Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl
15-04-2013 13:50:48
BGM104
BGM104
In het aanvraagbestand 2014 zie ik een uurdienst Gv - Brusz via Rsd, dus hoezo herstel Benelux vanaf Asd?

Vanaf Asd rijdt er ook een uurdienst naar Brusz, via de HSL, met V250.

De Telegraaf zit er weer eens pijnlijk naast.
 

15-04-2013 15:06:34
IC140
IC140
Quote
Jorrit (ma 15 apr 2013 10:36:00 https://www.somda.nl/forum/3884/p445356/): Inderdaad, is het bekend welke paden voor de V250 Ams-Bru ritten er worden aangevraagd? En is serie 1000 Amd-Rtd überhaubt nog iets waar rekening mee wordt gehouden?

De serie 1000 is gewoon weer aangevraagd ja. Al is het maar omdat het pad van de 1000 gebruikt wordt door de 9200 in het 'Robuuste pad'.
 

15-04-2013 16:23:50
AlexNL
AlexNL
Quote
AgentX (ma 15 apr 2013 08:19:07 https://www.somda.nl/forum/3884/p445324/): Ik kan het zo snel niet vinden in dit topic maar wat is nou wezenlijk het nut van het verschil tussen ETCS level 1 en 2 en waarom wordt dit niet gelijk getrokken?

Het werken met verschillende systemen is en blijft een drama, zeker wanneer ze niet compatibel met elkaar en de partijen die er gebruik van maken zijn.


Er zijn drie ETCS-levels gedefinieerd, die elkaar aanvullen in functionaliteit:

- Level 1: bakens op vaste posities geven informatie door aan de trein, bijvoorbeeld zoals met ATB-NG of PZB. Een trein moet een baken passeren voordat hij nieuwe informatie (zoals een seinbeeldverbetering) krijgt. Dit kan met laterale signalisatie (lichtseinen), maar hoeft niet.

- Level 2: de trein heeft een continu dataverbinding met de wal (via GSM-R) en krijgt informatie binnen zodra een seinbeeld verandert. De blokken hebben een vaste lengte, maar seinen langs de baan zijn overbodig omdat een machinist alle informatie op zijn scherm ziet.

- Level 3: dit is grotendeels gelijk aan Level 2, maar een belangrijk verschil is dat de blokken niet meer vast zijn. Door middel van positiebepaling (door bijoorbeeld Galileo) i.c.m. bewaking van de treinintegriteit kan de capaciteit op baanvakken worden verhoogd.


Quote
lex_t (ma 15 apr 2013 09:09:34 https://www.somda.nl/forum/3884/p445339/): Fijn hoor, zo'n europese standaard. Het wordt allemaal zoveel makkelijker, flexibeler en goedkoper.. Waar heb ik dat eerder gehoord.

Lekker makkelijk schieten zo...
 

15-04-2013 16:37:48
daniel81
daniel81
Wat is de toegevoegde waarde van level 2 t.o.v. level 1? Het lijkt me wel kwetsbaarder.

En t.a.v. de Europese regels: het lastige is hier natuurlijk dat je in een tak van sport zit waar de ointwikkelingen zo snel gaan dat het qua richtlijn en regelgeving niet bij te houden is.
 


15-04-2013 16:39:38
DingeZ
DingeZ
Continue verbinding.  

15-04-2013 16:42:28
Klaasje
Klaasje
Bij level 2 kan je met veel minder baanapparatuur hoge prestaties leveren. Onder level 1 ben je namelijk afhankelijk van een baken of een lus in het spoor om nieuwe informatie te krijgen over snelheden en het einde van de rijautorisatie. Overigens wordt in level 3 net als onder de andere levels gebruik gemaakt van balises voor positiebepaling en kent ook level 3 nog vaste blokken, echter zijn die blokken niet gebonden aan baanapparatuur. Dat kan echter wel, wat handig is voor o.a. beschikbaarheid na een verstoring of wanneer een trein haar integriteit verliest.

Laatst bewerkt door Klaasje op 15-04-2013 16:44
 

16-04-2013 03:31:15
AlexNL
AlexNL
Het lastige aan ERTMS is dat je te maken hebt met een open standaard die moet voldoen aan Safety Integrity Level 4. Alle installaties moeten gecertificeerd worden: een fout kan namelijk fatale gevolgen hebben voor mogelijk honderden mensen. Een aanpassing in de standaard moet een goede onderbouwing hebben.

Tegelijkertijd zit je met concurrentie: de leveranciers van treinbeveiligingsinstallaties zijn eigenlijk helemaal niet gebaat bij een open standaard die iedereen kan leveren, want de traditionele vendor lock-in (zo is er bijvoorbeeld maar één leverancier van TVM-430) valt volledig weg. Uit proeven met de allereerste ERTMS-installaties bleek dat installaties van verschillende leveranciers weliswaar volledig aan de standaard voldeden, maar dat deze standaard zo abstract was opgesteld dat leveranciers er een eigen interpretatie aan konden geven.

Dat laatste is door middel van strengere regulering (het European Railway Agency heeft het ERTMS-project naar zich toegetrokken) en een behoorlijke hoeveelheid change requests rechtgetrokken, maar de nare ervaringen blijven nog wel even aan ERTMS kleven.
 

16-04-2013 15:56:30
Daan!
Daan!
Om kwart voor 4 reed v250 4813 tussen adam en sloterdijk om weer proefritjes te maken.  

16-04-2013 18:51:35
b2py
b2py
32e voortangsreportage HSL-Zuid: http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/rapporten/2013/04/16/voortgangsrapportage-32-hogesnelheidslijn-zuid.html  

16-04-2013 21:53:58
bond
bond
Brief van de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu over het Plan van aanpak voor een structurele oplossing van het Fyra-vraagstuk bij een beschikbaarheid op termijn van 0, 9, 16 of 19 V250-treinstellen:
http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2013/04/16/plan-van-aanpak-structurele-oplossing-fyra-vraagstuk/plan-van-aanpak-structurele-oplossing-fyra-vraagstuk.pdf

De brief over de Versterking van de tijdelijke treindienst Den Haag HS - Brussel Zuid v.v. (die in 2013 geen doorgang vindt): http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2013/04/16/versterking-tijdelijke-treindienst-den-haag-hs-brussel-zuid-v-v/versterking-tijdelijke-treindienst-den-haag-hs-brussel-zuid-v-v.pdf
 

18-04-2013 10:13:56
daniel81
daniel81
De Kamer neemt hier geen genoegen mee, http://www.treinreiziger.nl/actueel/politiek_ov-nieuws/kamerleden_ontevreden_over_frequentie_fyra-vervanger_brussel-145193

In de brief gaat het om drie hoofdproblemen:
Capaciteit Antwerpen - Brussel, loks en rijtuigen

De capaciteit op het spoor tussen Antwerpen en Brussel kan het probleem niet zijn, aangezien de dienstregeling gebaseerd is op ieder uur een V250. Proefritten van de V250 zijn uiteraard nodig, maar moeten die persé op dát traject?

Loks zijn er ook meer dan genoeg, aangezien er een hele vracht reeks 77's aan de kant staat. Laat de Volvotrein en enkele andere cargo's weer met 77's rijden en je hebt loks genoeg voor uitbreiding van de Benelux.

En rijtuigen moeten er ook genoeg zijn. Er wordt verwezen naar het niet-beschikbaar zijn van de ÖBB-rijtuigen. Echter door het niet rijden van Gv-Asd spaar je een stam uit dus die ÖBB-rijtuigen heb je helemaal niet nodig.

Of mis ik iets?
 

18-04-2013 12:56:21
jacokran
jacokran
De WIL om vaker te rijden?

Laatst bewerkt door jacokran op 18-04-2013 12:56
 

18-04-2013 12:58:17
mich
mich
Lijkt er wel op. Personeel is er, paden kun je aanvragen en materieel kun je huren. Je zou ook bijvoorbeeld onderhoud en controle s'nachts en in het weekend kunnen doen waardoor je de 2 grijze reserve loccen vrij speelt.  

18-04-2013 13:29:50
treinfan
treinfan
Voor de huidige Benelux is enkel de 186 236 beschikbaar en die wordt zelden ingezet  

30-05-2013 12:25:24
bond
bond
Zo af en toe komt er bericht over de voortgang van Fyra BNL bovendrijven, maar het is geen officieel persbericht:
http://tinyurl.com/pworyf4
 

30-05-2013 12:30:58
Hoera63
Hoera63
Ik ben benieuwd waar ze dat vandaan hebben, ik wacht nog even met reageren tot dit officieel is.  

31-05-2013 07:22:20
mdeen
mdeen
"Aldus een manager bij de spoorwegen".
NS(H) of NMBS dus.

Verder lijkt het me volledig geloofwaardig. Ook de totale afwezigheid van enige communicatie (zou er in april niet een voortgangsrapportage zijn gemaakt?) geeft weinig hoop op een goede afloop.

Maar goed: de teneur is meestal: geen nieuws is goed nieuws, dus ik laat me verrassen door een goede afloop.
 

31-05-2013 08:43:52
thom
thom
Blijft het feit dat het geen persbericht is en dan kan het wel een manager zijn, maar het kan maar zo een uit zijn verband gerukte persoonlijke mening van die man zijn.  

31-05-2013 11:54:46
Michaeldel
Michaeldel
Het lijkt nu toch wel definitief ten einde, in Belgie in ieder geval http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1395599/nmbs-stopt-definitief-met-fyra.aspx#.UahvlXAExqU.twitter  

31-05-2013 12:02:47
taurus
taurus
Wellicht kan men dan het beste de afgenomen V250 stellen inzetten naar Breda, de rest annuleren en voorlopig met Traxx+ICR een vervangende Benelux rijden al dan niet over de HSL.  

31-05-2013 12:25:05
Amazonous
Amazonous
Dan moet er wel eerst de juiste toelating van de TRAXX-loc's zijn. http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/ns_wil_fyra_met_traxx_locomotieven_ook_richting_belgie_inzetten-145168  

31-05-2013 13:16:56
broek53
broek53
Volgens mij gaat de NMBS niet over de toelating van treinstellen tot België, maar Infrabel. Dat de NMBS geen stellen wenst af te nemen, is een andere zaak.

Laatst bewerkt door broek53 op 31-05-2013 13:17
 

31-05-2013 13:26:08
daniel81
daniel81
NMBS had zelfs 3 loks reeks 28 geleased speciaal voor dienst op de HSL (noorderkempenpendel), nl. de loks 2801-2803. Echter ze slaagden er niet in hier de ECTS goed te laten functioneren. Vandaar de dromedarissen (stuurstand M6- M6 - reeks 13 - M6 - stuurstand M6) en schoven de 2801-2803 door naar de Benelux  

31-05-2013 14:11:29
Amazonous
Amazonous
Reageer je op mij? Want ik reageer enkel op taurus zijn bericht.

Quote
broek53 (vr 31 mei 2013 13:16:56 https://www.somda.nl/forum/3884/p452545/): Volgens mij gaat de NMBS niet over de toelating van treinstellen tot België, maar Infrabel. Dat de NMBS geen stellen wenst af te nemen, is een andere zaak.


Aanvulling 16.15:
'Schade aan Fyra groter dan gedacht' + foto's http://nos.nl/artikel/512885-schade-aan-fyra-groter-dan-gedacht.html

Laatst bewerkt door Amazonous op 31-05-2013 16:18
 

31-05-2013 16:25:11
gummbahla
gummbahla
Persconferentie laat weinig te wensen over, de V250 wordt hier volledig afgeserveerd: http://nos.nl/nieuws/live/journaal24/.
Ik zie eigenlijk niet hoe de NS hier overheen zou kunnen stappen. Met het imago zal het in ieder geval niet snel meer goedkomen...

Laatst bewerkt door gummbahla op 31-05-2013 16:27
 

31-05-2013 16:31:42
Amazonous
Amazonous
Als AnsaldoBreda volledig meewerkt duurt het ± 17 maanden totdat de V250 zou kunnen rijden, NMBS verwacht 22 tot 24 maanden. Voorlopige homologatie is ingetrokken in Belgie.

"Conclusie: wij zien fundamentele problemen in zowel de betrouwbaarheid als de kwaliteit". NMBS weigert levering, ontbind het contract en trekt bankgarantie in.

De NMBS heeft voorgesteld om september/oktober 2013 naar 10 treinen per dag te gaan, december 12 per dag. in de zomer een snelle IC Rsd - Antwerpen. Daarnaast is er een onderzoek gedaan naar trein Antwerpen - Ehv. Thalys mogelijk naar 12 frequenties. Daarnaast steun uitgesproken aan Eurostar om Eurostar te vragen de studie op te starten om een Londen - Brussel - Amsterdam te rijden vanaf het moment dat de nieuwe treingeneratie van de Eurostar-treinen er zijn. Ten minste 2 heen en 2 terug op de HSL.

Alternatieve treinen regelen voor de Fyra duurt waarschijnlijk veel te lang. Dat lukt niet in 2 - 3 jaar.

Men denkt ook aan 'iets frequenter' stoppen met klassiek materieel op bijvoorbeeld Dordrecht, Roosendaal en Mechelen.

Laatst bewerkt door Amazonous op 31-05-2013 16:42
 

31-05-2013 16:37:56
gummbahla
gummbahla
Eurostar wordt als vervangende vervoerder gevraagd, evenals een frequentieverhoging van Thalys naar 12 per dag per richting.

En... men studeert op een mogelijke verbinding Antwerpen - Eindhoven

Laatst bewerkt door gummbahla op 31-05-2013 16:39
 

31-05-2013 16:39:24
Bert13
Bert13
... en de NMBS stuurt aan op een studie om de Eurostar door te laten trekken naar Amsterdam. Hele interessante conclusies!


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

31-05-2013 16:40:25
ZJ37
ZJ37
@gummbahla: Dan mag men wel eens gaan nadenken over viersporigheid Tb-Bd, gezien ook de plannen om de Sprinterdienst Tb-Bd uit te breiden. En dan hebben we het ook nog over een van drukste goederencorridors.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


31-05-2013 16:47:39
Klaasje
Klaasje
Die goederen moeten op termijn een andere route gaan rijden. Nl. Betuweroute tot aan Meteren en vanaf daar naar het zuiden.  

31-05-2013 16:51:15
dlm4yjp
dlm4yjp
Maak jij even aan de goederenvervoerders wijs dat ze andere locs moeten kopen omdat anders een spoorlijntje "overbelast" word en dat het alternatief totaal andere infrastructuur heeft.
De infrabeheerder heeft zich maar aan te passen aan de hoeveelheid treinen, niet andersom%06%


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

31-05-2013 16:52:37
MasterE
MasterE
Zo werkt het niet helemaal. Er kunnen niet meer treinen rijden dan er kunnen rijden. Dus wil je als vervoeder toch rijden zal je naar alternatieven opzoek moeten.


Mcn Asd
 

31-05-2013 16:53:16
Klaasje
Klaasje
Dat is hoe men in PHS de groei wenst op te vangen. Hetzelfde geldt voor de trajecten Zv-Ut en Asd/Rtd-Oldenzaal.  

31-05-2013 17:03:49
dvdhoven
dvdhoven
De eventuele Eurostar oplossing is nog ver achter de horizon. De daarvoor benodigde stellen hebben inmiddels al een grote vertraging en Siemens heeft inmiddels toegegeven dat ze de problematiek onderschat hebben.


Dick van den Hoven
 

31-05-2013 17:37:56
nohab
nohab
Quote
dlm4yjp (vr 31 mei 2013 16:51:15 https://www.somda.nl/forum/3884/p452580/): Maak jij even aan de goederenvervoerders wijs dat ze andere locs moeten kopen omdat anders een spoorlijntje "overbelast" wordT en dat het alternatief totaal andere infrastructuur heeft.
Toch is dat wat Prorail doet, op wens van de politiek.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

31-05-2013 18:11:49
mich
mich
Dat doen ze ook, en veel vervoerders vinden dat niet fijn. Uiteraard kunnen we voorlopig conventioneel blijven rijden, al dan niet door bv. gebruik te maken van Ijsm-Bh.  

31-05-2013 19:44:07
ZJ37
ZJ37
Om maar even een bruggetje te slaan naar waar het in dit topic om gaat: op de HSL is voorlopig capaciteit genoeg!  

31-05-2013 20:59:54
Klaasje
Klaasje
Totdat duidelijk is wat NS gaat doen sowieso. Ik denk dat veel problemen van de V250 relatief eenvoudig te verhelpen zijn als je accepteert dat dat ding zwaarder wordt. Alleen kan je dan zeker weten dat je wat met de remmen moet doen terwijl de trein in vergelijking met vergelijkbare treinstellen eigenlijk al erg zwaar is.

Laatst bewerkt door Klaasje op 31-05-2013 21:00
 

31-05-2013 22:05:32
Lovers83
Lovers83
Relatief eenvoudig?! Ik weet niet hoor...Zo te zien zit de V250 nu echt vol met behoorlijke ontwerpfouten. Het moet gewoon terug naar de tekentafel. Ik begrijp best de reactie van NMBS. Verder investeren in een evt. revisie aan de V250 is net als een reparatie betalen voor een auto die eig total loss is. Thalys uitbreiden is een goede voor de hand liggende oplossing omdat het infrastructuur en materieel al grotendeels toereikend is.  

31-05-2013 22:08:31
dlm4yjp
dlm4yjp
Eenvoudig? natuurlijk...
Nedtrain heeft dat puntensysteem ook, met een max van 10, bij meer dan 10 dan komt de trein het spoor niet meer op.
De V250's hebben inmiddels ruim 2000 punten%05%
Sorry hoor, maar dat is verreweg van eenvoudig te verhelpen.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

31-05-2013 22:12:55
nohab
nohab
Quote
Klaasje (vr 31 mei 2013 20:59:54 https://www.somda.nl/forum/3884/p452624/): Totdat duidelijk is wat NS gaat doen sowieso. Ik denk dat veel problemen van de V250 relatief eenvoudig te verhelpen zijn als je accepteert dat dat ding zwaarder wordt.
En als je accepteert dat je er (weer) gruwelijk veel geld aan gaat uitgeven. Het houdt een keer op. Ik ben vandaag toch wel gesterkt in een gedachte die ik al eerder had: HSA heeft aan Ansaldo de opdracht gegeven voor een supertrein voor een veel te laag bedrag en heeft totaal niet deelgenomen aan cq. toegekeken bij het ontwerp- en productieproces zodat Ansaldo op allerlei plekken heeft bezuinigd op van alles en nog wat. Zoals een oud Chinees spreekwoord zegt: alle waar is naar zijn geld.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

31-05-2013 22:25:34
Lovers83
Lovers83
1157 en 2019 voor slechts 2 halve stellen is idd te erg voor woorden...  

31-05-2013 22:31:05
Klaasje
Klaasje
Quote
Lovers83 (vr 31 mei 2013 22:05:32 https://www.somda.nl/forum/3884/p452635/): Relatief eenvoudig?! Ik weet niet hoor...Zo te zien zit de V250 nu echt vol met behoorlijke ontwerpfouten. Het moet gewoon terug naar de tekentafel. Ik begrijp best de reactie van NMBS. Verder investeren in een evt. revisie aan de V250 is net als een reparatie betalen voor een auto die eig total loss is. Thalys uitbreiden is een goede voor de hand liggende oplossing omdat het infrastructuur en materieel al grotendeels toereikend is.

Veel problemen verdwijnen als je onder de trein een afschermende bodem aanbrengt, de deuren compleet wijzigt en andere assen gebruikt. Dat is an sich niet lastig. Het nadeel is alleen dat de trein zoveel zwaarder wordt dat die sowieso opnieuw gekeurd moet worden en dat je zeker weet dat een geheel nieuw remsysteem nodig is.

Echter kan je dat alleen snel voor elkaar krijgen als treinfabrikant die de zaakjes goed op orde heeft.
 

31-05-2013 22:32:20
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Quote
Lovers83 (vr 31 mei 2013 22:05:32 https://www.somda.nl/forum/3884/p452635/): Relatief eenvoudig?! Ik weet niet hoor...Zo te zien zit de V250 nu echt vol met behoorlijke ontwerpfouten. Het moet gewoon terug naar de tekentafel. Ik begrijp best de reactie van NMBS. Verder investeren in een evt. revisie aan de V250 is net als een reparatie betalen voor een auto die eig total loss is. Thalys uitbreiden is een goede voor de hand liggende oplossing omdat het infrastructuur en materieel al grotendeels toereikend is.


Ik meende kortgeleden eens gehoord te hebben dat Thalys wat krap zit in haar materieelbestand en dat meer ritten daarom vrij moeilijk waren.. voor zover ik weet zijn er geen nieuwe stellen bijgekomen daar recent.
 

31-05-2013 22:46:41
Lovers83
Lovers83
Duplex leasen van SNCF, als goedmakertje? (ik noem maar wat)  

31-05-2013 22:53:22
jorgo
jorgo
http://media.rtl.nl/media/financien/rtlz/2013/NMBS-fyra.pdf

Ongelooflijk. Keigoede presentatie en besluitvorming overigens (normalerwijze wat lang, maar deze houdt de aandacht wel vast...).

Als NS niet ook tot cancelling overgaat, maakt het zich onsterfelijk belachelijk. Het zou volledig ongeloofwaardig zijn andere conclusies te trekken dan de NMBS op basis van deze technische rapportage en bedrijfsanalyse.
 

31-05-2013 22:55:30
thom
thom
@lovers83

Daar zijn er ook stapels van over, die fransen zijn net zo zuinig als wij en bestellen echt geen 10 treinen meer dan ze nodig hebben hoor...

Maar de discussie over alternatief materieel hebben we al vaker gevoerd en de conclusie was steeds dat die er niet is op korte termijn.
NSH heeft misschien wel niet voor niets zo'n geduld met Ansaldo Breda...
 

31-05-2013 22:58:11
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Tuurlijk, maar dat betekent wel nieuwe toelating, en installatie van TBL1(+) en ATB-EG. Bovendien is de Duplex slechts geschikt voor 1,5 kV DC en 25 kV AC, dan zit je nog met de Belgische spanning (3 kV). Er zijn wel duplexen met mogelijkheden voor 15 kV maar zover bij mij bekend niet voor 3 kV.

Dan zou je de van Duplex Réseau moeten hebben met de 3-spannings versie (technisch gezien zeker mogelijk maar volgens mij rijdt er op dit moment niet een dergelijke combinatie).

Dat betekent, nog afgezien van de toelatingsperikelen, ook een aardig geschuif met motorwagens (uitwisselen van Réseau exemplaren met elkaar en eventueel ook de Duplex met de Réseau uitwisselen om zover te komen...)

En dan had ik het nog geeneens over hetgeen wat Thom hierboven zegt

Laatst bewerkt door SleutelMan op 31-05-2013 22:58
 

31-05-2013 23:10:41
Frontier
Frontier
Ja, die presentatie heb ik ook vol ongeloof zitten lezen (weet iemand trouwens of het onderzoeksrapport van Mott MacDonald openbaar is en zo ja waar dat te vinden is?), complete waanzin is het en buitengewoon treurig dat men er uberhaubt al zo lang mee aan de gang is, de spreekwoordelijke stekker had er al veel eerder uitgetrokken moeten worden.

Alternatief materieel:
-De ÖBB Rh 1016's (Taurus) konden worden opgevoerd van 200 naar 230 kilometer per uur en daar zijn recentelijk de Railjets mee gevormd. NMBS heeft de Reeks 18, welke tot dezelfde familie behoort, wellicht dat die ook opgevoerd kunnen worden? In dat geval zouden er een aantal bijbesteld kunnen worden plus rijtuigen uiteraard, met als resultaat iets vergelijkbaars als de Railjet. Naar mijn idee is dat op z'n minst de moeite waard om serieus te onderzoeken.

-Wat doen die 14 North of London Eurostars tegenwoordig?

Zowel de Eurostars als de Reeks 18 werken als ik het goed heb op alle drie de spanningen die van toepassing zijn?


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

31-05-2013 23:13:04
Lovers83
Lovers83
@Sleutelman Zover technisch was ik eigenlijk nog niet...maar ok

Hoe zit dat nou precies met die verkenning met Eurostar? Daar wilden ze toch nog meewachten omdat de TMST's eerst plaats moesten maken voor de Velaro's of zo?

Laatst bewerkt door Lovers83 op 31-05-2013 23:15


Frequent flyer van Apn - Ut v.v. | OBIS Heavy User
 

31-05-2013 23:15:44
Klaasje
Klaasje
Er moesten nieuwe Velaro's komen. De levering daarvan is echter vertraagd door tegenslagen bij Siemens.  

31-05-2013 23:16:34
Amazonous
Amazonous
Men wil een verkenning gaan doen naar de mogelijkheden Eurostar door te trekken. Dat doortrekken zou dan gebeuren vanaf het moment dat er nieuw materieel is, volgens mij kan het onderzoek naar de mogelijkheden al wel eerder beginnen.

Laatst bewerkt door Amazonous op 31-05-2013 23:17
 

31-05-2013 23:20:36
alle46
alle46
Quote
taurus (vr 31 mei 2013 12:02:47 https://www.somda.nl/forum/3884/p452529/): Wellicht kan men dan het beste de afgenomen V250 stellen inzetten naar Breda.

Laten de stellen eerst maar eens rijvaardig zijn. Wat ik in het nieuws zag was niet zo best. Doorgesleten kabels, strippen, die op het dak omkrullen, roestende assen. Een lekker rijtje.
De stellingname van Nederlandse zijde komt half juni. Nog even afwachten......

Laatst bewerkt door alle46 op 01-06-2013 14:12
 

31-05-2013 23:31:00
AlexNL
AlexNL
Quote
SleutelMan (vr 31 mei 2013 22:58:11 https://www.somda.nl/forum/3884/p452655/): Tuurlijk, maar dat betekent wel nieuwe toelating, en installatie van TBL1(+) en ATB-EG. Bovendien is de Duplex slechts geschikt voor 1,5 kV DC en 25 kV AC, dan zit je nog met de Belgische spanning (3 kV). Er zijn wel duplexen met mogelijkheden voor 15 kV maar zover bij mij bekend niet voor 3 kV.

Dan zou je de van Duplex Réseau moeten hebben met de 3-spannings versie (technisch gezien zeker mogelijk maar volgens mij rijdt er op dit moment niet een dergelijke combinatie).



De laatste generatie TGV Duplex, de Euroduplex, is geschikt voor de 4 in Europa gangbare spanningssystemen: 1,5 kV, 3 kV, 15 kV en 25 kV. Euroduplex is momenteel toegelaten in Duitsland, Zwitserland, Frankrijk en Spanje. Voor Nederland en België zouden beveiligingssystemen ingebouwd moeten worden, maar dit zou via STM's kunnen.

Ik denk dat een Euroduplex nog wel eens eerder reizigers zou kunnen vervoeren dan een V250.
 


01-06-2013 00:14:22
aarclay
aarclay
Quote
alle46 (vr 31 mei 2013 23:20:36 https://www.somda.nl/forum/3884/p452662/):
Quote
taurus (vr 31 mei 2013 12:02:47 https://www.somda.nl/forum/3884/p452529/): Wellicht kan men dan het beste de afgenomen V250 stellen inzetten naar Breda.

Laten de stellen eerst maar eens rijvaardig zijn. Wat ik in het nieuws zag was niet zo best. Doorgesleten kabels, stippen, die op het dak omkrullen, roestende assen. Een lekker rijtje.
De stellingname van Nederlandse zijde komt half juni. Nog even afwachten......

Plus het batterij-systeem wat gewoon totaal verkeerd gebouwd is en zelfs op de verkeerde plaats is geplaatst. Het hele laagspanningsnet moet gewoon opnieuw uitgetekend worden en dat doe je niet eventjes zomaar.

Laatst bewerkt door aarclay op 01-06-2013 00:14


Choo choo.....
 

01-06-2013 06:25:38
nohab
nohab
Quote
Frontier -Wat doen die 14 North of London Eurostars tegenwoordig?
Zover ik weet niets dan stilstaan en roesten, al zeker 15 jaar. En als dat zo is geef ik onderhand niet zo veel meer voor hun rijvaardige staat.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

01-06-2013 08:23:40
hellfire
hellfire
Worden die niet ingezet op diensten vanaf Paris Nord? Ik geloof dat ik daar zelfs nog foto's van heb. Die zijn wel een jaar of 5 tot 10 oud, maar toch... Dat is geen 15 jaar.  

01-06-2013 08:28:50
nohab
nohab
Ja, maar dat zijn niet al die stellen bij mijn weten. Edit: ik heb het nagekeken maar ze blijken inderdaad allemaal verhuurd te zijn aan de SNCF voor binnenlandse diensten.

Laatst bewerkt door nohab op 01-06-2013 08:55


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

01-06-2013 10:26:22
jmv
jmv
Quote
AlexNL (vr 31 mei 2013 23:31:00 https://www.somda.nl/forum/3884/p452665/):
Quote
SleutelMan (vr 31 mei 2013 22:58:11 https://www.somda.nl/forum/3884/p452655/): Tuurlijk, maar dat betekent wel nieuwe toelating, en installatie van TBL1(+) en ATB-EG. Bovendien is de Duplex slechts geschikt voor 1,5 kV DC en 25 kV AC, dan zit je nog met de Belgische spanning (3 kV). Er zijn wel duplexen met mogelijkheden voor 15 kV maar zover bij mij bekend niet voor 3 kV.

Dan zou je de van Duplex Réseau moeten hebben met de 3-spannings versie (technisch gezien zeker mogelijk maar volgens mij rijdt er op dit moment niet een dergelijke combinatie).



De laatste generatie TGV Duplex, de Euroduplex, is geschikt voor de 4 in Europa gangbare spanningssystemen: 1,5 kV, 3 kV, 15 kV en 25 kV. Euroduplex is momenteel toegelaten in Duitsland, Zwitserland, Frankrijk en Spanje. Voor Nederland en België zouden beveiligingssystemen ingebouwd moeten worden, maar dit zou via STM's kunnen.

Bij mijn weten is de TGV POS in elk geval voorbereid om eventueel geschikt te maken voor 3 kV en is de TGV Euroduplex vooralsnog tricourant (nog zonder 3 kV). Dan zit je nog met een issue rond (te lage) viaducten in België, waardoor een Duplexstel al lastig wordt.

@SleutelMan: treinstellen 613 tot en met 615 hebben tricourante motorrijtuigen, alleen is de 3 kV-installatie buiten gebruik gesteld.

Quote
SleutelMan (vr 31 mei 2013 22:32:20 https://www.somda.nl/forum/3884/p452645/): Ik meende kortgeleden eens gehoord te hebben dat Thalys wat krap zit in haar materieelbestand en dat meer ritten daarom vrij moeilijk waren.. voor zover ik weet zijn er geen nieuwe stellen bijgekomen daar recent.
Ik ben wel eens benieuwd waar nu het tekort zit: bij de Thalys-stellen of de tricourante TGV-Réseau-stellen. Paar jaar terug is de 4531 naar de reguliere TGV-dienst Brussel - Zuid-Frankrijk verplaatst om daar een vermeend tekort op te vangen, maar nu worden deze TGV's ook ingezet op diensten tussen Marseille, Straatsburg en Paris-Est, terwijl er geen Thalys meer zou rijden naar Oostende en Namen wegens tekorten aan Thalys-stellen.

Laatst bewerkt door jmv op 01-06-2013 10:40
 

01-06-2013 18:14:31
Rolffiej19
Rolffiej19
Die Duplex is 4,32m hoog dat lijkt mij geen probleem in belgië voor zover ik weet%05%


MCN ASD
 

01-06-2013 18:41:41
Frontier
Frontier
En M6 is zelfs nog zo'n 40 centimeter hoger.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

01-06-2013 19:00:04
jmv
jmv
Maar die rijdt weer niet over de HSL Brussel - Lille. De viaducten van die lijn zouden de problemen geven.

Laatst bewerkt door spiketrain op 01-06-2013 19:04, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

01-06-2013 19:29:31
taurus
taurus
Kan ik me bijna niet voorstellen. Volgens mij is de HSL Brussel - Lille met hetzelfde profiel van vrije ruimte aangelegd als de LGV-Nord.

De TGV-POS gaan we in elk geval niet in België zien aangezien alle 19 stellen zijn toegewezen aan Lyria die de stellen inzet op verbindingen naar Zwitserland.
 

01-06-2013 19:42:25
nohab
nohab
Ik kan het mij ook niet voorstellen. De viaducten die dan kennelijk een beperking zijn zullen wel die op Antwerpen-Brussel zijn.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

01-06-2013 19:48:17
Frontier
Frontier
En ook dát kan ik me niet voorstellen, aangezien M6 daar ook rijdt. %02%


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

01-06-2013 21:11:35
vrijgezel
vrijgezel
Dit is niet mis https://docs.google.com/viewer?url=http://media.rtl.nl/media/financien/rtlz/2013/NMBS-fyra.pdf.
Ben benieuwd naar het raport dat NSH heeft laten opstellen en vooral of er nog meer zaken naar voren komen.

Laatst bewerkt door vrijgezel op 01-06-2013 21:15
 

01-06-2013 21:25:37
dvdhoven
dvdhoven
Dat is zeker niet mis, beter gezegd het is verbijsterend.
Maar volgens Ansaldo is het allemaal gelogen en verzonnen en ze overwegen een rechtszaak tegen de NMBS http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/ansaldobreda_overweegt_jurdische_stappen_tegen_belgen_vanwege_fyra-145276

Kennelijk nog nooit gehoord van de oude zegswijze: "Bijt nooit de hand, die je voedt"

Laatst bewerkt door dvdhoven op 01-06-2013 21:28


Dick van den Hoven
 

01-06-2013 21:36:00
wattman
wattman
Er is na dit geen (Belgische) hand meer die ze voedt, dus kun je alleen nog proberen te bijten.  

01-06-2013 22:36:07
kleine_man
kleine_man
Voordeel van een rechtszaak is wel dat AB de aantijgingen van de NMBS zal moeten weerleggen. Hun enige reactie is dat het niet klopt wat de NMBS zegt, maar komen niet met argumenten. De NMBS heeft een verhaal klaar.

Wat wel opvalt is dat AB (als afzonderlijke bedrijven) genoeg treinen gebouwd hebben voor de Italiaanse markt. Daar rijdt het allemaal wel redelijk goed, volgens mij. Zodra die Italiaanse treinen de grens overgaan krijgen acuut allemaal problemen.

De Zwitsers hebben hun buik vol van de ET450 en ET610, Denemarken hun IC2/4 en nu de HiSpeed met de FYRA. Allemaal Italiaanse producten uit Italie die over de grens een stuk minder presteren dan binnen de landsgrenzen.

Of zou men daar minder kritisch zijn?

Hoe dit ook afloopt. De reiziger heeft dus nog steeds geen fatsoenlijke verbinding met België. Waar twee kleine landen groot in kunnen zijn.


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

01-06-2013 23:24:19
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
SleutelMan: topics over V250 en HSL ontwikkelingen samengevoegd, aangezien diverse zaken elkaar al langere tijd overlapten. Topic heeft nu weliswaar ontwikkelingen HSL maar V250 en evt. alternatieven mogen dus ook worden besproken.  

02-06-2013 00:35:26
AlexNL
AlexNL
Quote
kleine_man (za 01 jun 2013 22:36:07 https://www.somda.nl/forum/3884/p452787/):
De Zwitsers hebben hun buik vol van de ET450 en ET610, Denemarken hun IC2/4 en nu de HiSpeed met de FYRA. Allemaal Italiaanse producten uit Italie die over de grens een stuk minder presteren dan binnen de landsgrenzen.



Cisalpino's FIAT ETR 470 is altijd een zorgenkindje geweest, binnen enkele jaren gaan die treinen daarom ook uit dienst. De ETR 600/610 zijn geproduceerd door Alstom Italia (vroeger FIAT Ferroviaria) en hebben aanvankelijk ook de nodige problemen gehad: te laat geleverd, zwaarder dan voorzien, enigszins onbetrouwbaar. Alstom lijkt dat inmiddels aangepakt te hebben, vorig jaar werd bekend dat SBB 8 extra Pendolino's heeft aangeschaft. http://www.alstom.com/press-centre/2012/8/alstom-will-supply-8-additional-new-pendolino-trains-to-sbb-the-swiss-federal-railway-operator/

---

Ik ben benieuwd wat de conclusie van NS gaat zijn n.a.v. het eigen onderzoek, de second opinion van Mott MacDonald, en de ervaringen met AnsaldoBreda uit het buitenland. Doorgaan met de V250 betekent dat het op z'n minst 3 jaar zal duren voordat er weer een reiziger in die trein zit, mits AB volledig meewerkt. Zoals uit de NMBS-presentatie valt op te maken is dat onwaarschijnlijk.

Ik denk daarom dat NS ook zal stoppen met de V250. Doorgaan met de V250 is een kamikazeactie.
 

02-06-2013 00:53:32
Frontier
Frontier
Plus het aanzielijke risico dat AnsaldoBreda in de tussentijd failliet gaat, want financieel gaat het bijzonder slecht en vooralsnog geen bedrijf dat ze over wil nemen. Dan heb je én nog meer tijd verspilt én je hebt evengoed nog waardeloze niet-inzetbaretroep én je weet zeker dat de optie om geld terug te eisen dan niet meer van toepassing is. Beter stuurt men die troep nu meteen terug en dan via juridische wegen zoveel mogelijk geld zien terug te krijgen. In de tussentijd kan men mooi een nieuw reeds bestaand product bestellen bij bijvoorbeeld Alstom of Siemens waarvan bekend is dat de kwaliteit goed is en dat het betrouwbaar is. Alstom en/of Siemens zouden, lijkt mij althans, wel in staat moeten zijn om binnen afzienbare tijd reeds bestaande treinen als de TGV-POS, TVG-(Euro)Duplex of Railjets te kunnen leveren?

Doorgaan met de V250 is inderdaad een kamikazeactie (al houden ze daar bij HSA wel van, ik noem een krankzinnig bod op de HSL-concessie... %03%).


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

02-06-2013 00:57:35
jorgo
jorgo
Precies. En voor de publieke opinie is het ook niet aan te bevelen, na eerst 57 sheets gezien te hebben over een trein die nog net niet uit elkaar is gerammeld, dan als NSH te zeggen: "oké mensen, dat gaan we nu allemaal repareren, en wel beter dan de amateurreparaties die nu in elkaar zijn geklooid, en over enkele jaren heten we u graag weer welkom." Niemand gelooft nog dat het ooit een deugdelijke hogesnelheidstrein kan worden, na het NMBS verhaal.

Laatst bewerkt door jorgo op 02-06-2013 01:00
 

02-06-2013 01:09:15
Frontier
Frontier
2019 strafpunten, daarvan gaan we er minimaal 2010 wegwerken, in samenwerking met die betrouwbare Italiaanse fabrikant die in januari al zei dat alle heisa onnodig was en dat alles binnen drie maanden verholpen zou worden... wie daar nog in geloofd moet zich dringend laten opnemen in een GGZ instelling. %08%

En nog even los van het materieel, het merk Fyra heeft nu al zo waanzinnig veel negatieve aandacht gekregen in de loop der jaren dat ze beter alles kunnen opdoeken en weer helemaal opnieuw beginnen, met een spreekwoordelijke schone lei. Zou meteen een goede gelegenheid zijn om al die incapabele figuren binnen HSA/NSH/NS die iedereen al jaren voor de gek houden en zich schuldig maken aan wanbeleid eruit te gooien. Vervolgens iemand aan het roer die verstand van zaken heeft en weet waar hij het over heeft, meneer Descheemaecker bijvoorbeeld. %02%


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

02-06-2013 15:38:13
BGM104
BGM104
NS zal willen doorgaan met de V250, er is domweg al teveel geld aan uit gegeven. Er zijn immers al 9 stellen gekocht en daarmee geaccepteerd.

Dat het 2 jaar gaat duren om de stellen op te lappen en dat het (waarschijnlijk) in eigen beheer moet (het Deense model) al dan niet na een schikking met AnsaldoBreda, dat is dan maar zo.

Het gaat alleen wat lastiger worden doordat de NMBS zo open is geweest in de gebreken.
 

02-06-2013 15:46:48
dlm4yjp
dlm4yjp
niet goed, geld terug was het toch? Of is de NSH toentertijd zo blind geweest om niet zo'n dergelijk contract op te stellen?


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

02-06-2013 16:15:09
rjz222
rjz222
Voor zover ik heb begrepen kan ook de NS de treinen terugsturen en het geld terugeisen op het moment dat ze na 3 maanden nog steeds niet rijden. Ik verwacht dus niet dat de NS er mee doorgaat.


Mijn website: http://www.treinenwereld.eu
 

02-06-2013 16:46:51
ZJ37
ZJ37
Moet er wel geld zijn, van een kale kip kun je niet plukken.  

02-06-2013 21:07:19
gummbahla
gummbahla
De kans dat NSH nog doorgaat met de V250s acht ik erg klein, reken maar mee:
1) De technische staat van de treinen is blijkbaar dusdanig slecht dat het a. veel geld, en b. veel tijd zal kosten om ze weer op te lappen
2) De imagos van Fyra en de V250 waren al niet best, maar zijn na de openbaringen van de NMBS natuurlijk nog veel verder gezakt. Wie van het grote publiek wil er nog mee met de trein van de brandende accu's, de losvliegende deuren, etc.?
3) De Belgen zien de V250s niet meer zitten, dus zijn ze ook niet meer nodig voor een grensoverschrijdende dienst. Voor de binnenlandse diensten is er momenteel al ander materieel dat op z'n minst redelijk voldoet.
4) De concurrentie door de waarschijnlijk toch permanent terugkerende Benelux (al dan niet een afgeslankte variant daarop) eet nog eens wat extra kaas van het Fyra brood.
5) Zelfs al zou de NS geen cent terugkrijgen voor de reeds afgenomen treinen, kan het nog goedkoper zijn om nu te stoppen dan de overige stellen af te nemen en op te lappen, het imago van Fyra te herstellen, etc. En ja, het is moeilijke te verkroppen dat je negen gloednieuwe treinen gekocht hebt die nooit gebruikt zullen worden. Maar wellicht dat ook hier geldt: beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald.

Mijn voorspelling is dat er voorlopig geen internationale HSL dienst bijkomt, en zeker niet door Fyra. De voorstellen van de NMBS (Eurostar, Thalys) en wellicht een poging van de DB zullen de markt t.z.t. behoorlijk verzadigen.
Wat de nationale diensten betreft, verwacht ik dat de huidige situatie ongeveer gehandhaaft blijft. Wellicht dat op termijn de een of andere binnenlandse dienst (bijv. 1900) nog de HSL op mag. En wie weet, op de lange termijn, komt er zowaar nieuw HSL-waardig materieel bij om de huidige Traxx combinaties te vervangen.

Hoe het afloopt in termen van de duurbetaalde concessie en het uitblijven van de gewenste diensten, dat is nog een verrassing
 

02-06-2013 21:26:12
bnv
bnv
Een aantal zaken zijn mij in dit verband niet helemaal duidelijk. Die krijgen we ook niet zomaar boven water, maar spelen wel een belangrijke rol in hoe het verder moet.

1. In dit topic komen allerlei voorstellen langs om maar ander materieel te bestellen op basis van bestaande types, maar.................mijn in ziens: vergeet het maar. Zeker op korte termijn. Want wie betaalt dat dan? Uit welke budgetten? En dat zonder dat we weten wat de afloop van deze kwestie zal zijn? Vergeet het dus maar.

2. Waar is het fout gegaan? Enkele opties:
Bij de opstellen van het bestek. Het kan zijn dat er te weinig tijd besteed is aan een zorgvuldige opstelling daarvan. Al te vaak gebeurt het, ook in de civiele techniek, dat ook opstelling van een bestek aan tijd en geld gebonden is. En vaak te weinig wat de kans op onzorgvuldigheid groter maakt.
Daar komt bij dat het ook nog eens zo zou kunnen zijn dat er te weinig kennis omtrent het opstellen van bestekken als deze van de V 250 is.
Vraag: Wie weet wie het bestek opgesteld heeft?

3. Bij het toezicht op de uitvoering in Italië. Dat kan onvoldoende geweest zijn. Gezien de staat waarin de stellen verkeren zou men met met redelijke waarschijnlijkheid kunnen zeggen dat hier een manco ligt.

4. Of het nu 1000 of 2000 tekortkomingen zijn, er moet nogal wat gebeuren om deze stellen betrouwbaar te kunnen inzetten. Wellicht zal dat in de praktijk betekenen strippen tot aan het casco en opnieuw (technisch) opbouwen. Natuurlijk kan dat, of het rendabel is, is vraag twee. Al met al wordt het dan wel een hele dure serie dat een rendabele exploitatie haast onmogelijk maakt. Wellicht is er een omloopje te bedenken op Asd - Bd als vervanging van TRAXX met ICR. Zou niet weten wat men er anders mee zou moeten.

5. Gezien de weerstand die de Belgen tegen de V 250 hebben, zal het mij niet verbazen dat de Belgen deze stellen allerminst eenvoudig op hun net zullen toelaten. Een dienstuitvoering op België kan dan zeker de komende jaren niet gepland worden. (tevens gezien de verpolitisering van het debat).

6. Voor de rest is het een juridische kwestie tussen AnsaldoBreda en HiSpeed dat de nodige jaren kan gaan vergen. Hispeed heeft in ieder geval 9 stellen afgenomen en betaald voor zover mij bekend is. De garantie zal zeker nog lopen maar het maakt het allemaal wel ingewikkelder. Voer voor juristen met de waarschijnlijkheid van uitkomst dat zeker de gebouwde stellen hier zullen moeten blijven. (kijk naar de Denen die ze uiteindelijk ook niet terug konden sturen).

7. Nog een vraag: Is er in Italië sinds het stopzetten van de dienst in januari nog verder gebouwd aan de stellen?
 

02-06-2013 21:38:54
nohab
nohab
Quote
bnv 2. Waar is het fout gegaan? Enkele opties:
Bij de opstellen van het bestek. Het kan zijn dat er te weinig tijd besteed is aan een zorgvuldige opstelling daarvan. Al te vaak gebeurt het, ook in de civiele techniek, dat ook opstelling van een bestek aan tijd en geld gebonden is. En vaak te weinig wat de kans op onzorgvuldigheid groter maakt.
Daar komt bij dat het ook nog eens zo zou kunnen zijn dat er te weinig kennis omtrent het opstellen van bestekken als deze van de V 250 is.
Vraag: Wie weet wie het bestek opgesteld heeft?
Nog een vraag: is er wel een bestek? Ik acht de kans groot dat dat er helemaal niet is. Men heeft een PvE bij Ansaldo afgegeven en die is daar vervolgens mee aan de slag gegaan. En daar heeft (bijna) niemand uit Nederland of België meegekeken, anders waren dit soort ondeugdelijke constructies nooit ontstaan. Het weglaten van een bestek is trouwens in opdrachtgever/opdrachtnemerrelaties steeds gewoner aan het worden. Ik weet niet hoe dit internationaal is maar nationaal komt dit steeds meer voor.

Natuurlijk is opstelling van een bestek aan tijd en geld gebonden. Het opstellen van een bestek is mensenwerk en die kosten nu eenmaal geld.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

02-06-2013 21:46:22
AgentX
AgentX
Voor de goede orde: wat moet ik mij behalve eetgerei voorstellen bij een "bestek"?  

02-06-2013 21:53:14
MDDM
MDDM
Pakket aan eisen waaraan het materieel moet doen.


Gr Joop mcn Lls
 

02-06-2013 21:54:04
nohab
nohab
Een bestek is een document van heel veel pagina's waarin alles puntsgewijs en juridisch vastligt wat een opdrachtnemer (aannemer) moet doen. Tevens staan daarin alle voorwaarden en bijzonderheden die bij de opdracht horen. En welke jurisprudentie van toepassing is. En hoe de opdrachtgever tot aanbesteding zal overgaan (want het is lang niet altijd de goedkoopste die wint!!). Op dit geheel baseert de inschrijver zijn inschrijfbedrag. Als bijlage bij het bestek komen meestal ook tekeningen (bestekstekeningen).

Laatst bewerkt door nohab op 02-06-2013 21:54


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

02-06-2013 22:29:45
bnv
bnv
Quote
nohab (zo 02 jun 2013 21:38:54 https://www.somda.nl/forum/3884/p452906/):
Quote
bnv 2. Waar is het fout gegaan? Enkele opties:
Bij de opstellen van het bestek. Het kan zijn dat er te weinig tijd besteed is aan een zorgvuldige opstelling daarvan. Al te vaak gebeurt het, ook in de civiele techniek, dat ook opstelling van een bestek aan tijd en geld gebonden is. En vaak te weinig wat de kans op onzorgvuldigheid groter maakt.
Daar komt bij dat het ook nog eens zo zou kunnen zijn dat er te weinig kennis omtrent het opstellen van bestekken als deze van de V 250 is.
Vraag: Wie weet wie het bestek opgesteld heeft?
Nog een vraag: is er wel een bestek? Ik acht de kans groot dat dat er helemaal niet is. Men heeft een PvE bij Ansaldo afgegeven en die is daar vervolgens mee aan de slag gegaan. En daar heeft (bijna) niemand uit Nederland of België meegekeken, anders waren dit soort ondeugdelijke constructies nooit ontstaan. Het weglaten van een bestek is trouwens in opdrachtgever/opdrachtnemerrelaties steeds gewoner aan het worden. Ik weet niet hoe dit internationaal is maar nationaal komt dit steeds meer voor.

Natuurlijk is opstelling van een bestek aan tijd en geld gebonden. Het opstellen van een bestek is mensenwerk en die kosten nu eenmaal geld.


Het PvE (Programma van Eisen) zijn de eisen die de opdrachtgever stelt aan de bedrijven die kunnen inschrijven in een aanbestedingsprocedure en dat vervolgens ten dienste staat voor de opstelling van een bestek.(zonder messen en vorken).
Kan mij niet voorstellen dat er geen bestek zou zijn. Mocht dat waar zijn, wat ik dus niet geloof, dan is dat bingo voor het maken van fouten en andere misverstanden en -communicatie. Waarvan acte.
 

02-06-2013 22:43:20
Frontier
Frontier
Quote
BGM104 (zo 02 jun 2013 15:38:13 https://www.somda.nl/forum/3884/p452856/): NS zal willen doorgaan met de V250, er is domweg al teveel geld aan uit gegeven. Er zijn immers al 9 stellen gekocht en daarmee geaccepteerd.

Jammer dan, laat dat een wijze en vooral hele dure les zijn van de grootste miskoop uit de geschiedenis van NS. Accepteren dat het gruwelijk fout is gegaan en het geld als verloren beschouwen. Alles wat je via lange juridische procedures nog kan terugkrijgen is mooi meegenomen daarintegen.

Quote
BGM104 (zo 02 jun 2013 15:38:13 https://www.somda.nl/forum/3884/p452856/):
Het gaat alleen wat lastiger worden doordat de NMBS zo open is geweest in de gebreken.

En ze hebben ook groot gelijk dat ze zo open zijn geweest afgelopen vrijdag. Hier is men weggekomen met de dingen jarenlang verbloemen, oftewel gewoon liegen over de stand van zaken. Al die problemen zijn heus niet alleen van de afgelopen periode, wellicht is het al vanaf dag één helemaal mis en houdt men sindsdien iedereen voor de gek omdat men per sé door wilde gaan met het hele project. Dankzij de NMBS gaat die vlieger niet meer op en weet iedereen nu eindelijk hoe de hele zooi in elkaar steekt, hulde daarvoor. Dit hele fiasco verdient op z'n minst een parlementaire enquete en eigenlijk ook strafrechtelijke vervolging van de verantwoordelijk personen, want het is gewoon puur wanbeleid.

Quote
ZJ37 (zo 02 jun 2013 16:46:51 https://www.somda.nl/forum/3884/p452867/): Moet er wel geld zijn, van een kale kip kun je niet plukken.

Dat is waar, maar moederbedrijf Finmeccanica zit nog wel redelijk in de slappe was, wellicht kan men daar geld halen als het bij AnsaldoBreda zelf niet lukt.


Quote
bnv (zo 02 jun 2013 21:26:12 https://www.somda.nl/forum/3884/p452904/):
1. In dit topic komen allerlei voorstellen langs om maar ander materieel te bestellen op basis van bestaande types, maar.................mijn in ziens: vergeet het maar. Zeker op korte termijn. Want wie betaalt dat dan? Uit welke budgetten? En dat zonder dat we weten wat de afloop van deze kwestie zal zijn? Vergeet het dus maar.

Wie dat moet betalen? Heel simpel, de NS natuurlijk (en de NMBS uiteraard haar deel als die weer meedoen). Uit welke budgetten? Tja, dat moeten ze zelf maar uitzoeken. Men kan bezuinigen op toekomstige andere projecten (VIRM-revisie, Sprinter NG, etc.) of bepaalde bedrijfsonderdelen verkopen (NS Stations Retailbedrijf, Abellio, etc.), zoals de meeste grote bedrijven dat doen als ze opeens een grote tegenvaller te verwerken krijgen en/of geld nodig hebben. En anders doet men maar afstand van de HSL-concessie, er zijn ongetwijfeld andere partijen die graag over de HSL willen rijden en wel het geld hebben om dat te kunnen te realiseren.

Quote
bnv (zo 02 jun 2013 21:26:12 https://www.somda.nl/forum/3884/p452904/):
2. Waar is het fout gegaan?

Al helemaal in het begin door onredelijke eisen (het unieke ontwerp bijv.) in de aanbesteding op te nemen en vervolgens met een malafide firma in zee te gaan die toen al bekend stond vanwege veel te laat leveren en heel veel problemen bij geleverde producten.

Quote
bnv (zo 02 jun 2013 21:26:12 https://www.somda.nl/forum/3884/p452904/):
3. Bij het toezicht op de uitvoering in Italië. Dat kan onvoldoende geweest zijn. Gezien de staat waarin de stellen verkeren zou men met met redelijke waarschijnlijkheid kunnen zeggen dat hier een manco ligt.

Het toezicht heeft volledig gefaald, 2000+ tekortkomingen komen niet uit het niets van de een op de andere dag. Kennelijk was men zo blind van vertrouwen dat men toezicht niet nodig vond, of men stuurde toezicht die geen verstand van zaken hebben, er kunnen diverse redenen zijn en het is de moeite waard om dat serieus te laten onderzoeken.

Quote
bnv (zo 02 jun 2013 21:26:12 https://www.somda.nl/forum/3884/p452904/):4. Zou niet weten wat men er anders mee zou moeten.

Retour fabriek uiteraard, wat ze er daar verder mee doen moeten ze zelf weten.

Quote
bnv (zo 02 jun 2013 21:26:12 https://www.somda.nl/forum/3884/p452904/):
5. Gezien de weerstand die de Belgen tegen de V 250 hebben, zal het mij niet verbazen dat de Belgen deze stellen allerminst eenvoudig op hun net zullen toelaten. Een dienstuitvoering op België kan dan zeker de komende jaren niet gepland worden. (tevens gezien de verpolitisering van het debat).

Het zou uberhaubt van de zotten zijn als hij hier uiteindelijk wel weer zou kunnen rijden en in België niet, dan dienen we hier in Nederland ernstige vraagtekens te zetten bij ons toelatingsbeleid.

Quote
bnv (zo 02 jun 2013 21:26:12 https://www.somda.nl/forum/3884/p452904/):
7. Nog een vraag: Is er in Italië sinds het stopzetten van de dienst in januari nog verder gebouwd aan de stellen?

Vast wel, want bij AnsaldoBreda leven ze nog altijd in de waan dat alles goed komt. %08%


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

02-06-2013 23:04:12
dh3201
dh3201
Met al die genoemde gebreken vraag ik mij af hoe het materieel eind 2012 überhaupt goedgekeurd kan zijn geworden voor inzet in de reizigersdienst.


Shqiperise-lopers?
 

03-06-2013 00:05:37
AgentX
AgentX
Tja, je kan je toch niet voorstellen dat deze 3000 problemen allemaal over het hoofd zijn gezien?

@nohab en @MDDM: Dank voor de uitleg, helder!
 

03-06-2013 00:43:39
maxime
maxime
Quote
BGM104 (zo 02 jun 2013 15:38:13 https://www.somda.nl/forum/3884/p452856/): NS zal willen doorgaan met de V250, er is domweg al teveel geld aan uit gegeven. Er zijn immers al 9 stellen gekocht en daarmee geaccepteerd.

Dat het 2 jaar gaat duren om de stellen op te lappen en dat het (waarschijnlijk) in eigen beheer moet (het Deense model) al dan niet na een schikking met AnsaldoBreda, dat is dan maar zo.

Het gaat alleen wat lastiger worden doordat de NMBS zo open is geweest in de gebreken.
Doorgaan met een project om gemaakte investeringen goed te maken wordt verstrikking genoemd. Kosten worden onderschat en het principe van de bodemloze put lijkt op te gaan. Dat is met veel grote (infra)projecten in binnen en buitenland reeds gebeurd. In het gros van de gevallen is het beter een project af te blazen. Voor de Fyra zal dat niet anders zijn nu de publieke opinie te erg geschaad is, het ontzettend veel gaat kosten in tijd en geld om de boel alsnog op de rit te krijgen door AnsaldoBreda of NSH zelf. Het geld kan beter in een goede oplossing worden gestoken dan dat er een poging gedaan wordt de gedane investering goed te maken.

Laatst bewerkt door maxime op 03-06-2013 00:44
 

03-06-2013 05:59:23
ZJ37
ZJ37
Op NOS Teletekst pag 104 werd vanmorgen gemeld dat De Telegraaf meldt dat bronnen binnen NS ook zeggen dat gestopt wordt met Fyra en Meerstadt opstapt.  

03-06-2013 06:23:23
nohab
nohab
Quote
bnv Kan mij niet voorstellen dat er geen bestek zou zijn. Mocht dat waar zijn, wat ik dus niet geloof, dan is dat bingo voor het maken van fouten en andere misverstanden en -communicatie. Waarvan acte.
Als het er al is is het vermoedelijk opgesteld door Ansaldo zelf. Zoals ik al zei: het is een trend van de laatste jaren om ook zoveel mogelijk van het ontwerpproces aan de opdrachtnemer over te laten. De tijd dat een opdrachtnemer tekeningen van de opdrachtgever in handen kreeg waar tot het laatste boutje en moertje alles op stond is voorbij aan het gaan. Tegenwoordig moeten opdrachtnemers bijvoorbeeld door het indienen van een PvA (plan van Aanpak) aantonen dat ze in staat zijn om een project volgens het PvE en binnen budget te realiseren.

Laatst bewerkt door nohab op 03-06-2013 06:27


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

03-06-2013 07:22:28
gvttreinen
gvttreinen
Heet dat niet 'Design & Build'?  

03-06-2013 08:00:55
nohab
nohab
D&C, Design and Construct. Voorbeeld: Hanzelijn.

Laatst bewerkt door nohab op 03-06-2013 08:01


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

03-06-2013 08:08:36
gvttreinen
gvttreinen
Yep, dat woord zocht ik, ook toegepast bij de Betuweroute waar we achteraf veel 'plezier' van hebben gehad.

Laatst bewerkt door spiketrain op 03-06-2013 12:37, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten!
 

03-06-2013 08:59:35
rolandrail
rolandrail
Hanzelijn idem: te nauwe tunnel waardoor de oren worden overbalst door drukgolven (volgens TNO overigens niets aan het handje maar hun meetnormen gaan in blokjes van 5 seconden...) en diverse viaducten waar het spoor verlaagd moest worden omdat het er anders niet onderdoor past  

03-06-2013 09:26:59
lex_t
lex_t
Quote
ZJ37 (ma 03 jun 2013 05:59:23 https://www.somda.nl/forum/3884/p452930/): Op NOS Teletekst pag 104 werd vanmorgen gemeld dat De Telegraaf meldt dat bronnen binnen NS ook zeggen dat gestopt wordt met Fyra en Meerstadt opstapt.


Stopt men met de Fyra, of met de V250? Voor beiden is wat te zeggen..
 

03-06-2013 09:30:07
jorgo
jorgo
Dat eerste is helemaal niks voor te zeggen, en bovendien de juridische afgrond.  

03-06-2013 09:31:33
lex_t
lex_t
Zou dan het "reisproduct" Fyra gewoon vervallen, en wordt de hele boel bijvoorbeeld overgeplakt tot Thalys Brussel?

Laatst bewerkt door lex_t op 03-06-2013 09:32
 

03-06-2013 09:51:00
jorgo
jorgo
Het feit dat alles waarmee NSH zelf over de HSL rijdt Fyra heet maakt het wel wat gecompliceerd allemaal.  

03-06-2013 10:51:14
idolaat
idolaat
De merknaam Fyra is natuurlijk wel ernstig besmet geraakt. Als NSH ooit weer de kans krijgt daar een dienst op te zetten zou ik er als ik hen was niet meer het label 'Fyra' aanhangen.  


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl