Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina's):

Plan V - Plan T
RailWiki.nl
30-09-2015 10:46:51
Spoorzaken
Spoorzaken
Quote
rob46 (wo 30 sep 2015 08:40:26 https://www.somda.nl/forum/12856/p553943/): Is de halve 522 de afgelopen twee weken nog bij het Rb gespot.?

Ja, stond er vanmorgen nog in dezelfde staat als ca. 3 wkn geleden. Misschien wordt het voorzichtig tijd om dit oude halve dametje toch te behouden ? Intussen al veel ouder (en unieker) dan menig stuk spoormaterieel dat de afgelopen jaren behouden is.
 

30-09-2015 10:51:55
broek53
broek53
Behouden alleen maar omdat het kale wrak er nog is? Dat lijkt mij ongeveer de slechtst mogelijke reden.  

30-09-2015 10:59:39
Spoorzaken
Spoorzaken
Beetje off-topic (ik ben er van bewust, beste Moderator !), maar: Dit was exact dezelfde reactie toen eind jaren 90 het Olympisch Stadion in A'dam (1928) gesloopt moest worden en er een paar mensen riepen om behoud.....het moet ergens beginnen, met ideeën bijvoorbeeld.

Laatst bewerkt door moderator op 30-09-2015 12:31, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

30-09-2015 11:12:26
broek53
broek53
Een betere bewaaractie in dit kader zou dan zijn om alsnog de 526 te behouden. Daar ben ik ook absoluut niet voor, maar het zou vergelijkenderwijs in ieder geval logischer zijn. Overigens zie ik daar ook niets in, laat dat duidelijk zijn.  


30-09-2015 13:08:29
iraj-smile
iraj-smile
@Broek53 zou misschien Stichting Mat'64 geïnteresseerd zijn in de 526? Ze hebben dan het volledige gamma aan Mat'64!  

30-09-2015 13:26:44
NSR-fan
NSR-fan
De meest inactieve hobbij club van Nederland. Aan het destijds gekregen stel is nog nooit iets gedaan. De website is al "jaren" niet bijgewerkt .

Maar misschien kunnen Irja-Smilde en Spoorzaken de club vlottrekken en in ieder geval de plan V van die club rijvaardig maken.
Dat lijkt al moeilijk genoeg.......

Zoals Broek53 al aangeeft: een wat bizar idee in deze context om dan ook de 526 te willen bewaren.

Laatst bewerkt door NSR-fan op 30-09-2015 22:55
 

30-09-2015 13:32:49
Erikvd12
Erikvd12
Heb geruchten gehoord dat men volgend jaar wil gaan rijden met het stel.

het stel staat nog altijd in Zlr. Ondertussen is al hetzelfde gebeurd als wat er enige jaren geleden ook met wat stellen mat '64 is gebeurd.

Laatst bewerkt door Erikvd12 op 30-09-2015 13:34
 

30-09-2015 13:33:28
iraj-smile
iraj-smile
@NSR-fan Dat Stichting Mat'64 niet echt actief is wist ik wel. Hun 904 staat volgens mij ook ergens stof te vangen. Weet iemand waar eigenlijk? Zutphen?  

30-09-2015 13:42:56
treinefan
treinefan
Het antwoord daarop staat 1 reactie boven je.


Met vriendelijke groet,
 

30-09-2015 13:45:34
sfj
Stond er een paar dagen geleden nog toen ik er langs reed.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

30-09-2015 14:26:48
bacr
bacr
Quote
Erikvd12 (wo 30 sep 2015 13:32:49 https://www.somda.nl/forum/12856/p553991/): Heb geruchten gehoord dat men volgend jaar wil gaan rijden met het stel.


Er gaan over veel museumstichtingen wel meer geruchten.
Wat te denken van die jammerlijke TEE-bakken die weg staan te roesten op Dgr, terwijl het gedecimeerde bestuur van de eigenaar zelf eerst een nieuwe "Stichting Transportmuseum Lelystad" opricht om vervolgens als Stichting TEE te melden dat men gaat samenwerken met STL en dat de TEE daarin een mooie plek krijgt...

[Geheel niet thuishorend in dit topic, maar ik moest het toch even kwijt...]

... fan van internationaal materieel en van degelijk Nederlandsch fabrikaat...

Laatst bewerkt door bacr op 30-09-2015 14:28
 

30-09-2015 15:46:26
bossie186
bossie186
Weet niet of het al ter sprake is gekomen hier of nieuw is:

Ik citeer uit het Railmagazine: 'De door de bakwisseling onstane asbestvrije Bk-combinatie 962/964 ging op 1 september naar de Nedtrain-locatie in Haarlem. Daar werden de bakken pro forma van de stroomafnemers van de voor sloop bestemde B 522 voorzien. Naar verluidt wordt de Bk 962/964 aan een particulier ter beschikking gesteld. De ABk 962/964 zal aan de sloper worden aangeboden.'
 

30-09-2015 19:29:47
thom
thom
Quote
broek53 (wo 30 sep 2015 11:12:26 https://www.somda.nl/forum/12856/p553960/): Een betere bewaaractie in dit kader zou dan zijn om alsnog de 526 te behouden. Daar ben ik ook absoluut niet voor, maar het zou vergelijkenderwijs in ieder geval logischer zijn. Overigens zie ik daar ook niets in, laat dat duidelijk zijn.

Om hier de status van de 526 ook te delen, dat stel is knap geplukt en gevandaliseerd.
Om maar wat te noemen, de complete techniek en inventaris van beide cabines is volledig manco en alles is gedemonteerd met de kniptang dus ook de bedrading is onbruikbaar, en dat geldt ook voor de meeste E-kasten.

Verder is het merendeel van de ruiten ingegooid, en aangezien dat inmiddels al jaren zo is kun je er ook op rekenen dat de vloeren, wanden en interieur flink geleden hebben door het invallende water.

Ook zullen er nu wel volledig versleten draaistellen (mogelijk zelfs zonder motoren) onder staan omdat men de nog bruikbare door wisselt met versleten onder sloopstellen en ook andere hoofddelen als compressors en MG's zullen wel manco zijn.

Daarnaast zit er een hap asbest in, en de onlangs aangepaste regelgeving daaromtrent maakt het nu nóg ingewikkelder om nog wat te willen beginnen met dat stel, buiten het feit om dat je je kunt afvragen of het stel nogwel te redden is eigenlijk...
 

30-09-2015 22:57:58
NSR-fan
NSR-fan
Quote
bossie186 (wo 30 sep 2015 15:46:26 https://www.somda.nl/forum/12856/p554007/): Naar verluidt wordt de Bk 962/964 aan een particulier ter beschikking gesteld


Voor project in Oisterwijk bestemd, dacht ik.
 

01-10-2015 00:14:11
broek53
broek53
Mijn info is dat het een restaurant zou moeten worden.  

01-10-2015 00:43:52
mren
mren
Quote
NSR-fan (wo 30 sep 2015 22:57:58 https://www.somda.nl/forum/12856/p554065/):
Quote
bossie186 (wo 30 sep 2015 15:46:26 https://www.somda.nl/forum/12856/p554007/): Naar verluidt wordt de Bk 962/964 aan een particulier ter beschikking gesteld


Voor project in Oisterwijk bestemd, dacht ik.

Wordt op een spoortje voor de KVL-gebouwen gezet.
 

01-10-2015 01:09:04
broek53
broek53
KVL?  

01-10-2015 01:23:08
mren
mren
Ik meen Koninklijke Verenigde Leder.
Zijn de industriële gebouwen aan de noordzijde van het spoor, iets ten westen van station Oisterwijk. Het hele terrein is in ontwikkeling en er zijn nog wat lege loodsen maar ook een indrukwekkend ketelhuis met duo-stoomgenerator en een opgeknapt 'voorste' gebouw met oa een bakker, koffiezaak en expositie over de lederindustrie in Brabant.
 

01-10-2015 01:23:45
scooter
scooter
Koninklijke Verenigde Leder.
De voormalige lederfabriek langs het spoor net voor het station aan de linkerzijde, gezien vanuit de richting Tilburg
Edit:mren was me net voor%02%

Laatst bewerkt door scooter op 01-10-2015 01:24
 

01-10-2015 10:21:41
NSR-fan
NSR-fan
Zo gauw rails beschikbaar is, afkomstig van derde perron spoor Oisterwijk, zal de Mat 64 aldaar geplaatst worden. Stel wordt weer groen.  

01-10-2015 10:27:09
sik214
sik214
Stel kan dan wel groen worden, maar niet "weer".  

01-10-2015 11:17:12
NSR-fan
NSR-fan
Inderdaad %02%  

01-10-2015 14:04:57
VIRMm1
VIRMm1
Komt er dan een aansluiting in Ot vanaf spoor 3 naar de leerfabriek?  

01-10-2015 14:07:20
mren
mren
Nee, gewoon een stukje spoor voor de deur in het gras.  

01-10-2015 18:06:48
timtrein
timtrein
Mooi dat het twee Bk's zijn, dan is elke toekomstige discussie over weer rijvaardig maken alvast in de kiem gesmoord  

02-10-2015 09:43:56
Spoorzaken
Spoorzaken
Quote
bacr (wo 30 sep 2015 14:26:48 https://www.somda.nl/forum/12856/p554002/):
Quote
Erikvd12 (wo 30 sep 2015 13:32:49 https://www.somda.nl/forum/12856/p553991/): Heb geruchten gehoord dat men volgend jaar wil gaan rijden met het stel.


Er gaan over veel museumstichtingen wel meer geruchten.
Wat te denken van die jammerlijke TEE-bakken die weg staan te roesten op Dgr, terwijl het gedecimeerde bestuur van de eigenaar zelf eerst een nieuwe "Stichting Transportmuseum Lelystad" opricht om vervolgens als Stichting TEE te melden dat men gaat samenwerken met STL en dat de TEE daarin een mooie plek krijgt...

[Geheel niet thuishorend in dit topic, maar ik moest het toch even kwijt...]

... fan van internationaal materieel en van degelijk Nederlandsch fabrikaat...

Ik zie als voorlopig beste oplossing dat er veel meer samenwerking komt tussen allerlei (te) kleine stichtingen en verenigingen. Zal niet makkelijk zijn, maar is essentieel om te overleven. Zoek elkaar op en ga bij een kop koffie het gesprek aan. Alleen zo kunnen V, T en TEE duurzaam behouden worden !
 

02-10-2015 14:32:00
bacr
bacr
Helemaal mee eens en ook helemaal mijn ding. De praktijk is weerbarstiger dan dat.

Al dat mooie museumspul zou zonder veel problemen onderdak kunnen vinden in een lege StORE-loods in Blerick. Ondanks dat de kosten daarvan te overzien zijn, is er blijkbaar toch de keuze gemaakt door diverse stichtingen om liever het eigen spul (V, T, TEE) werkeloos en immobiel door de elementen te laten behandelen dan het overdekt op te bergen in afwachting van betere tijden.

En nu weer terug naar het onderwerp van deze thread...

Laatst bewerkt door moderator op 02-10-2015 15:28, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten!
 

02-10-2015 20:16:18
moderator
Moderator
moderator
Welkom in het Mat64 topic. Deze zijstraat lijkt me een prima discussie waardig, maar maak daar even een aparte draad van aub


Met vriendelijke groet, Het moderator team
 

03-10-2015 14:12:05
marotrans
marotrans
Wat ik me afvraag: bij het Rail Distri Center van Nedtrain aan de Zuiderkruisweg/Siriusstraat in Tilburg staan ongeveer 40 motordraaistellen buiten van mat '64.

Gezien de zeer beperkte levensduur van de nog rijdende stellen; verwacht men zoveel uitval of zit er handel in?
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


03-10-2015 18:49:05
VIRMm1
VIRMm1
De motoren zitten nog vol met koper en andere onderdelen die hergebruikt kunnen worden voor andere type tractiemotoren.

Overigens staat de parkeerplaats bij de Zaanstraat in Amsterdam ook nog vol met loopdraaistellen (zonder wielkasten).

Dat spul zal niet meer hergebruikt worden.
 

03-10-2015 19:40:54
marotrans
marotrans
Handel dus%02%
Bedankt voor de informatie!
 

05-10-2015 16:34:24
Frontier
Frontier
Quote
bossie186 (wo 30 sep 2015 15:46:26 https://www.somda.nl/forum/12856/p554007/): 'De door de bakwisseling onstane asbestvrije Bk-combinatie 962/964 ging op 1 september naar de Nedtrain-locatie in Haarlem. Daar werden de bakken pro forma van de stroomafnemers van de voor sloop bestemde B 522 voorzien. Naar verluidt wordt de Bk 962/964 aan een particulier ter beschikking gesteld. De ABk 962/964 zal aan de sloper worden aangeboden.'

En na enkele weken binnen gestaan te hebben staat de Bk 962/964 combinatie nu weer buiten op het erf te Hlmwph.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

07-10-2015 11:12:20
Spoorzaken
Spoorzaken
Gistermiddag (ca. 13.50) stond hij er nog, evenals de al vaker vermeldde halve 522.

Laatst bewerkt door moderator op 07-10-2015 11:56, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

07-10-2015 11:14:57
broek53
broek53
Als ik het bovenstaande allemaal letterlijk neem, kan dat nog wel even duren - namelijk totdat spoor 3 in Oisterwijk zal zijn opgebroken..  

08-10-2015 09:43:30
hellfire
hellfire
De media zijn ook wakker aan het worden:

http://www.ovmagazine.nl/2015/10/mat-64-kan-tot-2017-in-dienst-blijven-0801/

Apart dat ze zo structureel in de berichtgeving de naam "Apenkop" gebruiken. Ik ken werkelijk niemand die die benaming gebruikt. Het is meestal "oude stoptrein" of in een enkel geval "Delta Lloyd trein".

Laatst bewerkt door hellfire op 08-10-2015 09:44
 

08-10-2015 10:31:21
aarclay
aarclay
Die naam kende ik vroeger wel, maar is nooit echt doorgeslagen. Vermoedelijk omdat deze te vaak verward werd met de Hondekop?
Ikzelf noem ze gewoon 'oude generatie stoptrein' om het te verduidelijken.

Laatst bewerkt door aarclay op 08-10-2015 10:33


Choo choo.....
 

08-10-2015 11:06:08
Erikvd12
Erikvd12
Wees maar blij dat ze ze niet hondekop noemen, iets wat vaak gebeurd is in het verleden.  

08-10-2015 11:08:50
broek53
broek53
Dat is precies de reden dat sommigen het Apenkoppen zijn gaan noemen, overigens net zoaals anderen de oude stroomlijnstellen gingen aanduiden als Muizeneus. Het zijn beide dus eigenlijk afgeleide 'kreten' van de alom gebruikte hondekop, maar geen van beide hebben ze algemene ingang gevonden.  

08-10-2015 11:20:19
nohab
nohab
Quote
hellfire "Delta Lloyd trein"
Die heb ik nog nooit gehoord. Wat is de associatie?


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

08-10-2015 11:35:29
daniel81
daniel81
De blauwe reclamebanden waarop de firma Delta Lloyd uitvoerig reclame-uitingen heeft laten plakken?  

08-10-2015 11:36:30
nathanvos2
nathanvos2
Ze hebben ooit reclame gehad voor delta loyd. Daniel81 was mij net voor.  

08-10-2015 11:42:03
AlbertP
AlbertP
Als ik het me goed herinner zaten deze reclamebanden ook op DD-AR of DDM-1, dus erg duidelijk is die naam niet.  

08-10-2015 12:16:47
daniel81
daniel81
Op al het niet-IC-materieel in de jaren '70/'80
Meest bijzondere was plan U, die op de motorbak 2 banen had ipv 3
Overigens heeft DD-AR volgens mij nooit meer reclame gehad op de banen.
 

08-10-2015 13:15:51
timtrein
timtrein
DDAR heeft jaren met reclame gereden, zelfs de mDDM's!  

08-10-2015 13:29:25
AgentX
AgentX
Ja maar @daniel81 bedoelt *daarna* nooit meer.  

08-10-2015 13:30:22
Edb3
Edb3
NS heeft zelfs nu een speciale pagina waarin het uitlegt waarom mat'64 in december echt aan de kant gaat en niet kan blijven rijden: http://nieuws.ns.nl/afscheid-van-de-mat64-in-december/  

08-10-2015 14:18:02
Daan!
Daan!
NS voelt de bui al hangen  

08-10-2015 14:23:51
daniel81
daniel81
en weer doorspekt met halve waarheden en hele leugens zoals we doorgaans wel gewend zijn%03%

- de grens is en blijft van 13 december puur arbitrair, waarom dit niet ná de winter kan wordt niet uitgelegd
- DDAR is door diezelfde communiceerlui vorig jaar vol trots aangekondigd als medicijn tegen het zitplaatsentekort en niet als het dichten van het ene gat met het andere
 

08-10-2015 17:53:26
timtrein
timtrein
Conclusie is gewoon dat NS geen moeite meer wil doen voor die laatste stellen. Of de revisietermijnen van de draaistellen zijn te snel verstreken, iemand daar inzicht in?  

08-10-2015 18:29:11
broek53
broek53
Zelfs al zou dat zo zijn, dan verlopen ze niet allemaal tegelijk per 13-12.

Laatst bewerkt door broek53 op 08-10-2015 18:30
 

08-10-2015 18:55:12
V64
V64
Ik ben net zo verontwaardigd over de domme beslissing de V-tjes per dec. 2015 af te voeren als iedereen hier.
Maar helaas: ik denk dat het hier een gevalletje betreft van: waar geen wil is, is geen weg.
En dan kan je praten als Brugman, en allerlei argumenten aandragen, maar helaas.
 

08-10-2015 20:12:54
wouterder
wouterder
Toch apart dat er staat dat DDM1 de herfstdrukte moet opvangen, maar wat te doen met de herfsdrukte van dit jaar?  

08-10-2015 20:16:39
albertjan9
albertjan9
Dit jaar hebben we de Mat'64 nog, DDM1 is de(tijdelijke) vervanging.

Volgens OVmagazine zouden de Mat'64 nog tot 2017 in dienst kunnen blijven:
Quote
De revisie waarover NS rept is, voorlopig althans, bij de meeste treinstellen nog niet aan de orde. Onderhoudsbedrijf Nedtrain, een dochter van NS, rekent voor Mat ’64 een revisietermijn van 9 jaar en 3 maanden. De laatste stellen kregen hun revisie eind 2007. Uitgaande van die termijn, hoeven slechts twee stellen rond de jaarwisseling terzijde te worden gesteld. Daarna kan de rest in principe tot mei blijven rijden, waarna ze geleidelijk moeten afvloeiien. “De laatste zeven stellen kunnen theoretisch zelfs tot in 2017 mee”, aldus een materieelexpert.

NS ontkent dat er tot 2017 kan worden doorgereden. Het geleidelijk afvoeren van het materieel zodra de revisietermijn daadwerkelijk is verstreken, zoals NS normaal gesproken altijd doet, is volgens de woordvoerder geen optie. “Je wil een voorspelbaar product neerzetten en niet elke maand weer andere treinen en ingewikkelde onderhoudsschema’s”, aldus de zegsman.

Bron: http://www.ovmagazine.nl/2015/10/mat-64-kan-tot-2017-in-dienst-blijven-0801


Laatst bewerkt door albertjan9 op 09-10-2015 09:22
 

08-10-2015 21:04:34
M-BASS
M-BASS
Quote
Quote
albertjan9 (do 08 okt 2015 20:16:39 https://www.somda.nl/forum/12856/p554889/): Het geleidelijk afvoeren van het materieel zodra de revisietermijn daadwerkelijk is verstreken, zoals NS normaal gesproken altijd doet, is volgens de woordvoerder geen optie. “Je wil een voorspelbaar product neerzetten en niet elke maand weer andere treinen en ingewikkelde onderhoudsschema’s”, aldus de zegsman.

Bron: http://www.ovmagazine.nl/2015/10/mat-64-kan-tot-2017-in-dienst-blijven-0801/



Tja, te korte treinen en daardoor ergernis is inderdaad wel te voorspellen zo; dat is nu al zo en wordt op deze manier alleen maar erger.
 


08-10-2015 21:15:53
sjoerd
sjoerd
Van een voorspelbaar product is al jaren geen sprake meer. De tijd van een materieelsoort per treinserie is reeds lang achter ons; de treinlengte is niet voorspelbaar te krijgen, de plaats waar het te korte treintje stopt ook niet en of er hoe dan ook iets rijdt ook steeds minder. Materieelgebrek is van alle tijden, of het er nu echt was of is, maakt niet uit, terwijl er tegelijk erg veel geparkeerd staat wat niet bruikbaar is.
Die woordvoerders en zegsmannen weten niet eens waarover ze het hebben. Ik durf niet eens meer hardop te zeggen dat ik spoorwegbelangstellende ben. Het is om je diep te schamen.
 

09-10-2015 09:19:27
bacr
bacr
Quote
Quote

NS ontkent dat er tot 2017 kan worden doorgereden. Het geleidelijk afvoeren van het materieel zodra de revisietermijn daadwerkelijk is verstreken, zoals NS normaal gesproken altijd doet, is volgens de woordvoerder geen optie. “Je wil een voorspelbaar product neerzetten en niet elke maand weer andere treinen en ingewikkelde onderhoudsschema’s”, aldus de zegsman.

Bron: http://www.ovmagazine.nl/2015/10/mat-64-kan-tot-2017-in-dienst-blijven-0801/



Goh, volgens mij gebeurt dat iedere dag, met treinen die allemaal hun eigen onderdhoudsschema's hebben?
 

09-10-2015 10:01:18
broek53
broek53
Ik zou aan dit deel van de reactie van de zegsman niet meer aandacht besteden dan strikt nodig. De man weet inhoudelijk duidelijk niet waar hij het over heeft, althans niet hoe het systeem van omlopen, wijzigingsbladen en dagplan in elkaar steekt EN hij weet niet dat omloopaanpassingen van alle tijden zijn en hij weet niet dat het voor mat '64 - met enige onderbrekingen - al jaren aan de gang is. Zo vindt hij ook het plukken van terzijde gestelde stellen iets dat je niet doet en heel ingewikkeld is en zo, terwijl wij weten dat het zelfs strak georganiseerd gebeurt, al sinds de afvoer van de tientallen stellen uit het land via de Zaanstraat naar de sloper gaande is. Wat moet je daar nou mee?  

09-10-2015 11:01:11
nougo
nougo
Ik zou niet weten wat we er mee moeten of kunnen. En als we er al wat mee konden zou ik graag weten wat. Ik denk wel eens dat als je een man of 15 kunt vinden die van de hoed en de rand weten, die die tent willen runnen op een manier waarop men gewoon gaat doen wat er kan *en* die op de juiste posities zitten inclusief beslissingsbevoegdheden, je een heel ander bedrijf zou hebben.

Ik blijf me alleen afvragen waarom men zo star blijft vasthouden aan die terzijdestelling. Dat het te ingewikkeld zou zijn is me eigenlijk iets te simpel.

Laatst bewerkt door nougo op 09-10-2015 11:02
 

09-10-2015 11:08:04
rob46
rob46
Ja die waren er vóór 1996 in veelvoud.


57 jaar OV-fotografie.
 

09-10-2015 11:22:36
broek53
broek53
Er was er eens, inmiddels lang geleden, een gremium waarin ter zake kundige vertegenwoordigers van de Dienst van Materieel & Werkplaatsen en de dienst van Exploitatie maandelijks overlegden. Bij Ep waren dat mensen van wat nu NSR Logistiek heet en het hoofd van het Landelijk Bureau Materieel. Feitelijk werden daar de afspraken gemaakt en als het wat omvangrijkers betrof, de voorstellen voor de directie voorbereid ter beslissing. Mijn kop eraf (figuurlijk dan) dat in dit gremium besloten zou zijn om mat '64 zoveel mogelijk in dienst te houden op het moment dat Mw terugkwam op de toezegging 5 ICR-stammen ter beschikking te stellen voor de 1900. Daar is het namelijk ergens finaal fout gegaan.
Dat soort overleg is er niet meer. Het is nu dus veel meer hap-snap geworden, waarbij NedTrain een organisatie is geworden die niet NSR dient, maar primair zichzelf en het LBM nauwelijks meer gehoord wordt. Daarnaast is er ergens de beleidsbeslissing genomen dat het nu maar eens afgelopen moet zijn met mat '64 en daartegen durft blijkbaar niemand uit de versnipperde bedrijven een serieus tegengeluid te laten horen. Om met een vroegere hoofdredacteur van Op de rails te spreken, geldt in dat soort organisaties altijd de vraag: "Is het beleid, of is erover nagedacht?". Wij weten het nu: het is beleid.
 

09-10-2015 17:07:52
279
279
hear hear !!  

09-10-2015 18:39:58
VIRMm1
VIRMm1
Even ter aanvulling, het LBM (tegenwoordig heet het MBN, Materieel bureau Nedtrain) is tegenwoordig van NedTrain...

Zegt al een hoop toch?
 

12-10-2015 09:07:49
Lovers83
Lovers83
De kogel is nu echt door de kerk. De dagen zijn geteld. Plan V gaat nu echt met pensioen

Persbericht NS over MAT >> http://nieuws.ns.nl/afscheid-van-de-mat64-in-december/
 

12-10-2015 09:23:57
sjoerd
sjoerd
Ja, en het jokken (of de onwetendheid over de feiten) gaat door.  

12-10-2015 09:25:43
broek53
broek53
De kogel was natuurlijk allang door de kerk. Het bericht van NS op dit moment is niet meer en niet minder dan een weergave van de verdediging die men bedacht heeft als reactie op de kritische vragen van OV-Magazine.  

12-10-2015 10:22:18
Spoorzaken
Spoorzaken
Quote
nougo (vr 09 okt 2015 11:01:11 https://www.somda.nl/forum/12856/p554954/): Ik zou niet weten wat we er mee moeten of kunnen. En als we er al wat mee konden zou ik graag weten wat. Ik denk wel eens dat als je een man of 15 kunt vinden die van de hoed en de rand weten, die die tent willen runnen op een manier waarop men gewoon gaat doen wat er kan *en* die op de juiste posities zitten inclusief beslissingsbevoegdheden, je een heel ander bedrijf zou hebben.

Ik blijf me alleen afvragen waarom men zo star blijft vasthouden aan die terzijdestelling. Dat het te ingewikkeld zou zijn is me eigenlijk iets te simpel.

Nogmaals: zet alle mat 64 afvoer waarheden en onwaarheden feitelijk-zakelijk op een A4-tje en stuur dit naar de juiste verslaggevers bij De Telegraaf en het Financieel Dagblad. Die hebben NS / ProRail / NedTrain al jaren scherp in het vizier en willen graag nieuws vanuit een andere hoek horen !
 

12-10-2015 10:53:57
NSR-fan
NSR-fan
Nou Spoorzaken, werk aan de winkel. Zet zelf alles op papier en verzenden maar.
Misschien ga je spoorgeschiedenis schrijven als je er wat mee bereikt.

Maar NS neemt als bedrijf nog altijd zelf haar beslissingen, protesteren help vaak maar weinig. Overal worden beslissingen genomen welke slechter zijn voor de klant, dat is niet alleen bij NS zo.
Ik mag ruim meer gaan betalen voor mijn kabelaansluiting, maar krijg wel minder zenders en geen HD kwaliteit meer. Eigenlijk willen ze gewoon dat ik een (nog) duurder pakket neem.
Dus je ziet, NS is een bedrijf welke haar eigen beleidsplan uitvoerd, net als andere bedrijven dat doen. En Mat 64 uit dienst nemen is daar één van.
 

12-10-2015 11:02:38
broek53
broek53
Geheel persoonlijk vind ik het ook terecht dat NS zijn eigen koers vaart. Maar sta daar dan ook voor en draai er dan niet omheen en prober niet de "schuld" te leggen bij de Wet, bij ILT, bij een plotseling spontaan optredend onderdelengebrek of welke reden of oorzaak buiten jezelf dan ook.  

13-10-2015 17:06:51
timtrein
timtrein
http://www.treinennieuws.nl/mat64-maakt-plaats-voor-de-flirt
Afscheidsrit naar het Spoorwegmuseum op 28 januari?
 

13-10-2015 17:10:00
lex_t
lex_t
Dat plaatje is geen Flirt.  

13-10-2015 19:57:45
AgentX
AgentX
Dat is de veelbesproken SNG, die gebouwd wordt door het Spaanse CAF.  

14-10-2015 07:58:54
sik214
sik214
Quote
timtrein (di 13 okt 2015 17:06:51 https://www.somda.nl/forum/12856/p555381/): http://www.treinennieuws.nl/mat64-maakt-plaats-voor-de-flirt
Afscheidsrit naar het Spoorwegmuseum op 28 januari?
Het is een hobbysite van een mede forummer, bron van bijna alle berichten is somda zo lijkt het altijd. Als dit echte journalistiek zou zijn, is het tenenkrommend geschreven.

Laatst bewerkt door sik214 op 14-10-2015 07:59
 

14-10-2015 09:34:12
thom
thom
Quote
sik214 (wo 14 okt 2015 07:58:54 https://www.somda.nl/forum/12856/p555437/):
Quote
timtrein (di 13 okt 2015 17:06:51 https://www.somda.nl/forum/12856/p555381/): http://www.treinennieuws.nl/mat64-maakt-plaats-voor-de-flirt
Afscheidsrit naar het Spoorwegmuseum op 28 januari?
Het is een hobbysite van een mede forummer, bron van bijna alle berichten is somda zo lijkt het altijd. Als dit echte journalistiek zou zijn, is het tenenkrommend geschreven.

Reken er ook maar op dat NS dat zelf ook wel publiceert, als ze dat zelf initiëren.

Wazig gedoe over dat ze geen persberichten uitsturen, en die 'vrije nieuwsgaring' is waarschijnlijk beter te omschrijven als uitgelekte interne info.

Laatst bewerkt door thom op 14-10-2015 09:35
 

14-10-2015 10:27:09
AgentX
AgentX
Quote
sik214 (wo 14 okt 2015 07:58:54 https://www.somda.nl/forum/12856/p555437/):
Quote
timtrein (di 13 okt 2015 17:06:51 https://www.somda.nl/forum/12856/p555381/): http://www.treinennieuws.nl/mat64-maakt-plaats-voor-de-flirt
Afscheidsrit naar het Spoorwegmuseum op 28 januari?
Het is een hobbysite van een mede forummer, bron van bijna alle berichten is somda zo lijkt het altijd. Als dit echte journalistiek zou zijn, is het tenenkrommend geschreven.


... bovendien hebben "echte" nieuwsmedia vaak een professioneel ogende website, en inderdaad, een redelijke kennis van de Nederlandse spelling.
 

14-10-2015 16:57:41
mren
mren
Quote
sik214 (wo 14 okt 2015 07:58:54 https://www.somda.nl/forum/12856/p555437/):
Quote
timtrein (di 13 okt 2015 17:06:51 https://www.somda.nl/forum/12856/p555381/): http://www.treinennieuws.nl/mat64-maakt-plaats-voor-de-flirt
Afscheidsrit naar het Spoorwegmuseum op 28 januari?
Het is een hobbysite van een mede forummer, bron van bijna alle berichten is somda zo lijkt het altijd. Als dit echte journalistiek zou zijn, is het tenenkrommend geschreven.


Los daarvan is overigens de genoemde datum wel de laatste stand van zaken nadat het eerder 'een nog te bepalen zaterdag in november' zou zijn.
 

15-10-2015 09:46:17
moderator
Moderator
moderator
discussie over NS en politiek afgesplitst naar https://www.somda.nl/forum/17302/p555322/NS+en+politiek/  

17-10-2015 22:54:18
bnv
bnv
Quote
broek53 (ma 12 okt 2015 09:25:43 https://www.somda.nl/forum/12856/p555187/): De kogel was natuurlijk allang door de kerk. Het bericht van NS op dit moment is niet meer en niet minder dan een weergave van de verdediging die men bedacht heeft als reactie op de kritische vragen van OV-Magazine.


Inderdaad, ik lees het persbericht dan ook als een uiting van NS in de zin van: wij hebben dit nu eenmaal besloten en willen het nog wel even uitleggen hoe het zit. Men wil er nu eenmaal blijkbaar van af.

Pluskant is dat men kritiek heeft ziet aankomen maar opvallend is dat er alleen gesproken wordt over de V'tjes en niet over een materieeltekort vanaf half december. Men zal ongetwijfeld er op voorbereid zijn en een persbericht klaar hebben liggen als er in januari problemen mochten optreden op grond van het materieeltekort. En dat wordt dan weer in den lande voor kennisgeving aangenomen en zo hobbelt het bedrijf weer verder zoals het altijd al gedaan heeft. En men er op gokt dat de verantwoordelijken in de politiek weer liggen te slapen. En als men toch nog wakker mocht worden is het dan te laat om de V'tjes nog weer in dienst te laten terugkeren, ook al is het voor enkele weken of maanden. De Flirts komen er immers aan en DDM 1.

Laatst bewerkt door bnv op 17-10-2015 22:56
 

17-10-2015 23:08:08
sfj
Eloc 1312 van het spoorwegmuseum bracht vandaag de 876 naar NedTrain Eindhoven vanuit de loods in Blerick. Deze zal daar onderhoud krijgen is wat ik begrepen heb.

Laatst bewerkt door sfj op 17-10-2015 23:08


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

18-10-2015 09:52:16
moderator
Moderator
moderator
Aantal berichten verwijderd. Terug naar de ontwikkelingen.


Met vriendelijke groet, Het moderator team
 

18-10-2015 10:09:30
broek53
broek53
Quote
bnv (za 17 okt 2015 22:54:18 https://www.somda.nl/forum/12856/p555864/):
Quote
broek53 (ma 12 okt 2015 09:25:43 https://www.somda.nl/forum/12856/p555187/): De kogel was natuurlijk allang door de kerk. Het bericht van NS op dit moment is niet meer en niet minder dan een weergave van de verdediging die men bedacht heeft als reactie op de kritische vragen van OV-Magazine.


Inderdaad, ik lees het persbericht dan ook als een uiting van NS in de zin van: wij hebben dit nu eenmaal besloten en willen het nog wel even uitleggen hoe het zit. Men wil er nu eenmaal blijkbaar van af.

Pluskant is dat men kritiek heeft ziet aankomen maar opvallend is dat er alleen gesproken wordt over de V'tjes en niet over een materieeltekort vanaf half december. Men zal ongetwijfeld er op voorbereid zijn en een persbericht klaar hebben liggen als er in januari problemen mochten optreden op grond van het materieeltekort. En dat wordt dan weer in den lande voor kennisgeving aangenomen en zo hobbelt het bedrijf weer verder zoals het altijd al gedaan heeft. En men er op gokt dat de verantwoordelijken in de politiek weer liggen te slapen. En als men toch nog wakker mocht worden is het dan te laat om de V'tjes nog weer in dienst te laten terugkeren, ook al is het voor enkele weken of maanden. De Flirts komen er immers aan en DDM 1.
Er is geen sprake van verantwoordelijken in de politiek op dit punt (dat zou een mooie boel worden), laat staan dat deze liggen te slapen, laat staan 'weer'.
 

18-10-2015 17:17:27
M-BASS
M-BASS
Ik heb eens een reactie achter gelaten op de link die hierboven in een post stond, en warempel nog antwoord gekregen ook.

"De revisietermijnen van de stellen 441-482 lopen pas gedurende 2016 (en sommige zelfs 2017) af; door ze per december niet meer in te zetten creert NS een nog groter tekort aan materieel waardoor nog meer treinen te kort worden en er meer mensen niet meer inpassen (en mogen wachten op de volgende trein) en de rest als haringen in een ton vervoerd moeten worden. Dat is niet bepaald de klant op 1,2 en 3 zetten, zeker omdat het merendeel van die 31 stelen er nog niet per se uit hoeft. Redelijk triest dat er bewust voor gekozen is om tussen december 2015 en september 2016 de reiziger maar op te laten draaien voor het probleem ipv het leed enigzins te verzachten door de stellen pas per verstrijken revisie-termijn aan de kant te zetten."


Hier het antwoord: Dank voor uw bericht op het Mat’64 bericht. De revisietermijnen lopen allemaal in 2016 af en dus niet in 2017. Dit is niet correct online en in de pers verschenen. Zie ons berichtje waar het juist in staat. Zoals het bericht op onze website aangeeft zijn onderdelen schaars en is doorrijden niet meer aan de orde. We vangen het op door instroom DDAR en DDM1.

Dank voor uw input,

Vriendelijke groet,

Namens NS
Edwin van Scherrenburg

-> Op zich wel apart dat ze die 2 noemen, DD-AR en DDM1, want de eerste rijdt al een tijdje en dan nog is het krap, en de 2e komt pas over bijna een jaar in dienst.

Laatst bewerkt door M-BASS op 18-10-2015 17:18
 

18-10-2015 17:44:31
maurits
maurits
Ik blijf me verbazen over de halsstarrigheid waarmee de persvoorlichting van NS dit als feit blijft presenteren. Hebben we het hier nou allemaal fout of loopt men de boel voor te liegen.....

Inmiddels zijn er ook Kamervragen over gesteld: http://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/kamervragen/detail?id=2015Z18746&did=2015D38155


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

18-10-2015 19:09:07
timtrein
timtrein
De persvoorlichters weten natuurlijk ook niet van alle stellen de revisietermijnen plus de verlengingen uit het hoofd, die moeten via-via gevoed worden en daar zal weleens wat informatie selectief doorgegeven worden gok ik...  

18-10-2015 19:30:35
broek53
broek53
Edwin van Scherrenburg is de man van het antwoord aan OV-Magazine, van het gelijkluidende persbericht daarna en van de tekst van Van Boxtel op dit punt. Het zou wel heeeeel raar zijn als hij nu iets anders zou antwoorden op exact dezelfde vraag en opmerking als waar het mee begonnen is.
Hij houdt van meet af aan vol dat er geen plan V's zijn die 2017 kunnen halen. Typisch hoor. Misschien hebben ze bj Nedtrain de data gewoon maar teruggezet of zo?
 

18-10-2015 19:41:17
cuneo56
cuneo56
Quote
Misschien hebben ze bij Nedtrain de data gewoon maar teruggezet of zo?

Lijkt wel een NMBS Traxx met soft ware 6.0 %02%

Laatst bewerkt door cuneo56 op 18-10-2015 19:46
 

18-10-2015 20:27:40
M-BASS
M-BASS
Quote
broek53 (zo 18 okt 2015 19:30:35 https://www.somda.nl/forum/12856/p555928/): Edwin van Scherrenburg is de man van het antwoord aan OV-Magazine, van het gelijkluidende persbericht daarna en van de tekst van Van Boxtel op dit punt. Het zou wel heeeeel raar zijn als hij nu iets anders zou antwoorden op exact dezelfde vraag en opmerking als waar het mee begonnen is.
Hij houdt van meet af aan vol dat er geen plan V's zijn die 2017 kunnen halen. Typisch hoor. Misschien hebben ze bj Nedtrain de data gewoon maar teruggezet of zo?


De data zullen ze niet teruggezet hebben; ik denk eerder dat ze dit tegen de ruime meerderheid van de treinreizigers wel denken te kunnen verkopen, omdat ze geen idee hebben van revisietermijnen e.d. Die willen alleen van a naar b vervoerd worden en met wat voor trein zal ze worst wezen. Alleen raakt het naderende tekort na uitstroom mat'64 ook hen uiteindelijk, maar tot die tijd weten ze nergens van en nemen ze dit verhaal voor lief.
 

18-10-2015 21:06:21
broek53
broek53
Jawel, en dat hoeven we ook niets steeds te herhalen. Het gaat mij er alleen om dat wij weten dat de laatste stellen volgens de regelen der kunst in 2017 aan het eind van hun verlengde revisietermijn zijn, omdat dat gewoon uit te rekenen is. Waarom wordt dan glashard ontkend dat dat zo is?  

18-10-2015 21:19:39
Pim530
Pim530
Ze hebben toch ook gewoon gelijk? De revisietermijnen lopen dacht ik in 2016 af, alleen met verlengbeurten redden ze het tot 2017.  

18-10-2015 21:25:17
broek53
broek53
Ja, dat is een van de manieren om de waarheid te liegen.  

18-10-2015 21:36:41
Daan!
Daan!
Quote
Pim530 (zo 18 okt 2015 21:19:39 https://www.somda.nl/forum/12856/p555935/): Ze hebben toch ook gewoon gelijk? De revisietermijnen lopen dacht ik in 2016 af, alleen met verlengbeurten redden ze het tot 2017.

En dus hoef je ze niet in één keer allemaal uit dienst te nemen.
 

18-10-2015 21:38:33
Daan!
Daan!
Quote
M-BASS (zo 18 okt 2015 17:17:27 https://www.somda.nl/forum/12856/p555918/): Ik heb eens een reactie achter gelaten op de link die hierboven in een post stond, en warempel nog antwoord gekregen ook.



Ik vraag me trouwens af wat voor onderdelen dit dan zijn.
 

18-10-2015 21:44:25
Frontier
Frontier
Pim530 ambieert een functie bij de afdeling communicatie van NS? Er zit inderdaad nogal een verschil tussen of een revisietermijn in januari of in december van 2016 afloopt, maar een kniesoor die daar op let kennelijk.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

18-10-2015 21:45:38
maurits
maurits
Quote
broek53 (zo 18 okt 2015 21:25:17 https://www.somda.nl/forum/12856/p555937/): Ja, dat is een van de manieren om de waarheid te liegen.


Bij sommige bedrijven is dat ook het werk van een persvoorlieger. Jammer dat dit ook bij de NS gebeurt, de reiziger zakt inmiddels weg naar plaats 98, 99 en 100.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

18-10-2015 22:14:49
thom
thom
Quote
Daan! (zo 18 okt 2015 21:38:33 https://www.somda.nl/forum/12856/p555941/):
Quote
M-BASS (zo 18 okt 2015 17:17:27 https://www.somda.nl/forum/12856/p555918/): Ik heb eens een reactie achter gelaten op de link die hierboven in een post stond, en warempel nog antwoord gekregen ook.



Ik vraag me trouwens af wat voor onderdelen dit dan zijn.

Ik kan me zo voorstellen dat dat gaat om hoofddelen als tractiemotoren, MG's en compressoren die uniek zijn voor mat'64, maar dat is ook wel een gokje.
 

18-10-2015 23:01:48
timtrein
timtrein
Zijn dat delen die je niet over mag bouwen van sloopstellen als ze defect zijn? En gaat dat allemaal in een paar maanden stuk van al die 30 stellen? Vragen, vragen, vragen...  

18-10-2015 23:36:29
broek53
broek53
Sterker nog: dat zijn juist de onderdelen die "geplukt" en overgezet worden. Uiteraard houdt dat een keertje op, maar zoals je zegt: niet voor 31 stellen tegelijk in december.  

19-10-2015 10:17:31
phantom
phantom
Kan me zo voorstellen dat er nu een werk voorraad aan onderdelen ligt voor de nog rijdende mat64 stellen,maar dat nog lang niet alle terzijde gezette stellen zijn geplukt van bruikbare onderdelen.
Als je dus alle stellen terzijde gesteld,hebt geplukt,dan moet je toch een behoorlijke voorraad hebben lijkt me.
En dan moet je het wel heel bont maken wil je incl alle verlengbeurten voor die 31 stellen,het niet gaan redden tot ten laatste 2017


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

19-10-2015 13:13:30
Pim530
Pim530
Quote
Frontier (zo 18 okt 2015 21:44:25 https://www.somda.nl/forum/12856/p555942/): Pim530 ambieert een functie bij de afdeling communicatie van NS? Er zit inderdaad nogal een verschil tussen of een revisietermijn in januari of in december van 2016 afloopt, maar een kniesoor die daar op let kennelijk.


Nee, dank u %08%. Ik kan me echter wel voorstellen dat ze een dergelijke reactie geven op iemand die het beleid probeert tegen te spreken. Een foutje in de formulering van de schrijver vinden is dan mooi meegenomen.
 

19-10-2015 13:20:06
maigoda
maigoda
Wat een eventuele inzet in 2017 betreft: op basis van de huidige mcn-instructie gaat dat al niet eens lukken. Die verlopen allemaal in 2016 (de mijne op 17-12-2016, maar er zijn er die ook ruim eerder al verlopen).
Groetjes,
Emiel
 

19-10-2015 14:16:55
dvdhoven
dvdhoven
Dat is natuurlijk wel een factor. Als je door wilt rijden in 2016, moeten er wel voldoende machinisten zijn met een geldige bevoegdheid. En voor een korte periode ga je geen duur herinstructie circus optuigen.


Dick van den Hoven
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina's):

Plan V - Plan T
RailWiki.nl