht dat zowel de 900 als de 1000 met 8 bakken rijden. Als de een met 6 en de ander met 9 rijdt dan zijn het totaal dus 15 bakken.

Als je per uur wil kijken moet je de aantallen verdubbelen, maar dan ook die van de 2300, 2400 en 6600 (waarvan ik dus even niet meetelde dat een daarvan niet naar Breda rijdt).
 

09-05-2017 08:11:02
jelmerrr
jelmerrr
Waarom zou je de 2300 moeten verdubbelen als je per halfuur ipv uur moet kijken? De 2300 blijft dan toch in uurdienst rijden...  


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl