Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina's):

Plan V - Plan T
RailWiki.nl
09-11-2007 19:38:09
kwilke
kwilke
@broek53: De politiek gokt - al voor 2015 - op een forse vervoersgroei. De praktijk moet uitwijzen of dit zal gebeuren. De ontwikkelingen rond mat'64 zullen hiervan afhankelijk zijn. Het idee van het mottenballenvlootje is daarom goed uitgedacht. Ik denk dat na 2015 de rol van mat'64 vrijwel gelijk uitgespeeld zal zijn: in een concessie worden vaak eisen aan het materieel gesteld (zoals gemiddelde leeftijd en comfort) waarin mat'64 niet past.

@lamotep: Als ik de revisietermijnen die worden aangegeven zie, en daarnaast kijk naar de hoeveelheid mat die binnenkort instroomt, denk ik dat jouw (en mijn) benen binnenkort niet meer klem zitten.
 

09-11-2007 22:02:56
bjornl
bjornl
Tsja, dat blijft een kwestie van smaak,. Ik was vanochtend juist blij een Plan V in de 5900 aan te treffen in plaats van SGMm. Ook liever de 840 dan Protos, qua stoelen. Het zal meespelen dat ik 1e klas reis  

09-11-2007 23:22:24
lamote_ban
lamote_ban
@bjorn
Ik heb geen enkele affiniteit (zo heet dat zo fraai) met Mat'64.
Hoe eerder naar de hoogovens hoe beter (wat mij betreft dan).
 

10-11-2007 12:24:12
floriss
floriss
Vervoersgroei oke. Maar welke type trein levert die grote vervoersgroei. Gezien het toenemend aantal stations waar (nu en) straks een Intercity stopt, zal de groei voor een groot deel in het Intercityvervoer plaatsvinden.
Materieel '64 is met de beste wil van dit forum, wat mij betreft geen Intercitytrein.
Verder hebben we natuurlijk nog ons DDM en DDAR materieel. Volgens mij waren er ooit(?) plannen om dit materieel geschikt te maken voor vervoer voor langere afstand. (Als je het mij vraagt, de huidige sneltreindiensten, die straks Intercity heten)
Boven-normale groei in het stoptreinvervoer zie ik niet zo snel. Dit is ook veel meer afhankelijk van toekomstige woningbouw en bedrijventerreinen, capaciteitsuitbreiding van het spoorwegnet en evt bijdragen van regionale overheden.
 


10-11-2007 13:02:15
kwilke
kwilke
@floriss: Helemaal met je eens. Maar bij tekort aan intercitymaterieel (wat bij groei zomaar eens kan ontstaan), wordt mat'64 al snel intercity. Dat het comfort van deze trein voor een intercity beneden de maat is, is dan blijkbaar (helaas) geen issue; zie ook de treinserie 3700. Voorlopig zullen ze nog wel even rijden...  

10-11-2007 16:41:45
2296
2296
Wees blij dat er nog Mat 64 rijdt. Ik heb liever Mat 64 al moet ik staan dan helemaal geen trein.

Laatst bewerkt door 2296 op 10-11-2007 16:42
 

10-11-2007 17:17:46
floriss
floriss
Dit soort argumenten komt bij mij altijd een beetje over als de weg van de minste weerstand.

Onder het motto ik koop maar geen nieuwe computer wat hij kan toch alleen maar stuk gaan. Of het kost weer zoveel moeite om alle back-ups op de nieuwe pc te installeren.

Het aanschaffen van nieuw trein materieel en het afbouwen van het oude is niets anders dan investeren in de toekomst van je klanten en je bedrijf.
Beide zul je tevreden moeten houden, anders lopen ze bij je weg.

Als je als NSR een concept wil bieden met Intercity's dan zal het product (de trein met alle bijbehoren) ook die uitstraling moeten hebben. Hetzelfde geldt overigens ook voor de Sprinterformule. Concepten die 20 jaar geleden vernieuwend waren, worden in deze tijd als passé gezien.
Materieel '64 is een onderdeel van het concept van 20 jaar geleden (en nog wel verder terug) De SLT is een concept van deze tijd.
 

10-11-2007 17:35:53
kwilke
kwilke
@floriss: Opnieuw helemaal met je eens. Dit topic beschouwt alleen wat er met mat'64 gaat gebeuren, en gezien de ontwikkelingen zal het er nog wel even zijn. 2296 heeft hierin gelijk, maar laten we hopen dat er een eigentijds intercityconcept komt in plaats van de inzet van een (meer dan) 20 jaar oud stoptreinconcept in intercitydiensten.  

10-11-2007 22:28:10
Jack5812
Jack5812
Natuurlijk is het zo dat Mat64 niet in de Intercity dienst ingezet mag worden( al hoor je mij als groot liefhebber van dit materieel er niet over klagen). En dat geldt eveneens voor DDAR. Maar er is nu een materieel tekort. Na de instroom van het nieuwe VIRM zal het wel gedaan zijn met Mat 64 in de 3700 serie.
Verder vind ik dat Mat 64 qua comfort nog prima voldoet in de stoptrein diensten. Maar dat is mijn, enigzins gekleurde, mening
Gr Jack
 

11-11-2007 16:32:54
rudolfph
rudolfph
Quote
floriss: Vervoersgroei oke. Maar welke type trein levert die grote vervoersgroei. Gezien het toenemend aantal stations waar (nu en) straks een Intercity stopt, zal de groei voor een groot deel in het Intercityvervoer plaatsvinden. (...) Boven-normale groei in het stoptreinvervoer zie ik niet zo snel. Dit is ook veel meer afhankelijk van toekomstige woningbouw en bedrijventerreinen, capaciteitsuitbreiding van het spoorwegnet en evt bijdragen van regionale overheden.
Omdat een intercity vaker gaat stoppen, creëert dat nog geen reizigersgroei: de 1500 gaat straks stoppen te Hvs, waardoor meer mensen de 1500 zullen nemen, maar minder mensen de 5800. Dan is er nog niet per definitie sprake van groei in het treinverkeer, maar alleen van verschuivingen. Ik denk dat stoptreinen zeker voor flinke groei zorgen, kijk maar de hoeveelheid nieuwe stations die geopend zijn/worden.

Verder zegt leeftijd niets over de geschiktheid van een bepaalde materieelsoort voor een bepaalde treinserie. De Avmz-rijtuigen van de DB (in de 140) en van de NS (in de 1500) baseren zich op een concept van 1962 (toenmalige nieuwe Rheingoldrijtuigen), dat is 45 jaar oud. ICK baseert zich zelfs op concepten van 1953! Over die rijtuigen hoor je niemand klagen dat die niet geschikt zijn voor intercity-diensten omdat die gewoon lekker comfortabel zijn. Het probleem van plan V is niet dat het niet comfortabel genoeg is, maar dat het in treindiensten wordt ingezet waar het niet geschikt voor is. 15-30 minuten in een plan V vind ik best acceptabel, maar na anderhalf uur kan ik me goed voorstellen dat men het zat is.
 

11-11-2007 16:36:45
fabrierban
fabrierban
Quote
floriss:
Boven-normale groei in het stoptreinvervoer zie ik niet zo snel. Dit is ook veel meer afhankelijk van toekomstige woningbouw en bedrijventerreinen, capaciteitsuitbreiding van het spoorwegnet en evt bijdragen van regionale overheden.

Dat er geen groei is in het stoptreinvervoer is vooral omdat voor NS het stoptreinvervoer ontmoedigt. In Duitsland komt al jarenlang bijna alle vervoersgroei (en die was de laatste 10 jaar veel groter dan in Nederland) uit het regionale en het voorstadsvervoer.

Laatst bewerkt door fabrierban op 11-11-2007 16:37
 

11-11-2007 16:49:18
lucky
lucky
Ik snap ook niet dat mensen zo kunnen zeuren over dat plan v niet zo lekker zit. Vroeger reden de treinen met houten banken.

Nu heb je gtw, lint, dm90, SGMm ect dat veel harder zit dan plan V. Terwijl het meeste gezeur van de harde banken komt over de plan v ongeveer. Ik wordt er een beetje moe van.
 

11-11-2007 18:12:18
ruysdael
ruysdael
Quote
rudolfph: Omdat een intercity vaker gaat stoppen, creëert dat nog geen reizigersgroei: de 1500 gaat straks stoppen te Hvs, waardoor meer mensen de 1500 zullen nemen, maar minder mensen de 5800. Dan is er nog niet per definitie sprake van groei in het treinverkeer, maar alleen van verschuivingen. Ik denk dat stoptreinen zeker voor flinke groei zorgen, kijk maar de hoeveelheid nieuwe stations die geopend zijn/worden.
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Als je bijvoorbeeld kijkt naar Zaandam: Ze hebben sinds vorig jaar ineens verbindingen met Maastricht, Heerlen, Nijmegen en noem het maar op. In tegenstelling tot de jaren ervoor toen er enkel een stoptreintje tot hoogstens Utrecht en een Sneltreintje tot hoogstens Amersfoort reed. Hierdoor kan de trein in deze stad gemakkelijker concurreren met de auto (wat dacht je van binnen 40 minuten in Utrecht zijn, zonder overstappen, 4x in het uur), waardoor een reizigersgroei sterk voor de hand ligt, dunkt mij. Ook in Hilversum is dat in mindere mate het geval. Ze krijgen immers verbindingen met proviciesteden in Friesland, Groningen en Overijssel.
 

11-11-2007 20:46:14
rudolfph
rudolfph
Ik probeerde alleen maar te geven dat de groei in het intercityverkeer niet alleen maar groei is, maar ook verschuiving vanuit stoptreinen naar intercity's .  

11-11-2007 21:52:23
dumpy_dump
dumpy_dump
Quote
fabrier: Dat er geen groei is in het stoptreinvervoer is vooral omdat voor NS het stoptreinvervoer ontmoedigt.
Is er dan geen groei in het stoptreinvervoer?
 

11-11-2007 22:17:55
Bollenstad
Bollenstad
Waar komen al die overvolle stoptreinen dan vandaan? %03%  

11-11-2007 22:53:24
dh3201
dh3201
Die stoptreinen zijn al vol, daar kan geen groei meer bij...


Shqiperise-lopers?
 

11-11-2007 23:38:34
dumpy_dump
dumpy_dump
Toch meen ik gehoord te hebben dat de reizigersaantallen in Houten weer gestegen zijn...  

12-11-2007 10:21:13
Bollenstad
Bollenstad
+1 als ik het wel heb?  

12-11-2007 12:57:27
admin
Moderator
admin
Schuldig

Nu weer on-topic.


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

12-11-2007 14:23:51
timtrein
timtrein
Quote
kwilke: Ik denk dat na 2015 de rol van mat'64 vrijwel gelijk uitgespeeld zal zijn

Ja, die kans is vrij groot - eind dit jaar stopt men met de revisies aan Plan V, en bij een revisietermijn van een jaar of 8,5 zit je dan ongeveer in 2016. Dan zijn de laatste stellen dus weg.
 

12-11-2007 14:27:05
hvondelen
hvondelen
ooh, dan pas, dan kan ik er nog wel even mee door met spotten van plan v/t's.
Maar plan t's zijn niet meer gereviseert, doen die het ook nog zo lang dan?


http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!
 

12-11-2007 14:38:28
kwilke
kwilke
Zoasl hierboven ook al ergens staat, is plan T in de komende 1 à 2 jaar aan vervanging toe. Deze komt er in de vorm van nieuwe IRM en SLT. Bovendien, sommige plan T's geven zelf al aan dat ze vervangen moeten worden.  

12-11-2007 16:49:09
nielsje
nielsje
jammer dat de prachtige T's vervangen worden %04%%04%
Waren mijn favorite Electrische treinstel samen met Plan V
 

13-11-2007 00:03:59
bloober
bloober
Even snel tussendoor. Welk type treinstel wordt na het verdwijnen van Mat'64 het oudste treinstel op het Nederlandse spoor?


Groetjes, Bloober
 

13-11-2007 00:20:27
peterselie
peterselie
Ik denk SGM, hoewel enkele ICK rijtuigen misschien nog wel iets ouder zijn als ze van Bm234 tot Bm235 rijtuigen verbouwd zijn.  

13-11-2007 10:07:36
rudolfph
rudolfph
SGM is dan zeker het oudste treinsteltype, maar van de rijtuigen zouden enkele rijtuigen Avmz of ICL wel eens ouder kunnen zijn dan ICK.  

13-11-2007 10:38:31
broek53
broek53
De 2001-2015 zijn ouder dan de laatste plan V's, dus als de V's in nummervolgorde zouden verdwijnen, zijn deze al eerder de oudste stellen dan dat mat '64 helmaal verdwenen is (volgt U het nog)?  

13-11-2007 12:22:22
webguy
webguy
ICL was toch ouder dan ICK? Het zijn dezelfde rijtuigen, die zijn omgebouwd...


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


13-11-2007 15:10:50
mich
mich
Zowel de Am203 als de Bm234/235 zijn gebouwd vanaf 1963. De oudste ICK is echter van 1972. Hoe oud de oudste ICL is kan ik zo niet vinden.  

13-11-2007 22:11:26
floriss
floriss
Rudolfph Het vaker laten stoppen van IC's heeft wel degelijk met het opvangen van reizigersvervoer te maken. Als je alleen al kijkt naar de capaciteit en de capaciteitsbehoefte van een Intercity, zal deze de groei alleen maar verder aanwakkeren. Je kan de capaciteit op het spoor immers maar 1x per jaar verdelen. Structurele uitbreiding van Intercity's en stoptreinen kan alleen door uitbreiding van fysieke spoorcapaciteit Stoptreinen zijn vaak niet in staat om een grote groei aan reizigers op te vangen. Simpelweg omdat ze altijd onderaan aan de lijst staan wat betreft investeringen in materieel en capaciteitsverdeling op het spoor.
Dat Delft, Laan van NOI, Schiedam Centrum, Rotterdam Blaak e.d. in 2009 een Intercitystatus krijgen is uitermate gunstig voor reizigers die behoefte hebben aan snelle en directe verbindingen. (Overigens of zo'n een trein nog wel zo snel is met al die stops is een tweede).

Dan nog even wat materieel '64 betreft. Voor de tijd dat het materieel gebouwd werd, was het zeer modern. Inmiddels zijn we ruim 40 jaar verder. Op de markt zijn er beduidend modernere en stillere treinen verkrijgbaar.. Het is ook vaak gewoon een kwestie van willen en durven investeren. Wat dat betreft lopen wij, samen met de Belgen, minstens tien jaar achter op de rest van West Europa.
 

14-11-2007 08:33:37
timtrein
timtrein
Alsof Duitsland niet nog steeds met antieke Silberlingen en DDR-dubbeldekkers met superkrap interieur rondrijdt... om over de situatie in Engeland tot voor zeer kort nog maar te zwijgen. Wat er in Frankrijk allemaal voor zooi rondrijdt, geen idee. Dus zo slecht doet Nederland het volgens mij niet. Doe mij dan toch echt maar Plan V...

HOV-RN van gisteren meldt trouwens eenzelfde verhaal over mat'64 als broek53 hier laatst... maar dat is niet zo verrassend
(over de 3 stellen V5 die niet meer gereviseerd worden en in de loop van 2008 buiten dienst gaan, en de schadebakken die mogelijk opgelapt worden)
 

14-11-2007 09:24:54
NDS
NDS
Frankrijk is een land waar de regionale spoor verbindingen toch al beroerd zijn( spreek uit ervaring%03%) en ouwe zooi genoeg. Ik hoef alleen maar bij m'n broer naast de boerderij te gaan staan om de oude X.... diesel stellen weg te zien rijden met grote zwarte rookpluimen( wat ik als hobbyist wel stoer vind maar niet meer van deze tijd is).

Groetjes Michiel
 

14-11-2007 12:59:43
beelenpe
beelenpe
Net terug van een paar dagen Lille. En een dagje Parijs, heen met TGV, terug met eurostar stel.
Rijdt inderdaad oude zooi rond. Nog tientallen lage electrische stelletjes gezien van het soort 'golfplaat', ook in duw-trek treintjes met locs uit 1958,59 en 62. Maar er lopen ook veel nieuwe stelletjes tussen waarvan één type erg veel lijkt op ons nieuwe stoppertje van volgend jaar.
Zag ook heel oude dubbeldekkers (vroeger RER-parijs, jaren 50) met stoelopstellinng 3-2. Oude barrels dus.
De belgen doen dat beter: dagelijks een trein of 20 van Lille naar Luik, Antwerpen, Brussel, Namen en Oostende, allemaal met serie 400.
 

14-11-2007 13:02:53
geert
geert
Nou nou nou dat is allemaal een beetje overdreven.
De X2800 (met MGO-motor!) is per december buiten dienst en dan is het met het echt oude dieselgeweld wel afgelopen.
Wat er dan nog rijdt zijn de X2100 en X2200 van de generatie 'wadloper' maar de X2200 wordt momenteel wel van een nieuwe motor voorzien. De rest is nieuwer (X72500, X73500,X76500 etc). Op dit moment stroomt de AGC in, hier komen (in diverse varianten, zowel diesel als electrisch) ruim 600 stellen van (619 uit m'n hoofd) waar er nu zo'n 250 van geleverd zijn.

Het oudste wat nog rijdt zijn dan de diesellocomotieven, maar ook hier is een flinke inhaalslag gaande met de BB75000. Dat zal veel oude locomtieven van de goederentak op de schroothoop doen belanden. Reizigers gaan vooral met treinstellen, dus dan kan alle oude zooi weg %02%

Voor meer info, kom morgenavond naar de NVBS Afd. Apeldoorn of maandag 26-11 naar NVBS afd. Den Haag en zie het allemaal op het diascherm, geprenteerd door ondergetekende en een collega Francofiel.

Groetjes, Geert.

Laatst bewerkt door geert op 14-11-2007 13:03
 

14-11-2007 16:08:05
hvondelen
hvondelen
Ik vind het wel passen in het heuvelachtige Frankrijk, zo'n oud barrel.
Zelf ben ik een groot voorstander van de TGV!
Maar als je in een streek als de Cevennes bent, erg ruig gebied dan is er wat mij betreft niks beters wat past bij de streek dan een oude diesel%08%.
Alleen rond om de steden zou het wel wat beter kunnen, de RER rond parijs rijdt met een goede frequentie maar met veel oud materieel.%05%

Als de Mat'64 weer opgeknapt zijn vind ik ze in Nederland perfect en onmisbaar (en mooi om te zien rijden)%02%


http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!
 

14-11-2007 16:10:29
toms
toms
Frankrijk is een beetje off-topic %03%  

22-11-2007 11:24:17
broek53
broek53
Ooit ging dit topic over mat '64 en terugkomend daarop: uit de meest welingelichte bron vernam ik dat in 2008 geen plan T wordt afgevoerd. De stellen die aan einde revisietermijn zitten, krijgen een levensduurverlengende beurt (weet alleen niet voor hoeveel jaar, maar dat is bij dergelijke veiligheidsbeurten meestal max. een jaar of twee). Herstel van de 523 (in enige samenstelling) zit nog steeds in de overwegingen.
Bij plan V is het beeld soortgelijk. Afvoer van een paar stellen plan V6 in plaats van revisie, en de eerste plan V7 op de wielen houden met een kleine beurt voorlopig. Herstel van ABk 852 + Bk 916 is denkbaar, maar zit ook nog in de nadenk-fase.
 

22-11-2007 18:35:44
timtrein
timtrein
Klinkt logisch, afgezien van de 523 dan
Veiligheidsbeurten zijn natuurlijk een relatief voordelige manier om het materieel op de baan te houden als je het nog een jaartje nodig hebt. Wel opvallend dat ze dan niet twee ongereviseerde 400'en een veiligheidsbeurt geven in plaats van de 523 op te knappen, lijkt me nogal wat voordeliger...
 

19-12-2007 23:29:04
broek53
broek53
Vraag: het afgelopen weekend zou, in de nacht van zaterdag op zondag, de zwaar beschadigde 472 door Railion zijn overgebracht van Eindhoven naar Wijster. Niet voor de vuilverwerking, maar voor lokale brandweerkorpsen als oefenobject. Er was al twee jaar sprake van materieel dat daarheen zou gaan, en de 472 is het uiteindelijk geworden. Ik ben benieuwd of het transport echt plaatsgevonden heeft en of het stel in Wijster staat, of dat het naar een of ander oefencentrum is getransporteerd, zoals eerder de 460 (Dordrecht) en 461 (Vlissingen). Iemand die meer weet of eens kan kijken?  

19-12-2007 23:41:03
kevinevers
kevinevers
Afgelopen maandag stond die nog in Ehv op het vaste spoortje.  

19-12-2007 23:57:39
broek53
broek53
Weet je zeker dat dat de 472 was, en niet de 871 (terug uit Almelo)?  

20-12-2007 07:42:14
kevinevers
kevinevers
Zeker de 472.  

20-12-2007 18:54:51
hvondelen
hvondelen
Stel 479 stond in Haarlem te glimmen dus is net terug van revisie.


http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!
 

20-12-2007 19:04:08
timtrein
timtrein
Dan zal over een week of twee de 478 wel afgeleverd worden; staan er nog meer stellen binnen? (de nieuwste HOV-RN heeft helaas geen overzichtje van de RB's...)  

20-12-2007 19:09:53
mark
mark
Volgens HOV is de 478 één van de stellen die niet meer gereviseerd gaat worden, maar in maart 2008 terzijde gesteld wordt.  

20-12-2007 19:11:34
hvondelen
hvondelen
Nou ik fiets elke dag langs Hlm en om de week staat er weer eentje op het emplacement dus ik weet niks van de andere die dan nog zullen komen ofzo


http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!
 

20-12-2007 19:33:15
timtrein
timtrein
Plan V R7
binnengekomen
479 16-10
478 31-10

Michiel noemde de 477, 473, 482 en 483 als de vier die niet meer gereviseerd zouden worden.
 

20-12-2007 21:23:06
nielske90
nielske90
Quote
kevinevers: Zeker de 472.


Kan ik bevestigen. Heb hem deze week iedere dag zien staan, ook vandaag weer...
 

21-12-2007 00:57:11
broek53
broek53
Quote
timtrein: Plan V R7
binnengekomen 479 16-10, 478 31-10.
Michiel noemde de 477, 473, 482 en 483 als de vier die niet meer gereviseerd zouden worden.
Juist, en meteen al weer in het ongelijk gesteld/in het hemd gezet: althans, de 482 is inmiddels in revisie, sinds 27 november. Ook binnen staat nog de 480 sinds 23/11 - en dat zouden dan echt de laatste zijn. Haarlem is de revisielijn ook aan het beëindigen - wat niet wil zeggen dat er nooit meer eentje gereviseerd zou kunnen worden, maar dat wordt dan een individueel geval.
 

21-12-2007 00:59:04
broek53
broek53
Quote
nielske90:
Quote
kevinevers: Zeker de 472.

Kan ik bevestigen. Heb hem deze week iedere dag zien staan, ook vandaag weer...
Okay, dank. De bis-vraag is dan: zou het de 871 kunnen zijn die naar Wijster is gebracht? M.a.w.: staat die nog in Almelo (of in Eindhoven)?
 

21-12-2007 06:58:34
railion
railion
ik weet het nummer niet maar er staat een PLAN V bij wijster op het oefenterein van de brandweer  

21-12-2007 07:41:32
mark
mark
En in Aml staat geen Plan V meer... 1+1=2?  

21-12-2007 08:38:16
taigagaai
Moderator
taigagaai
Quote
broek53: Haarlem is de revisielijn ook aan het beëindigen - wat niet wil zeggen dat er nooit meer eentje gereviseerd zou kunnen worden, maar dat wordt dan een individueel geval.
Is het al nodig om alvast afscheidsritten te gaan organiseren? En als dat gebeurd, dan wel het liefst met een werkspoor stel want dat verdwijnt nu ook van het spoor dan.
 


21-12-2007 09:15:29
bjornl
bjornl
We hebben altijd de 419 nog  

21-12-2007 09:54:09
rob46
rob46
Quote
railion: ik weet het nummer niet maar er staat een PLAN V bij wijster op het oefenterein van de brandweer


Volgens de asv zou het de 472 moeten zijn, mocht het de 871 zijn dan heeft die in tegenstelling tot 472 zware schade aan het front, dus is het eenvoudig te zien welk stel in Wijster staat. De andere staat dan nog in Ehv.
 

21-12-2007 10:27:25
broek53
broek53
Quote
verwoert:
Quote
broek53: Haarlem is de revisielijn ook aan het beëindigen - wat niet wil zeggen dat er nooit meer eentje gereviseerd zou kunnen worden, maar dat wordt dan een individueel geval.
Is het al nodig om alvast afscheidsritten te gaan organiseren? En als dat gebeurd, dan wel het liefst met een werkspoor stel want dat verdwijnt nu ook van het spoor dan.
Organiseren kun je nooit te vroeg doen, hoewel: de eerste 5 jaar is het totaal verdwijnen nog niet aan de orde, en als de vervoergroei een beetje mee zit, nog langer. Alleen over een afscheid van plan T zou ik mij wat serieuzere gedachten gaan maken, dat is binnen een jaar of twee wel aan de orde, denk ik.
 

21-12-2007 13:47:15
Somda
Somda
Quote
broek53: Alleen over een afscheid van plan T zou ik mij wat serieuzere gedachten gaan maken, dat is binnen een jaar of twee wel aan de orde, denk ik.

Ik heb gisteren vernomen dat er overwegingen zijn om ook plan T een levensduurverlengende beurt te gaan geven.Maar ja de spoor tamtam.. %08%
 

21-12-2007 14:06:26
broek53
broek53
jazeker, die overwegingen zijn er ook en waarschijnlijk zijn die zelfs al in een planning verwerkt . Het is de bedoeling dit jaar geen plan T's af te voeren en maar beperkt plan V, wat betekent dat de plan T's en een aantal plan V7's die dit jaar aan het absolute einde van de revisietermijn komen, een levensduurverlengende beurt krijgen. Maar let op de formulering: zo'n type beurt is verre van een revisie en dient alleen om het materieel nog een beperkte tijd - een of twee jaar denk ik - op de wielen te houden.
Dat alles gebeurt omdat men nog niet helemaal in detail in het snotje heeft hoe de ontwikkelingen richting 2009 gaan lopen, maar reken maar dat door de instroming van VIRM-4 en ICL, en daarna SLT, flink gehakt gaat worden in het bestand mat '64. De mate waarin, dat wordt eind 2008 wel duidelijk, denk ik.
 

21-12-2007 14:13:33
Somda
Somda
Thanks voor de info.Werkt de tamtam een keer wel goed.%08%  

21-12-2007 18:52:16
timtrein
timtrein
Blijven alleen de 473, 477 en 483 dan ongereviseerd over?
Ik had ze toch nog gedaan, en dan die verzameling gare Plan T-bakken naar de sloperij gestuurd. Maar goed, we'll see
 

28-12-2007 16:15:58
broek53
broek53
Quote
rob46:
Quote
railion: ik weet het nummer niet maar er staat een PLAN V bij wijster op het oefenterein van de brandweer

Volgens de asv zou het de 472 moeten zijn, mocht het de 871 zijn dan heeft die in tegenstelling tot 472 zware schade aan het front, dus is het eenvoudig te zien welk stel in Wijster staat. De andere staat dan nog in Ehv.
Rob 46 als Razende Reporter meldt live uit Wijster dat daar (toch echt) de 472 staat.
 

28-12-2007 22:30:25
kevinevers
kevinevers
@broek53: Dat lijkt me dan echt sterk want vanmiddag ben ik weer door ehv gekomen en daar stond een plan v die geen knik in de bak heeft (871 is het in het midden geknikt). Misschien dat je een foto hebt?  

29-12-2007 01:09:41
broek53
broek53
Rob heeft naast het stel gestaan en de situatie (en het nummer) opgenomen, dat lijkt mij wel voldoende%09%.
Ben het verder met je eens dat de 871 zwaarder beschadigd zou moeten zijn, cq. een geknikte bak zou moeten hebben - daarom begreep ik destijds dat vrolijke transport naar Almelo al niet, achter een paar plan V's door de avondspits heen. En snap ik al helemaal niet hoe hij dan teruggekomen zou moeten zijn naar Ehv, met een platte neus voorop... Raadselachtig allemaal.
 

29-12-2007 09:27:15
andré
andré
Quote
broek53: Rob heeft naast het stel gestaan en de situatie (en het nummer) opgenomen, dat lijkt mij wel voldoende


Zijn beide bakken in Wijster wel van hetzelfde treinstel?
 

29-12-2007 19:34:52
timtrein
timtrein
Misschien dat de knik in de bak alleen vanaf één van beide zijkanten te zien is?  

29-12-2007 21:10:44
kevinevers
kevinevers
Een van de verschillen voor ze uit elkaar te houden is:
De 871 heeft een BPk
De 472 heeft een Bk
En nog een verschil is dat de 871 de bovenste lamp van het frontsein in de neus geduwd heeft en de 472 niet.

Ik heb foto's van beide stellen, voor interesse mail maar.
 

30-12-2007 13:42:43
broek53
broek53
Rob46 is voorlopig zelf niet on line, dus meld ik even wat hij sms-te: het is de 472, met een compleet intacte Bk. Van de ABk is het front plat, geen frontseinhouder, schortplaat en koppeling, bak is verder kaal gemaakt en heeft geen ramen meer.  

30-12-2007 14:41:54
andré
andré
Klopt, ik heb het net zelf hier in Ehv ook gezien, hier staat alleen de 871. Dit treinstel is ook grotendeels kaal gemaakt, aan een kant zitten nog enkele ramen.  

30-12-2007 14:44:24
mark
mark
Quote
broek53: Rob heeft naast het stel gestaan en de situatie (en het nummer) opgenomen, dat lijkt mij wel voldoende%09%.
Ben het verder met je eens dat de 871 zwaarder beschadigd zou moeten zijn, cq. een geknikte bak zou moeten hebben - daarom begreep ik destijds dat vrolijke transport naar Almelo al niet, achter een paar plan V's door de avondspits heen. En snap ik al helemaal niet hoe hij dan teruggekomen zou moeten zijn naar Ehv, met een platte neus voorop... Raadselachtig allemaal.
Toen het stel in Aml stond, meende ik dat de platte neus aan de oostzijde zat, dus vanaf Ehv richting Aml voorop...
 

30-12-2007 15:35:46
broek53
broek53
Mooi, het gaat wat moeizaam, maar we komen er wel! We hebben in ieder geval vastgesteld dat de 472 in Wijster staat en de 871 in Eindhoven.
Blijft alleen het raadsel over hoe de 871 ooit van Almelo naar Eindhoven terug is gekomen, maar dat is van secundair belang.
 

01-01-2008 17:51:13
taigagaai
Moderator
taigagaai
Waren die bakken niet per dieplader weer teruggegaan naar Eindhoven? Ik kan er in ieder geval niets over vinden in de krantenknipsels die ik uit de TC Tubantia heb geknipt over de oefening in Almelo.  

01-01-2008 20:59:08
taurus
taurus
Toen de 871 in Almelo stond, stond hij met de ingedeukte kant in de richting van Hengelo. Hoe het transport is gegaan weet ik niet maar op een zaterdagmiddag heb ik een foto gemaakt toen hij nog op de losweg stond. Een uur later was de 871 verplaatst naar het emplacement, dus hij zal dan toch wel weer per spoor zijn teruggegaan naar Eindhoven.  

02-01-2008 10:33:09
rob46
rob46
Quote
broek53: Mooi, het gaat wat moeizaam, maar we komen er wel! We hebben in ieder geval vastgesteld dat de 472 in Wijster staat en de 871 in Eindhoven.



Ben weer retour uit het Drentse, er is overigens geen bakwisseling geweest dus de complete 472 in Wijster en 871 in Ehv.
 

02-01-2008 14:06:04
keesje
keesje
Overigens wel apart dat die 472 naar Wijster is gegaan. Staat de VAM tegenwoordig voor (plan) V Afval Materieel? %08%

Laatst bewerkt door keesje op 02-01-2008 14:06
 

02-01-2008 15:54:53
rob46
rob46
Je zou het haast zeggen maar het viel mij op dat die club tegenwoordig Essent Milieu Wijster heet maar nog wel op de locatie VAMweg.  

02-01-2008 16:43:40
micky
micky
die ga ik morgen eens even op zoeken.

waar staat die ongeveer?

micky
 

02-01-2008 16:47:12
rob46
rob46
Vanaf VAM-aansluiting de weg volgen richting de VAM, links af onder het tunneltje door (boven is de spoorbaan naar VAM) en dan zie je links het oefencentrum maar ze zijn niet dagelijks geopend hoor dus .......??

Laatst bewerkt door rob46 op 02-01-2008 16:47
 

02-01-2008 19:45:01
manuel25
manuel25
Ik ben er in de vakantie ook nog geweest toen ik in Dwingeloo bivakeerde. Als je van de Dwingeloose kant komt, als je dan over het spoor (Hgv-Bl, Bl is dan aan je linkerhand) gaat richting die fabriek van de VAM, zie je in de verte 2 ouderwetse VAM wagens staan, ga in die richting en dan nog een eindje verder, dan zie je de 472 in de verte staan. Als je dan toch in de buurt bent, op de afvalberg heb je een mooi uitzicht, en als het helder is (wat het laatst helaas niet was) zou je in de verte de treinen naar zl of gn kunnen zien rijden.

Laatst bewerkt door manuel25 op 02-01-2008 19:45
 

03-01-2008 11:54:26
micky
micky
Nou bedankt i k zou eens even kijken gaan vandaag.  

03-01-2008 14:37:15
micky
micky
Ik ben weet terug van Wijster.
Het was inderdaat de 472.
Hij staat voor de rest van zijn leven opo het brandweeroefenterein daar.

micky

p.s als je hem wildt zien dan moet je naar de entre van de VAM rij de wagons niet voorbij maar sla rechts ri. stuifzand en dan zie je hem wel staan.
staat achter slot en grendel. 1 ban is kompleet vernield en de andere is van buiten nog in tact.
 

09-01-2008 18:01:26
hvondelen
hvondelen
Vandaag werd om 16.20 de 478 het emplacement van Hlm opgereden door D-loc 706.
Morgen kunnen wie die al weer in de omloop verwachten misschien.%02%


http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!
 

17-01-2008 12:48:47
broek53
broek53
De kogel is (op een formeel besluit na) door de kerk: komende jaren wordt plan T afgevoerd bij het bereiken van de revisietermijn (+ alle mogelijke verlengingen). Mede ingegeven omdat opknapbeurten waar eerder sprake van was, niet meer mogelijk zijn (of toegestaan, dat weet ik niet), waardoor het enige alternatief zou zijn een complete revisie.
In april wordt het aantal diensten al verminderd met 1, wat overeenkomt met het eerste stel dat aan die deadline komt. In de loop van deze dienstregeling gaan er nog vier diensten uit.
Omgekeerd betekent dat dat plan V7 voorshands een opknapbeurt krijgt om het park op peil te houden, maar die beurten zijn maar voor een jaar. Als het VIRM-4-geweld echt losbreekt, kunnen we dus nog wat beleven op dit vlak !

Laatst bewerkt door broek53 op 17-01-2008 12:49
 

17-01-2008 13:33:58
2296
2296
Wat wel weer een voordeel is dat er weer reseve onderdelen van plan T komen. Van plan V zou het om eerste instantie om 20 stellen gaan van de V7 serie. Maar als ik het zo lees gaat het al om meer stellen.

Edit Mvd: Als je op het vorige bericht reageert hoeft er niet gequote te worden.

Laatst bewerkt door 2296 op 17-01-2008 14:07
 

17-01-2008 21:24:21
taigagaai
Moderator
taigagaai
Is er ook al bekend in welke volgorde van nummering afvoer plaats zal vinden? Bij de serie's V1-V3 waren de stellen bekend, welke aan hun tax zaten, evenals bij de 460 en 461.  

17-01-2008 21:45:26
broek53
broek53
503, 504, 506, 502, 505, 515, 507, 508, 509, 510 was de volgorde van aflevering van de eerste tien stellen na revisie in 1999. Reken er maar op dat dat ook de afvoervolgorde zal zijn; dat klopte bij plan V ook vrijwel exact.

Laatst bewerkt door broek53 op 17-01-2008 21:46
 

17-01-2008 22:37:53
lamote_ban
lamote_ban
Quote
broek53: De kogel is (op een formeel besluit na) door de kerk: komende jaren wordt plan T afgevoerd bij het bereiken van de revisietermijn (+ alle mogelijke verlengingen)!

Laten we hopen dat het waar is.
 

18-01-2008 15:03:09
Jack5812
Jack5812
Ik hoop juist dat het niet waar is. Realistisch gezien kan het natuurlijk niet anders. Het zijn namelijk hele oude beestjes. Als liefhebber vind ik het heel jammer dat ze gaan.
Gr Jack
 

18-01-2008 15:22:32
broek53
broek53
Volgens mij hebben we deze discussie (die helemaal geen discussie is, want over smaak valt immers niet te twisten) al een aantal malen gehad. Dat hoeft toch (hopelijk) niet nog een keer? Net zomin als de discussie dat "ze" een plan T zouden moeten bewaren en wel in de originele uitvoering / originele beschildering / moet het een plan T1 zijn of juist niet / etc. etc.  

18-01-2008 15:28:50
pptm
pptm
Wat wordt precies onder afvoer verstaan? Gaan de stellen met een enkele reis richting sloper, of worden ze (gedeeltelijk) terzijde gesteld en "opgeslagen"? Van de B en AB bakken lijkt het me niet nuttig om ze te bewaren, maar ik kan me zo voorstellen dat er in bepaalde situaties nog behoefte zou kunnen zijn aan een aantal Bk's, voor bijvoorbeeld beschadigde Plan V's.  

18-01-2008 15:35:01
bjornl
bjornl
Mwah, er staan nog wel wat restjes Plan V, het ombouwen is niet zomaar wat en er komen 50 (vijftig!) stellen VIRM-4 aan (om het nog maar niet te hebben over een sloot SLT). Zoals eerder beschreven kan Plan V dan nog als "regelkraan" dienen.  

18-01-2008 15:39:38
Jack5812
Jack5812
Vergeet niet dat de Plan T Bk's geen motordraaistellen hebben.  

18-01-2008 15:56:24
2296
2296
Afhangkelijk van welke Bk er gebruikt gaat worden moet er nog meer onder geplaatst worden zoals bijvoorbeeld, batterijenkast,motorgenerator,compressor en nog meer apparatuur en kasten.

Zie bijvoorbeeld de 528 met een afwijkende bak. Ik weet niet hoe lang dat ding in Haarlem heeft gestaan voordat het weer de baan op kwam.

Laatst bewerkt door 2296 op 18-01-2008 15:57
 

18-01-2008 18:00:21
salieri
salieri
Een deel van het interieur kan nog wel bewaard blijven voor vandalismegevallen toch?  

18-01-2008 18:15:54
Jack5812
Jack5812
Misschien dat alleen de draaistellen (mits in redelijke staat) bewaard worden om als reserve te dienen. Voor het overige rest alleen de snijbrander.
Gr Jack
 

18-01-2008 20:48:42
thom
thom
Plan T heeft afwijkend interieur tov van plan V...

En er zal vast nogwel het eea in het magazijn liggen, dus dat zal wel niet gebeuren.

Draaistellen heb je echter wel een kans van dat er wat van bewaard worden op reserve, ligt ook aan hun revisie termijnen uiteraard.
 

18-01-2008 20:51:32
broek53
broek53
Draaistellen volgen ook hun eigen revisiecyclus, net als de meeste andere hoofddelen. Wat er aan het eind van de revisietermijn komt, is voornamelijk de bak eigenlijk. Vandaar dat revisies bij die gelegenheid ook vaak "bakrevisie" genoemd worden.  

18-01-2008 21:06:55
vinny004
vinny004
Quote
bjornl: Mwah, er staan nog wel wat restjes Plan V, het ombouwen is niet zomaar wat en er komen 50 (vijftig!) stellen VIRM-4 aan (om het nog maar niet te hebben over een sloot SLT). Zoals eerder beschreven kan Plan V dan nog als "regelkraan" dienen.
Ja wacht even. Ik vrees dat de NS weer aan het bouwen is aan een materieeltekort op middellange termijn. Er zijn maar liefst 300 stellen Mat '64 en daarnaast moeten er voor nieuwe infrastrucutrele verbindingen en het project stedenbaan beduidend meer treinen bijkomen... %03%
 

18-01-2008 21:30:59
broek53
broek53
Wil je daarmee zeggen dat "ze" 45 jaar oude treinstellen maar weer moeten reviseren? Nee toch, hoop ik.  

18-01-2008 21:50:57
rick
rick
300 stellen materieel '64? 28 Teetjes die nog in dienst zijn en zo'n 210 Veetjes.

Ik denk dat de instroom van de nieuwe VIRM en Sprinters wel genoeg zitplaatsen oplevert om die te vervangen.
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina's):

Plan V - Plan T
RailWiki.nl