Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl
02-07-2013 23:32:07
Klaasje
Klaasje
Quote
Frontier (di 02 jul 2013 17:14:11 https://www.somda.nl/forum/3884/p457267/):
Quote
broek53 (di 02 jul 2013 17:02:33 https://www.somda.nl/forum/3884/p457266/): Verder duidt de voorgenomen aankoop van Traxx-en erop dat de leasemarkt weinig ruimte biedt en NS op zijn minst wil veiligstellen dat er in 2015 het een en ander aan doorgaande binnenlandse diensten over de HSL geboden kan worden.

Geeft wel weer aan waar de prioriteiten kennelijk schijnen te liggen. %03% Hoogste prioriteit zou moeten zijn een snelle trein van Amsterdam naar Brussel, maar ik krijg sterk de indruk dat NS dat ergens onderaan de prioriteitenlijst heeft gezet. "Dat is helaas mislukt, dus we gaan nu maar eerst wat anders doen". Het lijkt erop dat men Amsterdam-Breda (terwijl die al reeds zonder al te grote problemen wordt uitgevoerd) en dingen als Den Haag-Venlo en andere binnenlandse ongein opeens veel belangrijker vind? %03% Vooral dat laatste is treurig, daar moet je je pas mee gaan bezighouden als de rest helemaal op orde is.

Volgens mij gaat het nu veel meer over de keuze tussen wel en geen vervoer en daarna over veevervoer of comfortabel vervoer. Het lijkt mij dat beiden hoger op het prioriteitenlijstje thuishoren dan de snelheid van de trein.
 

02-07-2013 23:39:29
ZJ37
ZJ37
Als je op korte termijn Traxx+ICR op de baan kan hebben dat met 160 over de HSL naar Brussel gaat, heb je volgens mij een prima product. Iedereen predikt hier dat ICR zo comfortabel is, dus waarom zou dat nu ineens niet meer zo zijn.  

02-07-2013 23:44:55
thom
thom
Quote
Frontier (di 02 jul 2013 17:14:11 https://www.somda.nl/forum/3884/p457267/):
Quote
broek53 (di 02 jul 2013 17:02:33 https://www.somda.nl/forum/3884/p457266/): Verder duidt de voorgenomen aankoop van Traxx-en erop dat de leasemarkt weinig ruimte biedt en NS op zijn minst wil veiligstellen dat er in 2015 het een en ander aan doorgaande binnenlandse diensten over de HSL geboden kan worden.

Geeft wel weer aan waar de prioriteiten kennelijk schijnen te liggen. %03% Hoogste prioriteit zou moeten zijn een snelle trein van Amsterdam naar Brussel, maar ik krijg sterk de indruk dat NS dat ergens onderaan de prioriteitenlijst heeft gezet. "Dat is helaas mislukt, dus we gaan nu maar eerst wat anders doen". Het lijkt erop dat men Amsterdam-Breda (terwijl die al reeds zonder al te grote problemen wordt uitgevoerd) en dingen als Den Haag-Venlo en andere binnenlandse ongein opeens veel belangrijker vind? %03% Vooral dat laatste is treurig, daar moet je je pas mee gaan bezighouden als de rest helemaal op orde is.

Dus doordat NS nu een afspraak (lees: met 250 over de HSL naar Brussel) niet na kan komen, is het volgens jou absurd dat ze nu proberen om andere gemaakte afspraken wél na te komen... ?

Dat heeft niets met "prioriteiten stellen" te maken, maar gewoon met afspraken nakomen, die projecten kunnen prima naast mekaar bestaan.
We hebben het niet over de lokale melkboer die maar op 1 plek te gelijk rond kan rijden met zijn busje, er werken genoeg mensen bij NS om dat tegelijk naast mekaar aan te kunnen pakken...

Als jij alleen maar in de wolk leeft dat NS het allemaal geen reet interesseert en alleen maar faalt in alles wat ze proberen en dat hogesnelheidsmaterieel voor het uitkiezen is en alles zo simpel is, dan ga je nooit een zinnig punt maken in deze discussie.

Laatst bewerkt door thom op 02-07-2013 23:48
 

03-07-2013 00:21:29
Frontier
Frontier
Quote
ZJ37 (di 02 jul 2013 23:39:29 https://www.somda.nl/forum/3884/p457317/): Als je op korte termijn Traxx+ICR op de baan kan hebben dat met 160 over de HSL naar Brussel gaat, heb je volgens mij een prima product.

Oh zeker, en dat is ook best acceptabel voor nog een jaar of twee a drie als noodoplossing, maar niet veel langer en zeker niet tot 2022.

Quote
thom (di 02 jul 2013 23:44:55 https://www.somda.nl/forum/3884/p457320/): Dus doordat NS nu een afspraak (lees: met 250 over de HSL naar Brussel) niet na kan komen, is het volgens jou absurd dat ze nu proberen om andere gemaakte afspraken wél na te komen... ?

Dat heeft niets met "prioriteiten stellen" te maken, maar gewoon met afspraken nakomen, die projecten kunnen prima naast mekaar bestaan.
We hebben het niet over de lokale melkboer die maar op 1 plek te gelijk rond kan rijden met zijn busje, er werken genoeg mensen bij NS om dat tegelijk naast mekaar aan te kunnen pakken...

Het betreft wel zo'n beetje de belangrijkste afspraak. Hoofdreden om de HSL uberhaubt aan te leggen was een aansluiting op het internationale HSL-netwerk verder Europa in, binnenlandse diensten waren een mooi bijkomend voordeel maar als het alleen daar om te doen was had je net zo goed de gewone spoorlijnen kunnen aanpassen voor minder geld.

En ja, dat aanpakken van NS kennen we inmiddels. %08% Het mag toch vrij logisch zijn waarom na al die jaren nog maar zo weinig vertrouwen in de NS hebben, of niet?

Quote
thom (di 02 jul 2013 23:44:55 https://www.somda.nl/forum/3884/p457320/):
Als jij alleen maar in de wolk leeft dat NS het allemaal geen reet interesseert en alleen maar faalt in alles wat ze proberen en dat hogesnelheidsmaterieel voor het uitkiezen is en alles zo simpel is, dan ga je nooit een zinnig punt maken in deze discussie.

Het interesseert ze ook niet en het heeft ze ook nooit geinteresseerd. NS wilde en wil geen snelle treinen rijden, hooguit 200 en veel gekker moet het niet worden en eigenlijk is 160 al mooi zat. De politiek moest zich er nota bene mee gaan bemoeien omdat NS anders te langzame treinen zou gaan bestellen. De enige reden waarom ze destijds op de concessie hebben geboden was om andere firma's dwars te zitten en buiten de deur te houden, heus niet omdat ze zelf zo graag over de HSL wilden rijden. Na jarenlang lobbyen hebben ze het voor elkaar gekregen dat concessies zijn samengevoegd en diverse eisen zijn geschrapt of zijn gewijzigd, en als ze nog even doorblijven lobbyen en de politiek weer niet oplet gaan ze er ook mee weg komen dat er het komende decennium er nog steeds niets verbeterd en er maar met 160km/u over een 300km/u spoorlijn wordt gesukkeld.

En ik leef liever op de wolk van wantrouwen dan op de wolk van vertrouwen dat NS het allemaal op gaat lossen 'in de toekomst', zoals velen hier geloven. Overigens ben ik niet de enige, gelukkig is een aanzienlijk deel van de politiek vandaag net zo verbaasd en ontstemd als ik. %02%

Met de juiste wil kan je als je nu begint (of al begonnen was, want we zijn inmiddels al weer een maand verder) prima over een jaar of drie a vier nieuwe hogesnelheidstreinen hebben rijden, mits je voor een bestaand ontwerp gaat en verder niet te veel eisen stelt.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 


03-07-2013 02:03:25
Rolffiej19
Rolffiej19
Ben ik blij dat jij niet de beslissingen neemt in de politiek zeg. Dan zou er nu namelijk geen trein meer rijden als je geen vertrouwen meer hebt in de NS , En ik vind et nogal vreemd dat je zegt dat het de NS helemaal niks interesseert zouden ze voor de lol geld uitgeven?%03%


MCN ASD
 

03-07-2013 03:16:40
Frontier
Frontier
Ik neem aan dat je doorhebt dat dit topic over het HSL-gebeuren gaat? "Het interesseert ze ook niet en het heeft ze ook nooit geinteresseerd" doelt daarop namelijk. Het is algemeen bekend dat ze alleen maar op de concessie geboden hebben om andere (buitenlandse) partijen weg te houden. In rijden met snelle treinen hadden ze weinig tot geen interesse. Als ze er echt interesse in hadden gehad zouden allerlei zaken vanaf het begin al anders aangepakt zijn en idem voor de huidige gang van zaken. En nee, geld uitgeven doen ze niet voor de lol, maar het krankzinnig hoge bod op de concessie was zoals gezegd louter om andere partijen te blokkeren. Vervolgens neemt men de goedkoopste treinen (want geld uitgeven doen ze niet voor de lol ) van een malafide firma en je ziet wat daarvan terecht gekomen is. Als de rest van de concessie (lees: het rijden van snelle treinen) ze wél had geinteresseerd en niet alleen het weghouden van concurrentie hadden ze ten eerste een realistischer bod gedaan en ten tweede, als ze met dat realistische bod ook gewonnen hadden, ook betere (van een betrouwbare fabrikant) en snellere (want dan had de overheid zich er niet mee behoeven bemoeien om vijf voor twaalf) treinen besteld. Enfin, dat is allemaal niet gebeurt en de hele 'soap' tot op heden is bekend, en vandaar mijn mening dat de hele HSL de NS niet interesseert.

Dat ik en met mij vele anderen (lees: groot deel politiek, reizigers, eventuele andere geinteresseerde partijen) geen vertrouwen hebben in NS doelt op het tot een goede oplossing komen van het huidige HSL-probleem, niet het algehele vertrouwen, mocht je dat soms zo opgevat hebben.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

03-07-2013 06:46:34
ZJ37
ZJ37
Dat NS het niet interesseert gaat mij ook wat te ver, want anders hadden ze niet eens op de concesssie geboden denk ik. Maar de gang van zaken geeft wel aan waar het hele aanbestedingsbeleid toe leidt: een partij dat in paniek een sloot met geld neerlegt om maar de concessie binnen te kunnen halen. En de politiek weet natuurlijk ook wel dat het kassa is met zo'n bod. Als ze realistisch geweest was dan waren ze niet met NS in zee gegaan omdat, als er enigzins was nagedacht, ze ook wel konden weten dat tegen zo'n bedrag van een gezonde exploitatie nooit sprake had kunnen zijn. Egoïstisch als de politiek is gunnen ze het toch aan NS en wat volgt is bekend en daarbij dus ook een vervoerder die diep in de rode cijfers komt. Is dat goed voor de reiziger?

Een zelfde debacle kennen we ook nog wel in 2007 toen de busconcessie in Brabant werd gegund aan CXX: ze boden een dermate idioot bedrag waarbij nooit de exploitatiekosten konden worden gedekt. Provincie denkt: mooi, dan kost het ons tenminste niks. Maar dat het wel veel gevolgen kon hebben voor personeel en reizigers, tja so be it... Goddank hebben ze aanbesteding overgedaan.

Ik wil maar zeggen dat vervoerders dit Europese geklooi echt niet alleen hoeven aan te rekenen. Meer dan eens verloopt een concessie stroef door deze Brusselse lobby. Maar of ze er ooit aan toe zullen geven?
 

03-07-2013 09:09:57
AlexNL
AlexNL
De hele fuck-up rond de HSL is niet alleen aan NS toe te rekenen, de overheid heeft ook een flinke klont boter op het hoofd door dat bizarre bod te accepteren. Dat ontslaat NS echter niet van hun verplichtingen, die ze al 4 jaar niet nakomen. Nu de V250 van het toneel is verdwenen lijkt het erop dat ze daar nog eens de nodige jaren aan toe gaan voegen.

Er moet een moment komen waarop de opdrachtgever zegt "en nu is het genoeg, we gaan opnieuw beginnen!" Helaas verwacht ik niet dat dat snel zal gebeuren, want die opdrachtgever zit in hetzelfde orgaan als de eigenaar van NS: de Rijksoverheid. De concessie weghalen bij NS beïnvloedt de waarde van NS en ook de inkomsten.
 

03-07-2013 09:47:30
maxime
maxime
Ik snap het sentiment: NS doet het niet goed, dus moet wijken. Maare, hoe lang zou een nieuwe aanbesteding weer moeten gaan duren? En waar gaat die andere vervoerder op korte termijn dan toegelaten hogesnelheidsmaterieel vandaan halen? En hoe lang zal die toelating duren? Zijn er dan opeens geen kinderziekten meer bij dat nieuwe materieel?

Ik hoop dat mensen beseffen dat er aan een nieuwe aanbesteding ook veel risico's zitten en dat het bij een nieuwe aanbesteding misschien nog wel langer duurt om op hoge snelheid te gaan rijden, dan wanneer NS nu fatsoenlijk materieel regelt voor de lange termijn. En nee, dan doel ik niet op de Traxx'en. Die zijn nu eenmaal de beste optie om op de korte termijn vervoer aan te kunnen bieden over de HSL.
 

03-07-2013 09:53:19
Klaasje
Klaasje
@Alex Op het moment dat de rijksoverheid willens en wetens in zee gaat met een partij die te hoog geboden heeft, kan je als overheid weten dat het financieel lastig is. Als die dus moeilijkheden met de levering van materieel heeft en het juridisch gezien lastig is om die contracten te ontbinden waardoor er ook geen financieële ruimte is voor nieuwe treinen dan kon je als overheid vooraf weten dat dat niet gaat. Als je op basis van het niet voldoen aan concessievoorwaarden dan gaat proberen de concessie te ontbinden sta je als overheid niet zo sterk.

Nu is er een nieuwe situatie ontstaan. Het materieel komt er niet en de contracten gaan ontbonden worden. Nu treedt in feite pas de situatie in dat het heel duidelijk is dat NS dingen kan gaan doen om zo goed mogelijk aan het contract te voldoen. Als dit nu niet gebeurt is het logisch om het contract te ontbinden en met een andere partij in zee te gaan. (Al ligt dat natuurlijk iets complexer). Het is wel verstandig om een marktconsultatie te houden zolang dat niet tot een aanbestedingsprocedure hoeft te leiden. Zo kan namelijk de druk richting NS wat opgevoerd worden. Want ik vind het goed dat ze op korte termijn de diensten willen uitbreiden al is dat met slechts 160 km/h maar het totaalplan gaat wel erg lang duren.

Laatst bewerkt door Klaasje op 03-07-2013 10:08
 

03-07-2013 10:01:15
ZJ37
ZJ37
Benieuwd wanneer het moment aanbreekt dat de overheid eens in de spiegel gaat kijken en zich afvraagt waar hun bijdrage nu eigenlijk toe heeft geleid, in plaats van alleen naar de vervoerder te wijzen.  

03-07-2013 10:38:25
jeanne
jeanne
Quote
Frontier (wo 03 jul 2013 03:16:40 https://www.somda.nl/forum/3884/p457328/): Ik neem aan dat je doorhebt dat dit topic over het HSL-gebeuren gaat? "Het interesseert ze ook niet en het heeft ze ook nooit geinteresseerd" doelt daarop namelijk. Het is algemeen bekend dat ze alleen maar op de concessie geboden hebben om andere (buitenlandse) partijen weg te houden. In rijden met snelle treinen hadden ze weinig tot geen interesse. Als ze er echt interesse in hadden gehad zouden allerlei zaken vanaf het begin al anders aangepakt zijn en idem voor de huidige gang van zaken. En nee, geld uitgeven doen ze niet voor de lol, maar het krankzinnig hoge bod op de concessie was zoals gezegd louter om andere partijen te blokkeren.


Of het spoorbedrijf wel of geen interesse heeft/had, heeft vooral te maken met de waan van de politieke mores van nu en destijds. Hoe deze een HSL in de markt wenste te zetten. Verder stinkt dit hele dossier naar het al oude adagium "pound foolish penny wise". Al de (verkeerde) politieke keuzes die vanaf de jaren '80 gemaakt zijn veranderen ze niet in een paar weken. De verontwaardiging van politici nu, is er voor al een zaak voor bühne. Het spoor moest zo nodig verzelfstandig worden, maar in werkelijkheid zitten die zelfde politici het liefst aan tafel om tot in detail een spoorbedrijf te runnen.


Jeanne Kok
 

03-07-2013 11:01:52
sjoerd
sjoerd
Boeiende discussie! Wat me nog niet duidelijk wordt uit het voorgaande: bedoelen jullie met -overheid- het ambtenarenapparaat? Of bedoelen jullie de bewindslieden en hun controleurs in de Kamers, dus de nietwetende en nietbegrijpende politici?
Of moet de enquetecommissie straks Somda uitnodigen om goed op de hoogte te geraken? De meningen zijn hier net zo verdeeld als in de Kamer. En wie er wat weet en op grond waarvan is me ook niet altijd duidelijk. De enige feiten die ik hier lees zijn die over materieel- en locomotiefkenmerken, al zitten daar ook weer meningen bij.
Of nodigt de enquetecommissie straks hoogleraren uit Delft uit? Hebben die voldoende kennis en inzichten?
Ik krijg het idee dat je als vervoersbedrijf maar het beste kunt kiezen voor oplossingsgericht werken. Dat is (naar mijn mening!) wel wat er nu gebeurt: zo snel mogelijk en zo betrouwbaar mogelijk aan het rijden gaan. Als het eenmaal loopt kun je gaan denken aan ultieme oplossingen. Want alles overziende zijn die er nu toch niet.
 

03-07-2013 11:15:30
Klaasje
Klaasje
Quote
sjoerd (wo 03 jul 2013 11:01:52 https://www.somda.nl/forum/3884/p457360/): Boeiende discussie! Wat me nog niet duidelijk wordt uit het voorgaande: bedoelen jullie met -overheid- het ambtenarenapparaat? Of bedoelen jullie de bewindslieden en hun controleurs in de Kamers, dus de nietwetende en nietbegrijpende politici?

In mijn verhaal kan je "overheid" als een zelfstandige actor zien. De besluiten van die actoren worden formeel door de politiek genomen maar er zal hier en daar best wat op het ambtenarenniveau gebeuren.
 

03-07-2013 11:21:21
daniel81
daniel81
Wat ik in het hele dossier tot dusverre mis, is wat de Belgen nu eigenlijk gaan doen. Zij hadden immers ook de V250 besteld. Wat hebben zíj als alternateif te bieden? In Belgische media heb ik niets kunnen vinden behalve de Thalys uit Oostende en copy-paste van Nederlandse niewsberichten.
Als we verder gaan op de traditie dat NMBS loks levert en NS de rijtuigen, laat de reeks 18 dan maar komen %02%
 

03-07-2013 11:58:17
ZJ37
ZJ37
De enige die het nog lijkt te begrijpen is 1e Kamerlid Roel Kuiper: https://twitter.com/roel_kuiper/status/341490115765469184 en http://www.nrc.nl/nieuws/2013/06/03/senator-politiek-is-de-hoofdschuldige-in-fyra-debacle/ en http://www.nrc.nl/nieuws/2013/01/26/problemen-fyra-terug-te-voeren-op-verzelfstandiging-van-ns/

Laatst bewerkt door ZJ37 op 03-07-2013 12:01
 

03-07-2013 11:59:23
Klaasje
Klaasje
Zwaar toevallig de voorzitter van de voormalig tijdelijke kamercomissie over privatiseringen van overheidsbedrijven.  

03-07-2013 12:00:30
ZJ37
ZJ37
Nou kijk, de eerste eerlijke politici is ook geboren dan.  

03-07-2013 12:05:30
meestertje
meestertje
Mag ik daar nog het woord "verstandig" aan toe voegen, ZJ37?

meestertje
 

03-07-2013 13:33:31
Hansyii
Hansyii
Quote
sjoerd (wo 03 jul 2013 11:01:52 https://www.somda.nl/forum/3884/p457360/):
Of moet de enquetecommissie straks Somda uitnodigen om goed op de hoogte te geraken? De meningen zijn hier net zo verdeeld als in de Kamer. En wie er wat weet en op grond waarvan is me ook niet altijd duidelijk. De enige feiten die ik hier lees zijn die over materieel- en locomotiefkenmerken, al zitten daar ook weer meningen bij.
Of nodigt de enquetecommissie straks hoogleraren uit Delft uit? Hebben die voldoende kennis en inzichten?

Ik loop al een tijdje aan de zijlijn mee te lezen.
Ook het somdaforum kent deskundigen en "deskundigen".
Helaas zie je dat op elk forum terug.

Iedereen gaat er van uit dat de mogelijke bestelling van NS de TRAXX2 betreft.

Is dit wel zo? Is deze lok nog te bestellen?

De DB heeft onlangs een raamovereenkomst getekend voor de levering van 450 TRAXX3 tot aan 2023. Het betreft alle modellen (o.a. F140AC3, F140MS3, P160AC3 en P189AC3), met en zonder de diesel hulp-motor, en de nieuwe P189 versie.
Het eerste deel van de bestelling zijn 110 140AC3 lokomotieven.

Voorts wordt er dus een P189 versie ontwikkeld. Is dat dan niet de aangewezen lok, als die van de serie TRAXX moet zijn?

En moet TRAXX3 (welke versie dan ook) weer niet het hele proces van homologatie doorlopen?

Laatst bewerkt door Hansyii op 03-07-2013 14:09, reden: aanvulling
 

03-07-2013 13:52:52
Hoera63
Hoera63
Quote
Hansyii (wo 03 jul 2013 13:33:31 https://www.somda.nl/forum/3884/p457383/): Is dit wel zo?
In de nieuwsberichten staat duidelijk dat NS kiest voor treinen die 160 km/h kunnen. Ik geef je gelijk, dit kan ook aan ICRm liggen, maar ik denk dat we er toch van mogen uitgaan dat dit slaat op de locs die nu besteld worden.
 

03-07-2013 14:24:57
idolaat
idolaat
Geen nieuw onderzoek naar de technische staat van de V250: http://www.nu.nl/binnenland/3517007/geen-nieuw-onderzoek-gebreken-fyra.html  

03-07-2013 14:37:48
jeanne
jeanne
Quote
Hansyii (wo 03 jul 2013 13:33:31 https://www.somda.nl/forum/3884/p457383/): Iedereen gaat er van uit dat de mogelijke bestelling van NS de TRAXX2 betreft. Is dit wel zo? Is deze lok nog te bestellen?



Hoezo iedereen, er is op dit moment slechts sprake dat NS TRAXX-en wil aanschaffen. Gezien de gewenste gebruiksmogelijkheden zal het een MS configuratie zijn, maar welke type er werkelijk gekocht/geleased gaat worden, staat nog in de sterren. NS is zich nog aan het oriënteren, zo is inmiddels wel duidelijk geworden. Van een contract is nog geen sprake.

Het verschil tussen een F of P versie is slechts de vorm van de motorophanging, te weten; een on-afgeveerde tramophanging of een afgeveerde boxophanging. Het laatste type draaistel is een duidelijk een duurdere variant.

Laatst bewerkt door jeanne op 03-07-2013 14:40


Jeanne Kok
 

03-07-2013 15:21:02
Hansyii
Hansyii
Je hebt gelijk met 'iedereen', maar niet op elk slakje een korreltje zout leggen.
Tot nu toe heeft niemand het over de TRAXX3 gehad.
En mij lijkt, wanneer afgeleverd, dat deze ook niet zeer snel mogen/kunnen rijden.
Dit in tegenstelling tot TRAXX2.

Het verschil tussen een P en een F versie is al uitgelegd door @cuneo56.
Een aantal F140MS2 zijn in DLD goedgekeurd voor 160 km/u (en blijkbaar ook hier)

Laatst bewerkt door SleutelMan op 03-07-2013 16:59, reden: bij het laatste bericht hoef je niet te quoten
 

03-07-2013 23:49:41
thom
thom
Quote
idolaat (wo 03 jul 2013 14:24:57 https://www.somda.nl/forum/3884/p457393/): Geen nieuw onderzoek naar de technische staat van de V250: http://www.nu.nl/binnenland/3517007/geen-nieuw-onderzoek-gebreken-fyra.html

Zozo, dat scheelt gelukkig ook weer een uitgave aan iets onzinnigs
 

04-07-2013 07:35:32
robert55
robert55
Quote
idolaat (wo 03 jul 2013 14:24:57 https://www.somda.nl/forum/3884/p457393/): Geen nieuw onderzoek naar de technische staat van de V250: http://www.nu.nl/binnenland/3517007/geen-nieuw-onderzoek-gebreken-fyra.html


Even voor de historische duidelijkheid: Ansaldo had in kort geding geëist dat NS en NMBS mee zouden moeten werken aan een onafhankelijk onderzoek naar de kwaliteit van de V250. In feite werd daar een vorm van arbitrage mee geëist, wat natuurlijk voor de vervoerders niet aanvaardbaar was, wat AB ook had kunnen weten.
 

04-07-2013 21:44:03
Frontier
Frontier
http://www.railpictures.net/viewphoto.php?id=441736&nseq=0
Kennelijk zijn de 9 tri-courante (110-118) TGV Sud-Est stellen plus nog een aantal andere bi-courante TGV Sud-Est stellen (nummers onbekend) eerder dit jaar terzijde gesteld en gaan gesloopt worden. Wellicht iets voor de NS om maar 'ns de Fransen te bellen om te informeren of ze niet te koop zijn?


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

04-07-2013 23:06:10
BGM104
BGM104
Ze rijden alleen niet zo lekker in Belgie, klein detail?  

04-07-2013 23:16:13
Frontier
Frontier
Dat weet ik, maar je kan er sowieso wel Amsterdam-Breda mee doen, en wellicht zijn ze wel zo aan te passen dat ze ook de Belgische spanning lusten?


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


04-07-2013 23:34:33
jmv
jmv
Quote
Frontier (do 04 jul 2013 21:44:03 https://www.somda.nl/forum/3884/p457587/): http://www.railpictures.net/viewphoto.php?id=441736&nseq=0
Kennelijk zijn de 9 tri-courante (110-118) TGV Sud-Est stellen plus nog een aantal andere bi-courante TGV Sud-Est stellen (nummers onbekend) eerder dit jaar terzijde gesteld en gaan gesloopt worden.
Niet geheel onbekend. Dit wordt bijgehouden op deze pagina: http://trainsso.pagesperso-orange.fr/TGVSE.pdf. Op deze pagina staan ook de andere series opgesomd: http://trainsso.pagesperso-orange.fr/page9.html. Het stel op de foto is volgens mij de 61.
 

05-07-2013 11:41:43
steelwheel
steelwheel
De bedoeling is dat er eerst meer treinen kunnen gaan rijden als alternatief vervoer. 200kmh mat of hoger is er niet dus gaat dit het snelst met uitbreiding van bestaande (tijdelijk) materieel park. Geen moeilijke lange test procedures voor de toelating. Zo ook de omzeiling van de aanbestedingsregels. Dus extra TRAXXen en bestaande ICRm stammen vrijmaken / geschikt maken (deurbediening) En de mogelijk bekijken of het mogelijk is een stuurstand te ontwikkelen.  

05-07-2013 12:16:58
daniel81
daniel81
Dat materieel is er dus wél in de vorm van de Lyria-TGV's.
Het is nog maar helemaal de vraag of de Kamer zich laat wijsmaken dat dat hogesnelheidsmaterieel er echt niet is, en de signalen uit Den Haag wijzen er wel op dat NSH niet zonder meer gaat wegkomen met z'n Traxxen.
 

05-07-2013 13:12:12
Hoera63
Hoera63
Ik zie iedereen hierboven zich afvragen of NS die TGV's moet overnemen, maar staat er wel iemand stil bij de rede(nen) dat dit materieel aan de kant gaat? Wat is de rede? Misschien zijn die dingen wel helemaal af. Dan koop je in feite een nieuwe Fyra, maar dan 20 jaar oud. %08%  

05-07-2013 13:13:35
ZJ37
ZJ37
Denk dat de leeftijd van een trein er momenteel minder toe doet dan het goed functioneren van een trein.  

05-07-2013 13:18:22
sjoerd
sjoerd
Zo is dat, Bdpb! Ik moest opeens denken aan al die onverwoestbare Blokkedozen die we nog hebben. Kan bij elkaar nog een aardig treintje opleveren!  

05-07-2013 13:22:25
BGM104
BGM104
Quote
daniel81 (vr 05 jul 2013 12:16:58 https://www.somda.nl/forum/3884/p457643/): Dat materieel is er dus wél in de vorm van de Lyria-TGV's.
\


Deze kan je alleen voor binnenlands vervoer inzetten, waarbij je alleen tussen Shl en Rtd de 300 kan aantikken. Een deel van deze tijdwinst lekt weer weg door de smalle deuren en gangen waardoor een langere stoptijd onderweg nodig is. Daarnaast moet er nog ETCS en ATB ingebouwd worden. Wel ben je af van het gekloot met wissellocen op de eindpunten, maar het dan kan wel eens handiger zijn om eindelijk de ICR BDs HSL geschikt te maken.
 

05-07-2013 15:02:03
Frontier
Frontier
Quote
Hoera63 (vr 05 jul 2013 13:12:12 https://www.somda.nl/forum/3884/p457659/): Ik zie iedereen hierboven zich afvragen of NS die TGV's moet overnemen, maar staat er wel iemand stil bij de rede(nen) dat dit materieel aan de kant gaat? Wat is de rede? Misschien zijn die dingen wel helemaal af. Dan koop je in feite een nieuwe Fyra, maar dan 20 jaar oud. %08%

Voor zover ik weet omdat ze overbodig zijn geworden (alle Lyria diensten zijn overgenomen door TGV-POS stellen) en omdat ze afwijkend zijn van de rest van de Sud-Est stellen (270 km/u i.p.v. 300 km/u). SNCF heeft geen zin om een hoop kosten te maken om ze gelijk te krijgen aan de rest en dus gaan ze eruit, maar voor NS Hispeed gebruik zouden ze nog prima geschikt zijn.

Quote
BGM104 (vr 05 jul 2013 13:22:25 https://www.somda.nl/forum/3884/p457665/): Deze kan je alleen voor binnenlands vervoer inzetten, waarbij je alleen tussen Shl en Rtd de 300 kan aantikken. Een deel van deze tijdwinst lekt weer weg door de smalle deuren en gangen waardoor een langere stoptijd onderweg nodig is. Daarnaast moet er nog ETCS en ATB ingebouwd worden. Wel ben je af van het gekloot met wissellocen op de eindpunten, maar het dan kan wel eens handiger zijn om eindelijk de ICR BDs HSL geschikt te maken.

270 km/u, maar dat is nog altijd veel sneller dan de huidige 160 km/u en ook sneller dan de V250. %08% De deuren en gangen zijn nou niet heel veel smaller dan bij ICR, dus dat zal wel loslopen denk ik. ATB en ETCS moet inderdaad ingebouwd worden, maar dat moet bij zowat al het eventuele andere materieel, dus dat kan geen excuus zijn naar mijn mening. Bovendien zijn de Thalys stellen, en in het bijzonder de PBA's, uiteindelijk allemaal gebaseerd op de Sud-Est's, dus de kennis en technologie zou er moeten zijn in principe.

Bovenal denk ik dat NS een bijzonder goede beurt zou maken (en dat kunnen ze best eens gebruiken na al die jaren van ellende ) bij zowel de reiziger als de politiek door met écht HSL-materieel aan te komen i.p.v. dezelfde langzame locomotieven en rijtuigen die er nu ook al jaren rijden.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

05-07-2013 16:35:29
nohab
nohab
De Thalysstellen zijn gebaseerd op de TGV-Reseau, niet op de TGV-PSE. Vergeet ook niet dat van de laatste geen enkel stel geschikt is voor 3kV.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

05-07-2013 16:45:50
Frontier
Frontier
Quote
nohab (vr 05 jul 2013 16:35:29 https://www.somda.nl/forum/3884/p457685/): De Thalysstellen zijn gebaseerd op de TGV-Reseau, niet op de TGV-PSE.

Dat zeg ik ook niet. Thalys-PBA is gebaseerd op de TGV-Reseau, TGV-Reseau op de TGV-Atlantique en TGV-Atlantique op de TGV-Sud-Est, dus uiteindelijk is het allemaal familie van elkaar en zijn ze technisch ook redelijk gelijk gebleven in die ontwikkelingsperiode. Pas vanaf de Duplex/POS/TMST/PBKA stellen werden de technische verschillen wat groter.

Quote
nohab (vr 05 jul 2013 16:35:29 https://www.somda.nl/forum/3884/p457685/):
Vergeet ook niet dat van de laatste geen enkel stel geschikt is voor 3kV.

Daar waren we reeds van op de hoogte, maar 3kV heb je ook niet nodig naar Breda. Verder zou ik wel eens willen of ze in theorie ook geschikt gemaakt zouden kunnen worden voor 3kV d.m.v. een nieuwe omzetter of iets dergelijks, iemand?


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

05-07-2013 16:50:21
sfj
Quote
Frontier (vr 05 jul 2013 16:45:50 https://www.somda.nl/forum/3884/p457687/):
Quote
nohab (vr 05 jul 2013 16:35:29 https://www.somda.nl/forum/3884/p457685/):
Vergeet ook niet dat van de laatste geen enkel stel geschikt is voor 3kV.

Daar waren we reeds van op de hoogte, maar 3kV heb je ook niet nodig naar Breda.

3 KV heb je tussen Antwerpen en Brussel volgens mij nodig.

Laatst bewerkt door sfj op 05-07-2013 16:51


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

05-07-2013 16:51:23
Klaasje
Klaasje
Als je Stadler Flirt besteld voor 200 km/h maakt dat voor de reistijd geen bijna bal uit en ben je meer toekomstvast bezig. Die TGV-PSE's zijn behoorlijk traag in de aanzet, geen lichtgewichtjes en je hebt ook nog het probleem van de smalle deuren zoals hierboven gemeld. Op papier leuk omdat die dingen een hoge snelheid halen maar in de praktijk moet je in de handjes knijpen als ze op Amsterdam-Breda daadwerkelijk een paar minuten sneller zijn dan zo'n Flirt. Daarvoor moet je geen oude meuk uit Frankrijk halen denk ik.  

05-07-2013 18:17:46
nohab
nohab
Quote
Frontier Daar waren we reeds van op de hoogte, maar 3kV heb je ook niet nodig naar Breda. Verder zou ik wel eens willen of ze in theorie ook geschikt gemaakt zouden kunnen worden voor 3kV d.m.v. een nieuwe omzetter of iets dergelijks, iemand?
Alles dat niet geschikt is of niet te maken is voor 3kV komt niet in beeld. En tenzij het echt niet anders kan materieel dat ook nog een toelatingsprocedure door moet maken ook niet. En dan kom je snel op de Traxx uit.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

05-07-2013 19:11:10
AlexNL
AlexNL
Oude TGV Lyria's uit Frankrijk halen, voorzien van ATB en ETCS, en daarmee gaan rijden in een forenzendienst (wat de binnenlandse Fyra toch echt is)? Da's een goede %02%

Die treinen zijn totaal niet geschikt: te weinig deuren (lang in/uitstappen), smal, oud (onderhoudskosten, reserve-onderdelen), zwaar, en trekken niet snel op. Het zou me niet verbazen als je er maar 2 minuten sneller mee bent dan met het huidige Prio-materieel.

BDs'en ombouwen voor rijden op de HSL zou leuk zijn, maar zie ik ook niet gebeuren: ze zijn gemaakt om samen te werken met een 1700, dus naar alle waarschijnlijkheid moeten er nieuwe stuurtafels geleverd worden door Bombardier. Ook mag je alles gaan inbouwen wat je nodig hebt voor ERTMS, zoals antennes (GSM-R voor data, bakenlezers) en een ERTMS Vital Computer, beeldschermen, enzovoorts. Dan mag je de homologatieprocedure nog door.

Reken op miljoenen euro's aan engineeringkosten en een paar jaar voordat dat eenmaal op de rails is. En dat voor rijtuigen die binnen 10 tot 15 jaar aan de kant gaan? Dan zie ik NS nog eerder nieuwe stuurrijtuigen aanschaffen...
 

05-07-2013 20:17:06
maarten83
maarten83
Zijn er geen stuurrijtuigen in Duitsland waarmee een Traxx kan communiceren?  

05-07-2013 20:24:45
AlexNL
AlexNL
De Dosto's die in het Ruhrgebied rijden hebben een stuurrijtuig ja, en rijden met BR 146 (Traxx AC) als ik me niet vergis. Of je daar iets mee kunt i.c.m. een BDs is de vraag, het moet allemaal wel passen.  

05-07-2013 21:01:11
thom
thom
Buiten dat allemaal, die Lyria's, stonden die ook te koop ?

Waarschijnlijk niet, en dan houdt het ook snel op als de Fransen ze niet willen verkopen natuurlijk...

Laatst bewerkt door thom op 05-07-2013 21:01
 

06-07-2013 03:30:49
AlexNL
AlexNL
Vragen kan altijd, verkoop zal SNCF meer opleveren dan sloop.  

06-07-2013 08:38:15
phantom
phantom
In dit geval vind ik het interessanter dat het ons iets oplevert wat doet wat het moet doen,ipv dat een ander er enkel wijzer van wordt.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

06-07-2013 11:39:16
mvboetzela
mvboetzela
Quote
sfj (vr 05 jul 2013 16:50:21 https://www.somda.nl/forum/3884/p457688/):
Quote
Frontier (vr 05 jul 2013 16:45:50 https://www.somda.nl/forum/3884/p457687/):
Quote
nohab (vr 05 jul 2013 16:35:29 https://www.somda.nl/forum/3884/p457685/):
Vergeet ook niet dat van de laatste geen enkel stel geschikt is voor 3kV.

Daar waren we reeds van op de hoogte, maar 3kV heb je ook niet nodig naar Breda.

3 KV heb je tussen Antwerpen en Brussel volgens mij nodig.

Ik denk niet dat de verbinding Brussel - Antwerpen - Breda momenteel ook maar enige aandacht of prioriteit krijgt.
 

06-07-2013 12:04:46
Lovers83
Lovers83
Quote
maarten83 (vr 05 jul 2013 20:17:06 https://www.somda.nl/forum/3884/p457723/): Zijn er geen stuurrijtuigen in Duitsland waarmee een Traxx kan communiceren?


Er rijden daar nog wel van die ex-Metropolitan stammen met een BR 101. http://youtu.be/aE2WThnbsII Die zijn volgens mij wel vergelijkbaar met een Traxx toch?

Laatst bewerkt door Lovers83 op 06-07-2013 12:07


Frequent flyer van Apn - Ut v.v. | OBIS Heavy User
 

06-07-2013 13:48:55
nohab
nohab
Quote
mvboetzela (za 06 jul 2013 11:39:16 https://www.somda.nl/forum/3884/p457814/):
Quote
sfj (vr 05 jul 2013 16:50:21 https://www.somda.nl/forum/3884/p457688/):
Quote
Frontier (vr 05 jul 2013 16:45:50 https://www.somda.nl/forum/3884/p457687/):
Quote
nohab (vr 05 jul 2013 16:35:29 https://www.somda.nl/forum/3884/p457685/):
Vergeet ook niet dat van de laatste geen enkel stel geschikt is voor 3kV.

Daar waren we reeds van op de hoogte, maar 3kV heb je ook niet nodig naar Breda.

3 KV heb je tussen Antwerpen en Brussel volgens mij nodig.

Ik denk niet dat de verbinding Brussel - Antwerpen - Breda momenteel ook maar enige aandacht of prioriteit krijgt.
Nee, dat heeft die verbinding ook nooit gehad. Maar de verbinding Amsterdam-Brussel heeft absolute topprioriteit die NS zo snel mogelijk (via de HSL!) wil realiseren, het liefst eergisteren. Zoektochten naar materieel zijn daar dus op gericht.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

06-07-2013 14:10:51
cuneo56
cuneo56
Quote
Lovers83 (za 06 jul 2013 12:04:46 https://www.somda.nl/forum/3884/p457818/):
Quote
maarten83 (vr 05 jul 2013 20:17:06 https://www.somda.nl/forum/3884/p457723/): Zijn er geen stuurrijtuigen in Duitsland waarmee een Traxx kan communiceren?


Er rijden daar nog wel van die ex-Metropolitan stammen met een BR 101. http://youtu.be/aE2WThnbsII Die zijn volgens mij wel vergelijkbaar met een Traxx toch?


De Traxxen zijn standaard af fabriek voorzien van het ZWS/ZDS systeem, dat houdt in dat je met de meeste (moderne) DB stuurrijtuigen kan samenwerken.
Maar beschikbaarheid en aanwezigheid van ETCS ( met STM ATB) daarin, danwel inbouwmogelijkheden is weer een heel ander verhaal.

Laatst bewerkt door cuneo56 op 06-07-2013 14:13
 

06-07-2013 17:51:57
Hansyii
Hansyii
Quote
Voor zover ik weet omdat ze overbodig zijn geworden (alle Lyria diensten zijn overgenomen door TGV-POS stellen) en omdat ze afwijkend zijn van de rest van de Sud-Est stellen (270 km/u i.p.v. 300 km/u). SNCF heeft geen zin om een hoop kosten te maken om ze gelijk te krijgen aan de rest en dus gaan ze eruit, maar voor NS Hispeed gebruik zouden ze nog prima geschikt zijn.

270 km/u, maar dat is nog altijd veel sneller dan de huidige 160 km/u en ook sneller dan de V250. %08% De deuren en gangen zijn nou niet heel veel smaller dan bij ICR, dus dat zal wel loslopen denk ik. ATB en ETCS moet inderdaad ingebouwd worden, maar dat moet bij zowat al het eventuele andere materieel, dus dat kan geen excuus zijn naar mijn mening. Bovendien zijn de Thalys stellen, en in het bijzonder de PBA's, uiteindelijk allemaal gebaseerd op de Sud-Est's, dus de kennis en technologie zou er moeten zijn in principe.

Bovenal denk ik dat NS een bijzonder goede beurt zou maken (en dat kunnen ze best eens gebruiken na al die jaren van ellende ) bij zowel de reiziger als de politiek door met écht HSL-materieel aan te komen i.p.v. dezelfde langzame locomotieven en rijtuigen die er nu ook al jaren rijden.
Ik moet zeggen, ook wel iets in deze oplossing te zien.

Het is een tijdelijke noodoplossing, en wanneer deze treinen op Rotterdan en/of Breda gaan rijden, komen er weer TRAXX'en vrij.

Misschien als noodoplossing, wanneer inbouw van 3 kV niet mogelijk is, Nooderkempen als eindpunt/overstappunt?
 

07-07-2013 05:02:42
AlexNL
AlexNL
Aantrekkelijk is het allerminst.

Dan kun je die TGV's nog beter inzetten in de Nederlandse binnenlandse dienst, en Traxx met PRIO naar Brussel sturen in afwachting van nieuw tricourant HST-materieel.
 


07-07-2013 08:39:27
Hansyii
Hansyii
Quote
AlexNL (zo 07 jul 2013 05:02:42 https://www.somda.nl/forum/3884/p457937/): Aantrekkelijk is het allerminst.

Dan kun je die TGV's nog beter inzetten in de Nederlandse binnenlandse dienst, en Traxx met PRIO naar Brussel sturen in afwachting van nieuw tricourant HST-materieel.


Ik weet niet, hoe je mijn bericht hebt gelezen, en geïnterpreteerd, maar dat bedoelde ik ook.
De Lyria TGV-stellen inzetten op de lijnen Asd-Rtd en Asd-Bd, en wellicht Asd-Ndkp.

Er komen dan TRAXX'en vrij voor de dienst Asd-Brusz.
 

07-07-2013 10:35:51
icened
icened
Misschien als noodoplossing, wanneer inbouw van 3 kV niet mogelijk is, Noorderkempen als eindpunt/overstappunt?

Doe dat maar niet. Ze zijn in de provincie Kempen en rondom station Noorderkempen toch al niet tevreden over de huidige verbinding naar Antwerpen. Ze zijn gebaat bij een trein die hun vaker naar Antwerpen brengt. Als een trein vanaf station Noorderkempen vaker naar Nederland is het voor hun leuk mee genomen maar ze hebben meer belang bij dat de trein vaker naar Antwerpen rijdt. En hoe zit met de problemen met de Desiro ML?

Laatst bewerkt door icened op 07-07-2013 10:55
 

07-07-2013 14:22:54
robert55
robert55
Als je op die site kijkt waar JMV naar linkte zie je dat de meeste van die stellen al maanden terzijde staan. De gelinkte foto laat zien dat er fors geplukt wordt. Dat is ook logisch, voor SNCF is het aantrekkelijk om ze te plukken om de rest van de serie aan de praat te houden. Het zijn treinen van 30 jaar oud. Dat kilnkt niet veel, maar ze zijn intenseif en bij hoge snelheid gebruikt, ook de eerste van hun soort.
Dit is nog minder reëel dan "plan K"

Laatst bewerkt door robert55 op 07-07-2013 14:23
 

07-07-2013 17:37:56
AlexNL
AlexNL
Quote
Hansyii (zo 07 jul 2013 08:39:27 https://www.somda.nl/forum/3884/p457942/):
Ik weet niet, hoe je mijn bericht hebt gelezen, en geïnterpreteerd, maar dat bedoelde ik ook.



Ik bedoelde dat Amsterdam - Noorderkempen niet aantrekkelijk is. Zelfs niet met een overstap van enkele minuten, want dat ervaren reizigers als "lastig".

Quote

De Lyria TGV-stellen inzetten op de lijnen Asd-Rtd en Asd-Bd, en wellicht Asd-Ndkp.


De TGV Lyria's inzetten in de binnenlandse (metro-achtige) dienst is niet echt aantrekkelijk, omdat deze stellen krappe gangen hebben en een beperkt aantal deuren. Stationnementen gaan daardoor langer duren dan nu, waardoor je er netto alsnog weinig mee opschiet.
 

07-07-2013 22:09:25
Frontier
Frontier
Quote
AlexNL (zo 07 jul 2013 17:37:56 https://www.somda.nl/forum/3884/p458007/): De TGV Lyria's inzetten in de binnenlandse (metro-achtige) dienst is niet echt aantrekkelijk, omdat deze stellen krappe gangen hebben en een beperkt aantal deuren. Stationnementen gaan daardoor langer duren dan nu, waardoor je er netto alsnog weinig mee opschiet.

De V250's hadden nou ook niet bepaald brede gangen en brede deuren, maar daar vond kennelijk niemand dat een probleem, dus waarom bij een TGV dan wel?

Verder maakt het niet eens zoveel uit of je er netto nou veel mee opschiet (al is een paar minuten korter tóch weer een paar minuten korter en de meeste mensen zitten niet voor hun lol in de trein dus iedere minuut is meegenomen ). Het gaat vooral om de beleving en dat mensen het idee hebben dat het sneller gaat, dan is men al gauw tevreden. Groene stroom, scharreleieren, light producten, het maakt in de praktijk allemaal maar weinig verschil maar toch geef je mensen het idee dat het wel degelijk verschil maakt en dan is men tevreden. Ik ben van mening dat het in dit geval precies zo werkt, als mensen in een snel en flitsend ogende TGV met 270 kilometer langs de A4 razen wek je toch de indruk dat de reis veel sneller gaat dan met een veel tragere TRAXX+ICR combinatie, ook al is de nette tijdwinst misschien maar een paar minuten.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

07-07-2013 22:23:23
IC140
IC140
De V250 had 3 deuren per 2 bakken (wat voor de Fyra al eigenlijk te weinig was), de TGV heeft 1 deur per bak.  

07-07-2013 23:54:05
Hansyii
Hansyii
Quote
IC140 (zo 07 jul 2013 22:23:23 https://www.somda.nl/forum/3884/p458029/): De V250 had 3 deuren per 2 bakken (wat voor de Fyra al eigenlijk te weinig was), de TGV heeft 1 deur per bak.


De verschillen zullen wel enorm zijn (in tijd) met 1 of 2 stopplaatsen (Shl en Rtd)

We hebben het nog steeds over een tussenoplossing, die snel is te realiseren.
 

08-07-2013 00:23:21
ricohallo
ricohallo
Vergeet de vreselijk traag reagerende schuifdeuren van de V250 niet. Voordat je zo'n ding open wist te krijgen...  

08-07-2013 00:39:32
dlm4yjp
dlm4yjp
Ik vindt het allemaal maar comisch, hele discussie over te weinig deuren...
Ik heb zo'n vermoeden dat nog nooit iemand op Shl naar de toeristen heeft gekeken: je kan met gemak vanuit de achterste deur toch wel een kwartiertje gaan kijken hoeveel toeristen zich persé door dat ene voorste deurtje persen...

Conclusie: De TGV heeft maar 2 deuren nodig: eentje links en eentje rechts %08%


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

08-07-2013 10:10:13
Hoera63
Hoera63
Quote
dlm4yjp (ma 08 jul 2013 00:39:32 https://www.somda.nl/forum/3884/p458042/): Conclusie: De TGV heeft maar 2 deuren nodig: eentje links en eentje rechts %08%
Compleet met eenrichtingsverkeer waarbij altijd de verste deur de instapdeur blijkt te zijn. %08%
 

08-07-2013 18:10:43
phantom
phantom
Dan bij deze weer iets voor on topic %08%
http://www.dvhn.nl/nieuws/wereld/article10260033.ece/Belgische-rekenkamer-terughoudend-over-Fyra
Mogelijk onderzoek nummer zoveel.
Terwijl men toch duidelijk te kennen gaf de stekker eruit te trekken en van t spul af te willen
Is men nu daar ook al het spoor bijster %08%


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

08-07-2013 18:51:52
dh3201
dh3201
Quote
dlm4yjp (ma 08 jul 2013 00:39:32 https://www.somda.nl/forum/3884/p458042/): Ik vindt het allemaal maar comisch, hele discussie over te weinig deuren...
Ik heb zo'n vermoeden dat nog nooit iemand op Shl naar de toeristen heeft gekeken: je kan met gemak vanuit de achterste deur toch wel een kwartiertje gaan kijken hoeveel toeristen zich persé door dat ene voorste deurtje persen...

Conclusie: De TGV heeft maar 2 deuren nodig: eentje links en eentje rechts %08%

Maar dat zijn die reizigers natuurlijk zo gewend, bij de meeste vliegtuigen is ook alleen maar een deurtje vooraan open %08%
Alleen heb je daar niet zo'n last van tweerichtingsverkeer %08%


Shqiperise-lopers?
 

08-07-2013 20:24:04
jacokran
jacokran
Quote
phantom (ma 08 jul 2013 18:10:43 https://www.somda.nl/forum/3884/p458168/): Dan bij deze weer iets voor on topic %08%
http://www.dvhn.nl/nieuws/wereld/article10260033.ece/Belgische-rekenkamer-terughoudend-over-Fyra
Mogelijk onderzoek nummer zoveel.
Terwijl men toch duidelijk te kennen gaf de stekker eruit te trekken en van t spul af te willen
Is men nu daar ook al het spoor bijster %08%
Nu lijken een paar dingen door elkaar te lopen. Het enige dat nieuw is in dit artikel is dat de Belgische rekenkamer zichzelf niet geschikt acht om onderzoek te doen naar de Fyra.
Er wordt verder niet over een nieuw onderzoek gesproken.
Het is geen nieuws dat het Belgische parlement wel om een onderzoek gevraagd heeft, net als het Nederlandse Parlement overigens. Dat is ook logisch omdat er veel belasting geld in is gaan zitten. Voor de volledigheid: de vervoerders hebben aangegeven niet meer met de v250 te willen rijden.
 

08-07-2013 23:16:35
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Discussie over reisinformatie op het perron afgesplitst: https://www.somda.nl/forum/13677/Reisinformatie+op+het+perron/  

11-07-2013 14:18:32
bond
bond
HSL in toekomst bij NSR, bye bye Hispeed:http://www.nu.nl/economie/3523695/spoorwegen-doeken-ns-hispeed.html  

11-07-2013 15:21:40
thom
thom
Naja, da's dezelfde poppenkast onder een andere naam natuurlijk, dus zal er weinig veranderenin de praktijk.  

11-07-2013 16:56:52
Arjan73
Arjan73
Het zal ongetwijfeld juridische voordelen hebben.

Laatst bewerkt door spiketrain op 11-07-2013 17:57, reden: Passage in strijd met forumregels verwijderd.
 

11-07-2013 20:49:06
cuneo56
cuneo56
Gewoon een logisch gevolg van de nieuwe Consessie Hoofdrailnet inclusief HSL.  

15-07-2013 00:47:17
charta
charta
Quote
charta (wo 05 jun 2013 00:00:00 https://www.somda.nl/forum/3884/p453294/):
Quote
thom (di 04 jun 2013 23:49:33 https://www.somda.nl/forum/3884/p453292/): Jij denkt dat dat plaatje blik een trein tegenhoud met 250 km/u ?

Reken maar dat daar niet veel van over blijft hoor, die plaat is 3 á 4 mm dik en de opening van een wisseltong een mm of 40 a 50 dus dat is niet echt in verhouding.
Hoe vaak gaat het bijvoorbeeld mis met een stroomafnemer die in de bovenleiding terecht komt, daar gaat ook de stroomafnemer aan gort en dan heb je het over een veel dikker en steviger buizenframe en die trein staat stukken verderop/

Goed zal het nooit zijn natuurlijk, maar Eschede met de losgeraakte wielband is toch van een heel ander kaliber geweest helaas.


Jij denkt er ook nogal luchtig over


Weet je het nog? Het was geen plaat blik, maar de oorzaak van het ongeval in Bretigny-sur-Orge geven toch wel aan dat jij te luchtig over zoiets hebt gesproken!
 

15-07-2013 08:01:31
ZJ37
ZJ37
Dat is appels met peren vergelijken. Het ongeval te Bretigny is vermoedelijk veroorzaakt door een manco in de infra en niet door defect aan de trein. En de omstandigheden zijn al helemaal niet met elkaar te vergelijken (winterse/zomerse omstandigheden en de snelheid).  

15-07-2013 12:16:42
jeanne
jeanne
De lasplaat van een gebroken raillas is de vermoedelijk de veroorzaker van deze catastrofe. http://www.24heures.ch/monde/europe/Les-photos-de-la-piece-qui-a-renverse-le-ParisLimoges/story/26879432

Laatst bewerkt door jeanne op 15-07-2013 12:17


Jeanne Kok
 

15-07-2013 12:58:06
thom
thom
Een lasplaat is ook een aardig stukje dikker dan het blik wat gebruikt is voor de onderkant van de fyra...  

16-07-2013 18:02:20
charta
charta
Een verfrommelde bodemplaat in een puntstuk of tussen de wisseltong heeft hetzelfde effect.  

16-07-2013 18:58:37
timtrein
timtrein
Nou, dat vraag ik me af, een stukje blik druk je in elkaar en daar hobbel je wel overheen, een lasplaat verbuigt niet en daardoor komt je trein wel omhoog.  

16-07-2013 19:16:22
phantom
phantom
Dit heeft hoe erg ook het geval opzich is,toch weinig meer te maken met de ontwikkeling omtrent de HSL en wat er al lang had moeten rijden.
Of vergis ik me


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

16-07-2013 19:47:48
admin
Moderator
admin
Nee, je vergist je niet Graag terug naar de HSL.


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

17-07-2013 13:09:11
bond
bond
Een uitbreiding van de Thalyscapaciteit vanaf 7 oktober:
http://nos.nl/artikel/530473-vaker-thalys-amsterdam--brussel.html
 

17-07-2013 14:02:35
Lovers83
Lovers83
Nou wil ik weten hoe ze dat voor mekaar hebben gekregen gezien het feit dat ze materieelkrapte hadden. Kortere keringen of toch een extra stelletje erin gezet? Wie het weet mag het zeggen...  

17-07-2013 14:33:27
taurus
taurus
Het zou kunnen dat Thalys enkele tricourante TGV-R stellen van SNCF huurt. Die kunnen ingezet worden in de treinen die alleen tussen Brussel en Parijs rijden. Volgens mij gebeurt dit al in de praktijk. Vorige week maandag zag ik nog een combinatie van een Thalys PBKA en een zilvergrijze TGV-R van SNCF rijden op de LGV-Nord.  

17-07-2013 15:44:27
bond
bond
Desgevraagd meldt @NSHispeed mij dat zij vooralsnog met hetzelfde materieel zullen rijden - geen TGV van SNCF op het Nederlandse netwerk.  

17-07-2013 15:55:48
Lovers83
Lovers83
Interessant is ook dat een week geleden DB uit Thalys gaat stappen. NMBS neemt de aandelen over, NS blijft vooralsnog partner
%01% http://www.standaard.be/cnt/dmf20130711_00655494
%01% http://www.belgianrail.be/nl/corporate/Presse/Presse-releases/2013/11_07_2013.aspx

Laatst bewerkt door Lovers83 op 17-07-2013 16:02, reden: Links toegevoegd


Frequent flyer van Apn - Ut v.v. | OBIS Heavy User
 

17-07-2013 16:03:49
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Quote
taurus (wo 17 jul 2013 14:33:27 https://www.somda.nl/forum/3884/p459367/): Het zou kunnen dat Thalys enkele tricourante TGV-R stellen van SNCF huurt. Die kunnen ingezet worden in de treinen die alleen tussen Brussel en Parijs rijden. Volgens mij gebeurt dit al in de praktijk. Vorige week maandag zag ik nog een combinatie van een Thalys PBKA en een zilvergrijze TGV-R van SNCF rijden op de LGV-Nord.


dat komt wel vaker voor, heb dat in het verleden (vorig jaar) ook zelf al gezien. In Brusz komen uiteraard zat TGV's en technisch gezien zijn de stellen niet veel anders dan een PBA.

Ik gok dat de extra trein komt uit het wat korter maken van de omloop (kortere keringen) en spelen met de onderhoudsreserve...
 

17-07-2013 16:10:31
nohab
nohab
Quote
Lovers83 (wo 17 jul 2013 15:55:48 https://www.somda.nl/forum/3884/p459374/): Interessant is ook dat een week geleden DB uit Thalys gaat stappen. NMBS neemt de aandelen over, NS blijft vooralsnog partner

Las ik, ja. Wat betekent dat voor hun 2 Thalysstellen (4321 en 4322)?


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

17-07-2013 16:29:54
Lovers83
Lovers83
Eigendom voor SNCF of NMBS, denk ik. Als de drgl van/naar Duitsland hierdoor ook uitgedund wordt, zouden deze PBKA's misschien wel vrijkomen voor de bovenstaande frequentieverhoging.

Laatst bewerkt door spiketrain op 17-07-2013 18:13, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.


Frequent flyer van Apn - Ut v.v. | OBIS Heavy User
 

17-07-2013 17:03:21
thom
thom
Quote
bond (wo 17 jul 2013 15:44:27 https://www.somda.nl/forum/3884/p459372/): Desgevraagd meldt @NSHispeed mij dat zij vooralsnog met hetzelfde materieel zullen rijden - geen TGV van SNCF op het Nederlandse netwerk.

Dat is niet zo verbazend, er moet natuurlijk wel ATB inzitten...
 

17-07-2013 18:56:32
taurus
taurus
Ik bedoelde ook dat die TGV's dan uitsluitend tussen Parijs en Brussel worden ingezet om Thalys stellen vrij te maken zodat die wel ingezet kunnen worden naar Nederland.  

17-07-2013 20:08:21
phantom
phantom
Quote
taurus (wo 17 jul 2013 18:56:32 https://www.somda.nl/forum/3884/p459386/): Ik bedoelde ook dat die TGV's dan uitsluitend tussen Parijs en Brussel worden ingezet om Thalys stellen vrij te maken zodat die wel ingezet kunnen worden naar Nederland.


Kan/mag ik daar als leek zijnde dan uit opmaken dat men straks met 2 stellen ri Brussel rijd en dat daar het stel geschikt voor NL de rit verder gaat doen ri Asd.
En dat het stel wat niet verder mag dan Brussel "keert opzichzelf" en solo terug rijd ri Parijs ?


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

17-07-2013 20:27:27
idolaat
idolaat
Ook nu komt het al voor dat Thalys tot Brussel gekoppeld rijdt met een TGV  

17-07-2013 22:36:32
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Zoals ik al eerder aangaf. Het patroon weet ik niet precies, maar ik kom vaak genoeg op Paris om te zien dat het 2e stel vrijwel altijd tot Brusz gaat en op sommige momenten worden de tak naar Duitsland en Nederland ook gecombineerd tot Brusz. Zeker als een stel maar tot Brusz gaat is er geen bezwaar om een tricourant TGV-R stel in te zetten, mits voorzien van een pakket voor België (stel kan vanuit daar weer worden ingezet in TGV diensten naar Zuid-Frankrijk)

Laatst bewerkt door SleutelMan op 17-07-2013 22:38
 

18-07-2013 08:03:56
IC140
IC140
Overigens wordt sinds de 'Duitse tak' een nieuw pad heeft gekregen (enkele jaren terug) niet meer planmatig gecombineerd met de Nederlandse en Duitse takken. Wat nog wel planmatig gebeurd is een combinatie van de trein naar Brussel-Luchthaven en de trein naar Amsterdam. Als één van de stellen uitvalt gebeurt het zelfs dat de trein naar Amsterdam (9303) een ommetje maakt via Brussel-Luchthaven.  

18-07-2013 12:16:59
gjbrandsma
gjbrandsma
Quote
Lovers83 (wo 17 jul 2013 14:02:35 https://www.somda.nl/forum/3884/p459365/): Nou wil ik weten hoe ze dat voor mekaar hebben gekregen gezien het feit dat ze materieelkrapte hadden. Kortere keringen of toch een extra stelletje erin gezet? Wie het weet mag het zeggen...


Treinreiziger.nl meldt dat de Thalys-dienst -vanwege onderhoud- het afgelopen jaar een slag Asd-Parijs minder maakte dan daarvoor. Dus het lijkt erop dat er een extra stelletje ingezet gaat worden, dat overigens alleen twee slagen Asd-Brusz gaat maken.

Link:
http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/thalys_vanaf_oktober_vaker_naar_brussel_maar_te_weinig_naar_parijs-145457
 

18-07-2013 18:06:29
bond
bond
Vraagje over mogelijke producenten van HSL-treinen in Nederland.
Ik lees vaak over Siemens, Alstom en Bombardier op het forum, maar is het Japanse Hitachi eigenlijk een goede potentiële kandidaat?
Kijk bijvoorbeeld eens naar de Class 395 (Javelin) die bij mij al enkele jaren op de HS1 tussen St Pancras London en Kent in het Verenigd Koninkrijk rijdt. Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Class_395

Laatst bewerkt door bond op 18-07-2013 18:10
 

18-07-2013 18:53:39
AlexNL
AlexNL
Ja hoor, Hitach is een prima kandidaat. Ze hebben net nog een paar contracten binnengehaald voor de IEP, ter vervanging van de verouderende IC 125 en IC 225.

CAF en Talgo moet je ook niet te snel afschrijven, die bedrijven hebben een indrukwekkend portfolio opgebouwd.
 

18-07-2013 22:26:49
b2py
b2py
Quote
gjbrandsma (do 18 jul 2013 12:16:59 https://www.somda.nl/forum/3884/p459455/):
Quote
Lovers83 (wo 17 jul 2013 14:02:35 https://www.somda.nl/forum/3884/p459365/): Nou wil ik weten hoe ze dat voor mekaar hebben gekregen gezien het feit dat ze materieelkrapte hadden. Kortere keringen of toch een extra stelletje erin gezet? Wie het weet mag het zeggen...


Treinreiziger.nl meldt dat de Thalys-dienst -vanwege onderhoud- het afgelopen jaar een slag Asd-Parijs minder maakte dan daarvoor. Dus het lijkt erop dat er een extra stelletje ingezet gaat worden, dat overigens alleen twee slagen Asd-Brusz gaat maken.

Link:
http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/thalys_vanaf_oktober_vaker_naar_brussel_maar_te_weinig_naar_parijs-145457
Komt door brandschade aan een stel en er is een stel in voorproef van de midliferevisie die volgens mij eind dit jaar van start gaat.
 

20-07-2013 15:05:17
phantom
phantom
Nog een "nieuwtje" aangaande het bedrijf AB en het geld aspect wat er omgaat in het project dat V250 heet.
http://www.nu.nl/economie/3529534/fyra-bouwer-betaalt-miljoenen-garanties.html
Persoonlijk vind ik deze actie van AB vaag,als je toch overtuigd bent en dingen eist dan stort je toch geen geld terug aan NMBS(en NS?) ?


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

20-07-2013 15:36:32
Hansyii
Hansyii
Quote
bond (do 18 jul 2013 18:06:29 https://www.somda.nl/forum/3884/p459474/): Vraagje over mogelijke producenten van HSL-treinen in Nederland.
Ik lees vaak over Siemens, Alstom en Bombardier op het forum, maar is het Japanse Hitachi eigenlijk een goede potentiële kandidaat?
Kijk bijvoorbeeld eens naar de Class 395 (Javelin) die bij mij al enkele jaren op de HS1 tussen St Pancras London en Kent in het Verenigd Koninkrijk rijdt. Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Class_395


De NS heeft aangegeven, nu alleen nog maar materieel te kopen, dat zich heeft bewezen.
Als dat zo is, dan wordt de spoeling behoorlijk dun.
Niet alleen dient de trein storingvrij 3 bovenleidingsspanningen aan te kunnen, ook de diverse beveiligingssystemen moet de trein aan kunnen.
Bij de overgang van het GSM-net NL-B heeft alleen Alstom bewezen, de overgang aan te kunnen.
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl