Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina's):

Plan V - Plan T
RailWiki.nl
29-12-2009 17:42:56
timtrein
timtrein
Grote kans dat de werkplaats er nu zo'n beetje mee bezig is, of er over na aan het denken is...

Als het goed is zou trouwens de 512 per 20/12 terzijde moeten zijn gegaan, maar het stel rijdt volgens de spots nog steeds rond
Michiel (of iemand anders?), kun je aan de geplande afvoerdata van de resterende 10 stellen komen? (de afloop revisietermijnen in 2010 ofzo?) Hebben we weer iets om in de gaten te houden het komende jaar.

Laatst bewerkt door timtrein op 29-12-2009 18:01
 

29-12-2009 18:39:35
Joey666
Joey666
Inderdaad, een lijstje van de laatste stellen plan T,
Het gaat inderdaad hard,

Zijn er ook stellen V die in 2010 eruit gaan?
geloof in februari een paar.
 

29-12-2009 19:16:49
keesje
keesje
Het aantal diensten Plan V gaat per februari juist omhoog, van 118 naar 132.  

29-12-2009 21:22:25
timtrein
timtrein
In 2010 zullen héél veel Plan V's aan de kant gaan, maar pas als SLT in dienst komt.  


29-12-2009 22:45:42
keesje
keesje
En hoe zeker ben jij ervan dat er in 2010 héél veel SLT in dienst komt?  

30-12-2009 11:39:35
bart
bart
Ik voorzie nog een revisie voor een deel van Plan V. %08%  

30-12-2009 13:11:06
broek53
broek53
Met het huidige bestand aan plan V (minus de 820) kan het nog ruwweg andrhalf jaar uitgezongen worden. Dan althans beginnen de controlebeurten etc. van de oudste stellen af te lopen. Overigens kunnen die dan weer met een zwaardere veiligheidsbeurt een jaar in dienst gehouden worden (zoals dit jaar gebeurd is met de 819, 820 en 827 bijvoorbeeld). Echte revisies kunnen dus nog wel even wachten.  

31-12-2009 00:49:04
broek53
broek53
Plan T van dit moment.
Ter herinnering: plan T heeft van 1999 tot en met 2002 revsie gehad. Na 8 jaar verloopt de revisietermijn, waarna met een regiem van extra remcontrolebeurten en enkele veiligheidsbeurten (drie meen ik) de stellen nog 1,5 jaar mee kunnen. (Let wel: dat zijn generieke afspraken tussen NSR en NedTrain. Er wordt wel eens gedacht dat dat een welhaast wettelijke termijn is waar IVW van alles van vindt: dat is niet zo.)
Aan het eind van al die termijnen komen de volgende stellen die op het moment "in de verlenging" zitten:
512 op 20-12-2009
526 op 27-3-2010
520 op 20-5-2010
518 op 12-1-2011
528 op 5-3-2011
531 op 28-4-2011
514 op 18-6-2011
Let wel: dit zijn uiterste termijnen en NS zal niet schromen om deze stellen af te voeren als de ruimte er is, want dat spaart de kosten van al die extra beurten.
De volgende stellen zijn nog niet aan het eind van de gewone revisietermijn en moeten dus eventueel nog het rembeurtencircuit in:
519 op 31-3-2010 (kan daarna dan nog door tot uiterlijk 29-9-2011)
522 op 21-4-2010 (kan daarna dan nog door tot uiterlijk 20-10-2011)
530 op 10-9-2010 (kan daarna dan nog door tot uiterlijk 10-3-2012)
 

31-12-2009 09:14:28
mvd
mvd
Er is al bericht geweest over stel 518, maar ik kan de discussie niet meer terugvinden.

Stel 518 rijdt inderdaad rond met twee bordjes van de 513 in de B-bak (bij de overgang naar de AB-bak). De rest van de bak was gewoon voorzien van nummer 518.


Iech kom gelökkig oet Mestreech!
 

31-12-2009 16:53:41
TheKnitter
TheKnitter
Quote
broek53: Plan T van dit moment.

Aan het eind van al die termijnen komen de volgende stellen die op het moment "in de verlenging" zitten:
512 op 20-12-2009



Hoe zit het dan met dit treinstel?
Begrijp ik goed dat deze niet meer mag rijden, tenzij het een revisie krijgt?

En stel 526, word die gerepareerd of ook ter zijde gesteld ivm de korte verlengingstermijn nog te gaan(3 maanden)?
 

31-12-2009 17:03:32
kevinevers
kevinevers
Quote
mvd:...Stel 518 rijdt inderdaad rond met twee bordjes van de 513 in de B-bak (bij de overgang naar de AB-bak). De rest van de bak was gewoon voorzien van nummer 518.


Maar aan de de rest van die bordjes in de bak is wel "geknoeid" als je goed kijkt.
 

31-12-2009 19:17:07
broek53
broek53
Quote
TheKnitter:
Quote
broek53: Plan T van dit moment.
Aan het eind van al die termijnen komen de volgende stellen die op het moment "in de verlenging" zitten:
512 op 20-12-2009

Hoe zit het dan met dit treinstel?
Begrijp ik goed dat deze niet meer mag rijden, tenzij het een revisie krijgt?
En stel 526, word die gerepareerd of ook ter zijde gesteld ivm de korte verlengingstermijn nog te gaan(3 maanden)?
Als ik dat nou eens zou weten... De 512 is gisteren of eergisteren in het OB Maastricht binnen gelopen en je mag verwachten dat-ie niet meer terugkeert. Het zou theoretisch ook kunnen dat hij nu juist bekeken wordt op de mogelijkheid 'm met een of andere beurt nog een tijdje in dienst te houden, al verwacht ik dat niet. De 526 moet wel zwaar defect zijn, wil hij niet meer hersteld worden, zeker in deze tijd van materieeltekorten. Maar ja: weinig is dus zeker.
 

01-01-2010 14:34:42
keesje
keesje
Gezien het aantal diensten dat per februari 2010 overblijft voor Plan T (5 stuks), zou je niet verwachten dat NS daarmee 9 stellen (volgens lijstje van Michiel) blijft rijden. Zeker niet als van die 5 diensten er slechts 2 ook daadwerkelijk enige inhoud hebben (serie 6800).

Aan de andere kant: Mochten er van die 9 stellen er minimaal 6 á 7 dagelijks op de baan gewenst zijn, waarom zijn daar dan geen diensten voor gemaakt? Het aantal diensten Plan V gaat ook al met 14 stuks omhoog (van 118 naar 132) en je zou daarmee verwachten dat Plan T geregeld wordt bijgestuurd in diensten waar 2 Plan V's rondrijden.

Het is slechts filosofie, maar wellicht dat iemand anders dezelfde aanname heeft.
 

01-01-2010 14:56:20
timtrein
timtrein
Het is inderdaad niet helemaal logisch, maar het is natuurlijk niet de eerste keer dat het aantal inzetbare stellen niet helemaal klopt met het wijzigingsblad. Zie het op-en-neer zwabberen van de diensten Plan V. Zolang SLT nog niet rijdt blijft al het mat'64 dat zonder veel moeite inzetbaar is, denk ik wel op de baan. Dat het op deze manier niet echt handig gepland is ben ik natuurlijk volledig met je eens  

01-01-2010 16:42:58
broek53
broek53
Het probleem (voor zover het een probleem is) is voornamelijk dat de wijzigingsbladen op de jaardienst zo vreselijk vroeg afsluiten. dat van februari is begin november al gesloten en de inzet van SLT - en dus van plan T en V - is ongetwijfeld gedaan naar de beste wijsheid van dat moment. Kijk je naar de werkelijke inzet, dan zie je een behoorlijk constant aantal diensten van plan V, alleen dus niet op het papier van de jaardienst.
Bij plan T zal het op het moment niet anders zijn. Drie diensten plan T worden vervangen op 1/2 door zes diensten plan V (neem ik aan) die door de SLT's uit de 4000/7400/14700 zijn verdrongen. Komen die SLT's er niet, dan laat het gevolg zich eenvoudig raden: er gaat zo weinig mogelijk plan T uit. Komen ze er wel, en gaat het allemaal goed, dan kun je na 1/2 een paar "extra" terzijdestellingen bij plan T verwachten.
 

01-01-2010 17:44:27
Noodrem
Noodrem
Ik dacht dat NSR bepaald had dat het park Mat'64 iniedergeval niet meer mocht krimpen? Of is dat m.u.v. het verlopen van revisietermijnen?

Vind het eerlijkgezegd wel een beetje crue dat het materieelpark nogsteeds inkrimpt terwijl het huidige park mat'64 in sommige series al ernstige tekorten laat zien. (Die ander materieelsoorten kennelijk ook niet kunnen dichten) Als de vervanging nou binnen afzienbare tijd zou komen, is daar nog wel mee te leven. Alleen de perikelen rond de SLT zijn nogsteeds aanwezig. En als ik het zo lees hier, zijn die ook nogal wispelturig en is een massale instroom geenzins te voorspellen. Dan lijkt het mij toch strategisch handig om je huidige (enigzins krappe) materieelpark vlak te houden en niet meer te laten krimpen. Voor hetzelfde geld zitten we straks in Juni 2010 nog met massale SLT-perikelen en worden de tekorten steeds groter?

Ik ben geen insider en ben afgegaan op verhalen hier op het forum. Verbeter mij alstublieft waarnodig

Mvg,
 

01-01-2010 20:00:15
TheKnitter
TheKnitter
Ik ben bezig met een Excel-bestand te maken met de series waar Plan T sowieso in rijd.
In de serie 6800 heb ik bijna alles rond, omdat er veel materieel voorspellingen waren gedaan bij de Dienstregeling van een trein hier op Somda.
Ik weet / heb gelezen dat er Plan T ook rijd op de 6900, 6400 en 5200.
Weet iemand in welke treinen ze rijden?

Ik heb me excel bestandje even online gezet, zodat jullie alvast mee kunnen kijken wat ik heb.

www.lee-yo.nl/treinen/Omlopen%20Plan%20T.xlsx

Laatst bewerkt door TheKnitter op 02-01-2010 15:56
 

01-01-2010 20:20:51
mark
mark
De materieelvoorspellingen van Somda zijn op het moment alleen niet zo heel betrouwbaar...  

01-01-2010 20:27:38
broek53
broek53
https://www.somda.nl/forum/7667/Omloop+Plan+T/

Op 13 dec. is daar de geplande omloop van plan T gepubliceerd.

Laatst bewerkt door broek53 op 01-01-2010 20:28
 

01-01-2010 23:18:53
TheKnitter
TheKnitter
Ik zal hem gaan bijwerken (straks of morgen).
Je bedoelt dus de post van Broek53 op 13 dec 09 om 00:14:50 ?
Natuurlijk zal ik verdere posts ook doorlezen voor eventuele wijzigingen e.d.
Met die lijst kom ik enorm ver%08%

Laatst bewerkt door TheKnitter op 01-01-2010 23:20
 

02-01-2010 00:00:22
timtrein
timtrein
@noodrem, het park krimpt ook bijna niet, hooguit eens per maand een stelletje o.i.d. en die ruimte zal er nog wel zijn. Materieel dat echt aan de uiterste termijnen zit (zoals Plan T en -later- ook weer V'tjes) kun je alleen met een revisie ingezet houden en dat wordt te prijzig. Als SLT echt dramatisch gaat uitlopen dan kan DDM-1 langer op de baan blijven, en desnoods kan ook DM'90 nog van stal worden gehaald (9100?)
Dan zingt NSR 2010 wel uit hoor, en zooo lang zal de SLT-soap wel niet duren. Het zal me verbazen als het na de zomervakantie nog niet rijdt (en hopelijk is iedereen dit topic dan wel vergeten).
 

02-01-2010 00:03:39
admin
Moderator
admin
Quote
mark: De materieelvoorspellingen van Somda zijn op het moment alleen niet zo heel betrouwbaar...
Op zich zijn ze wel gebaseerd op spots uit de nieuwe DRGL, maar gezien alle sneeuw-ellende zijn dat er vaak maar 1 of 2. Dus al met al weinig betrouwbaar inderdaad


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

02-01-2010 00:24:18
rolandrail
rolandrail
Stel 921 waarvan op oudjaarsdag de snelschakelaarkast van flambeerde is op nieuwjaarsdag van Utctw naar Hlm gesleept.  

02-01-2010 01:46:19
TheKnitter
TheKnitter
Quote
broek53: https://www.somda.nl/forum/7667/Omloop+Plan+T/

Op 13 dec. is daar de geplande omloop van plan T gepubliceerd.

Staat een foutje in. Heb een reactie daar geplaatst met de waarschijnlijke verbetering.
 

02-01-2010 10:03:40
broek53
broek53
Quote
Noodrem: Vind het eerlijkgezegd wel een beetje crue dat het materieelpark nogsteeds inkrimpt terwijl het huidige park mat'64 in sommige series al ernstige tekorten laat zien. (Die ander materieelsoorten kennelijk ook niet kunnen dichten) Als de vervanging nou binnen afzienbare tijd zou komen, is daar nog wel mee te leven. Alleen de perikelen rond de SLT zijn nogsteeds aanwezig. En als ik het zo lees hier, zijn die ook nogal wispelturig en is een massale instroom geenzins te voorspellen. Dan lijkt het mij toch strategisch handig om je huidige (enigzins krappe) materieelpark vlak te houden en niet meer te laten krimpen. Voor hetzelfde geld zitten we straks in Juni 2010 nog met massale SLT-perikelen en worden de tekorten steeds groter?
Ik ben geen insider en ben afgegaan op verhalen hier op het forum. Verbeter mij alstublieft waarnodig
Tsja, waar zullen we eens beginnen?
Sinds de SLT-perikelen zijn begonnen, zijn er (inderdaad) alleen stellen mat '64 afgevoerd die aan het eind de revisietermijn + veiligheidsbeurtentermijn zitten: plan T en de stellen plan V7 die nog dienst deden. Inderdaad krimpt het park dus wel, maar heel langzaam. Mocht men vinden dat de nood erg aan de man komt, dan staan de 844 en 847 nog aan de kant die met veiligheidsbeurten nog een jaar de baan op zouden kunnen.
Een andere beweging is de krimp van het materieelpark op zichzelf. Dat heeft niets met SLT te maken, maar met de (verwachte) krimp van het reizigersvervoer. Zo denkt NS het inmiddels ook zonder DM '90 in de serie 9100 te kunnen en zonder DDM-1 tegen het eind van het jaar; dat is nog eens andere koek dan een tweetje of een viertje meer of minder! Los van de vraag hoe realistisch dat is (die discussie is voor een ander topic) zit er dus op papier ruimte genoeg om het materieelbestand bij te sturen.
 

02-01-2010 19:05:20
randyvos
randyvos
Ik vraag mezelf af hoe veilig het materieel nog is? op oudjaarsdag brand in een Mat '64 stel, tijdje terug in een Emmer V precies zelfde, zijn ontsporingsgevoelig en best verouderd. En dat terwijl Veolia e.d met zeer nieuw materieel rijden.  

02-01-2010 19:06:14
robbertc
robbertc
gaan we weer..  

02-01-2010 19:33:24
taigagaai
Moderator
taigagaai
Taigagaai: Over de veiligheid van Plan T/V gaan we het hier NIET hebben. Graag terug naar de ontwikkelingen er van  

03-01-2010 00:32:22
TheKnitter
TheKnitter
Heb net een aantal spots bekeken van de Plan T's.
Stel 510+511 is gespot te Wt als GDST met extra informatie 'terzijde'

In het eerder geposte lijstje van Broek53 kon ik waarnemen dat de 510 en 511 er niet tussen staan. Betekent het dat de 510 en 511 niet meer ingezet worden, omdat bijv. hun revisietermijn en verlengingstermijn is afgelopen?

Laatst bewerkt door TheKnitter op 03-01-2010 00:45
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


03-01-2010 00:40:40
broek53
broek53
Ja, de term daarvoor is 'terzijde'. Zo staan er in den lande een aantal plan T's terzijde (en een paar bij een sloper).  

03-01-2010 00:47:49
TheKnitter
TheKnitter
Ja, zo'n vermoeden had ik al.

Klopt het dat de volgende stellen terzijde staan (of al gesloopt?):
502 t/m 513, 515 t/m 517, 521, 523 t/m 525, 527, 529
Dan kan ik me lijstje over de Plan T weer even goed up-to-date maken
 

03-01-2010 00:54:42
broek53
broek53
Alles wat ik niet genoemd heb, staat terzijde of is al gesloopt. Als je dit topic helemaal naloopt, kom je al die terzijdestellingen tegen, en de plaats waar ze staan.  

03-01-2010 00:59:35
TheKnitter
TheKnitter
Oke, bedankt. Ik dacht: Misschien staat er ergens een lijstje. Zal dit topic wel even door gaan nemen.  

03-01-2010 01:07:30
ruysdael
ruysdael
Ja, hier https://www.somda.nl/nieuws/165/#1a , staat een lijstje met de stellen die inzetbaar zijn voor de dienst. Dan kun je zelf uitvissen welke stellen dat niet (meer) zijn  

03-01-2010 09:16:29
dh3201
dh3201
Ik meen me te herinneren dat de 501, 523 en 525 zijn gesloopt. Helemaal zeker ben ik echter niet (wel van de 501, die heb ik zelf zien gesloopt worden). Of er nadien nog een andere plan T gesloopt is weet ik niet, ik dacht dat het voornamelijk plan V was die mondjesmaat naar de sloop zijn gestuurd.


Shqiperise-lopers?
 

03-01-2010 09:56:05
rob46
rob46
De 501,523 en 525 zijn gesloopt, de Bk1+B+Bk2 513,503 en 508 zijn in 2009 naar de diverse slopers vertrokken maar per 31-12 nog niet daadwerkelijk gesloopt.  

03-01-2010 14:29:53
TheKnitter
TheKnitter
Heb het meeste rond. Heb enkel nog een aantal gegevens niet kunnen vinden.
* Revisietermijnen of verlengingstermijnen van stellen:
501 t/m 507, 509 t/m 511, 513 t/m 516, 523 en 525.
Ik heb van een aantal stellen (niet van bovenstaand rijtje) door terug te rekenen de gegevens ook kunnen invullen, alleen daarvan kon ik niks vinden.
Heb zowat het hele topic vandaag / afgelopen nacht door zitten lezen
* Plekken van terzijde 523 en 525.
Dus: De plekken waar ze stonden VOOR ze gesloopt werden.

Laatst bewerkt door TheKnitter op 03-01-2010 15:41
 

03-01-2010 15:26:35
keesje
keesje
Was daarvan al niet gemeld dat ze gesloopt waren? Je kunt dan zoeken wat je wilt, maar vinden doe je ze niet!  

03-01-2010 15:37:19
TheKnitter
TheKnitter
Een aantal daarvan zijn inderdaad al gesloopt.
Misschien dat iemand (ongeveer) die data nog weet, van toen ze nog niet gesloopt waren dus.
Zo niet, is het helaas, en laat ik die velden leeg.

De plekken van de 523 en 525, die zijn inderdaad ook al gesloopt.
Misschien dat iemand weet waar ze stonden?
Ik denk Weert, maar durf het niet zeker te zeggen.

Laatst bewerkt door TheKnitter op 03-01-2010 15:42
 

03-01-2010 15:46:20
salieri
salieri
523 en 525 waren al voor de grote buitendienststelling van de plan T's gesloopt. De 525 sowieso, de 523 begin vorig jaar(?) nadat hij een flinke tijd te Hlm had gestaan.  

03-01-2010 16:22:55
rob46
rob46
In Sp.& Tr.-deel 20 schreef ik.....Bk1+AB 523 op 17-11-08 vanuit Rb Hlm naar sloperij Vlasman, B523 ging al dezelfde weg op 06-11-08. In deel 16 schreef ik.... B 518+AB 525 op 01-07-2004 en Bk1 514+Bk2 525 op 30-06-2004 naar sloper Vlasman in Apn. Verder zijn alle bakwisselingen en vernummeringen in de oude HOV's terug te vinden.  

03-01-2010 17:42:57
timtrein
timtrein
En voor de details: de originele Bk (1 of 2?) van de 528 is ook al weg (vervangen door de Bk 424!)
In HOV-Railnieuws zul je ook een hoop gegevens wel vinden
 

05-01-2010 15:26:35
TheKnitter
TheKnitter
Bedankt! Ik ga wat verder zoeken.

Tevens vandaag ik de Spots zien staan: 526 die defect was. Hij is dus weer in dienst, en danwel in Limburg!
De 6811 en de 6826 is hij in gespot te Mt.
 

05-01-2010 15:28:21
keesje
keesje
Robbertc meldde vandaag dat de 512 terzijde is gegaan. Het stel reed gisteren nog 6833 en is toen uit de dienst gehaald.

Laatst bewerkt door keesje op 05-01-2010 15:29
 

05-01-2010 17:17:44
timtrein
timtrein
Daarmee is de 514 nu de oudste, die gaat al mee vanaf oktober 1964 en heeft nog wel even te gaan! (opvallend trouwens dat zijn revisiedatum zoveel verser is dan zijn 'leeftijdsgenoten')  

05-01-2010 22:15:09
AlbertP
AlbertP
Hoeveel scheelt het dan? M.a.w. waar ergens liggen de revisiedata van de stellen?  

05-01-2010 22:23:02
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
het antwoord staat aan het begin van de pagina :

Quote
broek53: Plan T van dit moment.
Ter herinnering: plan T heeft van 1999 tot en met 2002 revsie gehad. Na 8 jaar verloopt de revisietermijn, waarna met een regiem van extra remcontrolebeurten en enkele veiligheidsbeurten (drie meen ik) de stellen nog 1,5 jaar mee kunnen. (Let wel: dat zijn generieke afspraken tussen NSR en NedTrain. Er wordt wel eens gedacht dat dat een welhaast wettelijke termijn is waar IVW van alles van vindt: dat is niet zo.)
Aan het eind van al die termijnen komen de volgende stellen die op het moment "in de verlenging" zitten:
512 op 20-12-2009
526 op 27-3-2010
520 op 20-5-2010
518 op 12-1-2011
528 op 5-3-2011
531 op 28-4-2011
514 op 18-6-2011
Let wel: dit zijn uiterste termijnen en NS zal niet schromen om deze stellen af te voeren als de ruimte er is, want dat spaart de kosten van al die extra beurten.
De volgende stellen zijn nog niet aan het eind van de gewone revisietermijn en moeten dus eventueel nog het rembeurtencircuit in:
519 op 31-3-2010 (kan daarna dan nog door tot uiterlijk 29-9-2011)
522 op 21-4-2010 (kan daarna dan nog door tot uiterlijk 20-10-2011)
530 op 10-9-2010 (kan daarna dan nog door tot uiterlijk 10-3-2012)
 

05-01-2010 22:30:45
limbotrein
limbotrein
Quote
TheKnitter: Bedankt! Ik ga wat verder zoeken.

Tevens vandaag ik de Spots zien staan: 526 die defect was. Hij is dus weer in dienst, en danwel in Limburg!
De 6811 en de 6826 is hij in gespot te Mt.



hij reed de hele dag in 6800 o.a als 6850 uit mtr
 

05-01-2010 23:00:31
TheKnitter
TheKnitter
Quote
AlbertPool: Hoeveel scheelt het dan? M.a.w. waar ergens liggen de revisiedata van de stellen?


Ik heb afgelopen dagen (na veel, zeer veel werk) eindelijk een excel bestandje online.
http://www.durkhoutsma.nl/treinen/Plan%20T%20-%20Informatie.xlsx

- De rijdende Plan T's met revisiedata en dergelijke.
- Omlopen waar sowieso Plan T rijdt.
- Terzijde gestelde Plan T's of gesloopte Plan T's

Hopelijk willen jullie 'm ff bekijken, en een respons geven

Ik ga dit zo voor meer treinstellen doen (o.a. DM'90)
Misschien dat ik dan de tijden van die treinnummers wel achterwege laat, want die zijn op te zoeken hier op Somda, maar ik ze echter wel even vermeld.

Laatst bewerkt door TheKnitter op 05-01-2010 23:02
 

05-01-2010 23:04:40
kevinevers
kevinevers
TIP: Sla het als een .xls bestand op dan kan iedereen het openen  

05-01-2010 23:52:20
webguy
webguy
TIP: Google Docs opent ook Excel bestanden. Enne, het is 2010, als je een 7 jaar oude Office versie gebruikt wordt het tijd om daar verandering in te brengen (Office 2003 was versie daarvoor...).
Maar, terug naar het echte onderwerp...

Laatst bewerkt door webguy op 05-01-2010 23:52


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

13-01-2010 19:35:54
bert
bert
Vandaag stond nog steeds de 470 in Tilburg West (was het stel van de overwegaanrijding bij Boxtel op 1 oktober 2009). Heeft ook een poosje in Ehv gestaan. Heeft schade aan de kop en koppeling. Gezien het feit dat het stel nog steeds niet naar een werkplaats is afgevoerd, doet vermoeden dat dit de eerste extra gereviseerde V is die exit is.

De 921 stond vanmiddag om plm 16:15 in Weert (volgens mij in een Spitzke trein). Het stel was uit elkaar gehaald en met de koppelingen tegen elkaar gezet voor het transport (geflankeerd met diverse wagons, zelfs één met een kraan erop. De 921 had op 31 december 2009 een brandje in Utrecht?
Ziet er dus ook niet goed uit.

Er staat ook nog steeds een losse B bak van een plan T in Weert. Dat zal wel de enig overgebleven B bak van de 513 zijn. Het is wel netjes neergezet daar allemaal. Alle extra verf stellen zijn aan het oog onttrokken.

De 512 stond gewoon nog tegen de draad te niksen in Maastricht in de buurt van de ter zijde gestelde 1600/1800 en.
Foto daarvan hier: http://stortenbeker.eu/groot.asp?f1=fi&q1=dsc07589

groet
bert
 

13-01-2010 19:39:19
kevinevers
kevinevers
Bert, waar hebben ze de 921 precies neergezet? Want anders moet ik morgen maar weer eens naar Wt gaan%08%.  

13-01-2010 19:41:02
Lenny
Lenny
Welk spoor precies weet ik niet, maar in elk geval een van de middelste sporen aan de Ehv zijde.


The idea is to die young as late as possible.
 


13-01-2010 20:07:28
oranjebank
oranjebank
De 470 heeft in December wel weer in de reizigersdienst gezeten in Noord - Brabant en Limburg . M'n vrouw en ik zagen hem onderweg en waren we heel blij dat hij weer reed. Ik hoop dat ze de andere schade alsnog kunnen herstellen en dat hij opnieuw rijvaardig wordt.  

13-01-2010 20:18:20
Joey666
Joey666
stel 470,

volgens de spots rijdt hij al bijna een maand rond.
Dus, nixx mee aan de hand.

behalve dat hij de laatste 10 dagen niet meer gespot is.
sorry van de 3 lege velden,

Ging wat mis met bewerken.

Laatst bewerkt door Joey666 op 13-01-2010 20:23
 

13-01-2010 20:21:18
keesje
keesje
Waarom worden bepaalde meldingen toch in twijfel getrokken? Dit stel is redelijk beschadigd geraakt op 5 januari op een overweg tussen Btl en Ot. Het stel heeft sindsdien echt niet meer gereden en stond van de week nog op Tbge.  

13-01-2010 20:51:18
bert
bert
Quote
kevinevers: Bert, waar hebben ze de 921 precies neergezet? Want anders moet ik morgen maar weer eens naar Wt gaan%08%.


Ik reed met de IC door het station ri Ehv. De Sptitzke trein was net binnen denk ik uit de richting Ehv. Stond op het spoor waar eerst de 16 bakken onder de draad nog stonden (zoals de 960,816, 527 en enzo).
 

13-01-2010 21:01:21
ns6504
ns6504
Zoals ik op 9 januari al gemeld heb:

Quote
: De V 470 die gisteren nog op de opstelsporen bij tbwt staat is naar wat ik gehoord heb een van de aanrijdings stellen uit Ot een paar dagen geleden.
Blijkbaar dacht NSR dat Nedtrain Tilburg nog wel even de koppeling van het stel zou vervangen.(beschadigt?) Helaas blijkt dat niet meer te gebeuren en daarom staat het stel al een paar dagen afgesloten te wachten op wat komen gaat.



Laatst bewerkt door ns6504 op 13-01-2010 21:03
 

13-01-2010 21:01:28
peters49
peters49
De 470 stond gisteren, 12 januari, rond 15.30, op spoor 912 op Tilburg Goederen.
De koppeling aan een zijde, helaas niet gezien welke bak, was beschadigd en vastgebonden met touwen.
 

13-01-2010 21:28:54
bert
bert
Quote
peters49: De 470 stond gisteren, 12 januari, rond 15.30, op spoor 912 op Tilburg Goederen.
De koppeling aan een zijde, helaas niet gezien welke bak, was beschadigd en vastgebonden met touwen.


Betreft ABk bak. Zie ook diverse nieuwsfoto's op het web over de aanrijding in Boxtel op 1 oktober op de Bakhuisdreef.
Op 9 oktober fotografeerde ik het stel dat toen opgesloten stond achter twee sloop plannen V 829 en 810.

Het stel heeft dus waarschijnlijk op 5/1 weer een aanrijding gehad aan dezelfde kop in de buurt van de vorige aanrijding?

groet
Bert

Laatst bewerkt door bert op 13-01-2010 21:35
 

13-01-2010 21:34:37
ns6504
ns6504
Ik weet zeker dat 1 bak van het stel van de 470 is. Het het nummer vanaf tbwt namelijk zelf gezien.

Laatst bewerkt door ns6504 op 13-01-2010 21:35
 

13-01-2010 21:34:39
AlbertP
AlbertP
Plan V 470 6828 M ma 04 jan 2010 07.37 mvd Mt
Laatste spot van dit stel. En de dag erna was de botsing. Niemand heeft hierna nog een spot van de 470 in Somda ingevoerd. Lijkt mij volkomen duidelijk dat er ook geen 470 meer rondrijdt.

Edit: ik reageer op Bert die zijn bericht heeft aangepast, waardoor mijn reactie opeens niet meer zo relevant is.

Laatst bewerkt door AlbertP op 13-01-2010 21:36
 

13-01-2010 21:34:59
mdj
mdj
Zoals ook in de opvallende dingen staat: Stel 470 is een ongeluksstel.

Stel heeft dus op 1-10-'09 een aanrijding gehad tussen Tb-Btl. Is na een paar(?) dagen erna hersteld. Dan kan je hem dus ook in december rijdend gezien hebben.

Vervolgens heeft het stel dus op 5-1-'10 weer daar in de buurt een aanrijding gehad, maar dus zo erg dat het nog steeds op Tbge staat. En daarna is het niet meer in dienst gezien. (En ook logisch...)

Laatst bewerkt door mdj op 13-01-2010 21:42


Bij twijfel: gebruik beton.
 

13-01-2010 21:37:56
AlbertP
AlbertP
1 oktober 2009 (1-10 ipv 1-1) zag ik voorbijkomen in dit topic (edit: in Berts laatste bericht hier). Er zit ook wel erg veel tijd tussen januari en december 2009.

Laatst bewerkt door AlbertP op 13-01-2010 21:38
 

13-01-2010 21:44:28
mdj
mdj
ja klopt, een 0-letje te weinig. Maakt voor het verhaal in principe niet uit.

(dan kan je hem tusen januari-januari zien, ipv oktober-december, maar het gaat nu om de periode na oktober;))


Bij twijfel: gebruik beton.
 

13-01-2010 21:57:50
broek53
broek53
De 921 in Weert in die opmerkelijke combinatie lijkt een onwaarschijnlijk verhaal, maar de bron is uitermate betrouwbaar: het stel is gekoppeld met een zware kraan van Volker Rail en zal als zodanig dienen als "koppelwagens" voor het transport van de stellen die in Weert staan naar Zwolle, waar ze op de boot gehesen worden (vandaar de kraan) naar een van de locaties van sloperij Beelen. Het zou een welhaast permanente stroom moeten worden omdat er haast bij is om Weert leeg te krijgen, waarbij ook 's avonds en in weekenden gereden zou gaan worden.

Laatst bewerkt door broek53 op 13-01-2010 21:58
 

13-01-2010 22:03:07
keesje
keesje
Waarom moet Wt ineens zo snel leeg dan?  

13-01-2010 22:06:09
broek53
broek53
Omdat de instemming van de gemeente Weert met het parkeren van sloopstellen op 1 januari afliep of op 1 februari afloopt. Dat was in december al duidelijk, vandaar dat de stellen die op 13/12 aan de kant gingen, naar Nijmegen zijn gegaan.
Overigens is de snelheid maar een deel-aspect: de sloop van een heleboel mat '64 (en misschien wel meer, dat weet ik niet) is na een lange, lange aanbestedingsprocedure aan de firma Beelen gegund en er kan dus sowieso gesloopt gaan worden.

Laatst bewerkt door broek53 op 13-01-2010 22:08
 

13-01-2010 22:29:12
VR
VR
De Kirow kraan-set van VolkerRail zal niet gebruikt worden om de bakken op de boot te hijsen. Hiervoor is op Katwolde een prachtige installatie aanwezig. De Kirow kraan-set gaat echter mee als remwagens. Vannacht (13/14 jan) zal het eerste transport met 6 bakken aan komen op Zlr.  

13-01-2010 22:42:47
keesje
keesje
Een heel kraangevaarte mee als remwagen?! %08%  

13-01-2010 22:53:12
treintim
treintim
Quote
VR: Vannacht (13/14 jan) zal het eerste transport met 6 bakken aan komen op Zlr.


Jij weet hier dus iets meer van. Worden de bakken ook gelijk morgen naar Katwolde gesleept? Lijkt mij aannemelijk vanwege dat tempo-verhaal, en met al dat ICM en Mat'64 en ook nog goederenwagons begint het zelfs te vol te worden op Zlr voor nog meer Mat'64. We zullen morgen wel zien wat er aan Mat'64 bij is gekomen te Zlr.. Bedankt voor de update.

Laatst bewerkt door treintim op 13-01-2010 22:55
 

14-01-2010 00:22:16
broek53
broek53
Uit het OD: vanavond zijn de 805, 816 en 835 al op pad gegaan naar Zwolle.

Verder bevestiging van het tempo: komende dagen elke dag twee slagen Wt - Zl om Wt zsm leeg te maken.

Laatst bewerkt door broek53 op 14-01-2010 00:57
 

14-01-2010 07:30:42
Somda
Somda
Rijden ze nou via Ht Nm Ah of via Ut?  

14-01-2010 08:46:19
Lenny
Lenny
Check voor leeglopen van Wt, nummers heb ik niet maar er waren zeker een paar stellen weg.


The idea is to die young as late as possible.
 

14-01-2010 10:26:55
martijnmet
Moderator
martijnmet
Quote
famflodder: Rijden ze nou via Ht Nm Ah of via Ut?

Gisteren reden ze via Ht - Nm - Ah. Maar dat is natuurlijk geen garantie voor de toekomst.
 

14-01-2010 14:06:34
Somda
Somda
En weet iemand waar ik tijden kan vinden??? of moet ik gewoon opvallende dingen in de gaten houden en/of er toevallig een tegen komen:P (srry, maar weet nog niet goed waar ik wat moet vinden)  

14-01-2010 14:08:43
keesje
keesje
Staan geen tijden vermeld dus die zijn niet bekend. Wat kan het leven toch makkelijk zijn!  

14-01-2010 14:17:10
Somda
Somda
Kon toch dat ik op een andere pagina/site moest kijken weet ik veel... ben nog maar een somda groentje haha  

14-01-2010 14:23:27
rob46
rob46
Het verkrijgen van drgl'n is een gunst en bij dit soort transporten is het domweg afwachten of er iets voorbij komt. Dus gewoon spotten zoals de oudjes onderons dat zonder Internet ook jaren hebben gedaan. De euforie bij doorkomst is dan des te groter. Nooit gezeur over "hij rijdt in de plus of in de min".

Laatst bewerkt door rob46 op 14-01-2010 19:05
 

14-01-2010 14:54:33
jorgo
jorgo
Quote
timtrein: Daarmee is de 514 nu de oudste, die gaat al mee vanaf oktober 1964 en heeft nog wel even te gaan! (opvallend trouwens dat zijn revisiedatum zoveel verser is dan zijn 'leeftijdsgenoten')


Weet iemand toevallig een internetlocatie waar de indienststellingsdata van deze stellen staat opgesomd? BVD!
 

14-01-2010 15:55:11
TheKnitter
TheKnitter
Ik ben bezig met een Excel bestand te maken, maar de indienst stelling data heb ik nog niet erin gevoegd.
Dit zal binnenkort gebeuren, als ik deze data kan vinden.

http://www.durkhoutsma.nl/treinen/Plan%20T%20-%20Informatie.xlsx
Ik ben er dus ook naar op zoek, en hoop dat er ergens concrete informatie is te vinden.

Laatst bewerkt door TheKnitter op 14-01-2010 16:00
 

14-01-2010 16:04:15
timtrein
timtrein
Een internetlocatie? Nee, ik haal dat gewoon uit de Op de Rails van 1964 en 1965  

14-01-2010 16:26:12
jorgo
jorgo
Ja het is ook een hele geruststelling dat het waarschijnlijk in Elektrische Treinen in Nederland deel 3 staat. %08% Heb ik echter niet...

Anyway, zeker is dat Plan T nóg meer uitloopt in het lijstje van maximumleeftijden van elektrische treinstellen.

Uit mijn post van 5 feb. 2008 in dit draadje:
Quote

FF leeftijdenlijstje van buitendienstgesteld materieel:
* Mat'46 (1983): maximaal 35 jaar
* Plan F/G/M (astbesthondekoppen, draairamen; 1993): max. 37 jaar
* Plan P (glaswolhondekoppen, viertjes; 1996): max. bijna 37 jaar
* Plan Q (glaswoltweetjes, 1996): max. 34 jaar

* Plan D (1978): max. 28 jaar
* Plan D RD -> stuurstanden (1987): max. 36 jaar
* Plan E (1988): max. 33 jaar (exemplaren uit 1954 hebben de eindstreep niet gehaald)
* Plan E fietsenrijtuigen (2004): 49 jaar
* Plan W (2003): max. 37 jaar

* Plan U (2003): max. 43 jaar
* Plan X (2002): bijna max. 49 jaar


De oudste Plan T zal binnenkort dus 45,5 worden. Plan X zal wel niet ingehaald worden, maar dat is diesel.

Laatst bewerkt door jorgo op 14-01-2010 16:32
 

14-01-2010 16:49:09
waalkade
waalkade
Quote
VR: De Kirow kraan-set van VolkerRail zal niet gebruikt worden om de bakken op de boot te hijsen. Hiervoor is op Katwolde een prachtige installatie aanwezig. De Kirow kraan-set gaat echter mee als remwagens. Vannacht (13/14 jan) zal het eerste transport met 6 bakken aan komen op Zlr.
Indien men de Kirow kraan gebruiken kan, had men beter naar Budel kunnen rijden. Daar ligt een haven met spoor op weinige kilometers van Weert.
 

14-01-2010 16:58:15
broek53
broek53
Bij nader inzien denk ik dat een bak van een ton of 40 wat teveel van het goede is, zeker als hij nog een flink eind moet "reiken".  

14-01-2010 17:35:20
bert
bert
Quote
mdj: Zoals ook in de opvallende dingen staat: Stel 470 is een ongeluksstel.

Stel heeft dus op 1-10-'09 een aanrijding gehad tussen Tb-Btl. Is na een paar(?) dagen erna hersteld. Dan kan je hem dus ook in december rijdend gezien hebben.

Vervolgens heeft het stel dus op 5-1-'10 weer daar in de buurt een aanrijding gehad, maar dus zo erg dat het nog steeds op Tbge staat. En daarna is het niet meer in dienst gezien. (En ook logisch...)
Normaliter zou deze schade hersteld worden. Ik ben benieuwd.

De link dan nog een keer: http://stortenbeker.eu/search.asp?f1=fi&q1=\%20dsc07620%20\%20dsc07621

Laatst bewerkt door bert op 14-01-2010 23:11
 

14-01-2010 18:01:22
stefanvdw
stefanvdw
Dat stel treft het ook niet, om op dezelfde plek, met dezelfde voorloplopende bak, weer een voertuig ervoor te krijgen

Ik zou het trouwens raar vinden om een gereviseerd stel, en dus met een aardige levensduur nog, zoals betreffende 470, definitief terzijde te gaan stellen, zeker gezien het huidige materieelbestand. Ik vermoed zelf dat er nergens anders plaats is om schade materieel neer te zetten(zie ook ICM's op Zlr) of capaciteit om dit stel binnen te nemen en weer op te knappen. Ik denk dat de 470 wel weer opgeknapt gaat worden maar dat het alleen wachten is op capaciteit in een werkplaats(zowel ruimte als personeel). Alleen de plek om die 470 nou neer te zetten(Tbwt)...

Laatst bewerkt door stefanvdw op 14-01-2010 18:02
 

14-01-2010 18:04:16
ns6504
ns6504
Quote
stefanvdw: Alleen de plek om die 470 nou neer te zetten(Tbwt)...


Als je even wat meer naar boven scrollt weet je waarom het stel daar staat.
 

14-01-2010 18:08:47
stefanvdw
stefanvdw
Weet ik, ik uit alleen mijn verbazing om materieel weg te zetten op een onbeveiligde locatie.

Laatst bewerkt door stefanvdw op 14-01-2010 18:10
 

14-01-2010 18:44:30
ns6504
ns6504
Dat is inderdaad iets waar over te twisten valt.
Er is immers ruimte genoeg op het terrein van nedtrain en een kleine moeite om hun collega's in andere werkplaatsen het werk te besparen van het schoonmaken van het stel.
 

14-01-2010 19:16:33
rogier
rogier
Quote
broek53: Bij nader inzien denk ik dat een bak van een ton of 40 wat teveel van het goede is, zeker als hij nog een flink eind moet "reiken".

Gelukkig is de kraancurve in excel-vorm beschikbaar: http://www.spoorkraan.nl/hijstabellen.htm

Volledig afgestempeld bij een hoek van 90 graden tov de sporen is de hijscapaciteit 42 ton bij een outreach van 18 m. Is dat realistisch?
In elk geval geen zware lift dus.
 

14-01-2010 20:27:46
VR
VR
VR203-2 + 291 + 6 sloopbakken + Kirow
15-01-2010 51901 Wt-Zlr
Wt v 08:45
Ht a 09:57
Ht v 10:10
Ut - 11:05
Amf - 11:21
Zlr a 12:30
 

14-01-2010 20:34:21
WesselE
WesselE
Goed, en nu nog even de docent ompraten dat ik 15 minuten eerder de les uit mag%08%. Bedankt voor de dienstregeling VR!


'Okeh'
 

14-01-2010 20:47:01
VR
VR
zie de foto's wel WesselE.....  

14-01-2010 20:52:09
broek53
broek53
Heeft er vandaag (14-1) nu wel of niet een slooptransport plaatsgevonden?  

14-01-2010 21:03:06
mat64
mat64
gaat die nog ergens aan de kant ofzo omdat die nooit langer dan een uur over amf-Zlr kan doen ?

Laatst bewerkt door mat64 op 14-01-2010 21:03
 

14-01-2010 21:09:10
peterselie
peterselie
Het zou mij niet verbazen als het konvooi bij Ns aan de kant wordt gezet om een 500 te laten passeren.  

14-01-2010 22:33:21
VR
VR
Quote
broek53: Heeft er vandaag (14-1) nu wel of niet een slooptransport plaatsgevonden?


14-1 hebben er geen transporten plaatsgevonden ivm diverse redenen, waaronder een buitendienststelling te Wt. In de nacht van 14/15-01 zal de set vanaf Amf weer naar Wt vertrekken. Vertrek zoals eerder aangehaald is 08:45 vanaf Wt. De komende dagen zullen telkens twee van dergelijke transporten per dag plaatsvinden. 's ochtends en 's avonds. vertrek rond 09:00 en 21:00 vanaf Wt.
 

14-01-2010 22:36:11
Jannn2009
Jannn2009
Quote
peterselie: Het zou mij niet verbazen als het konvooi bij Ns aan de kant wordt gezet om een 500 te laten passeren.

Ik denk inderdaad ook dat er 1 of 2 keer gestopt wordt voor IC's en verder zullen ze wel een beperkte snelheid hebben vanwege de (eventueel slechte) staat van de stellen!

Laatst bewerkt door Jannn2009 op 14-01-2010 22:37
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina's):

Plan V - Plan T
RailWiki.nl