Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina's):

Plan V - Plan T
RailWiki.nl
29-12-2012 20:37:53
bossie186
bossie186
Quote
maigoda (za 29 dec 2012 17:17:40 https://www.somda.nl/forum/12856/p427437/): Ik heb opgevangen dat met het wijzigingsblad van april 48 stellen vrijgemaakt zullen worden voor de IJssellijn/3600. Als dat zo is, zal het elders gedaan zijn met de planmatige inzet, zoals in de 5500 Ut-Brn, die nu volledig mat'64 is.
Groetjes,
Emiel


Dat zou meer dan super zijn! Maar waarom dan zoveel, worden het setjes van 4x Plan V? Of worden er weer V'tjes herindienstgesteld. Dat wordt nog even afwachten, er kan natuurlijk inderdaad van alles nog gebeuren!

Laatst bewerkt door bossie186 op 29-12-2012 20:40
 

29-12-2012 22:19:49
dennistd
dennistd
48 stellen is precies 4 per trein: de omloop duurt 6 uur waardoor er bij een halfuursdienst 12 omlopen zijn.  

30-12-2012 13:00:43
ZJ37
ZJ37
En de IJssellijn krijgt haar status als schrootlijn weer terug in dat geval...

Maar eigenlijk raak ik de draad een beetje kwijt. Men is naarstig op zoek naar stoptreinseries om het zojuist tot IC-materieel omgebouwde DDZ in te kunnen zetten en tegelijkertijd de 3600 met Mat.'64?

Laatst bewerkt door ZJ37 op 30-12-2012 13:04
 

30-12-2012 13:27:32
mich
mich
misschien is het iets wat per 1 april ingaat?  


30-12-2012 15:09:16
localhero
localhero
Quote
john2 (za 29 dec 2012 17:01:25 https://www.somda.nl/forum/12856/p427433/): Heerlen - Sittard is zeker. Hoeft geen vraagteken achter. Weert - Tilburg is ook nog zeker. En plan V rijdt ook nog slagen tussen Roermond en Maastricht Randwyck. Vermoedelijk rijdt plan V ook nog tussen Venlo en Eindhoven. Als ik het hier mis heb, die meld het maar.


Ongelofelijk dat dat spul nog de baan op mag. Ze beginnen een aardige concurrent van de ZLSM te worden met die ouwe zooi.
 

30-12-2012 19:20:51
Harold27
Harold27
Zat vandaag naar Luik in opgewaardeerd oud spul van de NMBS. Daar is Mat64 modern bij qua rijeigenschappen en geluid. Dat MAT kan nog best even mee.

.
 

30-12-2012 20:20:49
maigoda
maigoda
Quote
localhero (zo 30 dec 2012 15:09:16 https://www.somda.nl/forum/12856/p427573/):

Ongelofelijk dat dat spul nog de baan op mag. Ze beginnen een aardige concurrent van de ZLSM te worden met die ouwe zooi.

Tja, als ik deze reactie zo lees, vraag ik me af of je wel wat gewend bent? Mat'54, Plan W en Plan U zeker nooit meegemaakt...
Groetjes,
Emiel
 

30-12-2012 21:17:33
oranjebank
oranjebank
Het is een beetje achterlijk dat ze DDAR/mDDM ombouwen tot IC mat terwijl ze al stoptrein mat tekort komen. DDZ had beter weer sprintermat kunnen worden.

Anyway over eigen MAT gesproken , ik hoop dat de 3 arme stellen van vandaag die nu te Wt staan weer hersteld worden.
 

30-12-2012 22:58:23
salieri
salieri
Het zijn maar treinen, geen mensen he  

30-12-2012 23:40:17
broek53
broek53
Het is hier al wel een paar maal ter sprake geweest: de keus voor het DDAR was afvoeren of reviseren als IC-materieel, meer niet. Dit vanwege de eis dat stoptreinmaterieel balkons op perronhoogte moet hebben.

Als die arme stellen in Weert alleen hun stra's kwijt zijn, is er niets aan de hand. Stra's zijn wisseldelen.

Laatst bewerkt door broek53 op 30-12-2012 23:41
 

30-12-2012 23:57:07
Frontier
Frontier
Quote
broek53 (zo 30 dec 2012 23:40:17 https://www.somda.nl/forum/12856/p427656/): Dit vanwege de eis dat stoptreinmaterieel balkons op perronhoogte moet hebben.

Ja, en dan vervolgens allerlei IC materieel zonder balkons op perronhoogte in stoptreindiensten inzetten omdat er niets anders meer voor handen is, zeer logisch. %08%%03%
 

31-12-2012 00:07:09
broek53
broek53
Over de logica hebben we het niet. En niet over helderziendheid (toen besloten werd tot DDZ waren de vooruitzichten voor het reizigersvervoer vele malen rooskleuriger dan nu). Binnen de nu ontstane toestand kan men weinig anders - of men had blind SLT moeten blijven aanschaffen en dan nu met IC-materieel over moeten blijven zitten.
SVoorshands zit er ook geen einddatum aan inzet van materieel met hoge instap, of het zou moeten zijn bij einde levensduur van het SGM.
 

31-12-2012 00:21:57
kevinevers
kevinevers
De boom stellen zouden vandaag (31-12) al hersteld worden.  

31-12-2012 00:44:55
localhero
localhero
Quote
maigoda (zo 30 dec 2012 20:20:49 https://www.somda.nl/forum/12856/p427625/):
Quote
localhero (zo 30 dec 2012 15:09:16 https://www.somda.nl/forum/12856/p427573/):

Ongelofelijk dat dat spul nog de baan op mag. Ze beginnen een aardige concurrent van de ZLSM te worden met die ouwe zooi.

Tja, als ik deze reactie zo lees, vraag ik me af of je wel wat gewend bent? Mat'54, Plan W en Plan U zeker nooit meegemaakt...
Groetjes,
Emiel


Nouja, in vergelijking met IRM is alles beter. Dan was ik altijd wel blij met een vervangende IC bestaande uit V'tjes in de 800.

An sich heeft 't spul nu wel haar beste tijd gehad en nu is het niet meer dan 'rijden tot het uit elkaar valt' (cq. revisietermijn vervalt) en het maar weg te schrijven op een paar lijnen die wat minder lastig zijn om ander materieel of een trein maar gewoon uit te laten vallen. Dat is gewoon jammer. Economisch belang gaat tegenwoordig boven reizigerscomfort / dienstverlening, een jammerlijk maar onomkeerbaar gevolg van privatisering waar het niet nodig was.
 

31-12-2012 10:17:49
john2
john2
Quote
localhero (zo 30 dec 2012 15:09:16 https://www.somda.nl/forum/12856/p427573/):
Quote
john2 (za 29 dec 2012 17:01:25 https://www.somda.nl/forum/12856/p427433/): Heerlen - Sittard is zeker. Hoeft geen vraagteken achter. Weert - Tilburg is ook nog zeker. En plan V rijdt ook nog slagen tussen Roermond en Maastricht Randwyck. Vermoedelijk rijdt plan V ook nog tussen Venlo en Eindhoven. Als ik het hier mis heb, die meld het maar.


Ongelofelijk dat dat spul nog de baan op mag. Ze beginnen een aardige concurrent van de ZLSM te worden met die ouwe zooi.

Ja, voor een gedeelte is Limburg een museumlijn, met die ouwe zooi.
 

31-12-2012 10:56:46
pothuize
pothuize
Wat is het (als Soester, en spoorsexueel vanaf mijn 4e) toch fijn, om Somda-gebruiker te zijn. Noem mij één land waar iedereen uitsluitend reist in state-of-the-art-materieel. Wat een gezeur allemaal. Plan V is (nu) oud, maar (nu) (nog steeds) hoogst betrouwbaar. Dus: liever een 5500 met Plan V dan uitvallend ander materieel. Prettige jaarwisseling allemaal.


adriaan
 

31-12-2012 11:06:31
broek53
broek53
Zullen we voor het nieuwe jaar ons voornemen niet elke inzet van mat '64 in dit topic te laten volgen door de discussie (die niet eens een discussie is) over ouwe zooi versus leuk prachtig mooi oud materieel nog maar weer eens over te doen? Het leidt tot niks en het vervuilt dit topic alleen maar.  

31-12-2012 11:20:38
spiketrain
Moderator
spiketrain
Spiketrain: inderdaad, terug weer naar de ontwikkelingen rond mat. '64.


Groet, Spiketrain
 

01-01-2013 18:04:45
BGM104
BGM104
Quote
Frontier (zo 30 dec 2012 23:57:07 https://www.somda.nl/forum/12856/p427661/):
Ja, en dan vervolgens allerlei IC materieel zonder balkons op perronhoogte in stoptreindiensten inzetten omdat er niets anders meer voor handen is, zeer logisch. %08%%03%


Als iedereen niet zo had zitten zeiken over de Sanitair Loze Treinen, a.k.a SLT, was dat ook niet nodig geweest. Nu is het nog even wachten op SNG. Met een beetje mazzel gaat mat64 ook nog tot die tijd mee.
 

03-01-2013 10:46:17
broek53
broek53
Bij de mensen die het plantechnich zouden moeten doen, is niets bekend over een concentratie van mat '64 op de IJssellijn in april. En inderdaad: het zou de problemen van de komende tijd (IC-mat over, stoptreinmat tekort) alleen maar kwadrateren, dus ik denk dat we het gerucht veilig naar het Rijk der fabelen kunnen verwijzen.  

07-01-2013 09:32:57
broek53
broek53
Caroussel-update: sinds vrijdag de 926 erin is gegaan, staan er 23 stellen een tijdje te niksen:
441 449 451 454 455 458 467 471 480 922 924 925 926 931 932 934 935 941 943 950 951 962 965.

Laatst bewerkt door broek53 op 07-01-2013 09:38
 

07-01-2013 09:59:25
lex_t
lex_t
het toasten van 6 bakken VIRM heeft geen effect hierop?  

07-01-2013 10:09:06
broek53
broek53
Nou nee, het is niet zo dat bij elke schade van enig belang ogenblikkelijk een set mat '64 uit de kast / de caroussel gehaald wordt. Het brandschadestel valt voorlopig onder de zgn. bots/brandreserve (die NS er traditioneel bij elke materieelsoort op na houdt).  

07-01-2013 19:56:31
bnv
bnv
In een ander topic (Zwolle-Enschede) werd gesteld dat de spitssneltreinen Zl-Dv-Hgl-Es nu allemaal met plan V worden gereden.
In de omloop zitten vanaf 9 december 26 stellen. Dat betekent dat dat er nu 29 zouden moeten zijn. 23 stellen in de caroussel kan dan ook makkelijk.

De stellen met revisiedatum in 2005, zo ongeveer de groep 922-940, moeten intussen in aanmerking zijn gekomen voor een verlengingsbeurt. Is die wel uitgevoerd? Of wordt een ander opgetrokken tot begin april bij de eerstvolgende wijziging. Als het zo is dat die spitssneltreinen vervallen wegens het ingebruiknemen van de tunnel in Nijverdal zakt het aantal stellen in de omloop tot (ongeveer) 22. Kan mij goed voorstellen dat men nu in januari geen materieel aan de kant zet (alhoewel DDAR?), maar eind maart/begin april zou wel weer eens cruciaaal kunnen worden net als twee jaar geleden.
We zullen zien.
 

07-01-2013 20:00:30
plant
plant
Eerder in dit topic werd in ieder geval gemeld dat de 922 en 923 in oktober 2012 of aan de kant moesten, of een verlenging zouden moeten krijgen a.d.h.v. remcontrolebeurten.
Aangezien de stellen nog mogen rijden, zullen ze voor de groep waar je het over hebt blijkbaar nog aan het oprekken zijn.


Youri
 

07-01-2013 20:07:32
thom
thom
Oprekken zal gebeuren door oa remcontrolebeurten, je moet nl wel onderbouwen waarom je het veilig is de (door je eigen onderhoudssysteem) opgegeven revisie termijn wilt overschrijden.

Laatst bewerkt door thom op 07-01-2013 20:08
 

07-01-2013 20:38:35
broek53
broek53
Dat zijn de bekende maanden verlenging waarvan bijna heel plan T en een deel van de afgevoerde plan V's al gebruik gemaakt hebben. Ik denk dat het juist is dat april weer een waterscheidingsmoment wordt. Zowel door het eindigen van de spitstreinen Zwolle - Enschede als door het eind van de winterperiode.
Overigens merk je van het oprekken van de termijnen met extra beurten niets, behalve als je zou timen hoe lang een stel voor onderhoud binnen staat. Veiligheidsbeurten en extra remcontrolebeurten horen bij het pakket van het onderhoudsbedrijf; de stellen gaan dus niet naar Haarlem (integendeel).

Laatst bewerkt door broek53 op 08-01-2013 12:22
 

07-01-2013 20:47:58
broek53
broek53
Caroussel staat niet stil. Heden de 930 en 939 erin, morgen de 455, 934, 935 en 943 eruit. Alsdan staan er nog 21 aan de kant:
441 449 451 454 458 467 471 480 922 924 925 926 930 931 932 939 941 950 951 962 965.

@ edit: stel 939 toegevoegd.

@ edit 9/1: stellen 948 en 955 in de caroussel (nu 23 stuks).

@ edit 14/1: stel 929 toegevoegd (nu 24 stuks).

@ edit 15/1: 471, 480, 950 en 951 uit de caroussel (nu nog 20 stuks).

@ edit 16/1: 449, 451, 454, 458, 467 en 965 uit de caroussel. De winter slaat toe, vermoed ik. Nog 14 stuks in de caroussel.

Laatst bewerkt door broek53 op 16-01-2013 18:13
 

20-01-2013 17:05:17
broek53
broek53
Quote
bnv (ma 07 jan 2013 19:56:31 https://www.somda.nl/forum/12856/p428768/): In een ander topic (Zwolle-Enschede) werd gesteld dat de spitssneltreinen Zl-Dv-Hgl-Es nu allemaal met plan V worden gereden.
In de omloop zitten vanaf 9 december 26 stellen. Dat betekent dat dat er nu 29 zouden moeten zijn. 23 stellen in de caroussel kan dan ook makkelijk.
De stellen met revisiedatum in 2005, zo ongeveer de groep 922-940, moeten intussen in aanmerking zijn gekomen voor een verlengingsbeurt. Is die wel uitgevoerd? Of wordt een ander opgetrokken tot begin april bij de eerstvolgende wijziging. Als het zo is dat die spitssneltreinen vervallen wegens het ingebruiknemen van de tunnel in Nijverdal zakt het aantal stellen in de omloop tot (ongeveer) 22. Kan mij goed voorstellen dat men nu in januari geen materieel aan de kant zet (alhoewel DDAR?), maar eind maart/begin april zou wel weer eens cruciaaal kunnen worden net als twee jaar geleden.
We zullen zien.
Als ik het topic Zl - Es goed begrepen heb, zijn er nu 31 diensten plan V actief, omdat per 6 januari de 2x2 V's en 1 IC4 vervangen zijn door 3x3 plan V's.
In aansluiting hierop kan gemeld worden dat in april de vier diensten die in februari vervallen zijn in de 4400/9600, weer zullen terugkeren. Uiteraard vervallen de diensten in de 29700 en op papier wijzigt het aantal beschikbare diensten (die dus niet allemaal ook werkelijk gebruikt worden) van 37 naar 32. Meer spannends lijkt er niet te gaan gebeuren, wat overigens niet wil zeggen dat er met de stellen zelf niets gaat gebeuren. De vermindering met vijf beschikbare diensten kan betekenen dat er een paar stellen aan de kant gezet gaan worden en dat kan ook gebeuren als men de carrousel en de overige reserve wat kleiner zou maken.

Laatst bewerkt door broek53 op 20-01-2013 17:14
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


20-01-2013 19:07:50
j.jager
j.jager
Quote
broek53 (ma 07 jan 2013 20:47:58 https://www.somda.nl/forum/12856/p428782/): Caroussel staat niet stil. Heden de 930 en 939 erin, morgen de 455, 934, 935 en 943 eruit. Alsdan staan er nog 21 aan de kant:
441 449 451 454 458 467 471 480 922 924 925 926 930 931 932 939 941 950 951 962 965.

@ edit: stel 939 toegevoegd.

@ edit 9/1: stellen 948 en 955 in de caroussel (nu 23 stuks).

@ edit 14/1: stel 929 toegevoegd (nu 24 stuks).

@ edit 15/1: 471, 480, 950 en 951 uit de caroussel (nu nog 20 stuks).

@ edit 16/1: 449, 451, 454, 458, 467 en 965 uit de caroussel. De winter slaat toe, vermoed ik. Nog 14 stuks in de caroussel.
Stel 441 kan er weer uit aangezien die in de 80275 zat. En volgens een mcn die met die rit naar Ut reed begrepen we dat er zo goed als geen carousel stellen meer in Mt zouden staan. Kan iemand bevestigen wat daar van klopt?
 

20-01-2013 21:12:41
limbotrein
limbotrein
ja ,in heerlen staan zeker 10 stellen waaronder de 930  

21-01-2013 10:41:31
ZJ37
ZJ37
De stellen die al sinds 12/1 of 13/1 in Hrl staan zijn de (aanvullingen welkom):
924, 925, 926, 929, 930, 939, 941, 955, 962.
 

21-01-2013 12:29:28
broek53
broek53
Jl. vrijdag is inderdaad de 441 uit de carrousel gehaald. Belangrijker nog id dat vandaag de carrousel wordt opgeheven: de stellen komen dus vandaag of morgen na controle weer in dienst, voorlopig met uitzondering van de 922 en 948 die defect zijn.  

21-01-2013 15:49:22
jorgo
jorgo
Blij dan dat er niks meer naar Emmen hoeft! Dan was er weer een tekort ontstaan.  

21-01-2013 15:53:38
ZJ37
ZJ37
Hoezo?  

21-01-2013 16:01:59
jorgo
jorgo
Omdat de hele caroussel in dienst wordt gebracht én de 950-965 sinds december gewoon meerijden in de rest van het land/cq in de caroussel stonden. Nu komen die stellen prima van pas. Vijftien stellen die al op Emmen nodig waren geweest had men niet extra in dienst kunnen brengen, he.  

21-01-2013 16:06:27
broek53
broek53
Nee, maar het aantal diensten is op 9 december niet gedaald ten opzichte van 2012, met andere woorden: Zwolle - Emmen of een ander traject doet er niet toe, ingezet worden ze toch wel.  

21-01-2013 18:51:28
ICMm4250
ICMm4250
Spiketrain: spotmeldingen behoren thuis in het topic opvallende dingen!

Laatst bewerkt door spiketrain op 21-01-2013 19:21
 

21-01-2013 18:56:31
timtrein
timtrein
Ja, dat brengt ons op de half-off-topic vraag welk materieel er nu zo instort dat ineens weer 50 bakken mat'64 nodig zijn?  

22-01-2013 08:29:46
ZJ37
ZJ37
Vannacht werden de al sinds 12/1 en 13/1 te Hrl gestationneerde 955+939+962+924 naar Ehv overgebracht en gaan de rijdende dienst weer in.

Laatst bewerkt door admin op 22-01-2013 20:48, reden: Overige reacties zijn verwijderd
 

22-01-2013 20:15:33
admin
Moderator
admin
admin: discussie opgeschoond, tijd om weer wat serieuzer te worden


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

22-01-2013 20:54:40
bnv
bnv
Quote
broek53 (zo 20 jan 2013 17:05:17 https://www.somda.nl/forum/12856/p431259/):
Quote
bnv (ma 07 jan 2013 19:56:31 https://www.somda.nl/forum/12856/p428768/): In een ander topic (Zwolle-Enschede) werd gesteld dat de spitssneltreinen Zl-Dv-Hgl-Es nu allemaal met plan V worden gereden.
In de omloop zitten vanaf 9 december 26 stellen. Dat betekent dat dat er nu 29 zouden moeten zijn. 23 stellen in de caroussel kan dan ook makkelijk.
De stellen met revisiedatum in 2005, zo ongeveer de groep 922-940, moeten intussen in aanmerking zijn gekomen voor een verlengingsbeurt. Is die wel uitgevoerd? Of wordt een ander opgetrokken tot begin april bij de eerstvolgende wijziging. Als het zo is dat die spitssneltreinen vervallen wegens het ingebruiknemen van de tunnel in Nijverdal zakt het aantal stellen in de omloop tot (ongeveer) 22. Kan mij goed voorstellen dat men nu in januari geen materieel aan de kant zet (alhoewel DDAR?), maar eind maart/begin april zou wel weer eens cruciaaal kunnen worden net als twee jaar geleden.
We zullen zien.
Als ik het topic Zl - Es goed begrepen heb, zijn er nu 31 diensten plan V actief, omdat per 6 januari de 2x2 V's en 1 IC4 vervangen zijn door 3x3 plan V's.
In aansluiting hierop kan gemeld worden dat in april de vier diensten die in februari vervallen zijn in de 4400/9600, weer zullen terugkeren. Uiteraard vervallen de diensten in de 29700 en op papier wijzigt het aantal beschikbare diensten (die dus niet allemaal ook werkelijk gebruikt worden) van 37 naar 32. Meer spannends lijkt er niet te gaan gebeuren, wat overigens niet wil zeggen dat er met de stellen zelf niets gaat gebeuren. De vermindering met vijf beschikbare diensten kan betekenen dat er een paar stellen aan de kant gezet gaan worden en dat kan ook gebeuren als men de carrousel en de overige reserve wat kleiner zou maken.


In mijn berekening betekent dat, dat er nu inderdaad 31 stellen in de omloop zitten.
In februari vervallen er vier die in april terugkomen. Het aantal blijft dan vanaf april 31.
Maar de stellen van de spitsomloop Enschede-Zwolle vervallen dan, dat zijn 9 stellen (3x). Komen we uit op 22 stellen vanaf april.

Hierboven staat nu dat er 32 beschikbare diensten zijn. Tien meer, maar waarschijnlijk is dat de extra wegens onderhoud en reserve. 10 op een omloop van 22 is wat aan de ruime kant van wat doorgaans gebruikelijk is. Of klopt dit toch wel?
 

22-01-2013 21:05:09
broek53
broek53
Mat '64 heeft qua "omloop" al een grote ingebakken warme reserve. Ter vergelijking: in het wbl februari zijn er 37 beschikbaar (op inderdaad zoiets als 31 rijdende diensten), en dat worden er in april dus 5 minder. Dat zegt verder nog niets over hoeveel stellen eruit gaan; dat hangt er sterk vanaf of de carrousel in stand blijft en in welke omvang.

Laatst bewerkt door broek53 op 22-01-2013 21:05
 

22-01-2013 22:07:23
ZJ37
ZJ37
Naast het rijtje stellen dat vannacht vanuit Hrl naar Ehv is gebracht en terug de rijdende dienst is ingegaan, nam de 469 vanmorgen de 930+931 via de Heuvellandlijn mee naar Mt. Dus ook de twee laatst genoemden hebben Hrl na anderhalve week verlaten.  

23-01-2013 10:59:14
jorgo
jorgo
In de OD's wordt gemeld dat de materieelinzet een puinhoop aan het worden is in deze winterse tijd (hoewel nog niet duidelijk is of dat een defectenstand zou liggen, of aan andere logistieke zaken). De carrousel Plan V is inmiddels leeggetrokken.

Toch duikt blijkens de spots en meldingen er nou niet direct Plan V op all over the place. Maandag was een beetje een topdag met 9 extra stellen in de 6800, 5700 en 6300 (geloof ik), bij twee minder in de 6400 (=+7). Verder valt het nogal mee.

Is er een plan t.a.v. de extra inzet van Mat'64 cq een plan waar de extra stellen t.b.v. invalbeurten nu gestationeerd moeten staan?
 

23-01-2013 13:58:06
SGMm2137
SGMm2137
In Ehv staat de 445 en het leek alsof deze nieuwe pantograven heeft gekregen. Hij stond afzonderlijk van de rest van V's.  

23-01-2013 15:29:17
Bert13
Bert13
Volgens RolandRail is stel 904 sinds lange tijd weer eens in beweging gekomen, zij het niet op eigen kracht, maar achter een loc van VolkerRail: http://forum.rolandrail.net/viewtopic.php?f=5&t=6850&start=20#p129235


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

23-01-2013 15:55:26
maigoda
maigoda
Dat klopt inderdaad. Volkerrail heeft in opdracht van de Stichting Mat'64 met loc 203-4 de 904 uit Es weggehaald en overgebracht naat Zl. Vertrektijd te Es was 12.18 uur en de aankomst te Zl was 13.49 uur. De treinnummers heb ik niet bij de hand momenteel, die liggen nog in de 904 (plaats ik wel als ik weer thuis ben). Ik was van bestuurswege uit aanwezig als begeleider. De 904 kan voorlopig in Zl blijven en daar zal gewerkt woden aan een herindienststelling. In Es konden we er nagenoeg niet aan werken, maar in Zl zijn er wat meer mogelijkheden. Bovendien gaat Es op de schop komende zomer, dus een andere standplaats was zoiezo wel gewenst.
Groetjes,
Emiel
 

23-01-2013 17:32:44
salieri
salieri
Is de 904 nog een beetje alternatieve beschildering vrij gebleven in Es?  

23-01-2013 17:34:00
mren
mren
De spoorzijde van het stel wel, de andere kant heb ik nooit op gelet.  

23-01-2013 19:10:04
maigoda
maigoda
Aan de andere zijde is er wel iets bijgekomen. Maar dat was al na zo'n twee weken (september 2011). Voor de rest was Es een "veilige: stalling.
Groetjes,
Emiel
 

23-01-2013 20:11:50
salieri
salieri
Fijn dat hij daar veilig stond.

Laatst bewerkt door salieri op 23-01-2013 20:12
 

23-01-2013 23:53:47
Waaldrecht
Waaldrecht
Quote
maigoda (wo 23 jan 2013 15:55:26 https://www.somda.nl/forum/12856/p431964/): Dat klopt inderdaad. Volkerrail heeft in opdracht van de Stichting Mat'64 met loc 203-4 de 904 uit Es weggehaald en overgebracht naat Zl. Vertrektijd te Es was 12.18 uur en de aankomst te Zl was 13.49 uur. De treinnummers heb ik niet bij de hand momenteel, die liggen nog in de 904 (plaats ik wel als ik weer thuis ben). Ik was van bestuurswege uit aanwezig als begeleider. De 904 kan voorlopig in Zl blijven en daar zal gewerkt woden aan een herindienststelling. In Es konden we er nagenoeg niet aan werken, maar in Zl zijn er wat meer mogelijkheden. Bovendien gaat Es op de schop komende zomer, dus een andere standplaats was zoiezo wel gewenst.
Groetjes,
Emiel
51900 Emiel
 

25-01-2013 20:08:36
Planv1994
Planv1994
Hey ik zag vandaag de 870 nog in ehv staan met karton voor de deuren.
het ziet er niet naar uit dat er iets mee gedaan word
weet jij (kevin) wat er met de 870 allemaal gedaan wordt?
 


25-01-2013 20:17:47
kniesoor
kniesoor
Even teruglezen...

Laatst bewerkt door kniesoor op 25-01-2013 20:18
 

29-01-2013 22:09:11
bert
bert
Vandaag op de Hoekse Lijn herleefde wat mij betreft oude tijden. Slechts 1xSGM actief, de rest is alles plan V wat de klok slaat.
Dat is niet volgens omloop toch?
 

30-01-2013 16:32:29
treinefan
treinefan
Nee zeker niet. Dat was gewoon geluk hebben.  

30-01-2013 16:34:31
Bert13
Bert13
Plus een vrij hoge defectenstand aan het SGM, gezien ook het aantal vervangende treinen in andere SGM-series.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

30-01-2013 16:54:38
ricohallo
ricohallo
Ja, in de 3300 reed ook veel vervangend materieel, zoals ICMm en DD-AR.  

06-02-2013 20:20:24
Railmouse
Railmouse
Hey ik was vandaag in Ehv en zag daar stel 445 met stel 870 gekoppeld staan.
Weet iemand daar iets van ?? stel 445 is toch nog in dienst?

Groet Tim
 

06-02-2013 20:21:52
koosmat64
koosmat64
De 445 is inderdaad nog in dienst. Alleen de 870 niet.  

06-02-2013 20:28:49
Railmouse
Railmouse
Waarom staat deze dan gekoppeld met stel 870?
als ik het goed gezien heb staat de 445 op een bovenleidingloos spoor bij nedtrain
Ehv

Laatst bewerkt door Railmouse op 06-02-2013 20:29
 

06-02-2013 20:41:46
SGMm2137
SGMm2137
Sinds dat het treinstel in aanrijding is gekomen met een boom bij Maarheeze is het stel volgens de spots niet meer ingezet.
Het stel stond de afgelopen weken eerst op het opstel met panto's naar beneden(spoor 41 of 42b?).
De overige V'tjes stonden op andere opstelsporen en de afgelopen week stond het stel op spoor 31 ook met de panto's naar beneden en nu dus bij de Plan V 870 waar idd geen bovenleiding is. Naar mijn idee is er wel degelijk iets aan de hand met deze trein.

Laatst bewerkt door SGMm2137 op 06-02-2013 20:50
 

06-02-2013 20:46:57
sfj
Waarom staat de 870 eigenlijk in Eindhoven? Ik heb die vraag al meerdere malen voorbij zien komen, met het nietszeggende antwoord "dat is al eens genoemd in dit forum". ik kan het echter niet terugvinden, en in topics met honderden antwoorden is terugzoeken ook niet echt heel makkelijk meer omdat er ook veel andere vaak niet super relevante info tussendoor komt ...


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

06-02-2013 20:48:58
SGMm2137
SGMm2137
Deze is eigendom van Nedtrain en mist een aantal onderdelen waaronder één paar deuren (die als het goed is zijn gebruikt voor de Techniekfabriek in Zl)  

06-02-2013 20:55:59
mich
mich
Instructiestel  

07-02-2013 09:37:21
Railmouse
Railmouse
Zou het kunnen dat stel 445 samen met stel 870 gepland staat voor een slooprit?
deze 2 stellen staan gekoppeld en volgens de sloopregeling staat de 870 sowieso gepland voor de sloop.
 

07-02-2013 12:42:32
timtrein
timtrein
Volgens de berichten hier wordt de 870 nog niet gesloopt.  

09-02-2013 18:25:05
Railmouse
Railmouse
Wat gaat er dan met stel 445 gebeuren? gaat deze nog de dienst in?
Aangezien hij met stel 870 gekoppeld staat lijkt mij dit niet echt
waarschijnlijk. Misschien gaat stel 445 terzijde.
 

09-02-2013 20:40:25
110573
110573
De 445 staat buiten dienst en komt ook niet meer terug. Er is een brandje geweest in het stel, ik meen de snelschakelaar. Er moeten zoveel componenten vernieuwd worden dat is besloten het stel terzijde te stellen en in een later stadium volgt uiteraard sloop. Naar ik heb begrepen missen inmiddels ook al onderdelen.  

12-02-2013 18:16:33
Planv1994
Planv1994
Nu al onderdelen weg? welke dingen zijn er zoal uitgehaald uit stel 445?  

12-02-2013 18:22:58
110573
110573
Geen flauw idee joh, bevriende mensen die daar werken vertelden mij dat er aan geplukt werd. Niet specifiek wat. Niet zo gek overigens, voor een stel wat zonder defect nog wel een paar jaar bedrijfsvaardig zou zijn.

Laatst bewerkt door 110573 op 12-02-2013 18:25
 

13-02-2013 19:30:24
SGMm2137
SGMm2137
In Ehv stonden Plan V 445 & 870 om 18:21 niet op het niet-bovenleidingsspoor. Kunnen ze eventueel achter het Nedtrain gebouw staan anders gok ik dat ze Ehv hebben verlaten?  

15-02-2013 16:50:53
Railmouse
Railmouse
Vandaag stonden Plan v 870 en 445 nog gewoon op de plek waar ze eerst stonden.
Wat me wel opviel is dat de 2 nu omgekeerd staan , nu staat de 870 voor de 445.
Weet iemand of daar een reden voor is?
 

15-02-2013 17:57:24
nohab
nohab
Rond 17:30 had men op Wgm met een VR V100 de 2 bakken van een Plan V losgekoppeld. Zag het te laat om te zien welke loc en welk stel.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

15-02-2013 19:40:40
ICMm4250
ICMm4250
Misschien dat men slooptransporten aan het voor bereiden is.
Zoals destijds met stel 921 werden verzorgd VR+kopbak mat 64+sloopstellen+kopbak mat 64+remwagens???

anders zie ik ook het nut niet om een stel te splitsen

Laatst bewerkt door ICMm4250 op 15-02-2013 19:41
 

15-02-2013 20:00:47
broek53
broek53
Dat mag je aannemen. Het is de loc die eerder op de Dijksgracht gesignaleerd is en die het voorste treinstel van het meest noordelijke spoor heeft meegenomen en met de neuzen tegen elkaar gerangeerd.
Wat men nu waarheen moet transporteren, is mij onbekend. Op de Wgm staat een aantal stellen die je overigens op deze manier kunt transporteren, vanwege ingedrukte neus en geen koppeling.
 

15-02-2013 20:30:29
ICMm4250
ICMm4250
Deze handelingen lijken er inderdaad sterk op maar als dit dan zo is ben ik zeler ook benieuwd welke stellen en wanneer er getransporteerd gaan worden en naar welke sloper misschien weer dotremond in mt?? Vlasman in Alphen die hebben natuurlijk ook eerder Mat 64 stellen gesloopt,want als ze weer naar Simmeren zouden gaan zou dit waarschijnlijk weer per dieplader gaan.

Jij zit het dichtst bij het vuur broek 53 ik zou zeggen hou ons op de hoogte
 

15-02-2013 20:33:48
broek53
broek53
Transporteren over het spoor komt mij sowieso vreemd voor, in de zin dat er geen sloper meer aan het spoor zit en de bakken volgens mij altijd per dieplader ergens heen moeten. En de ervaring leert dat dat vanaf de Watergraafsmeer goed kan. Enfin: we wachten de berichten af.  

15-02-2013 23:02:32
sik214
sik214
Quote
broek53 (vr 15 feb 2013 20:00:47 https://www.somda.nl/forum/12856/p435853/): Dat mag je aannemen. Het is de loc die eerder op de Dijksgracht gesignaleerd is en die het voorste treinstel van het meest noordelijke spoor heeft meegenomen en met de neuzen tegen elkaar gerangeerd.
Wat men nu waarheen moet transporteren, is mij onbekend. Op de Wgm staat een aantal stellen die je overigens op deze manier kunt transporteren, vanwege ingedrukte neus en geen koppeling.
Mogelijk bedoeld om op die manier de V'tjes uit Onnen op te halen naar de Wgm ter onttakeling?
 

15-02-2013 23:45:24
broek53
broek53
Lijkt mij vreemd. Er staat een halve Dijksgracht vol met stellen die nog onttakeld en gesloopt moeten worden en zolang er geen beweging meer in die sloop zit, lijkt het mij sterk dat er al weer verse aanvoer gaat plaatsvinden.  

16-02-2013 00:35:24
vrijgezel
vrijgezel
Daarmee gaat de geschiedenis herhaald worden (lijkt wel): eind jaren 80 met de rijtuigen Plan E. Na "illegale" sloop in Den Haag en later Arnhem wist men [toenmalige NS] lange tijd geen raad met voor sloop bestemd (blauwe)asbesthouden materieel. Daarmee ging Plan E een lange lijdensweg doorlopen. Pas toen de asbest-Hondekoppen afgevoerd moesten worden was er een contract met Koek op het terein van HKS en heeft de sloper eerst kunnen "oefenen" met Plan E.

Nu is iets vergelijkbaars waar te nemen met Mat'64. Het zou mij niet verbazen als de regelgeving omtrent asbest ook verder is aangescherpt.
 

16-02-2013 10:25:53
broek53
broek53
Zou wel erg grappig zijn als ze nu alsnog naar Hollandia (HKS dus) in de Westhaven zouden gaan. Dat is tevens de enige die per spoor bereikbaar is.  

16-02-2013 10:33:27
treinefan
treinefan
Niet meer inmiddels.  

16-02-2013 13:41:42
AlbertP
AlbertP
Op sporenplan.nl is de aansluiting naar HKS nog aanwezig.  

16-02-2013 13:48:40
Erikvd12
Erikvd12
Ben dan toch wel heel benieuwd wanneer de restrerende 4** worden afgevoerd. Ben beneuwd of de 441 nog de 45 haalt volgend jaar.  

16-02-2013 14:01:17
treinefan
treinefan
Quote
AlbertP (za 16 feb 2013 13:41:42 https://www.somda.nl/forum/12856/p435970/): Op sporenplan.nl is de aansluiting naar HKS nog aanwezig.


Een beetje off-topic, maar toch even nodig.
In de Rail Magazine van december op blz. 87 staat: ...Sloper HKS zag in 2008 zijn laatste vervoer. Twee jaar later werd de spooraansluiting verwijderd...
 

16-02-2013 15:12:44
kevinevers
kevinevers
Dotremont is wel nog bereikbaar per spoor. Het stootjuk staat iets verder als het bedrijf.  

16-02-2013 15:28:17
maigoda
maigoda
Quote
Erikvd12 (za 16 feb 2013 13:48:40 https://www.somda.nl/forum/12856/p435971/): Ben dan toch wel heel benieuwd wanneer de restrerende 4** worden afgevoerd. Ben beneuwd of de 441 nog de 45 haalt volgend jaar.

De huidige herinstructie is geldig tot 31-12-2013. Een nieuwe herinstructie zie ik niet zo snel meer gegeven worden. Overigens is het 45-jarig bestaan pas in 2014: de 441 is in september 1969 in dienst gekomen. Grote kans dus dat er geen tweetjes de 45 jaar gaan halen. In tegenstelling tot Plan T: de 514 en de 518 hebben 45 jaar en 9 maanden gehaald, de 512 en de 522 hebben 45 jaar en 5 maanden gehaald en de 528 heeft 45 jaar en 1 maand gehaald.
Groetjes,
Emiel
 

16-02-2013 15:35:20
bart84
Moderator
bart84
Quote
kevinevers (za 16 feb 2013 15:12:44 https://www.somda.nl/forum/12856/p435989/): Dotremont is wel nog bereikbaar per spoor. Het stootjuk staat iets verder als het bedrijf.

Dat stukje spoor voorbij de Essent is al in geen jaren meer bereden, dat kun je dat sloopmaterieel niet aandoen.


Mvg. Bart
 

16-02-2013 15:44:24
Klaasje
Klaasje
Quote
maigoda (za 16 feb 2013 15:28:17 https://www.somda.nl/forum/12856/p435994/):
Quote
Erikvd12 (za 16 feb 2013 13:48:40 https://www.somda.nl/forum/12856/p435971/): Ben dan toch wel heel benieuwd wanneer de restrerende 4** worden afgevoerd. Ben beneuwd of de 441 nog de 45 haalt volgend jaar.

De huidige herinstructie is geldig tot 31-12-2013. Een nieuwe herinstructie zie ik niet zo snel meer gegeven worden. Overigens is het 45-jarig bestaan pas in 2014: de 441 is in september 1969 in dienst gekomen. Grote kans dus dat er geen tweetjes de 45 jaar gaan halen. In tegenstelling tot Plan T: de 514 en de 518 hebben 45 jaar en 9 maanden gehaald, de 512 en de 522 hebben 45 jaar en 5 maanden gehaald en de 528 heeft 45 jaar en 1 maand gehaald.
Groetjes,
Emiel

Het hangt allemaal wel af van hoe de vervoersvraag zich ontwikkelt, het materieelinzetbeleid van NS zich ontwikkelt en de snelheid van de levering van de sprinter NG. Dat zijn denk ik de regelkranen van de inzet van Mat'64. leeftijd is daar slechts een ondergeschikt aspect in schat ik in.

Laatst bewerkt door Klaasje op 16-02-2013 15:45
 

16-02-2013 16:17:08
maigoda
maigoda
Leeftijs is inderdaad niet echt van belang. Maar onderschat ook niet de benodigde herinstructie die noodzakelijk is om na dit jaar nog inzet te kunnen doen. Momenteel wordt in bij de LHM* in Amf SLT en DDZ gedaan en daar is al mee gestart. Om dan nog mat'64 erbij te doen past vast niet in het hele programma.
Groetjes,
Emiel
LHM: Landelijke Herinstructiedagen Machinist
 

16-02-2013 17:16:05
ns1300
ns1300
Quote
maigoda (za 16 feb 2013 15:28:17 https://www.somda.nl/forum/12856/p435994/): Overigens is het 45-jarig bestaan pas in 2014: de 441 is in september 1969 in dienst gekomen.


Erikvd12 zegt ook 'volgend jaar', dat is denk ik echt 2014
 

16-02-2013 17:31:57
maigoda
maigoda
Tja, de jaartallen dansten wat te veel over het beeldscherm. Maar goed, het is dus twijfelachtig of de 441 45 dienstjaren gaat halen.
Groetjes,
Emiel
 

16-02-2013 22:48:50
110573
110573
Die kans lijkt mij dan weer vrij groot. De 4xx series zijn technisch gezien de jongste, de 900'en zullen eerder aan hun revisietermijn zitten. Bovendien, verwacht niet dat men volgend jaar die SNG al klaar heeft staan, laat staan dat er een dienst mee gereden kan worden. Zonder SNG is Mat'64 nog onmisbaar, helemaal zonder DD-AR in de wintermaanden.  

16-02-2013 23:14:58
timtrein
timtrein
Quote
nohab (vr 15 feb 2013 17:57:24 https://www.somda.nl/forum/12856/p435828/): Rond 17:30 had men op Wgm met een VR V100 de 2 bakken van een Plan V losgekoppeld. Zag het te laat om te zien welke loc en welk stel.
Wordt gemeld dat het de 887 was, is naar Maastricht gegaan, doel?
 

17-02-2013 13:01:21
john2
john2
Zag op zaterdag 16 februari een heel stel plan V op het emplacement te Heerlen staan.

Laatst bewerkt door john2 op 17-02-2013 13:04, reden: type fout hersteld.
 

17-02-2013 14:14:10
rob46
rob46
De PlanV's op de sporen 72/74 te Mt worden/zijn verplaatst wegens wkz ter plaatse.
Geen sprake van sloop op korte termijn. Groet uit de al weken besneeuwde Harz.


57 jaar OV-fotografie.
 

17-02-2013 20:33:45
ZJ37
ZJ37
Quote
john2 (zo 17 feb 2013 13:01:21 https://www.somda.nl/forum/12856/p436091/): Zag op zaterdag 16 februari een heel stel plan V op het emplacement te Heerlen staan.
Inmiddels zijn er weer een paar weg (zie OD 17/2) of gewoon weer in dienst geweest.
 

17-02-2013 21:18:35
bnv
bnv
Quote
110573 (za 16 feb 2013 22:48:50 https://www.somda.nl/forum/12856/p436055/): Die kans lijkt mij dan weer vrij groot. De 4xx series zijn technisch gezien de jongste, de 900'en zullen eerder aan hun revisietermijn zitten. Bovendien, verwacht niet dat men volgend jaar die SNG al klaar heeft staan, laat staan dat er een dienst mee gereden kan worden. Zonder SNG is Mat'64 nog onmisbaar, helemaal zonder DD-AR in de wintermaanden.


Als zonder SNG mat 64 onmisbaar is, zoals hierboven beweerd wordt, dan kan het nog wel even duren. Dat SNG is er nog lang niet, laat staan welk type het wordt en hoe lang de levertijden zijn.
Als men plan V zijn reservestatus wil laten behouden de komende tijd dan zal herinstructie ook voor na 1.1.2014 nodig zijn, lijkt mij. Gezien de revisietermijnen kan het spul allemaal zeker nog een winter mee als alle verlengingsbeurten gegeven zijn en de Nedtraintermijn van negen en en kwart jaar gehanteerd blijft worden.

By the way (off-topic): als het Stadlers worden (Flirt of GTW), het werk in Bussnang heeft vanaf half 2014 onderbezetting en dus capaciteit beschikbaar, aldus de Obwaldner Zeitung van afgelopen vrijdag (15.2). Komt omdat de Bund (CH) geen bijdragen meer geeft voor nahverkehrstreinstellen maar alleen maar nog voor Interregionaal materieel. Heeft geen gevolgen voor de serie 150 van de Zentralbahn, wellicht wel voor de drietjes serie 160.
Wellicht iets voor SNG dat plan V dan sneller kan aflossen?
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina's):

Plan V - Plan T
RailWiki.nl