Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl
06-02-2017 14:56:42
reisthijs
reisthijs
Dat laatste is ook wat wordt aangegeven in dit NS-nieuwsbericht: http://nieuws.ns.nl/elke-tien-minuten-een-trein-tussen-amsterdam-en-eindhoven/

Dat klinkt een stuk minder dramatisch dan wat dat sensatieblad ons voorschotelt.
 

06-02-2017 16:22:14
icened
icened
Quote
reisthijs (ma 06 feb 2017 14:56:42 https://www.somda.nl/forum/15040/p607073/): Dat laatste is ook wat wordt aangegeven in dit NS-nieuwsbericht: http://nieuws.ns.nl/elke-tien-minuten-een-trein-tussen-amsterdam-en-eindhoven/

Dat klinkt een stuk minder dramatisch dan wat dat sensatieblad ons voorschotelt.


Het is in ieder geval niet verkeerd als de nieuwe treinmaterieel snel gaan instromen. Alle ICR, SGM, DD-AR zijn minimaal 30 jaar oud. De reputatie van serie 900 en 1000 is inmiddels bekend.

Het is de vraag hoe snel de nieuwe IC gaan instromen. Weet NS of het de HSL & HRN na 2025 geheel mag blijven uitvoeren? NS is qua aanschaf van nieuwe IC ook afhankelijk van de overheid.
 

06-02-2017 16:25:25
stefanvdw
stefanvdw
In 2019 eerst nog een midterm review over de huidige concessie.  

06-02-2017 21:27:57
BGM104
BGM104
Quote
R1-2010 (ma 06 feb 2017 11:57:12 https://www.somda.nl/forum/15278/p607041/): Hou daar nou toch eens over op man. Die treinen zijn 15 jaar geleden besteld, het heeft geen enkele zin meer om daar continu op terug te komen. Als NS toen wist wat ze nu wist hadden ze ongetwijfeld anders gehandeld, maar niemand had toen een glazen bol, dus zo zeker dat de Alstom stellen (het waren trouwens locs met dubbeldeksrijtuigen die Alstom aanbood) het wel goed hadden gedaan weet ook jij niet.

Om het weer wat on topic en in het heden te trekken. Het gaat nu ook niet goed met de Traxx-ICR sandwich. Waarom niet een spoedbestelling 8 baks HSL geschikte Flirt treinstellen plaatsen? Wachten op ICNG duurt nog erg lang, komt pas na de politieke HRN evaluatie in 2019-2020 en is zoals ik het zie niet bewezen technologie (ook al beweerd NS anders).
 


06-02-2017 21:47:33
gose91
gose91
Quote
thom (ma 06 feb 2017 14:08:14 https://www.somda.nl/forum/15278/p607066/): Hou er alsjeblieft mee op als je toch alleen je eigen visie wilt zien, het voegt hier niet zoveel meer toe hoor...

Ik weet niet of jij hem kent, maar ik moest gelijk aan dit https://youtu.be/4RkSrF1HFY0 prachtige personage Captain Hindsight denken. Roja zou hem goed kunnen spelen
 

06-02-2017 22:08:41
Oldskool
Oldskool
Quote
thom (ma 06 feb 2017 14:08:14 https://www.somda.nl/forum/15278/p607066/): Hou er alsjeblieft mee op als je toch alleen je eigen visie wilt zien, het voegt hier niet zoveel meer toe hoor...
@roja mag zijn eigen visie ventileren zoals jij jouw visie ventileert
 

06-02-2017 22:17:52
thom
thom
Natuurlijk mag die dat van mij, maar als je consequent de feiten negeert heeft dat niet zoveel toegevoegde waarde hier lijkt me.  

06-02-2017 22:31:36
cuneo56
cuneo56
Quote
BGM104 (ma 06 feb 2017 21:27:57 https://www.somda.nl/forum/15278/p607127/)
Om het weer wat on topic en in het heden te trekken. Het gaat nu ook niet goed met de Traxx-ICR sandwich. Waarom niet een spoedbestelling 8 baks HSL geschikte Flirt treinstellen plaatsen? Wachten op ICNG duurt nog erg lang, komt pas na de politieke HRN evaluatie in 2019-2020 en is zoals ik het zie niet bewezen technologie (ook al beweerd NS anders).

Als NSR net zo blijft beknibbelen op opleiding als voor de huidige Flirts dan zal een dergelijke inzet van ander materieel niet minder problemen veroorzaken op een Infra met de nodige valkuilen.
 

06-02-2017 22:40:44
sjoerd
sjoerd
Als je als bedrijf het gehele treinpersoneel tegelijk op cursus stuurt, ben je ook niet slagvaardig bezig. De meeste machinisten zijn niet (meer) bevoegd op alle materieel en hebben ook geen wegbekendheid door heel Nederland dus iedereen tegelijk opleiden is ook helemaal niet nodig.  

06-02-2017 22:45:17
roja
roja
Bedankt voor de zeer spontane reactie!gose 91. Ik vind het ontzettend leuk.

Laatst bewerkt door roja op 06-02-2017 22:46
 

06-02-2017 22:50:36
roja
roja
En dit is niet mijn eigen visie, maar zo kijk ik er tegen aan. Je kan toch niet zeggen dat het allemaal zo vlekkeloos gaat op de HSL MET DE IC Direkt. Ik ben blijf positief en dit is gewoon mijn waarneming.  

06-02-2017 23:12:37
Daan!
Daan!
👍  

06-02-2017 23:30:27
roja
roja
Bedankt Daan.  

07-02-2017 00:01:04
Oldskool
Oldskool
Quote
sjoerd (ma 06 feb 2017 22:40:44 https://www.somda.nl/forum/15278/p607137/): Als je als bedrijf het gehele treinpersoneel tegelijk op cursus stuurt, ben je ook niet slagvaardig bezig. De meeste machinisten zijn niet (meer) bevoegd op alle materieel en hebben ook geen wegbekendheid door heel Nederland dus iedereen tegelijk opleiden is ook helemaal niet nodig.
Meeste personeel is voor al het materieel bevoegd. Alleen DM'90 en DDM-1 en Traxx is niet voor alle standplaatsen. En nu met die Flirt doet het bedrijf het zelfde. Geeft op de afdeling bijsturing wel eens voor wat puzzel werk. Vooral met DDM-1 schijnt dat nog wel eens voor te komen.
 

07-02-2017 11:02:38
kiekkiek
kiekkiek
Quote
thom (ma 06 feb 2017 22:17:52 https://www.somda.nl/forum/15278/p607133/): Natuurlijk mag die dat van mij, maar als je consequent de feiten negeert heeft dat niet zoveel toegevoegde waarde hier lijkt me.

Dat is helemaal van deze tijd. Alternatïeve feiten
 

07-02-2017 11:45:48
thom
thom
lol %08%  

07-02-2017 21:21:47
moderator
Moderator
moderator
Enkele berichten uit het ICNG topic hier naartoe verhuisd. Om dit topic nog leesbaar te houden zijn daarbij enkele reacties die nergens meer op sloegen weggehaald en is de discussie omtrent kleurenschema ICR afgesplitst naar het al bestaande ontwikkelingentopic ICR: https://www.somda.nl/forum/323/27/

Het beheer begrijpt dat genoemde discussies wel eens de neiging hebben om in elkaar over te lopen. Laten we hier in ieder geval terug gaan naar de (actuele & feitelijke) ontwikkelingen HSL.

Laatst bewerkt door moderator op 07-02-2017 21:27
 

08-02-2017 19:59:28
fff604
fff604
Quote
dennistd (ma 06 feb 2017 12:18:12 https://www.somda.nl/forum/15278/p607044/): Volgens mij is er hier wat spraakverwarring over 'internationaal ticket'. Daar wordt mee bedoeld dat het een grensoverschrijdend ticket is. Dat kan dus Asd-Brussel zijn, maar ook Antwerpen-Shl. Het maakt dat niet uit of dat een kaartje gekocht is bij NS (International of Reizigers) of bij de NMBS.


Leuk en aardig, maar in de praktijk wordt het niet geaccepteerd.. %09%

In 2012 was ik onderweg met een kaartje Lelystad - Luxemburg. Door een vertraagde trein uit Lelystad miste ik net mijn Benelux op Schiphol. Ik dacht dus die mijn Benelux in te halen door de ICD naar Rotterdam te nemen.

In de trein meende de conductrice dat ik een toeslagkaartje moest kopen. Internationale reisregels boeiden niet (ook niet dat ik zelfs met de Thalys had mogen reizen volgens die regels om op tijd op mijn bestemming te komen). De ICD was zo speciaal en ik moest en zou een toeslagkaartje kopen..
 

08-02-2017 20:01:59
b2py
b2py
Als de tijd had stilgestaan had je gelijk, gelukkig zijn we vier jaar verder  

08-02-2017 20:12:10
treinfan
treinfan
Er staat al enige jaren op elk internationaal ticket uit de NS-kaartautomaat dat er geen toeslag voor de IC Direct gekocht hoeft te worden, ook als je bijvoorbeeld Mt - Fvs koopt.  

08-02-2017 20:13:05
Klaasje
Klaasje
Nou.. Volgens mij mag je met een internationaal ticket naar België nog steeds legaal zonder toeslag met de ICd mee.  

08-02-2017 20:18:19
AgentX
AgentX
Klopt, als je een grenskaartje Rsd-Esn koopt kun je tussen Shl en Rtd toeslagvrij mee.  

08-02-2017 20:46:29
treinfan
treinfan
Dat is ook exact wat ik zeg.  

08-02-2017 20:54:21
Klaasje
Klaasje
Ik had nog niet op F5 gedrukt voordat ik begon met posten. In de tussentijd had ik het even opgezocht.  

09-02-2017 20:44:06
icened
icened
HSL terecht door I & M onderhands gegund aan NS:

http://www.ovpro.nl/trein/2017/02/09/rechter-vervoer-op-hsl-terecht-direct-gegund-aan-ns/

Ook liet de rechter in zijn uitspraak weten dat het uit financieel oogpunt het meest voordelig was om de concessie op de HSL onder te brengen bij het hoofdrailnet en de reiziger zou geen belang hebben gehad bij een verdere opsplitsing van het hoofdrailnet, omdat dit net een samenhangend vervoerssysteem is.

Zal I & M na de midterm review (2019) of na 2025 hetzelfde over denken?

Laatst bewerkt door icened op 09-02-2017 20:47
 

09-02-2017 21:04:20
roja
roja
NS had dan ook eens haar toezegging moeten nakomen, het is toch huilen met de lamp aan op de HSL.

Laatst bewerkt door roja op 09-02-2017 21:21
 

09-02-2017 22:10:13
ZJ37
ZJ37
Inderdaad erg stom. Met een andere vervoerder was het beslist goed gegaan.  

09-02-2017 22:14:58
icened
icened
Tsja was het DB & Arriva geworden. Die klaagde toen al over de belachelijk hoge concessie. Ze wisten natuurlijk al wat de gevolgen zouden zijn.  

09-02-2017 23:00:00
AlexNL
AlexNL
Vreemde beargumentering van de CBB: zij gaan niet over wat "het beste is voor de reiziger", maar bekijken of alles volgens de procedures en de regeltjes is gebeurd.

Dat het financieel rendement het hoogste zou zijn als de lijn bij NS zou blijven is vanzelfsprekend, NS betaalt nog altijd ruim boven de marktwaarde voor het recht om dat stuk ijzer te gebruiken.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


09-02-2017 23:48:14
sjoerd
sjoerd
Quote
roja (do 09 feb 2017 21:04:20 https://www.somda.nl/forum/15278/p607486/): NS had dan ook eens haar toezegging moeten nakomen, het is toch huilen met de lamp aan op de HSL.

Ik geef nogmaals de raad je eens te verdiepen in de goed beschreven historie van de totstandkoming van de HSL-zuid en het hierop in te zetten materieel.
Bovendien is het geheel onwaar dat de HSL-zuid niet functioneert: we hebben bijna een uurdienst op Parijs waarvan de meeste treinen goed bezet zijn. Er is tot nu toe geen enkele vervoerder die zelfs maar een gering bewijsje heeft geleverd het beter te kunnen. Maar ook de historie daarvan is heel boeiend om eens te bestuderen. Daaraan is zelfs de enquetecommissie FYRA niet toegekomen.
 

10-02-2017 06:59:25
mdeen
mdeen
Het ging natuurlijk allemaal mis toen de overheid de kip met de gouden eieren zag en de NS vond dat ze die concessie moesten hebben. Dat er nog geen vervoerder is geweest die het geringste bewijs heeft geleverd het beter te kunnen is natuurlijk ook maar een loze kreet, geen enkele vervoerder zal uit eigen goedheid geld gaan investeren om dit te bewijzen. De vraag is of een andere vervoerder dit niet beter had kunnen doen, en het antwoord daarop is "waarom niet". Je kunt 1001 redenen verzinnen waarom ze dat niet zouden kunnen, maar ook waarom ze dat wel zouden kunnen, maar dat blijven verzinsels en giswerk.
Het enige dat we nu weten is dat NS het nog altijd niet lukt om een snelle treindienst op te zetten en dat er geen beloofde verbinding van Breda naar Antwerpen is en dat het Thalys wel lukt om te doen wat gevraagd is. Dus het ligt iig niet aan de baan of het materieel.
 

10-02-2017 06:59:33
b2py
b2py
Er heeft ook geen andere vervoerder de mogelijkheid gehad om te laten zien dat het beter kaN.  

10-02-2017 11:37:13
sjoerd
sjoerd
Er waren wel degelijk aanbieders, maar die kwamen echt niet verder dan loze kreten, als je die uitdrukking zou willen gebruiken. En ze zouden op dezelfde wijze als NS in het moeras zijn beland; er is geen enkele aanleiding om te veronderstellen dat ze het beter hadden gekund en ze zouden zelfs geen materieel achter de hand hebben gehad om een noodverband te leggen zoals de NS nu wel doet. En ja, die inzet geeft de nodige technische problemen, waarop door het personeel moet worden ingespeeld en ook dat kost tijd en geld.  

10-02-2017 11:44:11
phantom
phantom
Quote
mdeen (vr 10 feb 2017 06:59:25 https://www.somda.nl/forum/15278/p607510/):Dus het ligt iig niet aan de baan of het materieel.

Het ligt in elk geval niet aan het materieel van de Fransen kun je beter zeggen
Als je her en der leest dat de ene na de andere NL trein strand of niet eens "opgestart" te krijgen is,dan lijkt me bovenstaande de betere nuance,het NL materieel is niet echt betrouwbaar te noemen.
(nu in elk geval niet)

Laatst bewerkt door phantom op 10-02-2017 11:45


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

10-02-2017 12:33:05
roja
roja
Hallo Sjoerd, ik heb het niet over dat de HSL niet functioneert, gelukkig doet de Thalys het bijzonder goed, echter de NS, lees NS maakt zijn belofte niet waar. Verder hoef ik niets te bestuderen, want dit zag ik allang aankomen.

Laatst bewerkt door roja op 10-02-2017 12:35
 

10-02-2017 13:30:48
nohab
nohab
Quote
mdeen en de NS vond dat ze die concessie moesten hebben
Daar werden ze ook wel min of meer toe gedwongen.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

10-02-2017 13:35:40
VIRMm1
VIRMm1
Quote
phantom (vr 10 feb 2017 11:44:11 https://www.somda.nl/forum/15278/p607537/):
Quote
mdeen (vr 10 feb 2017 06:59:25 https://www.somda.nl/forum/15278/p607510/):Dus het ligt iig niet aan de baan of het materieel.

