12-12-2010 23:09:35 | ||
---|---|---|
treintim
|
Hallo beste spoorkenners, Op http://www.rail.lu/materiel/NStrainspecial.html is d.m.v. een foto te zien dat de NS Kameel naar Luxemburg is geweest vroeger. Dat was mij zelfs geheel onbekend. Nu is mijn vraag of hier nog meer foto's van zijn, van de NS Kameel in België/Luxemburg. Alvast bedankt, op Internet kan ik verder geen foto's er van vinden. |
12-12-2010 23:19:06 | ||
---|---|---|
daniel10
|
ergens in 1988 heeft de Kameel een 2 daagse rondrit gemaakt naar Luxemburg heen via Koblenz over de Moselstrecke naar Wasserbillig daar heeft de Kameel overnacht en is toen over Luxemburg via de Noordlijn via Luik weer terug naar NL gegaan .ergens in een Op de rail van 1988 moet er een plaatje van instaan van de Kameel met een Luxemburgse 3600 ernaast . weet alleen even niet de exacte datum hiervan |
12-12-2010 23:28:39 | ||
---|---|---|
treintim
|
Ècht als een kameel dus die een hele lange trek maakt! Heeft ie die bulten op het dak niet voor niets. Er zit alleen geen energiereserve in.%08% Maar bedankt voor de nadere info, op Internet kan ik er geen foto's van terugvinden. De foto die jij noemt, een line-up foto, ben ik overigens niet zo geïnteresseerd in (meer in omgevingsfoto's mochten die ergens zijn, zoals die ene op de website die ik hier gelinkt heb). Laatst bewerkt door treintim op 12-12-2010 23:33 |
12-12-2010 23:35:34 | ||
---|---|---|
broek53
|
Het was geen line-up (want het ging niet om spoorliefhebbers), hij stond er gewoon naast. En het was heel slecht weer! De volgende dag ging hij naar Louvain-la-Neuve, herinner ik mij. Als iemand zegt dat het 1988 was, geloof ik dat zonder meer, het was iig in de tweede helft van de jaren tachtig. En neen: ik fotografeer zelf niet. Laatst bewerkt door broek53 op 12-12-2010 23:36 |
12-12-2010 23:54:00 | ||
---|---|---|
daniel10
|
Ik weet niet wat de verste besstemming was waar de Kameel ooit geweest is.Ik weet wel dat in de jaren zeventig en tachtig op diverse exotische bestemmingen geweest is . Ik hoop dat iemand mijn kan zeggen wat de verste bestemming is waar die ooit geweest is. Laatst bewerkt door daniel10 op 12-12-2010 23:54 |
12-12-2010 23:55:42 | ||
---|---|---|
mren
|
Kan zo snel niets vinden van de kameel in Luxembourg. Wel in Huy op 10 november 1990 op weg naar Leeuwarden. Of op Boxtel-Veghel of de Rotterdamse Katendrechtselaan. (Allen in OdR 1991-3 pp. 86-87) Wél een line-up: Tijdens de laatste rit van de Kameel voor de NVBS werd in Amersfoort een „line-up" georganiseerd met alle soorten dieselmaterieel die bij de NS in dienst zijn; 30 januari 1991. (raadsel: welke 7 materieelsoorten staan er op de line-up?) Laatst bewerkt door mren op 12-12-2010 23:59 |
13-12-2010 00:22:14 | ||
---|---|---|
mren
|
Quote OdR 1986-12: "De NS 20 heeft in 1985 tweemaal in Duitsland overnacht. Op 22 februari reed het motorrijtuig als gezelschapstrein van Rotterdam naar het Ruhrgebiet. om pas de volgende dag in Nederland terug te keren. Weinigen konden toen vermoeden, dat het binnen twee maanden een veel langere reis naar Duitsland zou maken. Op 17april vertrok de NS 20 van Utrecht via Emmerich naarSaarbrücken op een industriële promotierit: de volgende dag keerde hij via Venlo terug. Voorjaar 1986 bewees de inmiddels gereviseerde VIP-car zijn klimcapaciteiten in een rit van Zwolle via Luik en de Ardennen naar Luxemburg op 28 mei: een wat hellingen betreft aanzienlijk pittiger reis dan een rit over de Miljoenenlijn. De DE 20 wist op wonderlijke wijze diverse stakingsacties zowel in Nederland als in België te omzeilen, ook toen hij op 30 mei terugkeerde. De rit voerde toen over Antwerpen, dat op 28 augustus opnieuw door de 20 werd aangedaan ter verhoging van de feestvreugde bij een huwelijksviering, en nogmaals op 18 september als ..gewone" gezelschapstrein." Foto: kameel in Antwerpen Centraal |
13-12-2010 01:02:50 | ||
---|---|---|
daniel10
|
dat is het gebeuren in 1985 en 1986 .Wel had ik iets vaags gehoord dat de Kameel ook ooit in Frankrijk en Oostenrijk is geweest. maardat heb ik nooit bevestigend kunnen zien. Laatst bewerkt door daniel10 op 13-12-2010 01:03 |
13-12-2010 10:02:01 | ||
---|---|---|
rick
|
Quote Van links naar rechts: 6400, 2200, 2400, Kameel, plan U, DE-II en Wadloper. |
13-12-2010 10:16:15 | ||
---|---|---|
rob46
|
QuoteDe Kameel was op 11 en 12 maart 1988 in Luxemburg, dia's zitten in het familiearchief, plaatje OdR 1988-5 (blz. 168). In die 50 jaren dat ik fotografeer is de Kameel niet in Oostenrijk noch in Frankrijk geweest. Laatst bewerkt door rob46 op 13-12-2010 10:24 |
13-12-2010 10:48:02 | ||
---|---|---|
AlbertP
|
Onder de gelinkte foto staat 26 september '77, dus dit is zeker niet de rit van '88 waar wij het steeds over hebben. |
13-12-2010 11:48:41 | ||
---|---|---|
rob46
|
De vraagstelling van TreinTim was, "zijn er meer foto's van de Kameel in Luxemburg". Ja dus, zie mijn mail. Hoewel voor de meesten inmiddels de pré-historie: de oorspronkelijke blauwe Kameel(directierijtuig)werd eind zestiger jaren bij hoge uitzondering aan derden verhuurd. Op 31-1-1970 werd het toenmalige sterrenteam van Ajax (met o.a.Cruijff,Keizer,Swart en trainer Michels)naar Mt vervoerd voor een uitwedstrijd tegen MVV. Opstapplaats Asa (thans metrosporen), zie mijn dia OdR 1991-3 blz.86. Laatst bewerkt door rob46 op 13-12-2010 12:05 |
13-12-2010 12:37:29 | ||
---|---|---|
daniel10
|
ik wil iedereen bedanken voor de reacties. ik hou het er op dat Saarbrucken de verste bestemming is die mijn bekend is waar de Kameel ooit geweest is. |
14-12-2010 18:27:07 | ||
---|---|---|
robins
|
Ik heb nog ergens een kopie van een document liggen van het Utrechts Archief waarop staat "mag tot parijs rijden". mvg, Robin |
14-12-2010 19:03:55 | ||
---|---|---|
dh3201
|
Als ook ander materieel op exotische locaties je interesseert: Eurailscout's UFM120 is in Ankara geweest. Shqiperise-lopers? |
16-12-2010 23:35:06 | ||
---|---|---|
treintim
|
Quote Bedankt voor de concrete reactie, dat wordt dat nummer maar eens opzoeken in de bieb te Amf of wachten tot de NVBS alle haar OdR's gedigitaliseerd heeft.%02% Samen met de foto's van de line-up van het DDM-1 te Wgm overigens, die moet ik ook nog even opzoeken. Tevens leuk feitje wat DH3201 opnoemt, de UFM120 helemaal in Turkije! Maar op zich heb je daar niet zoveel aan als er geen foto's van zijn. Maar het geeft in elk geval aan hoe veel er (vroeger?) mogelijk was voor Nederlandse treinen op eigen kracht. Hoewel ik weet dat Eurailscout met de UFM's ook nog wel eens Duitsland intrekt. |
16-12-2010 23:45:32 | ||
---|---|---|
mren
|
Quote Er zijn al zo'n 70 jaargangen klaar van 1931 tot aan 2010, maar net 1988 is één van de ontbrekende jaargangen. |
17-12-2010 00:09:06 | ||
---|---|---|
daniel10
|
van de UFM 120 zijn foto s van in Turkije heb die foto s zelf gezien zijn door het treinpersoneel gemaakt .er is wel meer aan NS matrieel op eigenkracht in het buitenland geweest ,maar past niet in dit topic . hier gaat over de kameel Laatst bewerkt door daniel10 op 17-12-2010 00:19 |
17-12-2010 09:30:11 | ||
---|---|---|
rob46
|
Van overleden NVBS-ers kwamen vroeger vele jaargangen in het bezit van de NVBS, die jaargangen werden dan weer aan liefhebbers verkocht. Bestaat zo'n optie nog ? |
17-12-2010 10:28:35 | ||
---|---|---|
wimhoekema
|
Op 7 november 1990 vertrok de NS20 vanaf het Leeuwarder spoor 4 met de directie van (toenmalig) energiebedrijf Frigem voor een bezoek aan Brugge. Op de avond van zaterdag 10-11-1990 kwam het gezelschap om 18.30 uur terug uit België als trein 18239 op spoor 5a. Na een tankbeurt vertrok de Kameel om 19.25 weer naar Utrecht. groet, Wim |
17-12-2010 14:21:07 | ||
---|---|---|
mren
|
Quote De optie tot het kopen van oude jaargangen is er zeker nog. Ik kan uit ervaring vertellen dat er een vrij forse voorraad beschikbaar is in de NVBS Winkel te Amersfoort. |
17-12-2010 15:46:56 | ||
---|---|---|
rob46
|
Dat is mooi, dan weten alle vragenstellers over historie waar ze zich kunnen melden zonder op digitalisering van OdR te wachten. Dank voor de info. |
17-12-2010 16:20:21 | ||
---|---|---|
mren
|
Daarnaast zijn in de bibliotheek natuurlijk alle edities te raadplegen, en te kopiëren. Ik kan de link naar het digitaliseringsproject per PM wel geven, maar alleen als de gebruikers beloven om vooral op- en aanmerkingen te maken als ze die hebben. Verder zijn de in de NVBS-bibliotheek ook al digitaal te zien. Laatst bewerkt door mren op 17-12-2010 16:25 |
17-12-2010 17:58:12 | ||
---|---|---|
rob46
|
Persoonlijk heb ik dat niet nodig, in mijn archief staat OdR vanaf 1931 tot heden maar gezien de vele vragen over het verleden en de opmerkingen "ik heb geen oude OdR of RM" was ik benieuwd of de zg "oude bronnen" waren uitgeput. |