Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina's):

Plan V - Plan T
RailWiki.nl
19-10-2015 14:25:04
broek53
broek53
Nee, dan laat je de reizigers gewoon maar staan, al dan niet in de kou.
Dit argument (?) is overigens niet door de voorlichetrs gebruikt.

Laatst bewerkt door broek53 op 19-10-2015 14:26
 

19-10-2015 14:29:44
broek53
broek53
Quote
maigoda (ma 19 okt 2015 13:20:06 https://www.somda.nl/forum/12856/p556003/): Wat een eventuele inzet in 2017 betreft: op basis van de huidige mcn-instructie gaat dat al niet eens lukken. Die verlopen allemaal in 2016 (de mijne op 17-12-2016, maar er zijn er die ook ruim eerder al verlopen).
Groetjes,
Emiel
Voordat er weer allemaal Eigen levens van verhalen gaan ontstaan: er is nooit betoogd, ook niet door ons als stuurlui-aan-de-wal (waarvoor wij inmiddels door dezelfde voorlichter zijn uitgemaakt), dat er mat '64 tot in 2017 zou moeten blijven doorrijden. Het feit dat een aantal stellen het zou kunnen, is als retorisch argument gebruikt om aan te geven dat je heel 2016 nog wat aan een deel van mat '64 hebt. De stuurlui-aan-de-wal-suggestive was om zoveel mogelijk stellen tot april 2016 (einde winter) of juni 2016 (zomer + instroming DDM-1).

Laatst bewerkt door broek53 op 19-10-2015 14:30
 

19-10-2015 14:41:08
Daan!
Daan!
Quote
dvdhoven (ma 19 okt 2015 14:16:55 https://www.somda.nl/forum/12856/p556009/): Dat is natuurlijk wel een factor. Als je door wilt rijden in 2016, moeten er wel voldoende machinisten zijn met een geldige bevoegdheid. En voor een korte periode ga je geen duur herinstructie circus optuigen.

Dat ligt eraan wat voor voordelen het met zich meebrengt.
 

19-10-2015 15:42:32
mren
mren
Quote
maigoda (ma 19 okt 2015 13:20:06 https://www.somda.nl/forum/12856/p556003/): Wat een eventuele inzet in 2017 betreft: op basis van de huidige mcn-instructie gaat dat al niet eens lukken. Die verlopen allemaal in 2016 (de mijne op 17-12-2016, maar er zijn er die ook ruim eerder al verlopen).
Groetjes,
Emiel

Dat is een keuze...
 


19-10-2015 15:55:17
maurits
maurits
Je zou er ook voor kunnen kiezen om een beperkt aantal standplaatsen in Zuid- en Oost-Nederland op het Mat '64 te laten rijden, dat scheelt ook in de herinstructiekosten.

Maar we kunnen concluderen dat NS er geen geld meer aan wil uitgeven en daar liever over liegt dan dat ze het gewoon toegeven. Nu is het wachten op de eerste herfststorm of vorstperiode, een daaruit voortvloeiend materieeltekort en de chaos die ontstaat doordat er te weinig treinen zijn.

En dan als bedrijf gaan klagen dat je zoveel kritiek krijgt....

Laatst bewerkt door maurits op 19-10-2015 15:56


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

19-10-2015 16:07:54
MasterE
MasterE
Ik denk ook dat het verlopen van de rijbevoegdheid een van de hoofdredenen is om er per december mee te stoppen.

Laatst bewerkt door MasterE op 19-10-2015 16:10


Mcn Asd
 

19-10-2015 16:20:24
broek53
broek53
Het is te erg voor woorden, als het waar is. Zowel de reden zelf als het verzwijgen ervan en het liegen eromheen. Voorshands ga ik er voor mijn eigen gemoedsrust maar vanuit dat het bedrijf waarvoor ik ooit door het vuur wilde gaan, zo diep gezonken is.  

19-10-2015 17:34:35
timtrein
timtrein
Die kans is inderdaad vrij groot vrees ik...

En het is natuurlijk van den zotte dat omdat een machinist uit Groningen geen bevoegdheid meer heeft, zo'n ding niet in Roosendaal ingezet kan worden (bij wijze van spreken he, dus nou niet allemaal gaan mierenneuken dat die diensten niet voorkomen...)
NS kan met drie muisklikken precies zien hoeveel machinisten van welke standplaats nog bevoegd zijn (tenminste, dat mag ik hopen...) dus valt prima in te plannen waar je nog kan rijden. En als drie machinisten van een standplaats geen bevoegdheid meer hebben, dan geef je die dus niet die diensten... ook rijbevoegdheid kan dus geen argument zijn. Conclusie is en blijft dat er dus eigenlijk geen echte redenen zijn om de stellen al in december ten koste van de reizigers aan de kant te zetten in plaats van per wijzigingsblad juni.
 

19-10-2015 22:28:11
Spoorzaken
Spoorzaken
Quote
broek53 (zo 18 okt 2015 21:06:21 https://www.somda.nl/forum/12856/p555933/): Jawel, en dat hoeven we ook niets steeds te herhalen. Het gaat mij er alleen om dat wij weten dat de laatste stellen volgens de regelen der kunst in 2017 aan het eind van hun verlengde revisietermijn zijn, omdat dat gewoon uit te rekenen is. Waarom wordt dan glashard ontkend dat dat zo is?

Vandaar dus mijn voorstel om met al deze hier boven al genoemde feiten een aantal kranten te benaderen die toch al zeer kritisch over NS / NedTrain / ProRail / Mansveld schrijven: De Telegraaf en het Financieel Dagbled.
Heus, die zijn zeer geïnteresseerd in dit soort sappige mat 64 - feiten die ook echt door deskundigen (jullie) aangedragen kunnen worden. In de Tweede Kamer zijn er genoeg partijen (oppositie) die hard munitie nodig hebben in hun debatten. Ook de timing van een Mat'64-stuk zou goed uitkomen nu zeer binnenkort ook het FYRA-rapport (encyclopedieformaat) verschijnt.
 

19-10-2015 22:29:30
Frontier
Frontier
Wel, wat houd je tegen?


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

22-10-2015 12:09:05
Spoorzaken
Spoorzaken
Niets, ik ga inderdaad vandaag contact opnemen met in ieder geval De Telegraaf en ik zal jullie op de hoogte houden !

Laatst bewerkt door moderator op 22-10-2015 12:22, reden: Niet voor eerste keer: quoot laatste bericht verw.
 

22-10-2015 12:13:40
Spoorzaken
Spoorzaken
Quote
NSR-fan (do 01 okt 2015 10:21:41 https://www.somda.nl/forum/12856/p554103/): Zo gauw rails beschikbaar is, afkomstig van derde perron spoor Oisterwijk, zal de Mat 64 aldaar geplaatst worden. Stel wordt weer groen.

Voor zover zichtbaar stond dit stel eind deze ochtend nog op Hlm NedTrain (oostelijke opstelsporen), of staat er momenteel weer een ander stel ??
 

22-10-2015 13:12:03
Pim530
Pim530
Dat zou natuurlijk heel goed kunnen, want de rails liggen er nog niet (in Oisterwijk).  

22-10-2015 13:25:43
Leo
Leo
Quote
Spoorzaken (do 22 okt 2015 12:13:40 https://www.somda.nl/forum/12856/p556275/):
Quote
NSR-fan (do 01 okt 2015 10:21:41 https://www.somda.nl/forum/12856/p554103/): Zo gauw rails beschikbaar is, afkomstig van derde perron spoor Oisterwijk, zal de Mat 64 aldaar geplaatst worden. Stel wordt weer groen.

Voor zover zichtbaar stond dit stel eind deze ochtend nog op Hlm NedTrain (oostelijke opstelsporen), of staat er momenteel weer een ander stel ??


Vanmorgen ook gezien, waren de Bk 962/964, tijdstip 09.05 uur.
 

22-10-2015 14:03:01
NS1707
NS1707
Elders gelezen dat de 956 terzijde te Ehv Wpl staat, klopt dat?  

22-10-2015 14:36:47
M-BASS
M-BASS
Voor de revisietermijn hoeft het nog niet, die verloopt pas 2-11. Ik zal morgen wel ff kijken, werk ervlakbij. Ik weet wel dat de 954 nog achter het SB ehv staat.  

22-10-2015 15:23:17
bossie186
bossie186
Als de 956 nu in Ehv staat, dan zal hij wel terzijde staan (of in ieder geval niet meer ingezet te worden).

Laatst bewerkt door bossie186 op 22-10-2015 15:25
 

22-10-2015 15:34:04
maigoda
maigoda
De 956 heeft z'n laatste 48 uurs controle op 18-10 gehad en z'n laatste verkorte remproef 19-10. Verder staan er geen meldingen van storingen in de railpocket.
Groetjes,
Emiel
 

22-10-2015 19:12:59
timtrein
timtrein
Als het stel aan onderhoud toe is dan wordt dat niet meer gegeven voor die laatste dagen natuurlijk.  

23-10-2015 11:22:27
moderator
Moderator
moderator
Een aantal overbodige berichten verwijderd, hier gaarne verder over ontwikkelingen.


Met vriendelijke groet, Het moderator team
 

23-10-2015 11:36:22
marciekemp
marciekemp
De 956 staat inderdaad in Ehv terzijde sinds een aantal dagen.  

23-10-2015 11:40:19
M-BASS
M-BASS
Inderdaad; 956 staat al gekoppeld met 954, wachtend op de afvoer. Gezien het feit dat ze in december allemaal teruggetrokken worden, worden er nog sloopstellen van onderdelen ontdaan voor die 2 maanden?  

23-10-2015 12:42:43
bossie186
bossie186
Als NS de laatste 31 treinstellen terzijde zet na 13 december, dan zullen er voor die tijd geen treinstellen terzijde gesteld worden. De revisietermijnen van de laatste 900'en 961, 963 en 965 zullen pas in januari aflopen.  

23-10-2015 14:08:56
AgentX
AgentX
Apart. Een bericht boven je wordt gemeld dat in elk geval een treinstel terzijde is gesteld.  

23-10-2015 14:13:08
broek53
broek53
Ja, de 956 dus. En dat is dan de laatste voordat op 13 december de overige vervroegd terzijde gaan.

Laatst bewerkt door broek53 op 23-10-2015 14:13
 

24-10-2015 13:41:52
moderator
Moderator
moderator
Spotmelding verwijderd, deze horen in het odtopic van betreffende dag.


Met vriendelijke groet, Het moderator team
 

24-10-2015 14:11:42
maigoda
maigoda
Quote
thom (vr 23 okt 2015 00:04:39 https://www.somda.nl/forum/12856/p556337/): Vroeger wisselde ze wel bakken, maar gingen er geen treinen geformeerd uit twee Bk's of ABk's de dienst in, dat is namelijk niet heel erg handig...

Technisch is het ook niet mogelijk. De ene bak kan niet zonder de andere. Op de ABk zit de stroomafnemer, de schakelwals/rijrichtingsschakelaar hangt er onder en de ATB-kast zit binnen naast de noodgereedmaakkast. Onder de Bk hangt de motorgenerator, de compressor en de batterijkast.
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op 24-10-2015 14:15
 

24-10-2015 16:27:33
rob46
rob46
VR sleepte vanmorgen 954 van Ehv naar Dvge, een ongebruikelijke plek voor terzijdegesteld mat.

Laatst bewerkt door rob46 op 24-10-2015 16:28


57 jaar OV-fotografie.
 

24-10-2015 17:02:29
marciekemp
marciekemp
Volgens de railpocket komende 2 weken brandweer oefeningen op Dvge, misschien dat dit stel daar ook voor gebruikt gaat worden?  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


24-10-2015 19:31:20
NSR-fan
NSR-fan
Quote
MasterE (ma 19 okt 2015 16:07:54 https://www.somda.nl/forum/12856/p556024/): Ik denk ook dat het verlopen van de rijbevoegdheid een van de hoofdredenen is om er per december mee te stoppen.


Inderdaad, de instroom van zeer veel nieuwe machinisten, naast het feit dat er ook een flinke groep al (veel) langer rijdende machinisten geen bevoegdheid voor Mat 64 heeft is een reden om te stoppen met inzet.
Hoe langer hoe vaker komt het voor dat er moet worden bijgestuurd omdat iemand er niet mee mag rijden. Dit leverd regelmatig logistieke problemen in de processen op.
 

24-10-2015 19:44:08
broek53
broek53
Ach, kijk eens aan. Pure klanthaat dus. Tsja, de concessie is voorlopig weer binnen...  

24-10-2015 19:59:15
MasterE
MasterE
Het e.e.a. was toch makkelijk te ondervangen door de stellen allemaal naar de diverse spits treinen (als 14500) te verplaatsen.


Mcn Asd
 

24-10-2015 20:08:16
cuneo56
cuneo56
Ja, terwijl je een overzichtelijk aantal treinstellen in een overzichtelijk gebied met een overzichtelijk aantal machinisten perfect een paar maanden kan inzetten.
Maar waar geen wil is, is geen weg.
 

24-10-2015 21:01:03
broek53
broek53
Wat denk je van de stopdiensten in Limburg bijvoorbeeld. 12 zeer overzichtelijke diensten en ook nog vlakbij Maastricht. Of, zoals gesuggereerd, een stuk of 18 diensten in de 14500. Maken ze ook nog nauwelijks kilometers en als er eentje stuk gaat (ook een van die smoezen) dan sleept de rest 'm eenvoudig van de baan;-)  

24-10-2015 21:26:04
Mat64Rens
Mat64Rens
@NSR-Fan, instroom van zeer veel nieuwe machinisten? Zoveel zijn het er niet hoor.  

24-10-2015 22:01:05
rob_ehv
rob_ehv
Quote
MasterE (ma 19 okt 2015 16:07:54 https://www.somda.nl/forum/12856/p556024/): Ik denk ook dat het verlopen van de rijbevoegdheid een van de hoofdredenen is om er per december mee te stoppen.
Heb nog bevoegdheid tot 31-12-2018 op Mat 64 volgens mijn ralpocket. Dus dat zijn nog heel veel slagjes die ik kan rijden:)


robq
 

24-10-2015 22:42:00
maigoda
maigoda
Quote
NSR-fan (za 24 okt 2015 19:31:20 https://www.somda.nl/forum/12856/p556495/):
Quote
MasterE (ma 19 okt 2015 16:07:54 https://www.somda.nl/forum/12856/p556024/): Ik denk ook dat het verlopen van de rijbevoegdheid een van de hoofdredenen is om er per december mee te stoppen.


Inderdaad, de instroom van zeer veel nieuwe machinisten, naast het feit dat er ook een flinke groep al (veel) langer rijdende machinisten geen bevoegdheid voor Mat 64 heeft is een reden om te stoppen met inzet.
Hoe langer hoe vaker komt het voor dat er moet worden bijgestuurd omdat iemand er niet mee mag rijden. Dit leverd regelmatig logistieke problemen in de processen op.

Voor zover ik weet heeft elke machinist VB die in 2013 in dienst was bij NSR in dat jaar herinstructie gehad. Ook alle "nieuwelingen" hebben tot op heden nog steeds allemaal de mat'64 module moeten doen. Wellicht dat er vanaf een bepaald moment dit jaar dat gestopt is, maar dat weet ik niet.
Groetjs,
Emiel
 

24-10-2015 22:44:39
MasterE
MasterE
Het is dit jaar gestopt, ik weet dat de laatste lichtingen in Asd geen Mat bevoegdheid hebben.


Mcn Asd
 

24-10-2015 22:53:17
NSR-fan
NSR-fan
Quote
Mat64Rens (za 24 okt 2015 21:26:04 https://www.somda.nl/forum/12856/p556508/): @NSR-Fan, instroom van zeer veel nieuwe machinisten? Zoveel zijn het er niet hoor.


Ik heb het actuele overzicht even niet bij de hand, maar er zijn standplaatsen waar rond de 40 personen de opleiding machinist volgen op het moment.
Dat noem ik relatief veel.
Nogmaals dan maar: deze machinisten krijgen zeker geen Mat 64 opleiding meer, net als leerlingen uit eerdere groepen. Natuurlijk kan dit wat per standplaats verschillen.
Verder blijkt regelmatig dat langer rijdende machinisten, welke soms vele jaren wel op Mat 64 hebben gereden, toch een verlopen bevoegdheid te hebben.
Overigens speelt dit bij wegbekendheid ook.
Waarom dit zo is, weet ik niet. Waarschijnlijk dus geen herinstructie gehad in 2013.
 

24-10-2015 23:11:06
thom
thom
Quote
maigoda (za 24 okt 2015 14:11:42 https://www.somda.nl/forum/12856/p556475/):
Quote
thom (vr 23 okt 2015 00:04:39 https://www.somda.nl/forum/12856/p556337/): Vroeger wisselde ze wel bakken, maar gingen er geen treinen geformeerd uit twee Bk's of ABk's de dienst in, dat is namelijk niet heel erg handig...

Technisch is het ook niet mogelijk. De ene bak kan niet zonder de andere. Op de ABk zit de stroomafnemer, de schakelwals/rijrichtingsschakelaar hangt er onder en de ATB-kast zit binnen naast de noodgereedmaakkast. Onder de Bk hangt de motorgenerator, de compressor en de batterijkast.
Groetjes,
Emiel

Ja joh, waarom denk je dat ik zeg dat het niet zo handig is %08%
 

24-10-2015 23:32:10
timtrein
timtrein
Quote
NSR-fan (za 24 okt 2015 22:53:17 https://www.somda.nl/forum/12856/p556518/): Verder blijkt regelmatig dat langer rijdende machinisten, welke soms vele jaren wel op Mat 64 hebben gereden, toch een verlopen bevoegdheid te hebben.
Overigens speelt dit bij wegbekendheid ook.
Dat betekent alleen dat NSR de papierwinkel niet op orde heeft. Handig om dat hier zo op te schrijven trouwens
Conclusie wederom: NS wil gewoon geen moeite doen. Zo jammer. Net alsof vroeger elke mcn overal bevoegdheid op had...
 

24-10-2015 23:39:41
ZJ37
ZJ37
En je hoeft het ook niet ingewikkelder te maken dan nodig: zorg dat bijvoorbeeld dat alleen dat mcn uit Ehv, Mt en Hrl bevoegd blijven, zet die stellen integraal in de 6800, 6900 en klaar. Maar wellicht zie ik 45 procedures en regels over het hoofd.  

24-10-2015 23:40:02
thom
thom
Dat dat blijkt kan ook op het moment zijn dat een Mcn ziet dat hij een dienst met mat'64 moet rijden en die daarom weigert.

Nergens staat geschreven dat er Mcn'en ook daadwerkelijk rondrijden zonder geldige instructie en daarnaast heeft een Mcn daar zelf ook een verantwoordelijkheid voor.

Ergens kan ik mij ook voorstellen dat men stopt met mat'64 vanwege het optellen van én het onderdelen tekort, én het baanruimer verhaal, én het opleidingen verhaal etc...

Laatst bewerkt door thom op 24-10-2015 23:43
 

25-10-2015 00:28:52
broek53
broek53
Ja, ik ook. Een in zichzelf gekeerd bedrijf met volkomen minachting voor de klant doet zoiets inderdaad.  

25-10-2015 08:22:39
mvd
mvd
Quote
ZJ37 (za 24 okt 2015 23:39:41 https://www.somda.nl/forum/12856/p556522/): En je hoeft het ook niet ingewikkelder te maken dan nodig: zorg dat bijvoorbeeld dat alleen dat mcn uit Ehv, Mt en Hrl bevoegd blijven, zet die stellen integraal in de 6800, 6900 en klaar. Maar wellicht zie ik 45 procedures en regels over het hoofd.
Dan zou je ook de diensten aan moeten passen. In dit wijzigingsblad rijdt bijvoorbeeld ook personeel uit Amr op de 6800. In de andere series zal ook personeel vanuit alle windrichtingen zitten...

Laatst bewerkt door mvd op 25-10-2015 08:23


Iech kom gelökkig oet Mestreech!
 

25-10-2015 08:34:49
nougo
nougo
Ja. En zo kun je nog wel 20 obstakels verzinnen als je iets niet wilt. Maar als je wel wilt dan regel je dat gewoon.  

25-10-2015 09:01:36
ricohallo
ricohallo
Bij verstoringen kan de hele planning in de war lopen. Dan kun je wel zo braaf een mcn inplannen die bevoegdheid heeft voor Mat '64, maar als er tijdens of na die verstoring alleen nog een mcn uit Amr beschikbaar is die geen bevoegdheid heeft voor Mat '64, dan kun je het vergeten dat die trein gaat rijden. Het kan dus zijn dat door een verstoring elders of na een verstoring veel uitval komt op trajecten waar Mat '64 rijdt, en of dat nou zo klantvriendelijk is...  

25-10-2015 09:17:02
rogier
rogier
Gelukkig kunnen we voor iedere oplossing weer een nieuw probleem verzinnen. Materieeltekort en daardoor dagelijks treinen met bezettingsgraad Mumbai in de spits is natuurlijk wel klantvriendelijk, want dan is er sprake van een 'voorspelbaar product'. Maarja de 1:1 modelbaan-concessie is weer binnen, dus we kunnen weer tien jaar aanklooien.

Laatst bewerkt door rogier op 25-10-2015 09:51


Reiziger met hoofdletter R......
 

25-10-2015 09:21:22
Daan!
Daan!
Quote
ricohallo (zo 25 okt 2015 09:01:36 https://www.somda.nl/forum/12856/p556529/): Bij verstoringen kan de hele planning in de war lopen. Dan kun je wel zo braaf een mcn inplannen die bevoegdheid heeft voor Mat '64, maar als er tijdens of na die verstoring alleen nog een mcn uit Amr beschikbaar is die geen bevoegdheid heeft voor Mat '64, dan kun je het vergeten dat die trein gaat rijden. Het kan dus zijn dat door een verstoring elders of na een verstoring veel uitval komt op trajecten waar Mat '64 rijdt, en of dat nou zo klantvriendelijk is...


Ik heb liever dat die trein uitvalt bij een verstoring dan bij een gewone dienstregeling.

Laatst bewerkt door Daan! op 25-10-2015 10:20
 

25-10-2015 09:45:34
ricohallo
ricohallo
Er valt in ieder geval heel veel over te zeggen maar ik denk dat we een beetje afdwalen van het onderwerp van dit topic.  

25-10-2015 11:37:42
moderator
Moderator
moderator
Laten we maar weer teruggaan naar de ontwikkelingen mat64 inderdaad


Met vriendelijke groet, Het moderator team
 

25-10-2015 16:58:11
broek53
broek53
Quote
ricohallo (zo 25 okt 2015 09:01:36 https://www.somda.nl/forum/12856/p556529/): Bij verstoringen kan de hele planning in de war lopen. Dan kun je wel zo braaf een mcn inplannen die bevoegdheid heeft voor Mat '64, maar als er tijdens of na die verstoring alleen nog een mcn uit Amr beschikbaar is die geen bevoegdheid heeft voor Mat '64, dan kun je het vergeten dat die trein gaat rijden. Het kan dus zijn dat door een verstoring elders of na een verstoring veel uitval komt op trajecten waar Mat '64 rijdt, en of dat nou zo klantvriendelijk is...
Dat is ongeveer het slechtste argument sinds jaren: de logistieke puinhoop van je bedrijf op de klant afwentelen. Alsof trouwens mat '64 het enige materieel is waar niet alle machinisten op kunnen rijden. NS kent dat verschijnsel inmiddels 81 jaar. En dacht je dat straks iedereen spontaan op een DDM-1 zal kunnen rijden, laat staan op een Flirt? Kortom: materieelbekendheid kan nooit een argument zijn.
 

25-10-2015 18:32:20
MCNAlkmaar
Quote
mvd (zo 25 okt 2015 08:22:39 https://www.somda.nl/forum/12856/p556527/):
Quote
ZJ37 (za 24 okt 2015 23:39:41 https://www.somda.nl/forum/12856/p556522/): En je hoeft het ook niet ingewikkelder te maken dan nodig: zorg dat bijvoorbeeld dat alleen dat mcn uit Ehv, Mt en Hrl bevoegd blijven, zet die stellen integraal in de 6800, 6900 en klaar. Maar wellicht zie ik 45 procedures en regels over het hoofd.
Dan zou je ook de diensten aan moeten passen. In dit wijzigingsblad rijdt bijvoorbeeld ook personeel uit Amr op de 6800. In de andere series zal ook personeel vanuit alle windrichtingen zitten...
Ik heb voorlopig ook nog matbekendheid op Mat 64 dus heel 2016 mag ik er nog op rijden.


De groeten uit Schagen
 

25-10-2015 22:26:20
bnv
bnv
Worden er nog verlengingsbeurten gegeven de komende zeven weken? Als dat eerstdaags al gestopt wordt gezien het naderende einde kan het zijn dat een enkel stel half december al niet meer haalt. Of is het volledige instandhouding t/m 12 december. Mogelijk iets om rekening mee te houden.
En als alle onderhoud vanaf 13 december stopt, is het ook maar afwachten of er dan nog een stel beschikbaar voor een eventuele afscheidsrit begin volgend jaar.
 


25-10-2015 22:32:52
PimTH
PimTH
Welk stel is er ook al weer achter de NSM 1312 naar Ehv overgebracht, die daar wel eens voor in aanmerking kan komen?  

25-10-2015 22:36:39
moderator
Moderator
moderator
Dat is het stel van het spoorwegmuseum. Nu echt terug naar de ontwikkelingen rondom plan V zelf, of start een nieuw draadje over deze afdwaling over bevoegdheid etcetera.

En 26-10 15.25 een aantal berichten omtrent een spotmelding verwijderd

Laatst bewerkt door moderator op 26-10-2015 15:26


Met vriendelijke groet, Het moderator team
 

26-10-2015 17:12:21
AJT
AJT
Is het een vaststaand feit dat Mat'64 er per 13 december uitgaat?  

26-10-2015 17:14:45
MCNAlkmaar
Ja, wat is een vaststaand feit. Het feit ligt er wel dat ze gewoon niet meer planmatig worden ingezet na 13-12. De werkelijkheid zal het uitwijzen, maar met de stelligheid dat de NS het volhoudt, lijkt het mij dat de laatste rit op 12-12 is.


De groeten uit Schagen
 

26-10-2015 17:14:58
rob46
rob46
Wacht het nou eens rustig af, straks krijgen we weer een eindeloze discussie.


57 jaar OV-fotografie.
 

26-10-2015 18:15:31
moderator
Moderator
moderator
Ontopic, laatste waarschuwing


Met vriendelijke groet, Het moderator team
 

26-10-2015 22:41:47
tonnie12
tonnie12
Quote
bnv (zo 25 okt 2015 22:26:20 https://www.somda.nl/forum/12856/p556582/): Worden er nog verlengingsbeurten gegeven de komende zeven weken? Als dat eerstdaags al gestopt wordt gezien het naderende einde kan het zijn dat een enkel stel half december al niet meer haalt. Of is het volledige instandhouding t/m 12 december. Mogelijk iets om rekening mee te houden.
En als alle onderhoud vanaf 13 december stopt, is het ook maar afwachten of er dan nog een stel beschikbaar voor een eventuele afscheidsrit begin volgend jaar.
876 gaat de laatste rit naar het spoorwegmuseum rijden. Dat is gezegt op de vergadering van de vrienden van het spoorwegmuseum met de vriendendag.dus op 28 januari.

Laatst bewerkt door tonnie12 op 29-10-2015 15:45
 

26-10-2015 22:48:59
aarclay
aarclay
De laatste rit, is dat de laatste in de dienstregeling van 2015. Of wordt dit het treinstel voor de 'afscheidsrit'?


Choo choo.....
 

26-10-2015 22:55:24
timtrein
timtrein
Dat laatste  

29-10-2015 13:28:29
reisthijs
reisthijs
Quote
Leo (do 22 okt 2015 13:25:43 https://www.somda.nl/forum/12856/p556285/):
Quote
Spoorzaken (do 22 okt 2015 12:13:40 https://www.somda.nl/forum/12856/p556275/):
Quote
NSR-fan (do 01 okt 2015 10:21:41 https://www.somda.nl/forum/12856/p554103/): Zo gauw rails beschikbaar is, afkomstig van derde perron spoor Oisterwijk, zal de Mat 64 aldaar geplaatst worden. Stel wordt weer groen.

Voor zover zichtbaar stond dit stel eind deze ochtend nog op Hlm NedTrain (oostelijke opstelsporen), of staat er momenteel weer een ander stel ??


Vanmorgen ook gezien, waren de Bk 962/964, tijdstip 09.05 uur.
http://nieuws.ns.nl/oud-ns-treinstel-wordt-restaurant/
Bk 962 is vandaag verplaatst van Haarlem naar een locatie naast Amsterdam Lelylaan.
 

29-10-2015 14:33:45
plant
plant
En wij maar denken dat die bakken voor Ot bestemd waren.  

29-10-2015 17:36:41
ruysdael
ruysdael
http://www.mupload.nl/img/x6gtx5custa.jpeg < foto vanuit de metro. Gaat overigens om een heel stel.  

29-10-2015 17:47:05
martijn
martijn
Ja, de Bk van de 964 staat er ook bij. Maakt samen idd een soort van stel  

29-10-2015 19:45:21
sfj
Grappig detail is wel dat op beide Bk's een eenbeenstroomafnemer is geplaatst ter hoogte van de bakovergang. De Bk 962 staat aan de zuidkant, 964 aan de noordkant. NS logo's zijn verwijderd maar de treinstel- en uicnummers staan er nog op. Er was een soort feesje met gratis drankjes en bbq gehaktbroodjes werden verdeeld.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

29-10-2015 20:44:05
rob46
rob46
De stroomafnemers waren tijdens het transport gedemonteerd en op locatie weer gemonteerd. Ze zijn afkomstig van de B 522.


57 jaar OV-fotografie.
 

29-10-2015 21:20:03
bond
bond
Ter aanvulling, toch nog een keuken in MAT'64, in woord en beeld in het Parool:
http://www.parool.nl/parool/nl/34/ETEN-DRINKEN/article/detail/4173790/2015/10/29/Oud-NS-treinstel-wordt-restaurant-op-station-Lelylaan.dhtml
 

29-10-2015 21:39:46
aarclay
aarclay
En volgens mij zit de "materieel niet inzetbaar"-sticker ook nog op de cabinedeur. %02%
Doh...


Choo choo.....
 

06-11-2015 13:37:59
rob46
rob46
Het restaurant 962/964 krijgt de toepasselijke naam "perron lelylaan".


57 jaar OV-fotografie.
 

06-11-2015 13:44:08
broek53
broek53
We hebben ooit een 'restantentreinstel' gehad, dan is een 'restauranttreinstel' ook wel aardig  

07-11-2015 00:01:27
taigagaai
Moderator
taigagaai
Ah, ElD4 640 van het Materieel'36 werd ooit zo genoemd. Om een beetje raakvlak met het onderwerp te houden, de laatste 4 treinstellen ElD3 serie 401 - 419 werden vernummerd met de komst van Plan V.  

07-11-2015 09:39:44
pjkleton
pjkleton
In 1962 bestond ook de groene 461, waar met verwisselbare klasseborden alles 1e klas gemaakt kon worden Het werd enige tijd gebruikt voor de reizen van het Concertgebouw Orkest.
Het was in die tijd het enige Mat 36 treinstel dat nog donkergroen was ,de rest was grasgroen.
Peter

Laatst bewerkt door pjkleton op 07-11-2015 16:39
 

07-11-2015 22:07:38
moderator
Moderator
moderator
Terug naar de ontwikkelingen mat64 svp, dit heeft daar allemaal niks mee te maken.


Met vriendelijke groet, Het moderator team
 

10-11-2015 12:27:38
sfj
Volkerrail bracht vanmorgen de 954 van Dvge naar de loods te Amf.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

13-11-2015 22:10:34
moderator
Moderator
moderator
Aantal spot/cq offtopic meldingen verplaatst naar het OD van vandaag. Hier gaat het over ontwikkelingen, niet over spots en zaken die onzeker zijn.


Met vriendelijke groet, Het moderator team
 

15-11-2015 15:46:30
aarclay
aarclay
Is er nu eigenlijk ook een verschil met wanneer er materieel op de Dijksgracht terzijde wordt gezet, of in de loods te Amf? Het lijkt wel alsof de loods een verzamelplaats is voor schadebakken en conservering (LINT).


Choo choo.....
 

15-11-2015 16:06:05
PimTH
PimTH
De loods is overdekt, dus dan blijft het automatisch beter bewaard dan op de Dgr. En als de intentie er is dat het nog wel eens gebruikt zou kunnen worden, wil je het goed bewaren, en komt het in de loods.  

15-11-2015 17:04:36
timtrein
timtrein
Overigens staat er ook veel materieel voor cq. rondom de loods. Echt niet alles staat binnen.  

15-11-2015 17:20:14
sfj
En in het specifieke geval van de 954: die staat gewoon buiten tussen de buffels


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

16-11-2015 10:41:41
KvdLee
KvdLee
Het 'raadsel' rond de 522 te Hlmwph is ontrafeld, in ieder geval de Bk (B zal ook wel, maar is vanaf Hlm niet zichtbaar) gestald in de spoordriehoek.  

16-11-2015 13:19:36
lex_t
lex_t
Waarom slopen ze dat wrak niet? #522  

16-11-2015 13:25:55
aarclay
aarclay
Zal wel uiteindelijk de bedoeling moeten zijn, lijkt me.
Kwestie van tijd....?


Choo choo.....
 

16-11-2015 13:36:07
Spoorzaken
Spoorzaken
Exact ditzelfde zei men eind jaren '50 over stoomlok 3737; was toen ook totaal oninteressant. Concreet is m.b.t. T 522 dus nog niet voor sloop gekozen !  

16-11-2015 14:20:50
AgentX
AgentX
Misschien heb ik een bericht gemist hoor, maar zit er niet nog steeds meetapparatuur in de 522?  

16-11-2015 15:04:40
iraj-smile
iraj-smile
@Spoorzaken is dat misschien ook de rede dat te Amf ook nog een hoop oud spul staat? O.a. 526, DD-AR/DDZ proefbak en DD-AR stuurstanden.  

16-11-2015 16:06:44
thom
thom
D'r is allang besloten dat dat ding gesloopt gaat worden, alleen ligt het sloopcircus nu plat.

Grote kans dat straks als men klaar is met al het mat64 opruimen dat dat soort bakken erachter aan gaan, en dan denk ik aan 526, de halve 522, middenbak 4005, al die proefbakken DDZ etc....
 

16-11-2015 16:14:48
broek53
broek53
OT, maar voor de volledigheid: Die staan inderdaad op de lijst, net als de drie ICK's op de Dgr en de DE3-en in Amf die toch niet verkocht zijn.  

16-11-2015 16:55:20
Frontier
Frontier
Quote
KvdLee (ma 16 nov 2015 10:41:41 https://www.somda.nl/forum/12856/p558848/): Het 'raadsel' rond de 522 te Hlmwph is ontrafeld, in ieder geval de Bk (B zal ook wel, maar is vanaf Hlm niet zichtbaar) gestald in de spoordriehoek.

Dat ze er beiden staan is inderdaad aannemelijk, want er stond hedenmiddag niets meer in de oude loods wat dat betreft.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

16-11-2015 17:40:35
timtrein
timtrein
Quote
broek53 (ma 16 nov 2015 16:14:48 https://www.somda.nl/forum/12856/p558889/): OT, maar voor de volledigheid: Die staan inderdaad op de lijst, net als de drie ICK's op de Dgr en de DE3-en in Amf die toch niet verkocht zijn.
En voor de nog volledigerheid: dat is al járen zo (voor mensen weer in paniek raken...)
 

18-11-2015 16:42:34
Mat64Rens
Mat64Rens
Vandaag is stel 950 bij de 954 geplaatst. Naast de loods in Amf dus.  

18-11-2015 17:08:14
AJT
AJT
Als Mat'64 straks museummat wordt, mag het dan nog wel 140 km per uur?  

18-11-2015 17:10:17
train85
train85
Ja.  

18-11-2015 17:17:05
broek53
broek53
Quote
Mat64Rens (wo 18 nov 2015 16:42:34 https://www.somda.nl/forum/12856/p559081/): Vandaag is stel 950 bij de 954 geplaatst. Naast de loods in Amf dus.
De 950 speciaal daarvoor opgehaald uit de Zaanstraat? Opvallende manoeuvres!
 

18-11-2015 17:19:22
TSNL250
TSNL250
Is er bij iemand bekend waarom deze "opvallende manoeuvres" plaatsvinden?  

19-11-2015 00:15:00
thom
thom
Quote
AJT (wo 18 nov 2015 17:08:14 https://www.somda.nl/forum/12856/p559084/): Als Mat'64 straks museummat wordt, mag het dan nog wel 140 km per uur?

Waarom zou het niet mogen?

Een eigenaar kan er zelf een beperking op leggen, maar de klassieke lokken mogen nog steeds 135, plan U's 130 en mat'54 nog steeds 140
 

19-11-2015 21:20:36
M-BASS
M-BASS
Nog een redelijk opvallende maneuvre in de maak: de 956 stond vanmiddag om 15:15 nog steeds in ehv, alleen nu op spoor 44 ipv achter sb. Echter was ie nu gekoppeld met 876 van nsm. Is het de bedoeling dat ze samen op transport naar amf gaan?

Laatst bewerkt door M-BASS op 19-11-2015 21:21
 

19-11-2015 23:01:17
thom
thom
Wat zou de 876 in Amf te zoeken hebben dan?  


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina's):

Plan V - Plan T
RailWiki.nl