Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Verwijder discussie uit je favorieten

Botsing ICE met goederentrein - Zevenaar 11-1-2011

Dinsdag 11 jan 2011 - 12:35:56
joostb1
joostb1
Twitter @jawleestmee
Nu.nl:
Botsing treinen bij Zevenaar
Uitgegeven: 11 januari 2011 12:21
Laatst gewijzigd: 11 januari 2011 12:26

AMSTERDAM – Bij het Gelderse Zevenaar is dinsdagochtend een internationale passagierstrein op een goederentrein gebotst. Over mogelijke gewonden is nog niets bekend, zo meldt de politie.

Het ongeluk gebeurde op het treintraject tussen Arnhem en Zevenaar. Over de situatie van de passagiers kon een politiewoordvoerder nog niets zeggen.

Het is ook nog onduidelijk of de goederentrein is beladen.

Heimatbahnhof Wormerveer. Honderden gebruikers; even zovele stijlen en smaken. Sta jezelf toe om even in de war te mogen zijn van andermans bijdragen. Dan zijn normatieve reacties niet nodig!

Dinsdag 11 jan 2011 - 12:41:07
joostb1
joostb1
Twitter @jawleestmee
Berichtgeving P2000
www.p2000-online.net

11-01-11 12:32:35 Brandweer Gelderland-Midden Prio 1 Treinongeval SPOORLIJN ARNHEM-ZEVENAAR 107,2 ZV (TIS: 4.4) (ch: 07) (GRIP: 2)
0900018 Brandweer Regionaal ?? Oost

11-01-11 12:25:46 Ambulance Gelderland-Midden urgentie wijziging, A1


11-01-11 12:16:02 Ambulance Gelderland-Midden svp contakt ovdg oost ivm grip 1

11-01-11 12:11:33 Brandweer Gelderland-Midden Prio 1 Treinongeval SPOORLIJN ARNHEM-ZEVENAAR 107,2 ZV 9198 9199 (TIS: 4.4) (ch: 07) (GRIP: 1)
0900002 Brandweer Regionaal Co
0900003 Brandweer Regionaal Piketcentralist VC Arnhem
0900019 Brandweer Regionaal ?? West
0900033 Brandweer Regionaal Plotters COH Arnhem
0900307 Brandweer Arnhem Ploegcommandant

Heimatbahnhof Wormerveer. Honderden gebruikers; even zovele stijlen en smaken. Sta jezelf toe om even in de war te mogen zijn van andermans bijdragen. Dan zijn normatieve reacties niet nodig!

Dinsdag 11 jan 2011 - 12:47:49
zaza
zaza
Inmiddels op een foto op het net gevonden :

i56.twitgoo.com

Dinsdag 11 jan 2011 - 12:48:58
joostb1
joostb1
Twitter @jawleestmee
Deze was ik nog vergeten:

11-01-11 12:05:20 Ambulance Gelderland-Midden B SPOORLIJN ARNHEM-ZEVENAAR 107,2 ZEVENAAR (TIS: 4.4) 107,2

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Dinsdag 11 jan 2011 - 12:54:06
joostb1
joostb1
Twitter @jawleestmee
Op de website van 'De Gelderlander' staan ook al foto's:

www.gelderlander.nl

'Gevaarlijke stoffen bij treinbotsing
dinsdag 11 januari 2011 | 12:19 |
Laatst bijgewerkt op: dinsdag 11 januari 2011 | 12:44


ZEVENAAR - Een goederentrein en een personentrein zijn dinsdag rond twaalf uur met elkaar in botsing gekomen bij Zevenaar ter hoogte van de Babberichseweg. Bij de botsing is een ICE-trein ontspoord.


Brandweer en andere hulptroepen zijn massaal uitgerukt. Volgens berichten zijn er geen gewonden. Volgens veiligheidsdiensten is er wel sprake van een TIS 4.4-risico, waarbij gevaarlijke vloeistoffen lekken.

Later meer.'

Dinsdag 11 jan 2011 - 12:57:13
martijn
martijn
Leuk die gevaarlijke stoffen, waar moeten die uit lekken?

Dinsdag 11 jan 2011 - 12:58:15
joostb1
joostb1
Twitter @jawleestmee
Uit het chemische toilet van de ICE!

Dinsdag 11 jan 2011 - 13:03:17
2296
2296
Dat is alleen maar een opvangbak.

Dinsdag 11 jan 2011 - 13:09:45
joostb1
joostb1
Twitter @jawleestmee
Die kan toch lek raken bijeen botsing?

Dinsdag 11 jan 2011 - 13:11:28
joostb1
joostb1
Twitter @jawleestmee
Er is inmiddels opgeschaald naar GRIP 2:

P2000:
11-01-11 13:04:05 Brandweer Gelderland-Midden Treinongeval SPOORLIJN ARNHEM-ZEVENAAR 107,2 ZV (TIS: 4.4) (ch: 07) (GRIP: 2)
0901061 Brandweer Ede OvD geen spoed
0901066 Brandweer Ede Kazernetechniek Centrum
0901068 Brandweer Ede Logistieke groep Centrum

Dinsdag 11 jan 2011 - 13:17:20
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
ICE Asd - Em, goederentrein Em - Mvt.

Als ik de foto zo bekijkt lijkt de goederentrein (euh, lege containerdraagwagens) stil te staan voor sein 4770 (km 106.789) en de staart ervan nog net bij wissel 5105 (ongeveer bij km 107.185) wat impliceerd een afstand van zo`n 400 meter.
Het lijkt erop dat de goederentrein nog niet vrij van `t wissel stond.

Maar goed, is allemaal giswerk, IVW zal wel met een mooi stukje proza met aanbevelingen komen.
Gelukkig zijn er geen persoonlijke ongevallen.

Laatst bewerkt door gvttreinen op Dinsdag 11 jan 2011 om 13:21:52

Dinsdag 11 jan 2011 - 13:19:21
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Goederentrein staat op spoor KL4, ICE op spoor 810 en wissel 1505 is een 1:34.7.

Dinsdag 11 jan 2011 - 13:22:18
2296
2296
Quote
joostb1: Die kan toch lek raken bijeen botsing?
Als ik zo de foto bekijk staat de tweede bak (toilet daar aanwezig) nog gewoon in het spoor. Ook zit er een stevige omkasting om de opvangbak heen. De bevind zich niet bij de balkons maar ergens halverwege onder het rijtuig.

Laatst bewerkt door 2296 op Dinsdag 11 jan 2011 om 13:22:46

Dinsdag 11 jan 2011 - 13:26:39
TheKnitter
TheKnitter
Twitter Du_Knitter
www.omroepgelderland.nl
Livebeelden op dit moment

Gaat het soms om ICE 128 die de botsing had?
ICE 128 is niet in Ut gearriveerd. Omroep meldde dat hij door de aanrijding niet in Nederland reed.
ICE 125 is in Asd al opgeheven.

Laatst bewerkt door TheKnitter op Dinsdag 11 jan 2011 om 13:33:22

Vrijwilliger/webmaster Stichting DE-III http://www.stichtingde3.nl

Dinsdag 11 jan 2011 - 13:39:04
qj7141
qj7141
Het was ICE 123.

Dinsdag 11 jan 2011 - 13:40:40
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Flickr RSK1992
En een van de foto's op Nu.nl laat zien dat het stel 4654 betreft.

Met vriendelijke groet, Robin

Dinsdag 11 jan 2011 - 13:44:03
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
idd stel 4654, bevestig gekregen door een niet forumlid ter plaatse.

Dinsdag 11 jan 2011 - 13:53:26
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Flickr RSK1992
Zuur voor de mensen van wie daar een foto op is geplaatst

Met vriendelijke groet, Robin

Dinsdag 11 jan 2011 - 14:09:14
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Volgens het livebeeld van Omroep gelderland worden de reizigers nu (14.05) ge-evacueerd en staan er bussen (van Connexxion Tours) gereed.

Dinsdag 11 jan 2011 - 14:43:32
NDS
NDS
Ik heb nooit een lekker gevoel gehad bij hoe daar de infra is aangelegd( de hele aansluiting gelijkvloers). Deze aanrijding is iets waar je naar mijn mening op kon wachten, maar het had ook erger gekund.

Groetjes Michiel

NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort

Dinsdag 11 jan 2011 - 14:46:11
klaass16
klaass16
Wat was de tractie van de goederen trein? Die strukton loc die op foto's staan? 30700x

http://www.flickr.com/photos/39674979@N07/

Dinsdag 11 jan 2011 - 14:58:16
treinfan
treinfan
nee, een loc van RTB, volgens een melding op Rolandrail (forum.rolandrail.net ) de V156.

[Bezig met laden...]

Dinsdag 11 jan 2011 - 14:58:50
snowie
snowie
De loc op foto is de SR 303008 - deze sleept normaliter geen draagwagens dus lijkt me zeer onwaarschijnlijk maar je weet maar nooit Treinfan was me voor - klopt dus.

Laatst bewerkt door snowie op Dinsdag 11 jan 2011 om 15:00:27

Dinsdag 11 jan 2011 - 16:04:55
dwem
dwem
Tel het aantal gelijkvloerse kruisingen in Nederland.

Allemaal ongelukken?

Fly overs worden niet aangelegd om ongelukken te voorkomen maar om de baanvakcapaciteti te vergroten.

Dinsdag 11 jan 2011 - 16:06:08
sik214
sik214
SR 303008 "Danique" was met wegexamens bezig voor mcn'en, een toevallige passant. Kan ook vlak na het ongeluk aangekomen zijn.

Dinsdag 11 jan 2011 - 18:20:51
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Flickr RSK1992
Quote
gvttreinen: Volgens het livebeeld van Omroep gelderland worden de reizigers nu (14.05) ge-evacueerd en staan er bussen (van Connexxion Tours) gereed.
Dat is dus op de kop af twee uur na het ongeval. Die tijdsduur werd toevallig ook genoemd in de brief van IVW van 23 december. Is dat niet wat aan de lange kant?

Met vriendelijke groet, Robin

Dinsdag 11 jan 2011 - 18:22:11
john2
john2
Quote
joostb1: Uit het chemische toilet van de ICE!
Hoe gevaarlijk is zo iets, bij aanraking met de huid of in de ogen krijgen, of inademing? Of is de opvangbak van dien aard, dat deze niet zogauw kapot gaat?

Dinsdag 11 jan 2011 - 18:57:30
rob46
rob46
Flickr /rob46/
Aangezien ik ter plaatse was, even wat gegevens op een rij:
Rond 12.00 uur kwam in Zevenaar-Oost, ter hoogte van de Babberichseweg, ICE 123 in een wisselstraat in zijdelingse aanrijding met de laatste wagens van de onbeladen Stuttgart-shuttle 51470, getrokken door RTB V156. Bij de botsing ontspoorde de eerste bak van ICE 4654 met 1 draaistel en kwam met schade tussen de sporen tot stilstand. Van de containershuttle raakte twee wagens naast de rails. In de ICE zaten 146 passagiers, iedereen bleef ongedeerd, inclusief de machinist. Voor een fotoindruk zie: www.flickr.com en www.flickr.com

Laatst bewerkt door rob46 op Dinsdag 11 jan 2011 om 21:32:08

Dinsdag 11 jan 2011 - 19:54:54
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Quote
john2:
Quote
joostb1: Uit het chemische toilet van de ICE!
Hoe gevaarlijk is zo iets, bij aanraking met de huid of in de ogen krijgen, of inademing? Of is de opvangbak van dien aard, dat deze niet zogauw kapot gaat?
Lijkt me niet serieus bedoeld. Zit niks chemisch in geen enkele treintoilet in Nl. Geen enkel gevaar dus.

Dinsdag 11 jan 2011 - 20:06:41
oudeaap
oudeaap
Dat er bij de melding met 'chemische stoffen' gewerkt wordt voor de hulpdiensten heeft er meer mee te maken dat er grote kans is dat een goederentrein wel gevaarlijke stoffen bij zich heeft. En als die dan zouden lekken wil je daar vanaf het begin op voorbereid zijn

Dinsdag 11 jan 2011 - 20:11:46
kmark
kmark
Flickr markrail
Rond 18:45 uur was men nog altijd druk bezig met het draaistel van de 4654, iedereen nog altijd wachtend op de bestelde hijskranen. Zie www.flickr.com en www.flickr.com

Dinsdag 11 jan 2011 - 21:55:16
thom
thom
Quote
dwem: Tel het aantal gelijkvloerse kruisingen in Nederland.

Allemaal ongelukken?

Fly overs worden niet aangelegd om ongelukken te voorkomen maar om de baanvakcapaciteti te vergroten.
Daarnaast, elk spoor over een fly moet je volgens mij nog altijd met een wissel aangesluiten op een ander spoor....

Laatst bewerkt door thom op Dinsdag 11 jan 2011 om 21:55:40

Woensdag 12 jan 2011 - 09:34:18
maxime
maxime
Daar heb je gelijk in Thom, maar cargo's uit Duitsland die de Betuweroute op gaan kruisen nu het spoor van Arnhem naar Emmerich. Mét flyover hadden beide treinen niets met elkaar te maken gehad aangezien de een dan onder de andere door rijdt.

Woensdag 12 jan 2011 - 11:31:01
broek53
broek53
Ja, dat lijkt mij het wezen van een vrije kruising. En daarover wordt opgemerkt dat er op splitsingen van spoorlijnen nog wel enkele tientallen in den lande van te vinden zijn (Velperpoort Asl en Zevenaar zelf, om maar eens wat in de buurt te nomen). Vandaar de vraag: waarom de extra vrees bij de aansluiting van de Betuweroute bij degene die die opmerking plaatste?

Woensdag 12 jan 2011 - 12:04:13
dennis82
dennis82
paar jaar terug is heeft ook nog is een ACTS containertrein een flinke aanrijding gehad , was dat op de zelfde plaats ongeveer ?

Woensdag 12 jan 2011 - 12:21:59
jochem
jochem
Nee, dat was aan de oostzijde van station Arnhem.


Woensdag 12 jan 2011 - 12:23:34
broek53
broek53
www.youtube.com
Gefilmd in de ICE, net voor en net na de crash.

Woensdag 12 jan 2011 - 12:59:48
john2
john2
Hoe hard reed de ICE tijdens de zijdelingse botsing? En heb ik het goed als ik over miljoenen euros schade heb? Niet alleen materieel schade aan spoor en beide treinen. Maar ook de inzet van de hulpverlening erbij geteld.

Woensdag 12 jan 2011 - 13:05:45
BjarneK
BjarneK
Twitter BjarneHgl Flickr bjarnekosmeijer
In de Trouw stond vanochtend dat de ICE 50 km/h reed

Woensdag 12 jan 2011 - 13:15:40
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
De 4654 staat inmiddels op station Zv, emplacement spoor 904b, aldus een niet Forumlid.

Woensdag 12 jan 2011 - 13:32:57
sik214
sik214
Quote
jochem: Nee, dat was aan de oostzijde van station Arnhem.
Ja en nee. Dat was toen een trein van ERS met een ACTS-klaas als huurloc.

Woensdag 12 jan 2011 - 15:40:57
mdj
mdj
Quote
broek53: www.youtube.com
Gefilmd in de ICE, net voor en net na de crash.
Let daarbij vooral op ongeveer 11 minuten. Wissel 5105 staat in de stand rechtdoor evenals wissel 5107. Dat zou duiden op een rijweg 810->813 (voor de ICE)...

Laatst bewerkt door mdj op Woensdag 12 jan 2011 om 15:41:19

Bij twijfel: gebruik beton.

Woensdag 12 jan 2011 - 15:47:18
dwem
dwem
Quote
broek53: Ja, dat lijkt mij het wezen van een vrije kruising. En daarover wordt opgemerkt dat er op splitsingen van spoorlijnen nog wel enkele tientallen in den lande van te vinden zijn (Velperpoort Asl en Zevenaar zelf, om maar eens wat in de buurt te nomen). Vandaar de vraag: waarom de extra vrees bij de aansluiting van de Betuweroute bij degene die die opmerking plaatste?
"Chloortreinen", dat weet je toch?

Woensdag 12 jan 2011 - 16:05:36
treinfan
treinfan
Quote
mdj:
Quote
broek53: www.youtube.com
Gefilmd in de ICE, net voor en net na de crash.
Let daarbij vooral op ongeveer 11 minuten. Wissel 5105 staat in de stand rechtdoor evenals wissel 5107. Dat zou duiden op een rijweg 810->813 (voor de ICE)...
En bedenk dan dat de containertrein wissel 5105 in de afbuigende stand heeft bereden, anders zou deze op spoor 810 terecht zijn gekomen.

[Bezig met laden...]

Woensdag 12 jan 2011 - 16:49:23
kleine_man
kleine_man
Quote
broek53: Ja, dat lijkt mij het wezen van een vrije kruising. En daarover wordt opgemerkt dat er op splitsingen van spoorlijnen nog wel enkele tientallen in den lande van te vinden zijn (Velperpoort Asl en Zevenaar zelf, om maar eens wat in de buurt te nomen). Vandaar de vraag: waarom de extra vrees bij de aansluiting van de Betuweroute bij degene die die opmerking plaatste?
Die is heeeeeel makkelijk. Iedereen die tegen de BR was toendertijd was ook tegen de gelijkvloerse kruising zoals die nu aangelegd is. Men "ziet" zich nu vergelijkt.......

Zelfs de lokale brandweercommandant wist het mooi te brengen: "Het hele traject zijn 2 mooie rechte lijnen. Die houden hier op en gaan dan met wissels het oude traject op. Wissels zijn een bron van ontsporingen, die heb je op de rest van de lijn niet"

Need I say more?

Woensdag 12 jan 2011 - 16:57:44
110573
110573
Twitter Reclamebaan Flickr 11057
Ze zeiden er gisteravond niets over in het NOS journaal. Je zou toch verwachten dat een botsing met een passagierstrein (een ICE nog wel)belangrijk genoeg is om in het nieuws te komen.

Woensdag 12 jan 2011 - 17:05:44
bogger
bogger
Dan adviseer ik je het 6 uur journaal nog is te kijken, daar werd er toch echt melding van gemaakt. Geen slachtoffers en geen direct verder gevaar zorgde er wel voor dat het item niet heel lang was, toegegeven..

Woensdag 12 jan 2011 - 17:46:30
broek53
broek53
Quote
kleine_man:
Quote
broek53: Ja, dat lijkt mij het wezen van een vrije kruising. En daarover wordt opgemerkt dat er op splitsingen van spoorlijnen nog wel enkele tientallen in den lande van te vinden zijn (Velperpoort Asl en Zevenaar zelf, om maar eens wat in de buurt te nomen). Vandaar de vraag: waarom de extra vrees bij de aansluiting van de Betuweroute bij degene die die opmerking plaatste?
Die is heeeeeel makkelijk. Iedereen die tegen de BR was toendertijd was ook tegen de gelijkvloerse kruising zoals die nu aangelegd is. Men "ziet" zich nu vergelijkt.......

Zelfs de lokale brandweercommandant wist het mooi te brengen: "Het hele traject zijn 2 mooie rechte lijnen. Die houden hier op en gaan dan met wissels het oude traject op. Wissels zijn een bron van ontsporingen, die heb je op de rest van de lijn niet"

Need I say more?
Neuh, behalve dat de commandant kennelijk niet weet hoeveel wissels er verderop op de Betuweroute en deszelvers aansluitingen liggen

Woensdag 12 jan 2011 - 17:49:44
broek53
broek53
Onder ons gezegd en gezwegen: op de replay van het treinnummervolgsysteem is te zien dat het sein voor de ICE veilig stond of in ieder geval gestaan heeft tot kort voordat deze erbij was. Meest waarschijnlijk is nu dat de goederentrein uitgebufferd is (= langer geworden) na een snelremming - wellicht bij het overschakelen naar ERTMS, bijvoorbeeld. Daarbij komt hij dan in feite achteruit.

Woensdag 12 jan 2011 - 17:54:26
Rinse
Rinse
Bedoel je dat de ruimte tussen de buffers van de wagons van de goederentrein misschien groter is geworden a.g.v. een snelremming? Zou dat kunnen verklaren dat de trein daardoor langer is geworden en dus nog met de laatste wagons in het PVR van het andere spoor stond?

Laatst bewerkt door Rinse op Woensdag 12 jan 2011 om 17:54:46

Woensdag 12 jan 2011 - 17:54:56
nohab
nohab
Flickr bvisser
Dan moet die goederentrein wel over een blokscheiding achteruit zijn geveerd, waarbij de laatste wagen dus in een blok terecht kwam dat al verlaten was door de trein. Toch?

Woensdag 12 jan 2011 - 18:10:52
john2
john2
Zie dat er waar wissels zijn een grote steen ligt tussen twee sporen. Als ik het goed heb, dan zijn deze stenen bedoeld dat een trein ook zover af moet staan van waar een wissel ligt. Voor dit probleem tevoorkomen zoals nu is gebeurt, dat twee treinen elkaar zijdelings raken.

Laatst bewerkt door john2 op Woensdag 12 jan 2011 om 18:11:28

Woensdag 12 jan 2011 - 18:11:37
TheKnitter
TheKnitter
Twitter Du_Knitter
www.nufoto.nl
Foto van de berging van de ICE.

Vrijwilliger/webmaster Stichting DE-III http://www.stichtingde3.nl

Woensdag 12 jan 2011 - 18:14:23
gertjan
gertjan
Quote
john2: Zie dat er waar wissels zijn een grote steen ligt tussen twee sporen.
Een vrijbalk

Probleem is hier een beetje dat je op een loc geen spiegels o.i.d. hebt. Wat er achter je aan de hand is zie je gewoon niet.

- - - Hierlangs afscheuren - - -

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Woensdag 12 jan 2011 - 18:18:17
john2
john2
Een machinist moet toch aanwijzingen hebben tot hoever hij of zij een trein moet door rijden dat alles veilig staat. Of is het een kwestie van gevoel, zonder dat een machinist geen spiegels heeft zoals Gertjan het aanhaalt.

Laatst bewerkt door john2 op Woensdag 12 jan 2011 om 18:18:40, reden: type fout hersteld.

Woensdag 12 jan 2011 - 18:26:40
fred67nl
fred67nl
Quote
Rinse: Bedoel je dat de ruimte tussen de buffers van de wagons van de goederentrein misschien groter is geworden a.g.v. een snelremming? Zou dat kunnen verklaren dat de trein daardoor langer is geworden en dus nog met de laatste wagons in het PVR van het andere spoor stond?
Mogelijk dat dat de ICE, door het een stukje mee te slepen, de goederentrein ook nog iets langer heeft gemaakt en dat in de eindsituatie de goederentrein langer was dan op het moment van de werkelijke botsing.

Laatst bewerkt door fred67nl op Woensdag 12 jan 2011 om 18:26:56

http://mijnmodelspoor-entreinwereld.blogspot.com/

Woensdag 12 jan 2011 - 18:31:21
mdj
mdj
Stond de loc van RTB strak voor het sein, of was het een "doodnormale" snelremming?
(of in een andere invalshoek: Is het echt een plaatselijk probleem, of zou dit -bij wijze van spreke- ook op Utrecht kunnen gebeuren?)

Bij twijfel: gebruik beton.

Woensdag 12 jan 2011 - 18:39:18
MasterE
MasterE
Dit kan overal gebeuren tijdens het remmen komen de buffers tegen elkaar omdat de trein losgekoppeld is. Bij het lossen van de remmen zullen de koppelingen weer strak komen te staan mits het spoor iets afloopt. Het los gekoppeld zijn is nodig om te voorkomen dat de koppelingen bij het optrekken stuk worden getrokken (reizigerstreinen zitten strak gekoppeld en hebben hier dus geen last van).

Mcn Asd.

Woensdag 12 jan 2011 - 18:53:32
008443
008443
Quote
gertjan: Probleem is hier een beetje dat je op een loc geen spiegels o.i.d. hebt. Wat er achter je aan de hand is zie je gewoon niet.
Het gaat hier om een volledig lege containertrein (Stuttgart - Maasvlakte), de tractie was RTB V156, een G1206, dus één cabine en kan je de achterkant van de circa 500m containertrein zien.
Wat ik wel weet, is dat de trein een tijdje voor sein 4770 gestaan heeft, na een tijd trok deze op en kwam na enkele tientallen meters weer tot stilstand.

Bezoek ook eens www.flickr.com/photos/39367963@N06/

Woensdag 12 jan 2011 - 19:11:08
gertjan
gertjan
Dus jij wil beweren dat je vanaf de bok van een G1206 500 meter achter je kan zien of je nog vrij staat ... Das knap.

- - - Hierlangs afscheuren - - -

Woensdag 12 jan 2011 - 19:29:15
thieskes
thieskes
Flickr Thieske_1987
ja, je kunt de achterkant zien, maar je kunt niet zien of die net voorbij of nog net achter de vrijbalk staat.

Woensdag 12 jan 2011 - 19:36:34
008443
008443
Quote
gertjan: Dus jij wil beweren dat je vanaf de bok van een G1206 500 meter achter je kan zien of je nog vrij staat ... Das knap.
Tuurlijk kan dat niet en dat heb ik ook nergens geschreven, maar jij beweert dat de machinist niet naar achter kon kijken. Dat is wat anders dan kijken of dat de trein vrij staat.

Bezoek ook eens www.flickr.com/photos/39367963@N06/

Woensdag 12 jan 2011 - 19:56:39
broek53
broek53
Het gaat geheel de verkeerde kant op met de discussie, omdat we als echte nederlanders-van-nu niet primair de oorzaak zoeken, maar nog voordat die is vastgesteld iets, en liefst iemand de Schuld willen geven. Jammer hoor.
Ik wilde het eigenlijk maar laten bij (de speculatie over) wat er feitelijk gebeurd is/gebeurd kan zijn.

Woensdag 12 jan 2011 - 20:03:11
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Twitter Blostrupmoen Youtube SleutelMan Flickr sleutelman
SleutelMan: Inderdaad. Zullen we het hier bij de feiten houden?


Woensdag 12 jan 2011 - 20:18:57
thom
thom
Quote
Rinse: Bedoel je dat de ruimte tussen de buffers van de wagons van de goederentrein misschien groter is geworden a.g.v. een snelremming? Zou dat kunnen verklaren dat de trein daardoor langer is geworden en dus nog met de laatste wagons in het PVR van het andere spoor stond?
Nee, de lengte van de buffers zelf en eventuele speling van de koppeling.

Een trein die gaat remmen, remt vooraan eerder dan aan het eind, omdat lucht een bewegingssnelheid door de treinleiding heeft.

Oftewel, de voorkant van de trein remt al voordat de achterkant dat doet waardoor de trein als het ware tegen zichzelf oploopt, de buffers inveren en wagens dus strakker op mekaar staan als de trein geremt tot stilstand gekomen is.

Op het moment dat je de remmen lost, veren de buffers weer uit tot hun normale lengte en duwen daarmee de laatste wagens achteruit.
De hebben immers minder weerstand dan een lok vanwege hun motoren ofwel de lok blijft geremt staan op de lokrem.

Woensdag 12 jan 2011 - 21:23:48
coenormel
coenormel
Een uitbufferende trein rolt misschien een meter terug, geen tientallen meters zoals nu het geval geweest moet zijn. Het lijkt meer een detectieprobleem.

Enne, wie kwam er met dat idee van die spiegels? Kun je met spiegels wel zien of je 650m verder vrij staat? Ik denk van niet!

Woensdag 12 jan 2011 - 22:18:32
MasterE
MasterE
Het kan wel degelijk de oorzaak zijn geweest als er 1 koppeling breekt kunnen de wagons best een aantal meters zijn meegesleurd door de ICE.

Een detectie probleem had bij de Trdl bekend moeten zijn.

Mcn Asd.

Woensdag 12 jan 2011 - 22:21:45
broek53
broek53
Als het detectieprobleem eerder onderkend zou zijn, wel. Maar je onderkent het pas als er iets blijkt te staan dat niet gedetecteerd wordt, dat is een probleem.

Woensdag 12 jan 2011 - 22:42:05
TheKnitter
TheKnitter
Twitter Du_Knitter
Op Beneluxspoor staat een reportage van de hersporing etc: forum.beneluxspoor.net en forum.beneluxspoor.net
Als je dan nog verder doorscrolt zie je meer foto's.

Laatst bewerkt door TheKnitter op Woensdag 12 jan 2011 om 22:45:37

Vrijwilliger/webmaster Stichting DE-III http://www.stichtingde3.nl

Woensdag 12 jan 2011 - 23:05:28
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Koppelingsbreuk bij een lege trein? Alles kan natuurlijk, maar erg waarschijnlijk lijkt me dat niet. Bovendien sta je dan geremd en rol je dus nog steeds niet terug.

Woensdag 12 jan 2011 - 23:06:29
mdj
mdj
Op de links van TheKnitter wordt gesproken over koperdiefstal ter plaatse.?.

Bij twijfel: gebruik beton.

Woensdag 12 jan 2011 - 23:56:47
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Twitter Blostrupmoen Youtube SleutelMan Flickr sleutelman
SleutelMan: Nogmaals, hoe benieuwd we allemaal ook zijn over het hoe en wat van dit ongeluk, zullen we het bij de feiten houden? Wilde speculaties heeft niemand wat aan...


Donderdag 13 jan 2011 - 01:09:04
waalkade
waalkade
Quote
broek53: Onder ons gezegd en gezwegen: op de replay van het treinnummervolgsysteem is te zien dat het sein voor de ICE veilig stond of in ieder geval gestaan heeft tot kort voordat deze erbij was. Meest waarschijnlijk is nu dat de goederentrein uitgebufferd is (= langer geworden) na een snelremming - wellicht bij het overschakelen naar ERTMS, bijvoorbeeld. Daarbij komt hij dan in feite achteruit.
Dat zelfde ERTMS moet toch precies weten waar de kop en de staart van de trein zich bevindt. Met dat uitbufferen zal men toch wel rekening gehouden hebben in de software.

Donderdag 13 jan 2011 - 06:08:26
train85
train85
Prognose is vandaag hele dag. Goederen rijden er wel weer af en toe 1.

Laatst bewerkt door train85 op Donderdag 13 jan 2011 om 11:53:39, reden: Prognose aangepast.

www.mat64.nl

Donderdag 13 jan 2011 - 07:46:28
jacokran
jacokran
Quote
waalkade: Dat zelfde ERTMS moet toch precies weten waar de kop en de staart van de trein zich bevindt. Met dat uitbufferen zal men toch wel rekening gehouden hebben in de software.
Het spoor waar het ongeluk gebeurd is, heeft geen ERTMS, maar daar geldt ATB. Op OVL is gezegd dat ook in een ERTMS gebied de baanapperatuur (detectie) bepaalt of een wissel vrij is. Dit is afhankelijk van een softwarematige berekening van de lengte van een trein.

Donderdag 13 jan 2011 - 09:19:01
ErikFB
ErikFB
In hoeverre veert een trein van deze lengte uit als de remmen gelost worden bij het aanzetten ? Als ik bovenstaande discussies een beetje volg zou je denken dat de trein in eerste instantie achter de vrijbalk heeft gestaan en door het uitveren in het PVR is terechtgekomen.

Donderdag 13 jan 2011 - 09:27:34
jbt
jbt
Flickr BartGrunewold
Quote
coenormel: Een uitbufferende trein rolt misschien een meter terug, geen tientallen meters zoals nu het geval geweest moet zijn.
Toch wel eens gezien dat een (weliswaar onbeladen) kolentrein aan de laatste wagen zo'n 10 meter uitbufferde. Met 650 meter lege containerdraagwagens kan ik me daar wel wat meer bij voorstellen.

Donderdag 13 jan 2011 - 09:53:52
gummbahla
gummbahla
Een snelle berekening levert op dat de trein uit ongeveer 35 wagons bestond. Ik weet niet precies hoe groot de buffermarge van deze wagons is, maar in ieder geval 10 centimeter per koppeling lijkt me redelijk. In dat geval kom je dus op minimaal 3,5 meter terugrollen bij het uitbufferen.

Laatst bewerkt door spiketrain op Donderdag 13 jan 2011 om 10:14:10, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.

Donderdag 13 jan 2011 - 10:09:19
ErikFB
ErikFB
Dus zou dat dan betekenen dat of je nu 3,5 of 10 meter uitveert je maximale opstellengte tussen vrijbalk en eerst volgende sein ( indien dat er dus staat) te klein zou zijn geweest in dit geval en dat de detectie van de vrijgave van genoemd wissel dus niet goed gewerkt heeft

Donderdag 13 jan 2011 - 10:25:27
TheKnitter
TheKnitter
Twitter Du_Knitter
Speculaas te koop! Koop het nu!
Wacht gewoon de onderzoeksresultaten af en ga niet alleen maar speculeren. Daar schiet niemand mee op.

Vrijwilliger/webmaster Stichting DE-III http://www.stichtingde3.nl

Donderdag 13 jan 2011 - 10:33:43
ErikFB
ErikFB
Ik speculeer niet, maar verbaas mij alleen over het feit dat het uiteinde van de goederentrein zo dicht in het PVR van de doorgaande ICE heeft gestaan en dat de vrijgave van dat spoor zo makkelijk schijnbaar heeft kunnen gaan. MAW kan het dat de beveiliging ter plaatse dit toelaat ?

( Is dus gewoon een vraag en geen speculatie or whatever)

Donderdag 13 jan 2011 - 11:18:46
broek53
broek53
Als de beveiliging dat zou toelaten, is de beveiliging niet goed. Een isolerende las (ES-las) ligt altijd ruim buiten de vrijbalk van een wissel - minimaal 5 meter. De beveiliging is er (uiteraard) op ingericht dat wissels pas worden vrijgemaakt voor bediening als er zich geen andere voertuigen meer op bevinden, waarbij je "op het wissel" dus moet vertalen in "ten minste 5 meter voorbij de vrijbalk", en dus ruim buiten PVR.
Omgekeerd kun je zeggen dat een trein (als de minimum-lasafstand is toegepast) slechts ruim 5 meter hoeft uit te veren of anderszins achteruit te komen om voorbij de vrijbalk te komen. Dan nog zit je niet direct binnen het PVR, maar veel scheelt het dan al niet meer.

Laatst bewerkt door broek53 op Donderdag 13 jan 2011 om 11:21:09

Donderdag 13 jan 2011 - 11:22:39
ErikFB
ErikFB
Dank Broek voor je verhelderende antwoord

Donderdag 13 jan 2011 - 12:05:00
john2
john2
Quote
ErikFB: Dus zou dat dan betekenen dat of je nu 3,5 of 10 meter uitveert je maximale opstellengte tussen vrijbalk en eerst volgende sein ( indien dat er dus staat) te klein zou zijn geweest in dit geval en dat de detectie van de vrijgave van genoemd wissel dus niet goed gewerkt heeft
Met het uitveren kan een machinist rekening meehouden met hoe ver hij door rijdt, voor dat hij stopt.

Donderdag 13 jan 2011 - 12:14:14
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Nee, je stopt als goederentreinmachinist voor het sein, zet de locrem erop en vult de treinleiding. Dan buffert de trein altijd uit. Dat kun je niet voorkomen, je hebt er tevens geen zicht op.

Donderdag 13 jan 2011 - 12:15:49
broek53
broek53
Jazeker, als het een vrijwillige remming betreft. Het (speculatieve) idee is dat de goederentrein een snelremming zou hebben gemaakt. Dat is op die plaats niet zo heel onwaarschijnlijk omdat daar ergens de overgang naar ERTMS-beveiliging plaatsvindt en het nogal eens voorkomt dat daar iets in fout gaat, waardoor de trein dan een noodlanding maakt. Dat is dan tevens de manier waarop een trein maximaal ingebufferd komt te staan (omdat in aanvang in feite elke wagen tegen zijn voorganger op "botst" en dan volledig geremd blijft staan).

Donderdag 13 jan 2011 - 15:11:15
coenormel
coenormel
En dan nog: een goederentrein van een stuk of 40 wagens (zie een paar berichten naar boven, over die kolentrein) kan nooit 10 meter uitbufferen.

Donderdag 13 jan 2011 - 18:55:12
kmark
kmark
Flickr markrail
Inmiddels stond het onfortuinlijke stel nog op¨het station van Zv alwaar men rond de klok van 17:00 uur een sleepkoppeling plaatste aan de Duitse zijde van de trein. Zie het stel te Zv; www.flickr.com en een foto van de beschadigde bak: www.flickr.com

Donderdag 13 jan 2011 - 20:14:10
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Is ondertussen al bekend hoelang men de BR nog gesloten houd voor goederentreinen ivm met het onderzoek naar de toedracht van het ongeluk ?

Laatst bewerkt door phantom op Donderdag 13 jan 2011 om 20:14:33

Donderdag 13 jan 2011 - 20:18:21
TheKnitter
TheKnitter
Twitter Du_Knitter
Goederentreinen schijnen er al sinds vandaag(vanochtend) te rijden. ICE's waarschijnlijk morgen weer.

Laatst bewerkt door TheKnitter op Donderdag 13 jan 2011 om 20:19:34

Vrijwilliger/webmaster Stichting DE-III http://www.stichtingde3.nl

Donderdag 13 jan 2011 - 20:18:54
kmark
kmark
Flickr markrail
Ik zag rond 17:15/30 uur een zwarte BR 189 met een containertrein de tunnel in duiken...

Donderdag 13 jan 2011 - 20:19:29
Geerrritt
Geerrritt
Volgens mij rijdt dat inmiddels alweer, als ik dit artikel mag geloven, www.gelderlander.nl

Donderdag 13 jan 2011 - 20:54:52
sik214
sik214
Valt me alles mee. Er is wel een wissel 1:34,7 beschadigd. Daarvan liggen niet zoveel onderdelen op voorraad (zijn razend duur!).

Donderdag 13 jan 2011 - 20:57:53
mren
mren
En een gestremde treindienst kost niets? (Sja, vanuit ProRail gezien valt het inderdaad wel mee). Er liggen toch wel meer 1:34,7's in het land, waardoor het aanhouden van een reservevoorraadje wel gerechtvaardigd zou moeten zijn. Het 'beruchte' Bijlmerwissel is toch ook een 1:34,7?

Donderdag 13 jan 2011 - 21:00:25
sik214
sik214
Nee, bij Bijlmer ligt een 1:39,173. Oftewel nog specialer en minder op voorraad. Dit type ligt trouwens alléén in Nederland bij Bijlmer.

Overigens geef ik ook geen waardoordeel over wat dingen kosten i.r.t. de kosten van een stremming. Mee eens dat dat in andere relatie staat!

Donderdag 13 jan 2011 - 22:11:32
2296
2296
Quote
kmark: Inmiddels stond het onfortuinlijke stel nog op¨het station van Zv alwaar men rond de klok van 17:00 uur een sleepkoppeling plaatste aan de Duitse zijde van de trein. Zie het stel te Zv; www.flickr.com en een foto van de beschadigde bak: www.flickr.com
Nee de sleepkoppeling heeft er de gehele middag al naast de trein gelegen en ligt er nu nog naast.

Dan heb ik je waarschijnlijk foto's zien maken aan het einde van de dag.

Donderdag 13 jan 2011 - 22:17:26
kmark
kmark
Flickr markrail
Dan hebben ze hem er vanaf gehaald, want nadat ik klaar was en er even later met de auto langs reed was de sleepkoppeling weg en waren de heren druk met/aan/nabij de koppeling aan de Duitsezijde...

Donderdag 13 jan 2011 - 22:20:57
2296
2296
Ze hebben hem gebruikt om de trein vanaf de ongevalsplek naar het station te krijgen. Dat er mensen mee bezig waren dat klopt. Deze zat nog in zijn vergrendeling. Dit moest met handkracht gebeuren om het goed te krijgen voordat deze wordt afgevoerd.

Laatst bewerkt door 2296 op Donderdag 13 jan 2011 om 22:22:09

Donderdag 13 jan 2011 - 23:25:47
thom
thom
Quote
mren: En een gestremde treindienst kost niets? (Sja, vanuit ProRail gezien valt het inderdaad wel mee). Er liggen toch wel meer 1:34,7's in het land, waardoor het aanhouden van een reservevoorraadje wel gerechtvaardigd zou moeten zijn. Het 'beruchte' Bijlmerwissel is toch ook een 1:34,7?
Lijkt me niet meer dan logisch dan dat bepaald wordt door de waarde van zo'n wissel, aantal plaatsen waar zo'n wissel toegepast is, de eventuele levertijd en de alternatieve bij een defect.

Als zo'n wissel defect is maar die zelfde verbinding wel mogelijk via een andere rijweg, zie ik niet direct nodig waarom dat ding dan op de plank moet liggen.

Dat een stremming een hoop geld kan kosten klopt, maar dat is geen beargumentering om een oneindige reserve voorraad erop na te houden...

Donderdag 13 jan 2011 - 23:34:43
mren
mren
Dat is nu net de nuance die ik aanbracht; dat de partij die de kosten voor het niet-rijden grotendeels draagt een andere partij is dan de verantwoordelijke voor het wissel.

Donderdag 13 jan 2011 - 23:43:14
tonnie12
tonnie12
Quote
2296:
Quote
kmark: Inmiddels stond het onfortuinlijke stel nog op¨het station van Zv alwaar men rond de klok van 17:00 uur een sleepkoppeling plaatste aan de Duitse zijde van de trein. Zie het stel te Zv; www.flickr.com en een foto van de beschadigde bak: www.flickr.com
Nee de sleepkoppeling heeft er de gehele middag al naast de trein gelegen en ligt er nu nog naast.

Dan heb ik je waarschijnlijk foto's zien maken aan het einde van de dag.
als ik het goed zie op de foto zit de stroomafnemer tegen de draad.

Laatst bewerkt door tonnie12 op Donderdag 13 jan 2011 om 23:43:53

Vrijdag 14 jan 2011 - 12:37:51
Jeffrenzo
Jeffrenzo
iets fout gegaan tijdens repareren?
10:25:39 14-01-11 7 BRAN Prio 1 Treinongeval SPOORLIJN ARNHEM-ZEVENAAR 101,8 DVN 5671 5631 ch07 (TIS: 3.1)
0902502 BRW Velp ( Beroepsgroep Spoed )
0900853 BRW Duiven ( Blusgroep 2 Spoed )
0900851 BRW Duiven ( Blusgroep 1 Spoed )
0900850 BRW Duiven ( Commando )
0900009 BRW Gelderland-Midden ( OvD Doesburg-Duiven-Rijnwaarden-Zevenaar )

twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/

Vrijdag 14 jan 2011 - 12:40:51
raymond16
raymond16
Nee, zie de OD van vandaag. Dood persoon gevonden langs het spoor, wat compleet los staat van de gebeurtenissen in Zv.

Vrijdag 14 jan 2011 - 17:34:19
mren
mren
Vandaag wordt door de politie gemeld dat de oorzaak waarschijnlijk koperdiefstal is.

Vrijdag 14 jan 2011 - 18:29:50
Nylan
Nylan
Verschillende media komen inderdaad met het nieuws dat de oorzaak waarschijnlijk koperdiefstal is www.treinreiziger.nl

SleutelMan: Je hoeft hetzelfde bericht niet 3x te melden!

Laatst bewerkt door SleutelMan op Vrijdag 14 jan 2011 om 18:32:58

Vrijdag 14 jan 2011 - 18:39:42
fred67nl
fred67nl
Dan heeft de mcn niet gezien dat de goederentrein nog in de weg stond?? En hoe kan dat dan, technisch gezien, dat er bij ontbreken van een elektrische verbinding een onveilige situatie ontstaat??

Laatst bewerkt door spiketrain op Vrijdag 14 jan 2011 om 19:01:01, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.

http://mijnmodelspoor-entreinwereld.blogspot.com/

Vrijdag 14 jan 2011 - 20:41:25
broek53
broek53
De mcn heeft op een zeker moment zeker gezien dat er goederenwagens te dicht bij zijn spoor stonden. De ICE is zeker niet met volle snelheid tegen de wagens gekomen, dus heeft de mcn zeker nog een remming ingezet. Vergeet niet dat geen mcn erop bedacht is dat een trein zich nog in een rijweg bevindt als hij veilig sein heeft gehad, en al helemaal geen stilstaande trein.

Dat er door de koperdiefstal geen storing is ontstaan, daar begrijp ik ook weinig van. De beveiliging hangt aan elkaar van dat soort veiligheden; als er een verbinding niet is, vallen relais af en treedt storing op - zoals wij weten van alle vorige koperdiefstallen. Benieuwd dus hoe dit technisch in elkaar heeft gezeten.

Vrijdag 14 jan 2011 - 20:56:31
sik214
sik214
Misschien was de diefstal nét gebeurd en waren de dieven misschien nog in de buurt.

Vrijdag 14 jan 2011 - 21:10:12
slifor2
slifor2
Flickr florisleeuw
Quote
broek53: De mcn heeft op een zeker moment zeker gezien dat er goederenwagens te dicht bij zijn spoor stonden. De ICE is zeker niet met volle snelheid tegen de wagens gekomen, dus heeft de mcn zeker nog een remming ingezet. Vergeet niet dat geen mcn erop bedacht is dat een trein zich nog in een rijweg bevindt als hij veilig sein heeft gehad, en al helemaal geen stilstaande trein.

Dat er door de koperdiefstal geen storing is ontstaan, daar begrijp ik ook weinig van. De beveiliging hangt aan elkaar van dat soort veiligheden; als er een verbinding niet is, vallen relais af en treedt storing op - zoals wij weten van alle vorige koperdiefstallen. Benieuwd dus hoe dit technisch in elkaar heeft gezeten.
hmmmm, misschien een ontwerpfoutje? De OR-bladen er maar eens op nakijken.....

Vrijdag 14 jan 2011 - 21:26:24
broek53
broek53
Tsja, maar als het een ontwerp- of een uitvoeringsfout zou zijn, heeft koperdiefstal er weer niks mee te maken. In de OR-bladen zit overigens niks fout, maar dat terzijde.

Vrijdag 14 jan 2011 - 21:27:18
broek53
broek53
Quote
sik214: Misschien was de diefstal nét gebeurd en waren de dieven misschien nog in de buurt.
Er is om 11.30 uur al koperdiefstal gemeld. Of er toen een storing was, weet ik niet.

Vrijdag 14 jan 2011 - 21:33:18
slifor2
slifor2
Flickr florisleeuw
Quote
broek53: Tsja, maar als het een ontwerp- of een uitvoeringsfout zou zijn, heeft koperdiefstal er weer niks mee te maken. In de OR-bladen zit overigens niks fout, maar dat terzijde.
niet mee eens..... een kabel in serie of paralel zetten maakt wel verschil....

Zaterdag 15 jan 2011 - 00:25:39
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Weer een persbericht:
Let vooral op alinea 2 en 3 in dit artikel


ProRail en NS in verhoogde staat van paraatheid

UTRECHT - Honderd tot tweehonderd medewerkers van spoorbeheerder ProRail en NS bewaken sinds vrijdagmiddag op sommige plaatsen het spoor om koperdiefstal te voorkomen. Aanleiding is de treinbotsing in Zevenaar, meldde een woordvoerder van ProRail.

De spoorbeheerder houdt er ernstig rekening mee dat door koperdiefstal bij Zevenaar het beveiligingssysteem van de seinen en wissels is uitgeschakeld en daardoor ook de alarmeringssystemen bij ProRail niet functioneerden. Normaal gebeurt dit wel als dieven aan de slag gaan.

De woordvoerder spreekt van „een nieuwe fase” in de koperdiefstal. „De criminelen hadden verstand van zaken.” ProRail en NS waarschuwen dat ze de extra surveillance, die 's nachts wordt opgevoerd, niet lang kunnen volhouden en doen een beroep op de politie voor snel extra inzet.

Het gaat om een beperkt aantal plaatsen waar theoretisch iets vergelijkbaars zou kunnen gebeuren, hoewel de kans bijzonder klein is. Hoeveel plekken het zijn, wil ProRail om veiligheidsredenen niet zeggen. In principe is de situatie veilig. „Ons motto is: we rijden veilig of we rijden niet.”

Beide bedrijven hopen dat de dieven zich realiseren dat ze met levens spelen. Bij het ongeval in Zevenaar raakte niemand gewond. Op de plek van het ongeval was 300 meter koperdraad verdwenen.

De mensen die patrouilleren zijn medewerkers uit verschillende geledingen van beide bedrijven. Aan machinisten en aannemers is ook gevraagd extra alert te zijn.


Bron: De Telegraaf

Laatst bewerkt door dlm4yjp op Zaterdag 15 jan 2011 om 00:26:42

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Zaterdag 15 jan 2011 - 00:59:37
ajwkam
ajwkam
Zo'n wissel bestaat toch uit verschillende geïsoleerde secties, die door kabels met elkaar verbonden zijn? Bijvoorbeeld een kabel om het hartstuk te overbruggen? Ik neem namelijk aan dat het hartstuk apart geïsoleerd is omdat het zowel met de linker- als rechter-spoorstaaf verbonden kan zijn, afhankelijk van de stand van het wissel.

Als je die kabel verwijdert kan je geen bezetting detecteren vanaf het hartstuk tot aan de isolatielas bij het sein; dan lijkt het dus alsof de wisselsectie reeds vrij is zodra de laatste as zich op het hartstuk bevindt. Toch? Of zeg ik nou iets heel raars, ik ben ook maar een leek...

Zaterdag 15 jan 2011 - 02:24:58
thom
thom
Ik heb zo'n idee dat een eventuele kabels zoals jij bedoeld iig geen 300 meter lang is...

Daarnaast moet bij een wissel met een hogere snelheid dan 40 km/u elke centimeter spoor in de beveiliging en ATB zitten, anders zou je ATB gaan flipperen kwa snelheid...

Zaterdag 15 jan 2011 - 07:03:23
slifor2
slifor2
Flickr florisleeuw
op nu.nl reageert iemand die mijn vermoeden bevestigd:

"Hallo collega's. Heb afgelopen week de boel hersteld in Zevenaar. Er is meer aan de hand dan een simpele koperdiefstal. Dat er kabels gestolen zijn staat vast. Dat het gebeurd is door iemand met kennis van zaken is een feit. Er is niet alleen uit dit wissel kabel geknipt maar in nog 3 andere wissels. Telkens in de dode tak. TR is niet afgevallen, bleef gewoon op. Bedenk zelf maar waarom.

groet,

Mt SW SR"

Zaterdag 15 jan 2011 - 09:48:14
fred67nl
fred67nl
Quote
slifor2: op nu.nl reageert iemand die mijn vermoeden bevestigd:

TR is niet afgevallen, bleef gewoon op. Bedenk zelf maar waarom.
TR ???

http://mijnmodelspoor-entreinwereld.blogspot.com/

Zaterdag 15 jan 2011 - 10:18:38
waalkade
waalkade
TR = track relay

Zaterdag 15 jan 2011 - 10:28:05
fred67nl
fred67nl
Detectering zou dus goed hebben gewerkt . Maar waar zijn dan die kabels voor in de "dode tak" ?? En wat bedoelen ze met de "dode tak in de wissel"

Laatst bewerkt door fred67nl op Zaterdag 15 jan 2011 om 10:42:08

http://mijnmodelspoor-entreinwereld.blogspot.com/

Zaterdag 15 jan 2011 - 12:13:35
Rolffiej19
Rolffiej19
Zal was schijnlijk zo zijn dat de TRDL wel een signaal krijgt dat het wissel goed licht maar in feite is dat wissel gestoord door het missen van die dode tak geeft het geen fout aan in de bediening(gokje)

Zaterdag 15 jan 2011 - 12:55:40
nostra
nostra
Daar waar de aanrijding heeft plaats gevonden is een wissel geweest dat door Key-Rail in Kijfhoek wordt bedient (ZVO)!. ZVO is een EBS gebied. De Betuwe route is een ETRMS beveiliging, Zevenaar is een EBS beveiliging, en dan heb je nog Duistland met. Dus in een klein gebied heb je 4 verschillende beveiligingen die op een of andere manier moeten samen werken!.

Zaterdag 15 jan 2011 - 13:03:05
ijnte
ijnte
Als je daar mee wilt stellen dat men geen 4 beveiligingssystemen kan koppelen dan heb je het natuurlijk mis. Er rijden al jaren treinen overheen omdat het juist wel kan. Op dat kleine gebied ligt 1 beveiligingssysteem wat gekoppeld is met een ander beveiligingssysteem. Dat gebeurd op bijna alle stations in Nederland.

Zaterdag 15 jan 2011 - 13:21:26
mren
mren
Quote
thom: Ik heb zo'n idee dat een eventuele kabels zoals jij bedoeld iig geen 300 meter lang is...

Daarnaast moet bij een wissel met een hogere snelheid dan 40 km/u elke centimeter spoor in de beveiliging en ATB zitten, anders zou je ATB gaan flipperen kwa snelheid...
Geen idee hoe het technisch (exact) werkt, maar Bert Klerk zei gisteren dat er op een dusdanige wijze kabels waren gestolen dat de bezetmelding van de wissel (bij bijvoorbeeld een uitbufferende goederentrein) niet meer functioneerde en dat er tegelijkertijd geen storingsmelding binnen kwam.

Zaterdag 15 jan 2011 - 13:27:54
fred67nl
fred67nl
Niet een echt betrouwbaar systeem dan toch....

Laatst bewerkt door admin op Maandag 17 jan 2011 om 13:28:01, reden: Het laatste bericht hoef je niet te quoten

http://mijnmodelspoor-entreinwereld.blogspot.com/

Zaterdag 15 jan 2011 - 13:53:47
broek53
broek53
Voor de duidelijkheid: als gewone storing kan zoiets eigenlijk niet voorkomen en de vraag wordt dan vervolgens hoe hufterproef je je systeem moet maken. Maar uitspraken van een niet echt betrouwbaar systeem zijn onzinnig, met permissie. Het systeem (relaisbeveiliging) functioneert sinds 1948 en ik geloof niet dat er honderden of zelfs maar tientallen ongevallen sindsdien gebeurd zijn die terug te voeren waren op een manco in de beveiliging.

Zaterdag 15 jan 2011 - 14:57:13
fred67nl
fred67nl
Mijn woordkeuze is misschien niet helemaal goed geweest.
Over het relaissysteem heb ik geen twijfel dat het niet goed zou functioneren. Zoals je aangeeft werkt dat al sinds velen prima. Alleen heb ik me in een bericht al afgevraagd, waar die kabels in de "dode tak" voor zijn. Als ze niet een onderdeel van het beveiligingssysteem zouden zijn, waarom zitten ze er dan en hoe kan het verwijderen ervan een botsing laten plaatsvinden?
Ik ben benieuwd naar het rapport van de IVW na het onderzoek.

En ja, je hebt van mij permissie omdat jij er meer van af weet als ik.

Laatst bewerkt door fred67nl op Zaterdag 15 jan 2011 om 14:57:23

http://mijnmodelspoor-entreinwereld.blogspot.com/

Zaterdag 15 jan 2011 - 22:30:33
slifor2
slifor2
Flickr florisleeuw
Zie het zo: de detectie ontstaat door een ononderbroken stroomsysteem. in de afbuigende spoorstaven zitten twee electrische scheidingslassen (ES-lassen) om toch detectie achter die lassen te krijgen zijn kabels aangebracht (naar de dode tak)

Laatst bewerkt door spiketrain op Zaterdag 15 jan 2011 om 22:39:33, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.

Zaterdag 15 jan 2011 - 22:45:28
treintim
treintim
Over de verhoogde staat van paraatheid en wat surveilleren betreft... komt hier niet ook nog eens het nadeel bij kijken dat niemand zicht op het spoor heeft, omdat er allemaal geluidsschermen omheen staan, juist daar waar koperdiefstal/ontsporing gebeurd was? Te Zevenaar staan langs het spoor allemaal huizen, maar ja, als er allemaal geluidschermen voor het spoor staan, kun je natuurlijk niet zien wat daar gebeurd (ook al zou er een politiewagen gepatrioulleerd hebben op die tijd). Hoewel 300 meter kabel stelen natuurlijk wel een vervoersmiddel vereist. Vraag ik mij overigens af of dit dan allemaal door die nooddeurtjes in de geluidswal heen is gedragen naar de auto toe ofzo.. de locatie met die geluidsschermen blijft voor mij in elk geval mysterieus, een ideale setting om een script over te schrijven voor één of ander misdaadprogramma op televisie (). Maargoed, dezelfde problemen (geen zicht op het spoor door de omgeving) kun je natuurlijk ook ergens anders tegen komen, zoals de spoorstaafbreuk die door koperdieven werd gemaakt ergens in een verlaten bos midden in de polder die we allemaal nog wel zullen herinneren.. Feit is dat dieven dit soort locaties graag uitkiezen, en al die geluidsschermen zullen zeker bijdragen tot minder sociale preventie (wie dat niet gelooft moet zelf maar eens langs het spoor gaan fietsen van station Zevenaar naar Zevenaar Grens, daar zie je in tussentijd slechts wat bovenleiding).

Laatst bewerkt door treintim op Zaterdag 15 jan 2011 om 22:52:11

Zaterdag 15 jan 2011 - 22:48:52
maarten83
maarten83
Volgens mij als je een geel hesje draagt denken de meeste mensen, het zullen wel werklui zijn.

Zondag 16 jan 2011 - 00:36:59
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Ja, zeker als er ook nog een oranje hesje bij loopt krijgen zelfs machinisten geen argwaan.

Zondag 16 jan 2011 - 01:31:21
jochem
jochem
Breng ze vooral op ideeën, wie weet wie er allemaal meeleest?


Dinsdag 18 jan 2011 - 21:38:13
fred67nl
fred67nl
Quote
slifor2: Zie het zo: de detectie ontstaat door een ononderbroken stroomsysteem. in de afbuigende spoorstaven zitten twee electrische scheidingslassen (ES-lassen) om toch detectie achter die lassen te krijgen zijn kabels aangebracht (naar de dode tak)
Dus in het geval van wissel 5105 zaten de kabels van de afbuigende wisselstaven vast aan de spoorstaven, welke liggen tussen het wisselhart (zeg ik het zo goed?) en de sectie van het spoor KL om ook een detectering te krijgen van dat stukje spoor. Blijft dus het feit dat ook dat stukje spoor in de detectie moet liggen en dat bij het doorknippen toch het TR zou af moet vallen.

Als dat niet zo is waarom zat er dan geen aparte detectering aan deze spoorstaven vast na het wisselhart zodat de stroom niet via wissel 5105 loopt maar ook op de linker poot van de wissel?

http://mijnmodelspoor-entreinwereld.blogspot.com/

Dinsdag 18 jan 2011 - 22:31:50
thom
thom
Tenzij men voor het wegknippen van die kabel daar al mee gerommeld heeft...

Als je weet hoe het werkt, kun je daar wel wat mee...

Laatst bewerkt door admin op Zaterdag 22 jan 2011 om 15:48:35, reden: Het laatste bericht hoef je niet te quoten

Dinsdag 18 jan 2011 - 23:33:28
kmark
kmark
Flickr markrail
Het stel is 18-01 rond 19:02 uur vanuit Zv op weg gegaan naar Em, daar overgenomen door de BEG welke het stel naar Krefeld zou brengen. www.flickr.com