Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina's):

Plan V - Plan T
RailWiki.nl
23-08-2012 18:07:17
maigoda
maigoda
Quote
2410 (do 23 aug 2012 17:04:07 https://www.somda.nl/forum/2078/p405347/): Ouder type? Ze zaten er midden jaren 80 al op en waren toen al zeldzaam...

Mmm... Dan is er in al die jaren nog niets veranderd: het is nog steeds een ouder type en nog steeds redelijk zeldzaam.
Groetjes,
Emiel
 

23-08-2012 18:49:46
2410
2410
Ok emiel, heb je dan meer gegevens dan 'het is een ouder type', want het lijkt me eerder dat het een ánder type is dan waar de meeste mee zijn uitgerust dan een ouder type, sterker nog, van meet af aan is mat 64 uitgerust geweest met het gangbare type. Dus dan gaat het om een ouder type dan de jaargang van plan T...  

23-08-2012 20:02:45
ICMm4250
ICMm4250
Vergeet niet dat vanaf 9 December ook alle "Emmer" V-tjes (950-964) vrij worden gespeeld van Zl-Em wat gaat daarme gebeuren dan?
Ik was een aantal weken geleden speciaal nog naar het noorden geweest om daar met paln V t reizen zie:
http://www.flickr.com/photos/alextreinenpagina/7743147316/in/set-72157630977984880
 

23-08-2012 20:36:27
broek53
broek53
Mijn inschatting is de afvoer van zoiets als 15 tot 20 stellen bij ingang van de nieuwe dienstregeling, als we uitgaan van het vervallen van de plan V's op Zwolle - Emmen en op de Zeeuwse Lijn. Dat zouden dan de stellen (moeten) zijn waarvan de revisietermijn aan het aflopen is, dus de laagst genummerde 900-en.
Dit ervan uitgaande dat de inzet van plan V verder ongeveer gelijk blijft en de extra reserve (de carrousel) van ca. 20 stellen blijft bestaan.
 


23-08-2012 21:40:07
bnv
bnv
Dat zou zoiets kunnen betekenen als:
- er blijven ongeveer 30 stellen in de omloop vanaf 9 december;
- er een bestand van ongeveer 55 stellen overblijft: 30 voor de reguliere omloop, 5 stellen extra voor onderhoud en 20 stellen in de (warme) reserve.
- dat betekent dan dat er 15 stellen aan de kant zouden kunnen, of te wel: de eerste stellen die daarvoor in aanmerking zouden komen zijn de stellen in de groep 922-935, dit gezien de revisietermijnen.

Uiteraard alles niet meer dan een voorspelling, afwachten maar weer wat het gaat worden. Nog drie en een halve maand te gaan.
 

23-08-2012 21:49:06
broek53
broek53
Dat is ruwweg wat ik denk, ja. Maar met de nadruk op "denken"; weten doe ik nog niets, maar het is een beredeneerde voorspelling.  

23-08-2012 22:42:42
110573
110573
@timtrein Bekeken? Volgens mij kun je op dit moment al niet met goed fantsoen de gehele rijdende serie Mat'64 stellen terzijde stellen. Laat staan dat dit over anderhalf jaar kan als we circa 60 DD-AR rijtuigen missen...
Als er een vervanger is tegen die tijd is het natuurlijk heel wat anders (Misschien wat schuiven met ICRm?)

Laatst bewerkt door 110573 op 23-08-2012 22:45
 

23-08-2012 22:47:00
AgentX
AgentX
Ik zie het ook wel gebeuren dat DDZ tóch weer ingezet wordt in sprinterseries, net zoals dat met DDAR gebeurt.  

23-08-2012 23:31:00
2410
2410
Als je de afstanden en rijtijden vergelijkt met de emmer v-tjes en de gooilijn zou je ze daar best in kunnen zetten in dat deel van de sprinter amf-asd, je krijgt dan eenn hele zwik sgm vrij %06% Of bijv op Ut-Alm, MDDM %08%  

24-08-2012 07:24:57
martijn
martijn
En zo kan iedereen z'n verlanglijstje wel indienen... %04%  

24-08-2012 08:56:46
2410
2410
Logischer zou zijn ze vanuit Zwolle te blijven inzetten omdat daar personeel immers ervaring met de dingen heeft, dus naar Amf of Lelystad bijv... Danwel traditioneel op de Ijssellijn, waar altijd het oudste mat wordt opgemaakt  

24-08-2012 09:04:11
broek53
broek53
Heel het machinistenkorps kent mat '64, dat is geen overweging. De diensten hebben de neiging naar het zuiden te verhuizen, omdat daar SGM en SLT voor de Randstad vrijgemaakt moet worden. De kans bestaat dat plan V in bescheiden mate weer gaat opduiken in een paar slagen 4400/9600 en in de 7600.  

24-08-2012 11:16:09
Salesman
Salesman
Ik reis tegenwoordig weer veel in het zuiden, maar zoals ik het hier hoor, moeten we het de komende jaren nog met de V'tjes doen op de Sprintertrajecten - met een sporadische SGMm tussendoor. Qua reizigerscomfort zijn de Plan V'tjes toch suboptimaal....

Maar ze zijn in ieder geval betrouwbaar. %08%

Laatst bewerkt door Salesman op 24-08-2012 11:17
 

24-08-2012 11:28:34
broek53
broek53
Over smaak valt niet te twisten, maar ik doe het toch maar omdat bijna objectief is vast te stellen dat het reizigerscomfort in een SGM op alle fronten onderdoet voor dat van mat '64.

Overigens vergat ik de rest van mijn speculatieve ideeën te melden. Ik denk dat NS het met mat '64 zeker wil uitzingen tot er een beslissing is gevallen over de concessie voor de Limburgse stoptreindiensten en tot de Hoekse Lijn van het spoorwegnet afgeknipt wordt. Aanschaffen van nieuw materieel vóór die tijd zou wel erg onverstandig zijn.
 

24-08-2012 11:34:40
2410
2410
Helemaal met Broek53 eens, in nieuwer stoptreinmat zit je stientje rechtop. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat ik zelfs de toiletten comfortabeler vind, genoeg ruimte om eens lekker te zitten terwijl de rails onder je kont doorraasd %08%  

24-08-2012 11:53:56
broek53
broek53
Nou, DAT was nu niet helemaal waar ik het eerst aan dacht, maar ieder zijn meug uiteraard %02%  

24-08-2012 12:41:18
salieri
salieri
Nou ja, ik moet eerlijk zeggen dat ik die hoekkussentjes toch wel mis in het nieuwe materieel. Het is fijn om na een lange dag eventjes je hoofd daarop te leggen en even de ogen te sluiten.  

24-08-2012 12:44:03
Salesman
Salesman
Quote
broek53 (vr 24 aug 2012 11:28:34 https://www.somda.nl/forum/2078/p405534/): Over smaak valt niet te twisten, maar ik doe het toch maar omdat bijna objectief is vast te stellen dat het reizigerscomfort in een SGM op alle fronten onderdoet voor dat van mat '64.

Overigens vergat ik de rest van mijn speculatieve ideeën te melden. Ik denk dat NS het met mat '64 zeker wil uitzingen tot er een beslissing is gevallen over de concessie voor de Limburgse stoptreindiensten en tot de Hoekse Lijn van het spoorwegnet afgeknipt wordt. Aanschaffen van nieuw materieel vóór die tijd zou wel erg onverstandig zijn.


Ik wilde eigenlijk zeggen: 'maar op het traject Tbu - Wt rijdt de Plan V ook planmatig!', maar toen herinnerde ik me dat het Sprintertraject Ehv - Wt misschien ook wordt aanbesteedt.. Tsja, dan is de denkwijze van NS begrijpelijk.

Overigens vind ik het grootste voordel van de SGMm dat ze een stuk minder lawaaiig zijn en dat de stoelen niet meer allemaal in de vis-à-visopstelling staan waardoor er meer zitplaatsen zijn. Daarnaast heb je reisinformatie aan boord op de schermen en is de trein meer "transparant" qua indeling. De stoelen zitten minder prettig en de ruimte tussen de stoelen is iets te krap, dat moet ik wel toegeven. Desondanks prefereer ik de SGMm boven de Plan V, of vloek ik nu in de kerk?
 

24-08-2012 12:51:11
broek53
broek53
Welnee, maar wat de een prettig vindt, vindt de ander maar niks (coach-opstelling in het algemeen en 'transparantheid" in het bijzonder, in mijn geval bijvoorbeeld).  

24-08-2012 12:55:57
Salesman
Salesman
Transparantheid vind ik ook alleen maar een voordeel omdat ik verwacht dat het ongewenst reizigersgedrag tegengaat. NS geeft zelf ook als reden aan dat het reizigers een beter gevoel van veiligheid geeft. Ik vermoed zelfs dat het aantal incidenten in meer transparante treinen lager is, hoewel ik dat niet met statistieken kan onderbouwen.  

24-08-2012 13:00:20
daniel81
daniel81
Ik vind juist transparante treinen helemaal geen voordeel.
In 'hokkerige' treinen is het veel gemakkelijker om overlastgevende figuren te ontlopen; b.v. een plekje te zoeken waar je geen Ipod oid hoort.
Maar goed, laten we maar ophouden met deze smaaktest
 

24-08-2012 23:59:21
timtiesen
timtiesen
Vandaag reed er weer een stel in de 4400.
Overigens, er staan sinds vandaag circa 10 treinstellen in Nijmegen.
Wat gaat daar mee gebeuren???
Oa 463, 958, 446 en 923. De rest stond daar weer achter opgesteld!
 

25-08-2012 00:06:30
timtiesen
timtiesen
Dat sowieso! Als je alleen al kijkt hoe ongeloofelijk vies die stoelen in een korte tijd zijn geworden in de SGM treinen...
En dan zie je ook nog vaak een blinkend schoon zitgedeelte met een ontzettend vieze rugleuning. Maak dan gewoon de hele stoel schoon toch....
En wat is er behalve qua kleur een verschil tussen klas 1 en 2? De stoelen staan íets verder uit elkaar? Daar ga ik geen duurder kaartje voor kopen zeg!
 

25-08-2012 13:17:49
FST
FST
In SLT is het niet zo prettig meer zitten als alle 4 stoelen tegenover elkaar bezet zijn. Je knieën kun je dan nauwelijks kwijt, laat staan een tas.

De lage instap is natuurlijk goed voor mensen die slecht ter been zijn. Maar een nadeel is dat daardoor plekken in de trein ontstaan zoals boven de draaistellen, waar de stoelen toch weer hoger moeten staan. Daardoor krijg je hoogteverschillen in de opstelling van de stoelen en tesamen met de transparante indeling geeft dit een rommelig uitziend interieur.

Ik ben geen ontwerper, maar een compromis is misschien een indeling waarbij de deuren met lage instap op 1/4 en 3/4 van een rijtuig zitten (zoals vroeger bij Plan E) met daartussen een open en laag gedeelte. En de uiteinden van de rijtuigen (waar de draaistellen zitten) zijn hoger, te bereiken met een opstapje en door een (glazen) deur. Deze uiteinden hebben een meer gesloten karakter.
 

25-08-2012 18:05:33
SGMm2137
SGMm2137
Ik kwam zojuist(18:03) langs Dgr rijden van de ri Wgm en het viel op dat er minder Plan V's stonden. Nu zijn er meer loc's zichtbaar. Iemand een idee waar ze naar toe zijn of leek het maar zo?  

25-08-2012 18:26:53
broek53
broek53
Dat zag ik van de week ook. Ze zijn naar elders op het terrein verplaatst om een setje overloopwissels halverwege de sporen waar zij stonden vrij te maken. Deze wissels, inmiddels een jaar of 20 overbodig en sindsdien vermoedelijk niet meer gebruikt, worden vervangen.
Ik hoop nog een beetje door recht spoor, maar ik vrees door (Engelse) wissels.
 

25-08-2012 18:37:03
snowie
snowie
Verklaar je nader voor wat betreft het recht spoor - (Engelse) wissels gedeelte ?? Het enige wat ik kan bedenken is dat er op recht spoor meer materieel gestald kan worden .....  

25-08-2012 18:52:56
daniel_ddr
daniel_ddr
Lijkt me dat Broek53 erop doelt dat het nogal geldverspilling is om een wissel dat al tientallen jaren ergens overbodig ligt te wezen te vervangen door een nieuw wissel.
Voor dat geld kan je elders beter wissels in stand houden die voor de treindienst zinvol zijn.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

25-08-2012 19:47:53
broek53
broek53
Jawel. Het gaat om een overloop middenin een bundel opstelsporen, die erg handig was toen er op de Dgr met getrokken rijtuigen gerangeerd werd, maar die voor opstellen volledig overbodig is.

Laatst bewerkt door broek53 op 25-08-2012 19:48
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


25-08-2012 20:03:44
2410
2410
Quote
FST (za 25 aug 2012 13:17:49 https://www.somda.nl/forum/2078/p405791/):

Ik ben geen ontwerper, maar een compromis is misschien een indeling waarbij de deuren met lage instap op 1/4 en 3/4 van een rijtuig zitten (zoals vroeger bij Plan E) met daartussen een open en laag gedeelte. En de uiteinden van de rijtuigen (waar de draaistellen zitten) zijn hoger, te bereiken met een opstapje en door een (glazen) deur. Deze uiteinden hebben een meer gesloten karakter.


klinkt goed, je hebt dan meteen ook goeie plaats voor een toilet (boven de wielen
 

25-08-2012 21:49:09
2410
2410
Quote
2410 (do 23 aug 2012 18:49:46 https://www.somda.nl/forum/2078/p405374/): Ok emiel, heb je dan meer gegevens dan 'het is een ouder type', want het lijkt me eerder dat het een ánder type is dan waar de meeste mee zijn uitgerust dan een ouder type, sterker nog, van meet af aan is mat 64 uitgerust geweest met het gangbare type. Dus dan gaat het om een ouder type dan de jaargang van plan T...

hier een pic van de 455 met zo n panto http://www.flickr.com/photos/75265191@N02/7858982724/in/photostream
 

25-08-2012 22:59:52
thom
thom
Quote
snowie (za 25 aug 2012 18:37:03 https://www.somda.nl/forum/2078/p405831/): Verklaar je nader voor wat betreft het recht spoor - (Engelse) wissels gedeelte ?? Het enige wat ik kan bedenken is dat er op recht spoor meer materieel gestald kan worden .....

Of de wisselhouten die katsrot zijn en aan vervanging toe zijn.

En als de wissels overbodig zijn is een paar meter recht spoor goedkoper natuurlijk...
 

05-09-2012 15:39:53
broek53
broek53
Quote
broek53 (vr 24 aug 2012 09:04:11 https://www.somda.nl/forum/2078/p405504/): Heel het machinistenkorps kent mat '64, dat is geen overweging. De diensten hebben de neiging naar het zuiden te verhuizen, omdat daar SGM en SLT voor de Randstad vrijgemaakt moet worden. De kans bestaat dat plan V in bescheiden mate weer gaat opduiken in een paar slagen 4400/9600 en in de 7600.
Plannen voor 2013 op dit moment: 2 setjes in de 4400/9600, de complete omloop 5200/6400, de twee losse stellen in de 6900, de meeste beloofde extra spitstreinen 27900 Hengelo - Deventer - Zwolle en (hoe verrassend) de complete serie 5500 Utrecht - Baarn. In totaal 26 diensten - we zijn dus nog niet van '64 af!
 

05-09-2012 17:24:45
bnv
bnv
Zijn die spitstreinen Hgl-Dv-Zl permanent, dwz. voor onbepaalde tijd ingelegd als nieuw om een gunstigere overstap in Dv te verkrijgen naar Noord-Zuid, of verdwijnen die weer zodra de tunnel in Nijverdal klaar is en er weer rechtstreeks van Es via Hgl naar Zl gereden kan worden met DM 90. In dat laatste geval is er inzet van Plan V maar zolang als die omloop uberhaupt bestaat. En dat is niet zo lang meer en vervallen die diensten Plan V zonder dat er vervanging gesteld moet worden. Maakt het op zich eenvoudiger. Hoveel stellen moeten hiervoor beschikbaar worden gsteld? (naar verwachting).  

05-09-2012 17:37:53
dennistd
dennistd
Volgens mij worden ze weer opgeheven als de tunnel in Nijverdal klaar is (medio 2013). En ik dacht dat er sprake was van drie treinen naar Zwolle 's ochtends en drie treinen terug 's avonds.  

05-09-2012 18:22:22
2410
2410
%02%de complete serie 5500 Utrecht - Baarn%02%  

05-09-2012 19:18:25
AlbertP
AlbertP
Het enige wat ik nog mis in dat overzicht is de 7500, die net zo goed een rit door het bos is. Maar misschien komt dat in de herfst nog wel een keer.  

05-09-2012 19:22:11
bossie186
bossie186
En natuurlijk ook de 7600.%02%  

05-09-2012 19:24:57
treinefan
treinefan
Worden die ook plan V dan?


Met vriendelijke groet,
 

05-09-2012 19:26:14
Bert13
Bert13
Nee, dit zijn meer wensen waar nog meer Plan V zou mogen rijden...


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

05-09-2012 19:29:40
treinefan
treinefan
Doe mij dan maar gelijk alles. en de 7400 serie natuurlijk, vooral s'avonds. Ik heb heimwee naar dat geluid.


Met vriendelijke groet,
 

05-09-2012 20:00:28
koosmat64
koosmat64
Quote
broek53 (wo 05 sep 2012 15:39:53 https://www.somda.nl/forum/2078/p407595/): de twee losse stellen in de 6900

Willen ze in 2013 nog steeds alleen losse Plan-V's in de 6900 laten rijden?
Ik reis sinds kort dagelijks tussen Hrl en Std en terug, en een losse plan-V zoals in trein 6930 is toch erg krap.
Meestal zijn er vanaf Spbk mensen die op de balkons gaan staan.
Als reizigers uit Hrl eerst naar Std gaan om daar over te stappen op de 800 wordt het alleen nog maar drukker...
Dubbele Plan-V's in de ochtendspits lijkt mij dus geen overbodige luxe.
 

05-09-2012 20:06:14
Erikvd12
Erikvd12
Dus men wil het versleten mat '64 nog weer heerlijk inzetten! Prachtig, maar voor ons treinliefhebbers prachtig, voor de normale reizigers niks.. Maar ik zit liever op een 2e klasse bank van plan v dan SLT.  

05-09-2012 20:10:31
bossie186
bossie186
Quote
Bert13 (wo 05 sep 2012 19:26:14 https://www.somda.nl/forum/2078/p407632/): Nee, dit zijn meer wensen waar nog meer Plan V zou mogen rijden...


Broek53 had in een van zijn meldingen ook gezegd dat er mogelijk ook plan V in de 7600 zouden kunnen rijden, maarja. We wachten het wel af.
 

05-09-2012 20:27:13
robbertc
robbertc
.. En in zijn laatste bericht keurig hoe het nu op de rol staat voor 2013.  

05-09-2012 21:09:36
icened
icened
Nog even terugkomen op de spitstrein hengelo - deventer - zwolle. Ik neem aan dat ze rekening hebben gehouden met het enkelspoor tussen Olst - Deventer.

Laatst bewerkt door icened op 05-09-2012 21:15
 

05-09-2012 21:16:15
rikbakker
rikbakker
De trein rijdt tegelijk met de IC Roosendaal-Zwolle. Op het traject Zwolle-Deventer is trouwens met de huidige situatie prima een kwartiersdienst in beide richtingen mogelijk.  

05-09-2012 21:23:07
dennistd
dennistd
Het sluit alleen wat goederenpaden uit denk ik. Deze discussie past trouwens beter in het drgl 2013-topic dan hier  

05-09-2012 22:24:31
mdj
mdj
Quote
rikbakker (wo 05 sep 2012 21:16:15 https://www.somda.nl/forum/2078/p407656/): De trein rijdt tegelijk met de IC Roosendaal-Zwolle. Op het traject Zwolle-Deventer is trouwens met de huidige situatie prima een kwartiersdienst in beide richtingen mogelijk.

Nee, past niet. Dv-Ost is 7 minuten met te Dv een gat van 7 minuten en te Ost een gat van 6 minuten. Wil je dus met 4 treinen per uur rijden, zullen ze in 6/24 frequentie moeten liggen en een plekje vinden te Dv (oftewel spoor 2 en daardoor dwars door de NO heen). Of het pad van de huidige 3600 aanpassen, zoals toen met de werkzaamheden te Zl doordeweeks. Maar dat wil je -gezien de aansluitingen te Zl- niet.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

05-09-2012 22:25:18
2410
2410
Quote
2410 (wo 05 sep 2012 18:22:22 https://www.somda.nl/forum/2078/p407622/): %02%de complete serie 5500 Utrecht - Baarn%02%

Ik denk ik uit mijn vreugde omdat Ut voor veel gekken vaak wel een station is wat regelmatig gepasseerd wordt, dus niet alleen meer in de uithoeken van Nederland maar gewoon bam, in de randstad!! Lijntje is er bij uitstek geschikt voor want met al die bogen kun je toch alleen maar sukkelen%02%%02%
 

05-09-2012 22:33:25
bnv
bnv
Quote
mdj (wo 05 sep 2012 22:24:31 https://www.somda.nl/forum/2078/p407662/):
Quote
rikbakker (wo 05 sep 2012 21:16:15 https://www.somda.nl/forum/2078/p407656/): De trein rijdt tegelijk met de IC Roosendaal-Zwolle. Op het traject Zwolle-Deventer is trouwens met de huidige situatie prima een kwartiersdienst in beide richtingen mogelijk.

Nee, past niet. Dv-Ost is 7 minuten met te Dv een gat van 7 minuten en te Ost een gat van 6 minuten. Wil je dus met 4 treinen per uur rijden, zullen ze in 6/24 frequentie moeten liggen en een plekje vinden te Dv (oftewel spoor 2 en daardoor dwars door de NO heen). Of het pad van de huidige 3600 aanpassen, zoals toen met de werkzaamheden te Zl doordeweeks. Maar dat wil je -gezien de aansluitingen te Zl- niet.


Het zou ook nog wel eens zo kunnen zijn (geen verdere informatie bij mij op dit moment beschikbaar) dat er alleen extra op (Es)-Hgl-Aml-Dv gereden wordt en verder niet. In Dv sluit met dan aan op de 3600 serie zodat we geen capaciteitsproblemen hebben op Dv-Ost. Volgens mij ging het overigens niet zo zeer om perse vier treinen op Dv-Zl te hebben maar om onnodige irritatie bij reizigers (en vooral schooljongens) te voorkomen door ze niet een kwartier in Dv te moeten laten wachten. De rit van Twente naar Zl duurt toch al langer wegens de breuk in Nijverdal. En daar zou dan nog eens een kwartier bij op komen. Wel goed idee om dit probleem zo op te lossen maar extra Dv-Zl is mijn inziens niet echt nodig als het zo gaat als ik hier veronderstel.

Ik besef dat dit niet (meer) in het topic Plan V thuishoort. Discussie waarheen verplaatsen?

Laatst bewerkt door bnv op 05-09-2012 22:38
 

06-09-2012 06:29:14
kniesoor
kniesoor
Quote
2410 (wo 05 sep 2012 22:25:18 https://www.somda.nl/forum/2078/p407663/):
Quote
2410 (wo 05 sep 2012 18:22:22 https://www.somda.nl/forum/2078/p407622/): %02%de complete serie 5500 Utrecht - Baarn%02%

Ik denk ik uit mijn vreugde omdat Ut voor veel gekken vaak wel een station is wat regelmatig gepasseerd wordt, dus niet alleen meer in de uithoeken van Nederland maar gewoon bam, in de randstad!! Lijntje is er bij uitstek geschikt voor want met al die bogen kun je toch alleen maar sukkelen%02%%02%
Ze rijden er elk najaar vanwege de blaadjes, in de winter komt er vast weer SLT. Maar tot die tijd... (een spannend muziekje).
 

06-09-2012 06:57:24
Erikvd12
Erikvd12
Nu ik toch maar weereens heel gek gedroomd heb: plan T 528 die langskwam in Zl met een digitale koersbord heb ik eigenlijk een vraag: blijven de plan V'tjes die nu nog in dienst zijn de oude koersrollen houden?  

06-09-2012 08:23:51
MDDM
MDDM
Denk dat ze nog even snel van OBIS en WIFI voorzien gaan worden.


Gr Joop mcn Lls
 


06-09-2012 08:55:26
broek53
broek53
Quote
kniesoor (do 06 sep 2012 06:29:14 https://www.somda.nl/forum/2078/p407679/):
Quote
2410 (wo 05 sep 2012 22:25:18 https://www.somda.nl/forum/2078/p407663/):
Quote
2410 (wo 05 sep 2012 18:22:22 https://www.somda.nl/forum/2078/p407622/): %02%de complete serie 5500 Utrecht - Baarn%02%

Ik denk ik uit mijn vreugde omdat Ut voor veel gekken vaak wel een station is wat regelmatig gepasseerd wordt, dus niet alleen meer in de uithoeken van Nederland maar gewoon bam, in de randstad!! Lijntje is er bij uitstek geschikt voor want met al die bogen kun je toch alleen maar sukkelen%02%%02%
Ze rijden er elk najaar vanwege de blaadjes, in de winter komt er vast weer SLT. Maar tot die tijd... (een spannend muziekje).
In de winter (december)komt er dus juist plan V, zoals hopelijk uit mijn relaas is gebleken.
 

06-09-2012 16:36:43
treinefan
treinefan
Ja, nu ze weer regelmatig in Utrecht gaan komen is het ook gelijk wat makkelijker om ze als bijsturing op lijnen rond Utrecht te laten rijden, als bijvoorbeeld SLT uitvalt. Dus ik verwacht ze van de winter wel weer in een aantal mooie diensten waar ze normaal niet meer rijden.


Met vriendelijke groet,
 

06-09-2012 17:05:42
ZJ37
ZJ37
Wat ik juist niet begrijp is waarom er niet voor een paar treinseries is gekozen dat qua regio een beetje in de buurt ligt. Het lijkt me juist lastiger bijsturen als her en der maar een paar stellen rijden.  

06-09-2012 17:28:05
Klaasje
Klaasje
Eens. Rij dan een serietje extra in het zuiden met dat spul.

Verder zie ik iedereen hier hopen dat mat'64 in de winter massaal gaat invallen maar bij mijn weten waren er geen grote problemen meer met SLT de afgelopen winter. Het lijkt mij dus niet een scenario waar we al te veel vanuit moeten gaan maar hopen dat er mat'64 wat meer rond Utrecht gaat rondrijden mag natuurlijk wel.
 

06-09-2012 17:48:20
phantom
phantom
Hoop doet leven toch ?
En als t gaat om hopen ,dan zou een terugkeer van mat64 op de lijnen vanuit Ddr ook erg welkom zijn.
Al was t alleen maar om weer is wat variatie terug te brengen hier


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

06-09-2012 20:37:32
martijn
martijn
Tussen alle dromen en andere vormen van wishful thinking door even een serieuze vraag: Hoe zit het met de serie 6800? Die mis ik namelijk in het overzicht.  

06-09-2012 20:49:13
AlbertP
AlbertP
Alleen de 6900 met Plan V is inderdaad wat onlogisch. Maar ik heb in juli een SGM tweetje langs het perron van Mtr zien staan; als men kennelijk de moeite heeft genomen om een SGM stel uit Ehv of verder te halen terwijl er in Mt genoeg Plan V staat, dan kan het heel goed dat er in de 6800 vaker SGM komt te rijden.  

06-09-2012 20:56:38
AlmereOV
AlmereOV
Quote
MDDM (do 06 sep 2012 08:23:51 https://www.somda.nl/forum/2078/p407684/): Denk dat ze nog even snel van OBIS en WIFI voorzien gaan worden.

Van mij mogen ze! Het zijn geweldige treinen! En ik vind reisinfo-schermpjes (die ook in de SLT's hangen) wel leuk staan bij TL-balken )
 

06-09-2012 21:07:05
martijn
martijn
Quote
AlbertP (do 06 sep 2012 20:49:13 https://www.somda.nl/forum/2078/p407791/): Alleen de 6900 met Plan V is inderdaad wat onlogisch. Maar ik heb in juli een SGM tweetje langs het perron van Mtr zien staan; als men kennelijk de moeite heeft genomen om een SGM stel uit Ehv of verder te halen terwijl er in Mt genoeg Plan V staat, dan kan het heel goed dat er in de 6800 vaker SGM komt te rijden.


Een deel van de serie 6800 rijdt sowieso al planmatig met SGM-treinstellen %03%
 

06-09-2012 22:48:44
MDDM
MDDM
Quote
AlmereOV (do 06 sep 2012 20:56:38 https://www.somda.nl/forum/2078/p407795/):
Quote
MDDM (do 06 sep 2012 08:23:51 https://www.somda.nl/forum/2078/p407684/): Denk dat ze nog even snel van OBIS en WIFI voorzien gaan worden.

Van mij mogen ze! Het zijn geweldige treinen! En ik vind reisinfo-schermpjes (die ook in de SLT's hangen) wel leuk staan bij TL-balken )
Opruimen die rommel. Zo niet meer van deze tijd. Nog een onderhoudsbeurt geven en dan als termijn is verstreken meteen afvoeren naar Groningen voor de sloper.


Gr Joop mcn Lls
 

07-09-2012 00:05:52
ZJ37
ZJ37
Precies, het pluche moet snel plaatsmaken voor die houten krappe bankjes. Zeer van deze tijd.  

07-09-2012 00:27:58
MDDM
MDDM
Ach, misschien zit je je nu wel ontzettend aan te stellen. Maar kom op zeg. Mat'64 rammelt aan alle kanten, reiscomfort van 0,0, en dan hebben we het nog niet eens over die kolere herrie. En dan zwijg ik nog over de cabine......


Gr Joop mcn Lls
 

07-09-2012 00:34:06
meestertje
meestertje
Joop, vergeet niet dat je met een V'tje altijd thuiskomt. Met een SLT is dat nog maar de vraag.

meestertje
 

07-09-2012 00:39:59
ZJ37
ZJ37
Quote
MDDM (vr 07 sep 2012 00:27:58 https://www.somda.nl/forum/2078/p407859/): Ach, misschien zit je je nu wel ontzettend aan te stellen. Maar kom op zeg. Mat'64 rammelt aan alle kanten, reiscomfort van 0,0, en dan hebben we het nog niet eens over die kolere herrie. En dan zwijg ik nog over de cabine......
Ik begrijp maar al te goed dat het voorin beter toeven is in het modernere materieel en qua rij-eigenschappen ook niet meer van deze tijd is, helemaal mee eens. Maar zeggen dat je in SLT en SGM lekkerder zit met meer beenruimte dan in een V-tje... nou nee hoor (en hier zal ik het bij laten).
 

07-09-2012 00:43:27
broek53
broek53
Is het een sociologisch somda-fenomeen dat elke keer als dit draadje een beetje wordt opgerafeld de ""discussie"" weer losbarst over oude rommel versus fijn materieel? Hetgeen dus niets met het onderwerp te maken heeft, maar eerder in de rubriek opiniepeilingen thuishoort? Het vervuilt het topic bovenmatig, vind ik.  

07-09-2012 00:55:04
MDDM
MDDM
Tuurlijk gaan ze geen OBIS en WIFI in Mat'64 bouwen. NS is wel gek, maar zo gek nou ook weer niet. Als daar even een zijsprongetje over gemaakt wordt zal dat heus geen probleem zijn. Mocht het wel zo zijn, er zitten een stel prima moderators/beheerders die ons er dan wel op zal wijzen dat we om topic moeten gaan. Als het niet naar je zin is, maak dan gebruik van de meld functie.

@Meestertje, dat was idd zo. Afgelopen winter heeft de SLT mij gebracht waar ik wezen moest. Zonder enig probleem. De problemen die er waren, zijn door de fabrikant grondig aangepakt. En dat was duidelijk te merken.

Laatst bewerkt door spiketrain op 07-09-2012 06:23, reden: Passage verwijderd.


Gr Joop mcn Lls
 

07-09-2012 08:55:28
broek53
broek53
Ik heb het niet over OBIS en Wifi, dat laat ik gewoon gaan uiteraard. Het gaat mij erom dat elke keer weer de non-discussie (want kwestie van smaak en voorkeur) over de kwaliteiten (of het ontbreken ervan) van mat '64 uitbreekt als er gemeld wordt dat ze ergens worden ingezet of niet. Dat IS geen discussie, voegt niets toe en vervuilt het topic ontzettend als je nog een iets wilt terugzoeken over feitelijkheden.

Laatst bewerkt door broek53 op 07-09-2012 08:56
 

07-09-2012 09:53:58
dalen00arj
dalen00arj
Quote
2410 (za 25 aug 2012 21:49:09 https://www.somda.nl/forum/2078/p405873/):
Quote
2410 (do 23 aug 2012 18:49:46 https://www.somda.nl/forum/2078/p405374/): Ok emiel, heb je dan meer gegevens dan 'het is een ouder type', want het lijkt me eerder dat het een ánder type is dan waar de meeste mee zijn uitgerust dan een ouder type, sterker nog, van meet af aan is mat 64 uitgerust geweest met het gangbare type. Dus dan gaat het om een ouder type dan de jaargang van plan T...

hier een pic van de 455 met zo n panto http://www.flickr.com/photos/75265191@N02/7858982724/in/photostream

Dit type stroomafnemer is afkomstig van Mat'54. In 1958 reden twee Hondekop 2 stellen proef met dit type. Vanaf stel 776 werden de Hondekop 4 stellen afgeleverd met deze stroomafnemers. Evenals Mat'54 heeft Plan V stroomafnemers met 1 schuitje. Dit verklaard waarom de stroomafnemers op Plan V verschenen. Vaak vind je zowel een panto met verstevigingsraamwerk als zonder op een Plan V. Doordat op SGM, Plan T en mP 2 schuitjes op een stroomafnemer nodig zijn, is het verschijnen van dit type nog zeldzamer, maar geeft wel een leuke diversiteit. Deze zien we weer terugkomen bij IRM. Bij aflevering eerste serie stonden op de beide kopbakken stroomafnemers gelijk aan ICM. Na verlenging en latere series kregen een stroomafnemer zonder verstevigingsraamwerk, maar wel met vierkante buizen en een duits georienteerd schuitje. (Zie ook SLT en GTW-E)
Inmiddels zijn op de VIRM 6 stellen deze weer vervangen door stroomafnemers met 2 schuitjes gelijk als op de SGM, mDDM en Eloc 1700. Wat mij betreft kunnen stroomafnemers het dak op:):):)
 

07-09-2012 14:44:49
Salesman
Salesman
Quote
broek53 (wo 05 sep 2012 15:39:53 https://www.somda.nl/forum/2078/p407595/):
Quote
broek53 (vr 24 aug 2012 09:04:11 https://www.somda.nl/forum/2078/p405504/): Heel het machinistenkorps kent mat '64, dat is geen overweging. De diensten hebben de neiging naar het zuiden te verhuizen, omdat daar SGM en SLT voor de Randstad vrijgemaakt moet worden. De kans bestaat dat plan V in bescheiden mate weer gaat opduiken in een paar slagen 4400/9600 en in de 7600.
Plannen voor 2013 op dit moment: 2 setjes in de 4400/9600, de complete omloop 5200/6400, de twee losse stellen in de 6900, de meeste beloofde extra spitstreinen 27900 Hengelo - Deventer - Zwolle en (hoe verrassend) de complete serie 5500 Utrecht - Baarn. In totaal 26 diensten - we zijn dus nog niet van '64 af!


'de complete omloop 5200/6400': Daar rijdt nu af en toe wel een verdwaalde SGMm. Gaat die er dan uit? Ben altijd blij verrast als ik 'm tegenkom, zou jammer zijn als 'ie er niet meer komt.
 

07-09-2012 15:02:08
ajb42
ajb42
Die "verdwaalde" SGM is planmatig.

Laatst bewerkt door spiketrain op 07-09-2012 16:24, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

07-09-2012 15:28:06
Salesman
Salesman
Excuses, dacht dat ik het tussen aanhalingstekens had getypt. Omdat ik 'm zelden tegenkom voelt het alsof het een verdwaalde SGMm is tussen al het Plan V-materieel, dat bedoelde ik ermee. Maar inzet is inderdaad planmatig, dat klopt.

Laatst bewerkt door Salesman op 07-09-2012 15:28
 

07-09-2012 18:29:43
dh3201
dh3201
Quote
MDDM (vr 07 sep 2012 00:55:04 https://www.somda.nl/forum/2078/p407863/): Tuurlijk gaan ze geen OBIS en WIFI in Mat'64 bouwen. NS is wel gek, maar zo gek nou ook weer niet.

In het kader van het plaatsen van nieuwe km-bordjes langs te sluiten/gesloten lijnen en het schilderen van te slopen stationsgebouwen zou het bovenstaande mij niet eens hebben verbaasd %08%%08%


Shqiperise-lopers?
 

07-09-2012 18:32:08
treinefan
treinefan
Tja, materieel reviseren en dan slopen, ik zou er niet vreemd van op kijken. Misschien koopt Polen er nog een paar...


Met vriendelijke groet,
 

07-09-2012 18:34:39
broek53
broek53
NS is Prorail niet.  

07-09-2012 22:16:23
bnv
bnv
Quote
broek53 (wo 05 sep 2012 15:39:53 https://www.somda.nl/forum/2078/p407595/):
Quote
broek53 (vr 24 aug 2012 09:04:11 https://www.somda.nl/forum/2078/p405504/): Heel het machinistenkorps kent mat '64, dat is geen overweging. De diensten hebben de neiging naar het zuiden te verhuizen, omdat daar SGM en SLT voor de Randstad vrijgemaakt moet worden. De kans bestaat dat plan V in bescheiden mate weer gaat opduiken in een paar slagen 4400/9600 en in de 7600.
Plannen voor 2013 op dit moment: 2 setjes in de 4400/9600, de complete omloop 5200/6400, de twee losse stellen in de 6900, de meeste beloofde extra spitstreinen 27900 Hengelo - Deventer - Zwolle en (hoe verrassend) de complete serie 5500 Utrecht - Baarn. In totaal 26 diensten - we zijn dus nog niet van '64 af!


Weliswaar de plannen van dit moment, maar.........Als die spitstreinen 27900 uit drie slagen bestaat? (is hier langs gekomen) en als dat waar is, en er steeds een setje uit twee stellen bestaat, dan hebben we 6 stellen nodig.
Verder 2 setjes in 4400/9600, dat zijn 4 stellen. Komen we op 10.
Twee losse stellen in de 6900, dat zijn er twee, komen we op 12.
Utrecht-Baarn. (6 stellen? of minder). Dan zijn we al op 18.
Als er in totaal 26 stellen in de omloop komen, zijn er voor de rest (5200/6400 en eventueel meer) nog 8 stellen over. Is dat dan niet te weinig?
Of: waar zit nu het verschil?
 

07-09-2012 22:51:06
broek53
broek53
Goede reconstructie! Het verschil zit in de 29700, waarin twee sets van twee stellen lopen. De derde 27900 is ICM. Zo zijn er voor de 5200/6400 5 x 2 stellen beschikbaar.  

07-09-2012 22:53:08
Pim530
Pim530
Dat wordt dan wel weer lekker krap gepland, merk ik.  

07-09-2012 23:26:30
scooter
scooter
Ja zeer zeker aangezien voor de zomervakantie oa de 5222/5221 en 5224/5223 met 3 stellen werd gereden en dat ook nu zeer zeker geen overbodige luxe zou zijn.
Overigens volgens een aantal conducteurs zou men inmiddels al aan het bekijken zijn of deze treinen weer naar 3 stellen kan worden verlengd.
Wellicht dat broek53 daar tzt meer info over heeft.
 

08-09-2012 00:38:47
broek53
broek53
Het heeft op zichzelf weer niets met plan V te maken, maar vooruit: genoemde slagen zijn volgens de prognoses of de actuele tellingen (dat weet ik niet) op de acceptabelnorm gepland - niet eens op de volnorm dus. Over de juistheid van die prognoses gaan we hier NIET debatteren, hoop ik. Daar moet maar een ander topic voor komen.

Laatst bewerkt door broek53 op 08-09-2012 00:39
 

09-09-2012 00:36:21
scooter
scooter
Broek,in ieder geval bedankt voor de duidelijke info.  

09-09-2012 21:28:33
bnv
bnv
Quote
scooter (vr 07 sep 2012 23:26:30 https://www.somda.nl/forum/2078/p408071/): Ja zeer zeker aangezien voor de zomervakantie oa de 5222/5221 en 5224/5223 met 3 stellen werd gereden en dat ook nu zeer zeker geen overbodige luxe zou zijn.
Overigens volgens een aantal conducteurs zou men inmiddels al aan het bekijken zijn of deze treinen weer naar 3 stellen kan worden verlengd.
Wellicht dat broek53 daar tzt meer info over heeft.


Over prognoses gesproken:
Dan zou het aantal stellen in de omloop vanaf half december stijgen naar 27. Had eerder gedacht dat het er wel eens meer zouden kunnen zijn nu DDAR minder beschikbaar is wegens ombouw enz., maar nee.
Nu we op een totaal aantal voor de dienst beschikbare hoeveelheid van 70 stellen beschikken, zou het mij niet verbazen dat dit aantal verminderd wordt. Weliswaar wil men winterreserve hebben wat we ook nog hebben in de vorm van DDM 1 (wat eerder in dat topic weer in twijfel gebracht werd), maar twee en een half keer over de kop lijkt mij wel erg veel.
Nu de groep 922-935 in 2013 verlengingsbeurten moet hebben lijkt het mij niet uitgesloten dat deze groep vanaf dat moment terzijde gesteld wordt, wel al dan niet voorlopig. Blijven er alsnog 56 over, het dubbele van benodigd in de omloop.
Willen de nummerfetisjisten onder ons die nog in leven zien, "let op uw saeck", je hebt dan nog drie maanden te gaan.
Uiteraard onder het mom van: "over prognoses gesproken"!!
 

15-09-2012 08:20:18
broek53
broek53
Volgens de regelen der kunst, dus als nog steeds dezelfde termijnen aangehouden worden, zijn de 922 en 923 in oktober aan de beurt voor een eventuele levensduurverlengende beurt (oftewel: de revisietermijn loopt af). De 924-927 kunnen nog mee tot in december, etcetera. Mij lijkt het inderdaad maar de vraag of deze stellen het levensduurverlengende circuit in gaan, want zo spectaculair is het aantal diensten vanaf de nieuwe dienstregeling inderdaad niet. Met potlood dus: 26 diensten op een bestand dat op dat moment 40 stellen bedraagt. Als extra reserve (denk aan de stilstandcarroussel) worden sinds vorig jaar 20 stellen aangehouden. Het is dus goed voor te stellen dat het aantal stellen de komende maanden met een stuk of tien gaat dalen. Dan zijn we inmiddels in het voorjaar aangeland en dan wordt het weer spannend.
Een verdere daling kan dan alleen als de extra reserve verminderd wordt en voor de rest zal men het van de daling in het reizigersvervoer moeten hebben - want stoptreinmaterieel komt er nu eenmaal voorlopig niet bij.
 

15-09-2012 08:24:13
broek53
broek53
De stilstandcaroussel begint weer wat voller te worden na de extra inzetten van een paar weken geleden. Inmiddels staan in Maastricht 19 stellen aan de zijlijn:
441, 452, 454, 456, 465, 467, 469, 471, 476, 478, 480, 922, 930, 933, 934, 935, 937, 944, 945.
Naar het schijnt is de 946 meer definitief terzijde gesteld, ivm schade of een zwaar defect - maar nadere info ontbreekt nog.
@ edit: als 19e stel staat de 471 (nog steeds) in Maastricht.

Laatst bewerkt door broek53 op 18-09-2012 13:51
 

15-09-2012 09:07:06
Masjinist
Masjinist
Is het zo dat plan v, deze winter zeker wordt ingezet, of uitsluitend
bij defecten slt?

Laatst bewerkt door Masjinist op 15-09-2012 09:08
 

15-09-2012 09:22:42
broek53
broek53
Een aantal berichten geleden ging het over de inzet in de nieuwe dienstregeling vanaf december, en dat is dan de vaste inzet. Daarnaast is er een vrij grote "gewone" reserve van een stel of tien die links en rechts invalbeurten doet, en tot slot staan er een stuk of 20 stellen in Maastricht als extra reserve. Dat zijn steeds wisselende stellen, om te zorgen dat ze door stilstand niet zo achteruit gaan dat ze niet meer in te zetten zijn als de nood aan de man komt. En dat wordt de "stilstandcaroussel" genoemd.  

16-09-2012 16:16:58
jorgo
jorgo
Quote
broek53 (wo 05 sep 2012 15:39:53 https://www.somda.nl/forum/2078/p407595/):
Quote
broek53 (vr 24 aug 2012 09:04:11 https://www.somda.nl/forum/2078/p405504/): Heel het machinistenkorps kent mat '64, dat is geen overweging. De diensten hebben de neiging naar het zuiden te verhuizen, omdat daar SGM en SLT voor de Randstad vrijgemaakt moet worden. De kans bestaat dat plan V in bescheiden mate weer gaat opduiken in een paar slagen 4400/9600 en in de 7600.
Plannen voor 2013 op dit moment: 2 setjes in de 4400/9600, de complete omloop 5200/6400, de twee losse stellen in de 6900, de meeste beloofde extra spitstreinen 27900 Hengelo - Deventer - Zwolle en (hoe verrassend) de complete serie 5500 Utrecht - Baarn. In totaal 26 diensten - we zijn dus nog niet van '64 af!


Als Plan V verdwijnt uit de 6800 onderhoudt Maastricht vanaf december twee materieeltypen die station Mt zelf niet aandoen: Plan V en ICRm (ervan uitgaande dat de 3528/3557 dan 'gewoon' vanuit Hrl rijdt).
 

16-09-2012 16:44:37
sik214
sik214
En andersom onderhouden ze geen SGMm die Mt wél aandoet!  

18-09-2012 21:23:22
icened
icened
Prinsjesdag: NS moet eerder winterklaar zijn

Gepubliceerd op :
dinsdag, 18 september 2012 - 18:49
REGIO - De NS en Prorail gaan de dienstregeling dit najaar eerder aanpassen om te voorkomen dat het treinverkeer in de Randstad weer ontregeld geraakt. Het kabinet heeft dat afgesproken in een zogeheten winterweerprogramma.


De afgelopen jaren vielen in de winter veel treinen uit. Dit tot grote ergernis van de reizigers die uren op perrons moeten wachten. Prorail zal de komende winter meer ploegen inzetten om storingen eerder te verhelpen. Verder komt er een Zwitserse aanpak van wissels op een aantal drukke lijnen.

In de Miljoenennota staat verder dat het programma Hoogfrequent Spoorvervoer gewoon doorgaat. Reizigers in de Randstad kunnen vanaf 2020 iedere tien minuten een trein pakken tussen de grote steden.

Bron: http://www.omroepwest.nl/nieuws/prinsjesdag-ns-moet-eerder-winterklaar-zijn?utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter

Komen de trein Plan V toch nog van pas.

Edit door Spiketrain: bronvermelding toegevoegd.

Laatst bewerkt door spiketrain op 18-09-2012 21:31
 

18-09-2012 21:33:40
broek53
broek53
De relatie tussen PHS en plan V ontgaat mij volledig, vrees ik.  

18-09-2012 21:56:53
b2py
b2py
Hij bedoelt waarschijnlijk hier de winterinzet materieel  

18-09-2012 22:00:23
plant
plant
En zelfs daar staat niets over in het artikel...


Youri
 

21-09-2012 20:06:26
SGMm2137
SGMm2137
Quote
broek53 (za 15 sep 2012 08:24:13 https://www.somda.nl/forum/2078/p409250/):
Naar het schijnt is de 946 meer definitief terzijde gesteld, ivm schade of een zwaar defect - maar nadere info ontbreekt nog.

Was zojuist even in Maastricht en de 946 staat naar mijn idee niet in het carrousel, maar staat op het spoor precies langs het P+R gedeelte. Ik zag geen terzijdestickers erop zitten en op het spoor stonden volgens mij ook geen andere treinstellen.

Laatst bewerkt door SGMm2137 op 21-09-2012 20:07
 

21-09-2012 21:25:02
ZJ37
ZJ37
Quote
broek53 (za 15 sep 2012 08:24:13 https://www.somda.nl/forum/2078/p409250/):
Naar het schijnt is de 946 meer definitief terzijde gesteld, ivm schade of een zwaar defect - maar nadere info ontbreekt nog.
Geen idee of het er mee te maken kan hebben, maar dit stel had kort voor de terzijde stelling nog een (onopgemerkte) aanrijding met een persoon gehad te Wt. Het stel heeft daarna nog maar een paar dagen dienst gedaan.
 

21-09-2012 22:17:13
broek53
broek53
In plaats van de 946 is nu de 446 als twintigste stel in de carrousel geplaatst.

@ edit: de laatste dagen erbij geplaatst: 482 en 940.

Laatst bewerkt door broek53 op 25-09-2012 09:58
 

28-09-2012 14:03:45
broek53
broek53
Gisteren uit de carrousel het vrije leven weer in vertrokken: 456, 478 en 934.
Vandaag worden vrijgelaten: 480, 922 en 937.
 

28-09-2012 16:19:15
jorgo
jorgo
Quote
SGMm2137 (vr 21 sep 2012 20:06:26 https://www.somda.nl/forum/2078/p410284/):
Quote
broek53 (za 15 sep 2012 08:24:13 https://www.somda.nl/forum/2078/p409250/):
Naar het schijnt is de 946 meer definitief terzijde gesteld, ivm schade of een zwaar defect - maar nadere info ontbreekt nog.

Was zojuist even in Maastricht en de 946 staat naar mijn idee niet in het carrousel, maar staat op het spoor precies langs het P+R gedeelte. Ik zag geen terzijdestickers erop zitten en op het spoor stonden volgens mij ook geen andere treinstellen.


Hier even op terug komend, en los van de status van de 946: het spoor precies langs het P+R terrein is een van de carousselsporen. Daar staan al weken meerdere treinstellen op, en die hebben geen stickers want carousselstellen zijn gewoon in dienst. De terzijdestellen staan verderop op de bovenleidingsloze kopsporen langs de Meerssenerweg, waar het PR terrein al voorbij is.
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina's):

Plan V - Plan T
RailWiki.nl