Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl
03-06-2013 12:14:34
b2py
b2py
Het merk Fyra ligt bij de Belgen en die willen er niet meer mee geassocieerd worden. Vandaar ook de Fyra loze reclame in de metro vandaag.  

03-06-2013 12:16:46
aarclay
aarclay
Ik zou zeggen: NS-Maxx, de werktitel van de HSL-verbinding die al in de jaren '90 was uitgewerkt. Zo slecht was die niet eens bedacht.
En van mij mag NS HiSpeed ook een nieuwe naam krijgen, de naam is naast de 'Fyra' ook behoorlijk besmet geraakt.

Laatst bewerkt door aarclay op 03-06-2013 12:18


Choo choo.....
 

03-06-2013 12:20:52
Bert13
Bert13
Ja, laten we weer een paar ton gaan uitgeven aan een onderzoek naar nieuwe namen voor Fyra en NS HiSpeed, dat verdien je zo weer terug... Misschien eerst de essentiële dingen oplossen.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

03-06-2013 12:24:32
Hoera63
Hoera63
Inderdaad. Laat ze eerst maar eens een betrouwbare trein neerzetten die daadwerkelijk naar België kan zonder dat ie van ellende uit elkaar valt voordat je weer over namen gaat zeuren. Voordat je een naam, logo enzovoorts hebt ben je alweer een paar ton verder. Fyra is nu klaar, geweest, gedaan. Trein is kapot, niet goed en ronduit een blamage. 2000 strafpunten van de 10 is toch belachelijk.

Mogelijke opvolgers van de Fyra voor diensten op de HSL, iemand een idee? Serie VIRM, TGV, Valero, Railjet? NMBS is al een studie gestart naar Eurostar en Thalys. Misschien is dat inderdaad de beste oplossing...

Laatst bewerkt door Hoera63 op 03-06-2013 12:25
 


03-06-2013 12:27:32
b2py
b2py
Eurostar is mogelijk pas inzetbaar per 2016, die optie zou ik al laatste interessant noemen.  

03-06-2013 12:40:22
gvttreinen
gvttreinen
mss 'Feila'
Met imago'verbetering' kan je niet vroeg genoeg mee beginnen!

Laatst bewerkt door gvttreinen op 03-06-2013 12:41
 

03-06-2013 13:01:59
Jack5812
Jack5812
Het belangrijkste nu is materieel vinden dat op korte termijn beschikbaar is en minstens 200 km/h haalt. In dat kader ben ik benieuwd of de Vectron locs al toelating hebben in NL en B. Rijtuigen vinden met een inzetsnelheid van 200 km/h lijkt mij niet een onoverkomelijk iets.

Laatst bewerkt door Jack5812 op 03-06-2013 13:03
 

03-06-2013 13:08:51
ZJ37
ZJ37
Voor de zekerheid en spraakverwarring ook overal spoor vier-a maar vernoemen.  

03-06-2013 13:15:40
thom
thom
Quote
dh3201 (zo 02 jun 2013 23:04:12 https://www.somda.nl/forum/3884/p452922/): Met al die genoemde gebreken vraag ik mij af hoe het materieel eind 2012 überhaupt goedgekeurd kan zijn geworden voor inzet in de reizigersdienst.

Hoho, niet 3000 gebreken, wer werd gesproken over het puntentelsysteem van nedtrain wat gebruikt wordt om misverstanden te inventariseren. Een veiligheidsstoring scoort meer punten dan een loszittende prullenbak bv.

Blijft feit dat er teveel mis aan is, maar even voor de correctheid.
 

03-06-2013 13:29:19
aarclay
aarclay
Quote
ZJ37 (ma 03 jun 2013 13:08:51 https://www.somda.nl/forum/3884/p452989/): Voor de zekerheid en spraakverwarring ook overal spoor vier-a maar vernoemen.

En dan kan ik dus ook niet volgende maand op 9 juli NS HiSpeed toezingen met: Hieper-de-piep Fyr Yaar! Tja, jammer......

Als de NS, ministerie van Financiën en Ministerie van Infrastructuur en Mileu gaan besluiten dat de Fyra V250 ook echt ten einde komt, dan ben ik benieuwd in welk vaarwater we dan gaan komen?

Ansaldobreda laat zich vast van zijn strijdende kant zien, wat we ook al bij de Belgen zagen die door het Italiaanse bedrijf zullen worden aangeklaagd (wat al grote onzin is). Ik heb een vermoeden dat Ansaldobreda zal gaan dwarsliggen om de stellen niet op te halen of te accepteren, terwijl ze ook weigeren de NS uit te betalen.

Laatst bewerkt door aarclay op 03-06-2013 13:32


Choo choo.....
 

03-06-2013 14:00:48
AgentX
AgentX
Quote
Bert13 (ma 03 jun 2013 12:20:52 https://www.somda.nl/forum/3884/p452982/): Ja, laten we weer een paar ton gaan uitgeven aan een onderzoek naar nieuwe namen voor Fyra en NS HiSpeed, dat verdien je zo weer terug... Misschien eerst de essentiële dingen oplossen.


Waarom zou dat een paar ton moeten kosten?
 

03-06-2013 14:01:43
Bert13
Bert13
Juist, dat vraag ik me ook altijd af.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

03-06-2013 15:23:33
bart84
Moderator
bart84
Quote
Hoera63 (ma 03 jun 2013 12:24:32 https://www.somda.nl/forum/3884/p452983/): Mogelijke opvolgers van de Fyra voor diensten op de HSL, iemand een idee? Serie VIRM, TGV, Valero, Railjet? NMBS is al een studie gestart naar Eurostar en Thalys. Misschien is dat inderdaad de beste oplossing...
Wat te denken van de huidige bestelling van DB. DB heeft de nieuwe ICx besteld, misschien kan NS hier op mee liften. Ik weet niet hoe en of het mogelijk is om naast de bestelling van DB nog extra stellen te bestellen bij Siemens voor N(MB)S? Siemens is een betrouwbare partner, de ICx was (als ik me niet vergis) ook bedoelt om de IC Berlijn te gaan rijden, dus moet sowieso in NL worden toegelaten. En zowel in Belgie als in Nederland is de (soort) voorganger (ICE) bekend. Maar datzelfde geldt uiteraard voor voor TGV/Thalys PB(K)A stellen.
Al met al zal het laatste woord er nog niet over gezegd zijn.


Mvg. Bart
 

03-06-2013 15:33:01
Hoera63
Hoera63
Quote
aarclay (ma 03 jun 2013 13:29:19 https://www.somda.nl/forum/3884/p452991/): [...] Ik heb een vermoeden dat Ansaldobreda zal gaan dwarsliggen om de stellen niet op te halen of te accepteren, terwijl ze ook weigeren de NS uit te betalen. [...]
Ze doen maar. NS HiSpeed heeft een contract met Ansaldobreda. Dit contract was niet helemaal top geregeld voor / door NS HiSpeed omdat er geen boetes in waren opgenomen, maar wat ik wel weet is dat er in het contract staat dat er werkende treinen moeten worden opgeleverd. Als een trein dan 2000 punten scoort op een veiligheidstest waar die maar 10 punten mag hebben, dan voldoet de trein niet aan het contract. Ansaldobreda is al in gebreke gesteld. Er werd gezegd dat de problemen binnen drie maanden verholpen zouden zijn. Dit is ook niet gelukt. De treinen staan nog aan de kant en werken niet. Kinderziekten met bijbehorende vertraging is normaal in de spoorwereld, maar dit zijn gewoon 'nieuwe rammelbakken', in de letterlijke zin van het woord.

Ansaldobreda houdt zich gewoon niet aan het contract. En op basis daarvan neem ik aan dat NS HiSpeed na een eventuele gang naar de rechter het contract kan ontbinden en geld terug kan eisen, of in ieder geval een deel daarvan, hoe dwars Ansaldobreda ook ligt. Voor eventueel bewijsmateriaal verwijs ik graag naar het rapport van de Belgen en de Fyra's op Watergraafsmeer. Ik wens Ansaldobreda dan ook veel succes met het verdedigen van deze trein... Als de rechter oordeelt dat er betaald moet worden dan moet er betaald worden. %03%

Ter vergelijking: Als ik bij jou een product lever wat het niet doet en jij stelt mij aansprakelijk en ik maak het niet in orde, dan kan je naar de rechter. Als deze mij veroordeeld voor het product kan ik hoog of laag springen maar ik zal de schadevergoeding moeten betalen.

Laatst bewerkt door Hoera63 op 03-06-2013 15:35
 

03-06-2013 16:43:54
aarclay
aarclay
Je weet hoe de mentaliteit van de Italianen zijn? Tegen België willen ze nu ook al moeilijk doen 'omdat ze zich beledigd voelen'.

Hoe zit het met de proefritten? Het valt me op dat als de NS enige tijd terug al heeft bedacht te willen gaan stoppen met de V250, dat er afgelopen tijd nog proefritten gemaakt werden. De laatste spot hier was van di 28 mei 2013, en in het OD is deze op 31 nog gespot....
Ik neem nu van harte aan dat de de proefritten teneinde zijn?

Laatst bewerkt door aarclay op 03-06-2013 16:54


Choo choo.....
 

03-06-2013 17:18:35
charta
charta
Quote
AgentX (ma 03 jun 2013 14:00:48 https://www.somda.nl/forum/3884/p452994/):
Quote
Bert13 (ma 03 jun 2013 12:20:52 https://www.somda.nl/forum/3884/p452982/): Ja, laten we weer een paar ton gaan uitgeven aan een onderzoek naar nieuwe namen voor Fyra en NS HiSpeed, dat verdien je zo weer terug... Misschien eerst de essentiële dingen oplossen.


Waarom zou dat een paar ton moeten kosten?


Misschien kost het nog wel meer: eerst een adviesbureau inhuren, dat komt met een actieplan, dat reclamemakers, ontwerpers en wat al niet meer. Die paar ton is dan nog maar het begin.
 

03-06-2013 17:36:03
Frontier
Frontier
IC+, beide landen zijn bekend met de term IC en de + staat uiteraard voor de extra snelheid, het extra comfort, etc etc etc.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

03-06-2013 17:37:53
magnus
magnus
Quote
jack5812 (ma 03 jun 2013 13:01:59 https://www.somda.nl/forum/3884/p452988/): Het belangrijkste nu is materieel vinden dat op korte termijn beschikbaar is en minstens 200 km/h haalt. In dat kader ben ik benieuwd of de Vectron locs al toelating hebben in NL en B.
Nee, nog niet. Er zijn zelfs nog geen testritten geweest.
 

03-06-2013 17:44:53
jorgo
jorgo
Quote
Hoera63 (ma 03 jun 2013 12:24:32 https://www.somda.nl/forum/3884/p452983/): Inderdaad. Laat ze eerst maar eens een betrouwbare trein neerzetten die daadwerkelijk naar België kan zonder dat ie van ellende uit elkaar valt voordat je weer over namen gaat zeuren. Voordat je een naam, logo enzovoorts hebt ben je alweer een paar ton verder. Fyra is nu klaar, geweest, gedaan. Trein is kapot, niet goed en ronduit een blamage.


Nu doe je het zelf! Je gooit de merknaam (Fyra) weg terwijl je de trein (V250) bedoelt! Zo zie je meteen hoe essentieel die dat gezeur over namen is.
 

03-06-2013 18:04:27
thom
thom
De doorsnee treinreiziger kent de trein alleen als Fyra en niet als V250.

Buiten dat is nu niet alleen het materieel geflopt maar het complete concept Fyra zal niemand vertrouwen meer in hebben en is geen stuiver meer waard.
 

03-06-2013 18:19:46
AlexNL
AlexNL
Quote
magnus (ma 03 jun 2013 17:37:53 https://www.somda.nl/forum/3884/p453031/):
Quote
jack5812 (ma 03 jun 2013 13:01:59 https://www.somda.nl/forum/3884/p452988/): Het belangrijkste nu is materieel vinden dat op korte termijn beschikbaar is en minstens 200 km/h haalt. In dat kader ben ik benieuwd of de Vectron locs al toelating hebben in NL en B.
Nee, nog niet. Er zijn zelfs nog geen testritten geweest.

Proefritten Vectron in NL staan op de kalender voor 2013, aldus Siemens.
 

03-06-2013 18:29:28
lw-o
lw-o
Tot wanneer loopt de concessie van NSH eigenlijk?
Als ik het goed begrepen heb valt de HSL vanaf december 2015 bij het HRN...
En vanuit de politiek willen ze nu de HSL concessie ontbinden en aan een andere partij gunnen.
Zelf denk ik dat er weinig partijen zijn die er voor voelen de lijn voor 2 jaar te exploiteren... Of maak ik ergens een denkfout?
 

03-06-2013 18:38:58
Frontier
Frontier
Dan maak je inderdaad een denkfout, bij ontbinding zal ook de samenvoeging met de HRN-concessie wel van de baan zijn, de HSL-concessie zal dan (uiteraard) weer voor een langere periode aan een eventuele andere partij gegund worden. Althans, dat lijkt me het meest logisch, want zelfs in de politiek moet men toch wel weten dat er geen reacties zullen komen op een concessie van minder dan twee jaar. %08%


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

03-06-2013 18:48:12
BGM104
BGM104
Einde Fyra
http://www.rtl.nl/components/actueel/rtlnieuws/2013/06_juni/03/binnenland/ns-stopt-met-fyra.xml
 

03-06-2013 19:04:45
aarclay
aarclay
8 jaar werk weggegooid, dankzij o.a een aantal incompetente Italianen... grazie!

Is er wel eens een vergelijkbare zaak in de wereld geweest met inferieure treinen, waarvan alles uiteindelijk afgekeurd is?

De DSB in Denemarken rijdt nog met hun IC4 of heeft ze (nog?) in bezit, voor zover ik weet.

Laatst bewerkt door aarclay op 03-06-2013 19:07


Choo choo.....
 

03-06-2013 19:07:48
Frontier
Frontier
En incompetente Nederlanders die per sé met die incompetente Italianen in zee moesten gaan, die zijn wat mij betreft net zo schuldig.

DSB rijdt weliswaar nog met IC4's rond maar ze zijn lang niet allemaal inzetbaar voor zover ik weet en is de inzet nog altijd verre van vlekkeloos. Verder zijn ook nog steeds niet alle stellen geleverd. En dan heb je natuurlijk nog de drama's rondom de trams in Oslo en Gothenborg.

Laatst bewerkt door Frontier op 03-06-2013 19:11


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

03-06-2013 19:38:31
DingeZ
DingeZ
Quote
Frontier (ma 03 jun 2013 19:07:48 https://www.somda.nl/forum/3884/p453060/): En incompetente Nederlanders die per sé met die incompetente Italianen in zee moesten gaan, die zijn wat mij betreft net zo schuldig.

DSB rijdt weliswaar nog met IC4's rond maar ze zijn lang niet allemaal inzetbaar voor zover ik weet en is de inzet nog altijd verre van vlekkeloos. Verder zijn ook nog steeds niet alle stellen geleverd. En dan heb je natuurlijk nog de drama's rondom de trams in Oslo en Gothenborg.

Lees dit artikel maar eens goed door:
http://www.nrc.nl/nieuws/2013/06/03/teruglezen-nrc-reconstructie-van-het-debacle-rond-de-fyra/

Quote
bart84 (ma 03 jun 2013 15:23:33 https://www.somda.nl/forum/3884/p453004/):
Quote
Hoera63 (ma 03 jun 2013 12:24:32 https://www.somda.nl/forum/3884/p452983/): Mogelijke opvolgers van de Fyra voor diensten op de HSL, iemand een idee? Serie VIRM, TGV, Valero, Railjet? NMBS is al een studie gestart naar Eurostar en Thalys. Misschien is dat inderdaad de beste oplossing...
Wat te denken van de huidige bestelling van DB. DB heeft de nieuwe ICx besteld, misschien kan NS hier op mee liften. Ik weet niet hoe en of het mogelijk is om naast de bestelling van DB nog extra stellen te bestellen bij Siemens voor N(MB)S? Siemens is een betrouwbare partner, de ICx was (als ik me niet vergis) ook bedoelt om de IC Berlijn te gaan rijden, dus moet sowieso in NL worden toegelaten. En zowel in Belgie als in Nederland is de (soort) voorganger (ICE) bekend. Maar datzelfde geldt uiteraard voor voor TGV/Thalys PB(K)A stellen.
Al met al zal het laatste woord er nog niet over gezegd zijn.


De ICx is technisch gezien de ideale kanshebber. Geschikt voor Nederland en al haar buurlanden, top van 230, modulair ontwerp (dus in meerdere configuraties verkrijgbaar) en een zacht prijsje van €10mln.
Jammer dat de eerste testtreinen pas in 2016 komen. Daarnaast denk ik niet dat er naast de bestelling van 220(!) treinstellen (+ een optie van nog eens 80) van DB er nog echt ruimte is voor extra stellen van de NS.
 

03-06-2013 19:55:47
bnv
bnv
Quote
Frontier (ma 03 jun 2013 19:07:48 https://www.somda.nl/forum/3884/p453060/): En incompetente Nederlanders die per sé met die incompetente Italianen in zee moesten gaan, die zijn wat mij betreft net zo schuldig.

DSB rijdt weliswaar nog met IC4's rond maar ze zijn lang niet allemaal inzetbaar voor zover ik weet en is de inzet nog altijd verre van vlekkeloos. Verder zijn ook nog steeds niet alle stellen geleverd. En dan heb je natuurlijk nog de drama's rondom de trams in Oslo en Gothenborg.


De DSB heeft begin dit jaar een nieuwe overeenkomst met Ansaldo Breda afgesloten. Daarin bestaat de mogelijkheid de levering van IC2 en IC4 te beëindigen. Als Ansaldo Breda voor september 2013 niet alle IC 2 afgeleverd heeft en voor eind oktober niet alle IC4 kan de DSB af van de dan nog niet geleverde stellen. In december 2012 ontbraken er 22 van de 83 bestelde viertjes en 14 van de 23 tweetjes. De viertjes hadden in 2006 allemaal afgelevberd moeten zijn, de tweetjes eind 2012. (uit Eisenbahn 2.2013)
 

03-06-2013 20:04:55
dh3201
dh3201
Quote
aarclay (ma 03 jun 2013 19:04:45 https://www.somda.nl/forum/3884/p453059/):
Is er wel eens een vergelijkbare zaak in de wereld geweest met inferieure treinen, waarvan alles uiteindelijk afgekeurd is?

Advanced Passenger Train?


Shqiperise-lopers?
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


03-06-2013 20:12:31
gummbahla
gummbahla
Alle materieelsuggesties ten spijt, is er op korte termijn geen andere optie dan het gebruik van een lok + getrokken rijtuigen. Simpelweg omdat er geen treinstellen beschikbaar zijn die de dienst zouden kunnen rijden. En vanwege ontbrekende toelatingen bij alternatieve locs, is de enige realistische optie momenteel het gebruik van een Traxx.

Zelfs al zou er nu materieel besteld worden, dan rijdt het niet voor 2016 over de HSL. Laat dat nu net de termijn zijn waarop Eurostar en DB mee willen gaan spelen, en je kan wel raden wat er zal gebeuren...
 

03-06-2013 20:13:12
Ovindel
Ovindel
Tja, daar gaat 'ie dan, de V250. Maar goed ook.
Ik denk zelf ook dat de merknaam Fyra om zeep is geholpen, grotendeels door de media natuurlijk.
Qua nieuw materieel zat ik ook zoals hierboven geschreven aan de nieuwe Velaro's die de DB ook afneemt te denken (maar ik dacht ergens gelezen te hebben dat er voorlopig geen met NL-pakket worden gemaakt, maar dan moet er dus een speciale NS versie komen). Of misschien een AGV (subjectief gezien vind ik die dan weer lelijk), iets van Bombardier of toch net zoals de Engelsen een Japanse exprestrein?

@gummbahla
Maar ik denk dat een dienst Amsterdam-Brussel toch nog steeds in de smaak zal vallen, maar inderdaad grote kans dat die gewoon met getrokken rijtuigen zal worden gereden en waarschijnlijk nog via de oude lijn ook.

Laatst bewerkt door Ovindel op 03-06-2013 20:15
 

03-06-2013 20:39:30
nohab
nohab
Quote
aarclay (ma 03 jun 2013 16:43:54 https://www.somda.nl/forum/3884/p453018/): Je weet hoe de mentaliteit van de Italianen zijn? Tegen België willen ze nu ook al moeilijk doen 'omdat ze zich beledigd voelen'.

Hoe zit het met de proefritten? Het valt me op dat als de NS enige tijd terug al heeft bedacht te willen gaan stoppen met de V250, dat er afgelopen tijd nog proefritten gemaakt werden. De laatste spot hier was van di 28 mei 2013, en in het OD is deze op 31 nog gespot....
Ik neem nu van harte aan dat de de proefritten teneinde zijn?
Die proefritten zullen gemaakt zijn in opdracht van Ansaldo, niet van HSA. Ansaldo had immers 3 maanden om de boel te repareren en dan zul je toch ook moeten testen.

Maar voor de fotografen onder ons: koester uw plaatjes van V250 op eigen kracht, want dat gaan we natuurlijk niet meer zien.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

03-06-2013 20:42:35
cuneo56
cuneo56
Quote
aarclay (ma 03 jun 2013 19:04:45 https://www.somda.nl/forum/3884/p453059/):

Is er wel eens een vergelijkbare zaak in de wereld geweest met inferieure treinen, waarvan alles uiteindelijk afgekeurd is?
.

Ja ,
B.v. zou de Firma Cockerill eind jaren '80 van de vorige eeuw een serie rangeerdiesels aan de DSB leveren.
Die zijn ook nooit afgenomen.

Ciao.
 

03-06-2013 20:48:34
cuneo56
cuneo56
Quote
DingeZ (ma 03 jun 2013 19:38:31 https://www.somda.nl/forum/3884/p453067/):

De ICx is technisch gezien de ideale kanshebber. Geschikt voor Nederland en al haar buurlanden, top van 230, modulair ontwerp (dus in meerdere configuraties verkrijgbaar) en een zacht prijsje van €10mln.
Jammer dat de eerste testtreinen pas in 2016 komen. Daarnaast denk ik niet dat er naast de bestelling van 220(!) treinstellen (+ een optie van nog eens 80) van DB er nog echt ruimte is voor extra stellen van de NS.


Alleen is een Meerspannings variant, als die er al komt, voorlopig opgeschoven van het begin naar het eind van de IC-x productie!

Ciao.

Laatst bewerkt door cuneo56 op 03-06-2013 20:49
 

03-06-2013 20:51:38
robert55
robert55
Quote
dh3201 (ma 03 jun 2013 20:04:55 https://www.somda.nl/forum/3884/p453073/):
Quote
aarclay (ma 03 jun 2013 19:04:45 https://www.somda.nl/forum/3884/p453059/):
Is er wel eens een vergelijkbare zaak in de wereld geweest met inferieure treinen, waarvan alles uiteindelijk afgekeurd is?

Advanced Passenger Train?


Nooit als serie gebouwd, alleen 1 met gasturbine [proof of concept] en 3 elektrische prototypes
Nog ontworpen door een echt staatsbedrijf %08%
 

03-06-2013 21:01:00
sik214
sik214
Wat is de max. snelheid van de TRAXX'en die nu voor NS HiSpeed rijden? Los van de snelheid waarvoor ze nu toegelaten zijn. Als dat bijvoorbeeld 200 km/h is, zouden er in Europa geen snelle rijtuigen te huur zijn als tussenoplossing om alvast op snelheid te komen?  

03-06-2013 21:05:10
cuneo56
cuneo56
Quote
sik214 (ma 03 jun 2013 21:01:00 https://www.somda.nl/forum/3884/p453088/): Wat is de max. snelheid van de TRAXX'en die nu voor NS HiSpeed rijden? Los van de snelheid waarvoor ze nu toegelaten zijn. Als dat bijvoorbeeld 200 km/h is, zouden er in Europa geen snelle rijtuigen te huur zijn als tussenoplossing om alvast op snelheid te komen?

160, en dat is al de opgevoerde versie.
Eigenlijk horen er voor 160 km/h andere draaistellen/ aandrijving onder ( zoals bij DB serie 146)
 

03-06-2013 21:16:05
edje
edje
Reeks 18 is geschikt voor 200km/h. kan op 1800 V=.
Alleen moet de ATB module er nog in, en iets van een toelating.
 

03-06-2013 21:34:29
bnv
bnv
Zou mij niks verbazen als de 2e Kamer eerstdaags een motie aanneemt waarin:

"NS en/of Hispeed wordt gevraagd op de kortst mogelijk termijn te voorzien in een adequaat alternatief voor de Fyra door het instellen van een uurdienst tussen Amsterdam en Brussel".

Volgens mij kunnen ze niet anders, gewoon de oude Benelux laten rijden tot in een andere oplossing is voorzien. Houdt het volk en de politiek even rustig daar men dan weet waar men aan toe is. Logistieke problemen? Waar een wil is, is een weg. ICR (Benelux variant) is er genoeg en E-Loc 'n zoeken doen ze hun best maar voor. Dienstregelingpaden zijn er niet meer? Dan stellen ze die maar in en verschuiven ze maar een en ander. Kan volgens mij nooit een excuus zijn om zoiets niet te willen.
 

03-06-2013 21:35:20
Frontier
Frontier
Ja, dat gaf ik op de vorige pagina ook al aan. %02% Een stuk of twintig Reeks 18 locomotieven moeten toch vrij eenvoudig zijn bij te bestellen door de NMBS. Reeks 18 werkt op alle drie de spanningen en heeft een hoge snelheid, wellicht zijn ze zelfs ook nog wel op te voeren naar 230 km/h, dat kon bij OBB met de Taurus ook namelijk, en die behoort tot dezelfde familie. Dan alleen nog geschikte nieuwe tussen - en stuurstandrijtuigen erbij en klaar ben je. De eerste nieuwe Railjet rijtuigen konden voor OBB in iets meer dan twee jaar gebouwd worden (besteld begin 2006, klaar medio 2008, eerste commerciële inzet eind 2008).

ATB en toelating is op elk toekomstig materieel van toepassing, dus dat moet geen belemmering zijn, bovendien zou je een bestaande Reeks 18 alvast kunnen aanpassen en beginnen met de toelating, zodat dat alvast gebeurt is tegen de tijd dat de nieuwe rijtuigen gereed zijn.

Quote
DingeZ (ma 03 jun 2013 19:38:31 https://www.somda.nl/forum/3884/p453067/):
Lees dit artikel maar eens goed door:
http://www.nrc.nl/nieuws/2013/06/03/teruglezen-nrc-reconstructie-van-het-debacle-rond-de-fyra/


Al gedaan en ik blijf bij mijn standpunt: incompetente mensen binnen NS die met incompetente Italianen in zee zijn gegaan.

Quote
Ovindel (ma 03 jun 2013 20:13:12 https://www.somda.nl/forum/3884/p453078/): Ik denk zelf ook dat de merknaam Fyra om zeep is geholpen, grotendeels door de media natuurlijk.

Door de media? Doe eens niet zo mal zeg. %08% De media zijn slechts verantwoordelijk voor de berichtgeving, die natuurlijk bijzonder negatief is/was, maar wat volkomen logisch is aangezien de hele situatie bijzonder negatief is/was, iets waar men ZELF verantwoordelijk voor is en niet de media!


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

03-06-2013 21:58:22
kleine_man
kleine_man
Quote
lex_t (ma 03 jun 2013 09:26:59 https://www.somda.nl/forum/3884/p452958/):
Quote
ZJ37 (ma 03 jun 2013 05:59:23 https://www.somda.nl/forum/3884/p452930/): Op NOS Teletekst pag 104 werd vanmorgen gemeld dat De Telegraaf meldt dat bronnen binnen NS ook zeggen dat gestopt wordt met Fyra en Meerstadt opstapt.


Stopt men met de Fyra, of met de V250? Voor beiden is wat te zeggen..


Zie hier de valkuil van een treinnaam gelijk te stellen aan een productnaam.

De Fyra (V250) is ten einde. De Fyra (treindienst) zal hier nog jaaaaaaaarenlang de negatieve gevolgen van ondervinden. Kortom, NSH kan beter ook de naam Fyra laten varen en overgaan op een nieuw productnaam.


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

03-06-2013 22:06:25
b2py
b2py
Je valt in je eigen valkuil. Het project is genaamd Albatros, met de trein V250 als product Fyra.  

03-06-2013 23:20:29
broek53
broek53
Grappig vind ik wel dat in al dit geweld niemand nog zelfs maar NS Financial Services heeft genoemd. NS Hispeed is niet de eigenaar van de stellen, maar least ze slechts. Van NSFS dus.
Het zal voor het NS-concern als zodanig weinig uitmaken, neem ik aan, maar voor de puntjes op de i van de berichtgeving...
 

03-06-2013 23:35:55
broek53
broek53
Quote
bnv (ma 03 jun 2013 21:34:29 https://www.somda.nl/forum/3884/p453097/): Zou mij niks verbazen als de 2e Kamer eerstdaags een motie aanneemt waarin:

"NS en/of Hispeed wordt gevraagd op de kortst mogelijk termijn te voorzien in een adequaat alternatief voor de Fyra door het instellen van een uurdienst tussen Amsterdam en Brussel".

Volgens mij kunnen ze niet anders, gewoon de oude Benelux laten rijden tot in een andere oplossing is voorzien. Houdt het volk en de politiek even rustig daar men dan weet waar men aan toe is. Logistieke problemen? Waar een wil is, is een weg. ICR (Benelux variant) is er genoeg en E-Loc 'n zoeken doen ze hun best maar voor. Dienstregelingpaden zijn er niet meer? Dan stellen ze die maar in en verschuiven ze maar een en ander. Kan volgens mij nooit een excuus zijn om zoiets niet te willen.
Eventjes vergeten we de splitsing van het spoorbedrijf dan maar? Zou mooi zijn. Maar Prorail "moet" nu eenmaal helemaal niets. En feitelijk mag NS ook niets meer, want de capaciteitsaanvraag 2014 ligt er al en wee je gebeente als je daar nog in wilt knoeien.
Tuurlijk gaat dat wel gebeuren overigens, maar ik amuseer mij dan altijd kostelijk met de manieren waarop die gigantische Oostblokbureaucratie dan weer bewegingen moet gaan maken waar het helemaal niet meer op is ingesteld.
Mijn idee is trouwens nog steeds dat de Benelux met klassiek materieel over de HSL DE oplossing is voor voorlopig. Ik denk trouwens dat deze inmiddels al een paar jaar gereden zou hebben als NSH niet alle kaarten op een snelle start van de V 250 had gezet in 2010, toen - om heel andere redenen - ineens Traxxen voor de BNL verschenen. Was dat destijds gebeurd, dan had je nu niet de helft van alle fuzz gehad. Maar ook nu is het mogelijk en krijg je er een klassieke Benelux met reistijdverkorting voor. Zou ik meteen doen (en hopen dat de NMBS daaraan nu wel wil meewerken).

Laatst bewerkt door broek53 op 03-06-2013 23:37
 

03-06-2013 23:37:26
charta
charta
Quote
robert55 (ma 03 jun 2013 20:51:38 https://www.somda.nl/forum/3884/p453086/):
Quote
dh3201 (ma 03 jun 2013 20:04:55 https://www.somda.nl/forum/3884/p453073/):
Quote
aarclay (ma 03 jun 2013 19:04:45 https://www.somda.nl/forum/3884/p453059/):
Is er wel eens een vergelijkbare zaak in de wereld geweest met inferieure treinen, waarvan alles uiteindelijk afgekeurd is?

Advanced Passenger Train?


Nooit als serie gebouwd, alleen 1 met gasturbine [proof of concept] en 3 elektrische prototypes
Nog ontworpen door een echt staatsbedrijf %08%


Er is ook materieel gebouwd voor nachttreinen door de Kanaaltunnel. Het heeft nooit gereden.
 

04-06-2013 01:06:32
Lovers83
Lovers83
Quote
cuneo56 (ma 03 jun 2013 21:05:10 https://www.somda.nl/forum/3884/p453091/):
Quote
sik214 (ma 03 jun 2013 21:01:00 https://www.somda.nl/forum/3884/p453088/): Wat is de max. snelheid van de TRAXX'en die nu voor NS HiSpeed rijden? Los van de snelheid waarvoor ze nu toegelaten zijn. Als dat bijvoorbeeld 200 km/h is, zouden er in Europa geen snelle rijtuigen te huur zijn als tussenoplossing om alvast op snelheid te komen?

160, en dat is al de opgevoerde versie.
Eigenlijk horen er voor 160 km/h andere draaistellen/ aandrijving onder ( zoals bij DB serie 146)


Quote
gummbahla (ma 03 jun 2013 20:12:31 https://www.somda.nl/forum/3884/p453077/): Alle materieelsuggesties ten spijt, is er op korte termijn geen andere optie dan het gebruik van een lok + getrokken rijtuigen. Simpelweg omdat er geen treinstellen beschikbaar zijn die de dienst zouden kunnen rijden. En vanwege ontbrekende toelatingen bij alternatieve locs, is de enige realistische optie momenteel het gebruik van een Traxx.

Zelfs al zou er nu materieel besteld worden, dan rijdt het niet voor 2016 over de HSL. Laat dat nu net de termijn zijn waarop Eurostar en DB mee willen gaan spelen, en je kan wel raden wat er zal gebeuren...


We hebben toch nog een hoop ICRm Bds'jes in de mottenballen staan? Maak die wat gestroomlijnder, geef ze de nodige (draaistel)revisies en combineer ze met de Prio stammetjes en je hebt vanzelf al een Nederlandse variant van Railjet. Of denk ik nu weer te simpel...


Frequent flyer van Apn - Ut v.v. | OBIS Heavy User
 

04-06-2013 01:15:55
aarclay
aarclay
Ik ben nu wel benieuwd hoe lang de v250 op de wgm blijft staan en wat de toekomst zal zijn? Ansaldobreda betaalt de huur van een aantal sporen, en die wil zo snel mogelijk die treinen wel weghebben.

De stellen komen uiteindelijk in Italië aan, en AB zal hoogstwaarschijnlijk wel volgend jaar gesloten zijn. Wat zou er dan mee kunnen gebeuren? Met curatoren kennende kan het lang duren voordat er iets met de stellen gebeurt.
Kijk ook eens naar de Proto-PROTOS, geen idee waar die nu uithangt, en of die nog bestaat?


Choo choo.....
 

04-06-2013 01:25:46
Frontier
Frontier
Terug in Italië zal er waarschijnlijk helemaal niets meer mee gebeuren, ongeacht of AnsaldoBreda nou wel of niet failliet gaat. Een koper vinden is hoogstonwaarschijnlijk (welke halve gare wil die dingen nou hebben? %08%) dus verder dan het erf van AnsaldoBreda (of een andere willekeurige plek waar ze niemand in de weg staan) zullen ze dan niet meer komen. Wellicht dat op den duur alle bruikbare onderdelen eraf en eruit gehaald worden en de rest zal wegrotten of naar de sloop. In de ogen van de vele zuinige Nederlanders die ons land rijk is zal dat wel heel zonde zijn, maar het is onvermijdelijk, dan hadden ze ze maar beter moeten bouwen.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

04-06-2013 01:52:36
aarclay
aarclay
Zal mogelijk ook een luxe villa worden voor daklozen....


Choo choo.....
 

04-06-2013 02:58:24
cuneo56
cuneo56
Quote
charta (ma 03 jun 2013 23:37:26 https://www.somda.nl/forum/3884/p453117/):
Er is ook materieel gebouwd voor nachttreinen door de Kanaaltunnel. Het heeft nooit gereden.


Die rijden wel, maar dan in Canada %02%
 

04-06-2013 06:33:39
nohab
nohab
En hebben ook in Nederland gereden, zij het alleen bij proefritten.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

04-06-2013 07:18:08
broek53
broek53
Quote
Lovers83 (di 04 jun 2013 01:06:32 https://www.somda.nl/forum/3884/p453121/):
Quote
cuneo56 (ma 03 jun 2013 21:05:10 https://www.somda.nl/forum/3884/p453091/):
Quote
sik214 (ma 03 jun 2013 21:01:00 https://www.somda.nl/forum/3884/p453088/): Wat is de max. snelheid van de TRAXX'en die nu voor NS HiSpeed rijden? Los van de snelheid waarvoor ze nu toegelaten zijn. Als dat bijvoorbeeld 200 km/h is, zouden er in Europa geen snelle rijtuigen te huur zijn als tussenoplossing om alvast op snelheid te komen?

160, en dat is al de opgevoerde versie.
Eigenlijk horen er voor 160 km/h andere draaistellen/ aandrijving onder ( zoals bij DB serie 146)


Quote
gummbahla (ma 03 jun 2013 20:12:31 https://www.somda.nl/forum/3884/p453077/): Alle materieelsuggesties ten spijt, is er op korte termijn geen andere optie dan het gebruik van een lok + getrokken rijtuigen. Simpelweg omdat er geen treinstellen beschikbaar zijn die de dienst zouden kunnen rijden. En vanwege ontbrekende toelatingen bij alternatieve locs, is de enige realistische optie momenteel het gebruik van een Traxx.

Zelfs al zou er nu materieel besteld worden, dan rijdt het niet voor 2016 over de HSL. Laat dat nu net de termijn zijn waarop Eurostar en DB mee willen gaan spelen, en je kan wel raden wat er zal gebeuren...


We hebben toch nog een hoop ICRm Bds'jes in de mottenballen staan? Maak die wat gestroomlijnder, geef ze de nodige (draaistel)revisies en combineer ze met de Prio stammetjes en je hebt vanzelf al een Nederlandse variant van Railjet. Of denk ik nu weer te simpel...
BDs ombouwen voor Traxx zou kunnen en als er voorlopig met ICR gereden moet worden, ook heel handig en verstandig. Sneller dan 160 wordt ICR niet, althans niet zonder ander remsysteem.
 

04-06-2013 07:21:07
icened
icened
Op de NOS Journaal van 7.00 werd aangegeven dat staatssecretaris Mansveld wil kijken naar een andere vervoerder omdat NS Hispeed de dienstregeling op de HSL Zuid niet kan uitvoeren door de Fyra debacle en de verwachting dat NS Hispeed de concessie van E 100,-- miljoen Euro niet kan betalen.

Laatst bewerkt door icened op 04-06-2013 07:22
 

04-06-2013 08:42:55
Lovers83
Lovers83
Rooskleuriger wordt het niet meer, V250 krijgt rijverbod door ILT.
%01% http://nos.nl/artikel/514083-voorlopig-ook-geen-testritten-fyra.html
%01% http://www.voorbeterov.nl/


Frequent flyer van Apn - Ut v.v. | OBIS Heavy User
 


04-06-2013 08:56:57
ZJ37
ZJ37
Ben in ieder geval reuze blij dat de Maatschappij Voor Beter OV mijn leven heeft gered door bij ILT om een rijverbod te vragen voor de testritten van de V250. %08%  

04-06-2013 09:12:15
aarclay
aarclay
Waarom zou je er nu nog mee rijden? Dat verbod is net eerder ingegaan voordat de NS met het V250 project stopte. Vrijdag was de laatste testrit gesignaleerd.  

04-06-2013 09:21:32
MDDM
MDDM
Gisteravond was Nedtrain al bezig met het verslepen van die stellen op de WGM. Zo ver mogelijk naar achteren, zodat ze weer meer ruimte hebben daar.


Gr Joop mcn Lls
 

04-06-2013 09:41:10
sik214
sik214
Quote
ZJ37 (di 04 jun 2013 08:56:57 https://www.somda.nl/forum/3884/p453137/): Ben in ieder geval reuze blij dat de Maatschappij Voor Beter OV mijn leven heeft gered door bij ILT om een rijverbod te vragen voor de testritten van de V250. %08%
Hoe grondig zijn de testen gebeurd dat diverse stellen toegelaten zijn geweest? Zeker nu blijkt dat er fabricagefouten zijn gemaakt, die er vanaf het begin af aan zijn geweest. Misschien moet de ILT zelf ook eens doorgelicht worden...
 

04-06-2013 09:47:05
frer
frer
De meest snelle en simpele oplossing lijkt mij om RailJets te bestellen bij Siemens, NMBS levert de tractie middels reeks 18. Helaas zijn de Tjechen ervandoor gegaan met de "teveel" bestelde Railjets, anders was het probleem helemaal snel opgelost.  

04-06-2013 09:53:33
Lovers83
Lovers83
Zo simpel is dat eigenlijk ook weer niet, want Railjet (merk én materieel) was specifiek ontwikkeld voor de Oostenrijkse OBB, met zijn eigen pakket van eisen en wensen.


Frequent flyer van Apn - Ut v.v. | OBIS Heavy User
 

04-06-2013 09:57:52
sneltram
sneltram
Staat er in Nm niet nog een vloot rijtuigen die 200 kan en mag? Of zijn die inmiddels allemaal verkocht?  

04-06-2013 10:04:50
jorgo
jorgo
Ha! Daar komen ze weer!  

04-06-2013 10:20:24
ZJ37
ZJ37
Quote
Lovers83 (di 04 jun 2013 09:53:33 https://www.somda.nl/forum/3884/p453148/): Zo simpel is dat eigenlijk ook weer niet, want Railjet (merk én materieel) was specifiek ontwikkeld voor de Oostenrijkse OBB, met zijn eigen pakket van eisen en wensen.
Overigens ook geschikt om te rijden bij DB, SBB en MAV (hetgeen dus ook dagelijks gebeurt).
 

04-06-2013 10:31:25
rolandrail
rolandrail
Quote
sik214 (di 04 jun 2013 09:41:10 https://www.somda.nl/forum/3884/p453145/):
Quote
ZJ37 (di 04 jun 2013 08:56:57 https://www.somda.nl/forum/3884/p453137/): Ben in ieder geval reuze blij dat de Maatschappij Voor Beter OV mijn leven heeft gered door bij ILT om een rijverbod te vragen voor de testritten van de V250. %08%
Hoe grondig zijn de testen gebeurd dat diverse stellen toegelaten zijn geweest? Zeker nu blijkt dat er fabricagefouten zijn gemaakt, die er vanaf het begin af aan zijn geweest. Misschien moet de ILT zelf ook eens doorgelicht worden...
ILT gaat uit van wat de fabrikant resp. vervoerder zwart op wit garandeerd. Afgezien daarvan is het hoogste tijd het proces van ontwikkeling, bouw en afname van materieel eens zeer kritisch tegen het licht te houden.
Het begint met een visie, een handtekening en daarna levering van materieel dat vervolgens door het rijdend personeel maar geaccepteerd moet worden. Proefritten worden veelal gereden zonder reële nabootsing van het uiteindelijke doel en door mensen die vooral enthousiast zijn (want nieuw = spannend/leuk) maar niet kritisch en als ze wel kritisch zijn worden ze niet/onvoldoende gehoord.
Zie SLT: nog steeds ergonomisch totaal onverantwoord en het oprijden van een niet functionerende overweg kan eenvoudig niet zonder het vlaggen van de overweg omdat de mcn niet ziet wat er gebeurd. SLT had nooit zo'n cabine mogen krijgen. V250 zal ook allerlei gebreken hebben die door een roze bril bekeken zijn maar in dit geval barst de zeepbel goddank. Alleen is er helemaal niets van geleerd, niet van SLT, niet van V250.
Sinds kort hangen er posters her en der op het werk over de ontwikkeling van SNG. Tekenend is o.a. dat pas ná de bestelling voor het eerst het rijden personeel mag meepraten over de praktische invulling. Die inspraak is pas 22 maanden ná de allereerste stappen voor SNG (recent begonnen). Feitelijk is het onvoorstelbaar dat rijdend personeel er niet van begin af aan heel erg intensief bij betrokken wordt. Nee, er wordt zg. toonbankmaterieel besteld (niet dus, de fabrikanten ontwerpen i.p.v. NS zelf, er wordt niets besteld wat al bestaat, hooguit ergens ver weg op gebaseerd zoals SLT) en pas als de bestelling is gedaan, mogen degene die er n.b. mee moeten werken er pas over meepraten. Lees: roze bril opzetten, enthousiast en non-kritisch zijn en praten in het laantje van NS.
De hele gang van zaken met V250 (en SLT) is tekenend voor de houding van diverse afdelingen die hun eigen bestaansrecht vooropstellen waarbij comfort voor reizigers en personeel pas op de laatste plaats komt. Het technische deel op de voorlaatste plaats, design is prio 1, daarna volgt de rest. Het zou dus andersom moeten zijn: wensenlijst personeel, wat kan technisch veilig daarin verwerkt worden, comfort reizigers en daar omheen een fatsoenlijke degelijke trein. Inspraak vanaf dag 1 en dan ook échte inspraak = invloed.
De hele zeepserie met V250 is voor niemand een verrassing behalve voor de wereldvreemden die het voor het zeggen hadden of hebben.
 

04-06-2013 10:35:15
Jorrit
Jorrit
Quote
broek53 (di 04 jun 2013 07:18:08 https://www.somda.nl/forum/3884/p453131/): BDs ombouwen voor Traxx zou kunnen en als er voorlopig met ICR gereden moet worden, ook heel handig en verstandig. Sneller dan 160 wordt ICR niet, althans niet zonder ander remsysteem.


Een oplossing kost altijd geld. De NS is ten minste bekend met ICR, dus die upgraden naar 200 kmh, loc erbij zoeken en een stuurstand ombouwen lijkt me minder riskant dan een nieuw stel kope of ontwerpen. Als men i n 2007 al stuurstandrijtuigen voor de traxx had ontworpen waren een boel manuren bespaard gebleven bij het rangeren in Bd en Ams.
 

04-06-2013 10:50:57
Hoera63
Hoera63
Quote
jorgo (di 04 jun 2013 10:04:50 https://www.somda.nl/forum/3884/p453152/): Ha! Daar komen ze weer!
Ik wilde er ook al over beginnen, maar heb het maar niet gedaan vanwege vele uit de hand lopende discussies over (dames en heren, houdt u vast): Jawel, ICK!

Al zie ik het wel als een mooi alternatief... Laten we eerlijk wezen, ze zijn geschikt voor 200 km/h. Het enige wat je nog nodig hebt zijn locs die 200 km/h kunnen. Moet ook geen probleem zijn, want de belgen zorgen voor de locomotieven en die hebben de serie 18 rijden. Misschien dat NS samen met NMBS een zooitje extra locs kan bestellen bovenop de serie die nu in aflevering is en dan in combinatie met ICK kan gaan rijden?

Quote
De NS is ten minste bekend met ICR.
En ook met ICK, lijkt me. Wat is er moeilijk aan een rijtuig. Geen gedoe, geen gezeur, een passagierskooi op wielen. Geen softwaregedoe. En minder roest dan de Fyra V250 Albatros. %08%

Voordat ik weer een beerput opentrek, ICK lijkt mij hier echt een intressante vervanger. Ik heb al eens geopperd DDM-1 om te bouwen met de huidige DDZ revisie, maar daarvoor was ook geen animo. In mijn ogen nog altijd goedkoper en sneller dan nieuwe treinen. NS moet naar mijn mening gewoon nu laten zien dat zij op korte termijn iets kunnen bewerkstelligen en daarvoor hebben we geen nieuwe treinen nodig maar voldoet oud materieel na rivisie nog prima. Met wat geluk binnen 3 maanden (en met wat druk uit de Tweede Kamer) een proefstam op de baan met een Serie 18 van de belgen. Ik ben geheel voor.
 

04-06-2013 11:03:18
nohab
nohab
Quote
rolandrail SNG
Wat is dat? En wat roze brillen betreft: dat geldt net zo goed voor Betuweroute, HSL en OV-chipkaart. Wij (de overheid) vinden het zo geweldig en waarom vindt de klant dat nou niet?


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

04-06-2013 11:06:36
AlexNL
AlexNL
ICK? Serieus?

Een deel van de vloot is verkocht aan het Zweedse Hector Rail, wat er nu nog staat zit vol ongedierte, graffiti, zwervers, defecten van allerlei aard en in het ergste geval zelfs asbest. De rijtuigen zijn 40 jaar oud, hebben groot onderhoud nodig, en komen helemaal niet overeen met wat de reiziger verwacht en waar de reiziger recht op heeft.

Als je zoveel geld gaat investeren in het oplappen van ICK kun je net zo goed nieuwe rijtuigen bestellen, daar ga je langer plezier van hebben.
 

04-06-2013 11:19:12
jeanne
jeanne
Quote
ZJ37 (di 04 jun 2013 08:56:57 https://www.somda.nl/forum/3884/p453137/): Ben in ieder geval reuze blij dat de Maatschappij Voor Beter OV mijn leven heeft gered door bij ILT om een rijverbod te vragen voor de testritten van de V250. %08%


Een enkel keer kan ik de acties van de Maatschappij Voor Beter OV nog waarderen, maar hier wordt duidelijk op het sentiment gereageerd. Aan zulke doorzichtige symbool politiek heeft alleen de Maatschappij Voor Beter OV iets, maar de OV gebruiker werkelijk niets%05%


Jeanne Kok
 

04-06-2013 11:42:27
rolandrail
rolandrail
Quote
nohab (di 04 jun 2013 11:03:18 https://www.somda.nl/forum/3884/p453165/):
Quote
rolandrail SNG
Wat is dat? En wat roze brillen betreft: dat geldt net zo goed voor Betuweroute, HSL en OV-chipkaart. Wij (de overheid) vinden het zo geweldig en waarom vindt de klant dat nou niet?
SNG is Sprinter Nieuwe Generatie. Gerekend vanaf plm. april dit jaar is volgens de poster de 1e levering over 48 maanden, over 62 maanden zijn er 2 stellen beschikbaar voor instructie, dus dat duurt nog even En dat voor "toonbankmaterieel" %03%
 

04-06-2013 11:44:08
jeanne
jeanne
Bij het geschikt maken van de ICR-stuurstandrijtuigen komt nog wel het een en ander kijken. In de slipstream van de FYRA-klucht afgelopen weekend is mij opgevallen dat er nu ineens politici zijn die ernstig twijfelen aan de kwaliteit van de Notified Bodies. Ik weet niet of we daar werkelijk blij van moeten worden. De wereld die daar achter schuil gaat is verschrikkelijk stroperig en ondoorzichtig bureaucratisch geworden. Het zijn echter die zelfde politici die de wetgeving, in het kader Europese eenwording, is opgetuigd hebben.

De railindustrie heeft grote moeite om nieuwe producten tijdig onder deze nieuwe normen toegelaten te krijgen. Op zich is met deze TSI-normen niets mis. Alleen leveren ze tal van problemen op omdat voor alles en handtekening nodig is. Het toelaten van materieel is voor al ook een juridisch proces geworden, waardoor er te laat geleverd worden.

Wat er ook bedacht wordt gaat worden, aanpast IRM en/of extra ICR, het zal om op de HSL-Zuid te gaan rijden het zal toch eerst ook weer gecertificeerd moeten worden.

Laatst bewerkt door jeanne op 04-06-2013 11:45


Jeanne Kok
 

04-06-2013 11:50:58
sik214
sik214
Quote
jeanne (di 04 jun 2013 11:19:12 https://www.somda.nl/forum/3884/p453169/):
Quote
ZJ37 (di 04 jun 2013 08:56:57 https://www.somda.nl/forum/3884/p453137/): Ben in ieder geval reuze blij dat de Maatschappij Voor Beter OV mijn leven heeft gered door bij ILT om een rijverbod te vragen voor de testritten van de V250. %08%


Een enkel keer kan ik de acties van de Maatschappij Voor Beter OV nog waarderen, maar hier wordt duidelijk op het sentiment gereageerd. Aan zulke doorzichtige symbool politiek heeft alleen de Maatschappij Voor Beter OV iets, maar de OV gebruiker werkelijk niets%05%
Dat is 1, maar de ILT gaat daar schijnbaar ook in mee....
 

04-06-2013 12:07:15
peterselie
peterselie
Quote
ZJ37 (di 04 jun 2013 08:56:57 https://www.somda.nl/forum/3884/p453137/): Ben in ieder geval reuze blij dat de Maatschappij Voor Beter OV mijn leven heeft gered door bij ILT om een rijverbod te vragen voor de testritten van de V250. %08%

Het rijverbod was er bij mijn weten eerder dan dat de NS wereldkundig maakte om de stekker uit het project te trekken, zeker omdat het nieuws over de Fyra pas later deze maand verwacht werd en er tot vrijdag nog testritten reden. Dus in dat licht bezien was de stap een logische.
 

04-06-2013 12:12:28
Daan!
Daan!
En wat waren die eisen en wensen dan? Ik vraag mij namelijk af ze daarme ongeschikt voor Nederland worden.  

04-06-2013 12:18:13
2296
2296
Quote
MDDM (di 04 jun 2013 09:21:32 https://www.somda.nl/forum/3884/p453142/): Gisteravond was Nedtrain al bezig met het verslepen van die stellen op de WGM. Zo ver mogelijk naar achteren, zodat ze weer meer ruimte hebben daar.

Er moet s’nachts ook ander materieel naar binnen in de loods. En dan wil je idd wat ruimte hebben.
Quote
nohab (di 04 jun 2013 11:03:18 https://www.somda.nl/forum/3884/p453165/):
Quote
rolandrail SNG
Wat is dat?

Sprinter Nieuwe Generatie.
 

04-06-2013 13:02:42
Lovers83
Lovers83
Quote
Daan! (di 04 jun 2013 12:12:28 https://www.somda.nl/forum/3884/p453179/): En wat waren die eisen en wensen dan? Ik vraag mij namelijk af ze daarme ongeschikt voor Nederland worden.


In een notedop: OBB gaf Siemens de opdracht voor de modernisering voor hun materieel > http://www.railwaygazette.com/news/single-view/view/railjet-to-take-off-next-year.html. Daar ging een hele uitgekiende ontwerpfase aan vooraf met brandingwensen van OBB > http://www.railcolor.net/index.php?nav=1405285&lang=1 Ook werd er rekening meegehouden met specifieke veligheidswensen zoals > http://www.ife-doors.com/en/pressrelease/news_2/news_3/14_1.jsp en het gebruik van bestaande tractie (Taurus) om het economisch rendabel te houden

Laatst bewerkt door Lovers83 op 04-06-2013 13:04, reden: Links bijgewerkt


Frequent flyer van Apn - Ut v.v. | OBIS Heavy User
 

04-06-2013 16:14:28
Frontier
Frontier
Uiteraard, en precies dezelfde Railjet zou ook niet logisch zijn, maar het hele concept kan wel als een goed voorbeeld dienen. Siemens heeft de ervaring en kennis na het bouwen van de Railjets (incl. de Taurus locomotieven) voor OBB en tevens is Siemens de bouwer van de Belgische Reeks 18. Tractie zou dus geleverd kunnen worden door deze locomotieven en dan zou Siemens met de ervaring en kennis die ze hebben er tussen - en stuurstandrijtuigen bij kunnen bouwen. Hetzelfde concept dus als de Railjet, maar toch net even anders. %02%

ICR of ICK (daar is na de verkoop onlangs niet genoeg meer van over denk ik?) is best origineel, maar waarschijnlijk zo kostbaar dat het de moeite niet loont en je beter iets nieuws kan kopen, wat dan ook een veel langere levensduur heeft.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

04-06-2013 16:28:06
Frontier
Frontier
Men gaat wel de naam Fyra van de treinen halen http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/ns_schrapt_naam_fyra_uit_advertentie-145293 maar de merknaam Fyra gaat niet verdwijnen, ja vast. %08%


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

04-06-2013 17:53:15
broek53
broek53
Quote
sik214 (di 04 jun 2013 09:41:10 https://www.somda.nl/forum/3884/p453145/):
Quote
ZJ37 (di 04 jun 2013 08:56:57 https://www.somda.nl/forum/3884/p453137/): Ben in ieder geval reuze blij dat de Maatschappij Voor Beter OV mijn leven heeft gered door bij ILT om een rijverbod te vragen voor de testritten van de V250. %08%
Hoe grondig zijn de testen gebeurd dat diverse stellen toegelaten zijn geweest? Zeker nu blijkt dat er fabricagefouten zijn gemaakt, die er vanaf het begin af aan zijn geweest. Misschien moet de ILT zelf ook eens doorgelicht worden...
Het is prettig om zich heen slaan in dit soort gevallen, merk ik. ILT voert geen onderzoeken uit enerzijds (maar verzamelt de bevindingen van NOBO's als Loyds Register en van b.v. Prorail) en anderzijds wordt dit verhaal met zoveel graagte in het gebied van de Veilgheid getrokken dat de Telegrof er wel een leuke toer mee kan maken, maar in vergelijking met ander materieel raakt het weinig kant of wal, dunkt mij. Zitten de spanbanden van de dakluiken van het SLT nog goed vast?%09%
 

04-06-2013 18:05:15
Klaasje
Klaasje
Ik zal ze zo wel ff aantrekken.  

04-06-2013 18:06:32
robert55
robert55
Als ik het goed lees heeft de ILT dinsdag niet meer gedaan dan een [proef]rijverbod uitvaardigen voor de V250 tot donderdag. Oftewel, ze nemen even tijd om na te denken over de [kennelijk] eerder niet gestelde vraag of een rijdende V250 een gevaar is voor bedienend personeel en/of andere treinen. Beetje 'better safe than sorry' mar op dit moment wel begrijpelijk.  

04-06-2013 19:43:30
dlm4yjp
dlm4yjp
Ik zou het als ITL zijnde al wel eerder hebben geweten: onderdelen kwijtraken met 250km/u is gewoon levensgevaarlijk.
Zoiets slingert alle kanten op en met zulke snelheden kan zo'n object ernstig letsel of erger toedienen.

Of zijn we Eschede alweer vergeten? Daar verongelukte men met slecht 200km/u door een losgeraakt object, evengoed 101 doden en 88 zwaargewonden tot gevolg.
Het is dan ook meer dan terecht dat de V250 geen meter meer mag rijden.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

04-06-2013 19:44:40
dh3201
dh3201
Quote
aarclay (ma 03 jun 2013 12:16:46 https://www.somda.nl/forum/3884/p452980/): Ik zou zeggen: NS-Maxx, de werktitel van de HSL-verbinding die al in de jaren '90 was uitgewerkt. Zo slecht was die niet eens bedacht.

Is Maxx niet een merknaam van Connexxion?


Shqiperise-lopers?
 

04-06-2013 19:47:47
dlm4yjp
dlm4yjp
Ja, en een ICT bedrijf, kledingwinkel, autoverhuur, entertaimentservice, etc.
Wat is daarmee het punt?


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

04-06-2013 20:05:38
Klaasgras
Klaasgras
Ja, onder andere de stadsbussen in Almere rijden onder die naam.  

04-06-2013 20:18:54
Klaasje
Klaasje
Dan noem je het toch de hiflyer o.i.d.?  

04-06-2013 20:27:32
aarclay
aarclay
"AnsaldoBreda verwijt de Nederlandse Spoorwegen roekeloze manoeuvres tijdens de Fyra-ritten. Volgens het bedrijf reed de NS 250 kilometer per uur met de hogesnelheidstrein. Door die "veel te hoge" snelheid trad het remsysteem in werking en raakte de Fyra beschadigd, zegt AnsaldoBreda." (Nos.nl)

Dat was toch de opdracht van NSH om een trein te laten ontwikkelen, die op 250 km/h kon rijden. Weet AB wel überhaupt wat ze bouwen en wat voor orders ze aannemen?

Wat een nonsens-argument van AB.
 

04-06-2013 20:43:39
timtrein
timtrein
Quote
dlm4yjp (di 04 jun 2013 19:43:30 https://www.somda.nl/forum/3884/p453238/): Ik zou het als ITL zijnde al wel eerder hebben geweten: onderdelen kwijtraken met 250km/u is gewoon levensgevaarlijk.
Zoiets slingert alle kanten op en met zulke snelheden kan zo'n object ernstig letsel of erger toedienen.

Of zijn we Eschede alweer vergeten? Daar verongelukte men met slecht 200km/u door een losgeraakt object, evengoed 101 doden en 88 zwaargewonden tot gevolg.
Het is dan ook meer dan terecht dat de V250 geen meter meer mag rijden.

In Eschede was een wielband gebroken, losgekomen en daardoor een trein ontspoord, dat is wel even wat anders dan een roostertje of een deur of een stripje van het dak. Mag ook niet gebeuren, en in een extreem geval kan een passant inderdaad ernstig letsel oplopen, begrijp me goed, maar je moet het ook niet overdrijven.
 

04-06-2013 20:55:48
fred67nl
fred67nl
Het hoge aantal doden en gewonden in Eschede was naar mijn mening te wijten aan het instorten van de brug, waarvan de peiler door de ICE was weggemaaid.  

04-06-2013 21:03:04
dlm4yjp
dlm4yjp
De brug was het probleem niet hoor, het harmonica effect was het ergste.

@timtrein: Hoewel ik liever overdrijf dan dat ik nalatig zou zijn is overdrijven het zeker niet, de v250 heeft nog niet eens 10.000km op de teller en ik hoef zeker niet te weten wat er mee gebeurd als deze 1.200.000km heeft gereden (het betreffende draaistel in Eschede had er zoveel gereden).


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

04-06-2013 22:57:41
maigoda
maigoda
Die brug in Eschede was juist wel het probleem, want zonder die brug-instorting was het harmonica-effect nooit ontstaan.
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op 04-06-2013 22:58
 

04-06-2013 23:30:40
robert55
robert55
Als je bedenkt dat voor toelating getest moet worden op Vmax+10% al helemaal
Quote
aarclay (di 04 jun 2013 20:27:32 https://www.somda.nl/forum/3884/p453258/): "AnsaldoBreda verwijt de Nederlandse Spoorwegen roekeloze manoeuvres tijdens de Fyra-ritten. Volgens het bedrijf reed de NS 250 kilometer per uur met de hogesnelheidstrein. Door die "veel te hoge" snelheid trad het remsysteem in werking en raakte de Fyra beschadigd, zegt AnsaldoBreda." (Nos.nl)

Dat was toch de opdracht van NSH om een trein te laten ontwikkelen, die op 250 km/h kon rijden. Weet AB wel überhaupt wat ze bouwen en wat voor orders ze aannemen?

Wat een nonsens-argument van AB.
 

04-06-2013 23:37:14
bnv
bnv
Quote
koploper1 (zo 16 dec 2012 11:36:19 https://www.somda.nl/forum/3884/p425661/): - 3 stellen voor de omloop, 1 reserve te Brussel, 1 reserve te Wgm, 1 voor onderhoud en 1 voor calamiteiten.
- afgeleverd en indienst zijn de 4801, 4804, 4805, 4806, 4807, 4808, 4809.
- de 4811 en 4812 zijn afname kilometers aan het maken.
- de 4814, 4815 en 4881 zijn reeds in NL en worden gereed gemaakt.
- 4803 dient als onderdelen leverancier en is dus voorlopig niet rijvaardig.

Bovenstaand bericht van 16 december geeft aan welke stellen er zijn, in dienst en welke nog niet aangekomen zijn.
Kan nadien, al scrollend, niets meer vinden welke mutaties nadien opgetreden zijn. Klopt deze samenstelling nog steeds?
Dat betekent dan, mochten er geen wijzigingen in het bestand meer gekomen zijn, dat er negen stuks zijn afgenomen en betaald en dat er vier stellen zijn die dan wellicht nog niet afgenomen en betaald zijn maar wel op de Wgm staan (?).
De rest staat dan nog in Italië.
Onduidelijk tot nu toe is verder in hoeverre de rest van de stellen aldaar zijn afgebouwd en klaar staan voor overbrenging nar de Wgm dat nu niet meer gebeurt. Wie weet meer?

Laatst bewerkt door admin op 05-06-2013 07:41, reden: Quote aanzienlijk ingekort
 

04-06-2013 23:43:19
charta
charta
Quote
timtrein (di 04 jun 2013 20:43:39 https://www.somda.nl/forum/3884/p453262/):
Quote
dlm4yjp (di 04 jun 2013 19:43:30 https://www.somda.nl/forum/3884/p453238/): Ik zou het als ITL zijnde al wel eerder hebben geweten: onderdelen kwijtraken met 250km/u is gewoon levensgevaarlijk.
Zoiets slingert alle kanten op en met zulke snelheden kan zo'n object ernstig letsel of erger toedienen.

Of zijn we Eschede alweer vergeten? Daar verongelukte men met slecht 200km/u door een losgeraakt object, evengoed 101 doden en 88 zwaargewonden tot gevolg.
Het is dan ook meer dan terecht dat de V250 geen meter meer mag rijden.

In Eschede was een wielband gebroken, losgekomen en daardoor een trein ontspoord, dat is wel even wat anders dan een roostertje of een deur of een stripje van het dak. Mag ook niet gebeuren, en in een extreem geval kan een passant inderdaad ernstig letsel oplopen, begrijp me goed, maar je moet het ook niet overdrijven.


Praat daar niet te lichtvaardig over. Als dat roostertje klem komt te zitten tussen rail en wisseltong kan de trein er wel mooi uitwippen en dan heb je zo een tweede Eschede. Als een deur losraakt tijdens de passage van een tegentrein, zijn er twee treinen beschadigd en de meeste passagiers zitten op zijn minst onder de glasscherven, maar de gevolgen blijven niet beperkt tot die ene passant.

Laatst bewerkt door charta op 04-06-2013 23:46
 

04-06-2013 23:49:33
thom
thom
Jij denkt dat dat plaatje blik een trein tegenhoud met 250 km/u ?

Reken maar dat daar niet veel van over blijft hoor, die plaat is 3 á 4 mm dik en de opening van een wisseltong een mm of 40 a 50 dus dat is niet echt in verhouding.
Hoe vaak gaat het bijvoorbeeld mis met een stroomafnemer die in de bovenleiding terecht komt, daar gaat ook de stroomafnemer aan gort en dan heb je het over een veel dikker en steviger buizenframe en die trein staat stukken verderop/

Goed zal het nooit zijn natuurlijk, maar Eschede met de losgeraakte wielband is toch van een heel ander kaliber geweest helaas.
 

04-06-2013 23:50:30
Frontier
Frontier
Quote
bnv (di 04 jun 2013 23:37:14 https://www.somda.nl/forum/3884/p453290/): Onduidelijk tot nu toe is verder in hoeverre de rest van de stellen aldaar zijn afgebouwd en klaar staan voor overbrenging nar de Wgm dat nu niet meer gebeurt. Wie weet meer?

Jammer dat ze in Pistoia geproduceerd worden en niet in Napels, daar is namelijk zaterdag een open dag, want anders kon je mooi even gaan kijken. %08%


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

05-06-2013 00:00:00
charta
charta
Quote
thom (di 04 jun 2013 23:49:33 https://www.somda.nl/forum/3884/p453292/): Jij denkt dat dat plaatje blik een trein tegenhoud met 250 km/u ?

Reken maar dat daar niet veel van over blijft hoor, die plaat is 3 á 4 mm dik en de opening van een wisseltong een mm of 40 a 50 dus dat is niet echt in verhouding.
Hoe vaak gaat het bijvoorbeeld mis met een stroomafnemer die in de bovenleiding terecht komt, daar gaat ook de stroomafnemer aan gort en dan heb je het over een veel dikker en steviger buizenframe en die trein staat stukken verderop/

Goed zal het nooit zijn natuurlijk, maar Eschede met de losgeraakte wielband is toch van een heel ander kaliber geweest helaas.


Jij denkt er ook nogal luchtig over
 

05-06-2013 00:09:32
koploper1
koploper1
Lijstje aangevuld:

- afgeleverd en indienst zijn de 4801, 4802, 4804, 4805, 4806, 4807, 4808, 4809, 4811,
- de 4812 en 4813 zijn afname kilometers aan het maken.
- de 4814, 4815 en 4881 zijn reeds in NL en worden gereed gemaakt.
- 4803 dient als onderdelen leverancier en is dus voorlopig niet rijvaardig.

De niet afgeleverde stellen kunnen zo worden omgenummerd, wat in het verleden ook al is gebeurd ( 4881, 4883 en 4802 ).
 

05-06-2013 00:14:04
guuglurg
guuglurg
Op de luchtfoto's van Wgm die veelvuldig in de media zijn verschenen, zijn er 10 stellen te zien;
-1 op spoor 331
-2 halverwege 334
-1 aan de Dmn-kant van 335
-3 op 336
-1 op 338
-2 op 339
 

05-06-2013 01:17:45
Vloktech
Vloktech
Quote
aarclay (di 04 jun 2013 20:27:32 https://www.somda.nl/forum/3884/p453258/): "AnsaldoBreda verwijt de Nederlandse Spoorwegen roekeloze manoeuvres tijdens de Fyra-ritten. Volgens het bedrijf reed de NS 250 kilometer per uur met de hogesnelheidstrein. Door die "veel te hoge" snelheid trad het remsysteem in werking en raakte de Fyra beschadigd, zegt AnsaldoBreda." (Nos.nl)

Dat was toch de opdracht van NSH om een trein te laten ontwikkelen, die op 250 km/h kon rijden. Weet AB wel überhaupt wat ze bouwen en wat voor orders ze aannemen?

Wat een nonsens-argument van AB.


Als je het in het NOS-bericht gelinkte persbericht leest zie je dat het nieuwsitem van de NOS niet klopt....

In het AnsaldoBreda-persbericht staat namelijk: "Het incident in januari - veroorzaakt door zware sneeuwval - die geen schade aan reizigers toebrachten, werden veroorzaakt door de hoge snelheid waarmee de trein werd gereden (250 km/u), en door roekeloze onverantwoordelijke manoeuvres, die meerdere malen werden uitgevoerd ondanks de inwerkingtreding van automatische on-board systemen die herhaaldelijk een noodstop activeerden, en in volledige minachting van wat voorgeschreven is als maximale snelheid van een trein in het geval van zware sneeuwval, zoals op de dag van het incident."
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl