04-02-2022 14:14:16 | ||
---|---|---|
AlbertP
|
In Duitsland hebben de verschillende Verkehrsverbünde en deelstaten eigen tariefsystemen, en is het heel gebruikelijk dat treindiensten in grensgebieden in beide tariefsystemen opgenomen zijn. In het VRR-tarief zijn bijvoorbeeld meerdere grensoverschrijdende bus- en spoorlijnen opgenomen (gearceerde tariefzones). Het NRW-tarief (voor reizen van buiten het VRR-gebied, maar in NRW) is ook geldig op die lijnen. Elders in Duitsland zijn er bijv. bij mij in Ulm meerdere lijnen die dicht langs de grens Baden-Württemberg/Beieren lopen, en in de tariefsystemen van beide deelstaten zijn opgenomen. Voor Duitsland is het dus geen probleem om andersom het Nederlandse tarief in zones kort over de grens te accepteren, voor reizen van/naar Nederland. Op de RE19 is Emmerich een logische tariefzone voor reizen van/naar Nederland omdat de lijn dicht langs de grens loopt. Vanuit Vl zie ik niet direct een logische optie - de meeste reizen vanuit Nederland zullen toch verder Duitsland in gaan dan (tariefzone) Nettetal. |
04-02-2022 14:54:19 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Je zou bij wijze van spreken OV-chipkaartpaaltjes kunnen wegzetten tot in Mönchengladbach, als je verder wil reizen moet je dan een Duits vervoerbewijs hebben. Daar is ook al wat precedent voor: er staan (of komen) OV-chipkaart tot in Leer, Gronau, Emmerich en Aken.
Wat betreft inkomsten en kaartsoorten: de Rijksoverheid is direct betrokken bij de gunning van deze concessie, en is ook direct betrokken bij het Hoofdrailnet. De opkomsten op het Nederlandse traject komen aan de Nederlandse opdrachtgever toe. Het ligt wat mij betreft in de lijn der verwachting dat er een tariefintegratie komt met de nieuwe hoofdrailnetconcessie. |
04-02-2022 14:58:56 | ||
---|---|---|
cuneo56
|
Quote Nou net zo als dat nu gaat als je met de Benelux naar België gaat of met een IC / ICE Duitsland in. |
04-02-2022 15:03:52 | ||
---|---|---|
mren
|
Klopt, Ad, maar die reizigers kunnen bij NS-paaltjes terecht voor het binnenlandse deel van hun reis. En de ervaringen zijn helaas dat OVC vaak tot voor de reiziger irritante maatregelen leidt. Maar ik laat me graag in positieve zin verrassen |
04-02-2022 16:31:30 | ||
---|---|---|
john2
|
Quote Hoe wordt het gedeelte berekend wat je in Duitsland reist als je bijvoorbeeld in Aken kunt uit checken. Krijgt DB dan ook een gedeelte af? Hetzelfde als de 3 landen trein tot Luik gaat rijden. Is dit hetzelfde als men met een papierenticket in Duitsland of België reist? Kan ik aannemen dat er ook checkpalen van Duitsland en België in Nederland op de grensstations kunnen komen? Als in België en Duitsland ook een ov chipkaart zou zijn. |
04-02-2022 17:28:03 | ||
---|---|---|
AlbertP
|
Op alle routes over de grens waar tot nu toe OV-chippalen staan is er maar 1 vervoerder dus de verdeling van de opbrengsten lijkt me geen probleem. Zoals ik zei zijn er al Duitse tarieven geldig over de grens, en verder staan er ook al Duitse kaartautomaten in Nederland. Ik zie geen duidelijke reden om Nederlandse stations dichtbij de grens van evt. chipkaartsystemen uit te sluiten. De vraag is alleen of Nederlandse poortjes ook buitenlandse chips zouden kunnen lezen, of dat papieren QR-codes nodig blijven op stations zoals Arnhem die poortjes hebben maar tegelijk in een buitenlands tariefsysteem zijn opgenomen. Laatst bewerkt door AlbertP op 04-02-2022 17:28 |
04-02-2022 18:45:14 | ||
---|---|---|
treinhobby
|
Quote Maar Eindhoven - Venlo bijvoorbeeld? Je kunt die trein natuurlijk ook voor binnenlands verkeer gebruiken. |
04-02-2022 20:06:17 | ||
---|---|---|
JothamvW
|
Gewoon op dezelfde manier als bestaande samenlooptrajecten als Est - Ah - Ahp, Wdn - Es, Gn - Gerp, Rm - Std - Mt/Hrl, Br - Vl en zelfs Mt - Mtr waar NMBS i.o.v. NS komt. Als Mt - Mtr werkt moet Ehv - Vl ook kunnen. |
05-02-2022 00:42:53 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
|
Ik heb in Zv wel controleurs van Arriva op het perron gezien bij aankomst van de Abellio trein uit Ah. Stonden ze net voor de chippaal te controleren of je ingecheckt was. |
05-02-2022 09:44:22 | ||
---|---|---|
mdeen
|
Quote Ah, op die manier. Wat in feite geen verandering is t.o.v. de situatie nu, want de IC rijdt tussen Venlo en Deurne al als stoptrein. De enige vraag is dan: gaat NS gewoon 2x een 3500 rijden of wordt er een 4400 doorgetrokken? |
05-02-2022 09:46:36 | ||
---|---|---|
mdeen
|
Quote Zou het zelfs nog verder gaan? Personeel? Want anders moet je genoeg Duits personeel hebben dat Nederlands spreekt en het seinsysteem kent. |
05-02-2022 12:33:33 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Arriva heeft een standplaats in Venlo, ik verwacht dat er daar een personeelswissel zal zijn.
|
05-02-2022 13:37:20 | ||
---|---|---|
john2
|
Quote Heb een poosje geleden op station Heerlen een Duitse machinist gezien, die ook op de Arriva treinen naar en vanaf Aachen Hbf reed, die gewoon Nederlands aan het praten was met zijn Nederlandse Arriva collega's. Laatst bewerkt door john2 op 05-02-2022 16:38, reden: Typfout hersteld |
05-02-2022 16:01:46 | ||
---|---|---|
cuneo56
|
De Machinisten moeten sowiso , ook als ze maar een paar honderd meter over de grens komen, zowel taal als seinstelsel beheersen. De tijd dat je met het lokale dialekt en een korte instructie de grens over mocht ligt al twintig jaar achter ons. Voor conducteurs kun je het simpeler ( nadruk op kun) regelen, De Machinist is dan Chef trein en een conducteur dan enkel vertrek assistent ( of zelfs dat niet) ( en de toezicht houder er accoord mee gaat natuurlijk) . |
06-02-2022 11:38:28 | ||
---|---|---|
icened200
|
Gaat de IR Düsseldorf - Eindhoven keren bij station Eindhoven? Of rijdt het door naar Best? Dat was een discussie die er 2 jaar geleden was. |
06-02-2022 11:40:31 | ||
---|---|---|
geert
|
Naar Best kan niet meer, daar zijn alle wissels en het keerspoor opgebroken |
06-02-2022 12:17:21 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
In Best zijn van sommige wissels de kruisstukken en tongen opgebroken, maar niet de gehele wissels. De wissels in de hoofdsporen van Eindhoven naar Boxtel liggen op de klem, maar liggen er nog, en het keerspoor is er volgens mij ook nog, Dat is, zoals ik het afgelopen zomer nog gezien heb, de situatie. Die toestand kan zijn veranderd. Sporenplan.nl geeft het ook weer zoals ik hierboven weergaf, maar die situatie kan net als ik, achterlopen op de dag van vandaag. Maar evengoed wordt er gekeerd op spoor 35a of 40 aan de westzijde van Eindhoven. |
06-02-2022 22:00:14 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Ik ben vorige week langs het keerspoor bij Best gekomen met de trein en ik kan bevestigen dat de fysieke infrastructuur er nog ligt, maar niet bruikbaar is. Wissels missen onderdelen en het sein is afgekruist. Het spoor zou denk ik wel in gebruik genomen kunnen worden, maar of dat gaat gebeuren...? |
06-02-2022 23:10:03 | ||
---|---|---|
Koos1
|
De situatie van opgebroken wisseltongen, wisselmotoren en puntstukken bij Best is al heel lang zo. Richting Btl liggen er nog twee wissels (geklemd) inderdaad. De bedoeling is dat alle infra incl. De twee geklemde wissels dit jaar worden opgeruimd.
De onderdelen van deze wissels zijn bij andere infraprojecten gebruikt, aangezien het gaat om relatief nieuwe wissels (betonnen exemplaren). Laatst bewerkt door Koos1 op 07-02-2022 10:08 |
07-02-2022 07:26:25 | ||
---|---|---|
mdeen
|
Quote Maar je hebt meer personeel nodig om tot Eindhoven te rijden dan tot Venlo. Daarom mijn opmerking "genoeg Duits personeel dat...". Dat was bij de Eurobahn wel een tijdje een dingetje. |
07-02-2022 14:34:01 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
NMBS heeft er ook een tijd moeite mee gehad, dan werd er een Waalse machinist richting Nederland gestuurd die niet in (voldoende) Nederlands met de treindienstleider kon communiceren. |
07-02-2022 14:36:49 | ||
---|---|---|
Muizeneus
|
... wat men uiteindelijk opgelost heeft door de trein Maastricht - Luik door te koppelen met de verbinding naar Hasselt, waardoor Vlaamse machinisten eenvoudiger naar Maastricht kwamen. |
07-02-2022 17:13:22 | ||
---|---|---|
henri1972
|
Dat er Waalse conducteurs op Mt -Liege rijden maakt dan niet uit? |
07-02-2022 18:59:39 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Nee, de treindienstleider heeft geen contact met de treinbegeleider. |
07-02-2022 20:39:49 | ||
---|---|---|
Henk1619
|
Quote Niet helemaal. Een machinist hoeft niet volledig bevoegd te zijn voor een buurland als slechts tot het grensstation wordt gereden. In dat geval is alleen kennis nodig van de seinen en regels op het grensbaanvak. In principe mag de infrabeheerder zelf bepalen welke talen er gesproken mogen worden maar helaas verkiest Prorail nog steeds voor om te communiceren met Duitse machinisten in het minder veilige Nederlands. Het is niet meer van deze tijd om te verwachten dat iedereen van die rare lokale dialekten kan spreken, hoogste tijd om in de EU het Engels als voertaal aan te nemen. |
07-02-2022 21:02:14 2 | ||
---|---|---|
JothamvW
|
Wat is er inherent "minder veilig" aan Nederlands dan? |
07-02-2022 21:05:37 2 | ||
---|---|---|
thom
|
Het heeft ook totaal geen zin om allemaal Engels te gaan spreken, het aantal (grensoverschrijdende) treinen wat daar een voordeel aan zou hebben is maar bizar klein aan het totaal aantal treinen wat er rijdt.
Het is niet vergelijkbaar met de vliegtuig wereld waar een piloot uit oost-azerbeidzjan in Nederland zijn vliegtuig aan de grond komt zetten. |
07-02-2022 21:57:46 | ||
---|---|---|
Henk1619
|
Quote Duitse machinisten rijden in veel gevallen honderden kilometers in een dienst in een richting en duiken dan het hotel in. De kans dat zo iemand dagelijks in Venlo opduikt is minimaal dus dan krijg je een grote groep machinisten die zijn taalkennis nauwelijks kan oefenen, al was het alleen al omdat treinen niet standaard met lastgevingen vertrekken. De klapper een paar jaar geleden van een binnenkomende goederentrein die een spoor op reed waar al een trein stond was mede te wijten aan verwarring door gebrekkige taalbeheersing. De tijd dat er een hand vol machinisten van een lokale standplaats alle treinen de grens over bracht is wel een beetje voorbij. Een trdl die dagelijks Duits moet spreken zal minder moeite ondervinden om zijn vaardigheden op peil te houden. En bovendien is het aantal personen dat die vreemde taal moet beheersen ook een stuk kleiner.
Ik had maar even het taalgebruik van degene overgenomen die ik citeerde maar daar mag je de humor ook niet van in zien natuurlijk. Net zoals ik de humor niet zo in zie van het oeverloze gezeur over d's en t's en dergelijke 😜 In Friesland vinden ze dat hun dialect ook een volledige taal is, alles is relatief. Het gaat er om dat er geen internationale manier van communiceren is waardoor spoorvervoer over de grenzen heen nog steeds belemmeringen ondervindt. Er is natuurlijk niks op tegen dat een Nederlandse machinist in het Nederlands met een Nederlandse treindiensleider spreekt, net als dat er niks op tegen is dat een Duitse Lokführer in het Duits met een Duitse Fahrdienstleiter praat. Waar het om gaat is dat er ook mensen met elkaar communiceren die niet dezelfde moedertaal delen. In het normale bedrijfsleven is daarvoor Engels algemeen geaccepteerd maar bij (voormalige) overheidssectoren moet daarvoor kennelijk nog heel veel water door de Rijn (cq Rhein).
|
07-02-2022 22:02:17 | ||
---|---|---|
Henk1619
|
Quote Ik denk dat je het aantal treinen dat dagelijks via Venlo rijdt tijdens omleidingen vanwege de aanleg van het derde spoor tussen Emmerich en Oberhausen nogal onderschat. Dat is zeker geen bizar klein aantal. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
07-02-2022 22:27:03 | ||
---|---|---|
cuneo56
|
Of het zin heeft dat alle betrokkenen Engels gaan praten betwijfel ik.Maar de steeds voorschrijdende schaalvergroting leidt wel tot problemen. Toen ik net bij het spoor kwam praten de treindienstleiders van Hengelo en Bentheim met elkaar en kwamen er zowat enkel machinisten van standplaatsen Hengelo en Zutphen daar de grens over en iedereen kon in het Twents prima met elkaar communiceren. Nu zit de ene treindienstleider in Zwolle, en over een paar jaar de andere in Hannover. En machinisten komen van Belgie tot (bijna) Polen naar Bad Bentheim. Voor Venlo geldt het zelfde , Venlo en Kaldenkirchen geen treindienstleiders meer. Mij lijkt het handiger dat de Treindienstleiders, ( die een redelijk overzichtelijke groep vormen) , goed de taal van het buurland kunnen spreken, dan dat iedereeen stuntelig in een voor allemaal vreemde taal met elkaar gaan praten. Laatst bewerkt door cuneo56 op 07-02-2022 22:27 |
07-02-2022 23:43:39 | ||
---|---|---|
Henk1619
|
Voor grensbaanvakken lijkt me dat prima, al was het alleen al omdat je ook als je de posten gaat concentreren op grote afstanden van de grens zelf je alleen maar de grenswerkplek hoeft te bemannen met een medewerker die de taal van het buurland beheerst. Maar dat is een korte termijn oplossing want het is de natte droom van de infrabeheerders dat grensstations verdwijnen en op de grens spanningssluizen komen. In Nederland betekent dat praktisch gezien dat heel het land een grensbaanvak wordt bij gebrek aan grote emplacementen meer landinwaards. Dan krijg je min of meer de situatie waarin iedere trdl Duits en Frans moet spreken. En de Duitsers moeten dan ineens Nederlands, Deens, Frans, Pools en Tsjechisch gaan spreken tot een aardige afstand van de grens. In die opzet ligt Engels een stuk meer voor de hand als universele taal. |
08-02-2022 07:56:27 | ||
---|---|---|
treinfan
|
Dat zou betekenen dat huidig personeel met bevoegdheid in NL en DE ineens een derde taal moet leren. Ik denk niet dat dat ideaal is. |
08-02-2022 07:59:38 | ||
---|---|---|
treinhobby
|
Waarom dan in de hele EU een taal van een land gaan spreken die daar zelf geen eens bij hoort?? Er is een veel grotere groep die sowieso al Duits talig is. |
08-02-2022 08:17:30 1 | ||
---|---|---|
martijn
|
Misschien dan toch maar de gewoon internationaal erkende taal (als je het ergens niet mee eens bent, kan het nog wel gewoon waar zijn) Fries gaan hanteren, da's toch een mengeling van Duits en Engels en Nederlands. Iedereen blij 🙂 |
08-02-2022 08:39:17 | ||
---|---|---|
BVisser
|
Quote Ik denk dat de essentie meer is dat je zoals in de luchtvaart vaste aanduidingen voor bepaalde zaken met elkaar afspreekt zodat kans op interpretatiefouten zoveel mogelijk vermeden wordt. Piloten en vluchtleiders mogen ook in de landstaal communiceren als ze die beheersen. Strijden tegen verkeerd gespelde werkwoorden (zoals d's achter werkwoorden in de onvoltooid tegenwoordige tijd) is helaas vechten tegen de bierkaai. Het is echt niet moeilijk, zelfs ik kan het. |
08-02-2022 12:11:27 | ||
---|---|---|
moderator
Moderator |
En tot zover de off topic discussie over de te gebruiken taal. Terug naar de verbinding Eindhoven met Duitsland. |
08-02-2022 12:31:45 | ||
---|---|---|
Henk1619
|
Quote Nee dat betekent het helemaal niet. Ik had hierboven al uitgelegd dat er niks mis mee is als mensen met elkaar communiceren in hun eigen taal. Een Nederlandse mcn die prima Duits spreekt kan dat natuurlijk ook ook gebruiken over de grens. Het gaat er meer om dat er buiten die hele selecte groep internationale machinisten een veel grotere groep is die nu ook al een vreemde taal zou moeten leren om de grens over te mogen. |
09-02-2022 14:29:01 | ||
---|---|---|
hw1969
|
Quote En die berichten kloppen niet. De RE13 gaat eind 2026 rijden als extra trein bovenop het al bestaande aanbod. |
09-02-2022 14:47:43 | ||
---|---|---|
martijn
|
Mooi dat ze niet (meer) kloppen! |
09-02-2022 14:51:05 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Eind 2026 is nog 4 jaar ver weg. Niet alleen moet er aan het spoor veel gebeuren tussen Venlo, Kaldenkirchen en M. Gladbach, en hoe snel zal dat gereed zijn? Maar ook is het erg ongewis hoeveel reizigersvervoer er straks is. Je kunt op dit moment niet eens een half jaar vooruitkijken om iets te zeggen over frequenties. Ja, er zijn plannen... |
09-02-2022 16:19:09 | ||
---|---|---|
Henk1619
|
Je zou moeten weten hoe de drgl er over 4 jaar uit gaat zien om te kunnen beoordelen wat er aan infra moet worden gesleuteld. Voor het doortrekken van de stopper naar Dn met de huidige drgl moet je in Dn eerst spoor 93 aan de oostzijde aansluiten. |
09-02-2022 16:23:15 | ||
---|---|---|
AlbertP
|
Dat is alleen nodig als de sprinter door de trein van/naar Duitsland ingehaald moet worden, anders kunnen beide spoor 1/2 gebruiken. |
09-02-2022 16:41:41 | ||
---|---|---|
Henk1619
|
Er hijgt bij Dn al een tijdje een Cargo naar Duitsland in de nek van die stoptrein en vanaf spoor 1 moet je helemaal tot Gkgoa linkerspoor rijden. Dus ja dan moet die ingehaald worden. |
10-02-2022 07:05:52 | ||
---|---|---|
abbm
|
Quote Men gaat kort keren heb ik begrepen op Ehv. Hoe de tijden eruit zien weet ik niet. En dat kopspoortje wordt dus niet gebruikt. Laatst bewerkt door abbm op 10-02-2022 07:06 |
28-03-2024 17:11:13 | ||
---|---|---|
mren
|
Één van de plannen in "operatie Beethoven" is om een extra spoor aan te leggen bij Ehv voor afwisseling internationale treinen. Verder niet echt concreet genoemd in het bericht op www.ed.nl |
19-04-2024 10:45:15 | ||
---|---|---|
Gydo
|
Er wordt toch een keer per uur een NS trein van de 3500/3700 serie uit Schiphol/ Dordrecht ingekort tot Eindhoven? |
19-04-2024 14:37:22 | ||
---|---|---|
stefanvw14
|
|
19-04-2024 16:15:51 | ||
---|---|---|
Gydo
|
Een vraag. Op rover stond dat: https://www.rover.nl/nieuws-uit-limburg/item/de-ic-re-eindhoven-venlo-duesseldorf |
19-04-2024 16:19:35 | ||
---|---|---|
AlbertP
|
Wat is de vraag? De aanbesteding van de treindienst heeft al plaatsgevonden, zoals het daar beschreven is. START heeft de concessie gewonnen, en de invoering gaat door (alleen de keermogelijkheid in Eindhoven is nog maal aangepast, geloof ik.) |
19-04-2024 16:32:08 | ||
---|---|---|
Gydo
|
Gaat de RE13 boven op de bestaande treinen rijden of wordt de IC-serie 3500/3700 eenmaal per uur vanuit Schiphol in Eindoven ingekort? Gaat de RE13 met START ook in Duitsland als IC ( ik bedoel na monchengladbach richting Hamm) rijden? Of behoud het zijn RE/Sneltrein stops? |
19-04-2024 16:51:57 | ||
---|---|---|
Draaistel
|
Als ik het bericht van Rover goed lees: De RE13 zal in NL als IC rijden in de plaats van(!) één van de doorgaande IC’s die van de richting den Bosch komen. In Duitsland zal deze trein nèt als de bestaande RE rijden. Het is een contract met VRR, dat is géén Fernverkehr maar Regionalverkehr. Keren ter hoogte van PSV-stadion. Dat betekent helaas voor IC-reizigers naar Helmond, Deurne etc. éénmaal per uur overstappen in Eindhoven, komend vanuit de richting den Bosch. Zo heeft elk voordeel zijn nadeel! |
19-04-2024 17:01:14 | ||
---|---|---|
martijn
|
Kleine kanttekening: dat bericht is inmiddels 3 jaar oud. |
19-04-2024 17:03:03 | ||
---|---|---|
john2
|
Trouwens ik herinner me nog dat de IC van en naar Den Haag, enkele rijtuigen naar en van Köln reden, dit dan over Venlo. Ben begin jaren tachtig vanuit een dagtrein van Zwitserland in Köln overgestapt op Nederlandse IC rijtuigen, die dan in Venlo aan andere rijtuigen werden gekoppeld. |
19-04-2024 17:21:54 | ||
---|---|---|
Gydo
|
Maar is er afgelopen twee/drie jaar nog bekend gemaakt over dit onderwerp? Alleen dat Start 20 Flirt-3 vijfbakstellen heeft besteld bij Stadler. En dat Arriva de RE/IC 13 het Nederlandse traject zal exploiteren. |
19-04-2024 17:36:50 1 | ||
---|---|---|
martijn
|
Ja. Maar goed, dat NS elk halfuur een IC blijft rijden, ontkracht jij weer door een bericht van 3 jaar geleden aan te halen :P |
19-04-2024 17:38:58 | ||
---|---|---|
Terebo
|
Dit is niet waar, de RE13 komt als extra trein eenmaal per uur bovenop het huidige aanbod. Hierdoor ontstaan wel wat problemen met de inpassing van de Maaslijn en goederenpaden in Vl. Daarnaast wordt het ook zoeken waar ze die Arriva/Start poortjes op Hm laten. Daarnaast zou het niet rijden van één 3500 per uur leiden tot breuk met de hoofdrailconcessie, waarin staat dat het minimaal 2x per uur per richting moet zijn. |
19-04-2024 18:52:16 | ||
---|---|---|
Gydo
|
Als dat zo is, waarom anders wordt de 4400-serie eenmaal per uur doorgetrokken naar Htr, Blerick en Vl? |
19-04-2024 20:52:36 | ||
---|---|---|
Terebo
|
Ik heb daar niets over gelezen in de afgelopen paar jaren. Maar dat zou ook een manier zijn om aan de concessie te voldoen, al lijkt het me niet de beste optie |
19-04-2024 21:54:02 | ||
---|---|---|
Gydo
|
Nou o.a. hier: www.treinreiziger.nl |
19-04-2024 22:17:08 | ||
---|---|---|
michaben
|
Dat bericht is meer dan 5 jaar oud en al lang en breed achterhaald. De laatste jaren is het uitgangspunt naar mijn weten dat de RE13 als extra trein gaat rijden, er is in principe ook gewoon een treinpad voor, alleen de inpassing in de perronopstelling van Ehv vroeg om wat aanpassingen aldaar vandaar de verbinding pas in 2026 start. |
20-04-2024 00:47:45 | ||
---|---|---|
scooter
|
En dat klopt helemaal,de RE 13 stopt alleen in Helmond tussen Eindhoven en Venlo,de IC van/naar Venlo blijft gewoon 2x per uur. Voor wat betreft keren in Eindhoven zijn diverse mogelijkheden bekijken,oa keren bij het psv stadion,terugleggen van de wisseloverlopen in Best. |
20-04-2024 08:53:33 | ||
---|---|---|
mdeen
|
In de oudere berichten wordt genoemd dat de invoering in 2025 samenvalt met de nieuwe HRN concessie en dat dat mogelijkheden zou bieden om de RE 13 enigszins in de Nederlandse dienst te integreren, maar als ik de HRN concessie 2025-2033 hier 2025-2033">www.rijksoverheid.nl lees dan wordt die niet genoemd. Dus lijkt het me ook de meest logische aanname dat de RE 13 bovenop de 3500 komt te rijden. |
20-04-2024 09:35:34 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Lijkt me ook beter. Vijf rijtuigen in de RE13 is niet veel en regelmatig treft men tussen M-Gladbach en Venlo volle bakken met ook nog vele staanplaatsen. Als de dienst doorgetrokken wordt naar Eindhoven zal dat alleen maar meer worden. Gelukkig vervalt dan het jachtige overstappen door het vervelende trappenhuis van Venlo. En vrijwel altijd vertrekt de Nederlandse 3500 stipt op tijd waardoor je tegen zijn sluitlichten aankijkt als je bovenkomt. Daarna zal men moeten overstappen in Eindhoven, wat wellicht netto meer reistijd oplevert. Dat werpt de vraag op of de RE13 dan nog juist voor de IC naar Ehv uit Venlo kan vertrekken omdat hij minder stops heeft, of erna. Als de RE13 dan tenminste wel op tijd in Venlo is. Zowel de 3500 als de RE13 blinken uit in traag rijden waardoor de overstap in Venlo meestal mislukt. |
20-04-2024 09:45:24 | ||
---|---|---|
michaben
|
Ik heb twee varianten gezien: vertrek kort achter de 3500 uit Ehv (of welke serie er in 2026 ook rijdt daar, er is ook meermaals gesproken over dat de 1100 weer naar Vl zou gaan rijden) met lange stop in Hm vanwege inpassen met goederenpaden, en een snellere variant met later vertrek in een van de goederenpaden wordt dat tegen die tijd niet meer nodig is omdat de BetuweRoute weer volledig te gebruiken is. Vanuit Vl zal symmetrisch hieraan zijn dus voor de 3500 uit, bij vertraging zal afwachten zijn wat het afhandelscenario wordt. Laatst bewerkt door michaben op 20-04-2024 10:13 |
20-04-2024 10:51:11 | ||
---|---|---|
phantom
|
Hierover toch wat vragen. |
20-04-2024 11:48:24 | ||
---|---|---|
michaben
|
Er is een minimumaantal goederenpaden vastgelegd, maar vanwege de werkzaamheden tussen Zevenaar en Oberhausen is dit tijdelijk verruimd op dit baanvak. Zodra die werkzaamheden afgerond zijn kan het minimumniveau weer naar de normale waarde. Die minimumniveaus worden overigens pas van kracht bij een overbelastverklaring. Verder moet ProRail een deel van de goederenpaden gereserveerd houden voor ad-hoc treinen, maar dat is maar een klein percentage. |
20-04-2024 15:39:39 | ||
---|---|---|
anton_
|
|
20-04-2024 15:48:49 | ||
---|---|---|
michaben
|
Minimumniveaus worden per ministerieel besluit vastgelegd, maar die zijn over het algemeen erg beperkt en echt bedoeld voor bij overbelastverklaringen. Normaliter is het aan ProRail om te inventariseren wat de verwachte vraag is voor een bepaald jaar en op basis daarvan voldoende paden te zoeken per soort vervoer. Dus per jaar kan het wijzigen ja. De capaciteitsstrategie voor 2027 laat overigens op pagina 67 heel mooi zien waar men rekening mee houd op Ehv - Vl: rne.eu |