Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Donderdag 14 feb 2013 - 12:28:05
nohab
nohab
Flickr bvisser
Quote
thom (do 14 feb 2013 11:46:28 www.somda.nl):
Quote
nohab (do 14 feb 2013 11:33:48 somda.nl):
Quote
thom Hoeveel treinen rijden er daadwerkelijk internationaal door met 1 en dezelfde tractie?
In het goederenverkeer inmiddels het overgrote deel. Reizigers: ICE, Thalys, Benelux. Zeker geen 'paar'.
Enig idee hoeveel aantallen binnenlandse treinen er rondrijden?In verhouding zijn dat dus echt maar een paar treinen...
In verhouding ja, en?

Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

Donderdag 14 feb 2013 - 12:31:00
broek53
broek53
Volgens mij gaat deze hele discussie helemaal nergens meer over, behalve dan over een bij-wijze-van-spreken opmerking.
En zeker niet over ETMET of PHS.

Donderdag 14 feb 2013 - 15:53:50
thom
thom
Quote
nohab (do 14 feb 2013 12:28:05 somda.nl):
Quote
thom (do 14 feb 2013 11:46:28 www.somda.nl):
Quote
nohab (do 14 feb 2013 11:33:48 somda.nl):
Quote
thom Hoeveel treinen rijden er daadwerkelijk internationaal door met 1 en dezelfde tractie?
In het goederenverkeer inmiddels het overgrote deel. Reizigers: ICE, Thalys, Benelux. Zeker geen 'paar'.
Enig idee hoeveel aantallen binnenlandse treinen er rondrijden?In verhouding zijn dat dus echt maar een paar treinen...
In verhouding ja, en?
Nou, als er 10 treinen de grens over gaan, en je moet om het hun makkelijker te maken nog 1000 andere treinen aanpassen is dat economisch wel een beetje onzin naar mijn idee.

Bedoel, dat kost miljoenen, iets wat beter uit te geven is aan bv spooronderhoud en winterbestendigheid als je het mij vraagt.
Kwa veiligheid bereik je met Vv bij elk sein net zoveel en dat kost een stuk minder en is een beproefde techniek inmiddels...

Donderdag 14 feb 2013 - 16:02:43
broek53
broek53
Dat laatste is niet helemaal waar. ATB VV voorkomt absoluut niet dat treinen door de rooie gaan, met name omdat de remcurve in het voorafgaande traject niet bewaakt wordt. Als er geremd wordt met het net voldoen aan het remkriterium, kan een trein wel met 100 km/h door een STS gaan (denk aan Harmelen van enkele jaren terug en Weesp idem), ook al grijpt vlak voor het STS de ATB VV in.
Daarnaast is ATB VV als systeem niet fail-safe (maar daar valt wel wat aan te doen natuurlijk).

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Donderdag 14 feb 2013 - 16:34:24
MasterE
MasterE
ATBvv grijpt dan al in bij het passeren van het eerste baken en niet vlak voor STS.
Bij geel voldoen aan remkritirium en dan bij het eerste baken een snelremming, dus dan rij je zeker geen 100 km/ u bij het passeren van het sein.

Mcn Asd

Donderdag 14 feb 2013 - 16:43:08
evangoor
evangoor
Quote
broek53 (do 14 feb 2013 16:02:43 www.somda.nl): Daarnaast is ATB VV als systeem niet fail-safe (maar daar valt wel wat aan te doen natuurlijk).
Ja, ERTMS uitrollen. Je hebt het over nogal een herontwerp van ATB-Vv om het fail-safe te krijgen. Zowel aan de kant van de baan, als aan de kant van de trein. Uiteenlopend van (een) nieuwe hardware (ontwerp) tot (een) nieuwe software (ontwerp). Lijkt mij weinig doelmatig om nog veel meer in deze politieke pleister te investeren.

Laatst bewerkt door evangoor op Donderdag 14 feb 2013 om 16:46:03

Donderdag 14 feb 2013 - 16:44:32
MDDM
MDDM
Wat wil je met die quote zeggen evangoor?

Gr Joop mcn Lls

Donderdag 14 feb 2013 - 16:46:38
evangoor
evangoor
ff rustig . Tekst kwam er aan.

Donderdag 14 feb 2013 - 16:57:35
broek53
broek53
Quote
MasterE (do 14 feb 2013 16:34:24 www.somda.nl): ATBvv grijpt dan al in bij het passeren van het eerste baken en niet vlak voor STS.
Bij geel voldoen aan remkritirium en dan bij het eerste baken een snelremming, dus dan rij je zeker geen 100 km/ u bij het passeren van het sein.
Ik doelde op de gebeurtenis in Harmelen, toen er nog geen ATB VV bestond. Overigens ligt het eerste baken van ATB VV op 120 meter voor het sein, dus tegen de tijd dat de ATB werkelijk ingrijot, ben je met zo'n snelheid het sein al zowat voorbij.

Donderdag 14 feb 2013 - 17:10:37
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
met 140km/u rij je in iets meer dan 3 seconden het sein voorbij, in die 3 seconde moet de ATB spoel het signaal hebben opgepikt, de ATB kast het signaal verwerkt hebben, de ATB klep open trekken, bij ouder materieel moet eerst nog de lucht onder een bepaalde drukwaarde zakken voordat uberhaupt de remmen in werking worden gesteld...

Sorry hoor, maar dan ben je inmiddels dik en dwars door rood geknald.

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Donderdag 14 feb 2013 - 17:15:25
MDDM
MDDM
Voorafgaande sein is geel, dus moet je al een remming inzetten. Je races niet van groen naar rood met 140km/h

Gr Joop mcn Lls

Donderdag 14 feb 2013 - 17:16:01
MDDM
MDDM
Quote
evangoor (do 14 feb 2013 16:46:38 www.somda.nl): ff rustig . Tekst kwam er aan.
Juist, ik was iets te voorbarig en jij iets te snel

Gr Joop mcn Lls

Donderdag 14 feb 2013 - 17:23:52
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Quote
MDDM (do 14 feb 2013 17:15:25 somda.nl): Voorafgaande sein is geel, dus moet je al een remming inzetten. Je races niet van groen naar rood met 140km/h
Klopt, maar het is nu nogsteeds mogelijk om wel met 110 door rood te rijden (lichtste remstand inzetten die de ATB accepteerd), en dat is vandaag de dag nogsteeds mogelijk (en in het verleden ook gebeurd).

Maar ook dan kom je nogsteeds tijd tekort met in werking stellen van de remmen tot het daadwerkelijk op een veilige plek tot stilstand te komen.
De remcurve die ATB-NG en ECTS wel hebben zijn de betere oplossing tegen het door rood rijden.

Laatst bewerkt door dlm4yjp op Donderdag 14 feb 2013 om 17:24:46

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Donderdag 14 feb 2013 - 17:47:15
broek53
broek53
Nu ja & kortom: vanuit de spoorwegveiligheid bekeken is een bewakingssysteem met remcurvebewaking gewoon de volgende stap, en als NS en diens opvolger Prorail begin jaren 90 hadden mogen doorgaan met ontwikkeling en vooral invoering, zou nu een aanzienlijk deel van het net en het materieel voorzien zijn geweest van ATB NG. Dat is destijds plotseing verboden door Verkeer & Waterstaat en zo kwam het dat op zeker moment alle Wadlopers ATB NG aan boord hadden, terwijl ze reden op baanvakken zonder enige ATB. Dat verbod kwam er "omdat er binnenkort een Europese beveiliging komt"....
Maar dit alles even terzijde.
(En met ETMET heeft het nog steeds helemaal niets te maken.)

Donderdag 14 feb 2013 - 17:51:06
Klaasje
Klaasje
Over ETMET: www.nu.nl

Donderdag 14 feb 2013 - 17:53:36
broek53
broek53
Kweenie hoor, maar volgens mij vallen de mensen op de SAAL-corridor hooguit van het perron omdat Meerstadt's organisatie de treinen helegaar niet op maximale sterkte rijdt en zelfs minder treinen dan de infra toelaat.

Donderdag 14 feb 2013 - 17:56:54
Klaasje
Klaasje
En daarnaast de dienstregeling zo star met IC's en sprinters gescheiden heeft ontworpen waardoor de capaciteit niet optimaal benut wordt. Overigens is dat in mijn optiek sowieso een groot probleem van PHS: Het houdt veel te weinig rekening met de groep reizigers die tussen de categoriën "15 minuten" en "intercity" in zitten.

Donderdag 14 feb 2013 - 18:05:35
abcde
abcde
En dus is er blijvend behoefte aan Stoptrein - Sneltrein - InterCity - HSL

Donderdag 14 feb 2013 - 18:07:53
Klaasje
Klaasje
Of zonetreinen, het type trein dat een gedeelte van het traject aflegt als stoptrein en een gedeelte als IC. In ieder geval is wat meer flexibiliteit wel handig.

Daarbij moet het overigens geen verplichting zijn om alle treintypen dan ook maar op elk traject aan te bieden.

Laatst bewerkt door Klaasje op Donderdag 14 feb 2013 om 18:10:11

Donderdag 14 feb 2013 - 18:11:48
daniel81
daniel81
Reizigersorganisaties opgelet: Bij deze heeft Meerstadt geen enkel excuus meer om invoering van de 2400 uit te stellen.

Donderdag 14 feb 2013 - 19:02:02
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Flickr RSK1992
Wat hield die ook alweer precies in? Ik kom hem in dit topic even niet tegen.

Met vriendelijke groet, Robin

Donderdag 14 feb 2013 - 19:34:50
waalkade
waalkade
Even googelen op treinnummerlijst geeft:
Lls - Asdz - Shl - Niet in de jaardienst aangevraagd.

Donderdag 14 feb 2013 - 19:41:35
b2py
b2py
Beter zoeken, wel degelijk aangevraagd.

Donderdag 14 feb 2013 - 19:56:54
Klaasje
Klaasje
Nee: ruimte voor vrijgehouden, niet aangevraagd. Zo'n trein kan je om de sprinters te laten ontlasten ook laten stoppen op Almb, al hoeft dat niet perse.

Donderdag 14 feb 2013 - 20:08:49
waalkade
waalkade
Quote
b2py (do 14 feb 2013 19:41:35 www.somda.nl): Beter zoeken, wel degelijk aangevraagd.
De lijst is van 11-2-2013, lijkt me redelijk aktueel.

Donderdag 14 feb 2013 - 22:28:57
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Quote
evangoor (do 14 feb 2013 16:43:08 www.somda.nl):
Quote
broek53 (do 14 feb 2013 16:02:43 www.somda.nl): Daarnaast is ATB VV als systeem niet fail-safe (maar daar valt wel wat aan te doen natuurlijk).
Ja, ERTMS uitrollen.
ERTMS is net zomin failsafe als je het zo bekijkt. Als ik bij ERTMS niet optijd rem en het is glad ga je na de ingreep glijden ga ik er bij ERTMS ook doorheen(laatst nog gebeurd op de betuweroute), en als je de gegevens die bij iedere ritbeweging handmatig ingevoerd moeten worden fout invoerd heb je ook een groot probleem.

Donderdag 14 feb 2013 - 22:43:51
Klaasje
Klaasje
Fail-safe betekent dat er bij een storing wordt teruggevallen op de meest veilige toestand. Dat heeft niets te maken met het wel of niet voorkomen van ongelukken.

Voorbeeld: ATB-EG is Fail-safe ingericht maar voorkomt niet dat je door rood rijdt, bij een storing krijg je wel een remopdracht naar 40 km/h.
ATB-vv zorgt voor een remming wanneer je een rood sein te snel nadert maar doet helemaal niets wanneer er een storing is en is daarmee niet fail-safe ingericht.

ETCS is fail-safe ingericht. Daarom staan al die Fyra's op de HSL telkens stil.

Vrijdag 15 feb 2013 - 19:10:30
anton_
anton_
wat dit alles met ETMET te maken heeft is me niet helmaal duidelijk, maar voordeel van ETCS is wel dat het naar de toekomst kijkt niet naar het verleden. Stel dat de dit niet gedaan hadden in 19e eeuw dan lagen de rails op de lijn Amsterdam - Utrecht - Arnhem nu nog 1945mm uit elkaar.