Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina): Tracking_&_Tracing |
06-06-2012 17:43:31 | ||
---|---|---|
fred67nl
|
Quote Al zou het maar exclusief voor Somda beschikbaar zijn, zou het een goed toevoeging zijn van Somda. http://mijnmodelspoor-entreinwereld.blogspot.com/ |
06-06-2012 19:33:10 | ||
---|---|---|
phantom
|
Zo'n gedachte had ik dus ook al. Niet iedereen hoeft automatisch maar "mis"bruik van die dingen te maken als men erbij kon. Ik denk werkelijk dat het voor de mensen met wensen die hier al langer ronlopen,het een fraaie aanvulling zou kunnen zijn als men hier via wat voor vorm dan ook cargo en reizigers mat zou kunnn volgen. Persoonlijk denki k dat een simpele versie van het kunnen volgen van een cargo of reizigers trein al genoeg is,de die hards die trein nummers of iets in die trend willen weten komen er toch wel achter Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
06-06-2012 21:54:42 | ||
---|---|---|
Johan-41
|
en wat heeft het vanuit NS-oogpunt gzien voor toegevoegde waarde? |
06-06-2012 22:28:28 | ||
---|---|---|
aarclay
|
Quote Ga even je mond met zeep wassen Daar hebben we al ong. 200 (?) man voor, die niet graag uit hun neus willen eten, en hun spot-hobby uit wil voeren. Laatst bewerkt door aarclay op 06-06-2012 22:29 Choo choo..... |
07-06-2012 10:04:26 | ||
---|---|---|
thom
|
Om een vergelijking te maken, je vraagt bij de V&D tochook niet in welke vrachtwagen met welk kenteken de levering naar hun onderweg is? Die gegevens zullen ze je nooit geven, waarom zou NS dat dan wel doen? Daarnaast, Tracking en Tracing openbaar maken zorgt alleen voor een extra belasting voor dat systeem, met de nodige gevolgen ervan. Ik denk niet dat je er ooit op hoeft te rekenen... Laatst bewerkt door thom op 07-06-2012 10:05 |
07-06-2012 11:10:39 | ||
---|---|---|
phantom
|
Quote Waarom moeten die daar perse wijzer van worden ? Wat heb je er als reiziger aan om te horen in de winter dat je trein niet rijd vanwege gladheid,dit nadat je een helse dag op je werk hebt gehad. (t is een simpel voorbeeld ik weet t) Het is tegenwoordig al heel snel dat men vind dat een persoon of bedrijf er beter van moet worden voor men geneigd is wat te doen,dubbel zo jammer als het al geld genoeg heeft en krijgt en er vaak op de ingers wordt getikt omdat men het niet zo goed doet op bepaalde vlakken. Terug on topic: Het lijkt me nog steeds interessant,al geloof ik graag dat dat systeem er niet op berekend is als er ineens zoveel dataverkeer bij komt. Anderzijds is dan de vraag als dat systeem dat niet kan hebben,hoe heeft men dan destijds uitgerekend wat aan computers en dergelijke genoeg is om het voor ns en dergelijke wel in de lucht te houden ? Wat valt er trouwens voor bijzonders te halen uit een scherm waarop je een kaart hebt en je ziet wat voor soort trein waar rijd en wat zijn bestemming is dit met evt vertragingstijd erbij ?? Terrorisme lijkt me ver gezocht,die zoeken wel een station op,en als iemand wil springen dan zoekt die echt niet 1st online op welke trein er komt en of die wel goed genoeg is. (voorbeelden zijn niet fraai ik besef dat goed) Maar ik snap niet wat volgens mijn voorbeeld (dat het schadelijk is voor het bedrijf) als een hobbyist zulk dingen ziet staan. Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
07-06-2012 11:29:18 | ||
---|---|---|
AlbertP
|
Dat is het ook niet, maar het levert geen geld op (hoewel dat nog maar de vraag is als hobbyisten het systeem gebruiken om een bijzonder treinstel te "achtervolgen" en dus meer gaan treinreizen) dus dan gebeurt het tegenwoordig ook niet. |
07-06-2012 12:02:33 | ||
---|---|---|
Noodrem
|
Wellicht is het vloeken in de kerk; maar het ziet er naar uit dat NSR wel degelijk tracking informatie gaat verlenen aan de reizigers. Hetzij in een andere vorm dan de Zwitsers dat nu doen, of de meesten op Somda dat hopen. Heb onlangs deelgenomen aan een proef met betrekking tot het informeren van reizigers over de te verwachte drukte in de trein. NSR kijkt hierbij naar de materieelsamenstelling van het betreffende treinnummer en de historie van reizigersaantallen (Synnovate?). Momenteel zou die informatie statistisch zijn; het systeem reageert niet op afwijkingen zoals het missen van treinstellen of inzet van ander materieel. Aangegeven werd dat het plan is om interne tracking informatie te koppelen aan de informatievoorziening zodat de informatie actueel wordt. Immers, wanneer SLT IV+IV gepland staat, maar door een defect rijdt er enkel een SLT-IV, dan heeft dat direct invloed op de drukte in de trein. Nu nog niet beschikbaar, maar NSR is dus wel degelijk bezig met 'tracking voor reizigers'. |
07-06-2012 12:07:22 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
En aanvullend daarop (was zelf ook tester van de ´comfortplanner´): men wil ook proberen in die informatie rekening te houden met verstoringen in de treindienst. Daardoor kan een trein op normale lengte immers ook ineens drukker worden. Net als naar mogelijkheden de verdeling van de drukte in de trein weer te geven. Had zelf trouwens wel als suggestie gegeven die informatie dan ook elders te tonen (bijvoorbeeld op de TBPs, maar op de AV was ook een veelgegeven suggestie) zodat je niet steeds je reis moet plannen om ´m te kunnen zien. Dat plannen doe je immers niet steeds weer voor een reis die je dagelijks maakt. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
07-06-2012 14:55:05 | ||
---|---|---|
Johan-41
|
"Goh, laat ik eens kijken waar treinstel 4084 uit hangt" Oftewel, NSR moet een hoop geld uitgeven om dit voor een handjevol hobbyisten mogelijk te maken dit via wat voor mogelijkheid op te vragen. Denk je nu echt dat dat lonend is? Ik ben het met jullie eens dat het bruikbaar is voor de zogenaamde 'comfortplanner', maar om nu voor elk treinnummer de treinstelnummers kenbaar te maken, dat heeft absoluut geen toegevoegde waarde. De gemiddelde reiziger weet echt geen verschil tussen treinstel 9561 of 8661! |
07-06-2012 17:32:29 | ||
---|---|---|
phantom
|
Quote Das nou dus ook exact waar t om draait. Het gaat niet om de doorsnee reiziger,die willen maar 1 ding en dat is een trein. Het originele idee van dit draadje was dus ook geheel niet opgezet met het idee als de doorsnee reiziger in the spotlight. Bovendien is het geen vereiste dat NSR een hoop geld uit MOET geven,er zijn vele manieren om dit soort dingen te regelen waarbij NSR NIKS hoeft te doen qua poen. Al geeft NSR wel vaker poen uit aan dingen die niet ,slecht,of na hele lange tijd pas doen wat het behoort te doen,dus........ (al zal ik met die laatste zin vast wel tegen iemand z'n zere been schoppen,alles behoort gezegd te kunnen worden) Laatst bewerkt door phantom op 07-06-2012 17:34 Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
07-06-2012 18:37:26 | ||
---|---|---|
fred67nl
|
Quote Spots zijn er genoeg en daar kan door de gebruiker wel wat mee gedaan worden. Gelukkig gebeurt dat ook. Waar het mij om gaat is dat ik de voorspellingen graag weer terug zie komen op Somda. Als ik een doorkomststaat met voorspellingen opvraag worden er geen voorspellingen gedaan. %09% Ik zou zelf graag de moeite willen doen om de omlopen te vinden. Helaas woon ik op een plek in NL waar geen treinen voorbij rijden. Ook werk ik doordeweeks en heb dus geen tijd om langs de spoorlijn te gaan staan danwel te zitten. Ik ben dus afhangkelijk van de spots, die soms meer vraagtekens oproepen dan dat ze antwoorden geven. Het Track en Trace systeem kan er voor zorgen, dat ik als gebruiker van Somda, de omlopen makkelijker kan vinden, omdat ik de werkelijke inzet kan zien en dat ik daardoor als gebruiker de omlopen kloppender kan maken, waarbij verstoringen voor vraagtekens zullen blijven zorgen %02% Ik ben het wel met je eens dat voor een aantal de lol van de hobby weg is. Maar ik ben het niet met je eens dat het daarbij om 200 man gaat. Er is echter op Somda meer te doen dan allen spots invoeren, zodat Somda voor velen een interesante site blijft Groeten, Fred http://mijnmodelspoor-entreinwereld.blogspot.com/ |
07-06-2012 21:22:46 | ||
---|---|---|
drentheicm
|
QuoteNiet zo'n goed voorbeeld. Het lijkt me voor iedereen fijn om te weten dat je trein niet meer rijdt en wellicht ander vervoer moet zoeken o.i.d. |
07-06-2012 22:59:47 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
QuoteUit het Tracking & Tracing systeem dat NS gebruikt zou je theoretisch wel omlopen kunnen reconstructueren, maar dat is nogal lastig. Het enige dat T&T laat zien zijn de doorkomsttijden van treinstellen voor en na de meeste knooppunten. Bij treinen die uit meer treinstellen bestaan kun je de volgorde dan wel halen uit de doorkomsttijden die T&T dan logischer wijs kort achter elkaar registreert. Echter niet bij elk knooppunt staan T&T / GPS bakens of staan deze voorbij de splitsingen. Zo kun je van de doorkomsten te Ass vaak weinig maken: hier registreert T&T alle treinen van/naar Hlm/Amr/Hn langs hetzelfde doorkomstpunt. Je moet dan wel per treinstel de geschiedenis van enkele bakens terug gaan bekijken om te zien waar het stel vandaan komt en welke andere treinstellen er eventueel meegingen. |
07-06-2012 23:35:45 | ||
---|---|---|
Johan-41
|
Quote Er is altijd wel iemand binnen NSR die er iets voor zou moeten doen, dus die maakt uren, en die kosten nu eenmaal geld. Voor een handje vol wat hier op somda zit (nogmaals, er reizen op jaarbasis miljoenen reizigers met de trein) gaan ze dat echt niet doen! NSR rijdt treintjes, en hoeft niet de (luie?) hobbyisten het naar de zin te maken. Ga gewoon langs de lijn staan en laat je jezelf verrassen! En daarbij, de omlopen welke destijds op somda terecht kwmamen zijn niet voor niks er af gehaald %08% |
08-06-2012 08:08:18 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
QuoteV&D misschien niet maar voor de scheepvaart en luchtvaart zijn goede 'T&T systemen' gewoon publiekelijk toegankelijk, kijk en huiver: http://www.marinetraffic.com/ais/nl/default.aspx (scheepvaart) en http://casperflights.com/unified/?location=eham (luchtvaart, met 15 minuten vertraging maar voor actuele info kan je op abonneren.) Volledige info met zelfs 'materieelínfo'! |
08-06-2012 08:57:35 | ||
---|---|---|
waalkade
|
Naar mijn weten worden de gegevens gefilterd. Dus echt volledig zijn ze niet. Overigens, bij AIS moet je een aantal gegevens handmatig invoeren. dat invoeren kan je nalaten of bewust fout doen. Zeker vissers laten collega's niet het achterste van hun tong zien. Laatst bewerkt door waalkade op 08-06-2012 08:58 |
09-06-2012 10:18:42 | ||
---|---|---|
phantom
|
Quote. TEnzij er betrouwbare personen van bv een forum zouden zijn die de gegevens mogen inzien en er mee werken,dan kan die o zo drukke ns man rustig verder patience spelen op de pc (waar een wil is,is.....) Quote Ik heb er weing problemen mee om langs de lijn te gaan staan,het gaat om het feit dat in bepaalde omstandigheden het makkelijk kan zijn als er een hulpmiddel is. Bovendien was het wel een erg nare verassing om te merking dat doorkomsten niet meer mogelijk waren met cargo erin verwerkt. Er zal best een goede reden voor geweest zijn,maar zulke (voor mij in elk geval)nare verassingen hoeven ze op somda niet meer te doen hoor. Wordt er niet blij van %04% Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
09-06-2012 11:45:17 | ||
---|---|---|
fred67nl
|
Wat al behulpzaam zou zij is het aantal bakken. Met de aankomst- en vertrekstaten en de gegevens op, waar is de trein, zou ik verder komen met de omlopen als nu. http://mijnmodelspoor-entreinwereld.blogspot.com/ |
09-06-2012 11:57:55 | ||
---|---|---|
webguy
|
Ik test ook de "comfort planner", maar weet dat de NS stil zit. Comfort is nu op trein niveau, maar kan ook specifieker op bakniveau, en dan kan je bijvoorbeeld ervoor zorgen dat mensen beter spreiden in een trein. Hoewel het waarschijnlijk niet op het niveau wordt dat Somda verwacht (treinstel a rijdt trein b op positie x,y met snelheid z), en vanzelfsprekend op doorsnee reizigers of forenzen wordt gericht, denk ik dat de actuele locatie van treinen op termijn wel beschikbaar komt. Laatst bewerkt door webguy op 09-06-2012 11:58 Kom eens langs op http://ovinnederland.nl! |
10-06-2012 12:12:29 | ||
---|---|---|
john563
|
Ik kan je een tip van de sluier oplichten effe wachten tot de OBIS in de V-IRM klaar is. Dan gaat er naast track en trace nog een syteem aan. |
10-06-2012 15:49:38 | ||
---|---|---|
fred67nl
|
Bedank voor het oplichten van de sluier. Zo wordt het alleen maar spannender. Wanneer is het de bedoeling dat OBIS klaar is? http://mijnmodelspoor-entreinwereld.blogspot.com/ |
10-06-2012 18:42:08 | ||
---|---|---|
AgentX
|
En wat mogen we dan verwachten van dat systeem? |
10-06-2012 18:45:40 | ||
---|---|---|
john563
|
Ik zei toch een tip van de sluier, meer mag ik niet zeggen....... Laatst bewerkt door spiketrain op 10-06-2012 18:53, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten. |
10-06-2012 21:38:30 | ||
---|---|---|
279
|
binnenkort kan iedereen alle treinstellen en lokken tot op de meter nauwkeurig thuis en onderweg volgen. dan zijn ook die lastige vragen niet meer nodig... |
10-06-2012 22:21:08 | ||
---|---|---|
aarclay
|
Kan nog wel even duren.... 15% van de VIRM heeft afgelopen half jaar OBIS gekregen. Dus met de rest van de VIRM's + de VIRM4 zal dit nog wel een jaar of wat duren.... Laatst bewerkt door aarclay op 10-06-2012 22:21 Choo choo..... |
10-06-2012 23:54:00 | ||
---|---|---|
DingeZ
|
De inbouw van OBIS bij de VIRMs staat inderdaad gepland tot 2013 (kunnen ze daarna meteen aan de V250s beginnen). Maar dit bericht zegt wel dat het volgsysteem al wordt ingebouwd, ze wachten alleen met activeren totdat alle (intercity)treinen het hebben |
11-06-2012 00:03:58 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
QuoteDeze voor de luchtvaart is zelfs live: http://www.flightradar24.com/ Laatst bewerkt door ZJ37 op 11-06-2012 00:04 |
11-06-2012 05:48:51 | ||
---|---|---|
spiketrain
Moderator |
Spiketrain: enkele off-topic berichten verwijderd. Vanaf nu gaan we het hier weer uitsluitend en alleen over t&t-systemen hebben. Groet, Spiketrain |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
11-06-2012 13:29:52 | ||
---|---|---|
110573
|
Misschien zeg ik nu iets heel doms, maar als je inlogt op het internet bij OBIS, zie je een pop-up met in welke trein je zit en daarnaast geeft het systeem ook actuele informatie over de trein op de schermpjes aan de reizigers. Dit houdt in dat het OBIS in ieder geval 'weet' waarin het hangt. Dan moet een doorschakeling naar de 'buitenwereld' van de trein d.m.v. een site/app of iets dergelijks, toch een kleine stap zijn? (lijkt mij) |
11-06-2012 13:37:10 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Dat is vast iets wat we in dat mysterieuze nieuwe systeem naast OBIS mogen verwachten... |
11-06-2012 16:53:44 | ||
---|---|---|
aarclay
|
Ik denk dat het een kwestie is om aan de 'wal'-kant iets leuks te bouwen om de treinen te kunnen weergeven. Hopelijk verwerken ze dit in de API voor ontwikkelaars. Choo choo..... |
22-06-2012 19:06:33 | ||
---|---|---|
dennistd
|
Alle treinen van Arriva in het noorden zijn nu live te volgen: http://www.treinviewer.nl/ Zie ook http://www.lc.nl/friesland/regio/article14995053.ece/Treinen-Arriva-te-volgen-met-mobieltje |
22-06-2012 22:32:30 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Oh, dat is wel heel netjes! Als NS hier nou ook mee gaat werken... En nog beter, de CARGO-vervoerders ook %02% Laatst bewerkt door AgentX op 22-06-2012 22:32 |
20-02-2013 12:30:54 | ||
---|---|---|
fred67nl
|
Quote Tis nu bijna maart 2013. Al wat meer bekend?? %02% |
20-02-2013 17:07:39 | ||
---|---|---|
martijnmet
Moderator |
Het zal allicht gekoppeld zijn aan het telsysteem wat nu proefdraait in de ICM's in de 3600. Met de proef-app kan je nu precies zien welke ICM-stellen er in een bepaalde trein rijden. Ook de ICM's zonder telsysteem zijn er in zichtbaar! Als al het VIRM er ook mee voorzien is dan zal dat allicht uitgebreid worden. |
20-02-2013 17:11:34 | ||
---|---|---|
mren
|
Dat is zonder app ook te zien want de gesplitste/gecombineerde stelnummers worden ook al netjes aangegeven bij het wifi-beginscherm. |
28-02-2015 23:31:33 | ||
---|---|---|
trainz2009
|
De meeste NS treinen waren te volgen via treinviewer.azurewebsites.net (site inmiddels offline) alle stelnummers waren hierop te zien. Ook was zichtbaar waar de trein zich bevond. Een alternatief op dit moment is ovradar.nl, hierop zijn ook de stelnummers zichtbaar. |
28-02-2015 23:36:51 | ||
---|---|---|
michaben
|
Ah die is nieuw, tot op heden stond volgens mij alleen Arriva op die site qua treinen en verder alleen bus, tram en metro. Maar blijkbaar geeft de NS nu ook stelnummers door, dat opent mogelijkheden als deze data gearchiveerd en doorzoekbaar zou worden, nooit meer een bijzondere trein kwijt, en erg handig voor omlopen achterhalen %08% |
28-02-2015 23:40:38 | ||
---|---|---|
thom
|
Nou weet niet of je daar zo vanuit moet gaan, toont die ook de treinen buiten de dienstregeling om, extra en LM..? Laatst bewerkt door thom op 28-02-2015 23:41 |
28-02-2015 23:50:11 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Nog niet, maar wanneer ook materieelnummers zichtbaar worden kan dat natuurlijk redelijk eenvoudig gedaan worden. Feit is in elk geval dat NS er actief mee bezig is. |
28-02-2015 23:52:46 | ||
---|---|---|
michaben
|
Ik zeg niet dat dit het gehele spotten zal vervangen, maar het kan wel een goed hulpmiddel zijn. En bij bus, tram en metro heb ik eerder al buiten dienst ritten gezien op deze site, en bij de NS zie ik nu ook het nodige LM rondom Hfdo. En ik zie de 2617 als 74078 ook gewoon rijden momenteel, al geeft de site deze aan onder nummer 4078 (maar hij rijdt tussen Utg en Amr). Laatst bewerkt door michaben op 28-02-2015 23:57 |
28-02-2015 23:58:03 | ||
---|---|---|
thom
|
Dat valt dan niet tegen, desondanks kon ik een extra LM treintje er net niet in terug vinden namelijk. |
01-03-2015 00:09:26 | ||
---|---|---|
Amazonous
|
Quote Neen. Dit is data in de categorie "maandagochtend weer offline" voor zover nu bekend. |
01-03-2015 00:11:56 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Dan nog is het zo dat ze ermee bezig zijn. Op die website die nu weer offline is, las ik dat de maker een IT'er bij NS met veel vrije tijd is. Dus laten we hopen dat dat zo blijft en dat zijn werkgever zijn werk serieus neemt. |
01-03-2015 09:34:35 | ||
---|---|---|
michaben
|
En inmiddels lijkt de NS alweer verdwenen te zijn van ovradar, alleen de Arriva treinen zijn nog te zien. Het leek gisteravond op zich redelijk te werken, op de 591 na die met 130km/u op Rtd stilstond, terwijl deze in werkelijkheid tussen Rta en Gd onderweg was (de snelheid klopte dus wel). En in Den Haag waren twee treinen ontspoort, deze gaven een positie door ergens waar geen spoor lag. Maar dat doet vermoeden dat het dus wel echt de GPS positie is die men doorgaf gisteravond. Ben benieuwd of het ooit nog permanent online komt. Vrijwel elke vervoerder heeft deze informatie tegenwoordig online, de treinen van Arriva in het noorden zijn al een tijdje te volgen op deze manier, ook vervoerders die voor hun concessie moeten vechten i.p.v. deze cadeau krijgen, dus qua bedrijfsgevoeligheid zal het wel meevallen. |
01-03-2015 10:25:33 | ||
---|---|---|
sebasss
|
Bij mij rijden de NS treinen nog netjes door. http://prntscr.com/6b9fgl Laatst bewerkt door sebasss op 01-03-2015 11:26 |
01-03-2015 10:32:08 | ||
---|---|---|
michaben
|
Dan is het systeem blijkbaar weer online gekomen, dat kun je ook gewoon melden hoor Overigens jammer dat ovzoeker.nl de NS nog niet toont, die heeft namelijk een zoekfunctie voor een specifiek voertuignummer: http://ovzoeker.nl/#A10241 (Arriva Spurt 10241). Laatst bewerkt door michaben op 01-03-2015 10:42 |
01-03-2015 11:11:31 | ||
---|---|---|
Sietse
|
OV zoeker toonde de info gisteren wel. En daarbij kon je inderdaad zoeken. Ik heb dat getest met de treinen waar ik in heb gezeten afgelopen week, en ongeveee de helft was inderdaad terug te vinden op de opstelterreinen van Arnhem, Zutphen, Enschede en Utrecht Cartesiusweg %08% |
01-03-2015 12:08:42 | ||
---|---|---|
aarclay
|
Ik denk eerder dat OVradar begrip heeft dat de locaties en stelnummers nog niet mogen worden getoond, en daarom de NS-treinen van de kaart heeft geveegd. Met de eigenaar achter de offline gehaalde Treinviewer heb ik contact gehad, en hij spant zich in om de data publiekelijk te maken, maar die beslissing ligt niet bij hem, maar de grote organisatie die de NS heet. Verder was de site eigenlijk alleen voor interne doeleinden geweest, als hobby-projectje. Choo choo..... |
01-03-2015 12:16:59 | ||
---|---|---|
dvdhoven
|
QuoteBedoel je hier niet ovzoeker? Ovradar toont nog steeds nstreinen en materieelnummers Dick van den Hoven |
01-03-2015 12:19:05 | ||
---|---|---|
aarclay
|
Jep, verwarring alom met twee sites..... Choo choo..... |
01-03-2015 13:25:30 | ||
---|---|---|
skywave
|
Neuh de treintjes waren weg van OVradar omdat het ophaal-scriptje bij Stichting OpenGeo stuk was gegaan, die haalt het elke keer op zodat de boel bij NS niet overbelast raakt. Dat moest herstart worden En ik heb de intentie om met dit grapje tot het einde[1] aan door te gaan, ik heb bijzonder weinig respect voor het gebrek aan transparantie vanuit NS en de overvloed aan bureaucratie waardoor mooie projecten als dit een stille dood sterven om smoesjes als bedrijfsgevoelige informatie en dat het niet allemaal correct is. Juist de vervoerders die moeten inschrijven op concessies publiceren een stuk meer dan de NS... Daarnaast is het in de andere transportsectoren zoals water en luchtvaart het doodnormaal dat posities beschikbaar zijn (via AIS/ADS-B) en in die sectoren speelt het veiligheids-dingetje veel meer dan op de spoorwegen. [1] ik vermoed maandagochtend 8:30 Laatst bewerkt door skywave op 01-03-2015 13:31 |
01-03-2015 13:31:24 | ||
---|---|---|
Amazonous
|
Quote Dan zou men het niet opzettelijk uit DVS hebben gesloopt, om het nu via een achterdeur weer te introduceren. Verder, zie @Skywave. Ik zou niet meteen willen twijfelen of de beste man maandag ook nog IT'er is, maar het punt lijkt me helder. Binnen NS bestaat dit al jaren, en dat is nu (per ongeluk wss.) openbaar gekomen. Verwacht er verder erg weinig van voor nu. Laatst bewerkt door Amazonous op 01-03-2015 13:32 |
01-03-2015 13:38:16 | ||
---|---|---|
skywave
|
Die IT'er hoeft niet te vrezen, denk wel dat de HC die dit op twitter heeft gezet een herinnering krijgt van de sociaal media beleid. Mijn interpretatie is dat een IT'er het op een interne socale media site heeft gezet en dat het per ongeluk door een HC is getwitterd. Vervolgens is het beetje viraal gegaan, gezien het aantal mensen gezien dat dit soort kaarten interessant vind verrassend hoog is, namelijk niet alleen treinspotters maar ook gewone reizigers. Via-via heb ik wel vernomen dat er een discussie speelt om deze data te gaan gebruiken in de NS-apps, net zoals dat er op de spoorparade een demo draaide. Hoop wel dat het "succes" van die tweet iig positief werkt. |
01-03-2015 13:44:26 | ||
---|---|---|
Amazonous
|
Daarom wilde ik ook niet meteen van de daken schreeuwen dat die ITer straks een probleem heeft, maar je begrijpt m'n punt Het zal inderdaad op Yammer rond zijn gegaan waarna het per ongeluk openbaar kwam. Er zijn vage plannen, maar om na dit kaartje meteen te stellen dat er echt actief aan gewerkt wordt om het hele gebeuren openbaar te maken...... Dan eet ik m'n schoenen op Helemaal inclusief snelheden en dergelijke. Laatst bewerkt door Amazonous op 01-03-2015 13:47 |
01-03-2015 14:21:15 | ||
---|---|---|
aarclay
|
Quote Het was geen officiële NS-website, en normale HC's hebben in principe geen idee over de regeltjes m.b.t reisinformatiedoorvoer van NS-data naar buiten. Dus de beste HC kon het ook niet weten. Inmiddels is OpenOV ook begonnen met een datastroom van de actuele treinposities, dus er zal de komende tijd wel het een en ander gebeuren. Ik vrees niet het ergste in ieder geval, maar meer een doorbraak waarop men al jaren aan het wachten is. Laatst bewerkt door aarclay op 01-03-2015 14:22 Choo choo..... |
01-03-2015 15:12:24 | ||
---|---|---|
michaben
|
Op OVZoeker werkt het nu ook weer, dus als iemand wil weten waar de 9514 zich nu bevind: http://ovzoeker.nl/#N9514 |
01-03-2015 15:32:54 | ||
---|---|---|
Frontier
|
Leuk systeem, het spoor was/is de laatste sector waar zoiets nog niet beschikbaar was/is. Hopelijk worden t.z.t. treinen bestaande uit een loc+rijtuigen ook zichtbaar. %02% 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
02-03-2015 15:22:01 | ||
---|---|---|
ICE11
|
Inderdaad leuk, maar helaas werkt het zoeken van een bestemde voertuig bij mij niet altijd.... |
02-03-2015 15:24:36 | ||
---|---|---|
treinfan
|
Als een voertuig niet aan een rit gekoppeld zit in het systeem, is het voertuig inderdaad niet te vinden. |
02-03-2015 16:58:19 | ||
---|---|---|
aarclay
|
LEEGMAT-ritten worden dus niet ondersteund, en verder ook niet altijd voor de stellen die GDST staan. Verder blijft het de vraag of de datastroom met materieelnummers nog blijft doorlopen, en of de kraan tzt zal worden dichtgedraaid. Twijfels.. vragen...twijfels... Choo choo..... |
02-03-2015 18:53:42 | ||
---|---|---|
ICE11
|
Het zijn inderdaad denk ik voertuigen, die GDST staan, die ik niet zie! By the way: Kan het zijn, dat de rijrichting ook niet altijd juist wordt weergegeven? Bij voorbeeld actueel "lijn 633 richting Middelburg" terwijl deze rit naar Zierikzee rijdt. |
02-03-2015 19:36:01 | ||
---|---|---|
Sietse
|
Aarclay: "LEEGMAT-ritten worden dus niet ondersteund, en verder ook niet altijd voor de stellen die GDST staan." Sommige leegmat-ritten dan weer wel. Op dit moment rijdt er een plan V 955 ter hoogte van Velp. In de titel staat Sprinter Enschede, trein 7055, waarschijnlijk zijn vorige rit. Laatst bewerkt door Sietse op 02-03-2015 19:38 |
02-03-2015 19:43:01 | ||
---|---|---|
thom
|
Rijdt rond als 89035. Bestaat er ergens nog een overzicht eigenlijk van de treinnummer serie's en dan ook de bijsturings nummerseries ed? Laatst bewerkt door thom op 02-03-2015 19:50 |
02-03-2015 19:51:26 | ||
---|---|---|
Amazonous
|
Niet openbaar, is bedrijfsgeheim tegenwoordig |
02-03-2015 19:53:17 | ||
---|---|---|
michaben
|
Leegmat en GDST treinen na hun laatste rit lijken een signaal uit te blijven zenden met het laatst gebruikte treinnummer. Zo staan de stellen die van de 2858 en 556 afgetrapt zijn netjes op het emplacement van Rtd, stellen die te Zl afgetrapt worden verdwijnen echter wel. Waarschijnlijk dus omdat bij aftrappen op het eindpunt de kerende stellen een nieuw nummer krijgen, kan het oude nummer blijven hangen in het systeem voor het rangeerdeel. Terwijl bij aftrappen op de rit het nummer behouden blijft voor het treindeel dat doorgaat. |
02-03-2015 21:30:00 | ||
---|---|---|
Amazonous
|
Quote uit de OpenOV-mailinglijst: Wat ik beetje van publieke bronnen bij elkaar heb gescharreld, is het een API van het Cognos project. Cognos is beter bekend als het instapproeven project. Op basis daarvan kan je denk ik wel concluderen dat het uiteindelijk uit gaat, al was het alleen al omdat ze ongetwijfeld veel geld neerleggen bij CGI om die API in de lucht te houden. Je kan ook zien dat het een CGI project is, gezien het matchen van materiaal aan trein redelijk slecht gaat. Ze doen een combo van InfoPlus RITinfo (geen ARNU ritinfo) en de GPS tracer van OBIS en het onderhoudssysteem als er geen OBIS is. Ik weet niet hoe de IT architectuur bij NS eruit ziet, dus spreek wat vermoedens uit. T&T beschouw ik overigens ook als een onderhoudssysteem. De URL is overigens de URL die ook werd gebruikt door de instapp app dus die datastroom was eigenlijk al bijna 2 jaar "beschikbaar". Als er een API komt dan zal die ongetwijfeld op EWS-RPX (de interne api van RPX) komen met ook ongetwijfeld de materiaalnummers eruit gesloopt. De publieke NS-API is een doodgeboren kindje waar NS geen echt beleid voor lijkt te hebben. Het opendata beleid van NS komt er helaas op neer dat ze hun dochterbedrijfje, een (slecht werkend) website-je hebben laten bouwen voor "Open Data". "Open Data" moet je niet verwarren met opendata overigens. Aangezien het een openbare mailinglijst betreft kunnen we dat hier wel plaatsen lijkt mij. Laatst bewerkt door Amazonous op 02-03-2015 21:33, reden: Typefout |
02-03-2015 22:08:59 | ||
---|---|---|
DingeZ
|
Ovradar doet het bij mij helemaal niet, maar ik weet niet of dat aan mij ligt. Ovzoeker doet het wel. De bediening is alleen niet zo denderend. Wat ik he meeste mis is een dienstregeling aan het stel gekoppeld (bijvoorbeeld zoals op http://tracker.geops.ch/?z=14&s=1&x=551334.3356&y=6854875.7104&l=transport ). Nu is het beetje zoeken wat de rit is die de trein/bus/metro rijdt. Daarnaast is het jammer dat als een trein uit meerdere stellen bestaat er maar één wordt getoond. Laatst bewerkt door moderator op 03-03-2015 13:42, reden: Muggeziftmdodus verwijderd. |
02-03-2015 22:39:06 | ||
---|---|---|
Amazonous
|
Die koppeling is inderdaad lastig, want er zijn eigenlijk weinig gegevens om echt goed te koppelen met ARNU of DVS |
03-03-2015 10:07:33 | ||
---|---|---|
nougo
|
Bij ovradar kun je wel zien welke rit er wordt gereden, met welke stellen en wat de actuele snelheid is. Het is aardig dat het gros van de treinen (op basis van de GPS trackers) net 2 a 3 km/u onder baanvaksnelheid rijdt. (veel 136 / 138 km/u waar 140 mag) maar ook dat het kortstondig wel eens iets meer is (142 km/u). De Eyeopener (voor mij als leek) is het volgen van de treinen in combinatie met de dienstregeling. Bijvoorbeeld hoe vaak de 1900 zijn snelheid bij Beukenlaan tot onder 20 km/u moet laten zakken of moet stoppen om vervolgens weer op te schakelen naar 60 omdat hij geen vrije baan heeft naar het station in Eindhoven, terwijl de daarvoor lopende 800 gewoon zonder tussentijdse remming en aanzetten Eindhoven in kon. Je zou bijna denken dat de seindichtheid daarmee niet optimaal is. Inderessant ! (En door beroepsmatigen waarschijnlijk al veelvuldig geconstateerd en onderzocht) |
03-03-2015 11:16:35 | ||
---|---|---|
thom
|
Of de trein is dan simpelweg iets te vroeg waardoor er nog geen rijweg instelling (mogelijk) is. |
03-03-2015 12:57:23 | ||
---|---|---|
DingeZ
|
Ovradar is inderdaad behoorlijk compleet (de interface is niet heel mooi, maar wel functioneel). Op mijn eigen laptop doet ie het alleen niet. Laatst bewerkt door moderator op 03-03-2015 13:43, reden: Muggeziftmdodus verwijderd. |
03-03-2015 15:32:42 | ||
---|---|---|
skywave
|
Zeker een firewall waar port 8000 geblokkeerd is? Als je Google DNS gebruikt, PDOK (de kaart erachter) werkt niet zo lekker met Google DNS. |
03-03-2015 16:39:23 | ||
---|---|---|
nougo
|
@ Thom : Het kan zijn dat er goederentreinen tussen zitten want die worden niet weergegeven. Een mooie integratie zou ovradar met kubus.mailspool zijn. Als je dat als extra tabblad in OV tijden . com monteert.. Ja, dan heb je iets om de hele dag te schermstaren Laatst bewerkt door nougo op 03-03-2015 16:39 |
03-03-2015 16:53:43 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Nou, momenteel werkt ovtijden.com helemaal niet, dus daar ligt sowieso een uitdaging. |
03-03-2015 18:18:17 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Quote Nou, dat laatste is niet zeker. Er wordt van alles bijgehouden maar soms de meest voor de hand liggende zaken niet. Gewoon naar voren blijven brengen. |
03-03-2015 18:50:50 | ||
---|---|---|
fred67nl
|
Quote Werkt nu weer uitstekend! http://mijnmodelspoor-entreinwereld.blogspot.com/ |
03-03-2015 18:59:41 | ||
---|---|---|
Amazonous
|
Quote Als het een officieel datastroompje wordt ga ik logging openbaar maken, kun je je kapot staren erop Op dit moment lijkt me dat echter geen strategische zet. Laatst bewerkt door Amazonous op 03-03-2015 19:00 |
03-03-2015 21:05:56 | ||
---|---|---|
martijnmet
Moderator |
Quote Bij mij werkt ovtijden.com nog steeds niet. Ik krijg een "504 Gateway Time-out" foutmelding. |
03-03-2015 21:46:55 | ||
---|---|---|
fred67nl
|
Bij mij ook weer niet. Ik weet dat de beheerder van de site er gisterennacht mee bezig was. Mogelijk dat hij er nu ook mee bezig is. http://mijnmodelspoor-entreinwereld.blogspot.com/ |
03-03-2015 22:10:12 | ||
---|---|---|
albertjan9
|
De Arriva-treinviewer (http://treinviewer.nl) werkt ook al enige tijd niet meer... |
04-03-2015 08:35:32 | ||
---|---|---|
nougo
|
Quote Zo is op dit moment (8:34) is in OVradar NS stel 954 als rit 6894 te zien op de Heuvellandlijn van Mt naar Hrl (ter hoogte van Houthem). Het zal wel een LM rit zijn naar Heerlen Laatst bewerkt door nougo op 04-03-2015 08:36 |
04-03-2015 17:33:50 | ||
---|---|---|
michaben
|
Ik krijg trouwens de indruk dat de rijtuignummers op ovradar in willekeurige volgorde vermeld worden. Terwijl de informatie via ovtijden altijd in de juiste volgorde staat, lijkt het erop dat de treinen hier allemaal afzonderlijk hun positie doorgeven en deze data gecombineerd wordt, maar zonder dat er bekend is welk stel er voorop loopt. |
04-03-2015 17:36:39 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Quote Die fout kreeg ik dus ook. Lijkt af en toe wel en niet te werken... |
04-03-2015 20:05:19 | ||
---|---|---|
fred67nl
|
Quote Klopt! Die ervaring heb ik nu ook. http://mijnmodelspoor-entreinwereld.blogspot.com/ |
04-03-2015 20:09:34 | ||
---|---|---|
fred67nl
|
Quote Vanmiddag gemailt naar de beheerder van OVtijden. Hij mailde terug dat hij wat capaciteitsproblemen heeft, waardoor het niet goed loopt. Het heeft wat tijd nodig om het op te lossen. Fred http://mijnmodelspoor-entreinwereld.blogspot.com/ |
05-03-2015 19:57:47 | ||
---|---|---|
michaben
|
Ook wel grappig, de 4067 (2941 + 2120) en 9760 (2984) hobbelen nu achter elkaar aan tussen Gv en Bkh, waarschijnlijk op weg naar Ldd. In werkelijkheid zal dit een lange LM trein (79762 vermoed ik) zijn, maar beide treinen zijn in T&T onder hun oude nummer blijven hangen en worden dus afzonderlijk weergegeven. Laatst bewerkt door michaben op 05-03-2015 19:57 |
05-03-2015 20:00:11 | ||
---|---|---|
treinfan
|
Kleine correctie: het systeem dat jij bedoelt is niet gelijk aan Track&Trace, dat is een ander systeem. |
05-03-2015 21:31:31 | ||
---|---|---|
thom
|
Eigenlijk klopt de inhoud ook niet meer met de naam van het topic, Track&Trace is het interne systeem van NSR, en we hebben het hier eigenlijk over alle openbare volgsystemen... |
05-03-2015 23:28:54 | ||
---|---|---|
albertjan9
|
De inhoud klopt best; Het interne systeem van NSR heet Tracking & Tracing. |
05-03-2015 23:53:05 | ||
---|---|---|
sfj
|
Titel ietsje aangepast omdat deze door nieuwe ontwikkelingen de lading niet meer dekt. Laatst bewerkt door sfj op 05-03-2015 23:53 Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland. |
06-03-2015 18:27:59 | ||
---|---|---|
fred67nl
|
Het lijkt er op dat de volgorde van het materieel op OVradar nu wel klopt. Dit aan de hand van de spots in Zl. http://mijnmodelspoor-entreinwereld.blogspot.com/ |
06-03-2015 18:34:57 | ||
---|---|---|
Amazonous
|
Zou ook moeten kunnen inderdaad, er zit een MaterieelVolgnummer-element in de datastroom. |
07-03-2015 12:37:20 | ||
---|---|---|
abcde
|
Ovradar.nl en Ovzoeker.nl tonen ook alle bussen etc, waardoor het wat onoverzichtelijk wordt. Is er ook zo'n site waarop alleen de treinen getoond worden ? |
07-03-2015 14:53:19 | ||
---|---|---|
mren
|
Je kan toch een selectie maken per bedrijf dat je wil zien? |
07-03-2015 15:01:34 | ||
---|---|---|
skywave
|
railradar.nl ? |
07-03-2015 15:36:08 | ||
---|---|---|
fred67nl
|
Helemaal fantasties!!! %02%%08%%02% http://mijnmodelspoor-entreinwereld.blogspot.com/ |
07-03-2015 17:44:16 | ||
---|---|---|
nohab
|
Kun je daarop ook bepaalde nummers zoeken? Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans). |
07-03-2015 21:40:56 | ||
---|---|---|
dennistd
|
Er lijken nu trouwens flink wat treinen niet weergegeven te worden, zowel niet op ov/railradar als ovzoeker. |
Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina): Tracking_&_Tracing |