Spoorlijn Hannover - Berlijn via Wolfsburg.
Forum: Algemeen - Buitenlands spoor
19-12-2010 17:41:45
forum
forum
Welke type treinen rijden er allemaal over dit traject heen?

19-12-2010 17:44:31
sander14
sander14
BR101/120 met IC rijtuigen en ICE-2. En dan nog lokaal verkeer en dat kan vanalles zijn.

19-12-2010 19:37:43
zugchef
zugchef
Tussen Wolfsburg/Stendal en Rbf Wustermark ook mondjesmaat wat cargo.

19-12-2010 19:49:08
orselinus
orselinus
Quote
sander14: BR101/120 met IC rijtuigen en ICE-2. En dan nog lokaal verkeer en dat kan vanalles zijn.

Lokaalverkeer rijd het algemeen over de (gedeeltelijk) paralel lopende diesel lijn.


19-12-2010 20:21:04
ns1700
ns1700
en natuurlijk EN Jan kiepura ect. met tractie die ik had toen een 120.1


groeten uit Spoorzone

19-12-2010 23:17:28
vrijgezel
vrijgezel
Quote
sander14: BR101/120 met IC rijtuigen en ICE-2. En dan nog lokaal verkeer en dat kan vanalles zijn.


Er rijden ook treinstellen serie 401 [alias ICE-1) over de NBS Hannover - Berlin

19-12-2010 23:56:46
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Enige verschil is dat een ICE2 de helft van de lengte heeft en slechts 1 motorwagen. Het ontwerp is niet anders.

20-12-2010 05:33:06
NDS
NDS
Op het ontwerp van de restauratiewagen na dan, daarnaast heeft een ICE2 automatische koppelingen en een stuurstandrijtuig

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort

20-12-2010 08:23:04
mdeen
mdeen
Lokaal verkeer van Wolfsburg naar Stendal/Magdeburg en Stendal naar Rathenow is normaal een Desiro, van Rathenow tot Berlijn rijdt de RE160 met een 112 en dubbeldekkers. Ik geloof niet dat ze daar al met 146's rijden.

En verder zoals gezegd: IC's met 101 en 120, ICE1 en ICE2. ICE3 niet planmatig.

20-12-2010 10:21:22
Somda
Somda
Quote
NDS: Op het ontwerp van de restauratiewagen na dan, daarnaast heeft een ICE2 automatische koppelingen en een stuurstandrijtuig

Groetjes Michiel


Voor de echte kenners is het verschil tussen een ICE1 en ICE2 goed te zien. Zoals eerder geschreven bezit de ICE2 een motorwagen, zijn ze hebben ze maar 8 rijtuigen ipv 14-16 lang en is het front een klein beetje veranderd tengevolge van de scharfenbergkoppeling. Het restauratierijtuig dat bij ICE1 een verhoogt dak heeft is bij ICE2 gewoon een standaard rijtuig. De ICE2 rijdt vooral tussen Berlijn en Het ruhrgebied. Zie voor verdere info het boek hogesnelheidslijnen van Henry van Amstel

20-12-2010 11:44:55
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
ik plaatste niet voor niets die smiley, ik bedoelde het uiteraard niet serieus. Enfin, verder ontopic lijkt me

20-12-2010 13:43:33
forum
forum
Maar vanaf Wolsburg gaat die dan ook de HSL op? en hoe doet die dat met Stendal? vanuit Berlijn?

Gaat die vanaf Spandau over het langsame traject of via de HSL

En als die over de HSL gaat via welke afslag gaat doe naar Stendal?

20-12-2010 21:21:08
scooter
scooter
Stendal wordt door de ICE treinen omzeild:Beter gezegd,de HSL lijn loopt niet via Stendal.
Treinen die in Stendal stoppen,moeten van de HSL aftakken en later weer aantakken.De IC treinen van/naar Nederland doen dat oa.Tijdens dat omrijden worden ze dan ook(niet zichtbaar)ingehaald door de ICE van/naar het Ruhrgebied,die dus gewoon "rechtdoor"rijdt.Soms als die ICE te laat is,kun je hem nog wel zien vanuit de IC naar Berlijn,doordat die dan net voor het aantakken moet wachten.
Overigens gaat komend jaar deze HSL in de periode tussen april en augustus op de schop:de dwarsliggers en ik meen ook de onderbaan worden vervangen.Extra reistijd kan oplopen tot ruim een uur.

20-12-2010 21:27:30
qj7141
qj7141
Quote
scooter: Overigens gaat komend jaar deze HSL in de periode tussen april en augustus op de schop: de dwarsliggers en ik meen ook de onderbaan worden vervangen. Extra reistijd kan oplopen tot ruim een uur.
Bron?

Laatst bewerkt door admin op 21-12-2010 09:06, reden: Quote hersteld

20-12-2010 21:40:15
scooter
scooter
Bericht van oktober in de Berliner Zeitung via Berliner-verkehr.de

http://berlinverkehr.blogspot.com/search/label/Bahnverkehr

(2e bericht:Die fahrt nach westen dauert 50 minuten langer)

Laatst bewerkt door scooter op 20-12-2010 21:48

20-12-2010 22:59:16
forum
forum
Hmm oke maar hoe rijdt de IC dan vanaf Wolfsburg naar Berlin vertel me dat eens dan/.

21-12-2010 07:51:06
mdeen
mdeen
Wolfsburg - SFS - Abzw Nahrstedt - Stendal - Abzw Staffelde - SFS - Rathenow en verder.

Het langzame traject naast de SFS is trouwens een dieseltraject. Daar rijdt dus echt niets anders dan de lokale stopper en eventueel goederen wat daar ergens moet zijn.

Laatst bewerkt door mdeen op 21-12-2010 08:15

21-12-2010 09:30:14
jbt
jbt
Het meest opmerkelijke stuk van deze spoorlijn vind ik wel de passage het 'Trappenschutzgebiet Havelländisches Luch', een bijna 20 kilometer lang stuk tussen oosten van Rathenow, waar de snelheid van 250 km/u naar 200 km/u wordt verlaagd. Hier wonen immers de 'Grote Trapganzen', een beschermde vogelsoort. Om de vogels te beschermen zijn er op een deel van de spoorlijn zeven meter hoge dammen naast het spoor gelegd, het derde spoor (de Lehrter Bahn) is er hier niet (de spoorlijn is hier dus tweesporig = smaller) en er staan lage bovenleidingmasten. Kennelijk hebben de maatregelen succes, want de vogelpopulatie is na de bouw behoorlijk toegenomen.