Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl
28-02-2013 16:27:53
daniel81
daniel81
Is het dan de bedoeling dat je bij die paal in- en uitcheckt of alleen inchecken?  

28-02-2013 16:29:32
Jorrit
Jorrit
Alleen inchecken. De tarieven zijn speciaal voor het deze palen gelijk gemaakt, het hangt dus alleen af van de klasse hoe hoog de toeslag is. En die informatie wordt van de OV-chipkaart gelezen.  

28-02-2013 16:33:38
daniel81
daniel81
Op zich logisch, maar wel verwarrend aangezien bij 'gewone' palen het altijd ingepeperd wordt dat je niet moet vergeten uit te checken. 'k Ben benieuwd hoeveel mensen er ten onrechte een dubbele toeslag gaan kopen.%09%  

28-02-2013 17:10:45
aarclay
aarclay
Dat vroeg ik me ook al af. Maar er zou een beveiliging voor kunnen worden ingebouwd, dat als je op de eindbestemming bent, dat hij eerst aangeeft dat je al een toeslag gekocht hebt (PIIIIIEEEEEEP), en bij herhaling dat je dan een toeslag-product erop stort (PIEP).


Choo choo.....
 


28-02-2013 17:16:34
thom
thom
Zou niet gewoon de truuk zijn dat je checkt bij de fyra paal om je toeslag te betalen en te activeren, en je verder op normale wijze, bij de normale in- en uitcheckpalen?

Wel mooie opvallende paal overigens.
 

28-02-2013 18:49:03
AgentX
AgentX
Ik weet niet of het daadwerkelijk zo in zijn werk zal gaan, maar ik kan wel een poging wagen om een scenario te voorspellen:

Wat gebeurt er wanneer men de OV-chipkaart langs het Fyra-paaltje haalt:

Als niet ingecheckt {
- Check-in plaatsen op kaart
- Fyra toeslag plaatsen op kaart
}

Als wel ingecheckt {
- Check-uit plaatsen
- Als geen toeslag geplaatst {
--- Fyra toeslag plaatsen op kaart
- }
}

Dus in tekst:
- Wanneer bij het "checken" blijkt dat de kaart niet is ingecheckt, plaats dan een check-in én een Fyra toeslag op de kaart.
- Als de kaart wél is ingecheckt, plaats dan een check-uit op de kaart en controleer daarbij of er een Fyra toeslag is geladen.
- Is de Fyra toeslag niet geladen (dus incheckt bij een niet-Fyra-paaltje), plaats dan alsnog de Fyra-toeslag.

Er moet dan rekening worden gehouden met twee dingen:
- Het onderscheid tussen gewone paaltjes en Fyra-paaltjes moeten uit de kaart uit te lezen zijn.
- Verschil tussen verbruikte/verlopen Fyra-toeslag moet uit de kaart uit te lezen zijn.

Dit zou je kunnen uitbreiden naar een controle op welk station is ingecheckt, om de plaatsing van de toeslag te bepalen (want Asd-Shl is toeslagvrij), met de volgende regels:

- Bij incheck op Asd en Shl geen toeslag plaatsen.
- Bij incheck op Bd en Rtd wél toeslag plaatsen.
- Bij uitcheck op Bd en Rtd sowieso toeslag berekenen.
- Bij uitcheck op Asd kijken of incheck niet op Shl is geweest > toeslag berekenen.
- Bij uitcheck op Shl kijken of incheck niet op Asd is geweest > toeslag berekenen.

Volgens mij heb dan je de meest gebruikelijke reisjes gecoverd.
 

28-02-2013 18:54:06
smarkie
smarkie
Quote
daniel81 (do 28 feb 2013 16:27:53 https://www.somda.nl/forum/3884/p438108/): Is het dan de bedoeling dat je bij die paal in- en uitcheckt of alleen inchecken?

Geen van alln, je checkt gewoon in en uit op de normale manier.
De fyra paaltjes komen op de perrons te staan waar de fyra normaal halteerd.
Dan heeft de reizigers gpe mogelijkheid om met de gewone trein te gaan of op dat moment te kiezen voor een ritje met de fyra en wordt er op dat moment een toeslag op je ovchip bijgeladen en van je saldo afgeschreven.

Dat is alles, niks meer niks minder


Mcn NS International Rtd
 

28-02-2013 18:55:30
AgentX
AgentX
Ja, dat is de korte uitleg.

Laatst bewerkt door AgentX op 28-02-2013 18:55
 

28-02-2013 19:17:02
Harold27
Harold27
Quote
sneltram (do 28 feb 2013 14:44:34 https://www.somda.nl/forum/3884/p438098/): Sneak preview

http://sphotos-f.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/601459_488762024519450_651760480_n.jpg

Het lijkt wel 1 april.
 

28-02-2013 19:25:15
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
RoelZ1 (do 28 feb 2013 12:25:37 https://www.somda.nl/forum/12766/p438077/): De ramen vliegen inderdaad uit Thalyssen en TGV-R's bij winterweer. Bij de Fyra is dat nog nooit gebeurd. Ook is 'bodemplaten' niet helemaal waar. Er is 1 keer een bodemplaat losgeraakt (van stel 4811 als ik me niet vergis). Bij de andere beschadigde treinen was sprake van deuken, maar is niets losgekomen.


Heb toen toch echt een fyra stel gezien met een kapot voorraam op de Wgm , en die Bodemplaten is wel waar 2 stellen zo ie zo met los hangend plaatwerk maar goed er mankeert nog genoeg aan die dingen dus

@AgentX : Geeft niet ik had al een vermoeden dat je die bedoelde eigenlijk hhah%02%

Laatst bewerkt door Rolffiej19 op 28-02-2013 19:26


MCN ASD
 

28-02-2013 19:25:32
sjoerd
sjoerd
Quote
smarkie (do 28 feb 2013 18:54:06 https://www.somda.nl/forum/3884/p438132/):
Quote
daniel81 (do 28 feb 2013 16:27:53 https://www.somda.nl/forum/3884/p438108/): Is het dan de bedoeling dat je bij die paal in- en uitcheckt of alleen inchecken?

Geen van alln, je checkt gewoon in en uit op de normale manier.
De fyra paaltjes komen op de perrons te staan waar de fyra normaal halteerd.
Dan heeft de reizigers gpe mogelijkheid om met de gewone trein te gaan of op dat moment te kiezen voor een ritje met de fyra en wordt er op dat moment een toeslag op je ovchip bijgeladen en van je saldo afgeschreven.

Dat is alles, niks meer niks minder

Handig, ja, want dan komen ze in Breda tenminste op alle perrons. Het verandert hier immers nogal eens. Morgen gaat de nieuwe loopbrug met die Arnhemse trappen open. Dan kunnen we zelfs op het laatste moment nog naar een ander perron als zo'n paaltje het niet doet...

Laatst bewerkt door sjoerd op 28-02-2013 19:27
 

28-02-2013 20:07:09
Klaasje
Klaasje
Ooh dat verhaal van die aanvaring met een grote vogel.. Ja, dat een ruit er dan iets anders kan uitzien snap ik ook wel.  

28-02-2013 22:21:15
thom
thom
Had het je een beter idee geleken om je toeslag van te voren bij een kaartautomaat op te laden ?
Nu hoef je maar één handeling te doen en dat is inchecken en dat moet je tochal.

Alleen afhankelijk van welke trein je neemt check je in bij deze paal of bij de standaard paal.
Je kunt dus op het perron nog beslissen of je de Fyra neemt, of als die bv vertraagd is, laat schieten en een volgende gewone trein pakt end us ook niet hoeft in te checken voor de toeslag.

Maargoed, als je tochal van mening bent dat er toch niets goed is aan het systeem dan hoef je ook op geen enkele manier er wat positiefs in zien en is schoppen makkelijk... %09%

Laatst bewerkt door thom op 28-02-2013 22:22
 

28-02-2013 22:41:13
Jorrit
Jorrit
Het grote voordeel van dit systeem is dat de toeslag van je OV chipkaart tegoed wordt gehaald. Dat was voorheen nog niet mogelijk, je moest altijd je pinpas gebruiken of contant.  

28-02-2013 23:02:51
Nelis
Nelis
Et verdient niet de schoonheidsprijs dat dat gebeurd maar als een virm met 140 km/h een zwaan raakt denk ik ook niet dat de voorruit et overleefd. Ik heb 1 keer met de auto een zwaan geraakt, en ik kan je vertellen die dingen geven flinke deuken in je auto.  

01-03-2013 00:21:11
DingeZ
DingeZ
Gister zag ik nog een voorbeeld waarin het heel handig zou geweest. Er werd al vanaf Asd gecontroleerd, de conducteur vroeg iedereen ook uitdrukkelijk waar die heen ging. Een man moest naar Breda maar wist niet dat hij een toeslag nodig had (ook al vind ik dat knap). Omdat hij anders te laat zou komen kon hij niet anders dan iets van €10 betalen om in de trein een toeslag te kopen. Had zo'n paal op Shl gestaan dan had hij daar snel naar buiten kunnen rennen, toeslag inchecken en weer naar binnen rennen. Bij de kaartautomaat duurt dat veel te lang.  

01-03-2013 07:33:29
mdeen
mdeen
Quote
Jorrit (do 28 feb 2013 07:39:53 https://www.somda.nl/forum/12766/p438040/): Dat van dat raam had ik niet eerder gehoord, maar de rest had te maken met winterweer. Ik weet niet op welke snelheid men reed, maar ik had destijds wel begrepen dat het normaal is voor HST's in het buitenland om met dergelijk weer langzamer te rijden.

Raam had ik ook nog niet gehoord, wel een deur.
En van HST's die in het buitenland langzamer rijden in de sneeuw: ook alleen bij uitzondering. Het is zeker niet normaal.
 

01-03-2013 09:55:51
daniel81
daniel81
Quote
smarkie (do 28 feb 2013 18:54:06 https://www.somda.nl/forum/3884/p438132/):
Quote
daniel81 (do 28 feb 2013 16:27:53 https://www.somda.nl/forum/3884/p438108/): Is het dan de bedoeling dat je bij die paal in- en uitcheckt of alleen inchecken?

Geen van alln, je checkt gewoon in en uit op de normale manier.
De fyra paaltjes komen op de perrons te staan waar de fyra normaal halteerd.
Dan heeft de reizigers gpe mogelijkheid om met de gewone trein te gaan of op dat moment te kiezen voor een ritje met de fyra en wordt er op dat moment een toeslag op je ovchip bijgeladen en van je saldo afgeschreven.

Dat is alles, niks meer niks minder

Dat is op zich heel logisch; echter zal de reiziger het onvermijdelijk gaan ervaren als een incheckpaal. Misschien gewoon inbouwen dat b.v. binnen een tijdsbestek van 3 uur maar één keer de toeslag kan worden afgeschreven?
 

01-03-2013 10:22:11
RoelZ1
RoelZ1
Als een chipkaart wordt aangeboden aan een Fyra toeslag paal voordat (sinds de vorige toeslag-aankoop) is uitgecheckt bij NS zal hij een melding geven:
- U heeft al een Fyra-toeslag, check uit bij NS (of iets in die trand, heb het alleen mondeling gehoor)
 

01-03-2013 11:02:13
ZJ37
ZJ37
Betekent dit ook dat, als je bijvoorbeeld een reisje Rsd-Asd maakt, dat je niet voor 1 enkele reis betaalt maar je tarief wordt opgedeeld in een Rsd-Rtd en Rtd-Asd dat veel duurder uitvalt?  

01-03-2013 11:19:35
Jorrit
Jorrit
Ik denk dat het geen invloed heeft op je NS-traject.

Rsd: incheck NS
Rtd: "incheck" Fyra
Asd: uitcheck NS
 

01-03-2013 12:53:16
RoelZ1
RoelZ1
Quote
ZJ37 (vr 01 mrt 2013 11:02:13 https://www.somda.nl/forum/3884/p438226/): Betekent dit ook dat, als je bijvoorbeeld een reisje Rsd-Asd maakt, dat je niet voor 1 enkele reis betaalt maar je tarief wordt opgedeeld in een Rsd-Rtd en Rtd-Asd dat veel duurder uitvalt?


Het heeft niets met in- en/of -uitchecken te maken. Het enige wat het apparaatje doet is voor €2,30 een 'product' FYRA TOESLAG RTD op jouw chipkaart laden. Bij het uitlezen van die kaart ziet de TM dus:

- Reizen op Saldo, ingecheckt te Rsd
- Fyra Toeslag RTD

Zo ziet hij dat je een geldig vervoersbewijs hebt voor de Fyra.
 

01-03-2013 13:45:45
geert
geert
Werkt dit ook voor Jaartrajectkaarten/NS/OV jaarkaart/Studenten OV?  

01-03-2013 13:53:44
AgentX
AgentX
Nee, want het systeem is nog niet in gebruik  

01-03-2013 13:58:17
dlm4yjp
dlm4yjp
Erg jammer van NS Hispeed, ik twitterde een jaar terug of de toeslag niet via een extra paal op het perron gekocht kon worden.
Hun reactie erop "leuk initiatief, we zullen dit verder onderzoeken".
Uiteraard is die tweet opeens "spoorloos" verdwenen.

Hispeed vindt dus het wiel een 2e keer uit en gaat er met de eer er vandoor...

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 01-03-2013 13:59


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

01-03-2013 14:13:06
jorgo
jorgo
Je staat voor paal, eigenlijk.  

01-03-2013 14:45:33
ZJ37
ZJ37
Quote
RoelZ1 (vr 01 mrt 2013 12:53:16 https://www.somda.nl/forum/3884/p438250/):
Quote
ZJ37 (vr 01 mrt 2013 11:02:13 https://www.somda.nl/forum/3884/p438226/): Betekent dit ook dat, als je bijvoorbeeld een reisje Rsd-Asd maakt, dat je niet voor 1 enkele reis betaalt maar je tarief wordt opgedeeld in een Rsd-Rtd en Rtd-Asd dat veel duurder uitvalt?


Het heeft niets met in- en/of -uitchecken te maken. Het enige wat het apparaatje doet is voor €2,30 een 'product' FYRA TOESLAG RTD op jouw chipkaart laden. Bij het uitlezen van die kaart ziet de TM dus:

- Reizen op Saldo, ingecheckt te Rsd
- Fyra Toeslag RTD

Zo ziet hij dat je een geldig vervoersbewijs hebt voor de Fyra.
Oke, duidelijk.
Ik kreeg even het idee dat je bij NS moest uitchecken en bij de Fyra-paal moest inchecken als vervolg van de reis.

Is het nog nodig om uit te checken voor die toeslag?
 

01-03-2013 14:47:46
RoelZ1
RoelZ1
Nee, je hoeft niet uit te checken. Uitchecken doe je gewoon bij NS op jouw eindstation.

Quote
dlm4yjp (vr 01 mrt 2013 13:58:17 https://www.somda.nl/forum/3884/p438261/): Erg jammer van NS Hispeed, ik twitterde een jaar terug of de toeslag niet via een extra paal op het perron gekocht kon worden.
Hun reactie erop "leuk initiatief, we zullen dit verder onderzoeken".
Uiteraard is die tweet opeens "spoorloos" verdwenen.

Hispeed vindt dus het wiel een 2e keer uit en gaat er met de eer er vandoor...


Dit project loopt al jaren, het komt nu alleen naar buiten. Indertijd konden ze waarschijnlijk niet zeggen dat ze er al mee bezig waren omdat er nog geen definitief GO-besluit was genomen en ze daarom geen reizigers blij willen maken met een (mogelijk) dode mus, maar als je ze een tweet stuurt sturen ze je misschien wel een bedankje.

Laatst bewerkt door RoelZ1 op 01-03-2013 14:53
 

01-03-2013 15:24:19
charta
charta
Quote
dlm4yjp (vr 01 mrt 2013 13:58:17 https://www.somda.nl/forum/3884/p438261/): Erg jammer van NS Hispeed, ik twitterde een jaar terug of de toeslag niet via een extra paal op het perron gekocht kon worden.
Hun reactie erop "leuk initiatief, we zullen dit verder onderzoeken".
Uiteraard is die tweet opeens "spoorloos" verdwenen.

Hispeed vindt dus het wiel een 2e keer uit en gaat er met de eer er vandoor...


Jouw idee had een te hoog "not invented by us"-gehalte.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


01-03-2013 19:42:18
R1-2010
R1-2010
Hispeed was daar al lang mee bezig weet ik uit eigen kennis.  

13-03-2013 16:45:55
Hoera63
Hoera63
(Ik wist niet zeker of dit bericht hier of in het Lage Landen topic thuishoorde, dus post ik het maar hier.)

Amsterdam wil de trein naar Brussel terug: http://www.nu.nl/binnenland/3368236/amsterdam-wil-rechtstreekse-trein-brussel.html

Het was eigenlijk ook wachten totdat dit zou gebeuren... Doortrekken Lage Landen Lijn naar Asd ofwel de Benelux in ere herstellen? Ben benieuwd, want met de huidige dienstregeling zit Asd - Shl zo goed als vol.
 

13-03-2013 17:47:19
DingeZ
DingeZ
En daarbij, in de huidige situatie is de reistijd Asd - Brusz korter(!) dan als de 1200 door zou rijden naar Asd. Dat komt omdat internationale reizigers zonder toeslag van de Fyra op Asd - Rtd gebruik mogen maken.  

13-03-2013 19:30:55
broek53
broek53
Quote
Hoera63 (wo 13 mrt 2013 16:45:55 https://www.somda.nl/forum/3884/p440134/): (Ik wist niet zeker of dit bericht hier of in het Lage Landen topic thuishoorde, dus post ik het maar hier.)

Amsterdam wil de trein naar Brussel terug: http://www.nu.nl/binnenland/3368236/amsterdam-wil-rechtstreekse-trein-brussel.html

Het was eigenlijk ook wachten totdat dit zou gebeuren... Doortrekken Lage Landen Lijn naar Asd ofwel de Benelux in ere herstellen? Ben benieuwd, want met de huidige dienstregeling zit Asd - Shl zo goed als vol.
Als je de 4300 tussen Ledn en Hfd in de spits aan de kant veegt, komt de 1200 tussen Asd en Shl in het pad van de Fyra-Benelux terecht. Hoe wrang wil je het hebben
 

13-03-2013 20:00:45
Frontier
Frontier
Ja, maar bij NSH leeft men zeker en vast in de illusie dat de V250 binnenkort weer in dienst komt, waar dan geen plaats meer voor zou zijn als je de 1200 gaat doortrekken naar Asd in het pad van de 9200 (en 4300).  

13-03-2013 20:31:47
dlm4yjp
dlm4yjp
Dan pakt men toch de oude route? (Gv-Hlm-Asd), daar is wel ruimte over.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

13-03-2013 20:43:02
ZJ37
ZJ37
Tot Asd kom je een heel eind, dan nog vanaf de lage sporen de Wgm proberen te bereiken.  

13-03-2013 21:07:33
sfj
Even theoretisch zou dat kunnen door bij Obpa bij wissel 1307 niet rechtsaf maar rechtdoor te gaan ... Al liggen die wissels momenteel op de klem.

Laatst bewerkt door sfj op 13-03-2013 21:08


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

14-03-2013 00:21:42
waalkade
waalkade
Quote
ZJ37 (wo 13 mrt 2013 20:43:02 https://www.somda.nl/forum/3884/p440177/): Tot Asd kom je een heel eind, dan nog vanaf de lage sporen de Wgm proberen te bereiken.
Wgm is niet het enige, alhoewel het meest voor de hand liggende emplacement in Nederland (en België).
 

14-03-2013 01:14:00
AgentX
AgentX
Quote
dlm4yjp (wo 13 mrt 2013 20:31:47 https://www.somda.nl/forum/3884/p440175/): Dan pakt men toch de oude route? (Gv-Hlm-Asd), daar is wel ruimte over.


Hoe zit het eigenlijk met de ruimte qua dienstregelingpaden op de route Rtd-Wd-Bkl-Asd? Bij verstoringen was (is) dit altijd/meestal de omleidingsroute, en dat past(e) volgens mij prima.

Bovendien is er hier op Somda al eens uit een discussie gebleken dat Rtd-Asd via Gd-Wd-Bkl bijna net zo snel is als via Shl/Hlm. Is er geen mogelijkheid om vanaf Rtd via Gd-Wd-Bkl-Asb te rijden?

Enige nadeel is dat er dan alsnog geen directe verbinding met Den Haag is, maar wél met Amsterdam.

Het is allemaal speculatie, maar ik ben wel even benieuwd of het zou kunnen.
 

14-03-2013 01:29:05
AlexNL
AlexNL
Quote
sfj (wo 13 mrt 2013 21:07:33 https://www.somda.nl/forum/3884/p440184/): Even theoretisch zou dat kunnen door bij Obpa bij wissel 1307 niet rechtsaf maar rechtdoor te gaan ... Al liggen die wissels momenteel op de klem.


"Dat kan niet" is natuurlijk onzin. De wissels liggen er, dus als ze nodig zijn voor de dienstuitvoering is het aan ProRail, de infraleverancier, om die wissels van de klem af te halen.
 

14-03-2013 01:32:07
sfj
Precies. Maar ik weet niet waar je in mijn bericht leest "dat kan niet" ... Ik wilde alleen de oplossing voor een praktisch probleem wat aangekaart wordt aandragen. Daarbij merk ik op dat die wissels op dit moment op de klem liggen, daarmee bedoelende dat dit alleen in de toekomst (bijvoorbeeld morgen, als vannacht die klemmen losgedraaid worden) een oplossing is.

Laatst bewerkt door sfj op 14-03-2013 01:32


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

14-03-2013 01:36:05
AlexNL
AlexNL
"Dat kan niet" staat niet als zodanig in je bericht, de opmerking was meer bedoeld om te zeggen "Als zo'n pad wordt aangevraagd mag het niet zomaar worden afgewezen 'omdat de daarvoor benodigde wissels op de klem liggen'", het is tenslotte de taak van ProRail om te zorgen voor capaciteit.  

14-03-2013 01:43:48
sfj
Dan begreep ik je verkeerd. Ik heb ook wel het nodige aan meningsvorming over de saneringswoede die er heerst. Op dit moment is er hopelijk al een verzoek aan de planners die bezig zijn de dienstregeling vanaf december 2013 vorm te geven, zodat het ook in dat opzicht realiteit zou kunnen worden.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

14-03-2013 07:25:06
mdeen
mdeen
Misschien dat er maar een algemeen topic moet komen voor alle wilde plannen die met de HSL te maken hebben want de provincie Brabant wil nu graag een trein Eindhoven - Brussel: http://www.omroepbrabant.nl/?news/1898891703/Provincie+komt+met+voorstel+nieuwe+treinverbinding+Eindhoven-Breda-Brussel.aspx

Quote
DEN BOSCH - De provincie Noord-Brabant heeft samen met collega's in België een alternatief plan bedacht dat de problemen met de Fyra op moet lossen. De provincie stelt een extra intercityverbinding voor, de zogenaamde Brussel-Brainport-express. Dat[sic] extra intercity moet een verbinding worden tussen Eindhoven, Breda, Antwerpen en Brussel en moet acht keer per dag rijden.
 

14-03-2013 09:14:41
daniel81
daniel81
Quote
broek53 (wo 13 mrt 2013 19:30:55 https://www.somda.nl/forum/3884/p440164/): Als je de 4300 tussen Ledn en Hfd in de spits aan de kant veegt, komt de 1200 tussen Asd en Shl in het pad van de Fyra-Benelux terecht. Hoe wrang wil je het hebben

Kun je die met een beetje fantasie dan ook laten stoppen op Hfd en Nvp? Dan is er toch geen probleem meer. (en nee, svp geen flauwe vergelijkingen met de RUD 1900 thv Hm)
 

14-03-2013 09:15:08
279
279
Quote
AlexNL (do 14 mrt 2013 01:36:05 https://www.somda.nl/forum/3884/p440215/): "Dat kan niet" staat niet als zodanig in je bericht, de opmerking was meer bedoeld om te zeggen "Als zo'n pad wordt aangevraagd mag het niet zomaar worden afgewezen 'omdat de daarvoor benodigde wissels op de klem liggen'", het is tenslotte de taak van ProRail om te zorgen voor capaciteit.


ik weet niet wat de laatste stand is omtrent de wissels Obpa,
maar komen ze ooit nog wel terug??
 

14-03-2013 11:09:42
timtrein
timtrein
Quote
AgentX (do 14 mrt 2013 01:14:00 https://www.somda.nl/forum/3884/p440210/): Is er geen mogelijkheid om vanaf Rtd via Gd-Wd-Bkl-Asb te rijden?
Enige nadeel is dat er dan alsnog geen directe verbinding met Den Haag is, maar wél met Amsterdam.
Naja en je slaat Schiphol over, da's ook niet handig.
 

14-03-2013 11:11:37
Klaasje
Klaasje
Quote
279 (do 14 mrt 2013 09:15:08 https://www.somda.nl/forum/3884/p440238/):
Quote
AlexNL (do 14 mrt 2013 01:36:05 https://www.somda.nl/forum/3884/p440215/): "Dat kan niet" staat niet als zodanig in je bericht, de opmerking was meer bedoeld om te zeggen "Als zo'n pad wordt aangevraagd mag het niet zomaar worden afgewezen 'omdat de daarvoor benodigde wissels op de klem liggen'", het is tenslotte de taak van ProRail om te zorgen voor capaciteit.


ik weet niet wat de laatste stand is omtrent de wissels Obpa,
maar komen ze ooit nog wel terug??

Als het zeker was geweest dat ze nooit meer terug zouden komen, kan je er beter meteen recht spoor van maken. Wellicht is dat ook wel het antwoord op de vraag.
 

14-03-2013 11:15:33
RoelZ1
RoelZ1
Quote
AgentX (do 14 mrt 2013 01:14:00 https://www.somda.nl/forum/3884/p440210/):
Hoe zit het eigenlijk met de ruimte qua dienstregelingpaden op de route Rtd-Wd-Bkl-Asd? Bij verstoringen was (is) dit altijd/meestal de omleidingsroute, en dat past(e) volgens mij prima.

Bovendien is er hier op Somda al eens uit een discussie gebleken dat Rtd-Asd via Gd-Wd-Bkl bijna net zo snel is als via Shl/Hlm. Is er geen mogelijkheid om vanaf Rtd via Gd-Wd-Bkl-Asb te rijden?

Enige nadeel is dat er dan alsnog geen directe verbinding met Den Haag is, maar wél met Amsterdam.

Het is allemaal speculatie, maar ik ben wel even benieuwd of het zou kunnen.


Er ligt een 'omleidingspad' van Asd naar Rtd via Bkl (vertrek Asd .57, aankomst Rtd ongeveer .50 wat keurig aansluit op het Beneluxpad naar Brussel). In Amsterdam zit je dan echter wel 'aan de verkeerde kant' omdat je op de lage sporen terechtkomt, met je neus (en loc) richting de Zaanstraat in plaats van de Watergraafsmeer. Om vanaf daar naar een opstelterrein te komen wordt dus een hele uitdaging. Ook doe je Schiphol niet aan wat natuurlijk een groot gemis is.

Laatst bewerkt door RoelZ1 op 14-03-2013 11:16
 

14-03-2013 11:18:58
waalkade
waalkade
Quote
timtrein (do 14 mrt 2013 11:09:42 https://www.somda.nl/forum/3884/p440258/):
Quote
AgentX (do 14 mrt 2013 01:14:00 https://www.somda.nl/forum/3884/p440210/): Is er geen mogelijkheid om vanaf Rtd via Gd-Wd-Bkl-Asb te rijden?
Enige nadeel is dat er dan alsnog geen directe verbinding met Den Haag is, maar wél met Amsterdam.
Naja en je slaat Schiphol over, da's ook niet handig.
Het scheelt je wel een hoop onrust in de trein met die ratelende rolkoffers tijdens het in en uitstappen in Shl%08%.
 

14-03-2013 11:50:07
daniel81
daniel81
Quote
RoelZ1 (do 14 mrt 2013 11:15:33 https://www.somda.nl/forum/3884/p440262/: Er ligt een 'omleidingspad' van Asd naar Rtd via Bkl (vertrek Asd .57, aankomst Rtd ongeveer .50 wat keurig aansluit op het Beneluxpad naar Brussel). In Amsterdam zit je dan echter wel 'aan de verkeerde kant' omdat je op de lage sporen terechtkomt, met je neus (en loc) richting de Zaanstraat in plaats van de Watergraafsmeer. Om vanaf daar naar een opstelterrein te komen wordt dus een hele uitdaging. Ook doe je Schiphol niet aan wat natuurlijk een groot gemis is.

Beide problemen kun je oplossen door in Hfdo te keren en Shl zo vanaf de andere kant te bedienen. Op de westelijke tak lijkt dat te passen.
 

14-03-2013 11:54:30
Klaasje
Klaasje
Vanaf Schiphol is een route via Asd én Bkl wel dubbel om en je bedient Den Haag nog steeds niet.  

14-03-2013 14:13:10
RoelZ1
RoelZ1
En om van Asa naar Asdl te komen mag je ook het hele emplacement van Asd oversteken.

Laatst bewerkt door RoelZ1 op 14-03-2013 14:13
 

14-03-2013 14:44:51
broek53
broek53
En dat allemaal omdat er in de spits een paar 4300'en aan de kant zouden moeten?  


14-03-2013 15:45:18
RoelZ1
RoelZ1
Het doorrijden met de IC Brussel - Den Haag naar Amsterdam maakt het V250 test- en herintroductieprogramma onmogelijk. Een belangrijk onderdeel van dat programma zal zijn om weer te gaan (test)rijden tussen Amsterdam en Brussel in het eigen pad. Als je de 1200 doortrekt verbruik je (zelfs bij een frequentie van 1x per 2 uur) alle Fyra paden doordat je tussen Amsterdam en Schiphol de paden op de oneven uren verbruikt en tussen Antwerpen en Brussel de paden op de even uren. En dat allemaal om een kwartier trager te zijn dan met de overstap op de Fyra in Rotterdam.  

14-03-2013 16:39:51
broek53
broek53
Tsja, het zal wel in de naam zitten (Hispeed) dat men denkt dat dat Buitengewoon belangrijk is, maar er zijn hele volksstammen reizigers, zeker op een lange reis, die een kwartier langer verre prefereren boven overstappen.  

14-03-2013 18:46:18
AlexNL
AlexNL
Daarnaast: het reizigersbelang dient te prevaleren boven het belang van wat testritten. Dat die V250-proefritten dan niet in het eigen pad kunnen plaatsvinden is jammer, dan moet er maar een ander pad worden gevonden. Desnoods vinden die ritten 's nachts plaats.  

14-03-2013 19:18:37
michaben
michaben
Quote
AgentX (do 14 mrt 2013 01:14:00 https://www.somda.nl/forum/3884/p440210/): Hoe zit het eigenlijk met de ruimte qua dienstregelingpaden op de route Rtd-Wd-Bkl-Asd? Bij verstoringen was (is) dit altijd/meestal de omleidingsroute, en dat past(e) volgens mij prima.

Bij verstoringen met de Benelux werd altijd gelijk de 9700 opgeheven om in dit pad de omgeleide Benelux te laten rijden. In principe ligt er echter ook een goederenpad direct achter de 9700, om :45 vanaf Rtd met aankomst :46 op Asd, in principe is dit goederenpad dus zelfs 2 minuten sneller dan de oude route via Gv en Shl, terwijl goederenpaden niet eens op 140km/u gepland zijn en je achter de stoptrein aanrijdt. Ik weet alleen niet of men er op zit te wachten deze goederenpaden op te offeren voor de Beneluxtrein, want zoveel goederenpaden zijn er ook weer niet. En men zal niet voor de lol de 9700 opgeheven hebben de afgelopen jaren als er gewoon een goederenpad voor het oprapen had gelegen.
 

15-03-2013 23:21:46
dh3201
dh3201
Quote
AlexNL (do 14 mrt 2013 18:46:18 https://www.somda.nl/forum/3884/p440326/): Daarnaast: het reizigersbelang dient te prevaleren boven het belang van wat testritten. Dat die V250-proefritten dan niet in het eigen pad kunnen plaatsvinden is jammer, dan moet er maar een ander pad worden gevonden. Desnoods vinden die ritten 's nachts plaats.

Het lijkt vaak andersom te zijn: het heilige treintje spelen gaat voor reizigersbelangen... %03%


Shqiperise-lopers?
 

16-03-2013 10:11:27
geert
geert
Quote
RoelZ1 (do 14 mrt 2013 15:45:18 https://www.somda.nl/forum/3884/p440297/): Het doorrijden met de IC Brussel - Den Haag naar Amsterdam maakt het V250 test- en herintroductieprogramma onmogelijk. Een belangrijk onderdeel van dat programma zal zijn om weer te gaan (test)rijden tussen Amsterdam en Brussel in het eigen pad. Als je de 1200 doortrekt verbruik je (zelfs bij een frequentie van 1x per 2 uur) alle Fyra paden doordat je tussen Amsterdam en Schiphol de paden op de oneven uren verbruikt en tussen Antwerpen en Brussel de paden op de even uren. En dat allemaal om een kwartier trager te zijn dan met de overstap op de Fyra in Rotterdam.
Nou dat lukt tussen Antwerpen en Brussel ook niet want daar rijdt de serie 1200 precies in het pad van de 9200
 

16-03-2013 12:30:31
daniel81
daniel81
Dat is toch precies wat RoelZ1 zegt?  

16-03-2013 15:32:31
RoelZ1
RoelZ1
Quote
dh3201 (vr 15 mrt 2013 23:21:46 https://www.somda.nl/forum/3884/p440579/):
Het lijkt vaak andersom te zijn: het heilige treintje spelen gaat voor reizigersbelangen... %03%


Als ze de Fyra V250 naar Brussel nu weer zonder uitgebreid test- en proefbedrijf gaan rijden kan ik nu al zeggen dat het weer net zo'n puinhoop wordt als in december. Als ze de 8x per dag Den Haag - Brussel rijden en 8x per dag een proefbedrijf Amsterdam - Brussel gaan rijden en daarna die 8x per dag voor reizigers toegankelijk maken (zonder Den Haag - Brussel op te heffen) kan je langzaam weer overstappen naar de V250 en zal de introductie een stuk minder problemen opleveren. Hoe je daarna verder gaat (frequentieverhoging Fyra ja/nee, Antwerpen - Breda ja/nee, opheffen Den Haag - Brussel ja/nee, Gv - Brus integreren in Lage Landenlijn ja/nee) ligt dan nog allemaal open voor de toekomst.

@geert: nu gebruikt de 1200 8/16 paden (dus nog 8 over voor test/introductieritten). Als je de 1200 doortrekt naar Asd verbruikt hij 16/16 paden en blijft er niets over (ok, er ligt nog een 17e pad welke alleen op zaterdag werd gebruikt).

Laatst bewerkt door RoelZ1 op 16-03-2013 15:34
 

16-03-2013 17:27:22
AlexNL
AlexNL
Quote
Als ze de Fyra V250 naar Brussel nu weer zonder uitgebreid test- en proefbedrijf gaan rijden kan ik nu al zeggen dat het weer net zo'n puinhoop wordt als in december.


Dat mag niet eens, want de V250 mag het hele toelatingstraject opnieuw door. De V250 had sowieso slechts een voorlopige toelating in België, die was geldig tot 31 januari. Toen die brokstukken werden gevonden is de toelating per direct opgeschort.
 

16-03-2013 17:36:23
icened
icened
In Belgie had de Fyra V 250 een voorlopige toelating. En waarom heeft IL&T de Fyra V 250 in Nederland wel volledig toegelaten?  

16-03-2013 18:27:08
R1-2010
R1-2010
Omdat een tijdelijke toelating in Nederland niet mogelijk is. Hooguit een toelating onder een aantal voorwaarden, bv bepaalde punten moeten binnen 6 maanden zijn opgelost. Maar dat is dus een ander soort toelating dan die van de Belgen.  

17-03-2013 14:31:04
kleine_man
kleine_man
Quote
RoelZ1 (do 14 mrt 2013 11:15:33 https://www.somda.nl/forum/3884/p440262/):
Quote
AgentX (do 14 mrt 2013 01:14:00 https://www.somda.nl/forum/3884/p440210/):
Hoe zit het eigenlijk met de ruimte qua dienstregelingpaden op de route Rtd-Wd-Bkl-Asd? Bij verstoringen was (is) dit altijd/meestal de omleidingsroute, en dat past(e) volgens mij prima.

Bovendien is er hier op Somda al eens uit een discussie gebleken dat Rtd-Asd via Gd-Wd-Bkl bijna net zo snel is als via Shl/Hlm. Is er geen mogelijkheid om vanaf Rtd via Gd-Wd-Bkl-Asb te rijden?

Enige nadeel is dat er dan alsnog geen directe verbinding met Den Haag is, maar wél met Amsterdam.

Het is allemaal speculatie, maar ik ben wel even benieuwd of het zou kunnen.


Er ligt een 'omleidingspad' van Asd naar Rtd via Bkl (vertrek Asd .57, aankomst Rtd ongeveer .50 wat keurig aansluit op het Beneluxpad naar Brussel). In Amsterdam zit je dan echter wel 'aan de verkeerde kant' omdat je op de lage sporen terechtkomt, met je neus (en loc) richting de Zaanstraat in plaats van de Watergraafsmeer. Om vanaf daar naar een opstelterrein te komen wordt dus een hele uitdaging. Ook doe je Schiphol niet aan wat natuurlijk een groot gemis is.


Koppelen aan de IC Asd-Gvc. Je stopt integraal in Shl en je hoeft niet te keren in Hfd.


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

17-03-2013 16:25:57
lw-o
lw-o
vandaag zijn de eerste 2 van de 3 maanden contractuele hersteltijd voorbij. heeft iemand er zicht op of er überhaupt vorderingen zijn?  

17-03-2013 17:06:33
AlexNL
AlexNL
Van http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20130316_00506640:

Quote
Op de zitting van het Benelux-parlement leek het dat men erop rekent dat het met de Fyra in orde komt, voegde hij eraan toe.
 

23-03-2013 00:14:41
Frontier
Frontier
http://nos.nl/video/487654-deense-fyra-op-libisch-spoor.html

Wellicht willen ze over drie weken de Fyra's ook wel hebben? %08%
 

23-03-2013 12:08:35
lw-o
lw-o
past er niet bij op t spoor;)
maar als ik t verhaal zo hoor willen ze er ook niet voor betalen, dan is de oud ijzerprijs nog altijd interessanter:D
 

23-03-2013 19:43:38
timtrein
timtrein
Is trouwens oud nieuws, het is al enkele jaren bekend dat dit stel in Libië staat.  

23-03-2013 20:28:04
dlm4yjp
dlm4yjp
Sinds 2009 staat dat ding al daar, toen stonden de kinderziektes van dat type treinstel nog in de kinderschoenen


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

24-03-2013 00:35:54
AlexNL
AlexNL
Quote
dlm4yjp (za 23 mrt 2013 20:28:04 https://www.somda.nl/forum/3884/p441824/): toen stonden de kinderziektes van dat type treinstel nog in de kinderschoenen


Nee, niet bepaald. De kinderziektes van de IC4 waren toen al oud genoeg om naar de basisschool te gaan.

Laatst bewerkt door AlexNL op 24-03-2013 00:36
 

25-03-2013 13:08:28
daniel81
daniel81
Quote
kleine_man (zo 17 mrt 2013 14:31:04 https://www.somda.nl/forum/3884/p440824/): Koppelen aan de IC Asd-Gvc. Je stopt integraal in Shl en je hoeft niet te keren in Hfd.

Sinds afgelopen december rijdt de IC Asd-Gvc niet meer via Shl maar via Hlm
 

25-03-2013 13:27:53
daniel81
daniel81
Quote
AlexNL (za 16 mrt 2013 17:27:22 https://www.somda.nl/forum/3884/p440675/): %De V250 had sowieso slechts een voorlopige toelating in België, die was geldig tot 31 januari. Toen die brokstukken werden gevonden is de toelating per direct opgeschort.


Wat merkwaardig dat men een treindienst van start laat gaan met materieel dat nog niet eens een definitieve toelating heeft, zonder een alternatief achter de hand te houden als de toelating er niet komt .
 

25-03-2013 19:48:08
timtrein
timtrein
Mes op de keel, gegokt en verloren...  

25-03-2013 20:13:25
AlexNL
AlexNL
Heel veel keuze had HSA nou ook weer niet: er moest geld in het laatje komen. De ingroeiperiode van de HSL-concessie loopt zo langzaamaan op z'n einde, wat inhoudt dat er meer afgedragen moet worden aan het Rijk. Minister Eurlings heeft 4 jaar korting verleend (60%, 45%, 30%, 15%), wat betekent dat vanaf juli 2013 de volledige concessievergoeding (168 miljoen euro per jaar) betaald moet worden.

Omdat de groei bij de binnenlandse Fyra inmiddels wel bereikt is (vol tijdens de spitsen, vrijwel leeg erbuiten) had HSA niet veel keuze: Fyra Brussel móést gaan rijden. Er is een kans dat HSA bij AnsaldoBreda kan claimen wegens misgelopen inkomsten (en onvoorziene extra uitgaven), maar dat is juristenwerk.
 

25-03-2013 21:12:45
nohab
nohab
Het concessiebedrag is bij mijn weten al eerder teruggebracht tot 101 miljoen euro per jaar.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

25-03-2013 22:14:51
AlexNL
AlexNL
Dat geldt pas vanaf 2015. Je kunt niet zomaar een lopend contract openbreken.  

25-03-2013 22:45:23
Klaasje
Klaasje
Als beide partijen het eens zijn dat we het contract even niet zo serieus nemen kan niemand daar wat aan doen.  

25-03-2013 23:11:00
cuneo56
cuneo56
Quote
daniel81 (ma 25 mrt 2013 13:27:53 https://www.somda.nl/forum/3884/p442091/):

Wat merkwaardig dat men een treindienst van start laat gaan met materieel dat nog niet eens een definitieve toelating heeft, zonder een alternatief achter de hand te houden als de toelating er niet komt .


Ik zie tegenwoordig geen inzetcertificaten meer die geen eind datum hebben%04%
 

26-03-2013 07:23:39
mdeen
mdeen
Quote
Klaasje (ma 25 mrt 2013 22:45:23 https://www.somda.nl/forum/3884/p442164/): Als beide partijen het eens zijn dat we het contract even niet zo serieus nemen kan niemand daar wat aan doen.

Behalve de gedupeerde partijen (de partijen die de aanbesteding niet gewonnen hebben en nu zien dat de winnaar met oneigenlijke argumenten bevoordeeld wordt).
 

26-03-2013 08:48:33
broek53
broek53
Tsja, misschien moeten die clubs dan misschien wel eens een beetje volwassen worden.  

26-03-2013 16:20:29
AlexNL
AlexNL
Het is vrij normaal dat andere deelnemers gaan steigeren als tijdens of na het spel de regels veranderd worden.

Maar, zonder dollen, wat overeen is gekomen tussen NS en de Staat:
- De HSL-concessie wordt voortijdig beëindigd op 31-12-2014 om 23:59
- Vanaf 1-1-2015 0:00 gaat de nieuwe HRN-concessie in, de HSL is opgenomen in deze concessie
- NS Groep zal tot het moment van ontbinding volledig garant staan voor HSA
- Vanaf 1-1-2015 zal NS 101 miljoen per jaar betalen voor de HSL, en zo'n 60 miljoen voor het Hoofdrailnet.
 

26-03-2013 16:34:58
Klaasje
Klaasje
Het zijn helemaal geen deelnemers aan het contract. Slechts deelnemers aan een afgesloten aanbesteding. Overigens is de laatste die daarover zou mogen zeuren Veolia omdat die dat trucje in Limburg al een keer op vrij grote schaal hebben uitgehaald.  

26-03-2013 17:38:38
b2py
b2py
Ik heb vanuit een bron binnen NS Hispeed begrepen dat getracht wordt aanstaande maandag tweede paasdag een proefrit met reizigers te rijden. De rijpaden die gebruikt worden zijn, in het geval van uitvoering, die van de Fyra Benelux. Gereden zal worden tussen Amsterdam en Rotterdam en een tijd is nog onbekend.

Laatst bewerkt door b2py op 26-03-2013 17:42
 

26-03-2013 17:53:21
Jorrit
Jorrit
Dat is al vlot, ik heb pas onlangs gehoord dat er weer met V250's van NS HiSpeed gereden/getest werd: tot nu toe waren het alleen AnsaldoBreda's V250 stellen.

Wat me wel opvalt in de berichtgeving over het testen van de V250 is dat nergens te merken is dat ze ook hebben getest in België. De testritten waren allemaal van Wgm naar Gz. Een van de grote manco's was juist die grensovergang. Is daar werkelijk nog niet mee getest? Of mogen ze pas België weer in als de Nederlandse toelating in orde is?

Als NS HiSpeed met deze treinen weer wil gaan (proef)rijden adviseer ik ze om ze te gebruiken om de 900 serie in de spits te versterken. Die zit nu helemaal vol en als de trein écht weer werkt kan daar dan een positiever imago worden opgebouwd.
 

26-03-2013 22:50:36
thom
thom
Ik denk dat er achter de schermen weleens wat anders kan spelen dan hier in de rondte gaat, goede kans is de grensovergang problematiek helemaal geen kern van het probleem is en misschien zelfs maar een kleine druppel.  

27-03-2013 07:18:58
mdeen
mdeen
Quote
b2py (di 26 mrt 2013 17:38:38 https://www.somda.nl/forum/12766/p442254/): Ik heb vanuit een bron binnen NS Hispeed begrepen dat getracht wordt aanstaande maandag tweede paasdag een proefrit met reizigers te rijden. De rijpaden die gebruikt worden zijn, in het geval van uitvoering, die van de Fyra Benelux. Gereden zal worden tussen Amsterdam en Rotterdam en een tijd is nog onbekend.

Oh, valt Pinksteren dit jaar samen met Pasen? %08%
 

27-03-2013 07:40:04
maigoda
maigoda
Quote
Nelis (do 28 feb 2013 23:02:51 https://www.somda.nl/forum/12766/p438189/): Et verdient niet de schoonheidsprijs dat dat gebeurd maar als een virm met 140 km/h een zwaan raakt denk ik ook niet dat de voorruit et overleefd. Ik heb 1 keer met de auto een zwaan geraakt, en ik kan je vertellen die dingen geven flinke deuken in je auto.

Alleen een VIRM-frontruit is 5 a 6 keer dikker en van gelaagd glas. Een zwaan geeft ook nog wel een beetje mee. Een stoeptegel richt meer schade aan, zal ik maar zeggen.
Groetjes,
Emiel
 

27-03-2013 08:20:09
rolandrail
rolandrail
Als zwanen al door een een frontruit van plan V naar binnen kunnen komen dan kan dat door een grotere frontruit van VIRM of V250 nog makkelijker. Zonde van de zwaan.  

27-03-2013 09:11:22
lex_t
lex_t
Quote
Jorrit (di 26 mrt 2013 17:53:21 https://www.somda.nl/forum/12766/p442255/): Een van de grote manco's was juist die grensovergang. Is daar werkelijk nog niet mee getest?


Vogens mij is dat een probleem van het falende ERMTS, maar we geven liever de schuld aan de Italianen. Net zoals de treinstellen de grote blunders met het product Fyra moeten opvangen.
 

27-03-2013 09:13:57
broek53
broek53
"De" ERTMS faalt niet, anders zou Thalys ook voortdurend stilstaan. Er zijn ook bij Thalys wel grote problemen geweest aan het begin bij het nemen van de grensovergang, maar die zijn daar kennelijk onder controle.
Aardig is dat de treinapparatuur van de ERTMS in de Thaly van Ansaldo is...
 

27-03-2013 09:22:47
b2py
b2py
AnsaldoSTS is op geen manier te vergelijken met AnsaldoBreda. AnsaldoSTS is wereldwijd een toonaangevend bedrijf wat betreft ERTMS dus het is niet raar dat de Thalys spullen aan boord heeft van AnsaldoSTS.  

27-03-2013 10:01:37
broek53
broek53
Neuh, maar het klinkt wat vreemd dat een trein van Ansaldo problemen zou hebben met ERTMS van Ansaldo, die in andere treinen goed werkt.  

27-03-2013 10:30:04
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
rolandrail (wo 27 mrt 2013 08:20:09 https://www.somda.nl/forum/12766/p442308/): Als zwanen al door een een frontruit van plan V naar binnen kunnen komen dan kan dat door een grotere frontruit van VIRM of V250 nog makkelijker. Zonde van de zwaan.


Dat is wel een heel mooi voorbeeld van appels met peren te vergelijken: Een ruit van een plan V staat zowat rechtop en is niet veel dikker dan een autoruit.
Die van de V250 ligt bijna onder een hoek van 45 graden, wat er voor zorgt dat de sterkte met factor 3 versterkt word.
Om te vergelijken: hou één papiertje rechtop en één onder een hoek van 45 graden, gooi er een potlood tegenaan.
Bij de een zul je een mooi gat vinden, de ander biedt veel meer weerstand dus dan vindt je een veel groter gat in de vorm van een streep of zelfs grootswaarschijnlijk dat de potlood van het papier afbuigt.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

27-03-2013 10:39:43
Jorrit
Jorrit
In een artikel uit De Ingenieur wordt de relatie uitgelegd: ze gebruiken dezelfde ERTMS techniek, maar de software versies lopen uiteen.

http://www.deingenieur.nl/nl/artikel/30485/index.html
 

27-03-2013 10:51:02
RoelZ1
RoelZ1
Quote
broek53 (wo 27 mrt 2013 09:13:57 https://www.somda.nl/forum/12766/p442312/): "De" ERTMS faalt niet, anders zou Thalys ook voortdurend stilstaan. Er zijn ook bij Thalys wel grote problemen geweest aan het begin bij het nemen van de grensovergang, maar die zijn daar kennelijk onder controle.
Aardig is dat de treinapparatuur van de ERTMS in de Thaly van Ansaldo is...


Bij de Thalys zijn veel ERTMS-problemen opgelost met 'workarounds'. Die hebben ze ook op de V250 geprobeerd toe te passen, maar dat bleek niet altijd even goed te werken. Ze zijn nu bezig met het implementeren van structurele verbeteringen, maar die hebben vaak een lange doorlooptijd. Overigens staat er binnenkort ook een test op het programma om een hele nacht lang heen en weer te rijden over de BE-NL grens.
 

27-03-2013 11:05:08
lex_t
lex_t
Quote
RoelZ1 (wo 27 mrt 2013 10:51:02 https://www.somda.nl/forum/12766/p442332/): Bij de Thalys zijn veel ERTMS-problemen opgelost met 'workarounds'. Die hebben ze ook op de V250 geprobeerd toe te passen, maar dat bleek niet altijd even goed te werken.


Workarounds. Prutswerk dus aan een kwetsbaar systeem. Maar dus niet per se een V250-probleem.
 

27-03-2013 11:16:44
ZJ37
ZJ37
101 mio voor de HSL 60 voor het HRN, blijft een heel bijzondere verhouding. Voor 100 mio zou er toch geen gek zijn die zoiets wilt exploiteren? Vergeef me, ik ben geen econoom, maar mijn gevoel zegt dat het een idioot bedrag is.  


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl