Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl
24-01-2013 12:16:17
aarclay
aarclay
Quote
Handy (do 24 jan 2013 11:29:03 https://www.somda.nl/forum/3884/p432120/): Zoveel onderhoud hoeft er niet aan te gebeuren ze zijn pas een paar weken uit dienst genomen.Een kleine service beurt en het rijdt weer, of kunnen wij de ICK stammen niet hergebruiken voor deze dienst?

Die staan al vier jaar aan de kant.....
Ik meen dat sommige zelfs deels gestript zijn?

Laatst bewerkt door aarclay op 24-01-2013 12:18


Choo choo.....
 

24-01-2013 12:31:04
daniel81
daniel81
Dank voor alle toelichting over de Desiro.
Kan de reeks 18 dan wel op de HSL? De reeks 13 lukte toen niet, waardoor de curieuze oplossing met de lok tussen de M6-stuurstandrijtuigen ontstond.
Maar die stuurstandrijtuigen zijn natuurlijk weer buiten profiel, of kan dat naar Bd wel? Of zijn de stuurstanden van I11 hetzelfde?
Dat die 4 km ETCS duur is geloof ik, maar een extra kruimeldief speciaal voor de Bd-pendel is ook niet goedkoop, het lijkt mij toch dat dat dat terug te verdienen moet zijn.

De maximumsnelheid van 160 zal eerder worden ingegeven door de technische mogelijkheden van de Desiro's dan door L1 of L2, het Nederlandse gedeelte betreft immers slechts 5 km wat hooguit 2 minuten rijtijdverschil gaat opleveren (áls het al verschil oplevert, gezien de scherpe boog en relatief korte afstand tussen de HSL en Bd zal het daar nu ook al niet veel sneller dan 160 kunnen lijkt me).
 

24-01-2013 12:36:57
nohab
nohab
Quote
AlexNL (Rijden onder L1 in Nederland betekent een maximumsnelheid van 160 km/h, waardoor de dienstregeling van Thalys wordt verstoord.
Volgens wikipedia kunnen die Desiro's sowieso niet harder dan 160 km/h.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

24-01-2013 12:59:57
Jack5812
Jack5812
NSH stelt Ansaldo Breda in gebreke ivm de V-250.
Zie onderstaande link van De Telegraaf. Geen halve maatregel dus.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/21243435/__Fyra-bouwer_in_gebreke_gesteld__.html
 


24-01-2013 13:03:48
DingeZ
DingeZ
Quote
nohab (do 24 jan 2013 12:36:57 https://www.somda.nl/forum/3884/p432131/):
Quote
AlexNL (Rijden onder L1 in Nederland betekent een maximumsnelheid van 160 km/h, waardoor de dienstregeling van Thalys wordt verstoord.
Volgens wikipedia kunnen die Desiro's sowieso niet harder dan 160 km/h.


Dar klopt, maar het punt is dat als de Desiro's daar zouden rijden, alle treinen op L1 moeten en dus alle treinen maximaal 160 mogen.
 

24-01-2013 13:19:21
AlexNL
AlexNL
Quote
daniel81 (do 24 jan 2013 12:31:04 https://www.somda.nl/forum/3884/p432129/): Dank voor alle toelichting over de Desiro.
Kan de reeks 18 dan wel op de HSL? De reeks 13 lukte toen niet, waardoor de curieuze oplossing met de lok tussen de M6-stuurstandrijtuigen ontstond.


Ze worden al ingezet op HSL2 tussen Leuven en Luik en zijn als het goed is uitgerust met de benodigde hardware voor ETCS Level 2.
Quote

Maar die stuurstandrijtuigen zijn natuurlijk weer buiten profiel, of kan dat naar Bd wel? Of zijn de stuurstanden van I11 hetzelfde?


De I11-rijtuigen voldoen aan de RIC-richtlijnen en mogen in heel Europa rijden. Ze zijn al eerder gebruikt voor de Maastricht-Brussel-Express.
Quote

Dat die 4 km ETCS duur is geloof ik, maar een extra kruimeldief speciaal voor de Bd-pendel is ook niet goedkoop, het lijkt mij toch dat dat dat terug te verdienen moet zijn.


Het verschil is dat een V250 uit het potje van de exploitant komt, terwijl die paar km ETCS door de infrastructuurbeheerder betaald moet worden.
Quote

De maximumsnelheid van 160 zal eerder worden ingegeven door de technische mogelijkheden van de Desiro's dan door L1 of L2, het Nederlandse gedeelte betreft immers slechts 5 km wat hooguit 2 minuten rijtijdverschil gaat opleveren (áls het al verschil oplevert, gezien de scherpe boog en relatief korte afstand tussen de HSL en Bd zal het daar nu ook al niet veel sneller dan 160 kunnen lijkt me).

De maximumsnelheid wordt ingegeven door regelgeving. De Nederlandse regelgeving stelt dat onder ETCS Level 1 maximaal 160 km/h gereden mag worden. De walinstallaties van het Nederlandse deel van de HSL-Zuid kunnen niet in zowel L1 als L2 tegelijkertijd actief zijn - het is of/of.

Toen Fyra voor het eerst ging rijden, in 2009, stond de noordsectie voltijds in L1 omdat de Traxx-locomotieven nog geen stabiele software hadden voor L2. Thalys was om deze reden ook beperkt tot 160 km/h.

Omdat de Desiro geen hardware voor L2 aan boord heeft zou ofwel de Desiro aangepast moeten worden, of de Nederlandse HSL omgeschakeld naar L1. Dat laatste zou inhouden dat de Thalys ook slechts 160 km/h mag vanaf Barendrecht tot aan de grens.
 

24-01-2013 13:46:06
sik214
sik214
Quote
jack5812 (do 24 jan 2013 12:59:57 https://www.somda.nl/forum/3884/p432140/): NSH stelt Ansaldo Breda in gebreke ivm de V-250.
Zie onderstaande link van De Telegraaf. Geen halve maatregel dus.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/21243435/__Fyra-bouwer_in_gebreke_gesteld__.html


Vorige keer werd dit toch juist niet gedaan ivm dreigend faillisement? Staan ze er nu rooskleuriger voor?
 

24-01-2013 14:16:11
Noodrem
Noodrem
Nee, maar nu de situatie nog steeds weinig verbeterd is, zullen ze wel moeten. Overigens ook onder druk van de politiek en de publieke opinie; ze zouden vierkant uitgelachen worden wanneer ze betoogden dat in gebrekestellen geen zin had i.v.m. een dreigend faillissement.

Laatst bewerkt door Noodrem op 24-01-2013 14:16
 

24-01-2013 15:24:45
Hoera63
Hoera63
Vanuit het OD van vandaag: de rijtuigen (ICR) worden klaargemaakt voor een vervangende (Benelux) dienst. Dus toch ICR. Nu de vraag: over de HSL of het gewone net.  

24-01-2013 15:25:30
mren
mren
Voor de volledigheid even de quote van Meerstadt:

Quote
broek53 (do 24 jan 2013 07:52:19 https://www.somda.nl/forum/12962/p432074/): Inleidende manoevres? Op de Bokkeduinen een 1700 met zo te zien twee Beneluxstammen.


Meerstadt in NRC:
Terugplaatsen intercity is moeilijk

De reistijd moet echter wel korter en er moet een rechtstreekse verbinding komen. Doelend op de voormalige Beneluxtreinen die voor 9 december heen en weer reden tussen Amsterdam en Brussel zegt de topman:

“We hebben daarvoor de rijtuigen. Op dit moment worden die gereed gemaakt voor gebruik.”

Het terugplaatsen van de voormalige intercity naar Brussel is moeilijk te realiseren vanwege ruimtegebrek op het spoor, volgens Meerstadt. De Nederlandse en Belgische spoorbeheerders proberen dit toch mogelijk te maken.
 

24-01-2013 16:26:44
DingeZ
DingeZ
NMBS meldde ook erg ontevreden te zijn over het verdwijnen van de IC Amsterdam - Brussel omdat deze de meest punctuele van België was. Dat ligt dan vooral aan de dramatische punctualiteit in de rest van België, in Nederland was deze juist één van de minst punctuele.

Laatst bewerkt door DingeZ op 24-01-2013 16:27
 

24-01-2013 16:31:50
103 220-0
103 220-0
Goed lezen: de punctualiteit was hoog omdat opgeheven treinen niet worden meegeteld.
"Als er negen treinen worden afgeschaft en de tiende rijdt op tijd, heb je een stiptheid van 100 procent"
 

24-01-2013 17:05:04
bnv
bnv
ICR weer terug? Maar hoe zit het nu?
- ICR: is dit nu wel of niet toegelaten op de HSL. Asd-Bd in ieder geval wel. Kan die toelating dan geregeld worden als noodoplossing voor het hele traject via de HSL.
- De tractie: zal moeilijker liggen nu niet alle beschikbare E-Loc'n toegelaten zijn (ivm.ERMTS enz.) op het zuidelijk gedeelte vanaf Breda. Is er ergens in Europa van het TRAXX type nog wat beschikbaar die dat dan zouden kunnen doen?

Of met andere woorden? Welk materieel is op dit moment geschikt en toegelaten op de HSL?
 

24-01-2013 17:23:31
broek53
broek53
Ik dacht dat ik het al eens een keer of honderd verteld had, maar een tweede keer kan geen kwaad.
Benelux-ICR is feitelijk gewoon ICR en dat is niet toegelaten op de HSL, niet in NL en niet in Belgié.
Fyra-ICR ("HST-Prio") is uiteraard toegelaten op de Nederlandse HSL, anders zou het wat lastig rijden zijn naar Breda. Deze ICR is niet toegelaten op de Belgische HSL, omdat de NMBS over het rijden met die rijtuigen niet wilde praten. Daarom zijn ze alleen maar niet toegelaten omdat het nooit aangevraagd of onderzocht is.
Theoretisch zou je toelating voor die rijtuigen op de Belgische HSL kunnen regelen. dan heb je er nog geen loc bij, want Traxxen die toegelaten zijn op de Belgische HSL zijn er niet. Om dezelfde reden als de HST-Prio-ICR overigens.

Zou het lukken ICR met Traxx alsnog op de Belgische HSL toegelaten te krijgen en zou de NMBS welgezind zijn, dan kun je de hele Benelux over de HSL rijden. dan heb je overigens de situatie bereikt die NS Hispeed al jaren geleden voor ogen had, maar die door de NMBS destijds geblokkeerd is.

Ik maak mij overigens geen illusies op dat punt als je het hebt over de korte termijn.
 

24-01-2013 17:45:13
DingeZ
DingeZ
Dan heb je ook nog het probleem dat de Thalys weer vertraagd wordt. Nu is deze op Rtd-Shl al ingelegd met 160 omdat er ook PRIOs rondrijden. Als er PRIOs naar Atw via de HSL zouden gaan moetde Thalys op het hele traject weer terug naar 160, dag hogesnelheid.  

24-01-2013 17:53:21
broek53
broek53
Ik denk dat je in de war bent met de discussie over ETCS Level 1 0f 2. Ook de Traxxen rijden nu op Level 2 en de Thalys rijdt bijgevolg op topsnelheid.  

24-01-2013 19:15:47
mvboetzela
mvboetzela
Het wordt alleen wat meer puzzelen doordat de theoretische Prio-Benelux maar 160 km/h rijdt en dan met gemak door de Thalys met 300km/h wordt ingehaald.

Maar we gaan voorlopig naar extra non-stop pendels Rsd - Awp, dus in plaats van een supersnelle rechrstreekse verbinding 16x per dag komt er nu 8x per dan een langzame met 2 overstappen.
Hoera!

Laatst bewerkt door mvboetzela op 24-01-2013 19:16
 

24-01-2013 20:30:01
aarclay
aarclay
Stel dat de NS de V250 niet meer hoeft, en hij bij het onafhankelijke onderzoek een 'behoorlijk wrak' lijkt te zijn, dan is er dus een kans dat de treinen terug naar Italië gaan. Maar zou AnsaldoBreda die treinen dan daar mogen fixen en mogen doorverkopen, of is het ontwerp al vastgelegd door de HSA, gezien het een uniek ontwerp is?

Of vervalt zo een (mogelijke) regeling als een contract ontbonden wordt? Ik denk dat een treinbouwer niet even alle treinen gaat slopen waaraan ze maanden hebben gewerkt.


Choo choo.....
 

24-01-2013 20:35:48
timtrein
timtrein
Die kans lijkt me nihil, dan was het type überhaupt al niet toegelaten.  

24-01-2013 21:34:52
Roy
Roy
Wie wil er nou niet werkende dure treinen.  

24-01-2013 22:23:23
Frontier
Frontier
Quote
aarclay (do 24 jan 2013 20:30:01 https://www.somda.nl/forum/3884/p432222/): Stel dat de NS de V250 niet meer hoeft, en hij bij het onafhankelijke onderzoek een 'behoorlijk wrak' lijkt te zijn, dan is er dus een kans dat de treinen terug naar Italië gaan. Maar zou AnsaldoBreda die treinen dan daar mogen fixen en mogen doorverkopen, of is het ontwerp al vastgelegd door de HSA, gezien het een uniek ontwerp is?

Als de treinen terug gaan is AnsaldoBreda weer de eigenaar, inclusief het ontwerp wat van hun is, dus volgens mij mogen ze er dan mee doen wat ze willen.

Ik hoop het van harte dat bij het onafhankelijke onderzoek wordt aangetoond dat het troep is. %02% Naar mijn mening hebben die treinen, inclusief het hele merk Fyra, nu al zoveel imagoschade opgelopen dat het beter is om helemaal opnieuw te beginnen. Ja, dat is zonde van het geld, en ja, dan moet je even door de spreekwoordelijke zure appel heen bijten, maar op de lange termijn denk ik dat het beter is. HSA neemt z'n verlies en besteld vervolgens nieuw reeds bestaand materieel bij een leverancier die als betrouwbaar te boek staat en op redelijke termijn kan leveren (een jaar of drie is redelijk als het een grotendeels bestaand product is?). Daarbij kunnen we denken aan TGV's (het moet voor Alstom niet al te ingewikkeld zijn om enkeldeks tussenrijtuigen te fabriceren zoals bij de TGV POS/Thalys PBKA en het zou overigens sowieso een groot pluspunt zijn als het materieel is wat samen met de Thalys kan rijden, handig bij verstoringen e.d.), Javelins of wellicht Railjets (die zijn wat goedkoper heb ik begrepen?). Tijdens het wachten op de nieuwe stellen kan men dan gewoon de diensten naar Breda blijven uitvoeren met Traxx+ICR en komt de Beneluxtrein weer terug. Ondertussen kan er fijn nagedacht worden over een nieuwe merknaam.

Het zou mooi zijn als al het geld van AnsaldoBreda terug zou komen en anders moet de NS de komende jaren maar wat zuiniger aan doen (eerste generatie VIRM revisie uitstellen of schrappen, langer doorrijden met SGM, ICR en ICM, geen (sport)evenementen meer sponseren, etc etc etc... ) of iets verkopen (Abellio bijvoorbeeld).
 

24-01-2013 22:38:15
gummbahla
gummbahla
Ik hoop niet dat het onderzoek aantoont dat het troep is. Waarom? Omdat er geen enkel voordeel uit voortvloeit.
Feit is dat:
1) het vrijwel onmogelijk is HSL materieel tevoorschijn te toveren dat kan worden gebruikt om de overbrugging naar de 'nieuwe Fyra' te rijden.
2) elke vervanging van de V250's geld kost; het moge duidelijk zijn dat bij een bedrijf dat voor 100% in handen van de staat is de uiteindelijke rekening bij zijn burgers terecht komt (danwel via hogere tarieven op de treindienst, danwel via afschrijving op de HSL vanwege niet betaalde concessierechten, etc.)

Ik verwacht dat uiteindelijk de V250's alsnog terugkeren, maar wellicht als onderdeel van een ander product dan de huidige Fyra. Bijvoorbeeld door verlaging van de concessierechten en goedkopere kaartjes, verlaagde frequenties, etc. Dat is zeker niet optimaal, maar het station naar een optimale oplossing zijn we mijns inziens al een tijdje gepasseerd.
 

24-01-2013 23:00:29
aarclay
aarclay
Nieuwe merknaam: 'NS Max'. Ik stem voor...

Dit was toch al in de jaren '90 bedacht voor een dergelijke hogesnelheidsdienst? Waarbij ook een verbinding tussen Groningen en de zuiderburen werd onderzocht.

Laatst bewerkt door aarclay op 24-01-2013 23:00


Choo choo.....
 

24-01-2013 23:10:06
mvboetzela
mvboetzela
Idealiter via de nog aan te leggen spoorlijn Ut - Gr - Bd  

24-01-2013 23:22:54
AgentX
AgentX
Ja tuurlijk, laten we dan maar helemaal opnieuw beginnen. HSL-Zuid 2.0?

We zullen eerst maar eens kijken wat er terecht komt van de "oude" situatie, NMBS 2800 met Prio-stammen, dat MOET werken, zeker als tussenoplossing.
 

24-01-2013 23:45:45
Hoera63
Hoera63
Quote
Nieuwe merknaam: 'NS Max'. Ik stem voor...

Kennen we het 'oude' IC+ nog, met dat mooie kleurschema...?

http://www.arthurstreinenpagina.nl/pics/ICPlus1eKlas.png

Laatst bewerkt door Hoera63 op 24-01-2013 23:47
 

25-01-2013 00:10:14
mijack1985
mijack1985
Of de nog oudere Intercity +

http://www.youtube.com/watch?v=OD6IDuQIwwQ

Anyway, las net dat de alternatieve verbinding er al per zaterdag aanstaande is.
Dat vind ik toch vrij rap. Toch een pluspunt vind ik persoonlijk na alle elende.
 

25-01-2013 00:36:37
cuneo56
cuneo56
Morgen ( = vrijdag) al.  

25-01-2013 00:47:38
cuneo56
cuneo56
Quote
Quote
.
Kan de reeks 18 dan wel op de HSL? De reeks 13 lukte toen niet, waardoor de curieuze oplossing met de lok tussen de M6-stuurstandrijtuigen ontstond.


Ze worden al ingezet op HSL2 tussen Leuven en Luik en zijn als het goed is uitgerust met de benodigde hardware voor ETCS Level 2.
.

DE Belgische lijn 2 is wat beveiliging betreft voorzien van TBL 2, evenals dat de loks type 13 en de stuurstand rijtuigen type I-11 dat hebben.
De combinate Type 13 met stuurrijtuig zou in Nederland dus wel over de b.v. de Maaslijn kunnen rijden als daar maar bovenleiding was.
Juist het niet hebben van ETCS was aanleiding tot het vormeren van de Dromedaris combinatie op lijn 4 met de lok type 13 in het midden!
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


25-01-2013 09:10:33
spurt2244
spurt2244
Vandaag rijden er IC treinen tussen Roosendaal-Antwerpen v.v.

Roosendaal v --:53 vanaf 7.53 eens per 2 uren
Antwerpen a --:21 eerst om 8.21 eens per 2 uren

Antwerpen v --:38 vanaf 6.38 eens per 2 uren
Roosendaal a --:07 eerst om 7.07 eens per 2 uren.

En tussen Roosendaal en Essen rijden ook eens per 2 uren een extra trein net als de voorbije dagen.

http://www.ns.nl/calamiteiten/actualiteiten/rode-regel-fyra.html

Laatst bewerkt door spurt2244 op 25-01-2013 09:39, reden: Aanvulling
 

25-01-2013 09:19:21
robert55
robert55
Foto's van ijs en verwrongen plaatwerk in de Metro:
http://www.metronieuws.nl/nieuws/ns-reiziger-betaalt-niet-voor-chaos-fyra/SrZmax!p2R8f2U06oK6I/

Verder uit de Gazet van Antwerpen het gerucht dat de NMBS gaat testen of hun serie 18 bruikbaar is als trekkracht voor een alternatief
 

25-01-2013 09:28:05
jorgo
jorgo
Wat het ANP heeft overgenomen. http://www.metronieuws.nl/nieuws/belgie-test-vervanger-voor-fyra/xlkmay!CPINVJHxsy26B0GPgbUcXg/

Ik vraag me een beetje af wat het snelste gerealiseerd kan worden: een herindienststelling van de v250 of een of ander nog niet getest alternatief als dit.
 

25-01-2013 09:43:56
ZJ37
ZJ37
Ik mag aannemen hetgeen dat als eerste de rails op kan. Maar een dienstregeling/route is er nog niet eens...  

25-01-2013 10:00:31
treinfan
treinfan
Elders is te lezen dat er zeer binnenkort gereden gaat worden met reeks 28 + welbekende ICR-rijtuigen op een verbinding Den Haag HS - Brussel Zuid.
En als ik mag gokken wat de dienstregeling wordt: Rsd-Atw vv. op de tijden van de huidige IC die spurt2244 noemt en Rsd-Gv vv. in het pad dat ik op pagina 23 van dit topic heb gevonden, maar dan iets uitgebogen.

Laatst bewerkt door treinfan op 25-01-2013 10:39
 

25-01-2013 10:25:48
jorgo
jorgo
Die link is privé, kennelijk.  

25-01-2013 10:40:33
treinfan
treinfan
Daar had ik even geen rekening mee gehouden, linkje is weggehaald  

25-01-2013 11:09:08
broek53
broek53
O ironie, vanaf Den Haag? Daarmee lijkt mij een verbinding geboren waar je nooit meer vanaf komt.  

25-01-2013 13:59:08
lex_t
lex_t
Quote
mren (do 24 jan 2013 15:25:30 https://www.somda.nl/forum/3884/p432169/): Het terugplaatsen van de voormalige intercity naar Brussel is moeilijk te realiseren vanwege ruimtegebrek op het spoor, volgens Meerstadt.


Ik zie nog wel een paar weinig gebruikte sporen, alleen nog wat politieke hobbels. ERMTS versie zus ipv ERMTS versie zo, deursluitingen, met een beetje politieke wil stuift de PRIO-fyra zo naar Brussel.
 

25-01-2013 14:06:35
mich
mich
Heb ook begrepen dat er van den haag gereden gaat worden.  

25-01-2013 14:15:51
broek53
broek53
Quote
lex_t (vr 25 jan 2013 13:59:08 https://www.somda.nl/forum/3884/p432320/):
Quote
mren (do 24 jan 2013 15:25:30 https://www.somda.nl/forum/3884/p432169/): Het terugplaatsen van de voormalige intercity naar Brussel is moeilijk te realiseren vanwege ruimtegebrek op het spoor, volgens Meerstadt.


Ik zie nog wel een paar weinig gebruikte sporen, alleen nog wat politieke hobbels. ERMTS versie zus ipv ERMTS versie zo, deursluitingen, met een beetje politieke wil stuift de PRIO-fyra zo naar Brussel.
Zeker, zoals betoogd: als de NMBS had willen meewerken, was dat al een paar jaar zo geweest en het kan alsnog. Overigens is dat niet wat Meerstadt bedoelde: die heeft het over wat er zeer binnenkort moet gebeuren. Prio via de HSL is best mogelijk, maar niet morgen of overmorgen of zelfs binnen een paar maanden.
 

25-01-2013 15:05:46
localhero
localhero
Quote
Jorrit (di 22 jan 2013 22:13:45 https://www.somda.nl/forum/3884/p431791/): Een gek idee: als de V250 problemen heeft met ERTMS en hoge snelheden, betekent dat dan dat hij eventueel nog wel zou kunnen worden gebruikt om als extra trein via de oude lijn te rijden naar Antwerpen?


Dat lijkt me wel héél erg sterk. HSL materieel bestellen en het gebruiken op een manier waarvoor deze eigenlijk veel te duur is, is zonde van het geld. Bovendien lost men er het eigenlijke probleem niet mee op. Daarnaast acht ik de kans heel erg klein dat men de overige stellen oplevert / aanneemt. Het aantal stellen dat nu 'in dienst is' (resp. aan de kant staat) is te klein om goed te kunnen functioneren. Kijk naar SM '90, was niet eens zo oud, maar te klein in serie om te kunnen overleven.
 

25-01-2013 15:22:40
robert55
robert55
en NS heeft de Emmer lijn niet meer

Problemen met de V250 zijn groter dan alleen het ijs, dat was de spreekwoordelijke druppel.

Als dat onafhankelijk onderzoek doorgaat, denk ik dat daar een getal uit gaat komen: hoeveel kost het om alle stellen aan het programma van eisen te laten voldoen en alle opleveringspunten in de individuele treinstellen weg te werken.
Dat getal wordt inzet van de onderhandelingen tussen klant en bouwer. Uitkomst zou kunnen zijn dat de bouwer een fors bedrag terugbetaald aan de klant die vervolgens zelf zorgt voor de uitvoering. Zo doet de DSB het ook.
Waarschijnlijk heb je dan nog geen volmaakte trein, maar je beperkt wel de schade. En je krijgt als NS wat tijd om de kans die deze crisis biedt, namelijk om de HSL zoveel mogelijk te integreren in het Hoofdnet, goed te gebruiken.
 

25-01-2013 17:51:14
phantom
phantom
Hier nog maar wat nieuws dan:
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/1568234/2013/01/25/NMBS-is-wachten-beu-en-test-vervanger-voor-Fyra.dhtml?show=react

Leuk detail is overigens dat de mensen van de nederlandse kamer die naar een debat in belgie moeten maandag a.s. i.v.m. de Fyra er allemaal voor kiezen of deels met auto te gaan of een deel auto en maar een heel klein stukje trein
Als je dan de redenaties leest voor die keuzes ,en dan moeten wij vertrouwen in de spoorwegen hebben terwijl ze dat zelf dus duidelijk niet hebben %03% %08%


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

25-01-2013 18:04:14
ZJ37
ZJ37
Het is duidelijk dat ze er weinig kaas van gegeten hebben inderdaad:

VVD-Kamerlid Betty de Boer kiest voor dezelfde optie. Zij carpoolt naar Bergen op Zoom en dan verder met de trein. "Ik kies bewust voor de auto. Ik durf het niet aan om er met een stoptrein uren over te moeten doen."

Van Bgn naar Rsd en daarna met de .... stoptrein naar Atw!! %08%
 

25-01-2013 18:23:05
HZwoferink
HZwoferink
Quote
phantom (vr 25 jan 2013 17:51:14 https://www.somda.nl/forum/3884/p432354/): Hier nog maar wat nieuws dan:
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/1568234/2013/01/25/NMBS-is-wachten-beu-en-test-vervanger-voor-Fyra.dhtml?show=react
Het beste idee waar ze eigenlijk ooit mee zijn gekomen in de Fyra-soap, reeks 18 %08%

Laatst bewerkt door HZwoferink op 25-01-2013 18:23


Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink
 

25-01-2013 18:30:33
mren
mren
NMBS ontkent overigens het reeks-18-verhaal.  

25-01-2013 20:03:28
train85
train85
En NSH zelf ook.  

25-01-2013 22:00:30
spurt2244
spurt2244
Voor za 26/1/13:

Roosendaal v --:04 sp. 3a vanaf 8.04 eens per 2 uren
Antwerpen a --:33 sp. 21

Naar Brussel:
Antwerpen v --:38 sp. 24 IC Brussel, Charleroi Zuid, (elk uur)
Brussel z. a --:27 sp. 21

Van Brussel:
Brussel z. v --:33 sp. 20 IC Antwerpen, (elk uur)
Antwerpen a --:22 sp. 24

Antwerpen v --:27 sp. 21 vanaf 7.27 eens per 2 uren
Roosendaal a --:56 sp. 3a
 

26-01-2013 21:44:34
robert55
robert55
Artikelen over de aanschaf van de V250 in Volkskrant http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/3383607/2013/01/26/Hoe-heeft-de-Fyra-zo-n-enorm-debacle-kunnen-worden.dhtml?utm_source=RSSReader&utm_medium=RSS en NRC http://www.nrc.nl/nieuws/2013/01/26/financiele-overwegingen-gaven-doorslag-bij-aanschaf-fyra/
Bij de laatste uit de papieren krant nog een paar interessante punten:
- om de te hoge prijs voor te concessie te compenseren moet worden geknepen op de kosten van materieel
- er wordt gevraagd om een trein met Vmax 220
- 6 partijen uitgenodigd, vier aanbiedingen (Alstom, AnsaldoBreda, BN, Siemens;
- behalve AB worden opgevoerde standaardtreinen geboden, Alstom biedt een trein van 5 dubbeldekkers tussen 2 aangepaste Prima's
- voornaamste gunningscriterium was prijs per zitplaats
- in de beslissende fase zijn AB en Alstom over
- het ministerie geeft aan dat een V220 trein niet in staat kan worden geacht de overeengekomen reistijd van 102m voor Asd-Brusz te kunnen halen
- in een vervolgbespreking geeft AB aan voor een beperkte meerprijs een 250km trein te willen leveren-
- inmiddels hebben zowel NMBS als NS besloten minder treinen te willen kopen
- de beide overgebleven partijen wordt gevraagd opnieuw te offreren [immers: minder treinen, hogere stuksprijs
- Alstom geeft aan dit niet te kunnen / willen

Als bronnen worden interne NMBS stukken genoemd
 

27-01-2013 00:23:59
DingeZ
DingeZ
Het tweede artikel is ook wel interessant en op zich kan ik er wel redelijk in komen. Wat als de NSH de treinen 's nachts van sneeuw en ijs had ontdaan?  

27-01-2013 00:36:10
mren
mren
Hele artikel uit NRC (als brakke JPEG): http://foto-uploaden.nl/imgs/pages_from_20130126_nrc_handelsblad_00.jpg  

27-01-2013 10:37:45
R1-2010
R1-2010
Quote
DingeZ (zo 27 jan 2013 00:23:59 https://www.somda.nl/forum/3884/p432515/): Het tweede artikel is ook wel interessant en op zich kan ik er wel redelijk in komen. Wat als de NSH de treinen 's nachts van sneeuw en ijs had ontdaan?
Tja, dat zijn van die dingen waar je pas in een operationeel bedrijf achterkomt. Niet alles is te testen of te simuleren. Dit uiteraard los van de vraag of het niet gewoon een ontwerp- of constructiefout is.
 

27-01-2013 11:33:55
robert55
robert55
Als je die eerde gelinkte foto uit Metro bekijkt dan zie je een opeenhoping van ijs binnen de schortplaten. Iedervlokje dat tijdens de rit naar binnen komt voegt zich bij die klomp. Nog afgezien van de vraag of je er bij kan, is het de vraag of dat iets is wat de gebruiker maar ieder nacht (treinen overnachten trouwens buiten, niet in een remise), of na misschien zelfs na iedere rit gedaan zou moeten worden.

Maar de spreker is een gewone AB medewerker en die heeft natuurlijk een andere visie
 

27-01-2013 11:49:18
MDDM
MDDM
Wat moeten ze doen dan? (staat niet in je relaas)


Gr Joop mcn Lls
 


27-01-2013 13:01:07
SchuurB
SchuurB
Was het niet altijd zo (vroegâh he, waarschijnlijk nu nog steeds) dat als er iets mis wat met een bepaalde materieelsoort er een Cw (constructiewijziging) werd doorgevoerd en als het werkte er verder geen haan meer naar kraaide?
De enige reden dat iedereen hysterisch wordt van het uitvallen van de V250 is omdat er geen alternatief materieel inzetbaar is, niet omdat een niet direct perfecte constructie van een spoorwegvoertuig voor enige problemen zorgt.

Laatst bewerkt door SchuurB op 27-01-2013 13:05
 

27-01-2013 13:22:05
broek53
broek53
Het gedoe met een plaatje onder het treinstel heeft dan ook een hoge symboolfunctie. Het was de druppel (het ijsblokje) dat een emmer deed overlopen. En als er vanuit België op dat moment niet zo zwaar was ingezet, zou het allemaal nog steeds gesust zijn, daar ben ik van overtuigd.  

27-01-2013 13:59:12
icened
icened
- het ministerie geeft aan dat een V220 trein niet in staat kan worden geacht de overeengekomen reistijd van 102m voor Asd-Brusz te kunnen halen
- in een vervolgbespreking geeft AB aan voor een beperkte meerprijs een 250km trein te willen leveren-

Alsof die paar minuten tijdswinst zo ongelooflijk belangrijk is. Een ex- minister van Verkeer en Waterstaat heeft een keer aangegeven dat ze toen met oogkleppen werkte als het om de HSL Zuid ging. Dit lijkt me ook zo'n voorbeeld.

Laatst bewerkt door icened op 27-01-2013 13:59
 

27-01-2013 14:31:59
RoelZ1
RoelZ1
Quote
DingeZ (zo 27 jan 2013 00:23:59 https://www.somda.nl/forum/3884/p432515/): Het tweede artikel is ook wel interessant en op zich kan ik er wel redelijk in komen. Wat als de NSH de treinen 's nachts van sneeuw en ijs had ontdaan?


Alle treinen werden na 15-1 (toen 's middags bijna alle treinen werden opgeheven door de treeplank-problemen) na elke slag Amsterdam - Brussel - Amsterdam ontdooid. Doordat hierdoor alle treinen lang moesten keren op Wgm werd er één omloop uitgesneden. Op 16-1 begonnen alle treinen dus ontdooid aan een rit Amsterdam - Brussel - Amsterdam en toch ontstond er schade.
 

27-01-2013 17:04:22
smarkie
smarkie
In de tijd dat er een stel binnen staat voor die treeplank problemen, ontdooi je echt niet al het ijs onder de trein.
Een icm duurt al 12 uur en voor deze treeplank problemen komt een stel maar een paar uur binnen, waarna deze buiten weer gaat staan te wachten op zn volgende inzet.
Dus ontdooid is ie echt niet zodra de volgende slag zich aanbied


Mcn NS International Rtd
 

27-01-2013 17:06:45
robert55
robert55
Quote
icened (zo 27 jan 2013 13:59:12 https://www.somda.nl/forum/3884/p432573/):
Alsof die paar minuten tijdswinst zo ongelooflijk belangrijk is. Een ex- minister van Verkeer en Waterstaat heeft een keer aangegeven dat ze toen met oogkleppen werkte als het om de HSL Zuid ging. Dit lijkt me ook zo'n voorbeeld.

Ik weet niet wanneer 'ze' dat gezegd heeft, maar die luttele minuten die jij niet belangrijk vindt [die zin lees je wel vaker hier] waren wel overeengekomen.
Die minister was verantwoordelijk voor een project voor een lijn waar 300km/h gereden kan worden, waar NS ook voor gelobbied heeft, maar waar NS dan een trein lijkt te gaan kiezen die nut en noodzaak van die investering ernstig ter discussie zou moeten stellen. Ik kan me heel goed voorstellen dat daar een probleem van gemaakt werd.
Ik ben -behalve uit oogpunt van geschiedschrijving- niet zo erg geinteresseerd in welke partij fouten heeft gemaakt in die periode, maar ze zitten zowel bij de ministeries als bij de vervoerders, zowel in BE als in NL.
 

27-01-2013 18:09:19
icened
icened
Dat heeft ze gezegd in een interview over de HSL Zuid. Er werd een HSL aangelegd waarop de internationale HST Amsterdam - Parijs 300 km p/u kon rijden. Tussen Amsterdam - Brussel deden ze ook heel star over de reistijden die gehaald moesten worden. Ze spraken Belgie er op aan dat de totale reistijd een aantal minuten langer werd. Je kunt je afvragen of ze niet een beetje doorschoten. Met de aanleg van de Diabolospoorlijn wordt de gestreefde reistijd tussen Amsterdam - Brussel alsnog bijna gehaald.

Laatst bewerkt door icened op 27-01-2013 19:00
 

27-01-2013 19:26:20
timtrein
timtrein
In dat filmpje over ICM werd gezegd dat zo'n ICM in drie uur geheel ontdooid was (8 stellen per etmaal). Nu is het wel zo dat een V250 achtdelig is, dus zou je ze willen ontdooien, dan moet je weer effe langs Boels voor wat extra heaters... of je bent 2x zo lang bezig. Dure grap hoor, elk stel 6 uur per etmaal aan de heater  

27-01-2013 21:40:02
robert55
robert55
Maar wie is 'ze' nou? Neelie?
Ik vind het wel goed dat er wat jij noemt star opgesteld wordt. Er is een doel overeengekomen waar van verschillende kanten fors in geinvesteerd wordt. Dan kan niet opeens een partij zeggen, bijna is ook goed genoeg. Of doe ik nou te amerikaans?
 

27-01-2013 22:08:46
Frontier
Frontier
Quote
robert55 (zo 27 jan 2013 21:40:02 https://www.somda.nl/forum/3884/p432633/): Maar wie is 'ze' nou? Neelie?

Nee, ik neem aan dat Karla bedoeld wordt, en anders haar tragische voorganger Tineke.

Verder ben ik het met je eens, van starheid is geen sprake, enkel van gemaakte afspraken nakomen. Dan had de NS al meteen moeten zeggen voordat de eerste schop de grond in ging voor de HSL dat ze helemaal geen zin hebben in 300 kilometer per uur. Dat deed men niet, maar men deed wel een kranzinnig bod voor de concessie om vervolgens op het materieel te beknibbelen in de hoop dat niemand iets merkt, geen wonder dat de minister toen heeft gezegd 'afspraak is afspraak'.
 

27-01-2013 22:10:48
nohab
nohab
Neelie is van voor het HSL-debat. 'Ze' zal waarschijnlijk Tineke zijn. Maar je hebt volkomen gelijk: in de politiek geldt 'afspraak is afspraak' dus die moet HSA dan maar nakomen. Hoe zoeken ze zelf maar uit.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

27-01-2013 23:51:21
broek53
broek53
Precies, en daar waar de rijtijden in de concessie te halen zijn met 220 of 250 km/h, is het wat onzinnig, resp. overbodig voor HSA om materieel aan te schaffen dat 300 km/h kan.

Laatst bewerkt door broek53 op 27-01-2013 23:51
 

28-01-2013 03:00:11
2296
2296
In wat voor frequentie gaat de tijdelijke dienst ( Den Haag cs - Brussel ) rijden ?  

28-01-2013 06:23:38
icened
icened
Robert 55 schreef:

Maar wie is "ze" nou? Het is minister Margreeth de Boer:

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=%20minister%20margreeth%20de%20boer&source=web&cd=3&cad=rja&ved=0CDwQFjAC&url=http%3A%2F%2Fwww.parlement.com%2Fid%2Fvg09llhjlsxz%2Fm_margreeth_de_boer&ei=uQoGUZPdO4Oc0QWX14DQDA&usg=AFQjCNFo3TZWgyiLNdfCAdUvQ4a54xrmWA&bvm=bv.41524429,d.d2k
 

28-01-2013 07:52:08
treinfan
treinfan
Quote
2296 (ma 28 jan 2013 03:00:11 https://www.somda.nl/forum/3884/p432651/): In wat voor frequentie gaat de tijdelijke dienst ( Den Haag cs - Brussel ) rijden ?
1 keer per 2 uur, al is het nog niet zeker of het eindpunt in NL Gv of Gvc wordt.
 

28-01-2013 10:28:03
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
beiden zitten nou niet bepaald ruim. Gvc heeft weinig sporen waar nog kan worden gekeerd vanuit de richting Rtd, als je niet het halve emplacement wil oversteken. Op Gv zou het denk ik wel kunnen, alhoewel je dan waarschijnlijk wordt gedwongen tot locs aan beide kanten (en dan vraag ik me nog af hoe snel je kan keren) of afrangeren naar Bkh en aldaar omlopen.

Laatst bewerkt door SleutelMan op 28-01-2013 10:28
 

28-01-2013 10:32:21
maarten83
maarten83
Spoor 1 op Gv is volgens mij niet planmatig in dienst voor reizigers vervoer. Omlopen kan dan via spoor 2.  

28-01-2013 10:33:15
broek53
broek53
Kort keren met loc voor en achter lijkt mij wel een heel erge uitdaging op een tweeuursdienst.  

28-01-2013 10:50:34
b2py
b2py
Quote
treinfan (ma 28 jan 2013 07:52:08 https://www.somda.nl/forum/3884/p432657/):
Quote
2296 (ma 28 jan 2013 03:00:11 https://www.somda.nl/forum/3884/p432651/): In wat voor frequentie gaat de tijdelijke dienst ( Den Haag cs - Brussel ) rijden ?
1 keer per 2 uur, al is het nog niet zeker of het eindpunt in NL Gv of Gvc wordt.

Machinisten in opleiding krijgen ook wegbekendheid erbij voor Gv - Gvc, Gvc - Bkh en Gv - Bkh.
 

28-01-2013 11:03:31
jorgo
jorgo
Het plan om die tijdelijke dienst uitgerekend vanaf Den Haag te laten rijden vind ik op zijn minst merkwaardig.

Het zou impliceren dat het capaciteitstekort vooral op Den Haag-Asd zit, of dat men vindt dat de restplaatsen in Thalys wel voldoende zijn voor reizigers van/naar Shl of Asd. Maar volgens mij is er meer aan de hand.

Hoe zou dit namelijk samenhangen met de ambitie van de Gemeente Den Haag om zelf een verbinding met Brussel op te zetten? Deze verbinding met stops in Ddr, Rsd, Atw en Mechelen is het enige gat in de internationale markt via Rsd. Alleen, tot nu toe was er geen geld over voor deze verbinding en richtte men zijn pijlen op de HSL. Nu echter nood aan de man is blijkt Den Haag geld te hebben cq op te halen om deze verbinding te realiseren.

In de diverse bladen konden we lezen dat Den Haag gepolst heeft bij bedrijven als Arriva, Veolia én NS(H). NSH is tevens het bedrijf dat nu geacht wordt de falende FYRA te vervangen.

Door deze op Den Haag te laten rijden, vult NS (vóór Veolia etc überhaupt iets hebben kunnen ondernemen) de Haagse ambitie in. Mijn vermoeden is dat als FYRA weer naar behoren functioneert via de HSL, NS bij Den Haag het voorstel voorlegt de 'tijdelijke' verbinding Den Haag-Brussel te laten voortbestaan. Dat is dan voor Den Haag meteen de beste en snelste optie.

Zo voorkomt NS slim concurrentie op Brussel én krijgt het laatste gat in de markt (ten minste deels) gesubsidieerd.
 

28-01-2013 11:04:04
mdj
mdj
Op http://nos.nl/nieuws/live/politiek24/ is de hoorzitting over de Fyra in Brussel te volgen.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

28-01-2013 11:08:10
geert
geert
Quote
jorgo (ma 28 jan 2013 11:03:31 https://www.somda.nl/forum/3884/p432682/): Het plan om die tijdelijke dienst uitgerekend vanaf Den Haag te laten rijden vind ik op zijn minst merkwaardig.

Het zou impliceren dat het capaciteitstekort vooral op Den Haag-Asd zit, of dat men vindt dat de restplaatsen in Thalys wel voldoende zijn voor reizigers van/naar Shl of Asd. Maar volgens mij is er meer aan de hand.
.
Ik denk eerder dat het de bedoeling is dat reizigers voor Shl en Asd op Rtd overstappen op Fyra en zo sneller op hun bestemming zijn dan een langzaam pad via Gv. Keren te Gv is dan dus vooral omdat op Rtd keren wel een hele grote uitdaging wordt en Bkh capaciteit zat heeft.

Een keer per twee uur lijkt me overigens wel heel weinig. Gaan we van 16 Beneluxen via 10 Fyras naar 8 verbindingen per dag....
 

28-01-2013 11:16:01
broek53
broek53
Quote
jorgo (ma 28 jan 2013 11:03:31 https://www.somda.nl/forum/3884/p432682/): Het plan om die tijdelijke dienst uitgerekend vanaf Den Haag te laten rijden vind ik op zijn minst merkwaardig.

Het zou impliceren dat het capaciteitstekort vooral op Den Haag-Asd zit, of dat men vindt dat de restplaatsen in Thalys wel voldoende zijn voor reizigers van/naar Shl of Asd. Maar volgens mij is er meer aan de hand.

Hoe zou dit namelijk samenhangen met de ambitie van de Gemeente Den Haag om zelf een verbinding met Brussel op te zetten? Deze verbinding met stops in Ddr, Rsd, Atw en Mechelen is het enige gat in de internationale markt via Rsd. Alleen, tot nu toe was er geen geld over voor deze verbinding en richtte men zijn pijlen op de HSL. Nu echter nood aan de man is blijkt Den Haag geld te hebben cq op te halen om deze verbinding te realiseren.

In de diverse bladen konden we lezen dat Den Haag gepolst heeft bij bedrijven als Arriva, Veolia én NS(H). NSH is tevens het bedrijf dat nu geacht wordt de falende FYRA te vervangen.

Door deze op Den Haag te laten rijden, vult NS (vóór Veolia etc überhaupt iets hebben kunnen ondernemen) de Haagse ambitie in. Mijn vermoeden is dat als FYRA weer naar behoren functioneert via de HSL, NS bij Den Haag het voorstel voorlegt de 'tijdelijke' verbinding Den Haag-Brussel te laten voortbestaan. Dat is dan voor Den Haag meteen de beste en snelste optie.

Zo voorkomt NS slim concurrentie op Brussel én krijgt het laatste gat in de markt (ten minste deels) gesubsidieerd.
Het voldoet in ieder geval aan de onuitroeibare behoefte van Nederlanders om overal een complot in te zien, of op zijn minst achterliggende bedoelingen.
 

28-01-2013 11:41:47
jorgo
jorgo
Complot heeft een negatieve associatie. Ik zou dit zakelijk juist wel handig vinden.  

28-01-2013 12:06:40
broek53
broek53
Sure, en dat is ook precies wat de nederlander er tegenwoordig mee wil suggereren, is mijn meer dan sterke indruk.
Maar om ff duidelijk te wezen: het is zuiver toeval.
 

28-01-2013 12:09:27
bond
bond
NOS meldt:

"ProRail: intercity naar Brussel kan

Een directe intercityverbinding tussen Amsterdam en Brussel over het normale spoor is mogelijk. Dat heeft ProRail gezegd tijdens een parlementaire hoorzitting in Brussel. In de bestaande dienstregeling is volgens de spoorbeheerder 16 keer per dag ruimte om van of naar Den Haag te reizen. Om de verbinding door te trekken naar Amsterdam moet de dienstregeling worden aangepast.

ProRail onderzoekt in opdracht van de NS en het Belgische NMBS de mogelijkheden van een directe verbinding met Brussel. De snelle Fyra-verbinding werd eerder deze maand geschrapt. Staatssecretaris Mansveld heeft de spoorbedrijven tot eind deze week gegeven om met een goed alternatief te komen.

De oude Beneluxtrein reed ook over het normale spoor, maar die werd vanwege de komst van de Fyra opgeheven."
 

28-01-2013 12:10:56
DingeZ
DingeZ
Klinkt voor mij meer als, duh. Als de gemeente Den Haag 8x per dag naar Brussel wil en de NS wil 8x per uur naar Brussel, dan lijkt me het vrij logisch om dat samen te voegen. Door maar tot Gv te rijden ontkom je het drukke traject Ledn - Shl - Asd. Neemt niet weg dag Gvc - Rtd - Ddr ook druk is, maar het wordt wel iets makkelijker.  

28-01-2013 12:14:16
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
jorgo (ma 28 jan 2013 11:03:31 https://www.somda.nl/forum/3884/p432682/): Het plan om die tijdelijke dienst uitgerekend vanaf Den Haag te laten rijden vind ik op zijn minst merkwaardig.

Het zou impliceren dat het capaciteitstekort vooral op Den Haag-Asd zit
Hij past er op beide trajectdelen tussen, maar die paden sluiten niet netjes op elkaar aan. Het mogelijke pad op Asd-Gv conflicteert met de opening van de brug bij Ddr als je vervolgens verder rijdt ri. Rsd, daardoor wordt doorrijden dus nogal lastig.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

28-01-2013 12:24:31
vrijgezel
vrijgezel
Quote
mdj (ma 28 jan 2013 11:04:04 https://www.somda.nl/forum/3884/p432683/): Op http://nos.nl/nieuws/live/politiek24/ is de hoorzitting over de Fyra in Brussel te volgen.


Heb ook (een deel) gezien via politiek24. Toen de PVV aan het woord kwam, was er storing [off topic > toeval? (complot theorie?), ben maar verder afgehaakt].
 

28-01-2013 12:27:20
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Quote
broek53 (ma 28 jan 2013 10:33:15 https://www.somda.nl/forum/3884/p432676/): Kort keren met loc voor en achter lijkt mij wel een heel erge uitdaging op een tweeuursdienst.


het ging me meer om het bezetten van spoor 5 of 6 voor ongeveer 10 min dan dat het omlooptechnisch niet uit zou komen. Ik was uiteraard spoor 1 vergeten. Bij spoor 1 moet je weliswaar het hele emplacement over (MC-305b-315b-309b-307b-307a) en ik weet niet in hoeverre dat past (ik heb de patroontijden even niet in mn hoofd) maar het lijkt me op Gv iets minder een issue dan op Gvc denk ik.
 

28-01-2013 12:31:51
b2py
b2py
Quote
vrijgezel (ma 28 jan 2013 12:24:31 https://www.somda.nl/forum/3884/p432702/):
Quote
mdj (ma 28 jan 2013 11:04:04 https://www.somda.nl/forum/3884/p432683/): Op http://nos.nl/nieuws/live/politiek24/ is de hoorzitting over de Fyra in Brussel te volgen.


Heb ook (een deel) gezien via politiek24. Toen de PVV aan het woord kwam, was er storing [off topic > toeval? (complot theorie?), ben maar verder afgehaakt].

Zijn extra satelliet uitzendingen. Zijn rond 12:00 nodig voor de nieuwsuitzendingen
 

28-01-2013 12:36:46
ZJ37
ZJ37
Viel mij ook al op. Gebeurde meteen nadat hij begon zich negatief uit te laten over Brussel en meteen de stekker eruit.

Maar dat hadden ze ook mogen doen toen De Boer (VDD) aan het woord was. "Hoe kan het toch zijn dat de Belgen maar 3 Fyra-toestellen aanschaffen en de NS 16?"

Misschien omdat NS er ook een binnenlandse dienst mee gaat exploiteren? Ze is goed op de hoogte...
 

28-01-2013 12:39:07
Klaasje
Klaasje
De dossierkennis van de NL'se parlementsleden is echt schrijnend op sommige punten. Zelfs zaken die nog geen anderhalf jaar geleden uitgebreid zijn besproken worden gemist. Erger nog: Er worden vragen gesteld die in de uitleg van NS of NMBS al zijn beantwoord.  

28-01-2013 12:46:57
ZJ37
ZJ37
Bij vlagen schrijnend inderdaad, al moet ik zeggen dat ze niet allemaal zo zijn. Die van D66 had haar huiswerk duidelijk wel goed gedaan.  

28-01-2013 13:40:08
trdl85
trdl85
Op zowel Gv als Gvc is capaciteit zat, moet alleen even goed ingepland worden.
Te Gv vertrekken de treinen (op 1900-serie na) gelijktijdig en parallel aan elkaar. Er is dus (op 1900-serie na) 4x per uur 3 minuten dat je niet kunt overkruisen bij binnenkomst naar spoor 1.

Te Gvc zou spoor 3 kunnen worden gebruikt, spoor 3 wordt bijna alleen gebruikt voor het uitwisselen van de Bds-stammen in de 1900-serie, daar moet dan even creatief naar worden gekeken.
 

28-01-2013 13:58:29
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
ik dacht dat er op Gvc lang gekeerd werd op spoor 2/3 (1900)? Dat kan uiteraard wel een korte kering worden maar dat is riskant met ICR. (of is dit sinds de DRGL2013 allemaal anders?)  

28-01-2013 14:00:55
qj7141
qj7141
De spoorbezetting van Gvc is hier te vinden: http://www.prorail.nl/Vervoerders/Capaciteitsverdeling/Dienstregeling2013/Documents/Gvc_osp.pdf  

28-01-2013 14:05:07
MDDM
MDDM
Quote
SleutelMan (ma 28 jan 2013 13:58:29 https://www.somda.nl/forum/3884/p432712/): ik dacht dat er op Gvc lang gekeerd werd op spoor 2/3 (1900)? Dat kan uiteraard wel een korte kering worden maar dat is riskant met ICR. (of is dit sinds de DRGL2013 allemaal anders?)
Hoezo bestaat toch steeds de gedachte dat kort keren met ICR riskant is?


Gr Joop mcn Lls
 

28-01-2013 14:17:17
AlbertP
AlbertP
18 minuten in Prorails spooropstelling is helemaal niet zo kort - de lange kering in het verleden had denk ik meer met ICK en locwisselingen te maken.  

28-01-2013 14:27:36
b2py
b2py
Quote
MDDM (ma 28 jan 2013 14:05:07 https://www.somda.nl/forum/3884/p432715/):
Quote
SleutelMan (ma 28 jan 2013 13:58:29 https://www.somda.nl/forum/3884/p432712/): ik dacht dat er op Gvc lang gekeerd werd op spoor 2/3 (1900)? Dat kan uiteraard wel een korte kering worden maar dat is riskant met ICR. (of is dit sinds de DRGL2013 allemaal anders?)
Hoezo bestaat toch steeds de gedachte dat kort keren met ICR riskant is?

Omdat het keren van een trein van 10 rijtuigen + loc erg lang duurt. 1 minuut per bak looptijd ongeveer. Dit omdat ze er van uit gaan dat machinisten niet zo snel wandelen, of iets dergelijks.
 

28-01-2013 14:32:04
ZJ37
ZJ37
Daar zijn gewoon standaardnormen voor per materieelsoort en -lengte. Daarbij onderscheid makend uit wel of geen wisselmachinist.  

28-01-2013 14:36:34
AlbertP
AlbertP
1 minuut per bak haal je makkelijk in 18 minuten, dus denk ik dat we hier beter terug kunnen naar het onderwerp van dit topic... Ontwikkelingen HSL. ICR in Den Haag wordt wat off-topic, zolang er nog geen plannen zijn om met Prio-rijtuigen naar Gvc te rijden.  

28-01-2013 14:38:31
broek53
broek53
De vraag is dus waarom voor de materieelsoort ICR (TD) de standaardnorm hoger is dan van andere materieelsoorten. Dat is kennelijk de basis van de afkeer die men heeft van tamelijk kort kerende ICR-TD's. Maar we raken wel erg OT zo.  

28-01-2013 14:46:38
MDDM
MDDM
36 sec. looptijd per bak. Is niet heel veel, maar ook niet te weinig. Maar idd, we geraken OT.


Gr Joop mcn Lls
 

28-01-2013 14:54:27
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Ik heb de hele discussie opgestart omdat ik nog met 10-12 min keertijd in mn hoofd zat van de vorige DRGL, waarvoor mijn excuses. Zie inmiddels dat spoor 3 gewoon vrij is. En daar laat ik het maar bij.  

28-01-2013 15:43:18
DingeZ
DingeZ
Inderdaad, spoor 3 is gewoon vrij. Dan zal er wel of met een loc aan beide zijdes of met locwissel gedaan moeten worden. Omlopen op Gvc lijkt me nogal lastig.  


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl