Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl
28-01-2013 16:07:25
Klaasje
Klaasje
Hoeveel TD-stammen zouden er over de HSL of in de vervangende Benelux gaan rijden?

Ik heb het flauwe vermoeden dat het de oude Beneluxstammen zullen zijn.
 

28-01-2013 16:16:47
broek53
broek53
Het zullen enkele oude BNL-stammen zijn (en dus geen TD-stammen), als je dat bedoelt.  

28-01-2013 16:38:26
Klaasje
Klaasje
Ik probeerde een bruggetje tussen off-topic en on-topic te maken zonder meteen een zure reactie te plaatsen.  

28-01-2013 17:15:49
smarkie
smarkie
Quote
broek53 (ma 28 jan 2013 16:16:47 https://www.somda.nl/forum/3884/p432734/): Het zullen enkele oude BNL-stammen zijn (en dus geen TD-stammen), als je dat bedoelt.

Er worden 5 stammen klaar gemaakt, 4 voor omloop en 1 reserve. En als het goed is allemaal met 2 loccen (1voor-1achter) en mogelijk in multiple bedrijf. Anders in trek sleep configuratie wat extra tijd mt zich meebrengt om te keren in gvc en bkh


Mcn NS International Rtd
 


28-01-2013 17:18:40
smarkie
smarkie
Quote
b2py (ma 28 jan 2013 10:50:34 https://www.somda.nl/forum/3884/p432680/):
Machinisten in opleiding krijgen ook wegbekendheid erbij voor Gv - Gvc, Gvc - Bkh en Gv - Bkh.
niet alleen de machinisten in opleiding hoor %08% alle machinisten van de fyra groep krijgen dit de komende dagen


Mcn NS International Rtd
 

28-01-2013 18:32:09
bond
bond
Om het beeld wat completer te maken, welke loco's gaan het geheel trekken?  

28-01-2013 18:37:32
phantom
phantom
Dan ben ik benieuwd naar hoelang het duurt voor prorail de benodigde "zaken" heeft doorgeploegd/gewijzigd,en de verbinding (bijna zoals vroeger)weer wordt opgestart.
Er zal dus in elk geval tijdelijk weer een BNL rijden waardoor er ook weer wat locs nodig zullen zijn.
Is ondertussen al bekend wat voor locs dit gaan/kunnen worden ?
Zoals eerder aangehaald weet ik niet of reeks 28 weer wordt gebruikt of dat men toch iets anders zal moeten regelen,wie t wel weet mag t zeggen
*er zijn blijkbaar meer mensen die willen weten wat het loctype gaat worden*

Laatst bewerkt door phantom op 28-01-2013 18:38, reden: deels dubbele vraagstelling


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

28-01-2013 19:19:40
smarkie
smarkie
Quote
bond (ma 28 jan 2013 18:32:09 https://www.somda.nl/forum/3884/p432750/): Om het beeld wat completer te maken, welke loco's gaan het geheel trekken?

gewoon de vertrouwde belgische type 28 locs. Dit ivm toelating en bekendheid van het personeel


Mcn NS International Rtd
 

28-01-2013 21:58:38
treinefan
treinefan
Een NFL vertelde mij dat hij vandaag met een NMBS-medewerker had gesproken en dat die vertelde dat de reeks 28 weer gebruikt zal worden. Er zouden nog een paar locs over zijn en eventueel zouden er een paar bij gehuurd gaan worden.  

29-01-2013 00:43:23
aarclay
aarclay
Die waren toch allemaal bezet?


Choo choo.....
 

29-01-2013 06:35:13
Bert13
Bert13
Nou, als het goed is niet dus


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

29-01-2013 09:38:52
mdeen
mdeen
Quote
smarkie (ma 28 jan 2013 17:15:49 https://www.somda.nl/forum/3884/p432742/):
Er worden 5 stammen klaar gemaakt, 4 voor omloop en 1 reserve. En als het goed is allemaal met 2 loccen (1voor-1achter) en mogelijk in multiple bedrijf. Anders in trek sleep configuratie wat extra tijd mt zich meebrengt om te keren in gvc en bkh

Waarom maar 5 stammen? Wordt de rest van de prio-ICR alweer ingezet in de normale dienst? Met 5 stammen, 4 in dienst kun je maar een 2-uursdienst rijden (Gv-Brusz is 2:15).
Dat is de zoveelste schoffering van de reiziger.

En waarom naar Gvc en niet naar Gv? De Benelux reed ook niet naar Gvc. Vanuit Gv kun je rechtdoor naar de Binckhorst. En in de oude dienstregeling heb je 55 minuten keertijd in Gv. Dat moet toch voldoende zijn om te kunnen omlokken?
Omlokken? Je rijdt Gv-Bkh en drukt dan terug naar Gvc om dan weer vooruit naar Gv te gaan. Of zijn dat soort rangeerbewegingen niet meer toegestaan?
 

29-01-2013 09:50:57
Bert13
Bert13
Ik denk inderdaad dat Gv het meest logische besluit is. En men heeft altijd gesproken over een tweeuursdienst, niet nu na een paar weken pas spreken over een schoffering.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

29-01-2013 10:07:58
broek53
broek53
Quote
mdeen (di 29 jan 2013 09:38:52 https://www.somda.nl/forum/3884/p432813/):
Quote
smarkie (ma 28 jan 2013 17:15:49 https://www.somda.nl/forum/3884/p432742/):
Er worden 5 stammen klaar gemaakt, 4 voor omloop en 1 reserve. En als het goed is allemaal met 2 loccen (1voor-1achter) en mogelijk in multiple bedrijf. Anders in trek sleep configuratie wat extra tijd mt zich meebrengt om te keren in gvc en bkh

Waarom maar 5 stammen? Wordt de rest van de prio-ICR alweer ingezet in de normale dienst? Met 5 stammen, 4 in dienst kun je maar een 2-uursdienst rijden (Gv-Brusz is 2:15).
Dat is de zoveelste schoffering van de reiziger.

En waarom naar Gvc en niet naar Gv? De Benelux reed ook niet naar Gvc. Vanuit Gv kun je rechtdoor naar de Binckhorst. En in de oude dienstregeling heb je 55 minuten keertijd in Gv. Dat moet toch voldoende zijn om te kunnen omlokken?
Omlokken? Je rijdt Gv-Bkh en drukt dan terug naar Gvc om dan weer vooruit naar Gv te gaan. Of zijn dat soort rangeerbewegingen niet meer toegestaan?
Het Prio-ICR staat nog allemaal aan de kant en behoeft voorlopig niet de binnenlandse dienst in. Gvc is een speculatie van Somda zelf. Geduwd rangeren met getrokken treinen is niet verboden, maar ik denk niet dat je iemand bereid zult vinden om dergelijke lange bewegingen op stations nog te maken.

Laatst bewerkt door broek53 op 29-01-2013 10:13
 

29-01-2013 10:25:47
maigoda
maigoda
Geduwd rangeren mag volgens het NSR/NS-Int/NSH-handboek nog maar het 5 km/h. Dat schiet zeker niet op tussen alle in- en uitgaande treinen door.
Groetjes,
Emiel
 

29-01-2013 10:30:17
ZJ37
ZJ37
Gisteren in de hoorzitting over de Fyra werd door de manager Capaciteitsverdeling Prorail (H. Thomassen) aangegeven dat een pad tussen Gv/Gvc en Rsd wel beschikbaar zou zijn, maar wees nog wel op de brugopeningen te Ddr.

Er zal overigens verderop tussen Ddr en Zlw/Rsd ook iets gedaan moeten worden met cargopaden en/of binnenlandse treinen, anders passen die alternatieve treinen er met geen mogelijkheid door. Nu is KNV doorgaans zo flexibel als een stuk staal in het dienstregelingsproces, dus ik ben benieuwd wat men verzonnen heeft.
 

29-01-2013 10:33:17
mdeen
mdeen
Quote
Bert13 (di 29 jan 2013 09:50:57 https://www.somda.nl/forum/3884/p432814/): Ik denk inderdaad dat Gv het meest logische besluit is. En men heeft altijd gesproken over een tweeuursdienst, niet nu na een paar weken pas spreken over een schoffering.

Je bedoelt dat je niet mag spreken van een schofferering als na 1 maand 3 treinen per 4 uur, 2 weken geen dienst er een 2-uursdienst wordt ingelegd?
Sorry, maar ik blijft het zeggen: het is een absolute schoffering van de reizigers. Het kan niet zo zijn dat dit het beste is wat ze kunnen doen. Als het dat wel is is het reden genoeg om NSH de concessie af te nemen.
 

29-01-2013 10:34:30
mdeen
mdeen
Quote
ZJ37 (di 29 jan 2013 10:30:17 https://www.somda.nl/forum/3884/p432826/): Gisteren in de hoorzitting over de Fyra werd door de manager Capaciteitsverdeling Prorail (H. Thomassen) aangegeven dat een pad tussen Gv/Gvc en Rsd wel beschikbaar zou zijn, maar wees nog wel op de brugopeningen te Ddr.

Die zouden alleen een probleem zijn als er niet in het pad van de voormalige Benelux gereden werd.
 

29-01-2013 11:01:42
broek53
broek53
Quote
mdeen (di 29 jan 2013 10:33:17 https://www.somda.nl/forum/3884/p432827/):
Quote
Bert13 (di 29 jan 2013 09:50:57 https://www.somda.nl/forum/3884/p432814/): Ik denk inderdaad dat Gv het meest logische besluit is. En men heeft altijd gesproken over een tweeuursdienst, niet nu na een paar weken pas spreken over een schoffering.

Je bedoelt dat je niet mag spreken van een schofferering als na 1 maand 3 treinen per 4 uur, 2 weken geen dienst er een 2-uursdienst wordt ingelegd?
Sorry, maar ik blijft het zeggen: het is een absolute schoffering van de reizigers. Het kan niet zo zijn dat dit het beste is wat ze kunnen doen. Als het dat wel is is het reden genoeg om NSH de concessie af te nemen.
Zo is het, dan rijdt er ten minste helemaal niets meer.
Wraakzucht is een slechte raadgever, wil ik maar zeggen - hoezeer het mij met jou verwondert dat er niet juist voor een uurdienst gegaan wordt. Ik zie de beperkingen daarvoor inderdaad niet zo.

Laatst bewerkt door broek53 op 29-01-2013 11:02
 

29-01-2013 11:28:29
ZJ37
ZJ37
Voor het alternatief lijkt me tussen Gv en Rtd het 'gat' waarin de 1900 niet rijdt de enige mogelijkheid daar.

Dus het zal zoiets worden als:

Gv v 46 (sp 301)
Rtd a 01
Rtd v 04
Ddr a 17
Ddr v 18
Rsd a 41
Rsd v 44

Rsd a 16
Rsd v 19
Ddr a 42
Ddr v 43
Rtd a 56
Rtd v 59
Gv a 14 (sp 301)

Loc omrijden
Gv v 19 (sp 301 -> 901), v 22 (901 -> 302a -> 302b), v 25 (302b -> 301). En dan nog 20 minuten over voor vertrek terug richting Rsd.

Wel hier en daar dus conflicten met cargopaden (Zlw-Rsd-Esn v.v.) en in één richting met het zelden benutte cargopad Rtd-Gv-Bv.

Benieuwd of het op zoiets gaat lijken, want heb geen idee wat er is afgesproken met grenstijden.
 

29-01-2013 11:32:54
mdeen
mdeen
Quote
broek53 (di 29 jan 2013 11:01:42 https://www.somda.nl/forum/3884/p432832/): Zo is het, dan rijdt er ten minste helemaal niets meer.
Wraakzucht is een slechte raadgever, wil ik maar zeggen - hoezeer het mij met jou verwondert dat er niet juist voor een uurdienst gegaan wordt. Ik zie de beperkingen daarvoor inderdaad niet zo.

Concessie afnemen betekent niet dat er niets meer rijdt. Ik neem aan dat in de concessiewet hiervoor clausules zijn opgenomen dat je de vorige concessiehouder kunt dwingen te blijven rijden totdat er een acceptabele oplossing is.

Maar je hebt gelijk, en wat de partijen zelf ook zeggen: eerst maar eens deze misere oplossen en dan eens kijken welke maatregelen er tegen NSH genomen moeten worden om reizigers voor deze volstrekt ondermaatse dienstverlening te compenseren.
 

29-01-2013 11:51:48
mdeen
mdeen
Quote
ZJ37 (di 29 jan 2013 11:28:29 https://www.somda.nl/forum/3884/p432838/): Voor het alternatief lijkt me tussen Gv en Rtd het 'gat' waarin de 1900 niet rijdt de enige mogelijkheid daar.

Dus het zal zoiets worden als:

Gv v 46 (sp 301)


Waarom niet zoals Thomassen zei in het oude pad van de Benelux? Dat zou zonder veel problemen vrijgemaakt kunnen worden. Dan krijg je in Gv 55 minuten keertijd.
 

29-01-2013 12:44:52
fred67nl
fred67nl
Als ik de BUP,s bekijk zou de BNL tussen Hlm en Kfh in het pad van de staaltrein kunnen. Daarna zou je in een goederenpad naar Rsd kunnen. Misschien een oplossing om, uiteraard tegen betaling de goederenvervoerders vragen om de BNL in hun pad te laten rijden. Het gaat wat langzamer maar dan heb je wel weer wat. Als het goed is is het toch maar een tijdelijke oplossing.

Fred
 

29-01-2013 12:51:32
broek53
broek53
Handelen in spoorcapaciteit/dienstregelingpaden is ten strengste verboden.  

29-01-2013 13:09:11
daniel81
daniel81
Quote
ZJ37 (di 29 jan 2013 11:28:29 https://www.somda.nl/forum/3884/p432838/): Voor het alternatief lijkt me tussen Gv en Rtd het 'gat' waarin de 1900 niet rijdt de enige mogelijkheid daar.

Dus het zal zoiets worden als:

Gv v 46 (sp 301)
Rtd a 01
Rtd v 04
Ddr a 17
Ddr v 18
Rsd a 41
Rsd v 44

Rsd a 16
Rsd v 19
Ddr a 42
Ddr v 43
Rtd a 56
Rtd v 59
Gv a 14 (sp 301)

Loc omrijden
Gv v 19 (sp 301 -> 901), v 22 (901 -> 302a -> 302b), v 25 (302b -> 301). En dan nog 20 minuten over voor vertrek terug richting Rsd.

Wel hier en daar dus conflicten met cargopaden (Zlw-Rsd-Esn v.v.) en in één richting met het zelden benutte cargopad Rtd-Gv-Bv.

Benieuwd of het op zoiets gaat lijken, want heb geen idee wat er is afgesproken met grenstijden.


Dit pad had ik zelf ook in gedachten, maar is in België weer lastig.
Je krijgt dan een uitgebogen drgl, omdat je anders bij binnenkomst te Atw door de 2500 heen rijdt. Aankomst Atw kan daarom op z'n vroegst om ca .13, terwijl de NMBS-IC naar Brusz uit Atw om .17 vertrekt. De benelux daar voorlangs lukt niet, en achter de IC hangen is ook niet klantvriendelijk. De benelux in plaats van die IC zal qua capaciteit niet gaan lukken. Kortom hier ligt een uitdaging voor de Belgen.
In omgekeerde richting is het nog lastiger, aangezien het betekent dat de Benelux uit Atw vlak voor de stopper uit zal gaan. Mocht de benelux ergens tussen Brusz en Atw een paar minuten vertraging oplopen, dan is het risico groot dat-ie áchter de 2500 belandt en dat betekent meteen +30.
 

29-01-2013 13:13:41
treinfan
treinfan
Er werd dan ook gesproken over het oude BNL-pad (van Gv tot aan Zlw vlak achter de 1900 aan, andere richting iets voor de 1900 uit)  

29-01-2013 13:58:33
dvdhoven
dvdhoven
Quote
maigoda (di 29 jan 2013 10:25:47 https://www.somda.nl/forum/3884/p432823/): Geduwd rangeren mag volgens het NSR/NS-Int/NSH-handboek nog maar het 5 km/h. Dat schiet zeker niet op tussen alle in- en uitgaande treinen door.
Groetjes, Emiel
En voor de goede orde, Gvc - Bkh vv is geen rangeerbeweging, maar een treinbeweging. Hiervoor moeten dus treinen worden ingelegd en gelden nog wat strengere regels dan voor rangeren.


Dick van den Hoven
 

29-01-2013 13:59:34
AgentX
AgentX
Quote
treinfan (di 29 jan 2013 13:13:41 https://www.somda.nl/forum/3884/p432860/): Er werd dan ook gesproken over het oude BNL-pad (van Gv tot aan Zlw vlak achter de 1900 aan, andere richting iets voor de 1900 uit)


Kan dat niet andersom? Dus in beide gevallen voor de 1900 uit? Ik meen mij te herinneren dat er nogal wat klachten waren over het "gesukkel" op dat traject.
 

29-01-2013 14:08:24
mich
mich
Quote
dvdhoven (di 29 jan 2013 13:58:33 https://www.somda.nl/forum/3884/p432864/):
Quote
maigoda (di 29 jan 2013 10:25:47 https://www.somda.nl/forum/3884/p432823/): Geduwd rangeren mag volgens het NSR/NS-Int/NSH-handboek nog maar het 5 km/h. Dat schiet zeker niet op tussen alle in- en uitgaande treinen door.
Groetjes, Emiel
En voor de goede orde, Gvc - Bkh vv is geen rangeerbeweging, maar een treinbeweging. Hiervoor moeten dus treinen worden ingelegd en gelden nog wat strengere regels dan voor rangeren.


Daarom willen ze een loc aan beide zijden. Ombouwen en klaar is kees.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


29-01-2013 14:22:10
mdeen
mdeen
Met 55 minuten keertijd in Gv, laten we zeggen 45 in Gvc is er ook wel tijd om er een andere lok tegenaan te plakken. En dan hoef je niet het excuus dat er zo weinig loks beschikbaar zijn te gebruiken om maar een 2-uursdienst aan te bieden.  

29-01-2013 14:32:40
5431
5431
Quote
mdeen (di 29 jan 2013 09:38:52 https://www.somda.nl/forum/3884/p432813/):
En waarom naar Gvc en niet naar Gv? De Benelux reed ook niet naar Gvc.
Omdat die door ging naar Amsterdam. Treinen die in Den Haag eindigen, rijden volgens mij allemaal naar Gvc.
 

29-01-2013 14:36:03
AgentX
AgentX
Ik denk dat je het andersom bedoelt: treinen die NIET eindigen in Gvc, stoppen ook niet in Gvc, maar in Gv.  

29-01-2013 14:41:35
mdeen
mdeen
Is dat een systeemeis? Of is dat een beslissing die NSR heeft genomen omdat het weinig nut heeft om treinen die in Den Haag eindigen niet even tot Gvc door te laten rijden?
Kun je soms niet niet keren in Gv of doorrijden naar de Binckhorst?
Je voegt namelijk een extra complexiteit aan je dienstregeling toe: sporen in Gvc plannen en capaciteit op de verbindingsboog naar Gv (die er op dat moment niet is omdat de 1900 daar rijdt).
 

29-01-2013 14:46:04
maigoda
maigoda
Quote
dvdhoven (di 29 jan 2013 13:58:33 https://www.somda.nl/forum/3884/p432864/):
Quote
maigoda (di 29 jan 2013 10:25:47 https://www.somda.nl/forum/3884/p432823/): Geduwd rangeren mag volgens het NSR/NS-Int/NSH-handboek nog maar het 5 km/h. Dat schiet zeker niet op tussen alle in- en uitgaande treinen door.
Groetjes, Emiel
En voor de goede orde, Gvc - Bkh vv is geen rangeerbeweging, maar een treinbeweging. Hiervoor moeten dus treinen worden ingelegd en gelden nog wat strengere regels dan voor rangeren.

Kijk, dat wist ik dus niet van Bkh-Gvc (ik heb Gvc ook niet als standplaats). Dan kun je een geduwde beweging domweg vergeten, want zoiets mag alleen als rangeerbeweging.
Groetjes,
Emiel
 

29-01-2013 14:47:47
daniel81
daniel81
Gv is ook wel eindbestemming geweest, maar dan vanuit noordelijke richting. De 5000 reed vroeger in de daluren Ledn-Gv.
De hoeveelheid treinen Gv-Gvc is al niet erg riant en Gvc is een populaire bestemming, dus dat men er nu voor kiest de treinen vanuit het zuiden met bestemming Den Haag (5100 en 1900) tot Gvc te laten rijden is niet meer dan logisch. Maar ik kan me voorstellen dat voor een beneluxdienst Gv veel gemakkelijekr is dan Gvc.
Het zal vooral van afhangen van het bekende kosten-batenplaatje: wat levert doorrijden tot Gvc extra aan reizigers op en compenseert dat de extra kosten?
Of: hoeveel heeft de gemeente Den Haag er financieel voor over om de Benelux tot in Gvc te laten rijden?
 

29-01-2013 15:28:47
bond
bond
Wellicht spelen in de overwegingen ook andere logistieke vraagstukjes mee: wisseling rijdend personeel, catering en schoonmaak.  

29-01-2013 15:33:08
Frontier
Frontier
Is het ook de bedoeling dat er uiteindelijk weer Amsterdam-Brussel gereden gaat worden? Want momenteel verdenk ik ze ervan dat ze doelbewust Den Haag hebben gekozen om alle reizigers van en naar Amsterdam alsnog de Fyra in te jagen tot Rotterdam om aldaar over te stappen...  

29-01-2013 15:38:54
timtrein
timtrein
Er is geen bruikbaar pad door naar Amsterdam, zoals al vaker genoemd.  

29-01-2013 15:45:09
Frontier
Frontier
Ja, dat wordt als excuus gebruikt, want dan hoeven ze er verder geen moeite meer voor te doen, in de hoop dat iedereen zich neerlegt bij die 'bestaande dingen worden niet gewijzigd dus wat er niet bij past is uitgesloten'-mentaliteit die ze zelf hanteren. Maar je zou bijvoorbeeld ook een binnenlandse trein kunnen opheffen wanneer de Benelux rijdt (2100, 2200, gedeelte 2600, om maar 'ns wat voorbeelden te noemen)...  

29-01-2013 15:47:02
Bert13
Bert13
Houd je dan ook rekening met de capaciteit die de 21/22/2600 in de spits gebruikt? Het aantal mensen in een trein die normaal door 8 bakken VIRM gereden wordt, past niet bij 7 zitvolle rijtuigen Benelux...


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

29-01-2013 15:49:34
Frontier
Frontier
Gezien de plannen om de dienst maar een keer per twee uur uit te gaan voeren blijven er nog voldoende rijtuigen over om die paar stammetjes te verlengen?

EDIT: En anders heeft de NMBS, voor zover ik weet, nog wel wat I6 of I10 rijtuigen over om treinen te verlengen.

Laatst bewerkt door Frontier op 29-01-2013 15:53
 

29-01-2013 15:53:52
broek53
broek53
Quote
Frontier (di 29 jan 2013 15:49:34 https://www.somda.nl/forum/3884/p432886/): Gezien de plannen om de dienst maar een keer per twee uur uit te gaan voeren blijven er nog voldoende rijtuigen over om die paar stammetjes te verlengen?
Zo is het, joh. Allemaal boze opzet, bijbedoelingen en verborgen agenda's. Zo de waard is, vertrouwt hij zijn gasten. Ik groet u allen zeer, ik ben voorlopig wel even klaar met somda.
 

29-01-2013 16:00:03
Frontier
Frontier
%08%

Ben ik dan de enige die het opvalt dat ze, na er eerst een enorme rotzooi van te hebben gemaakt, zich er nu relatief makkelijk vanaf willen laten komen door met een halfbakken oplossing aan te komen zetten en daar eigenlijk het liefst nog waardering voor willen hebben ook? "Ja, het is misschien niet gegaan zoals we zouden willen, maar we doen er nu alles aan om het op te lossen, dus een beetje waardering voor de moeite is ook wel op z'n plaats." Ja, daaag. %03%

Laatst bewerkt door Frontier op 29-01-2013 16:06
 

29-01-2013 16:07:25
279
279
het is toch jammer dat de juiste mensen steeds worden weggejaagd
door allerlei doemdenkers dan wel complotdenkers.
het steekt elke keer weer de kop op - welk topic dan ook!!
 

29-01-2013 16:21:39
martijnmet
Moderator
martijnmet
Daarom nu weer terug naar de echte ontwikkelingen rondom de HSL/Beneluxtrein!  

29-01-2013 18:36:20
ZJ37
ZJ37
Quote
Frontier (di 29 jan 2013 15:45:09 https://www.somda.nl/forum/3884/p432882/): Ja, dat wordt als excuus gebruikt, want dan hoeven ze er verder geen moeite meer voor te doen, in de hoop dat iedereen zich neerlegt bij die 'bestaande dingen worden niet gewijzigd dus wat er niet bij past is uitgesloten'-mentaliteit die ze zelf hanteren. Maar je zou bijvoorbeeld ook een binnenlandse trein kunnen opheffen wanneer de Benelux rijdt (2100, 2200, gedeelte 2600, om maar 'ns wat voorbeelden te noemen)...
En dat eenmaal gedaan gaan we met zijn allen de bewoordingen 'kansloos' uit de kast trekken omdat de trein zo ongelooflijk te klein is gepland... Dat is precies de reden dat het dus niet op deze manier gaat gebeuren, al zou je het hooguit voor de daluren kunnen overwegen. Maar dan wordt het wel een heel ingewikkeld gebeuren met beginnende/eindigende treinen te Gv en Asd.
 

29-01-2013 18:45:35
phantom
phantom
Quote
mdeen (di 29 jan 2013 14:22:10 https://www.somda.nl/forum/3884/p432867/): En dan hoef je niet het excuus dat er zo weinig loks beschikbaar zijn te gebruiken om maar een 2-uursdienst aan te bieden.

En jij kunt bekijken hoeveel locs de NMBS nog over heeft van de reeks 28 ?
Het was al lang bekent dat zodra de BNL ophield met bestaan de NMBS erg graag de locs z.s.m. terug wilde vanwege vraag naar locs voor van alles.

Quote
Frontier (di 29 jan 2013 15:49:34 https://www.somda.nl/forum/3884/p432886/): Gezien de plannen om de dienst maar een keer per twee uur uit te gaan voeren blijven er nog voldoende rijtuigen over om die paar stammetjes te verlengen?

EDIT: En anders heeft de NMBS, voor zover ik weet, nog wel wat I6 of I10 rijtuigen over om treinen te verlengen.

Maar natuurlijk zijn er zat rijtuigen over en die kun je ook vast zonder onderhoud gelijk weer de baan opsturen %03%
Zo gemakkelijk is t dus meestal niet.
En dat telt ook voor I6-I10 rijtuigen,ga er maar gewoon vanuit dat die er nog zijn,allemaal klaar voor gebruik en t kost ook nog niks ook %09%
(jammer die ideale wereld bestaat ook in Belgie niet)
Om dan nog maar te zwijgen over het feit dat een verlengde trein met paardekarren(laten we is wat nieuws proberen als we toch denken dat alles gaat)
niet overal langs de perrons zal passen.
Kortom als de wereld ideaal was en alles gratis dan had je met sommige dingen miss gelijk gehad %08%
Maar goed wie weet kun je t zelf beter,dus solliciteer voor zo'n functie %03%
Terug OT,heeft men al laten doorschemeren wanneer men de alternatieve BNL kan "lanceren" ?
Of hangt dat af van hoelang prorail nodig heeft om een pad "te creeren" ?


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

29-01-2013 18:49:25
Klaasje
Klaasje
Het is allemaal niet zo makkelijk natuurlijk. Op druk spoor, op trajecten met veel reizigers en dwangpunten voor de dienstregeling een treintje extra inleggen. Als je het mij vraagt mag van eens per twee uur eens per uur worden gemaakt maar voor de rest heb ik niet echt op- of aanmerkingen als ik eerlijk ben.

Dat de Benelux is afgeschaft voordat de Fyra een betrouwbare dienst reed is aan de ene kant logisch door de vele prikkels die er waren om toch wat te doen. (Dienstregeling, lease locs, business case HSA, druk van buitenaf etc.) Aan de andere kant was het niet verstandig om het zo te doen en was het verstandig geweest om wat rustiger te beginnen maar daarbij moeten we wel bedenken dat achteraf praten altijd makkelijker is.
 

29-01-2013 21:02:54
jorgo
jorgo
Quote
daniel81 (di 29 jan 2013 14:47:47 https://www.somda.nl/forum/3884/p432874/):
Het zal vooral van afhangen van het bekende kosten-batenplaatje: wat levert doorrijden tot Gvc extra aan reizigers op en compenseert dat de extra kosten?
Of: hoeveel heeft de gemeente Den Haag er financieel voor over om de Benelux tot in Gvc te laten rijden?


Wacht even, de trein naar Gv is de tijdelijke FYRA vervanger, niet de invulling van de Haagse ambitie een eigen trein Den Haag-Brussel te laten rijden. Dus het hieraan meebetalen door Den Haag is dan ook niet aan de orde.

En ik heb hier gister gemerkt dat het niet echt voor serieus wordt aangenomen als je suggereert dat die twee ontwikkelingen wellicht met elkaar kunnen gaan samenhangen.
 

29-01-2013 21:07:26
103 220-0
103 220-0
Over de reeks 28: in Op de Rails was al te lezen dat de eerste in maart zouden terugkeren naar de leasemaatschappij, in navolging van de reeks 29, waarvan al e.e.a. is ingeleverd. Dus zo groot is de behoefte aan de Benelux-locs niet geweest.  

29-01-2013 21:29:34
b2py
b2py
Quote
broek53 (di 29 jan 2013 15:53:52 https://www.somda.nl/forum/3884/p432887/):
Quote
Frontier (di 29 jan 2013 15:49:34 https://www.somda.nl/forum/3884/p432886/): Gezien de plannen om de dienst maar een keer per twee uur uit te gaan voeren blijven er nog voldoende rijtuigen over om die paar stammetjes te verlengen?
Zo is het, joh. Allemaal boze opzet, bijbedoelingen en verborgen agenda's. Zo de waard is, vertrouwt hij zijn gasten. Ik groet u allen zeer, ik ben voorlopig wel even klaar met somda.

Zo raar is de reactie van Frontier toch helemaal niet? De oude benelux reed 1x per uur, de Fyra zou volgens concessie ook 1x per uur moeten rijden. Dat is aangepast naar 1x per 2 uur wat helaas nodig was vanwege beperkt materieel. Afgelopen maandag heeft ProRail aangegeven 16x per uur een pad van Den Haag naar Roosendaal vrij te willen maken als daar behoefte aan is. Nou blijkt dat er waarschijnlijk 1x per 2 uur gereden gaat worden, kunnen de treinen toch verlengd worden? De treinen van/naar België krijg je zo overvol door met maar zeven rijtuigen de rijden.

Laatst bewerkt door b2py op 29-01-2013 21:30
 

29-01-2013 21:33:51
dlm4yjp
dlm4yjp
Lees je eigen stuk is eens door, je beantwoord de vraag zelf al


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

29-01-2013 21:35:59
Klaasje
Klaasje
Frontier had het over het vervangen van de 2600 op een groot gedeelte van het traject en meer van dat soort exotische ideeën. Niet realistisch en bovendien eerder het maken van meer dan minder problemen.  

29-01-2013 21:39:19
FST
FST
Quote
timtrein (di 29 jan 2013 15:38:54 https://www.somda.nl/forum/3884/p432881/): Er is geen bruikbaar pad door naar Amsterdam, zoals al vaker genoemd.


Volgens mij heeft dat alles te maken met de wijzigingen tussen Gvc en Shl door de openstelling van de Hanzelijn. Daardoor is ook de strakke kwartierdienst op dit traject om zeep geholpen.
Sinds het verdwijnen van de BNL en de 600 zijn er geen extra treinen tussen Gv / Gvc en Asd bijgekomen, alleen de verdeling van de resterende treinen over het uur is veranderd (slechter geworden).

Laatst bewerkt door FST op 29-01-2013 21:46
 


29-01-2013 21:44:42
FST
FST
Quote
AgentX (di 29 jan 2013 13:59:34 https://www.somda.nl/forum/3884/p432865/):
Quote
treinfan (di 29 jan 2013 13:13:41 https://www.somda.nl/forum/3884/p432860/): Er werd dan ook gesproken over het oude BNL-pad (van Gv tot aan Zlw vlak achter de 1900 aan, andere richting iets voor de 1900 uit)


Kan dat niet andersom? Dus in beide gevallen voor de 1900 uit? Ik meen mij te herinneren dat er nogal wat klachten waren over het "gesukkel" op dat traject.


Waarom is het niet mogelijk om tussen Gvc en Ddr precies een kwartier tussen opeenvolgende 1900-en te rijden? Op dit traject rijden alle reizigerstreinen een kwartierdienst, m.u.v. de 1900, die elk half uur rijdt. Precies een kwartier na (of voor) de 1900 lijkt dus een vrij pad. Of conflicteert dat met brugopeningen en/of goederendiensten?
 

29-01-2013 21:53:40
b2py
b2py
Quote
dlm4yjp (di 29 jan 2013 21:33:51 https://www.somda.nl/forum/3884/p432957/): Lees je eigen stuk is eens door, je beantwoord de vraag zelf al

Onwaar.
 

29-01-2013 21:56:20
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
b2py (di 29 jan 2013 21:29:34 https://www.somda.nl/forum/3884/p432956/):
Quote
broek53 (di 29 jan 2013 15:53:52 https://www.somda.nl/forum/3884/p432887/):
Quote
Frontier (di 29 jan 2013 15:49:34 https://www.somda.nl/forum/3884/p432886/): Gezien de plannen om de dienst maar een keer per twee uur uit te gaan voeren blijven er nog voldoende rijtuigen over om die paar stammetjes te verlengen?
Zo is het, joh. Allemaal boze opzet, bijbedoelingen en verborgen agenda's. Zo de waard is, vertrouwt hij zijn gasten. Ik groet u allen zeer, ik ben voorlopig wel even klaar met somda.

Zo raar is de reactie van Frontier toch helemaal niet? De oude benelux reed 1x per uur, de Fyra zou volgens concessie ook 1x per uur moeten rijden. Dat is aangepast naar 1x per 2 uur wat helaas nodig was vanwege beperkt materieel. Afgelopen maandag heeft ProRail aangegeven 16x per uur een pad van Den Haag naar Roosendaal vrij te willen maken als daar behoefte aan is. Nou blijkt dat er waarschijnlijk 1x per 2 uur gereden gaat worden, kunnen de treinen toch verlengd worden? De treinen van/naar België krijg je zo overvol door met maar zeven rijtuigen de rijden.



Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

29-01-2013 22:02:01
mdj
mdj
"Beperkt materieel" zal hem zitten in de loccen wegens niet willen omlopen, niet in de rijtuigen. (Zie Dijkgracht...)


Bij twijfel: gebruik beton.
 

29-01-2013 22:07:27
b2py
b2py
Quote
dlm4yjp (di 29 jan 2013 21:56:20 https://www.somda.nl/forum/3884/p432966/):
Quote
b2py (di 29 jan 2013 21:29:34 https://www.somda.nl/forum/3884/p432956/):
Quote
broek53 (di 29 jan 2013 15:53:52 https://www.somda.nl/forum/3884/p432887/):
Quote
Frontier (di 29 jan 2013 15:49:34 https://www.somda.nl/forum/3884/p432886/): Gezien de plannen om de dienst maar een keer per twee uur uit te gaan voeren blijven er nog voldoende rijtuigen over om die paar stammetjes te verlengen?
Zo is het, joh. Allemaal boze opzet, bijbedoelingen en verborgen agenda's. Zo de waard is, vertrouwt hij zijn gasten. Ik groet u allen zeer, ik ben voorlopig wel even klaar met somda.

Zo raar is de reactie van Frontier toch helemaal niet? De oude benelux reed 1x per uur, de Fyra zou volgens concessie ook 1x per uur moeten rijden. Dat is aangepast naar 1x per 2 uur wat helaas nodig was vanwege beperkt materieel. Afgelopen maandag heeft ProRail aangegeven 16x per uur een pad van Den Haag naar Roosendaal vrij te willen maken als daar behoefte aan is. Nou blijkt dat er waarschijnlijk 1x per 2 uur gereden gaat worden, kunnen de treinen toch verlengd worden? De treinen van/naar België krijg je zo overvol door met maar zeven rijtuigen de rijden.


Eerste vetgedrukte gaat over Fyra V250.
 

29-01-2013 22:10:25
timtrein
timtrein
Reeks 28 is er echt genoeg, desnoods vrij te maken. B-logistics of hoe de Belgische goederentak ook maar heet is praktisch failliet, het vervoer is de afgelopen paar jaar alleen maar afgenomen, er zijn bosjes oudere series aan de kant gegaan, dus dat is altijd vrij te maken. Rijtuigen kan een groter probleem zijn, dat durf ik niet te zeggen.  

29-01-2013 23:26:10
dh3201
dh3201
Quote
Frontier (di 29 jan 2013 15:45:09 https://www.somda.nl/forum/3884/p432882/): Ja, dat wordt als excuus gebruikt, want dan hoeven ze er verder geen moeite meer voor te doen, in de hoop dat iedereen zich neerlegt bij die 'bestaande dingen worden niet gewijzigd dus wat er niet bij past is uitgesloten'-mentaliteit die ze zelf hanteren. Maar je zou bijvoorbeeld ook een binnenlandse trein kunnen opheffen wanneer de Benelux rijdt (2100, 2200, gedeelte 2600, om maar 'ns wat voorbeelden te noemen)...

Natuurlijk, de binnenlandse reizigers schikken wel wat in om een internationaal treintje de ruimte te gunnen....


Shqiperise-lopers?
 

29-01-2013 23:33:42
dlm4yjp
dlm4yjp
2 maanden terug was dat niet veel anders hoor...
Dus zeg nu maar niet dat het niet kan!


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

29-01-2013 23:39:59
ZJ37
ZJ37
Vertel eens, hoe had je het precies in gedachten?  

30-01-2013 07:22:15
TGr79
TGr79
Quote
timtrein (di 29 jan 2013 22:10:25 https://www.somda.nl/forum/3884/p432973/): Reeks 28 is er echt genoeg, desnoods vrij te maken. B-logistics of hoe de Belgische goederentak ook maar heet is praktisch failliet, het vervoer is de afgelopen paar jaar alleen maar afgenomen, er zijn bosjes oudere series aan de kant gegaan, dus dat is altijd vrij te maken. Rijtuigen kan een groter probleem zijn, dat durf ik niet te zeggen.


Hier spreekt de chef locomotieven van NMBS? Of is dit het zoveelste vermoeden dat hier als feit wordt gepresenteerd?
 

30-01-2013 07:22:44
mdeen
mdeen
Quote
phantom (di 29 jan 2013 18:45:35 https://www.somda.nl/forum/3884/p432926/):
Quote
mdeen (di 29 jan 2013 14:22:10 https://www.somda.nl/forum/3884/p432867/): En dan hoef je niet het excuus dat er zo weinig loks beschikbaar zijn te gebruiken om maar een 2-uursdienst aan te bieden.

En jij kunt bekijken hoeveel locs de NMBS nog over heeft van de reeks 28 ?
Het was al lang bekent dat zodra de BNL ophield met bestaan de NMBS erg graag de locs z.s.m. terug wilde vanwege vraag naar locs voor van alles.


Maar dat is juist wat ik bedoel. Waarom ga je dan als er een beperkt aantal loks beschikbaar zijn die loks inzetten in twee loks per trein als dat omlooptechnisch totaal niet nodig is en waardoor je maar een 2-uursdienst kunt rijden?
Want in de oude Beneluxligging: kering in Gv in 55 minuten, in Brusz in 30 minuten. In Brusz schijnt 30 minuten krap te zijn om om te lopen, maar daar kun je een extra lok neerzetten die voor aankomst van de Benelux aan de noordkant van het station staat te wachten.
 

30-01-2013 07:32:20
mdeen
mdeen
Quote
FST (di 29 jan 2013 21:39:19 https://www.somda.nl/forum/3884/p432959/):
Quote
timtrein (di 29 jan 2013 15:38:54 https://www.somda.nl/forum/3884/p432881/): Er is geen bruikbaar pad door naar Amsterdam, zoals al vaker genoemd.


Volgens mij heeft dat alles te maken met de wijzigingen tussen Gvc en Shl door de openstelling van de Hanzelijn. Daardoor is ook de strakke kwartierdienst op dit traject om zeep geholpen.
Sinds het verdwijnen van de BNL en de 600 zijn er geen extra treinen tussen Gv / Gvc en Asd bijgekomen, alleen de verdeling van de resterende treinen over het uur is veranderd (slechter geworden).

Volgens mij is het aantal treinen tussen Den Haag en Schiphol alleen maar minder geworden.
Voorheen had je de 2100, 2600, 3700, 4300 en 9200, nu heb je de 700, 2600 en 5700.
Dat is 3 treinen per uur minder.
Maar de 700 ligt in het pad waar de oude 9200 ligt, en je hebt waarschijnlijk een probleem op de westtak: als daar het oude pad van de 9200 niet meer beschikbaar is dan wordt het lastig om die opnieuw in te passen.
 

30-01-2013 07:34:01
mdeen
mdeen
Quote
FST (di 29 jan 2013 21:44:42 https://www.somda.nl/forum/3884/p432961/):

Waarom is het niet mogelijk om tussen Gvc en Ddr precies een kwartier tussen opeenvolgende 1900-en te rijden? Op dit traject rijden alle reizigerstreinen een kwartierdienst, m.u.v. de 1900, die elk half uur rijdt. Precies een kwartier na (of voor) de 1900 lijkt dus een vrij pad. Of conflicteert dat met brugopeningen en/of goederendiensten?

Thomassen sprak nog over de openingingstijden van een brug wat een andere ligging onmogelijk maakte.
 

30-01-2013 08:44:39
daniel_ddr
daniel_ddr
Dat betreft de opening van Grbr, tijden daarvan staan volgens mij al ergens in dit topic. Maar die is ook maar eens per uur dus zou er in het andere halfuur nog wel meer mogelijk zijn met een Beneluxtrein.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

30-01-2013 08:57:25
visscher
visscher
De brugopening is van xx.12 t/m xx.18 uur, doordeweeks 9x per dag, in het weekend nu ook nog, vanaf april in het weekend elk uur.  

30-01-2013 09:19:13
sneltram
sneltram
Quote
Quote
mdeen (wo 30 jan 2013 07:32:20 https://www.somda.nl/forum/3884/p433007/):
Volgens mij heeft dat alles te maken met de wijzigingen tussen Gvc en Shl door de openstelling van de Hanzelijn. Daardoor is ook de strakke kwartierdienst op dit traject om zeep geholpen.
Sinds het verdwijnen van de BNL en de 600 zijn er geen extra treinen tussen Gv / Gvc en Asd bijgekomen, alleen de verdeling van de resterende treinen over het uur is veranderd (slechter geworden).

Volgens mij is het aantal treinen tussen Den Haag en Schiphol alleen maar minder geworden.
Voorheen had je de 2100, 2600, 3700, 4300 en 9200, nu heb je de 700, 2600 en 5700.
Dat is 3 treinen per uur minder.
Maar de 700 ligt in het pad waar de oude 9200 ligt, en je hebt waarschijnlijk een probleem op de westtak: als daar het oude pad van de 9200 niet meer beschikbaar is dan wordt het lastig om die opnieuw in te passen.


In Drgl 2012 reden tussen Gvm en Ledn de 3700 en 2600 in een strakke kwartiersdienst over de buitensporen samen met de 4300 en 6300. Op de binnensporen reden alleen de 2100 en 2200, dus daar was ruimte voor de 600 en 9200. In Drgl 2013 rijden de ic's tussen Gvc en Ledn niet meer in een strakke kwartiersdienst door de rijtijden op de Hanzelijn en de knoop in Zl. De (12)700 komt nu gelijk met de 6300 aan in Ledn en moet dus over de binnensporen. Daarbij wordt precies het oude pad van de 600 / 9200 gebruikt. Een alternatief pad is te vinden en past zelfs over de westtak (daar rijden nu 'slechts' 10 treinen per uur, i.p.v. 11 in Drgl 2012 en 12 in Drgl 2011), maar dat pad sluit in Gv niet aan op het 'gat' een kwartier na de 1900.

Laatst bewerkt door sneltram op 30-01-2013 09:20, reden: Typfout
 

30-01-2013 09:52:08
mdeen
mdeen
De Standaard http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20130129_00450531 heeft uit verschillende bronnen vernomen dat de tijdelijke benelux tussen Den Haag en Mechelen gaat rijden.
NMBS wil dit niet bevestigen.
 

30-01-2013 11:41:37
AlexNL
AlexNL
Er zou sprake zijn van de daverende frequentie van maarliefst 2 treinen per dag.  

30-01-2013 13:07:01
mdeen
mdeen
In dat bericht in de Standaard.
Maar ik neem aan dat dat journalistieke onkunde is en dat ze elke twee uur bedoelen.
 

30-01-2013 16:10:18
FST
FST
Quote

Volgens mij is het aantal treinen tussen Den Haag en Schiphol alleen maar minder geworden.
Voorheen had je de 2100, 2600, 3700, 4300 en 9200, nu heb je de 700, 2600 en 5700.
Dat is 3 treinen per uur minder.



De 2100 reed in drgl 2012 via Hlm, dus niet via Shl.
Via Shl reden de 2600 en 3700 (2 keer per uur), en de 600 en de 9200 (1 keer p uur).
De 600 en 9200 zijn verdwenen, verder is het aantal treinen tussen Gv/Gvc en Shl gelijk gebleven.
 

30-01-2013 16:11:15
b2py
b2py
En de 600 was sowieso al een pleistertrein.  

30-01-2013 16:47:51
maximoei
maximoei
http://www.dagroosendaal.nl/nieuws/2013/01/vanaf-maandag-weer-beneluxtrein-naar-belgie/?utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter

Daar is hij dan, toch vanaf Gvc dus en maar één keer per twee uur.

Laatst bewerkt door maximoei op 30-01-2013 16:48
 

30-01-2013 17:27:22
fred67nl
fred67nl
Ik ben blij voor de forensen van-naar Belgie.
Vraag me alleen hoe lang het duurt voordat de discussie over de ritprijs begint.%08%

Groeten,
Fred
 

30-01-2013 18:05:35
phantom
phantom
Zolang het niet officieel is bevestigd is er zowiezo geen reden om nu al blij te zijn %03% *vind ik dan*
Sinds wanneer geloven wij met z'n allen een heel artikel uit een krant ? %08%
Sailliant detail: toch fijn dat de reeks 11 weer terug keert op t spoor ,want dat is wat die krant middels de foto doet "geloven"
1st zien of officieel bevestigd en dan lichtelijk blij worden

Laatst bewerkt door phantom op 30-01-2013 18:06


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

30-01-2013 18:15:58
b2py
b2py
De NS heeft bij navraag van Treinreiziger het bericht op de nieuwswebsite Dag Roosendaal ontkent. http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/busbedrijf_start_snelle_bus_rotterdam_-_brussel_als_alternatief_voor_de_fyra-144964 Laatste alinea.  

30-01-2013 20:39:41
FST
FST
Quote
maximoei (wo 30 jan 2013 16:47:51 https://www.somda.nl/forum/3884/p433083/): http://www.dagroosendaal.nl/nieuws/2013/01/vanaf-maandag-weer-beneluxtrein-naar-belgie/?utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter

Daar is hij dan, toch vanaf Gvc dus en maar één keer per twee uur.


Citaat uit Dag Roosendaal: "Doordat de intercity Vlissingen in de nieuwe dienstregeling 2x per uur rijdt is er geen plaats meer op het spoor tussen Amsterdam en Den Haag."

Dit is natuurlijk onzin. Hooguit zou er daardoor geen plek zijn tussen Rsd en Ddr, maar daar is geen sprake van.
 

30-01-2013 20:47:23
phantom
phantom
Overigens vind ik dit bericht ook erg interessant,al is t van afgelope maandag:
http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/prorail:_capaciteit_voor_trein_den_haag_-_brussel_te_regelen-144961
Zo werd het niet echt verteld op t nieuws geloof ik%03%

Laatst bewerkt door spiketrain op 30-01-2013 21:02, reden: Passage verwijderd wegens verw, berichten.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

30-01-2013 22:11:37
2296
2296
Weet iemand hoelaat de tijdelijke treinen ( 2 uurs dienst ) naar Brussel vertrekken vanuit Roosendaal ? En ook de hoelaat komen deze aan ? Het heeft waarschijnlijk al een keer in dit topic gestaan maar kan het niet vinden.

Laatst bewerkt door 2296 op 30-01-2013 22:12
 

30-01-2013 22:14:19
treinfan
treinfan
Nee, want dat is nog niet vastgesteld  

30-01-2013 22:21:42
mren
mren
Het is überhaupt nog niet bekend of de trein naar Mechelen/Brussel of Den Haag CS/HS zal gaan. NS heeft de berichtgeving in dat Roosendaals krantje ontkend, maar laat zelf ook niets weten aan hun klanten...

Laatst bewerkt door mren op 30-01-2013 22:50
 

30-01-2013 22:23:22
krokodil
krokodil
Met veel interesse heb ik de afgelopen weken deze discussie gevolgd. Erg bijzonder om te zien dat iedereen het belang van een directe spoorverbinding Amsterdam-Brussel vv. wel ziet, maar dat er zoveel belemmerende factoren en regeltjes zijn om dit praktisch onmogelijk te maken nu de Fyra in België niet meer in actieve reizigersdienst op de baan mag.
Onder het mom van waar een wil is, is altijd een (spoor)weg wil ik wel wat mogelijke oplossingen in deze 'ring' gooien, die ik nog niet voorbij heb zien komen (let wel, ik ben alleen geïnteresseerd in het spoor...verder ben ik echt een leek!):
1. Laat de trein Amsterdam-Vlissingen rijden met twee treinstellen. Voorste stel gaat naar Vlissingen, achterste stel wordt in Roosendaal afgekoppeld en daarna gekoppeld aan een Belgisch treinstel en wordt door dat treinstel naar Antwerpen en Brussel gesleept. Op de terugweg zelfde verhaal maar dan andersom.
Er zullen aan deze oplossing vast allerlei regeltjes kleven, die het onmogelijk maken (deursluitingen), maar gedogen kan altijd. Voor de liefhebbers levert het wel geweldige spotmogelijkheden op!
2. Laat de beneluxrijtijgen tot Roosendaal trekken door een 16/17/1800. Koppel daar af en vervang door een Belgische 11.8-loc (las dat deze lok vooral problemen had met op Nederlandse spanning rijden) en rijdt verder naar Antwerpen en Brussel. Op de terugweg zelfde verhaal maar dan andersom.

Ben heel benieuwd hoe jullie over deze lekenoplossingen denken...
 

30-01-2013 22:37:08
guuglurg
guuglurg
1. Naast regeltjes is dit ook nog eens technisch niet mogelijk. Bovenleiding NL = 1,5 kV, BE = 3,0 kV. NL-stellen kunnen niet in België rijden, sommige BE-stellen dan weer wel in Nederland (op halve kracht). Gecombineerd kunnen ze niet rijden, alleen al door de verschillende soorten koppelingen (en ongetwijfeld nog een hoop andere redenen). Daarnaast zijn er gewoon niet genoeg belgische treinstellen om de hele dienst (Vlissingen/Brussel-Amsterdam) met die stellen te laten rijden.
2. Het enige beschikbare treinpad gaat uit van een stop van 3 minuten in Roosendaal, een locwissel neemt minstens 10 minuten in beslag. En laat het treinpad nou net een van de grootste problemen zijn

Laatst bewerkt door guuglurg op 30-01-2013 22:37
 

30-01-2013 22:40:31
279
279
en de reeks 1180 is niet meer beschikbaar....  

30-01-2013 22:50:18
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Ik wil de speculatie niet teveel voeden, maar in principe kan veel Belgisch materieel wel in Rsd komen, zij het onder gereduceerd vermogen.

Maar goed, de hele opzet van de Benelux en de eventuele vervangende dienst zal uitgaan van een multicourante tractievorm, dus geen locwissels. Het meest waarschijnlijke scenario is ICR+reeks 28, laten we hier nu rustig afwachten wat precies de details worden voordat er nu weer allerlei fanatasieoplossingen komen.
 

30-01-2013 22:51:08
MDDM
MDDM
Quote
mren (wo 30 jan 2013 22:21:42 https://www.somda.nl/forum/3884/p433113/): Het is überhaupt nog niet bekend of de trein naar Mechelen/Brussel of Den Haag CS/HS zal gaan. NS heeft de berichtgeving in dat Roosendaals krantje ontkend, maar laat zelf ook niet weten aan hun klanten...
Moet NS dan altijd maar reageren op roddels in en regionaal blaadje zonder dat ze zelf al een concreet plan van aanpak hebben? Hou ajb eens op met sneren uitdelen joh. NS komt heus wel bijtijds met een plan/drgl.. Tot die tijd is alles wat er geschreven wordt speculaas van slechte kwaliteit....


Gr Joop mcn Lls
 

30-01-2013 22:53:21
mren
mren
Sneren? Pot verwijt de ketel...

Als men de moeite neemt om dergelijke geruchten te ontkennen, is het tamelijk logisch om je betalende klanten die al gedupeerd zijn door het Fyasco dan te vertellen hoe het wel zit. Al is het alleen maar dat nog niets definitief is maar dat er gewerkt wordt aan een 2-uursdienst. Maar zelfs dat is nog te veel moeite...
 

30-01-2013 22:56:20
timtrein
timtrein
Quote
TGr79 (wo 30 jan 2013 07:22:15 https://www.somda.nl/forum/3884/p433000/):
Quote
timtrein (di 29 jan 2013 22:10:25 https://www.somda.nl/forum/3884/p432973/): Reeks 28 is er echt genoeg, desnoods vrij te maken. B-logistics of hoe de Belgische goederentak ook maar heet is praktisch failliet, het vervoer is de afgelopen paar jaar alleen maar afgenomen, er zijn bosjes oudere series aan de kant gegaan, dus dat is altijd vrij te maken. Rijtuigen kan een groter probleem zijn, dat durf ik niet te zeggen.

Hier spreekt de chef locomotieven van NMBS? Of is dit het zoveelste vermoeden dat hier als feit wordt gepresenteerd?

Als je de berichtgevingen her en der een beetje volgt dan kun je dat redelijk eenvoudig constateren.
 

30-01-2013 22:58:35
dennistd
dennistd
Voor maandag zijn de treinen trouwens wel anders genummerd:
- De treinen Roosendaal-Essen (in aansluiting op de IC Essen-Charleroi) worden genummerd in de serie 2700
- De treinen Roosendaal-Antwerpen (extra IC's) worden genummerd in de serie 2400
 

30-01-2013 22:59:32
Sparrow86
Sparrow86
Quote
279 (wo 30 jan 2013 22:40:31 https://www.somda.nl/forum/3884/p433116/): en de reeks 1180 is niet meer beschikbaar....


Juist wel, staan alle 12 in Belgie te wachten op een koper. 11 in Stockem en 1 in Merelbeke, zijn gewoon operationeel.
 

30-01-2013 23:05:56
timtrein
timtrein
Ja en dus niet in operationele dienst...  

30-01-2013 23:11:01
Sparrow86
Sparrow86
Maar wel beschikbaar en operationeel te maken en daar reageerde ik op. Alhoewel ik denk dat als ze genoeg reeks 28 beschikbaar hebben ze daar voor kiezen. Maar we wachten af.

Edit door Spiketrain: het laatste bericht behoef je niet te quoten.

Laatst bewerkt door spiketrain op 31-01-2013 05:33
 

31-01-2013 07:16:10
phantom
phantom
Reeks 11 is niet zonder geld injectie klaar te stomen voor actieve dienst,onderhoud,onderdelen en wat ander geneuzel zoals verlopen keuringen en weet ik wat meer.
Dus het is niet zo als men te weinig reeks 28 zou hebben men er "effe" een andere loc bijhaalt,t is blijkbaar of reeks 28 of niks.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

31-01-2013 07:22:08
mdeen
mdeen
Quote
FST (wo 30 jan 2013 16:10:18 https://www.somda.nl/forum/3884/p433074/):

De 2100 reed in drgl 2012 via Hlm, dus niet via Shl.
Via Shl reden de 2600 en 3700 (2 keer per uur), en de 600 en de 9200 (1 keer p uur).
De 600 en 9200 zijn verdwenen, verder is het aantal treinen tussen Gv/Gvc en Shl gelijk gebleven.

Ik heb het ook verkeerd gezegd. Dit waren alle treinen tussen Den Haag en Amsterdam. Een paar daarvan gaan inderdaad via Haarlem.
 

31-01-2013 07:35:57
smarkie
smarkie
Quote
phantom (do 31 jan 2013 07:16:10 https://www.somda.nl/forum/3884/p433138/): Reeks 11 is niet zonder geld injectie klaar te stomen voor actieve dienst,onderhoud,onderdelen en wat ander geneuzel zoals verlopen keuringen en weet ik wat meer.
Dus het is niet zo als men te weinig reeks 28 zou hebben men er "effe" een andere loc bijhaalt,t is blijkbaar of reeks 28 of niks.

En vergeet ook vooral niet het personeel, er is niemand meer bevoegd op de type 11 en idereen is bevoegd op type28 dus waar zou je dan voor kiezen.....


Mcn NS International Rtd
 

31-01-2013 07:41:41
smarkie
smarkie
Quote
mren (wo 30 jan 2013 22:53:21 https://www.somda.nl/forum/3884/p433123/): Sneren? Pot verwijt de ketel...

Als men de moeite neemt om dergelijke geruchten te ontkennen, is het tamelijk logisch om je betalende klanten die al gedupeerd zijn door het Fyasco dan te vertellen hoe het wel zit. Al is het alleen maar dat nog niets definitief is maar dat er gewerkt wordt aan een 2-uursdienst. Maar zelfs dat is nog te veel moeite...

Als ze zaken melden, ook al is het niet definitief, dan wordt het haast overal voor waar aangenomen.
Of het nu de politiek, de krant of hier is en dan moet men zich overal weer verantwoorden.
En iedere dag kan het nog veranderen wat de vorige dag nog het juiste plan leek. Waarom, omdat het nog niet definitief is en er meerdere partijen bij betrokken zijn

Wacht gewoon rustig af op wat er gaat gebeuren, maar wat er ook gebeuren gaat het zal bij sommigen hier toch niet goed zijn......


Mcn NS International Rtd
 

31-01-2013 08:32:24
AlexNL
AlexNL
Quote
smarkie (do 31 jan 2013 07:41:41 https://www.somda.nl/forum/3884/p433143/):

Wacht gewoon rustig af op wat er gaat gebeuren, maar wat er ook gebeuren gaat het zal bij sommigen hier toch niet goed zijn......


Het probleem (mijns inziens) is dat het veel te lang duurt. De V250 is twee weken terug van de sporen gehaald, er is nog steeds geen enkele duidelijkheid over wat reizigers nou precies kunnen verwachten. Het blijft maar duren zonder dat er wezenlijk iets lijkt te gebeuren - de IC Atw - Rsd is nou niet echt een optimale oplossing.

Het uitblijven van duidelijkheid duidt erop dat NS en NMBS geen enkel kant-en-klaar noodplan hebben liggen voor het scenario wat zich nu afspeelt, er wordt maar wat geïmproviseerd. De spoorwegen hadden hierop beter moeten anticiperen: de V250 had slechts een tijdelijke toelating in België (t/m vandaag), de kans dat DVIS geen verlenging of definitieve toelating zou afgeven is altijd reëel geweest.

Laatst bewerkt door AlexNL op 31-01-2013 08:33
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl