Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina's):

Plan V - Plan T
RailWiki.nl
14-04-2014 19:59:59
timtrein
timtrein
De eerste revisietermijnen zijn al verlopen, ze zullen nu wel met remcontrolebeurten e.d. op de baan worden gehouden. Bijvoorbeeld 939: uit revisie 11 oktober 2005, revisietermijn 7 3/4 jaar, dus revisietermijn verlopen juli 2013. Inclusief remcontrolebeurten kan een stel geloof ik tot 9 1/4 jaar op de baan blijven, dus dat is tot pakweg januari 2015. Conclusie mag zijn dat medio december het aantal diensten wel flink omlaag zal gaan.  

14-04-2014 22:44:59
broek53
broek53
De eerste voorzet voor de dienstregeling 2015 was/is nog 20 stellen (of 20 diensten, dat weet ik niet).  

14-04-2014 22:57:13
Pim530
Pim530
Dat moet makkelijk lukken dus met de 400s.  

15-04-2014 10:23:54
rob46
rob46
Vandaag vindt vanuit Aswplz via Awhv de afvoer plaats van de sloopstellen 913,914 en 920(ex.Ahg). De stellen worden per dieplader bij sloperij HKS Metals afgeleverd.

Laatst bewerkt door rob46 op 15-04-2014 10:24


57 jaar OV-fotografie.
 


15-04-2014 11:25:22
bnv
bnv
Quote
Mat644 (vr 11 apr 2014 17:00:06 https://www.somda.nl/forum/12856/p491334/): Uit Ut ving ik geluiden op dat a.s. Maandag de 936 van Asdwpl per dieplader wordt afgevoerd.


Nu de 913, 914 en de 920 zijn gegaan, neem ik aan dat de 936 er nog steeds staat.
 

15-04-2014 11:38:25
rob46
rob46
Inderdaad ja, anders was dit feit wel gemeld.


57 jaar OV-fotografie.
 

15-04-2014 13:22:54
thom
thom
Kennelijk is men ook nogwel druk net de draaistellen, ik kwam vanmiddag 6 draaistellen op vrachtwagens tegen op de A2 richting het zuiden bij Ut.  

16-04-2014 13:51:36
bossie186
bossie186
Volgensmij is de 935 verplaatst van sp 5 te Zp naar Zpge. Heeft dit een reden?  

16-04-2014 14:04:19
sik214
sik214
Dat zal natuurlijk niet zonder reden zijn %02%  

16-04-2014 14:49:04
dennistd
dennistd
Komend weekend wordt er flink geknutseld in Zp, alles vertrekt van spoor 3.  

16-04-2014 16:16:24
dvdhoven
dvdhoven
As zaterdag vertrekt er niets van spoor 3 of welk spoor dan ook in Zp. Dan ligt Zp geheel plat.
Er worden in Zp twee tunnels aangelegd onder het station door en zeer waarschijnlijk zijn er dit weekend werkzaamheden daarvoor.

Laatst bewerkt door dvdhoven op 16-04-2014 16:17


Dick van den Hoven
 

16-04-2014 21:40:18
bnv
bnv
Quote
bossie186 (wo 16 apr 2014 13:51:36 https://www.somda.nl/forum/12856/p491791/): Volgensmij is de 935 verplaatst van sp 5 te Zp naar Zpge. Heeft dit een reden?


Wellicht omdat die niet meer nodig is waarvoor hij was bestemd.
 

17-04-2014 06:58:22
dvdhoven
dvdhoven
De meest waarschijnlijke reden is al gegeven; tunnelbouw onder station Zutphen. En de ene tunnel kruist ongeveer de plek waar de 935 stond.


Dick van den Hoven
 

17-04-2014 09:08:40
rob46
rob46
De terzijdegestelde en ex. instructiestel 935 is gistermiddag door VR-loc van Zpge naar Ahg gesleept.

Laatst bewerkt door rob46 op 24-04-2014 21:55


57 jaar OV-fotografie.
 

17-04-2014 12:40:37
timtrein
timtrein
De diescussie rond Simmeren is nog niet uitgespeeld: http://rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=132911  

17-04-2014 16:49:24
rob46
rob46
Quote
rob46 (do 16 jan 2014 09:59:02 https://www.somda.nl/forum/12856/p482951/): Gisteren sleepte VR de terzijdegestelde 858 vanuit de opslag in On naar Gnl, het stel is op de Vagron-locatie geplaatst en staat tijdelijk als calamiteiten oefenstel ter beschikking van de Groningse Brandweer.
En na 3 maanden oefenen kwam de 858 vandaag weer terug op z'n stek in On.


57 jaar OV-fotografie.
 

21-04-2014 07:52:07
broek53
broek53
Quote
thom (di 15 apr 2014 13:22:54 https://www.somda.nl/forum/12856/p491702/): Kennelijk is men ook nogwel druk net de draaistellen, ik kwam vanmiddag 6 draaistellen op vrachtwagens tegen op de A2 richting het zuiden bij Ut.
Dat waren inderdaad de draaistellen van de 913, 914 en 920. Het nijpende tekort aan draaistellen (en wielstellen) voor de actieve plan V's is de reden waarom treinstellen op nummer zijn uitgezocht om als eersten gesloopt te worden en waarvoor VolkerRail lang moet rangeren om ze er tussenuit te krijgen. Het verklaart ook waarom juist de "nieuwe" 948 en 952 bij de sloopkandidaten staan: die hebben loopdraaistellen met schijfremmen.
 

21-04-2014 08:05:13
KvdLee
KvdLee
Halve Plan T 522 staat op Hlmwph weer zichtbaar langs de weg/straatkant; in plaats van langs het spoor Hlm-Asd. Weet niet sinds wanneer dat is, maar vanmorgen stond ie daar.  

21-04-2014 10:25:42
aarclay
aarclay
Klinkt als een afvoer op korte termijn....
In de gaten houden dus...

Laatst bewerkt door aarclay op 21-04-2014 10:26


Choo choo.....
 

21-04-2014 14:44:37
Frontier
Frontier
Quote
KvdLee (ma 21 apr 2014 08:05:13 https://www.somda.nl/forum/12856/p492159/): Halve Plan T 522 staat op Hlmwph weer zichtbaar langs de weg/straatkant; in plaats van langs het spoor Hlm-Asd. Weet niet sinds wanneer dat is, maar vanmorgen stond ie daar.

Die staat er al ruim een week inmiddels, nadat hij eerder een paar weken binnen heeft gestaan in de loods waar hij nu naast staat.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

21-04-2014 16:37:06
rob46
rob46
Vandaag, 2e Paasdag, bracht VR-loc 203-3 de sloopstellen 917,933 en 922 van Ahg naar Aswplz. Momenteel staan nog 20 stellen op Ahg in afwachting van transport naar de sloper. Plaatje transport: https://www.flickr.com/photos/rob46/13973761083/


57 jaar OV-fotografie.
 

22-04-2014 10:12:34
jor[D]1
jor[D]1
Quote
Frontier (ma 21 apr 2014 14:44:37 https://www.somda.nl/forum/12856/p492173/):
Quote
KvdLee (ma 21 apr 2014 08:05:13 https://www.somda.nl/forum/12856/p492159/): Halve Plan T 522 staat op Hlmwph weer zichtbaar langs de weg/straatkant; in plaats van langs het spoor Hlm-Asd. Weet niet sinds wanneer dat is, maar vanmorgen stond ie daar.

Die staat er al ruim een week inmiddels, nadat hij eerder een paar weken binnen heeft gestaan in de loods waar hij nu naast staat.


Vorige week dinsdag heb ik hem voor het eerst op die nieuwe plek zien staan. Ergens in dat weekend ervoor of op maandag zal hij wel verplaatst zijn. Op het spoor waar hij eerst stond (Langs de lijn naar Asd) stonden vorige week dinsdag dinsdag een aantal Bds en 1700.
 

22-04-2014 13:13:55
Mat644
Mat644
te Asdwpl wordt momenteel de 936 op een dieplader gehesen.  

22-04-2014 15:16:04
KvdLee
KvdLee
En om 14:22 reed de tweede en dus laatste bak van de 936 (ABk) het terrein van HKS op, de grijpers tegemoet. https://www.flickr.com/photos/koendetreinman/13970199255/

Laatst bewerkt door KvdLee op 22-04-2014 17:03, reden: Foto bijgevoegd


Wordt donateur van de BSH! www.bsh-online.nl
 

22-04-2014 16:00:42
rob46
rob46
Vanmorgen drukte VRloc 203-3 de sloopstellen 926 en 948 vanaf Aswplz naar Awhv waarna per dieplader HKS werd bereikt.De draaistellen gingen naar Rb Hlm. Vanmiddag ging de draaistelloze 936 per dieplader vanaf de P-plaats Aswplz naar HKS.Plaatje zie:https://www.flickr.com/photos/rob46/13967119062/

Laatst bewerkt door rob46 op 22-04-2014 17:00


57 jaar OV-fotografie.
 

22-04-2014 16:21:26
AgentX
AgentX
Te weten: de Bk eerst, na een uurtje de ABk. (Foto: https://www.flickr.com/photos/koenbrouwer/13951241646/)

Laatst bewerkt door AgentX op 22-04-2014 22:54, reden: Foto toegevoegd
 

22-04-2014 22:04:08
spiketrain
Moderator
spiketrain
Het topic is opgeschoond. Graag weer verder met de ontwikkelingen rond mat. '64.


Groet, Spiketrain
 

24-04-2014 10:23:28
rob46
rob46
Het heeft er alle schijn van dat het herinstructieprogramma voor mcn op Mat'64 is voltooid. Een laatste overzicht van de vijf aanwezige instructiestellen was/is; 924 te Bkh, 925 te Rsd, 928 te Utctw, 929 te Mt en 937 te Lw. De 935 (ex.Zp) is inmiddels retour Ahg. Mutaties via spots zijn welkom.


57 jaar OV-fotografie.
 

28-04-2014 12:25:29
rob46
rob46
Vandaag bracht VR-loc 203-3 de sloopstellen 927,934 en 923 van Ahg naar Aswplz


57 jaar OV-fotografie.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


28-04-2014 21:13:42
KvdLee
KvdLee
Waarvan akte op de Sparklerweg te Amsterdam om 12:05. De stellen waren allemaal vrij van graffiti overigens: https://www.flickr.com/photos/koendetreinman/14053879624/


Wordt donateur van de BSH! www.bsh-online.nl
 

05-05-2014 16:26:23
rob46
rob46
Vandaag bracht VR-loc 203-4 als trein 51920 de sloopstellen 905,935 en 909 van Ahg naar Aswplz.https://www.flickr.com/photos/rob46/13927441700/

Laatst bewerkt door rob46 op 05-05-2014 16:27


57 jaar OV-fotografie.
 

06-05-2014 13:30:33
pvduin
pvduin
Vandaag bracht VR 203-4 de 927+923+934 naar Awhv, echter gingen de 923+934 weer retour Aswpl. Daarvoor in de plaats kwamen de 922+933 naar Awhv die, net als de 927, wel naar HKS werden afgevoerd.  

06-05-2014 16:21:06
rob46
rob46
Een update van potentieel sloopVee rond Asd:

Aswplz: onttakelde stellen 857+885+892(ex.Dgr), 952, 917+923+934, 905+935+909 (ex.Ahg)
Dgr: 855(onttakeld), 880, 890 en 953
Wgm: 859, 860 en 884 zonder draaistellen in het zand.

Laatst bewerkt door rob46 op 06-05-2014 16:39


57 jaar OV-fotografie.
 

12-05-2014 11:18:14
rob46
rob46
Vandaag bracht VR-loc 203-5 als trein 51920 de sloopstellen 910, 901 en 908 van Ahg naar Aswplz. Plaatje:https://www.flickr.com/photos/rob46/14165023902/

Laatst bewerkt door rob46 op 12-05-2014 17:23


57 jaar OV-fotografie.
 

13-05-2014 12:05:01
rob46
rob46
Vandaag gingen de sloopstellen 905, 935 en 909 van Aswpl via losweg Awhv naar sloperij HKS Metals.


57 jaar OV-fotografie.
 

17-05-2014 17:52:07
pvduin
pvduin
Stel 925, ex-instructie Rsd, staat op spoor 7 te Ddr.  

18-05-2014 07:31:14
Gast
Gast
En welk stel heb ik gisteren in Lw gezien? Door ongeoorloofd schilderwerk was het nummer niet meer te lezen.  

18-05-2014 07:33:26
martijn
martijn
Er vanuit gaande dat ze niet spontaan zijn verwisseld, is dat de 937.  

20-05-2014 19:58:44
rob46
rob46
Vandaag ging het trio 910, 901 en 908 vanaf Aswplz via Awhv naar sloperij HKS Metals. Groet uit het Poolse Katowice.


57 jaar OV-fotografie.
 

20-05-2014 21:05:54
bossie186
bossie186
Weet iemand welke plan V stellen er maandag van Ahg ri Asd reden?  

20-05-2014 23:29:14
tonnie12
tonnie12
Quote
rob46 (di 20 mei 2014 19:58:44 https://www.somda.nl/forum/12856/p494849/): Vandaag ging het trio 910, 901 en 908 vanaf Aswplz via Awhv naar sloperij HKS Metals. Groet uit het Poolse Katowice.
de enige man die dit altyd maar weer weet.
 

21-05-2014 05:50:00
rob46
rob46
Maandag kwamen 946, 896 en 918 van Ahg naar Aswplz. Groet uit Katowice.


57 jaar OV-fotografie.
 

21-05-2014 10:13:27
john2
john2
Katowice? Neem aan dat dit nu de vakantie plaats is van rob46. Mijn nieuwsgierigheid vraagt me waar Katowice ligt?  

21-05-2014 10:16:50
Bert13
Bert13
Google weet echt alles: http://maps.google.nl Tik Katowice in en ontdek dat het niet heel ver van Krakau af ligt

Laatst bewerkt door Bert13 op 21-05-2014 10:17


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

21-05-2014 10:28:58
sfj
En daar rijden als ik me niet vergis onder ander onze oude Wadlopers, en wat GVB-trams nog rond. Maar verder heeft het natuurlijk niks met dit topic te maken.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

21-05-2014 14:36:24
Spoorzaken
Spoorzaken
Quote
KvdLee (ma 21 apr 2014 08:05:13 https://www.somda.nl/forum/12856/p492159/): Halve Plan T 522 staat op Hlmwph weer zichtbaar langs de weg/straatkant; in plaats van langs het spoor Hlm-Asd. Weet niet sinds wanneer dat is, maar vanmorgen stond ie daar.

Koen,
waar is het halve plan T522 gebleven ?????
 

21-05-2014 14:49:41
Frontier
Frontier
Die hebben ze enkele dagen geleden weer naar binnen gereden. %08%


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

21-05-2014 15:28:51
Nelis
Nelis
Quote
sfj (wo 21 mei 2014 10:28:58 https://www.somda.nl/forum/12856/p494906/): En daar rijden als ik me niet vergis onder ander onze oude Wadlopers, en wat GVB-trams nog rond. Maar verder heeft het natuurlijk niks met dit topic te maken.


De wadlopers rijden inderdaad bij Slasky koleje rond in de buurt van katowice. Ik ben er toevallig een paar jaar geleden op vakantie geweest (best leukm en goedkoop bier). Maar de GVB trams heb ik daar niet kunnen ontdekken.
 

21-05-2014 15:42:45
Spoorzaken
Spoorzaken
Quote
Frontier (wo 21 mei 2014 14:49:41 https://www.somda.nl/forum/12856/p494956/): Die hebben ze enkele dagen geleden weer naar binnen gereden. %08%

Enig idee wat Nedtrain daarmee van plan is ?????
Is dit momenteel het oudste NS-materieel dat nog 'in dienst' (duidelijk tussen aanhalingstekens, heren !) is ?
 

21-05-2014 16:07:25
Pim530
Pim530
Naar ik meen staat die ook op de nominatie voor de sloper.

P.S. Zou je misschien willen proberen slechts één exemplaar van hetzelfde leesteken achter elkaar gebruiken?
 

21-05-2014 16:13:18
sik214
sik214
In Amf is gerangeerd met plan T 526, deze staat nu op het voorste loodsspoor vanaf Amfge gezien.
Nee, geen discussie over bewaren aub.

Laatst bewerkt door sik214 op 21-05-2014 16:13
 

21-05-2014 17:15:11
thom
thom
In Amf verhuisd het materieel wel vaker door de loods heen en over het terrein om bij ander materieel te komen, andere optie is dat ding klaargezet is voor een slooptransportje...  

21-05-2014 17:25:24
rob46
rob46
Nee hoor, niks transport voor sloopafvoer PlanT 522/526. Na Ahg volgt On.


57 jaar OV-fotografie.
 

21-05-2014 17:53:44
bnv
bnv
Even een update wat er aan sloopmaterieel nu overal staat. (per standplaats in willekeurige volgorde)
(volgens mijn administratie, correcties hier langs laten gaan aub).

Asd Zaanstraat: 857,885,892,952,917,923,934,896,918,946
Asd Dgr: 880,890,953,855
Asd Wgm: 859,860,884

Ahg: 897,906,907,912,930,931,932,870,445, en 887(?)

Onnen: 866,882,891,898,872,875,858,888,895,902,903,874,881,843,869,883,848,856,886,893,894,899,911,915,900,851,873,889.

Connexxion Amf: 867,919

Ex instructiestellen:
924: Binckhorst
925: Rsd, (nu Ddr?).
928: Ut
929: Heerlen
937: Lw

T'tjes: 522 (halfje), Hlm, 526 Amf.

Dan zijn nog aanwezig de 460 en de 461. (Ddr?), en de 472.

Geen sloopmaterieel:
876: NSM
904: Stichting Mat 64
477: Weeze

Laatst bewerkt door bnv op 22-05-2014 10:41
 


21-05-2014 19:22:40
himym
himym
Ik meen dat de 900 in ieder geval ook te On staat, door alternatieve kleurstelling niet meer visueel te controleren. Railwiki meldt nog veel meer nummers (28 stuks).
EDIT: lijstje On bijgewerkt zie ik

Laatst bewerkt door himym op 21-05-2014 21:25
 

21-05-2014 20:06:53
spiketrain
Moderator
spiketrain
Quote
bnv (wo 21 mei 2014 17:53:44 https://www.somda.nl/forum/12856/p494996/): Dan zijn nog aanwezig de 460 en de 461. (Ddr?), en de 472.

Geen sloopmaterieel:
876: NSM
904: Stichting Mat 64
877: Weeze
De 460 staat bij Falck Risc (http://www.falck.nl/nl/risc/oefencentrum_locaties/locatie_dordrecht/), de 876 in de loods te Br.

Laatst bewerkt door spiketrain op 21-05-2014 20:08


Groet, Spiketrain
 

21-05-2014 20:26:28
KvdLee
KvdLee
Quote
bnv (wo 21 mei 2014 17:53:44 https://www.somda.nl/forum/12856/p494996/)
877: Weeze

Wat is Weeze, als ik vragen mag? (research op google heeft niks opgeleverd). De ABk van het stel is iig nog als koppelwagen gebruikt bij (in elk geval de eerste) slooptransporten.


Wordt donateur van de BSH! www.bsh-online.nl
 

21-05-2014 20:32:19
rob46
rob46
De 477 staat al jaren in Weeze, het koppelstel is de ABk en Bk 887.

Laatst bewerkt door rob46 op 21-05-2014 22:49


57 jaar OV-fotografie.
 

21-05-2014 20:34:57
michaben
michaben
Quote
KvdLee (wo 21 mei 2014 20:26:28 https://www.somda.nl/forum/12856/p495015/): Wat is Weeze, als ik vragen mag? (research op google heeft niks opgeleverd).

Google op Weeze Mat '64 levert vrijwel direct het antwoord op: trainingscentrum BOTC in Weeze, net over de grens in Duitsland.
 

21-05-2014 20:37:30
KvdLee
KvdLee
Ah foutje, bedankt voor 't antwoord!


Wordt donateur van de BSH! www.bsh-online.nl
 

21-05-2014 21:20:25
bert
bert
Quote
bnv

Dan zijn nog aanwezig de 460 en de 461. (Ddr?), en de 472.



460 Dordrecht Zeehaven oefen object sinds 01/2007
461 oefenobject brandweer Vlissingen op 26/10/2007. Nog steeds?
472 oefenobject in wijster
 

21-05-2014 21:31:10
niels25
niels25
Ik denk dat de 477 bedoeld wordt welke in Weeze staat, de 877 is begin van dit jaar naar HKS gegaan. Kan het overigens zijn dan de 938 ook nog geheel of gedeeltelijk bestaat?

Edit: even googlen mbt de 938 levert op dat de 904 bestaat uit de combinatie ABk 904+BPk 938. De 938 bestaat dus nog half maar gaat verder onder het nummer 904.

Laatst bewerkt door niels25 op 21-05-2014 21:50
 

21-05-2014 22:00:57
mich
mich
Quote
bnv
460 Dordrecht Zeehaven oefen object sinds 01/2007
461 oefenobject brandweer Vlissingen op 26/10/2007. Nog steeds?



beide check
 

22-05-2014 07:26:31
jor[D]1
jor[D]1
De halve 522 staat nu weer ingebouwt op het kopspoortje tussen de werkplaats en de hoofdlijn. Niet (meer) binnen zoals gister vermeld werd.  

22-05-2014 09:49:24
Pim530
Pim530
De 900 staat inderdaad in On, ook nog visueel herkenbaar geloof ik, want in ieder getal tot vorige week was dat één van de weinige nummer die ik nog kon lezen wanneer ik er voorbij raasde  

22-05-2014 10:40:58
bnv
bnv
Quote
niels25 (wo 21 mei 2014 21:31:10 https://www.somda.nl/forum/12856/p495036/): Ik denk dat de 477 bedoeld wordt welke in Weeze staat, de 877 is begin van dit jaar naar HKS gegaan. Kan het overigens zijn dan de 938 ook nog geheel of gedeeltelijk bestaat?

Edit: even googlen mbt de 938 levert op dat de 904 bestaat uit de combinatie ABk 904+BPk 938. De 938 bestaat dus nog half maar gaat verder onder het nummer 904.


Tikfoutje, sorry, inderdaad. 877 moet 477 zijn.

De 938 is er al jaren niet meer (zie railwiki).
De BPk is nog aanwezig in de 904. De ABk is er niet meer, evenmin de BPk 904.
Die laatste was betrokken bij een ongeval in Zeeland. Hoewel de ABk niet direct beschadigd is hij toch bestempeld als blijvend te bewaren. Zou ik nooit gekozen hebben, een bak die bij een ongeval betrokken geweest is. Maar goed, dat even terzijde.
 

22-05-2014 11:34:48
stel172
stel172
Quote
bnv (wo 21 mei 2014 17:53:44 https://www.somda.nl/forum/12856/p494996/): Even een update wat er aan sloopmaterieel nu overal staat. (per standplaats in willekeurige volgorde)
(volgens mijn administratie, correcties hier langs laten gaan aub).
....
Ex instructiestellen:
924: Binckhorst
925: Rsd, (nu Ddr?).
928: Ut
929: Heerlen
937: Lw




925 ddr klopt: is afgelopen zaterdag 17 mei overgebracht van Roosendaal naar Dordrecht door de 9418.

Laatst bewerkt door stel172 op 22-05-2014 11:35
 

22-05-2014 12:53:54
maigoda
maigoda
Quote
bnv (do 22 mei 2014 10:40:58 https://www.somda.nl/forum/12856/p495074/):
Quote
niels25 (wo 21 mei 2014 21:31:10 https://www.somda.nl/forum/12856/p495036/): Ik denk dat de 477 bedoeld wordt welke in Weeze staat, de 877 is begin van dit jaar naar HKS gegaan. Kan het overigens zijn dan de 938 ook nog geheel of gedeeltelijk bestaat?

Edit: even googlen mbt de 938 levert op dat de 904 bestaat uit de combinatie ABk 904+BPk 938. De 938 bestaat dus nog half maar gaat verder onder het nummer 904.


Tikfoutje, sorry, inderdaad. 877 moet 477 zijn.

De 938 is er al jaren niet meer (zie railwiki).
De BPk is nog aanwezig in de 904. De ABk is er niet meer, evenmin de BPk 904.
Die laatste was betrokken bij een ongeval in Zeeland. Hoewel de ABk niet direct beschadigd is hij toch bestempeld als blijvend te bewaren. Zou ik nooit gekozen hebben, een bak die bij een ongeval betrokken geweest is. Maar goed, dat even terzijde.

De keuze voor de 904 is zuiver technisch geweest. Een beter stel (met schuifdeuren) dat ook nog rijdend afgeleverd kon worden, was er op dat moment niet.
Groetjes,
Emiel
 

22-05-2014 16:42:05
broek53
broek53
Quote
stel172 (do 22 mei 2014 11:34:48 https://www.somda.nl/forum/12856/p495077/):
Quote
bnv (wo 21 mei 2014 17:53:44 https://www.somda.nl/forum/12856/p494996/): Even een update wat er aan sloopmaterieel nu overal staat. (per standplaats in willekeurige volgorde)
(volgens mijn administratie, correcties hier langs laten gaan aub).
....
Ex instructiestellen:
924: Binckhorst
925: Rsd, (nu Ddr?).
928: Ut
929: Heerlen
937: Lw


925 ddr klopt: is afgelopen zaterdag 17 mei overgebracht van Roosendaal naar Dordrecht door de 9418.

Heden 22 mei achter een 203 van Volker Rail gesleept van oost naar west door Amsterdam C, vrijwel zeker dus overgebracht naar de Zaanstraat.
 

22-05-2014 19:26:31
bert
bert
Quote
bnv Hoewel de ABk niet direct beschadigd is hij toch bestempeld als blijvend te bewaren. Zou ik nooit gekozen hebben, een bak die bij een ongeval betrokken geweest is. Maar goed, dat even terzijde.


Een bak die grondig herstel heeft gehad kan misschien wel juist daardoor in betere staat zijn dan de soortgenoten...
 

23-05-2014 10:24:14
rob46
rob46
Voor de liefhebbers van o.a. Afvoer, Sloop en Verkoop van al het NL-materieel kunnen jullie ook dit jaar weer een beroep doen op het Jaarboek SPOOR 25. Alle wetenswaardigheden, achtergronden en stel/locnummers worden belicht. Vanaf volgende week in de boekhandel of online te bestellen. Zie: http://www.alk.nl/?action=viewArt&cid=120&aid=623&lid=1&next=1


57 jaar OV-fotografie.
 

23-05-2014 11:47:44
M-BASS
M-BASS
Daar staat inderdaad alles mooi in, wel fijn om het in een overzicht te hebben. Binnenkort maar eens gaan kijken om de verzameling weer uit te breiden.  

24-05-2014 17:40:54
train85
train85
Afgelopen vrijdag is de 919 van CXX gerangeerd op de Bokkeduinen en staat nu tegen de 867 aan. Dit is gedaan door een ICMm3, het was de bedoeling dit gedaan te krijgen door de Plan U 115, maar onze koppelboom was toch net verkeerde exemplaar.
Als alles goed gaat gaan deze 2 Plan V's maandag aanstaande richting de sloop. En is hoofdstuk Plan V bij CXX voorbij.
 

24-05-2014 20:25:16
AgentX
AgentX
Bedenk je wel dat er in deze stellen nog asbest zit. Mijn verwachting is dus dat ze niet heel veel verder zullen komen dan de Zaanstraat.  

24-05-2014 21:09:44
salieri
salieri
Welke stellen uit On hebben eigenlijk nog asbest?  

24-05-2014 21:49:21
rob46
rob46
De stellen die destijds met de asbesthoudende antidreuncoating zijn behandeld worden bij Aswplz aan de kant gezet. Ze zijn overigens niet in een bepaalde serie samen te vatten maar het blijken willekeurige nummers te zijn.


57 jaar OV-fotografie.
 

24-05-2014 22:01:31
Frontier
Frontier
Met welk doel worden ze in de Zaanstraat gezet? Ooit op een dag zullen ze toch wel eens richting de sloper gaan?


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

25-05-2014 01:45:00
thom
thom
Quote
train85 (za 24 mei 2014 17:40:54 https://www.somda.nl/forum/12856/p495300/): Afgelopen vrijdag is de 919 van CXX gerangeerd op de Bokkeduinen en staat nu tegen de 867 aan. Dit is gedaan door een ICMm3, het was de bedoeling dit gedaan te krijgen door de Plan U 115, maar onze koppelboom was toch net verkeerde exemplaar.

Koppelbomen waren altijd om een AK te kunnen slepen met trekwerk in geval van nood. Een boom om met een lage AK een hoge (of vv) heeft volgens mij nooit bestaan...
 

25-05-2014 07:42:17
train85
train85
Wij hadden alleen een verkeerde koppelboom. We wisten precies wat we moesten doen. We hadden ook een hulpstuk voor de koppeling van de Plan V.  

25-05-2014 09:58:15
mich
mich
Quote
thom (zo 25 mei 2014 01:45:00 https://www.somda.nl/forum/12856/p495331/):
Quote
train85 (za 24 mei 2014 17:40:54 https://www.somda.nl/forum/12856/p495300/): Afgelopen vrijdag is de 919 van CXX gerangeerd op de Bokkeduinen en staat nu tegen de 867 aan. Dit is gedaan door een ICMm3, het was de bedoeling dit gedaan te krijgen door de Plan U 115, maar onze koppelboom was toch net verkeerde exemplaar.

Koppelbomen waren altijd om een AK te kunnen slepen met trekwerk in geval van nood. Een boom om met een lage AK een hoge (of vv) heeft volgens mij nooit bestaan...


Het is geloof ik een hulpstuk voor op de hoge koppeling waarin de bekende koppelboom pas, die weer op de u past.
 

25-05-2014 10:34:13
edje
edje
Die hulpstukken zijn er wel http://imagizer.imageshack.us/v2/xq90/196/u4kl.jpg (#buitenlandstramvoorbeeldje) Maar om eerlijk te zijn, hier in NL heb ik ze nog nooit gezien.  

25-05-2014 12:52:14
john2
john2
Zoals ik de foto van de tram bekijk met trekboom, dan moet hier een vrachtwagen voor om de tram weg te slepen.  

25-05-2014 15:46:59
maigoda
maigoda
Quote
mich (zo 25 mei 2014 09:58:15 https://www.somda.nl/forum/12856/p495345/):
Quote
thom (zo 25 mei 2014 01:45:00 https://www.somda.nl/forum/12856/p495331/):
Quote
train85 (za 24 mei 2014 17:40:54 https://www.somda.nl/forum/12856/p495300/): Afgelopen vrijdag is de 919 van CXX gerangeerd op de Bokkeduinen en staat nu tegen de 867 aan. Dit is gedaan door een ICMm3, het was de bedoeling dit gedaan te krijgen door de Plan U 115, maar onze koppelboom was toch net verkeerde exemplaar.

Koppelbomen waren altijd om een AK te kunnen slepen met trekwerk in geval van nood. Een boom om met een lage AK een hoge (of vv) heeft volgens mij nooit bestaan...


Het is geloof ik een hulpstuk voor op de hoge koppeling waarin de bekende koppelboom pas, die weer op de u past.

Koppelbomen bestaan er in twee varianten: degene die op materieel met lage koppeling geplaatst is (zoals o.a. Plan U, mat'54); en degene die op materieel geplaatst is op materieel met hoge koppeling (mat'64 en recenter). De koppelboom op materieel met lage koppeling is uitsluitend geschikt voor gebruik tussen materieel en loc. De koppelboom op materieel met hoge koppeling is geschikt om materieel met lage koppeling te slepen maar kan ook gebruikt worden om te koppelen met een loc.
Groetjes,
Emiel
 

25-05-2014 21:06:50
thom
thom
D'r daagt me wat..

De (uitschuifbare)boom voor een hoge koppeling had een losse pen die over de trekhaak gehaakt werd of door het koppeloog van materieel met een lage koppeling gestoken werd, heb ik dat goed?
 

26-05-2014 10:16:21
bnv
bnv
Quote
Frontier (za 24 mei 2014 22:01:31 https://www.somda.nl/forum/12856/p495325/): Met welk doel worden ze in de Zaanstraat gezet? Ooit op een dag zullen ze toch wel eens richting de sloper gaan?


Dat is het geheim van de Zaanstraat en HKS Metals.
Speculeren heeft geen zin maar het zou kunnen zijn dat stellen met asbest apart worden gehouden tot dat die stellen in een serie achter elkaar behandeld worden. Dat vergt namelijk een ander proces van sloop dan die stellen die geen anti dreun hebben.
Wie het geheim weet mag het zeggen.
 

26-05-2014 16:54:11
maigoda
maigoda
Quote
thom (zo 25 mei 2014 21:06:50 https://www.somda.nl/forum/12856/p495422/): D'r daagt me wat..

De (uitschuifbare)boom voor een hoge koppeling had een losse pen die over de trekhaak gehaakt werd of door het koppeloog van materieel met een lage koppeling gestoken werd, heb ik dat goed?

De hoge-koppeling-mat koppelboom zat inderdaad aan die kant in het trekoog van het lage-koppeling-mat, maar paste met de bout erin ook in een trekhaak. De andere zijde zat middels de koppelplaat aan de hoge koppeling.

De koppelboom van het lage-koppeling-materieel zat aan de ene zijde aan het trekoog en aan de andere zijde in de trekhaak.

Het grappige is dat in de groene storingsgids van mat'54 beide te vinden zijn. Er wordt daar beschreven hoe je met de koppelboom mat'64 aan mat'54 koppelt (met de koppelboom van mat'64) en hoe je mat'54 aan een lok koppelt met de eigen koppelboom.
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op 26-05-2014 17:00
 

26-05-2014 16:58:33
rob46
rob46
Vanmiddag bracht VR 203-5 de sloopstellen CXX 867+919 van Bkd naar Awhv.


57 jaar OV-fotografie.
 

26-05-2014 20:20:16
kleine_man
kleine_man
Quote
bnv (ma 26 mei 2014 10:16:21 https://www.somda.nl/forum/12856/p495485/):
Quote
Frontier (za 24 mei 2014 22:01:31 https://www.somda.nl/forum/12856/p495325/): Met welk doel worden ze in de Zaanstraat gezet? Ooit op een dag zullen ze toch wel eens richting de sloper gaan?


Dat is het geheim van de Zaanstraat en HKS Metals.
Speculeren heeft geen zin maar het zou kunnen zijn dat stellen met asbest apart worden gehouden tot dat die stellen in een serie achter elkaar behandeld worden. Dat vergt namelijk een ander proces van sloop dan die stellen die geen anti dreun hebben.
Wie het geheim weet mag het zeggen.


Er stond een apart gebouwtje op het terrain van HKS. In dit gebouwtje kon er volgens mij op kleine schaal asbest verwijdert worden. Maar ja, sinds hoge schotten er staan, kan ik het niet meer volgen. %04%


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

26-05-2014 22:04:44
thom
thom
Al zou dat er nog staat, her is natuurlijk goedkoper een bedrijf in te huren voor het verwijderen van asbest en die een werkvoorraad te geven, dan ze steeds te gaan bellen als er toevallig een asbest stelletje binnen komt.  

26-05-2014 23:14:00
sfj
Is het een hele gekke vraag waar dat asbest zich nog zou moeten bevinden in bepaalde treinstellen? Nummertjes van specifieke stellen is niet de kern, meer waar het zich bevindt in een treinstel? De neus, het dak, de zijwanden? Is dat bijvoorbeeld iets wat ook in de Zaanstraat verwijderd zou kunnen zijn?


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

27-05-2014 09:30:06
thom
thom
Dat betreft antidreun pasta op de binnenkant van de wanden en plafonds en dat zot dus in het gehele treinstel.

Iets wat je niet makkelijk verwijderd, en dat gebeurd zeker niet op de zaanstraat, daar neemt men alleen de monsters om te kijken of dag treinstel het wel of niet bevat.

Laatst bewerkt door thom op 27-05-2014 09:30
 

27-05-2014 09:49:26
sfj
Duidelijk, bedankt voor de uitleg.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

27-05-2014 10:39:57
KvdLee
KvdLee
Quote
rob46 (ma 26 mei 2014 16:58:33 https://www.somda.nl/forum/12856/p495577/): Vanmiddag bracht VR 203-5 de sloopstellen CXX 867+919 van Bkd naar Awhv.

Waarvan akte in Awhv: https://www.flickr.com/photos/koendetreinman/14090449967/in/photostream/. Bij de sloop van de stellen wordt ook een klein stukje Werkspoor dieselhistorie vernietigd, in de Bk van de 867 zit een cabinedeur van Plan U 115. Deze deuren zijn omgeruild in verband met de slechtere staat van de deur uit de 115 geloof ik.

Laatst bewerkt door KvdLee op 27-05-2014 10:46


Wordt donateur van de BSH! www.bsh-online.nl
 

27-05-2014 12:18:38
thom
thom
Die deur heeft weinig te maken met Werkspoor, die zijn namelijk ooit met een Cw vervangen door nieuw type deur

Daarnaast is het nog de vraag hoevaak die in zijn loopjaren aleens verwisseld is

Laatst bewerkt door thom op 27-05-2014 12:20
 

27-05-2014 12:20:10
sfj
Wel grappig om te zien in de Westhaven gistermiddag, dat het inderdaad een deur oude stijl was met een groot raam er in van voor die cw


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

27-05-2014 12:30:31
mich
mich
Was geen deur met groot raam.  

27-05-2014 12:38:31
sfj
Je hebt gelijk, er zit iets van tape op wat het doet lijken alsof het een groot raam was. Ik heb m'n foto nog een keer goed bekeken:
http://1drv.ms/1nPiDRu


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

27-05-2014 12:43:41
rob46
rob46
Vanmorgen werden de CXX-sloopstellen 867 en 919 vanaf de losweg Awhv per dieplader naar sloperij HKS Metals overgebracht. Zie: https://www.flickr.com/photos/rob46/14095341028/


57 jaar OV-fotografie.
 

27-05-2014 12:45:18
KvdLee
KvdLee
Goed, een stukje Plan U historie dan. Of om helemaal op safe te spelen: een rode deur %08%


Wordt donateur van de BSH! www.bsh-online.nl
 

27-05-2014 12:49:32
sfj
Welkom terug in Nederland Rob! Geen derde stel vandaag dus (ik had een beetje op de 925 gerekend) ?


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina's):

Plan V - Plan T
RailWiki.nl