Silberlinge (N-wagen) in NRW
Forum: Algemeen - Buitenlands spoor
20-10-2010 12:02:19
tom
tom
Hallo,

Weet iemand van jullie misschien waar in Nordrhein wesfalen de N-wagen nog worden ingezet met bijv. de BR110? Bij toeval zag ik vorige week een stam in Dusseldorf staan (vijf bakken met BR110) met als eindpunt Aachen.

Zijn er op deze tak meer stammen te vinden? Volgende week wil ik graag op zoek gaan naar deze rijtuigen samen met een mede hobbyist.Op duitse fora is het moeilijk zoeken naar de inzet in NRW. Klopt het trouwens ook dat er BR120 te vinden is voor RB/RE treinen in NRW?

Ik hoop dat iemand hier mij er meer over kan vertellen!

20-10-2010 12:05:38
ehbk2006
ehbk2006
In Aachen zie je ze inderdaad vaker in de spitstreinen rijden samen met een Br 110/111. Ze zitten dan in de RE1, RE4 en RE9.

Er zit inderdaad ook een Br 120 voor een Dosto-combinatie in de RE9.

Laatst bewerkt door ehbk2006 op 20-10-2010 12:54

20-10-2010 12:19:17
NDS
NDS
Op de RB35 worden ook n-wagen ingezet in de spits ritten, daarom staan er ook s'nachts en in het weekend enkele stammen over in Emmerich, deze rijden met Br111.

Af en toe zit er als vervangend materieel nog een stam n-wagen met Br110 op de RB48.

Br120 gaat vanaf 12 December ingezet worden op spits ritten van de RE9, met welke rijtuigen dat is zou ik zo niet weten.

http://home.arcor.de/nrwbahnarchiv/LinienInfo.htm Hier kan je zelf nakijken wat waar planmatig word ingezet en nog veel meer.

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort

20-10-2010 12:28:46
ehbk2006
ehbk2006
Quote
NDS:Br120 gaat vanaf 12 December ingezet worden op spits ritten van de RE9, met welke rijtuigen dat is zou ik zo niet weten.


Nieuwe Dosto-rijtuigen één stam rijdt al rond http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?4,5043028,5043028. De reguliere slagen in de RE9 zouden als het goed is met Talent2 worden gereden vanaf 12.12.10.

Laatst bewerkt door ehbk2006 op 20-10-2010 12:30


20-10-2010 12:50:19
jorgo
jorgo
En dat is het ook wel zo'n beetje in NRW. Ik meen dat twee van de vier omlopen spitsversterkers in de RE4 met 110 rijden en de andere met 111. Vanuit Aken vertrekken die erg vroeg, vanuit D'dorf vanaf halverwege de middag.

De versterkers zijn de RE's 11591, 11592, 11593, 11594, 11595, 11596, 11597, 11598 die tenminste met n-Wagen rijden en dus 3 of 4 daarvan met 110. Ik stel voor dat je de eerste van de middagtreinen (even nummers) in Düsseldorf opwacht en dan de eerste met een 110 neemt... 11592 rijdt bij mijn weten trouwens waarschijnlijk met een 111 dus die kun je mss sowieso overslaan.

De treinen staan bijv. in het weekend opgesteld te Rothe Erde tegenwoordig.

Verder van Köln-Messe/Deutz naar Aken en vv in de spits idd ook nog enkele slagen per dag. Evt. in Münster richting noorden kom je nog een enkele 110 tegen, richting Dortmund bij mijn weten echter niet meer.

20-10-2010 13:22:14
jorgo
jorgo
Ik zie nu dat je niet zozeer naar de 110 vraagt alswel vooral naar de n-Wagen. Welnu, dan hoef je die slagen met de 111 natuurlijk niet over te slaan.

20-10-2010 13:36:13
gvttreinen
gvttreinen
Zijn er nog echte 'Silberlinge' überhaupt nog in dienst?

20-10-2010 13:42:54
jorgo
jorgo
Nee, en ook de varianten waarbij het oude interieur is opgeknapt met alleen nieuwe bekleding (ipv een volledige redesign) en het exterieur wel rood is geschilderd, zijn bij mijn weten uitgestorven.

'Mintlinge' zijn er geloof ik ook niet meer, dus wat resteert zijn 'Rotlinge' in talloze varianten.

Wie daar meer over wil lezen (evenals over de ontstaansgeschiedenis) kope het Eisenbahn-Kurier speciaalnummer Silberlinge dat nog rijkelijk verkrijgbaar is, wrsch. ook bij zaken in Nederland zoals Van Stockum.

20-10-2010 13:46:00
nielske90
nielske90
Als je volgende week gaat moet je even opletten met wanneer je precies gaat, want ik heb iets opgevangen over stakingen in het RE/RB-vervoer waardoor er een hoop uitvalt. Maar dat zal vast iemand kunnen bevestigen/aanvullen...

20-10-2010 13:53:27
jorgo
jorgo
Klopt.

http://www.wdr.de/themen/_config_/kurznach/index.jhtml?krubrik=nrwkompakt&ofs=8

20-10-2010 17:34:18
tom
tom
Jongens, bedankt voor de goede info!

Ik wil graag as dinsdag gaan maar de staking kan dus nog roet in het eten gooien, helaas..

In de tussentijd, bedankt voor de kennis..

20-10-2010 17:41:56
j.jager
j.jager
Rijd de spitsrit van RE8 tussen koln Hbf en Kn toevallig ook nog met die rijtuigen?

20-10-2010 20:10:37
daniel81
daniel81
Worden ze ook nog ingezet in combinatie met BR 218 op de RE 12? (Keulen-Trier)

20-10-2010 20:23:11
mat64
mat64
Quote
daniel81: Worden ze ook nog ingezet in combinatie met BR 218 op de RE 12? (Keulen-Trier)

helaas niet meer , is nu talent en BR 628

20-10-2010 20:25:08
ehbk2006
ehbk2006
Quote
j.jager: Rijd de spitsrit van RE8 tussen koln Hbf en Kn toevallig ook nog met die rijtuigen?

Volgensmij wel nog ja, RE11399 en RE11398 zijn dat.

Laatst bewerkt door ehbk2006 op 20-10-2010 20:36

20-10-2010 20:25:59
daniel81
daniel81
't Is jammer %03%
Je maakt trouwens geen melding van BR 612, die heb ik ook ooit gehad op die lijn (2006) maar dat is dus nu ook niet meer?

(en daarna weer gauw terug naar de Silberlinge)

21-10-2010 01:28:02
scooter
scooter
Ook op RB 68(Rheine-Munster)rijden in de spitstoevoegers nog 110 met silberlingen

21-10-2010 09:07:46
jorgo
jorgo
Is dat niet een paar weken geleden beëindigd op de RB68? Althans wat betreft de 110 als tractie.

De 612 rijdt bij mijn weten op de RE12 alleen een slag in het weekend.

21-10-2010 10:28:37
sik214
sik214
Nu we het toch over Duitsland hebben, bestaat daar eigenlijk ook een soort Somda? Of is dat uniek voor Nederland? Ik ben namelijk zeer benieuwd wat de tractie was van CNL 1286 van 14-9, maar kom er maar niet achter.

21-10-2010 10:36:21
maurits
maurits
Het grote Duitse spoorwegforum is dat van Drehscheibe, dat is hier te vinden: http://www.drehscheibe-online.de

Laatst bewerkt door maurits op 21-10-2010 10:36


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)

21-10-2010 11:05:32
sik214
sik214
Qua forum ja, ik bedoel (was niet duidelijk genoeg) het invoeren van spots in een database.

21-10-2010 11:49:53
vrijgezel
vrijgezel
Er zijn (ik weet even zo snel niet welke) diensten die normaal door treinstellen 425 en/ of 426 worden gereden, maar in de herfst door slippen (en daardoor verlaagde maximum snelheid) worden ze vervangen door ander materieel en dat is in verreweg de meeste gevallen door getrokken (en geduwde) treinen met n-Wagen ["Silberlinge"].

In het 3e kwartaal van dit jaar is een EK-Special nr. 98 verschenen over de "Silberlinge". In de 'reguliere' Eisenbahn-Kurier September 2010 is een aanvullend artikel over de interieurvarianten na de revisie verschenen.

22-10-2010 09:30:24
mdeen
mdeen
Quote
sik214: Qua forum ja, ik bedoel (was niet duidelijk genoeg) het invoeren van spots in een database.

Volgens mij is dat er niet, maar de omlopen zijn in het algemeen erg vast. Vooral vanwege de aanbestedingen heb je een vast en vaak homogeen materieelpark voor specifieke lijnen.

Dan moet je natuurlijk nog altijd weten wat er normaal rijdt, maar dat is op de Drehscheibe wel na te vragen. En daar weten ze ook wel waar er nog n-wagens rijden in NRW.
Een mooi overzicht staat ook op de Duitse wikipedia: http://de.wikipedia.org/wiki/Liste_der_SPNV-Linien_in_Nordrhein-Westfalen

Quote
vrijgezel: Er zijn (ik weet even zo snel niet welke) diensten die normaal door treinstellen 425 en/ of 426 worden gereden, maar in de herfst door slippen (en daardoor verlaagde maximum snelheid) worden ze vervangen door ander materieel en dat is in verreweg de meeste gevallen door getrokken (en geduwde) treinen met n-Wagen ["Silberlinge"].

Is dat nog altijd zo? Ik heb begrepen dat het remsysteem van de 425'en is aangepast en dat ze nu geen problemen meer met gladheid hebben.