Het ligt in elk geval niet aan het materieel van de Fransen kun je beter zeggen
Als je her en der leest dat de ene na de andere NL trein strand of niet eens "opgestart" te krijgen is,dan lijkt me bovenstaande de betere nuance,het NL materieel is niet echt betrouwbaar te noemen.
(nu in elk geval niet)


Op enkel de HSL standen al meer treinen dan in de rest van heel Nederland bij elkaar.
Kun je dan nog steeds zeggen dat het niet aan het materieel ligt?
M.i. heeft NS gewoon enorm pech gehad met de V250 en lopen ze nu te sukkelen met een locomotief die wel geschikt is voor de HSL, maar niet voor het traject wat hij in Nederland rijdt (honderden keren per dag omschakelen van spanning en beveiliging)

Dit soort geintjes kom je in de rest van Nederland niet tegen. Wanneer dan een trein strand is het vaak wel ernstig (doorgebrande motoren, vaste remmen, defect in het hoogspanningsgedeelte/stroomafnemer (Flirt even buiten beschouwing gelaten)).
 

10-02-2017 14:55:38
mdeen
mdeen
Quote
sjoerd (vr 10 feb 2017 11:37:13 https://www.somda.nl/forum/15278/p607536/): Er waren wel degelijk aanbieders, maar die kwamen echt niet verder dan loze kreten, als je die uitdrukking zou willen gebruiken. En ze zouden op dezelfde wijze als NS in het moeras zijn beland; er is geen enkele aanleiding om te veronderstellen dat ze het beter hadden gekund en ze zouden zelfs geen materieel achter de hand hebben gehad om een noodverband te leggen zoals de NS nu wel doet. En ja, die inzet geeft de nodige technische problemen, waarop door het personeel moet worden ingespeeld en ook dat kost tijd en geld.

NS vond die noodvoorraad materieel ook niet nodig. Ze proberen er nu goede sier mee te maken, maar dat is meer in het kader van "een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen".

Dat andere vervoerders niet verder kwamen dan loze kreten is ook logisch: zoals gezegd, die gaan niet voor niets iets doen. NS is de boot ingegaan met die V250 stellen. Er is geen enkele aanleiding te denken dat andere vervoerders dezelfde fout zouden maken.
Als je dat wel vindt dan kun je dus maar tot één conclusie komen: de inzet van snel materieel op het binnenlandse deel was altijd tot mislukken gedoemd.
 

10-02-2017 16:42:15
AlexNL
AlexNL
Quote
sjoerd (vr 10 feb 2017 11:37:13 https://www.somda.nl/forum/15278/p607536/): Er waren wel degelijk aanbieders, maar die kwamen echt niet verder dan loze kreten, als je die uitdrukking zou willen gebruiken.

Ten tijde van de aanbesteding (aan het begin van dit decennium) waren er genoeg geïnteresseerden. Zelfs de Zweedse spoorwegen hadden interesse om over onze HSL te gaan rijden. NS heeft toen die aanbesteding gekaapt met dat bizarre bod (ingegeven door de RvC) en daar ging de overheid mee akkoord.

Naderhand is er geen enkele mogelijkheid meer geweest voor andere vervoerders om zich te bewijzen. Al in 2011 werd de HSL opnieuw aan NS gegund (toen HSA bijna omviel), en ook toen de V250 letterlijk uit elkaar viel bleef de overheid bij het standpunt "de HSL blijft bij NS".

Het is nu eenmaal een feit dat NS de concessie op de HSL heeft, een andere vervoerder mag geen binnenlands vervoer uitvoeren. Internationaal mag dat wel, maar door de manier waarop de HSL-heffing wordt berekend is dat uitermate onaantrekkelijk: de concurrerende vervoerder betaalt dan mee aan de HSL-concessie van NS.

Dat doet natuurlijk niemand.
 

10-02-2017 19:26:37
icened
icened
Quote
VIRMm1 (vr 10 feb 2017 13:35:40 https://www.somda.nl/forum/15278/p607547/)%

Op enkel de HSL standen al meer treinen dan in de rest van heel Nederland bij elkaar.
Kun je dan nog steeds zeggen dat het niet aan het materieel ligt?
M.i. heeft NS gewoon enorm pech gehad met de V250 en lopen ze nu te sukkelen met een locomotief die wel geschikt is voor de HSL, maar niet voor het traject wat hij in Nederland rijdt (honderden keren per dag omschakelen van spanning en beveiliging)

Dit soort geintjes kom je in de rest van Nederland niet tegen. Wanneer dan een trein strand is het vaak wel ernstig (doorgebrande motoren, vaste remmen, defect in het hoogspanningsgedeelte/stroomafnemer (Flirt even buiten beschouwing gelaten)).


Welke aanpassing moet de IC-NG wel krijgen om probleemloos vaak om te schakelen? Zware transformatoren? Of een scala aan maatregelen?

De Thalys schakelt ook wel om. Maar dat is tussen Amsterdam - Belgische grens slechts 3 keer. Tussen Amsterdam - Parijs is dat 5 keer op een veel langere afstand. En afgezien tussen Hoofddorp - Rotterdam duurt het ook langer voordat het moet omschakelen.
 

10-02-2017 19:52:54
ZJ37
ZJ37
Quote
roja (vr 10 feb 2017 12:33:05 https://www.somda.nl/forum/15278/p607542/): Hallo Sjoerd, ik heb het niet over dat de HSL niet functioneert, gelukkig doet de Thalys het bijzonder goed, echter de NS, lees NS maakt zijn belofte niet waar. Verder hoef ik niets te bestuderen, want dit zag ik allang aankomen.
Als het gaat om die snelheden 160/250 over de HSL kan ik er als redelijk frequente gebruiker tussen Asd en Bd echt niet wakker van liggen dat dit enkele minuten scheelt. Het gros van de ellende is het matig functionerende materieel en de vervolgellende in de zin van het oplossen van de verstoring.
 

10-02-2017 21:05:12
cuneo56
cuneo56
Quote
icened (vr 10 feb 2017 19:26:37 https://www.somda.nl/forum/15278/p607575/):

De Thalys schakelt ook wel om. Maar dat is tussen Amsterdam - Belgische grens slechts 3 keer. Tussen Amsterdam - Parijs is dat 5 keer op een veel langere afstand. En afgezien tussen Hoofddorp - Rotterdam duurt het ook langer voordat het moet omschakelen.

Ook een Thalys schakelt wel vaker, denk aan de fase scheidingen en de elektrische scheiding bij de NL grens, op de Frans / Belgisch HSL zitten ook een drie tal stroom-scheidingen en vlak voor Paris naast een stroom scheiding wordt tevens de Stroom afnemer anders afgesteld.
Tel daar het een paar keer in/uit schakelen bij de verplichte test voor de dagelijkse ritten bij op en dan zal dat maar weinig schelen met een Traxx op een dagje HSl in Nl.
Verschil is wel dat een Traxx zich steeds zelf test voor je tractie kan geven , iets wat een Thalys ( en ook V250) veel minder uitgebreid doen.
Wat me in dit kader wel opgevallen is dat er tegenwoordig vanuit Breda pas na de fase scheiding bij Zlw weer in geschakeld wordt met een Traxx.
Dat scheelt inderdaad een keer schakelen, waarbij de afstand waarover je tractie kon geven tussen spanningsluis en fasescheiding toch maar heel kort was.

Laatst bewerkt door cuneo56 op 10-02-2017 21:05
 

10-02-2017 21:42:59
icened
icened
Weer wat geleerd. %02% Wat opvalt als de ICD vanaf de spoor Breda - Dordrecht naar de HSL Antwerpen - Rotterdam nog lange tijd met matige snelheid rijdt. 140 km p/u? Voor de HSL brug trekt het juist op naar 160 km p/u.

Ben ook benieuwd hoe Alstom de problemen gaat oplossen met de nieuwe IC. Ga er niet vanuit dat NS dezelfde problemen wilt houden met

- intensieve omschakelen van 1500 volt naar 25 KV
- intensieve omschakelen van ATB naar ERTMS
- loss of communication
- sluiten van deuren

Op Tenderned waren een aantal specificaties globaal aangegeven. Wel is o.a. aangegeven welke voorzieningen in het interieur komen.
 

10-02-2017 22:27:21
AgentX
AgentX
Ja, hij kan pas na de spanningsluis tractie geven. Tot die tijd mag hij maar 140 km/h, en moet ie bovendien freewheelend over de flyover. Dan kom je met 100 km/h ofzo op de HSL terecht.  

10-02-2017 22:44:26
cuneo56
cuneo56
Quote
icened (vr 10 feb 2017 21:42:59 https://www.somda.nl/forum/15278/p607587/): Weer wat geleerd. %02% Wat opvalt als de ICD vanaf de spoor Breda - Dordrecht naar de HSL Antwerpen - Rotterdam nog lange tijd met matige snelheid rijdt. 140 km p/u? Voor de HSL brug trekt het juist op naar 160 km p/u. .

Dat heb ik dan kennelijk niet 100% duidelijk gesteld.
Een IC-D vanuit Breda naar Rtd gaat met Panto neer ( en snelschakelaar uit ) over de Flyover.
Pas als de hele trein de spanningssluis van 2x 400 +5 Meter is gepasseerd ( dus effectief als deze helemaal op HSL is ) kan er ingeschakeld worden. Als er weer spanning beschikbaar is , test de lok eerst de spanning en dan zichzelf. Dit duurt even en dan nader je al het punt waar de snelschakelaar weer uit moet om de fase scheiding te passeren welke zich tussen de kruising met de spoorlijn uit Rsd en station Zlw bevindt.
Vaak (misschien al wel standaard?)wordt dus gewacht met definitief inschakelen tot na de passage van deze fase scheiding , zodat pas zo'n beetje aan de voet van de brug over het Hollands Diep weer tractie gevraagd kan worden.

Laatst bewerkt door cuneo56 op 10-02-2017 22:50
 

10-02-2017 23:24:30
AlexNL
AlexNL
Eigenlijk had die fasescheiding dus beter naast de flyover gebouwd kunnen worden, in plaats van vlak erna. Maar dat zal misschien iets te maken hebben met de locatie van onderstations en de ruimte daarvoor?

Wat mij opvalt: er wordt voor mijn gevoel helemaal niet hard gereden met de 1100. Tussen Breda en Rotterdam heeft die serie zelfs een minuut rijtijd meer dan de 900, en toch is het me al een paar keer overkomen dat de trein -ondanks punctueel vertrek uit Breda- alsnog met +2 aankwam in Rotterdam.

Da's wel jammer als je hoopt in Rotterdam de 2800 te kunnen halen (ook al is het geen officiële overstap, als je een beetje doorloopt is hij te halen).
 

11-02-2017 07:58:25
mtlx
mtlx
Quote
cuneo56 (vr 10 feb 2017 22:44:26 https://www.somda.nl/forum/15278/p607593/):
Dat heb ik dan kennelijk niet 100% duidelijk gesteld.
Een IC-D vanuit Breda naar Rtd gaat met Panto neer ( en snelschakelaar uit ) over de Flyover.
Pas als de hele trein de spanningssluis van 2x 400 +5 Meter is gepasseerd ( dus effectief als deze helemaal op HSL is ) kan er ingeschakeld worden. Als er weer spanning beschikbaar is , test de lok eerst de spanning en dan zichzelf. Dit duurt even en dan nader je al het punt waar de snelschakelaar weer uit moet om de fase scheiding te passeren welke zich tussen de kruising met de spoorlijn uit Rsd en station Zlw bevindt.
Vaak (misschien al wel standaard?)wordt dus gewacht met definitief inschakelen tot na de passage van deze fase scheiding , zodat pas zo'n beetje aan de voet van de brug over het Hollands Diep weer tractie gevraagd kan worden.

Instructie is inderdaad om te wachten met inschakelen tot na de fasescheiding. Sinds er met sandwichstammen wordt gereden schiet je er niets mee op. Met de ICd al niets, laat staan met de 1100. Omdat je nu een lok helemaal achteraan hebt zitten, moet je echt wachten tot je de spanningssluis uit bent voor je de stroomafnemers op kan zetten. Door de tests inderdaad duurt dat zodanig lang, dat je misschien 3 seconden tractie kan geven voordat alles alweer uit moet voor de fasescheiding.
Met de ouderwetse getrokken ICd kon je de stroomafnemer al opzetten zodra die uit de spanningssluis was. Het was officieel niet de bedoeling, maar het was mogelijk. Hierdoor had je net even iets meer tijd om tractie te geven.

Voor wat betreft de rijtijden van de 1100: die zijn inderdaad behoorlijk ruim. Als ik op tijd vanaf Bd vertrek, dan schakel ik, net als bij de ICD, na Hstom uit en laat 'm rustig Rtd binnen rollen. Dan ben ik meestal nog een kleine minuut te vroeg.
 

16-03-2017 19:41:57
moderator
Moderator
moderator
Berichten m.b.t. het wijzigingsblad 3 april 2017 zijn naar het daarvoor bestemde topic verplaatst. Eén niets toevoegend bericht is verwijderd.


Met vriendelijke groet, Het moderator team
 

25-03-2017 17:40:17
icened
icened
Weet niet of het al bekend was/is. Maar de L trein Roosendaal - Antwerpen gaat vanaf december 2017 2 keer p/u rijden:

http://www.gva.be/cnt/dmf20170303_02761608/nmbs-belooft-extra-treinen-in-provincie-antwerpen

Dit vanwege het wegvallen van de Beneluxtrein. Zou mooi zijn als vanaf Antwerpen via de HSL Noordtak de piektrein Antwerpen - Noorderkempen doorgetrokken zou worden naar Breda/Brabant.

Maar dat is financieel, technisch en qua dienstregeling voorlopig een stap te ver. Ze hebben al moeite genoeg om de locomotief reeks 28/serie 186 + ICR geschikt te maken voor het rijden op de Noordtak HSL.
 

25-03-2017 17:56:35
Jan-Mark
Jan-Mark
Dit was inderdaad al in het drgl-2018-topic uitvoerig besproken  

25-03-2017 19:28:37
cuneo56
cuneo56
Quote
icened (za 25 mrt 2017 17:40:17 https://www.somda.nl/forum/15278/p611260/): Ze hebben al moeite genoeg om de locomotief reeks 28/serie 186 + ICR geschikt te maken voor het rijden op de Noordtak HSL.

Hoezo? daar rijden ze momenteel al 4 x per uur daarmee , idem op de zuidtak
 

25-03-2017 19:39:47
icened
icened
Hé had duidelijker moeten zijn. Bedoel Noordtak HSL 4 Antwerpen - Nederlandse grens.

Laatst bewerkt door icened op 25-03-2017 19:41
 

25-03-2017 21:51:57
Coryza
Coryza
Quote
icened (za 25 mrt 2017 17:40:17 https://www.somda.nl/forum/15278/p611260/): Weet niet of het al bekend was/is. Maar de L trein Roosendaal - Antwerpen gaat vanaf december 2017 2 keer p/u rijden:

http://www.gva.be/cnt/dmf20170303_02761608/nmbs-belooft-extra-treinen-in-provincie-antwerpen

Dit vanwege het wegvallen van de Beneluxtrein. Zou mooi zijn als vanaf Antwerpen via de HSL Noordtak de piektrein Antwerpen - Noorderkempen doorgetrokken zou worden naar Breda/Brabant.

Maar dat is financieel, technisch en qua dienstregeling voorlopig een stap te ver. Ze hebben al moeite genoeg om de locomotief reeks 28/serie 186 + ICR geschikt te maken voor het rijden op de Noordtak HSL.


Huh? Hadden we al niet vol bediscussierd dat de 2de L-Trein maar tot Essen zou rijden... i.v.m. veiligheid..
 

25-03-2017 21:56:36
Jan-Mark
Jan-Mark
Dat artikel is van 4 maart, en de recentste berichtgeving is van later datum  


26-03-2017 08:18:19
icened
icened
Wel jammer dat de Desiro ML tussen Antwerpen C - Noorderkempen niet verder kan doorrijden naar Breda. Dat blijkt wel met de werkzaamheden deze weekeinde:

http://www.ns.nl/reisinformatie/werk-aan-het-spoor#

Tussen Brussel - Amsterdam moet je drie keer overstappen. Je moet er wat over hebben om goedkoper en flexibeler te kunnen reizen. Het had natuurlijk allang geregeld kunnen zijn als.....

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjx3M2dxvPSAhXCbxQKHePdDhcQFggdMAA&url=http%3A%2F%2Fwww.omroepbrabant.nl%2F%3Fnews%2F2542961133%2FNieuw%2Bstation%2C%2Bmaar%2BHSL-aansluiting%2BBreda-Antwerpen%2Bal%2Btien%2Bjaar%2Bongebruikt.aspx&usg=AFQjCNEmJsFmXtjNrOMCk6KvBzrHwC_Kug

Laatst bewerkt door icened op 26-03-2017 08:33
 

26-03-2017 08:26:46
dennistd
dennistd
Het zou al schelen als de NMBS de Noorderkempen-pendel door zou trekken naar Brussel.  

26-03-2017 08:35:38
icened
icened
Zou een overstap kunnen schelen. Volgens mij heeft NMBS dat wel eens een keer gedaan. Dit tot tevredenheid tot inwoners in de regio Kempen die doorgaans niet zo tevreden zijn over de aanbod van NMBS.

http://www.gva.be/cnt/aid1573272/duizenden-reizigers-voor-station-noorderkempen

Laatst bewerkt door icened op 26-03-2017 08:40
 

26-03-2017 22:25:03
icened
icened
In een rapport van de Ministerie van I & M hebben ze over afschaffen van de toeslag:

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/wob-verzoeken/2017/02/03/beslissing-op-bezwaar-tegen-wob-besluit-over-aanschaf-ns-materieel

Als het na instromen van voldoende IC-NG de toeslag afgeschaft gaat worden is het weer een stap vooruit.

Neem aan dat voor het reizen met de Benelux + vanaf december 2017 (onder voorbehoud) treinreizigers toeslag moeten blijven betalen op de HSL Schiphol - Rotterdam. Maar in die trein reizen vooral internationale treinreizigers voor wie de toeslag is inbegrepen.

Laatst bewerkt door icened op 26-03-2017 22:33
 

27-03-2017 10:16:30
reisthijs
reisthijs
Quote
Afschaffen toeslag HSL en uitbreiding vervoersaanbod Den Haag-Eindhoven naar 4 maal per uur.

Het gaat dus om deze zin, waar het voor mij niet echt duidelijk is of het hier nu over de hele HSL gaat, of alleen dat deel waar de verbinding Den Haag-Eindhoven overheen gaat (waar de toeslag inmiddels al afgeschaft is).

In de concessie is van afschaffen geen sprake maar is juist afgesproken dat de toeslag verhoogd mag worden, zodra de nieuwe treinen zijn ingestroomd.

Laatst bewerkt door reisthijs op 27-03-2017 10:19
 

27-03-2017 10:39:44
icened
icened
Zoals je al aangeeft is de toeslag tussen Rotterdam - Breda al(lang) afgeschaft. Daarom interpreteer ik dat ze bedoelen dat de toeslag op de hele HSL afgeschaft wordt.

Maar zoals het geformuleerd is kan het ook zijn dat toch bedoeld wordt dat er geen toeslag komt tussen Rotterdam - Breda.

En 4 keer p/u tussen Den Haag - Eindhoven. Wordt daar 2 keer p/u via de HSL en 2 keer p/u tussen Den Haag - Dordrecht - Eindhoven bedoeld? De formulering is niet erg duidelijk waardoor je het verkeerd kunt interpreteren. Of niet goed kunt interpreteren.
 

27-03-2017 18:24:47
phantom
phantom
Maar dat is juist handig voor de heren die het beleid maken,als je het op meer manieren kan interpreteren,dan kan je als je je aangevallen voelt op 1 front altijd schermen met de verwering,ja maar dat bedoelde we nou juist anders(om) %08%


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

12-04-2017 17:04:30
icened
icened
NS & Pro Rail krijgen gezamenlijk een boete:

https://www.ovmagazine.nl/2017/04/boete-voor-achterblijven-prestaties-op-hsl-1628/

Ach dat valt te overzien voor de NS. Als ze maar geen "three strikes out" krijgen.
 

12-04-2017 17:44:36
ZJ37
ZJ37
Goh, wat verrassend. En wat gebeurt er met het geld? Wordt dat geïnvesteerd in verbeteringen of gaat Den Haag daar andere leuke dingetjes mee doen.  

12-04-2017 21:59:07
icened
icened
De HSL verbeteren? %06%%08% Nee dat zal slechts een druppel op de gloeiende plaat zijn.

Laatst bewerkt door icened op 12-04-2017 22:03
 

13-04-2017 06:12:24
Chrisdb
Chrisdb
Quote
icened (wo 12 apr 2017 21:59:07 https://www.somda.nl/forum/15278/p613240/): De HSL verbeteren? %06%%08% Nee dat zal slechts een druppel op de gloeiende plaat zijn.


No chance dude!

Wie de berichten uit 2015/2016 nog kan herinneren, weet nog dat Rutte II niet wil investeren in de HSL maar eerst opbrengsten/winsten wil zien. Ik zie eventuele poen dus eerder uitgegeven worden aan zaken als Defensie, terrorismebestrijding, politie/justitie en autosnelwegen. Zeker met VVD aan het roer, want spoor is linkse hobby.

Die boete heeft m.i. geen nut want broekzak-vestzak. Prorail wordt een ZBO en NS heeft inmiddels zoveel klappen gehad dat het ze ook niet meer boeit. Van Boxtel doet gewoon een mooi-weer verhaaltje over het gewone net en iedereen is weer stil. Eringa doet even klaagieklaagie en we gaan weer over tot de orde van de dag.

Het wordt pas leuk als er een big bang plaatsvindt. Die is hard nodig.

Laatst bewerkt door Chrisdb op 13-04-2017 06:15
 

13-04-2017 08:05:12
ZJ37
ZJ37
Laatste waarschuwing voor NS, anders "samenwerken met de concurrent", wat dat in de praktijk ook moge inhouden. http://www.nu.nl/binnenland/4616907/staatssecretaris-dijksma-beboet-ns-en-geeft-laatste-waarschuwing.html?redirect=1

Laatst bewerkt door ZJ37 op 13-04-2017 08:10
 

13-04-2017 08:30:48
sjoerd
sjoerd
@ Chrisdb: Big Bangs, zoals je dat noemt, zijn in niemands belang en zeker niet in het belang van de reiziger. Het gebrabbel van andere exploitanten dat ze iets beter kunnen zal in de praktijk nog maar moeten blijken. Ik wil zeker niet zeggen dat het bedrijf met de meeste ervaring (NS) dat altijd beter zal kunnen, maar we kennen hier toch alle dossiers die er mede voor hebben gezorgd dat aan het rijden op de HSL weinig eer te behalen was? Dat zou voor elke vervoerder hebben gegolden, en wellicht nog wel meer voor de vervoerders zonder ervaring.
Het rijden van een dienst op de HSL met zoveel technische belemmeringen en menselijke factoren is waarachtig wel wat anders dan een boemeldienst op een baanvak in de uithoeken van het land.
Die lokale vervoerders hebben het tij trouwens ook niet mee op hun nieuwe boemeldiensten: Arriva in Limburg, Abellio naar Arnhem en de nieuwe regionale dienst op Gouda - Alphen hebben ook problemen en dat met eenvoudige infra! Wat nou alleskunners?
 

13-04-2017 09:43:02
ZJ37
ZJ37
Reactie Van Boxtel op de boete: http://www.telegraaf.nl/binnenland/27989829/__Van_Boxtel__boete_valt_rauw_op_ons_dak__.html  

13-04-2017 10:06:33
icened
icened
Quote
sjoerd (do 13 apr 2017 08:30:48 https://www.somda.nl/forum/15278/p613273/): @ Chrisdb: Big Bangs, zoals je dat noemt, zijn in niemands belang en zeker niet in het belang van de reiziger. Het gebrabbel van andere exploitanten dat ze iets beter kunnen zal in de praktijk nog maar moeten blijken. Ik wil zeker niet zeggen dat het bedrijf met de meeste ervaring (NS) dat altijd beter zal kunnen, maar we kennen hier toch alle dossiers die er mede voor hebben gezorgd dat aan het rijden op de HSL weinig eer te behalen was? Dat zou voor elke vervoerder hebben gegolden, en wellicht nog wel meer voor de vervoerders zonder ervaring.
Het rijden van een dienst op de HSL met zoveel technische belemmeringen en menselijke factoren is waarachtig wel wat anders dan een boemeldienst op een baanvak in de uithoeken van het land.



Waarschijnlijk zal de instroom van de ICNG de grote verbeterpunt zijn qua treinmaterieel. Het is natuurlijk koffiedik kijken hoe de ICNG gaat presteren op de HSL Zuid. Maar het kan amper slechter zijn dan de prestaties van de huidige Traxx + ICR die er niet helemaal op gebouwd is om te rijden op de HSL + HRN. Hooguit voor aangepast is.

De menselijke factoren worden inmiddels via de huidige verbeterpunten ook verbeterd. Krijg het idee dat er wel degelijk geleerd wordt van de fouten van het verleden. Ze zetten een vaste groep treinmachinisten in die inmiddels ervaring hebben met de Traxx locomotieven. Vergeet niet dat het rijden met de gloednieuwe Traxx locomotieven op de gloednieuwe HSL in 2009 heel anders was dan het rijden op klassieke spoorlijnen. NS debuteerde in 2009 op de Europese HSL net wel slecht. Tevens worden nieuwe (Traxx) treinmachinisten opgeleid. De vele complicaties zullen geleidelijk aan steeds meer opgelost worden.

Maar de overheid heeft ook een rol in het verbeteren van de prestaties van de Intercity Direct. Het zal helpen als er ERTMS tussen Amsterdam - Hoofddorp, HSL Rotterdam Noord Tunnel - Barendrecht, Den Haag - Rotterdam, Zevenbergse Hoek - Breda - Eindhoven en Breda - aansluiting HSL Breda Zuid (IKEA) wordt geïnstalleerd.

Hoeft er niet omgeschakeld te worden qua beveiligingssysteem. Een probleem wat ze in Duitsland veel minder hebben want daar kunnen ICE zeer lang rijden op spoortrajecten die beveiligd zijn met LZB. Soms weer onderbroken door spoortrajecten met PZB of soms ERTMS (Ingolstadt - Nürnberg en Leipzig - Erfurt)

Laatst bewerkt door icened op 13-04-2017 10:08
 

13-04-2017 21:44:18
Michael98
Michael98
Quote
Chrisdb (do 13 apr 2017 06:12:24 https://www.somda.nl/forum/15278/p613254/):
Quote
icened (wo 12 apr 2017 21:59:07 https://www.somda.nl/forum/15278/p613240/): De HSL verbeteren? %06%%08% Nee dat zal slechts een druppel op de gloeiende plaat zijn.
No chance dude!

Wie de berichten uit 2015/2016 nog kan herinneren, weet nog dat Rutte II niet wil investeren in de HSL maar eerst opbrengsten/winsten wil zien. Ik zie eventuele poen dus eerder uitgegeven worden aan zaken als Defensie, terrorismebestrijding, politie/justitie en autosnelwegen. Zeker met VVD aan het roer, want spoor is linkse hobby.
...
Volgens de brief die Dijksma aan de kamer heeft gezonden gaat het geld naar het 'Reizigersfonds'. https://www.rijksoverheid.nl/ministeries/ministerie-van-infrastructuur-en-milieu/documenten/kamerstukken/2017/04/13/prestaties-ns-en-prorail-2016
 

13-04-2017 22:30:32
Chrisdb
Chrisdb
Quote
Michael98 (do 13 apr 2017 21:44:18 https://www.somda.nl/forum/15278/p613357/):
Quote
Chrisdb (do 13 apr 2017 06:12:24 https://www.somda.nl/forum/15278/p613254/):
Quote
icened (wo 12 apr 2017 21:59:07 https://www.somda.nl/forum/15278/p613240/): De HSL verbeteren? %06%%08% Nee dat zal slechts een druppel op de gloeiende plaat zijn.
No chance dude!

Wie de berichten uit 2015/2016 nog kan herinneren, weet nog dat Rutte II niet wil investeren in de HSL maar eerst opbrengsten/winsten wil zien. Ik zie eventuele poen dus eerder uitgegeven worden aan zaken als Defensie, terrorismebestrijding, politie/justitie en autosnelwegen. Zeker met VVD aan het roer, want spoor is linkse hobby.
...
Volgens de brief die Dijksma aan de kamer heeft gezonden gaat het geld naar het 'Reizigersfonds'. https://www.rijksoverheid.nl/ministeries/ministerie-van-infrastructuur-en-milieu/documenten/kamerstukken/2017/04/13/prestaties-ns-en-prorail-2016


Dijksma kan roeptoeteren wat ze wil, maar Rutte III is in oprichting.
Als er tijdens de formatie besloten wordt dat het geld naar andere zaken gaat, kan Dijksma zelfs de blote billen boogie dansen en roepen tot ze een ons weegt, maar besluit is op zo'n moment besluit door de formatiepartners.

Moet trouwens es afgelopen zijn met dat geoormerk van gelden.

Laatst bewerkt door Chrisdb op 13-04-2017 22:34
 

13-04-2017 22:41:53
b2py
b2py
Dit was niet waar, nvm

Laatst bewerkt door b2py op 13-04-2017 22:44
 

15-04-2017 13:16:00
icened
icened
December 2017 zal de Beneluxtrein + via de HSL gaan rijden. Maar ook in België houden ze een slag om de arm:

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjaxOX9qabTAhXLKMAKHfnXCMcQFggjMAA&url=http%3A%2F%2Fjefvandenbergh.be%2Fnl%2Fopnieuw-wachten-op-beneluxtrein&usg=AFQjCNGvhflGkrGn42F5x32zGLyMkjEiww&sig2=qa9tRnkhZ8XAqLFf-wCGKw

Technische aanpassingen en (lange) procedures zorgen elke keer voor uitstel. Wel een goed besluit van NS om 2 ICNG Benelux alvast te gaan testen voordat het in 2025 eindelijk echt kan rijden. Als de NS de HSL dan mag exploiteren.....

Laatst bewerkt door icened op 15-04-2017 13:25
 

15-04-2017 22:13:22
Henk1619
Henk1619
In dat artikel staat op zijn vroegst in december 2017. Er staat niet dat er werkelijk vanaf dat moment via de HSL wordt gereden.

En aan de natte droom van een HSL Benelux boemeltrein via Bd ga ik nu ruw een einde maken: NS Int heeft de Benelux gewoon via de bestaande route aangevraagd voor de komende jaardienst. Via de HSL is slechts een mogelijk upgrade-scenario gedurende de drgl 2018...

Laatst bewerkt door Henk1619 op 15-04-2017 22:14
 

15-04-2017 23:26:16
Henk1619
Henk1619
Quote
sjoerd (do 13 apr 2017 08:30:48 https://www.somda.nl/forum/15278/p613273/):
Het rijden van een dienst op de HSL met zoveel technische belemmeringen en menselijke factoren is waarachtig wel wat anders dan een boemeldienst op een baanvak in de uithoeken van het land.
Die lokale vervoerders hebben het tij trouwens ook niet mee op hun nieuwe boemeldiensten: Arriva in Limburg, Abellio naar Arnhem en de nieuwe regionale dienst op Gouda - Alphen hebben ook problemen en dat met eenvoudige infra! Wat nou alleskunners?


Abellio = NS
Gd - Apn = NS
Arriva in Limburg, geen NS maar wel gehinderd door NS aangezien Arriva ineens met maanden minder voorbereidingstijd alsnog de concessie mocht gaan oppakken...

Met de voorbeelden die je noemt ontstaat eerder het beeld dat overal waar NS zich in mengt er chaos ontstaat...
 

16-04-2017 00:05:11
AlexNL
AlexNL
Quote
Henk1619 (za 15 apr 2017 22:13:22 https://www.somda.nl/forum/15278/p613525/):

NS Int heeft de Benelux gewoon via de bestaande route aangevraagd voor de komende jaardienst. Via de HSL is slechts een mogelijk upgrade-scenario gedurende de drgl 2018...


Sorry, wát? Beweer je nu echt dat het NS 4,5 jaar na het falen van de Fyra nog altijd niet lukt om haar afspraken na te komen?
 

16-04-2017 00:09:26
Henk1619
Henk1619
Quote
icened (wo 12 apr 2017 21:59:07 https://www.somda.nl/forum/15278/p613240/): De HSL verbeteren? %06%%08% Nee dat zal slechts een druppel op de gloeiende plaat zijn.


Tja het grootste probleem blijft natuurlijk de ontbrekende schakel Bleiswijk-Barendrecht langs de A16. Het lijkt me niet dat je daar ver komt met die 2.3 miljoen.

Voor dat geld zou je eventueel wel een paar overloopwissels en een perron bij de IKEA in Bd kunnen aanleggen zodat het gekluns met HSL treinen over bestaand spoor daar kunt afschaffen.
 

16-04-2017 00:47:39
Henk1619
Henk1619
Quote
ZJ37 (do 13 apr 2017 09:43:02 https://www.somda.nl/forum/15278/p613282/): Reactie Van Boxtel op de boete: http://www.telegraaf.nl/binnenland/27989829/__Van_Boxtel__boete_valt_rauw_op_ons_dak__.html


Deze reactie van Van Boxtel is ook wel vermakelijk: https://www.bnr.nl/player/audio/10059121/10321299

1:10 "die lijn is ontworpen, designed for disaster"
4:01 "overigens, wij rijden de Thalys ook"

Uuuuhm, NS krijgt het met de Thalys wel voor elkaar op de brakke HSL infra en dus is het de schuld van een ander dat de gele treintjes van datzelfde NS niet werken...
 

16-04-2017 01:14:28
AlexNL
AlexNL
"Thalys mag omrijden, en wij niet!"

Hoezo zou dat niet mogen? In het verleden werd de Fyra V160 maar vaak zat omgeleid via Breukelen of Den Haag als er iets aan de hand was op de HSL.
 

16-04-2017 09:49:58
treinfan
treinfan
O, ze hebben zelf besloten dat ze niet mogen omrijden via Ddr, dus dan zijn zij zelf onschuldig als er een trein van NS kapot gaat op de HSL. Gebruikmaken van het linker spoor op de HSL zou ook nog een optie kunnen zijn, misschien moet ROVER dat eens bedenken. Opheffen van treinen tussen Rtd en Bd bij een kapot wissel te Asd of Tb is uiteraard ook de enige mogelijkheid.  

16-04-2017 10:36:12
icened
icened
Quote
Henk1619 (zo 16 apr 2017 00:47:39 https://www.somda.nl/forum/15278/p613537/):

1:10 "die lijn is ontworpen, designed for disaster"
4:01 "overigens, wij rijden de Thalys ook"

Uuuuhm, NS krijgt het met de Thalys wel voor elkaar op de brakke HSL infra en dus is het de schuld van een ander dat de gele treintjes van datzelfde NS niet werken...


Geeft van Boxtel dan niet aan dat een deel van het probleem ligt in ongeschikt HSL materieel? Hopelijk komt de redding dit jaar uit Katowice.
 

16-04-2017 11:20:04
Henk1619
Henk1619
Nee dat geeft hij niet aan. Zou ook niet heel handig zijn want dat is nu net het deel waar NS voor zou moeten zorgen. En je zou toch ook mogen verwachten van een bedrijf met 175 jaar ervaring dat bij gebleken ongeschiktheid van het materieel en/of infra niet nodeloos binnenlandse IC's (Gvc-Ehv) worden omgelegd via de HSL.

De oplossing voor het hele drama is nog net zo eenvoudig als wat die 10 jaar geleden was: de hele zooi integreren met Thalys zodat je een half-uursdienst Asd-Brusz kunt rijden met TGV-stellen. Probleem Benelux opgelost, je kunt de binnenlandse pendel lozen en rijdt met materieel dat werkt en overal is toegelaten.
 

16-04-2017 11:48:44
phantom
phantom
Sinds wanneer heeft NS thalys stellen van zichzelf ?
Volgens mij helemaal niet,of zijn ze nou ook al de baas van de franse staats spoorwegen geworden ?
Wat het beleid en de uitvoering op de HSL is t bij NS gewoon 1 grote aanfluiting,nog erger men mag blijkbaar dit wanbeleid nog langer blijven door voeren,want de regering doet er niks aan %03%


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

16-04-2017 12:15:25
Henk1619
Henk1619
Van de goederenvervoerders rijdt een groot deel ook rond met locs die niet in eigendom zijn van de vervoerder. Als je die stellen koopt van SNCF of nieuwe stellen aanschaft als ruilmiddel kom je ook een heel eind. Uitruil en compensatiekilometers is proven technology in het grensoverschrijdend treinverkeer dus daar gaat geen Fransman van schrikken. Bovendien zal er in dat land niemand tegen het idee van extra orders voor Alstom zijn en is een uursdienst Asd-Paris zonder investeringskosten ook geen slecht aanbod.  

16-04-2017 12:23:09
mvschoon
mvschoon
Volgens mij heeft er iemand niet door hoeveel passagiers er met de binnenlandse pendel willen worden vervoerd, zelfs met de onbetrouwbaarheid van nu. Hoe je die in een halfuurdienst met Thalyssen wilt proppen?  

16-04-2017 13:10:02
yappa
yappa
Quote
phantom (zo 16 apr 2017 11:48:44 https://www.somda.nl/forum/15278/p613560/): Sinds wanneer heeft NS thalys stellen van zichzelf ?



Sinds 1996... alleen niet voldoende om de halfuursdienst die je voorstelt te rijden zonder partners.
 

16-04-2017 13:24:11
b2py
b2py
Quote
AlexNL (zo 16 apr 2017 00:05:11 https://www.somda.nl/forum/15278/p613534/):
Quote
Henk1619 (za 15 apr 2017 22:13:22 https://www.somda.nl/forum/15278/p613525/):

NS Int heeft de Benelux gewoon via de bestaande route aangevraagd voor de komende jaardienst. Via de HSL is slechts een mogelijk upgrade-scenario gedurende de drgl 2018...


Sorry, wát? Beweer je nu echt dat het NS 4,5 jaar na het falen van de Fyra nog altijd niet lukt om haar afspraken na te komen?
Het ligt iets genuanceerder dan Henk1619 aangeeft waarbij je de reden van NS op meerdere manieren kan lezen. In de adviesaanvraag 2018 wordt expliciet aangegeven dat NS uitgaat van de variant HSL via Breda. Lering uit het verleden is voor NS reden om ook een variant te ontwikkelen waarbij er ook nog een route is via Roosendaal mocht het niet lukken om de trein via Breda te laten rijden (Bombardier issues?).

Het ene inzicht is dat NS een terugvaloptie houdt en het andere inzicht is dat NS de Roosendaaler aanvraagt en de Breda als upgrade. Feit is dat er twee varianten zijn aangevraagd en dat het afhankelijk is of de Benelux via Breda kan reizen welke variant er gekozen wordt.

Rest een vraag van mijn kant, is het enige bezwaar dat de Benelux niet over Breda - HSL - Antwerpen kan de ERTMS software van Bombardier die niet meewerkt? Zo ja, hoe erg kan je dat NS aanrekenen? Zo nee, wat speelt er dan nog meer?
 

16-04-2017 13:37:02
BGM104
BGM104
Quote
mvschoon (zo 16 apr 2017 12:23:09 https://www.somda.nl/forum/15278/p613564/): Hoe je die in een halfuurdienst met Thalyssen wilt proppen?

Met marktwerking. Verplicht reserveren en hogere prijzen.
 

16-04-2017 16:10:21
mvschoon
mvschoon
Je vergeet de knipoog, hoop ik....  

16-04-2017 17:30:55
Henk1619
Henk1619
Quote
b2py (zo 16 apr 2017 13:24:11 https://www.somda.nl/forum/15278/p613569/): Het ligt iets genuanceerder dan Henk1619 aangeeft waarbij je de reden van NS op meerdere manieren kan lezen. In de adviesaanvraag 2018 wordt expliciet aangegeven dat NS uitgaat van de variant HSL via Breda. Lering uit het verleden is voor NS reden om ook een variant te ontwikkelen waarbij er ook nog een route is via Roosendaal mocht het niet lukken om de trein via Breda te laten rijden (Bombardier issues?).

Het ene inzicht is dat NS een terugvaloptie houdt en het andere inzicht is dat NS de Roosendaaler aanvraagt en de Breda als upgrade. Feit is dat er twee varianten zijn aangevraagd en dat het afhankelijk is of de Benelux via Breda kan reizen welke variant er gekozen wordt.


Helaas, dit was niet mijn mening of inzicht. De capaciteitsaanvraag voor 2018 gaat uit van de bestaande situatie met een upgrade-scenario. Het verbaast me dat ze niet heel politiek correct via de HSL hebben gevraagd met als fallback via Rsd. Het netto resultaat zal altijd hetzelfde zijn...
 

16-04-2017 17:46:14
Henk1619
Henk1619
Quote
BGM104 (zo 16 apr 2017 13:37:02 https://www.somda.nl/forum/15278/p613570/):
Quote
mvschoon (zo 16 apr 2017 12:23:09 https://www.somda.nl/forum/15278/p613564/): Hoe je die in een halfuurdienst met Thalyssen wilt proppen?

Met marktwerking. Verplicht reserveren en hogere prijzen.


Of het terugdraaien van de huidige marktwerking van het kunstmatig verlengen van de rijtijd over de oude lijn.
Of met dubbele stellen op een paar drukke spitstreinen.
Of met spitsversterkers.
Of door duplex stellen in de PBA-omloop op te nemen.

Als 24 bakken enkeldeks materieel per uur op de drukste spitsmomenten voldoende zijn dan zou ik me niet al te veel zorgen maken over de capaciteit. En als er iets gemakkelijk is dan is het wel een bak extra aan een getrokken trein toevoegen dus blijkbaar zitten de stammetjes van 6 bakken niet krap in hun jas.
 

16-04-2017 17:50:23
Daan!
Daan!
Moet je wel voldoende extra bakken op voorraad hebben liggen....  

16-04-2017 17:58:30
Henk1619
Henk1619
Blijkbaar waren er zo veel op voorraad dat Gvc-Ehv er mee kan rijden. En anders heeft de Belg wellicht nog een derde stammetje I6/I10 om in de Benelux te laten rijden.  

16-04-2017 18:24:45
AlexNL
AlexNL
Quote
b2py (zo 16 apr 2017 13:24:11 https://www.somda.nl/forum/15278/p613569/):

Rest een vraag van mijn kant, is het enige bezwaar dat de Benelux niet over Breda - HSL - Antwerpen kan de ERTMS software van Bombardier die niet meewerkt? Zo ja, hoe erg kan je dat NS aanrekenen? Zo nee, wat speelt er dan nog meer?


NS is geen treinenbouwer, je kunt ze dus niet aanrekenen dat ze ERTMS niet aan de praat krijgen. Daar is Bombardier voor.

Echter, NS is wél de vervoerder die heeft beloofd te leveren, maar dat tot op heden al meerdere malen niet heeft gedaan. Dat is iets wat je ze wél kunt aanrekenen, ze kiezen kennelijk voor een leverancier die moeite heeft met z'n zaakjes op orde krijgen.

Heeft NS eigenlijk een "plan B" voor als Bombardier er niet in slaagt om de Traxx-locs toegelaten te krijgen op HSL 4? Wordt er uitgekeken naar bijvoorbeeld andere locomotieftypes (Vectron?) of een spoedbestelling FLIRT?

Laatst bewerkt door AlexNL op 16-04-2017 18:28
 

16-04-2017 18:48:08
Daan!
Daan!
Quote
Henk1619 (zo 16 apr 2017 17:58:30 https://www.somda.nl/forum/15278/p613597/): Blijkbaar waren er zo veel op voorraad dat Gvc-Ehv er mee kan rijden. En anders heeft de Belg wellicht nog een derde stammetje I6/I10 om in de Benelux te laten rijden.


Die waren al gepland voordat de 900 en 1000 volgens de cijfers te weinig zitplaatskans hadden. Die vlieger gaat niet op. Het is te hopen dat als de benelux over de HSL gaat en tussen Rtd en Asd eenmaal per uur de serie 1000 vervangt er wat rijtuigen kunnen worden herverdeeld.
 

16-04-2017 18:52:54
BGM104
BGM104
Nee, want Den Haag moet 4x per dag ook een INT trein hebben.  

16-04-2017 20:50:10
icened
icened
Quote
Daan! (zo 16 apr 2017 18:48:08 https://www.somda.nl/forum/15278/p613600/):
Quote
Henk1619 (zo 16 apr 2017 17:58:30 https://www.somda.nl/forum/15278/p613597/): Blijkbaar waren er zo veel op voorraad dat Gvc-Ehv er mee kan rijden. En anders heeft de Belg wellicht nog een derde stammetje I6/I10 om in de Benelux te laten rijden.


Die waren al gepland voordat de 900 en 1000 volgens de cijfers te weinig zitplaatskans hadden. Die vlieger gaat niet op. Het is te hopen dat als de benelux over de HSL gaat en tussen Rtd en Asd eenmaal per uur de serie 1000 vervangt er wat rijtuigen kunnen worden herverdeeld.


Komt de serie 9200/ic 35 niet bovenop de series 900 en 1000? Zodat je bijna vijf keer p/u de Traxx + ICR tussen Amsterdam - Rotterdam hebt? En drie keer p/u tussen Rotterdam - Breda (inclusief Benelux Amsterdam/Den Haag - Brussel).

De huidige Benelux heeft via Roosendaal een langere totale reistijd. Via de HSL zal het een minder lange reistijd hebben. Wie weet iets langere treinsamenstelling?

Laatst bewerkt door icened op 16-04-2017 20:52
 

16-04-2017 20:55:45
AlexNL
AlexNL
Het idee is dat de 9200 dan 1x per uur rijdt in plaats van een 1000, behalve in de uren waarin de 9200 naar Den Haag rijdt.  

16-04-2017 21:09:49
icened
icened
Blijft de frequentie 4 keer p/u tussen Amsterdam - Rotterdam. Dan zijn er langere samenstellingen mogelijk als je de 14 Beneluxstammen tussen Amsterdam - Roosendaal - Brussel verplaatst naar de HSL.  

16-04-2017 22:49:13
treinfan
treinfan
Quote
AlexNL (zo 16 apr 2017 18:24:45 https://www.somda.nl/forum/15278/p613599/):
Quote
b2py (zo 16 apr 2017 13:24:11 https://www.somda.nl/forum/15278/p613569/):

Rest een vraag van mijn kant, is het enige bezwaar dat de Benelux niet over Breda - HSL - Antwerpen kan de ERTMS software van Bombardier die niet meewerkt? Zo ja, hoe erg kan je dat NS aanrekenen? Zo nee, wat speelt er dan nog meer?

NS is geen treinenbouwer, je kunt ze dus niet aanrekenen dat ze ERTMS niet aan de praat krijgen. Daar is Bombardier voor.
De NS heeft met NedTrain wel expertise met het inbouwen van beveiligings- en communicatiesystemen (ATB, GSMR). De NS werft tevens ingenieurs voor ontwerp bij revisies en heeft meerdere softwareafdelingen.
ERTMS wordt momenteel niet door NS gedaan, maar als het NS-management het heft in "eigen" handen zouden willen nemen, zouden ze prima met wat extra personeel over kunnen gaan op ontwikkeling van ERTMS-modules.
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl