Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl
20-03-2011 21:56:50
cuneo56
cuneo56
En bagage rekken zitten er ook in boven de zitplaatsen.
Ciao.
 

20-03-2011 21:58:19
TheKnitter
TheKnitter
Quote
Thalys
Fietsen zijn aan boord van Thalys uitsluitend toegestaan als het voorwiel is gedemonteerd en de fiets is verpakt in een speciale fietshoes (max. afmeting 120x90 cm). De fiets wordt dan als bagage gezien. Een vouwfiets is toegestaan mits deze is ingeklapt en verpakt.
aldus http://www.nshispeed.nl/nl/voorbereiding-thuis/fiets-meenemen-in-de-trein
Fiets mag dus wel in Thalys.


Vrijwilliger/webmaster Stichting DE-III http://www.stichtingde3.nl
 

20-03-2011 22:03:59
Kars
Kars
Ja, akkoord. Maar wie gaat er z'n halve fiets demonteren om hem vervolgens in een hoes te stoppen? Het lijkt mij dat het aantal mensen die dat doen nihil is. En het zal alles met de veiligheid in de trein te maken hebben. Dus niet zo gek om die fietsenruimte in de V250 weg te laten.  

20-03-2011 22:11:28
bjornl
bjornl
Voor een reis naar, zeg, Zuid-Frankrijk is het best de moeite om je fiets even te demonteren. De winst in tijd op de HSL verlies je echt niet met het demonteren, verpakken, uitpakken en remonteren van je fiets.  


20-03-2011 22:19:39
Pim530
Pim530
Mensen die straks van Rotterdam naar Antwerpen willen met fiets zijn dus aangewezen op de stopper vanaf Rsd. Nóg een goede reden om de BNL over de oude route te behouden.  

20-03-2011 23:24:42
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
Kars (zo 20 mrt 2011 22:03:59 https://www.somda.nl/forum/3884/p324792/): Ja, akkoord. Maar wie gaat er z'n halve fiets demonteren om hem vervolgens in een hoes te stoppen? Het lijkt mij dat het aantal mensen die dat doen nihil is. En het zal alles met de veiligheid in de trein te maken hebben. Dus niet zo gek om die fietsenruimte in de V250 weg te laten.


Voorwiel fiets demonteren: 3 seconden werk, mensen die over het algemeen hun fiets in zo'n trein gooien hebben een iets duurdere fiets en deze zijn vrijwel altijd voorzien van quick-release systemen.
Fietshoes in? die dingen kosten nog geen 10 euro en als je meer als 1 minuut werk hebt moet je bij je zelf gaan afvragen of je geen 2 linker handen hebt

Het ontbreken van een railbistro is wel erg jammerlijk. Je kunt dus niet even een warme maaltijd scoren. Dat je een aantal rijtuigen moet doorlopen is onzin: de railbistro komt ook door de trein heen met koffie/thee/etc. (kijk maar naar de ICB).

Ik zeg altijd maar: je kan het zo moeilijk maken als je zelf wilt


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

21-03-2011 13:41:57
Jeffrenzo
Jeffrenzo
Ik denk dat er geen bistro in zit omdat de V250 (vooral) voor kortere trajecten word gebruikt. In de huidige BNL zit er geen, en de reis naar brussel word er niet langer op met de hsl. ook in nederland zijn de trajecten niet echt lang. Dus je kan je afvragen hoeveel gebruik er van zou worden gemaakt en of dat opweegt tegen de extra kosten tov de extra stoelen die er nu op die plek staan.


twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/
 

21-03-2011 17:06:29
mren
mren
Quote
Kars (zo 20 mrt 2011 21:51:41 https://www.somda.nl/forum/3884/p324787/): Heeft gewoon te maken met de veiligheid op de HSL.

Uiteraard, met het oog op de Heilige Veiligheid is alles recht te praten wat krom is (of naar believen ook andersom): geen fietsen mee, geen toilet in de trein.
Het blijft een excuusargument 'want niemand kan tegen meer veiligheid zijn.'
 

21-03-2011 17:56:23
nohab
nohab
Een zitplaats levert nu eenmaal veel meer op dan een fiets, that's all.  

21-03-2011 19:41:55
broek53
broek53
Ik geloof overigens niet dat ik Hispeed ooit heb zien verklaren dat er geen fietsen mee kunnen en dat dat als gevolg van "de veiligheid" zou zijn.  

24-03-2011 13:31:50
Onno
Onno
By the way: hoe staat het toch met de toelating? De inzetplannen van V250 (onder een nadrukkelijk voorbehoud) zijn inmiddels wel bekend, maar wat is de concrete voortgang?  

24-03-2011 19:31:31
AlexNL
AlexNL
Wat ik heb begrepen van een Belgisch lid op Opeens Had Ik Het is dat de toelating in België niet voor april 2012 te verwachten is. In hoeverre je een oordeel kan hangen hieraan weet ik niet, maar het is niet verbazend.

Persoonlijk vind ik dat ook helemaal niet erg, hoe langer het op zich laat wachten, hoe beter.
 

29-03-2011 21:42:16
Somda
Somda
Ze zijn al bezig met de toelating van de v250 in belgie.%02% de mnbs 4881 heeft al wat ritten er opzitten %02%  

29-03-2011 23:07:07
thom
thom
Ja, natuurlijk, daar zijn ze allang mee bezig, maar er zit niet echt schot in volgens mij

Laatst bewerkt door thom op 29-03-2011 23:07
 

29-03-2011 23:58:05
daniel81
daniel81
Quote
Pim530 (zo 20 mrt 2011 22:19:39 https://www.somda.nl/forum/3884/p324798/): Mensen die straks van Rotterdam naar Antwerpen willen met fiets zijn dus aangewezen op de stopper vanaf Rsd. Nóg een goede reden om de BNL over de oude route te behouden.

Rover heeft dat argument nog niet in z'n protestactie opgenomen, opvallend%05%
 

30-03-2011 00:03:53
broek53
broek53
Ja, er is een hoop ellende in de wereld, maar je moet het ff weten te vinden  

30-03-2011 00:08:59
thom
thom
En met een magneet, kun je een speld in een hooiberg terug vinden, dus als je maar wilt lukt het je  

30-03-2011 17:45:24
Somda
Somda
Welk stel gaat er eigenlijk naar wildenrath, voor de testen, op eigen kracht naar venlo en met diezel loc naar wildenrath %02%  

31-03-2011 01:36:09
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
SleutelMan: Aangezien er een aantal berichten compleet offtopic gingen heb ik de discussie over het behouden van een toeslagvrije verbinding met België afgesplitst: https://www.somda.nl/forum/10150/Behoud+van+toeslagvrije+dienst+naar+Belgi%EB/  

13-04-2011 17:57:40
Onno
Onno
In het OHIH-forum wordt geschreven dat - i.t.t. de voornemens - de inzet van de V250 dit jaar niet meer gaat lukken (en dat de Belgen hiervan zijn verwittigd). Bevestiging anyone?  

13-04-2011 21:03:26
6414
6414
Vanmiddag was het voornemen om in april 2012 met opleiding of inzet (even ontschoten welke van de twee het nou was) te starten. U hoeft dus geen haast te maken om de Fyra-ICR stammen nog eens vast te leggen.

Overigens worden alle Traxx-locomotieven van Hispeed van Fyra-stickers voorzien, op de 186 111 na: deze blijft ook reserveloc voor de Benelux.
 

13-04-2011 21:58:45
AlexNL
AlexNL
Reserveloc voor de Benelux wil dus zeggen dat deze niet van de meest recente softwareupdate (V7) zal worden voorzien, en dus niet voor Fyra kan worden ingezet? De V7-software is immers niet toegelaten in België, en a la minute de software vervangen lijkt me ook niet wenselijk/mogelijk.

Per april 2012 zal denk ik inzet van het V250 worden bedoeld, zodat de opleidingstrajecten al eerder kunnen starten.
 

13-04-2011 23:22:39
6414
6414
Nou, dat weet ik dan weer niet, maar wel dat de 186 111 gisteren in ieder geval op de HSheL reed (en volgens mij vanmorgen defect, of in opzending, naar Amsterdam vervoerd is uit Breda). Er zijn bij de zuiderburen weer nieuwe testritten met de Traxx'en met nieuwe software, en de verwachting is dat de toelating van de volgende softwareversie niet al te lang meer op zich laat wachten. Daarnaast is het wijzigen van de softwareversie natuurlijk maar een relatief kleine handeling.  

18-04-2011 16:40:30
Railpool
Railpool
De 186 240 is door NS Hispeed weer ingeleverd en heeft hiervoor de 186 236 en 186 144 voor terug gekregen welke vandaag zijn begonnen met hun slagjes over de HSL tussen Asd-Bd v.v.  

18-04-2011 16:50:53
Dr_Thodt
Dr_Thodt
check van de 186 236, die heb ik vandaag gezien


Zoomzoomzoom
 

18-04-2011 17:00:51
Rolffiej19
Rolffiej19
En ze komen allebei van CBrail leasing Zelfde als de 186 240


MCN ASD
 

18-04-2011 17:32:29
broek53
broek53
Met de aantekening dat de 236 en 144 alles kunnen dat de 240 niet kon, m.a.w.: het zijn volledige Fyra-locs. Ze houden wel hun lichte kleur, en ze krijgen rode Fyra-stickers.  

18-04-2011 17:58:34
fugazi
fugazi
Ultiem, eindelijk een beetje variatie op de HSL . Ze houden overigens het rode balkje?

Laatst bewerkt door fugazi op 18-04-2011 18:22
 

18-04-2011 22:14:41
smarkie
smarkie
Quote
Railpool (ma 18 apr 2011 16:40:30 https://www.somda.nl/forum/3884/p330290/): De 186 240 is door NS Hispeed weer ingeleverd en heeft hiervoor de 186 236 en 186 144 voor terug gekregen welke vandaag zijn begonnen met hun slagjes over de HSL tussen Asd-Bd v.v.

De 236 heeft vandaag haar afnamerit gereden als trein 938/937 daarna is ze de dienst ingegaan als trein 954 ri Breda.
De 144 stond vandaag nog in de loods opgesteld.


Mcn NS International Rtd
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


18-04-2011 23:35:52
Railpool
Railpool
Quote
Jurre (ma 18 apr 2011 17:58:34 https://www.somda.nl/forum/3884/p330314/): Ultiem, eindelijk een beetje variatie op de HSL . Ze houden overigens het rode balkje?
Ja word gewoon behouden.
 

20-04-2011 13:42:18
daniel81
daniel81
Is ook wel zo praktisch, dan kan NSH zélf een V250 terugbrengen naar de fabriek  

20-04-2011 14:32:32
Dr_Thodt
Dr_Thodt
uhh, het gaat over grijs/witte traxx locomotieven


Zoomzoomzoom
 

20-04-2011 22:52:52
daniel81
daniel81
Dat weet ik, maar wat ik bedoelde te zeggen is dat het rode balkje er is omdat dat in Italië verplicht is  

21-04-2011 10:08:30
smarkie
smarkie
Jammer genoeg zijn het D-A-B-NL locomotieven en hebben ze geen Zwitserland en Italië pakket dus gaat niet echt goedkomen dan. De huidge rode traxxen hebben ook dat balkje alleen zit er een witte sticker overheen. Kans is dus erg groot dat het bij deze locs ook gaat gebeuren als ze worden gestickerd in de fyra huisstijl


Mcn NS International Rtd
 

21-04-2011 10:13:36
fugazi
fugazi
Daar doelde ik dus op.  

21-04-2011 14:53:33
sm@rkie
sm@rkie
Quote
smarkie (do 21 apr 2011 10:08:30 https://www.somda.nl/forum/3884/p330820/): Jammer genoeg zijn het D-A-B-NL locomotieven en hebben ze geen Zwitserland en Italië pakket dus gaat niet echt goedkomen dan. De huidge rode traxxen hebben ook dat balkje alleen zit er een witte sticker overheen. Kans is dus erg groot dat het bij deze locs ook gaat gebeuren als ze worden gestickerd in de fyra huisstijl

aanvulling op eerder bericht, de locomotieven zullen in hun wit/grijze kleurstelling blijven rijden maar zullen worden voorzien van rode fyra logo's
 

21-04-2011 23:27:02
thom
thom
Dat was tochal bekend ?
Quote
broek53 (ma 18 apr 2011 17:32:29 https://www.somda.nl/forum/3884/p330303/): Met de aantekening dat de 236 en 144 alles kunnen dat de 240 niet kon, m.a.w.: het zijn volledige Fyra-locs. Ze houden wel hun lichte kleur, en ze krijgen rode Fyra-stickers.
 

22-04-2011 11:24:14
fugazi
fugazi
Is er een omloop bekend voor de volgende dagen van zowel de 186 144 als 186 236?  

23-04-2011 07:30:35
smarkie
smarkie
Vandaag is de 144 gestart als trein 912 en de 236 als trein 905.


Mcn NS International Rtd
 

11-05-2011 15:09:00
verschuyl
verschuyl
DE DSB wil geen treinstellen meer uit ItaliË en ze leggen boetes neer voor elke treinstel dat niet klaar is. Dit is wel een Deense tekst hierover: http://www.business.dk/transport/fuldt-stop-for-ic-4 Mogelijk ook gevolgen voor de treinen die hier in Nederland moeten gaan rijden???


Groet'n uut Tubberg'n, Jacco
 

11-05-2011 16:35:23
daniel81
daniel81
Als ik het goed begrijp gaat het in dit artikel niet zozeer om de vertraagde levering, als wel om het feit dat de wél geleverde stellen buitengewoon storingsgevoelig zijn. Volgens het artikel moeten ze gemiddeld na elke 2000 km een reparatie ondergaan, waar dat bij andere stellen 20.000 km is.
De boetes worden dan ook opgelegd per (nieuw) treinstel dat niet aan de kwaliteitseisen voldoet.
 

11-05-2011 17:03:35
mich
mich
Na elke 2000km? dat is zowat iedere 2 dagen. Dan kun je zelfs beter met wadlopers rijden  

11-05-2011 17:16:19
jorgo
jorgo
Volgens een Duitse vertaling op Drehscheibe is de kwaliteit van afwerking telkens slechter geworden.

http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?30,5376777

Ik vraag me af of de bijbehorende claim het bedrijf in de problemen zal brengen en indien ja, of DSB daarmee NS-Hispeed een loer draait... afwachten.
 

11-05-2011 17:21:22
Pim530
Pim530
Quote
mich (wo 11 mei 2011 17:03:35 https://www.somda.nl/forum/3884/p334346/): Na elke 2000km? dat is zowat iedere 2 dagen. Dan kun je zelfs beter met wadlopers rijden


Mwoah, met 2 slagjes Brussel ben je al aardig bezig, dus maar er maar één dag van
 

11-05-2011 18:44:58
phantom
phantom
Dan lijkt het erop dat NSH een kat in de zak heeft aangekocht,met fraaie eisen in een pakketje.
Ben dan ook zeer benieuwd.
(persoonlijk zou ik t contract ontbinden,en zorgen voor betrouwbaarder spul van een gevestigde producent van treinstellen)
Het V250 debacle lijkt onderhand wel GTST,t houd maar niet op(op de negatieve manier dan) %08%

Laatst bewerkt door phantom op 11-05-2011 18:46
 

11-05-2011 19:34:28
aarclay
aarclay
Als je het contract ontbindt en de boel opnieuw aan moet besteden, dan is NS HiSpeed al snel failliet.

Da's zeker geen goede optie. Het enige wat ze kunnen doen is afwachten. De boeteclaim die ze vorig jaar hebben neergelegd bij Ansaldobreda is niet doorgezet. vermoedelijk omdat Ansaldobreda al het max. aantal boetes al gekregen heeft. Ook zou de niet zo beste financiële positie van AnsaldoBreda een rol gespeeld hebben.


Choo choo.....
 

11-05-2011 20:40:00
phantom
phantom
Is als je de rijks subsidies nu weghaalt, NSH al niet feitelijk failliet....  

11-05-2011 20:53:51
bjornl
bjornl
Bedoel je hier met "subsidie" de korting op de gebruiksvergoeding?  

11-05-2011 21:19:06
kleine_man
kleine_man
De vraag wordt steeds meer of de overige HSL-stellen überhaupt nog geleverd gaan worden. Het geneuzel met de DSB IC4 heeft de naam van AnsaldoBreda een slechte naam gegeven. Zo slecht, dat het HSL materieel de laatste echt grote buitenlandse order is die ze nog hebben open staan.

Ze zijn zo wanhopig dat ze zelfs een contract met Stadler zijn aangegegaan voor het bouwen van Stadler-treinen. Wellicht dat AnsaldoBreda na het "oplossen" van de DSB affaire wel onderdeel word van Stadler.
 

11-05-2011 21:57:45
robert55
robert55
Voor de (Italiaanse) HST's zijn ze toch onder de vleugels van Bombardier gekropen?

Overigens moet de DSB ook nog een tweewagen variant krijgen. Het idee was/is om met vleugeltreinen te gaan rijden. Alleen schijnt in treinschakeling rijden niet of nauwelijks te lukken, het rijdt alleen als een stel met de A-zijde aan de B-zijde wordt gekoppeld.
Zijn er al eens Albatrossen gekoppeld gesignaleerd?
 

11-05-2011 22:11:58
thom
thom
Quote
phantom (wo 11 mei 2011 18:44:58 https://www.somda.nl/forum/3884/p334380/):
(persoonlijk zou ik t contract ontbinden,en zorgen voor betrouwbaarder spul van een gevestigde producent van treinstellen)

Je hebt geen eens een idee van wat er eigenlijk in dat contract staat, misschien is het dan beter dat je dit soort populistische opmerking danook niet maakt, want wat denk je hier nu eigenlijk mee toe te voegen? %03%

Dat ze bij NS-Hispeed dom zijn omdat ze dat nog niet gedaan hebben ?

Laatst bewerkt door thom op 11-05-2011 22:13
 

11-05-2011 22:39:42
jeanne
jeanne
Voor wat het waart is, maar Veerman heeft aan het einde van zijn NS periode zich in interview wel eens laten ontvallen dat AnsaldoBreda uiteindelijk de enig overgebleven bieder was voor het HSL-materieel. Als dit werkelijk nu het geval is, en sommige hebben dat hier wel eens eerder in twijfel getrokken, verklaart dat misschien wel de reden waarom AnsaldoBreda een voor hun voordelig contract met de Nederlanders konden sluiten. Het gesloten contract schijnt, ondanks allerlei clausules, voor de Italianen nog steeds beter in elkaar te zitten, zodat we hier nu met de problemen zitten.  

11-05-2011 22:56:19
mren
mren
Zonder de precieze inhoud van zo'n contract te kennen, is natuurlijk wel gewoon het verbintenissenrecht uit het BW van toepassing waar bij wanprestatie het contract ontbonden kan worden.

Is wellicht niet in het voordeel van NSH omdat ze waarschijnlijk toch nergens binnen 2 jaar een berg hogesnelheidstreinen van de plank kunnen kopen.
 

11-05-2011 23:11:08
jeanne
jeanne
Mag allemaal waar zijn, maar het lijk er sterk op dat er van Nederlandse zijde niet goed onderhandel is.

Overigens ook een andere fabrikant in Italië, Alstom Italië - een vroegere Fiat dochter - doet het niet echt goed. We hebben het dan met name over de problemen rond de nieuwe ETR 610, van het zich inmiddels in liquidatie bevindende Cisalpino. Deze hadden allang allemaal in dienst moeten zijn, maar nog steeds zijn er problemen, hoewel daar nu langzaam een einde aan lijkt te komen. Dus waar praten we nu over zullen we maar zeggen.
 


12-05-2011 00:11:19
AlexNL
AlexNL
Speculeren over de inhoud van het contract tussen HSA (NSFSC) en AnsaldoBreda is leuk en aardig, maar gaat weinig opleveren. De enige die de daadwerkelijke inhoud weet is HSA zelf, en zij houden dat strikt geheim omdat anderen er simpelweg niets mee te maken hebben. Dat is ook hun goed recht.

Wat betreft Stadler en Bombardier: de projecten waar het daar om gaat zijn bestemd voor de Italiaanse markt, namelijk regionale treinen voor noord-Italië en nieuwe hogesnelheidstreinen voor Trenitalia. De treinen zijn gebouwd op platforms van Stadler (GTW/Flirt) en Bombardier (Zefiro), niet op die van AnsaldoBreda.

Het werk dat AnsaldoBreda voor deze klussen gaat doen is ook beperkt tot het 'dommere' werk, namelijk het bouwen van de bakken. Tractie-installaties en onboard electronica zullen Stadler en Bombardier zelf doen.

Alstom Italië lijkt de zwakkere tak te zijn van Alstom; de kwaliteit van hun andere materieel (AGV, Citadis, de 1700s, TGV, ...) is echter wel uitstekend. Misschien is het iets wat Italianen eigen is?

Het openbreken van contracten met AnsaldoBreda, of met de overheid, klinkt allemaal leuk en aardig, maar uiteindelijk zijn er dan alleen maar verliezers. De reiziger zal nog langer moeten wachten op snelle treinen, de overheid loopt een hoop inkomsten mis, NS is een berg geld kwijt (het openbreken van een contract is niet gratis), er is veel tijd verspild (7 jaar inmiddels) en mensen die zich er met ziel en zaligheid voor inzetten hebben ineens niks meer te doen.

Minister Schultz heeft toegezegd voor het zomerreces met oplossingen voor de HSA-problematiek te komen, laten we daarop wachten. Voor die tijd wild gaan speculeren en allerlei dingen aandragen heeft geen zin.
 

12-05-2011 12:29:55
treintim
treintim
Quote
robert55 (wo 11 mei 2011 21:57:45 https://www.somda.nl/forum/3884/p334424/):Zijn er al eens Albatrossen gekoppeld gesignaleerd?


Dat is geloof ik al één keer ('s nachts) gebeurd in Nederland. Meer dan dat weet ik er ook niet over.
 

12-05-2011 16:07:01
klaass16
klaass16
Hoeveel Fyra treinstellen zijn er al, of hoeveel moeten er nog geleverd worden?


http://www.flickr.com/photos/39674979@N07/
 

12-05-2011 17:01:34
nls911
nls911
In totaal moeten er 20 stuks komen. 4 van de NVBS en 16 van NSH. Op dit moment zijn er geloof ik 5 stuks geleverd. Serie 4801 -4816 voor NSH en 4881 - 4884 voor de NVBS.  

12-05-2011 17:04:00
mren
mren
Hoewel de NVBS veel informatie heeft in het spoor- en tramarchief en de verenigingsbibliotheek in de gezellige ruimte met uitzicht op het spoor, is een paar Fyra-stellen toch wat te veel van het goede. Een 'eigen' 1200 is al leuk, die rijdt tenminste
Ze zijn dan ook bedoeld voor de NMBS

Laatst bewerkt door mren op 12-05-2011 17:05
 

12-05-2011 17:04:44
nls911
nls911
Oeps  

12-05-2011 17:18:39
kleine_man
kleine_man
Quote
jeanne (wo 11 mei 2011 23:11:08 https://www.somda.nl/forum/3884/p334449/): Mag allemaal waar zijn, maar het lijk er sterk op dat er van Nederlandse zijde niet goed onderhandel is.

Overigens ook een andere fabrikant in Italië, Alstom Italië - een vroegere Fiat dochter - doet het niet echt goed. We hebben het dan met name over de problemen rond de nieuwe ETR 610, van het zich inmiddels in liquidatie bevindende Cisalpino. Deze hadden allang allemaal in dienst moeten zijn, maar nog steeds zijn er problemen, hoewel daar nu langzaam een einde aan lijkt te komen. Dus waar praten we nu over zullen we maar zeggen.


Voor NSH was het enige criteria dat de stellen ontworpen zouden worden door zouden door een zekere ontwerpen. Deze was exclusief verbonden aan AnsaldoBreda. Dan vallen andere aanbieders al snel af.........

In het contract staat iig dat de stellen binnen 2 jaar in dienst dienen te zijn na het volledig opleveren van de HSL-Zuid. Volgens de Italianen is deze nog niet volledig opgeleverd. De discussie gaat dus over de term "volledig".

Voor het ontbinden van een contract moet er een duidelijke wanprestatie geleverd worden. Die is er nu nog niet, omdat de wanprestatie niet duidelijk omschreven is.

Als we de populistische optie van het ontbinden even doortrekken. NSH ontbindt het contract volgens de voorwaarden, dan zit men met de gebouwde stellen in hun maag. Naar een andere leverancier gaan heeft weinig zin. Binnen Europa zijn de orderportofeuilles goed gevuld. Alleen Alstom in Frankrijk zou misschien nog in staat zijn om aan de vraag te kunnen voldoen met hun AVG. Bombardier en Stadler zitten helemaal vol. Dus dat ziet er voor NSH niet gunstig uit. Dan duurt het nog ongeveer 2-3 jaar voordat de stellen toegelaten zijn en machinisten opgeleid zijn. Dat houdt dus in dat de huidige situatie nog ongeveer 3 jaar aanhoud. Dat kan weer andere problemen rond de exploitatie opleveren. Bijv. boetes van de staat. Dan is handig als je je kan "verschuilen" achter een wanpresterende fabrikant. De boete schuif je gewoon door.

Gelukkig hoef ik hier alleen maar hobbymatig over na te denken %08%
 

12-05-2011 18:20:46
phantom
phantom
Quote
thom (wo 11 mei 2011 22:11:58 https://www.somda.nl/forum/3884/p334429/):
Quote
phantom (wo 11 mei 2011 18:44:58 https://www.somda.nl/forum/3884/p334380/):
(persoonlijk zou ik t contract ontbinden,en zorgen voor betrouwbaarder spul van een gevestigde producent van treinstellen)

Je hebt geen eens een idee van wat er eigenlijk in dat contract staat, misschien is het dan beter dat je dit soort populistische opmerking danook niet maakt, want wat denk je hier nu eigenlijk mee toe te voegen? %03%

Dat ze bij NS-Hispeed dom zijn omdat ze dat nog niet gedaan hebben ?

Heb ook nooit gezegd dat ik weet wat er in die stapel papier staat die men contract noemt.
En nee het is niet zomaar een populistische opmerking,t laatse wat ik wil is populair zijn door iets te roepen wat een ander niet neermikt hier.
(ken de rand en de hoed niet van dit verhaal)
Maar gelukkig is r nog zoiets van :recht op vrijheid van meningsuiting,hier in NL
En dus zeg ik (zonder alle in en out's te kennen) dat het kiezen(miss verplicht )van Ansaldo een slechte keus was.
En of t dan komt omdat men bij NSR(of hoe je t noemen wil) een pakket met onmogelijke eisen heeft gesteld op technisch vlak of centen vlak,of dat Ansaldo gewoon niet weet wat een bout en een moer zijn dat laat ik in t midden.
Ik snap alleen niet dat als Ansaldo zo een beroerde reputatie heeft gecreerd(bij trein maatschappijen,door wat er dan intern ook mag spelen)dat men vanuit NL juist die tent kiest om iets in elkaar te klooien.
 

12-05-2011 18:45:30
mren
mren
Als je een openbare aanbesteding houdt, moet je gunnen obv vooraf vastgestelde eisen. Zelfs al zou je de uitkomst (Ansaldo heeft beste aanbod) niet wensen, dan ben je er toch aan gehouden voor Ansaldo te kiezen.

En achteraf praten blijft gemakkelijk.
 

12-05-2011 19:02:38
phantom
phantom
Ik snap dat dat je meest logische keus is op het 1ste gezicht,en ik ga echt niet roepen achteraf.
T klinkt alleen zo onlogisch dat NSH ook heeft getracht voor een duppie op de 1ste rij te zitten terwijl men zoveel minder experimenteel had kunnen kiezen qua treinstel bouwer voor een iets meer gevestigd "merk"
Alsof het alom al niet bekend is,dat goedkoop uiteindelijk duurkoop bljkt te zijn.
Had dan persoonlijk gekozen voor een bedrijf dat een goede historie heeft,dat miss met aanpassingen zelf een bestaand type trein kan laten rijden op de sporen hier.
T bespaart je deels ontwikkel kosten en fabricage kosten,en in tijden van geld nood had dat me toch miss iets minder kritisch doen kijken naar hoeveel pers ik uit m'n euro,waar ik later spijt van krijg.
Als hobbyist blijft het toch vaag,of ben ik dan echt de enige die vreemde dingen ziet gebeuren,waarbij men gezegde's hanteert en weet dat dat altijd meer ellende veroorzaakt dan de iets duurdere optie die op de lange duur alleen maar oplevert ??

Laatst bewerkt door spiketrain op 12-05-2011 19:07, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

12-05-2011 19:05:22
mren
mren
Als je een openbare aanbesteding houdt, mag je niet eens zelf een aanbieder kiezen. Iedereen mag mee doen.  

12-05-2011 19:08:00
Dr_Thodt
Dr_Thodt
ja, maar je kan volgens mij wel een goed eisenpakket samenstellen waardoor je de kans op iets als dit verkleind


Zoomzoomzoom
 

12-05-2011 19:08:49
mren
mren
Wat voor eisen dan?
(deze eisen moeten namelijk ook zinnig zijn, anders mogen ze niet eens)

Laatst bewerkt door mren op 12-05-2011 19:09
 

12-05-2011 19:42:19
dh3201
dh3201
AnsaldoBreda is zo ongeveer de hofleverancier van de Italiaanse spoorwegen. Valt dat spul ook al van ellende uit elkaar? Zijn de Italianen zelf niet zo veeleisend qua eigen materieel? Of houdt AnsaldoBreda er verschillende bouwqualiteiten op na als het om binnenlandse of buitenlandse orders gaat?


Shqiperise-lopers?
 

12-05-2011 19:42:55
Dr_Thodt
Dr_Thodt
Quote
mren (do 12 mei 2011 19:08:49 https://www.somda.nl/forum/3884/p334579/): Wat voor eisen dan?
(deze eisen moeten namelijk ook zinnig zijn, anders mogen ze niet eens)

het lijkt me toch dat je als eis kan/mag stellen dat je een bestaand/getest ontwerp wil

Laatst bewerkt door Dr_Thodt op 12-05-2011 19:43


Zoomzoomzoom
 

12-05-2011 22:05:28
kleine_man
kleine_man
Quote
dh3201 (do 12 mei 2011 19:42:19 https://www.somda.nl/forum/3884/p334590/): AnsaldoBreda is zo ongeveer de hofleverancier van de Italiaanse spoorwegen. Valt dat spul ook al van ellende uit elkaar? Zijn de Italianen zelf niet zo veeleisend qua eigen materieel? Of houdt AnsaldoBreda er verschillende bouwqualiteiten op na als het om binnenlandse of buitenlandse orders gaat?


Laten we houden op de Italiaanse mentaliteit.

Het is niet voor niets dat de ETR470 vrij snel een inzetverbod in Duitsland en Oostenrijk hebben gehad. Ook de Zwitsers zijn niet al te blij met de ETR470 en ETR610.

De kwaliteit van de treinen laten op een aantal plaatsen wel wat te wensen over.
 

12-05-2011 22:16:28
mren
mren
Quote
Dr_Thodt (do 12 mei 2011 19:42:55 https://www.somda.nl/forum/3884/p334591/):
Quote
mren (do 12 mei 2011 19:08:49 https://www.somda.nl/forum/3884/p334579/): Wat voor eisen dan?
(deze eisen moeten namelijk ook zinnig zijn, anders mogen ze niet eens)

het lijkt me toch dat je als eis kan/mag stellen dat je een bestaand/getest ontwerp wil

Enkel als dat noodzakelijk is.
Het is namelijk potentieel marktverstorend omdat zo'n eis nieuwe toetreders tot een markt uitsluit.
 

13-05-2011 07:58:56
mdeen
mdeen
Quote
kleine_man (do 12 mei 2011 22:05:28 https://www.somda.nl/forum/3884/p334618/):
Quote
dh3201 (do 12 mei 2011 19:42:19 https://www.somda.nl/forum/3884/p334590/): AnsaldoBreda is zo ongeveer de hofleverancier van de Italiaanse spoorwegen. Valt dat spul ook al van ellende uit elkaar? Zijn de Italianen zelf niet zo veeleisend qua eigen materieel? Of houdt AnsaldoBreda er verschillende bouwqualiteiten op na als het om binnenlandse of buitenlandse orders gaat?


Laten we houden op de Italiaanse mentaliteit.

Het is niet voor niets dat de ETR470 vrij snel een inzetverbod in Duitsland en Oostenrijk hebben gehad. Ook de Zwitsers zijn niet al te blij met de ETR470 en ETR610.

De kwaliteit van de treinen laten op een aantal plaatsen wel wat te wensen over.

Maar de 470 en 600 zijn treinen van FIAT, later Alstom. FIAT heeft ook de 610 in Duitsland ontworpen die toch een stukje betrouwbaarder bleek dan de 611 en 612 van Adtranz/Bombardier.

De ETR 500 is wel door een consortium waar AB in zit gemaakt, maar wat de inbreng van AB is weet ik niet. Misschien alleen de ontwerper. De treinen zelf zijn volgens mij wel ok.

Als je zo op wikipedia kijkt naar wat AB allemaal geleverd heeft dan zie je toch veel problemen opduiken. Het was ook gewoon het eerste commentaar toen bekend werd dat HSA met AB in zee ging: dit gaat niet goed gaan. HSA wilde gewoon de goedkoopste bieder omdat de rest al zo duur was.
 

13-05-2011 08:08:54
ZJ37
ZJ37
Quote
aarclay (wo 11 mei 2011 19:34:28 https://www.somda.nl/forum/3884/p334393/): Als je het contract ontbindt en de boel opnieuw aan moet besteden, dan is NS HiSpeed al snel failliet.
Zal de huidige exploitatie van de Fyra daar nu niet al aan bijdragen, gezien de onbetrouwbaarheid ervan en de hoeveelheid reizigers die het (nog) vervoert?
 

13-05-2011 08:36:22
nielske90
nielske90
Quote
mdeen (vr 13 mei 2011 07:58:56 https://www.somda.nl/forum/3884/p334649/): HSA wilde gewoon de goedkoopste bieder omdat de rest al zo duur was.
En jij weet exact wat er in de aanbesteding/gunning/het contract staat vermeldt?
 

13-05-2011 09:06:25
Kars
Kars
Voor de duidelijkheid, dat gaat met gunningscriteria. Een bepaald aantal procenten voor prijs, een bepaald aantal procenten voor service, een bepaald aantal procenten voor leveringstermijn, een bepaald aantal procenten voor milieutechnische kwaliteit, enzovoort. Allemaal zelf door de aanbestedende onderneming op te stellen. Als je dus een hoog percentage bij prijs legt krijg je inderdaad al snel de goedkoopste, dit is echter af te raden omdat je hiermee de leveranciers een verkeerde indruk geeft. De criteria zijn immers al van te voren bekend bij de leveranciers.

En nogmaals, je kunt echt niemand uitsluiten. Je mag dus ook niet eisen dat je bijvoorbeeld een Velaro E wilt. Je dient dan simpelweg alle technische eigenschappen e.d. in je bestek te zetten waardoor je dus wel een gelijkwaardige trein krijgt, eventueel niet gebouwd door Siemens.

Het bestek moet je dus heel duidelijk opstellen aangezien de leverancier precies doet wat daar instaat en dat eventueel voor zichzelf aantrekkelijk kan maken. Een leuk voorbeeld: de politie wilde voor het hele korps nieuwe schoenen en stelde een zeer duidelijk bestek op. Een bepaalde firma won de aanbesteding en produceerde de schoenen, de politie was echter vergeten om te vermelden dat de schoenen per twee in een doos verpakt moesten worden. Gevolg: op een dag kwam er een vrachtwagen met een container vol met schoenen. Alles door elkaar. Voor de leverancier goedkoper, hij hoefde immers de schoenen niet te verpakken. Voor de politie wat lastiger want ze konden alle maten bij elkaar gaan zoeken.
 

13-05-2011 09:56:07
AlexNL
AlexNL
Quote
kleine_man (do 12 mei 2011 17:18:39 https://www.somda.nl/forum/3884/p334547/): Alleen Alstom in Frankrijk zou misschien nog in staat zijn om aan de vraag te kunnen voldoen met hun AVG. Bombardier en Stadler zitten helemaal vol.


Het is AGV.

En ook Alstom zit goed vol: een gigantische berg regionale treinen voor de SNCF (Coradia Polyvalent / Régiolis), TGV 2N2's voor ONCF en SNCF, treinen voor Rusland (Transmashholding), metro's voor Amsterdam (Metropolis), en nog veel meer. Siemens zit ook goed vol met Velaro's voor DB en Eurostar, locs voor de NMBS, stoptreinen, noem maar op.
 

13-05-2011 10:55:19
Noodrem
Noodrem
Alex) op Tweakers.net meldde dat DSB onder haar contract van de IC4 treinen wil uitkomen.

http://www.microsofttranslator.com/bv.aspx?&lo=TP&from=&to=en&a=http%3A%2F%2Fwww.dr.dk%2FNyheder%2FPenge%2F2011%2F05%2F12%2F152327.htm

(Bron: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1429588/119 )
 

13-05-2011 11:54:04
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Dat had verschuyl al gemeld:
Quote
verschuyl (wo 11 mei 2011 15:09:00 https://www.somda.nl/forum/3884/p334317/): DE DSB wil geen treinstellen meer uit ItaliË en ze leggen boetes neer voor elke treinstel dat niet klaar is. Dit is wel een Deense tekst hierover: http://www.business.dk/transport/fuldt-stop-for-ic-4 Mogelijk ook gevolgen voor de treinen die hier in Nederland moeten gaan rijden???
 

13-05-2011 15:04:43
AlexNL
AlexNL
DSB had pas nog aangekondigd dat er geen weg terug is, en het eerdere artikel heeft het alleen over een (naar wat ik eruit begrijp tijdelijke) afnamestop. Dit artikel gaat over het volledig annuleren van het contract.

Dat is overigens wel terecht, AnsaldoBreda levert wanprestaties van de bovenste plank bij DSB. Vind ik dan.
 

13-05-2011 17:47:05
phantom
phantom
Quote
Kars (vr 13 mei 2011 09:06:25 https://www.somda.nl/forum/3884/p334668/): Voor de duidelijkheid, dat gaat met gunningscriteria. Een bepaald aantal procenten voor prijs, een bepaald aantal procenten voor service, een bepaald aantal procenten voor leveringstermijn, een bepaald aantal procenten voor milieutechnische kwaliteit, enzovoort. Allemaal zelf door de aanbestedende onderneming op te stellen. Als je dus een hoog percentage bij prijs legt krijg je inderdaad al snel de goedkoopste, dit is echter af te raden omdat je hiermee de leveranciers een verkeerde indruk geeft. De criteria zijn immers al van te voren bekend bij de leveranciers.

En nogmaals, je kunt echt niemand uitsluiten. Je mag dus ook niet eisen dat je bijvoorbeeld een Velaro E wilt. Je dient dan simpelweg alle technische eigenschappen e.d. in je bestek te zetten waardoor je dus wel een gelijkwaardige trein krijgt, eventueel niet gebouwd door Siemens.

Het bestek moet je dus heel duidelijk opstellen aangezien de leverancier precies doet wat daar instaat en dat eventueel voor zichzelf aantrekkelijk kan maken. Een leuk voorbeeld: de politie wilde voor het hele korps nieuwe schoenen en stelde een zeer duidelijk bestek op. Een bepaalde firma won de aanbesteding en produceerde de schoenen, de politie was echter vergeten om te vermelden dat de schoenen per twee in een doos verpakt moesten worden. Gevolg: op een dag kwam er een vrachtwagen met een container vol met schoenen. Alles door elkaar. Voor de leverancier goedkoper, hij hoefde immers de schoenen niet te verpakken. Voor de politie wat lastiger want ze konden alle maten bij elkaar gaan zoeken.


Dan zeg je toch wat ik zeg feitelijk voor een deel alleen kom ik met essentie gelijk op de proppen.
Het kan dus wel dat je in je bestek zegt dat je een bestaand treintype wil (vanwege bewezen betrouwbaarheid en omdat de kinderziekte's er grotendeels al uit zijn)
Het lijkt me namelijk dat je zoiets roept men het toch moet aanpassen aan de beveiligings systemen op het spoor van het land van de aanvrager en dat er evt nog meer moet worden aangepast.
Kortom als men dingen moet gaan aanpassen dan wordt het vanwege die aanpassingen toch automatisch een nieuw (sub)type trein ?
Dan is dus de grootste drempel overwonnen(je sluit niet echt iemand uit)
Of zie ik het nu te makkelijk,als je maar precies genoeg bent dan sluit je door de aangegeven criteria bijna alle fabrikanten uit behalve degene waarvan je nu juist t treinstel wil hebben.
(als ik te simpel denk dan hoor ik het graag,ben niet echt thuis in alle regels en andere zaken omtrent aanbesteding voor treinen of locs)

Laatst bewerkt door phantom op 13-05-2011 17:48
 

13-05-2011 17:51:15
mren
mren
Quote
phantom (vr 13 mei 2011 17:47:05 https://www.somda.nl/forum/3884/p334752/):
Of zie ik het nu te makkelijk,als je maar precies genoeg bent dan sluit je door de aangegeven criteria bijna alle fabrikanten uit behalve degene waarvan je nu juist t treinstel wil hebben.

Dat mag ook niet omdat dan de andere aanbieders gaan klagen dat de gunning naar één partij toe wordt geschreven.
 

13-05-2011 18:42:43
phantom
phantom
Dan rest me nog 1 vraag,waarom mag een railbedrijf niet direct bij een fabrikant van treinstellen of locs aankloppen om hun een potentiele order voor te leggen ?
Als men dat niet mag dan is het zo onderhand het geval van je weet wat je wilt maar dat mag je niet vragen want dan worden je broertjes of zusjes boos als jij je zin krijgt.
Als dat waar is dan is dat pas kinderlijk en aardig ziek.
Lijkt het me beter als je kan aakloppen bij wie je wil,als dat je zit opgescheept met spul van een bedrijf dat (gekscherend gezegd)nog niet eens een BBQ aankrijgt.
Is het dan echt de wereld ondersteboven aan het worden ?
 

13-05-2011 18:57:48
Kars
Kars
Dat is simpelweg een Europese wet. Is niet alleen met railbedrijven, ook met andere bedrijven. Kijk ook naar de aanbesteding van een deel van het OV in Nederland. Dit is om alle bedrijven een (gelijke) kans te geven.

Aanbestedingsregels gelden vanaf 193.000 euro (Europese norm). In België hebben ze zelfs nog een drempel op 67.000 euro, dan wel voor een Belgische publicatie.
 

13-05-2011 19:06:24
mren
mren
Quote
Kars (vr 13 mei 2011 18:57:48 https://www.somda.nl/forum/3884/p334769/): Dat is simpelweg een Europese wet. Is niet alleen met railbedrijven, ook met andere bedrijven.

Dat is niet waar.
De Richtlijn 2004/18/EG is enkel van toepassing op publiekrechtelijke instellingen. Maar als een bedrijf voor meer dan 50% afhankelijk is van publiek geld, gaat de aanbestedingsplicht door van de publieke partij op dit bedrijf.

Laatst bewerkt door mren op 13-05-2011 19:06
 

13-05-2011 19:52:23
dh3201
dh3201
Okee, niet helemaal HSL materieel, maar hoe is VIRM-4 dan besteld?


Shqiperise-lopers?
 

13-05-2011 19:56:14
robert55
robert55
Je moet de omslag maken van denken "van wie je wil kopen" naar "wat je wil kopen tegen welke prijs". Je gaat niet meer naar je vaste huisleverancier met je eigen ontwerp, maar je beschrijft in een bestek wat je wilt hebben. Als ik het goed heb, was dit de eerste keer dat NS op die manier materieel bestelde en misschien hadden ze het kunstje nog niet voldoende onder de knie. Er werd ook een trein gevraagd die op dat moment nog nergens bestond en dan nog in een vrij klein aantal.

Bij een Europese aanbesteding is het niet zo dat je automatisch aan de goedkoopste vast zit. Je mag wel degelijk kwaliteitseisen stellen, ze moeten alleen van tevoren bekend zijn, inclusief het belang dat je er aan hecht.

Iets anders wat NS mogelijk niet scherp genoeg heeft geregeld, is het contract. Een voorwaarde dat Ansaldo pas een ruime periode na oplevering van de lijn een bruikbare trein hoeft te leveren is niet zo slim, alleen al omdat NS de oplevering van de lijn niet kan beïnvloeden.
 

13-05-2011 20:42:12
AlexNL
AlexNL
Ook voor de nieuwe Sprinters (nu SLT) is een aanbesteding geweest, in 2005 als ik me niet vergis. VIRM-4 is een vervolgbestelling van een eerder ontwerp.  

15-05-2011 08:03:23
tgvfan
tgvfan
Quote
nls911 (do 12 mei 2011 17:01:34 https://www.somda.nl/forum/3884/p334543/): In totaal moeten er 20 stuks komen. 4 van de NVBS en 16 van NSH. Op dit moment zijn er geloof ik 5 stuks geleverd. Serie 4801 -4816 voor NSH en 4881 - 4884 voor de NVBS.


Even een korte correctie, Er is nog niks geleverd. Alle stellen die zich nu in Nederland bevinden zijn nog eigendom van AnsaldoBreda.
 

15-05-2011 09:21:17
kevinevers
kevinevers
Dat klopt..Dat was ook een van de redenen dat wij op Wgm met onze klas geen foto's mochten maken van de V250. Het eerste wat me overigens opviel toen ik langs de V250 liep was de slechte afwerking van het stel.  

16-05-2011 20:43:55
AlexNL
AlexNL
Quote
tgvfan (zo 15 mei 2011 08:03:23 https://www.somda.nl/forum/3884/p335005/):

Even een korte correctie, Er is nog niks geleverd. Alle stellen die zich nu in Nederland bevinden zijn nog eigendom van AnsaldoBreda.


Leuk... stel dat AnsaldoBreda volgende week failliet wordt verklaard, dan staat HSA letterlijk met lege handen.
 

16-05-2011 20:50:27
thom
thom
Mja, maar denk je dat de HSA zit te wachten op een paar niet toegelaten niet compleet afgebouwde treinstellen? Kunnen ze ook niets mee...  

16-05-2011 21:31:09
dlm4yjp
dlm4yjp
Je kan beter iets half hebben, dan helemaal niets.
Als AnsaldoBreda failliet gaat dan kun je altijd nog de treinstellen elders (bijvoorbeeld door siemens of bombardier) laten afbouwen, mits men bereid is nog meer geld op tafel te smijten.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

16-05-2011 21:41:58
mren
mren
Ik denk als AB failleert, er vast wel een overnamekandidaat zal zijn om de zaak weer in productie te krijgen.  

17-05-2011 06:30:28
nohab
nohab
Als iets failliet gaat, wordt er door een curator beslag gelegd op alle bezittingen (dus ook producten die staan te wachten op levering), en die curator beslist wat er mee gebeurt. En die curator zal dat zodanig doen dat de schuldeisers zoveel mogelijk schadeloos gesteld zullen worden. En dat kan lang duren, zie het prototype van de Protos.

Laatst bewerkt door nohab op 17-05-2011 06:31
 

17-05-2011 09:26:50
Kars
Kars
Quote
mren (vr 13 mei 2011 19:06:24 https://www.somda.nl/forum/3884/p334770/):
Quote
Kars (vr 13 mei 2011 18:57:48 https://www.somda.nl/forum/3884/p334769/): Dat is simpelweg een Europese wet. Is niet alleen met railbedrijven, ook met andere bedrijven.

Dat is niet waar.
De Richtlijn 2004/18/EG is enkel van toepassing op publiekrechtelijke instellingen. Maar als een bedrijf voor meer dan 50% afhankelijk is van publiek geld, gaat de aanbestedingsplicht door van de publieke partij op dit bedrijf.
Je hebt helemaal gelijk hoor, zat even verkeerd te denken.
 

17-05-2011 09:55:18
lex_t
lex_t
Quote
robert55 (vr 13 mei 2011 19:56:14 https://www.somda.nl/forum/3884/p334779/): Er werd ook een trein gevraagd die op dat moment nog nergens bestond en dan nog in een vrij klein aantal.



Eh? Dit is toch een doodgewone trein, of ben ik nou gek?
 

17-05-2011 12:08:24
thom
thom
Hij bedoeld gewoon een nog niet eerder gebouwd type.
Dus compleet nieuw en nergens van afgeleid of gekopieerd.
 

28-05-2011 09:57:34
broek53
broek53
Morgen (zondag) wordt de zesde V250 in Nederland verwacht. In de loop van volgende week keert de 4806 (het eerste stel) terug naar Pistoia om het interieur ingebouwd te krijgen. En op de Dijksgracht is ruimte gemaakt om twee stellen voorlopig op te bergen, omdat de stellen op de Watergraafsmeer knap in de weg beginnen te staan.  

28-05-2011 13:55:07
Somda
Somda
Mvd: Vragen naar dienstregelingen is niet toegestaan.

Laatst bewerkt door mvd op 28-05-2011 14:02
 

28-05-2011 20:35:29
geert
geert
Kunnen we hieruit de conclusie trekken dat het testprogramma is afgerond?  


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

HSL-Zuid
RailWiki.nl