Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl
19-01-2013 21:25:07
BGM104
BGM104
Quote
Nelis (za 19 jan 2013 20:40:45 https://www.somda.nl/forum/3884/p431105/): Hoeveel extra thalyssen (het aantal dat dus niet nodig is in de dagelijkse omlopen rijden) en hoeveel ICE 3Ms zijn er beschikbaar buiten de omlopen?


0 en 0.

Thalys rijdt al 9x per dag per richting van/naar Asd i.p.v. 10x i.v.m. materieel tekort.

DB huurt TGV stellen om het tekort aan ICE3M op te lossen.

Die TGV stellen of Eurostars die over zouden zijn beschikken niet over ATB, of ze wel 1500V lusten weet ik zo niet.
 

19-01-2013 21:30:29
icened
icened
Daarom geef ik ook aan dat ze moeten worden ingezet tussen Parijs - Brussel zoals een aantal Thalys. Eurostar kan inderdaad niet rijden in Nederland maar als je een Eurostar inzet tussen Parijs - Brussel heb je 2 keer zoveel zitplaatsen. Betekent dat 2 andere Thalystreinen specifiek tussen Parijs - Amsterdam kan worden ingezet. En de Eurostar hoeft niet te worden aangepast om te kunnen rijden tussen Parijs - Brussel. En wat doet SNCF, NMBS en Eurostar met die overschot aan Eurostars?  

19-01-2013 21:40:41
rogier
rogier
Quote
Klaasje (za 19 jan 2013 13:32:15 https://www.somda.nl/forum/3884/p431005/):
Dat er een plaat losraakt doordat een bepaalde belastingssituatie niet voorzien is en dus het ontwerpproces is vergeten kan gebeuren.

Ja waarom niet, ik mag hopen dat je geen ingenieur bent.

Sneeuw- en ijscondities zijn gewone operationele omstandigheden waarvan ik zou verwachten dat er in het ontwerp rekening mee gehouden moet worden. Als dat niet zo is zegt dat iets over de veiligheidsstandaarden die op het spoor gehanteerd worden.

Laatst bewerkt door rogier op 19-01-2013 21:41


Reiziger met hoofdletter R......
 

19-01-2013 21:46:10
mvboetzela
mvboetzela
Quote
icened (za 19 jan 2013 21:21:21 https://www.somda.nl/forum/3884/p431119/): Je bedoelt vooral NMBS en SNCF?

Ja. NMBS lacht zich rot om die stomme Hollanders. Je denkt toch niet dat die hun 3 Fyra's het komende jaar ook maar in de buurt van Belgie laten komen? Laat staan dat er eentje wordt afgenomen? En dat vierde stel (weet u het nog?) dat gaat er nu helemaal nooit meer komen, onder geen enkele NL druk.
De SNCF vindt met gepaste Nationale trots al vanaf het begin dat er voor een Alsthom product gekozen had moeten worden.
 


19-01-2013 21:47:27
Klaasje
Klaasje
Quote
rogier (za 19 jan 2013 21:40:41 https://www.somda.nl/forum/3884/p431127/):
Quote
Klaasje (za 19 jan 2013 13:32:15 https://www.somda.nl/forum/3884/p431005/):
Dat er een plaat losraakt doordat een bepaalde belastingssituatie niet voorzien is en dus het ontwerpproces is vergeten kan gebeuren.

Ja waarom niet, ik mag hopen dat je geen ingenieur bent.

Sneeuw- en ijscondities zijn gewone operationele omstandigheden waarvan ik zou verwachten dat er in het ontwerp rekening mee gehouden moet worden. Als dat niet zo is zegt dat iets over de veiligheidsstandaarden die op het spoor gehanteerd worden.

Iedereen die iets weet van complexe projecten weet dat je ze nooit of te nimmer volledig kunt overzien. Daarnaast is het zo dat je lang niet alles vooraf kunt voorzien. Voorbeelden zijn tuibruggen die in het verleden zijn ingestort door de wind, TGV-ruiten die breken bij een passerende trein in tegenrichting bij sneeuw door een vacuüm en verzin zo nog maar een paar andere voorbeelden.
 

19-01-2013 22:16:18
timtrein
timtrein
Maar HSL-treinen worden onderhand al een decennium of drie, vier gebouwd. Daar mag het echt niet meer voorkomen dat er ineens iets 'onvoorzien' is. Tenminste niet op dat niveau.  

19-01-2013 22:17:45
rogier
rogier
Het is gewoon een safety concern, als zo'n plaat van de trein valt en voor de wielen terechtkomt kan dat rampzalige gevolgen hebben.


Reiziger met hoofdletter R......
 

19-01-2013 22:25:52
mvboetzela
mvboetzela
Quote
Nelis (za 19 jan 2013 20:40:45 https://www.somda.nl/forum/3884/p431105/): ik ben bang dat geen enkele spoorliefhebber langer dan 5 minuten naar nieuwsuur gaat kunnen kijken vanavond. Het zal typische politiek worden, hard schreeuwen maar de oplossing zal natuurlijk onmogelijk blijken.

Profetische woorden.
Kamervragen! (oei!) van een broekie van een kamerlid.
Jammer dat twee politiekers nu tegen elkaar opbieden hoe erg het is.
Hier had Siebers natuurlijk moeten zitten om uit te leggen hoe snel de Fyra weer gaat rijden.
 

19-01-2013 22:28:46
mvboetzela
mvboetzela
Quote
broek53 (za 19 jan 2013 16:50:40 https://www.somda.nl/forum/3884/p431060/): De hele volière fladdert maar door en dat gaat voorlopig niet over. Nu gaan Rover en Rikus ook al tegen elkaar op bieden - op een bepaalde manier wordt het ook wel weer vermakelijk.

Kennelijk zo erg dat Nieuwsuur zijn heil bij de Belgische collega's van Treintrambus heeft gezocht. Zelfs dat doen de Belgen dus beter dan d'n H'Ollanders.
 

19-01-2013 23:27:59
thom
thom
Awel, in België is het gras veel groener natuurlijk... Hebben we het niet over de geregeld wilde stakingen, anrijdingen die plaatsvinden door gaten in beveiligingssystemen en machinisten die ingezet worden op lijnen waar ze de voertaal niet spreken om maar wat te noemen...  

19-01-2013 23:48:39
MDDM
MDDM
Thom, dat is helemaal niet leuk om over te klagen. NS is toch vele malen leuker


Gr Joop mcn Lls
 

19-01-2013 23:51:59
DingeZ
DingeZ
Quote
Rolffiej19 (za 19 jan 2013 20:00:37 https://www.somda.nl/forum/3884/p431090/): En inmiddels nog meer nieuws http://www.nu.nl/binnenland/3008161/hogesnelheidstrein-fyra-nog-maanden-running.html paar maanden zonder kan wel toch ?%08%


Typisch nu.nl oftwel, totaal niet betrouwbaar. Waarschijnlijk is er gezegd dat een herstart van een Benelux achtige dienst maanden gaat duren en dat de V250 voorlopig even niet rijdt. Daar maken zij dit weer van, dat klinkt natuurlijk veel dramatischer.
 

19-01-2013 23:52:14
Ht
Ht
Helaas bij beide kanten van de grens; De Reiziger staat niet meer centraal maar het treintjes rijden.

NL: Korte en volle treinen en Primitief tot matig onderhoud aan spoorwegnet.
BE: Korte en volle treinen en Piekuurtreinen die je uit alle windstreken naar Brussel brengen en terug terwijl dat totaal capaciteitsvernietiging is en niet meer van deze tijd. (Treinen worden dan alleen in Piekuurtreindiensten gezet zoals Oudenaarde - Schaarbeek in ochtenden, in de middag terug en verder geen andere inzetten voor dit materieel.)

En dan de FYRA, had een goed product en een ander type soort en vorm van materieel en reizen kunnen zijn immers deze niet voor dubbeltje op de eerste rang aangeschaft was laat staan er torenhoge prijzen voor werden gevraagd die leiden tot een verdrievoudiging van de prijs.

Wat ik overigens nu niet begrijp is dat de Belgen er nog iets aan proberen om de reizigers, die normaliter de FYRA nemen, van Antwerpen naar Roosendaal V.V. te krijgen terwijl NSHispeed het liefst geen alternatief bied en volgens mij ook nu niet mee bezig is te realiseren(?)

Laatst bewerkt door Ht op 19-01-2013 23:52
 

19-01-2013 23:57:33
DingeZ
DingeZ
Er is al meerdere malen gemeld dat de NS alle Fyra reizigers heeft geprobeerd te benaderen om ze om te boeken voor de Thalys.  

20-01-2013 00:13:47
bnv
bnv
Vervelend allemaal, maar nu even praktisch gezien: wat betekent dat voor de dagelijkse reispraktijk? (volgens mij nog niet hier concreet langs gekomen)
- de TGV: eens per twee uur en extraritten (dan 1x per uur) in de spits;
- met NS IC naar Rsd en dan met de stoptrein door naar Antwerpen.

Dat is het dan. Dat moet toch ten enenmale onvoldoende zijn voor de verbinding met Antwerpen-Brussel. Fyra rijdt niet.
Is er al aangekondigd wat het alternatief zal zijn behalve die bovengenoemde mogelijkheden? Of blijft het voorlopig daarbij en wachten we op wat er (mogelijk na weken/maanden) komen gaat.
En...............die toeslagvrije verbinding Breda-Antwerpen vanaf april kunnen we dan ook wel vergeten.
Ik bedoel hier de dienstregeling voor de komende tijd, waarmee gereden gaat worden zien we dan wel weer. (wordt met enkele maanden soms bedoeld om met ICR Prio met 140km toegelaten te worden in Belgie?).
 

20-01-2013 00:40:50
DingeZ
DingeZ
Er wordt onderhandeld om extra ICs op Rsd - Atw binnen wen paar dagen mogelijk te maken. Een pad voor een vervangende trein is al aangevraagd, maar dat is voor de lange termijn.  

20-01-2013 00:59:36
bnv
bnv
Mooi, maar wat bedoel je met "vervangende trein"? Wordt daarmee bedoeld een vervangende trein via de oude route langs Roosendaal of over de HSL.

Indien dat laatste: waarmee dan? (ICR Prio toelating vragen voor 140 km/h in België bijvoorbeeld)
Hebben we ook geen problemen van capaciteit op het gewone net, hooguit moeten de rijtijden in de dienstregeling wat worden aangepast, maar dat zijn peanuts. Met mogelijk stop in Breda.

Indien het eerste: als die dan doorgaand is vanuit de Randstad naar Brussel wordt dat een beetje een kopie van de oude Benelux.

Meest voor de handliggende oplossing volgens mij op de korte termijn en wat ik dan zie gebeuren: met de NS IC naar Roosendaal en met een NMBS IC vanaf Rsd. door richting Antwerpen

Laatst bewerkt door bnv op 20-01-2013 01:01
 

20-01-2013 08:25:45
nohab
nohab
Het op dit moment sjiekste zou zijn een oplossing die vanuit Antwerpen via Roosendaal doorrijdt naar Breda, zodat daar aansluiting gegeven kan worden op de binnenlandse Fyra. De bezettingsgraad kan geen probleem zijn, die treinen zijn toch voor meer dan de helft leeg. En het verlost je van het padenprobleem in de Randstad.

Laatst bewerkt door nohab op 20-01-2013 08:26


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

20-01-2013 08:37:48
nohab
nohab
Quote
DingeZ (za 19 jan 2013 23:51:59 https://www.somda.nl/forum/3884/p431163/):
Quote
Rolffiej19 (za 19 jan 2013 20:00:37 https://www.somda.nl/forum/3884/p431090/): En inmiddels nog meer nieuws http://www.nu.nl/binnenland/3008161/hogesnelheidstrein-fyra-nog-maanden-running.html paar maanden zonder kan wel toch ?%08%


Typisch nu.nl oftwel, totaal niet betrouwbaar. Waarschijnlijk is er gezegd dat een herstart van een Benelux achtige dienst maanden gaat duren en dat de V250 voorlopig even niet rijdt. Daar maken zij dit weer van, dat klinkt natuurlijk veel dramatischer.
Waarom denk je dat de titel van het bericht tussen aanhalingstekens staat? Om te laten zien dat het een citaat is, en geen interpretatie van de auteur van het artikel.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

20-01-2013 08:50:58
diesels
diesels
Gisteren op nu.nl ook een stukje dat 'GE met de Euroloco inspringt in het gat van de Fyra' en een hoop bladiebla. Ben benieuwd wat een dieselloc voor de goederendienst (vmax 120) te maken heeft met een internationale hogesnelheidstrein.... Knap staaltje klok-en-klepel journalistiek van de bovenste plank.

Laatst bewerkt door diesels op 20-01-2013 08:51
 

20-01-2013 08:58:31
DingeZ
DingeZ
Er is een ding waar ze bij nu.nl enorm goed in zijn: berichten verbouwen zodat ze dramatischer overkomen.
Overigens heb ik interviews met Bert Meerstad gezien bij zowel Radio 1 als RTL, bij beide zegt hij duidelijk dat ze nog geen inschatting kunnen maken van hoe lang het gaat duren.

Laatst bewerkt door DingeZ op 20-01-2013 08:59
 

20-01-2013 10:08:22
Jorrit
Jorrit
Niet alleen een aansluiting op de Nederlandse Fyra, maar ook op de normale intercities in Roosendaal. En op Breda - Roosendaal is nog voldoende ruimte voor een trein per uur volgens mij.  

20-01-2013 10:33:18
icened
icened
Hebben ze ook gedaan toen de Beneluxtrein vanwege werkzaamheden niet kon rijden tussen Roosendaal - Lage Zwaluwe - Dordrecht. Sloot het in Breda aan op de Fyra Amsterdam - Breda die dan ook toeslag vrij was voor de treinreizigers uit Brussel/Antwerpen. Werkte prima. Moeten ze alleen de Fyra Amsterdam - Breda verlengen met een aantal extra ICR.

Laatst bewerkt door icened op 20-01-2013 10:35
 

20-01-2013 10:52:35
ZJ37
ZJ37
Quote
Jorrit (zo 20 jan 2013 10:08:22 https://www.somda.nl/forum/3884/p431188/): Niet alleen een aansluiting op de Nederlandse Fyra, maar ook op de normale intercities in Roosendaal. En op Breda - Roosendaal is nog voldoende ruimte voor een trein per uur volgens mij.
Alleen Bd zelf is een uitdaging met de ombouw en vele onttrekkingen. Zeker als je veel kerende treinen hebt en gaat toevoegen.
 

20-01-2013 14:45:51
phantom
phantom
NMBS furieus over Fyra
Toegevoegd: zondag 20 jan 2013, 13:46

De Belgische spoorwegmaatschappij NMBS zegt "brutale maatregelen" te nemen over de toekomst van de Fyra. Dat zei NMBS-bestuurder Marc Descheemaecker in het VRT-programma De Zevende Dag. Morgen komt de raad van bestuur van NMBS bijeen om te kijken hoe en of het bedrijf verder wil met de hogesnelheidstrein.

Descheemaecker noemde de problemen met de trein van de afgelopen week "hallucinant". Hij overweegt de bestelling van drie Fyra-treinen bij de Italiaanse fabrikant AnsaldoBreda te schrappen.

De Fyra's die tot voor kort reden waren allemaal van Nederland. De drie treinen die België heeft besteld, zijn nog niet geleverd. Eerder liet de NS weten voorlopig geen nieuwe Fyra's te kopen.

Kotsbeu
"Ik ben het echt kotsbeu", zei Descheemaecker. "Als ik de verontschuldigingen van AnsaldoBreda zie, denk ik: nou breekt mijn klomp."

Ook speelt de bestuurder van NMBS met de gedachte om de treinverbinding tussen Amsterdam en Brussel aan te passen. "Misschien moeten we dan van een wit blad vertrekken en ons ook afvragen: is het nodig dat er meer treinen rijden tussen Brussel en Amsterdam dan tussen Brussel en Parijs?"

De Fyra werd vorige week uit de dienst gehaald, omdat treinstellen door de sneeuw beschadigd waren geraakt.
Bron NOS: http://nos.nl/artikel/464035-nmbs-furieus-over-fyra.html


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

20-01-2013 14:48:52
broek53
broek53
Ach ach, de volslagen hysterie heeft ook bij de Zuiderburen toegeslagen - en die hebben het een stuk makkelijker, omdat ze iedereen en alles de schuld kunnen geven en zelf een bak onschuld hebben staan om de handen in te wassen. Succes kent vele vaders, mislukking is een wees.  

20-01-2013 14:55:16
bnv
bnv
Quote
BGM104 (vr 18 jan 2013 08:24:07 https://www.somda.nl/forum/3884/p430676/): van de 19 stellen:
7 vrijgegeven voor Fyra Brussel
2 overgedragen aan NS FSC / NS Hispeed, niet vrijgegeven voor Fyra Brussel
6 op de Wgm nog niet overgedragen
4 nog in Italie


De media spreken zaterdag over 7 stellen die niet meer worden afgenomen.Nu zijn het ook maar media waarvan de infomatiegraad lang niet altijd zuiver is, maar............wat betekent dat? De media zijn naar mijn beleving hierin onduidelijk.

1. dat die 7 stellen niet worden afgenomen totdat alle problemen verholpen zijn, of:
2. dat NS FSC/Hispeed die maar helemaal niet meer wil hebben en de bestelling heeft gecanceld.

Dat laatste lijkt mij toch niet zo waarschijnlijk, er is teveel geld mee gemoeid en verder is het ook nog eens verspilde energie/verspild kapitaal nu het er naar uit ziet dat niemand anders belangstelling daarvoor zal hebben.
Verder is het onzinnig om met 9 stellen te blijven zitten. Niet voor niets bestelt men er 19 die toch allemaal voor een volledige omloop nodig zullen zijn.

Dus de eerste variant ligt dan voor de hand. Hoe lang dat duurt weet niemand maar kan lang zijn. Kijk alleen al hoe lang het geduurd heeft voordat onze SLT's betrouwbaar waren, ik lees er althans nu niets meer over, zo na een jaar of vier. En gezien de ervaringen met die Deense IC3'en...

Ik neem dan ook aan dat al die 19 stellen na verloop van tijd (???) rustig hun baantjes tussen Amsterdam en Brussel zullen gaan trekken.

Overigens meldt de VRT radio op zaterdagmiddag dat de NMBS maandag (21.1) een besluit neemt of de Belgen in navolging van Nederland de drie voor België bestemde stellen eveneens niet zullen afnemen.
 

20-01-2013 14:59:44
broek53
broek53
Zoals eerde gezegd: de afname van SLT is ook een keer of twee, drie gestaakt geweest omdat de fabrikanten eerst opgetreden problemen moesten oplossen. En ik ben ervan overtuigd dat het juridisch helemaal niet mogelijk is de order geheel of gedeeltelijk te cancellen op basis van wat er nu aan de hand is. Dat is de Denen ook in geen jaren gelukt en die hadden nog veel meer aanleiding dat te willen doen.  

20-01-2013 22:08:36
bond
bond
Waarom worden er overdag testritten met de Fyra gereden?
Zou onder de huidige omstandigheden de nacht niet een betere optie zijn, zodat je het andere hsl-verkeer niet verstoort en andere reizigers onnodige de dupe laat worden?
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


20-01-2013 22:12:44
b2py
b2py
Je wilt toch als de sodemieter die dingen op de baan hebben? Dat houdt dus in dat je 24/7 die dingen moet testen. En Infraspeed heeft iedere nacht opgeeisd voor onderhoud dus dan is de HSL-Zuid dicht.  

20-01-2013 22:31:36
ZJ37
ZJ37
Moet je dat dus niet doen als er nog Thalys rijdt: http://nos.nl/artikel/464213-thalys-hobbelt-achter-testfyra-aan.html  

20-01-2013 22:46:47
aarclay
aarclay
Wat mij betreft mogen die dingen allemaal weer terug naar Italië waar ze een grondige check-up mogen krijgen, waarna ze weer naar Nederland kunnen gaan als de V250v2.

Als een testrit overdag al niet meer lukt.....

Laatst bewerkt door aarclay op 20-01-2013 22:47


Choo choo.....
 

20-01-2013 22:50:59
dlm4yjp
dlm4yjp
In Italië hebben ze weinig plek daar voor, testring van Velim is een betere optie.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

20-01-2013 22:55:18
aarclay
aarclay
Doen ze dat toch? Elke trein daar uitgebreid testen totdat NS HiSpeed accoord gaat, en gaan met die banaan. Zo kan het toch nog eens goed komen met die trein.


Choo choo.....
 

20-01-2013 23:03:57
mvboetzela
mvboetzela
Dat is dus het sneue: NS HiSpeed heeft al 7 stellen afgenomen en is daarmee dus akkoord gegaan met de kwaliteit van levering van die stellen. Het alternatief was (weer) een jaar uitstel van de Fyra Asd-Brussel en dat wilde men voorkomen. Iets met imago en gezichtsverlies enzo.  

20-01-2013 23:42:23
broek53
broek53
For the record: de stellen worden formeel overgenomen door NS Financial Services en dan geleasd aan NS Hispeed. In de praktijk maakt dat niet bijster veel uit, behalve dat NSH zelfstandig niets te accepteren heeft en ook daadwerkelijk niets te zeggen heeft over de acceptatie. De verder interpretatie over redenen om "dan toch maar" met Asd - Bxl te beginnen, komen geheel voor jouw rekening. Feit is wel dat men na de vaststelling van de dienstregeling en de capaciteitsaanvraag 2013 in het voorjaar van 2012 vrijwel geen mogelijkheden meer had om terug te krabbelen, gezien het al vaak ter sprake gekomen capaciteitsgebrek op de Oude Route. Ik denk dat er gemakkelijker besloten zou zijn tot uitstel van nog een half jaartje tot er genoeg stellen zouden zijn voor de complete dienst bijvoorbeeld als de Benelux in de drgl 2013 nog wel had kunnen blijven rijden.

Laatst bewerkt door broek53 op 20-01-2013 23:42
 

21-01-2013 08:57:25
jorgo
jorgo
Quote
ZJ37 (zo 20 jan 2013 22:31:36 https://www.somda.nl/forum/3884/p431325/): Moet je dat dus niet doen als er nog Thalys rijdt: http://nos.nl/artikel/464213-thalys-hobbelt-achter-testfyra-aan.html


3 uur vertraging? Echt? Is er geen enkele overloopmogelijheid om in te halen? En waar zijn de dieselloks dan, die normaal zo'n trein kunnen afslepen?
 

21-01-2013 09:01:31
Harold27
Harold27
Het was op de grens lees ik, dus misschien konden ze het niet eens worden wie de boel moest gaan oplossen.  

21-01-2013 11:35:49
charta
charta
Quote
dlm4yjp (zo 20 jan 2013 22:50:59 https://www.somda.nl/forum/3884/p431327/): In Italië hebben ze weinig plek daar voor, testring van Velim is een betere optie.


Waarom naar Velim? Net over de grens bij Roermond heb je de testbaan bij Wegberg-Wildenrath. Die is weliswaar van Siemens, maar dat bedrijf is in deze barre tijden misschien best bereid zo af en toe wat capaciteit te verhuren.
 

21-01-2013 12:06:41
john563
john563
heb net even rond gekeken en kom toch op javelin uit, waarom nou gewoon simpel 25KV kan ie al, en dan 750volt, kun je aanpassen met een downchopper voor 3000volt en 1800 volt, beide bekent bij de ns als NMBS, dan de max snelheid, ja hij kan "maar" 225 km/u maar zijn acceleratie is beduidend hoger als de V250, zit je alleen nog maar met een beveiliging, en zonder gekheid er rijden al tich van die dingen aan de andere kant van het kanaal en betrouwbaar......  

21-01-2013 12:16:28
DingeZ
DingeZ
Quote
charta (ma 21 jan 2013 11:35:49 https://www.somda.nl/forum/3884/p431405/):
Quote
dlm4yjp (zo 20 jan 2013 22:50:59 https://www.somda.nl/forum/3884/p431327/): In Italië hebben ze weinig plek daar voor, testring van Velim is een betere optie.


Waarom naar Velim? Net over de grens bij Roermond heb je de testbaan bij Wegberg-Wildenrath. Die is weliswaar van Siemens, maar dat bedrijf is in deze barre tijden misschien best bereid zo af en toe wat capaciteit te verhuren.


De problemen hebben ook te maken met de combinatie V250 + HSL, met name rond de grensovergang. Dan heb je er bar weinig aan om te testen op een testbaan in het buitenland.
 

21-01-2013 12:27:46
john563
john563
als het een auto had geweest en ik was de eigenaar, gaf ik hem terug, en ja je hebt niet zomaar wat anders, maar luisteren naar de werkvloer is iets wat ook niet gedaan is in dit project, en wat die belgie minister ook op tv zei is waar degene die in dit aankoop debacle is ingestapt is reeds met een premie ergens anders aan het werk...  

21-01-2013 13:06:27
TGr79
TGr79
Quote
Harold27 (ma 21 jan 2013 09:01:31 https://www.somda.nl/forum/3884/p431360/): Het was op de grens lees ik, dus misschien konden ze het niet eens worden wie de boel moest gaan oplossen.


Allemaal nonsens. Het betrof een V250 die bij Hoofddorp strandde vanwege een wisselstoring. Daarachter stond een Thalys. Niks grens, niks V250 als oorzaak.
 

21-01-2013 14:02:39
Harold27
Harold27
Dan hadden de Belgische media plus de woordvoerder van de NMBS die het bevestigde, het dus allemaal mis.  

21-01-2013 14:13:39
aarclay
aarclay
Quote
TGr79 (ma 21 jan 2013 13:06:27 https://www.somda.nl/forum/3884/p431432/): Allemaal nonsens. Het betrof een V250 die bij Hoofddorp strandde vanwege een wisselstoring. Daarachter stond een Thalys. Niks grens, niks V250 als oorzaak.

Heb je ook een bron?


Choo choo.....
 

21-01-2013 14:31:57
ajwkam
ajwkam
Quote
broek53 (zo 20 jan 2013 14:59:44 https://www.somda.nl/forum/3884/p431242/): En ik ben ervan overtuigd dat het juridisch helemaal niet mogelijk is de order geheel of gedeeltelijk te cancellen op basis van wat er nu aan de hand is. Dat is de Denen ook in geen jaren gelukt en die hadden nog veel meer aanleiding dat te willen doen.

Dat kan wel hoor. Als de treinstellen niet blijken te voldoen aan hetgeen is afgesproken, dan is er sprake van non-conformiteit en kan je de overeenkomst laten ontbinden. Die 9 treinstellen die geleverd zijn gaan dan ook terug; ze voldoen immers bij nader inzien niet aan wat is afgesproken en het is AnsaldoBreda die het contract daardoor heeft geschonden.

Maar daarmee is je probleem natuurlijk niet opgelost, want dan heb je geen treinstellen meer en moet je iets nieuws verzinnen. Ik denk dat dát voor de Denen de reden is dat zij toch maar door zijn gegaan met AnsaldoBreda. Helemaal stoppen was praktisch gezien niet realistisch.

Bij de V250 is het anders omdat er wél relatief eenvoudig alternatieven kunnen worden bedacht, bijvoorbeeld de tijdelijke herstart van een soort Beneluxtrein-achtige treindienst op Asd-Brusz en HSL-prio's op Asd-Bd. Desnoods nog twee jaar totdat nieuw bestelde treinen geleverd kunnen worden.

Waarschijnlijk geeft men AnsaldoBreda nog één kans, maar ik sluit niet uit dat men uiteindelijk naar de rechter stapt om de volledige koop te ontbinden.
 

21-01-2013 14:32:59
broek53
broek53
Ik snap alle opwinding over proefritten niet. Volgens mij hebben de V250 dat bijna het hele jaar 2012 gedaan en is er maar zelden eentje gestrand. Er wordt nu ineens gedaan alsof die dingen voor het eerst op de baan zijn. Voordat ze zo vaak gestrand zijn als getrokken Fyra's moet er nog heel wat gebeuren.  

21-01-2013 14:37:15
aarclay
aarclay
De meeste V250 die strandden, strandden toch op de HSL? Er zijn zoveel proefritten op het conventionele spoor geweest, en volgens mij heeft dit zelden tot problemen geleverd?


Choo choo.....
 

21-01-2013 14:39:06
broek53
broek53
Ze rijden sinds begin 2012 op de HSL pref en instructie en sinds september nota ben in de reizigersdienst. Is iedereen dan zo kort van memorie?  

21-01-2013 14:44:58
ZJ37
ZJ37
Één ding begrijp ik dan niet: de V250 werd toch geweigerd in Belgie tot nader order (mede?) vanwege het recente incident met de V250 die onderdelen had verloren? Kan dat met proefritten dan niet meer gebeuren? De Thalys rijdt natuurlijk ook gewoon vrolijk door op de HSL en een verloren bodemplaatje op zijn weg lijkt me dan ook niet zo prettig.  

21-01-2013 15:02:34
Hoera63
Hoera63
Quote
broek53 (ma 21 jan 2013 14:39:06 https://www.somda.nl/forum/3884/p431462/): Ze rijden sinds begin 2012 op de HSL pref en instructie en sinds september nota ben in de reizigersdienst. Is iedereen dan zo kort van memorie?
Ik niet. Maar leg me dan alsjeblieft eens uit hoe het kan dat de stellen in de serie 1000 vrolijk reden terwijl ze in de 9200 met bosjes uitvallen (ook zonder sneeuw). Tenslotte gingen die ritten ook over de HSL en van die ritten zijn er niet zoveel gestand als de 9200 nu. Ligt dat aan de HSL? Ligt het aan de stellen? Misschien beide?

Natuurlijk waren de stellen tussen Asd en Rtd niet heilig: Ook daar hebben een aantal ritten urenlang vastgestaan maar niet zo vaak als de Fyra naar Brussel. %03%

Laatst bewerkt door Hoera63 op 21-01-2013 15:03
 

21-01-2013 15:04:16
broek53
broek53
Quote
ZJ37 (ma 21 jan 2013 14:44:58 https://www.somda.nl/forum/3884/p431465/): Één ding begrijp ik dan niet: de V250 werd toch geweigerd in Belgie tot nader order (mede?) vanwege het recente incident met de V250 die onderdelen had verloren? Kan dat met proefritten dan niet meer gebeuren? De Thalys rijdt natuurlijk ook gewoon vrolijk door op de HSL en een verloren bodemplaatje op zijn weg lijkt me dan ook niet zo prettig.
De Fyra werd in België geweigerd in het commerciële vervoer. Of hij inmiddels helemaal België niet in mag, weet ik niet. In Nederland is er geen verbod.

Laatst bewerkt door broek53 op 21-01-2013 15:04
 

21-01-2013 15:07:07
broek53
broek53
Quote
Hoera63 (ma 21 jan 2013 15:02:34 https://www.somda.nl/forum/3884/p431470/):
Quote
broek53 (ma 21 jan 2013 14:39:06 https://www.somda.nl/forum/3884/p431462/): Ze rijden sinds begin 2012 op de HSL proef en instructie en sinds september nota ben in de reizigersdienst. Is iedereen dan zo kort van memorie?
Ik niet. Maar leg me dan alsjeblieft eens uit hoe het kan dat de stellen in de serie 1000 vrolijk reden terwijl ze in de 9200 met bosjes uitvallen (ook zonder sneeuw). Tenslotte gingen die ritten ook over de HSL en van die ritten zijn er niet zoveel gestand als de 9200 nu. Ligt dat aan de HSL? Ligt het aan de stellen? Misschien beide?

Natuurlijk waren de stellen tussen Asd en Rtd niet heilig: Ook daar hebben een aantal ritten urenlang vastgestaan maar niet zo vaak als de Fyra naar Brussel. %03%
Ik voel me niet gehouden om van alles uit te gaan zoeken en uit te gaan leggen. Ik constateer alleen maar dat er tamelijk hystersch gedaan wordt over het feit dat er proefritten met de V250 gehouden worden, terwijl dat in het geheel niets nieuws is, niet op de HSL en niet op het gewone net.

Laatst bewerkt door broek53 op 21-01-2013 15:07
 

21-01-2013 15:26:54
MDDM
MDDM
Quote
broek53 (ma 21 jan 2013 15:04:16 https://www.somda.nl/forum/3884/p431472/):
Quote
ZJ37 (ma 21 jan 2013 14:44:58 https://www.somda.nl/forum/3884/p431465/): Één ding begrijp ik dan niet: de V250 werd toch geweigerd in Belgie tot nader order (mede?) vanwege het recente incident met de V250 die onderdelen had verloren? Kan dat met proefritten dan niet meer gebeuren? De Thalys rijdt natuurlijk ook gewoon vrolijk door op de HSL en een verloren bodemplaatje op zijn weg lijkt me dan ook niet zo prettig.
De Fyra werd in België geweigerd in het commerciële vervoer. Of hij inmiddels helemaal België niet in mag, weet ik niet. In Nederland is er geen verbod.
Gisteren waren ze iig in test modes nog niet verboden in België


Gr Joop mcn Lls
 


21-01-2013 15:36:24
DingeZ
DingeZ
Quote
Hoera63 (ma 21 jan 2013 15:02:34 https://www.somda.nl/forum/3884/p431470/):
Quote
broek53 (ma 21 jan 2013 14:39:06 https://www.somda.nl/forum/3884/p431462/): Ze rijden sinds begin 2012 op de HSL pref en instructie en sinds september nota ben in de reizigersdienst. Is iedereen dan zo kort van memorie?
Ik niet. Maar leg me dan alsjeblieft eens uit hoe het kan dat de stellen in de serie 1000 vrolijk reden terwijl ze in de 9200 met bosjes uitvallen (ook zonder sneeuw). Tenslotte gingen die ritten ook over de HSL en van die ritten zijn er niet zoveel gestand als de 9200 nu. Ligt dat aan de HSL? Ligt het aan de stellen? Misschien beide?

Natuurlijk waren de stellen tussen Asd en Rtd niet heilig: Ook daar hebben een aantal ritten urenlang vastgestaan maar niet zo vaak als de Fyra naar Brussel. %03%


De grensovergang is het grootste probleem, vooral in combinatie met onervaren (maar wel bevoegd!) personeel dat niet wist hoe daar op gereageerd moest worden.
 

21-01-2013 15:44:48
himym
himym
Structurele snelle verbinding Atw - Rsd kan dus wel snel geregeld worden: http://www.nu.nl/binnenland/3009405/belgisch-spoorbedrijf-stelt-vervangende-verbinding-in.html Nu de NS nog?

Laatst bewerkt door himym op 21-01-2013 15:54
 

21-01-2013 15:47:28
ajwkam
ajwkam
Quote
ajwkam (ma 21 jan 2013 14:31:57 https://www.somda.nl/forum/3884/p431457/):
Waarschijnlijk geeft men AnsaldoBreda nog één kans, maar ik sluit niet uit dat men uiteindelijk naar de rechter stapt om de volledige koop te ontbinden.

Goh, hoe wist ik het...

Constructeur Fyra krijgt 3 maanden de tijd

De NMBS geeft de Italiaanse fabrikant van de Fyra drie maanden de tijd om de problemen met de hogesnelheidstreinen op te lossen. Als dat niet lukt, dan zal het contract worden verbroken. In de tussentijd komt er een rechtstreekse verbinding tussen Antwerpen en Roosendaal.


Zie verder: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/130121_fyra_fup
 

21-01-2013 15:56:57
jorgo
jorgo
Als de NMBS dat doet en NSH niet, zijn er uiteindelijk drie stellen te weinig op een vloot die voor de rest nog altijd uit V250's bestaat. Nogal een onmogelijke situatie.

Overigens: ik begrijp langzaamaan niks meer van het toelatingsbeleid. In het weekend heeft een solo AM86 de sneltreinen Atw-Rsd gereden. Kennelijk zijn alleen AM75 en solo AM86 toegelaten in Rsd. In Mt ligt dat anders, daar rijden dagelijks AM62-79 naartoe. Ook AM80 komt te Mt. Materieel met TBL+1 (?) mag nergens de grens naar NL over...

AM62 komt de komende maanden genoeglijk op reserve, als die niet naar Rsd mogen (want met zo'n pendel AM86 red je het uiteindelijk ook niet) kan men in België een doorschuifactie organiseren om AM86 en AM75 vrij te spelen. Alleen, dan moet België nationaal het weer met de oudjes doen.
 

21-01-2013 16:01:52
gummbahla
gummbahla
Quote
ajwkam (ma 21 jan 2013 15:47:28 https://www.somda.nl/forum/3884/p431485/): Goh, hoe wist ik het...

Constructeur Fyra krijgt 3 maanden de tijd

De NMBS geeft de Italiaanse fabrikant van de Fyra drie maanden de tijd om de problemen met de hogesnelheidstreinen op te lossen. Als dat niet lukt, dan zal het contract worden verbroken. In de tussentijd komt er een rechtstreekse verbinding tussen Antwerpen en Roosendaal.


Zie verder: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/130121_fyra_fup


Dat moet ik nog eens zien gebeuren. Sowieso vraag ik me af hoe het bewijs dat 'alle problemen' zijn opgelost, geleverd moet worden. Als er over drie maanden een dag lang geen storingen optreden, dan is de NMBS tevreden?
 

21-01-2013 16:05:02
gummbahla
gummbahla
Quote
jorgo (ma 21 jan 2013 15:56:57 https://www.somda.nl/forum/3884/p431490/): Als de NMBS dat doet en NSH niet, zijn er uiteindelijk drie stellen te weinig op een vloot die voor de rest nog altijd uit V250's bestaat. Nogal een onmogelijke situatie.



Tja, de uitspraken van de NMBS ("misschien moeten we ons afvragen of we wel zo 'veel' verbindingen met Asd nodig hebben") hinten er op dat ze de Fyra liever kwijt dan rijk zijn. Wellicht dat ze uit het hele Fyra verhaal willen stappen en er in zo'n geval een uitgedunde dienst overblijft die alleen door NSH wordt verzorgd. Geen idee of dat juridisch een optie is, trouwens.
 

21-01-2013 16:08:42
jorgo
jorgo
Ja, zo wordt tegenwoordig het landsbelang weggeredeneerd. Natuurlijk moet er een frequente verbinding zijn.

Van de andere kant, als Den Haag met zijn Brusselexpress voortmaakt, hebben ze misschien nog gelijk ook.
 

21-01-2013 16:56:45
mren
mren
Geen hindsight bias: Stukje in Op de Rails (NVBS maandblad met nieuws en achtergronden) van februari 2006: http://www.flickr.com/photos/52581810@N02/8401990982/in/photostream/  

21-01-2013 18:54:22
timtrein
timtrein
Volgens mij is al het materieel met TBL1+ gewoon weer toegelaten, in elk geval de klassieke tweetjes, de varkensneuzen, duikbrillen en misschien ook de Breaks (die komen ook in Mt toch?)  

21-01-2013 19:18:03
smarkie
smarkie
Quote
DingeZ (ma 21 jan 2013 15:36:24 https://www.somda.nl/forum/3884/p431480/):
De grensovergang is het grootste probleem, vooral in combinatie met onervaren (maar wel bevoegd!) personeel dat niet wist hoe daar op gereageerd moest worden.

Ja bij de grens zijn in bepaalde situaties problemen, maar dit zijn zaken waar in de cursus voor lijn4 juist aandacht aan wordt besteed, ook werd er tijdens de comerciele ritten voldoende ervaren en bevoegd personeel ingezet, er waren gemiddeld 2 machinisten aan boord waardoor er altijd kennis en kunde is om weg te komen. Ook was er een telefonische helpdesk beschikbaar voor situaties die niet vaak voorkomen.

Er zijn een aantal stellen die problemen hebben bij de grensovergang waardoor er een aantal zaken worden geregeld en afgedwongen in de regelgeving.
Dus waar je die opmerking over het onervaren personeel op baseerd is mij een raadsel en dit is ook al eerder door ons management als pertinente onzin betiteld


Mcn NS International Rtd
 

21-01-2013 19:22:50
smarkie
smarkie
Quote
broek53 (ma 21 jan 2013 15:04:16 https://www.somda.nl/forum/3884/p431472/): De Fyra werd in België geweigerd in het commerciële vervoer. Of hij inmiddels helemaal België niet in mag, weet ik niet. In Nederland is er geen verbod.

De stellen zijn voor testdoeleinden wel toegelaten in belgië, in nederland zouden ze wel commercieel mogen rijden maar ook daar zijn de uit de dienstregeling gehaald, om ruimte te maken voor de testritten.
Welke vandaag allemaal waren opgeheven....


Mcn NS International Rtd
 

21-01-2013 19:30:59
vrijgezel
vrijgezel
Even een test gemaakt op de site van NS(R):

ingevoerd een reis van Amsterdam CS naar Brussel Zuid op 22 01 2013 vertrek ongeveer om 725 uur en dit was het (opmerkelijke) reisadvies:

Amsterdam Centraal Brussel-Zuid/Midi
Vertrek dinsdag 22 januari 2013 rond 07:25

Terugreis plannen Wijzig reis Nieuwe reis


Koop Fyra kaartje
Heenreis: Vertrek 07:41 Aankomst 09:42 Dinsdag 22 januari 2013

Dit reisadvies houdt geen rekening met wijzigingen in de treindienst op de dag zelf. Plan voor een actueel reisadvies uw reis vlak voor vertrek.
Tijd Station / Halte Spoor Richting Reisdetails
07:41 + Amsterdam Centraal 15a Schiphol +
Reisdetails: Fiets meenemen niet mogelijk , Toeslag Schiphol - Rotterdam , Int. Reserveren verplicht
Winkels, restaurants, enz. in de omgeving

07:55 + Schiphol

08:26 + Rotterdam Centraal

09:05 + Antwerpen-Centraal
-
09:42 + Brussel-Zuid/Midi
Winkels, restaurants, enz. in de omgeving


Toon tussenstations Toon stationsinformatie
--------------------------------------------------------------------------------


Vervoersvoorwaarden per vervoerder
--------------------------------------------------------------------------------

Over dit internationaal reisadvies
Voor het reizen naar een internationale bestemming is een speciaal ticket vereist.

Raadpleeg NS Hispeed voor uw internationale treinreis

--------------------------------------------------------------------------------

http://www.ns.nl/reisplanner-v2/index.shtml
_______

Edit: Het lijkt erop dat de site nog niet bijgewerkt is.

Laatst bewerkt door vrijgezel op 21-01-2013 19:33
 

21-01-2013 20:10:35
AgentX
AgentX
Er wordt heel veel gepraat over dat (een van de) problemen zich vooral afspelen bij de grensovergang bij Essen. Kundig personeel etcetera.

Ik vraag me af wat er nou zo moeilijk is aan een trein door een spanningssluis rijden. Of anders gezegd: wat gaat er dan structureel mis bij het passeren van de grensovergang?
 

21-01-2013 20:33:25
cuneo56
cuneo56
Als het allemaal zulke simpele sluizen waren als Bij Roosendaal ( en niet bij Essen ) was het ook niet zo moeilijk, maar helaas komen / kwamen de V250 daar normaal niet%02% Maar helaas is ETCS in Nederland genadeloos als er iets niet direct lukt, waarbij het niet uitmaakt of dat nu aan Materieel , Baan, communicatieapparatuur of Machinist ligt.
Maar dat de stellen n uniet commercieel rijden heeft dit niet als fundmentele oorzaak toch.
 

21-01-2013 20:41:38
guuglurg
guuglurg
Er is overigens helemaal geen sprake van een spanningssluis, 25 kV op de HSL%08%  

21-01-2013 20:44:59
smarkie
smarkie
Het heeft niks met spanningsluizen te maken, je gaat namelijk door een fasescheiding aangezien je van 25Kv nl naar 25Kv B gaat op het punt van breda grens.
Probleem zit hem niet alleen in etcs in nederland maar ook in die van belgie.
Het systeem controleerd iedere 30seconde of er nog verbinding is, zo niet, snelrem.
Bij de grens liggen ook transitiebalises welke er voor moeten zorgen dat de verbinding van het nederlandse rbc wordt verbroken nadat die met het belgische rbc tot stand is gekomen (of omgekeerd) het komt bij diverse stellen voor dat dit niet goed gebeurd, verbindingen mt beiden rbcs worden vast gehouden enz.

Als personeel heb je hier weinig mee van doen, de enige opties die je dan hebt als er geen verbinding is, is een nieuwe start of mission maken of in het extreme geval een reset van de trein.
Het is niet een kwestie van het juiste nummer in toetsen en het groene knopje indrukken


Mcn NS International Rtd
 

21-01-2013 20:57:54
broek53
broek53
Is dit het aloude probleem van "roaming" op de grens van twee landen?  

21-01-2013 21:25:41
robert55
robert55
Quote
smarkie (ma 21 jan 2013 20:44:59 https://www.somda.nl/forum/3884/p431564/):
Bij de grens liggen ook transitiebalises welke er voor moeten zorgen dat de verbinding van het nederlandse rbc wordt verbroken nadat die met het belgische rbc tot stand is gekomen (of omgekeerd) het komt bij diverse stellen voor dat dit niet goed gebeurd, verbindingen mt beiden rbcs worden vast gehouden enz.



Afhankelijk van het individuele treinstel dus, maar misschien niet altijd en ook niet in beide richtingen? Klinkt als moeilijk op te sporen, mogelijk variatie in de software?
 

21-01-2013 21:40:52
AgentX
AgentX
Quote
cuneo56 (ma 21 jan 2013 20:33:25 https://www.somda.nl/forum/3884/p431562/): Als het allemaal zulke simpele sluizen waren als Bij Roosendaal ( en niet bij Essen ) was het ook niet zo moeilijk, maar helaas komen / kwamen de V250 daar normaal niet%02% .


Oeps, ik zat nog even met de Benelux in mijn hoofd. Ik bedoelde inderdaad de grensovergang op de HSL.

Ik snap dat het geen kwestie is van een hendeltje omhalen en op een knopje drukken. Wat is er aan de V250 zo anders dan de Thalys, die daar blijkbaar wel mee om kan gaan?
 

21-01-2013 22:43:18
cuneo56
cuneo56
Ach, Toen een paar jaar terug de Thalys als eerste grensoverschrijdend over de HSL ging rijden was dat de eerste maanden ook knudde.
Dus wat dat betreft verschilt het niet zo veel.
 

21-01-2013 23:04:51
AlexNL
AlexNL
Toen waren er daadwerkelijk problemen met de infrastructuur.

Laatst bewerkt door SleutelMan op 22-01-2013 18:22, reden: quoten hoeft niet bij laatste reactie
 

21-01-2013 23:47:38
Sparrow86
Sparrow86
Even een paar vraagjes over het materieel in de Fyra-zaak.

Op het traject Roosendaal - Brussel rijdt nu nog die varkensneus?

Ik zag ook foto's van de 900 serie van de NMBS in Roosendaal. Rijdt die nu erbij naast de Varkensneus vanwege de grote reizigersaantallen? Of in plaats van de Varkensneus?

De intercity Roosendaal - Brussel van de NMBS, wat voor materieel zou dat zijn? En vervangt deze dan de Varkensneus en de 900?

Is het al zeker dat de NS ook met een vervangende intercity vanaf Amsterdam zal komen? Wat voor materieel zal hier voor gebruikt worden?

Hoe groot is de kans dat de 1100 locs van de NMBS nog ergens weer ingezet gaan worden?
 

22-01-2013 01:41:43
waalkade
waalkade
Quote
broek53 (ma 21 jan 2013 20:57:54 https://www.somda.nl/forum/3884/p431569/): Is dit het aloude probleem van "roaming" op de grens van twee landen?
Even als leek, nee.
Wanneer het goed is werkt men met twee "telefoons".
De bestaande die contact heeft met het leidende rbc.
De tweede die inbelt op het volgende rbc.
Nu kan het natuurlijk wel zijn dat net tijdens een lange datareeks een van die "telefoons" een "betere" zender ziet en daar naar toe omschakelt. Met het gevolg dat die datareeks mogelijk niet erkend wordt.
 

22-01-2013 06:45:32
nohab
nohab
Quote
Sparrow86 Hoe groot is de kans dat de 1100 locs van de NMBS nog ergens weer ingezet gaan worden?
Dat is de 'reeks' (zo noemen ze dat in België) 11.8. Ik denk dat de kans klein is dat we die weer in Nederland gaan zien. Als er weer een soort Benelux wordt ingesteld zal dat eerder weer de reeks 28 worden dan de 11.8. En dan zou het m.i. mooi zijn als nou eens geregeld wordt dat die 28'ers de HSL-Zuid op mogen. Hebben we eindelijk de situatie die NSH al voor 2009 voor ogen had. De 11.8 zou zonder ATB naar Roosendaal kunnen rijden maar als het plan is om dat met getrokken treinen te gaan doen zie ik dat eerder met de reeksen 21 of 27 gebeuren of heel misschien 13. Maar ik heb zelf geen idee hoe ruim NMBS in haar elektrische locs zit.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

22-01-2013 07:49:59
AlexNL
AlexNL
11.8 zul je niet snel meer gaan zien op de sporen. 11 van de 12 locs staan terzijde ergens in de buurt van Stockem, wachtende op een eventuele koper. De 12e loc staat als showmodel in Merelbeke.  

22-01-2013 10:52:48
fred67nl
fred67nl
Even er van uit gaande dat de treinstellen problemen blijven houden, en uiteindelijk aan de kant worden gezet.
Zou er geen uurdienst met de Thalys gereden kunnen worden, en wel tussen Brussel en Asd. Daarbij gecombineerd met een stel naar Parijs. De HSL ligt er, doet het redelijk, en er is capaciteit genoeg op.
Blijft waarschijnlijk wel het probleem van de hoeveelheid beschikbare Thalys over.
Hoe lang duurt het voordat een TGV stel geschikt is gemaakt voor rijden over de HSl in NL en B?

Groeten,
Fred
 

22-01-2013 10:54:35
broek53
broek53
Dat gaat ervanuit dat de Fransen een paar TGV's over zouden hebben. Echt niet!  

22-01-2013 10:59:03
kleine_man
kleine_man
Quote
timtrein (za 19 jan 2013 22:16:18 https://www.somda.nl/forum/3884/p431136/): Maar HSL-treinen worden onderhand al een decennium of drie, vier gebouwd. Daar mag het echt niet meer voorkomen dat er ineens iets 'onvoorzien' is. Tenminste niet op dat niveau.


Langer. De ATP is al uit de jaren '60. Dus dit is het 6e decennium van Hoge Snelheidstreinstellen.

Sinds de aanbesteding van de HSL-Zuid hebben alle partijen veel stof doen opwaaien en zich goed ingegraven. De lijn werd later opgeleverd en met een verkeerde ECTS-level. AB gooide met de stelling dat zij pas het eerste treinstel 5 jaar na volledige aflevering van de HSL moesten opleveren. NSH is met deze stelling naar Den Haag gegaan en heeft met dezelfde argumentatie de tijdelijke FYRA dienst afgedwongen. Gelijktijdig zijn er ook allerlei kortingen en rendementsverliezen naar Den Haag geschoven. Dit heeft de NS keihard gespeeld en in Den Haag moesten ze veel slikken, de politiek was in gebreke gebleven. Tot 2012 heeft men er de vruchten van kunnen plukken. De NS beloofde dat alle problemen opgelost zouden worden met de komst van de V250. Nu de HSL-Zuid naar behoren functioneerd, blijft NSH in gebreke. De in de concessie beloofde frequenties worden niet waargemaakt (en zullen dat ook nooit omdat de Belgen "hun" 4e stel niet besteld hebben). In Den Haag heeft men nog meer verliezen moeten slikken en zelfs de HSL-concessie geintegreerd in de concessie voor het Hoofdrailnet. Nu de V250 in dienst is, verminderen de problemen niet, ze worden juist erger. De politiek heeft nu alles voor elkaar en roept nu keihard de NS terug. De NS is zich nu aan het verdedigen, maar (in tegenstelling tot enkele maanden terug) begint men nu te graven en er begint bloed te vloeien. Dit zal nog wel even aanhouden. De NS heeft nu nog gelijk dat het dienstregelingstechnisch niet mogelijk is om een extra trein in te leggen. Totdat er boetes opgelegd gaan worden, dan kan het allemaal wel.

De Belgen zijn de grote winnaars in dit verhaal. Zij waren altijd tegen de huidige HSL-Zuid, tegen de voorgestelde verbindingen en voorstander van de BeNeLuxtrein. Dit is hun allemaal opgedrongen. Belgen zijn geduldig en nu met een paar ferme tikken de boel op stang jagen. Zij zijn de keihard lachende derde. Voor de reizigers is het echter een hard gelach.

Mijn persoonlijke mening in dit geheel is dat de NS de problemen zo groot laten worden, dat ze onoplosbaar zijn. De politiek wordt op die manier voor het blok gezet. De NS zal een "alternatief" presenteren om toch in een goed daglicht te verschijnen. En men gaat over tot de orde van de dag.


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

22-01-2013 11:04:47
timtrein
timtrein
Quote
Sparrow86 (ma 21 jan 2013 23:47:38 https://www.somda.nl/forum/3884/p431596/): Op het traject Roosendaal - Brussel rijdt nu nog die varkensneus?
Ja, die rijdt de reguliere stoptrein vanaf Roosendaal, bestemming moet je maar ff Googelen
Quote
Ik zag ook foto's van de 900 serie van de NMBS in Roosendaal. Rijdt die nu erbij naast de Varkensneus vanwege de grote reizigersaantallen? Of in plaats van de Varkensneus?
De intercity Roosendaal - Brussel van de NMBS, wat voor materieel zou dat zijn? En vervangt deze dan de Varkensneus en de 900?
De 900 serie (Duikbril) reed de afgelopen tijd de extra trein Roosendaal-Antwerpen. Ik gok dat deze ook de Intercity Roosendaal-Antwerpen gaat rijden die is aangekondigd (is in wezen hetzelfde).
Quote
Is het al zeker dat de NS ook met een vervangende intercity vanaf Amsterdam zal komen? Wat voor materieel zal hier voor gebruikt worden?
Hoe groot is de kans dat de 1100 locs van de NMBS nog ergens weer ingezet gaan worden?
Het is erg onwaarschijnlijk dat NS een vervangende IC vanaf Amsterdam gaat rijden, er is geen fatsoenlijk pad beschikbaar en ook niet eenvoudig te maken. De reeks 11.8 zal daar zéker niet gaan rijden (die zijn niet voor niets uit de Beneluxdiensten gehaald een paar jaar geleden).
 

22-01-2013 11:36:41
lw-o
lw-o
Quote
kleine_man (di 22 jan 2013 10:59:03 https://www.somda.nl/forum/3884/p431647/):
AB gooide met de stelling dat zij pas het eerste treinstel 5 jaar na volledige aflevering van de HSL moesten opleveren. NSH is met deze stelling naar Den Haag gegaan en heeft met dezelfde argumentatie de tijdelijke FYRA dienst afgedwongen.



Wat is uiteindelijk de datum dat de hsl is opgeleverd? zijn die 5 jaar al om of heeft ansaldo voorlopig nog even de tijd?
 

22-01-2013 11:57:52
nohab
nohab
Quote
kleine_man Zij zijn de keihard lachende derde. Voor de reizigers is het echter een hard gelach.
Zeg maar gelag. Lachen doen die reizigers niet, hoor.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

22-01-2013 12:21:57
DingeZ
DingeZ
En toch. Niemand heeft gezien dat de punctualiteit de laatste weken vóórdat er sneeuw viel wel degelijk verbeterde.  

22-01-2013 13:40:23
fred67nl
fred67nl
Quote
broek53 (di 22 jan 2013 10:54:35 https://www.somda.nl/forum/3884/p431645/): Dat gaat ervanuit dat de Fransen een paar TGV's over zouden hebben. Echt niet!


DAT heeft een naam en heet Fred. %04%

Dus geen TGV en mogenlijk straks geen V250 meer. Leuk vooruitzicht. %08%

Zijn de Fyra-rijtuigen geschikt om naar Brussel mee te rijden over de HSL?

Groeten,
FRED
 

22-01-2013 13:56:04
b2py
b2py
Rijtuigen wel, locs niet.  

22-01-2013 14:25:08
jorgo
jorgo
Quote
fred67nl (di 22 jan 2013 13:40:23 https://www.somda.nl/forum/3884/p431666/):
Quote
broek53 (di 22 jan 2013 10:54:35 https://www.somda.nl/forum/3884/p431645/): Dat gaat ervanuit dat de Fransen een paar TGV's over zouden hebben. Echt niet!


DAT heeft een naam en heet Fred. %04%


Nee, met dat bedoelt hij jouw voorstel: "Zou er geen uurdienst met de Thalys gereden kunnen worden, en wel tussen Brussel en Asd. Daarbij gecombineerd met een stel naar Parijs." -> "Dat gaat er van uit dat... "
Niet een persoon. Niet beledigd wíllen zijn.

Laatst bewerkt door jorgo op 22-01-2013 14:25
 

22-01-2013 14:25:21
waalkade
waalkade
Quote
b2py (di 22 jan 2013 13:56:04 https://www.somda.nl/forum/3884/p431667/): Rijtuigen wel, locs niet.

Nu breekt mijn klomp.
ERMTS was toch geintroduceerd om europees interoperabel te zijn?

Laatst bewerkt door waalkade op 22-01-2013 14:26
 

22-01-2013 14:31:32
maxje
maxje
Ja, alleen de belgen hanteren een andere ERTMS versie dan wij hier in Nederland en met versie bedoel ik niet Level 1 of 2, maar het nummer 2.2.51 om maar even een voorbeeld te noemen. Is hier al eens eerder besproken in dit topic in ieder geval.  

22-01-2013 14:45:51
waalkade
waalkade
Dat is toch hopelijk niet de datum%08%  

22-01-2013 14:58:11
jorgo
jorgo
Quote
timtrein (di 22 jan 2013 11:04:47 https://www.somda.nl/forum/3884/p431649/):
Quote
Sparrow86 (ma 21 jan 2013 23:47:38 https://www.somda.nl/forum/3884/p431596/): Ik zag ook foto's van de 900 serie van de NMBS in Roosendaal. Rijdt die nu erbij naast de Varkensneus vanwege de grote reizigersaantallen? Of in plaats van de Varkensneus?
De intercity Roosendaal - Brussel van de NMBS, wat voor materieel zou dat zijn? En vervangt deze dan de Varkensneus en de 900?
De 900 serie (Duikbril) reed de afgelopen tijd de extra trein Roosendaal-Antwerpen. Ik gok dat deze ook de Intercity Roosendaal-Antwerpen gaat rijden die is aangekondigd (is in wezen hetzelfde).


Aangezien klaarblijkelijk momenteel 24 van de 44 varkensneuzen (AM75) defect staat, is die duikbril (AM86) allicht een afwijking op wat men normaal naar Rsd zou willen sturen.
 

22-01-2013 15:17:43
Sparrow86
Sparrow86
Quote
AlexNL (di 22 jan 2013 07:49:59 https://www.somda.nl/forum/3884/p431616/): 11.8 zul je niet snel meer gaan zien op de sporen. 11 van de 12 locs staan terzijde ergens in de buurt van Stockem, wachtende op een eventuele koper. De 12e loc staat als showmodel in Merelbeke.


Hey, maar hoe zit dit dan? Ik kreeg hier 3 weken geleden nog de info dat 1 11.8 loc nog dagelijks een enkele trein rijdt:

[quote]Ik heb nog even geinformeerd naar de reeks 11: er is nog 1 slag Schaarbeek-Oudenaarde met treinen P7909 (Oudenaarde 8:00 Denderleeuw 8:32/8:34 - snellijn 50A - Brussel Zuid 8:53 Schaarbeek 9:08) en P8902 (Schaarbeek 16:02 Brussel Zuid 16:17 - snellijn 50A - Denderleeuw 16:43/16:45 Oudenaarde 17:18) en een slag Gent-Schaarbeek via de snellijn (50A) die tussen Gent en Aalst als leeg materieel rijdt. Je kunt ze ook nog wel in andere P-treinen tegenkomen maar daar heb je veel geluk voor nodig. De 1181, 1182, 1185, 1186, 1188, 1190 zijn per nieuwe dienstregeling buiten dienst gegaan[/quote]

@timtrein: Ok, dus de Varkensneus en Duikbril blijven de komende tijd gewoon in Roosendaal te bewonderen, behalve de Duikbril alleen deze week nog als die aankomend weekend voor de IC-verbinding toch vervangen mocht worden?

@jorgo: Dus was die Duikbril in Roosendaal nou een incident of rijdt ie daar structureel op het moment? Ik wil er foto's gaan maken namelijk.
 

22-01-2013 15:28:40
sik214
sik214
Is er nog wel ruimte op het traject Asd-Ut-Ht-Tb-Bd-Rsd-Atw-Brussel? Dan zouden de opnieuw te huren 2800'en (op kosten van AB) met de nu stilstaande Beneluxrijtuigen een treindienst kunnen onderhouden.

Indien teweinig ruimte zou je 1x per uur de 3600 kunnen laten keren in Tb en op Tb-Rsd laten vervangen vv door de nieuwe tijdelijke benelux.
 

22-01-2013 15:38:02
kniesoor
kniesoor
Quote
Sparrow86 (di 22 jan 2013 15:17:43 https://www.somda.nl/forum/3884/p431679/):

@timtrein: Ok, dus de Varkensneus en Duikbril blijven de komende tijd gewoon in Roosendaal te bewonderen, behalve de Duikbril alleen deze week nog als die aankomend weekend voor de IC-verbinding toch vervangen mocht worden?

@jorgo: Dus was die Duikbril in Roosendaal nou een incident of rijdt ie daar structureel op het moment? Ik wil er foto's gaan maken namelijk.


Dat weet dus niemand hoelang de AM86 daar nog rijdt. Maar als je ze niet ziet in Rsd kun je altijd nog even op en neer naar Antwerpen: daar zie je er maar genoeg.
 

22-01-2013 15:40:16
ZJ37
ZJ37
Quote
sik214 (di 22 jan 2013 15:28:40 https://www.somda.nl/forum/3884/p431680/): Is er nog wel ruimte op het traject Asd-Ut-Ht-Tb-Bd-Rsd-Atw-Brussel? Dan zouden de opnieuw te huren 2800'en (op kosten van AB) met de nu stilstaande Beneluxrijtuigen een treindienst kunnen onderhouden.

Indien teweinig ruimte zou je 1x per uur de 3600 kunnen laten keren in Tb en op Tb-Rsd laten vervangen vv door de nieuwe tijdelijke benelux.
Minder treinen tussen Bd en Tb t.b.v. een uurdienst Benelux zal in Brabant op weinig applaus kunnen rekenen. Bovendien keren in Tb is tamelijk onhandig.
 

22-01-2013 15:49:35
mdeen
mdeen
Quote
kleine_man (di 22 jan 2013 10:59:03 https://www.somda.nl/forum/3884/p431647/):

Mijn persoonlijke mening in dit geheel is dat de NS de problemen zo groot laten worden, dat ze onoplosbaar zijn. De politiek wordt op die manier voor het blok gezet. De NS zal een "alternatief" presenteren om toch in een goed daglicht te verschijnen. En men gaat over tot de orde van de dag.

Ik vraag me wel af wat dat alternatief dan zou kunnen zijn. Er is iets met ICR over de HSL en België (ik dacht deursluiting), dus dat is niet mogelijk. De meest elegante oplossing op dit moment is de oude Benelux terug.

Dit zou ook mijn eis zijn als ik minister was: NSH gaat de oude Benelux rijden en mag de V250 stellen gebruiken om ze in die Benelux in reizigersdienst te testen. Aantonen dat materieel werkt kan blijkbaar alleen door ze in normale reizigersdienst te laten meedraaien. Ik weet niet wat er allemaal getest is voor 9 december, maar het is blijkbaar niet voldoende geweest.
 

22-01-2013 15:50:35
279
279
Quote
Sparrow86 (di 22 jan 2013 15:17:43 https://www.somda.nl/forum/3884/p431679/):
Quote
AlexNL (di 22 jan 2013 07:49:59 https://www.somda.nl/forum/3884/p431616/): 11.8 zul je niet snel meer gaan zien op de sporen. 11 van de 12 locs staan terzijde ergens in de buurt van Stockem, wachtende op een eventuele koper. De 12e loc staat als showmodel in Merelbeke.


Hey, maar hoe zit dit dan? Ik kreeg hier 3 weken geleden nog de info dat 1 11.8 loc nog dagelijks een enkele trein rijdt:

[quote]Ik heb nog even geinformeerd naar de reeks 11: er is nog 1 slag Schaarbeek-Oudenaarde met treinen P7909 (Oudenaarde 8:00 Denderleeuw 8:32/8:34 - snellijn 50A - Brussel Zuid 8:53 Schaarbeek 9:08) en P8902 (Schaarbeek 16:02 Brussel Zuid 16:17 - snellijn 50A - Denderleeuw 16:43/16:45 Oudenaarde 17:18) en een slag Gent-Schaarbeek via de snellijn (50A) die tussen Gent en Aalst als leeg materieel rijdt. Je kunt ze ook nog wel in andere P-treinen tegenkomen maar daar heb je veel geluk voor nodig. De 1181, 1182, 1185, 1186, 1188, 1190 zijn per nieuwe dienstregeling buiten dienst gegaan[/quote]




het bovenstaande was 3 weken geleden. inmiddels staan ze blijkbaar
allemaal aan de kant.
 

22-01-2013 16:43:00
sik214
sik214
Quote
ZJ37 (di 22 jan 2013 15:40:16 https://www.somda.nl/forum/3884/p431682/):
Quote
sik214 (di 22 jan 2013 15:28:40 https://www.somda.nl/forum/3884/p431680/): Is er nog wel ruimte op het traject Asd-Ut-Ht-Tb-Bd-Rsd-Atw-Brussel? Dan zouden de opnieuw te huren 2800'en (op kosten van AB) met de nu stilstaande Beneluxrijtuigen een treindienst kunnen onderhouden.

Indien teweinig ruimte zou je 1x per uur de 3600 kunnen laten keren in Tb en op Tb-Rsd laten vervangen vv door de nieuwe tijdelijke benelux.
Minder treinen tussen Bd en Tb t.b.v. een uurdienst Benelux zal in Brabant op weinig applaus kunnen rekenen. Bovendien keren in Tb is tamelijk onhandig.
Op zich niet minder treinen, één keer per uur is het een doorgaande benelux. De reguliere reizigers zouden daar ook mee meekunnen.
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl