Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl
28-09-2013 20:47:25
AgentX
AgentX
Bovendien kan NS ook niet meteen akkoord geven aan Alstom, zeker gezien de onzekere toekomstplannen.  

28-09-2013 22:49:35
jeanne
jeanne
Quote
Hansyii (za 28 sep 2013 15:45:05 https://www.somda.nl/forum/3884/p468689/): Ik weet niet of BLS inmiddels materieel heeft voor 250 km/u? (is max snelheid in de tunnel toch?)


De BLS is een holdingbedrijf en een gedeelte daarvan beheerd het Net. Een ander gedeelte, BLS Cargo, rijdt door de beide tunnels en het reizigersbedrijf rijdt alleen door de scheiteltunnel. Ergo, de BLS zelf heeft geen materieel voor 250 km/h nodig. Maar nu dwalen denk ik erg af van de HSL-zuid.


Jeanne Kok
 

29-09-2013 12:31:40
IC140
IC140
Quote
dennistd (za 28 sep 2013 19:02:41 https://www.somda.nl/forum/3884/p468710/): Overigens is er wel wat vreemds aan de hand met de Benelux+ tussen Asd en Gv. Volgens de rijtijden die in het stuk van I&M staan http://www.dennistd.nl/temp/rijtijden%20hsl.jpg zou deze 194 minuten doen over Asd-Brusz, en 135 over Gv-Brusz.

Dat betekent dus dat ie maar liefst 59 minuten doet over Asd-Gv. In 2011 kostte dit nog 42 minuten, en zelfs 'IC' 2600 doet het momenteel in 48 minuten met stops op Ass, Asdl, Ledn en Laa die de Benelux+ niet hoeft te maken...

Voor doorgaande reizigers Asd-Belgie hoop ik dat de serie 1000 Asd-Rtd een goede aansluiting gaat geven op de Benelux+ in Rtd, dat scheelt toch ruim een half uur.


Zo te zien is het ommetje via Brussel Luchthaven niet meegenomen in het 'Den Haag - Brussel'-plaatje. De reistijd Den Haag - Brussel gaat namelijk toenemen door dat ommetje, waarschijnlijk met een minuut of 10-15.
 

29-09-2013 12:40:23
ZJ37
ZJ37
Of dat ommetje past in Belgie is ook nog helemaal niet zeker, maar de plannen zijn er wel.  


29-09-2013 12:45:39
IC140
IC140
Maar in de reistijd Amsterdam - Brussel is het wel opgenomen. Doe het overal of nergens zou ik zeggen. Volgens mij een schoonheidsfoutje.  

30-09-2013 07:31:28
mdeen
mdeen
Quote
daniel81 (za 28 sep 2013 13:53:27 https://www.somda.nl/forum/3884/p468681/): Mooie plannen zondermeer, maar er hangen bij mij nog twee vragen:

2) Waarom gaat de herstelde Benelux nu ineens wel Gv aandoen? Eerst was dat kennelijk commercieel niet interessant, vervolgens komt er een Lagelandenlijn en nu gaat NS ineens ook weer de Hofstad bedienen. Poging om de LLL de nek om te draaien?

Ik begrijp ook totaal niet waarom er geen doorgaande Benelux via de snelste route (HSL en niet via Breda) komt te rijden. Het verlies van de V250 is nog wel te overkomen, maar waarom dan ook nog eens die extra rijtijd invoeren om via Den Haag en Breda te rijden? Wat voor gedachtegang zit daar achter?
Het enige dat ik kan bedenken om de Benelux minder aantrekkelijk te houden is dat ze de Thalys ruim baan willen geven. Maar Thalys is een concurrent van de Benelux en NS participeert ook niet meer in Thalys, dus waarom zouden ze dat willen?

Al met al vind ik de plannen van NS zeer zwaar onder de maat.
 

30-09-2013 07:48:05
IC140
IC140
Dat deze nieuwe Benelux via Gv gaat rijden komt uiteraard doordat de hele publieke opinie begon te janken toen de Fyra ging rijden. Dit is gewoon een klassieke Jan Mastwijk: als kleine benadeelde groep zo hard gaan schreeuwen dat NS het maar gaat terugdraaien door het negatieve effect op het imago. Dat daarbij een grote stille groep een veel grotere verbetering door de neus geboord wordt is jammer, maar die blijven stil doordat ze die verbetering niet kennen. Mede mogelijk gemaakt door Haagsche en landelijke politici.  

30-09-2013 08:12:24
AlexNL
AlexNL
Quote
IC140 (ma 30 sep 2013 07:48:05 https://www.somda.nl/forum/3884/p468830/):
Dat daarbij een grote stille groep een veel grotere verbetering door de neus geboord wordt is jammer, maar die blijven stil doordat ze die verbetering niet kennen. Mede mogelijk gemaakt door Haagsche en landelijke politici.


En door een groot gebrek aan creatief denkvermogen bij NS en I&M. Er zijn elegantere manieren om het "Den Haag"-probleem op te lossen dan wat afgelopen vrijdag is gepresenteerd.
 

30-09-2013 08:36:09
cuneo56
cuneo56
Quote
mdeen (ma 30 sep 2013 07:31:28 https://www.somda.nl/forum/3884/p468828/): Maar Thalys is een concurrent van de Benelux en NS participeert ook niet meer in Thalys, dus waarom zouden ze dat willen?
.

Aan de verhouding tussen NS en Thalys internationaal is niets veranderd.
 

30-09-2013 09:29:02
mdeen
mdeen
Quote
cuneo56 (ma 30 sep 2013 08:36:09 https://www.somda.nl/forum/3884/p468835/):
Quote
mdeen (ma 30 sep 2013 07:31:28 https://www.somda.nl/forum/3884/p468828/): Maar Thalys is een concurrent van de Benelux en NS participeert ook niet meer in Thalys, dus waarom zouden ze dat willen?
.

Aan de verhouding tussen NS en Thalys internationaal is niets veranderd.

Voor mij is dat een beetje nietszeggend. Verdient NS er meer aan als Thalys rijdt dan dat ze zelf met een rechtstreekse intercity rijden?
 

30-09-2013 10:13:00
AlexNL
AlexNL
Thalys wordt - net als Eurostar - omgevormd tot zelfstandig bedrijf (met als aandeelhouders NMBS en SNCF). NS zal een deel van de opbrengsten van de kaartverkoop krijgen, maar krijgt geen dividend o.i.d.  

30-09-2013 10:27:44
Eindhoven
Eindhoven
Respecteer ieder zijn/haar mening,vindt t zelf t goed plan,straks kunnen de reizigers kiezen,wat ze willen,of sneller en duurder,of langzamer en goedkoper.
En die extra stop Brussel Airport,vindt ik ook mooi,2 int luchthavens rechtstreeks verbonden,ja en ooit heb je dan meer reistijd,het is kiezen of delen.
Wil je dit niet dan ga je Thalys of straks Eurostar.
NMBS zijn ook bezig Herentals-Neerpelt-(Hamont)te electrificeren,ja en dan is t nog maar 15 km tot Weert.
 

30-09-2013 10:43:03
AlexNL
AlexNL
Het plan voldoet aan zoveel mogelijk wensen van zoveel mogelijk partijen, maar zorgt er daardoor voor dat het een tragere trein wordt dan de oude situatie. De HSL is gebouwd om de gemiddelde reis te versnellen, en dat lukt met de Beneluxplus dan weer niet. Terecht dat veel reizigers zich afvragen "Waarvoor hebben we (=Nederland) die HSL dan?", Thalys en Eurostar mogen dan wél snel zijn, zo toegankelijk als een gewone trein zijn ze door de reserveringsplicht en tariefdifferentiatie absoluut niet.

Ik kan me de woede/frustratie die veel reizigers hebben wel voorstellen.
 

30-09-2013 12:03:36
MDDM
MDDM
Die woede is volgens mij meer een wens van jouw gedachte. De reizigersverenigingen zijn in ieder geval tevreden. En nogmaals. Ik kan me niet voorstellen dat er ineens zo'n grote vraag is naar elk uur een trein naar België (en verder) De oude Benelux zat ook niet bij elke rit vol. Maar goed. Je kan het natuurlijk ook niet iedereen naar de zin maken. En die negatieve feeling houden we dan maar gewoon vast, want een positief geluid,dat kan natuurlijk helemaal niet!


Gr Joop mcn Lls
 

30-09-2013 13:31:51
Daan!
Daan!
Quote
AlexNL (ma 30 sep 2013 10:43:03 https://www.somda.nl/forum/3884/p468848/): Het plan voldoet aan zoveel mogelijk wensen van zoveel mogelijk partijen, maar zorgt er daardoor voor dat het een tragere trein wordt dan de oude situatie. De HSL is gebouwd om de gemiddelde reis te versnellen, en dat lukt met de Beneluxplus dan weer niet. Terecht dat veel reizigers zich afvragen "Waarvoor hebben we (=Nederland) die HSL dan?", Thalys en Eurostar mogen dan wél snel zijn, zo toegankelijk als een gewone trein zijn ze door de reserveringsplicht en tariefdifferentiatie absoluut niet.

Ik kan me de woede/frustratie die veel reizigers hebben wel voorstellen.


Maar komt met de nu aangedragen oplossing ook gewoon niet naar boven dat we op het stuk Rotterdam-Schiphol helemaal geen HSL nodig hebben en dat de aftakking Breda ook maar voortkomt uit het eindeloos compromissen sluiten.

En vergeet niet dat de toekomstige benelux gewoon een soort ICmax gaat worden met materieel dat door het hele land te zien zal zijn en 200km/h kan.
 

30-09-2013 17:01:25
sjoerd
sjoerd
Quote
AlexNL (ma 30 sep 2013 10:43:03 https://www.somda.nl/forum/3884/p468848/): De HSL is gebouwd om de gemiddelde reis te versnellen, en dat lukt met de Beneluxplus dan weer niet. Terecht dat veel reizigers zich afvragen "Waarvoor hebben we (=Nederland) die HSL dan?", Thalys en Eurostar mogen dan wél snel zijn, zo toegankelijk als een gewone trein zijn ze door de reserveringsplicht en tariefdifferentiatie absoluut niet.
Ik kan me de woede/frustratie die veel reizigers hebben wel voorstellen.

Wel eens geprobeerd, Alex, die Thalys, of Eurostar, of Fyra? Ik wel, gisteren nog tussen Schiphol en Breda, en dat bespaarde me de helft van de reistijd. Dus wie zegt dat dat spoor er voor niks ligt, reist kennelijk dagelijks tussen Vlissingen en Roodeschool. Weet je, ik denk hier soms wel eens: een site als deze is bedoeld voor railfans. Je mag best kritisch zijn, dat ben ik ook als het over wissels gaat bijvoorbeeld, maar als je alleen maar kunt bashen, kies dan postzegels.
 

30-09-2013 18:34:04
phantom
phantom
Quote
AlexNL (ma 30 sep 2013 10:43:03 https://www.somda.nl/forum/3884/p468848/):

En vergeet niet dat de toekomstige benelux gewoon een soort ICmax gaat worden met materieel dat door het hele land te zien zal zijn en 200km/h kan.

Uh nou als ik het krantenartikel wat hierboven in de balk van dit forum lees en dus moet geloven dan is t zelfs max 160 wat de minister verteld.
Tel erbij op dat Ddr o.a. straks geen BNL meer zal hebben en dat noemt men een goed compromis ?
Sorry dat ik t zeg,maar daar ben ik t niet geheel mee eens.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

30-09-2013 19:10:44
AlexNL
AlexNL
Quote
MDDM (ma 30 sep 2013 12:03:36 https://www.somda.nl/forum/3884/p468851/): Die woede is volgens mij meer een wens van jouw gedachte. De reizigersverenigingen zijn in ieder geval tevreden.


Ho, fout, dat is niet zo. Voor Beter OV is het er zeker niet mee eens (zij zijn bezig met de EC), Rover is kritisch en de groep Beneluxpendelaar is er ook niet over te spreken. Ook allerlei lokale initiatieven en verenigingen zijn niet onverdeeld positief over de plannen.

Quote
En nogmaals. Ik kan me niet voorstellen dat er ineens zo'n grote vraag is naar elk uur een trein naar België (en verder) De oude Benelux zat ook niet bij elke rit vol. Maar goed. Je kan het natuurlijk ook niet iedereen naar de zin maken. En die negatieve feeling houden we dan maar gewoon vast, want een positief geluid,dat kan natuurlijk helemaal niet!


Dat je het niet iedereen naar de zin kunt maken is zeker het geval, maar de gepresenteerde oplossing is het gevolg van teveel compromissen sluiten waardoor vrijwel iedereen er onder de streep eigenlijk alleen maar op achteruit gaat: of je betaalt meer, of jje bent duurder en inflexibeler.

Ik wil best wel positief zijn, maar ik zie er weinig redenen toe met de gepresenteerde oplossing.

Quote
sjoerd (ma 30 sep 2013 17:01:25 https://www.somda.nl/forum/3884/p468871/):

Wel eens geprobeerd, Alex, die Thalys, of Eurostar, of Fyra? Ik wel, gisteren nog tussen Schiphol en Breda, en dat bespaarde me de helft van de reistijd. Dus wie zegt dat dat spoor er voor niks ligt, reist kennelijk dagelijks tussen Vlissingen en Roodeschool. Weet je, ik denk hier soms wel eens: een site als deze is bedoeld voor railfans. Je mag best kritisch zijn, dat ben ik ook als het over wissels gaat bijvoorbeeld, maar als je alleen maar kunt bashen, kies dan postzegels.


Met alle treinen heb ik gereisd en met de Fyra reis ik zelfs met enige regelmaat. Begrijp me niet verkeerd, het is leuk dát de lijn er ligt en het is leuk dát je er hard kunt, maar ik ben niet alleen een reiziger, ik ben ook een belastingbetaler. En belastingbetaler-Alex vindt dat er met het gepresenteerde akkoord wel heel weinig return tegenover een investment van meer dan 7 miljard euro staat.
 

30-09-2013 19:23:51
Klaasje
Klaasje
Dat je vrij weinig terug zou krijgen voor die 7 miljard kon je van te voren al weten: Met 300 km/h behaal je slechts weinig winst voor veel hogere infrastructurele kosten.

Laatst bewerkt door Klaasje op 30-09-2013 19:29
 

30-09-2013 19:28:34
DingeZ
DingeZ
Quote
phantom (ma 30 sep 2013 18:34:04 https://www.somda.nl/forum/3884/p468880/):
Quote
AlexNL (ma 30 sep 2013 10:43:03 https://www.somda.nl/forum/3884/p468848/):

En vergeet niet dat de toekomstige benelux gewoon een soort ICmax gaat worden met materieel dat door het hele land te zien zal zijn en 200km/h kan.

Uh nou als ik het krantenartikel wat hierboven in de balk van dit forum lees en dus moet geloven dan is t zelfs max 160 wat de minister verteld.
Tel erbij op dat Ddr o.a. straks geen BNL meer zal hebben en dat noemt men een goed compromis ?
Sorry dat ik t zeg,maar daar ben ik t niet geheel mee eens.


Het is 160 totdat het nieuwe materieel (2020/2021) er is. Dat materieel zal niet allen over de HSL, maar ook op Asd - Ut en de hanzelijn 200 gaan rijden.
 

30-09-2013 19:31:01
AlexNL
AlexNL
Quote
Klaasje (ma 30 sep 2013 19:23:51 https://www.somda.nl/forum/3884/p468885/): Dat je vrij weinig terug zou krijgen voor die 7 miljard kon je van te voren al weten: Met 300 km/h behaal je slechts weinig winst voor veel hogere infrastructurele kosten.


Ja, eens. Voor Schiphol - Rotterdam zou 200 km/h genoeg zijn geweest.

Over de zuidsectie twijfel ik, die is wat langer waardoor een hogere maximumsnelheid meer zin heeft. Maar zelfs dan zal het tijdverschil tussen 200 km/h en 300 km/h hoogstens 5 minuten zijn, verwacht ik (waarbij je tijd kunt winnen met sneller accelererende treinen).
 

30-09-2013 20:07:24
dh3201
dh3201
Quote
AlexNL (ma 30 sep 2013 19:10:44 https://www.somda.nl/forum/3884/p468883/): %
Dat je het niet iedereen naar de zin kunt maken is zeker het geval, maar de gepresenteerde oplossing is het gevolg van teveel compromissen sluiten waardoor vrijwel iedereen er onder de streep eigenlijk alleen maar op achteruit gaat: of je betaalt meer, of jje bent duurder en inflexibeler.

NS hoeft het maar een iemand naar de zin te maken en dat is de staatssecretaris


Shqiperise-lopers?
 

30-09-2013 20:12:43
waalkade
waalkade
Vergeet je Jeroen René Victor Anton Dijsselbloem niet?

Laatst bewerkt door waalkade op 30-09-2013 20:13
 

30-09-2013 20:15:14
ZJ37
ZJ37
Nou, zou NS niet de klant het gewoon naar de zin willen maken? Als die ontevreden zijn, kom je vanzelf weer bij de staatssecretaris uit.

Maar dat is een keus van de politiek om de spoorwegbedrijven zelfstandig (ahum) te laten opereren.
 

30-09-2013 20:20:50
ZJ37
ZJ37
Ik vroeg me al af waar Dordrecht bleef, maar bij deze: http://www.refdag.nl/nieuws/anp/binnenland/dordrecht_boos_om_nieuwe_spoorplannen_1_772251?localLinksEnabled=false  

30-09-2013 21:02:03
cuneo56
cuneo56
Quote
mdeen (ma 30 sep 2013 09:29:02 https://www.somda.nl/forum/3884/p468843/):
Quote
cuneo56 (ma 30 sep 2013 08:36:09 https://www.somda.nl/forum/3884/p468835/):
Quote
mdeen (ma 30 sep 2013 07:31:28 https://www.somda.nl/forum/3884/p468828/): Maar Thalys is een concurrent van de Benelux en NS participeert ook niet meer in Thalys, dus waarom zouden ze dat willen?
.

Aan de verhouding tussen NS en Thalys internationaal is niets veranderd.

Voor mij is dat een beetje nietszeggend. Verdient NS er meer aan als Thalys rijdt dan dat ze zelf met een rechtstreekse intercity rijden?

Je denkt toch niet dat iemand hier het financiele plaatje van Thalys etc. gaat plaatsen?
NS was en is geen partner in Thalys Internationaal, dus jou stelling " NS participeert niet meer in Thalys" is niet correct. Dat is waarop ik reageer
Wat er wel gebeurt is dat Thalys Internationaal,waarvan SNCF en NMBS de aandeelhouders zijn, een zelfstandige vervoerder gaat worden . ( Punt)
 

30-09-2013 21:58:16
AlexNL
AlexNL
Quote
ZJ37 (ma 30 sep 2013 20:15:14 https://www.somda.nl/forum/3884/p468890/): Nou, zou NS niet de klant het gewoon naar de zin willen maken? Als die ontevreden zijn, kom je vanzelf weer bij de staatssecretaris uit.



Lang niet iedereen heeft een rijbewijs of een auto, dus waarom zouden ze? De klant heeft toch geen andere optie.

Quote

Maar dat is een keus van de politiek om de spoorwegbedrijven zelfstandig (ahum) te laten opereren.

In het geval van de regionale vervoerders hebben zij twee klanten: de opdrachtgever (zoals de provincie Limburg) en de reizigers. De regionalen weten dat, als zij er een potje van bakken, ze grote kans lopen om de concessie beëindigd te zien worden of te worden uitgesloten van een volgende aanbestedingsronde. Zo'n bedrijf móét klantgericht handelen om te overleven en doet daar ook z'n best voor.

Bij NS ligt de situatie anders: weliswaar stelt de opdrachtgever (vage) eisen, maar de broer van die opdrachtgever is de eigenaar van datzelfde NS. Als de opdrachtgever iets wil waarvoor NS moet investeren, kan de minister van Financiën ingrijpen en dan gebeurt het simpelweg niet.

Dreigen met het wegnemen van de concessie is geen optie, omdat dat slecht is voor het bedrijfsresultaat. Tegelijkertijd kan de opdrachtgever geen harde eisen stellen, en is dus volledig afhankelijk van de goodwill van NS (of de portemonnee, zoals te zien is bij het Brabants nachtnet).
 

30-09-2013 22:09:45
Klaasje
Klaasje
Quote
AlexNL (ma 30 sep 2013 21:58:16 https://www.somda.nl/forum/3884/p468896/):
In het geval van de regionale vervoerders hebben zij twee klanten: de opdrachtgever (zoals de provincie Limburg) en de reizigers. De regionalen weten dat, als zij er een potje van bakken, ze grote kans lopen om de concessie beëindigd te zien worden of te worden uitgesloten van een volgende aanbestedingsronde. Zo'n bedrijf móét klantgericht handelen om te overleven en doet daar ook z'n best voor.

Dat is echt kolder: Een concessie beëindigen gebeurt nooit. Simpelweg omdat regionale overheden bij wet verplicht zijn continuiteit te bieden op het gebied van OV. Er zijn ook al voldoende redenen geweest om partijen te weren bij een volgende aanbesteding: Is nooit gebeurd en het ligt juridisch lastig. Verder is het juist voor de regionalen regelmatig minder van belang om klantgericht te handelen: De subsidie komt toch wel binnen en de scholieren moeten echt naar school. Kortom: Het hele betoog klopt totaal niet met de praktijk.
 

30-09-2013 23:23:15
MDDM
MDDM
@Alexnl dat Rikus z'n club het er niet mee eens is, en via Twitter en hun site lopen te roeptoeteren dat ze de kartel politie van de EC wel even naar hun hand zetten, is geen bijzonderheid. Die gast is maar op 1 ding uit, en dat is NS zo snel mogelijk (liefst gisteren) naar de knoppe helpen en weren van het spoor. Arriva en subsidie slurper Veolia zijn wat hem betreft de vervoerders die het moeten gaan maken......

Als Rover nu loopt te mopperen en te morren is wel vreemd, gezien het feit dat tijdens het kenbaar maken van de plannen ze enthousiast waren. Die andere groepen, tja. De lobby heeft niet hard genoeg z'n best gedaan zullen we maar zeggen.


Gr Joop mcn Lls
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


30-09-2013 23:52:25
sjoerd
sjoerd
Maakt niet uit wie een reisproduct bedenkt: NS, Veolia, Arriva, AlexNL of ik: altijd is een dienstregeling het product van compromissen op het gebied van infra-capaciteit, reizigersstromen, materieelbeschikbaarheid, personeelsbeschikbaarheid, en, niet onbelangrijk: financiële exploitatieverwachtingen en wensen van overheden. Op zo'n product kun je best kritiek hebben, maar al bijvoorbaat uitgaan van amateurisme, onwil, of reizigerpesten, een complot tegen de machteloze gebruiker, dat gaat me te ver. Elk verzinsel dat zogenaamd beter is, zal door de volgende criticus worden neergesabeld, en dat is ook het gemakkelijkst. Of kan ik hoop putten uit het feit dat er weinig of geen echte alternatieven klinken?  

30-09-2013 23:59:43
dlm4yjp
dlm4yjp
Ik snap ook serieus niet waarom Ddr persé een BNL nodig heeft, Ut of Ht heeft toch ook geen directe verbinding naar België?!
Of is men echt zo beroerd om 1x extra over te stappen?
Ddr mag allang al blij zijn dat er uberhaubt nog iets in de vorm van de oude BNL komt...


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

01-10-2013 00:13:19
AlexNL
AlexNL
Quote
MDDM (ma 30 sep 2013 23:23:15 https://www.somda.nl/forum/3884/p468900/): @Alexnl dat Rikus z'n club het er niet mee eens is, en via Twitter en hun site lopen te roeptoeteren dat ze de kartel politie van de EC wel even naar hun hand zetten, is geen bijzonderheid. Die gast is maar op 1 ding uit, en dat is NS zo snel mogelijk (liefst gisteren) naar de knoppe helpen en weren van het spoor. Arriva en subsidie slurper Veolia zijn wat hem betreft de vervoerders die het moeten gaan maken......


Onzin.
Quote
Als Rover nu loopt te mopperen en te morren is wel vreemd, gezien het feit dat tijdens het kenbaar maken van de plannen ze enthousiast waren. Die andere groepen, tja. De lobby heeft niet hard genoeg z'n best gedaan zullen we maar zeggen.

De persberichten die Rover en hun Belgische evenknie afgelopen vrijdag hebben doen uitgaan, kort na de presentatie van de Beneluxplus, zijn gebaseerd op incomplete informatie. De langere reistijd was vooraf niet bij ROVER bekend.

Quote
sjoerd (ma 30 sep 2013 23:52:25 https://www.somda.nl/forum/3884/p468901/): Maakt niet uit wie een reisproduct bedenkt: NS, Veolia, Arriva, AlexNL of ik: altijd is een dienstregeling het product van compromissen op het gebied van infra-capaciteit, reizigersstromen, materieelbeschikbaarheid, personeelsbeschikbaarheid, en, niet onbelangrijk: financiële exploitatieverwachtingen en wensen van overheden.

Eens. Een dienstregeling, op welke modaliteit dan ook, is altijd het resultaat van vele afwegingen.

Quote
Op zo'n product kun je best kritiek hebben, maar al bijvoorbaat uitgaan van amateurisme, onwil, of reizigerpesten, een complot tegen de machteloze gebruiker, dat gaat me te ver. Elk verzinsel dat zogenaamd beter is, zal door de volgende criticus worden neergesabeld, en dat is ook het gemakkelijkst. Of kan ik hoop putten uit het feit dat er weinig of geen echte alternatieven klinken?


Ik hou niet zo van complotdenken (al is het soms wel te makkelijk om ergens in mee te gaan), maar ik heb wel het vermoeden dat men bij NS de weg heeft gekozen waarmee men de meeste kritiekpunten kon wegnemen, en tegelijkertijd de eigenaar tevreden kon stemmen door de financiële gevolgen zo klein mogelijk te houden. De afwikkeling van het V250-dossier (waaronder een aantal rechtszaken met AB) zal vermoedelijk nog heel wat geld kosten.

Het gebrek aan alternatieven vanaf mijn kant ligt eerder aan een gebrek aan wil om ermee bezig te blijven. Ik heb elders al suggesties ge-uit over wat "men" beter zou kunnen doen met de prachtige infrastructuur die we hebben liggen, waar zoveel potentie ligt maar waar zo weinig mee wordt gedaan.
 

01-10-2013 00:26:18
bnv
bnv
Als al die plannen realiteit moeten gaan worden, dan zullen we het volgens mij tot 2020/2021 met TRAXX'en en ICR moeten gaan doen.
Is er wel voldoende ICR om dat allemaal mogelijk te maken? Lijkt mij niet uitgesloten dat al het ICR dat we hebben voor deze diensten nodig zullen zijn.(?)
Of hebben ze hier voor de eerstvolgende jaren andere ideeën bedacht.
 

01-10-2013 00:36:02
AlexNL
AlexNL
Ik denk dat er de komende jaren veel materieelverschuivingen plaats zullen vinden, waarbij vers instromend DDZ de plaats van TD7 (1 DDZ-6) en TD9/TD10 (2x DDZ-4) inneemt. Waar nodig wordt geschoven met VIRM en ander materieel. Naar verwachting stroomt vanaf 2016 ook de nieuwe generatie sprinter in, een deel van de tekorten in het IC-park kunnen hiermee weer worden opgevangen.

Ook denk ik dat het materieel wat preciezer zal worden gepland om zoveel mogelijk vrij te spelen. In hoeverre dit problemen zal opleveren na het wegvallen van de OV-studentenkaart valt nog te bezien.
 

01-10-2013 00:39:45
broek53
broek53
Quote
bnv (di 01 okt 2013 00:26:18 https://www.somda.nl/forum/3884/p468905/): Als al die plannen realiteit moeten gaan worden, dan zullen we het volgens mij tot 2020/2021 met TRAXX'en en ICR moeten gaan doen.
Is er wel voldoende ICR om dat allemaal mogelijk te maken? Lijkt mij niet uitgesloten dat al het ICR dat we hebben voor deze diensten nodig zullen zijn.(?)
Of hebben ze hier voor de eerstvolgende jaren andere ideeën bedacht.
Het gaat om grote hoeveelheden ICR, maar nou ook weer niet overdreven. Asd -Bd is er al, voor de Benelux moeten er 2 of 3 stammen bij. Dan nog een stam of 4 à 5 voor Asd -Rtd en tot slot een stevige moot voor Gvc - Ehv. Dat zijn volgens mij nog niet alle ICR.
Zoals eerder gemeld wordt er druk gewerkt aan het voorbereiden van de verbouwing van BDsen voor het omgaan met Traxx-locomotieven. Het zal met een blik op de treindiensten wel duidelijk zijn waarom.
 

01-10-2013 00:44:03
broek53
broek53
Quote
AlexNL (di 01 okt 2013 00:36:02 https://www.somda.nl/forum/3884/p468906/): Ik denk dat er de komende jaren veel materieelverschuivingen plaats zullen vinden, waarbij vers instromend DDZ de plaats van TD7 (1 DDZ-6) en TD9/TD10 (2x DDZ-4) inneemt. Waar nodig wordt geschoven met VIRM en ander materieel. Naar verwachting stroomt vanaf 2016 ook de nieuwe generatie sprinter in, een deel van de tekorten in het IC-park kunnen hiermee weer worden opgevangen.
.
Begrijpen we nu de berichten beter over herindienststelling van DDAR en zelfs DDM-1? Dat moet de plaats van DDZ in de stoptreindiensten weer overnemen als deze ICR gaan vervangen. In feite de overbrugging tot de komst van nieuw lSprintermaterieel.
 

01-10-2013 00:48:21
MDDM
MDDM
Quote
AlexNL (di 01 okt 2013 00:13:19 https://www.somda.nl/forum/3884/p468904/):
Quote
MDDM (ma 30 sep 2013 23:23:15 https://www.somda.nl/forum/3884/p468900/): @Alexnl dat Rikus z'n club het er niet mee eens is, en via Twitter en hun site lopen te roeptoeteren dat ze de kartel politie van de EC wel even naar hun hand zetten, is geen bijzonderheid. Die gast is maar op 1 ding uit, en dat is NS zo snel mogelijk (liefst gisteren) naar de knoppe helpen en weren van het spoor. Arriva en subsidie slurper Veolia zijn wat hem betreft de vervoerders die het moeten gaan maken......

Onzin.
Neuh, geen onzin. Geen enkel plan van NS kan hun goedkeuring wegdragen.

Over het persbericht. Even goed lezen wat er staat hoor. "Wel vinden Rover en TreinTramBus het jammer dat het lang duurt voordat een volledige 'intercity-uurdienst' tussen Amsterdam en Brussel is hersteld." Niet de reistijd maar de invoering duurt hen te lang.

Artikel: http://www.telegraaf.nl/binnenland/21928193/__Reizigers_blij_met_spoorplannen__.html


Gr Joop mcn Lls
 

01-10-2013 01:10:09
Frontier
Frontier
Quote
MDDM (di 01 okt 2013 00:48:21 https://www.somda.nl/forum/3884/p468911/): "Wel vinden Rover en TreinTramBus het jammer dat het lang duurt voordat een volledige 'intercity-uurdienst' tussen Amsterdam en Brussel is hersteld." Niet de reistijd maar de invoering duurt hen te lang.

Vind jij dat ze daar geen gelijk in hebben dan? Bijna twee jaar nodig hebben om de Beneluxtrein in ere te herstellen noem ik niet bepaald kort namelijk.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

01-10-2013 01:15:34
MDDM
MDDM
Dat zeg ik nergens toch? Ik weet alleen niet wat er allemaal bij komt kijken om extra treinen te kunnen laten rijden. Zal vast een ingewikkeld proces zijn, gezien de krappe infra structuur. Daarom zal ik daar ook geen uitspraak over doen, mij ontbreekt daar de kennis over. (Heb meer van treinen rijden dan plannen )

Laatst bewerkt door MDDM op 01-10-2013 01:16


Gr Joop mcn Lls
 

01-10-2013 01:24:32
Frontier
Frontier
Nee, je zegt het nergens maar aangezien je wel specifiek naar dat citaat verwijst wekte je bij mij wel die indruk, dus vandaar de vraag. En het zal inderdaad ongetwijfeld een ingewikkeld proces zijn, maar aangezien het in voorgaande jaren ook paste is het dus niet onmogelijk. Desnoods draait men alles maar weer terug wat er in dit jaar verandert is zodat de Benelux weer netjes past en gaat men op basis daarvan maar kijken wat er dan verder nog eventueel bij zou passen, dat moet vast wel te doen zijn in bijna een jaar tijd.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

01-10-2013 01:34:47
MDDM
MDDM
Ik verwijs naar dat citaat omdat daar iets anders staat dan wat alexnl zegt.

Ik denk dat terug draaien naar zoals het was te kort dag is. De dienstregeling voor 2014 is vast al wel klaar.


Gr Joop mcn Lls
 

01-10-2013 07:46:25
ZJ37
ZJ37
Quote
MDDM (di 01 okt 2013 00:48:21 https://www.somda.nl/forum/3884/p468911/):
Quote
AlexNL (di 01 okt 2013 00:13:19 https://www.somda.nl/forum/3884/p468904/):
Quote
MDDM (ma 30 sep 2013 23:23:15 https://www.somda.nl/forum/3884/p468900/): @Alexnl dat Rikus z'n club het er niet mee eens is, en via Twitter en hun site lopen te roeptoeteren dat ze de kartel politie van de EC wel even naar hun hand zetten, is geen bijzonderheid. Die gast is maar op 1 ding uit, en dat is NS zo snel mogelijk (liefst gisteren) naar de knoppe helpen en weren van het spoor. Arriva en subsidie slurper Veolia zijn wat hem betreft de vervoerders die het moeten gaan maken......

Onzin.
Neuh, geen onzin. Geen enkel plan van NS kan hun goedkeuring wegdragen.

Precies, NS doet nooit wat goed bij meneer Spithorst en over de kommer en kwel bij de regionale vervoerders hoor je hem niet. Volle treinen bij NS kunnen echt niet, maar het zal hem wel teveel pijn doen om zoiets te zeggen over vergelijkbare toestanden bij zijn vriendjes van Veolia of Arriva.

Benieuwd wat hij had gevonden als Veolia of Arriva een zelfde soort plan hadden ingediend om de HSL te gaan exploiteren. Helemaal geweldig natuurlijk! Alleen 'jammer' dat Dordrecht niet meer wordt aangedaan, in plaats van 'schandalig dat NS Dordrecht links laat liggen'.
 

01-10-2013 08:44:33
AlexNL
AlexNL
Ik heb dhr. Spithorst een aantal keer ontmoet, en ik weet 100% zeker dat hij er niet op uit is om NS koste-wat-kost van de HSL en/of het HRN verwijderd te krijgen. Waar hij wél op is gebrand, is dat de gemaakte afspraken worden nageleeefd in plaats van dat de afspraken steeds worden aangepast aan waar NS toe bereid is.

Over de mening van ROVER over de 'Beneluxplus' (mij lijkt 'Beneluxmin' een betere naam, maar soit):
Quote
"Overwegend positief". Blij gaat me te ver.
Er was informatie vooraf maar het "detail" 30 minuten reistijdverlenging was daarin verzwegen. En ondertussen moest er wel een persbericht klaar zijn voor direct na de persconferentie...
Niettemin is ook het huidige plan alleen maar tot stand gekomen door de continue druk uit de politiek en verschillende organisaties. Een jaar geleden was dit nog ondenkbaar geweest.

Het is nu zaak het voorgestelde plan de goede richting op te duwen. I&M heeft net de adviesaanvraag voor de noodzakelijke concessiewijziging ingediend. Het advies zal zeer waarschijnlijk een stuk genuanceerder zijn dan wat er in een persbericht op basis van (achteraf gebleken) onvolledige informatie past.


Dixit Rian van der Borgt, adviseur internationaal bij ROVER (http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?p=198166#p198166)
 

01-10-2013 09:29:27
broek53
broek53
Rikus Spithorst is de oprichter, voorzitter en enig lid van de vereniging Rikus Vooruit - maar dat wil niet zeggen dat hij niet bij tijd en wijle gelijk kan hebben. Wat de HSL en de perikelen er omheen aangaat, overschreeuwt hij zichzelf nogal - en dan gebeurt er wat er met roeptoeteren meestal gebeurt: hij roept tegen-agressie op en dan luistert er vervolgens niemand meer echt.
Maar goed.
Uit de lappen discussie hiervoor maak ik op dat van alle plannen de Benelux+ de meeste weerstand oproept. Het is natuurlijk ook een gedrocht dat alleen maar uit een compromis kan voortkomen. Kopmaken in Breda is daarbij niet alleen een politiek en kostentechnisch compromis, het is ook zo 'robuust' als helemaal niks om kopmakend alle stromen door Breda te gaan kruisen. Ik denk dat het een kwestie van nog flink wat duwen is en dan valt dat compromis om. Blijft de vraag wat er dan met Breda - België moet gebeuren: de lokale en provinciale lobby zal niet gering zijn.
Volgens mij zou er, met de kennis van nu en de wetenschap wat een echte HSL pleegt te doen, een station "Breda HSL" aan de HSL hebben moeten komen. Dan was je van al dat gedonder af geweest.

Laatst bewerkt door broek53 op 01-10-2013 09:30
 

01-10-2013 09:53:11
MDDM
MDDM
Waarom is dat niet meteen bij de bouw van de HSL gedaan kan je je afvragen dan. Hebben ze toch niet goed het kunstje afgekeken in Frankrijk. Daar liggen in een weiland langs de snelweg gewoon HSL stations.


Gr Joop mcn Lls
 

01-10-2013 10:05:10
broek53
broek53
Ja, dat bedoelde ik ook. De gedachte hier was niet om het dorp Breda aan te sluiten op het hogesnelheidsnetwerk, maar om de HSL ergens te verbinden met Brabant. Door de tracékeuze van de HSL is dat toevallig bij het station Breda gekomen - en daarna is het ineens uit de hand gelopen, is Breda zich als centrum van de wereld gaan zien, daarbij aangemoedigd door het Rijk die van het station een van de Nieuwe Sleutelprojecten maakte. De fatale vergissing is vervolgens gemaakt de dienst over de HSL aan te besteden tot Breda - omdat daar per ongeluk dat verbindingsboogje ophoudt - terwijl die boog echt bedoeld was voor doorgaand verkeer naar Eindhoven. En als kers op de taart de verbindingsboog richting België, die nu zijn eigen verkeer aan het aantrekken is. Aan de hand van deze geschiedenis kun je al een flink deel van de bizarre wordingsgeschiedenis van de HSL en de treindienst eroverheen beschrijven.  

01-10-2013 10:08:19
R1-2010
R1-2010
Quote
MDDM (di 01 okt 2013 09:53:11 https://www.somda.nl/forum/3884/p468940/): Waarom is dat niet meteen bij de bouw van de HSL gedaan kan je je afvragen dan. Hebben ze toch niet goed het kunstje afgekeken in Frankrijk. Daar liggen in een weiland langs de snelweg gewoon HSL stations.
Ja, en die zijn ook zo lekker handig met voor- en natransport en aansluitingen op andere treinen. Ik ben blij dat we dat soort -vaak lokale politiek gemotiveerde- gedrochten hier niet hebben.

Het kopmaken bij Breda is niet ideaal, maar volgens mij valt het voor de hinder nog wel mee. De enige stroom die je feitelijk hoeft te kruisen is Bd-Rsd en dat is niet de drukste stroom. Qua perroncapaciteit zal het wel een uitdaging worden, helemaal als de 5400 ooit doorgetrokken gaat worden naar Bd.

En Rikus? Ach, Rikus is Rikus. Ik geloof best dat ie het beste met het OV voor heeft, maar de manier waarop hij dat uit is niet altijd even handig.
 

01-10-2013 10:17:59
broek53
broek53
In Breda moet je ook altijd in- en uitvoegen op de lijn naar Lage Zwaluwe. Ik geef het je te doen: al ergens in 2003 wist NSR Logistiek mij voor te spiegelen dat met dergelijke manoeuvres Breda het punt zou worden waar de hele dienstregeling in Zuid-Nederland zich omheen zou moeten plooien.
Mijn punt met Breda is dat - als je al bewust die plaats een ontsluiting op de HSL had willen geven - een HSL-station een stuk praktischer was geweest.
 

01-10-2013 10:18:10
MDDM
MDDM
Ah, ook hierover zijn de meningen verdeelt dus. Naja, ik vind het wel een mooie oplossing wat die Fransen hebben. Beter dan wat er nu in Bd gebeurd met het af en oprijden van de Fyra van en op de HSL. Vooral eraf zit de Fyra nogal eens in de weg. Maar goed. Als dat niet erg is, dan lekker zo doormodderen dan maar.

Edit: Bovenstaande is een reactie op R1-2010

Laatst bewerkt door MDDM op 01-10-2013 10:19


Gr Joop mcn Lls
 

01-10-2013 10:18:42
jorgo
jorgo
Quote
MDDM (di 01 okt 2013 09:53:11 https://www.somda.nl/forum/3884/p468940/): Waarom is dat niet meteen bij de bouw van de HSL gedaan kan je je afvragen dan. Hebben ze toch niet goed het kunstje afgekeken in Frankrijk. Daar liggen in een weiland langs de snelweg gewoon HSL stations.


Omdat het 'met de kennis van nu' is?

Die weilandstations werken in Nederland niet lijkt me trouwens. En het Franse voorbeeld heeft vooral een overstapfunctie. Als ze een in- en uitstapfunctie hebben krijg je binnen de kortste keren de kwestie dat het binnenlandse vervoer er op een of andere manier op aan moet sluiten.

Het Nederlandse spoorwegnet is vooral te versnellen door een beperkt aantal doorgaande routes te upgraden naar hogere snelheden, en door het leggen van rechte lijnen die steden overslaan, wat de HSL Zuid per saldo doet (conform Leuven-Luik in België). Nederland is vooral gediend met een integratie van deze trajecten in het binnenlandse intercitysysteem, conform de plannen die in het begin van het 'Schultz: NS blijft nr. 1'draadje ook daadwerkelijk zijn voorgesteld, en eind jaren '90 door Max Ferwerda.
 

01-10-2013 10:20:41
MDDM
MDDM
Quote
jorgo (di 01 okt 2013 10:18:42 https://www.somda.nl/forum/3884/p468951/):
Quote
MDDM (di 01 okt 2013 09:53:11 https://www.somda.nl/forum/3884/p468940/): Waarom is dat niet meteen bij de bouw van de HSL gedaan kan je je afvragen dan. Hebben ze toch niet goed het kunstje afgekeken in Frankrijk. Daar liggen in een weiland langs de snelweg gewoon HSL stations.


Omdat het 'met de kennis van nu' is?
Neuh, die Fransen lopen wat HSL betreft wel een stukkie verder voor op Nederland.


Gr Joop mcn Lls
 

01-10-2013 10:32:03
R1-2010
R1-2010
Je kan het Franse HSL concept niet zomaar in Nederland implementeren. De vervoersstromen, frequenties, afstanden en tariefstructuur zijn compleet anders dan in Nederland. Daar passen weide-stations misschien beter, alhoewel die er meer ter eer en glorie van een lokale burgemeester liggen dan voor reizigers. In Nederland wil je goede verknopingen met andere (trein)vervoersmodaliteiten.

Dat in- en uitvoegen bij Lage Zwaluwe lijkt me nog wel te doen; als de 1900 via de HSL gaat rijden is het (afhankelijk of er een IC-vervanging komt tussen Ddr en Bd) naar mijn bescheiden mening niet zo dat je tussen de aftakking en Bd (veel) meer extra capaciteit nodig hebt: 2 x Fyra Asd-Bd, 2 x 1900 'nieuwe stijl', 1 x per uur extra de Benelux.

Het enige jammere van de situatie zoals ie er nu is, is dat die aftakking zo ver van Bd afligt zodat je niet nog een stuk met 160/200 kon door knallen.
 

01-10-2013 10:52:25
broek53
broek53
Ter voorkoming van misverstanden: ik pleit niet voor een "Breda TGV". Ik merk alleen op dat als men bewust besloten zou hebben Breda als stad op het HSL-netwerk aan te sluiten, men beter voor zo'n station aan de HSL had kunnen gaan. In Breda zou dat trouwens niet in het weiland gekomen zijn, maar redelijk dicht bij prinsenbeek of zo. Maar: een zuiver academische opmerking dus. Het sluit wel aan op de manier waarop elders lokale bestuurders hun zin krijgen, dat dan weer wel
Overigens worden in dit forum dienstregelingstechnische complicaties nogal stelselmatig onderschat. Het verknopen van treinstromen die verder niets met elkaar gemeen hebben, legt zijn beperkingen op aan alle lijnen in de omgeving, ook als de capaciteit er op zichzelf wel is. Ik bedoel: er zitten ongetwijfeld genoeg bruikbare gaten in de dienstregeling, maar niet van nature op de goede plek.
 

01-10-2013 10:52:57
ZJ37
ZJ37
Aan een HSL-station in (of eigenlijk nabij) Breda heb ik ook al eens zitten denken. Het scheelt heel veel reistijd voor doorgaande reizigers van/naar Belgie. De stop te "Breda HSL" lijkt dan nog louter nuttig voor reizigers van en naar Belgie.

Verder geloof ik niet dat heel Breda eerst een hoop tijd gaat steken in een zogenaamde snelle HSL-trein naar Rtd als je daarvoor eerst extra tijd kwijt bent aan voortransport (naar Shl en Asd zou je dat nog kunnen overwegen). Daarnaast ben je als reiziger dan aan een bepaalde trein gebonden, dus aan de HSL-trein of aan de treinen die "CS" aandoen. Dat maakt het geheel minder flexibel en per saldo heb je dus niet meer reismogelijkheden dan vandaag (niemand begint zijn reis op CS en komt via Breda HSL weer terug).
 


01-10-2013 11:02:51
broek53
broek53
Sure, alles ervan uitgaande dat Breda een soort 'recht' zou hebben op ontsluiting door de HSL. Dat is mijn betoog ook: dat recht is er niet, het is alleen zo ontstaan en wordt zo gevoeld omdat de Brabantse aftakking van de HSL per ongeluk in Breda terecht is gekomen.
Breda HSL is op zichzelf natuurlijk een gepasseerd station (niet woordspelig bedoeld, maar toch).

Laatst bewerkt door broek53 op 01-10-2013 11:03
 

01-10-2013 13:09:16
daniel81
daniel81
In het geval van Bd lijkt de oplossing heel eenvoudig; Bdpb lígt immers al langs de HSL, dus de stationsinfra is al in de basis aanwezig.
Vergelijking met Franse weilandstations gaat inderdaad niet op, het is pas de moeite om naar een weiland te gaan als je vervolgens nog urenlang in de trein moet zitten.
Trouwens, loopt Noorderkempen een beetje? Da's toch het weilandstation bij uitstek

Overigens ben ik wel voorstander van de verbinding Bd- België niet zozeer voor Bd maar omdat daar heel Zuid-Nederland aan vasthangt.
Zou toch raar zijn als je vanuit Ehv altijd de omweg via Rsd zou moeten blijven maken.

Maar met de infra zoals het er nu ligt, leek mij de meest logische oplossing om de 900 door te trekken naar Brusz, en de bediening van Den Haag (en Dordrecht) aan Arriva overlaten, dan zouden er twee treindiensten zijn die allebei een duidelijke meerwaarde hebben en elkaar niet al te veel bijten. Daar had de reiziger echt wat aan gehad.

Laatst bewerkt door daniel81 op 01-10-2013 13:13
 

01-10-2013 13:14:35
jorgo
jorgo
Da's een P&R station. In België kun je je niet hard genoeg inspannen om met de auto buiten de Brusselse ring te blijven.  

01-10-2013 13:24:48
DingeZ
DingeZ
Waarom niet een aparte trein vanuit Bd, zoals het originele plan?  

01-10-2013 13:35:50
reisthijs
reisthijs
Quote
jorgo (di 01 okt 2013 13:14:35 https://www.somda.nl/forum/3884/p468969/): Da's een P&R station. In België kun je je niet hard genoeg inspannen om met de auto buiten de Brusselse ring te blijven.
Wat heeft Noorderkempen, een stationnetje waar vandaan alleen maar een laagfrequent pendeltreintje naar Antwerpen vertrekt, met Brussel? Echt druk is het met ca. 800 reizigers per dag in elk geval niet.

Als daar nou eindelijke eens een echt snelle verbinding met Brussel was, dan kon je het misschien vergelijken met Franse weilandstations die het vooral moeten hebben van een snelle directe verbinding met de hoofdstad.
 

01-10-2013 13:39:45
broek53
broek53
Quote
DingeZ (di 01 okt 2013 13:24:48 https://www.somda.nl/forum/3884/p468973/): Waarom niet een aparte trein vanuit Bd, zoals het originele plan?
Kosten, denk ik. Overigens was en is de NMBS wel voorstander van een verbinding van Eindhoven met Antwerpen of Brussel, wat mij op zichzelf wel een redelijk lucratieve verbinding lijkt (of is dat een te grote omweg?).
 

01-10-2013 13:59:23
dlm4yjp
dlm4yjp
Die halte Bd HSL kunnen we sowieso vergeten, daar is gewoon geen ruimte genoeg voor, want reken maar dat een halte aan de huidige lijn niet te doen is.
Dat houdt in dat je dus 2 zij/perronsporen nodig hebt en dat past bij Bdpb helemaal niet.
Aan de ene kant kom je het reguliere spoor tegen, aan de andere kant begint de verdiepte bak, plus dat de brugpilaren enorm in de weg zitten.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

01-10-2013 14:35:56
broek53
broek53
Voor hen die wat later hebben ingeschakeld: ik loop geen pleidooi te houden voor een apart TGV-station in Breda, ik heb alleen gesteld dat ALS het de bedoeling was geweest Breda in de vaart der volkeren op te stoten, het beter geweest zou zijn om DAN een station aan de HSL zelf te stichten.
Nu er van het station Breda een NSP gemaakt is, zal zoiets uiteraard natuurlijk zekerlijk niet gebeuren.
 

01-10-2013 15:23:03
nohab
nohab
Quote
broek53 omdat de Brabantse aftakking van de HSL per ongeluk in Breda terecht is gekomen.

In die zin per ongeluk dat de HSL gebundeld moest worden met de A16 want dat betekende geen landschappelijke doorsnijding elders en er bleek ook een stad te liggen: Breda geheten. Mooi, maken we daar ook maar meteen een aansluiting op het spoorwegnet.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

01-10-2013 15:27:20
broek53
broek53
Zeker, maar als bijvoorbeeld het Belgische idee van het tracé gevolgd was geworden, had er een aansluiting ergens bij Roosendaal gelegen en was niemand gaan piepen over Breda, is mijn sterke vermoeden.  

01-10-2013 18:52:55
DingeZ
DingeZ
Quote
broek53 (di 01 okt 2013 13:39:45 https://www.somda.nl/forum/3884/p468978/):
Quote
DingeZ (di 01 okt 2013 13:24:48 https://www.somda.nl/forum/3884/p468973/): Waarom niet een aparte trein vanuit Bd, zoals het originele plan?
Kosten, denk ik. Overigens was en is de NMBS wel voorstander van een verbinding van Eindhoven met Antwerpen of Brussel, wat mij op zichzelf wel een redelijk lucratieve verbinding lijkt (of is dat een te grote omweg?).


Dat zou inderdaad wel een mooie oplossing zijn. Een 1200 (of toch weer 9200) voor Asd - Gv (zucht) - Rtd - Atw - Brusz en een andere voor Ehv - Tb - Bd - Ndkp - Atw - Brusz.
Eigelijk had ik liever gezien dat deze naar Ut ging, maarja, die spoorlijn ligt er (nog) niet.
 

01-10-2013 19:09:40
AlexNL
AlexNL
"Breda HST" lijkt mij ook een redelijk kansloze exercitie: er is daar in de buurt weinig dat de aandacht trekt, Nederlanders zijn niet happig op overstappen, en er is een ruimtegebrek.

Voor de kwestie "Breda - België" denk ik dat er een mogelijkheid is waar reizigers in het algemeen meer bij gebaat zijn dan de voorgestelde Beneluxplus. Dat is het volgende:
- Laat de Beneluxplus nonstop van Antwerpen naar Rotterdam en terug rijden. Daarmee win je aardig wat aan reistijd zodat de belofte 'een snellere trein' alsnog ingelost wordt
- De verbinding Breda - Antwerpen laat je invullen door een stoptrein die ook Noorderkempen aandoet.

Breda - Antwerpen kan worden doorgekoppeld aan de sprinterserie Utrecht - Breda, zodat je materieel en personeel minder stilstaat (meer productieve uren, doet het altijd goed op een managersscorekaart) en meer plaatsen in Brabant een goede ontsluiting krijgen.

Qua materieel? Ik zie een paar opties:
1) NS betaalt NMBS een bedrag voor de nodige aanpassingen aan de Desiro ML (1,5 kV, ERTMS L2, STM-ATB)
2) NS past de -reeds in gang gezette- aanbesteding van nieuw sprintermaterieel aan voor een deelserie die ook in België kan rijden.

Ik denk dat beide opties aantrekkelijk zijn: in het geval van Desiro ML is het er al (toelatingsdossier bestaat al) en kan het *relatief* snel geleverd worden. 'Sprinter Next Generation' is voorzien om binnen enkele jaren in te stromen, eerder dan nieuw IC-materieel.
 

01-10-2013 19:31:32
IC140
IC140
Koppelen aan Breda - Utrecht is gekkenwerk. Een tri-courant treinstel (1,5kV, 25vK en 3kV) is veel duurder dan binnenlands materieel. Als je er dan 3x zo veel nodig hebt voor een doorkoppeling die voor reizigers niet eens interessant is gooi je gewoon geld weg. Laat hem in Breda gewoon op spoor 2 keren.

Het grootste pijnpunt bij het loskoppelen van de verbindingen naar Breda en naar de Randstad zijn de frequenties. NMBS heeft al meerdere malen aangegeven dat zij vinden dat er te veel treinen naar Nederland rijden/reden. 32 treinen is voor hun de max.

Dat zijn ofwel 2 uurdiensten (nu gepresenteerde plan) of hele vreemde constructies. Laten we die even construeren:
- Thalys wordt 9x per dag omdat zij geen grote rol meer spelen in NL-BE verkeer
- EST blijft 2x per dag
- De overige 21 paden zullen verdeeld moeten worden tussen BNL+ en de stopper naar Breda. Dat wordt dus een 2-uursdienst naar Breda en 13 BNL+ treinen per dag.

Dan vind ik de huidig voorgestelde mogelijkheid toch een stuk mooier met 2 keurige uurdiensten.
 

01-10-2013 20:27:59
AlexNL
AlexNL
Nu ik er nog eens over heb nagedacht moet ik je gelijk geven: de 13600 (Den Bosch - Breda) is misschien niet de juiste serie.

Ik heb eens gekeken naar de Brabantse spoorvisie 2030 (http://www.brabant.nl/dossiers/dossiers-op-thema/verkeer-en-vervoer/-/media/7A6C903A60D643598D1F1DC1168F6A74.pdf) waarin de wens wordt geuit om op termijn tot 4 sprinters per uur te komen tussen Breda en Tilburg. De 13600 rijdt al, door de 5200 (Weert - Eindhoven - Tilburg Universiteit) door te trekken naar Breda en Antwerpen vervul je meteen een aantal grote wensen:

- 4 sprinters p/u Breda - Tilburg
- Directe verbinding Eindhoven - Antwerpen
- HSL-verbinding Brabant - België, zonder dat dit reizigers uit de Randstad hindert

Investeringen in nieuw rollend materieel zijn toch nodig, door juist nu wat groter te denken kun je verder komen dan met wat vrijdag is gepresenteerd. In België laat je die trein rijden als vervanging van de Noorderkempenshuttle, niet in aanvulling op. Je creëert dat eigenlijk twee sprinters (als je wilt laat je 'm in Noorderkempen of Breda van treinnummer veranderen) en niet zo zeer een internationale trein.

De meerkosten voor meerspanningsmaterieel moet je in dit licht zien als een investering. Met een beetje mazzel heb je dan nog recht op provinciale of Europese subsidies ook (zoals bij de stoptrein Arnhem - Düsseldorf).
 

01-10-2013 21:15:38
timtrein
timtrein
In elk geval lijkt me een doorkoppeling Antwerpen - Breda - Eindhoven de enige echt zinvolle, die ook zodanig veel potentieel kan hebben dat 'ie enigszins uit kan. Wat er dan als stoptrein, sneltrein of IC rijdt is de volgende vraag  

01-10-2013 21:26:15
IC140
IC140
Ook de Noorderkempenshuttle rijdt maar 12x per dag. NMBS zal dus niet vaker dan dat naar Breda willen rijden (in de afspraak voor 8x per dag Bd - Atw zou de Ndk-shuttle ook worden beperkt tot 4x per dag). In de Benelux+ variant zal de Ndk-shuttle volledig vervallen en mijn vermoeden is dat dat de enige reden is dat NMBS akkoord gaat met 16x Asd - Brusz IC + 16x Asd - Brusz Thalys/EST wat meer is dan NMBS ooit eerder wilde rijden.

Het leven is keuzes maken, zeker in onderhandeling met een partij die geld verliest aan elke trein die ze rijden door de hoge infraheffing en Lumbsum subsidie in België. Elke grensoverschrijdende trein die je als NS (of wmb Veolia/Arriva) in legt naar Breda gaat ten kosten van ééntje naar Rotterdam.

Met de onderhandelingspositie van de NMBS in het achterhoofd is dit best een nette oplossing, zeker als het zou lukken om tussen Antwerpen en Brussel een sneller pad te vinden.
 

01-10-2013 21:35:54
AlexNL
AlexNL
De Noorderkempenshuttle reed voor 9 december 16x per dag. Na de start van de Fyra moesten een paar ritten geschrapt worden omdat Infrabel midden op de dag werkvensters wilde hebben en dit niet gecombineerd kon worden met Fyra + Thalys + Noorderkempenshuttle. Ook zat NMBS met een besparingsplan waardoor een paar ritten geschrapt zijn.

"Het leven is keuzes maken", maar zoals Arriva laat zien (of beter gezegd: beter is om te laten zien) ben je niet meer per definitie gebonden aan de NMBS. Als de wil bij NS er zou zijn om die treinen te laten rijden, dan zouden die treinen ook daadwerkelijk gaan rijden.

In het allerergste geval zou NS de NMBS dan moeten compenseren voor de extra kosten die gemaakt worden, maar ik verwacht niet dat deze kosten dermate veel hoger zullen zijn dat het voor NS onbetaalbaar wordt.

Eurostar (nu) en Thalys (vanaf volgend jaar) moet je buiten beschouwing laten, deze treinen rijden geheel voor eigen risico en de kosten hiervoor worden door de bedrijven zelf gedragen. Niet door NMBS.
 

01-10-2013 22:14:32
sjoerd
sjoerd
Meer treinen, stoppers of snellers, whatever, geeft flinke problemen te Gilze Rijen, zowel qua geluidsbelasting als qua dichtligtijden van de overwegen.
Onlangs werd het plan gelanceerd om het perron uit het midden te verleggen naar twee zijperrons op een andere plek en het inhaalspoor op te heffen. Er zijn nog een stuk of acht, negen overwegen tussen Bd en Tb.
Viersporigheid wordt al jaren gevraagd tussen Breda en Tilburg maar de passage te Rijen is erg smal. Er is geen plek voor tunnels zodat de enige oplossing is het gehele spoortracé te betunnelen. Een enkel infra-element zoals de tunnel aan de oostzijde te Rijen en die bij Reeshof en een viaduct over de spoorweg te Tilburg zijn voorbereid maar er is niets extra's voor gebouwd.
 

01-10-2013 22:58:06
ZJ37
ZJ37
Er zijn al plannen de ronde geweest om de HSL-ideeën zoals die er nu liggen en worden uitgevoerd, te bundelen met een versnelde IJssellijn en 4 Sprinters Bd-Tb (2 naar Ehv en 2 naar Ht). Daarnaast nog 4 cargopaden per uur tussen Tb en Bd...

Dat levert erg leuke taferelen op in Bd met de meest idiote bewegingen die je maar kan bedenken. Een HSL uit Atw die via linkerspoor (en flyover) alvast vanaf Bda voorsorteert te Bd. Een HSL naar Atw die vanaf Bd via linkerspoor naar Bda moet. Dit alles om zoveel mogelijk kruisende bewegingen te voorkomen in Bd zelf.

4 Sprinters aan de Tb-zijde en 2 aan de Ddr-zijde lijkt garant voor een doorkoppeling omdat je al dat kerende spul niet in Bd kwijt kan.

We hebben er in ieder geval weer de nodige dwangpunten bij in de nog te maken dienstregeling, naast het prachtige DSSU kunnen we Bd daar aan toevoegen.
 

01-10-2013 23:19:32
BGM104
BGM104
Quote
broek53 (di 01 okt 2013 13:39:45 https://www.somda.nl/forum/3884/p468978/):
Quote
DingeZ (di 01 okt 2013 13:24:48 https://www.somda.nl/forum/3884/p468973/): Waarom niet een aparte trein vanuit Bd, zoals het originele plan?
Kosten, denk ik. Overigens was en is de NMBS wel voorstander van een verbinding van Eindhoven met Antwerpen of Brussel, wat mij op zichzelf wel een redelijk lucratieve verbinding lijkt (of is dat een te grote omweg?).

De kosten spelen een grote rol in deze discussie en het gedane aanbod. NMBS heeft alleen aangegeven te willen studeren op een verbinding met Eindhoven. Als NS garant staat voor de verliezen bij de NMBS op deze lijn kan deze verbinding wat de NMBS betreft bij wijze van spreken morgen starten.
 

03-10-2013 18:19:45
aarclay
aarclay
Volgens de #somda tweets zou er nu ook een V250 naar de Dijksgracht gesleept zijn. Ik gok op de 4801 (brandschade batterij) of de 4803, welke geplukt zou zijn t.b.v. onderdelen.

Ik zet in op de 4801, gezien die al door de NS overgenomen is. Ik neem aan dat de stellen van AB niet weggesleept mogen worden zonder toestemming van AB?


Choo choo.....
 

03-10-2013 18:44:36
sfj
@vrijgezel zag in OD vandaag de 4804.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

03-10-2013 18:50:10
aarclay
aarclay
Wel opmerkelijk, of gaan ze stoppen met de instandhoudingsritten? Of vinden deze plaats maar dan vanaf de Dijksgracht? Lijkt me overigens niet echt handig en makkelijk?


Choo choo.....
 

03-10-2013 18:52:32
AgentX
AgentX
Nee, ik heb begrepen dat de instandhoudingsritten voorlopig net zo lang doorgaan totdat de V250's een ander doel of andere bestemming krijgen.  

03-10-2013 18:54:16
AlexNL
AlexNL
Ik neem aan dat in ieder geval met de 4801 en waarschijnlijk ook met de 4803 geen instandhoudingsritten worden gereden, omdat deze daartoe niet in staat zijn?  

03-10-2013 18:54:58
aarclay
aarclay
Dan blijft het een merkwaardige keuze. Of het is gewoon een reserveplek waar een V250 staat om een spoor op de Wgm vrij te maken.

Quote
AlexNL (do 03 okt 2013 18:54:16 https://www.somda.nl/forum/3884/p469300/): Ik neem aan dat in ieder geval met de 4801 en waarschijnlijk ook met de 4803 geen instandhoudingsritten worden gereden, omdat deze daartoe niet in staat zijn?

Klopt. De 4801 heeft brand door batterijschade, dus die kan al niet meer opstarten. En de 4803 is NIET overgedragen aan de NS, dus die blijft gewoon nog staan waar hij staat.

Laatst bewerkt door aarclay op 03-10-2013 18:57


Choo choo.....
 

04-10-2013 01:31:10
Frontier
Frontier
Wat lectuur van Mott MacDonald:
http://www.bigwobber.nl/2013/10/03/onderzoek-v250-door-mott-macdonald/


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

07-10-2013 13:35:38
bond
bond
Nooit geweten dat er (zoveel) goederenverkeer door Shl gaat, althans als ik NSR Martijn Kamans in het Parool moet geloven waar het gaat om het late(re) herstel van de BN-dienst Brusz-Asd: http://www.parool.nl/parool/nl/5/POLITIEK/article/detail/3522815/2013/10/07/Herstel-traject-Amsterdam-Brussel-eerder-dan-eind-2014.dhtml

Zie derde alinea:
"Martijn Kamans, persvoorlichter van de NS, ziet weinig kans dat de trein eerder dan in december 2014 gaat rijden. 'Er moet veel op de schop. Schiphol is het drukste knooppunt in Nederland. Naast passagierstreinen rijden daar ook veel goederentreinen. De regeling is lastig te veranderen, omdat de trein via dat knooppunt rijdt.' Volgens de voorlichter duurt het één jaar voordat een dienstregeling gewijzigd kan worden."
 

07-10-2013 13:57:47
broek53
broek53
Zoals wij weten, is dat niet alleen geleuter, maar zelfs voor iedereen zicht- en controleerbaar niet waar. Het enige dat de Benelux in de weg zit, gerekend vanaf de huidige ligging in Den Haag, is de 4300 tussen Leiden en Hoofddorp in de spits. Dat het niet eenvoudig is om door Schiphol heen te komen, geloof ik graag, maar dat wordt in 2015 echt niet makkelijker.

Laatst bewerkt door broek53 op 07-10-2013 13:58
 

07-10-2013 16:05:02
jacokran
jacokran
Als je niet wil, blijkt er een hoop onmogelijk....  

07-10-2013 16:26:59
broek53
broek53
Het is best mogelijk dat ik het niet snap of iets ernstig over het hoofd zie, maar dan laat ik mij graag overtuigen - en met gezwam (excusez-le-mot) over veelvuldig goederenverkeer door Schiphol gebeurt dat bepaald niet.  

07-10-2013 17:10:55
daniel81
daniel81
Zelfs al zou Asd-Gv een probleem zijn, dan nog heb ik tot dusverre geen argument gehoord waarom Gv-Brusz vanaf december a.s. dan geen uurdienst kan worden.  

07-10-2013 17:46:51
MasterE
MasterE
Geen materieel voorhanden!


Mcn Asd
 

07-10-2013 19:27:05
daniel81
daniel81
Ik twijfel niet aan jou en je bronnen, maar wel aan dit argument.
> als loks het probleem zijn - ik heb al eens eerder in dit topic genoemd dat er meer dan genoeg loks reeks 77 zijn die voor de cargo's kunnen (o.a. de Volvotrein) die de reeks 28 kunnen vervangen. Zal ongetwijfeld duurder zijn dan eloks maar waar de bekende wil is, is ook de weg
> Als rijtuigen het probleem zijn - is er werkelijk niks meer te huur in Europa? (ÖBB, ....) Dan heeft NSR ook nog een riante reserve mat'64 dat direct of indirect ICRm kan vrijspelen. Om nog maar te zwijgen over het verschijnsel ICK
In het artikel wordt al gezegd dat de politieke druk opgevoerd moet worden, dat lijkt mij een goede zaak%05%
 

07-10-2013 19:41:21
broek53
broek53
Aan de rijtuigen kan het nauwelijks liggen. Zeker als de NMBS een minieme concessie doet en rijtuigen zonder deurhendeltjes accepteert, kunnen er in korte tijd twee stammen ICR op de baan komen voor de Benelux, heb ik meer dan sterk de indruk.  

07-10-2013 20:23:43
Rolffiej19
Rolffiej19
Het viel me trouwens vandaag ook op dat ze nu ook bij de traxx en prio rijtuigen de stickers fyra aan het weghalen zijn net zoals dat al eerder gebeurde bij de v250%05%

Laatst bewerkt door Rolffiej19 op 07-10-2013 20:24


MCN ASD
 

07-10-2013 21:56:23
dh3201
dh3201
Waarom het niet kan?
Geen wil...?


Shqiperise-lopers?
 

07-10-2013 23:09:01
279
279
Komt de complot-theorie weer om de hoek kijken soms?

Laatst bewerkt door SleutelMan op 08-10-2013 19:57, reden: bij het laatste bericht hoef je niet te quoten
 

07-10-2013 23:41:44
aarclay
aarclay
NS HiSpeed gaat verder onder de naam NS Reizigers.
Dus misschien gaat de naam Fyra er ook uit? Ik denk zelf dat het niks met een 'besmeurde naam' zal hebben te maken na het Fyra V250-debacle, anders hadden ze dat vast al eerder gedaan.


Choo choo.....
 

08-10-2013 08:57:29
daniel81
daniel81
Quote
279 (ma 07 okt 2013 23:09:01 https://www.somda.nl/forum/3884/p469899/):
Quote
dh3201 (ma 07 okt 2013 21:56:23 https://www.somda.nl/forum/3884/p469886/): Waarom het niet kan?
Geen wil...?


komt de complot-theorie weer om de hoek kijken soms?


Ja. Een andere verklaring kan ik inmiddels niet meer verzinnen.

Waarbij het overigens nog best zo kan zijn dat NS wel van goede wil is, maar dat de tegenwerking vooral uit België komt. Zij hebben de sleutel in handen voor zowel de loks als de rijtuigen. Als NMBS propageert dat er naar NL een overaanbod was, is 1 en 1 al heel snel 2.
Verwonderlijk dat er in België niet meer politieke druk is, kennelijk zijn opdrachtgever en opdrachtnemer daar nog te innig verstrengeld %03%
 

09-10-2013 19:25:56
phantom
phantom
AB blijft het maar proberen om die dingen toch aan NL te verslijten:
http://www.refdag.nl/nieuws/anp/binnenland/ansaldobreda_wendt_zich_tot_tweede_kamer_1_774754?localLinksEnabled=false


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

09-10-2013 22:23:26
ZJ37
ZJ37
Gebrek aan humor kun je ze daar bij AB niet verwijten in ieder geval.  

09-10-2013 23:09:33
bnv
bnv
In de NRC van vandaag dit bericht. Blijkbaar geen tijd voor parlementair onderzoek naar de Fyra. (NRC woensdag 9.10).
Verder hierin......... "bestelling te doen voor 15 november". Neem aan dat dit de bestelling van de TRAXX'en betreft. Waarschijnlijk komen we daarna pas via de officiële weg te weten zo ja, hoeveel enz. Of betreft dit wat anders. Wagenmateriaal is er (tot 2020 ongeveer) in de vorm van ICR. Dus dat kan het toch niet zijn.
--------------------------------------------------------------
Vertraging rond de Fyra

Vertraging, problemen, gedoe. Niet alleen de Fyra heeft er last van, ook de Tweede Kamerleden die de probleemtrein in hun portefeuille hebben. Het lukt ze nauwelijks data voor een hoorzitting en een debat te vinden. Voor het herfstreces is de agenda overvol. Daarna is staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor, PvdA) op reis. De week erna? Begrotingsbehandelingen. Later kan niet, want de NS moet voor 15 november nieuw materieel bestellen. Er komt een oplossing buiten de dienstregeling: maandag 11 november, al is dat geen officiële vergaderdag. Maar dan ligt er weer een blad op de rails: minister Jeroen Dijsselbloem (Financiën, PvdA), die als aandeelhouder van NS ook aanwezig moet zijn, is dan niet beschikbaar. CDA-Kamerlid Sander de Rouwe is het zat: „Hij komt maar gewoon.”
 

10-10-2013 08:32:01
AlexNL
AlexNL
Quote
Later kan niet, want de NS moet voor 15 november nieuw materieel bestellen.


De politiek moet zich eens niet zo onder druk laten zetten door NS, dat leidt alleen maar tot overhaaste beslissingen die niet in het belang van de reiziger en de belastingbetaler zijn.
 

11-10-2013 12:47:40
abcde
abcde
In het voorstel van nu staat dat de IC Den Haag - Eindhoven vanaf dec. 2015 over de HSL (Rtd - Bd) gaat rijden.
Ik meende dat deze al vanaf dec. 2014 (drgl 2015) over de HSL zou gaan, een jaar eerder dus.
Is dit een jaar opgeschoven, of zat ik er gewoon naast ?
 

11-10-2013 12:58:43
broek53
broek53
Het is feitelijk een jaar opgeschoven, al is dec. 2014 ook nooit keihard geweest. Dat opschuiven komt vnl door het V250-gedoe, waardoor het ICR niet vrijkomt, sterker nog; waarvoor nog een heleboel ICR HSL-geschikt gemaakt moet worden.

Laatst bewerkt door broek53 op 11-10-2013 13:01
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl