Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl
16-12-2012 11:45:12
ZJ37
ZJ37
Een nieuw stel als onderdelenleverancier?!  

16-12-2012 11:49:04
nohab
nohab
Net rond elven zag ik een van de 2 grijze HSA-Traxxen op de Meer staan zonder Fyrastickers, kon helaas niet zien welke het was.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

16-12-2012 11:49:13
broek53
broek53
Ja, dat was bij NS in de praktijk ook altijd zo. Duurt (of duurde) altijd tot de onderdelenvoorraad op peil was.  

16-12-2012 11:52:48
Bert13
Bert13
Quote
koploper1 (zo 16 dec 2012 11:36:19 https://www.somda.nl/forum/12766/p425661/): - de 4811 en 4812 zijn afname kilometers aan het maken.
De 4811 is overigens zijn afnamekilometers ook al enkele dagen tussen Asd en Brusz aan het maken, draait al mee in de 9200-serie
En verder mis ik in het rijtje nog de 4802.

Laatst bewerkt door Bert13 op 16-12-2012 11:54


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 


16-12-2012 12:03:05
smarkie
smarkie
De 4811 is al ff comercieel inzetbaar, reed ook al in de serie 1000..
Afnamekilometers zijn voorlopend aan comerciele inzetbaarheid


Mcn NS International Rtd
 

16-12-2012 12:03:15
snowie
snowie
Misschien is het handig dit ff in het OD te zetten - daar staat ook al een spot gemeld van een zelfde uitvoering Traxx.

Laatst bewerkt door snowie op 16-12-2012 12:04
 

16-12-2012 12:38:00
2296
2296
Er moeten nog 3 stellen (4816,4882,4883) komen. Er zal in december als het goed is nog een stel komen en de rest in het begin van volgend jaar.

Laatst bewerkt door 2296 op 16-12-2012 12:38
 

16-12-2012 13:03:33
RoelZ1
RoelZ1
Quote
koploper1 (zo 16 dec 2012 11:36:19 https://www.somda.nl/forum/12766/p425661/): - afgeleverd en indienst zijn de 4801, 4804, 4805, 4806, 4807, 4808, 4809.
- de 4811 en 4812 zijn afname kilometers aan het maken.



Kleine correctie: de 4807 en 4811 mogen omgedraaid worden. 4811 is al in dienst, 4807 nog niet.
 

16-12-2012 13:31:46
R1-2010
R1-2010
Quote
broek53 (zo 16 dec 2012 11:49:13 https://www.somda.nl/forum/12766/p425667/): Ja, dat was bij NS in de praktijk ook altijd zo. Duurt (of duurde) altijd tot de onderdelenvoorraad op peil was.
Enige probleempje bij de V250 is dat de productielijn in Italie in z'n geheel is opgeruimd. Ik hoop dat er überhaupt nog onderdelen op voorraad zijn geproduceerd of dat belangrijke (slijtage) onderdelen niet specifiek V250 zijn...
 

16-12-2012 13:41:23
Michaeldel
Michaeldel
Klein vraagje. Gisteren met de Fyra naat Atw geweest en ondanks alle kritiek in de media; het ging geweldig. Ik zat in de V250 op een plek net onder de pantograaf. Telkens als we een tunnel inreden, hoorde ik boven mij een luide klap. Weet iemand waardoor dit komt en of dit specifiek bij de pantograaf voorkomt?  

16-12-2012 13:50:00
ZJ37
ZJ37
Is dat niet een luchtklep of iets dergelijks?  

16-12-2012 13:53:05
RoelZ1
RoelZ1
Dat is inderdaad de luchtklep voor de installatie die de luchtdruk in de trein constant houdt in tunnels, om pijnlijke oren te voorkomen.  

16-12-2012 13:58:15
smarkie
smarkie
Die kleppen moeten nog afgesteld worden, in het ene stel is het erger dan in het andere stel. Gaat stukje nawerk tijdens onderhoud worden


Mcn NS International Rtd
 

16-12-2012 14:02:09
smarkie
smarkie
Quote
R1-2010 (zo 16 dec 2012 13:31:46 https://www.somda.nl/forum/12766/p425695/):
Quote
broek53 (zo 16 dec 2012 11:49:13 https://www.somda.nl/forum/12766/p425667/): Ja, dat was bij NS in de praktijk ook altijd zo. Duurt (of duurde) altijd tot de onderdelenvoorraad op peil was.
Enige probleempje bij de V250 is dat de productielijn in Italie in z'n geheel is opgeruimd. Ik hoop dat er überhaupt nog onderdelen op voorraad zijn geproduceerd of dat belangrijke (slijtage) onderdelen niet specifiek V250 zijn...

De "productielijn" die is opgedoekt is voor een compleet treinstel. Dit zou dus inhouden dat het, door België, beloofde 20ste stel er niet zou komen. Voor onderdelen is dit anders.
De trein is een soort prefab bouw geweest, overal vandaan zijn onderdelen en installaties gekomen en in de fabriek van AB zijn deze in elkaar gezet en dmv de computers werkt dit samen.
Die onderdelen komen dus echt wel dit is gewoon opgenomen in het levringscontract.


Mcn NS International Rtd
 

16-12-2012 16:00:34
Michaeldel
Michaeldel
Quote
RoelZ1 (zo 16 dec 2012 13:53:05 https://www.somda.nl/forum/12766/p425703/): Dat is inderdaad de luchtklep voor de installatie die de luchtdruk in de trein constant houdt in tunnels, om pijnlijke oren te voorkomen.


Bedankt voor jullie antwoord!
 

16-12-2012 18:04:11
cuneo56
cuneo56
Quote
smarkie (zo 16 dec 2012 14:02:09
De trein is een soort prefab bouw geweest, overal vandaan zijn onderdelen en installaties gekomen en in de fabriek van AB zijn deze in elkaar gezet en dmv de computers werkt dit samen.
Die onderdelen komen dus echt wel dit is gewoon opgenomen in het levringscontract.

Zo bouwt Ansaldo ook ( mee aan) de FS lok 403.
Hoewel ik maar kort een beperkte blik op/in de lok kon werpen vorige maand, kwamen een aantal zaken met toch aardig bekend voor.

Ciao.
 

16-12-2012 20:23:24
maurits
maurits
Vanavond om 22.15 in KRO Brandput op Nederland 2 "Het voorspelde fiasco" over de keus van NS Hispeed voor de V250. Vooraankondiging is hier te zien: http://tinyurl.com/d7q4lm6


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

16-12-2012 22:37:26
kleine_man
kleine_man
Quote
cuneo56 (za 15 dec 2012 23:56:06 https://www.somda.nl/forum/3884/p425644/): FS/ RFI is officieel beboet voor het tegenwerken van Arenaways ( en het plan van de doorgestarte onderneming om met Talgo's te rijden lijkt ook niet te lukken).
De Italo is succesvol geweerd uit Milano Centrale en Roma Termini.
En de onderlinge onmin tussen FS en SNCF heeft geleid tot schrappen van de ( al weinige ) grens overschrijdende treinen op de Tenda lijn anders dan de " Corridor" treinen daar.
En dat de Italiaanse ETR 500 niet verder dan proefritten in Frankrijk is gekomen en de E402 daar niet meer rijdt is naast de technische component zeker het gevolg van, om het positief te houden, niet meewerken van de partner aan de andere kant van de grens.


Ook hebben de Italianen de nachttrein Amsterdam - Milaan gefrusteerd. Ook de internationale verbinding München - Milaan wordt gereden door alleen de DB en ÖBB. Die hebben de FS buitenspel gezet. Vertragingen tot 4 uur waren heel normaal. Nu probeert de FS de DB/ÖBB tegen te werken. Helaas hebben ze de serie ÖBB 1216 al toegelaten. --> Is het een idee om deze discussie af te splitsen?

Nu de HSL vanaf dienstregeling 2015 onder de NS concessie valt, mogen DB, Virgin en Eurostar dus met hun eigen treinen tussen Amsterdam en London laten rijden. Van de zomer bliezen ze nog hoog van de toren. Maar nu is het stil rondom deze projecten.......... Iemand die weet wat de stand is?


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

16-12-2012 23:16:10
ZJ37
ZJ37
De gevolgen van de treindienst op de HSL en dus die voor reizigers die bij Rsd de grens over gaan: http://www.gva.be/regio-antwerpen-noord/essen/nederlanders-overspoelen-essen.aspx  

17-12-2012 00:03:52
aarclay
aarclay
Quote
koploper1 (zo 16 dec 2012 11:36:19 https://www.somda.nl/forum/12766/p425661/): De 4803 dient als onderdelen leverancier en is dus voorlopig niet rijvaardig.

Schijnt overigens dat de halve/hele stuurtafel van een cabine eruit is, en dat er enkele deuren al missen. Je hebt een paar keuzes: Een onderdeel wat niet op voorraad is bij de leverancier in Italië bestellen, wat een week kan duren, of direct een dergelijk onderdeel uti een bestaande trein pakken en een trein binnen een dag weer op de baan te hebben. Met het minimale aantal V250'jes lijkt me het handigste dat er zo weinig mogelijk treinstellen aan de kant staan met een groot defect.

Ik neem aan dat er nu goed met de software gespeeld wordt, om deze stabieler te maken. Mijn vader zegt (als ingenieur uit een andere branche dan de transportwereld) dat zoiets wel over meerdere treinen zou kunnen worden uitgetest met elk weer diverse verschillen, en dat de stabielste software eruit wordt gekozen, waarop men weer kan doorontwikkelen. Zo zou je technisch de software snel stabieler kunnen verklaren.

Laatst bewerkt door aarclay op 17-12-2012 00:06


Choo choo.....
 

17-12-2012 00:10:51
AlexNL
AlexNL
Dat lijkt me een prima manier om software te ontwikkelen, maar aangezien de treinen nu al in reizigersdienst rondrijden ("productie" in softwareontwikkelaarstermen) lijkt me dat wel iets om voorzichtig mee om te gaan. Dit omdat je anders stelselmatig grote hoeveelheden reizigers dupeert.  

17-12-2012 00:13:35
AlexNL
AlexNL
Dat viel te verwachten. De stoptrein Roosendaal - Antwerpen schijnt inmiddels ook al dermate veel reizigers te vervoeren dat er al reizigers staan vanaf Roosendaal, en dat het al is voorgevallen dat reizigers in bijvoorbeeld Heide niet meer mochten opstappen van de treinbegeleider omdat de trein overvol zat.  

17-12-2012 08:49:58
icened
icened
In de artikel is te lezen dat NMBS belooft extra treinstellen gaan koppelen. Hopelijk kan NMBS ook de frequentie verhogen.  

17-12-2012 09:01:08
smarkie
smarkie
Toeval wil dat er niet gestes met sofware mag worden bij treinen in de reizigers dienst.
Er wordt met bijna afgenomen stellen getest die nog niet inzetbaar zijn voor commerciele doeleinden.
Of te wel de treinen die hun kilometers in nederland hun test kilometers maken.
Hier gaat een aardige tijd aan vooraf, als dit naar behoren gaat wordt er met dit stel een commerciele rit gemaakt, als die goed uitpakt kan de software in de overige stellen geplaatst worden waarna deze ook kort getest worden.


Mcn NS International Rtd
 

17-12-2012 09:30:51
Jorrit
Jorrit
Wie mag de software eigenlijk aanpassen? Is de broncode onderdeel van de bestelling of blijft dit eigendom van de fabrikant?  

17-12-2012 09:59:10
bond
bond
Actuele en historische stiptheid van Fyra bijgehouden door onze zuiderburen:
http://www.rijdtdefyra.be/
Lijkt me ook een aardig initiatief voor andere treinsoorten.
 

17-12-2012 10:55:27
aarclay
aarclay
Ik gok dat Ansaldobreda de eigenaar is van de softwrae, maar dat NedTrain mogelijk inzicht heeft in de werking en de code. Het zal wel vanwege garantie-doeleinden niet door hen zelf aangepast mogen worden.

Zomaar een gokje, wat vaak in werkelijkheid ook het geval is.

Laatst bewerkt door aarclay op 17-12-2012 10:55


Choo choo.....
 

17-12-2012 11:00:59
dwem
dwem
Aan gissen en speculeren hebben we dus helemaal niets.

Dirk
 

17-12-2012 11:06:20
aarclay
aarclay
Dirk, het is wel iets wat in de praktijk vaak geldt. Zulke dingen worden dan ook contractueel vastgelegd. Met zulke specifieke vragen die iemand hier stelt is het een grote kans dat er wordt gegist, met het punt dat er naar soortgelijke situaties wordt gekeken.

De vraag is ook, zal een insider hier iets over kunnen/mogen vertellen?
Zo ja, dan zal die zich wel melden...

Laatst bewerkt door aarclay op 17-12-2012 11:13


Choo choo.....
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


17-12-2012 11:40:49
aarclay
aarclay
Toen de NS HiSpeed (HSA) een absurd hoog bod op de HSL deed, waren er nog drie of vier andere partijen die om de lijn streden? Is er ook bekend welke bedrijven dit waren?


Choo choo.....
 

17-12-2012 11:46:41
rolandrail
rolandrail
Arriva (samen met Deutsche Bahn) en het Franse CGEA (in een consortium met het Zweedse SJ en busbedrijf Connexxion).  

17-12-2012 11:48:37
AlexNL
AlexNL
Voor zover ik kan opmaken uit wat geWOBte documenten (http://www.maasluip.nl/WOB-HSL/wobindex.html):
- DB/Arriva
- Connex/CGEA
- National Express
 

17-12-2012 11:55:05
dwem
dwem
Ik zit al 43 jaar in ICT projecten en heb beide varianten regelmatig meegemaakt. Het is inderdaad maar net wat opdrachtgever en leverancier met elkaar afspreken.

Ik zou niet willen gokken wat in dit geval de afspraken zijn, omdat de ene varient volgens jou vaker voorkomt dan de andere -- iets wat ik ook betwijfel. Al was het maar omdat het helemaal niet zeker is dat de software door Ansaldo is geleverd.

Dirk
 

17-12-2012 12:27:49
daniel81
daniel81
Quote
AlexNL (za 15 dec 2012 23:38:37 https://www.somda.nl/forum/12766/p425643/): Vanuit NS Hispeed, NMBS of welke instantie dan ook is er nog geen enkele duidelijkheid gegeven over wanneer de definitieve dienstregeling (zoals geëist in de concessie) uitgevoerd zal worden.

De enige zekerheden die we op dit moment hebben zijn:
%01% 10 treinparen Amsterdam - Brussel per dag
%01% 8 treinparen Antwerpen - Breda per dag

Voor Amsterdam - Brussel voldoet de huidige omloop (3 in operationele dienst, 2 reserve, 2 in onderhoud), voor Breda - Antwerpen kan volstaan worden met 1 stel.


Het lijt mij sterk dat de Bd-pendel met V250's gereden gaat worden, ik zet m'n geld liever op toelating Desiro ML in Nederland.
 

17-12-2012 12:40:19
phantom
phantom
Ik dacht dat Virgin(eigenlijk een engels dochterbedrijf van NS) ook een poging heeft gedaan,klopt dit of was dat op iets anders hier in NL ?


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

17-12-2012 12:44:37
Klaasje
Klaasje
Vergin begon te pushen toen de HSA bijna op de fles ging. Ze hadden best wel een aardig charmeoffensief met o.a. "treinen die het in de sneeuw wel doen".

Laatst bewerkt door Klaasje op 17-12-2012 12:46
 

17-12-2012 12:48:37
jeanpierre
jeanpierre
Quote
phantom (ma 17 dec 2012 12:40:19 https://www.somda.nl/forum/3884/p425888/): Ik dacht dat Virgin(eigenlijk een engels dochterbedrijf van NS) ook een poging heeft gedaan,klopt dit of was dat op iets anders hier in NL ?
Laat Richard Branson maar niet horen dat hij een dochterbedrijf is van NS. NS heeft wel verschillende dochters in de UK, maar zeker niet deze %08%
 

17-12-2012 12:53:35
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
De omloop is wel korter dan de eerst geplande pendel Gvc-Brusz waarvoor NMBS nog een extra treinstel had moeten aanschaffen, denk dat het nog wel kan met V250?  

17-12-2012 12:55:01
aarclay
aarclay
Zou wel leuk zijn, maar die dignen zijn niet meerspanning-treinen,a ls ik dit lees: http://www.limburger.nl/article/20121217/REGIONIEUWS06/121219129/1055#Toch_geen_nieuw_treinmaterieel_NMBS_

Dus ik acht de kans ook vrij groot dat die dingen ook niet in Nederlands zullen komen. Ze kunnen wel meerspanning worden gemaakt, maar gezien de financiele status van de NMBS lijkt de bezuiniging eerder een belangrijk punt waar het hoofd tegen wordt gestoten.


Choo choo.....
 

17-12-2012 12:58:41
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Dat zijn de breaks waar je het in je artikel over hebt (zie http://nl.wikipedia.org/wiki/MS80), en dat is een technische beperking dat ze eruit klappen als het voltage te laag zakt (waarschijnlijk met een grens boven de 1800V, als ik het uit een ander topic goed begrijpt).

Desiro ML is (deels) geschikt voor 25 kV AC en 3 kV DC. In hoeverre de trein het leuk vindt als je vanaf Bda onder 1,5 kV verder moet is een 2e uiteraard.
 

17-12-2012 12:59:34
AlexNL
AlexNL
Quote
daniel81 (ma 17 dec 2012 12:27:49 https://www.somda.nl/forum/12766/p425883/):

Het lijt mij sterk dat de Bd-pendel met V250's gereden gaat worden, ik zet m'n geld liever op toelating Desiro ML in Nederland.


Gaat niet gebeuren:

- Desiro ML is niet gebouwd voor werken onder 1500 V en zal dit ook niet doen. Er is een onderspanningsbeveiliging, onder 2000 V zal de trein weigeren te functioneren.
- Er is geen typetoelating in Nederland
- Desiro ML is niet voorzien van ETCS Level 2, maar slechts van Level 1. In België is dit geen probleem omdat op HSL4 zowel L1 als L2 tegelijkertijd actief zijn, maar in Nederland is het een of/of-situatie. Daarbij komt dat in Nederland onder L1 maximaal 160 km/h gereden mag worden, wat natuurlijk niet gunstig is voor Thalys en Fyra Brussel.

Long story short: er komt een V250 te pendelen op Antwerpen - Breda in een tweeuursdienst.
 

17-12-2012 13:05:02
Klaasje
Klaasje
Ik vind het verhaal van wel level 1 maar geen level 2 een beetje raar als ik eerlijk ben.. Het enige verschil is een GSM-R antenne en wat software.

Laatst bewerkt door Klaasje op 17-12-2012 16:40
 

17-12-2012 13:09:20
AlexNL
AlexNL
Het is een keuze geweest van de NMBS om de Desiro ML te bestellen met alleen ETCS Level 1 (Siemens Trainguard 100). De trein kan geüpgrade worden naar ETCS Level 2 (Trainguard 200), maar daar hangt natuurlijk wel weer een prijskaartje aan.

Level 1 is op dit moment voldoende voor inzet in België, het grootste deel van de trajecten waar de Desiro zal worden ingezet zijn op dit moment helemaal niet voorzien van ETCS. In de toekomst zal Infrabel naar verwachting op alle niet-internationale assen en niet-hogesnelheidslijnen ETCS Level 1 installeren.
 

17-12-2012 13:35:28
jorgo
jorgo
Quote
kleine_man (zo 16 dec 2012 22:37:26 https://www.somda.nl/forum/3884/p425790/):

Nu de HSL vanaf dienstregeling 2015 onder de NS concessie valt, mogen DB, Virgin en Eurostar dus met hun eigen treinen tussen Amsterdam en London laten rijden. Van de zomer bliezen ze nog hoog van de toren.


1. Detail: volgens mij is dat vanaf dienstregeling 2016 (december 2015)?
2. Ik geloof niet dat het internationaal rijden naar bv. Londen met deze concessie samenhangt.
 

17-12-2012 13:55:14
MasterE
MasterE
Consessie loopt van 2015-2024 (dec. 2014-dec. 2024).


Mcn Asd
 

17-12-2012 15:34:41
mdeen
mdeen
Quote
AlexNL (ma 17 dec 2012 12:59:34 https://www.somda.nl/forum/12766/p425896/):
Quote
daniel81 (ma 17 dec 2012 12:27:49 https://www.somda.nl/forum/12766/p425883/):

Het lijt mij sterk dat de Bd-pendel met V250's gereden gaat worden, ik zet m'n geld liever op toelating Desiro ML in Nederland.


Gaat niet gebeuren:

- Desiro ML is niet gebouwd voor werken onder 1500 V en zal dit ook niet doen. Er is een onderspanningsbeveiliging, onder 2000 V zal de trein weigeren te functioneren.


Het stond wel in het lastenboek. Ik vind het erg twijfelachtig van Siemens dat dat niet is meegenomen. Ik hoop dat de NMBS Siemens daar nog op aanspreekt, maar het zal er wel toe leiden dat ze een korting gaan bedingen, niet dat het alsnog wordt ingebouwd.
 

17-12-2012 18:07:20
timtrein
timtrein
In de brief van de Staatssecretaris staat expliciet de V250 genoemd voor de pendel. Dat zal het dus ook wel worden...  

17-12-2012 19:52:50
Handy
Handy
Kun je uberhaubt nog als binnenlandse reiziger zonder reservering de Fyra pakken tussen SChiphol en Breda en terug?  

17-12-2012 20:06:04
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
de dienst op Bd is toeslagvrij (dus de serie 900). De serie 9200 (Asd - Brusz) heeft geen reserveringsplicht op Asd-Rtd, alleen op het internationale deel.

Laatst bewerkt door SleutelMan op 17-12-2012 20:08
 

17-12-2012 21:14:55
smarkie
smarkie
Serie900 is wel met toeslag hoor maar zonder reservering


Mcn NS International Rtd
 

17-12-2012 23:12:46
icened
icened
Ik wilde nog even terugkomen op de vraag van Aarclay. Hier het antwoord:

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=stagecoach%20%20en%20hsl%20zuid&source=web&cd=1&cad=rja&sqi=2&ved=0CDEQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.trouw.nl%2Ftr%2Fnl%2F5009%2FArchief%2Farchief%2Farticle%2Fdetail%2F2495542%2F2001%2F05%2F05%2FBieding-hsl-zuid-voor-NS-in-cruciale-fase.dhtml&ei=RJfPUODVMJK00QXMzoDACA&usg=AFQjCNEDV7OoCffU2IESaa3mtIw4Fm6a5A
 

18-12-2012 16:38:28
dlm4yjp
dlm4yjp
Als je de D voor html weg haalt werkt de link wel


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

18-12-2012 16:40:47
Bert13
Bert13
(In Chrome werkt de link zo ook trouwens, maar dat terzijde.)


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

18-12-2012 17:36:03
treinefan
treinefan
Ja, zonder D werkt hij zelfs niet.


Met vriendelijke groet,
 


18-12-2012 19:52:57
rjz222
rjz222
In Firefox zijn er ook geen problemen met de link (nu heb ik die site ook al vaker opgeroepen met Firefox, IE en Opera) dus vraag ik mij af met welke browsers deze site het niet doet...

Laatst bewerkt door rjz222 op 18-12-2012 19:57


Mijn website: http://www.treinenwereld.eu
 

18-12-2012 22:30:18
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Ahum, sorry, bedoelde reserveringsvrij . Bedankt voor de correctie.  

19-12-2012 07:55:26
icened
icened
http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3365795/2012/12/19/Wanhopige-Fyra-reizigers-belagen-personeel-NS.dhtml

Kan me voorstellen dat je aan de Fyra ergert. Maar om nou af te reageren op het Fyra treinpersoneel? Waar is dat nou goed voor?

Laatst bewerkt door icened op 19-12-2012 07:56
 

19-12-2012 08:22:14
AlexNL
AlexNL
Dat is nergens goed voor, maar de reizigers zien geen andere optie om hun onmacht te uiten.  

22-12-2012 14:22:41
geert
geert
Kennelijk zijn er te weinig kaartjes verkocht voor de eerste Fyra Asd Brussel en Brussel Asd op 1e kerstdag want deze slag valt uit vanwege een 'aangepaste dienstregeling'. Mag toch aannemen dat er dan geen werkzaamheden zijn....
Bron: teletekst pagina 752

Laatst bewerkt door geert op 22-12-2012 14:23
 

22-12-2012 14:28:18
Bert13
Bert13
Nee hoor, dat hoort zo, kijk maar in het spoorboekje bij de 9208/9201:
"niet zondags en niet op 25 dec, 1 jan, 1 apr, 9 en 20 mei"


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

22-12-2012 21:33:58
daniel81
daniel81
Dan nog is het een wonderlijke mededeling. Alles wat planmatig is hoeft toch niet op teletekst te staan?  

22-12-2012 21:46:20
smarkie
smarkie
Volgens mij niet juiste toppic maar toch, als ze dit niet op deze manier zouden vertellen dan zouden er vat weer hele toppic geopend worden en volgestort. Dit is gewoon extra service van hispeed


Mcn NS International Rtd
 

23-12-2012 11:11:07
steelwheel
steelwheel
Kennelijk niet goed de voetnoten gelezen.. "Te weinig kaartjes verkocht" slaat dus totaal helemaal nergens op. Deze Fyra V250 rijdt planmatig niet volgens dienstregeling op 1e kerstdag. Er is meer dan teletekst als informatiebron. (Ooit ontwikkeld was als ondertitelingtoevoeging bij TV programma's)  

23-12-2012 12:55:52
geert
geert
Teletekst pag 752 suggereert dat de dienstregeling is aangepast. Kennelijk staat dit al bij de voetnoten in een overigens nergens meer verkrijgbaar spoorboekje. Dan toch vreemd dat dit op teletekst als aangepaste dienstregeling staat, want is dus feitelijk geen aanpassing maar uitvoering van iets wat al gepland en bij sommigen bekend is.
Overigens slaat teletekst de plan bij Fyra sowieso nogal mis, de vertragingen in de 9200-serie verschijnen ook niet meer op teletekst.
 

23-12-2012 14:20:20
anton_
anton_
Quote
daniel81 (za 22 dec 2012 21:33:58 https://www.somda.nl/forum/3884/p426762/): Dan nog is het een wonderlijke mededeling. Alles wat planmatig is hoeft toch niet op teletekst te staan?

volgens mij staan alle int treinen die op 31 december hun "normale" eindbestemming niet bereiken ook al jarenlang bij de "werkzaamheden" op teletekst / internet
 

07-01-2013 20:38:03
Hoera63
Hoera63
http://www.nu.nl/binnenland/2998253/reizigersclubs-willen-af-van-fyra.html

Ik denk niet dat bovenstaande ervan gaat komen. Ben benieuwd hoe NS hierop reageert.
 

07-01-2013 21:37:14
mvboetzela
mvboetzela
NS (HiSpeed) gaat hier helemaal niet op reageren.  

07-01-2013 22:04:39
ZJ37
ZJ37
Quote
Hoera63 (ma 07 jan 2013 20:38:03 https://www.somda.nl/forum/3884/p428778/): http://www.nu.nl/binnenland/2998253/reizigersclubs-willen-af-van-fyra.html

Ik denk niet dat bovenstaande ervan gaat komen. Ben benieuwd hoe NS hierop reageert.
Grappig, op hun eigen site brandt Rover eerst Arriva af over hun prestaties in de Achterhoek en nu ineens huilie huilie doen of ze alsjeblieft en please Asd-Brussel willen gaan exploiteren. Wat een rare club...
 

07-01-2013 22:17:41
daniel_ddr
daniel_ddr
Wel goed lezen: VoorBeterOV wil Arriva de dienst op de HSL laten verzorgen, Rover wil de Beneluxtrein terug.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

07-01-2013 22:29:50
ZJ37
ZJ37
@daniël_ddr: Je hebt gelijk. Dan blijft het desondanks opmerkelijk dat de MvBOV Arriva met een recente bedenkelijke reputatie naar voren schuift voor die verbinding. Hiermee wil ik de prestaties van NSH niet rechtpraten, want mijn eerste ervaringen met Fyra naar Brussel zijn ook niet om naar huis te schrijven.  

07-01-2013 22:43:58
aarclay
aarclay
Als NS HiSpeed de spreekwoordelijke handdoek in de ring zal gooien, zal het vrij vrij snel over en uit met het bedrijf zijn.

De consessie duurt nog t/m 2015, dus tot dan blijft NS HiSpeed actief in ieder geval actief. Ik neem een sterke gok dat als de staatssecretaris een beslissing zal gaan nemen, dat ze dit zou gaan zeggen. Ook het feit dat als Arriva de lijn over zou haan nemen dat ze geen stellen hebben, zoiets haal je ook eventjes niet uit de mouw.

Wel vreemd dat Beter OV zulke uitspraken doet, ze weten immers dat magie niet bestaat

Trouwens, waar is Schultz? Waarom gaat dit via de staatssecretaris?

Laatst bewerkt door aarclay op 07-01-2013 22:46


Choo choo.....
 

07-01-2013 22:52:14
timtrein
timtrein
Omdat die OV in de portefeuille heeft?  

08-01-2013 20:18:28
mren
mren
Inderdaad, Melanie had snel door dat met OV (zelfs als het goed gaat) minder goed valt te scoren dan met bordjes '130'  

08-01-2013 21:10:21
bond
bond
Iemand een idee waarom de website 'rijdtdefyra.be' met aardige statistieken nu al ter ziele is en de bezoeker via een redirect naar 'twitter.com/treinverstoring' leidt?  

08-01-2013 21:15:09
mren
mren
HiSpeed is met een offensief bezig tegen onwelgevallige websites wegens reputatieschade.

Edit: http://www.voorbeterov.nl/130105.php

Laatst bewerkt door mren op 08-01-2013 21:18
 

08-01-2013 21:18:31
Geerrritt
Geerrritt
Dat is de vraag, zowel de beheerder van de site als HiSpeed zelf spreken dit nu tegen, http://www.voorbeterov.nl/130105.php.

Edit: Oh mren is me net voor.

Laatst bewerkt door Geerrritt op 08-01-2013 21:19
 

08-01-2013 21:26:20
ZJ37
ZJ37
Als je de gewraakte site opvraagt dan kom je automatisch op Twitter terecht waar al die vertragingen en opgeheven treinen ook op staan vermeld. Daaruit haal je ook wel dat het niet altijd even lekker loopt met de Fyra.

Waarom zou NSH zo'n site eigenlijk willen verbieden? Ze hebben toch niks te verbergen?

Laatst bewerkt door ZJ37 op 08-01-2013 21:31
 

08-01-2013 22:35:25
mvboetzela
mvboetzela
De meeste reizigers weten inmiddels hoe slecht het met de Fyra gaat, maar door het op een site te bundelen wordt het zo beschamend dat er wellicht kamerleden en uiteindelijk een staatssecretaris niet omheen kunnen. Dat is imagoschade en daar is NS HiSpeed niet van gediend.

Wat er nu precies is gebeurd om de site uit te de lucht te halen en hoe en wie en waarom is volstrekt onduidelijk. Het zou inderdaad om imagoschade kunnen gaan of het gebruik van de geregistreerde naam "Fyra" in de url en de sitenaam of wat anders.
Alle betrokkenen zwijgen er verder over, wat wel een belangrijk onderdeel is als je imagoschade wilt voorkomen. Dan wil je niet dat er een dreigbrief, ondertekend door NS HiSpeed op het internet belandt. Het is natuurlijk aftellen tot iemand anders een vergelijkbare site online brengt en daar de tweets van Hispeed Reisinfo verzamelt.
 

08-01-2013 22:57:55
thom
thom
Quote
ZJ37 (ma 07 jan 2013 22:04:39 https://www.somda.nl/forum/3884/p428798/):
Quote
Hoera63 (ma 07 jan 2013 20:38:03 https://www.somda.nl/forum/3884/p428778/): http://www.nu.nl/binnenland/2998253/reizigersclubs-willen-af-van-fyra.html

Ik denk niet dat bovenstaande ervan gaat komen. Ben benieuwd hoe NS hierop reageert.
Grappig, op hun eigen site brandt Rover eerst Arriva af over hun prestaties in de Achterhoek en nu ineens huilie huilie doen of ze alsjeblieft en please Asd-Brussel willen gaan exploiteren. Wat een rare club...

Dit soort zaken geeft mij allang geen vertrouwen meer in deze clubs.

Zeiken om het zeiken, NS doet nooit niks goed, over reizigersbelangen gaat het allang niet meer, vroeger was alles beter, ze weten allemaal hoe het nu nog beter had gemoeten en wat de politiek er allemaal wel niet aan zou moeten doen...

"Reizigers belang" en dan zeggen dat Arriva het maar even had moeten doen, waarom Arriva, en niet Cxx, Veolia, of wie dan ook? Of hebben we hier gewoon een stukje persoonlijke voorkeur van zo'n "reizigersbelangenclubje"...?
Zegt mi genoeg....

Laatst bewerkt door thom op 08-01-2013 22:59
 

08-01-2013 23:18:30
Klaasje
Klaasje
Naja, in het geval van Fyra is er echt wel iets aan de hand. Daarover klagen is best terecht. De Benelux opheffen op het moment dat de vervanging nog niet goed geregeld is verdient echt niet de schoonheidsprijs. Ik vermoed dat er heel wat toontjes lager gezongen wordt als er morgen gezegd wordt er een Belgische IC, aansluitend op de 2600 naar Antwerpen gaat rijden totdat de toeslagvrije Fyra Breda-Antwerpen rijdt.

Proefballonnetjes met bijvoorbeeld Arriva zijn vooral een manier om aandacht voor het probleem te vragen. Zeker VBOV heeft daar een handje van. Daar moet je niet te zwaar aan tillen. De intentie is goed, de boodschap een stukje minder mooi.
 

09-01-2013 08:06:25
AlexNL
AlexNL
Dat Arriva wordt genoemd heeft er misschien mee te maken dat dat bedrijf ten tijde van de aanbesteding de runner up was (samen met DB)?

Het AD heeft vanochtend een vrij kritisch stuk over de Fyra: http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3374311/2013/01/09/Hogesnelheidstrein-Fyra-maakt-rampzalige-start.dhtml
 

09-01-2013 08:38:14
ZJ37
ZJ37
De problemen op de HSL waren vanmorgen ook op diverse journaals een item.  

09-01-2013 09:42:49
ZJ37
ZJ37
Wat ik me ook al een tijdje afvraag is waarom Teletekst pag 752 de vertraagde 9200 niet meer weergeeft. Dit werd altijd gedaan, net als dat nog steeds gebeurt met de ingaande Thalys, ICE en INT Berlijn.  

09-01-2013 09:43:44
jacokran
jacokran
Window dressing...  

09-01-2013 09:46:32
ZJ37
ZJ37
Zielig toch, we leven niet in Noord Korea.  

09-01-2013 10:16:32
bond
bond
Ik heb de vraag over TT752 aan HiSpeed gesteld:
"@NSHispeed Waarom melden jullie @NSHispeed_info vertragingen van de #Fyra Brussel niet (meer) op teletekst 752?"

Dit was het (ontwijkende) antwoord met het belang van internationale reizigers in gedachte:
"Hij wordt nog wel gemeld, maar net als vroeger alleen de treinen naar Nederland en als er 2 of meer vertraagd zijn (ook ICE/Thalys)".

Tel uit je winst.
 

09-01-2013 10:29:20
ZJ37
ZJ37
Haha alleen als er 2 of meer vertraagd zijn? Zou wat zijn als Schiphol een vertraagde vliegtuig meldt, maar dan wel alleen als er ook een ander vertraagd is, anders doen we het niet. Wat een kolder.  

09-01-2013 11:42:02
Harold27
Harold27
Hopelijk gaat ook deze kruik net zolang te water tot ie breekt. Deze voor de gek houderij moet echt stoppen.  

09-01-2013 20:56:02
dh3201
dh3201
Zolang de reizigers niet in opstand komen vindt NS het wel best.
En de politiek zo te zien ook wel...


Shqiperise-lopers?
 

09-01-2013 21:07:15
AlexNL
AlexNL
Wat kunnen reizigers doen? Veel mensen zijn afhankelijk van de trein en kunnen niet zomaar overstappen op de auto of verhuizen. Weigeren te betalen is ook geen optie, want boetes moeten toch betaald worden.

Laatst bewerkt door AlexNL op 09-01-2013 21:07
 

10-01-2013 01:29:51
DingeZ
DingeZ
Dat het niet echt top is is duidelijk. Maar is er echt een andere partij die het beter zou hebben gedaan? En ik denk dat er nu sowieso geen betere optie is dan dit door laten gaan.
Overigens wat actuele cijfers. De afgelopen week was ongeveer 25% 5 min of meer vertraagd en viel 5% uit. Vandaag was overigens een topdag: maar één trein (5% dus) had vertraging.
 

10-01-2013 09:09:45
icened
icened
DB - AG protesteerde vele jaren geleden bij de Ministerie van V & W tegen de veel te hoge concessierechten. Dat deden ze omdat ze wisten dat ze dit moesten doorberekenen aan de treinreizigers. Als DB zijn zin had gekregen en de concessie had gekregen hadden treinreizigers in ieder geval minder hoge tarieven hoeven te betalen.  

10-01-2013 12:44:55
DingeZ
DingeZ
Dat weet je niet om verschillende redenen:
De concessieprijs is omlaag gegaan.
DB zou waarschijnlijk duurdere treinen bestellen (die dus ook duurder voor de reiziger zijn).
Het Duitse tariefsysteem valt wat duurder uit dan degene die NS Hispeed nu hanteert.
 

10-01-2013 21:08:03
dlm4yjp
dlm4yjp
Pardon? Enig idee hoeveel van je eigen belastinggeld in dit fiasco is gestoken? Dan is zo'n Duits treinkaartje veel goedkoper hoor...


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

10-01-2013 21:24:23
DingeZ
DingeZ
Kun jij dan aangeven wat dit duurder heeft gemaakt en wat een andere vervoerder goedkoper had kunnen doen?  

10-01-2013 21:27:56
2296
2296
Vandaag gezien te Wgm dat de witte Traxx'en 186 144 en 186 236 zijn ontdaan van hun FYRA stickers. Dit is nog wel duidelijk zichtbaar door het vuil wat er op de zijkanten zit. Van deze lokken is de lease inmiddels beeindigt.  

10-01-2013 21:45:02
dlm4yjp
dlm4yjp
@DingeZ: ik ben geen koe die alles 4x herkauwd: het is al duidelijk genoeg en het voorbeeld dat het Duitse systeem wel werkt is te zien in Duitsland: het grote succes van de ICE...


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

10-01-2013 21:59:04
RoelZ1
RoelZ1
En toch kost een 'Full Flex' Amsterdam - Keulen met ICE (ongeveer even ver als Amsterdam - Brussel, maar 40 minuten langzamer door lagere snelheid) €51,10 en Essen - Hannover (even ver, maar binnenlands) €54,00 terwijl de €54,00 naar Brussel hier door vriend en vijand als 'exorbitant' wordt beschouwd.

Als de DB de tarieven mocht bepalen was het enige verschil dat Full-Flex in alle treinen op een dag geldig zou zijn en dat bij Semi-Flex en Supersaver nog los een extra reservering gekocht zou kunnen worden gekocht voor extra geld.

Laatst bewerkt door RoelZ1 op 10-01-2013 22:00
 

10-01-2013 22:09:31
DingeZ
DingeZ
Ik weet niet hoeveel procent van de route Essen - Hannover ook daadwerkelijk HSL is, maar wel van de Amsterdam - Keulen: 0%. Dat maakt nogal een verschil.  

10-01-2013 22:22:11
Frontier
Frontier
Quote
DingeZ (do 10 jan 2013 21:24:23 https://www.somda.nl/forum/3884/p429223/): Kun jij dan aangeven wat dit duurder heeft gemaakt en wat een andere vervoerder goedkoper had kunnen doen?

Jarenlang Traxx'en en rijtuigen huren om maar 'ns wat te noemen? DB had waarschijnlijk gewoon ICE3's besteld, waarvan het dan vrij aannemelijk is dat ze zonder al teveel problemen in diest waren gekomen.
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl