Materieel op de grensbaanvakken
Forum: Algemeen - Algemeen
16-10-2011 20:27:29
nohab
nohab
Quote
kleine_man Het bovenstaande zorgde er bijvoorbeeld voor dat veel TEE-treinen met diesels of stoom gereden werden
TEE's hebben nooit met stoom gereden, hoe kom je daar nou bij??


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

16-10-2011 20:54:06
kleine_man
kleine_man
Eisenbahn Journal Sonder-ausgabe 1 2007 "Die TEE-Story"

Helaas voor mij gaat het om de voorlopers van de TEE.
 

16-10-2011 20:59:10
cuneo56
cuneo56
Wat wel nog met stoom gebeurde was verwarming bij de TEE die een tijdje naar Kopenhagen reed en werd getrokken door een DB V 200 naar Puttgarden.

Ciao.

Laatst bewerkt door cuneo56 op 16-10-2011 20:59
 

16-10-2011 21:38:43
waalkade
waalkade
Quote
AlexNL (zo 16 okt 2011 16:57:13 https://www.somda.nl/forum/9730/p360268/): Een tijd geleden heeft ROVER een rondvraag gedaan bij de verschillende ERTMS-leveranciers die in Nederland actief zijn, daaruit kwam dat een volledige ombouw van het Nederlandse net naar ERTMS Level 2 ongeveer 800 miljoen euro zou kosten (bron: http://www.treinreiziger.nl/actueel/vaknieuws/rover:_ertms_kost_nog_maar_800_miljoen-142635).

In Denemarken is men bezig met de uitrol van ERTMS Level 2 in het hele land, onder de naam 'The Signalling Programme', een informatiebrochure staat hier: http://uk.bane.dk/visArtikel_eng.asp?artikelID=6090
Het foldertje even snel gelezen.
Prijsniveau 2009 = 2.4 miljard euro.
Men rekent met 30% risico, of te wel men verwacht uit te komen op 3.2 miljard.
Of daarin verrekend zijn de kosten van opleiding, kosten voor het maken van nieuwe regelgeving enz. kan ik er zo gauw niet uit opmaken.
 


17-10-2011 13:49:13
jbt
jbt
Quote
cuneo56 (zo 16 okt 2011 20:59:10 https://www.somda.nl/forum/9730/p360305/): Wat wel nog met stoom gebeurde was verwarming bij de TEE die een tijdje naar Kopenhagen reed en werd getrokken door een DB V 200 naar Puttgarden.

Ciao.


En in juni 1988 heeft loc 01 1100 in Puttgarden weliswaar geen TEE, maar de 'lookalike' Eurocity 'Merkur' van Kopenhagen naar Hamburg van de boot afgetrokken. Dus TEE en stoom: het heeft er wel een keer echt zo uitgezien.

Laatst bewerkt door jbt op 17-10-2011 14:03
 

17-10-2011 14:06:18
maigoda
maigoda
Het TEE-concept ging in 1957 van start en in 1987 zijn de meeste TEE's vervangen door Eurocity's

Wat betreft de 01 1100 in Puttgarden, dat was oorspronkelijk TEE Merkur (TEE 1034/34, 35/1035) Kopenhaven-Stuttgart met doorgaande rijtuigen naar Milaan. Deze heeft gereden van 26 mei 1974 t/m 27 mei 1978. Wellicht dat tot augustus 1975 voor deze trein 01 10-stoomlocs van de DB hebben gestaan.

Meer info: http://nl.wikipedia.org/wiki/Trans_Europ_Express

Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op 17-10-2011 14:07
 

17-10-2011 19:28:23
timtrein
timtrein
Er heeft natuurlijk weleens een enkele keer een stoomloc voor een TEE gestaan; net zoals in Nederland weleens een intercity door een stoomloc is gereden (de 3737 die een gestrande trein afsleepte tussen Tba en Tb). Maar ik geloof dat hier meer een planmatige inzet bedoeld wordt.  

18-10-2011 08:44:41
jbt
jbt
Quote
maigoda (ma 17 okt 2011 14:06:18 https://www.somda.nl/forum/9730/p360391/): Wellicht dat tot augustus 1975 voor deze trein 01 10-stoomlocs van de DB hebben gestaan.

Meer info: http://nl.wikipedia.org/wiki/Trans_Europ_Express

Groetjes,
Emiel


De kans is heel klein tot verwaarloosbaar. De Baureihe 01.10 is zowat tot maar 1972 in Hamburg-Altona in depot geweest en reed enkel over de Marschbahn (Hamburg - Westerland op Sylt). Daarna was Rheine tot mei 1975 'Auslauf BW' en reden ze enkel op de Emslandstrecke (Münster - Rheine - Emden - Norddeich Mole). De lijn van Hamburg Hbf naar Lübeck en Puttgarden was het domein van de V200 en V200.100 uit het depot Lübeck.
 

18-10-2011 16:31:40
bnv
bnv
Planmässig werd met stoom op de lijn naar Lübeck en Puttgarden al niet meer gereden na gereedkomen en ingebruikname van de Fehmarnsundbrücke in 1963. Sindsdien steeds V200.

Nog even deze aanvulling: de reden dat er niet met stoom gereden werd naar Puttgarden is een heel eenvoudige. Men wilde met ingebruikname van de nieuwe brug niet meer ouderwets zijn en op grond daarvan werden er in Puttgarden geen voorzieningen meer ingericht voor stoom (waterkolommen, draaischijf enz.). Het lijngedeelte Grossenbrode-Puttgarden werd immers nieuw aangelegd. Het kon dus gewoon niet (meer).

Verder reden er 216 van Bw Lübeck en wel van Hmb.Altona/Hbf naar Lübeck en verder ook als Wendezugeinheit van Hamburg tot Bad Oldesloe. Dit alles in de 60 'er jaren, het begin van de dieseltijd.

Laatst bewerkt door bnv op 19-10-2011 12:43
 

18-10-2011 17:55:25
spiketrain
Moderator
spiketrain
Ik heb de topictitel wat algemener gemaakt, het gaat hier inmiddels over meer dan alleen NS-materieel.


Groet, Spiketrain
 

29-10-2011 10:50:42
neushorn
neushorn
Quote
kleine_man (zo 16 okt 2011 11:30:04 https://www.somda.nl/forum/9730/p360236/):
Quote
TrainfanNL (zo 27 mrt 2011 18:59:56 https://www.somda.nl/forum/9730/p325886/):
Quote
bart84 (zo 27 mrt 2011 18:30:38 https://www.somda.nl/forum/9730/p325884/): Wat dacht je van ECTS en ERTMS.
het vreemde is dat ieder land zijn eigen spanning heeft. Het makkelijkste zal zijn als ieder land 1 spanning heeft


De angst bestond ook in Nederland. De lijn Utrecht-Arnhem-Emmerich zou vanaf Driebergen via Veenendaal en Wageningen naar Arnhem gaan. Echter de toenmalige minister van defensie (of oorlog) vond dat geen goed idee want de spoorlijn liep dan langs de Grebbenberg. Dit gaf de Duitser de mogelijkheid om snel met veel troepen bij de Grebbenlinie te komen. Uiteindelijk werd voor de huidige route gekozen..


Om diverse redenen lijkt me dit een sterk verhaal. Ten eerste is de lijn Amsterdam-Utrecht-Arnhem aanvankelijk uitgevoerd in breedspoor. Pas later kwam men op het idee de lijn door te trekken naar Duitsland. Om dat mogelijk te maken, is de hele spoorlijn omgebouwd tot normaalspoor.

Verder was het in die tijd juist gebruikelijk spoorlijnen en belangrijke wegen in de buurt van verdedigingswerken aan te leggen. Kijk eens in Utrecht naar de ligging van de forten Blauwkapel en Lunetten II en III ten opzichte van de spoorlijnen.

Overigens had het Ministerie van Oorlog wel bezwaren tegen de wens van de gemeente Arnhem om de spoorlijn aan de zuidkant van de binnenstad aan te leggen. De spoorlijn is uiteindelijk door de heuvels aan de noordkant van de binnenstad aangelegd. Ook voor de verlenging naar Emmerich werd gekozen voor een tracé door de heuvels en niet voor een tracé langs de Rijn.

Laatst bewerkt door spiketrain op 29-10-2011 20:37, reden: Quoot hersteld.
 

29-10-2011 11:57:25
bnv
bnv
Inderdaad lag er een eerste concessieaanvraag om de lijn te leggen niet via Veenendaal maar onder de Grebbeberg onderlangs naar Arnhem. Deze concessie werd niet gegund of werd ingetrokken en mede om defensieredenen werd de lijn via Maarn-Ede aangelegd.
Overigens werd de lijn direct op normaalspoor angelegd, breedspoor kende men alleen op Asd-Hlm-Gv, de oude lijn dus. Zeker in 1856, het jaar van gereedkomen van Ah-Emmerich was het breedspoortijdperk al weer lang voorbij. Ah-Em niet langs de Rijn? Zuidelijk de Elterberg langs scheelt het toch allemaal niet zoveel? En was blijkbaar aantrekkelijker om Zevenaar te bedienen.
 

29-10-2011 13:27:01
maigoda
maigoda
Dat klopt niet helemaal, Amsterdam-Utrecht-Arnhem is van origine in breedspoor opgeleverd en gefaseerd in dienst gekomen tussen 28 december 1843 en 16 mei 1845. Pas op 6 juni 1855 werd Amsterdam-Utrecht in dienst gesteld als normaalspoor, 26 september 1855 Utrecht-Arnhem als normaalspoor en tot slot werd op 15 februari 1856 Arnhem-Zevenaar-Emmerich nieuw geopend, inderdaad uitgevoerd in normaalspoor.

Overigens lag het HIJSM-breedspoor helemaal tot Rotterdam, waarvan het stukje Den Haag-Rotterdam pas geopend is op 3 juni 1847.

Bron: Overzicht van de Nederlandse spoor- en tramwegbedrijven door ir. J.W. Sluiter e.a.
Groetjes,
Emiel
 

29-10-2011 14:56:30
dwem
dwem
De NRS ging eerder dan de HIJSM over op normaalspoor en de HIJSM kocht toen voor eigen gebruik een aantal van de beste NRS breedspoorlocs van wat we nu "de sloper" zouden noemen.

Terug naar Puttgarden:
Een TEE getrokken door een 01.10 in die regio kun je echt vergeten. De reizigersstoom was daar toen vertrokken en, zoals al gezegd, de "Vogelfuglinie" was toen een modern paradepaardje van de DB.

Niettemin: ik heb ergens een foto van een 50er in Puttgarden. Ik weet nog hoe verbaasd ik was die daar te zien!

Aan de andere kant (letterlijk) ik heb wel een keer een 2'C 1' DSB loc Litra E (serie 950 meen ik) gezien voor een Deense sneltrein naar Rodby.

Dirk