Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl
30-12-2011 09:46:15
broek53
broek53
Retrofit staat voor het aanbrengen van allerlei wijzigingen en verbeteringen die men in de loop van de tijd heeft verzonnen. Bijvoorbeeld de actie waarmee Bombardier bijna het hele jaar bezig geweest is met SLT in de Zaanstraat, heette een retrofit.  

19-01-2012 01:37:19
john563
john563
niet om weer de boel op te ruien maar wel mooi, hier had nederland dus geen zin in maar gaat deze maand wel in italie rijden:
http://www.fun2mails.info/2012/01/italian-high-speed-ntv-train.html
 

19-01-2012 10:03:20
lex_t
lex_t
Quote
john563 (do 19 jan 2012 01:37:19 https://www.somda.nl/forum/3884/p374285/):
http://www.fun2mails.info/2012/01/italian-high-speed-ntv-train.html


Mooi ding. alleen rood wordt snel flets.
Maar wat hebben ze er al een boel! En er zitten al stoeltjes in!
 

19-01-2012 11:07:01
jeanne
jeanne
Misschien niet de juiste topic, maar de DB schijnt bij de gunning van haar Br 407 in het aanbestedingscontract met Siemens toch een paar steken te hebben laten vallen. Volgens het Duitstalig tijdschrift DMM – Der Mobilitätsmanager http://dmm.travel/news/artikel/lesen/2012/01/verschieben-sich-ice-nach-london-wegen-vergesslichkeit-40850/ gaat het daarom nog wel eventjes duren voordat de DB met hun nieuwe Br 407 vanuit Amsterdam naar Londen kunnen rijden.  


19-01-2012 11:08:33
103 220-0
103 220-0
Quote
john563 (do 19 jan 2012 01:37:19 https://www.somda.nl/forum/3884/p374285/): niet om weer de boel op te ruien maar wel mooi, hier had nederland dus geen zin in maar gaat deze maand wel in italie rijden:
http://www.fun2mails.info/2012/01/italian-high-speed-ntv-train.html
'Nederland geen zin in' is wat overtrokken. Toen de V250 werd besteld, was van deze trein nog geen sprake.
 

19-01-2012 11:27:39
aarclay
aarclay
Quote
broek53 (do 29 dec 2011 23:19:25 https://www.somda.nl/forum/3884/p371582/): De 4802, 3 en 7 zijn volgens die opgave naar Piacenza voor een retrofit. De 4806 is in Pistoia voor de inbouw van het interieur en de 4810-4816 zijn daar nog in aanbouw.

Wat was er nog niet compleet aan dan? Er was naar mijn weten toch maar één stel waar geen interieur in zat, maar daarvoor in de plaat testapparatuur?

Of zat dat in alle drie de stellen?

Laatst bewerkt door aarclay op 19-01-2012 11:46


Choo choo.....
 

19-01-2012 11:31:19
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
het gaat hier om de AGV, en volgens mij was de officiele presentatie daarvan pas in 2008... NSH heeft de V250 al in 2004 besteld, ofwel, dat was destijds geen keuze. Daarbij komt nog dat de AGV overkill is met 300 km/h, er is toch ook gekeken naar de prijs...

Laatst bewerkt door SleutelMan op 19-01-2012 11:41
 

19-01-2012 12:38:09
broek53
broek53
Quote
aarclay (do 19 jan 2012 11:27:39 https://www.somda.nl/forum/3884/p374337/):
Quote
broek53 (do 29 dec 2011 23:19:25 https://www.somda.nl/forum/3884/p371582/): De 4802, 3 en 7 zijn volgens die opgave naar Piacenza voor een retrofit. De 4806 is in Pistoia voor de inbouw van het interieur en de 4810-4816 zijn daar nog in aanbouw.

Wat was er nog niet compleet aan dan? Er was naar mijn weten toch maar één stel waar geen interieur in zat, maar daarvoor in de plaats testapparatuur?
Of zat dat in alle drie de stellen?
Dat laatste is de 4806 en daarom is die ook terug naar de 'hoofdwerkplaats' Pistoia. De andere stellen zijn naar Pistoia voor 'retrofit' en dat is een actie zoals Bombardier doet bij het SLT in de Zaanstraat - en dus niet voor inbouw interieur.
 

19-01-2012 13:07:25
aarclay
aarclay
Constructie-wijzigingen dus welke op de Watergraafsmeer toegepast zijn...

Ik denk dat dit de laatste stadium is van de test-fase van V250, kan nu toch niet lang meer duren voordat ze hun eerste dienst zullen gaan rijden, lijkt me zo.

Laatst bewerkt door aarclay op 19-01-2012 13:08


Choo choo.....
 

19-01-2012 13:25:22
yappa
yappa
Quote
SleutelMan (do 19 jan 2012 11:31:19 https://www.somda.nl/forum/3884/p374338/): het gaat hier om de AGV, en volgens mij was de officiele presentatie daarvan pas in 2008... NSH heeft de V250 al in 2004 besteld, ofwel, dat was destijds geen keuze. Daarbij komt nog dat de AGV overkill is met 300 km/h, er is toch ook gekeken naar de prijs...


Twee kleine nuances:
1. De trein van Ansaldo was bij mijn weten nog nooit gepresenteerd toen HSA hem bestelde, dus dat is geen beperkende factor
2. De eerste concrete presentatie van de ontwikkeling van de AGV en het eerste rijdende bewijs van de nieuwe technieken van de AGV stond al in 2001 op de baan onder de naam Elisa: http://www.alstom.com/transport/news-and-events/press-releases/ELISA-demonstration-trainset-for-AGV-technology-begins-new-round-of-testing-20020507/ en http://www.alstom.com/WorkArea/DownloadAsset.aspx?id=2147493983 .
In 2008 was de presentatie van het eerste, volledige, werkende exemplaar. Een moment dat we bij AnsaldoBreda nog steeds moeten meemaken.
 

19-01-2012 14:22:56
jeanne
jeanne
Misschien is het overbodig en verval ik in herhaling, maar Veenman heeft in een van zijn afscheidsinterviews laten weten dat Ansaldo uiteindelijk de enig overgebleven aanbieder was, op het moment dat de order gegund werd.

Over de redenen kunnen slechts hier speculeren. Het had in ieder geval te maken met een marketingwens, dat het Fyra product een eigen smoel moest hebben. Kan me voorstellen dat de andere producenten daar uiteindelijk geen trek in hadden en dus gaarne de relatief kleine order aan hen neus voorbij lieten gaan.

Laatst bewerkt door jeanne op 19-01-2012 19:36
 

19-01-2012 15:43:15
lex_t
lex_t
Quote
aarclay (do 19 jan 2012 13:07:25 https://www.somda.nl/forum/3884/p374350/):
Ik denk dat dit de laatste stadium is van de test-fase van V250, kan nu toch niet lang meer duren voordat ze hun eerste dienst zullen gaan rijden, lijkt me zo.


Zouden deze er nog staan? Bing maps foto uit Pistoia:
http://binged.it/xi764Z
 

19-01-2012 15:49:27
DingeZ
DingeZ
Ik heb nog steeds dubieuze gevoelens over de V250.
Aan de ene kant ben ik blij dat het geen eenheidsworst (ala ICE3 type) is geworden. Een beetje eigenwaarde is wel goed voor NSH. Ook uit kostenoverweging was het een goede deal.
Maar wat AnsaldoBreda geflikt heeft is natuurlijk belachelijk.
En ik vind het ook erg vreemd dat de treinen niet over WiFi beschikken. Dan kun je een IC nemen met internet, en voor iets meer een hoge snelheidstrein zonder internet. Dat er door veel tunnels weinig ontvangst is oké. Maar er is nog zat waar er wel gewoon ontvangst is. De Thalys heeft ook WiFi. Daarnaast zou het natuurlijk wenselijk zijn als de NS wél voor ontvangst in tunnels (vooral de schipholtunnel) zou gaan zorgen.
 

19-01-2012 15:53:39
aarclay
aarclay
Wie zegt dat de treinen niet over WiFi zullen beschikken? Misschien niet direct vanaf oplevering?


Choo choo.....
 

19-01-2012 16:21:18
Nelis
Nelis
Is het niet leuk voor de NVBS om een keer het marketingteam van NSHispeed uit te nodigen voor een avondje. Ik denk dat veel mensen graag met ze willen discussieren of de marketing bate van een eigen type treinstel ooit tegen de extra onderhoudskosten op zouden wegen (dat het project zoveel vertraging op zou lopen is voortschrijdend inzicht wat ten tijde van bestelling ook niet voorzien was)  

19-01-2012 18:00:45
DingeZ
DingeZ
Even zoeken in het forum:
Quote
AlexNL (zo 20 mrt 2011 21:40:00 https://www.somda.nl/forum/3884/p324784/): Even opsommend over het V250:

- Geen wifi
- Geen barrijtuig maar railcatering
- Geen ruimte voor fietsen (fietsvervoer is in z'n geheel niet toegestaan)
=> Volgens NS Hispeed ligt de focus op het vervoer van personen, niet fietsen.
- Het is maar de vraag of er bijvoorbeeld bagagerekken zijn, bovenstaande doet vermoeden van niet.

Ik vind het nou niet echt als een luxe hogesnelheidstrein klinken. Een ICMm biedt me meer dan Fyra
 

19-01-2012 22:32:52
train85
train85
De V250 gaat absoluut niet uit van een luxe hogesnelheidstrein. Een keuzedeel van de V250 is ook gekozen omdat een V250 zowat de helft goedkoper is dan de Thalys en dan kunnen de toeslagjes ook laag blijven. Want als er een Thalys of AGV of ICE zou komen te rijden gaat de prijs zeker omhoog. Op dit moment zijn er volop testritten bezig met de V250. 1 stel is al van NSH en de andere zullen volgen. Er zit ook veel druk achter om de testritten te laten slagen, sommige nachten rijden er wel 3 V250en rond door het land.  

19-01-2012 22:34:50
aarclay
aarclay
Sinds waneer is er dan al een stel overgedragen aan NSH? En welk stel betreft het?


Choo choo.....
 

19-01-2012 22:51:55
train85
train85
Sinds begin januari en dat is de 4805.  

20-01-2012 12:06:18
broek53
broek53
Ter voorkoming van misverstanden: de 4805 is niet overgedragen, maar NSH 'huurt' het stel van Ansaldo om voorbereidingen voor opleiding en zo te kunnen starten. En dat sinds 22 december. Naar ik mij ook laat vertellen, is dat sinds 18-1 ook het geval met een tweede stel.  

20-01-2012 12:47:36
train85
train85
Stel 4804 wordt gehuurd van AB, de 4805 toch echt al overgegeven.  

20-01-2012 13:33:36
broek53
broek53
Echt niet. Stel is nog niet eens eigendom van NSFS (geen enkel stel trouwens) en dus kan hij nooit volgens de organieke weg zijn 'overgedragen'.
Dat je daar van buitn niets aan ziet of van merkt, is opzichzelf ook waar, maar de indruk moet niet bestaan dat de indienststelling van de V250's werkelijk begonnen is.

Laatst bewerkt door broek53 op 20-01-2012 13:36
 

20-01-2012 13:42:29
train85
train85
Waar haal jij je info dan vandaag, als ik mag weten?  

20-01-2012 13:46:46
broek53
broek53
Mag je weten, maar niet langs deze weg  

20-01-2012 14:08:01
mich
mich
Volgens NS H zelf is het wel overgedragen, of er word onjuiste informatie aan het personeel verteld.  

20-01-2012 14:11:50
train85
train85
Ja dat vertel ik ook. Klopt er wordt binnen NSH verteld dat de 4805 van hunzelf nu is en de 4804 gehuurd wordt. Denk niet dat NSH verkeerde info aan hun collega's verteld. Er wordt op dit moment druk getest met dat stel.  

20-01-2012 15:31:08
Klaasje
Klaasje
Het lijkt me toch niet dat je gaat testen nadat een stel is overgedragen. Ik zie een aantal mogelijkheden:
1. Het stel is toegelaten en er worden testen t.b.v. de overname gedaan.
2. Het stel is niet toegelaten en daarom wordt er getest. (Niet toegelaten=geen overname)
3. Het stel is toegelaten, getest, overgedragen en de opleidingen zijn begonnen. Dan wordt er dus niet getest maar worden de opleidingen op de stellen uitgevoerd.

Dat is tenminste hoe ik denk dat het zou moeten gaan.
 

20-01-2012 17:04:02
broek53
broek53
De stellen zijn toegelaten voor testritten (in de meest algemene zin) (anders reden ze niet), maar nog niet voor reizigersvervoer. Daarom kunnen ze nog niet worden opgeleverd aan NSFS en daarmee geleased aan NSH. En vandaar de huurconstructie, waarbij NSH dus voor eigen gebruik allerlei testritten mag rijden. Maar dat zijn voor de betreffende stellen dus geen testritten van of namens Ansaldo meer.  

20-01-2012 20:44:24
tgvfan
tgvfan
Zoals hierboven (Door een zeer betrouwbare bron kan ik u mede delen) al werd genoemd heeft HSA tot op heden geen V250 overgenomen van AB. Persoonlijk verwacht ik dit ook niet eerder dan dat er 6 tot 8 stellen volledig inzetbaar zijn om meteen Fyra Internationaal te rijden.
Vooralsnog is men druk in de weer met de laatste voorbereidingen voor de opleiding van het treinpersoneel.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


20-01-2012 20:49:54
sik214
sik214
Eigenlijk best apart dat je je eigen bestelde artikelen moet gaan huren. Als je er al zolang op wacht en je wilt personeel alvast gaan opleiden om e.e.a. te versnellen voor het geval ze dan eindelijk toegelaten gaan worden dan moet je betalen... Zou een goede geste zijn van Ansaldo om dat om niet te doen.  

20-01-2012 22:44:48
dh3201
dh3201
Het zal wel een juridische achtergrond hebben, zolang het materieel nog eigendom van AB is, is AB ook verantwoordelijk voor alle gebreken e.d.


Shqiperise-lopers?
 

20-01-2012 22:49:49
dlm4yjp
dlm4yjp
ik vermoed eerder dat het "huren" is i.p.v. huren (oftewel, verzekeringtechnisch papierwerk maar verder geen enkele kostenmaking, hooguit een symbolisch bedrag van 1 cent).


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

24-01-2012 00:53:11
fugazi
fugazi
Naast de Fyra rijdt ook de Ryra over de HSL! http://www.flickr.com/photos/jurremitzer/6751849975  

24-01-2012 11:17:06
Bert13
Bert13
Quote
train85 (vr 20 jan 2012 14:11:50 https://www.somda.nl/forum/3884/p374487/): Ja dat vertel ik ook. Klopt er wordt binnen NSH verteld dat de 4805 van hunzelf nu is en de 4804 gehuurd wordt.

De 4804 is nu wel een stuk makkelijker te spotten, deze had gisteren (de juiste) nummertjes op de zijkant zitten [Wgm]


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

24-01-2012 15:29:28
Onno
Onno
Maar de vraag is en blijft natuurlijk: is er al een datum? Ofwel: waar hangt het nog op?  

24-01-2012 15:36:56
yappa
yappa
Het antwoord (of in elk geval: de vraag en een antwoord) staan hier: http://www.rijksoverheid.nl/ministeries/ienm/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2012/01/24/beantwoording-lijst-van-vragen-over-de-29e-vgr-hsl-zuid.html

Vraag 13
a. Wat is de stand van zaken met betrekking tot het V250-materieel?
b. Worden deze nu volgens planning geleverd?
c. Kunt u aangeven wat de exacte planning voor levering en inzet van het V250-materieel is?
c. Zijn er technische problemen met het V250-materieel?
d. Zo ja, welke zijn dit en zijn deze oplosbaar?

Antwoord
De toelatingstesten van het V250 materieel in Nederland en België zijn grotendeels afgerond. Het moment van exacte afronding van dit traject is moeilijk te voorspellen omdat er een groot aantal partijen betrokken zijn bij de toelating in Nederland en België. Begin november is een voorlopige toelating verkregen waarmee het geoorloofd is verificatieritten uit te voeren vooruitlopend op de definitieve toelating. NS Hispeed heeft mij gemeld dat er op dit moment geen technische gebreken bekend zijn die impact hebben op de inzet van de trein. Zodra de treinstellen technisch gereed zijn en de toelating gerealiseerd is start de levering van treinstellen in een levertempo van ca. twee treinstellen per maand.
Zodra voldoende treinstellen zijn geleverd start HSA in samenwerking met NMBS, ProRail en Infrabel met een voorbereidingsprogramma. Na succesvolle afronding van dit programma start HSA met de inzet van V250 treinstellen in de Fyra treindienst. De volgorde en de timing is afhankelijk van het verloop van het hierboven geschetste proces.
 

25-01-2012 07:58:17
mdeen
mdeen
Ofwel: er is geen datum en men weet niet waar het op hangt.

Hoezo zijn er "een groot aantal partijen" betrokken bij de toelating? Ansaldo als bouwer en IVW en Infrabel als toelatende instanties. NSH heeft met de toelating weinig te maken, die komt alleen in beeld bij de afname van de stellen. Maar dat is blijkbaar geen issue omdat NSH meldt dat er geen technische gebreken bekend zijn die impact hebben op de inzet van de trein.

Of zijn er nog meer partijen bij betrokken?
 

25-01-2012 10:27:33
jorgo
jorgo
Quote
yappa (di 24 jan 2012 15:36:56 https://www.somda.nl/forum/3884/p375062/):
Antwoord
... Het moment van exacte afronding van dit traject is moeilijk te voorspellen omdat er een groot aantal partijen betrokken zijn bij de toelating


Merkwaardig statement van het Ministerie, dat de betrokkenheid van vele partijen een proces vertraagt. Een waarheid als een koe natuurlijk, maar het relativeert wel de eigen politiek van segmentering/liberalisering die de afgelopen decennia is ingezet. Boontje komt om zijn loontje.

(Moeten we de overheid trouwens vertellen dat een groot aantal partijen betrokken is, en niet zijn?)
 

25-01-2012 11:45:44
nohab
nohab
Quote
mdeen Of zijn er nog meer partijen bij betrokken?
Nedtrain (dacht ik) als nobo.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

25-01-2012 11:50:28
spoorhaas
spoorhaas
Lloyds register ook staat mij bij  

25-01-2012 17:03:47
broek53
broek53
Quote
mdeen (wo 25 jan 2012 07:58:17 https://www.somda.nl/forum/3884/p375138/): Ofwel: er is geen datum en men weet niet waar het op hangt.
Hoezo zijn er "een groot aantal partijen" betrokken bij de toelating? Ansaldo als bouwer en IVW en Infrabel als toelatende instanties. NSH heeft met de toelating weinig te maken, die komt alleen in beeld bij de afname van de stellen. Maar dat is blijkbaar geen issue omdat NSH meldt dat er geen technische gebreken bekend zijn die impact hebben op de inzet van de trein.
Of zijn er nog meer partijen bij betrokken?
Prorail en Infraspeed, uiteraard.
 

25-01-2012 18:28:45
BGM104
BGM104
Vergeet de toekomstig eigenaar NS FSC ook niet, NS Hispeed gaat ze alleen maar leasen  

03-02-2012 09:02:13
DingeZ
DingeZ
Ik kwam zojuist in de 4527 langs Wgm rijden. Er staan op dit moment V250 stellen daar, 1 aan de noordkant, met sluitseinen aan, en 4 aan de zuidkant.

Laatst bewerkt door DingeZ op 03-02-2012 09:02
 

03-02-2012 09:14:01
Bert13
Bert13
Dat klopt. Ik rij er zo ook iedere dag langs, ri. Assp. Wat is er bijzonder aan?


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

03-02-2012 09:22:13
DingeZ
DingeZ
O, ik wist niet hoeveel het er waren. Dacht een stuk of 3/4. Maar goed, zijn dit alle stellen, of zijn er elders in het land nog stellen opgeslagen of proefritten aan het maken? Om ze nou allemaal op Wgm te laten tot er genoeg zijn lijkt me ook niet heel handig.  

03-02-2012 10:01:36
nohab
nohab
Tenzij er ergens proefritten aan de gang zijn staan ze allemaal op Wgm.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

06-02-2012 21:09:26
ehbk2006
ehbk2006
Kennelijk staat de 4881 nog altijd te wachten op verdere doorvoer in München. http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?4,5762299  

12-02-2012 00:30:37
treinfreak
treinfreak
Heeft ook de "kleurstelling" gekregen van de stellen in Nederland %03%

Het einde is nabij van het testen van de V250.
Eerst maar zien en dan geloven moet ik eerlijk zeggen

http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/)/components/actueel/rtlnieuws/2012/02_februari/11/binnenland/weer-vertraging-supersnelle-trein.xml bron RTL

http://www.bndestem.nl/algemeen/brabant/10450068/Fyra-maakt-testrit-tussen-Breda-en-Rotterdam.ece bron: BN de stem


wat is er leuker dan een trein? 2 treinen natuurlijk!
 

12-02-2012 00:48:59
train85
train85
Nou dat denk ik niet, we blijven testen met die V250. Wel komt er binnenkort verwacht NSH opleidingsritten voor het personeel.  

12-02-2012 11:51:06
phantom
phantom
Als er nu dan geen opgeleid personeel is voor het rijden van een kruimeldief,wie of wat rijden die testritten dan ? en hoe verantwoord men dat dan (om niet illegaal bezig te zijn) ?  

12-02-2012 11:59:10
AgentX
AgentX
Dat is onzin, want die V250 heeft al solo gereden. Dus er is al in elk geval één MCN die bevoegd is om dat ding te rijden. En die is ook ooit opgeleid, dus vanuit daar zal het dan wel komen lijkt me.  

12-02-2012 12:04:09
phantom
phantom
Als je het bericht boven dat van mij bekijkt dan snap je toch wel dat ik denk dat er geen opgeleid personeel is ?
Verder kan je ook zomaar gelijk hebben,was gewoon nieuwsgierig naar hoe dat verhaal gelezen moest worden
 

12-02-2012 12:17:58
train85
train85
Er zijn een paar mensen al opgeleid voor de V250, maar dat is maar een klein clubbie. Rondom maart denkt men de opleiding voor al het personeel op gang te laten komen. Dus de machinisten de V250 nu mogen rijden zijn daarvoor echt opgeleid.  

12-02-2012 13:00:17
frenkel
frenkel
Als medio Maart de opleiding begint voor het personeel dat de commerciële dienst gaat rijden betekend dat dan ook dat de treinen dan definitief voor commerciële dienst zal zijn toegelaten ?.  


12-02-2012 13:38:21
phantom
phantom
Bedankt Train85 voor je duidelijke uitleg %02%

@ Frenkel,ik denk dat die dingen los staan van elkaar.
Dat de stellen toelating zullen krijgen is (bijna)logisch,echter zal je 1st personeel opgeleid moeten hebben om op/in/en/aan die nieuwe treinen te laten werken.
Neem aan dat een opleidingstraject niet kort is en dat als de kruimeldieven in dienst komen dat het dan handig dat je genoeg treinen hebt met evenzoveel opgeleid personeel,om de treinen te kunnen laten rijden.
(corrigeer me als ik er naast zit,van leren is nog nooit iemand dommer geworden) %08%
 

13-02-2012 20:34:17
AlexNL
AlexNL
Niet V250-gerelateerd, wel zijdelings aan Ansaldo. Volgens een Duitstalig artikel is de grote vertraging van de Velaro D mede te wijten aan Ansaldo STS: de levering en integratie van Ansaldo STS's ERTMS-installatie zou volgens insider een hoofdprobleem zijn.

Artikel: http://railomotive.com/2012/02/der-fyra-kommt-einfach-nicht-in-betrieb/

Met de Velaro D wil DB tussen onder meer Amsterdam en Londen gaan rijden.
 

13-02-2012 21:21:55
BGM104
BGM104
Boeiend artikel @ railomotive

Maar ik vraag me eigenlijk af waar die 6 kastjes op het perron goed voor zijn.
 

13-02-2012 21:29:12
nielske90
nielske90
Italiaanse sluitseinen.  

13-02-2012 21:39:13
broek53
broek53
Quote
AlexNL (ma 13 feb 2012 20:34:17 https://www.somda.nl/forum/3884/p378208/): Niet V250-gerelateerd, wel zijdelings aan Ansaldo. Volgens een Duitstalig artikel is de grote vertraging van de Velaro D mede te wijten aan Ansaldo STS: de levering en integratie van Ansaldo STS's ERTMS-installatie zou volgens insider een hoofdprobleem zijn.

Artikel: http://railomotive.com/2012/02/der-fyra-kommt-einfach-nicht-in-betrieb/

Het zal misschien iets heel anders in elkaar zitten, maar zover ik weet zit er in de Thalys al van meet af aan ERTMS van Ansaldo. Met succes dus.
 

13-02-2012 21:43:11
AlexNL
AlexNL
Dat klopt, en Ansaldo STS is ook de leverancier van TVM-430 wat tot in St. Pancras ligt. Het is niet per sé een slechte leverancier.

Toch is het wel enigszins ironisch dat wederom de naam Ansaldo opduikt bij vertraagde levering van rollend materieel...

Wat mij alleen niet helemaal duidelijk is, is waarom er een onboard-installatie van Ansaldo STS gekozen zou worden. Siemens kan dat immers prima zelf leveren (Trainguard 200).
 

15-02-2012 13:14:07
bond
bond
De Commissievergadering TK over HSA/HSL vanmiddag/nu live te volgen: http://www.tweedekamer.nl/vergaderingen/commissievergaderingen/live_debatten_commissiezalen/player.jsp?zaal=N%20204&title=Troelstrazaal&analoog=Troelstra117&adsl=Troelstra116  

21-02-2012 16:31:13
MasterE
MasterE
De V250 gaat niet rijden (in de dienst) voor september.

Laatst bewerkt door MasterE op 21-02-2012 16:38


Mcn Asd
 

21-02-2012 16:35:18
AgentX
AgentX
We hadden ook niet anders verwacht, toch  

21-02-2012 16:36:11
woepje
woepje
Och, dat nieuws mogen ze ook wel naar buiten brengen. Inmiddels zijn die vertragingen geen verrassing meer en zijn we er totaal aan gewend.  

21-02-2012 19:01:23
AlexNL
AlexNL
Quote
MasterE (di 21 feb 2012 16:31:13 https://www.somda.nl/forum/3884/p379549/): De V250 gaat niet rijden (in de dienst) voor september.

Uit nieuwsgierigheid, wat is hiervoor de reden?
 

21-02-2012 20:20:28
MasterE
MasterE
Geen idee.


Mcn Asd
 

25-02-2012 01:42:00
aarclay
aarclay
Uit Twitter:

-------
Vanaf 29 februari rijd er een Benelux stam in @NSHispeed totaal reclame.
-------

Kan iemand dit bevestigen? En wat voor reklame?


Choo choo.....
 

25-02-2012 01:46:59
broek53
broek53
@ Een Beneluxstam lijkt mij geen hogesnelheidsmaterieel.
@ Volgens mij zijn alle Prio-stammen (Fyra en Benelux) van meet af aan al één grote totaalreclame.
 

25-02-2012 08:14:02
phantom
phantom
En nog een slechte reclame ook %08%  

25-02-2012 10:09:21
b2py
b2py
Quote
aarclay (za 25 feb 2012 01:42:00 https://www.somda.nl/forum/3884/p380167/): Uit Twitter:

-------
Vanaf 29 februari rijd er een Benelux stam in @NSHispeed totaal reclame.
-------

Kan iemand dit bevestigen? En wat voor reklame?

Olympisch
 

26-02-2012 19:35:05
AgentX
AgentX
Ik zag laatst een plaatje van hoe de stam er mogelijk uit kan komen te zien.

Olympisch wordt hij zeker niet en het zuurstok idee was compleet verdwenen, volgens dit plaatje. Ik kan overigens niet beoordelen of dit enigszins waar is, maar ik vind het wel een mooi ontwerp.

Toch gevonden: http://img696.imageshack.us/img696/615/524632748.jpg

Laatst bewerkt door AgentX op 26-02-2012 19:46
 

26-02-2012 19:53:13
aarclay
aarclay
Quote
b2py (za 25 feb 2012 10:09:21 https://www.somda.nl/forum/3884/p380194/):
Olympisch

Was dat maar waar, NS HiSpeed (onderdeel van NS) heeft geen lopend contract meer voor promotie van de Olympische Spelen. De bestaande VIRM's met de oranje bestickering zullen bij een grote beurt vast en zeker weer terug keren naar hun geel-blauwe NS-outfit.


Choo choo.....
 

26-02-2012 19:58:50
AgentX
AgentX
Dat duurt dan behoorlijk lang, vergeleken met de OV-chipkaart reclame waarmee de 9522/-24 hebben gereden.  

26-02-2012 21:41:35
broek53
broek53
Het is stam 4737, te bewonderen vanaf 29 februari.  

27-02-2012 09:36:19
RSK-Mat92
RSK-Mat92
En volgens NS Hispeed (op Twitter) beginnen ze woensdag in trein 9228.


Met vriendelijke groet, Robin
 

27-02-2012 15:10:33
sik214
sik214
Hopelijk valt dat treinnummer dan een keer niet uit...  

27-02-2012 15:31:30
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Door een gunstig rooster ben ik op zoek naar een antwoord op twee vragen:
1. Is de omloop van trein 9228 nog altijd dezelfde? (9228-9233)
2. Valt het redelijkerwijs te verwachten dat de trein ook donderdag in deze omloop te vinden zal zijn?
Alvast een vriendelijk bedankje voor wie hier antwoord op heeft.


Met vriendelijke groet, Robin
 

27-02-2012 17:07:02
Bert13
Bert13
1. Ja.
2. Geen idee, denk dat dat afwachten wordt...


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

27-02-2012 21:42:08
AgentX
AgentX
9228/9233 is normaal gesproken de onderhoudsomloop van de ÖBB'ers dacht ik...  

27-02-2012 21:50:28
2296
2296
Niet alleen van de ÖBB'ers maar ook van de BNL.  

27-02-2012 22:08:34
AgentX
AgentX
Oh... Het is dus een algemene "onderhoudsomloop" voor rijtuigen die aan onderhoud toe zijn zodat ze niet de hele dag op pad zijn?  

27-02-2012 23:00:27
train85
train85
Ja.  

27-02-2012 23:57:32
AgentX
AgentX
Duidelijk, thanks  

28-02-2012 11:35:05
smarkie
smarkie
Quote
aarclay (zo 26 feb 2012 19:53:13 https://www.somda.nl/forum/3884/p380379/):
Quote
b2py (za 25 feb 2012 10:09:21 https://www.somda.nl/forum/3884/p380194/):
Olympisch

Was dat maar waar, NS HiSpeed (onderdeel van NS) heeft geen lopend contract meer voor promotie van de Olympische Spelen.

ns hispeed is wel de partner van het NOC en daarom wordt deze stam dus bestickerd
dit in tegenstelling tot het het contract van NSr wat afgelopen is na de vorige spelen
kan je niet wachten op het facebook account van hispeed staan de eerste sneakpreviews


Mcn NS International Rtd
 

28-02-2012 12:06:54
Bert13
Bert13
Bedankt voor het delen van het linkje, ik ga morgen eens kijken.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

28-02-2012 12:51:32
aarclay
aarclay
Ah, vandaar. Ik dacht dus dat het een overkoepelend contract was voor het hele NS concern.


Choo choo.....
 

28-02-2012 13:30:42
train85
train85
Inzet al uitgesteld tot in ieder geval vrijdag. Ivm draaistel wisselen in de stam.  

28-02-2012 13:41:18
waalkade
waalkade
De trein begint dus al sportieve trekjes te vertonen.
Net zoals sporters die constant van schoenen wisselen vanwege hun sponsor contracten%08%.
 

28-02-2012 16:56:17
b2py
b2py
Quote
smarkie (di 28 feb 2012 11:35:05 https://www.somda.nl/forum/3884/p380648/):
Quote
aarclay (zo 26 feb 2012 19:53:13 https://www.somda.nl/forum/3884/p380379/):
Quote
b2py (za 25 feb 2012 10:09:21 https://www.somda.nl/forum/3884/p380194/):
Olympisch

Was dat maar waar, NS HiSpeed (onderdeel van NS) heeft geen lopend contract meer voor promotie van de Olympische Spelen.

ns hispeed is wel de partner van het NOC en daarom wordt deze stam dus bestickerd
dit in tegenstelling tot het het contract van NSr wat afgelopen is na de vorige spelen
kan je niet wachten op het facebook account van hispeed staan de eerste sneakpreviews
Olympisch houdt niet in dat hij oranje is he.
 

28-02-2012 17:32:48
broek53
broek53
Neen, hij ziet er ongeveer uit zoals enkele tientallen berichten hierboven gepost. Paars/magenta en wit als hoofdkleuren.  

28-02-2012 18:42:08
nickeyboy
nickeyboy
op de facebook pagina van NS Hispeed zijn inmiddels de eerste foto´s verschenen
http://www.facebook.com/media/set/?set=a.10150552098656747.365386.194556471746&type=3
 

28-02-2012 19:02:47
110573
110573
Mooi ontwerp, doet me ergens wel denke aan de ziverrail. Alleen geeft het ontbreken van de zwarte band rond de ramen de rijtuigen wel ouder aanzicht vind ik.  

03-03-2012 10:36:18
rudolfph
rudolfph
Quote
AgentX (zo 26 feb 2012 19:35:05 https://www.somda.nl/forum/3884/p380376/): Ik zag laatst een plaatje van hoe de stam er mogelijk uit kan komen te zien. (...) Toch gevonden: http://img696.imageshack.us/img696/615/524632748.jpg
Is er iemand die dit plaatje in een hogere resolutie ter beschikking kan stellen? Dan kan ik deze trein in mijn screensaver verwerken en bij toestemming ook online plaatsen. Alvast bedankt!

Laatst bewerkt door rudolfph op 03-03-2012 10:37
 

03-03-2012 20:32:46
cuneo56
cuneo56
Kijk eens op Drehscheibe-online zou ik zeggen.
http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?31,5799976

Ciao.
 

04-03-2012 11:51:48
rudolfph
rudolfph
Bedankt voor je reactie, maar ik ben echt op zoek naar tekeningen. Foto's zijn nooit 100% haaks en hebben last van lichtinval, weerspiegeling etc.  

07-03-2012 08:31:28
tgvfan
tgvfan
In dat geval zou ik NSHispeed aanschrijven. Maar doe mijn Fyra ook maar in deze kicke kleurtjes... Bestickering kan mooi op AMSTERDAM.... SCHIPHOL...ROTTERDAM...BREDA  

07-03-2012 20:23:51
AlexNL
AlexNL
Er vallen inmiddels al meer dan anderhalve week dagelijks dezelfde Fyra's uit: 926-925, 942-941, 962-961. NS Hispeed schreef op Twitter dat er 10 Fyra-stammen zijn waarvan 9 benodigd voor de dienstregeling en 1 reserve. Op het moment van schrijven (vanochtend) waren 2 stammen niet inzetbaar.

Ik vind het opvallend en storend dat het zo lang moet duren, zeker aangezien de reizigers hiervan direct de dupe zijn.

Iemand een idee waarom dat zo lang moet duren?
 

07-03-2012 21:14:56
TGr79
TGr79
Als je andere bronnen aanhaalt, doe het dan wel goed. Op twitter stond dat de 10e stam bedoeld is voor onderhoud. Dat is wat anders dan reserve.  

07-03-2012 22:31:21
AlexNL
AlexNL
In de praktijk komt het op hetzelfde neer. Je hebt een stam extra (=reserve) zodat je je dienstregeling kunt uitvoeren terwijl je een stam onderhoudt.

Niet op alle slakken zout leggen hoor.
 

07-03-2012 22:54:13
bjornl
bjornl
Ik heb altijd begrepen dat reserve in de administratie toch echt iets anders is dan onderhoud.  


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl