Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina's):

Plan V - Plan T
RailWiki.nl
19-12-2015 01:38:55
M-BASS
M-BASS
Wie weet, er wordt al jaren over gesproken dat het beter zou zijn omdat vervoersbedrijven met iets minder capaciteit af zouden kunnen, die anders buiten de spits aan de kant staat. Maar of het er ook echt van komt moet ik nog maar zien.  

19-12-2015 09:48:17
sjoerd
sjoerd
Al eerder hierboven is breed uitgemeten dat de onderwijsinstellingen hiermee worden opgezadeld met enorme problemen. Nu denk ik wel graag oplossingsgericht maar ik ben het met ze eens dat je geen gebouwen gaat neerzetten om de capaciteit te verbreden zodat je meer studenten tegelijk kan bedienen als je het ook uit de lengte van de dag kunt halen. Elektronisch studeren als alternatief is niet onmogelijk; dat gebeurt al in aanzienlijke mate, maar zoals deze week ook al in het nieuws was: je wordt geacht deel te nemen aan allerlei werkgroepen en om een aantal uren in het lab te staan. Veel studies met minder contacturen zoals sociale studies, beginnen al later. Zo kan ik nog wel even doorgaan met ervaringen uit eigen praktijk. En dan zijn er nog de studenten die in de avonduren willen werken en die dus graag vroeg beginnen. Praten vanuit de ivoren toren is altijd makkelijk, maar de praktijk is geheel anders. Zo beginnen scholen voor VO en MBO ook allemaal vroeg; de laatste groep hebben we net een OV gegeven. En tot slot: iedereen met een gewone baan gaat de dag ook niet drie uur verleggen. Ik verwacht er weinig heil van.  

22-12-2015 18:27:40
salieri
salieri
Vandaag in het NOS journaal het bekende riedeltje dat wij hier al hebben bedacht: "de stoptreinen die eigenlijk weg zouden gaan, blijven nog langer doorrijden. Er worden ook oude dubbeldekkers opgeknapt om de drukte tegen te gaan."  

22-12-2015 18:41:02
michaben
michaben
Maar gelijktijdig is wel een nieuwe einddatum genoemd, namelijk 1 april. Deze datum lijkt dit keer iets harder, op 1 maart begint de verbouwing van de werkplaats in Mt voor de komst van de FLIRT stellen, waarna Plan V geen onderhoud meer kan krijgen hier en alle stellen een maand na hun laatste onderhoudsbeurt terzijde moeten. Dus tenzij men ergens anders capaciteit vind om dit onderhoud voort te zetten is het dan echt afgelopen.  


22-12-2015 19:18:12
aarclay
aarclay
Wat kan Maastricht nu nog doen wat in Eindhoven niet kan?

Laatst bewerkt door aarclay op 22-12-2015 19:18


Choo choo.....
 

22-12-2015 20:56:17
timtrein
timtrein
Mat'64 is volgens mij in alle werkplaatsen (wellicht uitgezonderd Onnen) in onderhoud geweest, alleen zit je natuurlijk wel met de remcontrolebeurten die daar nog bovenop komen. Maar we gaan het zien, tegen die tijd zijn er nog een stuk of 25 stellen over ofzo.  

23-12-2015 00:10:27
thom
thom
Quote
aarclay (di 22 dec 2015 19:18:12 https://www.somda.nl/forum/12856/p563340/): Wat kan Maastricht nu nog doen wat in Eindhoven niet kan?

Maastricht is een OnderhoudsBedrijf, Eindhoven een ServiceBedrijf, oftewel de outillage is daar ook op ingericht.
Daarnaast heeft Eindhoven wel geteld één putspoor waar de huidige werkzaamheden al op uitgevoerd worden dus daar kun je moeilijk ineens een heel werkpakket bij zetten...
 

23-12-2015 11:36:10
bossie186
bossie186
Hoe is de 965 eigenlijk in december '76 van Talbot Aken (D) naar Nederland vervoerd via Simpelveld? Met een 2200/2400 of nog met een DB stoomtrein?  

23-12-2015 12:10:13
rob46
rob46
Het was gebruikelijk om de stellen tot Spv met BR 52-er te slepen waarna een NS 2400 het spul overnam. Transport was op 14-12-1976, details ongetwijfeld in het HOV.


57 jaar OV-fotografie.
 

23-12-2015 12:32:46
rickarends
rickarends
Wat gebeurt er nu met de NSM 876. Gaat deze nog ingezet worden in de reizigersdienst?  

23-12-2015 12:33:45
thom
thom
Nee, waarom ?  

23-12-2015 13:37:37
nathanvos2
nathanvos2
Om nog even terug te komen op die BR52 die zo'n V'tje naar Nederland heeft gesleept. Ik heb ook wel eens begrepen dat dit te maken had met de zoveelste afgeleverde stel mat.64. Aangezien ik nu lees dat het toen gebruikelijk was om op het Duitse deel stoomtractie in te zetten haal ik soms iets door elkaar.  

23-12-2015 13:47:09
taigagaai
Moderator
taigagaai
Quote
rob46 (wo 23 dec 2015 12:10:13 https://www.somda.nl/forum/12856/p563389/): Het was gebruikelijk om de stellen tot Spv met BR 52-er te slepen waarna een NS 2400 het spul overnam. Transport was op 14-12-1976, details ongetwijfeld in het HOV.
Details staan niet vermeld in HOV7612 of HOV7701.
 

23-12-2015 16:18:39
103 220-0
103 220-0
De 965 zal zeker niet met een stoomlocomotief naar Simpelveld zijn gebracht, omdat de inzet van stoomlocomotieven bij Bw Stolberg al in april 1976 was beëindigd.
Overigens waren de stoomlocomotieven geen 52'en, maar uit de Baureihe 050-053, ofwel een 50.
 

23-12-2015 16:29:38
sjoerd
sjoerd
In De Koppeling van 17 december 1976, nummer 622, loopt een redacteur vooruit op de levering van de 245-ste Plan V. In een uitgebreid artikel gaat hij in op de overeenkomsten en verschillen tussen de treinstellen Plan V1 t/m Plan V13. Dat de laatste geleverd gaat worden door Talbot staat wel vermeld, maar niet hoe het zal gebeuren.
Of het klopt dat hij stelt dat alle Plan V aan elkaar gekoppeld een lengte zou opleveren van 12,74 km heb ik niet nagerekend.
Verder is het een technisch verhaal dat overigens goed te volgen is; kenmerkend voor de inhoud van De Koppeling van toen: het ging ergens over, al was de diepgang nu ook weer niet je-dat.
In het laatste nummer van dat jaar (24 december, nummer 623) staat niets vermeld, ook niet in het eerste nummer (624) van 1977.
Ik wil nog wel in OdR kijken, maar wellicht heeft iemand (Michiel?) het paraat.
 

23-12-2015 21:28:43
rf
rf
ODR 1977-2 meldt dat de 965 op 14 december 1976 van Aachen naar Maastricht werd overgebracht. Op welke wijze, en met welke lok, staat er helaas niet bij. Twee dagen later reed het trst tezamen met de 957 afnameproefritten van Maastricht naar Roermond.
Op blz.47 van dezelfde ODR wordt gesteld dat er "in het verleden" nogal eens met een stoomlok tot Simpelveld werd gereden, later maar tot Aachen West, waar een NS lok het transport overnam.
 

23-12-2015 22:22:42
aarclay
aarclay
Quote
rickarends (wo 23 dec 2015 12:32:46 https://www.somda.nl/forum/12856/p563391/): Wat gebeurt er nu met de NSM 876. Gaat deze nog ingezet worden in de reizigersdienst?

Nee, die is geen eigendom meer van de NS maar van het Spoorwegmuseum. Al een hele poos, zelfs ver voordat de 'doomsday' van enkele weken geleden al inging.


Choo choo.....
 

25-12-2015 09:12:48
moderator
Moderator
moderator
Enkele berichten over een onderwerp, dat hier al meer dan eens aan de orde is geweest, verwijderd.


Met vriendelijke groet, Het moderator team
 

29-12-2015 10:54:14
broek53
broek53
Om het op deze plek overzichtelijk bij elkaar te houden, ook hier de melding dat de 963 op 24 december terzijde is gesteld. Staat voorshands in Mt.  

29-12-2015 11:28:29
ZJ37
ZJ37
Dan zijn er nog 30 stellen beschikbaar, als ik het goed heb?  

29-12-2015 11:29:14
broek53
broek53
Volgens mij ook.  

29-12-2015 11:37:11
michaben
michaben
Waarvan alleen van de 451 en 478 nog geen inzet bekend is sinds de nieuwe dienstregeling zover ik kan nagaan.  

29-12-2015 12:44:41
ZJ37
ZJ37
Inderdaad. Overigens was de 451 samen met de 963 (die nu terzijde is) Mt binnengekomen twee weken geleden.  

29-12-2015 21:38:21
timtrein
timtrein
Wellicht doen ze het rustig aan met onderhoudsbeurten geven.  

30-12-2015 08:03:26
limbotrein
limbotrein
Quote
michaben (di 29 dec 2015 11:37:11 https://www.somda.nl/forum/12856/p563847/): Waarvan alleen van de 451 en 478 nog geen inzet bekend is sinds de nieuwe dienstregeling zover ik kan nagaan.


de 478 was vanmorgen in de 6900 samen met de 4?? vertrokken om 7:47 naar std uit hrl
 

30-12-2015 15:42:55
moderator
Moderator
moderator
Spotmeldingen s.v.p. (volgens de daarvoor geldende richtlijnen) in het topic opvallende dingen plaatsen.


Met vriendelijke groet, Het moderator team
 

02-01-2016 17:45:38
taigagaai
Moderator
taigagaai
Quote
verwoert (wo 25 mrt 2015 15:29:04 https://www.somda.nl/forum/12856/p532926/):
Quote
rob46 (wo 25 mrt 2015 09:58:01 https://www.somda.nl/forum/12856/p532883/): Schadestel 958 is terzijdegesteld en gaat tzt naar de Dgr.
Met ingang van vandaag terzijde of is dat al in de voorliggende dagen gebeurd?
Zijn de 957 en 958 al formeel terzijde gesteld of moet deze handeling nog steeds plaats vinden?
 

02-01-2016 18:54:50
bossie186
bossie186
Officieel sinds oktober 2015 voor de 957 en november 2015 voor de 958.  

02-01-2016 19:57:04
stefanvdw
stefanvdw
Stel 963 gisteren en vandaag zien staan in Mt op een bovenleidingloos spoor (spoor 55 volgens Sporenplan). Dat is niet zo gek natuurlijk, wel interessant dat hij daar gekoppeld stond/staat aan stel 467, zou er met dat stel soms ook iets zijn?  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


02-01-2016 20:10:29
broek53
broek53
De 467 is op 30 december ook terzijde gesteld, maar het lijkt er wel sterk op dat men zich precies een jaar vergist heeft...  

02-01-2016 20:25:32
bossie186
bossie186
Vreemd, maar inderdaad. Het treinstel kan in principe nog mee tot januari 2017.

Laatst bewerkt door bossie186 op 02-01-2016 20:25
 

03-01-2016 09:19:15
bnv
bnv
Nou weet ik dat zeven driekwart jaar na laatste revisie er verlengingsbeurten gegeven kunnen worden maar of die dan ook in een ruk anderhalf jaar geldig zijn? Kreeg eerder de indruk dat dit in partjes gaat, dat na bijvoorbeeld een half jaar opnieuw een verlengingsbeurt nodig is, er dan twee vervolgbeurten kunnen komen.
Nou weet ik ook niet wat men er in Mt vanaf 13 december nog aan doet: alleen regulier maandelijks onderhoud dus wel zo ik langs heb zien komen maar ik kan mij zo voorstellen dat er geen verlengingsbeurten meer gegeven worden.
Het zou dus zo eens kunnen zijn dat de 467 daar het eerste slachtoffer van is.
En als het reguliere maandelijks onderhoud per 1 maart ook nog eens stopt is het in een soort afvalrace om en nabij 1 april afgelopen.

Misschien verklaart dat een beetje het persbericht waarin sprake is van 15 a 16 stellen waarmee doorgegaan zou worden na 13.12. Dat aantal is dan een gemiddelde van het aantal van 31 dat er per 13 december nog was, en het aantal van nul waarop men per 1 april dan uitkomt. Anders heb ik dat bericht nog niet zien ingevuld.

Tenzij er in de tussentijd wat stuk gaat, ze zullen er niet meer aan doen dan strikt nodig is. (tweede mogelijkheid in het geval van de 467?).
 

03-01-2016 09:29:49
V64
V64
Dit lijkt me een hele logische analyse!  

03-01-2016 18:02:55
timtrein
timtrein
Het klopt dat de veiligheidsbeurten en remcontrolebeurten in meerdere keren gegeven worden, of dat 3x een halfjaar is weet ik niet zeker maar zou goed kunnen. Zeker zolang het materieelpark niet nog verder instort dan het tot nu toe heeft gedaan, is het op zich logisch dat men niet alle stellen in de benen houdt. Een jaar cq. halfjaar voor het bereiken van de revisietermijn kan dus de gevarenzone zijn
Wordt het nog echt slecht weer dan kunnen de stellen natuurlijk alsnog weer in dienst komen - mits ze niet gelijk geplukt worden...
 

05-01-2016 01:30:08
guido19921
guido19921
De 876 is nog NIET in handen van NSM. Overdracht van de 876 is uitgesteld naar tenminste april 2016. De 876 blijft bij NS als warme reserve.  

05-01-2016 07:15:45
thom
thom
Nou, daar is geen woord van waar.

Al is het maar omdat het stel voor NS een verlopen revisie termijn heeft en dus helemaal niet inzetbaar is.

Daarnaast staat het stel al een paar jaar in de schuur van het museum en is de overdracht bij het afscheid louter symbolisch

Laatst bewerkt door thom op 05-01-2016 07:16
 

05-01-2016 10:54:29
rob46
rob46
Quote
guido19921 (di 05 jan 2016 01:30:08 https://www.somda.nl/forum/12856/p564358/): De 876 is nog NIET in handen van NSM. Overdracht van de 876 is uitgesteld naar tenminste april 2016. De 876 blijft bij NS als warme reserve.
In september 2010 is de 876 aan het NSM overgedragen.


57 jaar OV-fotografie.
 

05-01-2016 17:31:56
gose91
gose91
De 876 is iig niet bekend in het systeem van NedTrain, waar alles wat in mei 2013 rondreed is opgenomen. Voor die tijd was de 876 dus al niet meer dienstvaardig.  

05-01-2016 17:40:11
daniel81
daniel81
Quote
guido19921 (di 05 jan 2016 01:30:08 https://www.somda.nl/forum/12856/p564358/): De 876 is nog NIET in handen van NSM. Overdracht van de 876 is uitgesteld naar tenminste april 2016. De 876 blijft bij NS als warme reserve.

Je haalt hier een paar dingen door elkaar.
Zoals hierboven al gesteld is de 876 al lang van het Spoorwegmuseum.
De afscheidsrit van Plan V, die symbolisch door museumstel 876 gereden zou gaan worden, is echter uitgesteld omdat Plan V als materieeltype (dus niet de 876 zélf) nu nog in elk geval tot april dienstdoet als warme reserve %06%

Laatst bewerkt door daniel81 op 05-01-2016 17:40
 

12-01-2016 23:23:15
broek53
broek53
961 is heden vandaag terzijde gesteld, zij het een halve dag later dan de bedoeling was. Stel is vanmiddag van Nm naar Mt gegaan.

Overigens houdt men vol dat de 467 aan de kant hoort te staan😢. Per 10 januari officieel terzijde.
 

13-01-2016 09:07:55
SGMm2137
SGMm2137
De 467 stond afgelopen maandag in ieder geval samen met de 963 op spoor 55 in Mt (961 zal daar waarschijnlijk aansluiten). Het spoor is niet voorzien van bovenleiding.  

13-01-2016 10:47:43
bossie186
bossie186
Dan nu als laatste 900 (nog) in dienst: 965. Zijn revisietermijn zal 30 januari aflopen en daarmee als laatste nog in dienst zijnde 'ex-bagagedeur' Plan V terzijde gaan.  

13-01-2016 11:05:53
pjkleton
pjkleton
Per vandaag kom ik, als ik goed alle meldingen genoteerd heb van de mensen hier op 25 Plan V stellen die nog vrolijk rond rijden.
Vr Gr, Peter

Laatst bewerkt door pjkleton op 14-01-2016 14:29, reden: telfout gecorrigeerd
 

13-01-2016 11:29:26
rob46
rob46
Er staan per heden nog 28 stellen ter beschikking van de bijsturing.
De terzijdegestelde 961 is in Mt bij de 963 en 467 op het bekende spoor geplaatst.

Laatst bewerkt door rob46 op 13-01-2016 12:43


57 jaar OV-fotografie.
 

14-01-2016 13:32:31
SGMm2137
SGMm2137
De 965 heeft zich ook aangesloten in Mt op spoor 55. Dat betekent dus dat alle 900 stellen uit dienst zijn.
Wat me opviel is dat de 957 en 476 die ook in Mt staan nog tegen de draad staan.
 

14-01-2016 14:47:47
bossie186
bossie186
Betekend dat met de pantograaf tegen de stroomdraad? Wel vreemd inderdaad want de treinstellen zijn sinds eind vorig jaar formeel terzijde gesteld.

Laatst bewerkt door bossie186 op 14-01-2016 14:48
 

14-01-2016 15:52:54
rolandrail
rolandrail
Onderdelen verwijderen is comfortabeler in een verwarmd treinstel %08%  

14-01-2016 18:44:06
rob46
rob46
VR sleepte vanavond koppelrtg BPk 887 van Aswpl naar Amf. Staat ter beschikking van NS Opleidingen en wordt voor koppelinstructie gebruikt.

Laatst bewerkt door rob46 op 14-01-2016 21:10


57 jaar OV-fotografie.
 

25-01-2016 09:13:54
sfj
Volkerrail brengt vanmorgen 3x plan V van Amf naar Dgr. Achterste was de 954, andere vermoedelijk 950+956


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

25-01-2016 09:21:19
broek53
broek53
Check, althans van 3 plan V's die hoorbaar niet op eigen kracht redden, om 9.01 uur net ten noorden van Amersfoort ri Brn.  

26-01-2016 14:42:12
Jes
Jes
Is de 965 inmiddels formeel terzijde?
Ook stel 447 is al een tijdje 'van de radar'. Weet iemand wat de status is van dit stel?

Laatst bewerkt door Jes op 26-01-2016 14:42
 

26-01-2016 16:31:22
Diedje
Diedje
Volgens een melding in het OD topic van vandaag staat de 447 samen met de 450 in Mt.  

26-01-2016 18:19:42
jg64
jg64
De 447 is 8 dagen geleden nog gespot. Zolang is dat nou ook weer niet geleden.  

26-01-2016 18:58:33
sfj
Quote
Jes (di 26 jan 2016 14:42:12 https://www.somda.nl/forum/12856/p566617/): Is de 965 inmiddels formeel terzijde?

Staat al een week of twee op een bovenleidingloos spoor in Maastricht, dus het antwoord kan bijna niet anders dan 'ja' zijn.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 


26-01-2016 21:07:51
moderator
Moderator
moderator
Topic opgeruimd, terug naar de ontwikkelingen maar weer.


Met vriendelijke groet, Het moderator team
 

27-01-2016 13:13:09
ZJ37
ZJ37
Quote
sfj (di 26 jan 2016 18:58:33 https://www.somda.nl/forum/12856/p566632/):
Quote
Jes (di 26 jan 2016 14:42:12 https://www.somda.nl/forum/12856/p566617/): Is de 965 inmiddels formeel terzijde?

Staat al een week of twee op een bovenleidingloos spoor in Maastricht, dus het antwoord kan bijna niet anders dan 'ja' zijn.
De 965 staat samen met de 963, 961 en 467 aan de kant te Mt.

Laatst bewerkt door ZJ37 op 27-01-2016 13:13
 

27-01-2016 19:13:59
albertjan9
albertjan9
Is de GPS van de Plan V's inmiddels weer betrouwbaar?  

27-01-2016 21:13:24
aarclay
aarclay
Voor zover ik weet via een bron van de NS wordt er aan gewerkt, maar het is voorlopig nog even afwachten.

Stellen met gestreken pantograaf krijgen uiteraard geen stroom, dus die GPS zal dan ook uit staan. Ook bij gesleept transport, wat wel eens met V'tjes gebeurt, zal je dan niks zien. Het is gewoon leuk en handig voor de actieve dienst.

Laatst bewerkt door aarclay op 27-01-2016 21:16


Choo choo.....
 

31-01-2016 17:12:14
muhle
muhle
Ik heb hier nog wel ergens een foto liggen van een Plan V, getrokken door een stoomlok. Het is een scan uit een blad, ik denk Spoorweg Journaal. ZAl even in de mappen kijken.  

01-02-2016 18:52:12
ov_wijzer
ov_wijzer
Is er iemand die de actuele status van de 450 en 474 weet? Volgens treinenradar is de 474 nu bij de 961 gezet en de 450 staat op een ander spoor zonder bovenleiding.....  

02-02-2016 01:49:31
Amazonous
Amazonous
Volgens de techniek:

De 474 staat op spoor 55 te Mt, de 450 staat iets verderop te Mt maar heb ik zo snel geen spoornummer van.

Laatst bewerkt door Amazonous op 02-02-2016 01:50
 

02-02-2016 12:57:54
bnv
bnv
Heeft mogelijk met het aflopen van de verlengingsbeurten te maken, die niet meer gegeven worden.

Opvallend is dan dat de 474 dezelfde temijn heeft als eerder de 467, en wel zevendriekwart jaar en daarop nog eens een half jaar, is in total acht jaar en drie manden na laatste revisiedatum.

Als het zo is dat er een derde en laatste verlengingsbeurt gegeven moet worden,en dat dan dan weer een half jaar later is, klopt het dat de 450 dan nu ook aan de beurt is.

Aanname, wie weet als het anders is, mag het zeggen.
 

02-02-2016 15:31:07
Jes
Jes
Uitgaande van die redenatie kunnen dus ook de 458 en 463 elk moment terzijde gaan. Ik kom uit op resp. 1 en 6 februari voor die stellen. En later deze maand de 451, 465 en 475.  

02-02-2016 16:43:45
bossie186
bossie186
Maar wat zeker is: de stellen 452 en 456 zullen (eind) maart ook na aflopende revisietermijnen terzijde gaan. Deze stellen kunnen namelijk echt niet meer een verlenging van revisietermijn hebben. We kunnen ook nog heel even genieten van het oudste V'tje, de 441, want die gaat een maand later.

Buiten dat vermoed ik heel erg dat de 450 en 474 nu terzijde staan. Als er daadwerkelijk om het half jaar een verlengingsbeurt wordt gegeven, was dat voor de 450 geldig tot 20 januari j.l. en voor de 474 op 31 januari j.l.

Laatst bewerkt door bossie186 op 02-02-2016 16:49
 

02-02-2016 16:51:55
Sietse
Sietse
Ik dacht dat eind maart alles terzijde ging omdat de onderhoudslocatie verbouwd ging worden voor de Flirts. Dit is tenminste wat NS zelf zei. Of ze moeten nog door gaan rijden in april totdat er echt weer onderhoud nodig is.  

02-02-2016 17:57:41
ov_wijzer
ov_wijzer
Welke stellen kunnen dan zonder verlengingsbeurten nog mee tot het eind van het jaar? Het gaat nu wel ineens erg hard op deze manier.....  

02-02-2016 17:58:57
broek53
broek53
Da's makkelijk: geen enkel. Maar dat is ook niet de bedoeling: over twee maanden is het afgelopen.  

02-02-2016 18:05:43
bossie186
bossie186
Ik heb weer een lijstje gemaakt over de data waarna treinstellen weer een nieuwe verlenging moeten hebben en dus nu wel terzijde gaan omdat er geen verlenging meer gegeven wordt. De meeste data is een half jaar na de laatst gegeven controlebeurt (die nu niet meer wordt gegeven).

441 26/4/2016
443 27/5/2016
444 1/5/2016
446 17/4/2016
447 15/6/2016
449 16/5/2016
450 20/1/2016
451 1/3/2016
452 22/3/2016
453 5/4/2016
454 27/5/2016
455 11/3/2016
456 22/3/2016
457 29/3/2016
458 1/2/2016
463 6/1/2016
464 13/6/2016
465 15/2/2016
466 31/5/2016
467 5/1/2016
469 30/4/2016
471 7/3/2016
474 31/1/2016
475 16/2/2016
478 9/4/2016
479 14/3/2016
480 21/4/2016
482 7/5/2016

Laatst bewerkt door bossie186 op 04-02-2016 21:17
 

03-02-2016 18:17:48
moderator
Moderator
moderator
Terug naar de ontwikkelingen mat64, voor IT-support mag je betreffende gebruiker natuurlijk altijd een privebericht sturen.


Met vriendelijke groet, Het moderator team
 

03-02-2016 22:06:21
bnv
bnv
OK, dat lijstje is dan de theorie. De werkelijkheid zal altijd iets anders zijn, er zitten marges in afhankelijk wanneer in de praktijk die verlengingsbeurten gegeven zijn.
Als de termijnen voor de verlengingsbeurten kloppen (drie keer mogelijk steeds na een half jaar) kan bijvoorbeeld de 463 nog ergens voor de 13e december die derde verlengingsbeurt gehad hebben.
 

03-02-2016 22:09:43
PimTH
PimTH
@bossie186, heb je de lijst gebaseerd op de afleverdata zelf? In dat geval kan het ook zo zijn dat er nog dagen voor zitten, in het geval dat de revisie al enkele dagen eerder voltooid was dan de datum van vrijgave dienst.  

04-02-2016 08:27:50
SGMm2137
SGMm2137
De 450 is gewoon nog in dienst. Zojuist gezien in de 6817a in Mt.
Op spoor 54 in Mt staat de 475.

Laatst bewerkt door SGMm2137 op 04-02-2016 10:32, reden: 475
 

04-02-2016 21:19:49
bossie186
bossie186
Wat bij veel mensen misschien compleet ontgaat: Plan V is deze maand exact 50 jaar in dienst! Al zijn dat wel de treinstellen uit de serie 401 - 438. De 441 is nu nog het oudste rijvaardige treinstel van de NS met zijn 46 jaren en 5 maanden.

Laatst bewerkt door bossie186 op 04-02-2016 21:20
 

05-02-2016 21:06:05
ov_wijzer
ov_wijzer
Kan er nu geconcludeerd worden dat men toch verlengingsbeurten aan het geven is? Aangezien de 450, 458 en 463 dus eigenlijk al terzijde hadden moeten staan. Tevens vandaag in het nieuws dat de reiziger niks merkt van de inspanningen van NS om het zitplaatsen tekort op te vangen. En nu wil men de stellen mat '64 dus per April aan de kant zetten. Lijkt me niet zo'n slimme zet, misschien dat men daarom begonnen is met verlengingsbeurten om ze langer in dienst te houden?

Laatst bewerkt door ov_wijzer op 05-02-2016 21:07
 

06-02-2016 08:27:28
martijn
martijn
In het persbericht van NS ( http://nieuws.ns.nl/eerste-maatregelen-te-drukke-treinen-zichtbaar-effect-eerst-nog-beperkt/ ) staat bovendien deze regel: 'Daarbij zijn de treinen van het type Mat’64 –die van het spoor zouden worden gehaald - toegevoegd aan de reserve.' Al is dit, zoals dat hoort in een persbericht, op verschillende manieren op te vatten...  

06-02-2016 08:32:09
broek53
broek53
Quote
ov_wijzer (vr 05 feb 2016 21:06:05 https://www.somda.nl/forum/12856/p567671/): Kan er nu geconcludeerd worden dat men toch verlengingsbeurten aan het geven is? Aangezien de 450, 458 en 463 dus eigenlijk al terzijde hadden moeten staan. Tevens vandaag in het nieuws dat de reiziger niks merkt van de inspanningen van NS om het zitplaatsen tekort op te vangen. En nu wil men de stellen mat '64 dus per April aan de kant zetten. Lijkt me niet zo'n slimme zet, misschien dat men daarom begonnen is met verlengingsbeurten om ze langer in dienst te houden?
Het zou van een souplesse getuigen bij NedTrain die het in de hele kwestie Mat '64 tot nu toe nog niet getoond heeft, maar je mag hopen dat het zo is. Uiteindelijk is het ook tamelijk last-minute besloten dat de stellen ueberhaupt na 13/12 nog onderhouden blijven worden, dus wie weet.
 

06-02-2016 12:04:00
peters49
peters49
Op 2 maart 2016 is het precies 50 jaar geleden dat treinstellen Plan V in de reizigersdienst verschenen. De stellen 402 en 403 viel deze eer te beurt en werden vanuit de Lijnwerkplaats Leidschendam ingezet op de Hofpleinlijn%05%  

14-02-2016 17:32:20
SGMm2137
SGMm2137
De 471 stond om 17.30 op spoor 54 in Mt (aan de 475). Deze staat dus ook terzijde.  

14-02-2016 17:47:55
Z2N
Z2N
Quote
ov_wijzer (vr 05 feb 2016 21:06:05 https://www.somda.nl/forum/12856/p567671/): Kan er nu geconcludeerd worden dat men toch verlengingsbeurten aan het geven is? Aangezien de 450, 458 en 463 dus eigenlijk al terzijde hadden moeten staan. Tevens vandaag in het nieuws dat de reiziger niks merkt van de inspanningen van NS om het zitplaatsen tekort op te vangen. En nu wil men de stellen mat '64 dus per April aan de kant zetten. Lijkt me niet zo'n slimme zet, misschien dat men daarom begonnen is met verlengingsbeurten om ze langer in dienst te houden?

Van de 450 heb ik te horen gekregen uit interne bronnen dat deze een verlengingsbeurt voor zes maanden gekregen heeft.
 

14-02-2016 18:01:49
bossie186
bossie186
Volgens treinenradar.nl staan in Mt (nog wel op spoor met bovenleiding) maar dan achteraan: 447, 457, 450, 449, 446 en 458. Voor sommige ook over? Tevens staan daarvoor dus de 471 en 475 maar ook de 474.

Laatst bewerkt door bossie186 op 14-02-2016 18:02
 

14-02-2016 18:21:06
MetroRET
MetroRET
Opvallend dan, dat de 471 na het bezoek aan de Rotterdamse Wasstraat, alsnog/ineens terzijde is gesteld.  

14-02-2016 18:34:15
rob46
rob46
Terzijdestellingen lijken mij aannames, de onderhoudsbeurten in Mt gaan nog altijd onverminderd door.


57 jaar OV-fotografie.
 

15-02-2016 05:39:51
phantom
phantom
I.d.d. zeker als het klopt dat de 450 een verlengingsbeurt heeft gehad voor 6 maanden en nu "ingesloten" staat tussen wat andere stellen te Mt.
Wellicht dat de stellen allemaal een verlenging krijgen,anders zou het materieel te kort ineens wel snel groter worden.
Overigens,was de 471 alleen ri was straat gestuurd ?
Afgelopen vrijdag waren er ook 2 stellen schoon en wel onderweg vanuit Rtd,ik zag ze te Ddr,aan nemelijk ri Mt.

Laatst bewerkt door phantom op 15-02-2016 05:42


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

15-02-2016 12:20:00
gose91
gose91
471 staat op Overstand tbv Service, dus van terzijde lijkt geen sprake. Alle onderliggende systemen staan op Beschikbaar Voor Dienst  

15-02-2016 13:05:18
ov_wijzer
ov_wijzer
En de 474 en 475?  

15-02-2016 19:27:47
ov_wijzer
ov_wijzer
De 443 is nu ook bij de 471 neergezet (dus niet onder de draad). Blijft vreemd dat ze daar staan als ze niet terzijde staan....  

15-02-2016 19:35:59
thom
thom
Kan goed zijn dat ze daar opgesteld staan omdat er andere sporen van het emplacement in onderhoud zijn en niet beschikbaar zijn, of vanwege de verbouwing van de werkplaats waar men mee bezig is en daarom nu de capaciteit niet hebben om nu de stellen binnen te hebben. Naar ik begreep krijgt de werkplaats een flink ingrijpende verbouwing.

Het hoeft niet per definitie een onheilspellende bedoeling te zijn

Laatst bewerkt door thom op 15-02-2016 19:37
 

15-02-2016 19:44:36
ov_wijzer
ov_wijzer
Blijft de werkplaats dan wel geschikt om ook nog mat '64 te onderhouden? Het verhaal ging dat als de werkplaats omgebouwd wordt dat onderhoud aan mat '64 dan niet meer mogelijk was.....  

15-02-2016 19:55:17
timtrein
timtrein
Volgens mij gaat dat meer om capaciteit dan om faciliteiten. Zoveel heb je niet nodig om mat'64 te onderhouden, als je wil kan dat ook buiten in de ballast (en als je wat moet wisselen bij een overpad). Afgezien van de arbo dan natuurlijk.  

15-02-2016 19:56:44
thom
thom
Volgens mij was het niet zo gesteld, maar dat de capaciteit er niet was tijdens de verbouwing van de werkplaats.

De nieuwe stellen hebben alle installaties op het dak zitten, en daarop word de werkplaats aangepast. Ongetwijfeld heeft het nieuwe materieel ook nog steeds de tractiemotoren in het draaistel zitten dus zal en werkput nog altijd een vereiste blijven dus in theorie zal het best wel mogelijk blijven.
 

15-02-2016 20:26:56
gose91
gose91
Quote
ov_wijzer (ma 15 feb 2016 13:05:18 https://www.somda.nl/forum/12856/p568601/): En de 474 en 475?

474: Koud Terzijde
475: Koud Terzijde
443: Niet beschikbaar Voor Dienst, reden niet ingevuld

Laatst bewerkt door gose91 op 15-02-2016 21:06
 

15-02-2016 21:15:00
ov_wijzer
ov_wijzer
En de 450 en 458? Het lijkt wel alsof men weer een soort carrousel aan het vormen is, omdat de 458+446+449+450+457+447+444+469 allemaal op een spoor staan, wel tegen onder de draad.  

16-02-2016 07:39:49
gose91
gose91
Alle bovengenoemde nummers staan op Overstand tbv Service, maar dat begrip Service is wel breed.
Er staan op dit moment 13 stellen Beschikbaar: 452,454,455,456,463,464,466,476,478,479,480,482,957. Aan u om te bepalen of ze het goed bijhouden
Systeem van NedTrain wordt handmatig bijgewerkt wat dit betreft en loopt wel eens een paar dagen achter.
 

16-02-2016 08:06:10
rob46
rob46
Systeem is theorie, 957 is een wrak en terzijde.


57 jaar OV-fotografie.
 

16-02-2016 08:12:42
gose91
gose91
Dacht ik al, vond het al een vreemd nummertje in de rij.
Bij nadere inspectie staat alleen "het stel" 957 op beschikbaar. Alle onderliggende onderdelen staan gewoon Koud Terzijde
 

16-02-2016 08:25:18
ov_wijzer
ov_wijzer
Quote
gose91 (di 16 feb 2016 07:39:49 https://www.somda.nl/forum/12856/p568688/): Alle bovengenoemde nummers staan op Overstand tbv Service, maar dat begrip Service is wel breed.
Er staan op dit moment 13 stellen Beschikbaar: 452,454,455,456,463,464,466,476,478,479,480,482,957. Aan u om te bepalen of ze het goed bijhouden
Systeem van NedTrain wordt handmatig bijgewerkt wat dit betreft en loopt wel eens een paar dagen achter.
Als je hier de wrakken 476 en 957 afhaald, zijn de overige 11 stellen vandaag allemaal actief. De 441+465 die gisteren nog in de 7600 reden staan nu ook in Mt.
 

17-02-2016 23:39:26
DDZ7504
DDZ7504
Op Facebook zie ik een bericht verschijnen dat de 471 officieel buiten dienst is nu.  

18-02-2016 00:43:16
treinjoop
treinjoop
Facebook is vrij groot. Kun je specifiek aangeven waar dat staat?  

18-02-2016 09:25:33
DDZ7504
DDZ7504
In de groep "Mat '64".
https://m.facebook.com/groups/484533704965291?view=permalink&id=965024903582833
 

18-02-2016 09:54:38
moderator
Moderator
moderator
Daar kunnen wij niks mee dat is een besloten link.


Met vriendelijke groet, Het moderator team
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina's):

Plan V - Plan T
RailWiki.nl