Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina): HSL-Zuid |
16-12-2012 11:45:12 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
Een nieuw stel als onderdelenleverancier?! |
16-12-2012 11:49:04 | ||
---|---|---|
nohab
|
Net rond elven zag ik een van de 2 grijze HSA-Traxxen op de Meer staan zonder Fyrastickers, kon helaas niet zien welke het was. Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans). |
16-12-2012 11:49:13 | ||
---|---|---|
broek53
|
Ja, dat was bij NS in de praktijk ook altijd zo. Duurt (of duurde) altijd tot de onderdelenvoorraad op peil was. |
16-12-2012 11:52:48 | ||
---|---|---|
Bert13
|
QuoteDe 4811 is overigens zijn afnamekilometers ook al enkele dagen tussen Asd en Brusz aan het maken, draait al mee in de 9200-serie En verder mis ik in het rijtje nog de 4802. Laatst bewerkt door Bert13 op 16-12-2012 11:54 He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015 |
16-12-2012 12:03:05 | ||
---|---|---|
smarkie
|
De 4811 is al ff comercieel inzetbaar, reed ook al in de serie 1000.. Afnamekilometers zijn voorlopend aan comerciele inzetbaarheid Mcn NS International Rtd |
16-12-2012 12:03:15 | ||
---|---|---|
snowie
|
Misschien is het handig dit ff in het OD te zetten - daar staat ook al een spot gemeld van een zelfde uitvoering Traxx. Laatst bewerkt door snowie op 16-12-2012 12:04 |
16-12-2012 12:38:00 | ||
---|---|---|
2296
|
Er moeten nog 3 stellen (4816,4882,4883) komen. Er zal in december als het goed is nog een stel komen en de rest in het begin van volgend jaar. Laatst bewerkt door 2296 op 16-12-2012 12:38 |
16-12-2012 13:03:33 | ||
---|---|---|
RoelZ1
|
Quote Kleine correctie: de 4807 en 4811 mogen omgedraaid worden. 4811 is al in dienst, 4807 nog niet. |
16-12-2012 13:31:46 | ||
---|---|---|
R1-2010
|
QuoteEnige probleempje bij de V250 is dat de productielijn in Italie in z'n geheel is opgeruimd. Ik hoop dat er überhaupt nog onderdelen op voorraad zijn geproduceerd of dat belangrijke (slijtage) onderdelen niet specifiek V250 zijn... |
16-12-2012 13:41:23 | ||
---|---|---|
Michaeldel
|
Klein vraagje. Gisteren met de Fyra naat Atw geweest en ondanks alle kritiek in de media; het ging geweldig. Ik zat in de V250 op een plek net onder de pantograaf. Telkens als we een tunnel inreden, hoorde ik boven mij een luide klap. Weet iemand waardoor dit komt en of dit specifiek bij de pantograaf voorkomt? |
16-12-2012 13:50:00 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
Is dat niet een luchtklep of iets dergelijks? |
16-12-2012 13:53:05 | ||
---|---|---|
RoelZ1
|
Dat is inderdaad de luchtklep voor de installatie die de luchtdruk in de trein constant houdt in tunnels, om pijnlijke oren te voorkomen. |
16-12-2012 13:58:15 | ||
---|---|---|
smarkie
|
Die kleppen moeten nog afgesteld worden, in het ene stel is het erger dan in het andere stel. Gaat stukje nawerk tijdens onderhoud worden Mcn NS International Rtd |
16-12-2012 14:02:09 | ||
---|---|---|
smarkie
|
Quote De "productielijn" die is opgedoekt is voor een compleet treinstel. Dit zou dus inhouden dat het, door België, beloofde 20ste stel er niet zou komen. Voor onderdelen is dit anders. De trein is een soort prefab bouw geweest, overal vandaan zijn onderdelen en installaties gekomen en in de fabriek van AB zijn deze in elkaar gezet en dmv de computers werkt dit samen. Die onderdelen komen dus echt wel dit is gewoon opgenomen in het levringscontract. Mcn NS International Rtd |
16-12-2012 16:00:34 | ||
---|---|---|
Michaeldel
|
Quote Bedankt voor jullie antwoord! |
16-12-2012 18:04:11 | ||
---|---|---|
cuneo56
|
Quote Zo bouwt Ansaldo ook ( mee aan) de FS lok 403. Hoewel ik maar kort een beperkte blik op/in de lok kon werpen vorige maand, kwamen een aantal zaken met toch aardig bekend voor. Ciao. |
16-12-2012 20:23:24 | ||
---|---|---|
maurits
|
Vanavond om 22.15 in KRO Brandput op Nederland 2 "Het voorspelde fiasco" over de keus van NS Hispeed voor de V250. Vooraankondiging is hier te zien: http://tinyurl.com/d7q4lm6 Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2) |
16-12-2012 22:37:26 | ||
---|---|---|
kleine_man
|
Quote Ook hebben de Italianen de nachttrein Amsterdam - Milaan gefrusteerd. Ook de internationale verbinding München - Milaan wordt gereden door alleen de DB en ÖBB. Die hebben de FS buitenspel gezet. Vertragingen tot 4 uur waren heel normaal. Nu probeert de FS de DB/ÖBB tegen te werken. Helaas hebben ze de serie ÖBB 1216 al toegelaten. --> Is het een idee om deze discussie af te splitsen? Nu de HSL vanaf dienstregeling 2015 onder de NS concessie valt, mogen DB, Virgin en Eurostar dus met hun eigen treinen tussen Amsterdam en London laten rijden. Van de zomer bliezen ze nog hoog van de toren. Maar nu is het stil rondom deze projecten.......... Iemand die weet wat de stand is? Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af. |
16-12-2012 23:16:10 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
De gevolgen van de treindienst op de HSL en dus die voor reizigers die bij Rsd de grens over gaan: http://www.gva.be/regio-antwerpen-noord/essen/nederlanders-overspoelen-essen.aspx |
17-12-2012 00:03:52 | ||
---|---|---|
aarclay
|
Quote Schijnt overigens dat de halve/hele stuurtafel van een cabine eruit is, en dat er enkele deuren al missen. Je hebt een paar keuzes: Een onderdeel wat niet op voorraad is bij de leverancier in Italië bestellen, wat een week kan duren, of direct een dergelijk onderdeel uti een bestaande trein pakken en een trein binnen een dag weer op de baan te hebben. Met het minimale aantal V250'jes lijkt me het handigste dat er zo weinig mogelijk treinstellen aan de kant staan met een groot defect. Ik neem aan dat er nu goed met de software gespeeld wordt, om deze stabieler te maken. Mijn vader zegt (als ingenieur uit een andere branche dan de transportwereld) dat zoiets wel over meerdere treinen zou kunnen worden uitgetest met elk weer diverse verschillen, en dat de stabielste software eruit wordt gekozen, waarop men weer kan doorontwikkelen. Zo zou je technisch de software snel stabieler kunnen verklaren. Laatst bewerkt door aarclay op 17-12-2012 00:06 Choo choo..... |
17-12-2012 00:10:51 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Dat lijkt me een prima manier om software te ontwikkelen, maar aangezien de treinen nu al in reizigersdienst rondrijden ("productie" in softwareontwikkelaarstermen) lijkt me dat wel iets om voorzichtig mee om te gaan. Dit omdat je anders stelselmatig grote hoeveelheden reizigers dupeert. |
17-12-2012 00:13:35 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Dat viel te verwachten. De stoptrein Roosendaal - Antwerpen schijnt inmiddels ook al dermate veel reizigers te vervoeren dat er al reizigers staan vanaf Roosendaal, en dat het al is voorgevallen dat reizigers in bijvoorbeeld Heide niet meer mochten opstappen van de treinbegeleider omdat de trein overvol zat. |
17-12-2012 08:49:58 | ||
---|---|---|
icened
|
In de artikel is te lezen dat NMBS belooft extra treinstellen gaan koppelen. Hopelijk kan NMBS ook de frequentie verhogen. |
17-12-2012 09:01:08 | ||
---|---|---|
smarkie
|
Toeval wil dat er niet gestes met sofware mag worden bij treinen in de reizigers dienst. Er wordt met bijna afgenomen stellen getest die nog niet inzetbaar zijn voor commerciele doeleinden. Of te wel de treinen die hun kilometers in nederland hun test kilometers maken. Hier gaat een aardige tijd aan vooraf, als dit naar behoren gaat wordt er met dit stel een commerciele rit gemaakt, als die goed uitpakt kan de software in de overige stellen geplaatst worden waarna deze ook kort getest worden. Mcn NS International Rtd |
17-12-2012 09:30:51 | ||
---|---|---|
Jorrit
|
Wie mag de software eigenlijk aanpassen? Is de broncode onderdeel van de bestelling of blijft dit eigendom van de fabrikant? |
17-12-2012 09:59:10 | ||
---|---|---|
bond
|
Actuele en historische stiptheid van Fyra bijgehouden door onze zuiderburen: http://www.rijdtdefyra.be/ Lijkt me ook een aardig initiatief voor andere treinsoorten. |
17-12-2012 10:55:27 | ||
---|---|---|
aarclay
|
Ik gok dat Ansaldobreda de eigenaar is van de softwrae, maar dat NedTrain mogelijk inzicht heeft in de werking en de code. Het zal wel vanwege garantie-doeleinden niet door hen zelf aangepast mogen worden. Zomaar een gokje, wat vaak in werkelijkheid ook het geval is. Laatst bewerkt door aarclay op 17-12-2012 10:55 Choo choo..... |
17-12-2012 11:00:59 | ||
---|---|---|
dwem
|
Aan gissen en speculeren hebben we dus helemaal niets. Dirk |
17-12-2012 11:06:20 | ||
---|---|---|
aarclay
|
Dirk, het is wel iets wat in de praktijk vaak geldt. Zulke dingen worden dan ook contractueel vastgelegd. Met zulke specifieke vragen die iemand hier stelt is het een grote kans dat er wordt gegist, met het punt dat er naar soortgelijke situaties wordt gekeken. De vraag is ook, zal een insider hier iets over kunnen/mogen vertellen? Zo ja, dan zal die zich wel melden... Laatst bewerkt door aarclay op 17-12-2012 11:13 Choo choo..... |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
17-12-2012 11:40:49 | ||
---|---|---|
aarclay
|
Toen de NS HiSpeed (HSA) een absurd hoog bod op de HSL deed, waren er nog drie of vier andere partijen die om de lijn streden? Is er ook bekend welke bedrijven dit waren? Choo choo..... |
17-12-2012 11:46:41 | ||
---|---|---|
rolandrail
|
Arriva (samen met Deutsche Bahn) en het Franse CGEA (in een consortium met het Zweedse SJ en busbedrijf Connexxion). |
17-12-2012 11:48:37 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Voor zover ik kan opmaken uit wat geWOBte documenten (http://www.maasluip.nl/WOB-HSL/wobindex.html): - DB/Arriva - Connex/CGEA - National Express |
17-12-2012 11:55:05 | ||
---|---|---|
dwem
|
Ik zit al 43 jaar in ICT projecten en heb beide varianten regelmatig meegemaakt. Het is inderdaad maar net wat opdrachtgever en leverancier met elkaar afspreken. Ik zou niet willen gokken wat in dit geval de afspraken zijn, omdat de ene varient volgens jou vaker voorkomt dan de andere -- iets wat ik ook betwijfel. Al was het maar omdat het helemaal niet zeker is dat de software door Ansaldo is geleverd. Dirk |
17-12-2012 12:27:49 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Quote Het lijt mij sterk dat de Bd-pendel met V250's gereden gaat worden, ik zet m'n geld liever op toelating Desiro ML in Nederland. |
17-12-2012 12:40:19 | ||
---|---|---|
phantom
|
Ik dacht dat Virgin(eigenlijk een engels dochterbedrijf van NS) ook een poging heeft gedaan,klopt dit of was dat op iets anders hier in NL ? Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
17-12-2012 12:44:37 | ||
---|---|---|
Klaasje
|
Vergin begon te pushen toen de HSA bijna op de fles ging. Ze hadden best wel een aardig charmeoffensief met o.a. "treinen die het in de sneeuw wel doen". Laatst bewerkt door Klaasje op 17-12-2012 12:46 |
17-12-2012 12:48:37 | ||
---|---|---|
jeanpierre
|
QuoteLaat Richard Branson maar niet horen dat hij een dochterbedrijf is van NS. NS heeft wel verschillende dochters in de UK, maar zeker niet deze %08% |
17-12-2012 12:53:35 | ||
---|---|---|
SleutelMan
Moderator |
De omloop is wel korter dan de eerst geplande pendel Gvc-Brusz waarvoor NMBS nog een extra treinstel had moeten aanschaffen, denk dat het nog wel kan met V250? |
17-12-2012 12:55:01 | ||
---|---|---|
aarclay
|
Zou wel leuk zijn, maar die dignen zijn niet meerspanning-treinen,a ls ik dit lees: http://www.limburger.nl/article/20121217/REGIONIEUWS06/121219129/1055#Toch_geen_nieuw_treinmaterieel_NMBS_ Dus ik acht de kans ook vrij groot dat die dingen ook niet in Nederlands zullen komen. Ze kunnen wel meerspanning worden gemaakt, maar gezien de financiele status van de NMBS lijkt de bezuiniging eerder een belangrijk punt waar het hoofd tegen wordt gestoten. Choo choo..... |
17-12-2012 12:58:41 | ||
---|---|---|
SleutelMan
Moderator |
Dat zijn de breaks waar je het in je artikel over hebt (zie http://nl.wikipedia.org/wiki/MS80), en dat is een technische beperking dat ze eruit klappen als het voltage te laag zakt (waarschijnlijk met een grens boven de 1800V, als ik het uit een ander topic goed begrijpt). Desiro ML is (deels) geschikt voor 25 kV AC en 3 kV DC. In hoeverre de trein het leuk vindt als je vanaf Bda onder 1,5 kV verder moet is een 2e uiteraard. |
17-12-2012 12:59:34 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Quote Gaat niet gebeuren: - Desiro ML is niet gebouwd voor werken onder 1500 V en zal dit ook niet doen. Er is een onderspanningsbeveiliging, onder 2000 V zal de trein weigeren te functioneren. - Er is geen typetoelating in Nederland - Desiro ML is niet voorzien van ETCS Level 2, maar slechts van Level 1. In België is dit geen probleem omdat op HSL4 zowel L1 als L2 tegelijkertijd actief zijn, maar in Nederland is het een of/of-situatie. Daarbij komt dat in Nederland onder L1 maximaal 160 km/h gereden mag worden, wat natuurlijk niet gunstig is voor Thalys en Fyra Brussel. Long story short: er komt een V250 te pendelen op Antwerpen - Breda in een tweeuursdienst. |
17-12-2012 13:05:02 | ||
---|---|---|
Klaasje
|
Ik vind het verhaal van wel level 1 maar geen level 2 een beetje raar als ik eerlijk ben.. Het enige verschil is een GSM-R antenne en wat software. Laatst bewerkt door Klaasje op 17-12-2012 16:40 |
17-12-2012 13:09:20 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Het is een keuze geweest van de NMBS om de Desiro ML te bestellen met alleen ETCS Level 1 (Siemens Trainguard 100). De trein kan geüpgrade worden naar ETCS Level 2 (Trainguard 200), maar daar hangt natuurlijk wel weer een prijskaartje aan. Level 1 is op dit moment voldoende voor inzet in België, het grootste deel van de trajecten waar de Desiro zal worden ingezet zijn op dit moment helemaal niet voorzien van ETCS. In de toekomst zal Infrabel naar verwachting op alle niet-internationale assen en niet-hogesnelheidslijnen ETCS Level 1 installeren. |
17-12-2012 13:35:28 | ||
---|---|---|
jorgo
|
Quote 1. Detail: volgens mij is dat vanaf dienstregeling 2016 (december 2015)? 2. Ik geloof niet dat het internationaal rijden naar bv. Londen met deze concessie samenhangt. |
17-12-2012 13:55:14 | ||
---|---|---|
MasterE
|
Consessie loopt van 2015-2024 (dec. 2014-dec. 2024). Mcn Asd |
17-12-2012 15:34:41 | ||
---|---|---|
mdeen
|
Quote Het stond wel in het lastenboek. Ik vind het erg twijfelachtig van Siemens dat dat niet is meegenomen. Ik hoop dat de NMBS Siemens daar nog op aanspreekt, maar het zal er wel toe leiden dat ze een korting gaan bedingen, niet dat het alsnog wordt ingebouwd. |
17-12-2012 18:07:20 | ||
---|---|---|
timtrein
|
In de brief van de Staatssecretaris staat expliciet de V250 genoemd voor de pendel. Dat zal het dus ook wel worden... |
17-12-2012 19:52:50 | ||
---|---|---|
Handy
|
Kun je uberhaubt nog als binnenlandse reiziger zonder reservering de Fyra pakken tussen SChiphol en Breda en terug? |
17-12-2012 20:06:04 | ||
---|---|---|
SleutelMan
Moderator |
de dienst op Bd is toeslagvrij (dus de serie 900). De serie 9200 (Asd - Brusz) heeft geen reserveringsplicht op Asd-Rtd, alleen op het internationale deel. Laatst bewerkt door SleutelMan op 17-12-2012 20:08 |
17-12-2012 21:14:55 | ||
---|---|---|
smarkie
|
Serie900 is wel met toeslag hoor maar zonder reservering Mcn NS International Rtd |
17-12-2012 23:12:46 | ||
---|---|---|
icened
|
Ik wilde nog even terugkomen op de vraag van Aarclay. Hier het antwoord: http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=stagecoach%20%20en%20hsl%20zuid&source=web&cd=1&cad=rja&sqi=2&ved=0CDEQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.trouw.nl%2Ftr%2Fnl%2F5009%2FArchief%2Farchief%2Farticle%2Fdetail%2F2495542%2F2001%2F05%2F05%2FBieding-hsl-zuid-voor-NS-in-cruciale-fase.dhtml&ei=RJfPUODVMJK00QXMzoDACA&usg=AFQjCNEDV7OoCffU2IESaa3mtIw4Fm6a5A |
18-12-2012 16:38:28 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
|
Als je de D voor html weg haalt werkt de link wel Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
18-12-2012 16:40:47 | ||
---|---|---|
Bert13
|
(In Chrome werkt de link zo ook trouwens, maar dat terzijde.) He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015 |
18-12-2012 17:36:03 | ||
---|---|---|
treinefan
|
Ja, zonder D werkt hij zelfs niet. Met vriendelijke groet, |
18-12-2012 19:52:57 | ||
---|---|---|
rjz222
|
In Firefox zijn er ook geen problemen met de link (nu heb ik die site ook al vaker opgeroepen met Firefox, IE en Opera) dus vraag ik mij af met welke browsers deze site het niet doet... Laatst bewerkt door rjz222 op 18-12-2012 19:57 Mijn website: http://www.treinenwereld.eu |
18-12-2012 22:30:18 | ||
---|---|---|
SleutelMan
Moderator |
Ahum, sorry, bedoelde reserveringsvrij . Bedankt voor de correctie. |
19-12-2012 07:55:26 | ||
---|---|---|
icened
|
http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3365795/2012/12/19/Wanhopige-Fyra-reizigers-belagen-personeel-NS.dhtml Kan me voorstellen dat je aan de Fyra ergert. Maar om nou af te reageren op het Fyra treinpersoneel? Waar is dat nou goed voor? Laatst bewerkt door icened op 19-12-2012 07:56 |
19-12-2012 08:22:14 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Dat is nergens goed voor, maar de reizigers zien geen andere optie om hun onmacht te uiten. |
22-12-2012 14:22:41 | ||
---|---|---|
geert
|
Kennelijk zijn er te weinig kaartjes verkocht voor de eerste Fyra Asd Brussel en Brussel Asd op 1e kerstdag want deze slag valt uit vanwege een 'aangepaste dienstregeling'. Mag toch aannemen dat er dan geen werkzaamheden zijn.... Bron: teletekst pagina 752 Laatst bewerkt door geert op 22-12-2012 14:23 |
22-12-2012 14:28:18 | ||
---|---|---|
Bert13
|
Nee hoor, dat hoort zo, kijk maar in het spoorboekje bij de 9208/9201: "niet zondags en niet op 25 dec, 1 jan, 1 apr, 9 en 20 mei" He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015 |
22-12-2012 21:33:58 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Dan nog is het een wonderlijke mededeling. Alles wat planmatig is hoeft toch niet op teletekst te staan? |
22-12-2012 21:46:20 | ||
---|---|---|
smarkie
|
Volgens mij niet juiste toppic maar toch, als ze dit niet op deze manier zouden vertellen dan zouden er vat weer hele toppic geopend worden en volgestort. Dit is gewoon extra service van hispeed Mcn NS International Rtd |
23-12-2012 11:11:07 | ||
---|---|---|
steelwheel
|
Kennelijk niet goed de voetnoten gelezen.. "Te weinig kaartjes verkocht" slaat dus totaal helemaal nergens op. Deze Fyra V250 rijdt planmatig niet volgens dienstregeling op 1e kerstdag. Er is meer dan teletekst als informatiebron. (Ooit ontwikkeld was als ondertitelingtoevoeging bij TV programma's) |
23-12-2012 12:55:52 | ||
---|---|---|
geert
|
Teletekst pag 752 suggereert dat de dienstregeling is aangepast. Kennelijk staat dit al bij de voetnoten in een overigens nergens meer verkrijgbaar spoorboekje. Dan toch vreemd dat dit op teletekst als aangepaste dienstregeling staat, want is dus feitelijk geen aanpassing maar uitvoering van iets wat al gepland en bij sommigen bekend is. Overigens slaat teletekst de plan bij Fyra sowieso nogal mis, de vertragingen in de 9200-serie verschijnen ook niet meer op teletekst. |
23-12-2012 14:20:20 | ||
---|---|---|
anton_
|
Quote volgens mij staan alle int treinen die op 31 december hun "normale" eindbestemming niet bereiken ook al jarenlang bij de "werkzaamheden" op teletekst / internet |
07-01-2013 20:38:03 | ||
---|---|---|
Hoera63
|
http://www.nu.nl/binnenland/2998253/reizigersclubs-willen-af-van-fyra.html Ik denk niet dat bovenstaande ervan gaat komen. Ben benieuwd hoe NS hierop reageert. |
07-01-2013 21:37:14 | ||
---|---|---|
mvboetzela
|
NS (HiSpeed) gaat hier helemaal niet op reageren. |
07-01-2013 22:04:39 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
QuoteGrappig, op hun eigen site brandt Rover eerst Arriva af over hun prestaties in de Achterhoek en nu ineens huilie huilie doen of ze alsjeblieft en please Asd-Brussel willen gaan exploiteren. Wat een rare club... |
07-01-2013 22:17:41 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
Wel goed lezen: VoorBeterOV wil Arriva de dienst op de HSL laten verzorgen, Rover wil de Beneluxtrein terug. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
07-01-2013 22:29:50 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
@daniël_ddr: Je hebt gelijk. Dan blijft het desondanks opmerkelijk dat de MvBOV Arriva met een recente bedenkelijke reputatie naar voren schuift voor die verbinding. Hiermee wil ik de prestaties van NSH niet rechtpraten, want mijn eerste ervaringen met Fyra naar Brussel zijn ook niet om naar huis te schrijven. |
07-01-2013 22:43:58 | ||
---|---|---|
aarclay
|
Als NS HiSpeed de spreekwoordelijke handdoek in de ring zal gooien, zal het vrij vrij snel over en uit met het bedrijf zijn. De consessie duurt nog t/m 2015, dus tot dan blijft NS HiSpeed actief in ieder geval actief. Ik neem een sterke gok dat als de staatssecretaris een beslissing zal gaan nemen, dat ze dit zou gaan zeggen. Ook het feit dat als Arriva de lijn over zou haan nemen dat ze geen stellen hebben, zoiets haal je ook eventjes niet uit de mouw. Wel vreemd dat Beter OV zulke uitspraken doet, ze weten immers dat magie niet bestaat Trouwens, waar is Schultz? Waarom gaat dit via de staatssecretaris? Laatst bewerkt door aarclay op 07-01-2013 22:46 Choo choo..... |
07-01-2013 22:52:14 | ||
---|---|---|
timtrein
|
Omdat die OV in de portefeuille heeft? |
08-01-2013 20:18:28 | ||
---|---|---|
mren
|
Inderdaad, Melanie had snel door dat met OV (zelfs als het goed gaat) minder goed valt te scoren dan met bordjes '130' |
08-01-2013 21:10:21 | ||
---|---|---|
bond
|
Iemand een idee waarom de website 'rijdtdefyra.be' met aardige statistieken nu al ter ziele is en de bezoeker via een redirect naar 'twitter.com/treinverstoring' leidt? |
08-01-2013 21:15:09 | ||
---|---|---|
mren
|
HiSpeed is met een offensief bezig tegen onwelgevallige websites wegens reputatieschade. Edit: http://www.voorbeterov.nl/130105.php Laatst bewerkt door mren op 08-01-2013 21:18 |
08-01-2013 21:18:31 | ||
---|---|---|
Geerrritt
|
Dat is de vraag, zowel de beheerder van de site als HiSpeed zelf spreken dit nu tegen, http://www.voorbeterov.nl/130105.php. Edit: Oh mren is me net voor. Laatst bewerkt door Geerrritt op 08-01-2013 21:19 |
08-01-2013 21:26:20 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
Als je de gewraakte site opvraagt dan kom je automatisch op Twitter terecht waar al die vertragingen en opgeheven treinen ook op staan vermeld. Daaruit haal je ook wel dat het niet altijd even lekker loopt met de Fyra. Waarom zou NSH zo'n site eigenlijk willen verbieden? Ze hebben toch niks te verbergen? Laatst bewerkt door ZJ37 op 08-01-2013 21:31 |
08-01-2013 22:35:25 | ||
---|---|---|
mvboetzela
|
De meeste reizigers weten inmiddels hoe slecht het met de Fyra gaat, maar door het op een site te bundelen wordt het zo beschamend dat er wellicht kamerleden en uiteindelijk een staatssecretaris niet omheen kunnen. Dat is imagoschade en daar is NS HiSpeed niet van gediend. Wat er nu precies is gebeurd om de site uit te de lucht te halen en hoe en wie en waarom is volstrekt onduidelijk. Het zou inderdaad om imagoschade kunnen gaan of het gebruik van de geregistreerde naam "Fyra" in de url en de sitenaam of wat anders. Alle betrokkenen zwijgen er verder over, wat wel een belangrijk onderdeel is als je imagoschade wilt voorkomen. Dan wil je niet dat er een dreigbrief, ondertekend door NS HiSpeed op het internet belandt. Het is natuurlijk aftellen tot iemand anders een vergelijkbare site online brengt en daar de tweets van Hispeed Reisinfo verzamelt. |
08-01-2013 22:57:55 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Dit soort zaken geeft mij allang geen vertrouwen meer in deze clubs. Zeiken om het zeiken, NS doet nooit niks goed, over reizigersbelangen gaat het allang niet meer, vroeger was alles beter, ze weten allemaal hoe het nu nog beter had gemoeten en wat de politiek er allemaal wel niet aan zou moeten doen... "Reizigers belang" en dan zeggen dat Arriva het maar even had moeten doen, waarom Arriva, en niet Cxx, Veolia, of wie dan ook? Of hebben we hier gewoon een stukje persoonlijke voorkeur van zo'n "reizigersbelangenclubje"...? Zegt mi genoeg.... Laatst bewerkt door thom op 08-01-2013 22:59 |
08-01-2013 23:18:30 | ||
---|---|---|
Klaasje
|
Naja, in het geval van Fyra is er echt wel iets aan de hand. Daarover klagen is best terecht. De Benelux opheffen op het moment dat de vervanging nog niet goed geregeld is verdient echt niet de schoonheidsprijs. Ik vermoed dat er heel wat toontjes lager gezongen wordt als er morgen gezegd wordt er een Belgische IC, aansluitend op de 2600 naar Antwerpen gaat rijden totdat de toeslagvrije Fyra Breda-Antwerpen rijdt. Proefballonnetjes met bijvoorbeeld Arriva zijn vooral een manier om aandacht voor het probleem te vragen. Zeker VBOV heeft daar een handje van. Daar moet je niet te zwaar aan tillen. De intentie is goed, de boodschap een stukje minder mooi. |
09-01-2013 08:06:25 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Dat Arriva wordt genoemd heeft er misschien mee te maken dat dat bedrijf ten tijde van de aanbesteding de runner up was (samen met DB)? Het AD heeft vanochtend een vrij kritisch stuk over de Fyra: http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3374311/2013/01/09/Hogesnelheidstrein-Fyra-maakt-rampzalige-start.dhtml |
09-01-2013 08:38:14 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
De problemen op de HSL waren vanmorgen ook op diverse journaals een item. |
09-01-2013 09:42:49 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
Wat ik me ook al een tijdje afvraag is waarom Teletekst pag 752 de vertraagde 9200 niet meer weergeeft. Dit werd altijd gedaan, net als dat nog steeds gebeurt met de ingaande Thalys, ICE en INT Berlijn. |
09-01-2013 09:43:44 | ||
---|---|---|
jacokran
|
Window dressing... |
09-01-2013 09:46:32 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
Zielig toch, we leven niet in Noord Korea. |
09-01-2013 10:16:32 | ||
---|---|---|
bond
|
Ik heb de vraag over TT752 aan HiSpeed gesteld: "@NSHispeed Waarom melden jullie @NSHispeed_info vertragingen van de #Fyra Brussel niet (meer) op teletekst 752?" Dit was het (ontwijkende) antwoord met het belang van internationale reizigers in gedachte: "Hij wordt nog wel gemeld, maar net als vroeger alleen de treinen naar Nederland en als er 2 of meer vertraagd zijn (ook ICE/Thalys)". Tel uit je winst. |
09-01-2013 10:29:20 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
Haha alleen als er 2 of meer vertraagd zijn? Zou wat zijn als Schiphol een vertraagde vliegtuig meldt, maar dan wel alleen als er ook een ander vertraagd is, anders doen we het niet. Wat een kolder. |
09-01-2013 11:42:02 | ||
---|---|---|
Harold27
|
Hopelijk gaat ook deze kruik net zolang te water tot ie breekt. Deze voor de gek houderij moet echt stoppen. |
09-01-2013 20:56:02 | ||
---|---|---|
dh3201
|
Zolang de reizigers niet in opstand komen vindt NS het wel best. En de politiek zo te zien ook wel... Shqiperise-lopers? |
09-01-2013 21:07:15 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Wat kunnen reizigers doen? Veel mensen zijn afhankelijk van de trein en kunnen niet zomaar overstappen op de auto of verhuizen. Weigeren te betalen is ook geen optie, want boetes moeten toch betaald worden. Laatst bewerkt door AlexNL op 09-01-2013 21:07 |
10-01-2013 01:29:51 | ||
---|---|---|
DingeZ
|
Dat het niet echt top is is duidelijk. Maar is er echt een andere partij die het beter zou hebben gedaan? En ik denk dat er nu sowieso geen betere optie is dan dit door laten gaan. Overigens wat actuele cijfers. De afgelopen week was ongeveer 25% 5 min of meer vertraagd en viel 5% uit. Vandaag was overigens een topdag: maar één trein (5% dus) had vertraging. |
10-01-2013 09:09:45 | ||
---|---|---|
icened
|
DB - AG protesteerde vele jaren geleden bij de Ministerie van V & W tegen de veel te hoge concessierechten. Dat deden ze omdat ze wisten dat ze dit moesten doorberekenen aan de treinreizigers. Als DB zijn zin had gekregen en de concessie had gekregen hadden treinreizigers in ieder geval minder hoge tarieven hoeven te betalen. |
10-01-2013 12:44:55 | ||
---|---|---|
DingeZ
|
Dat weet je niet om verschillende redenen: De concessieprijs is omlaag gegaan. DB zou waarschijnlijk duurdere treinen bestellen (die dus ook duurder voor de reiziger zijn). Het Duitse tariefsysteem valt wat duurder uit dan degene die NS Hispeed nu hanteert. |
10-01-2013 21:08:03 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
|
Pardon? Enig idee hoeveel van je eigen belastinggeld in dit fiasco is gestoken? Dan is zo'n Duits treinkaartje veel goedkoper hoor... Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
10-01-2013 21:24:23 | ||
---|---|---|
DingeZ
|
Kun jij dan aangeven wat dit duurder heeft gemaakt en wat een andere vervoerder goedkoper had kunnen doen? |
10-01-2013 21:27:56 | ||
---|---|---|
2296
|
Vandaag gezien te Wgm dat de witte Traxx'en 186 144 en 186 236 zijn ontdaan van hun FYRA stickers. Dit is nog wel duidelijk zichtbaar door het vuil wat er op de zijkanten zit. Van deze lokken is de lease inmiddels beeindigt. |
10-01-2013 21:45:02 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
|
@DingeZ: ik ben geen koe die alles 4x herkauwd: het is al duidelijk genoeg en het voorbeeld dat het Duitse systeem wel werkt is te zien in Duitsland: het grote succes van de ICE... Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
10-01-2013 21:59:04 | ||
---|---|---|
RoelZ1
|
En toch kost een 'Full Flex' Amsterdam - Keulen met ICE (ongeveer even ver als Amsterdam - Brussel, maar 40 minuten langzamer door lagere snelheid) €51,10 en Essen - Hannover (even ver, maar binnenlands) €54,00 terwijl de €54,00 naar Brussel hier door vriend en vijand als 'exorbitant' wordt beschouwd. Als de DB de tarieven mocht bepalen was het enige verschil dat Full-Flex in alle treinen op een dag geldig zou zijn en dat bij Semi-Flex en Supersaver nog los een extra reservering gekocht zou kunnen worden gekocht voor extra geld. Laatst bewerkt door RoelZ1 op 10-01-2013 22:00 |
10-01-2013 22:09:31 | ||
---|---|---|
DingeZ
|
Ik weet niet hoeveel procent van de route Essen - Hannover ook daadwerkelijk HSL is, maar wel van de Amsterdam - Keulen: 0%. Dat maakt nogal een verschil. |
10-01-2013 22:22:11 | ||
---|---|---|
Frontier
|
Quote Jarenlang Traxx'en en rijtuigen huren om maar 'ns wat te noemen? DB had waarschijnlijk gewoon ICE3's besteld, waarvan het dan vrij aannemelijk is dat ze zonder al teveel problemen in diest waren gekomen. |
Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina): HSL-Zuid |